Suositelkaa hybridiä?

ju888

Jotain alle 600-700e hybridiä olen miettinyt ja ajattelin kysyä jos täällä muilla kokemuksia/suosituksia? Lähinnä kuntolenkeille 30-50km matkoille (maantietä) kerran viikossa ja satunnaisesti 12km työmatkaa.

Pituutta 190cm ja painoa 100kg joten saisi olla myös riittävän korkea ja sen verran vankasti tehty ettei heti hajoa painostani.

Työmatkalle olisi kätevä myös tavarateline mutta ei se nyt ihan pakollinen ole. Pistosuojatut renkaat pitäisi olla ainakin.

Tässä jotain esimerkkejä:

http://www.nishiki.fi/tuote/hybrid/hybrid-303-2/
599€, pistosuojatut renkaat, 61cm

http://www.tunturi.fi/tuote/hybridipyorat/rx-300/
579€, pistosuojatut renkaat, 56cm
http://www.tunturi.fi/tuote/hybridipyorat/rx-400-miesten-hybridipyora/
649€, pistosuojatut renkaat, hydrauliset jarrut, 60cm
http://www.tunturi.fi/tuote/hybridipyorat/tx-500-2018/
699€, pistosuojatut renkaat, hydrauliset jarrut, tavarateline, 56cm

http://www.helkamavelox.fi/pyorat/hybridi/s1000-miesten/
599€, hydrauliset jarrut, tavarateline, 58cm
http://www.helkamavelox.fi/pyorat/hybridi/s3000-miesten/
699€, hydrauliset jarrut, tavarateline, 58cm

Helkaman ongelma ettei pistosuojattuja renkaita. Tunturin 56cm mallit en tiedä onko riittävän korkea 190cm kuskille?

Nishiki ja Tunturi rx-400 saa korkeinakin, tavarateline puuttuu mutta ehkä pärjään ilman jos jättää läppärit jne työpaikalle.

Onko kommentteja näistä mikä olisi hyvä isolle miehelle tai muita suosituksia?

29

3347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pistosuojatut

      Pistosuojatut renkaat ei merkitse mitään. Pelkkä mainoslause idiooteille. Marketeistakin saa pistosuojattuja renkaita, jotka menee puhki ihan samoin kun normirenkaat.

      Kunnonlliset Schwalbe marathon plus, tai vastaavat, niin rengas ei puhkea ja on kevyt polkea

      • ju888

        Ennen oli rengas tyhjänä vähintään 2-3krt vuodessa. Kun siirryin pistosuojattuihin renkaisiin (ihan halpa pistosuojattu Motonetistä), rengas ollut tyhjänä harvemmin kuin kerran vuodessa. Ehkä joka toinen vuosi saanut korjata renkaan.

        Erityisen hyvin tämän huomasi edellisessä työpaikassa missä lastausalueiden kohdalla oli usein niittejä pyörätielläkin. Kesän pyöräilykauden aikana rengas tyhjä jopa 4-5 kertaa. Vaihdoin pistosuojattuihin eikä enää ollut tyhjiä renkaita kun olin tuolla töissä.

        Monet myös valittaa kun nykypäivänä pyöräteiden hiekoitussora aiempaa terävämpää (säästetään sorassa) ja renkaat usein tyhjinä. Siksikin pistosuojattu ehdoton varuste.

        Jos ostan pyörän jossa ei pistosuojattuja, ensimmäinen asia mitä teen on vaihtaa renkaat pistosuojattuihin. Ei tee mieli esim kävellä 12km työmatkaa kotiin.


      • JoopaJoopaJooo

        Toissa syksynä kävelytin fillaria 5 kertaa yhden viikon aikana, kun Motonetin pistosuojatut renkaat, ja tuore hiekoitussepeli.

        Joka kerta oli onneksi paikkarasia ja pumppu mukana, niin sai paikattua renkaan Stadin vihreissä vessoissa. Pyörä sopii noihin vessoihin hyvin sisälle ja saa kädet pestyä.

        Se niistä halpis pistosuojatuista renkaista :) .


    • 467

      http://www.nishiki.fi/tuote/arkisto/2016-mallisto/hybrid-2016/hybrid-501/

      Itsellä on ollut vuoden päivät tämä malli ja olen tykännyt kovasti. Sen verran on pakko sanoa, että nuo Schwalben mainostamat pistosuojatut renkaat ei oikeasti taida edes olla pistosuojattuja. On jo kolme kertaa mennyt lasinsiru läpi. Joku ammattilainen voisi kommentoida muiden osien laatua.

      • ju888

        501 menee vähän oman budjetin yli mutta hyvä tietää että Nishiki toiminut hyvin. Valinta kallistumassa juuri Nishikin 303 ja Tunturi rx-400 välille hyvän runkokorkeuden ja pistosuojattujen renkaiden takia.


      • narskis

        Taitavat kaikkein halvimmat pistosuojatut renkaat mitä Schwalbelta löytyy.


      • MotonetOnMarketti

        Niin, kaikkein halvimmat Schwlben pistosuojatut renkaat on hyviä rullaamaan, ja kannattaa ehdottomasti ostaa markettien renkaiden sijasta.

        Mara Plus sitten käyttöön jos haluaa ajaa nastojen, lasinsirujen ja muiden päältä.


    • gsfghh

      Painavana henkilönä valitsisin paksu kumisen pyörän. Sirut eivät mene renkaasta läpi, kun kosketuspinta-ala tiehen on laajempi kuin kapeassa, jossa alaa pienentää vielä sekin, että se on pakko pumpata kovaksi. Kestääkö pinnat paremmin hyvän rengasjouston takia, en tiedä, itse painan 70, eikä ole pahemmin katkeillut?

      • ju888

        Voi olla parempi paksummilla renkailla mutta en vain tee mitään mountain bike pyörällä tai vastaavalla. 37mm renkaat ovat aika vakio kaikissa hybrideissä ja useimmissa kaupunkipyörissäkin nykyään. Joten ei paljon valinnanvaraa rengaskoossa kun hybridi on se malli jonka haluaisi ostaa.


      • Maantiepyöräilijä

        Kapea rengas on mukavampi ajaa. Rullaa paremmin, eikä nulju alla. Tuollaisessa yleispyörässä esimerkiksi 28 mm on hyvä.


    • Alkup_maantiepy

      Aaaaaaaaa, ihan aluksi, jätä miettiminen kyseisessä asiassa meille alan ammattilaisille. Olen ohjeistanut alaisiani sekä valmennettaviani pysymään kaukana halpis hybrideistä. Olen jopa joutunut kieltämään muutaman kerran.
      Valitse asiantuntevasta urheilupolkupyöriä myyvästä liikkeestä itsellesi juurikin oikean kokoinen urheilupolkupyörä yhdessä asiantuntevan urheilupolkupyöriä myyvän henkilön opastuksella.
      -Ohjeistukseni sinulle, joko 29 tai fatbike 4.0". Hintahaarukassa 1900 - 2800 euroa.

      • ju888

        Tuo nyt on sama kuin autokauppias ohjeistaisi Corollan ja Civicin välillä pohtivaa ostamaan ison Porschen maasturin. Ei kovin ammattimaiselta kuulosta mielestäni.

        Aion kyllä paikallisesta pyöräliikkeestäkin kysellä, mutta budjetti max 700€ ja nimenomaan maantielenkeille/työmatkalle sopiva hybridi pitää olla, muulla mallilla en tee mitään. En oikein usko että 29'' fatbike paras valinta jos pyöräilee 50km maantietä.


      • Maantiepyöräilijä

        Toisen nicin varastaminen osoittaa kirjoittajasta jotain


    • ghjkty

      Tuon yhden "asiantuntijan" jutuista ei kannata välittää, hän saa jotain lapsellista hupia vanhan vitsinsä toistamisesta.

      Mutta asiaan. Tuon renkaiden pistosuojauksen takia ei kannata rajata pyörävaihtoehtoja. Ensinnäkään se ei ole mikään on-off-juttu, vaan laaja skaala lähes pomminvarmoista pelkkään mainoshöpinään. Ja toiseksi renkaathan saa vaihdettua hetkessä. Laske vertailussa pyörän hintaan lisäksi uudet renkaat ja myy käyttämättömät (tai aja ensiasennusrenkaat loppuun). Pyörä sinulla on vuosia, jos pidät siitä huolta, mutta renkaat ovat kulutustavaraa.

    • ghjkty

      ...."tavarateline puuttuu mutta ehkä pärjään ilman jos jättää läppärit jne työpaikalle."

      Samoin kuin ensiasennusrenkaat, tavaratelineen voi hankkia erikseen. Melko varmasti saa tingattua asennettuna mukaan. Puuttumisen ei kannata antaa rajata pyörävaihtoehtoja. Kunhan katsot, että rungossa on kiinikkeet (kuten hybrideissä lähes poikkeuksetta on).

    • ju888

      Tuli nyt lopulta se Nishiki 303 ostettua. Liikkeessä oli varastossa vain 401, kovasti myyjä kehui että siinä olisi jotenkin laadukkaammat vaihteisto-osat koska on enemmän vaihteita. En nyt ihan vieläkään ymmärrä mikä tekee suuremmasta vaihdemäärästä laadukkaamman? 303:n 24-v jo enemmän kuin tarpeeksi minulle.

      Myönnän että 401 hydrauliset jarrut kyllä tuntuivat paremmilta, ja 303 mekaaniset levyt yllättävän heikkotehoisia. Mutta ei se jarruteho polkupyörässä ole minulle ongelma, ja mekaaniset helpompi korjata jos tulee jotain.

      Hintaeron takia tilasin kuitenkin 303 ja ensituntumalta hyvin kevyt ajaa ja todellakin 61cm malli riittävän korkea 190cm kuskille. Painoraja tälle 130kg joten pitäisi kestää minun 100kg painonkin hyvin. Vähän hienosäätöä vielä ohjaimeen ja istuimeen niin saa mukavaksi.

      Pistosuojatut renkaat ainakin kesti hyvin ekan 20km lenkin terävällä pyörätiesoralla.

      • Loppuper_peltopyräil

        Maastopyrissä pätee sääntö, mitä kalliinpi pyörä, sen vähemmän vaihteita. Varsinkin etuvaihteet, halpisromuissa aina kolme hammaskehää edessä, tonnin pyörissä kaksi ja laatupeleissä yksi.


      • Maantiepyöräilijä

        Kyseessä ei ole hybridi, vaan tyypillinen halpa trekking pyörä. Hybridin Suomessa myydään lähinnä halpoja trekkingpyöriä.

        Molempien mallien osat ovat kokoelma halpoja Shimanon osia. Osasarja on aina yhtä huono kuin sen huonoin lenkki. Molempien pyörien paino on päälle 13 kg, joten kilohintaa voi pitää edullisena. Molemmissa on 24-vaihdetta (3*8) Nishikin sivujen mukaan. Oletko ostanut jonkun ylivuotisen mallin?

        Nishiki on nykyään yksi hollantilaisen Accell Group’in halpamerkeistä niin, että kaikkein halvimmat romut teipataan Tuntureiksi ja loput Nishikeiksi. Accell Groupin laatupyöriä ei tällä hetkellä tuoda Suomeen.

        Hyvää tuossa on, ettei pyörään ole laitettu mitään typerää pomppukeppiä. Muuten tyypillinen hintaluokkansa tuote. Tuolla ajaa monta vuotta, jos jaksaa huoltaa säännöllisesti. Halpisosasarjojen kirkaisut ovat mitä ovat, joten kulutuskestävyys on parempia sarjoja huonompi.

        Kesän jälkeen, jos pyöräily tuntuu maistuvan, suosittelisin katselemaan poistomyynnistä halpoja maantiepyöriä. Ne ovat kertaluokkaa mukavampia ajettavia.


      • ju888
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Kyseessä ei ole hybridi, vaan tyypillinen halpa trekking pyörä. Hybridin Suomessa myydään lähinnä halpoja trekkingpyöriä.

        Molempien mallien osat ovat kokoelma halpoja Shimanon osia. Osasarja on aina yhtä huono kuin sen huonoin lenkki. Molempien pyörien paino on päälle 13 kg, joten kilohintaa voi pitää edullisena. Molemmissa on 24-vaihdetta (3*8) Nishikin sivujen mukaan. Oletko ostanut jonkun ylivuotisen mallin?

        Nishiki on nykyään yksi hollantilaisen Accell Group’in halpamerkeistä niin, että kaikkein halvimmat romut teipataan Tuntureiksi ja loput Nishikeiksi. Accell Groupin laatupyöriä ei tällä hetkellä tuoda Suomeen.

        Hyvää tuossa on, ettei pyörään ole laitettu mitään typerää pomppukeppiä. Muuten tyypillinen hintaluokkansa tuote. Tuolla ajaa monta vuotta, jos jaksaa huoltaa säännöllisesti. Halpisosasarjojen kirkaisut ovat mitä ovat, joten kulutuskestävyys on parempia sarjoja huonompi.

        Kesän jälkeen, jos pyöräily tuntuu maistuvan, suosittelisin katselemaan poistomyynnistä halpoja maantiepyöriä. Ne ovat kertaluokkaa mukavampia ajettavia.

        Kyllä 401:ssä on 27 vaihdetta Nishikin sivujen mukaan.

        2018 mallina myytiin 303, näköjään nyt poistunut Nishikin sivuilta. Ehkä ovat loppu Suomen varastoista kun pyöräkauppias sanoi että tähän aikaan varastosta ei välttämättä enää löydy.

        Aiempi pyörä maksoi uutena 199€ ja sekin vastaavanlainen hybridimalli. Joten minulle Nishiki kyllä suuri parannus. Onko tuo sitten hybridi vai miksi sitä kutsuu, en siitä välitä vaan tuo malli on juuri sellainen mikä itselle sopii. Mitään koukkusarvia tai tosi kapeita maantierenkaita en halua ja ainakin lokasuojat pitää olla vakiona.

        Ostettu nyt niin en tarvi enempää pohtia, sitä lähinnä mietin miksi 27 vaihdetta olisi laadukkaampi kuin 24, molemmat Shimanoja kuitenkin.


      • Maantiepyöräilijä
        ju888 kirjoitti:

        Kyllä 401:ssä on 27 vaihdetta Nishikin sivujen mukaan.

        2018 mallina myytiin 303, näköjään nyt poistunut Nishikin sivuilta. Ehkä ovat loppu Suomen varastoista kun pyöräkauppias sanoi että tähän aikaan varastosta ei välttämättä enää löydy.

        Aiempi pyörä maksoi uutena 199€ ja sekin vastaavanlainen hybridimalli. Joten minulle Nishiki kyllä suuri parannus. Onko tuo sitten hybridi vai miksi sitä kutsuu, en siitä välitä vaan tuo malli on juuri sellainen mikä itselle sopii. Mitään koukkusarvia tai tosi kapeita maantierenkaita en halua ja ainakin lokasuojat pitää olla vakiona.

        Ostettu nyt niin en tarvi enempää pohtia, sitä lähinnä mietin miksi 27 vaihdetta olisi laadukkaampi kuin 24, molemmat Shimanoja kuitenkin.

        Vaihteiden määrällä ei ole mitään tekemistä voiman siirron laadun kanssa muuten, mutta nykyään nuo seitsämällä, kahdeksalla ja yhdeksällä kerrotut (takapakan lehtien määrä) vaihteiden määrät käytännössä osoittavat vaihteiston olevan huonolaatuinen. Hyvälaatuisissa vaihteissa kertoimet ovat 10 ja siitä ylöspäin. Shimano tekee kaiken laatuisia vaihteita. Se tekee huonoja, hyviä ja hyvin huonoja.

        Eri laatuisilla komponenteilla on on hintaeroa. Hintaeron vastineeksi taas saat paremmat materiaalit, paremmat karkaisut ja paremman koneistuksen. Jos haluat hyvän pyörän, ostat sellaisen jossa kaikki komponentit ovat samaa, laadukasta sarjaa. Asiaa ymmärtämättömiä ostajia pissitään silmään laittamalla yksi parempi komponentti sekaan ja myymällä pyörää tällä. Esimerkiksi tässä tapauksessa Deoren takavaihtaja 401 malliin tuli päivällä tekemälläni haulla ja loput oli ihan roskaa. Uudestaan hakemalla tämän vuoden pyörässä näyttää monta keskeistä komponenttia olevan Alivio-sarjaa, eli se on suunniteltu rehellisemmin. Noita A-Shimanoita kannattaa yleensä välttää.

        303:n tietoja Accell Group'n sivuilta:
        Runko Kolmoisohennettu alumiini
        Etuhaarukka Teräs
        Takavaihtaja Shimano Acera
        Etuvaihtaja Shimano FD-TY510
        Vaihdevivut Shimano STEF, 24-v
        Jarrut Shimano TX-805 mekaaniset levyjarrut
        Kampisarja Shimano FC-TY301 48X38X28T
        Takarataspakka Shimano HG-200 12-32T
        Vanteet 622x18C XCD OS ASYM kaksoisseinämä
        Renkaat Impac Streetpac pistosuojattu 37-622, sivuheijastin
        Ohjainkannatin Alumiini,kulmasäädöllä

        Takavaihtaja on ainoa nimellinen komponentti, sekin huono. Loput on sitten ihan sitä itseään.

        Hyvää tuossa on teräksinen etuhaarukka, joka oikein suunniteltuna on mukavampi ajaa kuin alumiininen. Renkaat ja ohjainkannattimen vaihtaisin heti. Tuollaisessa käytössä joku 32 mm tai 28 mm olisi parempi vaihtoehto. Tarkasta, mitkä renkaat sopivat tuohon vanteeseen. Sheldon vainaan tämän sivun lopussa on taulukko tätä varten.

        http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

        Esimerkiksi tuollaiset renkaat tekevät pyörästä paljon mielyttävämmän ajettavan:

        https://www.xxl.fi/schwalbe-pro-one-microskin-tl-easy-28-622-maantierengas/p/1130482_1_style

        Säätöstemmit ovat löysiä ajaa ja ne voivat pahimmillaan hajota ajossa. Koko pyöräilijän tuottama voima on yhden, heikkolaatuisen 6 - 8 mm pultin varasssa. Ei hyvä. Stemmi maksaa muutaman euron.


      • Maantiepyöräilijä
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Kyseessä ei ole hybridi, vaan tyypillinen halpa trekking pyörä. Hybridin Suomessa myydään lähinnä halpoja trekkingpyöriä.

        Molempien mallien osat ovat kokoelma halpoja Shimanon osia. Osasarja on aina yhtä huono kuin sen huonoin lenkki. Molempien pyörien paino on päälle 13 kg, joten kilohintaa voi pitää edullisena. Molemmissa on 24-vaihdetta (3*8) Nishikin sivujen mukaan. Oletko ostanut jonkun ylivuotisen mallin?

        Nishiki on nykyään yksi hollantilaisen Accell Group’in halpamerkeistä niin, että kaikkein halvimmat romut teipataan Tuntureiksi ja loput Nishikeiksi. Accell Groupin laatupyöriä ei tällä hetkellä tuoda Suomeen.

        Hyvää tuossa on, ettei pyörään ole laitettu mitään typerää pomppukeppiä. Muuten tyypillinen hintaluokkansa tuote. Tuolla ajaa monta vuotta, jos jaksaa huoltaa säännöllisesti. Halpisosasarjojen kirkaisut ovat mitä ovat, joten kulutuskestävyys on parempia sarjoja huonompi.

        Kesän jälkeen, jos pyöräily tuntuu maistuvan, suosittelisin katselemaan poistomyynnistä halpoja maantiepyöriä. Ne ovat kertaluokkaa mukavampia ajettavia.

        Vanhaa tietoa. Lapierre on taas Suomenkin markkinoilla. Ainakin Suomen Urheilupyörä Tampereella myy sitä.


    • Maantiepyöräillijä
    • lancearmstrong

      1x9 vaihteisto on ehdoton. 3x7 8 9 10 on pelkkää markkinointi höpötystä.

      • Maantiepyöräilijä

        Nuo 1x9 alkavat olla menneen talven lumia. Käyttöpyörissä 1x10 ja 1x11 ovat tätä päivää. Lenkkipyörissä taas on 2x11 tai 2x12 nykypäivää.

        Aika monet ovat myös vaihtaneet sähköiseen vaihteensiirtoon maantiellä. Itse ajan vielä mekaanisella.


      • nautinnollista_pyöräilyä
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Nuo 1x9 alkavat olla menneen talven lumia. Käyttöpyörissä 1x10 ja 1x11 ovat tätä päivää. Lenkkipyörissä taas on 2x11 tai 2x12 nykypäivää.

        Aika monet ovat myös vaihtaneet sähköiseen vaihteensiirtoon maantiellä. Itse ajan vielä mekaanisella.

        1x9 10 11 vaihteiset pyörät eivät ole vakio takarataspakoilla parhaimmillaan. Pyörään on hyvä tehdä yksilöllinen takapakka. Purkaa pari eri välityksillä olevaa takarattaistoa ja kokoaa niistä yhden itselleen sopivamman pakan. Olen tehnyt näin jo useamman vuoden ja suosittelen. Tällöin saadaan välitykset lähemmäs toisiaan eikä vaihteiden välit muodostu liian suuriksi, Pakan kustomoinnista löytyy netistä ohjeita.


    • ostamassa
      • Maantiepyöräilijä

        Tuo on halpis trekkingpyörä, jota on vain yhtä kokoa! Osasarja on surkea (8 lehtinen takapakka), joten en ostaisi tuota, vaikka koko osuisi kohdalleen. Tarkkoja teknisiä tietoja ei saa mistään. Budgetsportin pitäisi ottaa pyöräkaupassa mallia kilpailijoistaan XXL:stä ja Decathlonista. Ne myyvät ihan oikeasti polkupyöriä.


      • rataspakkarakentaja

        Ei pyörästä tee surkeaa se että siinä on takapakassa 5-6-7-tai 8-ratasta. Yleensä perusrataspakat, oli niissä kuinka monta ratasta tahanasa, ovat väärillä välityksillä tavallisille pyörän peruskäyttäjille. Esim. pienin ratas on useimmin 11 hampainen. Se on aivan liian pieni. Paras olisi 13-14 hampainen pikkuratas. Tällöin välitykset olisivat huomattavasti sopivammat useimmille. Esim, 13-32 rataspakka olisi hyvä monelle, kun takana on 7-8-9 ratasta. Tällaisia rataspakkoja ei kuitenkaan ole myynnissä edes erillisinä, vaan ne on rakennetava itse, jos haluaa pyörästä itselleen miellyttävän ajettavan.


    • Työmatkapyöräilijäx

      Mulla on Fuji Traverse 1.5 ollut kohta 4 vuotta. Ajan 12 km työmatkaa mutta en pidempiä lenkkejä. Pidän vaihteiston välityksestä, vaihteita on 3 x 8. Voi olla että vähemmälläkin pärjäisi. Talvella etupakan kakkosratas toimii melkein ainoana, koska kovalla pakkasella ei saa vaihdettua pienemmälle. Voi olla miinuspuoli tässä pyörässä tai sitten vaan yleinen ongelma jos ei osaa huoltaa vaijeria kesken talven itse.
      Joka tapauksessa, rusaat 4000 km vuodessa on takana, eli kesällä tulee 16 000 km täyteen jossain vaiheessa. Hyvä on ollut ajaa. Hintaa tarakan ja lokareiden kanssa tuli 4 vuotta sitten 660 e.
      Mitään pyörää ei silti pidä vain netistä ostaa, pakkohan sitä on päästä sovittamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe