Ribsejä taloyhtiön juhlissa

Hohkka

Tein taloyhtiön julhliin paljon ribsejä, voi sitä nautinnollista hyminää. Keitin ne ensin vedessä jonka olin maustanut silpuleilla ja porkkanoilla. Lihasta tuli ihanan pehmyttä! Luut suorastaan tippuivat grilliin. Grillauskastikkeen tein ketsupista ja kolasta. Voi mitä ravintolatason herkkua, vieraat ähkivät ilosta! Niin hyvää se oli! Näin tehdään maailman parhaita ribsejä.

28

1027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PröötSanoPeppa

      No voi OMNOMNOMNOM sentään! Se se taisi olla oikein hyveliiniä? Samallahan keitinvedestä valmistui puolivegetaarinen kevytkeitto.

    • Kotikokki

      Nam! Nyt tuli nälkä! Kyllä ribsien savuttaminen 5 tuntia on huru-ukkojen hommaa. Sieltä tulee vain kitkerän savuista kuivaa lihaa. Uuni myös kuivaa lihan. Maailman luokan ribsien salaisuus on tosiaan hidas keittäminen ihanien mausteiden kera! Kokis grillikastikkeessa antaa aidon amerikan maun. Sanoinko jo nam!

    • ProChef

      Lihakeittoa tehdessä luulliset lihat ensin paahdetaan, ja vasta sen jälkeen aletaan liemen keittäminen. Se mitä tuossa yllä esitit on jotain täysin päätöntä, koska keittelet lihoista kaikki maut liemeen, jonka jälkeen alat grillaamaan mautonta lihajäämää. Kulinaristisessa mielessä teet periaatteessa kaikki mahdolliset virheet. No jokainen toki tyylillään.

    • Kesägrillaaja

      Miksi sitten Jouni Toivanen, Henry Alen, Tom Björk ja Hans Välimäki keittävät ribsinsä vedessä mausteiden kera? Toisaalta joo onhan se ribsin liha ohut joten maut lähtee irti. Huippukokkien vesitouhut hämmentää.

      • Amatööri62

        Haudutetaan uunissa mausteliemessä folion alla noin 2h - ei keitellä. Annetaan jäähtyä, lisätään bbq/glaseerauskastike ja laitetaan grilliin muhimaan 0.5h ajaksi. Toimii ja toimii sille ei vain voi mitään. Mausteliemestä voi keitetään maukkaan kastikeen jos sille on tarvetta.

        Toki vanhanajan luu-lihakeitto on hieman eri juttu. Luu paahdetaan uunissa ja sen jälkeen keitetään luista liemi johon lisätään porkkanat, perunat ja sipuli sekä lopuksi persilja. Tätäkin on tullut tehtyä.


      • helppoa.mutta.hidasta

        Ruoanlaitossa(kaan) ei pitäisi sortua henkilöpalvontaan. Sen jälkeen joutuu nimittäin syömään täyttä paskaa. Yleensähän "huippukokit" loihtivat herkkuja vaikka etanan persesilmästä, jos saavat siitä jotain etua itselleen.

        Amerikassa taas äänestettiin presidentiksi eräänlainen "huippu". Siitä huolimatta Texasissa ribsit grillataan edelleen miedolla lämmöllä. Niin teen itsekin. Muutama tunti matalassa lämmössä ja lopputulos on täydellinen. Paino sanoilla matala lämpö. Ei ole tietenkään kiireellisen grillaajan projekti.

        Kun homma on hanskassa niin voi laittaa yöksi grilliin ja syödä aamiaiseksi herkkuribseä. Ribsejä ei tarvitse väijyä nimittäin 24/7. Kun herää niin viimeistelee BBQ-kastikkeen kera.


      • KeijoKojoottix

        Texasissa ei grillata possua, pitää olla nautaa. Yleensä kotimaassa ripset ovat aina possunripsiä ja kypsyvät aika paljon n opeamminkin, ei todellakaan tarvitse hauduttaa grillissä yön yli.


      • Kokkinelonen
        Amatööri62 kirjoitti:

        Haudutetaan uunissa mausteliemessä folion alla noin 2h - ei keitellä. Annetaan jäähtyä, lisätään bbq/glaseerauskastike ja laitetaan grilliin muhimaan 0.5h ajaksi. Toimii ja toimii sille ei vain voi mitään. Mausteliemestä voi keitetään maukkaan kastikeen jos sille on tarvetta.

        Toki vanhanajan luu-lihakeitto on hieman eri juttu. Luu paahdetaan uunissa ja sen jälkeen keitetään luista liemi johon lisätään porkkanat, perunat ja sipuli sekä lopuksi persilja. Tätäkin on tullut tehtyä.

        Sama asia kuin keität, ei tee eroa. Liha antaa maut nesteeseen ja liha imee lähinnä suolan. Näin se on. Faktaa vastaan on paha taistella. Jos laitat uunin, tiivis paketointi ei kaipaa juurikaan nestettä vain höryn muodostukseen. Rub maustaa lihan.


    • Kokkikakkonen

      Jos uunittaa ribsin ensin grilliä, sen ei tarvitse/pidä olla nesteessä. Kuiva rub riittää. On yleinen harhaluulo että maut imeytyvät nesteestä tai pintamausteista. Nämä jäävät pintaosiin, vain suola imeyttyy. Rubi maustaa ribsin paremmin. Lihan keittäminen on silkkaa hulluutta, lopputulos on mauton liha ja lihaliemi. Toinen harhaluulo on, että uunitus kuivaa lihan. Ei tee jos on tiivis astia tai folio. Siellä voi olla hieman nestettä, siis hieman ehkä desi. Neste pitää käyttää grillauskastikkeeseen jos voi. Paras tapa on tehdä kokonaan grillissä/savustaen matalassa lämmössä.

      • syödääntommeja

        Tomaatti voi sopia myös mehustamaan pihvejä, viipaleina ja lisämehukkuutena.


      • Pekoniksi
        syödääntommeja kirjoitti:

        Tomaatti voi sopia myös mehustamaan pihvejä, viipaleina ja lisämehukkuutena.

        Ribsit voi kääriä myös pekoniin. Pekonista irtoaa kivaa savunmakua. Siitä voi olla iloa jos grillaa kaasulla, sähköllä tai jollain muulla savuttomalla grillillä.


    • Entäsnemuut

      Mitä taloyhtiön kasvissyöjät söi sillä välin, niitä keitinveden porkkanoitako, ähkivätkö hekin tyytyväisinä?

      • Hohkka

        Kaikki söivät näitä ihania ribsejä! Itse herkutteliin vielä seuraavana päivänä lihaliemellä. Vinkkinä vielä äideille keitinvedestä voi jättää myös sipulin pois, lapset eivät pidä sen mausta.


    • Rillisti

      Eilen grillasin ribsejä puuhiilillä. Oli antanut niiden maustua yön yli jääkaapissa itsetehdyssä rubissa ja pinnassa oli myös sitruunan mehua. Tämä vaihe selvästi parantaa makua, maut kypsyvät ja tasapainottuvat. Uunissa ne olivat metallivuoassa missä oli ritilä. Näitä saa esim. Ikeasta ja pohjalla hieman nestettä, tiukka folio päällä. 140 astetta kiertoilmalla 1:25 h ja pehmyttä tuli. Kiertoilma on aika agressiivinen, joten voi käyttää normi asetusta. Loppultulos ja mehevä ja pehmeä liha. Jos vertaa tätä vessään keitettyyn ribsiin puhutaan ihan eri asioista. Toinen on harmaa ja mauton, toinen täynnä makua.

      Ironneet nesteet kattilaan ( ilman rasvaa) ja perään balsamicoa. Siitä grilliin. Tämäkin on oikasua oikean bbq rinnalla mutta ei niin suuri synti.

      Kuka hullu täti tuolla sekoilee noilla maailman luoka ribseillään????

      Jokainen tehdä mitä haluaa mutta olen kurkkua myötä täynnä näitä mammoja blokeineen jossa tehdään ensin lihakeitto ja sitten grillaan, on taas maailman parasta. On siellä joku ukkokin seassa.

      • Kotikokki62

        Ei kannata hävetä sitä, että on hidas ja tyhmä. Nopea pääsee helpolla ja syö hyvää.
        Voit aivan vapaasti hauduttaa rupejasi ja kerätä lihaasi niin paljon karsinogeenejä kuin haluat - mutta anna muiden tehdä ripset juuri niin kuin itse haluavat. Haduttaminen ja keittäminen ovat kaksi eri asiaa. Itse olen tyytyväinen omiin grillauksiin ja se riittää minulle ja hyvin on tuntunut maistuvan myös muille.

        PS onko olemassa jotain muitakin grillihiiliä kuin puuhiiliä - tuskin kukaan grillaa kivihiilillä.


      • hiillos
        Kotikokki62 kirjoitti:

        Ei kannata hävetä sitä, että on hidas ja tyhmä. Nopea pääsee helpolla ja syö hyvää.
        Voit aivan vapaasti hauduttaa rupejasi ja kerätä lihaasi niin paljon karsinogeenejä kuin haluat - mutta anna muiden tehdä ripset juuri niin kuin itse haluavat. Haduttaminen ja keittäminen ovat kaksi eri asiaa. Itse olen tyytyväinen omiin grillauksiin ja se riittää minulle ja hyvin on tuntunut maistuvan myös muille.

        PS onko olemassa jotain muitakin grillihiiliä kuin puuhiiliä - tuskin kukaan grillaa kivihiilillä.

        Ribsien grillaaminen puuhiilillä on tarkkaa puuhaa. Grilli menee helposti liian kuumaksi. On parempi käyttää brikettejä, jotka palavat pitkään ja miedommalla lämpötilalla. Ribsien grillaamiseen pitää joka tapauksessa varata aikaa vähintään 4 tuntia. Muuten ne tulee karsinogeenattua pilalle. Hätäisemmille grillaajille suosittelen grillimakkaraa.


      • Rillisti

        Joo, saavat tehdä mutta se typerä puhuminen maailman parhaista tai täydellistä ribseistä voisi jättää pois eikö vain? Muuten alan tekemään pitsaa mikrossa maailman parhaana...,

        On paljon ihmisiä joille hiili on sitä mitä poltettiin titanicissa ja veturissa...eli kivihiiltä.


      • Kokkinelonen
        Kotikokki62 kirjoitti:

        Ei kannata hävetä sitä, että on hidas ja tyhmä. Nopea pääsee helpolla ja syö hyvää.
        Voit aivan vapaasti hauduttaa rupejasi ja kerätä lihaasi niin paljon karsinogeenejä kuin haluat - mutta anna muiden tehdä ripset juuri niin kuin itse haluavat. Haduttaminen ja keittäminen ovat kaksi eri asiaa. Itse olen tyytyväinen omiin grillauksiin ja se riittää minulle ja hyvin on tuntunut maistuvan myös muille.

        PS onko olemassa jotain muitakin grillihiiliä kuin puuhiiliä - tuskin kukaan grillaa kivihiilillä.

        Heuduttaminen ja keittäminen ovat sama asia, liha antaa maut nesteeseen. Kotikokit voi ajatella toki mitä vaan.


    • Yuikklh

      Seliseli!! Ei välimäki ja muut voi olla väärässä.

    • Ei-mahdu

      Pitäisi olla hirmu iso kattila.

    • Jgjku

      Lapsi perheille vielä vinkkaan että jättäkää keitinvedestä pois myös porkkana, mielikuva saa monelle väristyksiä. Suola riittää niin pääsette herkkuun kiinni. Sitten päälle soosia missä on ketsuppia ja kokista. Käytäthän lisäksi kaasugrilliä. Lapset eivät pidä hiilen mausta ja pöytään vielä iso pullo ketsuppia! Hyvää ruokahalua parhaiden ribsien äärellä.

    • Grillitohtori

      Komppaan vielä edellistä. Lasten kanssa pitää olla tarkkana ettemme pilaa heidän nautintoa. Luullinen liha on monelle lapselle kauhistus, joten suosittelen että grillaatte kaasugrillissä camping makkaraa lapsille niin hekin pääsevät alkuun herkuttelussa. Katsokaa ettei ketsuppi ole liian hapanta.

      Jos haluatte että grillijuhlat ovat ikimuistoiset kaikille vanhemmille niin jattäkää ribsit pois, kaikki aikuiset eivät pidä luullisesta lihasta, tarjoilkaa camping makkaraa. Ethän unohda kasvissyöjiä! Heille voit grillata ne käyttämättä jääneet porkkanaviipaleet niin hekin ähkivät nautinnosta maailman parhaiden grilliherkkujen äärellä.

    • Kotigrillaaja

      Hyvää keskustelua! Kyllä juhlat lähtevät lasten tyytyväisyydestä. Aikuiset saavat ottaa lasten ollessa paikalla vain tervetuliaismaljat. Olen kyllä nähnyt liian monta kertaa että lapsen suu kääntyy itkuun yrittäessä syödä grillimakkaraa jossa on kova kuori, sehän käpristyy grillistä ja tulee usein palaneen makua. Parhaimmat juhlat syntyvät kun höyrytetään kuorettpmia nakkeja. Ettehän unohda ketsuppia, niin siitä vasta herkuttelu alkaa!

    • Paraslihasuomessa

      Juuri näin! Suomessa on maailman paras liha ja se ei kaipaa muuta seurakseen kuin kiehuvaa vettä! Kyllä meitä hemmotellaan hyvillä raaka-aineilla. Lapsen suuhun sopii parhaiten juuri nakkien muodossa!

    • GrilliUuno

      Mielenkiintoisia ennakkoluuloja.

      Kylkeä on hyvä esikypsentää ennen grillausta. Pelkästään kypsentämisen kannalta on sitten ihan sama, kypsentääkö lihan tiiviissä astiassa uunissa, paistopussissa vai keittääkö kattilassa. Itse vierasta tuota keittämistä, koska makua ja rasvaa siirtyy keitinveteen niin, että lihasta tulee mautonta.

      Tässä vuosien varrella olen kehittänyt oman tyylini. Laitan suolalla maustetut kylkipalat paistopussiin, suljen pussin tiiviisti ja tämä viritys kattilaan, jossa on muutama litra vettä Paistopussin ylimpään osaa tökkään piikillä reiän, jotta paine pääsee pois. Kattila sitten saa hissukseen kiehua hellalla 1,5 h ajan.

      Vesihauteessa kypsentämisen etuna on tasainen ja matalahko lämpö. Nestettä toki irtoaa nänkin, mutta siitä yleensä teen kastikkeen. Grillaus sitten normaaliin tapaan sopivan grillikastikkeen kanssa. Minä käytän omatekemää, mutta saa niitä kastikkeita kaupastakin. Grillauksessa ei enää tarvitse kypsentää lihaa vaan saada siihen kaunis väri ja grillauksen tuoksu.

      Kukin tietysti grillaa omalla tyylillään.

      • joskus.kokeillut

        Vaikuttaa kauhean työläältä. Aikaa kuluu ja syntyy turhaa jätettä. Ribsit saa paistettua käytännössä yhtä nopeasti grillillä alusta loppuun. Laadukkaan grillin lämpötilan saa säädetyksi riittävän alas. Ja muistakaa että kyseessä on epäsuora grillaaminen. Tässä ei olla mitään pihviä paistamassa.


    • PihviPäivässä

      Jouni Toivanen, Henry Alen, Tom Björk ja Hans Välimäki eivät ole huippukokkeja vaan julkkiskokkeja, kas siinä ero. Itse en pilaa ribsejä keittämällä vaan grillaan ne jääkaappikylmänä. Mausteeksi mustaapippuria ja suolaa. Kokis ei sovi muuhun kuin juotavaksi, jos siihenkään.

      • jakohihna

        Kokis ei sovi kuin auton luistavan kytkimen tilapäiseen korjaamiseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe