Dieselien ureatankit

Ureaako

Näissä nykydieseleissä näyttää olevan näitä ureatankkeja päästösyistä. Eräs taksikuski väitti näiden jäätyvän pakkasella. Olikohan tuo oikeaa tietoa? Tuskin autotehtaalta päästettäisiin tälläistä ongelmaa markkinoille.

40

5058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KusiEiVälttämätöntä

      En tiedä jäätyykö, kun mun dieselissä ei ureatankkeja ole. Silti on Euro6b- päästöluokiteltu.
      Ureatankit ovat vain yksi tapa päästöjen hallintaan, mutta ei ainoa.

      • Ihmeellistä

        Kyllähän se kusi pakkasella jäätyy, jopa kaarelle. Miten sitten lienee auton tankissa, joka tapauksessa aika ihmeellinen keino hallinnoida päästöjä. Käyköhän näissä käry myöhemmin.


      • KusiEiVälttämätöntä
        Ihmeellistä kirjoitti:

        Kyllähän se kusi pakkasella jäätyy, jopa kaarelle. Miten sitten lienee auton tankissa, joka tapauksessa aika ihmeellinen keino hallinnoida päästöjä. Käyköhän näissä käry myöhemmin.

        Joo, kusi jäätyy ja sen kyllä tiedän.
        Käykö näin myös autoissa olevissa ureatankeissa, niin sitä en tiedä. Minulla ei sellaista ole euro6b autossani.


    • djhteydytd

      Kannattaa hankkia laatudiesel, esim Mazda. Mazdan dieselit täyttää EURO6 ilman ureaa dieseliksi ennätysalhaisten puristusten ansiosta, minimoi NOx päästöt.

      Urea on se "helppo" ratkaisu kun ei muuten täytä päästönormeja, dieselin suunnittelu esim alhaisia puristuksia varten paljon vaikeampaa. Sama bensapuolella, pieni kone turbolla se helppo ratkaisu kun haluaa pienen kulutuksen EUn normikulutustestissä, vaikeampaa on suunnitella vapari kuten Mazda teki bensalle ennätyskorkeilla puristuksilla ja tulevaisuudessa jopa puristus-sytytteisellä bensalla. Tästä näkee mikä valmistaja valitsee helpon, usein herkkävikaisen, ratkaisun ja mikä vaativan moottorikehityksen.

      • Premiumit

        Miten nämä ns Premium-merkit tämän asian ovat ratkaisseet?


      • gsgfg
        Premiumit kirjoitti:

        Miten nämä ns Premium-merkit tämän asian ovat ratkaisseet?

        Saksalaisten premium merkkien moottoriosaaminen ei riittänyt EURO6 normiin joten jouduttiin helppoon ja herkkävikaisen ratkaisuun, eli kusitankkien kiinnittämiseen autoon mikä taas yksi vikaantuva järjestelmä lisää ja kuskille ylimääräistä vaivaa aiheuttava asia.

        Mazdalla asia ratkaistiin vaativalla moottorikehityksellä, tuloksena diesel ennätyslhaisilla puristuksilla.

        Ei tilanne moottoriosaamisessa ole muuttunut 50 vuoteen, saksalaiset Mersu ja NSU (Audi) epäonnistuivat jo 60-luvulla wankelin saamisessa ajokelpoiseksi suurille kuluttajamarkkinoille vaikka panostivat siihen paljon. Mazda taas onnistui ja wankeleita myytiin paljonkin ympäri maailmaa.


      • pokksss

        Mazdan wankkelit on vitsi kukaan ei ota ilmankaan ei vaan kestä eikä toki enää valmistetakkaanja pienillä puristuspaineilla tuskin tehoja saadaan taitaa vaan karstoittaa koneen ja lopuksi kuuluu vain Poks poks


      • gsgfg
        pokksss kirjoitti:

        Mazdan wankkelit on vitsi kukaan ei ota ilmankaan ei vaan kestä eikä toki enää valmistetakkaanja pienillä puristuspaineilla tuskin tehoja saadaan taitaa vaan karstoittaa koneen ja lopuksi kuuluu vain Poks poks

        Wankelissa paljonkin etuja sylinterikoneeseen verrattuna ja erityisesti sporttiautoissa hienoja koneita.

        Ympäristösäädösten täyttäminen oli vain hankalampaa kuin sylinterikoneella ja Mazdan resurssit ei yksinään riittänyt siihen. Harmi kun ei muilla valmistajilla ollut osaamista saada wankelia tieliikennekelpoiseksi, jos useammat valmistajat olisivat kehittäneet sitä niin olisi varmaan paremmin saatu täytettyä ympäristömääräykset ja kestoakin varmasti saatu paremmaksi.

        Olihan Mazdalla jo 70-luvun lopussa 160tkm takuu wankel koneelle USAssa. Taitaa päihittää monen saksalaisen takuun nykypäivänäkin? Esim Audin mäntärengasongelmat menee kuluttajan maksettavaksi 110tkm ajettuna kuten tämä kuuluisa öljynkulutus-Audi. Samoin uusimmassa wankel RX-8:ssa myös 160tkm/8v takuu USA:ssa.

        Mutta pointtina siis että Mazdalla paljon enemmän moottoriosaamista kuin esim saksalaisilla, siksi Mazdoissa ei kusitankkejakaan tarvita. Kiva siellä Mersulla kuskata kusitankkia ympäriinsä :)


      • Kusionhalpaa

        Kun puristuspaineita lasketaan, pienenee moottorin hyötysuhde. Siitä taas seuraa kohonnut polttoaineenkulutus. Mutta ei tarvi kusitankkia täytellä. Ei kai sitten polttoaineen kulutuksella ole Mazda miehelle merkitystä.


      • dieselpower

        "laatudiesel" tosiaan. Mazdan 2.2 litranen pannu kehittää "huimat" 150hv ja 380Nm tehon ja väännön. 10 sekunttia menee 0-100...huh huh on kyllä niin 90-lukua kuin olla voi.

        Ihan mielelläni ajelen adblue Mersulla, jonka 2 litranen antaa mukavat 194hv ja 400Nm. 0-100 menee alle 7.7 sekunttiin ja kulutus todella maltillinen. Eikä tämä Mersukaan ole mikään tykki, mutta antaa mukavaa joustoa arkiliikenteeseen, eikä jää jalkoihin.

        Mutta jos tuo adblue on kynnykysymys, niin sitten varmaan täytyy ajella 90-luvun ominaisuuksian Mahorkalla


      • MikäTärkeääKenellekin
        dieselpower kirjoitti:

        "laatudiesel" tosiaan. Mazdan 2.2 litranen pannu kehittää "huimat" 150hv ja 380Nm tehon ja väännön. 10 sekunttia menee 0-100...huh huh on kyllä niin 90-lukua kuin olla voi.

        Ihan mielelläni ajelen adblue Mersulla, jonka 2 litranen antaa mukavat 194hv ja 400Nm. 0-100 menee alle 7.7 sekunttiin ja kulutus todella maltillinen. Eikä tämä Mersukaan ole mikään tykki, mutta antaa mukavaa joustoa arkiliikenteeseen, eikä jää jalkoihin.

        Mutta jos tuo adblue on kynnykysymys, niin sitten varmaan täytyy ajella 90-luvun ominaisuuksian Mahorkalla

        Juuri noin.
        Kun kerran sinulle tärkeimmät auton ominaisuudet ovat nuo 40 hv lisää vääntöä 20 Nm lisää ja parin sekunnin teoreettinen aika sataseen kun latta on pohjassa heti liikkeelle lähdettäessä, niin silloin ei pidä hankkia aikuisille suunnattuja autoja, joiden ensisijainen tarkoitus on vain viedä ihmisiä paikasta toiseen.
        Kyllä noista eroista jo kannattaa maksaa kymppitonneja ja muutaman kympin vielä siitä ilosta, että saa lisätä kusta tankkiin silloin tällöin.

        Kynnyskymyksensä kullakin....


      • dieselpower
        MikäTärkeääKenellekin kirjoitti:

        Juuri noin.
        Kun kerran sinulle tärkeimmät auton ominaisuudet ovat nuo 40 hv lisää vääntöä 20 Nm lisää ja parin sekunnin teoreettinen aika sataseen kun latta on pohjassa heti liikkeelle lähdettäessä, niin silloin ei pidä hankkia aikuisille suunnattuja autoja, joiden ensisijainen tarkoitus on vain viedä ihmisiä paikasta toiseen.
        Kyllä noista eroista jo kannattaa maksaa kymppitonneja ja muutaman kympin vielä siitä ilosta, että saa lisätä kusta tankkiin silloin tällöin.

        Kynnyskymyksensä kullakin....

        Kyllä näin on. Vielä kun muistaa, että tuo Mahorkan pannu on 2,2 litranen, niin ei voi kuin ihmetellä miksi tuollaisia enään edes myydään. 90-luvulla päästiin parempiin suoritus- ja kulutusarvoihin, kuin mihin Mazda 20-vuotta myöhemmin.

        No toki olen valmis maksamaan "muutaman kymppitonnin" siitä, että saan ajaa nykyaikaisella, suorituskykyisellä, turvallisella ja mukavalla autolla. Se on osa sitä elämäänlaatua, jota arvostan myös arkielämässä.

        Hämmentävää sinänsä, että uuden Mazda 6 ja E-mersun hintaero on alle 30k€. Eipä tarvi paljon miettiä, kumman ostaa :D


      • MikäTärkeääKenellekin
        dieselpower kirjoitti:

        Kyllä näin on. Vielä kun muistaa, että tuo Mahorkan pannu on 2,2 litranen, niin ei voi kuin ihmetellä miksi tuollaisia enään edes myydään. 90-luvulla päästiin parempiin suoritus- ja kulutusarvoihin, kuin mihin Mazda 20-vuotta myöhemmin.

        No toki olen valmis maksamaan "muutaman kymppitonnin" siitä, että saan ajaa nykyaikaisella, suorituskykyisellä, turvallisella ja mukavalla autolla. Se on osa sitä elämäänlaatua, jota arvostan myös arkielämässä.

        Hämmentävää sinänsä, että uuden Mazda 6 ja E-mersun hintaero on alle 30k€. Eipä tarvi paljon miettiä, kumman ostaa :D

        Turvallisuus on ihan muuta kuin nuo 40 hevosvoimaa, 20 Nm:n suurempi väöntö, ja reilun 2sekinnin parempi kiihtyvyys 0-100. Nuo Mazdan suorituskykyarvot riittävät aikuiselle normaaliin matkantekoon vallan mainiosti. Henkisen teini-iän omaaville eivät, koska tarkeää on päästä seuraaviin punaisiin liikennevaloihin ensimmäisenä ja sen sellaista. Kaikki eivät tuollaista ’elämänlaatua’ juuri arvosta.

        Jos autossa on moderni euro6-dieseli, johon ei kusta tarvita, niin se ei tee autosta vanhanaikaista, turvatonta tai epämukavaa. Päinvastoin. Minusta jo se kusen riittävyydestä huolehtiminenkin on jo yksi tarpeeton pikkulisä, joka ei sekään mukavuutta lisää. Tämänkään vaikutusta elämänlaadun parantamiseen voi kyseenalaistaa.

        Se on selvä, että 30k€llä saa laadukkaamman auton, mutta jos ne paremmat laatutekijätovat vain nuo tuontasoiset ’pikkupoikatason’ jutut, niin 30k€ on niistä sellainen, jota aikuinen harvoin suostuu maksamaan.

        Onhan se kuitenkin hyvä, että autoja löytyy moniin tarpeisiin ja haluihin.


      • dieselpower
        MikäTärkeääKenellekin kirjoitti:

        Turvallisuus on ihan muuta kuin nuo 40 hevosvoimaa, 20 Nm:n suurempi väöntö, ja reilun 2sekinnin parempi kiihtyvyys 0-100. Nuo Mazdan suorituskykyarvot riittävät aikuiselle normaaliin matkantekoon vallan mainiosti. Henkisen teini-iän omaaville eivät, koska tarkeää on päästä seuraaviin punaisiin liikennevaloihin ensimmäisenä ja sen sellaista. Kaikki eivät tuollaista ’elämänlaatua’ juuri arvosta.

        Jos autossa on moderni euro6-dieseli, johon ei kusta tarvita, niin se ei tee autosta vanhanaikaista, turvatonta tai epämukavaa. Päinvastoin. Minusta jo se kusen riittävyydestä huolehtiminenkin on jo yksi tarpeeton pikkulisä, joka ei sekään mukavuutta lisää. Tämänkään vaikutusta elämänlaadun parantamiseen voi kyseenalaistaa.

        Se on selvä, että 30k€llä saa laadukkaamman auton, mutta jos ne paremmat laatutekijätovat vain nuo tuontasoiset ’pikkupoikatason’ jutut, niin 30k€ on niistä sellainen, jota aikuinen harvoin suostuu maksamaan.

        Onhan se kuitenkin hyvä, että autoja löytyy moniin tarpeisiin ja haluihin.

        Aivam. Kyllä minuakin harmittaisi, jos joutuisin ajamaan 90-luvun tekniikan Mahorkka-tuhnulla.

        Nykyaikainen diesel pääsee Euro6 arvoihin vain AdBlue tekniikalla. Matalapuristeiset ja laiskat tuhnut voivat päästä myös normiin, mutta se ei ole nykyaikaa.


      • MikäTärkeääKenellekin
        dieselpower kirjoitti:

        Aivam. Kyllä minuakin harmittaisi, jos joutuisin ajamaan 90-luvun tekniikan Mahorkka-tuhnulla.

        Nykyaikainen diesel pääsee Euro6 arvoihin vain AdBlue tekniikalla. Matalapuristeiset ja laiskat tuhnut voivat päästä myös normiin, mutta se ei ole nykyaikaa.

        AdBlue-tekniikka eli kusitekniikka on käytössä siksi, että valitun olemassaoloven tekniikan kehittäminen muuten euro6-kelpoiseksi olisi tullut liian kalliiksi. Vanhan tekniikan uudistaminen on aina kallista.

        Matalapuristeisuus on nimenomaan nykyaikaa, johon ei kusta tarvita täyttääkseen päästönormit. Kusitekniikka on ylimenokauden väliaikaisratkaisu, jolla voidaan jatkaa valitun vanhan ja päästöjen kannalta huonoksi osoittautuneen tekniikan elinaikaa.

        Taidat elää myöhäisteinivuosia, joille tärkeää on nuo autoihin liittyvät menneen maailman arvot, jotka olivat tärkeitä nimenomaan nuorten testosteroniohjauksessa miesten näyttämistarpeen kannalta. Jo nimimerkkisikin viittaa vahvasti tähän. Lähinnä nk amispiireissä sitä arvostetaan edelleen tuunattujen linttabemareiden ja sen sellaisten joukossa. Ja tietysti se on tärkeään nk 80-luvun juppi-ihanteisiin juuttuneille myöhäiskeski-ikäisille. Niin kasaria, niin kasaria. Kuulutko ehkä tämän porukkaan? Autosi voi olla uusi, mutta henkinen ikäsi on juuttunut menneeseen aikaan?

        Sen aika muutenkin alkaa olla aikuisten silmissä jo lähinnä autoharrastuspiirien sisäisiä juttuja omien suljettujen alueiden sisällä, mutta liikenteessä ollaan jo menossa kohti järkiratkaisuja, joihin ei varmasti kuulu pääasiana kiihdytykset, tehot, hevosvoimat yms jutut. Nykyautoissa kaikissa ne ovat jo riittäviä maantie- ja kaupunkiajoon.
        Mutta kyllä sinullekin löytyy itsetuntosi kohottajia automaailmassa, joten ei huolta. Ne vähän tai enemmänkin maksaa enemmän kuin liikkumistarpeiden kannalta riittävät autot, mutta kukin pistää rahaa itselleen tärkeisiin asioihin. Näinhän se menee pitääkin mennä, ettei pääse ’harmittamaan’ jos tekniikka konepellin alla ei ole mieleistä ja oman uskomuksen mukaista. Eipä siinä mitään hävettävää ole, omissa arvostuksissa.


      • dieselpower
        MikäTärkeääKenellekin kirjoitti:

        AdBlue-tekniikka eli kusitekniikka on käytössä siksi, että valitun olemassaoloven tekniikan kehittäminen muuten euro6-kelpoiseksi olisi tullut liian kalliiksi. Vanhan tekniikan uudistaminen on aina kallista.

        Matalapuristeisuus on nimenomaan nykyaikaa, johon ei kusta tarvita täyttääkseen päästönormit. Kusitekniikka on ylimenokauden väliaikaisratkaisu, jolla voidaan jatkaa valitun vanhan ja päästöjen kannalta huonoksi osoittautuneen tekniikan elinaikaa.

        Taidat elää myöhäisteinivuosia, joille tärkeää on nuo autoihin liittyvät menneen maailman arvot, jotka olivat tärkeitä nimenomaan nuorten testosteroniohjauksessa miesten näyttämistarpeen kannalta. Jo nimimerkkisikin viittaa vahvasti tähän. Lähinnä nk amispiireissä sitä arvostetaan edelleen tuunattujen linttabemareiden ja sen sellaisten joukossa. Ja tietysti se on tärkeään nk 80-luvun juppi-ihanteisiin juuttuneille myöhäiskeski-ikäisille. Niin kasaria, niin kasaria. Kuulutko ehkä tämän porukkaan? Autosi voi olla uusi, mutta henkinen ikäsi on juuttunut menneeseen aikaan?

        Sen aika muutenkin alkaa olla aikuisten silmissä jo lähinnä autoharrastuspiirien sisäisiä juttuja omien suljettujen alueiden sisällä, mutta liikenteessä ollaan jo menossa kohti järkiratkaisuja, joihin ei varmasti kuulu pääasiana kiihdytykset, tehot, hevosvoimat yms jutut. Nykyautoissa kaikissa ne ovat jo riittäviä maantie- ja kaupunkiajoon.
        Mutta kyllä sinullekin löytyy itsetuntosi kohottajia automaailmassa, joten ei huolta. Ne vähän tai enemmänkin maksaa enemmän kuin liikkumistarpeiden kannalta riittävät autot, mutta kukin pistää rahaa itselleen tärkeisiin asioihin. Näinhän se menee pitääkin mennä, ettei pääse ’harmittamaan’ jos tekniikka konepellin alla ei ole mieleistä ja oman uskomuksen mukaista. Eipä siinä mitään hävettävää ole, omissa arvostuksissa.

        Mazdakin voisi ottaa mallia raskaankaluston puolelta, jossa adblue on ollut käytössä vuosikausia. Syykin on selvä, Ammattikalustossa ei voida mennä sieltä, missä aita on matalin, vaan pitää jatkuvasti pyrkiä parempaan. Hyötysuhteen huonontaminen ei ole ammattipuolella mahdollista, jos haluaa pysyä kehityksessä mukana.

        Valitettavasti henkilöautopuolella löytyy vielä valmistajia, jotka tyytyvät helppoihin kompromisseihin ilman kunniahimoa. Mutta viimekädessä kaikki lähtee asiakkaasta. Jos asiakas on kunnianhimoton ja tyytyy vähään, niin miksi valmistajakaan muuhun tyytyisi?


      • MikäTärkeääKenellekin
        dieselpower kirjoitti:

        Mazdakin voisi ottaa mallia raskaankaluston puolelta, jossa adblue on ollut käytössä vuosikausia. Syykin on selvä, Ammattikalustossa ei voida mennä sieltä, missä aita on matalin, vaan pitää jatkuvasti pyrkiä parempaan. Hyötysuhteen huonontaminen ei ole ammattipuolella mahdollista, jos haluaa pysyä kehityksessä mukana.

        Valitettavasti henkilöautopuolella löytyy vielä valmistajia, jotka tyytyvät helppoihin kompromisseihin ilman kunniahimoa. Mutta viimekädessä kaikki lähtee asiakkaasta. Jos asiakas on kunnianhimoton ja tyytyy vähään, niin miksi valmistajakaan muuhun tyytyisi?

        Kuten olen useasti jo todennut, useimpien aikuisen tavallisessa autoilumaailmassa arvot eivät liity autojen kiihtyvyyksien sekunttikilpaan, hevosvoimiin, vääntöihin yms, jotka näyttävät sinulle olevan tärkeitä omassa kunniahimossasi. Ja siksipä sinun kannattaakin keskittyä sellaisiin autoihin, joissa saat kunniahimosi tyydytettyä.

        Kyllä autonvalmistajat osaavat varmasti käyttää hyväksi tietoa, että osaan aikuisikäistenkin käyttäytymistä ohjaa vahvasti nuo sekunnit, hevosvoimat, väännöt ja sen sellaiset, joten voit huoletta olla levollinen, sinulle valmistetaan kyllä nuo inhimmiliset kunniahimovaatimuksesi mukaisia autoja. Osaavat myös käyttää tuota tietoa hyväksi hinnoittelussakin, joten ne tuovat myös kovat katteet sekä myyjille että valmistajille.

        Onneksi meillekin toisella tavalla ajattelevillekin valmistetaan autoja, joiden tarkoitus on toinen kuin täyttää tuollaisia kunniahimivaatimuksia tai muita tarpeita kuin mitä auton perimmäinen tarkoitus eli liikkumisen helpottaminen edellyttää. Meillehän näin ajatteleville auto on ennenkaikkea juuri liikkumisväline. Tyydymme siis tähän ja se ehkä on sinun näkökulmastasi ’tyytymistä vähään’, kun tärkeimmät auton ominaisuudet eivät liity kiihtyvyyssekuntiin, hevosvoimiin, vääntöihin jne vaan toimivaan ja yksinkertaiseen moderniin tekniikkaan eikä ’tempoutekniikkaan’.

        Ylsityiskäyttöön tarkoitetuissa autoissa ’tempputekniikat’, kuten kusitekniikkakin on, ovat tarpeettomia, kun vaihtoehtoinen yksinkertainen tekniikka, joka täyttää päästövaatimukset, on kehitetty ja se soveltuu erinomaisesti juuri henkilöautoihin. Se, että näitä ostaa fiksut ihmiset, ohjaavat juuri tekniikan kehitystä oikeaan suuntaan eikä vain sinun arvostamaasi ’kunnianhimon’ suuntaan.
        Minä näen sen positiivisena ja järkevänä asiana toisin kuin kusitekniikan, jolla pyritään selviämään päästövaatimuksista, kun ensin on kehitetty isolla rahalla tehokas moottori, joka ei täytä kuitenkaan päästövaatimuksia ja sitten paikataan tilanne jollain kusitekniikalla. Ja syynä se, että kiihtyvyys on karvan verran parempi, hevosvoimia ja vääntöä jokunen kymmenen yksikköä enemmän. Ja tosiasiassa varsinkin Suomen maanteillä noin saatujen lisäyksiköiden merkitys on olematon. Ehkä Saksan vapaiden nopeuksien autobaanoilla niistä voi löytää hyötyä, jos haluaa.

        Ps. Mazda ei ole ainoa, jolla löytyy tässä mielessä järkeviä ja moderneja autoja, ei alkuunkaan.


      • dieselpower
        MikäTärkeääKenellekin kirjoitti:

        Kuten olen useasti jo todennut, useimpien aikuisen tavallisessa autoilumaailmassa arvot eivät liity autojen kiihtyvyyksien sekunttikilpaan, hevosvoimiin, vääntöihin yms, jotka näyttävät sinulle olevan tärkeitä omassa kunniahimossasi. Ja siksipä sinun kannattaakin keskittyä sellaisiin autoihin, joissa saat kunniahimosi tyydytettyä.

        Kyllä autonvalmistajat osaavat varmasti käyttää hyväksi tietoa, että osaan aikuisikäistenkin käyttäytymistä ohjaa vahvasti nuo sekunnit, hevosvoimat, väännöt ja sen sellaiset, joten voit huoletta olla levollinen, sinulle valmistetaan kyllä nuo inhimmiliset kunniahimovaatimuksesi mukaisia autoja. Osaavat myös käyttää tuota tietoa hyväksi hinnoittelussakin, joten ne tuovat myös kovat katteet sekä myyjille että valmistajille.

        Onneksi meillekin toisella tavalla ajattelevillekin valmistetaan autoja, joiden tarkoitus on toinen kuin täyttää tuollaisia kunniahimivaatimuksia tai muita tarpeita kuin mitä auton perimmäinen tarkoitus eli liikkumisen helpottaminen edellyttää. Meillehän näin ajatteleville auto on ennenkaikkea juuri liikkumisväline. Tyydymme siis tähän ja se ehkä on sinun näkökulmastasi ’tyytymistä vähään’, kun tärkeimmät auton ominaisuudet eivät liity kiihtyvyyssekuntiin, hevosvoimiin, vääntöihin jne vaan toimivaan ja yksinkertaiseen moderniin tekniikkaan eikä ’tempoutekniikkaan’.

        Ylsityiskäyttöön tarkoitetuissa autoissa ’tempputekniikat’, kuten kusitekniikkakin on, ovat tarpeettomia, kun vaihtoehtoinen yksinkertainen tekniikka, joka täyttää päästövaatimukset, on kehitetty ja se soveltuu erinomaisesti juuri henkilöautoihin. Se, että näitä ostaa fiksut ihmiset, ohjaavat juuri tekniikan kehitystä oikeaan suuntaan eikä vain sinun arvostamaasi ’kunnianhimon’ suuntaan.
        Minä näen sen positiivisena ja järkevänä asiana toisin kuin kusitekniikan, jolla pyritään selviämään päästövaatimuksista, kun ensin on kehitetty isolla rahalla tehokas moottori, joka ei täytä kuitenkaan päästövaatimuksia ja sitten paikataan tilanne jollain kusitekniikalla. Ja syynä se, että kiihtyvyys on karvan verran parempi, hevosvoimia ja vääntöä jokunen kymmenen yksikköä enemmän. Ja tosiasiassa varsinkin Suomen maanteillä noin saatujen lisäyksiköiden merkitys on olematon. Ehkä Saksan vapaiden nopeuksien autobaanoilla niistä voi löytää hyötyä, jos haluaa.

        Ps. Mazda ei ole ainoa, jolla löytyy tässä mielessä järkeviä ja moderneja autoja, ei alkuunkaan.

        Sehän on ihan oma valinta haluaako kuulua edelläkävijöihin vai perässähiihtäjiin.

        Itse kuulun tuohon ensimmäiseen luokkaan :)


      • MikäTärkeääKenellekin
        dieselpower kirjoitti:

        Sehän on ihan oma valinta haluaako kuulua edelläkävijöihin vai perässähiihtäjiin.

        Itse kuulun tuohon ensimmäiseen luokkaan :)

        Niin, juurihan tulikin todetuksi, että noissa mennen ajan sekunti-ihannoinnissa, hevosvoimapalvonnassa vääntöihannointineen todella kuulutkin ’edelläkävijöihin’, joka varsinkin kasariaikoina oli kovaa juppikamaa.

        Dieselpower jyrää 🤣


      • dieselpower
        MikäTärkeääKenellekin kirjoitti:

        Niin, juurihan tulikin todetuksi, että noissa mennen ajan sekunti-ihannoinnissa, hevosvoimapalvonnassa vääntöihannointineen todella kuulutkin ’edelläkävijöihin’, joka varsinkin kasariaikoina oli kovaa juppikamaa.

        Dieselpower jyrää 🤣

        "Dieselpower jyrää 🤣 "

        Näin se on. Varsinkin kun keililla on nykyainainen ja ympäristöystävällinen SRS-katalysaattorilla varustettu diesel.

        Hävettäisi ajaa millään menneen ajan tuhnulla, mutta edelläkävijät on edelläkävijöitä. Häviäjät ajavat Mazdalla.


      • MikäTärkeääKenellekin
        dieselpower kirjoitti:

        "Dieselpower jyrää 🤣 "

        Näin se on. Varsinkin kun keililla on nykyainainen ja ympäristöystävällinen SRS-katalysaattorilla varustettu diesel.

        Hävettäisi ajaa millään menneen ajan tuhnulla, mutta edelläkävijät on edelläkävijöitä. Häviäjät ajavat Mazdalla.

        Varmasti sinua hävettäisi, ellei kiihtyvyys ole vähintään 7-8s 0-100, tehoa 190hv, vääntöä nuo 400nm. En yhtään epäilekään, sehän on tullut täysin selväksi. Tästähän olemmekin koko ajan olleet täysin samaa mieltä.

        Pissaa kun riittää, latta pohjaan ja varmasti olet ekana seuraavissa punaisissa liikennevaloissa. Dieselpower jyrää... siinä teitä teini-ikäisiä on muitakin kyttäämässä valojen vaihtumista. Brumm brumm brumm...

        👌👏🤣🤪


      • dieselpower
        MikäTärkeääKenellekin kirjoitti:

        Varmasti sinua hävettäisi, ellei kiihtyvyys ole vähintään 7-8s 0-100, tehoa 190hv, vääntöä nuo 400nm. En yhtään epäilekään, sehän on tullut täysin selväksi. Tästähän olemmekin koko ajan olleet täysin samaa mieltä.

        Pissaa kun riittää, latta pohjaan ja varmasti olet ekana seuraavissa punaisissa liikennevaloissa. Dieselpower jyrää... siinä teitä teini-ikäisiä on muitakin kyttäämässä valojen vaihtumista. Brumm brumm brumm...

        👌👏🤣🤪

        Osittain oikein. Autoilu ja auton valinta on kokonaisuus. Ulkonakö, mukavuus, ominaisuudet, turvallisuus, suorituskyky, ympäristöystävällisyys jne jne... Jokainen voi valita näistä omansa ja minä valitsin nämä kaikki. Siksi olenkin edelläkävijä ja ajan ehdottomasti yhdellä edistyksellisimmällä henkilöautolla mitä markkinoilla kohtuullisella hinnalla on saatavilla. Ehdottomasti tekniikan kärkipäästä joka osa-alueella.

        Jotkut meistä tyytyvät kompromisseihin ja jotkut taas haluavat parasta.

        Miksi Mazda ei kuulu edelläkävijöihin? Onhan se kuitenkin japsimerkkien "aatelia". Varmasti olisi mahdollisuuksia vaikka mihin jos vaan halua löytyisi. Vai kelpaako asikkaille pelkät kompromissit ja siksi ei ole tarvetta yrittää parasta?


      • MikäTärkeääKenellekin
        dieselpower kirjoitti:

        Osittain oikein. Autoilu ja auton valinta on kokonaisuus. Ulkonakö, mukavuus, ominaisuudet, turvallisuus, suorituskyky, ympäristöystävällisyys jne jne... Jokainen voi valita näistä omansa ja minä valitsin nämä kaikki. Siksi olenkin edelläkävijä ja ajan ehdottomasti yhdellä edistyksellisimmällä henkilöautolla mitä markkinoilla kohtuullisella hinnalla on saatavilla. Ehdottomasti tekniikan kärkipäästä joka osa-alueella.

        Jotkut meistä tyytyvät kompromisseihin ja jotkut taas haluavat parasta.

        Miksi Mazda ei kuulu edelläkävijöihin? Onhan se kuitenkin japsimerkkien "aatelia". Varmasti olisi mahdollisuuksia vaikka mihin jos vaan halua löytyisi. Vai kelpaako asikkaille pelkät kompromissit ja siksi ei ole tarvetta yrittää parasta?

        Mazdasta en tiedä mitään muuta paitsi sen, että Mazda kykenee käyttämään autoissaan päästörajat täyttäviä dieselmoottoreita ilman kusitekniikkaa. Kuten hyvin monet muutkin. Kirjoitan nyt siis vain moottoreista ja niihin liittyvistä päästötekniikoista, en autoista muilta osin.

        Sinun arvosi liittyvät ensisijaisesti noihin menneen maailman arvoihin eli kiihtyvyyssekunteihin, hevosvoimiin ja vääntöihin. Kirjoitustesi perusteella näin on helppo päätellä. Ne eivät todellakaan ole edelläkävijöiden arvoja, ei vaan nimenomaan menneeseen maailmaan jämähtäneiden arvoja. Lisäksi näyttää siltä, että olet valmis maksamaan niistä reippaasti, taas kirjoitustesi perusteella. Sekö muka olisi osoitus edelläkävijän ominaisuudesta? Älä nyt jaksa...

        Ulkonäkö, mukavuus, turvallisuus, jne mitä listasit eivät mitenkään liity noihin sinulle olellisiin sekuntti-, hevosvoima- ja vääntöpalvomiisi juttuihin. Ei mitenkään. Moderni tekninen kehityskin autoissa keskittyy ihan muihin asioihin.
        Toki on varmaan autoja, jotka tekevät kompromisseja monessa asiassa noiden kiihtyvyysarvojen, hevosvoimien ja vääntöjen eteen. Ja sitten sinunkaltaisia ostajia, joiden vuoksi näin tapahtuu. Sinähän kaltaistesi kanssa nimenomaan tuot noista kovat katteet niiden valmistajille, joten ei tarvi ihmetellä joiden valmistajien ’moottoripolitiikkaa’ autoissaan.

        Autoilu ja auton valinta on kokonaisuus, siinä olenkin samaa mieltä. Toisille tuo vain tarkoittaa täysin eri asiaa kuin sinulle.


      • Anonyymi
        dieselpower kirjoitti:

        "laatudiesel" tosiaan. Mazdan 2.2 litranen pannu kehittää "huimat" 150hv ja 380Nm tehon ja väännön. 10 sekunttia menee 0-100...huh huh on kyllä niin 90-lukua kuin olla voi.

        Ihan mielelläni ajelen adblue Mersulla, jonka 2 litranen antaa mukavat 194hv ja 400Nm. 0-100 menee alle 7.7 sekunttiin ja kulutus todella maltillinen. Eikä tämä Mersukaan ole mikään tykki, mutta antaa mukavaa joustoa arkiliikenteeseen, eikä jää jalkoihin.

        Mutta jos tuo adblue on kynnykysymys, niin sitten varmaan täytyy ajella 90-luvun ominaisuuksian Mahorkalla

        Volvon D4 löytyy samat tehot 190 hv/400N ilman mitään ureatankkeja.
        Tuo ureataanitankki on ongelma, kun seisoo muutaman päivän -15C pakkasessa, niin jysähtää jäähän ja tankki sökö.


    • seataudiskodaVWsamaTDI

      VW ei halua asentaa puhdistuskatalysaattoreita-kusitankki ja laitetaan ostaja maksamaan

      Juo kahvia paljon niin voi omalla urealla mennä eteenpäin
      tai pyytää tuttuja kusemaan audin reikään

      • HolistillaViiraaTaas

        Vain ureasysteemikö maksaa, ei siis muut puhdistusjärjestelmät? Voihan Holistin dorkaa taas kerran. Raskaassa liikenteessä noita ureasysteemejä on myös.


      • seatVWskodaudisamaTDI
        HolistillaViiraaTaas kirjoitti:

        Vain ureasysteemikö maksaa, ei siis muut puhdistusjärjestelmät? Voihan Holistin dorkaa taas kerran. Raskaassa liikenteessä noita ureasysteemejä on myös.

        Vaivatonta VWskodatdi autoilua kun mulkk. kädessä kokoajan

        eikä VW halua asentaa saasteautoihin edes tuota halpaa ratkaisua-halveksii asiakkaitaan


    • saastekohujatkuuVWTDI
    • Urmas.K

      Älä sekaannu ellet halua talviongelmia muka hienon systeemin vuoksi.
      Voi se toimiakkin etelänmailla jossa aina ollaan plussakeillä mutta on enempi paniikkinappulan hätäpainallus eikä mitään muuta koska löytyy valmistajia jotka ovat ratkaisseet päästöongelman paljon fiksummin kuin ylimääräisellä säiliöllä johon muistettava lisätä ainetta(joka maksaa) ettei lopu kesken ,jos loppuu niin häiriövaloa pukkaa jolloin moottorin aivot päättää tehdä stopin ajeluille kunnes asia kunnossa.
      Reilun -10c pakkanen jäädyttää urean tankiin putkiin ja systeemi ei ymmärrä muuta kuin että vikatilaan turvallisinta mennä eli on täysin kesäkeleille tehty hätäratkaisu EU ajojahtiin dieseleille eikä joissain merkeissä oleva pienitehoinen ureatankin lämmitin pysty pitämään sitä sulana koska jos auto seisoopi vaikka pihalla niin umpijäässähän tuo on jo lähtiessä saati että se sulaisi muuten kuin sisätiloissa tai ilmojen lauhduttua.
      Siksi päädyin viimeiseen vuosimalliin dieselissäni jossa vielä Euro5 eikä ureatankkia kuten himpun verran vähemmän muutakin kuristusta vaikka onkin katalysaattori,hiukkassuodatin ja putkiletkuviidakko peittänyt perusterveen moottorin joka tukehtuu pakokaasuihinsa pikkuhiljaa.
      Tilavuuttakin halusin enemmän ja vain yhdellä turbolla enkä pikkukonetta 2 turbolla vaikka teholukemat ovatkin samaa luokkaa mutta jääränä en usko moisten olevan kovinkaan pitkäikäisiä rakenteita saati huolettomia sitäkään vähää kuin pikkasen vanhempi.

      • MiksiEuro6eikäy

        Onko sinulla ollut joku erityinen syy olla hankkimatta uutta Euro6-luokiteltua dieseliä, jossa ei tarvita ureaa? Niitähän on markkinoilla vaikka kuinka paljon ja monen eri kokoisia autoja.
        Euro6-dieselautoilla ei ole missään minkäänlaisia rajoituksia olemassa eikä suunnitteillakaan. Eli ainakaan ympäristösyistä ei Euro6-diesel ole riski, vaikka liikkuisit sillä missä päin maailmaa tahansa.

        Olisi mielenkiintoista kuulla se syy.


      • MiksiEuro6eikäy

        Joo joo taas.

        Kysymykseni ei ollut osoitettu sinulle etkä siihen tietysti vastannutkaan, vaan julistit tuota samaa katkeraa jargoniaasi, jota ujutat joka paikkaan ja johon olet vuosia sitten pahasti hirttäytynyt....


      • ajettavuusTDIsaasteVW
        MiksiEuro6eikäy kirjoitti:

        Joo joo taas.

        Kysymykseni ei ollut osoitettu sinulle etkä siihen tietysti vastannutkaan, vaan julistit tuota samaa katkeraa jargoniaasi, jota ujutat joka paikkaan ja johon olet vuosia sitten pahasti hirttäytynyt....

        Antaako VW aihetta positiivisuuteen?
        kallista ajettavuutta kun tuhansia maksavia remontteja


      • Totuus
        MiksiEuro6eikäy kirjoitti:

        Onko sinulla ollut joku erityinen syy olla hankkimatta uutta Euro6-luokiteltua dieseliä, jossa ei tarvita ureaa? Niitähän on markkinoilla vaikka kuinka paljon ja monen eri kokoisia autoja.
        Euro6-dieselautoilla ei ole missään minkäänlaisia rajoituksia olemassa eikä suunnitteillakaan. Eli ainakaan ympäristösyistä ei Euro6-diesel ole riski, vaikka liikkuisit sillä missä päin maailmaa tahansa.

        Olisi mielenkiintoista kuulla se syy.

        Ei ole ureatankki ainakaan vielä kertaakaan jäätynyt eikä "vikavalot" loistaneet sen koommiin... viime talvena oli monta yli 20 pakkaspäivää.


      • uraaaVWTDI
        Totuus kirjoitti:

        Ei ole ureatankki ainakaan vielä kertaakaan jäätynyt eikä "vikavalot" loistaneet sen koommiin... viime talvena oli monta yli 20 pakkaspäivää.

        Täys kus.pää ei hölsky

        www.tuulilasi.fi/avainsanat/dieselautot

        TDI arvosta puolet lähti-kuka ostaa täydellä hinnalla?


      • Eimitäänvikatiloja

        Tämä urea kestää 11 astetta pakkasta. Termostaatti ohjaa lämmitystä, jolloin ei jäädy kovemmallakaan pakkasella. Jos autolla ajetaan edes viikottain, ei ongelmia synny.


    • hahahahahah

      Kustaa audiin? Kuulostaa laatuautolta.

    • uutisetkertooTDIVW

      On muitakin tekniikoita mutta VW ei halua asentaa saasteautoihin mitään korjauksia

      tarviiko linkin?

      • kiinaVWtuottoTDI

        Siinä laitetaan taas kuluttaja maksamaan kusesta nyt ja missä on autoilun vaivattomuus?

        Uutiset kertoo että on myös muita tekniikoita kuin urea ja tehokkaampia

        VW ei suostu euroopassa korjaamaan TDI saasteautoja vuodesta 2008 alkaen.

        Mites Kiinassa käy kun 3000000 VW vuosimyynti?


      • riisseli
        kiinaVWtuottoTDI kirjoitti:

        Siinä laitetaan taas kuluttaja maksamaan kusesta nyt ja missä on autoilun vaivattomuus?

        Uutiset kertoo että on myös muita tekniikoita kuin urea ja tehokkaampia

        VW ei suostu euroopassa korjaamaan TDI saasteautoja vuodesta 2008 alkaen.

        Mites Kiinassa käy kun 3000000 VW vuosimyynti?

        Adblue urealiuosta saa 17 Eurolla 10 litraa, joka riittää 10000km ajoon. Tuskin on kenellekkään kustannuskysymys.

        Kuten sanoit, uusia jäejestelmiä ja menetelmiä on kehitteillä.

        https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/viime-hetken-lapimurto-yksinkertainen-ratkaisu-voi-vahentaa-dieselauton-paastoja-98-prosentilla/6830364#gs.ZeW7c7w


    • Anonyymi

      Kyllä näin on. -11C aine kestää ja muutenkin,
      AdBlueta tulee lisätä tankkiin pian sen oman merkkivalon sytyttyä. Muuten auton moottori ei enää käynnisty, ja myös SCR-järjestelmä saattaa vaurioitua.
      Pari päivää pakkasessa, niin siinäpä se, tankki halki.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe