Pyöräilijän VIKA

Vitunhölmöt

47

1002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HuomioPääasiaan

      Onneksi pyörätiellä voi olla varma, että auto ei arvaamatta käänny eteen tai tupsahda kolmion takaa tai pihasta.

      • SamaLakiKaikille

        Onneksi kaikki tielläliikkujat voivat luottaa siihen, että pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä eivätkä ainoastaan edellytä sitä muilta.


      • ainaonhyväpäivä

        Ja onneksi kaikilla suomalaisilla riittää yllin kyllin ymmärrystä ja empatiakykyä muita ihmisiä kohtaan. Juuri sitä kykyä ajatella asioita toisen näkökulmasta, ettei se ole aina sitä itsekästä minäminäminäminää ja muiden syyttämistä omista virheistä.


      • hfjhdsjgjghkj

        Niinkö luulet?
        Minun entisen asuntoni lähellä joutuu talon sijainnista riippuen ajamaan autolla pitkälti pyörätietä, että pääsee autotielle.
        Mutta kyllä osaa pyöräilijätkin söhläta. Samassa paikassa ajoi nuori nainen urheilupyörällä suoraan risteävän rekan kylkeen. Ei siis eteen, eli alle. Näin kotiin tullessani verilammikon ja uutisissa kuulin syyn.


      • Faktat_pöytään
        hfjhdsjgjghkj kirjoitti:

        Niinkö luulet?
        Minun entisen asuntoni lähellä joutuu talon sijainnista riippuen ajamaan autolla pitkälti pyörätietä, että pääsee autotielle.
        Mutta kyllä osaa pyöräilijätkin söhläta. Samassa paikassa ajoi nuori nainen urheilupyörällä suoraan risteävän rekan kylkeen. Ei siis eteen, eli alle. Näin kotiin tullessani verilammikon ja uutisissa kuulin syyn.

        Tähän karttalinkki, kiitos.

        Suomessa ei ole taloja, joista "joutuu ajamaan autolla pitkälti pyörätietä, että pääsee autotielle". Tämä johtuu jo ihan siitäkin, että _autoteitä_ ei maassamme ole. On toki muutamia moottori- ja moottoriliikenneteitä, mutta nekään eivät ole "autoteitä".


      • niinain

        Useimmat autoilijat tosin ajavat maanteillä kuin ne todellakin olisivat "autoteitä", osoittaen käsittämätöntä röyhkeyttä kevyttä liikennettä kohtaan.


    • Sähkösyklaaja

      Sitä pyöräilijän kannattaisi nostaa se katse maasta eteenpäin, tuokin olisi ollut väistettävissä.
      Monesti nähnyt kun sukkahousuilijat tuijottaa maata polkiessaan kyyryssä.

      • toisinpäin

        Sitä autoilijan kannattaisi nostaa se katse maasta eteenpäin, tuokin olisi ollut väistettävissä.
        Monesti nähnyt kun autoilijat tuijottaa kännykkää ajaessa.


      • Sähkösyklaaja
        toisinpäin kirjoitti:

        Sitä autoilijan kannattaisi nostaa se katse maasta eteenpäin, tuokin olisi ollut väistettävissä.
        Monesti nähnyt kun autoilijat tuijottaa kännykkää ajaessa.

        Trollaatitrollaati vaan joo.
        pyöräilijä olisi tuossa ihan helposti saanut kaarretta ajoonsa sen verran ettei olisi loukannut itseään mutta kun ei älyä kattua etteensä niin kops vaan.
        Pyörä osui niin perän kohdalle että vain maahan tuijotus on tässä se syy miksi kopsahti, tai sitten todella hidas reaktioinen pyöräilijä jolloin ei todellakaan kannattaisi ajoradalla ajella ylinopeuksia.

        käytä järkeä, oletko näitä maahan tuijottajia itse?


      • pati-koija

        Minun pitää tuijottaa jalkojani kävellessäni jotten kompastu.


      • Sähkösyklaaja
        pati-koija kirjoitti:

        Minun pitää tuijottaa jalkojani kävellessäni jotten kompastu.

        Ja sitten valitetaan kun loukkaannutaan, suosittelen katsomaan eteen ettei käy kuten tämän uutisen pyöräilijälle.
        Autoilija olisi voinut odottaa edestä tulevaa ennen kääntymistä joten teki virheen mutta oli jo lähes edestä ehtinyt pois kun pyöräilijä kaahasi auton peräosaan.
        kumpikin teki siis virheen.

        autoilija olkaa tarkkaavaisempia liikenteessä.
        sukkahousuilijat ajakaa pyörätiellä, jos autotiellä niin tilannenopeus oikeaksi ja katse pois palleista.


      • opiksi-ja-ojennuksesksi

        Kuulkaas sähkösyklaaja, meillä on hyvin treenatut, jäntevät urheilijavartalot ja niskatkin taipuvat toisinkuin möhömahaisilla kankeilla sähkösyklaajilla jotka joutuvat ajamaan selkäsuorana jotta näkevät eteensä.


      • Sähkösyklaaja
        opiksi-ja-ojennuksesksi kirjoitti:

        Kuulkaas sähkösyklaaja, meillä on hyvin treenatut, jäntevät urheilijavartalot ja niskatkin taipuvat toisinkuin möhömahaisilla kankeilla sähkösyklaajilla jotka joutuvat ajamaan selkäsuorana jotta näkevät eteensä.

        Ei näytä pää kääntyvän eteenpäin kun autoihin ajetaan pahki eikä tunnu edes ohjaus pelaavaan, pelkästään suoraa kiskoa ajetaan.


      • Köyhempiväistää
        Sähkösyklaaja kirjoitti:

        Trollaatitrollaati vaan joo.
        pyöräilijä olisi tuossa ihan helposti saanut kaarretta ajoonsa sen verran ettei olisi loukannut itseään mutta kun ei älyä kattua etteensä niin kops vaan.
        Pyörä osui niin perän kohdalle että vain maahan tuijotus on tässä se syy miksi kopsahti, tai sitten todella hidas reaktioinen pyöräilijä jolloin ei todellakaan kannattaisi ajoradalla ajella ylinopeuksia.

        käytä järkeä, oletko näitä maahan tuijottajia itse?

        Olen kuullut, että jossain päin Suomea autoilijat vielä noudattavat liikennesääntöjä ja jopa väistävät pyöräilijää, jos tällä on ETUAJO-OIKEUS. Mutta tietenkin pääkaupunkiseudulla sellainen on vanhanaikaista ja risteykseen menee ensiksi se, jolla on tehokkaampi ja suojaavampi ajoneuvo ja pyöräilijämoukka väistäköön, jos ei ole varaa ajaa autolla.
        Jos sattuu pyöräilijä menettämään henkensä, niin eihän siitä autokuskille SUOMESSA koidu muita seuraamuksia kuin ehkä sakkoja, korkeintaan ehdollista, mutta saadaan yksi moukka pois kaduilta ..


      • Sähkösyklaaja
        Köyhempiväistää kirjoitti:

        Olen kuullut, että jossain päin Suomea autoilijat vielä noudattavat liikennesääntöjä ja jopa väistävät pyöräilijää, jos tällä on ETUAJO-OIKEUS. Mutta tietenkin pääkaupunkiseudulla sellainen on vanhanaikaista ja risteykseen menee ensiksi se, jolla on tehokkaampi ja suojaavampi ajoneuvo ja pyöräilijämoukka väistäköön, jos ei ole varaa ajaa autolla.
        Jos sattuu pyöräilijä menettämään henkensä, niin eihän siitä autokuskille SUOMESSA koidu muita seuraamuksia kuin ehkä sakkoja, korkeintaan ehdollista, mutta saadaan yksi moukka pois kaduilta ..

        Tuossa tilanteessa ei ole etuajo-oikeutta autolla vaan on odotettava vastaantulijaa, auto kuitenkin ehti jo alta pois lähes kokonaan kun maahantuijottaja veti polkupyörällä autotiellä ylinopeutta maahantuijottaen auton perään.
        kumpikin on syyllinen, pyöräilijä silti pahemmassa vaarassa.
        kummaltakin joutaisi kulkuneuvot pois.


      • Trolli_stop
        Sähkösyklaaja kirjoitti:

        Trollaatitrollaati vaan joo.
        pyöräilijä olisi tuossa ihan helposti saanut kaarretta ajoonsa sen verran ettei olisi loukannut itseään mutta kun ei älyä kattua etteensä niin kops vaan.
        Pyörä osui niin perän kohdalle että vain maahan tuijotus on tässä se syy miksi kopsahti, tai sitten todella hidas reaktioinen pyöräilijä jolloin ei todellakaan kannattaisi ajoradalla ajella ylinopeuksia.

        käytä järkeä, oletko näitä maahan tuijottajia itse?

        Sinäpä sen sanoit. Trollaatitrollaati.

        ...pyöräilijä olisi tuossa ihan helposti...
        Varmaan. Mutta miksi. Vasemmalle eteen kääntyjä on se joka teki liikennesääntöjen vastaisen liikkeen. Suoraan ajavan pitäisi pystyä luottamaan muiden sääntöjen mukaiseen ajamiseen.

        Pyörätietä pitää käyttää. Paitsi jos "...ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa..." Tieliikenneasetus 20§. Eli se ei voi olla peruste syyttää pyöräilijää tuossa kohtaa oikein mistään.

        Pyörä osui niin perän kohdalle...
        Niin. Mietipä kuitenkin vielä hetki, miksi alle jääjää pitää syyllistää. Hän kuitenkin ajoi ihan oikein. Oikeassa reunassa, ihan varmaan rajoituksen mukaan ja yllätyksettömästi. Kunnes autoilija kääntyi arvaamattomasti eteen.


      • Sähkösyklaaja
        Trolli_stop kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit. Trollaatitrollaati.

        ...pyöräilijä olisi tuossa ihan helposti...
        Varmaan. Mutta miksi. Vasemmalle eteen kääntyjä on se joka teki liikennesääntöjen vastaisen liikkeen. Suoraan ajavan pitäisi pystyä luottamaan muiden sääntöjen mukaiseen ajamiseen.

        Pyörätietä pitää käyttää. Paitsi jos "...ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa..." Tieliikenneasetus 20§. Eli se ei voi olla peruste syyttää pyöräilijää tuossa kohtaa oikein mistään.

        Pyörä osui niin perän kohdalle...
        Niin. Mietipä kuitenkin vielä hetki, miksi alle jääjää pitää syyllistää. Hän kuitenkin ajoi ihan oikein. Oikeassa reunassa, ihan varmaan rajoituksen mukaan ja yllätyksettömästi. Kunnes autoilija kääntyi arvaamattomasti eteen.

        En ole syyllistänyt, kumpikin teki virheen kuten sanoin.
        pyöräilijä ei kuulu autotielle, autoilija voisi olla tarkkaavaisempi.
        pyöräilijä ajoi ihan väärin, ylinopeutta, katse maatakohti, kyyryssä, autotiellä vaikka hyvä pyörätie menee vieressä.
        Eihän tuo pyöräilijä nostanut kuin sekuntti aikaisemmin katseensa jolloin ehti rääkästä, ei edes ohjausta korjannut pätkääkään, oikealla nopeudella ei olisi tullu pipi.

        en minäkään lähde moottoritielle polkemaan mummopyörällä, sinäkö menet?


      • Turhaa-höyryämistä
        Köyhempiväistää kirjoitti:

        Olen kuullut, että jossain päin Suomea autoilijat vielä noudattavat liikennesääntöjä ja jopa väistävät pyöräilijää, jos tällä on ETUAJO-OIKEUS. Mutta tietenkin pääkaupunkiseudulla sellainen on vanhanaikaista ja risteykseen menee ensiksi se, jolla on tehokkaampi ja suojaavampi ajoneuvo ja pyöräilijämoukka väistäköön, jos ei ole varaa ajaa autolla.
        Jos sattuu pyöräilijä menettämään henkensä, niin eihän siitä autokuskille SUOMESSA koidu muita seuraamuksia kuin ehkä sakkoja, korkeintaan ehdollista, mutta saadaan yksi moukka pois kaduilta ..

        Sellaista kuin ”etuajo-oikeus” ei ole olemassa. Väistämisvelvollisuuksia on tieliikennelaissa ja -asetuksessa. Niistä pyöräilijät ja jotkut autoilijat ei tajua mitään


    • OlaviLavu

      Auton vika, mutta pyöräilijälle järjen käyttö sallittua vauhdin suhteen taajamissa. Pyöräilijä on aina se joka noissa kärsii.

      • Jaksaajaksaa

        Kova polkemaan, sai vauhdin kiihdytettyä 15 m matkalla 30 km/h (rajoitus) noin 60 km/h...


    • Hämeenkylmärinki

      Veikkaan, ettei tuota tarvitse maailman tappiin asti pohtia. En kuitenkaan mene arpomaan miten syyllisyys jakautuu.

      On totta, että pyörä on ajoneuvo, mutta sillekin on laissa määrätty oma paikkansa. On ihan mahdolista, että yllättävä paikka on vaikuttanut havainnon tekemiseen semminkin, kun kaikki laillisesti kyseisessä paikassa olevat käyttävät valoja. Valottomuuden on katsottu aikaisemminkin vaikuttaneen päivällä onnettomuuden tapahtumiseen, miksei sitten tässäkin tapauksessa.

      On tietenkin mahdollista, että onnettomuus olisi tapahtunut joka tapauksessa riippumatta siitä, mikä tulee vastaan. Yllättävän usein auto pysähtyy risteykseen ja lähtee liikkeelle toisen auton eteen sen koosta riippumatta. Vaikka silmät näkevät, niin aivot eivät aina rekisteröi. Sille taas ei oikein voi mitään.

    • 346546435634

      Tuossahan jo asiantuntija kertoo että yksiselitteisesti autoilijan syy, vasemmalle kääntyvä väistää edestä tulevia. Ellei näin tee, on syyllinen kolariin.

      Autotiellä pyöräilystä voi saada sakot jos vieressä pyörätie, mutta ainoastaan jos se aiheuttaa selvää vaaraa eikä ole pätevää syytä olla käyttämättä pyörätietä. Usein se pätevä syy löytyy helposti pyörätien surkeasta kunnosta. Eikä autotiellä pyöräily yleensä aiheuta suurempaa vaaraa ellei kyseessä joku kehätie liittymisramppeineen.

      Ainoa asia mistä moittisin pyöräilijää tuossa, on kilpavauhti jossain taajamassa missä paljon risteyksiä. Itse jättäisin tuollaiset nopeudet maantielle. Muuten onnettomuus ihan autoilijan syytä.

      • Pomppukeppi

        Juuri näin. Autoilijan vika mutta oman turvallisuuden takia pitäisi ajaa sellaisia nopeuksia että pyörän saa yllättävissä tilanteissa pyshtymään.
        Lakiteknistä syyllisyyttä tämä ei kyllä muuta.


      • Eisyyllisiä
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Juuri näin. Autoilijan vika mutta oman turvallisuuden takia pitäisi ajaa sellaisia nopeuksia että pyörän saa yllättävissä tilanteissa pyshtymään.
        Lakiteknistä syyllisyyttä tämä ei kyllä muuta.

        Onko silloinkin edellä ajavan autoilijan vika jos perään syhkäisee pyörä?
        näinhän tässäkin kävi, kummankin vika siis.


      • TotuusSattuuQC
        Eisyyllisiä kirjoitti:

        Onko silloinkin edellä ajavan autoilijan vika jos perään syhkäisee pyörä?
        näinhän tässäkin kävi, kummankin vika siis.

        "Onko silloinkin edellä ajavan autoilijan vika jos perään syhkäisee pyörä?"

        Miksi olisi? Peräänajossa on ihan eri säännöt kuin kääntyvän auton osalta.

        "näinhän tässäkin kävi"

        Ei käynyt. Auto kääntyi suoraan ajaneen pyörän eteen ja pyörä törmäsi auton kylkeen, toki enemmän auton takaosaan. Kyse ei kuitenkaan ollut peräänajo.


      • eisyyllisiä
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Onko silloinkin edellä ajavan autoilijan vika jos perään syhkäisee pyörä?"

        Miksi olisi? Peräänajossa on ihan eri säännöt kuin kääntyvän auton osalta.

        "näinhän tässäkin kävi"

        Ei käynyt. Auto kääntyi suoraan ajaneen pyörän eteen ja pyörä törmäsi auton kylkeen, toki enemmän auton takaosaan. Kyse ei kuitenkaan ollut peräänajo.

        Törmäsi kuitenkin auton peräosaan kylkeen, huom. Törmäsi, auto ei törmännyt.
        sama kun hyppäisi auton alle niin auton suykö se on?


    • cyklarikans

      Juridisesti auton vika tietysti.

      Mutta kyllä tuo pyöräilijä saa syyttää aika paljosta ihan itseään, viittäkymppiä niska köyryssä vedetään eikä katsota eteensä. Kyllä'hän se ikävä tosiasia on että nämä sukkahousumiehet luulevat olevansa toisinaan kuninkaita jotka suureen ääneen moittivat toisia vaikka omassa ajokäyttäyytymisessä olisi paljonkin toivomisen varaa.

      Ja tämä ihan rakkaudella koska itsekin sukkahousuritarikuntaan kuulun. Mutta järjen käyttö on sallittua ja jopa suotavaa. Ei paljon lämmitä tosiaan siellä sairaalassa että oli oikeassa.

      • Lvi

        Ollikkaane?


      • övereiksivetäjiä

        No eikös ne ole kuninkaita just siksi, koska heidän fillarit maksavat enemmän kuin useimpien autoilijoiden autot? Monet joutuvat ajamaan tonnin ja sitä halvemmilla ropposilla, kun taas näiden sukkahousuritarien hiilikuituiset fillarit maksavat monta tuhatta euroa, pari kolme tonnia nyt vähintään. Sitten niitä ostetaan aina uudet joka kesäksi, niin kuin ne tuhansia maksaneet fillarit olisivat niin heikkolaatuisia, ettei niillä kahta vuotta pärjätä. Onhan se aikamoista kuninkaallisten touhua, jos minulta kysytään mielipidettä tähän. :-)


      • näin_näkisin

        Onhan se kun Prismasta saa ihan kelvoillisen Soliferin 199€ jonka voi laittaa seinää vasten nojaamaan räystään alle vuosikausiksi.


      • hämeenkylmärinki

        Juridisesti todennäköisesti ei pelkästään jomman kumman vika vaan kummallakin on osuutta tapahtumaan. Sitä miten syyllisyys jakautuu en lähde pohtimaan.

        On selvää, että pyörätien käyttämättömyys on rikos, mutta siitä ei ole rangaistuksena yliajo. Toisaalta jos noudattamatta jättämisellä on vaikutusta havaintovirheeseen, niin silloin syyllisyys ei ole selvä. Jos odottaa rekkaa, näkee rekan. Niin aivot toimivat.


      • 34534543
        hämeenkylmärinki kirjoitti:

        Juridisesti todennäköisesti ei pelkästään jomman kumman vika vaan kummallakin on osuutta tapahtumaan. Sitä miten syyllisyys jakautuu en lähde pohtimaan.

        On selvää, että pyörätien käyttämättömyys on rikos, mutta siitä ei ole rangaistuksena yliajo. Toisaalta jos noudattamatta jättämisellä on vaikutusta havaintovirheeseen, niin silloin syyllisyys ei ole selvä. Jos odottaa rekkaa, näkee rekan. Niin aivot toimivat.

        "On selvää, että pyörätien käyttämättömyys on rikos"

        Ei ole aina rikos. Jos pyörätie on niin huonokuntoinen ettei siinä voi normaalia vauhtia ajaa, on hyväksyttävää käyttää autotietä tilapäisesti kunnes tulee parempikuntoista pyörätietä.


      • Pomppukeppi
        hämeenkylmärinki kirjoitti:

        Juridisesti todennäköisesti ei pelkästään jomman kumman vika vaan kummallakin on osuutta tapahtumaan. Sitä miten syyllisyys jakautuu en lähde pohtimaan.

        On selvää, että pyörätien käyttämättömyys on rikos, mutta siitä ei ole rangaistuksena yliajo. Toisaalta jos noudattamatta jättämisellä on vaikutusta havaintovirheeseen, niin silloin syyllisyys ei ole selvä. Jos odottaa rekkaa, näkee rekan. Niin aivot toimivat.

        " Sitä miten syyllisyys jakautuu en lähde pohtimaan."

        Poliisi on kommentoinut tapausta niin että auto on yksiselitteisesti syyllinen. Pyörätien käyttämättömyys pyöräilijällä ei muuta väistämissääntöjä auton osalta.


      • asioidenajelija

        Juridisesti auton vika. Luettiinko autolle syyte liikenteen vaarantamisesta? Miten auto- asianajajansa välityksellä- syytteeseen vastasi? Vetosiko auto hetkelliseen bipolaariseen mielialahäiriöön kun oli tullut otetuksi vähän kengurubensaa edellisenä iltana? Oliko asianomistajana solmuun ajettu polkupyörä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun ei aiemmin ole autoa syytetty mistään. Jiiiisus Kraistus!!!


      • Sähkösyklaaja
        34534543 kirjoitti:

        "On selvää, että pyörätien käyttämättömyys on rikos"

        Ei ole aina rikos. Jos pyörätie on niin huonokuntoinen ettei siinä voi normaalia vauhtia ajaa, on hyväksyttävää käyttää autotietä tilapäisesti kunnes tulee parempikuntoista pyörätietä.

        Oliko tuo normaali vauhti?


    • sokeitako_tekin

      Mitä ihmettä höpisette että niska köyryssä, tuijotetaan maahan yms.. Oletteko katsonut tuota videoa ollenkaan. Todella pysty asento on pyöräilijällä, ei juuri eroa hybridikuskista. Todella pysty maantiepyöräksi.

    • skäpädäpäduuduu

      Niin se vaan on vaikkei pitäisi olla, että autoilija on luultavasti katsonut ensin tietä ja ei tule autoa, katsonut sitten pyörätietä että ei tule pyörää. Aivot eivät ole rekisteröineet autotiellä viittäkymppiä kiitävää pyörää luultavasti ollenkaan. Vika ei ole näössä eikä väkinpitämättömuudessä vaan havaintomotorisessa virheessä/viiveessä.

      Luultavasti niin että jos pyöräilijä olisi ajanut pyörätiellä virhettä ei olisi sattunut.

      Autoilija saa sakot liikenteen vaarantamisesta. Pyöräilijä huomautuksen pyörätien käyttämättä jättämisestä.

      • Kui_täh

        ...Luultavasti niin että jos pyöräilijä olisi ajanut pyörätiellä virhettä ei olisi sattunut...

        Perusteletko tätä jotenkin.

        Pyöräilijälle useimmin sattuva kolarityyppi on suoraan ajaessa eteen kääntyvä autoilija. Katso ihan mistä tilastosta tahansa. Jostain syystä se vain on niin, että pyörätiellä/tiellä suoraan tasaisella nopeudella ajava pyöräilijä tulee aina yllätyksenä kääntyjälle jatkaessaan suoraan tasaisella nopeudella.


      • Hämeenkylmärinki
        Kui_täh kirjoitti:

        ...Luultavasti niin että jos pyöräilijä olisi ajanut pyörätiellä virhettä ei olisi sattunut...

        Perusteletko tätä jotenkin.

        Pyöräilijälle useimmin sattuva kolarityyppi on suoraan ajaessa eteen kääntyvä autoilija. Katso ihan mistä tilastosta tahansa. Jostain syystä se vain on niin, että pyörätiellä/tiellä suoraan tasaisella nopeudella ajava pyöräilijä tulee aina yllätyksenä kääntyjälle jatkaessaan suoraan tasaisella nopeudella.

        Luulin perustelleeni sen jo. Eli, autoilija odottaa näkevänsä pyörätiellä pyörän jolloin aivot ovat herkistyneet sen havaitsemiseen. Tuossa on linkki hyvin tunnettuun testiin. Asia valkenee sinulla kunhan lasket tarkasti montako kertaa pallot heitetään.

        https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo

        Tänään IL hekumoi sillä kuinka auto ajoi "häikäilemätä" moottoripyöräilijän eteen. Tällaista kesätoimittajaotsikointia näkee onneksi vain lämpimänä aikana. Kenellekään ei tulisi mieleen kirjoitaa kuinka joku talvella ajaa autolla "häikäilemättä" toisen auton eteen tai vaikka että jalankulkija "häikäilemättä" kävelee retikan alle.

        Onnettomuuksia sattua myös autojen kesken eikä niissä kukaan ajattele, että jompi kumpi haluaisi tehdä tahallaan pahaa toiselle.


    • serdfvytgyu

      Ajoradalla pyöräilevillä tarvisi olla tehokkaat valot, että ne voidaan huomata helpommin. Niin kuin mopoissakin.

      • Hämeenkylmärinki

        Siitä olisi yhtä paljon apua kuin autojen ja moottoripyörienkin valoista.


      • uuvigruuvi
        Hämeenkylmärinki kirjoitti:

        Siitä olisi yhtä paljon apua kuin autojen ja moottoripyörienkin valoista.

        Eli auttaisi todella paljon, jopa siinä teki pyöräilijä väärin, puutteelliset varusteet.


    • dr6ft7yug

      Käyttikö autoilija muuten vilkkua tuossa? Ei osu omaan silmään.

    • EnnakoiEnnakoiEnnakoi

      Autoilijan vika - 100 %:sesti. Aivan kuin sokea kuljettaja olisi ratissa!

      Pyöräilijä ja moottoripyöräilijä kuitenkin häviävät aina, vaikka olisivatkin oikeassa. MP-kuskeille järjestetään ennakoivan ajon kursseja, jotta henki säilyisi. Pyöräilijänkin pitää (ja pitäisi) ottaa aina huomioon se, että ei ole suojaavia peltejä ympärillä. Pyöräilijän pitää siis antaa periksi "vahvemmalleen" oman etunsa nimissä, ennakoida ja olla aina (= aina) valmis väistämään ja jarruttamaan.

      • Turvallista-Matkaa

        Tunnin pyöräily taajamassa tuotti tänään seuraavaa:

        A) nuori naisautoilija kääntyi risteyksessä autolla suoraan eteeni - oli niin keskittynyt pyörien kääntämisen vaikeuteen, ettei nähnyt mitään muuta ympärillään (silmät oilivat lukittuneet)
        B) jalankulkija pomppi oikealta vasemmalle ja kääntäen ilman logiikkaa vieden koko kulkuväylän
        C) toinen pyöräilijä ajoi tasan keskellä kapeaa väylää, ei kummassakaan laidassa
        D) autoilija oli pysäköinyt kevyen liikenteen väylälle ja avasi auton ovensa eteeni juuri kohdallani
        E) keski-ikäinen autoilija ajoi madellen kevyen liikenteen väylää samalla etsien jotakin
        F) jalankulkijan koiran naru meni suoraan kevyen liikenteen väylän poikki
        G) autoilija tuli kolmion takaa ja pysäytti autonsa suojatielle väistääkseen muita autoja - mutta ei pyöräilijöitä
        H) nuori jalankulkija kulki korvalaput korvillaan ja kännykkäänsä näpräten pyörätiellä näkemättä ketään tai mitään ympärillään
        I) vanha jalankulkija tuli suojatietä pitkin suoraan pyörätielle havainnoimatta ketään tai mitään ympärillään
        J) ns. lehtikeli on vaarallinen sillä "äkäisessä" jarrutuksessa pyörät lukkiutuvat ja liukuvat helposti ja jopa hallitsemattomasti

        Pyöräily on tilastojen mukaan kolme kertaa vaarallisempaa kuin autoilu ja pyöräillessä on ihan pakko keskittyä kokoa ajan ympäristöönsä.

        Turvallista matkaa kaikille. Käyttäkää kypärää, valoja ja heijastimia.


      • llen

        Pyöräilijän arkipäivää. Viikonloput mukaan luettuna. Ihmiset on nykyään entistäkin itsekkäämpiä, ja pyöräilijä on sylkykuppi johon voi purkaa kaikki turhautuneet tunteensa, sekä silkan ilkeytensä.

        Miksi sitten pyöräilen? Juuri siksi. Pyöräillen, siis olen.


      • Solifer

        Eilen lenkillä saavuin 70-lukulaiseen alikulkutunneli helvettiin jossa ei näkyvyyttä oikealle tai vasemmalle yhtään. Ajelin varovaisesti kävelyvauhtia ja fillarissani valot päällä. Katsoin kuopan pohjalla ensin oikealle ja sitten vasemmalle. Jatkoin matkaa turvallisin mielin koska en havainnut muuta liikennettä, mutta sitten alkoi jopon jarrut kirskumaan oikealla puolella. Teini teki viime hetkellä paniikki jarrutuksia jotta ei olisi tullut kylkeen. Ei sitten törmätty, mutta ei minkäänlaista valaisinta ko. mankelissa jotta sen olisi huomannut, prkle.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe