Saako/pitääkö kirkon jäsenelle evankelioida?

LambofJesus

Jos hän on uskomaton? Onko minulla uskovaisena kirkon jäsenenä suorastaan velvollisuus evankelioida hänelle? Saanko evankelioida hänelle? Vai tuleeko häntä luterilaisuuden mukaan opettaa kun hän kerta on kastettu? Pitäisikö minun ennemminkin ohjata hänet kirkkoon kuuntelemaan saarnaa ja opetusta (olen nainen enkä itse saa opettaa)? Kaverini on evl-kirkon jäsen tällä hetkelläkin eikä aio erota. Hänet on kastettu ja hän on päässyt aikoinaan ripille ja konfirmoitu, mutta hän on buddhalainen.

68

840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä.vaan

      Evankeliointii kuuluu jokaiselle Jeesuken omalle. Kun sinulla itsellä on elävä usko sinä et voi siitä olla vaiti vaan puhut siitä luontevasti sopivalla ja sopimattomalla ajalla.

      • Evankeliointi, mitä se on? Onko se on liekkihelvetillä uhkaamista ja toisen älyn arviomista vai mitä? Palstan evankeliointi on ainakin tähän asti näyttänyt tuolta.


      • nii-iin
        sage8 kirjoitti:

        Evankeliointi, mitä se on? Onko se on liekkihelvetillä uhkaamista ja toisen älyn arviomista vai mitä? Palstan evankeliointi on ainakin tähän asti näyttänyt tuolta.

        Miltäs sinun omat kirjoitukset on mielestäsi näyttäneet?


      • Voisit oikeastaan kertoa, mitä sinulle tuo evankelointi tarkoittaa ihan käytännössä.


    • usko.valnen

      Pidä sinä uskontosi ja anna hänellekin uskonnonvapaus. Pidä mölyt mahassasi. Hän ei kaipaa niitä.

    • nähty.on

      Ei pidä "kaverille" joka on aikoinaan päässyt ripille ja konfirmoitu :D

      Tietää asiat ihan ilman sinunkin inffoasi. Mietippäs nyt itse , tykkäisitkö jos joku tulisi sinulle "evankelioimaan" koraania ? Tuskin tykkäisit.

      • kukahansinullesaarnaisi

        Tyypillinen epäuskoisen ihmisen kommentti: "ei pidä julistaa nimikristityille evankeliumia"

        ja sinäkö esiinnyt uskovana? Et sinä ole uskova, vaan nimikristitty sinä olet. Koko ajan paljastat oikean luontosi ja puolesi melkein kaikissa kirjoituksissasi aina totuutta ja Jumalansanaa vastustaen.


      • LambofJesus

        Olen kristitty uskovainen, en muslimi. Buddhalainen kaverini ei puheidensa perusteella tunne evankeliumia. Avausviestini pointti on se, että evl-kirkossahan opetetaan, että ihminen uudestisyntyy kasteessa ja että sen jälkeen häntä tulee vain opettaa että hän pysyisi kasteen uskossa ja armossa. Evl-kirkossa kastetulle ei saa evankelioida, koska hän jo on uskossa, mutta häntä tulee opettaa. Opettaminen on miesten tehtävä kirkon sisällä.

        On siis kolme kysymystä: 1. evl-kirkossa vauvakastetulle ei saa evankelioida, vaikka hän olisi suunsa tunnustuksen perusteella arvioituna uskomaton? 2. evl-kirkossa kastettua tulee opettaa jotta hän pysyisi kasteen armossa?


      • kukahansinullesaarnaisi kirjoitti:

        Tyypillinen epäuskoisen ihmisen kommentti: "ei pidä julistaa nimikristityille evankeliumia"

        ja sinäkö esiinnyt uskovana? Et sinä ole uskova, vaan nimikristitty sinä olet. Koko ajan paljastat oikean luontosi ja puolesi melkein kaikissa kirjoituksissasi aina totuutta ja Jumalansanaa vastustaen.

        En minä mitään vastusta mutta sellainen väkisin tuputtaminen on vääriin, ei siitä kukaan tykkää, eikä se myöskään ketään saa muuta kuin vaivautuneeksi ja ehkä vihaiseksi. Mieti nyt asiaa niin, että sinua tultaisiin käännyttämään ihan johonkin muuhun uskontoon missä olet.
        Se paljon puhuttu uskonvapaus on todellakin myös sitä, että kunnioittaa niitä toisenkin valintoja , ei vain omiaan.


        Lopuksi. Älä ole huolissasi uskostani .
        Minun uskoni kestää kyllä sellaisten arvioinin ihan kepeästi ,jotka itse kuvittelevat olevansa kyvykkäitä uskonolaatuani arvioimaan.


      • sanopameillemitenon
        LambofJesus kirjoitti:

        Olen kristitty uskovainen, en muslimi. Buddhalainen kaverini ei puheidensa perusteella tunne evankeliumia. Avausviestini pointti on se, että evl-kirkossahan opetetaan, että ihminen uudestisyntyy kasteessa ja että sen jälkeen häntä tulee vain opettaa että hän pysyisi kasteen uskossa ja armossa. Evl-kirkossa kastetulle ei saa evankelioida, koska hän jo on uskossa, mutta häntä tulee opettaa. Opettaminen on miesten tehtävä kirkon sisällä.

        On siis kolme kysymystä: 1. evl-kirkossa vauvakastetulle ei saa evankelioida, vaikka hän olisi suunsa tunnustuksen perusteella arvioituna uskomaton? 2. evl-kirkossa kastettua tulee opettaa jotta hän pysyisi kasteen armossa?

        Taidatkin olla lahkolainen kieroilemassa kastetta vastaan?


      • LambofJesus
        nähty.on kirjoitti:

        En minä mitään vastusta mutta sellainen väkisin tuputtaminen on vääriin, ei siitä kukaan tykkää, eikä se myöskään ketään saa muuta kuin vaivautuneeksi ja ehkä vihaiseksi. Mieti nyt asiaa niin, että sinua tultaisiin käännyttämään ihan johonkin muuhun uskontoon missä olet.
        Se paljon puhuttu uskonvapaus on todellakin myös sitä, että kunnioittaa niitä toisenkin valintoja , ei vain omiaan.


        Lopuksi. Älä ole huolissasi uskostani .
        Minun uskoni kestää kyllä sellaisten arvioinin ihan kepeästi ,jotka itse kuvittelevat olevansa kyvykkäitä uskonolaatuani arvioimaan.

        Kuka puhui väkisin tuputtamisesta? Jos sinulle evankelioimisen synonyymi on väkisin tuputtaminen, olen huolissani sinustakin.


      • kerropanytmeille
        nähty.on kirjoitti:

        En minä mitään vastusta mutta sellainen väkisin tuputtaminen on vääriin, ei siitä kukaan tykkää, eikä se myöskään ketään saa muuta kuin vaivautuneeksi ja ehkä vihaiseksi. Mieti nyt asiaa niin, että sinua tultaisiin käännyttämään ihan johonkin muuhun uskontoon missä olet.
        Se paljon puhuttu uskonvapaus on todellakin myös sitä, että kunnioittaa niitä toisenkin valintoja , ei vain omiaan.


        Lopuksi. Älä ole huolissasi uskostani .
        Minun uskoni kestää kyllä sellaisten arvioinin ihan kepeästi ,jotka itse kuvittelevat olevansa kyvykkäitä uskonolaatuani arvioimaan.

        Kerropa kun olet niin bessrwisseri että kuka puhui VÄKISIN tuputtamisesta aloituksessa? Ja kun et kerran pysty sitäö soittamaan, kerro miksi SINÄ rupesit puhumaan VÄKISIN tuputtamisesta?

        Eikö vain siksi että sydämessäsi on katkeruus ja vaino oikeaa uskoa vastaan, ja omahyväinen luulo omasta "kelvollisuudesta"?

        Nyt on tilaisuus korjata jos me ollaan väärässä?


      • nähty.on kirjoitti:

        En minä mitään vastusta mutta sellainen väkisin tuputtaminen on vääriin, ei siitä kukaan tykkää, eikä se myöskään ketään saa muuta kuin vaivautuneeksi ja ehkä vihaiseksi. Mieti nyt asiaa niin, että sinua tultaisiin käännyttämään ihan johonkin muuhun uskontoon missä olet.
        Se paljon puhuttu uskonvapaus on todellakin myös sitä, että kunnioittaa niitä toisenkin valintoja , ei vain omiaan.


        Lopuksi. Älä ole huolissasi uskostani .
        Minun uskoni kestää kyllä sellaisten arvioinin ihan kepeästi ,jotka itse kuvittelevat olevansa kyvykkäitä uskonolaatuani arvioimaan.

        Miksi evoluutiota sitten tuputetaan väkisin😳❓


      • LambofJesus
        sanopameillemitenon kirjoitti:

        Taidatkin olla lahkolainen kieroilemassa kastetta vastaan?

        Olen vauvakastettu ja konfirmoitu evl-kirkon jäsen, olen uskovainen ihminen, jota on viime aikoina mietityttänyt paljon luterilainen kasteoppi siitä, että ihminen uudestisyntyy kasteessa. En vastusta kyseistä oppia enkä kieroile sitä vastaan, vaan olen kiinnostunut mitä seurauksia sillä on. Minua on erityisesti alkanut tämä asia pohdituttaa mm. kaverini takia.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksi evoluutiota sitten tuputetaan väkisin😳❓

        Evoluutio on tieteellinen fakta ja sen opettaminen kuuluu esimerkiksi opetussuunnitelmaan oppivelvollisille.


      • äläpäteeskentele
        nähty.on kirjoitti:

        En minä mitään vastusta mutta sellainen väkisin tuputtaminen on vääriin, ei siitä kukaan tykkää, eikä se myöskään ketään saa muuta kuin vaivautuneeksi ja ehkä vihaiseksi. Mieti nyt asiaa niin, että sinua tultaisiin käännyttämään ihan johonkin muuhun uskontoon missä olet.
        Se paljon puhuttu uskonvapaus on todellakin myös sitä, että kunnioittaa niitä toisenkin valintoja , ei vain omiaan.


        Lopuksi. Älä ole huolissasi uskostani .
        Minun uskoni kestää kyllä sellaisten arvioinin ihan kepeästi ,jotka itse kuvittelevat olevansa kyvykkäitä uskonolaatuani arvioimaan.

        Kuule; YKSIKÄÄN uskova ihminen ei sano ettei budhalaista tule evankelioida! Ei Yksikään!


      • kerropanytmeille kirjoitti:

        Kerropa kun olet niin bessrwisseri että kuka puhui VÄKISIN tuputtamisesta aloituksessa? Ja kun et kerran pysty sitäö soittamaan, kerro miksi SINÄ rupesit puhumaan VÄKISIN tuputtamisesta?

        Eikö vain siksi että sydämessäsi on katkeruus ja vaino oikeaa uskoa vastaan, ja omahyväinen luulo omasta "kelvollisuudesta"?

        Nyt on tilaisuus korjata jos me ollaan väärässä?

        No eikö se ole väkisin tuputtamista jos kaverisi on kuitenkin kastettu ja konfirmoitu, ja kuuluko peräti vielä kirkkoonkin. Eli varmasti siis tietonen mistä kristinuskossa on kyse mutta haluaa olla buddalainen. Ainoa jolla tuossa taitaa olla jotakin ongelmaa olet sinä koska tyypillisesti, haluat kyllä uskonvapauden suoman turvan ja kunnioituksen itsellesi ja omalle uskollesi mutta, et kykene sitä muille suomaan.


      • elätkökuvitelmissa
        nähty.on kirjoitti:

        Evoluutio on tieteellinen fakta ja sen opettaminen kuuluu esimerkiksi opetussuunnitelmaan oppivelvollisille.

        Evoluutio on kaukana tieteellisestä "faktasta". Se on joukko toistensa kanssa ristiriitaisia olettamuksia.

        Jos sinä kerran esiinnyt uskovaisena, miksi Jumalan sana ei kelpaa jossa sanotaan Jumalan luoneen kaiken?

        Vähän ristiriitaista tuo sinun "uskosi"...


      • elätkökuvitelmissa kirjoitti:

        Evoluutio on kaukana tieteellisestä "faktasta". Se on joukko toistensa kanssa ristiriitaisia olettamuksia.

        Jos sinä kerran esiinnyt uskovaisena, miksi Jumalan sana ei kelpaa jossa sanotaan Jumalan luoneen kaiken?

        Vähän ristiriitaista tuo sinun "uskosi"...

        Ei tule mieleen, että Jumala loi evoluution?


      • lomalehmä
        usko.vainen kirjoitti:

        Miksi evoluutiota sitten tuputetaan väkisin😳❓

        >>Miksi evoluutiota sitten tuputetaan väkisin😳❓ >>

        Miksi nyt sitten ylipäänsä mitään biologiaa opetetaan? Ja, mikäli opetetaan niin sanat "Jumala loi..." ehkä olisi turhan lyhyt oppimäärä.


      • lomalehmä kirjoitti:

        >>Miksi evoluutiota sitten tuputetaan väkisin😳❓ >>

        Miksi nyt sitten ylipäänsä mitään biologiaa opetetaan? Ja, mikäli opetetaan niin sanat "Jumala loi..." ehkä olisi turhan lyhyt oppimäärä.

        Ei evoluutio ole mitään biologiaa ja keksittyä juttua🤗


      • nähty.on kirjoitti:

        En minä mitään vastusta mutta sellainen väkisin tuputtaminen on vääriin, ei siitä kukaan tykkää, eikä se myöskään ketään saa muuta kuin vaivautuneeksi ja ehkä vihaiseksi. Mieti nyt asiaa niin, että sinua tultaisiin käännyttämään ihan johonkin muuhun uskontoon missä olet.
        Se paljon puhuttu uskonvapaus on todellakin myös sitä, että kunnioittaa niitä toisenkin valintoja , ei vain omiaan.


        Lopuksi. Älä ole huolissasi uskostani .
        Minun uskoni kestää kyllä sellaisten arvioinin ihan kepeästi ,jotka itse kuvittelevat olevansa kyvykkäitä uskonolaatuani arvioimaan.

        " Mieti nyt asiaa niin, että sinua tultaisiin käännyttämään ihan johonkin muuhun uskontoon missä olet."

        Oletan että he (käännyttäjät) näkevät asian vain itsekkäältä kantilta. Eli se mitä he tekevät, he eivät hyväksy että muut tekevät samoin.

        "Se paljon puhuttu uskonvapaus on todellakin myös sitä, että kunnioittaa niitä toisenkin valintoja , ei vain omiaan."

        Todellakin, evankelioiminen ei ole käännyttämistä. Kyllä toista ihmistä voi kunnioittaa, ja kuunnella, mitä hänellä on sanottavaa. Toisekseen, meillä on vapaus kuulua johonkin uskonyhteisöön tai olla kuulumatta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksi evoluutiota sitten tuputetaan väkisin😳❓

        Koska Suomessa on oppivelvollisuus, ja opetukseen kuuluu tiede, jota evoluutioteoriakin edustaa. Älä vaivaa päätäsi moisella. Sinä olet jo kouluvuotesi haaskannut johonkin kaatumaseurahulabaloohon. Nyt voit kaikessa rauhassa keskittyä miettimään, että mitä ihmettä tapahtui lettas-nimimerkillesi? Kaapattiinko se? Vai olitko sinä vain helposti höynäytettävä pälli? :D


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ei evoluutio ole mitään biologiaa ja keksittyä juttua🤗

        Ei se olekaan biologiaa ja keksittyä juttua. Se on havaittu ilmiö, jota biologia tutkii. Näin se on. Mutta keksittyä juttua taisi olla se lettas-nimimerkkisi "kaappaus", hahah, koska sinähän tosiaan menit niin halpaan että...

        Ja aloit parkua täällä julkisesti, että on oikein poliisitkin hälytetty asiaa selvittämään, ja tietysti oli vielä "kaappaajan" työnantajakaankin otettu yhteyttä! Voi voi! Kyllä sinulla oli kovat piipussa silloin. No mitenkäs tuotti tulosta? Naurunalaiseksi itsesi vain sait! ;D


      • uskowainen
        LambofJesus kirjoitti:

        Olen kristitty uskovainen, en muslimi. Buddhalainen kaverini ei puheidensa perusteella tunne evankeliumia. Avausviestini pointti on se, että evl-kirkossahan opetetaan, että ihminen uudestisyntyy kasteessa ja että sen jälkeen häntä tulee vain opettaa että hän pysyisi kasteen uskossa ja armossa. Evl-kirkossa kastetulle ei saa evankelioida, koska hän jo on uskossa, mutta häntä tulee opettaa. Opettaminen on miesten tehtävä kirkon sisällä.

        On siis kolme kysymystä: 1. evl-kirkossa vauvakastetulle ei saa evankelioida, vaikka hän olisi suunsa tunnustuksen perusteella arvioituna uskomaton? 2. evl-kirkossa kastettua tulee opettaa jotta hän pysyisi kasteen armossa?

        Näyttäisi siltä että hän on menettänyt uskon, kun on buddhalaisuutta alkanut harjoittaa? Kyllä, silloin häntä saa ja pitääkin evankelioida. Usko tulee kuulemisesta, joten hänen olisi hyvä saada kuulla uskovaisten saarnoja. Netistäkin voi niitä kuunnella. Hänellä voi myöskin olla käsillä etsikkoaika, silloin ihmiset monesti ajautuvat muiden uskontojen ja uskomuksien pariin, kun eivät tunne Jumalaa, mutta etsivät hengellisyyttä. Päätös mihin hän haluaa uskoa, on hänen. Meidän tehtävämme tässä on rukoilla hänen ja muiden samankaltaisten ihmisten puolesta. Rukoillaan että Jumala antaa hänelle uskon lahjan.


      • usko.vain.en kirjoitti:

        Ei se olekaan biologiaa ja keksittyä juttua. Se on havaittu ilmiö, jota biologia tutkii. Näin se on. Mutta keksittyä juttua taisi olla se lettas-nimimerkkisi "kaappaus", hahah, koska sinähän tosiaan menit niin halpaan että...

        Ja aloit parkua täällä julkisesti, että on oikein poliisitkin hälytetty asiaa selvittämään, ja tietysti oli vielä "kaappaajan" työnantajakaankin otettu yhteyttä! Voi voi! Kyllä sinulla oli kovat piipussa silloin. No mitenkäs tuotti tulosta? Naurunalaiseksi itsesi vain sait! ;D

        "...oikein poliisitkin hälytetty asiaa selvittämään, ja tietysti oli vielä "kaappaajan" työnantajakaankin otettu yhteyttä! "

        Menee kyllä asian vierestä, mutta mistä ihmeestä on kyse?


    • Hieman koominen avaus, jonka jäljet tietenkin johtavat...

    • sanotaanpa.totuus

      Luterilaisessa kirkossa ongelmana on enimmäkseen nimikristillisyys joka on sitä että ihminen erilaisista syistä, esim. kelvatakseen "joukkoon", kulttuurisista tms. syistä roikkuu jonkin verran kirkon kumana mutta ei elä sisäisesti uudestisyntyneen elämää. Tällaiset ihmiset tunnistaa pettämättömästi mm. siitä että ne eivät usko koko Raamattuun Jumalan sanana. Heillä on kristillisyyden ulkokuori ja se nimi että he elävät, mutta ovat kuolleita nimikristittyjä.

      Nämä ovat melkein aina omasta mielestään "ihan kelpo kristittyjä", he paheksuvat sellaisia joiden "on täytynyt tehdä jostain parannus" ja pitävät itseään parempina tällaisten rinnalla. He ovat "hoitaneet veronsa, käyneet töissä, eivätkä ole omasta mielestään mitenkään pahoja ihmisiä" (vert. Jeesuksen opetus fariseuksesta ja publikaanista rukoushuoneessa) Näille itseensä tyytyville ihmisille on täysin vierasta henkilökohtainen synnin- ja armon tunteminen, se on heille vain pään tietoa ja ajattelevat sydämessään etteä "en minä sen pahempi ole kuin muutkaan" ja siten eivät vertaa itseään Jumalan lakiin vaan toisiin syntisiin ihmisiin. Siitä syntyy pettävä mielikuva omasta "kunnollisuudesta" Jumalan edessä.

      Sitten etenkin nuorempien joukossa, kirkon oman opetuksen lievennyttyä llähes olemattomiin ja suolan kadottua, on paljon sellaisia jotka eivät ihan oikeasti TIEDÄ kristinuskon perusasioita jotka vanhemmalle polvelle on opetettu.

      Edellisiä, yleensä jo vähintään keski-ikäisiä itsetyytyväisiä uskon vihamiehiä tulee mielestäni opettaa ainoastaan ankaralla lain saarnaamisella sillä heiltä kun puuttuu kokonaan synnin tunto, niin he ovat omasta mielestään ihan kelvollisia joten heidän farisealaiset luulot täytyy murskata lain saarnan avulla. Pahin virhe tällaisten fariseusten kohdalla on että heidän annetaan pysyä luulouskovaisuudessaan ja pidetään Kristuksen kirkon jäseninä.

      Jälkimmäisä eli niitäö jotka ihan oikeasti ovat tietämättömiä kuten esim. monet nuoret Helsingissä, heitä tulee opettaa lempeämmin, niinkuin vanhemmat opettavat lapsiaan. Silti heillekin on heidän syntisyytensä ilmoitettava sillä yksikään, joka ei tunne ja tunnusta täydellistä syntisyyttään, eikä ole Herran edessä kokenut täydellistä vararikkoa lain käskyjen edessä, -yksikään heistä ei tarvitse armoakaan. Ja se kyllä näkyy heidän omahyväisistä puheistankin. Halveksivat uskoontulleita Herran pieniä lampaita.

      Tästä erottaa ketkkä ovat jumalan. ketkä Prkeleen lapsia tälläkin palstalla. Esim. jos joku väittää tätä kirjoitusta vastaan, se on Perkeleenlapsi sillä sitä totuus kirvelee ja sitä se vastustaa ja vihaa.

      • Perkele kuuluu samaan joukkoon johon Raamatussa kerrotut noidat, velhot, vainaja ja tietäjähengetkin kuuluvat eli antiikin aikaisten uskomusten joukkoon.


      • kerropakerrankinmeille
        sage8 kirjoitti:

        Perkele kuuluu samaan joukkoon johon Raamatussa kerrotut noidat, velhot, vainaja ja tietäjähengetkin kuuluvat eli antiikin aikaisten uskomusten joukkoon.

        Kuka sinua sitten riivaa jos ei Perkele ja pahat henget?


      • kysy.mys.merk.ki

        Kommentistasi jäi vaikutelma, jonka mukaan minunkaltaisteni ihmisten tulee erota kaikesta uskoon liittyvästä?
        Koska en osaa ja ymmärrä uskoa sinun edellyttämälläsi tavalla, minun pitää jättää hengellinen kotini ja jatkaa elämääni uskovien yhteisöjen ulkopuolell?
        Tuoko oli sinun sanomasi?


      • etolemarttyyri
        kysy.mys.merk.ki kirjoitti:

        Kommentistasi jäi vaikutelma, jonka mukaan minunkaltaisteni ihmisten tulee erota kaikesta uskoon liittyvästä?
        Koska en osaa ja ymmärrä uskoa sinun edellyttämälläsi tavalla, minun pitää jättää hengellinen kotini ja jatkaa elämääni uskovien yhteisöjen ulkopuolell?
        Tuoko oli sinun sanomasi?

        Kysehän ei ole siitä ettet "osaa ja ymmärrä" vaan siitä että sinulla on väärä asenne sekä paha ja ilkeä sydän joka vastustat kaikkea Jumalan sanaa. Joten äläpä heittäydy marttyyriksi!


      • kysy.mys.merk.ki
        etolemarttyyri kirjoitti:

        Kysehän ei ole siitä ettet "osaa ja ymmärrä" vaan siitä että sinulla on väärä asenne sekä paha ja ilkeä sydän joka vastustat kaikkea Jumalan sanaa. Joten äläpä heittäydy marttyyriksi!

        Kysyin vaan neuvoasi ja nyt minulla on jo väärä asenne sekä paha ja ilkeä sydän joilla kaikilla vastustan Korkeimman Sanaa.
        Tuollaisen pyhyyden edessä on pakko nöyrtyä ja pysyä vakaasti irti teidän uskonasioistanne. Onneksi näytit minulle paikkani ajoissa, tiedä millainen hirviö minusta olisi noiden lueteltujen lisäksi tullutkaan uskovana.
        Siunausta sinulle hyvistä ohjeistasi.


      • etolemarttyyri
        kysy.mys.merk.ki kirjoitti:

        Kysyin vaan neuvoasi ja nyt minulla on jo väärä asenne sekä paha ja ilkeä sydän joilla kaikilla vastustan Korkeimman Sanaa.
        Tuollaisen pyhyyden edessä on pakko nöyrtyä ja pysyä vakaasti irti teidän uskonasioistanne. Onneksi näytit minulle paikkani ajoissa, tiedä millainen hirviö minusta olisi noiden lueteltujen lisäksi tullutkaan uskovana.
        Siunausta sinulle hyvistä ohjeistasi.

        Kyllä sinä olet asenteeltasi ollut "tuollainen hirviö" jo ennen minun kommenttejakin. Eikös sinua kehotettu olemaan teeskentelemättä?

        Et ole edelleenkään marttyyri!


      • Kysy.mys.merk.ki
        etolemarttyyri kirjoitti:

        Kyllä sinä olet asenteeltasi ollut "tuollainen hirviö" jo ennen minun kommenttejakin. Eikös sinua kehotettu olemaan teeskentelemättä?

        Et ole edelleenkään marttyyri!

        Näet totuudellasi ensikohtaamistammekin edemmäs sieluni syvimpiin pimeyksiin ja silti näit minussa raukassa vielä teeskentelijänkin?
        Tähtitaivaan valokeitaatkin kumartavat tuollaisten sanojen valtiasta jonka jykevissä sanoissa asuu maailmaa kannatteleva viisaus.
        Sallitko aurinkopurjeeni johdattaa purteni valoa tulvivan valtakuntasi porteilta takaisin synkkänä ja karikkoisena vaahtoavan meren kaiken pelastavaan syleilyyn... pahuudellakin täytyy olla rajansa, saat pitää kaiken kruunuasi koristamassa.
        Koita pärjätä ystävä hyvä, jokaisen hyvän sanan rakkaus kantaa kauemmin kuin rakkaudettoman sielu ehtii askeltaa.


    • Kun ennen aikaan testattiin, kuka on noita, hänet heitettiin veteen. Jos hän upposi, paholainen ei auttanut häntä, eikä hän siis ollut noita. Jos hän ei uponnut, vanha vihtahousu oli auttanut häntä . Selvä todiste noituudesta, siis surmattavaksi.

      • kuinkahanon

        Olit siellä näkemässä?


      • LambofJesus

        En ole kaveriani noituudesta syyttämässä ja surmaamassa, vaan on kyse uskosta. Hän itse tunnustanut olevansa buddhalainen.


      • Niin vanha en sentään ole.


      • evankluterilainen
        LambofJesus kirjoitti:

        En ole kaveriani noituudesta syyttämässä ja surmaamassa, vaan on kyse uskosta. Hän itse tunnustanut olevansa buddhalainen.

        BUddhalaiselle tulee kertoa että budhalaisuus vie ihmisen ikuiseen kadotukseen.


      • LambofJesus kirjoitti:

        En ole kaveriani noituudesta syyttämässä ja surmaamassa, vaan on kyse uskosta. Hän itse tunnustanut olevansa buddhalainen.

        Aasiassa buddhalaisuutta saatetaan harjoittaa muiden uskontojen rinnalla. Buddhalaisuus ei korosta jumalien olemassaoloa.
        En siis ihmettelisi, jos joku pitäisi normaalina kuulua kirkkoon ja olla samalla buddhalainen.


    • Olipa mies tai nainen, aina voi jutella uskostaan sen kaverin kanssa, jos hän haluaa hengellisistä asioista keskustella ja silloin voi kertoa kuinka itse asiat ymmärtää. Ja voi omalla esimerkillään näyttää mitä usko Kristukseen omassa elämässä vaikuttaa.
      Kirkot ja seurakunnat tekevät omaa työtään, me lähimmäiset teemme omaamme.

      • LambofJesus

        Mutta saako evankelioida kun toinen on jo kastettu(uudestisyntynyt luterialisen kirkon mukaan)? Vai onko opettaminen se mitä vailla hän on luterilaisen kirkon mukaan, eikö? Jutella tietenkin saa, en minä sitä kysynyt. Juttelimme viimeksi hetki sitten.


      • LambofJesus kirjoitti:

        Mutta saako evankelioida kun toinen on jo kastettu(uudestisyntynyt luterialisen kirkon mukaan)? Vai onko opettaminen se mitä vailla hän on luterilaisen kirkon mukaan, eikö? Jutella tietenkin saa, en minä sitä kysynyt. Juttelimme viimeksi hetki sitten.

        Mitä sinä oikeastaan tarkoitat evankelioinnilla?


      • mitäoikeastaantarkoitat
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Mitä sinä oikeastaan tarkoitat evankelioinnilla?

        Mitä sinä oikeastaan tarkoitat sillä että kysyt noin?


      • mitäoikeastaantarkoitat kirjoitti:

        Mitä sinä oikeastaan tarkoitat sillä että kysyt noin?

        Tarkoitukseni on tarkentaa mitä aloittaja tarkoittaa sanalla evankeliointi. On paljon helpompi keskustella kun tietää mistä keskustellaan ja nyt minulle ei ole selvinnyt aloittajan käsitys sanasta evankeliointi.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tarkoitukseni on tarkentaa mitä aloittaja tarkoittaa sanalla evankeliointi. On paljon helpompi keskustella kun tietää mistä keskustellaan ja nyt minulle ei ole selvinnyt aloittajan käsitys sanasta evankeliointi.

        Hyvä kysymys. Osalla tuo taitaa tarkoittaa käännyttämistä?


      • mummomuori kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Osalla tuo taitaa tarkoittaa käännyttämistä?

        Niin varmaankin. Ja kun omasta uskosta kertominen ei ole aloittajalle evankeliointia, olisi ollut mielenkiintoista lukea miten hän evankelioinnin ymmärtää. Se jäänee nyt arvoitukseksi? Ehkä koko aloituksen tarkoitus oli joku muu kuin keskustelu aiheesta?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Niin varmaankin. Ja kun omasta uskosta kertominen ei ole aloittajalle evankeliointia, olisi ollut mielenkiintoista lukea miten hän evankelioinnin ymmärtää. Se jäänee nyt arvoitukseksi? Ehkä koko aloituksen tarkoitus oli joku muu kuin keskustelu aiheesta?

        "Ehkä koko aloituksen tarkoitus oli joku muu kuin keskustelu aiheesta? "

        Ilmeisesti koska asia ei selitetä?


      • mummomuori kirjoitti:

        "Ehkä koko aloituksen tarkoitus oli joku muu kuin keskustelu aiheesta? "

        Ilmeisesti koska asia ei selitetä?

        Siltähän se näyttäisi.


    • Näin.ollen

      Tuputus on aivopesua, jolla yritetään muuttaa kohteen ajatuksen kulkua.

    • Voi evankelioida, mutta minkä tahansa ajattelutavan liika tuputus kääntyy itseään vastaan.
      Eli pyrkiikö karkottamaan toisen vai levittämään omaa uskonnollista näkemystään, niin lopputulos riippuu tapauskohtaisesti siitä toisesta. Liika on aina liikaa.

      • hauhauhuf

        Myös pienen koiran räkytykseen voi väsyä ihan kuka tahansa, eli liika on todell aliikaa.


    • AnusofJesus

      Parempi on olla evankelioimatta, ettei tule nahkavitosta otsikkoon enemmän kuin ehtii väistämään.

    • Minulle kirkkoon kuuluvana saa kirkkoon kuuluvat evankelioida mutta kirkkoon kuulumattomat eivat saa, ainakaan jos tuputtavat paholaiseen, demoneihin ja liekkihelvettiin uskomista sillä niihin en usko.

      • asdfgha

        Ei noita sinulle tarvitse tarjota, olet ihan itse ne valinnut.


    • Eikiitosjeesus

      Mieti, onko sinulle itsellesi oma elämä ja avioliitto vai muinainen äpäräkultti tärkeämpi. Uskonnonvapaus tarkoittaa vapautta uskonnoista. Lukitkaa yhdessä se vaihtoehto. Moni pariskunta on hommautunut yhdessä eroon muistakin päihteistä. Te pystytte siihen.

    • Onhan sinulla oikeus keskustella uskonasioista seurakunnan ulkopuolella.

      • Se ei ole hänen mielestään evankeliointia mikäli oikein ymmärsin.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Se ei ole hänen mielestään evankeliointia mikäli oikein ymmärsin.

        Minä käy kaksi kertaa viikossa seurakuntani kokoukissa. Kuinka monta kertaa sinä käyt?


      • keskustellaan kirjoitti:

        Minä käy kaksi kertaa viikossa seurakuntani kokoukissa. Kuinka monta kertaa sinä käyt?

        Miten seurakunnassa käynti liittyy evanlekiointiin?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Miten seurakunnassa käynti liittyy evanlekiointiin?

        Enhän minä niin sanonutkaan vaan esitin sinulle ystävällisen kysymyksen.


      • keskustellaan kirjoitti:

        Enhän minä niin sanonutkaan vaan esitin sinulle ystävällisen kysymyksen.

        Kiitos kysymyksestä, en halua jakaa seurakuntakäyntieni lukumäärää kanssasi.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestä, en halua jakaa seurakuntakäyntieni lukumäärää kanssasi.

        Anteeksi, en tiennyt asian olevan sinulle kiusallisen.


      • keskustellaan kirjoitti:

        Anteeksi, en tiennyt asian olevan sinulle kiusallisen.

        Ei tarvitse pyytää anteeksi. Asia ei ole minulle mitenkään kiusallinen, en vain halua jakaa sitä täällä.


      • WHREH
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ei tarvitse pyytää anteeksi. Asia ei ole minulle mitenkään kiusallinen, en vain halua jakaa sitä täällä.

        On sinulla sentää siten joku häpy, ettet ala valehdella käyväsi seurakunnassa.


      • WHREH kirjoitti:

        On sinulla sentää siten joku häpy, ettet ala valehdella käyväsi seurakunnassa.

        En sanonut etten käy seurakunnassa.


    • Varmasti saat keskustella hänen kanssaan uskosta jos hän siihen suostuu. Sehän on yksi puheenaihe muiden joukossa. Silloin voit tuputtamatta tuoda esiin oman uskosi ja mitä siihen liittyy. Pyydä häntä mukaan kirkkoon kanssasi ja ehkä muuhunkin toimintaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3366
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      130
      2831
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      233
      2335
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      147
      1707
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1034
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      898
    7. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      803
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      794
    9. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      23
      778
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      130
      751
    Aihe