Teologinen pelastus

ooooo

Korkealta teologisista sfääreisteen teologit ovat päättäneet, että ihminen pelastuu, kunhan hänet vain kastetaan vauvana ja hänet on otettu seurakuntaan jäseneksi. Seurakunnan jäsenyys pelastaa, joukkovoima pelastaa.

Komeat kirkot luovat sopivan ympäristön pelastuneille ihmisille. Hyvin on pullat uunissa teologeilla, kunhan jäsenet vain muistavat maksaa jäsenmaksunsa ja mikseivät muistaisi, kun ne kerätään heiltä valtion toimesta.

Tarvitsevatko teologit Jumalaa pelastuakseen? Uskovatko he edes Jumalaan? Mitä he Jumalalla tekisivät? Eivät he tarvitse Jumalaa mihinkään. Teologinen pelastus on suunniteltu niin pomminvarmaksi, ettei siinä enää Jumalaa tarvita.

284

3512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinä ilmeisesti luulet pelastuvasi vihalla, valheella ja veemäisyydellä.

      • ooooo

        En luule.


      • JoVanhaMies

        Sinänsä oivallinen avaus keskustelulle.
        Minä en ihan oikeesti usko, että kirkon piirissä " härräävät" ns. uskovat kaikki edes tietää, että mitä pelastus tarkoittaa ?
        Jo tuolta Mooseksen ensimmäisestä kirjasta, missä kerrotaan Abrahamin suvusta, niin siellä kerrotaan Abrahamin isästä ja hän vaelsi kohden Kaananinmaata, mutta pysähtyi Harraniin. Ja kuoli sinne.
        Tuo Harran oli kaupunki missä palvottiin kuujumalaa ja siellä oli ensimmäistä kertaa polittinen ja uskonnollinen valta kietoutunut toisiinsa, aivan kuin myöhemmässä vaiheessa valtionkirkot ja meilläkin ovat enemmän polittisia vaikuttajia ,kuin uskon eteenpäin viejiä. Terah Abrahhamin isä mieltyi tuohon epäjumalanpalvelijain kaupunkin ja kuoli siellä ja sitten Jumala antoi Abrahamille käskyn lähteä isänsä suvusta siihen paikkaan, minkä Herra hänelle osoittaa. ( vapaasti kerrottu) 1 Mos 11: 27-32, 12: 1-3.
        Meissäkin täytyy jotain kuolla ja se on tämä meidän lihallinen mieli ja se sotii Jumalaa vasten.
        Nämä kirkon koulutetut papit, jotka ei tiedä, että mitä uudestisyntyminen on, niin opettavat " lampaitaan" harhaan ja luovat kuvan, että heillä on valta mukkauttaa Jumalan Sanaa sopivaksi tähän aikaan ja tähän yhteiskuntaan.
        Uskallan sanoa, että piispoilla, papeilla ja polittisin persutein valituilla kirkooneuvoston vaan mitä johtokuntia ne, ei ole valtaa muuttaa Jumalan Sanan Totuutta ja Jumala ottaa heidät valheesta vastuuseen ja siihen loppuu nykyteologian vaellus.
        Pelastus tulee Jumalalta, Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta ja se vaatii meiltä henkilökohtaisen ratkaisun Jeesuksen puoleen ja syntielämän pois heittämisen.
        Kirkko tai mikään yhteisö ei pelasta, Jeesus Kristus on Tie Totuus Ja Elämä.
        Kirjoitusvirheet johtuu lukihäiriöstä.


      • ooooo kirjoitti:

        En luule.

        Aloittaja on idiootti. Itse olen kirkon papeilta kuullut, että pelastuksen saadakseen on tunnustettava syntinsä Jumalalle. On vedottava myös Jeesuksen pelastustyöhön.


      • pesekorvat
        torre12 kirjoitti:

        Aloittaja on idiootti. Itse olen kirkon papeilta kuullut, että pelastuksen saadakseen on tunnustettava syntinsä Jumalalle. On vedottava myös Jeesuksen pelastustyöhön.

        Olet kuullut väärin. Heidän mukaansa kasteen armo pelastaa.


      • pesekorvat kirjoitti:

        Olet kuullut väärin. Heidän mukaansa kasteen armo pelastaa.

        Olen kuule hiljattain ollut peräti korvien puhdistukessa.

        Itseäni vähän ärsyttää kun aikuiset kirkon papit puhuvat Jeesuksesta ja Raamatusta kuin ne olisivat totta. He eivät näytä epäilevän puheitaan. "Tämä on Jumalan sana".

        Kasteen armoa ei ole koko elämäni aikana ainakaan korostettu. Kyllähän papitkin tietävät, ettei pelkkä kaste pelasta, vaikka sitä Raamatussa tärkeänä pidetäänkin.


      • Anonyymi
        pesekorvat kirjoitti:

        Olet kuullut väärin. Heidän mukaansa kasteen armo pelastaa.

        Jos joku pappi opettaa, että yksin "kasteen armo pelastaa", hän ei ole opiltaan luterilainen. Luterilaisen kirkon oppi ei ole, että tarvitaan vain kaste ja pelastus on sillä selvä!

        Väitän, että valehtelet. Esität noita helluntailaisten syöttämiä olkiukkoja, tarkoituksellisia väännöksiä luterilaisen kirkon opista.

        Luterilainen oppi tiivistettynä on, pelastus saadaan: "Yksin uskosta. Yksin armosta. Yksin Kristuksen teon kautta."


    • Sola fide, sola gratia, solus Christus - tuo se teologeilla on pohjana: "Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristus". Noilla linjoilla teologit yleensä ovat, vai väitätkö muuta?

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Sola_fide

      "Sola fide (latinaa, "yksin uskosta") on yksi viidestä protestanttisen uskon­puhdistuksen pää­periaatteesta. Se tarkoittaa protestanttisessa uskonpuhdistuksessa sitä, että ihminen on vanhurskas eli kelpaa Jumalalle, kun hän uskoo (Jeesuksen sovitustyöhön ja synnittömään elämään), ei omien hyvien tekojensa perusteella. Hyvät työt ovat lähimmäisiä, ei pelastusta varten. Periaate eroaa katolisesta näkemyksestä, jonka mukaan ihminen tulee vanhurskaaksi "rakkautena vaikuttavan uskon" (Gal. 5:6) kautta. Katolisen näkökulman mukaan ihminen ei voi ansaita omaa pelastustaan, mutta ihminen ei silti ole vapaa tekemästä hyvää.

      Sola gratia (latinaa, "yksin armosta") on myös yksi samoista pääperiaatteista. Siinä vastapuoleksi asettuu ansio (lat. meritum). Uskonpuhdistajat katsoivat, että katolisessa kirkossa pyrittiin ansaitsemaan vanhurskaus, ja he opettivat sitä vastaan, että ihminen pelastuu yksin armosta (ja yksin Kristuksen ansiosta), ei omista tai pyhimysten ansioista. Katolinen kirkko opettaa myös pelastumista yksin armosta, sillä armon katsotaan synnyttävän ihmisessä sekä uskon että rakkauden, jotka yhdessä tekevät vanhurskaaksi.

      Solus Christus tai solo Christo (lat. "yksin Kristus") on myös yksi samoista pääperiaatteista. Se asettaa vastakohdakseen pyhimykset, ja väittää, että ihminen tulee vanhurskaaksi yksin Kristuksen ansion, ei pyhimysten ansioiden saatikka omien ansioidensa tähden.[1][2]

      Lause sola fide, sola gratia, solus Christus esiintyy usein yhdessä. "

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Taivas_(uskonto)

      "Kristinuskon taivas

      Eräiden protestanttisten kristittyjen mukaan Jumalaan (tai Jeesukseen) uskominen riittää siihen, että Jumala määrää heidät taivaaseen (Sola fide). Toisen käsityksen mukaan taivaaseen pääsyyn tarvitaan myös uskonnon moraalin noudattamista.[3]
      Käsityksiä taivaasta

      Taivaasta puhutaan Raamatussa eri merkityksissä. Näitä ovat ainakin seuraavat:

      Näkyvä taivas, jossa kuu ja tähdet ym. avaruuteen liittyvä on.
      Paikka tai tila, jossa enkelit asustavat ja liikkuvat.
      Jumalan läsnäolon paikka. Jumalaa sanotaan taivaalliseksi Isäksi.
      Kristityn päämäärä, paratiisi, johon hän pääsee kuolemansa jälkeen.
      Näkymätön maailma. Raamattu kertoo että Jumala luo aikojen lopussa sekä uudet taivaat ja uuden maan, toisin sanoen sekä näkyvä että näkymätön maailma uudistuu.

      Jeesus puhui vertauksissaan usein taivasten valtakunnasta, joka ei tule näkyvällä tavalla vaan on sisäisesti ihmisessä.lähde tarkemmin? Toisaalta hän viittasi enkelien kaltaisiin olentoihin ja sanoi myös, ettei jokainen, joka häntä huutaa, pääse hänen luokseen.[4] Paavali kertoo, kuinka hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen.[5]
      Taivas kuoleman jälkeisenä elämänä

      Ilmestyskirjassa puhutaan viimeisestä ylösnousemuksesta, jossa kaikki kuolleet herätetään ja tuomitaan tekojensa mukaan, ja henkilöt, joiden nimi on elämän kirjassa, pääsevät taivaaseen, kun taas muut tuomitaan helvettiin eli tuliseen järveen Saatanan ja hänen enkeliensä lailla.[6] Eri tulkintojen mukaan vainaja joko siirtyy suoraan taivaaseen kuoleman jälkeen tai hänet herätetään kuolleista vasta maailmanlopussa.

      Ilmestyskirjan mukaan taivaassa ei ole itkua eikä mitään pahaa, ja se muodostaa näin täydellisen vastakohdan helvetille. Taivaan hyvyydellä ei viitata niinkään yltäkylläisyyteen maallisessa mielessä vaan Jumalan kirkkauteen ja läheisyyteen, josta taivaaseen päässeet tulevat osalliseksi ja saavat nauttia. Toisaalta Jeesus sanoo opetuslapsilleen, että mistä tahansa he luopuvat hänen takiaan, he saavat taivaassa satakertaisesti takaisin.[7]

      Tuomas Akvinolaisen mukaan marttyyrit, uskon opettajat ja neitsyet saavat taivaassa päähänsä erityiset kruunut saavutuksistaan.[8] Myös Raamatussa puhutaan kruunusta, jonka taivaassa saavat ne, jotka ovat olleet uskollisia ja kestäneet koetuksen.[9]

      Vaikka kristikunnassa esiintyy tulkintaeroja taivaan yksityiskohdissa, tärkein asia siinä on Jumalan lähelle pääseminen."

      • ooooo

        Sinä olet repäissyt tuohon historiallisia teologisia väittämiä mutta tiedätkö, mitä kirkoissa opetetaan tänä päivänä. Tai tiedätkö, kuinka suomalaiset luterilaiset kuvittelevat pelastuvansa. Tai tiedätkö, mitä tällä sivustolla opetetaan luterilaisten toimesta pelastuksesta.


      • ooooo kirjoitti:

        Sinä olet repäissyt tuohon historiallisia teologisia väittämiä mutta tiedätkö, mitä kirkoissa opetetaan tänä päivänä. Tai tiedätkö, kuinka suomalaiset luterilaiset kuvittelevat pelastuvansa. Tai tiedätkö, mitä tällä sivustolla opetetaan luterilaisten toimesta pelastuksesta.

        Yksin uskosta ja armosta - Suomen evankelis-luterilainen kirkko

        https://evl.fi/tutki-uskoa/mita-usko.../yksin-uskosta-ja-armosta

        "Yksin armosta. Ihminen pelastuu kokonaan Jumalan armon vuoksi, ei omien tekojensa ansiosta. Luther korosti, että Jumala ei aseta ihmiselle ehtoja, vaan luovutti Jeesuksen tekemään sovitustyön ihmisen puolesta."

        Tuo on minun tietääkseni sen Ev.lut. kirkon oppi. Yksin armosta uskon kautta. Ei he virallisesti muuta opeta. Seurakuntalaisilla saattaa olla muita käsityksiä, mutta tuo on kirkon virallinen oppi, jota minun mielestäni pitää seurata jokaisen papin saarnatessaan?


      • ooooo

        Tuo on luterilaisen kirkon oppi mutta sen tulkinnat saavat karmeita piirteitä. Jo se, että Luther on asetettu ylimmäksi opettajaksi luterilaisessa kirkossa, on osoitus vakavasta sairaudesta kirkon sisällä.


      • ooooo kirjoitti:

        Tuo on luterilaisen kirkon oppi mutta sen tulkinnat saavat karmeita piirteitä. Jo se, että Luther on asetettu ylimmäksi opettajaksi luterilaisessa kirkossa, on osoitus vakavasta sairaudesta kirkon sisällä.

        ooooo: "Tuo on luterilaisen kirkon oppi mutta sen tulkinnat saavat karmeita piirteitä. Jo se, että Luther on asetettu ylimmäksi opettajaksi luterilaisessa kirkossa, on osoitus vakavasta sairaudesta kirkon sisällä."

        Mikä sitä sairausta sitten on? Lutherin oppiko kansankielisestä Raamatusta ja siitä, että aneilla ei pelastu vaan armosta uskon kautta? Voisiko nainen tai mies siellä vähän paremmin perustella sitä vakavaa sairautta kirkon sisällä? Kuuluko itse näin väittämä edes luterilaiseen kirkkoon?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        ooooo: "Tuo on luterilaisen kirkon oppi mutta sen tulkinnat saavat karmeita piirteitä. Jo se, että Luther on asetettu ylimmäksi opettajaksi luterilaisessa kirkossa, on osoitus vakavasta sairaudesta kirkon sisällä."

        Mikä sitä sairausta sitten on? Lutherin oppiko kansankielisestä Raamatusta ja siitä, että aneilla ei pelastu vaan armosta uskon kautta? Voisiko nainen tai mies siellä vähän paremmin perustella sitä vakavaa sairautta kirkon sisällä? Kuuluko itse näin väittämä edes luterilaiseen kirkkoon?

        Teot ratkaisevat, pitää ainakin yrittää. Mitään ilmaista armoa ei ole olemassakaan, se on valhetta.


      • oooooo
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        ooooo: "Tuo on luterilaisen kirkon oppi mutta sen tulkinnat saavat karmeita piirteitä. Jo se, että Luther on asetettu ylimmäksi opettajaksi luterilaisessa kirkossa, on osoitus vakavasta sairaudesta kirkon sisällä."

        Mikä sitä sairausta sitten on? Lutherin oppiko kansankielisestä Raamatusta ja siitä, että aneilla ei pelastu vaan armosta uskon kautta? Voisiko nainen tai mies siellä vähän paremmin perustella sitä vakavaa sairautta kirkon sisällä? Kuuluko itse näin väittämä edes luterilaiseen kirkkoon?

        Etkö sinä tiedä vai teeskenteletkö tietämätöntä?


      • fari.g kirjoitti:

        Teot ratkaisevat, pitää ainakin yrittää. Mitään ilmaista armoa ei ole olemassakaan, se on valhetta.

        Teot eivät ratkaise. Katolisen kirkon mukaan niitä on hyvä tehdä, mutta luterilaisuudessa se on "yksin armosta uskon kautta" ajattelua. Usko voi ilmentyä Jumalan mieleisinä tekoina, joten Jeesuksen seurakunnan jäsenä elät myös Jumalan tahdon mukaan, mutta itse taivaaseen pääseminen tapahtuu armosta uskon kautta porttina Taivaaseen Jeesus Kristus?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Teot eivät ratkaise. Katolisen kirkon mukaan niitä on hyvä tehdä, mutta luterilaisuudessa se on "yksin armosta uskon kautta" ajattelua. Usko voi ilmentyä Jumalan mieleisinä tekoina, joten Jeesuksen seurakunnan jäsenä elät myös Jumalan tahdon mukaan, mutta itse taivaaseen pääseminen tapahtuu armosta uskon kautta porttina Taivaaseen Jeesus Kristus?

        Niin, jos uskoo, että kirkko tietää, mutta mistä se voi tietää. Siellä on vain ihmisiä.


      • tuli-vain-mieleen
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Teot eivät ratkaise. Katolisen kirkon mukaan niitä on hyvä tehdä, mutta luterilaisuudessa se on "yksin armosta uskon kautta" ajattelua. Usko voi ilmentyä Jumalan mieleisinä tekoina, joten Jeesuksen seurakunnan jäsenä elät myös Jumalan tahdon mukaan, mutta itse taivaaseen pääseminen tapahtuu armosta uskon kautta porttina Taivaaseen Jeesus Kristus?

        Puhut Jeesuksen seurakunnasta. Mitä Jeesuksen seurakunnan jäsenet tekee harhaoppisessa kirkossa? Jos puheet ja käytäntö eivät kohtaa, niin puheet on turhaa. Pappi voi saarnata pelastuksesta, tuoda Raamatun paikkoja esiin, mutta jos kirkko hyväksyy sen, mikä ei kuulu Raaamatun ilmoittamaan seurakuntaan, niin voihan sitä päätänsä hakata seinään.
        Kun meillä on hyväksytty synti kirkon sisään, rikomme monessa asiassa Raamatun totuutta, niin miten Jumala muka siunaisi kirkon?
        Jumala siunaa vain oman sanansa.
        Ja pelastus tulee yksin Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovistyön kautta ja armosta.
        Mutta tuo armo ei oikeuta rikkomaan Jumalan sääntöjä vastaan ja synti vie kadotukseen.
        Raamatun ilmoitukseen ei mm. kuulu naispapit, ei homot, ei avoliitot, esiavioliset suhteet jne.
        Lista ois pitkä,mutta Raamatusta löytyy paljon asioita, jotka puhuvat kirkkoa vastaan ja nyt olisi parannuksen paikka.
        Yksilöuskovan on helpompi etsiä Jumalan totuutta, kuin raskasoutuisen kirkon papiston.


      • tuli-vain-mieleen kirjoitti:

        Puhut Jeesuksen seurakunnasta. Mitä Jeesuksen seurakunnan jäsenet tekee harhaoppisessa kirkossa? Jos puheet ja käytäntö eivät kohtaa, niin puheet on turhaa. Pappi voi saarnata pelastuksesta, tuoda Raamatun paikkoja esiin, mutta jos kirkko hyväksyy sen, mikä ei kuulu Raaamatun ilmoittamaan seurakuntaan, niin voihan sitä päätänsä hakata seinään.
        Kun meillä on hyväksytty synti kirkon sisään, rikomme monessa asiassa Raamatun totuutta, niin miten Jumala muka siunaisi kirkon?
        Jumala siunaa vain oman sanansa.
        Ja pelastus tulee yksin Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovistyön kautta ja armosta.
        Mutta tuo armo ei oikeuta rikkomaan Jumalan sääntöjä vastaan ja synti vie kadotukseen.
        Raamatun ilmoitukseen ei mm. kuulu naispapit, ei homot, ei avoliitot, esiavioliset suhteet jne.
        Lista ois pitkä,mutta Raamatusta löytyy paljon asioita, jotka puhuvat kirkkoa vastaan ja nyt olisi parannuksen paikka.
        Yksilöuskovan on helpompi etsiä Jumalan totuutta, kuin raskasoutuisen kirkon papiston.

        "Raamatun ilmoitukseen ei mm. kuulu naispapit, ei homot, ei avoliitot, esiavioliset suhteet jne."

        Sano minulle se kohta Raamatussa, jossa naispappeus kielletään? Minä en mene tuomitsemaan uskovaisena sukulaisiani, jotka asuvat avoliitossa ja tekevät lapsia. He eivät ole naimissa. Hyvä, että lapset on kastettu. Mutta siitä huolimatta kaikki lapset eivät sukulaisieni parissa tule käymään rippikoulua. Vaikka pidettäisiin miespappeudesta ja monesta muusta asiasta niin se ei välttämättä tarkoita Jeesuksen seurakuntaa. Jeesuksen todellinen kirkko ja seurakunta on jotain muuta kuin se mihin kristitty tuntee kuuluvansa. Moni luterilaisen kirkon jäsen voi kuulua siihen Jeesuksen seurakuntaan, mutta luonnollisesti paljon muodollisesti luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa ei siihen seurakuntaan todellisuudessa kuulu.

        Itse en ehkä tällä hetkellä kuulu Jeesuksen todelliseen seurakuntaan, mutta voin saada tulevaisuudessa armon sen suhteen, että pääsen Taivaaseen. Minulla on usko, toivo ja rakkaus Jumalaan. Armosta voin uskon kautta Jumalan rakkaudessa saada pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa? Sama mahdollisuus on jokseenkin kaikilla luterilaisen kirkon jäsenillä?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        "Raamatun ilmoitukseen ei mm. kuulu naispapit, ei homot, ei avoliitot, esiavioliset suhteet jne."

        Sano minulle se kohta Raamatussa, jossa naispappeus kielletään? Minä en mene tuomitsemaan uskovaisena sukulaisiani, jotka asuvat avoliitossa ja tekevät lapsia. He eivät ole naimissa. Hyvä, että lapset on kastettu. Mutta siitä huolimatta kaikki lapset eivät sukulaisieni parissa tule käymään rippikoulua. Vaikka pidettäisiin miespappeudesta ja monesta muusta asiasta niin se ei välttämättä tarkoita Jeesuksen seurakuntaa. Jeesuksen todellinen kirkko ja seurakunta on jotain muuta kuin se mihin kristitty tuntee kuuluvansa. Moni luterilaisen kirkon jäsen voi kuulua siihen Jeesuksen seurakuntaan, mutta luonnollisesti paljon muodollisesti luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa ei siihen seurakuntaan todellisuudessa kuulu.

        Itse en ehkä tällä hetkellä kuulu Jeesuksen todelliseen seurakuntaan, mutta voin saada tulevaisuudessa armon sen suhteen, että pääsen Taivaaseen. Minulla on usko, toivo ja rakkaus Jumalaan. Armosta voin uskon kautta Jumalan rakkaudessa saada pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa? Sama mahdollisuus on jokseenkin kaikilla luterilaisen kirkon jäsenillä?

        Juu. Eikä Raamatun ilmoitukseen kuulu edes naisten laskeminen väkimäärään.

        Ei kannata kaikkea tehdä kuten Raamatussa on asiat.


      • ooooo kirjoitti:

        Tuo on luterilaisen kirkon oppi mutta sen tulkinnat saavat karmeita piirteitä. Jo se, että Luther on asetettu ylimmäksi opettajaksi luterilaisessa kirkossa, on osoitus vakavasta sairaudesta kirkon sisällä.

        "...Luther on asetettu ylimmäksi opettajaksi luterilaisessa kirkossa..."

        Taitaa olla niin, että näin toimii Missourin synodinalaiset kirkot sekä Luther säätiö - ei siis suomen ev. lut kirkko.


      • Anonyymi
        fari.g kirjoitti:

        Teot ratkaisevat, pitää ainakin yrittää. Mitään ilmaista armoa ei ole olemassakaan, se on valhetta.

        Pelkästään Uudessa Testamentissa on kirjoja ja kirjeitä, joista yhteensovittamalla (ei tarvitse väkisin runnoa kuin taitamaton palapelinkokoaja) selviää Evankeliumi kirkkaasti. Lutherkaan ei ollut kaikessa oikeassa.


    • Keitä ovat nämä teologit, joista kerroit?

      • ooooo

        Teologisen koulutuksen saaneet papit esim. katolisessa ja luterilaisessa kirkossa ovat teologeja.


      • ooooo kirjoitti:

        Teologisen koulutuksen saaneet papit esim. katolisessa ja luterilaisessa kirkossa ovat teologeja.

        Niin minä vähän arvelinkin, kysyin kun en ollut varma. Ihmettelin kyllä hiukan aloitusta, koska siitä saa käsityksen, että teologit eivät ole uskovia ja Raamattua ylimpänä auktoriteettina pitäviä ihmisiä. Olisin toivonut jotain perustelua asialle.


      • ooooo
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Niin minä vähän arvelinkin, kysyin kun en ollut varma. Ihmettelin kyllä hiukan aloitusta, koska siitä saa käsityksen, että teologit eivät ole uskovia ja Raamattua ylimpänä auktoriteettina pitäviä ihmisiä. Olisin toivonut jotain perustelua asialle.

        Sinulle tuo aloitus tuli ehkä yllätyksenä mutta minä olen keskustellut täällä kynmmenien luterilaisten kanssa, jotka ovat tiukasti julistaneet teologisen pelastumisen sanomaa. Heille tämä aloitus on suunnattu.


      • ooooo kirjoitti:

        Sinulle tuo aloitus tuli ehkä yllätyksenä mutta minä olen keskustellut täällä kynmmenien luterilaisten kanssa, jotka ovat tiukasti julistaneet teologisen pelastumisen sanomaa. Heille tämä aloitus on suunnattu.

        Sinä varmasti tunnet henkilökohtaisesti kaikki teologit?


      • ooooo
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sinä varmasti tunnet henkilökohtaisesti kaikki teologit?

        En tunne mutta tiedän, että teologinen koulutus puristaa yleensä teologit samaan muottiin.


      • ooooo kirjoitti:

        En tunne mutta tiedän, että teologinen koulutus puristaa yleensä teologit samaan muottiin.

        Et tunne heitä, mutta kykenet sanomaan "totuuksia" heistä? Tiedätkö miksi sellaista kutsutaan?


      • ooooo
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Et tunne heitä, mutta kykenet sanomaan "totuuksia" heistä? Tiedätkö miksi sellaista kutsutaan?

        En tunne kaikkia niinkuin et tunne sinäkään mutta tunnen kyllä riittävästi teologeja.


      • ooooo kirjoitti:

        En tunne kaikkia niinkuin et tunne sinäkään mutta tunnen kyllä riittävästi teologeja.

        Niinpä. Ja vaikka tuntisi kaikki teologit, huomaa kyllä että he eivät ole yhdestä puusta veistettyjä. Yleistäminen on epäoikeudenmukaista.


      • ooooo kirjoitti:

        Sinulle tuo aloitus tuli ehkä yllätyksenä mutta minä olen keskustellut täällä kynmmenien luterilaisten kanssa, jotka ovat tiukasti julistaneet teologisen pelastumisen sanomaa. Heille tämä aloitus on suunnattu.

        Ehkä sinun kannattaisi ensin ottaa selvää, mitä se teologia on?

        ”Teologia (m.kreik. θεολογία) tarkoittaa alun perin jumaluusoppia eli järjestelmällistä ja Jumalaan liittyvien aiheiden tutkimusta…”

        ”Tieteenalana teologia ei ole uskonnon harjoittamista, vaan uskontoa, erityisesti kristinuskoa, uskomuksia ja uskonnollisuutta tutkiva oppiala.”
        ”Uskonnollinen teologia puolestaan on jonkun tietyn uskonnon opillista järjestelmää tai ajattelua koskevaa, uskonnollisen yhteisön itsensä harjoittamaa tutkimusta.”

        Kun itsekin tässä väännät teologisesta kiistakysymyksestä, niin keitähän tosiaan tässä tarkoitat?


      • 4weqwe4asd
        mummomuori kirjoitti:

        Ehkä sinun kannattaisi ensin ottaa selvää, mitä se teologia on?

        ”Teologia (m.kreik. θεολογία) tarkoittaa alun perin jumaluusoppia eli järjestelmällistä ja Jumalaan liittyvien aiheiden tutkimusta…”

        ”Tieteenalana teologia ei ole uskonnon harjoittamista, vaan uskontoa, erityisesti kristinuskoa, uskomuksia ja uskonnollisuutta tutkiva oppiala.”
        ”Uskonnollinen teologia puolestaan on jonkun tietyn uskonnon opillista järjestelmää tai ajattelua koskevaa, uskonnollisen yhteisön itsensä harjoittamaa tutkimusta.”

        Kun itsekin tässä väännät teologisesta kiistakysymyksestä, niin keitähän tosiaan tässä tarkoitat?

        Ehkä sinun kannattaisi ottaa selville, että Raamatun mukaan seurakunnassa ei saisi olla mitään teologisia pappeja ollenkaan. Paimenet ja kaitsijat, joista Raamattu puhuu, tarkoittavat seurakunnan vanhimpia.


      • 4weqwe4asd kirjoitti:

        Ehkä sinun kannattaisi ottaa selville, että Raamatun mukaan seurakunnassa ei saisi olla mitään teologisia pappeja ollenkaan. Paimenet ja kaitsijat, joista Raamattu puhuu, tarkoittavat seurakunnan vanhimpia.

        Voitko laittaa Raamatun kohdan, jossa kielletään teologiset papit?


      • mummomuori kirjoitti:

        Ehkä sinun kannattaisi ensin ottaa selvää, mitä se teologia on?

        ”Teologia (m.kreik. θεολογία) tarkoittaa alun perin jumaluusoppia eli järjestelmällistä ja Jumalaan liittyvien aiheiden tutkimusta…”

        ”Tieteenalana teologia ei ole uskonnon harjoittamista, vaan uskontoa, erityisesti kristinuskoa, uskomuksia ja uskonnollisuutta tutkiva oppiala.”
        ”Uskonnollinen teologia puolestaan on jonkun tietyn uskonnon opillista järjestelmää tai ajattelua koskevaa, uskonnollisen yhteisön itsensä harjoittamaa tutkimusta.”

        Kun itsekin tässä väännät teologisesta kiistakysymyksestä, niin keitähän tosiaan tässä tarkoitat?

        Eli sinun mielestäsi seurakunnassa pitäisi olla ”kaitsijana” henkilöitä, jotka eivät tiedän mitään esim. kristinuskosta, ei sen historiasta tai opeista yhtään mitään? Eivätkä he saisi tietää mitään uskonnollisesta ajattelusta, eikä tutkia edes sitä, miten kristinuskon on muodostunut?

        Saati että he tietäisivät yhtään mitään siitä, mitä Raamattuun on kirjoitettu, sillä sekin kun on teologiaa.

        No, näitä vanhimmistoja on monissa suuntauksissa.

        tämä vanhimmisto on mielenkiintoinen ilmiö. Se varmaan puolustaa paikkaansa, kun eletään järjestymättömässä yhteiskunnassa, jossa ei ole virallista oikeuslaitosta yms. Samoin, jos se toimii yhdistyksen kaltaisesti hallituksena – joskin demokraattisesti valittuna.

        Monessa uskonnollisessa yhteisössä on vanhimisto, ja ne toimivat eri tavoin. Se on joko juuri sen paikkakunnan asioista päättävä elin tai koko maan saman yhteisön päättävä elin. Globaalisti toimivia vanhimmistoja on myös olemassa.

        Suomessa on siis oltava yhdistys, joka voi käyttää laillista valtaan. Ellei näin ole, he käyttävät sharian kaltaisia lakeja ja tulkintoja, enemmän tai vähemmän. Eli eivät tukeudu järjestäytyneen yhteiskunnan oikeuslaitoksiin – kuten lestadiolaiset sekä Jehovan todistajat ovat tunnetusti tehneet. Aivan varmaan näitä on ollut niin helluntailaisissa kuin vapaakirkoissakin.

        Joten, aivan samalla tavalla voidaan käsittää luterilaisen kirkon valtuustot jne. olevan noita vanhimmistoja.


    • ooooo

      Faith.Hope.Love, sinä olet selvästikin ottanut vastaan tuon teologisen pelastuksen. Nyt sinun pitää vain katsoa korttisi loppuun asti ja selvittää, mistä löydät itsesi loppujen lopuksi.

      • Sanotaan, että en ole vastaanottanut teologista pelastusta, sillä sellaiseen en usko vaan elävään uskoon ja pelastukseen armosta. Se armo minulle todella saattaa tulla vasta vanhoilla päivillä. Tässä mahdollisesti sitä elämää edessä lähes puolivuosisataa ehkä. Sen puolenvuosisadan jälkeen kuka vaan voi pelastua, jos uskoo lopulta Jumalaan. Itse käyn kirkossa jokseenkin joka sunnuntai, mutta kahtena viimeisenä kertana Joensuussa olen lähtenyt ennen ehtoollista, kun en ole viihtynyt luterilaisessa kirkossa flunssan takia. Ei ole oikein voinut laulaa flunssan äänihuulten tulehduksen takia. Lisäksi on pyöryttänyt flunssassa ja olen välillä istunut kirkossa, kun muu seurakunta on kuunnellut jotain sanaa. Kaksi kertaa olen kuunnellut kyllä saarnan loppuun ja vasta sen jälkeen lähtenyt ilman ehtoollista. Tämän käytöksen takia en ehkä pelastu, kun en ole kahteen kertaan ostanut Jeesuksen ruumista ja verta sovituksen työnä ehtoollisena. Olen oman-tieni-kulkija, joka pelastuu armosta uskon kautta Jeesuksen seurakunnan jäsenenä ehkä tulevaisuudessa ilman mitään teologiaa, jota joku pappi opettaa?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Sanotaan, että en ole vastaanottanut teologista pelastusta, sillä sellaiseen en usko vaan elävään uskoon ja pelastukseen armosta. Se armo minulle todella saattaa tulla vasta vanhoilla päivillä. Tässä mahdollisesti sitä elämää edessä lähes puolivuosisataa ehkä. Sen puolenvuosisadan jälkeen kuka vaan voi pelastua, jos uskoo lopulta Jumalaan. Itse käyn kirkossa jokseenkin joka sunnuntai, mutta kahtena viimeisenä kertana Joensuussa olen lähtenyt ennen ehtoollista, kun en ole viihtynyt luterilaisessa kirkossa flunssan takia. Ei ole oikein voinut laulaa flunssan äänihuulten tulehduksen takia. Lisäksi on pyöryttänyt flunssassa ja olen välillä istunut kirkossa, kun muu seurakunta on kuunnellut jotain sanaa. Kaksi kertaa olen kuunnellut kyllä saarnan loppuun ja vasta sen jälkeen lähtenyt ilman ehtoollista. Tämän käytöksen takia en ehkä pelastu, kun en ole kahteen kertaan ostanut Jeesuksen ruumista ja verta sovituksen työnä ehtoollisena. Olen oman-tieni-kulkija, joka pelastuu armosta uskon kautta Jeesuksen seurakunnan jäsenenä ehkä tulevaisuudessa ilman mitään teologiaa, jota joku pappi opettaa?

        En usko, että pelastuksesi on kiinni siitä, lähdetkö kirkosta ennen ehtoollista. Muutenhan armo olisi ihan turha. Efesolaiskirjeen 2 luvussa sanotaan: Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.


      • paavalilupasi

        Sanoi Paavali - efesolaiskirjeen kirjoittaja nimittäin on Paavali ei Jeesus eikä Jumala. Olisi sillai mukavaa, kun pidettäisiin tekijät niille kuuluvilla paikoilla. Mutta valitettavasti - vaikka Paavali nimesi itsensä apostoliksi - hänen nimeään ei Jeesuksen antaman näyn mukaan ole lopunajan kaupungin muurissa, eikä ole mitään lupausta siitä, että hän tulisi noutamaan omiaan.


      • paavalilupasi kirjoitti:

        Sanoi Paavali - efesolaiskirjeen kirjoittaja nimittäin on Paavali ei Jeesus eikä Jumala. Olisi sillai mukavaa, kun pidettäisiin tekijät niille kuuluvilla paikoilla. Mutta valitettavasti - vaikka Paavali nimesi itsensä apostoliksi - hänen nimeään ei Jeesuksen antaman näyn mukaan ole lopunajan kaupungin muurissa, eikä ole mitään lupausta siitä, että hän tulisi noutamaan omiaan.

        En todennut kirjoittajasta mitään. Oletin, että lukija tietäisi, ettei Jeesus kirjoitellut kirjeitä ja varsinkin Faith.Hope.Love, jolle kommenttini osoitin, tuntuu olevan aika perillä Raamatun teksteistä. Paavalin opetus oli varmasti oikeaa opetusta, tuskin hän omasta päästään noita asioita keksi.


      • täsmennystä

        Ei Jeesus kirjoitellut, mutta ei hän ole tuollaista armoa luvannut kenenkään muunkaan kirjoittamana. Ero on siinä, että Paavali kirjoittaa omia ajatuksiaan - on tärkeää huomata tämä asia, koska se eroaa Jeesuksen opetuksesta.


      • vampyyriuskonto

        "Paavalin opetus oli varmasti oikeaa opetusta, tuskin hän omasta päästään noita asioita keksi."

        No, kenen muunkaan päästä hän ne keksi, jos ne täysin eroaa Jeesuksen opetuksista? Ja tämä oppi on juuri se mistä piispa Huovinen kirjoitti. Sol Invictus - Rooman vallanajan pakanajumala on vanhan testamentin ihmisuhreja vaatineen Baal Jumalan nimi.

        Piispa Huovinen kirjoitti:

        "Pakanallisten hallitsijoiden nimelle annettiin uusi merkitys. Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus."

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kolumni-auringonpalvontaa

        Teologian tohtori Tarkki kirjoitti:

        "Jos veristä sijaiskärsimystä korostava kristinusko tulisi markkinoille nyt, se todennäköisesti kiellettäisiin tai saisi ainakin K18-merkinnän."

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kristinusko-2-0

        Tarkki kutsuu tätä paavalioppia vampyyriuskonnoksi. Ei se ole mikään totuus - ei varsinkaan kun sillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa, se todella on Paavalin päästä lähtenyt.


      • paavalipuhui
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        En todennut kirjoittajasta mitään. Oletin, että lukija tietäisi, ettei Jeesus kirjoitellut kirjeitä ja varsinkin Faith.Hope.Love, jolle kommenttini osoitin, tuntuu olevan aika perillä Raamatun teksteistä. Paavalin opetus oli varmasti oikeaa opetusta, tuskin hän omasta päästään noita asioita keksi.

        MIllä tavalla te luette Raamattua? - Paavalihan nimenomaan sanoo itse tehneensä tuon evankeliumin ja kiivailleensa jopa Jumalan kiivaudella tehdessään sitä:

        "2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

        1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa."


      • täsmennystä kirjoitti:

        Ei Jeesus kirjoitellut, mutta ei hän ole tuollaista armoa luvannut kenenkään muunkaan kirjoittamana. Ero on siinä, että Paavali kirjoittaa omia ajatuksiaan - on tärkeää huomata tämä asia, koska se eroaa Jeesuksen opetuksesta.

        Miten se eroaa Jeesuksen opetuksesta?

        Minä uskon, että jos Paavali olisi kirjoitellut hölynpölyä, niin ne tekstit eivät olisi Raamatussa.


      • uhrauksesta

        Tässä Paavali sitten kiroaa jo ensimmäisellä vuosisadalla sen toisen evankeliumin lukijat, joka evankeliumi ei voi olla mikään muu kuin Jeesuksen omiin sanoihin perustuva - Jeesushan tuoittiin myöhemmin myös harhaoppiseksi - koska kolme vuotta kristinuskoon tulonsa jälkeen Paavali oli juutalaisneuvostossa tuomitsemassa vielä pyhän Stefanoksenkin kuolemaan, eli Paavali oli tuomitsemassa samassa neuvostossa myös Jeesuksen kuolemaan.

        Paavali puhuu:

        Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        Gal. 1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

        Paavalin tekemä liitto - Sol Invictus - liittyy VT:n ihmisuhreja vaatineeseen Baal-jumalaan - Aabrahamin Jumalaan, joka vaati Aabrahamiakin tappamaan oman poikansa. Uhrikultti tulee oikein hyvin tästä kokoomasta esille - Paavalin sanat listan viimeisenä..Tässä ei ole mitään eroa, että Jeesuksen kohdalla olisi vaihdettu Uuteen Testamenttiin - uhraus vain jatkuu:

        "- "Herra tunsi uhrisavun tuoksun" (1 Moos. 8)
        - "Kun te uhraatte minulle ruokaani, rasvaa ja verta" (Hes. 44)
        - "tuotte määräaikana kaikki minulle kuuluvat uhrilahjat, minun tuliuhriruokani, tuoksuvat tuliuhrini, jotka ovat minulle mieluisat." (4 Moos. 28)
        - "Kukaan pappi Aaronin suvun jäsen, jolla on jokin vamma, ei saa astua uhraamaan Herralle kuuluvia tuliuhreja; vammansa takia hän on kelpaamaton uhraamaan ruokaa Jumalalle. Hän saa silti syödä Jumalan ruokaa, sekä erityisen pyhää että pyhää" (3 Moos. 21)
        - "onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle" (Ef. 5)"


      • siinäneeroavat

        Ja tuo viimeinen on siis Paavalin itsensä kirjoittama ja hänen ajatuksensa. Kysyt, että miten se eroaa Jeesuksen opetuksesta?

        Ei Jeesus ole ollut tuomassa henkeään kenenkään puolesta - hän sanoi, että juutalaiset vainoavat häntä tappaakseen hänet, Jeesus opetti, oli opettaja ja todisti totuuden puolesta sekä näytti esimerkkiä. Hän vati tekemään niin Isän vaatimia tekoja ja sanoo useassa kohdin Raamattu - viimeisen kerran Ilmestyskirjassa, että jokainen tullaan tuomitsemaan tekojensa mukaan. Ei hän ole missään vaiheessa luvannut sen enempää itseään uhriksi kuin perusteetonta armoakaan!


      • pelkkätyhjäpudotus

        Minä en ole Jeesusta kummempi saamaan teitä heräämään, voin vain todeta, että on viimeinen hetki ottaa vaarin hänen sanoistaan, nimittäin tämä paavalilainen okkultinen saatananpalvonta (Baal-jumala) tullaan kohta potkaisemaan universumin tyhjyyyteen, eikä teillä ole sen jälkeen enää yhtään mitään jäljellä - ei perusteetonta armoa, ei kirkkoa, ei uskontoa - ellette te nyt tajua, että mistä ovat kotoisin sellaiset okkultiset menot kuin verenjuonti ja ruumiinsyönti.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Miten se eroaa Jeesuksen opetuksesta?

        Minä uskon, että jos Paavali olisi kirjoitellut hölynpölyä, niin ne tekstit eivät olisi Raamatussa.

        Olen silloin tällöin törmännyt tähän ilmiöön, jossa erotellaan ”paavalinuskoiset” ja Jeesukseen uskovat toisistaan. Looginen johtopäätös on, että Raamatusta kai pitäisi poistaa kaikki Paavalin kirjoittamat osat? Joten Raamattu ei ainakaan näin väittäville ole uskon kohde, eivätkä he tulkitse Raamattua sanatarkasti.

        Mutta mistä juontuu tällainen suuntaus?


      • siinäneeroavat kirjoitti:

        Ja tuo viimeinen on siis Paavalin itsensä kirjoittama ja hänen ajatuksensa. Kysyt, että miten se eroaa Jeesuksen opetuksesta?

        Ei Jeesus ole ollut tuomassa henkeään kenenkään puolesta - hän sanoi, että juutalaiset vainoavat häntä tappaakseen hänet, Jeesus opetti, oli opettaja ja todisti totuuden puolesta sekä näytti esimerkkiä. Hän vati tekemään niin Isän vaatimia tekoja ja sanoo useassa kohdin Raamattu - viimeisen kerran Ilmestyskirjassa, että jokainen tullaan tuomitsemaan tekojensa mukaan. Ei hän ole missään vaiheessa luvannut sen enempää itseään uhriksi kuin perusteetonta armoakaan!

        Mitä ajattelet, että Jeesus tässä Joh. 10 tarkoittaa:

        14. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
        15. niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
        16. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
        17. Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        18. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."

        Mitä tarkoitat perusteettomalla armolla?


      • mummomuori kirjoitti:

        Olen silloin tällöin törmännyt tähän ilmiöön, jossa erotellaan ”paavalinuskoiset” ja Jeesukseen uskovat toisistaan. Looginen johtopäätös on, että Raamatusta kai pitäisi poistaa kaikki Paavalin kirjoittamat osat? Joten Raamattu ei ainakaan näin väittäville ole uskon kohde, eivätkä he tulkitse Raamattua sanatarkasti.

        Mutta mistä juontuu tällainen suuntaus?

        Aika mielenkiintoista. Eivät ilmeisesti luota siihen, että Jumala pitää huolen sanastaan?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Aika mielenkiintoista. Eivät ilmeisesti luota siihen, että Jumala pitää huolen sanastaan?

        Jotenkin noin, mutta en ihan ole päässyt perille siitä, ketkä edustavat tuollaistan näkemystä ja mistä se on peräisin?


    • Luther_ja_kumppanit

      Augsburgin tunnustuskirjasta:

      IX Kaste

      Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.

      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.

      • ooooo

        Tuo on juuri sitä teologista pelastusoppia.


      • senalkujuuret

        Ja se tulee pakanauskonto mithralaisuudesta - kuten ehtoollinenkin.


      • Raamatunlukija

        Lutherin olisi pitänyt lukea Raamattu. Lapsikasteperinne on omaksuttu Rooman kirkolta eikä Luther vain sitä karsinut muun karsimansa ohella. Uskonpuhdistusta on syytä jatkaa.


      • Anonyymi
        senalkujuuret kirjoitti:

        Ja se tulee pakanauskonto mithralaisuudesta - kuten ehtoollinenkin.

        Ehtoollinen kyllä on juutalaisen perinteen jatkumista apostolien jälkeenkin. Jokainen varmaan muistaa pääsiäisaterian eli happamattoman leivän aterian, johon Jeesus opetuslapsineen kokoontui. Se on jatkumona kristillisen ehtoollisen esikuva.


    • sevaanonnäin

      Teidän on nyt pakko ymmärtää tämä asia - Paavalin ja Jeesuksen ero, nimittäin te paavaliuskovaiset olette juuri niitä, joille Jeesus tulee siellä taivaanportilla sanomaan, että vaikka te hoitte Herra, Herra, hän ei tunne teitä, menkää pois, koska te ette edes erota Paavalin oppia hänen sanoistaan - ette siis tunne häntäkään - vaikka ne ovat täysin toistensa peilikuvia.

      • vähänvoiollavaikeaa

        Tässä tapauksessa peilikuvaidea tulee Ilmestyskirjasta ja Platonin akatemiasta, koska Jumala on Yksi ja Saatana 666, tai siis kuusisataa kuusikymmentä kuusi.

        Ne ovat samalla pisteellä peilikuvana - siis ympyrä pyörähtää pisteestä 1 pisteeseen 666, jossa samalla pisteellä ovat luvut 1 ja 666 peilikuvina.

        Aivan samalla tavalla kuin samalla pisteellä ovat peilkuvina uskovainen ja ateisisti - niiden yhteinen nimittäjä on USKOA ei Jumala tai Saatana..


      • "... te paavaliuskovaiset olette juuri niitä..."

        Kiinnostaisi tietää, että jos Raamatusta poistetaan kaikki Paavalin kirjoitukset, niin minkälaiseksi kristinusko sen jälkeen muovautuu?


      • eiarmoaperusteetta

        Jos kuuntelemme vain Jeesusta, niin kristinusko olisi ihmisen omaa kasvua; ensin omien alhaisten tunteiden tunnistamista ja sen jälkeen niiden voittamista, niin ettei ahneus, kateus, kauna, viha, mustasukkaisuus ja kaikenlainen omaneduntavoittelu johtaisi maailmaa.


      • TARKAILIJA
        mummomuori kirjoitti:

        "... te paavaliuskovaiset olette juuri niitä..."

        Kiinnostaisi tietää, että jos Raamatusta poistetaan kaikki Paavalin kirjoitukset, niin minkälaiseksi kristinusko sen jälkeen muovautuu?

        Älkää poistako PAAVALIN EETTISIÄ OHJEITA. 15 kohtaa.


      • TARKAILIJA kirjoitti:

        Älkää poistako PAAVALIN EETTISIÄ OHJEITA. 15 kohtaa.

        En moista ole vaatimassa, vaan täällä on toisinaan uskovia, jotka sitä tuntuvat vaativan,


    • En minä enää sano, että rukoilen puolestanne Jumalaa. Hän itse vastaa rukouksiinne jo ennen kuin rukoilette.

      Siinä mielessä jeesukset pitävä huolta omasta uskostaan ja Jumala tekee yhäti työtä kuin automaatti opetuslasten keskuudessa. Ilman jeesusten rukouksiakin.

      Vanhurskaus on siinä että minä menen pois.......

      • kiitänetukäteen

        Kiitän sydämestäni, jos pystyt korjaamaan kielenkäytössäsi tuon sanan vanhurskas sen alkuperäiseen ja oikeaan muotoon, eli sanaksi oikeudenmukaisuus.

        Onko siis mielestäsi oikeudenmukaista, että menet pois? Ja jos se on, niin miksi?


      • Raamatunlukija
        kiitänetukäteen kirjoitti:

        Kiitän sydämestäni, jos pystyt korjaamaan kielenkäytössäsi tuon sanan vanhurskas sen alkuperäiseen ja oikeaan muotoon, eli sanaksi oikeudenmukaisuus.

        Onko siis mielestäsi oikeudenmukaista, että menet pois? Ja jos se on, niin miksi?

        Raamatussa lukee vanhurskaus. Lue Raamattu.


      • eialkukieli

        Totta kai lukee, koska kyseessä on suomen kielen uudissana - mutta alkuperäinen sana on oikeudenmukainen. Suomeksi se käännettiin kreikankieleltä sanaksi vanhurskas. Ymmärrätkö?


    • helvettisuljettu
      • paluutulevaisuuteen

        Samaisessa uutisessa kumotaan kasteen merkitys ja Jeesusta kutsutaan profeetaksi - kirkko Paavin suulla kertoo palaavansa niille Jeesuksen alkuperäisille juurille. Uutisessa kerrotaan - juuri tämä tärkeä - että miten teologinen oppi on vääntynyt vinoon siitä alkuperäisestä profeetta Jeesuksen opista - vuosisatojen kuluessa. Lähestytään juuri sitä ajatusta, joka oli Jeesuksen opetuksen ydin - ketään ei tuomita.


      • 890as89asd
        paluutulevaisuuteen kirjoitti:

        Samaisessa uutisessa kumotaan kasteen merkitys ja Jeesusta kutsutaan profeetaksi - kirkko Paavin suulla kertoo palaavansa niille Jeesuksen alkuperäisille juurille. Uutisessa kerrotaan - juuri tämä tärkeä - että miten teologinen oppi on vääntynyt vinoon siitä alkuperäisestä profeetta Jeesuksen opista - vuosisatojen kuluessa. Lähestytään juuri sitä ajatusta, joka oli Jeesuksen opetuksen ydin - ketään ei tuomita.

        Paavikin on vain yksi teologi, jolla on suuria luuloja itsestään.


      • zxcfer

        Onkohan Paavi kääntynyt jehovalaisuuteen?


      • Raamatunlukija

        Rooman kirkko on luopunut Raamatusta. Kehittelee vain omia oppejaan mm. Mariasta, Kiirastulesta, pappeudesta ja kasteesta. Uusi paavi aina "saa tiedon" ja niin oppi kumuloituu ja tieto lisääntyy. Nyt on Helvetti päättynyt. Mitä seuraavaksi?


      • kukapelastuuenää

        Eikö luonnollinen jatkumo ole taivaan sulkeminen, koska sinnehän tulee ahdasta, kun kukaan ei enää joudu helvettiin? Paavi on luultavasti tekemässä uusia valintakriteerejä?


    • "Lähestytään juuri sitä ajatusta, joka oli Jeesuksen opetuksen ydin - ketään ei tuomita. "

      Viimeinen tuomio on tuomio Rakkauteen koska ainoastaan rakkaus on, kaikki muu on epäilystä ja pelkoa. Paratiisin puutarhassa Isä kyseli Pojaltaan miksi pelkäät

      Aloittajalta kysyn, en odota vastausta Miksi pelkäät, kaikki on jo sovitettu, jos ajatellaan Jeesuksen opetusta se ei ole sinunkaan kohdalta tehty turhaan. Jeesus opetti "Älä pelkää"
      Miten voi ihminen ammatistaan huolimatta olla muuta kuin on, hän menee sitä polkua joka on hänelle. Missä muualla ihminen voi oppia muualla kuin omassa elämässään.

      Raha on mitä parhain opetusväline,. Elämä on myös hyvä paikka opetella elämää, kaikki on täydellistä joka hetki, koska Taivasten Valtakunta on tässä NYT koska sinä olet.

      Epätäydellistä ei ole koska Jumala ei luonut epätäydellistä, ihmismieli vain harhailee painajaisissaan

      • kummallisuuksia

        Pääosin Jumalan valtakunnasta kuten sanot, mutta mikä kaikki on SOVITETTU? Miksi puhut sovituksesta?! Miten raha on parhain opetusväline?


      • kummallisuuksia kirjoitti:

        Pääosin Jumalan valtakunnasta kuten sanot, mutta mikä kaikki on SOVITETTU? Miksi puhut sovituksesta?! Miten raha on parhain opetusväline?

        Ne on sovitettu mitkä olet antanut anteeksi, olemme tulleet valitsemaan.
        Rahaa pidetään tärkeänä. Juttele naapurin kanssa niin huomaat miten usein nousee kysmys "mitä se maksaa tai paljonko se maksoi" Harvemmin kuulen saitko sillä (ostos) mielenrauhaa ja iloa.
        Jeesus kuitenkin opetti mielenrauhaa ja rakkautta, valuutta kuului sille kenen leima sinä on.
        Älä ota lähimmäiseltäsi pois hänen polkuaan (teologeiltakaan) keskustellaan toki mutta rakkauden Hengessä.
        Niitä erehdyksiä joita pidät esillä ne ovat sinulla esillä joten niitä ei Rakkaus ota sinulta pois koska rakkaus ei tee mitään vasten tahtoasi se on Rakkaus.
        Jätän Pyhän Hengen pois pyyhittäväksi erehdykseni. Sitä on sovituksen hyväksyminen mielestäni / mielessäni


      • mikäsovitus

        Minkä SOVITUKSEN hyväksyminen?


      • enkelipallo kirjoitti:

        Ne on sovitettu mitkä olet antanut anteeksi, olemme tulleet valitsemaan.
        Rahaa pidetään tärkeänä. Juttele naapurin kanssa niin huomaat miten usein nousee kysmys "mitä se maksaa tai paljonko se maksoi" Harvemmin kuulen saitko sillä (ostos) mielenrauhaa ja iloa.
        Jeesus kuitenkin opetti mielenrauhaa ja rakkautta, valuutta kuului sille kenen leima sinä on.
        Älä ota lähimmäiseltäsi pois hänen polkuaan (teologeiltakaan) keskustellaan toki mutta rakkauden Hengessä.
        Niitä erehdyksiä joita pidät esillä ne ovat sinulla esillä joten niitä ei Rakkaus ota sinulta pois koska rakkaus ei tee mitään vasten tahtoasi se on Rakkaus.
        Jätän Pyhän Hengen pois pyyhittäväksi erehdykseni. Sitä on sovituksen hyväksyminen mielestäni / mielessäni

        "Rahaa pidetään tärkeänä. "

        Tuo on enemminkin ikävä juttu. Ihmisiä ja ihmisen arvoa mitataan rahalla - eikä enää nähdä mitään muita arvoja.


      • mikäsovitus kirjoitti:

        Minkä SOVITUKSEN hyväksyminen?

        ehkä jotakin tähän tapaan:

        Toinen kirje korinttilaisille 5
        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. 20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. 21.
        raamattu.fi/1933,38/2Kor.5.html

        En ota vastuuta miten tämä ymmäretään. Jätän Pyhän Hengen tehtäväksi miten tämäkin lainaus kenenkin mielessä koetaan, sitä on minun sovitukseni. En määrää kenenkäään polkua, ajattelua , ymmärrystä. Jokaiselle on se sama, se minkä Jumala antoi


      • mielenkiintoistatietää

        Niin, kyseinen oppi on Paavalia - kuten myös tuo puhe, jonka Paavali on kirjoittanut, mutta mitä mieltä olet sitten siitä, että piispa Huovinen itse on sanonut, että Jeesus Kristuksena asetettiinkin pakanajumala Baalin tilalle Sol Invictuksena? Tarkoittaa sitä, että perusta on kyseisessä härkäuskonnossa (mithralaisuudessa), josta tulevat kristinuskoon mm. kaste-, ylösnousemus- ja ehtoollisriitit.

        Eikö sinua häiritse yhtään, että Jeesus ei ollut itse sitä mieltä, että hän olisi hengellään tullut ketään pelastamaan - siis SOVITTAMAAN mitään? Päin vastoin Jeesushan sanoi, että juutalaiset ovat itse saatanasta, kun vaanivat hänen henkeään.

        Tuossa sovitusideassahan tehtiin uusi liitto nimen omaan VT:n jumalan kanssa ihmisuhrilahjalla, eikä Jeesus edes hyväksynyt pakanallista uhrauskulttia, jollaiseksi sitten hänet tehtiin - ihmisuhriksi, uhrilampaaksi?

        Hyväksytkö tällaisen pakanallisen kultin?


      • löytyyyhteneväisyys

        Teologian tohtori Tarkki vastaavasti kutsuu tätä paavalilaista sijaiskärsimysoppia vampyyriteologiaksi, eli aina vain pahemmaksi menee tämä verenvuodatusidea - ja tulee ilmeisesti ehtoollisajatuksesta juoda verta ja syödä Jeesuksen ruumis. Eikö sinua todella häiritse tämä yhtään? Nämä ihmisuhrimenot ovat muuten hyvin samanlaiset kuin maya-intiaaneilla.


      • konkreettisestitehtyä

        Nämä olivat lainaamasi Paavallin sanat:

        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."

        Paavali kirjoittaa vastaavasti tuosta konkreettisesta teosta kirjeessään galatalaisille, luvussa 3 kun Kristuksessa oleva Jumala naulataan ristille näin:

        "13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu". "

        Nyt Paavalin mukaan Kristuksessa oleva Jumala on kirottu ristille. Miten oletat Saatanan reagoivan tähän tilanteeseen?


      • tappoipyhiä

        Paavali oli siis itse juutalaisneuvoston jäsen, joka määräsi Jeesuksen ristinkuolemaan ja kolme vuotta myöhemmin vielä pyhän Stefanoksen.


      • tappoipyhiä kirjoitti:

        Paavali oli siis itse juutalaisneuvoston jäsen, joka määräsi Jeesuksen ristinkuolemaan ja kolme vuotta myöhemmin vielä pyhän Stefanoksen.

        Aika epäselvää on tuo Paavalin toiminta ennen kuin salama iski häneen Damaskoksen tiellä.


      • mitenkähänoli

        Paavalin sanotaan tulleen kristinuskoon vuonna 33 - tosin täälläkin on ollut pitkät keskustelut siitä, että Paavali sanoo koko ajan olevansa vain juutalainen - ja pyhä Stefanos tapettiin vuonna 36.


      • mitenkähänoli kirjoitti:

        Paavalin sanotaan tulleen kristinuskoon vuonna 33 - tosin täälläkin on ollut pitkät keskustelut siitä, että Paavali sanoo koko ajan olevansa vain juutalainen - ja pyhä Stefanos tapettiin vuonna 36.

        Kukaan täyspäinen ja rehellinen senaikaisten asioiden kirjaaja ei noina vuosina ollut kirjoittanut tarkkaa selvitystä noiden vuosien tapahtumista.


      • mielenkiintoistatietää kirjoitti:

        Niin, kyseinen oppi on Paavalia - kuten myös tuo puhe, jonka Paavali on kirjoittanut, mutta mitä mieltä olet sitten siitä, että piispa Huovinen itse on sanonut, että Jeesus Kristuksena asetettiinkin pakanajumala Baalin tilalle Sol Invictuksena? Tarkoittaa sitä, että perusta on kyseisessä härkäuskonnossa (mithralaisuudessa), josta tulevat kristinuskoon mm. kaste-, ylösnousemus- ja ehtoollisriitit.

        Eikö sinua häiritse yhtään, että Jeesus ei ollut itse sitä mieltä, että hän olisi hengellään tullut ketään pelastamaan - siis SOVITTAMAAN mitään? Päin vastoin Jeesushan sanoi, että juutalaiset ovat itse saatanasta, kun vaanivat hänen henkeään.

        Tuossa sovitusideassahan tehtiin uusi liitto nimen omaan VT:n jumalan kanssa ihmisuhrilahjalla, eikä Jeesus edes hyväksynyt pakanallista uhrauskulttia, jollaiseksi sitten hänet tehtiin - ihmisuhriksi, uhrilampaaksi?

        Hyväksytkö tällaisen pakanallisen kultin?

        Huovinen itse on sanonut, että...
        Huovisen ajatuksiin ei minulla ole mitään mahdollisuutta komentoida. Arvostan ajatuksiasi.

        "Eikö sinua häiritse yhtään, että Jeesus ei ollut itse sitä mieltä, että hän olisi hengellään tullut ketään pelastamaan"
        Tällainen ajatus on "ajettu läpi" meidän Luterilaisuudessa ja usein vieläkin näkee korostettavan ruumiin eli veren merkitystä joka on minulle mahdoton ajatus. Kunnioitan kuitenkin tätä ympäristöä jossa olen, kun kukaan ei voi uskoa eikä opettaa muuta kuin minkä on itselleen valinnut eli opettanut. Siis kukaan ei ole SYYLLINEN siihen miten ja minkä on oppinut.

        Suurempaa väärinymmärrystä ei voi olla kuin sanat vimesellä ehtoollisella. Jeesus asettaa ehtoollisen.....
        Tiedän miten suuresti pahoitankaan vilpittömien etsijöiden mieltä. Menen Jumalani luokse tällaisena kuin olen. En voi pelätä sitä joka minut loi, se olisi mielenvikaista minun käsitykseni mukaan. Missä silloin on turva, rauha, ilo?
        Jumala on Rakaus


      • löytyyyhteneväisyys kirjoitti:

        Teologian tohtori Tarkki vastaavasti kutsuu tätä paavalilaista sijaiskärsimysoppia vampyyriteologiaksi, eli aina vain pahemmaksi menee tämä verenvuodatusidea - ja tulee ilmeisesti ehtoollisajatuksesta juoda verta ja syödä Jeesuksen ruumis. Eikö sinua todella häiritse tämä yhtään? Nämä ihmisuhrimenot ovat muuten hyvin samanlaiset kuin maya-intiaaneilla.

        Teologian tohtori Tarkki vastaavasti kutsuu tätä paavalilaista sijaiskärsimysoppia vampyyriteologiaksi
        Jesus antoi esimerkin kehon merkitysettömyydestä. Henki oli tuotapikaa (kolmantena päivänä) täydessä rauhassa ja "iskussa" kehon kidutuksta huolimatta. Ja JOKAINEN tekee suurempiakin kuin minä. Ette vielä ymmärrä kaikea mutta tulee aika jolloin ymmärrätte.

        Koko "kärsimysnäytelmä" voidaan katsoa myös mielen sekä hengen toimintana. Jos niin haluaa.
        Tietenkin tämä on valkointia rusinat pullasta. Jokainen kuitenkin valitsee joka hetki oman käsityksensä mukaisen ajatuksen. Aluksi voisi johdonmukaisesti ajatella onko jokin lause tai teko tarkoitettu mielen ja hengen työksi vai krveellä ja lapiolla nyt jossain ammatissa eli työmaalla suoritettavaksi tarkoitettu. Siinäkin jokainen vetää rajan oman mielensä mukaan.


      • jumalanailahdusko
        enkelipallo kirjoitti:

        ehkä jotakin tähän tapaan:

        Toinen kirje korinttilaisille 5
        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. 20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. 21.
        raamattu.fi/1933,38/2Kor.5.html

        En ota vastuuta miten tämä ymmäretään. Jätän Pyhän Hengen tehtäväksi miten tämäkin lainaus kenenkin mielessä koetaan, sitä on minun sovitukseni. En määrää kenenkäään polkua, ajattelua , ymmärrystä. Jokaiselle on se sama, se minkä Jumala antoi

        Tämä on siis Paavalia jälleen, jota siteeraat:

        Toinen kirje korinttilaisille 5

        Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän RIKKOMUKSIAAN, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. 20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. 21.
        raamattu.fi/1933,38/2Kor.5.html

        Jos lähdemme liikkeelle luomiskertomuksesta, jossa Jumala nimenomaan luo ihmisen ja luo vielä omaksi kuvakseen, niin mitä ihmettä tässä sovitetaan. Jumala loi jopa hyvän ja pahan tiedonpuun sinne Paratiisiin. Loi vielä viekoittelevan käärmeenkin.

        Mitä tässä sovitetaan?


      • olenvarmatästä

        Lyödäänkö vetoa, ettei Jeesus asettanut ehtoollista ja Jeesuksen sanat on tarkoitushakuisesti väärennetty Raamattuun? Tuollainen kehotus oman veren juontiin ja ruumiin syöntiin olisi kuvottava kenenkä tahansa tekemänä - Jeesuksesta nyt puhumattakaan - joten sanasta sanaan samanlaisena kaikissa evankeliumeissa, se on selkeä väärennös. Ja se mikä kertoo Jeesuksesta parhaiten, on hänen logiikkansa, eikä tuo juttu sovi siihen alkuunsakaan.


    • Te ajattelette , että Jeesus Kristus on joku ulkopuolinen olio, vaikka selvästi sanotaan, että se on teissä ja te kristuksessa.

      Lisäksi, Paavalin mukaan tämä Kristus, eli te : "On tullut palvelenaan juutalaisia, vahvistamaan isille annetut lupaukset, todistaakseen että Jumala pysyy sanassaan. "

      Nyt kuitenkin juutalaisia on yritetty käännyttää Kristukseen, eli teihin, vaikka teidän olisi kuulunut pelastaa, ' ensin juutalaiset' kuten sanotaankin, mutta te ette ymmärrä.

      Te ajattelette vain itseänne, eli Kristus teissä pelkää joutuvansa helvettiin.

      • eiolehelvettiäenää

        Miksi oletat, ettei tämä ihmisuhrikultti ja jatkuva verenjuonti ja ruumiinsyönti pelasta koko ajan juutalaisia? Mutta Paavi on kyllä lakkauttanut helvetin, joten sinne joutumista ei enää tarvitse pelätä.


      • eiolehelvettiäenää kirjoitti:

        Miksi oletat, ettei tämä ihmisuhrikultti ja jatkuva verenjuonti ja ruumiinsyönti pelasta koko ajan juutalaisia? Mutta Paavi on kyllä lakkauttanut helvetin, joten sinne joutumista ei enää tarvitse pelätä.

        Oliko tuo minulle tarkoitettu kommentti ?


      • olikosama

        Se liittyi tähän lauseeseen, että olisi kuulunut, mutta ....

        ".....vaikka teidän olisi kuulunut pelastaa, ' ensin juutalaiset' kuten sanotaankin, mutta te ette ymmärrä".

        Vai puhuimmeko juuri samasta asiasta, koska mainitsit lauseen alussa, että yritetään käännyttää kristityiksi, eivätkä ymmärrä jutun juonta?


      • taivastenvaltakunta
        fari.g kirjoitti:

        Oliko tuo minulle tarkoitettu kommentti ?

        Tavallaan oli, mutta jäi perästä silmäniskuhymiö pois.

        "Te ajattelette , että Jeesus Kristus on joku ulkopuolinen olio, vaikka selvästi sanotaan, että se on teissä ja te kristuksessa."

        Saman juutalaistahon toimesta ilmeisesti tällaista on väitetty, mutta Jeesuksen mukaan kyllä se taivasten valtakunta on meissä ja meidän ympärillämme - emme vain näe sitä.


    • "Kuinka suloiset ovat vuorilla ilosanoman tuojan jalat, hänen joka julistaa Rauhaa, ilmoittaa hyvän sanoman. " Jesaja

      Tämä ei tarkoita kuolemanrauhaa, vaan elävien rauhaa, pelastusta, ensin juutalaisille.... Rauhaa, jota ei vieläkään ole.

      • kovatyö

        Juu, ei ole, mutta kun tästä nyt päästään eteenpäin, niin kyllä se vielä löytyy, täytyisi vain saada ensin selkeästi esille tuo saatana, joka nyt pitää hallussaan koko maailmaa, ja sitten sitoa se ja heittää tuliseen pätsiin. Sillä tuntuu olevan vaan niin paljon kannattajia, että ei helppo homma.


      • viljankorjuukäynnissä

        Ensin siis on todettava tämä Ilmestyskirjan asia,ja sitten saatava se suuri kaupunki raunioiksi:

        "23. ei loista sinussa enää lampun valo; ei kuulla sinussa enää huutoa yljälle eikä huutoa morsiamelle; sillä sinun kauppiaasi olivat maan mahtavia, ja sinun velhoutesi villitsi kaikki kansat;
        24. ja hänestä on löydetty profeettain ja pyhien veri ja kaikkien veri, jotka maan päällä ovat tapetut. "

        Ja vasta päästään itse asiaan:

        "Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
        10. Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti."

        (Tuli nyt mieleeni, että olikohan Paavilla jotakin taka-ajatuksia, kun ilmoitti sulkeneensa helvetin?!)

        Mutta joka tapauksessa - työtä on vielä ja paljon.


    • "Vai puhuimmeko juuri samasta asiasta, koska mainitsit lauseen alussa, että yritetään käännyttää kristityiksi, eivätkä ymmärrä jutun juonta? "

      Emme puhu samasta asiasta, koska pelastaminen on tekemistä ja puhumista toisen puolesta, ja kristityltä on kaikki teot kielletty, paitsi pahan puhuminen ja historiassa näkyvä hävitysvimma. Se ei ole pelastamista.

    • oooooo

      Ketkä sen "pelastuksen" sitten päättävät, otsasta nurin tyrkkivät kielilläpuhuvat lahkosaarnaajatko?

      • Nythän Rauhan toivottaminen juutalaisille on jotenkin hys hys vaiennettu, koska kaikki pelkäävät, että muslimit suuttuu ja joudumme vaaraan.

        Ei haittaa jos juutalaiset kärsivät, heidät on kärsimään luotu, vai onko ?


      • mitensenkatsoo

        Muslimeja kannattaa pelätäkin - heidän suurimpia profeettojaan on Jeesus, ja he ovat ennustaneet, että lopun aikana Jeesus palaa kostamaan sanojensa vääristelyn tuhoamalla kaikki ristiinnaulitunkuvat. En usko, että he myöskään katsovat juutalaisia hyvällä silmällä arvokkaan profeettansa tapon vuoksi.


      • voittivatkuitenkin

        Mutta tuosta juutalaisten kärsimyksestä - en tiedä, että kenen juutalaisen kärsimystä tarkoitat - heillehän kävi lopulta loistavasti. Hitleri sai kerättyä kansanmurhassa varoja niin paljon, että pystyttiin rahoittamaan Israelin perustaminen. Israel perustettiin vuonna 1948 ja Saksan valtiovarainministeri Konrad Adenaue lähetti rahat Saksasta vuonna 1952 ja samalla Saksa sai maailmanpankilta velkansa anteeksi. Ei huonommin eihän?

        Mutta toisaalta Konrad Adenauer on myös Euroopan Unionin perustajajäsen, jonka ideologisen kärikirjan on kirjoittanut kreivi Coudenhove-Kalergi (Pan-Eurooppaliike), ja hänen kirjassaan sanotaan tuosta ideologiasta näin:

        ” Kaukaisen tulevaisuuden ihminen on sekarotuinen. Nykyiset rodut ja yhteiskuntaluokat häviävät vähitellen, kun tila, aika ja ennakkoluulot eivät enää vaikuta. Tulevaisuuden euraasia-negroidi-rotu, ulkonäöltään samankaltainen kuin muinaiset egyptiläiset, korvaa kansan monipuolisuuden yksilöiden moninaisuudella. ”

        – Coudenhove-Kalergi. Praktischer Idealismus[1]
        ” Juutalaisten tuhoamisen sijasta on Eurooppa tuon keinotekoisen valintaprosessin kautta tahtomattaan jalostanut ja kehittänyt siitä kansasta tulevaisuuden johtajakansan. Ei siis ihme, että tämä getto-vankilasta paennut kansa kehittyi Euroopan henkiseksi ylimistöksi. Niin antoi laupias johdatus Pyhän hengen armosta Euroopalle juutalaisten vapautumisen ansiosta uuden aatelisen rodun hetkellä, jolloin feodaaliaateli tuhoutui. ”

        – Coudenhove-Kalergi. Praktischer Idealismus[2]

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Richard_Coudenhove-Kalergi

        Tietysti tämä tie käytiin valtavien uhrausten kautta.


      • mitensenkatsoo kirjoitti:

        Muslimeja kannattaa pelätäkin - heidän suurimpia profeettojaan on Jeesus, ja he ovat ennustaneet, että lopun aikana Jeesus palaa kostamaan sanojensa vääristelyn tuhoamalla kaikki ristiinnaulitunkuvat. En usko, että he myöskään katsovat juutalaisia hyvällä silmällä arvokkaan profeettansa tapon vuoksi.

        Mielenkiintoinen kommentti sinulla. Mutta rohkea rokan syö ja onhan nyt nähtävillä, että esim. Saudi- prinssi jo ilmoitti julkisesti, että juutalaisilla on oikeus omaan valtioon ja olemassaoloon.
        Joten muslimit voivat herätä ennen kristittyjä. Aika nolo tilanne kristilliselle pelastuksen julistukselle.


      • talouskasvaa

        Puuttuu yksi kirjain - siis kyse on Konrad Adenauerista.Ja vielä tarkistin - niin Israelillahan on paljon etuja, joita ei ole muilla EU:n ulkopuolisilla valtioilla:

        Kauppa EU:hun

        Euroopan unioni on Israelin tärkein kauppakumppani ja vienti unionin alueelle muodostaa 28 prosenttia Israelin kokonaisviennistä. Vuonna 1995 solmittu kauppasopimus, joka korvasi vuonna 1975 solmitun yhteistyösopimuksen, sallii Israelin tuoda EU:n alueelle teollisuustuotteita ilman tuontitulleja ja pyrkii edistämään yhteistyötä investointien ja lainsäädäntöjen yhtenäistämisen osalta.[54] EU:n ja Israelin välillä on ollut erimielisyyksiä Länsirannan ja Gazan siirtokunnissa valmistettujen tuotteiden tuonnista EU:iin israelilaisina tuotteina, mutta kiista sovittiin kesällä 2004.[55] Arabimaiden boikotti on pitänyt arabimaiden kanssa käydyn kaupan vähäisenä, mutta muun muassa Egypti ja Jordania ovat avanneet kaupan.

        Yhdysvallat merkittävin rahoittaja

        Noin puolet Israelin saamista taloudellisista ja sotilaallisista lainatakauksista ja muusta avusta tulee Yhdysvalloilta ja loput enimmäkseen Euroopan unionilta. Noin puolet Israelin ulkomaan velasta on peräisin Yhdysvalloista, ja huomattava osa kokonaisvelasta on peräisin yksityishenkilöiltä Israelin velkakirjaohjelman kautta. Saksa on antanut Israelille tuntuvia avustuksia ja solminut yhteistyösopimuksia teollisuuden ja asevoimien kehittämiseksi hyvityksenä natsi-Saksan rikoksista juutalaisia kohtaan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Israel


      • metkaihminen
        fari.g kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kommentti sinulla. Mutta rohkea rokan syö ja onhan nyt nähtävillä, että esim. Saudi- prinssi jo ilmoitti julkisesti, että juutalaisilla on oikeus omaan valtioon ja olemassaoloon.
        Joten muslimit voivat herätä ennen kristittyjä. Aika nolo tilanne kristilliselle pelastuksen julistukselle.

        Sanot, että aika nolo tilanne kristilliselle pelastuksen julistukselle - se saattaa olla jotakin jopa vielä pahempaa kuin nolous, jos todella noin 2,5 miljardia ihmistä huomaisi eräänä päivänä tulleensa tietoisesti huijatuksi.

        Tosin sellaisen ymmärtämiseen on todella pitkä matka, vaikka se sanottaisiinkin ääneen - on nimittäin psykologinen totuus, että se mikä saadaan ihmiselle tunnetasolla perille, niin sitä ei järki ja tietokaan pysty koskaan voittamaan.


      • paljonkohanon

        Eikö ole aika metkaa - harva varmaan tietää, että mekin tuemme EU:n kautta Israelia jäsenmaksuillamme!

        ”Noin puolet Israelin saamista taloudellisista ja sotilaallisista lainatakauksista ja muusta avusta tulee Yhdysvalloilta ja loput enimmäkseen Euroopan unionilta.”

        Ajatelkaa - ollaan ihan samalla viivalla Yhdysvaltojen kanssa - eli noin puolet tulee EU:sta!


      • melkoistamenoa

        Kysytään, että mistä se pelastus sitten tulee....No, pelastushan tulee siitä tietysti, kun tajutaan ja ymmärretään oikein ne Jeesuksen opetuksen sanat - hänhän toi tiedon pelastuksesta!

        Se vain meni harakoille, kun joku keksi perusteettoman armon ja lupasi ahneille ihmisraukoille ilmaisia taivaspaikkoja ja naulasi vielä Jeesuksen Jumalana ristille ja kirosi hänet, ja näin pääsi Saatana vapaaksi!

        Tämähän on ihan looginen kuvio, johon koko hullu markkinatorin pyöritys perustuu.

        Jeesushan antoi ilmestyskirjan Johannekselle näyn, että miten tuo ville meno äkkiarvaamatta pysähtyykin. Menee nyt vain vielä jokunen hetki ennenkuin ihmiset tajuavat sen.

        Mutta se oli hyvä alku, että Paavi pisti edes helvetin ovet säppiin - ihmiset saavat nyt tehdä sitten maanpäällisen helvetin itselleen.


      • piiiiu
        fari.g kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kommentti sinulla. Mutta rohkea rokan syö ja onhan nyt nähtävillä, että esim. Saudi- prinssi jo ilmoitti julkisesti, että juutalaisilla on oikeus omaan valtioon ja olemassaoloon.
        Joten muslimit voivat herätä ennen kristittyjä. Aika nolo tilanne kristilliselle pelastuksen julistukselle.

        Nostetaan


      • 5qq234rawdgv
        piiiiu kirjoitti:

        Nostetaan

        Jep.


      • gsdffg
        5qq234rawdgv kirjoitti:

        Jep.

        Nouse, ota vuoteesi ja käy.


      • juuhjuuh
        5qq234rawdgv kirjoitti:

        Jep.

        Juuh.


      • 534t5asgassgf
        5qq234rawdgv kirjoitti:

        Jep.

        ooh.


      • hhjkj
        534t5asgassgf kirjoitti:

        ooh.

        aaah


      • 45345
        534t5asgassgf kirjoitti:

        ooh.

        Jeah.


      • fg547547476
        juuhjuuh kirjoitti:

        Juuh.

        No noon.


    • Jostain syystä kaupassa ei kyllä näy israelilaisia tuotteita.

      Muutama vuosi sitten ajettiin Israel-boikottia hyvin julkisesti, Israelin katsottiin olevan koko Lähi-idän konfliktin aiheuttaja.
      Tosin silloin ei vielä ollut Syyrian ja Irakin hajoamista, jotka hekin olivat aikeissa ajaa juutalaiset mereen, mutta miekat kääntyivätkin itseään vastaan.

      • eioletietoakaan

        Niin mitä kauppaa sitten käyvät - en tiedä.En tunne enkä tiedä Lähi-Idän konfliktista mitään, kun olen seurannut tuota Saksan tilannetta, kun ovatkin päättäneet rahoittaa miljoonilla Adenauerin toimiston toimia, kun toisen maailmansodan jälkeen on sitä kautta rekrytoitu Saksan valtionvirkoihin natseja ihan suvereenisti vielä 70-luvulle asti.


      • " Uhkasivat ajaa juutalaiset mereen " ja Kuinka sitten kävikään ?

        Sadat syyrialaiset ja irakilaiset ovat hukkuneet mereen.


      • mikäloikonfliktin

        Saa nähdä, että selviääkö konflikteista sieltä mitään, siis kun tutkitaan Saksaa toisen maailmansodan ajalta ja Adenauerin toimia, kun tuo rahoitushan Israelin valtion perustamiseen tuli sitä kautta.

        Mutta jos puhutaan Israelista juutalaisvaltiona geeniperimän perusteella, siis oikeudesta seemiläisheimona -niin se menee vähän pieleen, koska mm. Saksassa ja ennen kaikkea Puolassa oli paljon Aasian suunnalta tulleita uskontokäännynnäisiä - ei seemiläistä heimoa olevia askenatsijuutalaisia, joilla ei todellisuudessa ole mitään suhdetta Israelin maahan.

        Onko nyt perustana Israelin paluumuutolle seemiläisyys, vai mikä?


      • mikäloikonfliktin kirjoitti:

        Saa nähdä, että selviääkö konflikteista sieltä mitään, siis kun tutkitaan Saksaa toisen maailmansodan ajalta ja Adenauerin toimia, kun tuo rahoitushan Israelin valtion perustamiseen tuli sitä kautta.

        Mutta jos puhutaan Israelista juutalaisvaltiona geeniperimän perusteella, siis oikeudesta seemiläisheimona -niin se menee vähän pieleen, koska mm. Saksassa ja ennen kaikkea Puolassa oli paljon Aasian suunnalta tulleita uskontokäännynnäisiä - ei seemiläistä heimoa olevia askenatsijuutalaisia, joilla ei todellisuudessa ole mitään suhdetta Israelin maahan.

        Onko nyt perustana Israelin paluumuutolle seemiläisyys, vai mikä?

        Pidän kommenttiasi kristillisenä pahantahtoisuutena, olen lukenut näitä paljon.


      • eisaisitutkiavai

        Kuin niin?! Mitä pahantahtoista on siinä, jos asioita selvitetään, jos on tullut ilmi, että on jotakin epäselvää? Onhan se nyt merkillistä, että Saksa joka oli hävinnyt valtio, ja jonka kytköksen kautta Suomi joutui maksamaan ihan valtavat jättimäiset sotakorvaukset, niin Saksa itse sai vielä ansiokkaasti Maailmanpankilta velkojaan anteeksi. Ei se ollut oikeudenmukaista. Tai puhumattakaan siitä, että sodankin jälkeen vielä 70-luvulle valtionvirkoihin oli suosituksena natsitausta? Pidätkö sinä tätä oikeudenmukaisena toimintana?


      • eiköpaluumuutto

        Tai jos tarkoititkin sitä, kun kysyin seemiläisyydestä paluumuuton edellytyksenä, niin onhan se nyt ihan selvää, ettei paluumuutosta Israeliin voida puhua seemiläisyyden perusteella, jos kyse on Aasian kasaarijuutalaisista?! Vai? Vai olenko nyt käsittänyt ihan väärin idean Israelin valtion perustamiseen Paletiinan alueelle?


      • eisaisitutkiavai kirjoitti:

        Kuin niin?! Mitä pahantahtoista on siinä, jos asioita selvitetään, jos on tullut ilmi, että on jotakin epäselvää? Onhan se nyt merkillistä, että Saksa joka oli hävinnyt valtio, ja jonka kytköksen kautta Suomi joutui maksamaan ihan valtavat jättimäiset sotakorvaukset, niin Saksa itse sai vielä ansiokkaasti Maailmanpankilta velkojaan anteeksi. Ei se ollut oikeudenmukaista. Tai puhumattakaan siitä, että sodankin jälkeen vielä 70-luvulle valtionvirkoihin oli suosituksena natsitausta? Pidätkö sinä tätä oikeudenmukaisena toimintana?

        Miten tuo liittyy juutalaisiin ?


      • järjestelmäjasuunnitelma

        Rikkaat juutalaiset olivat itse holokaustin takana saadakseen oman valtion. Tästä on uutisoitu paljon viime aikoina. Haluatko yksityiskohtaisempia tietoja?


    • PasiToivonen

      >>Ei haittaa jos juutalaiset kärsivät, heidät on kärsimään luotu, vai onko ?>>

      Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: "Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne." 25. Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle".

      • Minun tietojeni mukaan se veri laskettiin maahan, ei kenenkään päälle , paitsi tehän sitä juotte.

        Ilmestyskirja sanoo: Verta te saitte juodaksenne ja sen te olette ansainneet.


      • eikömennytnäin

        Totta puhuttu, ja nyt se veri kaadetaan Ilmestyskirjan mukaan sen tajoajan maljaan samalla mitalla.


    • Ja kyllä se oli roomalaisen sotilaan keihäs, joka sen kyljen lävisti.

      • marssijärjestys

        Ja Paavali oli neuvoston jäsen, joka määräsi kuolemaan. Ilman sitä Roomalaiset eivät olisi voineet toimia.


      • gfgf6878
        marssijärjestys kirjoitti:

        Ja Paavali oli neuvoston jäsen, joka määräsi kuolemaan. Ilman sitä Roomalaiset eivät olisi voineet toimia.

        Eipä ollut.


      • wikistälöytyy

        Kyllä oli - ja tämän tietää siitä, koska Jeesuksen sanotaan kuolleen 33, ja Paavalin olleen silloin suuren neuvoston jäsen (wikilinkki Paavalista). Tämä ei ole salaisuus edes. Tiedon vahvistaa vielä tieto pyhän Stefanoksen kuolemasta vuonna 36, jonka takana kerrotaan Paavalin olleen myös neuvoston jäsenenä.

        Kaiken lisäksi wikilinkki kertoo Paavalin nähneen näkynsä Damaskoksen tiellä 33, ja tulleen kristinuskoon, mutta silti hän on ollut juutalaisneuvoston jäsenenä äänestämässä kristitityn Stefanos kuolemaan vielä vuonna 36.

        Näillä vuosiluvuilla ja Paavalin suuren neuvoston jäsenyydellä nyt ei ole mitään uutta annettavaa niihin tietoihin, jotka jo tiedetään - koko tarina Jeesuksen surmasta, ristille kiroamisesta ja juutalaisen Paavalin toiminnasta on kuitenkin okkultisin riittimenoin niin roisia, että tämä neuvosto-osuus taitaa olla vain pienen pientä tässä 2000 vuoden huijaustarinassa.


    • Onkohan taas merkitysongelma välillä teologia tieteenalana ja teologia jonain tunnustuksellisena uskonnon suuntauksena? Nimittäin jos on, niin se kannattaa ensinnä selvittää ja sitten vasta jatkaa. Muutoin tuosta ei tule ns. lasta eikä paskaa.

    • Ilmestyskirja on ilmeisesti näitä mielenterveyden tai päihteitten vaikutusten aiheuttamassa tilassa kirjoitettu kirja jolla ei ole nykyajalle mitään muuta kerrottavaa kuin ihmetys.

      • ilmestystenmoninaisuus

        Tuskin vankilassa tarjottiin päihteitä, mutta jos nälissään Johannes näki näkyjä - mene ja tiedä, mutta Ilmestyskirjaan on piilotettuna niin mielenkiintoinen kuvio suhteessa vanhaan testamenttiin, että pikemminkin epäilen jonkun myöhemmin eläneen rakentaneen sellaisen vihjeviidakon. Jos jossakin vaiheessa ehdin, niin laitan teille esimerkin siitä, se aukaisee tarinaa aika paljon enemmän, mutta siinä mennään historiassa jonnekin 5000 vuoden päähän.

        Siitähän on wikissäkin tietoa, että niiden tekstien ei ole tarkoitus ollut ollakaan historiankirjoituksia, vaan ne on kirjoitusvaiheessa jo olleet suuntautuneena ihan jotakin määrättyä tarkoitusta varten, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa tarkoitus on ollut osoittaa Jeesus Jumalan pojaksi, Liittyy evankeliumeihin ja loput onkin sitten Paavalin puhetta UT:ssa, ja hänen päästään todistettavasti lähtenyttä ajattelua - todistaa sen itse.

        Mitä kukaan voi tietää, että mitä Jeesus on ajatellut autiomaassa tai puhunut yksinollessaan tai muita vastaavia tilaneita, joita ilmeisesti nykyajan TV-ihminen ei erota, että nämä yksinäiset kohtaukset olisivat tarvinneet paikalle salakuuntelijan ja katselijan ennen kuin voitaisiin tapahtumista puhua totena. Tällaista salakuuntelijaa ja katselijaa ei ainakaan ole ilmoitettu.

        Edellä kysytään:

        "Onkohan taas merkitysongelma välillä teologia tieteenalana ja teologia jonain tunnustuksellisena uskonnon suuntauksena?"

        Mitä eroa näillä tässä tapauksessa on, kun uskovaiset pitävät Raamattua totena ja kaiken lisäksi vielä Paavalin puheita Jumalan sanana - Jeesuksen puheille ei kukaan kait ole antanut mitään arvoa, koska tällainen kristinuskontilanne on päässyt syntymään.

        Mutta voithan koittaa selittää asiaa - mielenkiinnolla minäkin kuulisin.


      • ilmestystenmoninaisuus kirjoitti:

        Tuskin vankilassa tarjottiin päihteitä, mutta jos nälissään Johannes näki näkyjä - mene ja tiedä, mutta Ilmestyskirjaan on piilotettuna niin mielenkiintoinen kuvio suhteessa vanhaan testamenttiin, että pikemminkin epäilen jonkun myöhemmin eläneen rakentaneen sellaisen vihjeviidakon. Jos jossakin vaiheessa ehdin, niin laitan teille esimerkin siitä, se aukaisee tarinaa aika paljon enemmän, mutta siinä mennään historiassa jonnekin 5000 vuoden päähän.

        Siitähän on wikissäkin tietoa, että niiden tekstien ei ole tarkoitus ollut ollakaan historiankirjoituksia, vaan ne on kirjoitusvaiheessa jo olleet suuntautuneena ihan jotakin määrättyä tarkoitusta varten, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa tarkoitus on ollut osoittaa Jeesus Jumalan pojaksi, Liittyy evankeliumeihin ja loput onkin sitten Paavalin puhetta UT:ssa, ja hänen päästään todistettavasti lähtenyttä ajattelua - todistaa sen itse.

        Mitä kukaan voi tietää, että mitä Jeesus on ajatellut autiomaassa tai puhunut yksinollessaan tai muita vastaavia tilaneita, joita ilmeisesti nykyajan TV-ihminen ei erota, että nämä yksinäiset kohtaukset olisivat tarvinneet paikalle salakuuntelijan ja katselijan ennen kuin voitaisiin tapahtumista puhua totena. Tällaista salakuuntelijaa ja katselijaa ei ainakaan ole ilmoitettu.

        Edellä kysytään:

        "Onkohan taas merkitysongelma välillä teologia tieteenalana ja teologia jonain tunnustuksellisena uskonnon suuntauksena?"

        Mitä eroa näillä tässä tapauksessa on, kun uskovaiset pitävät Raamattua totena ja kaiken lisäksi vielä Paavalin puheita Jumalan sanana - Jeesuksen puheille ei kukaan kait ole antanut mitään arvoa, koska tällainen kristinuskontilanne on päässyt syntymään.

        Mutta voithan koittaa selittää asiaa - mielenkiinnolla minäkin kuulisin.

        "...ne on kirjoitusvaiheessa jo olleet suuntautuneena ihan jotakin määrättyä tarkoitusta varten..."


        Ja samoin niiden on kuvattu olevan ihan sen ajan tilannetta, verhottuna kirjoitettuna. Ehkä tuon ajan ihmiset ymmärsivät niitä huomattavasti paremmin kuin me nyt.


      • ilmestystenmoninaisuus kirjoitti:

        Tuskin vankilassa tarjottiin päihteitä, mutta jos nälissään Johannes näki näkyjä - mene ja tiedä, mutta Ilmestyskirjaan on piilotettuna niin mielenkiintoinen kuvio suhteessa vanhaan testamenttiin, että pikemminkin epäilen jonkun myöhemmin eläneen rakentaneen sellaisen vihjeviidakon. Jos jossakin vaiheessa ehdin, niin laitan teille esimerkin siitä, se aukaisee tarinaa aika paljon enemmän, mutta siinä mennään historiassa jonnekin 5000 vuoden päähän.

        Siitähän on wikissäkin tietoa, että niiden tekstien ei ole tarkoitus ollut ollakaan historiankirjoituksia, vaan ne on kirjoitusvaiheessa jo olleet suuntautuneena ihan jotakin määrättyä tarkoitusta varten, ja tässä nimenomaisessa tapauksessa tarkoitus on ollut osoittaa Jeesus Jumalan pojaksi, Liittyy evankeliumeihin ja loput onkin sitten Paavalin puhetta UT:ssa, ja hänen päästään todistettavasti lähtenyttä ajattelua - todistaa sen itse.

        Mitä kukaan voi tietää, että mitä Jeesus on ajatellut autiomaassa tai puhunut yksinollessaan tai muita vastaavia tilaneita, joita ilmeisesti nykyajan TV-ihminen ei erota, että nämä yksinäiset kohtaukset olisivat tarvinneet paikalle salakuuntelijan ja katselijan ennen kuin voitaisiin tapahtumista puhua totena. Tällaista salakuuntelijaa ja katselijaa ei ainakaan ole ilmoitettu.

        Edellä kysytään:

        "Onkohan taas merkitysongelma välillä teologia tieteenalana ja teologia jonain tunnustuksellisena uskonnon suuntauksena?"

        Mitä eroa näillä tässä tapauksessa on, kun uskovaiset pitävät Raamattua totena ja kaiken lisäksi vielä Paavalin puheita Jumalan sanana - Jeesuksen puheille ei kukaan kait ole antanut mitään arvoa, koska tällainen kristinuskontilanne on päässyt syntymään.

        Mutta voithan koittaa selittää asiaa - mielenkiinnolla minäkin kuulisin.

        Jo se, että kaikki tulkitsevat ilmestyskirjaa eri tavoilla, osoittaa uskovienkin olevan siitä hämillään. Sama ongelma taitaa olla koko Raamatun tulkinnassa.


      • sage8 kirjoitti:

        Jo se, että kaikki tulkitsevat ilmestyskirjaa eri tavoilla, osoittaa uskovienkin olevan siitä hämillään. Sama ongelma taitaa olla koko Raamatun tulkinnassa.

        Erityisesti tämä Ilmestyskirja on se, josta on tehty huomattava määrä tulkintoja. Näin siksi, että se on kirjoitettu tavalla, joka ei enää aukea nykyihmiselle.

        Voisi sanoa että vähän samaa lajia kuin Nostradamus, jonka teksti on moniselitteistä.


      • mummomuori kirjoitti:

        Erityisesti tämä Ilmestyskirja on se, josta on tehty huomattava määrä tulkintoja. Näin siksi, että se on kirjoitettu tavalla, joka ei enää aukea nykyihmiselle.

        Voisi sanoa että vähän samaa lajia kuin Nostradamus, jonka teksti on moniselitteistä.

        >>>Ei enää aukea nykyihmiselle<<<

        Taitaa olla, että nykyihminen ei usko enää kaikenlaisiin kummajaisiin joita ei ole olemassakaan eikä se aukea nykyihmiselle.

        Muistaakseni Wille Riekkinen selitti koko ilmestyskirjan olevan senaikainen salakirjoitus roomalaisvaltaa vastaan eikä sillä hänen mukaansa ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa muuta kuin siinä mielessä, että se asetti kristinuskon silloista roomalaisvaltaa vastaan.

        Voin muistaa väärinkin Riekkisen ajatuksen.


      • dfggfgttrthyyxdg
        sage8 kirjoitti:

        >>>Ei enää aukea nykyihmiselle<<<

        Taitaa olla, että nykyihminen ei usko enää kaikenlaisiin kummajaisiin joita ei ole olemassakaan eikä se aukea nykyihmiselle.

        Muistaakseni Wille Riekkinen selitti koko ilmestyskirjan olevan senaikainen salakirjoitus roomalaisvaltaa vastaan eikä sillä hänen mukaansa ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa muuta kuin siinä mielessä, että se asetti kristinuskon silloista roomalaisvaltaa vastaan.

        Voin muistaa väärinkin Riekkisen ajatuksen.

        2 Piet 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
        1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

        Teologinen oppineisuus ei tee kenestäkään Raamatun tuntijaa.


      • dfggfgttrthyyxdg kirjoitti:

        2 Piet 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
        1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

        Teologinen oppineisuus ei tee kenestäkään Raamatun tuntijaa.

        Raamatussa on noin 30 000 jaetta ja niillä voi tarvittaessa, jos halua ja mielikuvitusta on, lyödä kaikkia päähän ja tyrmätä kaikki mahdolliset esitykset, jopa useimmat toiset raamatunjakeet.


      • hghs
        sage8 kirjoitti:

        Raamatussa on noin 30 000 jaetta ja niillä voi tarvittaessa, jos halua ja mielikuvitusta on, lyödä kaikkia päähän ja tyrmätä kaikki mahdolliset esitykset, jopa useimmat toiset raamatunjakeet.

        Ihmiset, jotka eivät tunne Raamattua, tekevät juuri noin, he käyttävät Raamattua omien ajatuksiensa "perusteluna".

        Ihminen, joka tuntee Raamatun, ei voi toimia tuolla tavalla, sillä hän tietää oikean tulkinnan useimmiten.

        Kuinka erottaa tuollaiset ihmiset toisistaan, siinäpä vasta pulma.


      • sage8 kirjoitti:

        >>>Ei enää aukea nykyihmiselle<<<

        Taitaa olla, että nykyihminen ei usko enää kaikenlaisiin kummajaisiin joita ei ole olemassakaan eikä se aukea nykyihmiselle.

        Muistaakseni Wille Riekkinen selitti koko ilmestyskirjan olevan senaikainen salakirjoitus roomalaisvaltaa vastaan eikä sillä hänen mukaansa ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa muuta kuin siinä mielessä, että se asetti kristinuskon silloista roomalaisvaltaa vastaan.

        Voin muistaa väärinkin Riekkisen ajatuksen.

        "...Riekkinen selitti koko ilmestyskirjan olevan senaikainen salakirjoitus roomalaisvaltaa vastaan eikä sillä hänen mukaansa ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa muuta kuin siinä mielessä, että se asetti kristinuskon silloista roomalaisvaltaa vastaan."

        Riekkinen taitaa siteerata tuossa monien tutkijoiden kantaa? Näin se yleensä on ymmärretty nykyään.


      • rukef
        dfggfgttrthyyxdg kirjoitti:

        2 Piet 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
        1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

        Teologinen oppineisuus ei tee kenestäkään Raamatun tuntijaa.

        OK!


      • ghggt
        rukef kirjoitti:

        OK!

        koroitetaan


      • asrrfw
        dfggfgttrthyyxdg kirjoitti:

        2 Piet 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
        1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

        Teologinen oppineisuus ei tee kenestäkään Raamatun tuntijaa.

        Amen.


      • asdasdasdasdf
        ghggt kirjoitti:

        koroitetaan

        Jep!


      • trer7856u
        ghggt kirjoitti:

        koroitetaan

        Koroitettu.


      • kkjhkh
        asrrfw kirjoitti:

        Amen.

        Jeh keh!


      • aasasdfa
        ghggt kirjoitti:

        koroitetaan

        Jep.


      • 473467e35ry
        aasasdfa kirjoitti:

        Jep.

        Oho, oletko sitä mieltä.


      • 2000vhuijaus

        "...Riekkinen selitti koko ilmestyskirjan olevan senaikainen salakirjoitus roomalaisvaltaa vastaan eikä sillä hänen mukaansa ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa muuta kuin siinä mielessä, että se asetti kristinuskon silloista roomalaisvaltaa vastaan."

        Kirjoitetaan edellä - tavallaan totta ja tavallaan ei, nimittäin Rooman valtahan on luonut koko kristinuskon, kun kaikki alkukristityt kärsivät marttyyrikuoleman ja Paavali jo ensimmäisellä vuosisadalla kirosi sen toisen evankeliumin.

        Eli Riekkisen on tässä kristityillä tarkoitettava alkukristittyjä, koska Jeesuskin määrättiin harhaoppiseksi jo vuonna 309 Konstantinus Suuren aikana.

        Itse hän - Paavali - kuvaa prosessia näin:

        "2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

        1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa."

        "Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        Gal. 1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu."

        Siinä tuli Paavalilla kirottua jo ohimennen taivaan enkelikin.

        Rooman kansalainen, Paavali, rikkaan perheen vesa ja pitkälle oppinut juutalaisrabbi, suuren neuvoston jäsen sekä poliittisen fariseuspuolueen jäsen - määräsi Jeesuksen kuolemaan ja teki hänen kuolemastaan opin kansalaisten hallintaan, jonka Rooman keisari Konstantinus Suuri sinetöi ensimmäisessä kirkolliskokouksessa kolminaisuusopilla ja sai viimeisenä Jumalaksi voideltuna keisarina mahtavan taivaspaikan kokoonkutsuessaan ensimmäisen kirkolliskokouksen kolminaisuusopilla.

        Näin Rooma ja keisari sai ikuisen vallan. Tätä vastaan Ilmestyskirja on kirjoitettu - tai ken uskoo - jopa Jeesus sanellut.


      • 2000vhuijaus kirjoitti:

        "...Riekkinen selitti koko ilmestyskirjan olevan senaikainen salakirjoitus roomalaisvaltaa vastaan eikä sillä hänen mukaansa ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa muuta kuin siinä mielessä, että se asetti kristinuskon silloista roomalaisvaltaa vastaan."

        Kirjoitetaan edellä - tavallaan totta ja tavallaan ei, nimittäin Rooman valtahan on luonut koko kristinuskon, kun kaikki alkukristityt kärsivät marttyyrikuoleman ja Paavali jo ensimmäisellä vuosisadalla kirosi sen toisen evankeliumin.

        Eli Riekkisen on tässä kristityillä tarkoitettava alkukristittyjä, koska Jeesuskin määrättiin harhaoppiseksi jo vuonna 309 Konstantinus Suuren aikana.

        Itse hän - Paavali - kuvaa prosessia näin:

        "2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

        1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa."

        "Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        Gal. 1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu."

        Siinä tuli Paavalilla kirottua jo ohimennen taivaan enkelikin.

        Rooman kansalainen, Paavali, rikkaan perheen vesa ja pitkälle oppinut juutalaisrabbi, suuren neuvoston jäsen sekä poliittisen fariseuspuolueen jäsen - määräsi Jeesuksen kuolemaan ja teki hänen kuolemastaan opin kansalaisten hallintaan, jonka Rooman keisari Konstantinus Suuri sinetöi ensimmäisessä kirkolliskokouksessa kolminaisuusopilla ja sai viimeisenä Jumalaksi voideltuna keisarina mahtavan taivaspaikan kokoonkutsuessaan ensimmäisen kirkolliskokouksen kolminaisuusopilla.

        Näin Rooma ja keisari sai ikuisen vallan. Tätä vastaan Ilmestyskirja on kirjoitettu - tai ken uskoo - jopa Jeesus sanellut.

        Sinä olet ilmeisesti teologiaa lukenut ja sivistynyt eikä minun taitoni taviksena riitä asiaan ottaa sen kummemmin kantaa muuten kuin ihmettelemällä, että aika hajalla on uskovien ja oppineidenkin käsitykset tästäkin asiasta.

        Kirjoitin silloin muistini mukaan mitä Riekkinen oli joskus mielestäni kirjoittanut.


      • eimitäänuutta

        Mielestäni kirjoitit ihan oikein - olen tuon lukenut muualtakin, mutta eihän sillä ole mitään tekemistä mitä itse edellä kirjoitan Rooman vallasta, eikä se myöskään ole Riekkisen sanomisen kanssa ristiriidassa tai sinun kirjoittamisen.

        Alkukristitythän olivat ne, joiden evankeliumin Paavali kirosi (tekstit edellä Raamatusta kopioituna) jo ensimmäisellä vuosisadalla oman oppinsa tieltä. Ja kuka tahansa voi Raamatusta nähdä, että Jeesuksen - ne vähän sanat, jotka on Raamattuun kelpuutettu - eivät vastaa Paavalin tekemää ja nykyistä kristinuskonoppia.

        Lopullinen - ja faktana todistettu - eroavaisuus selvisi viimeistään, kun löytyivät ne Jeesuksen alkuperäiset sanat niistä autiomaahan haudatuista saviruukuista (Nag Hammadin kirjasto). Ja ilmeisesti lisätietoa niin VT:iin kuin UT:iin on löytynyt sitten Kuolleenmeren kääröistä.


      • sage8.ei.kirj
        eimitäänuutta kirjoitti:

        Mielestäni kirjoitit ihan oikein - olen tuon lukenut muualtakin, mutta eihän sillä ole mitään tekemistä mitä itse edellä kirjoitan Rooman vallasta, eikä se myöskään ole Riekkisen sanomisen kanssa ristiriidassa tai sinun kirjoittamisen.

        Alkukristitythän olivat ne, joiden evankeliumin Paavali kirosi (tekstit edellä Raamatusta kopioituna) jo ensimmäisellä vuosisadalla oman oppinsa tieltä. Ja kuka tahansa voi Raamatusta nähdä, että Jeesuksen - ne vähän sanat, jotka on Raamattuun kelpuutettu - eivät vastaa Paavalin tekemää ja nykyistä kristinuskonoppia.

        Lopullinen - ja faktana todistettu - eroavaisuus selvisi viimeistään, kun löytyivät ne Jeesuksen alkuperäiset sanat niistä autiomaahan haudatuista saviruukuista (Nag Hammadin kirjasto). Ja ilmeisesti lisätietoa niin VT:iin kuin UT:iin on löytynyt sitten Kuolleenmeren kääröistä.

        No hyvä, minä jostain syystä, ehkäpä lestadiolaisesta lapsuusympäristöstäni johtuen, olen aina käsittänyt Jeesuksen ja Paavalin olevan eri linjoilla uskon suhteen. Huomasin, että siellä lestat, ainakin silloin, eivät pitäneet Jeesusta muuna kuin uhrina. Koskaan en kuullut Jeesuksen opetuksista pätkän vertaa.


      • teologiantarkistus

        Niinpä, tuo on aika erikoista, koska varsinkin moni maallikko ajattelee kristinuskon perustan olevan Jeesuksen opetuksissa, ja näinhän asia ei ole, vaan teologia on jotakin aivan muuta ja perustuu vain Jeesuksen kuolemaan, ja siitä tehtyyn teologiaan jo kauan sitten. Tuo sijaiskärsimysoppi sopii huonosti tämän päivän ihmisen ymmärrykseen - kuten teologian tohtori Tarkki asian ilmaiseekin. Olisipa mielenkiintoista kuulla kirjoittajien kannanottoja tähän asiaan. Pitääkin aukaista uusi ketju.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kristinusko-2-0


      • teologiantarkistus kirjoitti:

        Niinpä, tuo on aika erikoista, koska varsinkin moni maallikko ajattelee kristinuskon perustan olevan Jeesuksen opetuksissa, ja näinhän asia ei ole, vaan teologia on jotakin aivan muuta ja perustuu vain Jeesuksen kuolemaan, ja siitä tehtyyn teologiaan jo kauan sitten. Tuo sijaiskärsimysoppi sopii huonosti tämän päivän ihmisen ymmärrykseen - kuten teologian tohtori Tarkki asian ilmaiseekin. Olisipa mielenkiintoista kuulla kirjoittajien kannanottoja tähän asiaan. Pitääkin aukaista uusi ketju.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kristinusko-2-0

        Vastaan koska tämä tuli minun postilaatikkoon, niin minä nyt en maallikkona ymmärtänyt yhtään mitään. Jeesuksen opetuksillä ei ole siis mitään merkitystä? Paavalin armo on siis kaikki kaikessa? Raha ja oma hyvinvointi on siis kaikki kaikessa? Onhan tämä tiedossa tämäkin, mutta sekavaa on.


      • 12312121323
        asdasdasdasdf kirjoitti:

        Jep!

        Juuh.


      • Anonyymi
        aasasdfa kirjoitti:

        Jep.

        Hep.


      • Anonyymi
        trer7856u kirjoitti:

        Koroitettu.

        Hyvin sanottu.


    • AamukahviaKohtaKeitän

      Riippumaton ajattelija ei ole pappien tapaan kahlittu kirkkolain mukaan taantumusta julistamaan?

    • AamukahviaKohtaKeitän

      Salliiko kirkkolaki kirkon vielä divergoitua, konvergoituakseen vielä kohti Totuutta?

      Vai onko valuvika periaatteellista luokkaa?

      • nyyh

        Oletko uskossa?


    • AamukahviaKohtaKeitän

      Sääliksi käy niitä piinattuja sieluja kirkossa, jotka mahdollisesti joutuvat viettämään aikaa Raamatun parissa teologisissa pohdinnoissa.

      Riipumaton ajattelija voi jo nyt elää hyvää, modernin kristityn elämää, hukkaamatta liikaa aikaa Kirjoituksia tutkien?

    • AamukahviaKohtaKeitän

      Onko lehdessä pian uutinen: Kirkko ilmoittaa lakkauttavansa toimintansa, loput varat lahjoitetaan köyhille, todellisuus ei mahtunut virherajoihin?

      • ooooo

        Tarkoitatko todellisuudella Jeesusta Kristusta, joka on tie totuus ja elämä. Jeesus ei ole oikein koskaan mahtunut kirkon sisälle, siellä on niin mahtavia herroja jo ennestään.


      • rfdde
        ooooo kirjoitti:

        Tarkoitatko todellisuudella Jeesusta Kristusta, joka on tie totuus ja elämä. Jeesus ei ole oikein koskaan mahtunut kirkon sisälle, siellä on niin mahtavia herroja jo ennestään.

        Amen.


      • fgffffgh
        rfdde kirjoitti:

        Amen.

        niin.


      • åloååpåoåpo
        fgffffgh kirjoitti:

        niin.

        nosto.


    • Harahaopettajaharakoille

      Kaste ei ole pelastuautomaatti. Joka näin opettaa on harhaopettaja. Henkilökohtaisesta uskosta Jeesukseen pitäisi pappien puhua paljon paljon enemmän.
      Mutta suurin osa papeista ovat ns.körttejä ,jotka sanovat että kunhan olet kirkon jäsen ja kirkolle veronmaksaja, niin pelastut. Jeesuksen pelastustyö on omaksuttava henkilökohtaisella tasolla, muuten se kaste on turhaa. Tunnen paljon ateistisia kirkon veronmaksajia.

    • tarkoitushakuista

      Siellä edellä on hyviä kysymyksiä kirkon teologiasta ja siitä, että kestääkö kirkko. Pahalta näyttää - teologinen riittiperinne on pakanuudessa, mithralaisuudessa, joita okkultisia menoja noudatetaan ihmisuhrikultin muodossa, jota teologian tohtori Tarkki kutsuu vampyyriteologiaksi. Myös kaste on yksi näistä riiteistä, vihkiminen toinen - eli joka ottaa merkin otsaansa tai käteensä ja niin edelleen. Voihan kirkko yrittää.

      https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kristinusko-2-0

      Avaus paavin suunnalta uuteen teologiaan oli jo siinä, että hän ilmoitti, että helvetti on suljettu. Kyllä kai teologian - ollakseen elävää - olisi perustuttava elämälle eikä kuolemalle?! Siis jos ajatellaan Jeesuksen opetuksia. Painopiste pitäisi olla korkeimman johdatuksessa, sitä kautta oikeissa elämänvalinnoissa ja ennen kaikkea oikeudenmukaisessa toiminnassa, joka oikeudenmukaisuus on vanhurskaus -sanan se oikea ja alkuperäinen muoto.

      Okkultismista olisi pystyttävä siirtymään suoran ja välittömän kokemuksen mystiikkaan, ja otettava huomioon tieteen nyt antama mahdollisuus suoraan ja välittömään kokemiseen ja niihin valtaviin potentiaaleihin, joita tiede nyt ihmisen todellisuudessa näkee ja on löytänyt.

      https://www.youtube.com/watch?v=HUlDiua2BcA

      Jeesus tuomittiin kirkon toimesta harhaoppiseksi vuonna 309, ja olisi aika nyt kaivaa sieltä Vatikaanin uumenista ne Jeesuksen alkuperäiset sanat, jotka hyvn tangeeraavat tämän päivän tieteen, ja peruutta rahanahneesta uskontoteologiasta takaperin.

      Siitä muistutuksena kuiningas Salomo, jota rikkauksineen pidettiin viisaana - hänhän pystyi keräämään verotuksella 666 talenttia kultaa vuodessa (Toinen aikakirja, luku 9). Tai puhumattakaan Temppeliritarien toiminnasta, joka myös perustuu Salomoon.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Temppeliherrain_ritarikunta

      Vatikaanipainotteisessa teologiassa on köyhälle kansalle tarjottu armoa kuluttamisen vauhdittamiseksi, mutta kirkon oma painopiste on kautta vuosituhansien ollut rahassa. Joku siinä on aina mättänyt.

      Tämä ei ole korjautunut, eikä korjaudu naispappikysymyksillä, eikä sillä, että onko Raamatun mukaista vihkiä homoja, perusrakenne ja toiminta on ollut aina pahasti pielessä.

      • ilmestyskirjanluku

        Temppeliritareista tuli mieleen - huomenna on perjantai ja 13. päivä.


      • "...teologinen riittiperinne on pakanuudessa, mithralaisuudessa, joita okkultisia menoja noudatetaan ihmisuhrikultin muodossa..."

        Koivnpa olet kaventanut teologiaa... Kyllä se on laajempi alue, kuin joku heppoinen kulttuurintutkimus?


    • >> teologit ovat päättäneet, että ihminen pelastuu <<

      Kristinuskon moninaisissa haaroissa noiden kirkkokuntien päättäjät ovat kehitelleet toinen toistaan oikeampia uskomistapoja varmistaakseen jäsenilleen ikuisen elämän.

      Tuohon päälle sitten eri haarojen lukemattomat lahkot, joissa jokaisessa on löydetty se viisastenkivi ja ainoa oikea tapa uskoa.

      Siitä vain valitsemaan, että millä oikealla opilla haluaa tulla pelastetuksi.

      ps että nuo kaikki voisi olla yhtäaikaa totta, tarvittaisiin ainakin tuhat taivasta ja yhtä monta helvettiä

      • mikäsotku

        On tämä sotku - Paavi on sulkenut helvetin (lehtitieto), riitit olikin pakanauskonto mithralaisuudesta, teologia vampyyriuskontoa ja armo ihmisuhrikulttia saatananpalvontana VT:n Baal-jumalalle, kun Jeesuksesta tehtiin kristus auringonjumala (Baalin nimi Rooman vallanaikana) nimissä.

        Piispa Huovinen:


        Pakanallisten hallitsijoiden nimelle annettiin uusi merkitys. Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus.


        http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/piispa/helsingin_hiippakunnan_piispat/eero_huovinen/puheenvuoroja/?x20117=1379280

        Teologian tohtori Tarkki - isot kirjaimet kirkko- ja kaupunki -lehden sivulla:


        JOS VERISTÄ SIJAISKÄRSIMYSTÄ KOROSTAVA KRISTINUSKO TULISI MARKKINOILLE NYT, SE TODENNÄKÖISESTI KIELLETTÄISIIN TAI SAISI AINAKIN K18-MERKINNÄN.


      • selinkkijäi

      • ilmestyskirjasta

        Poimin edeltä tämän:

        "...Riekkinen selitti koko ilmestyskirjan olevan senaikainen salakirjoitus roomalaisvaltaa vastaan eikä sillä hänen mukaansa ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa muuta kuin siinä mielessä, että se asetti kristinuskon silloista roomalaisvaltaa vastaan."

        Seuraava kirjoittaja toteaa:

        "Riekkinen taitaa siteerata tuossa monien tutkijoiden kantaa? Näin se yleensä on ymmärretty nykyään"

        Rooman valta - kuten piispa Huovisen sanoista selviää - on ihan sama kuin meidän kristinuskommekin.

        Ilmestyskirja on sekä kristinuskon että roomanvallan vastainen. Kristinuskon vastainen siinä mielessä, että teologia ei vastaa Jeesuksen opetuksia - salakirjoitettu koodi löytyy numerolla 13. Laitoin sen jonnekin selitettynä - en muista nyt minne.


      • ilmestyskirjasta kirjoitti:

        Poimin edeltä tämän:

        "...Riekkinen selitti koko ilmestyskirjan olevan senaikainen salakirjoitus roomalaisvaltaa vastaan eikä sillä hänen mukaansa ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa muuta kuin siinä mielessä, että se asetti kristinuskon silloista roomalaisvaltaa vastaan."

        Seuraava kirjoittaja toteaa:

        "Riekkinen taitaa siteerata tuossa monien tutkijoiden kantaa? Näin se yleensä on ymmärretty nykyään"

        Rooman valta - kuten piispa Huovisen sanoista selviää - on ihan sama kuin meidän kristinuskommekin.

        Ilmestyskirja on sekä kristinuskon että roomanvallan vastainen. Kristinuskon vastainen siinä mielessä, että teologia ei vastaa Jeesuksen opetuksia - salakirjoitettu koodi löytyy numerolla 13. Laitoin sen jonnekin selitettynä - en muista nyt minne.

        "... teologia ei vastaa Jeesuksen opetuksia - salakirjoitettu koodi löytyy numerolla 13. "

        Jahas, nuo taitavat olla niitä numerologiasta (okkulttinen näennäistiede) innostuneiden tulkintoja?


      • mummomuori kirjoitti:

        "... teologia ei vastaa Jeesuksen opetuksia - salakirjoitettu koodi löytyy numerolla 13. "

        Jahas, nuo taitavat olla niitä numerologiasta (okkulttinen näennäistiede) innostuneiden tulkintoja?

        Numerologia saa tukea tietokoneohjelmista, ne kun laskee summaksi tuloksen 666 vaikka satunnaisesta lottorivistä tai savolaisesta sanonnasta.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Numerologia saa tukea tietokoneohjelmista, ne kun laskee summaksi tuloksen 666 vaikka satunnaisesta lottorivistä tai savolaisesta sanonnasta.

        Juu. Muutenkin tämä ketju on aika sakeaa - sellaista "salatiedettä", jota voisi kuvitella olleen joskus 1500 luvulla.


      • ssxz

        Oho.


      • jmiii
        mummomuori kirjoitti:

        "... teologia ei vastaa Jeesuksen opetuksia - salakirjoitettu koodi löytyy numerolla 13. "

        Jahas, nuo taitavat olla niitä numerologiasta (okkulttinen näennäistiede) innostuneiden tulkintoja?

        nostetaan


      • btqqa
        jmiii kirjoitti:

        nostetaan

        ok!


      • 5567432456
        ssxz kirjoitti:

        Oho.

        Huh, huh.


      • fffgb7
        jmiii kirjoitti:

        nostetaan

        Niinpä.


      • 0097777
        btqqa kirjoitti:

        ok!

        Joo.


      • ffgbvvvvv
        0097777 kirjoitti:

        Joo.

        Jep


      • 567567567
        btqqa kirjoitti:

        ok!

        Jep.


      • 7890977
        0097777 kirjoitti:

        Joo.

        Jep.


      • 3425234134
        btqqa kirjoitti:

        ok!

        Jep.


      • rdfj
        3425234134 kirjoitti:

        Jep.

        Nousee taas.


      • gfhdfhy776346
        btqqa kirjoitti:

        ok!

        Hyvää Joulua!


      • ui788900
        ffgbvvvvv kirjoitti:

        Jep

        Jep jep


      • 78912123123123
        567567567 kirjoitti:

        Jep.

        Mark 9:50 Suola on hyvä; mutta jos suola käy suolattomaksi, millä te sen maustatte? Olkoon teillä suola itsessänne, ja pitäkää keskenänne rauha."


      • Anonyymi
        7890977 kirjoitti:

        Jep.

        Hyvin sanottu.


      • Anonyymi
        5567432456 kirjoitti:

        Huh, huh.

        Hyvin sanottu.


      • Anonyymi
        ui788900 kirjoitti:

        Jep jep

        Aivan.


    • rtyuty66

      Jotta asia ei jäisi nyt kenellekään epäselväksi, teologinen pelastus ei johda taivaaseen, Jumala ei ole sen takana .

      • lopunaika

        Ja tuosta teologisesta pelastukseta..... siirrän Mithra-jumalaan - kristinuskon ja mithralaisuuden yhtenevyydestä liittyvästä ketjusta...

        EU:n ideologiseen isään, kreivi Coudenhove-Kalergiin ja siihen mitä hän sanoii, siism itä Pyhä henki antoi:

        ” Juutalaisten tuhoamisen sijasta on Eurooppa tuon keinotekoisen valintaprosessin kautta tahtomattaan jalostanut ja kehittänyt siitä kansasta tulevaisuuden johtajakansan. Ei siis ihme, että tämä getto-vankilasta paennut kansa kehittyi Euroopan henkiseksi ylimistöksi. Niin antoi laupias johdatus Pyhän hengen armosta Euroopalle juutalaisten vapautumisen ansiosta uuden aatelisen rodun hetkellä, jolloin feodaaliaateli tuhoutui. ”

        – Coudenhove-Kalergi. Praktischer Idealismus[2]

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Richard_Coudenhove-Kalergi

        Nimittäin:

        No, aika on lähellä - kun miljardien länsimaisten kristittyjen takapuolien alta potkaistaan tuoli kertomalla, että koko kristityn maailman kirkko-oppi olikin alunperin juutalaisten juoni sekä Rooman vallanajan jatkeeksi että myöhemmin EU:n luomiseksi vampyyriopilla; verenjuonilla ja ruumiinsyönnillä ja okkultisin menoin tehdä puolesta maailmasta Saatananpalvojia massaksi markinatorille, kun synnitkin on jo Jumalan kuolemalla anteekisannettuja etukäteen. Tämähän onnistui tekemällä holokaustilla itselle valtio ja täydellinen syytesuoja, ja jarkossa risteyttämällä finanssimaailma pankkien eduksi, mutta tallettamalla velkakirjat omaan plakkariin EKP:lle. Helppoa ja kätevää.

        Mutta yhtä asiaa minä tuossa ihmettelen - miksi ja miten tämä kuvio on tehty jo Ramattuun Johanneksen ilmestyskirjaan muka hänen näkynään Patmoksen saarella.Ja kuka sen on tehnyt ja koska? Ei tarvinnut kuin saada pää auki koodista, ja juttu aukeni.

        Sinne edelle - kyse ei todellakaan ole mistään numerologiasta.... katsotaan jaksanko selittää sen.... tai onko sen selittämisellä nyt kenellekään mitään merkitystä muuta kuin minulle.


      • saatanakiroaaeipyhä

        Sieltä edeltä....

        "...Riekkinen selitti koko ilmestyskirjan olevan senaikainen salakirjoitus roomalaisvaltaa vastaan eikä sillä hänen mukaansa ollut mitään tekemistä uskonnon kanssa muuta kuin siinä mielessä, että se asetti kristinuskon silloista roomalaisvaltaa vastaan."

        Niin, mutta tämähän on nyt sitten aivan selvä juttu. Eli ei ole ollut epäilystäkään, että olisin löytänyt jonkin uuden jutun, vaan tämä on tiedetty. Siinä on sellainen asia, että totuus tulee jakeiden numeron mukaan ja siellä olevista vihjeistä, ja silloin tuo kyseinen salakirjoitus on tehty Raamatun kirjoitusvaiheessa, jos jakeiden numerot ovat pysyneet paikoillaan vuosisatojen ajan - tai kokonaiset 1700 vuotta. Kuka tämän on tehnyt? Ei kai Johannes ole Patmoksen saarella valmiiksi laittanut jakeitaan ja numeroitaan?! Kuka on kirjoittanut sen Raamatun, josta meillä on käännös ja onko jakeiden numerointi miten pitkältä ajalta?

        Mutta tuo Riekkisen lausunto on ymmärrettävä siten, että hän puhuu alkuperäisestä kristiuskosta tuossa - se on asetettu Rooman valtaa ja sen luomaa kristinuskon oppinormistoa vastaan.

        Eli Paavalia:

        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"

        "2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

        1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa."

        Myös Paavalia:

        Gal. 1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        Gal. 1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu."


      • etukäteispelastus

        Tämä on nyt se millä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen opetusten kanssa, vaan se on Rooman vallanajan luoma kristinusko, jossa juutalainen fariseus, Rooman kansalainen Paavali kiroaa toisen evankeliumin lukijat Raamatun mukaan.

        Ensimmäisellä vuosisadalla. kyseessä ei voi olla mikään muu kuin jokin alkuperäinen evankelliumi.

        Nämä Jeeuksen alkuperäiset sanathan, jotka saivat olla 1700 vuotta sinetöidyissä saviruukuissa koskemattomina löytyivät 1945ja ne poikkeavat täysin Paavalin puheista. Siellä ei mm. ole ollenkaan sanaa synti, jonka pelastukseksi Paavali sanoo Jeesuksen kuolleen Kristuksena, Jumalan poikana ristille.

        Tosin hän omin sanoin silloin myös kiroaa Kristuksen, ja kolminaisuusopin mukaan Jumalan ja Pyhän hengen.,

        Hän kirjoittaa siitä, että miksi hän näin tekee:


        Kirje roomalaisille, luku 7, Paavali puhuu
        14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.


      • isoongelmaedessä

        Edeltä:

        19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.

        Toistaen kuin alleviivaten:

        20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

        25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni PALVELEN mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

        Näin Paavali oikeuttaa jopa pahan tekemisen. Eikä ainoastaan tekemisen, vaan huom.! PALVELEMISEN.

        Ja jos meillä on uskonnossa Jumala ja Saatana - niin nyt ollaan jälkimmäisen palvelemisen puolella.

        Ei tietenkään ole epäselvää, etteikö tätä olisi kirkon sisällä tiedetty - viitaten nyt piispa Huovisen sanoihin Kristuksen tekemisestä pakanajumala Sol Invictuksen tilalle, tai piispa Riekkisen tietoon Ilmestyskirjan salakirjoituksesta sekä teologian tohtori Tarkin puheisiin vampyyriuskonnosta.

        Mutta tämä on kristityn maailman tuho, miljardien ihmisten tiputus, ja se on nyt todella iso ongelma yrittää selittää, että miten näin on vonut tapahtua uskovaisille seurakuntalaisille - se, että mitä on tullutkaan opetettua teologian, mutta ennen kaikkea uskonto-oppinormiston nimissä.

        Teologian tohtori Tarkki ehdottaa paluuta sinne alkuun ja Jeesuksen viitoittamalle tielle. Eikä se ole mahdottomuus - tuo tie - totuus ja elämä - on täysin loogisesti selitettävissä alusta loppuun, myös sen merkityksen ja tarkoituksen kannalt läpi Raamatun aina Luomiskertomuksesta lähtien, mutta siihen ei todellakaan sisälly sanaa synti.


      • viitetietopuuttui

        Edeltä jäi pois tunnistetieto tähän Paavalin puhumaan:

        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"

        Se on Paavalin kirjeestä galatalaisille - luku 3.


      • etsikääniintelöydätte

        Esimerkki vihjeistä liittyen Ilmestyskirjaan... mutta on tietysti isompi kokonaisuus.

        Ilmestyskirja luku 13, ja jae 13.

        13. Ja se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden.

        Luku kuusisataa kuusikymmentä kuusi ensimmäisen kerran Raamatussa, Toinen aikakirja:

        13. Kullan paino, mikä yhtenä vuotena tuli Salomolle, oli kuusisataa kuusikymmentä kuusi talenttia kultaa

        Ensimmäinen kuningasten kirja, luku 13:

        "Ja hän huusi alttaria kohti Herran käskystä ja sanoi: "Alttari, alttari, näin sanoo Herra: Katso, Daavidin suvusta on syntyvä poika, nimeltä Joosia. Hän on teurastava sinun päälläsi uhrikukkulapapit, jotka polttavat uhreja sinun päälläsi, ja sinun päälläsi tullaan polttamaan ihmisten luita."

        Mutta lopulta on kuitenkin yllätys, että mihin tämä numeroiden ketju johtaa...


      • paavalinluku

        Ai niin, huomasin nyt vasta - Paavalihan on nimittänyt itsensä 13. apostoliksi.


      • apostolituomas

        Ilmestyskirjan lopussa (luku 21) - rakennuksessa on vain 12 apostolin nimet.

        13. idässä kolme porttia ja pohjoisessa kolme porttia ja etelässä kolme porttia ja lännessä kolme porttia.
        14. Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

        12apostolin 12 nimeä on luku 144.

        144.ooo on luku, joka liittyy niihin maasta ostettuihin, jotka soittavat samaa soitinta ja laulavat samaa laulua, jota muut eivät voi kuulla eivätkä oppia - en muista missä kohdin Ilmestyskirjaa se on... en ehdi nyt etsiä.

        144.ooo on mayojen kalenterin baktun - ajanjakso - joista viimeinen päättyi 21.12.12, ja mayoilla on eepos nimeltään Popol Vuh, jonka mukaan kaksospojat tulevat Linnunradan kautta pelastamaan maailman. 1945 löytyneistä papyruskääröistä on selvinnyt, että apostoli Tuomas oli Jeesuksen kaksoisveli. Latinalainen Amerikka on täynnä apostoli Tuomaan kappeleita. Popol Vuh kertoo siitä, että miten Saatana pääsi vaikuttamaan Raamatun tekstiin.

        Apostoli Tuomakseen- nimeltään Intialainen kaksonen - liittyy myös legendana Paholaisen valitusvirsi.

        … mihin maahan pakenen oikeuden tekijöitä?
        Sain Kuoleman lyömään apostolit,
        että heidän kuolemansa vapauttaisi minut heidän iskuistaan.
        Mutta lujemmin vielä minua nyt isketään: apostoli, jonka heitin Intiaan,
        on saanut minut kiinni Edessassa; täällä ja tuolla hän on oma itsensä.
        Tuonne menin minä, ja tuolla oli hän: täällä ja tuolla surukseni hänet löydän.

        – lainaus teoksesta Medlycott 1905

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomas_(apostoli)


      • kukakeksipelin

        Ja vielä yksi palikka palapeliin - he pitävät itseään Israelin kadonneena kansana, ja Popol Vuh kertoo heidän olevan lähtöisin Palestiinan alueelta - Israel on siis vain yhden miehen nimi Jaakobin, joka sai uuden nimen Israel painittuaan enkelin kanssa. Israelin kansa tarkoittaa siis vain Jaakobin 12 pojan jälkeläisiä - ei muita.

        Tämä palikka löytyy yhteisistä verisistä rituaaleista eli VT:n Baal-jumalan palvonnasta sekä mayojen ihmisuhrikultista sekä pappien toiminnasta uhrimenojen aikana - eli kohdasta, jossa "saa tulenkin lankeamaan taivaasta maanpäälle..."

        Ilmestyskirjan 13. luku ja 13 jae:

        "se tekee suuria ihmeitä, niin että saa tulenkin taivaasta lankeamaan maahan ihmisten nähden".

        Ja seuraava askel tästä onkin sitten jo meidän nykyaikaan...


      • temppeliherrat

        En tiedä mitään mistään numerologiasta, mutta onko jollakin - vaikka nyt sellaistakin - tietoa numerosta 13? Missä se esiintyisi? - Siis muusskin kuin Temppeliherrojen tuhoamisessa Ranskassa - löytyy googlaamalla. Hehän ovat nykaikaisen pankkitoiminnan perustajia aloittamalla pyhiinvaeltajien rahojen tallettamisella.


      • temppeliherrat kirjoitti:

        En tiedä mitään mistään numerologiasta, mutta onko jollakin - vaikka nyt sellaistakin - tietoa numerosta 13? Missä se esiintyisi? - Siis muusskin kuin Temppeliherrojen tuhoamisessa Ranskassa - löytyy googlaamalla. Hehän ovat nykaikaisen pankkitoiminnan perustajia aloittamalla pyhiinvaeltajien rahojen tallettamisella.

        Tuo on muuten sitä magiaa, mitä ei kristyttyjä kehoiteta harrastamaan...


      • juokaaverta

        Niin kehotetaan vain syömään ruumista ja juomaan verta okkultisin menoin, joka kannibalismi liittyy saatananpalvontaan. Ja toinen asia tähän liittyen - Tuomas Akvinolainen, jonka Raamatun tulkintaan kirkon oppi edelleen perustuu, oli alkemisti, ja kirkko on tuominnut alkemian saatananpalvonnaksi. Tämä jos mikä on jo magiaa.


      • ase
        temppeliherrat kirjoitti:

        En tiedä mitään mistään numerologiasta, mutta onko jollakin - vaikka nyt sellaistakin - tietoa numerosta 13? Missä se esiintyisi? - Siis muusskin kuin Temppeliherrojen tuhoamisessa Ranskassa - löytyy googlaamalla. Hehän ovat nykaikaisen pankkitoiminnan perustajia aloittamalla pyhiinvaeltajien rahojen tallettamisella.

        Oho.


      • juokaaverta kirjoitti:

        Niin kehotetaan vain syömään ruumista ja juomaan verta okkultisin menoin, joka kannibalismi liittyy saatananpalvontaan. Ja toinen asia tähän liittyen - Tuomas Akvinolainen, jonka Raamatun tulkintaan kirkon oppi edelleen perustuu, oli alkemisti, ja kirkko on tuominnut alkemian saatananpalvonnaksi. Tämä jos mikä on jo magiaa.

        No just joo...:D


      • Anonyymi
        paavalinluku kirjoitti:

        Ai niin, huomasin nyt vasta - Paavalihan on nimittänyt itsensä 13. apostoliksi.

        Ei nimittänyt.

        Galatalaiskirje:
        1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
        1:2 ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille.
        1:3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
        1:4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nimittänyt.

        Galatalaiskirje:
        1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt,
        1:2 ja kaikki veljet, jotka ovat minun kanssani, Galatian seurakunnille.
        1:3 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
        1:4 joka antoi itsensä alttiiksi meidän syntiemme tähden, pelastaaksensa meidät nykyisestä pahasta maailmanajasta meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!

        Mikä tekee tästä toden, koska Paavali oli fariseus, josta Jeesus sanoi, että ovat isästä perkeleestä ja vain valehtelevat? Paavali oli myös Suuren juutalaisneuvoston jäsen, joka määräsi Jeesuksen kuolemaan Jumalan pilkasta.


    • kyseessäheksagrammi

      Luvusta 13 - minä löysin tällaista:Luku 13 on alkuluku ja se on myös tähtiluku, sillä 13 pistettä tai täplää voidaan järjestää heksagrammin eli kuusisakaraisen tähden mukaiseksi kuvioksi Ja heksagrammista sanotaan, että se on yleinen juutalaisuuden tunnus.

      • muutakin

        Se on myös Israelin lipun tunnus.


      • pistekadoksissa

        Sieltä edeltä poimittua:

        "sillä 13 pistettä tai täplää voidaan järjestää heksagrammin eli kuusisakaraisen tähden mukaiseksi kuvioksi"

        Missä se 13. piste on - en minä saa siihen kuin 12 mahdollista pistettä?!

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuusikanta


      • uigfgh
        pistekadoksissa kirjoitti:

        Sieltä edeltä poimittua:

        "sillä 13 pistettä tai täplää voidaan järjestää heksagrammin eli kuusisakaraisen tähden mukaiseksi kuvioksi"

        Missä se 13. piste on - en minä saa siihen kuin 12 mahdollista pistettä?!

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuusikanta

        Nousee.


      • 37378
        uigfgh kirjoitti:

        Nousee.

        Hoh hoijaa.


    • tosikorkeaakultuuria

      Maya-intiaanien ja Vanhan testamentin yhteyteen liittyy vielä pieni, erikoinen juttu. Mayojen sanotaan kasvattaneen maailman pienin koirarotu, eli chihuahua, joka olisi tullut Eurooppaan tietysti silloin vasta Kolumbuksen löydettyä Amerikan, mutta kuulemma Vatikaanissa Sikstuksen kappelissa on maalaus, jossa Mooses on kuvattuna jo ennen Amerikan löytymistä pienen chihuahua koiran kanssa.

      Mayojen korkeakulttuurista kerrotaan:

      " Luomispäivämääräksi kirjoituksissa on annettu 13. elokuuta 3114 eaa. Mayojen jumalat asustivat Maan yllä taivaassa, ja Maan alapuolella oli pelottava manala Xibalba. Taivas oli joidenkin lähteiden mukaan 13-kerroksinen ja manala 9-kerroksinen. Maailmankaikkeuden ytimessä kasvoi maailmanpuu, ja maan kulmissa taivasta kannattelevat puut.

      Mayat pitivät myös hallitsijoitaan jumalina (vrt. Rooman vallanajan keisarit), mitä käsitystä vahvistettiin veristen uhriseremonioiden ja monumentaalirakentamisen avulla. ] Jumaliaan mayat lepyttivät ihmisuhreilla, joita hankittiin sotaretkillä.[34]

      Toisinaan riitti, että uhrattiin vain ihmisen verta. Pappi saattoi esimerkiksi tehdä reiän ihmisen kieleen. Näin saatiin valutettua sopiva määrä verta alttarille. Temppelien lisäksi kaupungeissa oli kuninkaiden ja ylimysten palatseja. Suurin osa kansasta asui maaseudulla, ja kaupunki saattoi olla vain eräänlainen temppelin ympärille rakennettu ”rituaalikeskus”.

      Erityisen kiinnostuneita mayat olivat kalenterien laatimisesta. Heidän kalenterinsa alkuhetkenä on 13. elokuuta 3114 eaa. Ei tiedetä, miksi juuri tuo päivä oli heidän kalenterinsa nollahetki. Mayojen aikakäsitys oli kiertoihin perustuva eli syklinen.

      Mayakalenterin pisin ajanjakso on ”baktun”, joka kestää 144 000 päivää, eli noin 394 vuotta. Järjestyksessä 13. baktun on päättymässä 21. tai 23. joulukuuta 2012, jonka jälkeen alkaa uusi pitkän ajanlaskun kierros. [40] "

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Mayojen_korkeakulttuuri

      Mayojen ihanteena oli suippo kallo, jota pyrittiin muokkaamaan jo vauvaiästä. Sama ihannehan oli egyptiläisillä.

      Euroopan Unionin perusta on Pan-Eurooppaliikkeessä ja kreivi RIchard Coudenhove-Kalergin ideologiassa. Pan-Eurooppalikkeen tunnus - punainen risti - tulee keisari Konstantinus Suuren Mulviuksen taistelussa näkemästä näystä, ja kuulemasta äänestä:" Tässä merkissä olet voittava".

      Kaukaisen tulevaisuuden ihminen on sekarotuinen. Nykyiset rodut ja yhteiskuntaluokat häviävät vähitellen, kun tila, aika ja ennakkoluulot eivät enää vaikuta. Tulevaisuuden euraasia-negroidi-rotu, ulkonäöltään samankaltainen kuin muinaiset egyptiläiset, korvaa kansan monipuolisuuden yksilöiden moninaisuudella. ”

      – Coudenhove-Kalergi. Praktischer Idealismus[1]

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Richard_Coudenhove-Kalergi

      Euroopan Unioniahan mainostetaan ennen kaikkea kristillisenä - ja tässä tapauksessa roomalaiskatolisena tietenkin - maattoman puolueen EPP:n perustamana, jossa Konrad Adenauer, saksan valtionvarainministeri (joka lähetti rahat Israelin valtion perustamiseen holokaustin jälkeen) on myös tärkein jäsen Pan-Eurooppaliikkeessä.

      Tuohon mayojen korkeakulttuuriin - lepyttelivät Jumalia ihmisuhreille, mutta ei ainakaan mainita, että olisivatko uhranneet Jumalalle hänen oman poikansa.

      • tekstistäpoimittua

        Maya-kalenteri alkoi 13. elokuuta 3114 eaa, ja viimeinen 144.000 päivän kalenterijakso eli baktun järjestysnumeroltaan 13. - päättyi 21.12.12.


      • babyloniantuho

        Tässä kohdassa - luku 14 - on Ilmestyskirjassa tuo luku 144.000.

        1. Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä neljä tuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
        2. Ja minä kuulin äänen taivaasta ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän, ja ääni, jonka minä kuulin, oli ikäänkuin kanteleensoittajain, kun he kanteleitaan soittavat.
        3. Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta.
        4. Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa; sillä he ovat niinkuin neitsyet. Nämä ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, mihin ikinä hän menee. Nämä ovat ostetut ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle,
        5. eikä heidän suussaan ole valhetta havaittu; he ovat tahrattomat.
        6. Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
        7. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet".
        8. Ja seurasi vielä toinen enkeli, joka sanoi: "Kukistunut, kukistunut on se suuri Babylon, joka haureutensa vihan viinillä on juottanut kaikki kansat".
        9. Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
        10. niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.


      • kukatekievankeliumin

        Tuossa on nyt kuvattuna, että mihin se teologinen pelastus vie.


      • "Euroopan Unioniahan mainostetaan ennen kaikkea kristillisenä ..."

        :D :D Ei, vaan talousliittona.


      • pelkkääpolitikkaa

        No juu mainostetaan varmaan talousliittona, mutta on poliittinen uninoni, jonka poliittinen aate on kristillisyys. Tämä taas perustuu EU:n perustamistahoihin ja puolueeseen, jonka hallinnassa EU on - ovat yksinoikeusasemassa, koska ovat perustajia. Tosin EU:n lippu on ilmestyskirjasta, Marian tähtikehä, joka ennustaa tuhoa.


      • pelkkääpolitikkaa kirjoitti:

        No juu mainostetaan varmaan talousliittona, mutta on poliittinen uninoni, jonka poliittinen aate on kristillisyys. Tämä taas perustuu EU:n perustamistahoihin ja puolueeseen, jonka hallinnassa EU on - ovat yksinoikeusasemassa, koska ovat perustajia. Tosin EU:n lippu on ilmestyskirjasta, Marian tähtikehä, joka ennustaa tuhoa.

        :D Olihan taas melkoista mylttyytä - kuten äitini aina tuumasi.


      • tulikivenkatkuista

        Äitisi ei ehkä ollut tutustunut Euroopan Unionin politiikkaan kovin tarkasti? Ja nyt sinä sitten seuraat äitisi jälkiä, etkä ole valmiina ottamaan vastaan tietoa. Tässä puhutaan tulevasta EU-komissiojohtaja Weberistä - nimenomaan EU on perustettu kristillisten valtioiden unioniksi - hän on toisaallakin korostanut, ja selitän jos ehdin, että miten tämä on tehty Rooman vallanajan ja Konstantinus Suuren avustuksella jo pari tuhatta vuotta sitten juutalaisten palvelemiseksi.

        Weberistä:

        "Weberin kampanjaryhmä jakoi toimittajille paperilla "Weberin Euroopan" suuntaviivat.

        Saksalainen väittää yhdistävänsä Euroopan, mutta hänen sanansa kertovat muuta.

        Weber puhuu ja kirjoittaa "meistä kristittyinä" ja kertoo, kuinka hän istuu katolisessa kirkossa.

        –Olemme kristittyjä demokraatteja, Weber alleviivasi ainakin seitsemästi puheessaan – ja keräsi jokaisella kerralla aplodit, kerta kerralta aavistuksen suuremmat.

        Baijerilainen totesi, että hän ei välitä siitä, jos häntä kritisoidaan konservatiivisuudesta.

        Jossakin – yhden kerran – vilahtivat uskonnonvapaus ja sananvapaus, mutta ne hautautuvat weberiläisessä puhetavassa kristityn EU:n alle."

        https://www.aamulehti.fi/a/201294058

        Ja tätä vastaan on kirjoitettu/nähty Ilmestyskirjan tapahtumat.


      • veristäuskontoa
        babyloniantuho kirjoitti:

        Tässä kohdassa - luku 14 - on Ilmestyskirjassa tuo luku 144.000.

        1. Ja minä näin, ja katso, Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan sata neljäkymmentä neljä tuhatta, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.
        2. Ja minä kuulin äänen taivaasta ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän, ja ääni, jonka minä kuulin, oli ikäänkuin kanteleensoittajain, kun he kanteleitaan soittavat.
        3. Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat ostetut maasta.
        4. Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa; sillä he ovat niinkuin neitsyet. Nämä ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, mihin ikinä hän menee. Nämä ovat ostetut ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle,
        5. eikä heidän suussaan ole valhetta havaittu; he ovat tahrattomat.
        6. Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
        7. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet".
        8. Ja seurasi vielä toinen enkeli, joka sanoi: "Kukistunut, kukistunut on se suuri Babylon, joka haureutensa vihan viinillä on juottanut kaikki kansat".
        9. Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
        10. niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.

        Babylon oli Rooman salanimi Jeesuksen aikana. On muuten erikoista, jos vertaa tuon ajan temppelirakennuksia (zikkurat) mayaintiaanien temppeleihin - näihin pyramideihin, joiden huipulla suoritettiin tätä ihmisuhrausta. Googlatkaapa kuvahaulla mayaintiaanien pyramidit ja nämä zikkurat, niin näette tuon yhtenevyyden.

        VT:ssä ensimmäisen kuningastenkirjan luvussa 13 kerrotaan Baalin palvojien itsensä viiltelystä ja veren roiskimisesta päälleen. Tämäkin rituaali on täysin yhtenevä mayaintiaanien kanssa - sanotaan, että mayojen uhrikukkulapappien vaatteet olivat aivan tönkkönä verestä.

        Tämä VT:stä:

        "Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty.
        27. Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää".
        28. Niin he huusivat vielä kovemmin ja VIILSIVÄT ITSEÄÄN tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, NIIN ETTÄ HEISTÄ VUOTI VERTA.
        29. Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!"

        Tällaista hurmosta kristinuskoinen kutsuu Pyhän hengen vaikutukseksi.


      • Anonyymi
        veristäuskontoa kirjoitti:

        Babylon oli Rooman salanimi Jeesuksen aikana. On muuten erikoista, jos vertaa tuon ajan temppelirakennuksia (zikkurat) mayaintiaanien temppeleihin - näihin pyramideihin, joiden huipulla suoritettiin tätä ihmisuhrausta. Googlatkaapa kuvahaulla mayaintiaanien pyramidit ja nämä zikkurat, niin näette tuon yhtenevyyden.

        VT:ssä ensimmäisen kuningastenkirjan luvussa 13 kerrotaan Baalin palvojien itsensä viiltelystä ja veren roiskimisesta päälleen. Tämäkin rituaali on täysin yhtenevä mayaintiaanien kanssa - sanotaan, että mayojen uhrikukkulapappien vaatteet olivat aivan tönkkönä verestä.

        Tämä VT:stä:

        "Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: "Baal, vastaa meille!" Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he hyppelivät alttarin ääressä, joka oli tehty.
        27. Puolipäivän aikana Elia pilkkasi heitä ja sanoi: "Huutakaa kovemmin; hän on tosin jumala, mutta hänellä voi olla jotakin toimittamista, tahi hän on poistunut johonkin, tahi on matkalla; kenties hän nukkuu, mutta kyllä hän herää".
        28. Niin he huusivat vielä kovemmin ja VIILSIVÄT ITSEÄÄN tapansa mukaan miekoilla ja keihäillä, NIIN ETTÄ HEISTÄ VUOTI VERTA.
        29. Kun puolipäivä oli kulunut, joutuivat he hurmoksiin, aina siihen hetkeen asti, jolloin ruokauhri uhrataan. Mutta ei ääntä, ei vastausta, ei vaarinottoa!"

        Tällaista hurmosta kristinuskoinen kutsuu Pyhän hengen vaikutukseksi.

        Tässä vaiheessa ei ole ollut vielä tietoa CIA:n aukaisemista toisen maailmansodan kansioista, joista on selvinnyt, ettei Hitler tappanutkaan itseään, vaan koko seurue matkasi Hitlerin bunkkerin alla olevan tunnelin kautta läheiselle lentokentälle, josta heidän matkansa alkoi päätyen lopulta Etelä-Amerikkaan, jossa mossad suojeli heitä. On selvinnyt myös, että holokaustin takana oli sionistijuutalaiset kuten myös sionistikristityt. Mm. natsi-Saksan tärkein ja ensimmäinen nainen Magda Goebbels, Hitlerin ihastus, oli jo ennen sotaa ollut järjestelemässä juutalaisille omaa valtiota.


      • tulikivenkatkuista kirjoitti:

        Äitisi ei ehkä ollut tutustunut Euroopan Unionin politiikkaan kovin tarkasti? Ja nyt sinä sitten seuraat äitisi jälkiä, etkä ole valmiina ottamaan vastaan tietoa. Tässä puhutaan tulevasta EU-komissiojohtaja Weberistä - nimenomaan EU on perustettu kristillisten valtioiden unioniksi - hän on toisaallakin korostanut, ja selitän jos ehdin, että miten tämä on tehty Rooman vallanajan ja Konstantinus Suuren avustuksella jo pari tuhatta vuotta sitten juutalaisten palvelemiseksi.

        Weberistä:

        "Weberin kampanjaryhmä jakoi toimittajille paperilla "Weberin Euroopan" suuntaviivat.

        Saksalainen väittää yhdistävänsä Euroopan, mutta hänen sanansa kertovat muuta.

        Weber puhuu ja kirjoittaa "meistä kristittyinä" ja kertoo, kuinka hän istuu katolisessa kirkossa.

        –Olemme kristittyjä demokraatteja, Weber alleviivasi ainakin seitsemästi puheessaan – ja keräsi jokaisella kerralla aplodit, kerta kerralta aavistuksen suuremmat.

        Baijerilainen totesi, että hän ei välitä siitä, jos häntä kritisoidaan konservatiivisuudesta.

        Jossakin – yhden kerran – vilahtivat uskonnonvapaus ja sananvapaus, mutta ne hautautuvat weberiläisessä puhetavassa kristityn EU:n alle."

        https://www.aamulehti.fi/a/201294058

        Ja tätä vastaan on kirjoitettu/nähty Ilmestyskirjan tapahtumat.

        ”Äitisi ei ehkä ollut tutustunut Euroopan Unionin politiikkaan kovin tarkasti? ”

        Ei ja tuolla tarkoitetaan sitä, miten kaikenlaisia satunnaisia asioita laitetaan yhteen, jossa ei ole päätä eikä häntöää.

        ”Ja nyt sinä sitten seuraat äitisi jälkiä, etkä ole valmiina ottamaan vastaan tietoa.”

        :D Tietoa kyllä otan vastaan, näissä sepustuksissasi sitä vain oli minimaallisesti.

        Laitoit lähteeksi US 8.11.2018 julkaistun artikkelin ”Uhkakuvilla ja kristinuskolla kampanjointia ei pidä hyväksyä EU-johtajilta – saksalainen Weber flirttailee populisteille ja kampanjoi pumpernikkeleillä”

        Tämä Manfred Weber yritti päästä ehdokkaaksi EU:n komission puheenjohtajaksi. Ei saanut kannatusta.

        ”Weber puhuu niin ikään arvoista, mutta hänen puhetapansa sulkee jo valmiiksi yhteisen arvopohjan ulkopuolelle kymmenet miljoonat EU-kansalaiset.”

        Eli koska hänen puheensa ei pitänyt paikkaansa, nämä voi katsoa olevan hänen henkilökohtaisia mielikuviaan .


    • kasvun.paikka.poja

      Aloittajan ympärilleen komppaajistaan kasaaman hovipoikakultin itse itselleen kehittämiä tulkintoja esitellään Pyhinä Totuuksina... oksettaa suorastaan...
      Jos Raamattuun perustellen ihminen arvioi toisen ihmisen uskoa oikeaksi tahi vääräksi, arviointi on kestämätön jokaisen totuuteen lisätyn tai poisotetun seurauksena.
      Oman tulkintani mukaan yksikään ihminen ei kestä raamatullista totuutta ja me kaikki olemme pelkkiä tyhjiä litran mittoja arvioinneissamme.
      Raamattu osoittaa paljon asioita, yhdenkään ymmärtämisestä ei palstan kultalusikka suussa mekastavatkaan ole vielä antaneet edes viitteitä... ja Raamattu on ollut vasta pari tuhatta vuotta käytössä.

      • sanaontäällävapaa

        No mutta sinähän voit nyt antaa ne viitteet Raamatun osoittamiin asioihin! Sana on vapaa.


      • kasvaa.ei.kasva
        sanaontäällävapaa kirjoitti:

        No mutta sinähän voit nyt antaa ne viitteet Raamatun osoittamiin asioihin! Sana on vapaa.

        Kiitos, antamaasi esimerkkiä tuskallisempaa ihmiskunnan historian ja nykyisyyden merkityksille tuskin tarvinnee tai on edes mahdollista nostaa.
        Olemmeko läsnä olemassaolevassa hetkessä vai ymmärtämättömyyttämme luomassamme illuusiossa, vai luulemmeko
        peilikuvamme valehtelevan turhaan.


      • "Jos Raamattuun perustellen ihminen arvioi toisen ihmisen uskoa oikeaksi tahi vääräksi, arviointi on kestämätön jokaisen totuuteen lisätyn tai poisotetun seurauksena."

        Aivan, me ihmiset emme voi noin sanoa tai tuomita toisiamme.


      • ykiq
        mummomuori kirjoitti:

        "Jos Raamattuun perustellen ihminen arvioi toisen ihmisen uskoa oikeaksi tahi vääräksi, arviointi on kestämätön jokaisen totuuteen lisätyn tai poisotetun seurauksena."

        Aivan, me ihmiset emme voi noin sanoa tai tuomita toisiamme.

        Harhaoppisia pitää kuitenkin varoittaa, heistähän saattaa jokunen tehdä parannuksen.
        Tiituksen kirje:
        3:10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,


      • ykiq kirjoitti:

        Harhaoppisia pitää kuitenkin varoittaa, heistähän saattaa jokunen tehdä parannuksen.
        Tiituksen kirje:
        3:10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,

        Huokaus. Kun tässä seuraa, miten jotkut moittivat toinen toistaan harhaoppiseksi, ja molemmat väittävät olevansa "oikeita" uskovia, niin kyllä tuo tuntuu varsin tyhjältä hokemalta.


    • jjh

      nostetaan

    • bttn

      Voe voe näitä teologeja.

      • köllälääl

        Voe!


    • opistaepätietoinen

      Nimimerkki fari.g., sanot edellä, että kristittyjen pelastus riipuu juutalaisista. Miten ja miksi?

      • ottavaaikapitkä

        No fari.g - kertoisitko ystävällisesti, että mitä tarkoitit, ettei tarvitsisi tehdä - ehkäpä - vääriäkin tulkintoja. Kiitän.


    • sunmielieimunmieli

      On tämä nyt kyllä täysin uskomatonta - aukaisin uuden ketjun keskustellakseni pyhimysten tekemistä ihmeistä, koska katolisessa kirkkomessussa 25.11., joka on pyhimys Catherine Aleksandrialaisen päivä tapahtui ihme Pyhän ristin kirkossa (ja tämä liittyy jo tapahtuneeseen ihmeeseen hattulalaisen suntion ladon seinässä elokuussa 2011).

      Ja minun aloitukseni pyyhkäistiin taivaan tuuliin moden toimesta, enkä edes ehtinyt kertomaan asiasta tarkemmin.

      Mikä logiikka?!

      Olisin nyt siinä voinut kertoa, että miten Catherine liittyy Konstantinus Suureen ja mikä merkitys ja tarkoitus oli nyt tuolla ihmeellä - aivan kuten oli silloin elokuussa 2011 suntion näkemällä näyllä ladon seinässä, joka liittyi silloinkin Pyhän ristin kirkkoon.

      Voisiko nyt ajatella modeja vähän pienemmällä mielikuvituksella, etteivät tekisi jotakin merkillisiä johtopäätöksiä aloituksista ennen kuin on edes ehtinyt sanomaan mitään!

    • miksimiksimiksi
      • Niin, viittaat tuossa tähän uutiseen; ”USA:ssa Illinoisin osavaltiossa jopa 700 pappia saattoi syyllistyä lasten seksuaalisiin hyväksikäyttöihin”.

        Miten tuo sitten liittyy teologiaan sekä pelastukseen?


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Niin, viittaat tuossa tähän uutiseen; ”USA:ssa Illinoisin osavaltiossa jopa 700 pappia saattoi syyllistyä lasten seksuaalisiin hyväksikäyttöihin”.

        Miten tuo sitten liittyy teologiaan sekä pelastukseen?

        Mummo ei halua ymmärtää, että oikea seurakunta ei käyttäydy tuolla tavalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mummo ei halua ymmärtää, että oikea seurakunta ei käyttäydy tuolla tavalla.

        Niin, silti näitä ilmenee myös monessa "oikeassa" seurakunnassa. Mutta mitä avoimempaa ja vapaampaa on yhteisö, sitä vähemmän näitä on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mummo ei halua ymmärtää, että oikea seurakunta ei käyttäydy tuolla tavalla.

        Missä kulkee oikean ja väärän seurakunnan raja?


      • Anonyymi
        Repe.Ruutikallo kirjoitti:

        Missä kulkee oikean ja väärän seurakunnan raja?

        Nostetaan.


    • tyturtu

      Kunhan lapsi vain ymmärtää syntyä luterilaiseen yhteisöön niin pelastus lankeaa hänelle automaattisesti kuin Manulle illallinen. Kun pappi on käynyt tekemässä temppunsa niin ei enää tarvita Jumalaakaan mihinkään.

      • sswws

        Raamattu ei kuitenkaan sano noin.


      • No ajatella tuo on sentään ihan tuurissa. Missäpä se paremmin se Jumalan ihme ja kauneus näkyisi kuin pienessä lapsessa.

        Vai meinaatko, että sellainen kaiken ryssinyt makkaran ja kaljan turvottama Jorma olisi lähempänä Jumalan ihmettä joka sitten peräpukamat nitisten vastustaisi palstalla homouden kylmää kouraa ja jos ei eläämänsä pettyneenä ja ilkeämielisyyttään muuta keksisi niin pieniltä vauvoilta sitten kastetta kadehtisi.


      • TolkunIhminen kirjoitti:

        No ajatella tuo on sentään ihan tuurissa. Missäpä se paremmin se Jumalan ihme ja kauneus näkyisi kuin pienessä lapsessa.

        Vai meinaatko, että sellainen kaiken ryssinyt makkaran ja kaljan turvottama Jorma olisi lähempänä Jumalan ihmettä joka sitten peräpukamat nitisten vastustaisi palstalla homouden kylmää kouraa ja jos ei eläämänsä pettyneenä ja ilkeämielisyyttään muuta keksisi niin pieniltä vauvoilta sitten kastetta kadehtisi.

        ”…jos ei eläämänsä pettyneenä ja ilkeämielisyyttään muuta keksisi niin pieniltä vauvoilta sitten kastetta kadehtisi.”

        Tämä kaste riita on ollut jo vuosisatoja. En tosin ymmärrä mollaamista ja sitä, ettei sitä toisen näkemystä voi ivaamatta ymmärtää.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        No ajatella tuo on sentään ihan tuurissa. Missäpä se paremmin se Jumalan ihme ja kauneus näkyisi kuin pienessä lapsessa.

        Vai meinaatko, että sellainen kaiken ryssinyt makkaran ja kaljan turvottama Jorma olisi lähempänä Jumalan ihmettä joka sitten peräpukamat nitisten vastustaisi palstalla homouden kylmää kouraa ja jos ei eläämänsä pettyneenä ja ilkeämielisyyttään muuta keksisi niin pieniltä vauvoilta sitten kastetta kadehtisi.

        Näkyykö se Jumalan ihme luterilaisissa lapsissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkyykö se Jumalan ihme luterilaisissa lapsissa?

        Hups.


    • Anonyymi

      Te kommunistit ette tajua, että vapaassa markkinataloudessa saa hankkia maksavia asiakkaita suostuttelemalla.
      Jos huoltajat haluavat auttaa organisaatioita pidemmällä tähtäimellä, se on heidän oikeutensa.
      Täysi-ikäisenä kastetut saavat valita erossa kadotuksensa halujensa mukaan.
      Aamen.

      • Anonyymi

        Mutta onko oikein, että organisaatio jakaa väärää tietoa huoltajille, joiden päätöksenteko perustuu sitten valheelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onko oikein, että organisaatio jakaa väärää tietoa huoltajille, joiden päätöksenteko perustuu sitten valheelle.

        Ei ole.


      • Anonyymi

        Seurakunta ei elä vapaan markkinatalouden sääntöjen mukaan.


      • ”Te kommunistit ette tajua, että vapaassa markkinataloudessa saa hankkia maksavia asiakkaita suostuttelemalla.”

        Tulipa sinulla monta virhettä tuohon laitettua. Suomessa ei ole enää kommunisteja kuin kourallinen. Suomessa valtaosa kannattaa meidän nykyistä sosiaalista markkinataloutta, jopa KD! Vapaata markkinataloutta kannatetaan myös, mutta heistäkin valtaosa hyväksyy tämän nykyisen sekatalouden.

        Kaupallinen hengellisyys on todellakin tätä päivää, etenkin menestysteologia käyttää sitä hyväkseen. Mitä paremmin jokin käy kaupaksi, sitä enemmän siitä saa rahaa. Mikäs siinä, vaikka siinä piilee omat vaaransa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Seurakunta ei elä vapaan markkinatalouden sääntöjen mukaan.

        Tuohan tarkoittaisi, että lahjoitukset ovat pakollisia, kuten olen vähän arvellutkin.

        Vapaassa markkinataloudessa ne olisivat täysin vapaaehtoisia, ja seurakunta sitten joko eläisi tai näivettyisi.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”Te kommunistit ette tajua, että vapaassa markkinataloudessa saa hankkia maksavia asiakkaita suostuttelemalla.”

        Tulipa sinulla monta virhettä tuohon laitettua. Suomessa ei ole enää kommunisteja kuin kourallinen. Suomessa valtaosa kannattaa meidän nykyistä sosiaalista markkinataloutta, jopa KD! Vapaata markkinataloutta kannatetaan myös, mutta heistäkin valtaosa hyväksyy tämän nykyisen sekatalouden.

        Kaupallinen hengellisyys on todellakin tätä päivää, etenkin menestysteologia käyttää sitä hyväkseen. Mitä paremmin jokin käy kaupaksi, sitä enemmän siitä saa rahaa. Mikäs siinä, vaikka siinä piilee omat vaaransa.

        Eiköhän tuo kaupallinen hengellisyys johdu siitä, että kirkko on ryssinyt oman osuutensa ihmisten hengelliseen tarpeeseen. Jos kuulija ei saa kirkolta sitä, mitä sielu kaipaa, olisi pappien syytä katsoa peiliin.
        Ei 2000-luvulla enää kukaan usko kirkollisiin auktoriteetteihin tai ulkonaiseen loistoon tai seremonioihin. Ihminen kaipaa konkretiaa myös hengelliseen tarpeeseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuo kaupallinen hengellisyys johdu siitä, että kirkko on ryssinyt oman osuutensa ihmisten hengelliseen tarpeeseen. Jos kuulija ei saa kirkolta sitä, mitä sielu kaipaa, olisi pappien syytä katsoa peiliin.
        Ei 2000-luvulla enää kukaan usko kirkollisiin auktoriteetteihin tai ulkonaiseen loistoon tai seremonioihin. Ihminen kaipaa konkretiaa myös hengelliseen tarpeeseen.

        ”Eiköhän tuo kaupallinen hengellisyys johdu siitä, että kirkko on ryssinyt oman osuutensa ihmisten hengelliseen tarpeeseen.”

        Tuota, nämä kaupallinen eli menestysteologia vastaa nykyihmisten tarpeisiin lupaamalla aineellista rikkautta ja menestystä, hyvää terveyttä ja suuria omaisuuksia. Sen hengellinen anti on erikosita, sillä sen opin mukaan ihminen pystyy kun tulee ”oikeaan uskoon” tekemään samoja ihmetekoja kuin Jeesus.

        ”Ei 2000-luvulla enää kukaan usko kirkollisiin auktoriteetteihin tai ulkonaiseen loistoon tai seremonioihin. Ihminen kaipaa konkretiaa myös hengelliseen tarpeeseen.”

        Niin, usko siirtyy sitten toisiin auktoriteetteihin, joita ei saa arvostella. Usko tuntuu olevan enemmän sokeaa uskoa näihin auktoriteetteihin ja heidän tulkintoihin Raamatusta.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”Eiköhän tuo kaupallinen hengellisyys johdu siitä, että kirkko on ryssinyt oman osuutensa ihmisten hengelliseen tarpeeseen.”

        Tuota, nämä kaupallinen eli menestysteologia vastaa nykyihmisten tarpeisiin lupaamalla aineellista rikkautta ja menestystä, hyvää terveyttä ja suuria omaisuuksia. Sen hengellinen anti on erikosita, sillä sen opin mukaan ihminen pystyy kun tulee ”oikeaan uskoon” tekemään samoja ihmetekoja kuin Jeesus.

        ”Ei 2000-luvulla enää kukaan usko kirkollisiin auktoriteetteihin tai ulkonaiseen loistoon tai seremonioihin. Ihminen kaipaa konkretiaa myös hengelliseen tarpeeseen.”

        Niin, usko siirtyy sitten toisiin auktoriteetteihin, joita ei saa arvostella. Usko tuntuu olevan enemmän sokeaa uskoa näihin auktoriteetteihin ja heidän tulkintoihin Raamatusta.

        Sinä saat olla homoseksuaali ja me saamme olla kristittyjä. Tätä tarkoittaa yhdenvertaiset ihmisoikeudet. Ymmärsitkö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä saat olla homoseksuaali ja me saamme olla kristittyjä. Tätä tarkoittaa yhdenvertaiset ihmisoikeudet. Ymmärsitkö?

        ?? Eli kiellät minulta kristinuskon, koska en ajattele siitä samoin kuin sinä? Juu, ei tuo ole mitään yhdenvertaisuutta.


    • Anonyymi

      Jumalan rakkautta ihminen tarvitsee mutta siitä teologit eivät tiedä mitään.

    • Anonyymi

      Teologisissa seurakunnissa juhlapyhätkin ovat muuttuneet pakanallisiksi. Vainajien päivänä palvotaan vainajia, pääsiäisena noidat ja trullit kiertävät ihmisten ovilla ja joulupukki on tonttuineen ja Petteri Punakuonoineen täysi pakana. Teologit eivät pysty tarjoamaan mitään aitoa hengellisyyttä kenellekään.

      • Anonyymi

        Koneellista ja kylmää touhua on teologinen pelastus.


    • Anonyymi

      Niinpä.

      • Anonyymi

        Uh huh.


    • Anonyymi

      Jeesusta ei voi oppia tuntemaan teoriatasolla, Hänet on kohdattava henkilökohtaisella tasolla

      • Anonyymi

        Missä milloin teillä on tapana tavata?


    • Anonyymi

      Näin on.

      • Anonyymi

        Amen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amen.

        Näin on.


    • Anonyymi

      Teologia on perusolemukseltaan antikristillistä, se haluaa syrjäyttää Jumalan Sanan ihmisten ajatuksilla.

      • Anonyymi

        Aivan.


      • Kaikki mitä olet omaksunut kristinuskosta, on teologiaa.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Kaikki mitä olet omaksunut kristinuskosta, on teologiaa.

        Tässäkin mummomuori on väärässä. Ei elävä kristinusko ole teologiaa, vaan se on Jeesuksen seuraamista eli elämää Kristuksessa Jeesuksessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässäkin mummomuori on väärässä. Ei elävä kristinusko ole teologiaa, vaan se on Jeesuksen seuraamista eli elämää Kristuksessa Jeesuksessa.

        Jo tuo on teologiaa, että käytät tuollaisia käsitteitä kuin "elävä" Jumala, "seuraaminen" tai "elämää Kristuksessa".


    • Anonyymi

      Onkohan teologisesti pelastetuilla oma teologinen taivaansa? Jumalan taivaaseen heillä ei taida olla mitään asiaa.

      • Jo käsitys siitä, että on "Jumalan taivas" on tietyllä tavalla teologiaa.


      • Anonyymi

        Vain harva teologi pelastuu. Niin paljon Jeesus vihasi kirjanoppineita kuten me kaikki voimme lukea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vain harva teologi pelastuu. Niin paljon Jeesus vihasi kirjanoppineita kuten me kaikki voimme lukea.

        Ei Jeesus heitä vihanunut, olihan hän teologiasta samaa mieltä heidän kanssaa. Hän ei vain hyväksynyt sitä, etteivät he eläneet itse kuten opettivat.


    • Anonyymi

      nostettaan

    • Anonyymi

      vapaissa suunnissa, "pelastutaan" omilla teoilla, tulemalla / ottamalla vastaan, sen mikä jo lahjaksi annettu n. 2000 vuotta sitten.
      ottavat kunnian i t s e l l e e n, että "minä tein, minä menin, minä otin, jne.

      totuus on se: "Hän rakasti meitä e n s i n"

      siis oikeammin on: "kaikki kunnia Jumalalle"
      siihen ei mahdu yhtäkään "minä sanaa"

      • Anonyymi

        "vapaissa suunnissa, "pelastutaan" omilla teoilla, tulemalla / ottamalla vastaan, sen mikä jo lahjaksi annettu n. 2000 vuotta sitten."

        Hyvä huomio!

        Vapaissa suunnissa tosiaan pelastutaan "omilla teoilla" (vaikka emme näin asiaa ilmaisekaan) samaan tapaan kuin Jeesuksen opetuslapset ja apostolit eli lähtemällä seuraamaan Jeesusta, kun Hän voimakkaasti kutsuu.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2174
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1308
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      312
      1013
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      936
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      83
      906
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      886
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      680
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe