Kuivaliha

Poro

Kertokaa kuivalihan valmistuksen vaiheet alusta loppuun. Ostin poron sydämiä. Kiitos!

30

62346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Runttaaja

      Ne sydämethän pitää avata, mutta senhän taidat osatakin. Lihassa ei yleensä saa olla viittä senttiä vahvempaa kohtaa.

      Laita lihat 10 prosenttiseen suolaveteen (kilo merisuolaa ja 9 litraa vettä) ja anna olla siellä 28 tuntia 10 asteen lämpötilassa.

      Huuhtele kylmällä juoksevalla vedellä ja ripusta ulos kuivumaan, vaikka räystään alle.

      Ilmoista riippuen valmista tulee n. kolmessa viikossa, mutta voi mennä paljon kauemminkin. Kokeilemalla se selviää. Lihan paino putoaa n. 65%.

    • Make

      edelliseen viestiin vielä, että paikka pitää olla sellainen missä ilma kiertää ja hyvä olisi myös verkko etteivät linnut pääse käsiksi. Siis sellainen mihin eivät takerru kuitenkaan kiinni. Ja ilmeisesti olet pohjoisessa kuivattamassa?

      • Poro

        Asun Napapiirin tienoilla. Tein juuri noin, ja sittenhän tuo nähdään mitä tuli, kiitos!


      • mimma

        ei ne linnut kyllä kuiviin lihoihin koske! meillä on ollut monta monta kertaa kuivamassa, eikä ole linnut tulleet siihen.. kyllä se on sen verta suolasta, vaisto niille sanoo että kuolema tulee jos niitä närppii!


      • Anonyymi

    • etelän mies

      millä leveysasteella toimii

      • sanna

        Minä oon kuivattanu lihoja Kemijärvellä ja Lahessa. Kemijärvellä ei tietenkään mitään kuivausaikaongelmia, mutta Lahessa lihat kantsii laittaa kuivumaan uuden vuoden jälkeen. Kunhan on pakkasta.

        Tänä talvena oli silloin lauhaa enkä laittanut lihoja kuivumaan, koska pelkäsin niitten mätänevän. Nyt keveemmällä ois voinu laittaa ku tuliki pakkaset.

        Että kyllä niitä lihoja voi etelässäki kuivattaa kunhan on pakkasta ja tuulinen paikka. Voihan niistä lihoista tehä vähän pienempiä palasia kuivumaan ni kerkiävät ainaki.


      • takaisin
        sanna kirjoitti:

        Minä oon kuivattanu lihoja Kemijärvellä ja Lahessa. Kemijärvellä ei tietenkään mitään kuivausaikaongelmia, mutta Lahessa lihat kantsii laittaa kuivumaan uuden vuoden jälkeen. Kunhan on pakkasta.

        Tänä talvena oli silloin lauhaa enkä laittanut lihoja kuivumaan, koska pelkäsin niitten mätänevän. Nyt keveemmällä ois voinu laittaa ku tuliki pakkaset.

        Että kyllä niitä lihoja voi etelässäki kuivattaa kunhan on pakkasta ja tuulinen paikka. Voihan niistä lihoista tehä vähän pienempiä palasia kuivumaan ni kerkiävät ainaki.

        Olen myös kuivattanut kemijärvellä ja nykyään lahdessa jossa olen myös saanut onnistumaan. Laita vain aikaisemmin, tammikuussa. On hyvä parveke korkealla asuinalueela. Laitan pieniä eriä viikon välein.


    • Valkoinen

      Entäs sitten kun parin viikon jälkeen lihat ovat aivan valkoisia?

      • memu

        Missä sinä niitä lihoja pidät? Missä päin suomea asut ja kuivaat niitä? Minkälaiset ovat olleet sääolosuhteet?


      • valakonen
        memu kirjoitti:

        Missä sinä niitä lihoja pidät? Missä päin suomea asut ja kuivaat niitä? Minkälaiset ovat olleet sääolosuhteet?

        Maantieteellisesti Oulun korkeudella.Päivät on olleet aurinkoisia,pakkasta 4-15 astetta, yöt tosi kylmiä 15-25 pkkasta. Taisi unohtua se huuhtelu, oisko siksi vaalenneet?


      • Runttaaja

        Ei se vaarallista ole, mutta ikävän näköistä. Lihojen huuhtelu juoksevalla vedellä ennen kuivumaan laittamista olisi auttanut.


      • poronpallinpurija
        Runttaaja kirjoitti:

        Ei se vaarallista ole, mutta ikävän näköistä. Lihojen huuhtelu juoksevalla vedellä ennen kuivumaan laittamista olisi auttanut.

        joo meillä käytetään n. 4% suolaliuosta eli voip olla sillä 10 aika suolasta mut sehän riippuu suolaus ajasta


      • oulusta

        olisiko liikaa suolaa? minulle kävi samalla tavalla, syötäviä kuitenkin


      • kuivaliha xpertti
        Runttaaja kirjoitti:

        Ei se vaarallista ole, mutta ikävän näköistä. Lihojen huuhtelu juoksevalla vedellä ennen kuivumaan laittamista olisi auttanut.

        ja pieni tarkennus. Lihat pitää suolaliuksen jälkeen huuhdella SOKERIVEDELLÄ. Tällöin pintaan ei nouse valkoista suolaa.


      • Beef Jerk-Off
        oulusta kirjoitti:

        olisiko liikaa suolaa? minulle kävi samalla tavalla, syötäviä kuitenkin

        Laitoin noin sentin siivuja hirveä ja poroa kuivamaan. Ne oli ensin 22h merisuolassa (ja vähän sokeria) sitten kevyt huuhtelu ja siirto räystäälle. Ilmat on olleet loistavat kuivausta ajatellen, pakkasta, poutaa ja kova vinkka. Nyt kolmen vuorokauden jälkeen jotkut palat alkaa olemaan valkoisia ja toisissa alkaa kulmat valkenemaan. Onse perkele. Kuinka palion niitä pittäis huuhdella, etteivät valkene??


    • mmmmm243432342
      • kuivaliha

        Meilläpäin (koillismaalla) kyllä tehdään aivan erilailla, pääsääntöisesti käytetään sydäntä ja kuivaus ei missään nimessä aurinkoisella seinustalla....


      • jorma_KKK
        kuivaliha kirjoitti:

        Meilläpäin (koillismaalla) kyllä tehdään aivan erilailla, pääsääntöisesti käytetään sydäntä ja kuivaus ei missään nimessä aurinkoisella seinustalla....

        Tuli ostattua lähes rasvatonta naudanpaistia ja siitä ajattelin kokeilla. Paikka on aivan eteläsuomessa ja meren rannalla mutta lihat on mahdollista ripustaa joko pakastin tai kylmähuoneeseen jos sää ulkona ei ole suotuisa. Mitä olette mieltä onko onnistumisen mahdollisuuksia? :)


      • etelässä
        jorma_KKK kirjoitti:

        Tuli ostattua lähes rasvatonta naudanpaistia ja siitä ajattelin kokeilla. Paikka on aivan eteläsuomessa ja meren rannalla mutta lihat on mahdollista ripustaa joko pakastin tai kylmähuoneeseen jos sää ulkona ei ole suotuisa. Mitä olette mieltä onko onnistumisen mahdollisuuksia? :)

        Ei sitten millään. Kyseessä on maantieteellinen/ilmastollinen mahdottomuus! Yksinkertaisesti ilmasto ei ole tarpeeksi kuiva, jotta liha kuivaisi kuivalihaksi.

        Hukkaan menee "hyvät" lihat jos etelä-suomessa yrität.

        Ja se kylmiö/pakastin ei auta käytännössä mitään. Teoriassa jos lihoja siirtelisi yöksi pakkaseen ja päiväksi pihalle, homma toimisi muuten, mutta kun ilman kosteus on ulkona liikaa se liha ei yksinkertaisesti voi kuivua. Vaan se vain märkänee/pilaantuu!


      • onneaan yrittävä
        etelässä kirjoitti:

        Ei sitten millään. Kyseessä on maantieteellinen/ilmastollinen mahdottomuus! Yksinkertaisesti ilmasto ei ole tarpeeksi kuiva, jotta liha kuivaisi kuivalihaksi.

        Hukkaan menee "hyvät" lihat jos etelä-suomessa yrität.

        Ja se kylmiö/pakastin ei auta käytännössä mitään. Teoriassa jos lihoja siirtelisi yöksi pakkaseen ja päiväksi pihalle, homma toimisi muuten, mutta kun ilman kosteus on ulkona liikaa se liha ei yksinkertaisesti voi kuivua. Vaan se vain märkänee/pilaantuu!

        ostin just tänään muumaman kilon lihaa ja ajattelin kyllä kokeilla täällä turun lähistöllä josko onnistuisi. Tosi harmi kyllä jos tosiaan ilma on niin kosteaa. Mutta ajattelin laitta ohuita palasia ja nyt kuitenkin luvattu pakkasia öiksi. Toivotaan parasta ja harmi jos lihat menee sitten pilaan.. Pitää vaan laittaa tuuliseen paikkaan..


      • Beef-Jerk
        onneaan yrittävä kirjoitti:

        ostin just tänään muumaman kilon lihaa ja ajattelin kyllä kokeilla täällä turun lähistöllä josko onnistuisi. Tosi harmi kyllä jos tosiaan ilma on niin kosteaa. Mutta ajattelin laitta ohuita palasia ja nyt kuitenkin luvattu pakkasia öiksi. Toivotaan parasta ja harmi jos lihat menee sitten pilaan.. Pitää vaan laittaa tuuliseen paikkaan..

        Käykös tämä jokaisella lihalla vai pitääkö sen olla vähärasvainen? Entäs sitten koneella kuivattaessa?


      • Beef Jerky
        Beef-Jerk kirjoitti:

        Käykös tämä jokaisella lihalla vai pitääkö sen olla vähärasvainen? Entäs sitten koneella kuivattaessa?

        Jerkyä. Palanen ulkofilettä (lehmän) viipaloidaan poikkisyin puolen sentin siivuiksi, sitten siivut leikataan 2-3 sentin levyisiksi suikaleiksi. Lihat laitetaan yöksi marinadiin, jonka jokainen saa kehitellä itse, minä käytän aika tulista sekoitusta. Aamulla lihat pyyhitään liioista litkuista ja ladotaan vieriviereen uuniritilälle ja uunin lämpö plus 50 ja luukku raolleen.
        Alle vrk ovat valmiita syötäviksi. Rapeata ja hyvää!


      • poromies lynx
        Beef Jerky kirjoitti:

        Jerkyä. Palanen ulkofilettä (lehmän) viipaloidaan poikkisyin puolen sentin siivuiksi, sitten siivut leikataan 2-3 sentin levyisiksi suikaleiksi. Lihat laitetaan yöksi marinadiin, jonka jokainen saa kehitellä itse, minä käytän aika tulista sekoitusta. Aamulla lihat pyyhitään liioista litkuista ja ladotaan vieriviereen uuniritilälle ja uunin lämpö plus 50 ja luukku raolleen.
        Alle vrk ovat valmiita syötäviksi. Rapeata ja hyvää!

        Tuolla "beef jerkyn" uunikuivauksella ei ole sitten mitään tekemistä lihan kylmäkypsytyksen kanssa.¨

        Lämpötila ( 50C) on aivan liian korkea ja se vaikuttaa makuun olennaisesti.


      • Urbaanijuntti
        etelässä kirjoitti:

        Ei sitten millään. Kyseessä on maantieteellinen/ilmastollinen mahdottomuus! Yksinkertaisesti ilmasto ei ole tarpeeksi kuiva, jotta liha kuivaisi kuivalihaksi.

        Hukkaan menee "hyvät" lihat jos etelä-suomessa yrität.

        Ja se kylmiö/pakastin ei auta käytännössä mitään. Teoriassa jos lihoja siirtelisi yöksi pakkaseen ja päiväksi pihalle, homma toimisi muuten, mutta kun ilman kosteus on ulkona liikaa se liha ei yksinkertaisesti voi kuivua. Vaan se vain märkänee/pilaantuu!

        Höpö höpö. Olen tehnyt kymmeniä kertoja kuivalihaa räystään alla pääkaupunkiseudulla. Hirvestä, porosta ja naudasta. Joka kerta on hyvin onnistunut.


    • El_Presidente1

      Huomenna pitäis lihat viedä kuivamaan, nyt ne ovat suolavedessä marinoitumassa. Me teimme sellaisen kanaverkkokopin johon lihat laitetaan riippumaan. Tuo koppi sitten viedeään tuolla maalla asuvien vanhempieni vanhan saunarakennuksen katolle.
      Viimevuonna kuivasin tällä tavalla lihaa ensimmäisen kerran ja kaikki oli syöty reilussa viikossa. Tänä vuonna ostin nyt 8 kiloa ulkopaistia ettei heti lopu kesken.
      Niin oli niitä syöjiäkin, en tosiaan itse niitä kaikkea syönyt.
      Me kuivaamme niitä täällä Oulun seudulla.

    • janne p

      eipä taida olla pääkaupunkiseudulla hajuakaan miltä oikea kuivaliha maistuu jos kerran on onnistunut "monta kertaa"... :D

      • on noita nähty

        Savukosken kuivaliha markkinoilla useasti käyneenä luulisin sen tiedon omaavani, vai tekevätkö jotain feikkilihaa sinne myyntiin ?
        Tosin olen aina ihmetellyt, mikä siinä kuivalihassa muka on niin kova juttu, sitkeetä suolasta sontaa, siinä se.
        Lähinnä kai se ilmentää ruokakulttuurin kehittymättömyyttä. verrataan sitä vaikka Parman kinkkuun tai Pata negroon, niin onhan se tosi alkeellinen tuote, myös maultaan.


    • sussu999

      Osta poka koko poro multa. Raajot sen ja vähän suolaat ja lyöt kuihvuun. On se poka hyä

    • kuivaliha on ennen pakastimia ja kaappeja ollut ainut konsti saaja lihat säilyyn.
      kuka sitä on oppinu syömään niin siihen tullee himo.
      ne parmankinkut ja muut mäjättämällä kypsytetyt hain evät ja mursunlihat on ihan toinen juttu. syökööt jos tahtovat.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe