MyHeritage - eskimo/inuiitti %

2018kuu

Kiinnostaisi tietää millaisia Eskimo/Inuiitti tuloksia (%) olette saaneet MyHeritage DNA testeistä.

Itselläni 2%.
Mietin onko jo iso luku.

Ulkoisesti näytän enemmänkin ruotsalaiselta, vaikka skandinaavisia geenejä on 0%. Suomalaisia on 85.5%

149

21453

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cot

      Mulla on 97,5% suomalainen ja 2,5% eskimo/inuiitti. Ei siis muita etnisyyksiä. Hieman minäkin ihmettelen, mistä tuo tulee. Itä-Suomesta olen.

      • Anonyymi

        Olet suomalainen onneksi olkoon :)


      • Anonyymi

        Olet home sapiens, nii kuin me kaikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet suomalainen onneksi olkoon :)

        Mikä onni se on?


      • Anonyymi

        Minulla on muistaakseni 1% suomalaisuus 88%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet suomalainen onneksi olkoon :)

        Mikä onni se on?


      • Anonyymi

        Suomalaisilla on esivanhempia Siperiasta ja niin on myös eskimoilla. Siperialainen geeniperimä ei kuitenkaan ole edustettuna kaupallisissa geenitesteissä, joten testi yhdistää suomalaisten siperiaperimän eskimoihin ja ehkä joskus myös Amerikan intiaaneihin tai itäaasialaisiin.


    • Tietämäton

      Itselle tuli 85%suomalainen 12% irlanti skotti ja loput keskiaasia niin vähän mietin että onko luottamista koska suvussa pitäis olla esim romania venäjä ja niitä ei ole
      Vähän mietin että pitäisikö tehä eri firmalla mikä teidän mielipide

      • Anonyymi

        venäjää ei my heritagessa ole edes eli ei ole mahdollista saada tuloksissa venäjää... vähän harmittaa kun tiedän että minussa on venäläisi juuria mutta olisin halunnut tietää kuinka paljon! tuloksena oli 99% suomalaine ja 1% inuiitti


      • Anonyymi

        Jos Romanian tai Venäjän sukulainen on monen sukupolven päässä, häneltä ei ole välttämättä periytynyt kovinkaan paljon geenejä.


    • Olen suositellut kaikille Family Tree DNA:n FF-testiä (Family Finder eli etäserkkutestiä). Nyt on 18.6. 2018 asti tarjoushinta 59 taalaa eli n 50 ekua. Yleensä elokuussa on myös tarjoushinnat.

      Jo tehdyn My Heritagen Family Finder- eli etäserkkutestin tuloksen voi siirtää Finland DNA projektin tietokantaan https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background - En tiedä, miten se käytännössä tapahtuu, kuvan JOIN-painikkeen kautta tai esim. administraattori Laurilta neuvoa kysyen (sp löytyy projektin sivulta). Projektissa on jo 12 500 jäsentä, saa jo hyvin serkkuosumia sitten muista maista.

      My Heritage mainostaa testiään paljon, mutta sen testistä ei voi edelleen tehdä (kalliita) haploryhmätestejä, joista näkee, mitä kautta suoran isä-isä-isä- jne linjan tai suoran äiti-äiti-äiti jne linjan on aikoinaan Suomeen tullut. - Perustietoa DNA:sta: https://www.kurrinsuku.net/

      Nuo pienet inuiitti-, Amerikan alkuasukas- ym osumat ovat käsittääkseni jonkinlaista testin taustakohinaa, joista ei tarvitse välittää. Family Tree DNA (FTDNA) ei niitä ilmoita. Eihän meillä voi olla esi-isissä 5-10 sukupolven päässä tuollaisia etnisyyksiä (tai jos on, se olisi hyvin harvinaista). Suomalaisten N-haploryhmän miehillä on hyvin kaukaisia yhteyksiä Kiinaan, Pekingin lähellä tehtyihin muinais-dna -löytöihin ja joillakin naisilla myös kauas itään, mutta nämä yhteydet ovat ainakin 10 000 vuoden takaa eivätkä voi näkyä Family Finder -testissä.

      • kiinnostavaa

        Siirsin DNA-datani MyHeritagesta FTDNA:han ja siellä myös näkyy tämä pieni aasialaisprosentti, joten kyllä myös FTDNA sen ilmoittaa, mutta ilmoittaa kuitenkin, että se voi olla todella jonkinlaista "taustakohinaa".

        Arvioiko FTDNA siis uudelleen etnisyyteni, vai kopioiko se suoraan vain sen, minkä MyHeritage on jo ilmoittanut?


      • Anonyymi

        Ei ole Y-DNA:n N-haploryhmällä yhteyksiä kiinaan. Satuja kerrotaan vaan sen takia, kun suurempi ryhmä Euroopasta on tullut kiinasta ja mongoliasta, nimittäin Y-DNA:n R-haploryhmä. Y-DNA:n R-haploryhmällo on "esi-isä" joka on itäaasiasta, tarkemmin kaakkoisaasiasta, eli Y-DNA:n P-haploryhmä. Siitä näkee että R-haploryhmää olevat yrittävät mustamaalata muita sellaisella, mitä itse ovat


      • Anonyymi

        Y-DNA:n N-haploryhmällä ei ole mitään inuiitti-geenejä, vaan päin vastoin, ne geenit on kulkeneet sinne Euroopasta vankien, sotilaiden ja "seikkailijoiden" toimesta


      • Anonyymi

        Suomalaisilla (Y-DNA:n N-haploryhmä) ei ole yhteyksiä kiinaan. Sinne kyllä vietiin vankeja ja sotilaita, sekä sinne lähti "seikkailijoita", joten ne geenit ovat kulkeutuneet sinne Euroopasta.


      • Anonyymi
        kiinnostavaa kirjoitti:

        Siirsin DNA-datani MyHeritagesta FTDNA:han ja siellä myös näkyy tämä pieni aasialaisprosentti, joten kyllä myös FTDNA sen ilmoittaa, mutta ilmoittaa kuitenkin, että se voi olla todella jonkinlaista "taustakohinaa".

        Arvioiko FTDNA siis uudelleen etnisyyteni, vai kopioiko se suoraan vain sen, minkä MyHeritage on jo ilmoittanut?

        Ei ole mitään MyHeritage-tuloksia, MyHeritagen keräämät näytteet tutkitaan FTDNA:n laboratoriossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisilla (Y-DNA:n N-haploryhmä) ei ole yhteyksiä kiinaan. Sinne kyllä vietiin vankeja ja sotilaita, sekä sinne lähti "seikkailijoita", joten ne geenit ovat kulkeutuneet sinne Euroopasta.

        Kyllä Kiinalaisia on tullut tännekin päin Esim Muurmanskin rada rakennustyömaallla on olluthuomattava määrä, Samoin merimiehiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Y-DNA:n N-haploryhmällä yhteyksiä kiinaan. Satuja kerrotaan vaan sen takia, kun suurempi ryhmä Euroopasta on tullut kiinasta ja mongoliasta, nimittäin Y-DNA:n R-haploryhmä. Y-DNA:n R-haploryhmällo on "esi-isä" joka on itäaasiasta, tarkemmin kaakkoisaasiasta, eli Y-DNA:n P-haploryhmä. Siitä näkee että R-haploryhmää olevat yrittävät mustamaalata muita sellaisella, mitä itse ovat

        Kukin saa tietysti uskoa, mihin tahtoo, mutta tieteellisten tutkimusten mukaan N-isälinjan haaroja esiintyy paljon Kiinassa ja vanhimmat muinais-DNA-näytteet ovat Siperiasta ja Kiinasta.


    • Sokerinen

      Itselläni on eskimo-geenejä 1,8 %, eikä kai se ihme ole. Eskimotkin tietääkseni lähtivät Afrikasta kuten me muutkin ja vaelsivat jostakin Aasian, Venäjän, Kiinan kautta Beringinsalmelle jne. Muuten olen suomalainen 94 % ja 4% itä-euroopalainen. Siis MyHeritage-tulos.

      • ontonen

        Minulla aivan samat tulokset. Esi-isämme ja -äitimme ovat kuljeksineet tänne Suomeen samanlaisia reittejä? Äitini oli Kainuusta ja isäni Kannakselta.


      • soldier

        Jääkaudella Kanadaa peitti jäätikkö, joka erotti sen eteläpuolelle asettuneet nykyisten intiaanien esivanhemmat jäätikön pohjoispuolella asuneista eskimoiden esivanhemmista. Nykyisen Beringinsalmen paikalla oli Beringinsalmen maakannas, joka yhdisti Aasian ja Alaskan, ja eskimoiden esivanhemmat olivatkin kulttuurisesti ja etnisesti aasialaisia.
        Eskimoiden ja intiaanien esivanhempien ei mainita lähteneen Afrikasta? Itse olen Eskimo/inuiitti 2,4% ja ilman testejä olen monessa sukupolvessa metsälappalainen (saamelainen) niin isän kuin äidinkin puolelta! Suomalainen 88,2% ja muita on Englantilainen, Keskiaasialainen ja Amazonian alkuperäiskansat? Noista markkinoilla olevista DNA-testeistä ei mikään testaa saamelaisuutta? Otan nuo DNA-testit huumorilla ja uskon enemmänkin ihan asiakirjoihin pohjautuvaan sukututkimukseen! Hesarissa oli viime viikolla vertailtu neljää markkinoilla olevaa testiä ja lähes kaikki antoivat samat tulokset "koehenkilöille". Binestähän nämä on esimerkiksi käyttämäni MyHeritage salli sukupuun laatimisen 200 henkilöön asti ja sen jälkeen pitää maksaa noin 60 € laajennuksesta johon sisältyy 2500 henkilöä, mutta kun sukupuuta yrittää täydentää sivuston ehdottamilla löydöillä niin taas pitäsi maksaa lisää ja maksu menee joka vuosi automaattisesti jos et sitä kiellä erikseen.


      • Anonyymi
        soldier kirjoitti:

        Jääkaudella Kanadaa peitti jäätikkö, joka erotti sen eteläpuolelle asettuneet nykyisten intiaanien esivanhemmat jäätikön pohjoispuolella asuneista eskimoiden esivanhemmista. Nykyisen Beringinsalmen paikalla oli Beringinsalmen maakannas, joka yhdisti Aasian ja Alaskan, ja eskimoiden esivanhemmat olivatkin kulttuurisesti ja etnisesti aasialaisia.
        Eskimoiden ja intiaanien esivanhempien ei mainita lähteneen Afrikasta? Itse olen Eskimo/inuiitti 2,4% ja ilman testejä olen monessa sukupolvessa metsälappalainen (saamelainen) niin isän kuin äidinkin puolelta! Suomalainen 88,2% ja muita on Englantilainen, Keskiaasialainen ja Amazonian alkuperäiskansat? Noista markkinoilla olevista DNA-testeistä ei mikään testaa saamelaisuutta? Otan nuo DNA-testit huumorilla ja uskon enemmänkin ihan asiakirjoihin pohjautuvaan sukututkimukseen! Hesarissa oli viime viikolla vertailtu neljää markkinoilla olevaa testiä ja lähes kaikki antoivat samat tulokset "koehenkilöille". Binestähän nämä on esimerkiksi käyttämäni MyHeritage salli sukupuun laatimisen 200 henkilöön asti ja sen jälkeen pitää maksaa noin 60 € laajennuksesta johon sisältyy 2500 henkilöä, mutta kun sukupuuta yrittää täydentää sivuston ehdottamilla löydöillä niin taas pitäsi maksaa lisää ja maksu menee joka vuosi automaattisesti jos et sitä kiellä erikseen.

        Ei mene vuosimaksua jos et lisää sinne henkilöita ja voi myöhemmin ottaa sen uudestaan käyttöön, Puhun kokemuksesta Käutän sitä rinnalla toisen suku ohjelman kanssa samoin DNA testien kassa saan vertailuja ja sukututkimukseen vahvistusta, Voi löytä ettei olekkaan sukua ?


      • Anonyymi

        Ei, vaan toisin päin, kulkenut Euroopasta aasiaan vankien, sotilaiden jne toimesta. Paitsi jos olet Y-DNA:n R-haploryhmää niin silloin on kulku ollut kaakkoisaasiasta itäaasian (mongolia ja kiina) kautta Eurooppaan. Tsingish kahn ja sen joukot olivat tutkimusten mukaan Y-DNA:n
        R-haploryhmää


      • Anonyymi
        soldier kirjoitti:

        Jääkaudella Kanadaa peitti jäätikkö, joka erotti sen eteläpuolelle asettuneet nykyisten intiaanien esivanhemmat jäätikön pohjoispuolella asuneista eskimoiden esivanhemmista. Nykyisen Beringinsalmen paikalla oli Beringinsalmen maakannas, joka yhdisti Aasian ja Alaskan, ja eskimoiden esivanhemmat olivatkin kulttuurisesti ja etnisesti aasialaisia.
        Eskimoiden ja intiaanien esivanhempien ei mainita lähteneen Afrikasta? Itse olen Eskimo/inuiitti 2,4% ja ilman testejä olen monessa sukupolvessa metsälappalainen (saamelainen) niin isän kuin äidinkin puolelta! Suomalainen 88,2% ja muita on Englantilainen, Keskiaasialainen ja Amazonian alkuperäiskansat? Noista markkinoilla olevista DNA-testeistä ei mikään testaa saamelaisuutta? Otan nuo DNA-testit huumorilla ja uskon enemmänkin ihan asiakirjoihin pohjautuvaan sukututkimukseen! Hesarissa oli viime viikolla vertailtu neljää markkinoilla olevaa testiä ja lähes kaikki antoivat samat tulokset "koehenkilöille". Binestähän nämä on esimerkiksi käyttämäni MyHeritage salli sukupuun laatimisen 200 henkilöön asti ja sen jälkeen pitää maksaa noin 60 € laajennuksesta johon sisältyy 2500 henkilöä, mutta kun sukupuuta yrittää täydentää sivuston ehdottamilla löydöillä niin taas pitäsi maksaa lisää ja maksu menee joka vuosi automaattisesti jos et sitä kiellä erikseen.

        Saamelaisilla on baskien äiti geeni joten saamelaisen ja suomalaisen pystyy erittäin varmasi erottelemaan DNA perusteella. Lukekaa Saukkosen kirja ja taulukot.


    • yhdeksänkahdeksan

      Laitoin tänne just oman juttuni. Minusta hämmästyttävintä on Venäjän alueen geneettisten tietojen puuttuminen testistä.Siksi ei kannata tuhlata moiseen. Olin 98% suomalainen ja 2% inuiitti. Heidän etnistä alueettaan on myös Siperissa, joten ei se ihmetytä.

      • Mänyzc5

        Tein 2 vuotta sitten geenitestin Ancestry by DNA ja tulos oli 41 % itä-aasia, 58% eurooppalainen, 1 % afrikkalainen. Tänä vuonna tein MyHeritage testin, tulos oli 88% suomalainen, 9 % skandinaavi, 1.2 % inuutti, 1.3 % pohjois-eurooppalainen. Inuutti tulos tulee muinaisista yhteyksistä siperiankansoihin. Suomalaisissa on monissa myös etelä-siperian skyyttejen ja ehkä Taklimakanin muinaisen väestön vaikutusta, näin luulen. Mielenkiintoista...kansat ovat vaeltaneet pitkiä matkoja ja samalla sekoittuneet matkan varella oleviin väestöihin. Se, että meissä monissa on myös itäistä perimää tekee meistä suomalaisista melko uniikkeja suhteessa euroopan muihin kansoihin.


      • vanhus

        Osa meistä on tullut keski-euroopasta balttian kautta joten venäläinen osuus puuttuu, kuten itsellänikin ja sa korvautuu skandinaavisella osuudeöflla. Näin oletinkin jo testiä teetträessä ja se myös todentui. olen saanut 24000 vastausta 42 maasta, Täytyy todeta miten hyvin se kaivaa jos on tietoa johon verraata, Monet haluavat salaTA NÅIN EI VOI TUNNISTAA


    • 95959599

      1,5% inuiitti täälläkin. Itsekin mietiskelin että tuo on hyvin vanhaa perua mikäli pitää paikkaansa. Sukujuuret on tiedossa 1500 luvun lopulle asti ja siellä ei inuiitteja ole. Minulla on myös skottilaisia juuria joten pidin toisena vaihtoehtona, että olisi jotain viikinkien perua niiden Grönlannin asutuksesta.

      • Anonyymi

        Se on siltä ajalta kun Euroopasta vietiin sotilaita ja vankeja ja muutakin liikennettä Euroopasta itään. Eli kulku on geenien päinvastoin mitä väitetään. Paitsi jos on Y-DNA:n R-haploryhmää, silloin kulku on ollut kaukaisimmasta aasiasta (kaakkoisaasia ja itäaasia), kun tutkimusten mukaan tsingish kahn oli Y-DNA:n R-haploryhmää ja myös sen joukot


    • Saarantyttärentytär

      Minullakin 2% eskimo dnata ja 22 % balttialaista dnata. Siskoni tyttärellä, joka on puoleksi Itävaltalainen on 10% skandinaavista verta. Tietääkseni minulla pitäisi sekä olla ruotsalaisia sukujuuria, ja varmaan muutama tippa venäläistä vertakin. Venäjä ei esiinny MHssa ollenkaan, mutta joka kolmannella (kansainvälisestikin) näyttää olevan suomalaisia sukujuuria. Taitaa nämä dna arviot mennä vähän oudosti näillä yrityksillä.

    • Venäläisille testit ovat kalliita ja ao firmat ovat amerikkalaisia... Mutta tuo "suomalaisten" osuus venäläisten DNA:ssa tarkoittaa Venäjän suomalais-ugrilaisia kansoja, jotka ovat suureksi osaksi slaavilaistettu jo keskiajalta lähtien, mitä nyt ihan pohjoisessa on....
      https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_N1c_Y-DNA.shtml

    • Loogista

      Voisivatko nuo eskimo-/inuiittigeenit viitata saamelaisiin?

      • Anonyymi

        Voi.


      • Anonyymi

        Olen saamelainen ja minulla inuiittigeenejä on noin 7%.


    • Ira Viheriälehto kirjoittaa blogissaan näistä harvinaisista etnisyysprosenteista :
      https://www.etlehti.fi/blogit/kadonneen-suvun-metsastaja/dna-testi-paljastaa-mista-tulet
      Jotkut tosiaan ovat saaneet mm. prosentin eteläamerikkalaisuutta. Näitten yhteyksien täytyy olla peräisin 10-20 000 vuoden takaa, kun Amerikan alkuasukkaat olivat vielä Pohjois- ja Keski-Aasiassa. Suomen miehistä n 55-60 %:lla on N-haploryhmä, jota on löydetty Kiinasta, Pekingin pohjoispuolelta, n 10 000 vuoden takaisista muinais-dna-löydöistä. N-ryhmän miehet ovat voineet tuoda mukanaan siperialaista perimää omaavia naisia.
      Saamelaisilla on pitkälti samat haploryhmät kuin suomalaisllakin, esim. DNAland yhdistää ne etnisyyskartassaan.
      Lisää haploryhmistä https://www.kurrinsuku.net/7


      • Anonyymi

        Y-DNA:n N-haploryhmä on kulkenut euroopasta siperiaan, kiinaan jne vankien, venäjän sotien ja "seikkailijoiden" toimesta.


      • Anonyymi
        PHannele kirjoitti:

        "Pohjois- ja Keski-Aasiassa" ... Itä-Aasiassa tietysti, miksei myös aikaisemmin Kesk-Aasiassa, sitä kauttahan ihmiset Afrikasta paljolti kulkivat

        Ira Vihreälehdolta (ei Viheriä...), löytyi blogi "Minkä DNA-testin ottaisin"? https://www.etlehti.fi/blogit/kadonneen-suvun-metsastaja/minka-dna-testin-ostaisin
        olisi muitakin...

        Tuo itä-aasia juttu on jo todistettu useasti valheeksi, mutta sitä valetta pidetään yllä maailman halailijoiden toimesta


    • Inuit

      1 %, Vois tulla Siperian pohjoista rannikkoa länteen kulkeutuneista, jotka koukkasivat sitten etelään?

      • Anonyymi

        Ei vaan päinvastoin, se geeni on kulkenut Euroopasta siperiaan vankien, sotilaiden ja "seikkailijoiden" viemänä.
        Paitsi jos olet Y-DNA:n R-haploryhmää, niin silloin se on uralin takaa


    • Ylen verkkosivulla (yle.fi/uutiset) on tänään 3.11. just juttu "Geeneissämme piilottelee tuntemattomia esi-isiä" , jossa on mm. , että "Piakkoin julkaistavassa artikkelissa kerrotaan, miten muun muassa aasialainen vaikutus näkyy suomalaisten perimässä."... "– Iso ero on, että meillä on 5–10 % aasialaista perimää genomeissamme ja sillä tavalla poikkeamme muusta Euroopasta. Sama näkyy pohjoisvenäläisillä ja vähäisemmässä määrin eestiläisillä, professori Päivi Onkamo sanoo."
      No, kohta saadaan sitten lisätietoa! Ja mitä reittiä tänne tulleet ja milloin. Onhan ilmasto ollut välillä lämpöisempi. miksei sitten vaikka Jäämeren kautta?

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkansa. Viherpiipertäjien satuja


      • Anonyymi

        Ei ole aasialaista perimää suomalaisilla, vaan ne geenit ovat niitä mitkä ovat kulkeutuneet Euroopasta aasiaan vankien, sotilaiden ja "seikkailijoiden" toimesta.
        Paitsi jos puhutaan Y-DNA:n R-haploryhmästä niin sen geenit ovat kulkeneet tyyneltävaltamereltä ja sen naapurivesistöjen rannoilta mongolian ja kiinan kautta Eurooppaan. Tutkimusten mukaan tsingish kahn ja sen joukot olivat Y-DNA:n R-haploryhmää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa. Viherpiipertäjien satuja

        Sulla on ihan vitusti kusipäägeenejä, siihen et tarvitse tehdä mitään testejä😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on ihan vitusti kusipäägeenejä, siihen et tarvitse tehdä mitään testejä😂

        Juu, kunnon asshole


    • Varokaa_valheita

      PHannele. Ei saa yleistää ja ymmärtää väärin. Tämä koskee vain osaa suomalaisista, pääasiassa itäsuomalaisia. Toki löytyy koko maasta. Tulosta mm. Venäjän miehitysajoista, joka näkyy silloisessa pienessä populaatiossa vahvasti. Toki tulosta myös muusta kanssakäymisestä. Ei tarkoita, että olisi joku tullut SIperiasta suoraan tänne vaan muutto tapahtuu muutamien sukupolvien aikana. Suomalainen DNA-keskustelu on ihan hakoteillä ja hakee klikkiotsikoita iltapäivälehtiin ja wannabe asiantuntijoiden vetämissä ryhmissä tietoja hämmennetään mutupohjalla mielikuvia lisäämällä.

      • vanhus

        Kyllä Saukkonen on kirjottanut kirjankin DNa perusteisesti suomalaisiata ja eurooppalaisista, Ei tarvitse mutupohjaista tietoa


      • Anonyymi

        Suomalaiset eivät ole siperiasta, vaan euroopasta vietiin vankeja, sotilaita ja "seikkailijoita" sinne ja siellä sekoittuivat ja ne jäivät sinne. Mutta se on totta, että suomalaisten DNA keskustelu on pielessä, kun tietoja käännetään päinvastaiseksi Vihreiden "tutkijoiden" toimesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset eivät ole siperiasta, vaan euroopasta vietiin vankeja, sotilaita ja "seikkailijoita" sinne ja siellä sekoittuivat ja ne jäivät sinne. Mutta se on totta, että suomalaisten DNA keskustelu on pielessä, kun tietoja käännetään päinvastaiseksi Vihreiden "tutkijoiden" toimesta

        No " suomalaiset" sais kyllä huuhtoo wc- pöntöstä viemäriin, suurin osa ainakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No " suomalaiset" sais kyllä huuhtoo wc- pöntöstä viemäriin, suurin osa ainakin

        Joo 🚽
        On kyllä kusipääporukkaa


    • Svedu

      Haluan muistuttaa että venäläiset eivät voi lähetä omia DNA testeja Venäjän ulkopuolelle,koska se on kieletty laissa.Eli ne venäläiset jotka löytyy mun % lukemassa,joko ovat ulkomailla tai sukulaiset ovat sieltä ja näin avustivat perhejäseniä geeni testien teossa.
      Itsekin 0,9 inuutti ja 27% suomalainen, ja loput ovat baltia ja venäjä.

      • vanhus

        Kyllä venäjältä on tullut DNA testejä minun sukuuni jopa tunnetuja ja myöskin tuntemattomia jotka on asuneet venäjällä kauan


    • Koululaine

      Mummot

      • Anonyymi

        Teinix


    • Maryliini

      Minun puolisonikin on 1% inuiitti. Suku varmaan Lapin perukoilta.
      Minä taas 100% suomalainen, vaikka oletin ruotsalaista ja venäläistä sukua..

      • selvähäntuo

        Suomalaisuus koostuu mm. venäläisestä ja ruotsalaisesta perimästä, ei täällä ole mitään omaa ihmissukua ahvenesta lähtien kehittynyt.


      • Anonyymi
        selvähäntuo kirjoitti:

        Suomalaisuus koostuu mm. venäläisestä ja ruotsalaisesta perimästä, ei täällä ole mitään omaa ihmissukua ahvenesta lähtien kehittynyt.

        Älä puhu pas.aa..Suomalaiset eivät koostu mistään "venäläisistä" ja "ruotsalaisista" suomalaiset ovat ikioma uniikki etnisyytensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu pas.aa..Suomalaiset eivät koostu mistään "venäläisistä" ja "ruotsalaisista" suomalaiset ovat ikioma uniikki etnisyytensä.

        Voi jeesus sentään, mene sinä persu nyt mielentilatutkimuksiin, ehkä sulle löytyy sopiva lääkitys


      • Anonyymi
        selvähäntuo kirjoitti:

        Suomalaisuus koostuu mm. venäläisestä ja ruotsalaisesta perimästä, ei täällä ole mitään omaa ihmissukua ahvenesta lähtien kehittynyt.

        Suomalaisuuden sukujuuret Euroopasta josta ovat liikkumaan Latvi-Viro ja toinen siirtymä Tonava/Olhavanjoki. Itä-Ruotsalaiilla on samaDNA


    • Eilen 27.11. julkistettiin tutkimusraportti suomalaisten (Levänluhta) ja Kuolan niemimaan muinais-DNA-löydöistä. Ylen nettisivulta: DNA-tutkimus osoitti: Leväluhdan salaperäiset vainajat olivat aikansa taviksia, Meissä on yhä himppu siperilaista "Kuolan muinaisten asukkaiden siperialaisuus oli tullut perimään 4 000 vuotta sitten ja osoittautui Suuren Peurasaaren tutkituilla hyvin vahvaksi, puolikkaaksi heidän perimästään. Myöhemmin sitä levisi myös Suomen alueelle." Samoin voi kuunnella Ylen Areenan Tiedeikkunasta "Muinaisgenomitutkimus kertoo mistä kansoista nykysuomalaiset on sekoitettu." "Nykytiedon valossa olemme kaikki sekoituksia eli geneettisesti puhtaita umpisuomalaisia ei ole olemassakaan." (löytyvät helposti googlaamalla). - Saamelaisetkin ovat sekoitusta.

      • Antreas

        Sain myös testivastauksen. Onko kaikilla suomalaisilla inuiitti geeni? Mulla 0.9% vaikka olen 28%viikigi! Ja suomalainen 72.1%.


      • Anonyymi

        Jotkut uskovat Vihreiden "tutkijoiden" satuja


      • Anonyymi
        Antreas kirjoitti:

        Sain myös testivastauksen. Onko kaikilla suomalaisilla inuiitti geeni? Mulla 0.9% vaikka olen 28%viikigi! Ja suomalainen 72.1%.

        Ei ole suomalaisilla inuiitti geenejä, se on vaan Vihreiden satuja. Itseasiassa Y-DNA:n I-haploryhmä on itäisempi ja Y-DNA:n N-haploryhmä myös (ja ne näkyykin)


      • Anonyymi
        Antreas kirjoitti:

        Sain myös testivastauksen. Onko kaikilla suomalaisilla inuiitti geeni? Mulla 0.9% vaikka olen 28%viikigi! Ja suomalainen 72.1%.

        Viikinki?viikinki ei oo laji eli ns rotu, kai sen tiedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut uskovat Vihreiden "tutkijoiden" satuja

        Jotkut uskoo joulupukkiin.Varmaan sinäkin?
        Rotuja ei ole olemassa kuin tyhmien ihmisten märissä päiväunissa.Mutta tyhmyyteen ei oo parannuskeinoa.Ihmiskunnan sais eutanasoida helvettiin täältä, niin saatanan tyhmä laji se on ja tyhmyys sen kun kasvaa.
        Home sapiens 🤮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viikinki?viikinki ei oo laji eli ns rotu, kai sen tiedät.

        Viikinki 🤣 voi luoja 🤡


    • Emppu222

      Olen 97,3 prosenttisesti suomalainen ja 2,7 prosenttisesti eskimo/inuiitti. Kotoisin Etelä-Karjalasta savolaisin sukujuurin.

    • vanhus

      Inuiitti tulee kanadan ja saamelaisten kautta, tuskin Gronlannista

      • GeneEetikko

        Siinä tapauksessa pikemminkin jupikki-geenejä, ei inuiitti. Alaskan eskimot ovat enimmäkseen jupikkeja.


    • Suku Forumiin tullut asiantunteva ja selventävä kirjoitus asiasta. Googlatkaa Suku Forum ja sieltä sitten alempaa kohta DNA ja sukututkimus ja sieltä etnisyyslaskurit - eskimoa, intiaania, saamelaista? My Heritagella ei ole pohjoissiperialaista tai erikseen saamelaista etnisyyttä testatuissaan, joihin verrata suomalaisten tuloksia, sen takia tulee tuollaista mitä heillä on...

      • Anonyymi

        Eli "tuloksia" tehdään mustamaalatakseen


    • olipahan.tutkimus

      Tänään tuli vastaus amerikasta DNA-testiin. Olen siis 98,4 % eurooppalainen ja 1.6 % Itä-Aasialaista geeniperimää. Olen siis 98,4 % suomalainen ja 1,6 % Eskimo/Inuiitti sukua.
      Odotin kyllä parempaa selontekoa. Maksoin siis ihan tyhjän päiväisestä tutkimuksesta. Eihän alkuperäistä suomalaista ole, vaan jostakin ollaan tänne periferiaan tultu. Ei nämä tämmöiset tutkimukset tutkimukset kyllä avarra juuri mitään.

      • Anonyymi

        Ja se itä-aasia juttu on satua (paitsi jos olet sellaisen täysin vieraan jälkeläinen).


      • Anonyymi

        Epäluotettavia nuo tulokset, koska jos on Y-DNA:n N-haploryhmää, niin ne "siperian geenit" todennäköisesti kulkeneet Euroopasta siperiaan vankien, sotilaiden ja "seikkailijoiden" viemänä


    • Jalmarimatti

      Joo. Samaa rahastusta kuin muutkin tämmöiset...
      Kun tiedossa on, että karjalasta, venäjältä esi- isiä sekä pohjois ruotsista....useampia sukupolvia...Mikä mättää.
      93% suomalaista - mitä se on? Keskieurooppaa 6% ja eskimo,o 1%.

      • Anonyymi

        Suomalaisten lähettämiä geenitestejä verrataan muihin suomalaisiin ja siten löytyy se suomalaisuus. Olletikin Venäjällä on paljon suomalaisia geenejä, jos enemmän pääsevät testaamaan. Vuosituhansia sitten on suomalaisiin kulkeutunut liikkuessamme siperialaisia geenejä sekä niitä keski-aasialaisia geenejä ja mitä erikoisempia niitä onkaan. Nämä ajatukset ovat vain aivan amatöörin mietteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisten lähettämiä geenitestejä verrataan muihin suomalaisiin ja siten löytyy se suomalaisuus. Olletikin Venäjällä on paljon suomalaisia geenejä, jos enemmän pääsevät testaamaan. Vuosituhansia sitten on suomalaisiin kulkeutunut liikkuessamme siperialaisia geenejä sekä niitä keski-aasialaisia geenejä ja mitä erikoisempia niitä onkaan. Nämä ajatukset ovat vain aivan amatöörin mietteitä.

        Ei vaan toisin päin: siperialaisiin kulkenut eurooppalaisia (suomalaisia, alankomaalaisia, saksalaisia jne) geenejä, kun vankeja, sotilaita ja "seikkailijoita" vietiin ja lähti uralin toiselle puolelle


    • Puumalalainen

      Mulla eskimoa 2,3% , keskiaasiaa 1,2% ja loput suomee. Olen itä-suomesta kotoisin.

    • samijaana

      Minun Iniuutti % on 1,7. Japanilaista 0,9, keskiaasialainen1,2, itäeurooppalainen 5,6, pohjois-länsieurooppalainen 90,6.

    • Eskimosilmät

      Olen sellaista ihmetellyt, että kun tarkastelen "osumieni" sukupuita aina 1600-luvulle saakka jopa, niin vain Karjalasta, Laatokan etelä- ja länsipuolelta olevien sukujen DNA-jälkeläisillä on "eskimoa" n 0.8-2,1 %. Ei muualta Suomesta alunperin kotoisin olevien sukujeni jäsenillä. Otokseni on tietysti pieni - alle 100 sukupuuta.
      Sisarellani, hänen tytärellään, minun tyttärelläni ja erityisesti hänen lapsellaan selvästi esikimopoimut silmissä. Toinen puoli perimästäni tulee Karjalasta - toinen Keski-Euroopasta.

      • Anonyymi

        Mongolidipoimut ovat yleisiä Y-DNA:n I-haploryhmällä ja Y-DNA:n R-haploryhmällä. Mutta sinun kohdallani se on selvästi äitilinjalla


      • Anonyymi

        Tunnen jonka geenitulos oli 100% keskieurooppalainen ja sillä on selvät mongolidipoimut


      • Anonyymi

        Y-DNA:n R-haploryhmä on kulkenut mongoliasta ja kiinasta Eurooppaan (tsingish kahn ja sen joukot olivat tutkimusten mukaan Y-DNA:n R-haploryhmää) ja Y-DNA:n R-haploryhmän "esi-isä" on myös sieltä läheltä, eli kaakkoisaasiasta (Y-DNA:n P-haploryhmä)


    • Nuo pikku prosentit tulee saamelaisperimän kautta. Joskus n. 4 000 vuotta pohjoiseen tuli siperialaista perimää, joka sekoittui saamelaisiin. Saamelaisia asui vielä 1500-luvulle asti koko Suomessa ("metsälappalaiset"). He sulautuivat uudisasukkaisiin , osa kuoli nälänhädissä, osa muutti pohjoisemmaksi. http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=39573

      • Anonyymi

        Minun My Heritage etnisyysarvio oli 98.5% suomalainen ja 1.5% Itä-Aasian Eskimo/inuiitti. Ei muita . Mietin tämän testin luotettavuutta......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun My Heritage etnisyysarvio oli 98.5% suomalainen ja 1.5% Itä-Aasian Eskimo/inuiitti. Ei muita . Mietin tämän testin luotettavuutta......

        Miksi mietityttää? Onko naama kuitenkin liian musta tuohon prosenttiin näden...


      • Anonyymi

        No tuo kaikki kirjoittamasi on todistettu jo kauan sitten vääräksi. Saamelaiset eivät ole koskaan asuneet Lappia etelämpänä kun maa oli meren pohjaa. Suomalaiset ovat eteläsuomen alkuperäiskansat ja suomalaiset eivät ole siperiasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun My Heritage etnisyysarvio oli 98.5% suomalainen ja 1.5% Itä-Aasian Eskimo/inuiitti. Ei muita . Mietin tämän testin luotettavuutta......

        Se itäaasia juttu on satua, koska eivät ota historiaa huomioon, eli kun sotilaita vietiin itään, esim venäjä-japani sota jne muita useista sodista. Eli mustamaalataan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi mietityttää? Onko naama kuitenkin liian musta tuohon prosenttiin näden...

        Jos on itäaasian geenejä niin kyllä se naaman mustaksi tekeekin, kun ne ovat ihan mustien näköisiäkin ja niiden jälkeläisiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo kaikki kirjoittamasi on todistettu jo kauan sitten vääräksi. Saamelaiset eivät ole koskaan asuneet Lappia etelämpänä kun maa oli meren pohjaa. Suomalaiset ovat eteläsuomen alkuperäiskansat ja suomalaiset eivät ole siperiasta

        Kukaan ei ole mitään tuollaista todistanut. Saamelaisia on asunut aivan Etelä-Suomea myöten. Täällä ei asunut ketään kun maa oli veden peitossa, itse asiassa ensin sulavan jään ja sitten veden. Saamelaiset ovat tulleet ensimmäisten joukossa. Suomalaiset eivät ole mikään etnisesti kiinteä yhtenäinen ryhmä vaan kaksijakoinen kansa. Itä-Suomessa asuu erilaista kansaa kuin Länsi-Suomessa. Länsi-Suomessa on paljon aivan eurooppalaista alkuperää geeneissä varsinkin äitilinjassa. Ex-vaimoni on selkeästi perimältään suurelta osin saamelainen ja hänen sukunsa on isän puolelta kotoisin Ähtärin suunnalta, alueelta jolla syrjässä asuvat saamelaiset viihtyivät kauan. Tyttärelläni on saamelaistausta todettu testillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole mitään tuollaista todistanut. Saamelaisia on asunut aivan Etelä-Suomea myöten. Täällä ei asunut ketään kun maa oli veden peitossa, itse asiassa ensin sulavan jään ja sitten veden. Saamelaiset ovat tulleet ensimmäisten joukossa. Suomalaiset eivät ole mikään etnisesti kiinteä yhtenäinen ryhmä vaan kaksijakoinen kansa. Itä-Suomessa asuu erilaista kansaa kuin Länsi-Suomessa. Länsi-Suomessa on paljon aivan eurooppalaista alkuperää geeneissä varsinkin äitilinjassa. Ex-vaimoni on selkeästi perimältään suurelta osin saamelainen ja hänen sukunsa on isän puolelta kotoisin Ähtärin suunnalta, alueelta jolla syrjässä asuvat saamelaiset viihtyivät kauan. Tyttärelläni on saamelaistausta todettu testillä.

        Suomi saamelaisille, muut saa tappaa pois


    • My Heritagella eikä muillakaan firmalla ole vertailuaineistoa 4000 vuoden takaisista pohjoissiperialaista, joita tuli Kuolan niemimaalle; sen sijaan esikimoista ja inuiiteista heillä on ja siksi niitä tulee tulokseksi, koska niissä on jotain samankaltaista. Näin varsinkin, jos on juuria Pohjois-Suomessa. Tuossa vastauksessa 23.3. on hyvä linkki; kannattaa lukea. - Nämä yhteydet ovat tuhansien vuosien takaa. Jotkut saaneet intiaaniprosentteja - silloin yhteys on ainakin 15 000 vuoden takaa, kun Amerikan alkuasukkaat siirtyivät Beringin salmen kautta uusiin maisemiin. Jotkut kiinalaiset ovat saaneet prosentin suomalaista etnisyyttä - osa suomalaisten miesten alkujuurista 30 000 vuoden takaa on Pohjois-Kiinassa. Reitti sieltä on kulkenut nykyisen Kazakstanin kautta (Keski-Aasiaa) ja joku on saanut prosentin tällaista etnisyyttä. - Euroopassa taas ei länsieurooppalaisia kunnolla voida eroittaa, perimä on niin samanlaista. Viikinkiaikaan oli Skandinaviasta tiiviitä yhteyksiä Brittien saarille jne. Jos joku länsisuomalainen on saanut brittietnisyyttä, ne voivat olla esim. saksalaista tai ruotsalaista yhteistä perimää ties kuinka kaukaa; Pohjois-Saksasta on aikoinaan muutettu eri suuntiin.

      • Anonyymi

        Suomalaisten miesten alkujuuret eivät ole kiinassa, vaan suomalaisia sotilaita vietiin kiinaan, koreaan jne itäaasian Venäjä-japani sodan aikaan, plus vangit ja "seikkailijat". Suomalaismiesten alkujuuret ovat arabianniemimaalta eurooppaan


      • Anonyymi

        Y-DNA:n R-haploryhmällä on kiinasta ja mongoliasta jne itäaasiasta (tsingish kahnin joukkojen geenihaploryhmä) ja Y-DNA:n I-haploryhmä itäkiinasta ja kaakkoisaasiasta, joten siinä jo näkee että ovat keksineet mustamaalauksella saada huomion muualle


    • Minun tulokseni:

      - suomalainen 75,8 %
      - skandinaavi 9,3 %
      - balkanilainen 7 %
      - baltti 6,9 %
      - eskimo/inuiitti 1 %

    • Anonyymi

      Pienet prosentit tulevat
      a) yhtä tai muutamaa linjaa melko läheltä. Jos esipolvissa on yksi "muukalainen", sen vaikutus laimenee melko nopeasti tuohon yhteen prosenttiin. Kunnes esipolvikadon myötä alkaa tulla useista linjoista ja niinpä toisaalta se voi muodostuakin
      b) summautuvasti monista eri linjoista. Jos lähes kaikilla esipolvilla on 1%, ei se laimene, saattaa jopa vahvistua.
      Tätä ei kerta kaikkian voi tietää, mutta voi arvella. Täällä esitetään kovin vahvoina mielipiteinä pitkään kiertäneitä huhuja, joilla ei ole todellisuuspohjaa. Osa on joskus julkaistu kevyin perustein jossakin lehdessäkin, ja siitä alkaneet elää omaa elämäänsä.
      On huomioitava, että tutkimuslaitosten tiedot perustuvat ihmisten antamiin tietoihin. Niiden luotettavuus on kyseenalainen ja tietokannat pieniä ja "satuturoituneita" ja siten havaintojoukko on vääristynyt. Lisäksi jää huomioimatta erilaiset muuttoliikkeet muutoin kuin joskus jääkaudella jne. Suomalaisia on siirtynyt Etelä-Amerikan onneloihin jo aika kauan sitten ja useissa aalloissa. Heidän vaikutuksensa Etelä-Amerikan perimässä sekaantuu alkuperäiskansan perimän kanssa.
      Tästä pitäisi kirjoittaa kirja eri esimerkkien kanssa. Ei siis teoriasta ja yleistäen, kuten on jo kirjoitettu, vaan erityiskysymyksiin paneutuen. Mutta se on vähän tuulimyllyjen kanssa kamppailua. Ehkä on parempi antaa ihmisten olla väärissä luuloissa.

    • Anonyymi

      En täysin tajua tätä kuittailua "taustakohinasta", jos saa pieniä prosentteja jostain epätodennäköiseltä tuntuvasta väestöryhmästä. Inuiitit ovat pieni, helposti määriteltävä väestö, josta todennäköisesti on olemassa erittäin luotettava vertailuaineisto. Nämä määritykset eivät mene erityisen syvälle historiaan, joten nähdäkseni kokonaiset prosentit kyllä paljastavat ihmisellä olevan noista populaatioista esi-isän ja vieläpä todennäköisesti 1800-luvulla eläneen, mahdollisesti 1700-luvun puolella syntyneen. Ei mennä minnekään muinaiseen historiaan. Kirkonkirjoilla ja muilla sukututkimuksilla päästään paljon syvemmälle historiaan, tosin silloin yleensä tyydytään vain yhden sukulinjan tutkimiseen, jolloin tulos voi näyttää paljon yksioikoisemmalta kuin DNA-tutkimus, joka paljastaa pienet sivujuonteet.

      Inuiitit EIVÄT myöskään ole sama asia kuin saamelaiset tai Amerikan alkuperäiskansat. Oletus on yhtä vähättelevä kuin se, että kaikki afrikkalaiset ovat samanlaisia ja sekoittuvat helposti keskenään.

      • Anonyymi

        Kiitos - mitä kirjoitat inuiiteista.: eivät ole sama asia kuuin saamelaiset jne.

        En tiedä, mistä olen saanut tuon 1 %, mutta minussa kieltämättä on samanlaista "eksotiikkaa", jopa samaa erityisnäköä. Se ei täsmää saamelaisiin.


      • Anonyymi

        Väitetään luotettaviksi, mutta vääristellään niitä. Kyllä eurooppalaisten vankien, sotilaiden ja "seikkailijoiden" niiden alueilla olo täytyisi ottaa huomioon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos - mitä kirjoitat inuiiteista.: eivät ole sama asia kuuin saamelaiset jne.

        En tiedä, mistä olen saanut tuon 1 %, mutta minussa kieltämättä on samanlaista "eksotiikkaa", jopa samaa erityisnäköä. Se ei täsmää saamelaisiin.

        Ruotsalaisiin


    • Anonyymi

      Näitä prosentteja on itä-ja pohjoissuomalaisilla niin monilla, että Venäjän viranomaisten olisi täytynyt siirtää tänne tuhansittain eskimoita Alaskasta 1800-luvulla. Nuo etnisyysjutut ovat noissa ihan viihdelisänä, itse "tulos" on serkkuosumat.

      • Anonyymi

        Ei olisi tarvinnut. Tänne ei ole tarvinnut muuttaa kuin muutama eskimo 1700-1800-luvun taitteessa, jotka ovat saaneet ajan tavan mukaisesti 8-11 lasta, jotka puolestaan ovat saaneet niitä saman verran, jotka puolestaan ovat saaneet saman verran niitä jne. Se riittää jo selittämään nykyväestössä runsaan määrän 1-2 prosenttisia eskimoja. Minusta se on hieno perimä.


      • Anonyymi

        Mutta se "inuiitti" on virheellinen, se on eurooppalainen geeni, joka on siirtynyt vankien, sotilaiden ja "seikkailijoiden" toimesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei olisi tarvinnut. Tänne ei ole tarvinnut muuttaa kuin muutama eskimo 1700-1800-luvun taitteessa, jotka ovat saaneet ajan tavan mukaisesti 8-11 lasta, jotka puolestaan ovat saaneet niitä saman verran, jotka puolestaan ovat saaneet saman verran niitä jne. Se riittää jo selittämään nykyväestössä runsaan määrän 1-2 prosenttisia eskimoja. Minusta se on hieno perimä.

        Yhtä hieno perimä kuin afrikkalainen perimä ja samaa ovatkin. Se perimä on eurooppalainen mikä on mennyt itään


    • Anonyymi

      Tuo menee ihan toisin päin. Alkuperäisen inuiitin perimää ei kukaan tiedä, Siihen vaan on sekoittunut myöhemmin samaa kuin noilla alle 1% omaavilla. Voi olla yli 1000 vuoden takaisia asioita. Ihan puhdasta inuiittia ei ole olemassakaan.

      • Anonyymi

        Nämä testit eivät tuo päivänvaloon mitään tuhannen vuoden takaista vaan ne menevät noin 200 vuotta tai 6-7 sukupolvea ajassa taaksepäin. Suomalaisten mahdolliset muinaiset yhteydet niin arktisen alueen alkuperäiskansoihin kuin saamelaisiinkin sisältyvät suomalaiseen DNA:han. Ne näkyvät geenitestissä suomalaisuutena, ei inuiittina tmv. Mitään "ihan puhdasta " tuskin on, mutta inuiitit pienenä, eristyksissä eläneenä populaationa ovat todennäköisesti melko lähellä sellaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä testit eivät tuo päivänvaloon mitään tuhannen vuoden takaista vaan ne menevät noin 200 vuotta tai 6-7 sukupolvea ajassa taaksepäin. Suomalaisten mahdolliset muinaiset yhteydet niin arktisen alueen alkuperäiskansoihin kuin saamelaisiinkin sisältyvät suomalaiseen DNA:han. Ne näkyvät geenitestissä suomalaisuutena, ei inuiittina tmv. Mitään "ihan puhdasta " tuskin on, mutta inuiitit pienenä, eristyksissä eläneenä populaationa ovat todennäköisesti melko lähellä sellaista.

        Inuiiteissa ja suomalaisissa ei ole mitään samaa. Inuiiteissa voi kyllä olla eurooppalaisia geenejä (vaikka se ei näy) kun niiden alueilla oli eurooppalaisia sotilaita, vankeja ja "seikkailijoita"


    • Anonyymi

      Taas tuossa edelle joku oikea asiantuntija kommentoi syvällä rintaääneellä ihan höpöjä. DNA-testit tuovat esiin jopa 10.000 v vanhoja asioita. Eli haploryhmiä yms. Myös sukulaisuuksia voi tulla pienillä cM-arvoilla esiin lähes tuhannen vuoden takaa, helposti 500 vuotta. Mies ja naislinjoissa vieläkin kauempaa. Täysosuma niissä voi hyvinkin johtaa yhteiseen esivanhempaan, joka on todellisuudessa 500 vuoden takana. Tunnen ihmisten ja kotieläinten perimäasioita aika tarkasti. Olen tottunut siihen, että väitteisiin merkitään lähde tai perustelu. Osaltani tähän en sitä merkitse, koska kyse on yleisestä totuudesta.

      • Anonyymi

        Totuutta harvoin maailmassa levitetään, vaan mustamaalausta käytetään "totuutena"


    • Anonyymi

      minulle tuli 1,9 minua haukuuttiinki mongoliksi

      • Anonyymi

        Y-DNA:n R-haploryhmä on mongolidien jälkeläisiä, kuten on tutkimuksissa selvinnyt ja niiden "esi-isä" on myös (Y-DNA:n P-haploryhmä) .
        Ei suomalaiset


    • Anonyymi

      Terveisiälatinalaisesta amerikasta. Kyllä hieman vaihtelevillakin geeneillä ihan suomalaisesta käy. Tumma iho tietty afrikasta ja eteläeuroopan geenit tulevat orjakaupan myötä tapahtuneista merimiesten (Espanja, Portugal ja Ranska) geeninen siirtymisistä.

      EUROPE 63%

      Finnish 51%
      Western Europe 12%

      AFRICA 30%

      West Africa 16%
      Guinea & Sierra Leone 8%
      Liberia & Ivory Coast 5%
      Nigeria 3%
      Central Africa 8%
      Northern Congo Basin 5%
      Southern Congo Basin 3%
      East Africa5%
      Western Lake Victoria Basin 5%
      Horn of Africa 2%
      Eritrea, Northern Ethiopia & Somalia 2%

    • Anonyymi

      minulla 1, 9 inuitti ja 1,1 keskiaasia. HELSGISSÄ 50- LUVULLA MINUA HAUKUTTIIN MOGOOLIKSI.

      • Anonyymi

        Y-DNA:n R-haploryhmä on mongolidien, kuten tutkimuksista on selvinnyt, että tsingish kahn ja sen joukot olivat Y-DNA:n R-haploryhmää ja niiden "esi-isä" on sieltä läheltä eli kaakkoisaasiasta (Y-DNA:n P-haploryhmä).
        Ei suomalaiset


    • Anonyymi

      Itsellä on peräti 10% inuiitti perimää, lisäksi on 28% Italialaista ja n 10% kaukaasalaista-lähi-itä suomalaista on nippa nappa yli 50%. Olen kohtuu tumma iho on talvella lievästi keltaisen ruskea ja iho tulee nopeasti mustaksi (tummanruskeaksi) auringossa. Hiukset ovat mustat ja silmät tumman vihreät. Olen kotoisin Länsi-suomesta. Mitä olen tutkinut, niin kyllä tuo inuiitti perimä on ihan varmasti totta.

      • Anonyymi

        " iho tulee nopeasti mustaksi (tummanruskeaksi) auringossa"
        Tuttu juttu. Lapsena kesäisin kovinkin tumma mutta nyt osaan välttää aurinkoa kesälla ja siis suomineito ympäri vuoden ;-)
        Toisaalta ihmisten asenne nättiin tummaan tyttöön on kääntynyt lähes päinvastaiseksi 2000-luvulla.


      • Anonyymi

        Ehkä sinun kohdallasi, mutta ei suomalaisten. Se osa mitä mustamaalataan on eurooppalainen, joka on siirtynyt itään vankien, sotilaiden ja muiden toimesta


    • Anonyymi

      Mulla 77 % suomalainen, 20,5 % baltti ja 2,5 % keskiaasialainen. Suomen osuudessa myös ainakin pohjoisruotsalaisia ja -norjalaisia. Luotettavuustaso korkea.

      • Anonyymi

        Ei ole luotettavia, kun kaikkea käytetään mustamaalaamiseen


    • Anonyymi

      Inuiittia ei omasta DNA:sta löydy, mutta hyvin monilta sukulaisilta kyllä.

      • Anonyymi

        Se "inuiitti" virhe on jäänyt joltain mustamaalaajilta jäänyt laittamatta


    • Anonyymi

      Olen romanijuurinen. Sain skandinaavinen inuiitti, suurin osa suomea. Vanhempani testasin romanijuurisiksi ja ovat biologiset vanhemmat. Suomem väestöstä lähes puolet on romanijuurisia. Siten inuiitti saame osa on todella pieni. Skandinaavi voi olla skandinaavinen lisäksi myös sellaista DNA:ta, jota ei löydy dna-arkistosta esim. Harvinaisuutensa vuoksi tai venäjää yms. Skandinaavia on myös liian sirpaleinen dna. Jos siitä ei saada selvää niin DNA laitetaan lähimpään oletettuun muu kuin Suomi eli Suomessa skandinaavi. Myös inuiitti on lähin oletus. Romanijuureni näkyvät jonkun verran niin skandinaavi inuiitti vain nauratti mutta aika moni taitaa uskoa olevansa jotain eri kuin on. DNA-testien tarkkuus on vielä niin isolla haarukalla että etnisen taustan varmennus varsinkin sekoituksissa on vaikeaa. My Heritage vastasi kehittävä sä koko ajan uusia työkaluja, joilla saataisiin poimittua tiheämpiä gewnijaksoja. Muistakaa vilkaista etnisyysosumia ja etelä-aasia.

      • Anonyymi

        Eli siitä huomaa että pelkkää mustamaalausta koko tuo tietokone järjestelmä.


    • Anonyymi

      2% inuiitti 2% Baltia (Baltia tulee isän sukuhaarasta)

      Aikanaan eräs lääkäri kyseli mistä minun juuret ovat. Mainitsin myös ukkini joka on Karjalansyntyinen. Aikanaan kuulemma Karjalaan/länsi-neuvostoliittoon tuotiin väkeä Kazakstanista (inuiitti) Itsellä on todella tummat hiukset, tummat silmät, korkeat poskipäät ja hieman vinohkot, inuiittimäiset silmät, vahva nenä, (ei suomalainen nöpönenä) enemmän kuin sisaruksillani. Rusketun myös todella nopsaa, vaikka on pisamia. Minulta on lapsesta asti kyselty olenko suomalainen. Silloin koin olevani erinäköinen kuin muut, ja se häiritsi ujoa tyttöä. Tänäpäivänä 47v olen itseasiassa ylpeä sekajuuristani, jotka aiheuttaa hauskoja keskusteluja. Ulkomailla sulaudun ympäristöön vallan mainiosti, ja viihdyn hyvin, oli maa mikä hyvänsä. Opiskelin pitkän venäjän, ja esim jos epämiellyttävä henkilö tulee jutulle, esim ravintolassa, alan puhumaan venäjää ja esitän etten ymmärrä mitä jokin känniääliö selittää. Täydestä menee jokainen kerta 😉
      Geeniperimä voi hypätä monia sukupolvia. Edesmennyt ukkini ja äitini on myös tummia, myöskin ukin äiti oli tumma. Vanhana 83v hänellä oli pitkät hopeat hiukset, ja meni kasaan iätessään, kuten myös ukkini. Ukillani oli myös vahvat tummat hiukset jotka ei ikinä koskaan harmaantunut, edes kuollessaan 94v. Tosin nekin harmaat, oli lähinnä hopeita, hiusrakenteesta johtuen.

      • Anonyymi

        Ei suomalaisilla ole "nöpö nenää" vaan täysin caucasoid-nenät


    • Anonyymi

      Y-DNA:n I-haploryhmä on ihan mongolidi ja myös Y-DNA:n R-haploryhmä. Siksi mustamaalaavat muita sellaisiksi mitä itse ovat

    • Anonyymi

      Itsellä on 1,7% inuiitti perimää. Loput suomalaista - mitä se sitten lienee.
      Vaimolla on andilaista ja skottilaista perimää.
      Olisiko palkkasotilaita ollut mellastamassa Suomessa loputtomien sotien aikana. Venäläistä perimää löytyisi varmasti jos tutkittaisiin. Pohjanmaalla isonvihan aikana raiskasivat kaikki eteen sattuneet naaraat.

    • Anonyymi

      Nuo prosentit tulevat näin:
      Etelä-Amerikkaan on muuttanut aikoinaan suomalaisia siirtokuntia. Heidän jälkeläisensä tekee DNA-testin ja laittaa kaukaisimmaksi esivanhemmaksi alkuperäisen etelä-amerikkalaisen. Tulostasi verrataaan tuohon henkilöön ja päätellään, että teillä on yhteinen esivanhempi Etelä-Amerikassa. Etelä-Amerikan sijaan voi laittaa minka maanosan tahansa.

    • Anonyymi

      Minulla suhdeluku on 88.5 % suomalainen ja 1.5% inuiitti. Alueeksi oli merkitty savo/karjala, ja urali/altain alue. Aika hauska juttu

    • Anonyymi

      Kuten olette ehkä huomanneetkin, tämä My Heritage on israelilainen rahantekokone. Minua huvittaa nuo sadat ja tuhannet kaukaiset pikkuserkut, ja "ota yhteyttä". En viitsi sotkea omaa sukupuutani lisäämällä noita "pikkuserkkuja".

      • Anonyymi

        Tuloslistalla näkyy jopa henkilöitä, joiden kanssa en edes jaa mitään geneettistä ryhmää.


    • Anonyymi

      Sain MH tulokset. 1.4% inuiitti. 79,8% suomalainen, josta suurin Lappi, Norjan Finnmark, Norbotten. Skandinaavia loppu pääosin, pienellä Kreikka-mausteella. Eiköhän tuo inuiitti viittaa pohjoisiin alueisiin ja perimään sieltä kautta?

    • Anonyymi

      Miten minulla voi olla 1% inuiittia vaikkei äitillä ja isällä ole yhtään?

      • Anonyymi

        Perimä voi hypätä yhden sukupolven yli. Täyssisaruksilla samaa perimää voi olla 30-60%.


    • Anonyymi

      Itsellä on Inuiitti perimää 10% oon tosi tumma ihoinen ja musta hiuksinen ja aurinkoa kestän hyvin paljon ..en koskaan rasvaa itseäni enkä koskaan pala.

    • Anonyymi

      Mulla kans 1% inuiitti. Vähän tuli yllätyksenä. Balttiakin oli ja yllätys kans.

    • Anonyymi

      Myheriraksusta löytyy

    • Anonyymi

      DNA-jutu on turhaa, pelkkää rahanmenoa

    • Anonyymi

      Mun dna tulos oli.

      98,7% Suomalaista
      1,3% Inuiitti
      Ja haploryhmä oli I1
      Joten aika vitun Suomalainen😅
      Mä oletin vähän eksoottisempaa dna tulosta🤣

    • Anonyymi

      Kikkeli

    • Anonyymi

      Kikkeli

    • Anonyymi

      Kikkeli

    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa, jos minulla on 1, 4% samaa DNA:ta

    • Anonyymi

      Tiedän satavarmasti polveutuvani Baltian saksalaisista, jotka menivät hurrien kanssa yhteen. Toisekseen . Mielenkiintoinen tämä tappelu Krimistä.Nimittäin Viikinki nai Kiovan ruhtinaan tyttären. Ruhrik III 900 luvulla.Sieltähän tämän venäjän katsotaan alkaneen. Piruuttani kysyn. Kenellä on suurin oikeus Krimiin.

    • Anonyymi

      Kikkeli

    • Anonyymi

      kuulostaa hyvältä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Minulla on huono koemus mYhertiage yrityksestä

    • Anonyymi

      Minä olen 92,6 Suomalainen
      5,6 Baltti
      1,8 Inuiitti
      Mietin kyllä mistä tuo Inuiitti tulee. Olin pienenä punatulkainen. Ja Norja on aina kiinnostanut kesäloma matkana!

    • Anonyymi

      Heps!
      Miussa inuiittia 1,1% ja balttia 4,3 % suomalaisuuden lisäksi. Olis kiva tietää balttitaustan merkityksiä.

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe