Mitä on pyhän hengen pilkka?

unitaari

Aloitan uuden keskustelun, jossa käsitellään sitä, mitä on pyhän hengen pilkka ja mitä se ei ole.

Tämä aihe on sikäli merkityksellinen, että Jeesuksen sanoja koskien "Pyhän Hengen pilkkaa" käytetään väärin muiden ihmisten tuomitsemiseen ja toisaalta jotkut herkät uskovaiset pelkäävät aiheetta pilkanneensa Jumalaa niin paljon, että eivät saa sitä enää anteeksi. Jos he kuitenkin tahtovat elää Jumalan mielen mukaan ja uskovat edelleen evankeliumin, niin eikö se jo todista siitä, että he eivät ole syyllistyneet anteeksiantamattomaan syntiin ja että he eivät ole niin paatuneita, että eivät voisi saada edelleen syntejään anteeksi?

Tästä aiheesta on keskusteltu täällä ketjussa "Unitaarin toiminnan moitittavuus" ja helluntailaisuus palstalla ketjussa "Mitä tarkoittaa Pyhän Hengen pilkka?"

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15260031/unitaarin-toiminnan-moitittavuus

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15255034/mita-tarkoittaa-pyhan-hengen-pilkkaaminen#comment-93597000

Olen laatinut viestieni pohjalta opetuskirjoituksen blogiimme.

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2018/04/23/pyhan-hengen-pilkka/

34

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On hyvä huomata se, että toisia ihmisiä anteeksiantamattomasta "Pyhän Hengen pilkasta" syyttävät ihmiset suojautuvat sen uskomuksen tai väitteen taakse, että heidän arvostelunsa on samaa kuin anteeksiantamaton synti eli "Pyhän Hengen pilkka". He eivät siis tahdo tulla paljastetuiksi eikä se henki, jonka voimalla ja vaikutuksesta he toimivat, tahdo tulla koetelluksi ja paljastetuksi. Miksi?

      Jumalan pyhä henki tahtoo, että sitä koetellaan ja tutkitaan, niin että me voimme erottaa sen kaikista muista hengistä, jotka väittävät olevansa "pyhä henki", mutta eivät ole, saadakseen ihmiset seuraamaan ja tottelemaan itseään Jumalan sijasta.

      Jos me emme erota Jumalan henkeä muista hengistä, niin miten me voimme seurata Jeesusta (hänen opetuksiaan ja esimerkkiään) ja "tuntea Jumalan" (Jumala voidaan tuntea hänen hengestään ja niistä pyhistä kirjoituksista, jotka hänen henkensä on vaikuttanut ja Jumalan sanan ja Jeesuksen kristuksen todistuksen kautta, joka on valituissa ja pyhissä Jumalan lapsissa, mutta puuttuu muilta).

    • Jotkut ovat sitä mieltä, että "Pyhää Henkeä" voi pilkata vain sellainen ihminen, joka ei ole uudestisyntynyt Jumalan lapsi eli "uskova ja pyhä" tai "valittu".

      Jotkut ovat sitä mieltä, että "Pyhää Henkeä" voi pilkata vain uskovainen ihminen ja pyhän hengen pilkka on elävästä Jumalasta luopumista: palaaminen takaisin maailmaan ja sen himoihin, syntielämään ja sitä kautta Jumalan kieltämiseen joko teoilla tai myös sanoilla.

      Jotkut ovat sitä mieltä, että "pyhän hengen pilkka" on mahdollista sekä uskoville että uskosta osattomille. Tätä näyttäisivät puoltavan Jeesuksen sanat vastustajilleen: herra varoitti heitä pyhän hengen pilkasta eivätkä he olleet uskovaisia. Jeesus varoitti toisaalta uskovia luopumasta häntä seuraamasta ja uskosta Jumalaan ja samoin tekevät Ut:n kirjeet joissakin kohdissa. On siis kohtia, joiden perusteella Herrasta luopuneen käy todella huonosti, joten sellainen voitaneen pitää "anteeksiantamattomana" syntinä eli "pyhän hengen pilkkana".

    • Oma erityiskysymyksensä on se, keneen pyhän hengen pilkka kohdistuu: kohdistuuko se "Jumalan kolmanteen persoonaan" vain Jumalaan itseensä eli meidän taivaalliseen isäämme ja Jeesuksen kristuksen Jumalaan ja isään.

      Pyhän hengen pilkka on Jumalan pilkkaamista ja silloin Jumalalla tarkoitetaan meidän taivaallista isäämme, ei Jumalan kolmatta persoonaa. Jeesus ei sano, että isän pilkkaamisen saa anteeksi, vaikka häntä kuinka paljon tai pitkään tahansa pilkattaisiin. Hän sanoo, että Pojan pilkkaamisen saa anteeksi, mutta pyhän hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta ja tällöin hän puhuu siitä hengestä, joka hänessä itsessään oli ja vaikutti. Se henki on isän Jumalan henki ja joka pilkkaa sitä henkeä, pilkkaa samalla isää Jumalaa.

      Jeesus teki voimalliset tekonsa, ajoi ulos riivaajia ja paransi sairaita "Jumalan hengen voimalla". Matt 12:28 Niinpä sen hengen sanominen saastaiseksi, jonka voimalla Jeesus toimi, oli Jumalan hengen saastaiseksi sanomista. Se on Jumalan pilkkaamista, jota ei voida saada anteeksi, mutta tuskinpa kovin moni sanoo, että Jeesuksessa kristuksessa oli saastainen riivaajahenki? No, hänen vastustajansa sanoivat niin moneen eri otteeseen, mutta Jeesus ei silti langettanut heistä lopullista tuomiota. Hän ainoastaan varoitti heitä, mutta ei sanonut, että te ette voi enää saada syntejänne anteeksi.

      Monet fariseukset ja Jeesuksen vastustajat tulivat myöhemmin uskoon. Osa heistä on voinut olla pilkkaamassa Jeesusta aiemmin hänen elämänsä aikana. Vaikka ei olisi, niin pyhän hengen pilkka ei ole jokin yksittäinen ajatus, sana, teko tai laiminlyönti. Se on sellaista paatumista josta ei ole enää paluuta sisälle elämään. Minkä tahansa yksittäisen synnin voi saada anteeksi, mutta ei enää sitä, jos jää loppuun asti syntien ja saatanan valtaan.

      Meitä ei ole kutsuttu langettamaan lopullisia ja peruuttamattomia tuomioita lähimmäisistä. Meidät on kutsuttu julistamaan rauhan evankeliumia ja kutsumaan ihmisiä sisälle Jumalan valtakuntaan. Vaikka joku olisi sitä mieltä, että joku on syyllistynyt sellaiseen syntiin, jota ei saa enää anteeksi, tai olisi niin paatunut, että sitä ei saa enää anteeksi, niin mitä hyötyä on kenellekään - edes Jumalalle - siitä, että sanotaan hänelle se asia vasten kasvoja?

      Jos Jumalan profeetta langetti jostakusta ihmisestä tuomion Vanhassa testamentissa, niin se liittyi usein ennustukseen, joka myös toteutui. Se paha ihminen koki sellaisen lopun, jota profeetta ennusti. Nykyään toimivat väärät profeetat ja väärät tuomarit, jotka langettavat muista kadotustuomioita ja syyttävät anteeksiantamattomasta synnistä, eivät profetoi niistä henkilöistä, jotka he kadotukseen sanoillaan tuomitsevat. He jättävät heidät elämään tätä elämäänsä kenties kymmeniä vuosia eikä heidän tuomioillaan ole mitään merkitystä: ei opetustarkoitusta eikä mitään seurakuntaa rakentavaa tai ihmisille hyödyllistä.

    • Miksi tämä asia on niin tärkeä?

      Tämä on sikäli merkityksellinen asia, että monet herkät uskovaiset pelkäävät aiheetta pilkanneensa ”Pyhää Henkeä” ja sitä, että eivät saa sitä syntiään anteeksi. Se, että he tahtovat kuitenkin elää Jumalan tahdon mukaan ja uskovat Jumalaan ja hänen poikaansa Jeesukseen kristuksen evankeliumin sanoman mukaan, todistaa siitä, että he eivät ole niin paatuneita, että eivät voisi saada edelleen syntejään anteeksi ja pelastua.

      Mikään yksittäinen ajatus, teko, sana tai tekemättä jättäminen ei ole sellainen synti, jota ei anteeksi voida saada. Kaikki synti ja kaikki synnit kadottavat, joten on väärin lähteä metsästämään yhtä ainoaa syntiä, joka kadottaisi ja unohtaa sitten kaikki muut synnit, ikään kuin ne eivät kadottaisi. Kaikki synti kadottaa ja sen vuoksi pelastuminen on saatavana vain Jumalan armosta saamalla synnit anteeksi loppuun asti.

      Tätä vastaan paholainen hyökkää ja tahtoo evätä valituilta syntien anteeksiannon, jotta nämä joutuisivat epätoivon valtaan tai turvautuisivat vaihtoehtoisesti omaan pyhitykseensä pelastuakseen sen sijaan, että turvautuisivat Kristuksen uhriin ja syntien sovituksen tuomaan anteeksiantoon, jonka kautta meidät on tehty iankaikkisesti täydellisiksi. Paholainen eksyttää valittuja ”lain alle” (pelastamaan itse itseään synnin karttamisen ja hyvien tekojen kautta) ja uskottelemalla, että uskovainen ei voi saada syntejä anteeksi: että vain uskosta osattomat voivat saada ne anteeksi tullessaan uskoon, mutta uskovainen ei saa anteeksi, jos tekee vielä syntiä.

      Jotkut ovat sitä mieltä, että ”Pyhää Henkeä” voi pilkata vain uskosta osaton, jotkut päinvastoin: pilkkaan voi syyllistyä vain uskovainen, joka on tuntenut Herran. Jeesus varoitti tästä synnistä uskosta osattomia, joten eikö heidän ole mahdollista syyllistyä sellaiseen Jumalan pilkkaan, jota ei enää anteeksi voi saada? Jumalan kärsivällisyydellä ja pitkämielisyydellä on rajansa: kun se raja ylitetään, niin hän ei enää kutsu syntiä tekevää parannukseen ja sen jälkeen on mahdoton saada enää syntejään anteeksi. Sellainen ihminen on pilkannut ”pyhää henkeä” (isää Jumalaa) niin paljon, että hän ei voi enää tulla mielenmuutokseen ja saada syntejä anteeksi – tuskinpa hän sitä edes enää tahtoo.

      Myös uskovainen voi ”pilkata pyhää henkeä” (Jumalaa) niin paljon, että ei voi enää uudistua ja saada syntejään anteeksi. Jos hän on luopunut elävästä Jumalasta, niin joidenkin Raamatun kohtien mukaan hän ei voi enää palata Jumalan tykö. Erityisesti herätyskristilliset vastustavat tällaista tulkintaa ja pitävät sitä paholaisen ansana, joka estää ”luopioita” tulemasta takaisin Jeesuksen luokse ja isän tykö. No, meitä ei ole kutsuttu sanomaan lopullisia tuomioita tai yleensäkään tuomioita lähimmäisistä, joten me voimme kutsua ketä tahansa takaisin sisälle elämään tai ensimmäistä kertaa. Jumala on sitten hän, joka päättää, ottaako hän avosylin langenneen vastaan vai torjuuko hänet. Jos joku on ylipäätään palaamassa takaisin Jumalan tykö, niin eikö se ole jo todistus siitä, että Jumala häntä yhä vielä kutsuu ja vetää puoleensa?

      Meitä ei ole kutsuttu tuomareiksi vaan evankeliumin julistajiksi. Niinpä toisten ihmisten esittämät syytökset sellaisesta synnistä, jota ei voida saada enää anteeksi, on hyvä jättää omaan arvoonsa. Herra on meidän tuomarimme, ei joku nykyään elävä ihminen, vaikka kuinka väittäisi puhuvansa ”Pyhän Hengen langettamia kadotustuomioita”.

    • Asian selkeyttämiseksi laitan tähän monivalintamallisen apukysymyksen.

      Mitä Pyhän hengen pilkka on?
      a) Sanoja
      b) Tekoja
      c) Mielentila
      d) Ei mikään edellä mainituista, vaan…

      • e ) en tiedä.

        Vaikeaa sanoa, onko se vastausvaihtoehdoista yleisin, mutta varmasti rehellisin.


      • Et sanonut, pitääkö valita yksi vaihtoehto vai voiko valita monia vaihtoehtoja.

        Pyhän hengen pilkka on jääminen lopullisesti sellaiseen mielentilaan tai sydämen asenteeseen, jossa pilkataan Jumalaa sanoilla ja teoilla. Sitä ei saa anteeksi tässä eikä tulevassa maailmassa.

        Toki pyhän hengen pilkasta on erilaisia tulkintoja, mutta tuo vastaa mielestäni parhaiten sitä kokonaisuutta, joka eri kohdista voidaan muodostaa yhdistämällä ne toisiinsa (kohdat, joissa puhutaan hengen pilkkaamisesta ja Herrasta luopumisesta tai Herran hylkäämisestä/torjumisesta).

        On hyvä huomata se, että Jeesus ei langettanut kadotustuomioita sanomalla jonkun syyllistyneen pyhän hengen pilkkaan, jota ei anteeksi enää saada. Hän ainoastaan varoitti siitä.


      • Exap kirjoitti:

        e ) en tiedä.

        Vaikeaa sanoa, onko se vastausvaihtoehdoista yleisin, mutta varmasti rehellisin.

        "En tiedä" on rehellinen ja hyvä vastaus niille, jotka eivät tiedä tai joilla ei ole aavistustakaan siitä, mitä pyhän hengen pilkkaaminen on. Jos joku tietää jotakin siitä asiasta, niin ei hän voi valehdella ja sanoa, että ei siitä asiasta mitään tiedä. Hän voi tuoda esille sen, mitä siitä asiasta tietää ja ymmärtää, vaikka tieto olisi vajavaista ja opetus ei olisi täysin aukotonta. Raamattu jättää sijaa monille eri tulkinnoille, mutta niitä tulkintoja on tässä tapauksessa syytä tutkia tarkoin ja harkita, mitkä niistä ovat parhaiten totuutta vastaavia ja miten tässä asiassa on oikein menetellä suhteessa lähimmäisiin.

        Me voimme tietää pyhän hengen pilkasta sen, mitä Raamattuun on siitä kirjoitettu. Vaikka kirjoituksia on mahdollista tulkita monilla eri tavoilla, niin se ei tarkoita sitä, että kukaan ei tietäisi, mitä se pyhän hengen pilkka on. Sikäli kuin kyseessä on Jeesuksen omat sanat, niin luulisi ainakin hänen tienneen, mitä se on, ja mahdollisesti hän on kertonut sen myös opetuslapsilleen, vaikka asiaa ei ole selitetty tarkasti ja tyhjentävästi Raamatussa.

        Jumala voi opettaa edelleen lapsiaan avaamalla heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoituksia hänen tahtomallaan tavalla ja niin hänen lapsensa voivat tietää, mitä pyhän hengen pilkka on. Kaikkien ei tarvitse olla väärässä sen vuoksi, että aiheesta on niin monia eri tulkintoja. Joku voi ymmärtää tämän asian oikein, Jumalan tahdon mukaan, mutta tärkeintä lienee se, että ymmärrämme, miten tätä opetusta on käytetty väärin estämään kritiikki ja alistamaan kritiikki.

        Ihmisiä on myös peloteltu tällä asialla ja pyritty hallitsemaan heitä uhkaamalla heitä pyhän hengen pilkkaamisesta. Sitten on näitä suuruuden hulluja vääriä tuomareita ja profeettoja, jotka langettavat toisista kadotustuomioita korottaakseen siten itseään ja pönkittääkseen omaa suurta egoaan, joka ei taivu Jumalan sanan edessä, niin että nöyrtyisi ja luopuisi tuosta väärän tuomitsemisen synnistä ja vääränä profeettana toimimisesta. Se on nähty tälläkin foorumilla moneen otteeseen.

        Jeesus ei langettanut kadotustuomioita sanomalla jonkun syyllistyneen pyhän hengen pilkkaan, jota ei anteeksi enää saada. Hän ainoastaan varoitti siitä. Väärät profeetat ja tuomarit toimivat vastoin Jeesuksen esimerkkiä ja sanoja langettaessaan lopullisia ja peruuttamattomia kadotustuomioita "Pyhän Hengen pilkasta".


      • unitaari kirjoitti:

        "En tiedä" on rehellinen ja hyvä vastaus niille, jotka eivät tiedä tai joilla ei ole aavistustakaan siitä, mitä pyhän hengen pilkkaaminen on. Jos joku tietää jotakin siitä asiasta, niin ei hän voi valehdella ja sanoa, että ei siitä asiasta mitään tiedä. Hän voi tuoda esille sen, mitä siitä asiasta tietää ja ymmärtää, vaikka tieto olisi vajavaista ja opetus ei olisi täysin aukotonta. Raamattu jättää sijaa monille eri tulkinnoille, mutta niitä tulkintoja on tässä tapauksessa syytä tutkia tarkoin ja harkita, mitkä niistä ovat parhaiten totuutta vastaavia ja miten tässä asiassa on oikein menetellä suhteessa lähimmäisiin.

        Me voimme tietää pyhän hengen pilkasta sen, mitä Raamattuun on siitä kirjoitettu. Vaikka kirjoituksia on mahdollista tulkita monilla eri tavoilla, niin se ei tarkoita sitä, että kukaan ei tietäisi, mitä se pyhän hengen pilkka on. Sikäli kuin kyseessä on Jeesuksen omat sanat, niin luulisi ainakin hänen tienneen, mitä se on, ja mahdollisesti hän on kertonut sen myös opetuslapsilleen, vaikka asiaa ei ole selitetty tarkasti ja tyhjentävästi Raamatussa.

        Jumala voi opettaa edelleen lapsiaan avaamalla heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoituksia hänen tahtomallaan tavalla ja niin hänen lapsensa voivat tietää, mitä pyhän hengen pilkka on. Kaikkien ei tarvitse olla väärässä sen vuoksi, että aiheesta on niin monia eri tulkintoja. Joku voi ymmärtää tämän asian oikein, Jumalan tahdon mukaan, mutta tärkeintä lienee se, että ymmärrämme, miten tätä opetusta on käytetty väärin estämään kritiikki ja alistamaan kritiikki.

        Ihmisiä on myös peloteltu tällä asialla ja pyritty hallitsemaan heitä uhkaamalla heitä pyhän hengen pilkkaamisesta. Sitten on näitä suuruuden hulluja vääriä tuomareita ja profeettoja, jotka langettavat toisista kadotustuomioita korottaakseen siten itseään ja pönkittääkseen omaa suurta egoaan, joka ei taivu Jumalan sanan edessä, niin että nöyrtyisi ja luopuisi tuosta väärän tuomitsemisen synnistä ja vääränä profeettana toimimisesta. Se on nähty tälläkin foorumilla moneen otteeseen.

        Jeesus ei langettanut kadotustuomioita sanomalla jonkun syyllistyneen pyhän hengen pilkkaan, jota ei anteeksi enää saada. Hän ainoastaan varoitti siitä. Väärät profeetat ja tuomarit toimivat vastoin Jeesuksen esimerkkiä ja sanoja langettaessaan lopullisia ja peruuttamattomia kadotustuomioita "Pyhän Hengen pilkasta".

        Korjaan: "...estämään kritiikki ja alistamaan kritiikki. " pitää olla tietysti "...alistamaan ihmisiä".


      • unitaari kirjoitti:

        Et sanonut, pitääkö valita yksi vaihtoehto vai voiko valita monia vaihtoehtoja.

        Pyhän hengen pilkka on jääminen lopullisesti sellaiseen mielentilaan tai sydämen asenteeseen, jossa pilkataan Jumalaa sanoilla ja teoilla. Sitä ei saa anteeksi tässä eikä tulevassa maailmassa.

        Toki pyhän hengen pilkasta on erilaisia tulkintoja, mutta tuo vastaa mielestäni parhaiten sitä kokonaisuutta, joka eri kohdista voidaan muodostaa yhdistämällä ne toisiinsa (kohdat, joissa puhutaan hengen pilkkaamisesta ja Herrasta luopumisesta tai Herran hylkäämisestä/torjumisesta).

        On hyvä huomata se, että Jeesus ei langettanut kadotustuomioita sanomalla jonkun syyllistyneen pyhän hengen pilkkaan, jota ei anteeksi enää saada. Hän ainoastaan varoitti siitä.

        Tietenkin saat valita niin monta vaihtoehtoa kuin oikeaksi katsot ja omat selitykset päälle.

        Tarkoitukseni oli vain saada aikaan jonkinlaista jäsentelyä tähän kysymykseen.


      • näinsennäen
        unitaari kirjoitti:

        Et sanonut, pitääkö valita yksi vaihtoehto vai voiko valita monia vaihtoehtoja.

        Pyhän hengen pilkka on jääminen lopullisesti sellaiseen mielentilaan tai sydämen asenteeseen, jossa pilkataan Jumalaa sanoilla ja teoilla. Sitä ei saa anteeksi tässä eikä tulevassa maailmassa.

        Toki pyhän hengen pilkasta on erilaisia tulkintoja, mutta tuo vastaa mielestäni parhaiten sitä kokonaisuutta, joka eri kohdista voidaan muodostaa yhdistämällä ne toisiinsa (kohdat, joissa puhutaan hengen pilkkaamisesta ja Herrasta luopumisesta tai Herran hylkäämisestä/torjumisesta).

        On hyvä huomata se, että Jeesus ei langettanut kadotustuomioita sanomalla jonkun syyllistyneen pyhän hengen pilkkaan, jota ei anteeksi enää saada. Hän ainoastaan varoitti siitä.

        Teko jonka saa anteeksi mutta ei ilman rangaistusta.
        vrt. Daavid


    • näin.sen.ymmärrän

      Sulla on tavallaan ongelma, eli pilkot Jumalan osiin ja alat pähkäillä sen perusteella.
      Helluntaissa saarnaaja ja opettaja Kokkonen aikoinaan totesi opettaessaan, että missään raamatussa ei puhuta Jumala kolminaisuutena, että olisi kolme jumalaa. Puhun nyt vanhaa tietoani ulkomuistista.
      Siis 25- vuotta sitten, jotain tämä opetus sanottu harvalla kammalla.
      Siis Jumala on YKSI. ts. Isä, Poika ja Pyhä Henki on YKSI. Yksi Jumala.
      Mutta, kirjoitukset opettaessaan meidän ymmärrystä näkemään Isän, ikäänkuin avartaa meidän ymmärrystä näin Pojassa ja Hengessä. Siis tällaiseen lähtökohtaan pääsin.
      ts. meidän on käsittettävä se, että aina kun puhutaan Pojasta, me puhutaan myös Jumalasta, ja myös Isästä, siis pitää ymmärtää mistä puhutaan meidän "alakoululaisen tasolla, joka lihassa kuljetaan täällä aikain alhossa, ja etpä sinäkään voi nähdä Jumalaasi lihallisilla silmilläsi.
      Siksi jo ennen luomista ja jonka perustalle Herra luomakuntansa loi, oli tämä SANA.
      Jumala / Luoja on myös SANA - kun Hän päätti tietäen lankeemuksen, luoda maailman, ihmisineen, Hän päätti lunastaa kaiken, peittää työllään ja pelastaa työllään ihmisen.
      Siksi, kun meidän silmämme ei ole enää Edeniläisessä puhtaudessa, emme voi katsella Isää, muutakuin Pojan kautta.
      Kuka on nähnyt Pojan, on nähnyt Isän. ja lyhennä tuonkohdan tuohon, ja panen pisteen.

      Jumala valtaistuimineen kertoo tavallaan paikan, mutta Jumala on kuitenkin kaikkialla oleva.
      Siis Hän se on YKSI. Niin Hänen Henkensä liikkuu ja siksi Jumala on myös Henki - puheessa, että me jotensakin langenneessa mielessä saisimme asioita kiinni ja pystyisimme korvienvälissä käsittelemään, oppimaan tuntemaan Isän, siis kaikkialla oleva ja näinollen Henki voi liikkua jokapaikassa Hän on Elämän Henki. Siksi kannataisi sinunkin Unitaari tämän Pyhän Isän edessä, kunnioittaa Hänen Henkeään, ja siksi käytän Isoja alkukirjaimia, että kohdaltani osoitan Pyhyttä yläpuolella itseäni ja ihmistä.
      Siis Pyhä Henki on Jumala. Hän on elämänantaja ja juuri tämä Henki osoittaa, ohjaa ja neuvoo meidän katsettamme Golgatalle, koko sen näköalaan synnin sovitukseen, missä Hän on Sanassaan tullut lihaksi, että näkisimme Isän ja Hän on taas YKSI, Pojan kautta.

      Eli Henki kirkastaa Pojan, ts. Jumaluuden koko persoonan ja siinä ei kannata unitaarin alkaa veistämään kultaista lehmäjumalavasikkaa, että sinun silmäsi ja ymmärryksesi kautta saataisiin sen jumalan olemus purettua ja sanottua, että katsokaa tässä on jumala [pienellä kirjaimella] koska se olisi sinun ymmärryksesi hedelmä.

      Näin ollen, uskoisin, että meidän ei kannata veistellä jumalakuvia ja palvoa sitä.
      Jumala olemukseltaan on mittaamaton ja pelastussanoma sen Sanan ääressä tuo meille kunnioituksen johonkin käsittämättömään voimaan ja mittasuhteeseen, jonka käsissä pelastus on mahdollisuus meidänkin kohdalle. Siksi minulle Jumala on Yksi ja Hänen Sana - on se, jonka kautta voin tavoittaa Jumalan rakkauden ja tahdon, sekä Voiman, Pyhyyden sen mukaan, mitä minun sydämeni kykenee vastaanottamaan. Pelastukseni on Jumalantyö kokonaisuudessaan ja Jumala on siinä koko olemuksellaan länsä.
      Hänen Pyhä Henkensä kirkastaa Pojan, Jumalantahdon pysyvyyden, sekä armon.
      ja kun tätä katson, näen Isän rakkauden, ja siinä ja siitä palaan maailman sikakaukaloilta Isän kotiin - hääjuhlaan.
      Asiaahan on tuolla helluntalaispalstoilla käsitelty, johon vähän olen osaa ottanut jossain sarankylvössä
      KM

      • Oikein hyvä kommentti. Näin se vain on. Isä Jumalaa kukaan ei ole nähnyt. Isä on tehnyt itsensä näkyväksi Pojassa. Poika lähetti Pyhän Hengen, joka on meidän kaikkien kanssa ja ohjaa meitä oikeaan.

        Joh. 1:18
        18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.

        Joh. 16:7-9
        7 Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne, 8 ja hän tulee ja paljastaa, että maailma on väärässä, hän paljastaa, mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio. 9 Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun


    • woe3

      Voiko uskosta osaton syyllistyä Pyhän Hengen pilkkaan. No ei voi, mutta sillä ei ole väliä, koska uskosta osaton = kuollut muutenkin. (sanoo Jeesus)

      Sellainen, jota Pyhä Henki kutsuu parannukseen, mutta joka ei ota kutsua perästäkään vastaan syyllistyy tavallaan Pyhän Hengen pilkkaan, eikä koskaan astu sisälle elämään.

      Uskovainen, joka ei tunnusta Pyhän Hengen ts. Jumalan voimaa, syyllistyy Pyhän Hengen pilkkaan, "sillä Jumalan valtakunta ei ilmene puheina vaan voimana."1. Kor. 4: 20

      Jeesuksen tapauksessa oli kysymys tämän voiman ilmenemisestä 100%.

      Suuri osa nykyajan kristityistä on tällaisia:
      2. Tim. 3
      Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat.
      Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia,
      rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia,
      petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa,
      he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon VOIMAN. Karta sellaisia!

      Nythän on niin, että Pyhän Hengen voima on saatavilla sitä varten, että meistä tulisi täydellisiä, niinkuin taivaallinen Isämmekin on täydellinen. Ei ole tarkoitus että tekisimme syntiä, jotta armo tulisi ylenpalttiseksi, "Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä". Moni haluaa, tai oikeastaan kaikki me haluamme lihan puolesta viivytellä synnissä, me haluaisimme lukea isämeidän rukouksen siihen tapaan, että päästä meidät synnistä, mutta ei ihan vielä.

      Vaikka armo tosin onkin ylenpalttista. Ja meillä on puolustaja.

      Mutta ei Jeesuskaan hypännyt jyrkänteeltä alas vaikka Herra olisikin antanut enkeleilleen käskyn kantaa häntä, vaan "Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi".

      Suora viittaus vanhaan testamenttiin 5. Moos. 6:1 "ettei Herra, teidän Jumalanne, joka on keskellänne, vihastuisi teihin ja hävittäisi teitä maan päältä, sillä Herra vaatii omiltaan USKOLLISUUTTA, "Älkää koetelko Herran, Jumalanne, kärsivällisyyttä, niin kuin teitte Massassa,vaan noudattakaa tinkimättä hänen käskyjään, niitä määräyksiä ja säädöksiä, jotka hän on teille antanut.

      Rautalangasta: Uskovan pitää pyrkiä pyhitykseen ja Jumalan tahdon mukaiseen elämään Pyhän Hengen voimalla.

      "Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa."Hepr. 12:14

      • Oletko tullut niin täydelliseksi, että et ole tehnyt syntiä enää pitkään aikaan etkä sitä koskaan tee, woe3?


      • woe3
        unitaari kirjoitti:

        Oletko tullut niin täydelliseksi, että et ole tehnyt syntiä enää pitkään aikaan etkä sitä koskaan tee, woe3?

        En ole tullut täydelliseksi ja mahdollisesti kirjoitin tämänkin tekstin omaksi tuomiokseni, mutta ei sitä voi jättää sen takia kirjoittamattakaan.

        Oletko sinä niitä, jotka opettavat että syntiä ei voi voittaa?

        Lukekaa Roomalaiskirje 6 luku.

        Lisää asiaa Pyhästä Hengestä. Uskova saa Pyhän Hengen lahjaksi, tavallisesti kasteen yhteydessä. Siis uskovien kasteen.
        Sitten se mahdollisesti jää taka-alalle ja elämä täytetään kaikella maailmallisella turhuudella. Näin olen tehnyt myös minä. Eli voi sanoa, että Pyhän Hengen osallisuus on vaihtelevan suuruinen. Silloin kun/jos on ns. täyttynyt Pyhällä Hengellä ei voi tehdä syntiä.

        Jeesus sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.
        Niin, että itsensä kieltäminen on asian ydin, ja sitä Jeesus suosittelee, joka päivä.
        Pyhä Henki on se joka tämän suuntaisia pyrkimyksiä vaikuttaa. Jeesus oli Pyhässä Hengessä ja teki historian kuuluisimman itsensä kieltämisen "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä".


      • woe3 kirjoitti:

        En ole tullut täydelliseksi ja mahdollisesti kirjoitin tämänkin tekstin omaksi tuomiokseni, mutta ei sitä voi jättää sen takia kirjoittamattakaan.

        Oletko sinä niitä, jotka opettavat että syntiä ei voi voittaa?

        Lukekaa Roomalaiskirje 6 luku.

        Lisää asiaa Pyhästä Hengestä. Uskova saa Pyhän Hengen lahjaksi, tavallisesti kasteen yhteydessä. Siis uskovien kasteen.
        Sitten se mahdollisesti jää taka-alalle ja elämä täytetään kaikella maailmallisella turhuudella. Näin olen tehnyt myös minä. Eli voi sanoa, että Pyhän Hengen osallisuus on vaihtelevan suuruinen. Silloin kun/jos on ns. täyttynyt Pyhällä Hengellä ei voi tehdä syntiä.

        Jeesus sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.
        Niin, että itsensä kieltäminen on asian ydin, ja sitä Jeesus suosittelee, joka päivä.
        Pyhä Henki on se joka tämän suuntaisia pyrkimyksiä vaikuttaa. Jeesus oli Pyhässä Hengessä ja teki historian kuuluisimman itsensä kieltämisen "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä".

        Ihminen voi vapautua orjuuttavista ja pahoista elämäntavoista mielenmuutoksen kautta Jumalan avulla uskottuaan Jeesuksen kristuksen evankeliumin. Meistä ei näyttäisi silti tulevan niin täydellisiä tässä elämässä, että emme enää lainkaan syntiä tekisi. Tästä on esimerkkinä Pietarin ja Barnabaan lankeemus ulkokultaisuuden syntiin, vaikka he olivat apostoleja, ja Uuden testamentin muut maininnat siitä, että valittu ja pyhä voi langeta syntiä tekemään.

        Syntiä ei ole kenenkään lupa tehdä, mutta jostakin meissä itsessämme olevasta syystä johtuen, me sitä kuitenkin teemme, vaikka uskoisimme kuinka lujasti tahansa ja taistelisimme verille asti syntiä vastaan. Sellainen taistelu voi toisaalta johtaa omavanhurskauteen, kun uskova alkaa yrittää itse pyhittää itseään omalla voimallaan ja tahdollaan... tai sitten se johtaa epätoivoon, jos ei pidetä koko pyhityksen ajan Jeesuksen kristuksen täydellisyyttä ja hänen uhriaan pelastumisen ja Jumalalle kelpaamisen ehtona.

        Itse suosittelisin lepoa Herrassa ja turhasta pingottamisesta luopumista. Itsensä voi hyväksyä sellaisena kuin on, vaikka siihen kuuluisi syntiä - jospa se synti joskus pois karisee... jos ei aiemmin, niin sitten myöhemmin: Kristuksen tulemuksessa.


      • unitaari kirjoitti:

        Ihminen voi vapautua orjuuttavista ja pahoista elämäntavoista mielenmuutoksen kautta Jumalan avulla uskottuaan Jeesuksen kristuksen evankeliumin. Meistä ei näyttäisi silti tulevan niin täydellisiä tässä elämässä, että emme enää lainkaan syntiä tekisi. Tästä on esimerkkinä Pietarin ja Barnabaan lankeemus ulkokultaisuuden syntiin, vaikka he olivat apostoleja, ja Uuden testamentin muut maininnat siitä, että valittu ja pyhä voi langeta syntiä tekemään.

        Syntiä ei ole kenenkään lupa tehdä, mutta jostakin meissä itsessämme olevasta syystä johtuen, me sitä kuitenkin teemme, vaikka uskoisimme kuinka lujasti tahansa ja taistelisimme verille asti syntiä vastaan. Sellainen taistelu voi toisaalta johtaa omavanhurskauteen, kun uskova alkaa yrittää itse pyhittää itseään omalla voimallaan ja tahdollaan... tai sitten se johtaa epätoivoon, jos ei pidetä koko pyhityksen ajan Jeesuksen kristuksen täydellisyyttä ja hänen uhriaan pelastumisen ja Jumalalle kelpaamisen ehtona.

        Itse suosittelisin lepoa Herrassa ja turhasta pingottamisesta luopumista. Itsensä voi hyväksyä sellaisena kuin on, vaikka siihen kuuluisi syntiä - jospa se synti joskus pois karisee... jos ei aiemmin, niin sitten myöhemmin: Kristuksen tulemuksessa.

        Minusta taas syntiä pitäisi karttaa kuin ruttoa. Mutta koska olemme kuitenkin syntisiä ja teemme tietämättämmekin syntiä, niin emme pelastuisi ilman Jeesuksen kertakaikkista uhria meidän syntiemme tähden.

        <<Itse suosittelisin lepoa Herrassa ja turhasta pingottamisesta luopumista. Itsensä voi hyväksyä sellaisena kuin on, vaikka siihen kuuluisi syntiä - jospa se synti joskus pois karisee... jos ei aiemmin, niin sitten myöhemmin: Kristuksen tulemuksessa. >>

        Suosittelen myöskin lepoa herrassa. Tietoisesta synnistä tai syntielämästä kieltäytyminen ei ole pingottamista vaan tervettä itsensä kontrollissa pitämistä Pyhän Hengen avulla, tietenkin. Voimme vastustaa pahaa Pyhän Hengen voimalla. Niinhän Sanassa sanotaan. Voimme aina vedota Kirjoituksiin ja pyytää voimaa ylhäältä, jotta jaksamme vastustaa pahaa, joka aina on kiusanamme. Itse olen valitettavasti melko heikko taistelija ja sorrun jatkuvasti esim. turhiin nettiostoksiin. En ole taistellut tarpeeksi houkutuksia vastaan. Olen kylläkin sitä mieltä, että synti ei karise noin vain ellei itsellä ole halua luopua synnistä. Oli synti sitten mitä tahansa, vaikka sitten netistä osteleminen.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Minusta taas syntiä pitäisi karttaa kuin ruttoa. Mutta koska olemme kuitenkin syntisiä ja teemme tietämättämmekin syntiä, niin emme pelastuisi ilman Jeesuksen kertakaikkista uhria meidän syntiemme tähden.

        <<Itse suosittelisin lepoa Herrassa ja turhasta pingottamisesta luopumista. Itsensä voi hyväksyä sellaisena kuin on, vaikka siihen kuuluisi syntiä - jospa se synti joskus pois karisee... jos ei aiemmin, niin sitten myöhemmin: Kristuksen tulemuksessa. >>

        Suosittelen myöskin lepoa herrassa. Tietoisesta synnistä tai syntielämästä kieltäytyminen ei ole pingottamista vaan tervettä itsensä kontrollissa pitämistä Pyhän Hengen avulla, tietenkin. Voimme vastustaa pahaa Pyhän Hengen voimalla. Niinhän Sanassa sanotaan. Voimme aina vedota Kirjoituksiin ja pyytää voimaa ylhäältä, jotta jaksamme vastustaa pahaa, joka aina on kiusanamme. Itse olen valitettavasti melko heikko taistelija ja sorrun jatkuvasti esim. turhiin nettiostoksiin. En ole taistellut tarpeeksi houkutuksia vastaan. Olen kylläkin sitä mieltä, että synti ei karise noin vain ellei itsellä ole halua luopua synnistä. Oli synti sitten mitä tahansa, vaikka sitten netistä osteleminen.

        Turhien ostosten tekeminen netissä on vähäinen rikkomus Jumalaa vastaan, jos on syntiä ollenkaan. On sellaisia kristittyjä, jotka taistelevat pornoriippuvuutta tai alkoholismia tai huumeiden käyttöä vastaan. Näissä asioissa on vaikea lähteä toisen tuomariksi, sillä voi kestää aikansa ennen kuin opituista elämäntavoista vapaudutaan. Vaikka ihminen syyllistyisi noihin mainittuihin synteihin, voi hän olla perusluonteeltaan kiltti ja rakastettava ihminen. Hän kärsii omista synneistään siinä kuin hänen lähimmäisensäkin, mutta jostakin ihmeen syystä ei pääse niistä kokonaan eroon.


      • woe3
        unitaari kirjoitti:

        Turhien ostosten tekeminen netissä on vähäinen rikkomus Jumalaa vastaan, jos on syntiä ollenkaan. On sellaisia kristittyjä, jotka taistelevat pornoriippuvuutta tai alkoholismia tai huumeiden käyttöä vastaan. Näissä asioissa on vaikea lähteä toisen tuomariksi, sillä voi kestää aikansa ennen kuin opituista elämäntavoista vapaudutaan. Vaikka ihminen syyllistyisi noihin mainittuihin synteihin, voi hän olla perusluonteeltaan kiltti ja rakastettava ihminen. Hän kärsii omista synneistään siinä kuin hänen lähimmäisensäkin, mutta jostakin ihmeen syystä ei pääse niistä kokonaan eroon.

        kiitos kommenteista Yksi_usko ja unitaari. Pari riviä vielä- minusta tämä on tärkeä aihe.

        Syntien paljous tai vähyys ei ole raamatussa mittari. Kaikki lankeavat, mutta se joka rikkomuksensa tunnustaa ja hylkää, saa armon.

        Eli pitäisi kuunnella mitä Pyhä Henki sanoo, (en kuule ääniä) ja ojentautua sen mukaan. Taistelu käydään oman itsensä ja Jumalan tahdon välillä.
        "Omavanhurskaus" ei tietenkään ole minkään arvoista, sehän on selvää,. Ja pelastus on 100% lahja ilman omia ansioita tietysti. Mutta se jatkuva pyhittyminen on tavoite. Yksi Pyhän Hengen tehtävistä on osoittaa synti, jotta ihminen voisi siltäkin osin pyhittäytyä, eikö, joten voit joko tunnustaa ne tai selitellä parhain päin huijaten jopa itseäsi. Ensin Pyhä Henki ilmoittaa isot synnit ja sitten pienemmät, joita ei voi edes lukea oppikirjasta. ( jopa turhat sanat on mainittu.) Prosessin eteneminen on meistä itsestämme kiinni.

        Pyhä Henki opastaa. Syntejä ei koskaan voi nimetä toisten puolesta, muuta kuin ne synnit jotka ovat ilmiselviä raamatun mukaan. Mikä tahansa asia, joka itsessään voi olla hyvä, voi nousta erottavaksi tekijäksi ihmisen ja Jumalan välille. Esim rikas mies, jota Jeesus kutsui, ei voinut luopua omaisuudestaan. Hän noudatti kaikkia lain käskyjä, hänellä ei varmasti ollut suuria rikkomuksia kontollaan, mutta kuitenkin hän tiesi sydämessään, että jotain puuttui. Eli voisi sanoa, että mikä tahansa voi olla syntiä, ja toisaalta "mikään" ei ole syntiä, jos vaeltaa siinä kristityn vapaudessa (poislukien tietysti ne Jumalan laissa ilmoitetut ja kaikki rakkauden lakia vastustavat teot). Mutta pointti on siinä, että sinne lepoon ja vapauteen voi mennä vain siitä itsensä kieltämisen ahtaasta portista. Lepo Herrassa on täydellistä vasta silloin kun on täysin antautunut Jumalan tahdolle kaikessa.
        Tämä itse asiassa ei kuulosta yhtään houkuttelevalta inhimilliseen korvaan.
        Tämä on päivittäinen haaste ja etenemme vähitellen. Meidän oma lihallinen tahtomme on loppujen lopuksi ainoa ase, jota saatana voi käyttää meitä vastaan. Joku voi sanoa, että tässä haiskahtaa omat teot, mutta päin vastoin, itsensä kieltäminen antaa tilaa Jumalan teoille meissä.


    • jooeisitäjeesustataas

      Kysymys: Mitä on pyhän hengen pilkka?
      Vastaus: Harmitonta hauskanpitoa, tosin yksinkertaisten kustannuksella minkä sopivuudesta voi olla jo montaa mieltä.

      • Tahallisesti valitun yksinkertaisuuden pilkkaaminen on ihan sopivaa.

        Kukapa ei naureskele litteän tai nuoren maan kannattajien sekä jumalien muuten jumittamien kustannuksella?


    • Historian-tutkija

      Muinaisessa Palestiinassa ilmavaivoistaan kärsivät paimentolaiset nimesivät anusaukostaan tulevia kaasuja Pyhäksi Hengeksi.
      Ilmavaivoista kärsivän pilkkaaminen ja hänelle nauraminen oli kuoleman uhalla kielletty ja jos joku nauroi pieruja päästävälle, niin hänet voitiin siitä syystä kivittää. Eli ilmat laskettiin pilkkaajasta pihalle.

      • wewewewewewewe

        Sinä pilkkasit Pyhää Henkeä. Pyhä Henki pyysi minua ilmoittamaan sinulle nimimerkki "Historian-tutkija", ettei Jumala anna sinun syntejäsi anteeksi ja sinun tuomiosi on tulinen järvi.

        Mk 3:29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin." 30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

        Hepr 12:16 Katsokaa, ettei joukossanne ole ketään siveettömästi elävää tai maailmallista, sellaista kuin Esau, joka yhdestä keitosta myi esikoisuutensa. 17 Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.

        Ilm 2:16 Käänny siis! Ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja käyn heitä vastaan, isken heitä suuni miekalla.

        Jh 20: 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään

        Mt 16:17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."


    • Tuomio-on-Jumalan

      "Sinä pilkkasit Pyhää Henkeä. Pyhä Henki pyysi minua ilmoittamaan sinulle nimimerkki "Historian-tutkija", ettei Jumala anna sinun syntejäsi anteeksi ja sinun tuomiosi on tulinen järvi."

      No sinä juuri itse "wewewewewewewe" pilkkasit Pyhää henkeä, koska lausuit tuomion toisesta ihmisestä ja sinulla ei ole siihen mitään oikeutta. Tuomio kuuluu Jumalalle, ei ihmisille.
      Sinulla ei ole mitään valtuuksia sanoa, että Jumala ei anna jonkun syntejä anteeksi eikä sinulla ole myöskään mitään valtaa tuomita ketään tuliseen järveen. Se on yksin Jumalan valta.
      Raamatussa selvästi sanotaan, että se, joka lausuu toiselle tuomion, joutuu itse sen lausumansa tuomion kärsimään.

      • "Raamatussa selvästi sanotaan, että se, joka lausuu toiselle tuomion, joutuu itse sen lausumansa tuomion kärsimään. "

        No ei siellä kyllä "selvästi" tuollaista sanota... "Älkää kadotustuomiota lausuko, jotta sitä ei teille lausuttaisi" liittynee siihen sanaan, "millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan ja siihen jopa lisätään" tai vaikka ei liity, niin uskoakseni Jeesus tarkoitti sitä, että kun sanot toisesta kadotustuomion, niin se toinen sanoo heti perään sinusta kadotustuomion ja niinhän tässä jälleen kerran kävi.

        Sinä nimimerkki "Tuomio-on-Jumalan" langetit kadotustuomion tulkitsemalla virheellisesti Raamattua eli teit "kadotustuomion lausumisesta" anteeksiantamattoman synnin, jota toiset pitävät "pyhän hengen pilkkana".

        Miksi on niin vaikea uskoa sitä, että ei ole olemassa mitään yksittäistä syntiä, josta langetetaan peruuttamaton ja lopullinen kadotustuomio? Sen sijaan että tuijottaisimme jotakin yksittäistä syntiä tulisi meidän tutkia itseämme ja elämäämme kokonaisvaltaisesti: kaikki synnit ja uskottomuus Jumalaa kohtaan kadottaa, joten miksi takertua vain yhteen syntiin ja sen tulkintaan Raamatussa?


      • unitaari kirjoitti:

        "Raamatussa selvästi sanotaan, että se, joka lausuu toiselle tuomion, joutuu itse sen lausumansa tuomion kärsimään. "

        No ei siellä kyllä "selvästi" tuollaista sanota... "Älkää kadotustuomiota lausuko, jotta sitä ei teille lausuttaisi" liittynee siihen sanaan, "millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan ja siihen jopa lisätään" tai vaikka ei liity, niin uskoakseni Jeesus tarkoitti sitä, että kun sanot toisesta kadotustuomion, niin se toinen sanoo heti perään sinusta kadotustuomion ja niinhän tässä jälleen kerran kävi.

        Sinä nimimerkki "Tuomio-on-Jumalan" langetit kadotustuomion tulkitsemalla virheellisesti Raamattua eli teit "kadotustuomion lausumisesta" anteeksiantamattoman synnin, jota toiset pitävät "pyhän hengen pilkkana".

        Miksi on niin vaikea uskoa sitä, että ei ole olemassa mitään yksittäistä syntiä, josta langetetaan peruuttamaton ja lopullinen kadotustuomio? Sen sijaan että tuijottaisimme jotakin yksittäistä syntiä tulisi meidän tutkia itseämme ja elämäämme kokonaisvaltaisesti: kaikki synnit ja uskottomuus Jumalaa kohtaan kadottaa, joten miksi takertua vain yhteen syntiin ja sen tulkintaan Raamatussa?

        Jos tarkkoja ollaan, niin et langettanut kadotustuomiota sanomalla suoraan, että kadotustuomion lausunut ei saa tässä tapauksessa anteeksi syntiään, mutta mitä mieltä olet: kuinka monta kertaa ihminen saa lausua kadotustuomion toisesta ihmisestä, kunnes sitä ei enää saa anteeksi? Jotkut voivat tulkita tämän asian siten, että kun sanoo kerran kadotustuomion toisesta ihmisestä, niin peli on silloin pelattu ja kadotustuomion lausuja joutuu itse kadotukseen.


      • kirjoitusten_mukaan

        Raamattu kieltää julistamasta omavaltaisesti kadotustuomioita, mutta Pyhän Hengen antamat tuomiot tulee ilmoittaa tuomitulle. Tämä asia ei ole mennyt juuri kenellekään perille, kun et sinäkään "Tuomio-on-Jumalan" millään pysty hyväksymään Raamattua. Jeesus antoi opetuslapsilleen tehtäväksi kieltää syntien anteekisaaminen Pyhän Hengen johdatuksessa. Se on sama asia kuin kadotustuomio. Tämä löytyy selvästi Raamatusta, mutta "Tuomio-on-Jumalan" ei edes viitsinyt näitä jakeita lukea, mitä wewewe siteerasi ihan asiallisesti.

        Jh 20: 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään

        Mt 16:17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."


      • kirjoitusten_mukaan kirjoitti:

        Raamattu kieltää julistamasta omavaltaisesti kadotustuomioita, mutta Pyhän Hengen antamat tuomiot tulee ilmoittaa tuomitulle. Tämä asia ei ole mennyt juuri kenellekään perille, kun et sinäkään "Tuomio-on-Jumalan" millään pysty hyväksymään Raamattua. Jeesus antoi opetuslapsilleen tehtäväksi kieltää syntien anteekisaaminen Pyhän Hengen johdatuksessa. Se on sama asia kuin kadotustuomio. Tämä löytyy selvästi Raamatusta, mutta "Tuomio-on-Jumalan" ei edes viitsinyt näitä jakeita lukea, mitä wewewe siteerasi ihan asiallisesti.

        Jh 20: 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään

        Mt 16:17 Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18 Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

        "...Jeesus antoi opetuslapsilleen tehtäväksi kieltää syntien anteekisaaminen Pyhän Hengen johdatuksessa. Se on sama asia kuin kadotustuomio..."

        Siinä kohdassa, johon viittaat, ei puhuta mitään pyhän hengen pilkasta tai kadotustuomiosta. Mikään siinä kohdassa ei puolla tulkintaasi, jonka mukaan kerran pidätettyjä syntejä ei voisi saada myöhemmin anteeksi.

        Tulkitset Raamattua systemaattisesti väärin itse valitsemaasi tuomarin ja profeetan virkaa tukeaksesi. On sinun onnesi, että tuollainen synti on mahdollista saada anteeksi, mutta en usko sinun koskaan nöyrtyvän ja tunnustavan sitä syntiä. Jumala on sinun tuomarisi ja niin myös minun.


    • Jeesuksen sanojen perusteella ”kadotustuomion lausumista” ja anteeksiantamattomuutta on pidetty anteeksiantamattomana syntinä:

      Luukkaan evankeliumi:
      6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.

      Kuinka monta kertaa kadotustuomion saa lausua ennen kuin siitä muodostuu anteeksiantamaton synti? Kuinka monta kertaa saa jättää antamatta anteeksi ennen kuin menettää itse mahdollisuuden saada anteeksi? Tai kuinka kauan on mahdollista olla antamatta anteeksi ennen kuin se koituu itselle kadottavaksi synniksi? Tällaisiin kysymyksiin ei saada vastausta niiltä, jotka pitävät mainittuja syntejä kadottavina.

      Ikävä puoli tuossa tulkinnassa on se, että joku herkkä uskovainen voi pitää yhtä ainoaa kadostustuomion lausumista kadottavana syntinä tai sitä, että jättää yhden ainoan kerran antamatta anteeksi toiselle tämän synnin tai ei anna sitä syntiä heti anteeksi. Sen sijaan, että pelkäisimme yhden ainoan sanan, teon tai tekemättä jättämisen olevan kadottava synti, tulisi meidän tarkastella itseä ja omaa elämää kokonaisuutena. Kaikki synti kadottaa ja on harhaanjohtavaa takertua johonkin yksittäiseen syntiin, jota karttamalla voisi ehkä kadotustuomiolta välttyä.

      Jos olet tehnyt aviorikoksen, varastanut, valehdellut, murhannut, ollut tottelematon vanhemmilesi tai tehnyt minkä tahansa synnin, niin olet ansainnut kadotustuomion (Gehennan tulen). Kaikki synnit kadottavat, joten on väärin muodostaa oppi jostakin yhdestä ainoasta sanasta, teosta tai tekemättä jättämisestä, joka toisi kadotuksen ja vieläpä kertasuorituksena. Sen sijaan, että luulet pelastuvasi välttämällä jotakin yhtä tiettyä syntiä, on parempi ajatella niin, että et pelastu lainkaan, jos et saa kaikkia syntejä anteeksi ja ellei Jumala anna sinulle iankaikkista elämää.

      Et voi ansaita iankaikkista elämää millään hyvällä teolla tai pahan karttamisella, joten on parempi turvautua Jumalan armoon ja levätä herran Jeesuksen kristuksen täytetyn työn varassa kuin yrittää pelastaa itse itsensä oman hyvyyden tai tekojen kautta. On parempi jättää muut ihmiset tuomitsematta, jos näkee heidän syyllistyvän johonkin yksittäiseen syntiin tai elävän pitkäänkin syntiensä orjana. Jumala voi kutsua kenet tahtoo ja milloin tahtoo sisälle elämään eikä Herra ole antanut meille valtaa tuomita ketään lopullisella ja peruuttamattomalla tuomiolla tämän elämän aikana.

      Jos joku asettuu Jumalan paikalle tuomariksi ja langettaa muista peruuttamattomia ja lopullisia kadotustuomioita, niin hän tekee suuren synnin, mutta onneksi sen voi saada anteeksi, kunhan ei jää siihen tilaan ja jatka sitä väärämielistä tekoa. ”Kadotustuomion langettamisen saa anteeksi”, kun ei jatka sitä loputtomiin ja lakkaa toimimasta tuomarina Jumalan sijaan. Koska kyse on kuitenkin kadottavasta synnistä, on siitä tavasta hyvä pyrkiä eroon ja se on itse asiassa hyvin helppoa: kun et lausu enää kenestäkää kadotustuomiota, niin olet vapaa siitä pahasta tavasta.

      • Korjaan ja laitan tarkistetetun parannetun version parista kappaleesta tähän:

        Ikävä puoli tuossa tulkinnassa on se, että joku herkkä uskovainen voi pitää yhtä ainoaa kadostustuomion lausumista kadottavana syntinä tai sitä, että jättää yhden ainoan kerran antamatta anteeksi toiselle tämän synnin tai ei anna sitä syntiä heti anteeksi. Sen sijaan, että pelkäisimme yhden ainoan sanan, teon tai tekemättä jättämisen olevan kadottava synti, tulisi meidän tarkastella itseä ja omaa elämää kokonaisuutena. Kaikki synti kadottaa ja on harhaanjohtavaa takertua johonkin yksittäiseen syntiin, jota karttamalla voisi ehkä kadotustuomiolta välttyä.

        Jos olet tehnyt aviorikoksen, varastanut, valehdellut, juonut itsesi humalaan, murhannut, ollut tottelematon vanhemmillesi tai tehnyt minkä tahansa synnin, niin olet ansainnut kadotustuomion (Gehennan tulen). Kaikki synnit kadottavat, joten on väärin muodostaa oppi jostakin yhdestä ainoasta sanasta, teosta tai tekemättä jättämisestä, joka toisi heti kadotuksen ja vieläpä kertasuorituksena. Sen sijaan, että luulet pelastuvasi välttämällä jotakin yhtä tiettyä syntiä, on parempi ajatella niin, että et pelastu lainkaan, jos et saa kaikkia syntejä anteeksi ja ellei Jumala anna sinulle iankaikkista elämää.

        Lisätään vielä yksi näkökulma, jota jo aiemmassa viestissä sivusin.

        Jeesuksen opetus kadotustuomion lausumisesta ja tuomitsemisesta voidaan tulkita vielä siten, että sinua kohdellaan usein samalla tavalla kuin sinä kohtelet muita ihmisiä. Jos lausut kadotustuomion toisesta ihmisestä, niin tämä voi sanoa sinulle samat sanat ja jopa lisätä niihin jotakin. ”Saat kärsiä vielä enemmän helvetissä, jos sinne toisia tuomitset.” Niinpä meidän on hyvä muistaa se, että ”millä tuomiolla me mittaamme, sillä meidätkin mitataan ja jopa lisätään siihen.” (Matt 7:2) Tämä ei tarkoita sitä, että me emme saisi tuomita oikein ihmisten välillä ja ihmisiä ajallisissa asioissa, mutta lopullista ja peruuttamatonta kadotustuomiota meillä ei ole lupa toisesta ihmisestä lausua. (1Kor 6:1-8; Joh 7:24; Snl 24:23-25; 1Kor 4:3-5)


      • kopiokone
        unitaari kirjoitti:

        Korjaan ja laitan tarkistetetun parannetun version parista kappaleesta tähän:

        Ikävä puoli tuossa tulkinnassa on se, että joku herkkä uskovainen voi pitää yhtä ainoaa kadostustuomion lausumista kadottavana syntinä tai sitä, että jättää yhden ainoan kerran antamatta anteeksi toiselle tämän synnin tai ei anna sitä syntiä heti anteeksi. Sen sijaan, että pelkäisimme yhden ainoan sanan, teon tai tekemättä jättämisen olevan kadottava synti, tulisi meidän tarkastella itseä ja omaa elämää kokonaisuutena. Kaikki synti kadottaa ja on harhaanjohtavaa takertua johonkin yksittäiseen syntiin, jota karttamalla voisi ehkä kadotustuomiolta välttyä.

        Jos olet tehnyt aviorikoksen, varastanut, valehdellut, juonut itsesi humalaan, murhannut, ollut tottelematon vanhemmillesi tai tehnyt minkä tahansa synnin, niin olet ansainnut kadotustuomion (Gehennan tulen). Kaikki synnit kadottavat, joten on väärin muodostaa oppi jostakin yhdestä ainoasta sanasta, teosta tai tekemättä jättämisestä, joka toisi heti kadotuksen ja vieläpä kertasuorituksena. Sen sijaan, että luulet pelastuvasi välttämällä jotakin yhtä tiettyä syntiä, on parempi ajatella niin, että et pelastu lainkaan, jos et saa kaikkia syntejä anteeksi ja ellei Jumala anna sinulle iankaikkista elämää.

        Lisätään vielä yksi näkökulma, jota jo aiemmassa viestissä sivusin.

        Jeesuksen opetus kadotustuomion lausumisesta ja tuomitsemisesta voidaan tulkita vielä siten, että sinua kohdellaan usein samalla tavalla kuin sinä kohtelet muita ihmisiä. Jos lausut kadotustuomion toisesta ihmisestä, niin tämä voi sanoa sinulle samat sanat ja jopa lisätä niihin jotakin. ”Saat kärsiä vielä enemmän helvetissä, jos sinne toisia tuomitset.” Niinpä meidän on hyvä muistaa se, että ”millä tuomiolla me mittaamme, sillä meidätkin mitataan ja jopa lisätään siihen.” (Matt 7:2) Tämä ei tarkoita sitä, että me emme saisi tuomita oikein ihmisten välillä ja ihmisiä ajallisissa asioissa, mutta lopullista ja peruuttamatonta kadotustuomiota meillä ei ole lupa toisesta ihmisestä lausua. (1Kor 6:1-8; Joh 7:24; Snl 24:23-25; 1Kor 4:3-5)

        Unitaari on eksyttäjä ja väärässä hengessä. Häntä ei kannata noteerata ollenkaan,

        Unitaari on se, joka on tehnyt Pyhän Hengen pilkkaa. Tämän linkin takana on todisteet hänen tekemästä Pyhän Hengen pilkasta, eikä unitaarin tekemästä synnistä kyllä jää mitään epäselväksi.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15086725/isan-ja-pojan-ja-pyhan-hn-nimeen-myohempi-lisays#comment-92026867

        Kannattaa huomioida, että unitaari edustaa uskontoa, jota kutsutaan unitarismiksi. Se on Jehovan todistajien tapainen väärä uskonto, joka kieltää Jeesuksen Kristuksen olevan Herra ja Jumala. Tämän takia unitaari vastustaa myös lakia.


    • roskaPostiiii

      Henki on ihmisen mielikuvitusta . Se ei siis ole mitään konkreettisesti määriteltävää . Ajatusmalli "henki" voi todella olla toisesta naurettavin fiba syystä et olemme erilaisia eikä sama ideologia ole pakollinen .

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe