MyHeritage - eskimo/inuiitti %

Kiinnostaisi tietää millaisia Eskimo/Inuiitti tuloksia (%) olette saaneet MyHeritage DNA testeistä.

Itselläni 2%.
Mietin onko jo iso luku.

Ulkoisesti näytän enemmänkin ruotsalaiselta, vaikka skandinaavisia geenejä on 0%. Suomalaisia on 85.5%
Ilmoita

Mulla on 97,5% suomalainen ja 2,5% eskimo/inuiitti. Ei siis muita etnisyyksiä. Hieman minäkin ihmettelen, mistä tuo tulee. Itä-Suomesta olen.
Ilmoita
Itselle tuli 85%suomalainen 12% irlanti skotti ja loput keskiaasia niin vähän mietin että onko luottamista koska suvussa pitäis olla esim romania venäjä ja niitä ei ole
Vähän mietin että pitäisikö tehä eri firmalla mikä teidän mielipide
Ilmoita
Olen suositellut kaikille Family Tree DNA:n FF-testiä (Family Finder eli etäserkkutestiä). Nyt on 18.6. 2018 asti tarjoushinta 59 taalaa eli n 50 ekua. Yleensä elokuussa on myös tarjoushinnat.

Jo tehdyn My Heritagen Family Finder- eli etäserkkutestin tuloksen voi siirtää Finland DNA projektin tietokantaan https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background - En tiedä, miten se käytännössä tapahtuu, kuvan JOIN-painikkeen kautta tai esim. administraattori Laurilta neuvoa kysyen (sp löytyy projektin sivulta). Projektissa on jo 12 500 jäsentä, saa jo hyvin serkkuosumia + sitten muista maista.

My Heritage mainostaa testiään paljon, mutta sen testistä ei voi edelleen tehdä (kalliita) haploryhmätestejä, joista näkee, mitä kautta suoran isä-isä-isä- jne linjan tai suoran äiti-äiti-äiti jne linjan on aikoinaan Suomeen tullut. - Perustietoa DNA:sta: https://www.kurrinsuku.net/

Nuo pienet inuiitti-, Amerikan alkuasukas- ym osumat ovat käsittääkseni jonkinlaista testin taustakohinaa, joista ei tarvitse välittää. Family Tree DNA (FTDNA) ei niitä ilmoita. Eihän meillä voi olla esi-isissä 5-10 sukupolven päässä tuollaisia etnisyyksiä (tai jos on, se olisi hyvin harvinaista). Suomalaisten N-haploryhmän miehillä on hyvin kaukaisia yhteyksiä Kiinaan, Pekingin lähellä tehtyihin muinais-dna -löytöihin ja joillakin naisilla myös kauas itään, mutta nämä yhteydet ovat ainakin 10 000 vuoden takaa eivätkä voi näkyä Family Finder -testissä.
1 VASTAUS:
Siirsin DNA-datani MyHeritagesta FTDNA:han ja siellä myös näkyy tämä pieni aasialaisprosentti, joten kyllä myös FTDNA sen ilmoittaa, mutta ilmoittaa kuitenkin, että se voi olla todella jonkinlaista "taustakohinaa".

Arvioiko FTDNA siis uudelleen etnisyyteni, vai kopioiko se suoraan vain sen, minkä MyHeritage on jo ilmoittanut?
+Lisää kommentti
Itselläni on eskimo-geenejä 1,8 %, eikä kai se ihme ole. Eskimotkin tietääkseni lähtivät Afrikasta kuten me muutkin ja vaelsivat jostakin Aasian, Venäjän, Kiinan kautta Beringinsalmelle jne. Muuten olen suomalainen 94 % ja 4% itä-euroopalainen. Siis MyHeritage-tulos.
2 VASTAUSTA:
Minulla aivan samat tulokset. Esi-isämme ja -äitimme ovat kuljeksineet tänne Suomeen samanlaisia reittejä? Äitini oli Kainuusta ja isäni Kannakselta.
Jääkaudella Kanadaa peitti jäätikkö, joka erotti sen eteläpuolelle asettuneet nykyisten intiaanien esivanhemmat jäätikön pohjoispuolella asuneista eskimoiden esivanhemmista. Nykyisen Beringinsalmen paikalla oli Beringinsalmen maakannas, joka yhdisti Aasian ja Alaskan, ja eskimoiden esivanhemmat olivatkin kulttuurisesti ja etnisesti aasialaisia.
Eskimoiden ja intiaanien esivanhempien ei mainita lähteneen Afrikasta? Itse olen Eskimo/inuiitti 2,4% ja ilman testejä olen monessa sukupolvessa metsälappalainen (saamelainen) niin isän kuin äidinkin puolelta! Suomalainen 88,2% ja muita on Englantilainen, Keskiaasialainen ja Amazonian alkuperäiskansat? Noista markkinoilla olevista DNA-testeistä ei mikään testaa saamelaisuutta? Otan nuo DNA-testit huumorilla ja uskon enemmänkin ihan asiakirjoihin pohjautuvaan sukututkimukseen! Hesarissa oli viime viikolla vertailtu neljää markkinoilla olevaa testiä ja lähes kaikki antoivat samat tulokset "koehenkilöille". Binestähän nämä on esimerkiksi käyttämäni MyHeritage salli sukupuun laatimisen 200 henkilöön asti ja sen jälkeen pitää maksaa noin 60 € laajennuksesta johon sisältyy 2500 henkilöä, mutta kun sukupuuta yrittää täydentää sivuston ehdottamilla löydöillä niin taas pitäsi maksaa lisää ja maksu menee joka vuosi automaattisesti jos et sitä kiellä erikseen.
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmoita
Laitoin tänne just oman juttuni. Minusta hämmästyttävintä on Venäjän alueen geneettisten tietojen puuttuminen testistä.Siksi ei kannata tuhlata moiseen. Olin 98% suomalainen ja 2% inuiitti. Heidän etnistä alueettaan on myös Siperissa, joten ei se ihmetytä.
2 VASTAUSTA:
Tein 2 vuotta sitten geenitestin Ancestry by DNA ja tulos oli 41 % itä-aasia, 58% eurooppalainen, 1 % afrikkalainen. Tänä vuonna tein MyHeritage testin, tulos oli 88% suomalainen, 9 % skandinaavi, 1.2 % inuutti, 1.3 % pohjois-eurooppalainen. Inuutti tulos tulee muinaisista yhteyksistä siperiankansoihin. Suomalaisissa on monissa myös etelä-siperian skyyttejen ja ehkä Taklimakanin muinaisen väestön vaikutusta, näin luulen. Mielenkiintoista...kansat ovat vaeltaneet pitkiä matkoja ja samalla sekoittuneet matkan varella oleviin väestöihin. Se, että meissä monissa on myös itäistä perimää tekee meistä suomalaisista melko uniikkeja suhteessa euroopan muihin kansoihin.
Osa meistä on tullut keski-euroopasta balttian kautta joten venäläinen osuus puuttuu, kuten itsellänikin ja sa korvautuu skandinaavisella osuudeöflla. Näin oletinkin jo testiä teetträessä ja se myös todentui. olen saanut 24000 vastausta 42 maasta, Täytyy todeta miten hyvin se kaivaa jos on tietoa johon verraata, Monet haluavat salaTA NÅIN EI VOI TUNNISTAA
+Lisää kommentti

Ilmoita
1,5% inuiitti täälläkin. Itsekin mietiskelin että tuo on hyvin vanhaa perua mikäli pitää paikkaansa. Sukujuuret on tiedossa 1500 luvun lopulle asti ja siellä ei inuiitteja ole. Minulla on myös skottilaisia juuria joten pidin toisena vaihtoehtona, että olisi jotain viikinkien perua niiden Grönlannin asutuksesta.
Ilmoita

Ilmoita

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmoita
Minullakin 2% eskimo dnata ja 22 % balttialaista dnata. Siskoni tyttärellä, joka on puoleksi Itävaltalainen on 10% skandinaavista verta. Tietääkseni minulla pitäisi sekä olla ruotsalaisia sukujuuria, ja varmaan muutama tippa venäläistä vertakin. Venäjä ei esiinny MHssa ollenkaan, mutta joka kolmannella (kansainvälisestikin) näyttää olevan suomalaisia sukujuuria. Taitaa nämä dna arviot mennä vähän oudosti näillä yrityksillä.
Ilmoita
Venäläisille testit ovat kalliita ja ao firmat ovat amerikkalaisia... Mutta tuo "suomalaisten" osuus venäläisten DNA:ssa tarkoittaa Venäjän suomalais-ugrilaisia kansoja, jotka ovat suureksi osaksi slaavilaistettu jo keskiajalta lähtien, mitä nyt ihan pohjoisessa on....
https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_N1c_Y-DNA.shtml
Ilmoita

Ilmoita
Voisivatko nuo eskimo-/inuiittigeenit viitata saamelaisiin?
Ilmoita
Ira Viheriälehto kirjoittaa blogissaan näistä harvinaisista etnisyysprosenteista :
https://www.etlehti.fi/blogit/kadonneen-suvun-metsastaja/dna-testi-paljastaa-mista-tulet
Jotkut tosiaan ovat saaneet mm. prosentin eteläamerikkalaisuutta. Näitten yhteyksien täytyy olla peräisin 10-20 000 vuoden takaa, kun Amerikan alkuasukkaat olivat vielä Pohjois- ja Keski-Aasiassa. Suomen miehistä n 55-60 %:lla on N-haploryhmä, jota on löydetty Kiinasta, Pekingin pohjoispuolelta, n 10 000 vuoden takaisista muinais-dna-löydöistä. N-ryhmän miehet ovat voineet tuoda mukanaan siperialaista perimää omaavia naisia.
Saamelaisilla on pitkälti samat haploryhmät kuin suomalaisllakin, esim. DNAland yhdistää ne etnisyyskartassaan.
Lisää haploryhmistä https://www.kurrinsuku.net/7
1 VASTAUS:
"Pohjois- ja Keski-Aasiassa" ... Itä-Aasiassa tietysti, miksei myös aikaisemmin Kesk-Aasiassa, sitä kauttahan ihmiset Afrikasta paljolti kulkivat

Ira Vihreälehdolta (ei Viheriä...), löytyi blogi "Minkä DNA-testin ottaisin"? https://www.etlehti.fi/blogit/kadonneen-suvun-metsastaja/minka-dna-testin-ostaisin
olisi muitakin...
+Lisää kommentti

Ilmoita
1 %, Vois tulla Siperian pohjoista rannikkoa länteen kulkeutuneista, jotka koukkasivat sitten etelään?
Ilmoita
Ylen verkkosivulla (yle.fi/uutiset) on tänään 3.11. just juttu "Geeneissämme piilottelee tuntemattomia esi-isiä" , jossa on mm. , että "Piakkoin julkaistavassa artikkelissa kerrotaan, miten muun muassa aasialainen vaikutus näkyy suomalaisten perimässä."... "– Iso ero on, että meillä on 5–10 % aasialaista perimää genomeissamme ja sillä tavalla poikkeamme muusta Euroopasta. Sama näkyy pohjoisvenäläisillä ja vähäisemmässä määrin eestiläisillä, professori Päivi Onkamo sanoo."
No, kohta saadaan sitten lisätietoa! Ja mitä reittiä tänne tulleet ja milloin. Onhan ilmasto ollut välillä lämpöisempi. miksei sitten vaikka Jäämeren kautta?
Ilmoita
PHannele. Ei saa yleistää ja ymmärtää väärin. Tämä koskee vain osaa suomalaisista, pääasiassa itäsuomalaisia. Toki löytyy koko maasta. Tulosta mm. Venäjän miehitysajoista, joka näkyy silloisessa pienessä populaatiossa vahvasti. Toki tulosta myös muusta kanssakäymisestä. Ei tarkoita, että olisi joku tullut SIperiasta suoraan tänne vaan muutto tapahtuu muutamien sukupolvien aikana. Suomalainen DNA-keskustelu on ihan hakoteillä ja hakee klikkiotsikoita iltapäivälehtiin ja wannabe asiantuntijoiden vetämissä ryhmissä tietoja hämmennetään mutupohjalla mielikuvia lisäämällä.
1 VASTAUS:
Kyllä Saukkonen on kirjottanut kirjankin DNa perusteisesti suomalaisiata ja eurooppalaisista, Ei tarvitse mutupohjaista tietoa
+Lisää kommentti
Haluan muistuttaa että venäläiset eivät voi lähetä omia DNA testeja Venäjän ulkopuolelle,koska se on kieletty laissa.Eli ne venäläiset jotka löytyy mun % lukemassa,joko ovat ulkomailla tai sukulaiset ovat sieltä ja näin avustivat perhejäseniä geeni testien teossa.
Itsekin 0,9 inuutti ja 27% suomalainen, ja loput ovat baltia ja venäjä.
1 VASTAUS:
Kyllä venäjältä on tullut DNA testejä minun sukuuni jopa tunnetuja ja myöskin tuntemattomia jotka on asuneet venäjällä kauan
+Lisää kommentti

Ilmoita
Mummot
Ilmoita
Minun puolisonikin on 1% inuiitti. Suku varmaan Lapin perukoilta.
Minä taas 100% suomalainen, vaikka oletin ruotsalaista ja venäläistä sukua..
1 VASTAUS:
Suomalaisuus koostuu mm. venäläisestä ja ruotsalaisesta perimästä, ei täällä ole mitään omaa ihmissukua ahvenesta lähtien kehittynyt.
+Lisää kommentti
Eilen 27.11. julkistettiin tutkimusraportti suomalaisten (Levänluhta) ja Kuolan niemimaan muinais-DNA-löydöistä. Ylen nettisivulta: DNA-tutkimus osoitti: Leväluhdan salaperäiset vainajat olivat aikansa taviksia, Meissä on yhä himppu siperilaista "Kuolan muinaisten asukkaiden siperialaisuus oli tullut perimään 4 000 vuotta sitten ja osoittautui Suuren Peurasaaren tutkituilla hyvin vahvaksi, puolikkaaksi heidän perimästään. Myöhemmin sitä levisi myös Suomen alueelle." Samoin voi kuunnella Ylen Areenan Tiedeikkunasta "Muinaisgenomitutkimus kertoo mistä kansoista nykysuomalaiset on sekoitettu." "Nykytiedon valossa olemme kaikki sekoituksia eli geneettisesti puhtaita umpisuomalaisia ei ole olemassakaan." (löytyvät helposti googlaamalla). - Saamelaisetkin ovat sekoitusta.
1 VASTAUS:
Sain myös testivastauksen. Onko kaikilla suomalaisilla inuiitti geeni? Mulla 0.9% vaikka olen 28%viikigi! Ja suomalainen 72.1%.

+Lisää kommentti

Ilmoita
Olen 97,3 prosenttisesti suomalainen ja 2,7 prosenttisesti eskimo/inuiitti. Kotoisin Etelä-Karjalasta savolaisin sukujuurin.
Ilmoita

Ilmoita
Inuiitti tulee kanadan ja saamelaisten kautta, tuskin Gronlannista
1 VASTAUS:
Siinä tapauksessa pikemminkin jupikki-geenejä, ei inuiitti. Alaskan eskimot ovat enimmäkseen jupikkeja.
+Lisää kommentti
Suku Forumiin tullut asiantunteva ja selventävä kirjoitus asiasta. Googlatkaa Suku Forum ja sieltä sitten alempaa kohta DNA ja sukututkimus ja sieltä etnisyyslaskurit - eskimoa, intiaania, saamelaista? My Heritagella ei ole pohjoissiperialaista tai erikseen saamelaista etnisyyttä testatuissaan, joihin verrata suomalaisten tuloksia, sen takia tulee tuollaista mitä heillä on...
Ilmoita
Tänään tuli vastaus amerikasta DNA-testiin. Olen siis 98,4 % eurooppalainen ja 1.6 % Itä-Aasialaista geeniperimää. Olen siis 98,4 % suomalainen ja 1,6 % Eskimo/Inuiitti sukua.
Odotin kyllä parempaa selontekoa. Maksoin siis ihan tyhjän päiväisestä tutkimuksesta. Eihän alkuperäistä suomalaista ole, vaan jostakin ollaan tänne periferiaan tultu. Ei nämä tämmöiset tutkimukset tutkimukset kyllä avarra juuri mitään.
Ilmoita

Ilmoita
Joo. Samaa rahastusta kuin muutkin tämmöiset...
Kun tiedossa on, että karjalasta, venäjältä esi- isiä sekä pohjois ruotsista....useampia sukupolvia...Mikä mättää.
93% suomalaista - mitä se on? Keskieurooppaa 6% ja eskimo,o 1%.
Ilmoita
Mulla eskimoa 2,3% , keskiaasiaa 1,2% ja loput suomee. Olen itä-suomesta kotoisin.
Ilmoita

Ilmoita
Minun Iniuutti % on 1,7. Japanilaista 0,9, keskiaasialainen1,2, itäeurooppalainen 5,6, pohjois-länsieurooppalainen 90,6.
Ilmoita
Olen sellaista ihmetellyt, että kun tarkastelen "osumieni" sukupuita aina 1600-luvulle saakka jopa, niin vain Karjalasta, Laatokan etelä- ja länsipuolelta olevien sukujen DNA-jälkeläisillä on "eskimoa" n 0.8-2,1 %. Ei muualta Suomesta alunperin kotoisin olevien sukujeni jäsenillä. Otokseni on tietysti pieni - alle 100 sukupuuta.
Sisarellani, hänen tytärellään, minun tyttärelläni ja erityisesti hänen lapsellaan selvästi esikimopoimut silmissä. Toinen puoli perimästäni tulee Karjalasta - toinen Keski-Euroopasta.
Ilmoita

Ilmoita
Nuo pikku prosentit tulee saamelaisperimän kautta. Joskus n. 4 000 vuotta pohjoiseen tuli siperialaista perimää, joka sekoittui saamelaisiin. Saamelaisia asui vielä 1500-luvulle asti koko Suomessa ("metsälappalaiset"). He sulautuivat uudisasukkaisiin , osa kuoli nälänhädissä, osa muutti pohjoisemmaksi. http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=39573
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

MyHeritage - eskimo/inuiitti %

Kiinnostaisi tietää millaisia Eskimo/Inuiitti tuloksia (%) olette saaneet MyHeritage DNA testeistä.

Itselläni 2%.
Mietin onko jo iso luku.

Ulkoisesti näytän enemmänkin ruotsalaiselta, vaikka skandinaavisia geenejä on 0%. Suomalaisia on 85.5%

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta