Älkää viitsikö naurattaa jatkuvasti

Miksi ihmeessä te filosofit yritätte keksiä omia teorioitanne siitä, miten
fysikaalinen maailma toimii, kun tieteelliset tuloksenne aiheesta ovat pyöreä nolla?

Toivotan kaikki uteliaat tervetulleiksi tutkimaan tätä universumia missä elämme mutta
varoitan, että tarvitaan joitakin preliminaareja. Ja hyvin vakavaa paneutumista.
Me emme nimittäin heittele ilmoille heti ensimmäistä ajatusta mikä päähän sattuu
tulemaan! Maailma noudattaa jostakin ihmeen syystä matematiikkaa - siitä voitte
filosofoida - ja juuri siitä syystä moderni fysiikka ei saa filosofeilta mitään!

13

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KuolinNauruun

      Tosiaan täällä on riittänyt kaikenmaailman asiat valmiiksi tietäviä jääräpäänaurattajia jopa niin paljon, että tänne ei ole viitsinyt enää muutamaan kuukauteen kirjoitella mitään. Miksipä turhaan?

      Mitä tuohon todellisuuden matemaattisuuteen tulee, niin eräänlaista filosofiaahan sekin tietenkin on enemmän kuin mikään tieteen tulos. Filosofoidahan toki aina saa ja esittää filosofisia hypoteesejä (kuten esim. Tegmark: "maailmankaikkeus on matematiikkaa"), mutta ainakaan kvanttimekaniikka - joka on tiedettä - ei pysty tätä filosofiaa vahvistamaan. Minkäänlaista matemaattista kuvausta ei ole olemassa yksittäiselle "valinnalle", tai "aaltofunktion romahtamiselle", vaan matematiikka on aivan hiljaa ilmiön edessä.

      Tässä kolmen minuutin videonpätkässä asian luonne selvitetään mielestäni hyvin, etenkin videon loppuosiossa.

      https://www.youtube.com/watch?v=NRmsdiZWLJc

    • palstaaseurannut

      "Miksi ihmeessä te filosofit yritätte keksiä omia teorioitanne siitä, miten
      fysikaalinen maailma toimii, kun tieteelliset tuloksenne aiheesta ovat pyöreä nolla?"

      Jos viittaat siihen tämän palstan vakiokirjoittajaan, joka käyttää nimimerkkiä MrPressure, nykyisin usein pitkällä numerosarjalla lisättynä, niin väittäisin, ettei hän ole mikään filosofikaan. Mutta vielä vähemmän hän tietenkään on fyysikko. Hän on vain asiantuntematon yksityisajattelija, eräänlainen kylähullu, joka on keksinyt omia "teorioitaan" vaikka mistä asioita ja on vakuuttunut niiden paikkansapitävyydestä, vaikka ne on jo vuosia sitten moneen kertaan osoitettu mahdottomiksi ja täysin yhteensopimattomiksi sen kanssa, mitä fysiikasta tiedetään. Hän on kyllä yrittänyt lukea fysiikkaa ja kosmologiaa käsitteleviä kirjoja, mutta kun hän ei ole niitä ymmärtänyt, hän on väittänyt juuri sen seikan, ettei hän niitä ymmärrä, todistavan, että nykyiset teoriat ovat väärin.

      Hän on jo vuosia kirjoitellut fysiikka- ja tähtitiede-palstoilla, mutta vasta kuukausina hän on jostakin syystä siirtynyt kirjoittelemaan enimmäkseen tälle filosofia-palstalle.

      • Savorinen sopii kyllä paremmin tänne filosofiapalstalle. Filosofia kun ei ole tiedettä, niin tyhjä parran pärinä ja käsien heiluttelu mahtunee tänne.


    • haloo.herätys

      Täällä filosofeja ole :D

    • MrPressure138999999

      "Me emme nimittäin heittele ilmoille heti ensimmäistä ajatusta mikä päähän sattuu"

      Heh heh heh 😂😂😂

      Mitä muuta väite laajenevasta avaruudesta on kuin hatusta tempaistu ensimmäinen höpö höpö selitys valon yleiselle punasiirtymälle?!?

      .

      • Osaako kukaan auttaa minua. Minulla on pakonomainen tarve kirjoittaa laajenevista tihentymistä, vanhasta valosta ja kaiken turpoomisesta. En kylläkään ymmärrä höykäsenpöläystäkään siitä, mitä kirjoitan. Mutta jokin ääni kuiskaa minulle, että jos kirjoitan, niin minusta tulee maailmankaikkeuden viisain ihminen.

        Osaako joku auttaa, että pääsisin pois tästä osp-oravanpyörästä?
        Help me!!! 👍👍👍


        .


      • OnesimpIeprincipIe.com kirjoitti:

        Osaako kukaan auttaa minua. Minulla on pakonomainen tarve kirjoittaa laajenevista tihentymistä, vanhasta valosta ja kaiken turpoomisesta. En kylläkään ymmärrä höykäsenpöläystäkään siitä, mitä kirjoitan. Mutta jokin ääni kuiskaa minulle, että jos kirjoitan, niin minusta tulee maailmankaikkeuden viisain ihminen.

        Osaako joku auttaa, että pääsisin pois tästä osp-oravanpyörästä?
        Help me!!! 👍👍👍


        .

        Osaako kukaan muu laskea takaperin kolmeen? Yksi, kaksi ja kolme, voitin vaikka mulla oli toinen silmä kiinni (isäenon hellyydenosoituksen jälkeen).


      • OnesimpIeprincipIe.com kirjoitti:

        Osaako kukaan auttaa minua. Minulla on pakonomainen tarve kirjoittaa laajenevista tihentymistä, vanhasta valosta ja kaiken turpoomisesta. En kylläkään ymmärrä höykäsenpöläystäkään siitä, mitä kirjoitan. Mutta jokin ääni kuiskaa minulle, että jos kirjoitan, niin minusta tulee maailmankaikkeuden viisain ihminen.

        Osaako joku auttaa, että pääsisin pois tästä osp-oravanpyörästä?
        Help me!!! 👍👍👍


        .

        Ensinnäkin, kirjoitat näennäisen loogisesti, ilman pahoja kirjoitusvirheitä.
        Osaat jopa tehdä kappalejaon. Sinussa ei ole mitään muuta vikaa, kuin että
        olet trolli.


    • cobe

      Filosofia on tavallaan perusta kaikelle.
      Miksi teorioita? Monta eri käyttöä on keksitty. Vaikka haastamaan aiemminopittua, yhtenä monistä.

      • No eikä ole!
        Kieli on kaiken sen perusta, jonka avulla voi ymmärtää toista ihmistä muutoinkin, kuin lyömällä mammutin luulla toista leukaan.

        Jos ollaan vakavempia, niin matematiikan alla on vielä syvempi rakenne: logiikka.
        Kaikki lähtee logiikasta (kunhan on se yhteinen kieli, ettei tarvitse niitä mammutin luita),
        puhtaasta ihmismielen timantista.

        Sieltä käsin voidaan sitten jatkaa eteenpäin esittelemällä vaikkapa yhtäsuuruusmerkki puhtaasti logiikan kautta.
        Logiikkaa voidaan lähestyä useammaltakin suunnalta mutta ne ovat kaikki yhtäpitäviä,
        mikä sinänsä on predikaatti-logiikan määrittelemä "symboli".

        Suosittelen logiikan ja tieteellisen metodin alkeiskursseja niille, joille yllä olevasta jäi
        jotakin epäselvää. Minä en ala täällä opettamaan.


    • elbanaali

      Uusimman tutkimuksen mukaan Espanjan tämä kovin suosittu kansallistauti, eli melanooma, eli liiasta auringosta aíheutuva syöpä, ei johdukaan auringosta, vaan huonoista geeneistä.

      Espanjalaisten olisi kuulunut asua alunperin pohjoisnavalla, mutta se nyt myöhäistä.

    • yritäjotajuta

      Mahtaakohan itse aloittaja tietää miksi hänelle aina nauretaan kadullakin? :D:D:DSKDFG

      • Ei tiedä, mutta kerro toki jos tiedät


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3279
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      553
      3091
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2503
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2022
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1672
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      119
      1365
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1225
    Aihe