Työssä kuntoilu vs kntosali

EroaOnAsialla

Monesti kuulee raskasta fyysistä työtä tekeviltä, ettei tarvi kuntosalille mennä kuntoilemaan, kun raskaassa työssä saa riittävästi treeniä, kuten metsurit ja muut raskasta fyysistä työtä tekevät.
Kyllähän siinä lihaskunto kasvaa ja kestävyyttä tulee.
Tosin on sillä kuitenkin eroa salitreeneihin verrattuna.
Olen ollut metsätöissä ja aina päivän jälkeen illalla on selkä kipeä ja jalat niin kipeät, ettei meinaa kävelemään päästä.
Loin tässä lunta katolta. Selkä ja jalat olivat sen jälkeen taas kipeät.
Samoin esim. perunamaan tai kasvimaan rikkaruohojen kitkemisestä on selkä ja jalat kipeinä, kun työasento on epäergonominen selkää ja jalkoja rasittavaa kurkottamista.

Joku sanoo tietenkin, että sehän kuluu asiaa, että työpäivän jälkeen on selkä ja jalat kipeät.
Mielestäni sen ei pitäisi kuulu asiaan, että työpäivän jälkeen on jalat ja selkä kipeänä.
Olen käynyt salilla ja ei muuten ole tullut selkä, eikä jalat kipeiksi treenien jälkeen, vaikka kovaa treenaisi.
Enenmminkin on vähemmän selkäkipua ja jalkakipua, kun salilla käy.
Vaikka metsurin työssä saakin kuormittaa lihaksia, niin se ei ole ergonomista verrattuna salitreeneihin.
Metsässä maasto on epätasaista, pöllejä nostetaan ja siirretään epäergonomisessa asennossa usein kivet, oksat, kannot, juuret riesana, joihin kompuroi pölliä siirrettäessä.
Nosto asennot ja liike radat ovat sellaisia, jotka rasittavat selkää ja maasto epätasaista, mikä rasittaa jalkoja, vaikka olisi tukevat metsurin kengät, jotka tukevat nilkkoja ja jalkaterää.

Salilla liikkeet voidaan tehdä ergonomisesti oikein ja oikealla liikeradalla.
Toki salitreeneissä paikat kipeytyy alussa, jos ei ole koskaan treenannut, mutta enemmän treenanneella paikat kipeydy salitreenien jälkeen, kuten vaikka metsätöissä.
Tietenkin salitreeneilläkin saa selkänsä ja jalkansa kipeiksi, jos tekee liikkeet väärin.

5

1165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex_metsuri

      Kuntosalilla käynti, ja etenkin siellä jotain tekeminen, helpottaa työntekoa. Ne lihakset ei kipeydy työstä niin helposti. Kun on totuttanut kroppansa tekemään maastavetoa 100kg x 10, niin se pöllikin tuntuu kevyeltä. Työnteko ei tee kenestäkään muskelimiestä.

    • onnistuu_se

      Kuntosalilla voi simuloida metsätyötäkin tekemällä liikkeet väärin.

    • työopettaa

      Töissä lihasten kuormitus yksipuoleista.
      Jos nostelee ja joutuu puristamaan paljon niin selkä ja käsivarret kovilla. Tästä seuraa usein kulumia ja kipuja pitkässä ajassa.
      Jaljojen vahvistaminen salilla niin ei mene kaiki nostos selälle. Tukilihasten vahvistaminen salilla helpompaa kun pysyy kuormat järkevinä. Vastalihasten tekoa myös niin ei tule lihasepätasapainoa.
      Eli kumpikin hyödyntää toista, ei sulje pois.
      Itse käyn 2-3kertaa vkossa salilla ja kun tulee metsä hommia, ojan kaivuuta, puitten pilkkomista, talonmaalausta ym. niin eipä paikat ole kuin pienen hetken vähän kipeät.Ja työteho heti alusta asti hyvä, ei tarvii pitää rööki taukoa kokoajan..
      Ja salilla taas kulkee hyvin kun on ollut työjakso takana.

    • yjgffghj

      Yleensä näiden "työssä on tarpeeksi kuntosalia" toteajien sanomisessa paistaa läpi epävarmuus, uskovat itsekin treenamisesta olevan hyötyä. Taitaa olla vaan pelkkää small talkia niinkuin "kaunis päivä tänään" toteamus.

      Aika harvassa taitaa nykyään olla tosi raskaat työt, jos puhutaan kahdeksan tunnin päivistä. Eli treenata jaksaa ja ehtii ja kannattaa ainakin vähän.

    • Lhhjhgjhhh

      Työssä kuntoilu on liian yksipuolista, mutta toistojen määrä on taas valtava, mikä taas on pitkällä juoksulla huono juttu. Itse teen fyysistä työtä rakennusalalla ja reilun 20 vuoden aikana tullut siihen lopputulokseen, että paras tapa pysyä kunnossa on työ JA treeni. Kuntosali treeni luo vastapainoa työn yksipuolisella rasitukselle. Myös lihashuolto pitää muistaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1583
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      59
      1095
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      54
      876
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      791
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      128
      763
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      738
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      711
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      689
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      654
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      619
    Aihe