Puun tilavuus

BMNATRASKLA

On kaksi mänty puuta ja niiden mitat on seuraavat

Ensimmäisen tyven halkaisija on 15cm. ja pituus 9m.
Toinen tyven halkaisija on 30cm. ja pituus 18m.

Mikä on puiden tilavuus ja mitenkä se lasketaan?

8

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuutiointi

Pitäisi tietää missä männyt ovat kasvaneet ja katsoa sitten taulukosta.

• MNTRKLASTRA

Jos kyseessä on metalliputki jonka mitat on samanlaiset kun noilla puu esimerkeillä, niin mitenkä niiden tilavuudet lasketaan ja mikä on vastaus?

• samatapa

Samalla tavalla tietenkin. Eihän se tilavuus siitä mihinkään muutu. Olisi muuten aika erikoinen putki.

• BMNADRTAA

Sellainen putkirakenne, että "tyven" halkaisija 15cm. ja 9m:n korkeudella kun putki koko ajan kapenee niin halkaisija on 0cm.
        Mikä on tällaisen putken tilavuus?

• rinnankorkeusläpimitta
        BMNADRTAA kirjoitti:

Sellainen putkirakenne, että "tyven" halkaisija 15cm. ja 9m:n korkeudella kun putki koko ajan kapenee niin halkaisija on 0cm.
        Mikä on tällaisen putken tilavuus?

Osaatko kertoa mitkä ovat esimerkkimäntyjen rinnankorkeusläpimitat? Jos esimerkiksi rinnankorkeusläpimitta olisi 15 senttiä, niin 9 metrisen männyn tilavuus olisi 83 litraa.

• NoinhanSeOn

Sääntö on, että kun yhdenmuotoisilla kappaleilla lineaarimitta (esim. halkaisija) muuttuu kertoimella k, muuttuu pinta-ala kertoimella k^2 ja tilavuus kertoimella k^3.

• öönotota

Tehtävässä ilmeisesti oletetaan, että mänty olisi suoran ympyräkartion muotoinen. Kartion tilavuuden laskukaava löytyy esim. Wikipediasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kartio

Käytännössähän puut mitataan esim. harvesterin kourassa olevien pituus- ja läpimitta-anturien avulla summaamalla tiheästi mitattujen pienten pätkien tilavuudet yhteen. Tuolla tavallakin saadaan toki vain mittaustarkkuuden rajoissa oleva likiarvo. Oikeastaan puut eivät ole ihan tarkkaan pyöreitä eivätkä kartion muotoisia, ja niiden tarkka mittaaminen onkin aikamoisen vaativa tehtävä.

• omamittarinsa

Muistaakseni puun tilavuutta mitataan sellaisella isolla työntömitan näköisella kapistuksella, jolla paksuutta mitatessa otetaan mitat kahdelta puolelta puuta. Sillä varmaan yritetään kompensoidan sitä puun mahdollista soikeutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe