Ovatko aistit moraalittomia?

aistienmoraalittomuus

Monet uskovaiset - siis monet filosofit - ovat kautta aikain tuominneet aistit moraalittomiksi ja oman tietämisvietin vastaisiksi; ja täten he ovat todenneet kylmäverisesti, että aisteihin ei voi luottaa.

Filosofien tietämisviettiä on usein tosiasiallisesti ohjannut moraalivietti, joka on ilmennyt pyrkimyksenä abstrakteihin, kuiviin teoreettisiin näkökulmiin, jotka ylittävät aistimaailman tuoman ”epävarmuuden”, ja joiden teoreettisia näkemyksiä ei empiirisesti voi testata aistihavainnoin millään tavoin.

Tälläkin keskustelupalstalla näkee toistuvasti vihaista aistien tuoman informaation kyseenalaistamista, vaikka kautta filosofian historian, se on se filosofin ajatus joka toistuvasti erehtyy ja johon ei voi luottaa faktisesti.

Moraalisia totuuksia emme ole löytäneet, mutta aisteihin - ja laajemmin kaikkeen kokemusperäiseen tietämykseen - monet filosofit suhtautuvat nykyäänkin kuin nämä olisivat jotain pahaa tai huonoa.

8

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OmaaPaahtoako

      "Monet uskovaiset - siis monet filosofit - ovat kautta aikain tuominneet aistit moraalittomiksi"

      Esimerkiksi? Olisi hauska nähdä joku sellainen esimerkki, lainausten kera, jossa aisteja kutsutaan moraalittomiksi.

      "Tälläkin keskustelupalstalla näkee toistuvasti vihaista aistien tuoman informaation kyseenalaistamista"

      Aistithan voivat pettää, mikä on fakta. Tutkimuksia aiheesta on läjäpäin, ja voidaan linkittää videoitakin, jotka havainnollistavat asian myös sellaisille, jotka pitävät aisti-informaatiota pettämättömänä. Tässä ihan vain pari:

      https://www.youtube.com/watch?v=NsZEWxubxUA

      https://www.youtube.com/watch?v=z9Sen1HTu5o

      Kirjoittajan mainitsemasta vihaisuudesta aistien pettävyyttä kohtaan olisi myös hauska nähdä esimerkki, lainauksella asiantila osoittaen.

      • aistiteivätvalehtele

        "Kirjoittajan mainitsemasta vihaisuudesta aistien pettävyyttä kohtaan olisi myös hauska nähdä esimerkki, lainauksella asiantila osoittaen."

        Sinä olet oiva esimerkki, kun höpiset että aistit pettävät faktisesti. Tosiasiassa ajatuksesi pettävät tässä syvästi. Ei ihminen ole psykoosissa, eikä unitilassa, kuten hölmöt filosofit kuvittelevat, eikä maailma ole simulaatio, vaikka Matrix niin olettaa.

        Aistien pettävyydestä ei ole mitään todistusaineistoa, mutta filosofien järjen pettävyydestä on paljon. Monet filosofit, kuten pölvästi Kant, uskovat synteettiseen etukäteistietämykseen, jne.

        Tieteelliset mittausinstrumentit tuottavat luotettavaa aistitietämystä, joka toimii nykytieteen pohjana.

        "Esimerkiksi? Olisi hauska nähdä joku sellainen esimerkki, lainausten kera, jossa aisteja kutsutaan moraalittomiksi."

        Tämä osoittaa filosofisen sivistymättömyytesi. Jo moraalifilosofi Nietzsche aikoinaan käsitteli ja puhui aistien moraalittomuudesta ala Sokrates teoksessaan "kuinka vasaralle tehdään filosofiaa" (eli epäjumalten hämärä).


      • OmaaPaahtoako
        aistiteivätvalehtele kirjoitti:

        "Kirjoittajan mainitsemasta vihaisuudesta aistien pettävyyttä kohtaan olisi myös hauska nähdä esimerkki, lainauksella asiantila osoittaen."

        Sinä olet oiva esimerkki, kun höpiset että aistit pettävät faktisesti. Tosiasiassa ajatuksesi pettävät tässä syvästi. Ei ihminen ole psykoosissa, eikä unitilassa, kuten hölmöt filosofit kuvittelevat, eikä maailma ole simulaatio, vaikka Matrix niin olettaa.

        Aistien pettävyydestä ei ole mitään todistusaineistoa, mutta filosofien järjen pettävyydestä on paljon. Monet filosofit, kuten pölvästi Kant, uskovat synteettiseen etukäteistietämykseen, jne.

        Tieteelliset mittausinstrumentit tuottavat luotettavaa aistitietämystä, joka toimii nykytieteen pohjana.

        "Esimerkiksi? Olisi hauska nähdä joku sellainen esimerkki, lainausten kera, jossa aisteja kutsutaan moraalittomiksi."

        Tämä osoittaa filosofisen sivistymättömyytesi. Jo moraalifilosofi Nietzsche aikoinaan käsitteli ja puhui aistien moraalittomuudesta ala Sokrates teoksessaan "kuinka vasaralle tehdään filosofiaa" (eli epäjumalten hämärä).

        Vaikka juuri äsken linkitettiin videoitakin, joissa ihmiset näyttivät aistitiedon pohjalta aivan erikokoisilta (Amesin illuusio) ja ruudut eri värisiltä (sävyilluusio), ei hän kuitenkaan uskonut aistien antavan väärää todistusta. Ehkä hän tiesi etukäteen noista illuusioista ja tiesi jopa sen, että järki (yli aistien) selittää nuo tapaukset, ja siksi hän ei vaivautunut aisteillaan edes vilkaisemaan niitä.


      • tiedeedistyy
        OmaaPaahtoako kirjoitti:

        Vaikka juuri äsken linkitettiin videoitakin, joissa ihmiset näyttivät aistitiedon pohjalta aivan erikokoisilta (Amesin illuusio) ja ruudut eri värisiltä (sävyilluusio), ei hän kuitenkaan uskonut aistien antavan väärää todistusta. Ehkä hän tiesi etukäteen noista illuusioista ja tiesi jopa sen, että järki (yli aistien) selittää nuo tapaukset, ja siksi hän ei vaivautunut aisteillaan edes vilkaisemaan niitä.

        Tiede on menestystarina, koska se luottaa aisteihin, havaintoihin ja mittauksiin. Eivät ne petä, kuten tiedämme. Filosofin ajatus pettää taas systemaattisesti, kuten tiedämme.

        Filosofinen kuivan nuija järkeily ilman havaintoja on johtanut siihen että filosofia ei ole viimeisen 2500 vuoden aikana edistynyt lainkaan. Sama vanha löpinä jatkuu.

        Filosofia on vain jalostettu uskonto.


      • Höplönlöör
        tiedeedistyy kirjoitti:

        Tiede on menestystarina, koska se luottaa aisteihin, havaintoihin ja mittauksiin. Eivät ne petä, kuten tiedämme. Filosofin ajatus pettää taas systemaattisesti, kuten tiedämme.

        Filosofinen kuivan nuija järkeily ilman havaintoja on johtanut siihen että filosofia ei ole viimeisen 2500 vuoden aikana edistynyt lainkaan. Sama vanha löpinä jatkuu.

        Filosofia on vain jalostettu uskonto.

        Selvästi se pätee kyllä omaan filosofiaasi.


      • planeetta_ei.kirj

        Jos tiede on puhtaasti tiedon keräämistä ja uuden tiedon jalostamista, voi yhtälailla kysyä onko tiede moraalitonta.

        Tai koska tietokonekin voi tehdä samaa, onko tietokoneen tai sen sensoreiden toiminta moraalisesti oikein?

        Moraali tulee kuvaan siinä vaiheessa, kun alkaa ymmärtää tai ylipäätään yrittää pohtia tekojen jälkiseuraamuksia. Onko oikein vai väärin tehdä sitä tai tuota? Mikä teko on hyve tai mikä syntiä, tai hyvä teko tai paha teko? Vieläkö pääsen taivaaseen tai nirvanaan?

        Tieteellä ei ole taivasta. Tietokoneellakaan ei ainakaan vielä ole sellaista nirvanaa, jota se haluaisi epäitsekkäistä syistä tavoitella.

        Siksi äänestän, että aisteilla ei ole moraalia.


      • planeetta_ei.kirj
        planeetta_ei.kirj kirjoitti:

        Jos tiede on puhtaasti tiedon keräämistä ja uuden tiedon jalostamista, voi yhtälailla kysyä onko tiede moraalitonta.

        Tai koska tietokonekin voi tehdä samaa, onko tietokoneen tai sen sensoreiden toiminta moraalisesti oikein?

        Moraali tulee kuvaan siinä vaiheessa, kun alkaa ymmärtää tai ylipäätään yrittää pohtia tekojen jälkiseuraamuksia. Onko oikein vai väärin tehdä sitä tai tuota? Mikä teko on hyve tai mikä syntiä, tai hyvä teko tai paha teko? Vieläkö pääsen taivaaseen tai nirvanaan?

        Tieteellä ei ole taivasta. Tietokoneellakaan ei ainakaan vielä ole sellaista nirvanaa, jota se haluaisi epäitsekkäistä syistä tavoitella.

        Siksi äänestän, että aisteilla ei ole moraalia.

        Ja kun asiat menevät niin auttamattomasti pieleen, että esim. moraalia kaivattaisiin kipeästi, kenelläkään ei ole voimia tai rohkeutta alkaa käyttämään sitä. Eläin on vahvempi kuin ihminen. Eläinminä on kurissa tai nukkuu vain ihmisminän tuutulaulujen takia.


    • tunt

      Aistit eivät ole moraalisia tai moraalittomia.Silti ihminen on vastuussa siitä miten hän käyttää aistejaan, riippumatta siitä uskooko hän moraaliin tai aisteihin.

      Ihminen ei voi tietää tai tunnistaa omaa valintaansa( tai vastuutaan ) ennenkuin hän myöntää niiden olemassaolon. ts. vastaa kysymykseen mille hän antaa merkityksen -mikä on vastuuseen ja moraaliin kuuluvaa ja mikä ei.

      Vapaa tai sidottu tahto kuvaa , onko valinta riippuvainen tai riippumaton, aistinvarainen(refleksi) vai tahtoon liittyvä. Se, miten ihminen ajattelee, tuntee ja tekee, kuuluu prosessiin(ihminen voi tiedostaa olevansa prosessissa vaikkei havaitsisi kaikkia tuntemuksia )

      Uskomukset ja ajatukset ovat alussa ideoita joita tietoisuus siivilöi.
      Ihminen voi tahdollaan myös päättää alkaa tuntemaan ja asennoitumaan määrätynlaisesti.
      Jos tunne ja tahto on sopusoinnussa ajatusten ja muun persoonallisuuden kanssa, ihminen voi tiedostaa alitajuisia prosesseja paremmin.

      Mitä selkeämpi valinnan mahdollisuus ja minäkuva, sen paremmin yksilö voi erottaa tietoisuuteen pyrkivät persoonattomat(vieraat) ja persoonalliset (itseen kuuluvat) toisistaan.
      Alitajunta koostuu erilaisista (näkymättömistä) aineksista. Siellä on sekaisin esim muistoja, tuntemuksia kokemuksia jne.(toki minä tutkii myös näkyvää todellisuutta aistinvaraisesti ja tulkitsee sitä..) ( päivä ja yö tajunta)

      Valinnanvapaus voidaan nähdä moraaliin, filosofiaan ,ja uskontoon liittyvänä asiana. Uskonnossa moraali vaatii hyvän ja pahan olemassaolon myöntämistä. Filosofiassa se liittynee enemmän päättelyyn. Tieteessä ei taida olla konsensusta valinnanvapaudesta.

      Joskus tunteet voidaan luokitella arvoltaan erilaisiksi. Todellisuudessa tunteet ovat "yhden osaston" kokonaisuus minuudessa.
      Ihminen tarvitsee kaikkia tunteita, ja niillä on psyykeen kannalta oma tehtävä.
      Tunteet ovat eri asia kuin asenteet. (asenteet voivat vaikuttaa tunteisiin ja värittää niitä mutta itsessään tunteet ovat neutraaleja - ei "hyviä tai pahoja")

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe