Plinius nuorempi, Bithynian kuvernööri:
On minun velvollisuuteni, teidän keisaruutenne, ilmoittaa kaikesta, mikä huolestuttaa minua, sillä tiedän hyvin, että sinä voit parhaiten jouduttaa epäröintiäni ja opettaa minua tietämättömyydessäni. En ole itse henkilökohtaisesti ollut koskaan läsnä kristittyjen kuullusteluissa, ja siksi olen kadottanut täysin tiedon perus kysymysten ja rangaistusten niin luonteesta kuin laajuudestakin.
Olen myös vakavasti hämmentynyt, sillä onko iällä käytännösä mitään eroa, vai onko nuorempia myöskin kohdeltava samalla tavoin kuin iältään paljon kypsempiä? Entä pitäisikö katuvaiselle antaa anteeksi, vai eikö tulisikaan osoittaa armoa sille ihmiselle, joka luopunut oltuaan ensin todellakin kristitty? Pitäisikö pelkkä nimi olla riittävän syy rangaistukseen, jollei tämä ihminen voi olla rikoksesta vapaa, vai pitäisikö vain rangaistako vain synnit ja rikokset?
Mutta siihen asti, kunnes minä kuulen sinusta, olen ottanut käyttöön seuraavan linjan niille, jotka ovat olleet minun edessäni kristittyinä. Ensiksi, minä kysyin heiltä, ovatko he kristittyjä. Jos he tunnustivat, että he olivat, toistin kysymykseni toisen ja kolmannen kerran ja täydensin sitä uhkaavilla rangaistuksilla. Jos he pysyivät edelleen lausunnoissaan, joten käskin viemään heidät pois. Sillä minulla ei ollut epäilystäkään siitä, että riippumatta siitä, mihin he olisivat myöntäneet, he olivat ansainneet kuitenkin jonkun rangaistuksen heidän itsepäisyydestään ja kovasta uppiniskaisuudestaan. Oli myös muita, joilla oli samanlainen hulluus, mutta nämä yksityiskohtaisesti lähetettiin Roomaan, koska he olivat Rooman kansalaisia.
Piakkoin, kun aloin perehtyä tähän asiaan tarkemmin, alkoivat nämä tapaukset moninkertaistumaan niin tiheään tahtiin, että aloin jo seota laskuissa. Oli myös eräs nimetön lista, jossa oli monia nimiä. Ne, jotka kieltäytyivät, että he olivat tai olivat koskaan olleetkaan kristittyjä, joiden mielestä heidät olisi vapautettava, edellyttäen, että he kutsuivat jumalia minun läsnäollessani ja tarjosivat suitsutusta ja viiniä patsastasi (jonka olin nimenomaisesti tuonut jumalien kuvista tämä erittäin tarkoituksenmukainen) ja ennen kaikkea, jos he luopuivat Kristuksesta, jota ei tosi kristillistä, jota minulle sanotaan, voi tehdä. Toiset ilmoittivat vastaan, että he olivat kristittyjä, mutta myöhemmin he kielsivät sen; he olivat olleet, mutta olivat luopuneet, noin kolme vuotta aikaisemmin, vielä muutama aiemmib ja eräskin henkilö niinkin kauan kuin kakskytviis vuotta sitten. Kaikki heistä kunnioittivat sinun patsasi ja jumalten kuvia sekä luopuivat Kristuksesta.
He totesivat, että heidän virheensä tai virheittensä summa oli seuraava - kiireisenä päivänä he kokoontuivat ennen aamunkoittoa laulamaan ylistyshymnin Kristukselle heidän Jumalalleen ja vannomaan valalla etteivät he tule tekemään mitään petollista, eivät varastamaan, eivät tekemään aviorikosta tai antamaan mitään väärää todistusta, eivätkä kieltäydy velasta, kun sitä pyydetään maksamaan. Tämän jälkeen heidän oli tapana hajaantua ja kokoontua syömään yhteinen aterian, kaikki yhdessä ja aivan harmittomasti.
He ilmoittivat, että he olivat lopettaneet siihen sen jälkeen, kun olin antanut käskyn kieltää yleiset kokoontumiset, kuten pyysit.
Joten tunsin siten tarpeelliseksi selvittää totuus kiduttamalla kahta orjatyttöä, joita he kutsuivat diakoneiksi. Mutta en löytänyt muuta, kuin turmeltunutta ja perusteetonta taikauskoa. Joten lykkäsin pyytää neuvoja sinulta. asia vaikutti sellaiselta, että se saattaa kiinnostaa sinuakin, varsinkin kuin luistaneiden määrä on suuri. Monet eri ikäiset, luokkaiset ja sukupuoliset ovat nyt kuoleman vaarassa ja ovat vielä jatkossakin. Tämä taikausko on levinnyt kuin rutto, eikä vain kaipungessa vaan myös kylissä ja maaseudulla. Minusta se on pysäytettävä ja varmistettava. On totta, että jokainen on samaa mieltä siitä, että kerran hylätyt temppelit ovat jälleen kerran taas käytössä, ja että pyhät seremoniat, joita kerran laiminlyötiin, tehdään jälleen. Uhreja uhraamista varten on ympäriinsä myynnissä, joista vain osalle löytyi ostaja vähän aikaa sitten. Kaikki tämä osoittaa, kuinka monta miestä voitaisiin pelastaa, jos on tilaa parannukselle.
Keisarin vastaus:
Olet toiminut aivan oikein, Plini, käydessäsi läpi niiden kristittyjen tapauksia, jotka eteesi on tuotu. Mitään yleistä sääntöä ei ole erikseen määritelty. Heitä ei kuitenkaan pitäisi metsästää. Jos syytökset tehdään ja heitä syytetään, heitä on rangaistava. Mutta muista, että tämän voi odottaa kääntyvän, jos hän kieltää, että hän on kristitty, ja osoittaa sen sinun tyydytykseksesi, kuten palvomalla jumaliamme, vaikka kuinka olisit epäillyt häntä aiemmin. Niillä nimettömillä listoilla ei pitäisi olla mitään osuutta laskiessa. Se on täysin huono käytäntö, eikä ajan jengen mukaista.
Keisari hyvä, mitä teen kristityille?
10
295
Vastaukset
- Serabeum
Tiberius Caesarille ja Rooman senaatille
"My Noble Lords, tervehdys:
Kuten vastustajani väittää, on totta, että minua lyötiin taistelussa Aretaksen, Arabian kuninkaan kanssa, mutta joutui taistelemaan, kun hän ei ollut valmistautunut konfliktiin. Jouduin joko taistelemaan tai pettymään maata tämän pahain ihmisille. On totta, että minut oli voitettu, mutta se johtui ajan halusta ja paremmasta valmistelusta. Aretas tuli minuun varoittamatta. Huolimatta siitä, että minut oli voitettu, hänen armeijansa oli niin hirmuinen
hänen oli vetäydyttävä voimiltaan kentältä, eikä hän ollut voinut rallia niitä. Joten maamme pelastettiin ulkomaisen vihollisen tuhoamisesta.
Ymmärrän, että taikauskoiset juutalaiset sanovat, että minun tapponi oli minun jumalattomuudestani Johannes Kastaja. Minun ymmärrykseni juutalaisten Jumalasta on, että hän ei rankaise viattomia syyllisten rikoksista. Mitä tekoni tekivät köyhän, kärsivän sotilaan kanssa? Mutta jos Hän joutui rangaista kaikkia, jotta päästäisiin minuun, niin missä hän on Hänen kaikkivaltias voima he ylpeilevät niin paljon? En tiedä
onko heidän Jumalansa vihainen minulle vai ei. Yksi asia, jonka tiedän, tehtiin tekemällä pyhää aikomusta tuoda eniten suurta määrää suurelle määrälle ihmisiä; ja jos näin on, mikään tuomioistuin ei voi saada tai tuomita sitä.
Tapauksen tosiasiat ovat seuraavat: Johannes Kastaja oli perustanut uuden uskonnon muodon, joka eroaa täysin juutalaisesta uskonnosta, opetellen kastetta ympärileikkauksen sijaan, joka oli ollut juutalaisten uskoa ja tapoja kaiken ikäisinä. Heidän teoriansa mukaan Jumala ilmestyi Aabrahamille satoja vuosia aiemmin ja kertoi hänelle omilla huulillaan, miten ja mitä tehdä pelastettavaksi; ja juutalaiset ovat eläneet tämän mukaisesti, kunnes se oli tullut luonteeltaan ja kaikki heidän esi-isänsä olivat eläneet tällä tavalla. Daavid, Salomo, Iisak, Jaakob ja kaikki pyhät profeetat olivat menneet taivaaseen tällä tavalla Jumalan omasta nimityksestä. Nyt kysymys tuli heille, kun he ehdottivat minua: Onko Jumala huomannut, että Hän oli väärässä? Onko Hänen viisauttaan epäonnistunut? Vai onko muuttumaton muuttunut, ja hän heiluttaa hänen tarkoitustaan? Tällainen olisi luonnollinen päätelmä järkevästä mieheestä olosuhteissa. Nyt Johannes Kastajalla ei ollut Jumalan valtaa hänen tekemästään, kuten Abraham oli. Kaikki, mitä hän voisi sanoa, oli: "Hän, joka lähetti minut kastaa, on totta;" ja hän ei voi kertoa kenelle hän on. Sitten hän meni erämaahan: Jumala oli määrännyt Salomolle rakentaa maailman kauniin temppelin, joka on koskaan rakennettu maailmalle ja lupasi, että jokainen, joka tuli tuolle talolle ja hänen rukouksilleen, olisi hänen kuullut ja vastattava. Tämä temppeli oli ollut heidän kokouksensa paikka satoja vuosia, sillä juutalaiset ajattelevat tämän temppelin olevan seuraava paikka taivaaseen.
Nyt näe eron:
1. Johanneksella ei ole valtuutusta.
2. Hän muuttaa Jumalan palvonnan paikkaa.
3 Hän muuttaa oppeja
4 Hän muuttaa käyttötapaa.
Gamalielin idea oli, että John halusi olla erinomainen mies; Siksi hän otti tämän eksentrisen elämäntavan muodostaa sen. Ja ei ole mitään parempaa pätevyyttä kuin kurssin, jota hän otti tehdäkseen vaikutelman tietämättömälle ja oppimattomalle - menemään erämaahan itse, saamaan muutamia ystäviä Jerusalemista lähtemään ja kuuntelemaan häntä ja palamaan takaisin ja kertomaan suurista ihmeistä, joita he olivat nähneet erämaassa. Sitten Johnin ulkonäkö - tämä pitkä, väsymättömät hiukset ja parta, hänen upeat vaatteet ja ruoansa, paitsi vikoja ja papuja - tällainen kurssi ja tällainen luonne ovat päteviä johtamaan lukutaidottomia harhaan. Nämä juutalaisen mielen ongelmat olivat hyvin raskas ja antoivat miehille Hilderium, Shammai, Hillel ja muut suuret huolta. Ja ei mikään ihme, sillä heidän tuomionsa vapauttaen uskonnollisen palvonnan temppelin; se estäen tien taivaaseen ja auttoi köyhiä ja epäilemättä pilata sekä tuhoamaan koko kansan. Joten heidän pyynnöstään oli niin paljon, että oli parempi toteuttaa yksi pelastaakseen monet pahimmasta kohtalosta. Ja tämä on todellinen syy teolle, eikä miellytä tanssivan tytön himoa, kuten olette kuulleet. Nyt, herrat, jos tämä ei ole tyydyttävä, pyytäisin syyttäjääni, Caius, kirjoittamaan minkä tahansa oppivan juutalaisen, ja oppimaan, jos lausuntoni ei ole oikein.
Agrippan syyttäen minua aseista seitsemänkymmentätuhatta sotilasta kohtaan, se on oikein; mutta heidät jäi minun isäni, Herodes Suuri. Ja kun heitä tarvittiin puolustamaan maakuntaa, enkä tiennyt, että oli tarpeen ilmoittaa heille, en ole koskaan ajatellut pitää heitä salassa. Mutta kun olen liittynyt Sejoniuksen kanssa, vetoan käyttäytymiseni hyvyyteen ja vaadin tutkimusta.
JATKUU- Serapeum
Mitä Pontius Pilatus sanoo minun pelkäämykseni ja tottelemattomuuden suhteen Jeesuksen Nasaretilaisuuden tapauksessa, sanon omalla puolustuksellani: Kaikki juutalaiset ovat ilmoittaneet, että tämä oli sama Jeesus, jonka isäni halusi tuhota hänen lapsenkengissä; sillä minulla on isäni yksityisissä kirjoituksissa ja elämässään, mikä osoittaa, että kertomuksen ollessa liikkeessä.
Kolme miestä, jotka kysyivät missä oli se, joka syntyi juutalaisten kuninkaaksi, kutsui Hillelin ja Shammain kouluja ja pyysi pyhien rullien lukemista; että päätettiin, että hän syntyisi Juudean Betlehemissä, kuten Hillel luki ja tulkasi sinä yönä. Joten kun isäni oppi, että Betlehemissä oli syntynyt miespuolinen lapsi hyvin oudokkaissa olosuhteissa, ja hän ei voinut oppia kuka tai missä lapsi oli, hän lähetti ja oli urospuoliset uhrilahjat, jotka olivat hänen ikäisensä lähellä. Sen jälkeen hän oppi, että hänen äitinsä oli vienyt hänet ja paken nut erämaahan. Jotta tämä yritys puolustaa Juudan maalla olevaa roomalaista valtaa, maailma ei ole enää kirottanut häntä tähän päivään asti. mutta keisarilaiset ovat tehneet tuhannen pahemman, ja tehneet heitä tuhat kertaa, ja kaikki oli hyvin. Ajattele kuinka monta ihmishenkeä on menetetty Rooman valtakunnan pelastamiseksi; kun taas nuo lapset poistettiin vain viattomuudestaan tulevasta pahuudesta. Oikea tapa arvioida toimia on antaa näyttelijä tuomari tai se, jonka kanssa toiminta päättyy. Jos tämä olisi tehtävä, ja on olemassa onnellisuuden elämää syyttömyyden ulkopuolella, niin nuo lapset samoin kuin Rachelit pitäisi olla kiitollisia isälleni muutoksesta. Jälleen, herrani, Pilatus on korkeampi virka kuin minä; ja sinä tiedät, että alemman oikeuden tuomioistuimessa on aina oikeus vedota korkeammalle. Pilatuksen sanonta, että Jeesus oli galilealainen, hän erehtyy. Jeesus syntyi Juudean Betlehemissä, kuten tietueet osoittavat. Hänen kansalaisuutensa vuoksi hänellä ei ollut mitään. Hän vaelsi paikasta toiseen, jossa ei ollut kotia, tehden asuinpaikkansa pääasiassa köyhiä kohtaan. Hän oli villi fanaatikko, joka oli ottanut Johanneksen opit (mutta ei kasteensa) ja oli varsin innostunut. Hän oli opettanut jumalia sanomalla Egyptissä täydelliseksi. Yritin saada hänet tekemään jonkin ihmeen kuninkaalleni, mutta hän oli liian terävä, jotta se olisi kiinni ansaan; kuten kaikki neromanttereita, hän pelkäsi ennen älykkyyttä. Siitä, mitä voisin oppia, hän oli nuhteli joitain rikkaita juutalaisia heidän vähäisyydestään, ja hänen häirintänsä eivät olleet pois tieltä, siitä, mitä kuulin, että he olisivat olleet parempia miehiä, jos he olisivat harjoittaneet sitä, mitä hän saarnasi. Näin tämä on minun puolustus. Lähetän sen harkittavaksi ja rukoilen armoa.
HEROD ANTIPAS Jaaha ja misyä olet yämän tekstin löytänyt? Pliniuksrn kirjeen kitjeen keisarille Bithynian kristityistä tuntee lähes jokainen, mutta tätä en ole koskaan kuullutkaan.
en.wikipedia.org/wiki/Pliny_the_Younger_on_ChristiansSerapeum kirjoitti:
Mitä Pontius Pilatus sanoo minun pelkäämykseni ja tottelemattomuuden suhteen Jeesuksen Nasaretilaisuuden tapauksessa, sanon omalla puolustuksellani: Kaikki juutalaiset ovat ilmoittaneet, että tämä oli sama Jeesus, jonka isäni halusi tuhota hänen lapsenkengissä; sillä minulla on isäni yksityisissä kirjoituksissa ja elämässään, mikä osoittaa, että kertomuksen ollessa liikkeessä.
Kolme miestä, jotka kysyivät missä oli se, joka syntyi juutalaisten kuninkaaksi, kutsui Hillelin ja Shammain kouluja ja pyysi pyhien rullien lukemista; että päätettiin, että hän syntyisi Juudean Betlehemissä, kuten Hillel luki ja tulkasi sinä yönä. Joten kun isäni oppi, että Betlehemissä oli syntynyt miespuolinen lapsi hyvin oudokkaissa olosuhteissa, ja hän ei voinut oppia kuka tai missä lapsi oli, hän lähetti ja oli urospuoliset uhrilahjat, jotka olivat hänen ikäisensä lähellä. Sen jälkeen hän oppi, että hänen äitinsä oli vienyt hänet ja paken nut erämaahan. Jotta tämä yritys puolustaa Juudan maalla olevaa roomalaista valtaa, maailma ei ole enää kirottanut häntä tähän päivään asti. mutta keisarilaiset ovat tehneet tuhannen pahemman, ja tehneet heitä tuhat kertaa, ja kaikki oli hyvin. Ajattele kuinka monta ihmishenkeä on menetetty Rooman valtakunnan pelastamiseksi; kun taas nuo lapset poistettiin vain viattomuudestaan tulevasta pahuudesta. Oikea tapa arvioida toimia on antaa näyttelijä tuomari tai se, jonka kanssa toiminta päättyy. Jos tämä olisi tehtävä, ja on olemassa onnellisuuden elämää syyttömyyden ulkopuolella, niin nuo lapset samoin kuin Rachelit pitäisi olla kiitollisia isälleni muutoksesta. Jälleen, herrani, Pilatus on korkeampi virka kuin minä; ja sinä tiedät, että alemman oikeuden tuomioistuimessa on aina oikeus vedota korkeammalle. Pilatuksen sanonta, että Jeesus oli galilealainen, hän erehtyy. Jeesus syntyi Juudean Betlehemissä, kuten tietueet osoittavat. Hänen kansalaisuutensa vuoksi hänellä ei ollut mitään. Hän vaelsi paikasta toiseen, jossa ei ollut kotia, tehden asuinpaikkansa pääasiassa köyhiä kohtaan. Hän oli villi fanaatikko, joka oli ottanut Johanneksen opit (mutta ei kasteensa) ja oli varsin innostunut. Hän oli opettanut jumalia sanomalla Egyptissä täydelliseksi. Yritin saada hänet tekemään jonkin ihmeen kuninkaalleni, mutta hän oli liian terävä, jotta se olisi kiinni ansaan; kuten kaikki neromanttereita, hän pelkäsi ennen älykkyyttä. Siitä, mitä voisin oppia, hän oli nuhteli joitain rikkaita juutalaisia heidän vähäisyydestään, ja hänen häirintänsä eivät olleet pois tieltä, siitä, mitä kuulin, että he olisivat olleet parempia miehiä, jos he olisivat harjoittaneet sitä, mitä hän saarnasi. Näin tämä on minun puolustus. Lähetän sen harkittavaksi ja rukoilen armoa.
HEROD ANTIPASJa se nimi on muuten Heeroudees Antipatros.
Ristitty.met kirjoitti:
Jaaha ja misyä olet yämän tekstin löytänyt? Pliniuksrn kirjeen kitjeen keisarille Bithynian kristityistä tuntee lähes jokainen, mutta tätä en ole koskaan kuullutkaan.
en.wikipedia.org/wiki/Pliny_the_Younger_on_Christians"Pliniuksrn kirjeen kitjeen keisarille Bithynian kristityistä tuntee lähes jokainen, mutta tätä en ole koskaan kuullutkaan."
En ole edes tuosta Pliniuksen kirjeestä koskaan kuullutkaan!!
Jotenkin jäi sellainen maku, että tuo on joku kaunokirjallinen teos?Ristitty.met kirjoitti:
Jaaha ja misyä olet yämän tekstin löytänyt? Pliniuksrn kirjeen kitjeen keisarille Bithynian kristityistä tuntee lähes jokainen, mutta tätä en ole koskaan kuullutkaan.
en.wikipedia.org/wiki/Pliny_the_Younger_on_ChristiansMitä ilmeisimmin kyseessä on William Dennes Mahan -nimisen väärentäjän 1800-luvulla tekemä väärennös, joka sisältyy hänen vuonna 1884 julkaisemaansa The Archko Volume -nimiseen väärennöskokoelmaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/William_Dennes_Mahan
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Archko_Volume
Jälkimmäisen Wikipedia-artikkelin mukaan The Archko Volumen sisältämiin teksteihin kuuluu mm. "Herod Antipas's defense before the Senate".mummomuori kirjoitti:
"Pliniuksrn kirjeen kitjeen keisarille Bithynian kristityistä tuntee lähes jokainen, mutta tätä en ole koskaan kuullutkaan."
En ole edes tuosta Pliniuksen kirjeestä koskaan kuullutkaan!!
Jotenkin jäi sellainen maku, että tuo on joku kaunokirjallinen teos?Pliniuksen kirje keisarille (Trajanus) on yksi niistä historiallisista dogumenteista jotka kertovat varhaisten kristittyjen oloista Rooman valtakunnassa tpisen vuosisadan alussa. Kyseessä, ainakaan tutkijoiden mukaan, kuseessä ei ole kaunokirjallinen teos. Myös Jeikki Räisänen käsitteli tätä kirjättään teoksessaan "Mitä varhaiset kristityt uskoivat".
https://en.wikipedia.org/wiki/Pliny_the_Younger_on_ChristiansRistitty.met kirjoitti:
Pliniuksen kirje keisarille (Trajanus) on yksi niistä historiallisista dogumenteista jotka kertovat varhaisten kristittyjen oloista Rooman valtakunnassa tpisen vuosisadan alussa. Kyseessä, ainakaan tutkijoiden mukaan, kuseessä ei ole kaunokirjallinen teos. Myös Jeikki Räisänen käsitteli tätä kirjättään teoksessaan "Mitä varhaiset kristityt uskoivat".
https://en.wikipedia.org/wiki/Pliny_the_Younger_on_Christians"Myös Jeikki Räisänen käsitteli tätä kirjättään teoksessaan "Mitä varhaiset kristityt uskoivat"."
Kiitos, täytyypä tutustua.
Marja Itkonen -Kaila on toimittanut latinankielen opiskelijoiden kanssa työstetyn käännöksen Plinius nuoremman kirjeistä. Kirjeet ovat ihan mielenkiintoista luettavaa. Plinius kirjoittaa esimerkiksi silmätulehduksestaan ja suhteestaan orjiinsa. Kirjan viimeisinä kirjeinä ovat edellä mainittu kirje keisari Trajanukselle ja keisarin vastaus.
"Kirjeitä keisariajan Roomasta". Valikoima Plinius nuoremman kirjetuotannosta. Toim. Marja Itkonen-Kaila. Gaudeamus, Helsinki 1974. Keskustelun aloituksessa esitetty käännös on erilainen kuin mainitsemassani kirjassa; lieneekö käännetty jostakin muusta kielestä kuin latinasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1935700- 1005029
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?954572Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1182774Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412748- 442257
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian332205Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2381961- 931949
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni121841