Pimeitä iltoja odotellessa.

jäykkäniska

Mikä olisi hyvä oku 10" SW putkeen jos haluaa tähyillä galakseja ja sumuja vai pitääkö olla noille kohteille eri okulaarit. Nuo putken mukana tulleet okut tuntuu jotenkin hampaattomilta, varsinkin 10mm on surkea tuhnu.

6

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelisin kysymään neuvoa kaukoputkikansan omista foorumeista. Yleinen sääntö lienee se, että mitä kalliimpi sitä parempi...

      Mikä se nykyinen 10 mm okulaarisi on, jotta vertailukohta olisi tiedossa?

    • TiätäjäIänikuinen
      • p900-ohjeita

        Pikkukamerassa linssin halkaisija on niin pieni ja zuumin optiikka niin huono, ettei sillä saa astronomisista kohteista kunnollista kuvaa, verrattuna oikeisiin teleskooppeihin siis. Kuten videosta näkyy on planeetoistakin otetut kuvat pelkkiä optiikan vääristymiä täynnä. Tuossa videossa oli lisäksi fokusointi pielessä, jolloin todellisen kuvan sijaan nähdään kiekkoja.

        Varsin todennäköisesti joko Mars tai Venus olivat Maapalloon ja Aurinkoon nähden sellaisessa suunnassa, että ne oikeasti eivät olleet kauttaaltaan valaistuja vaan näyttivät pienikokoiselta puolikuulta tai kuunsirpiltä. Kameran kuvassa ne olivat kuitenkin symmetrisen pyöreitä. Tuo on seurausta väärästä fokusoinnista.

        Youtubessa on ohjeet P900 fokusoinnille ja mallikuvat sille, miltä esimerkiksi Venus näyttää kun fokus on kohdallaan. Valotuksen joutuu arpomaan apuvalonlähteellä (peukalo) kohdalleen, sillä sille ei ole manuaalista säätöä. Tässä näkyy miten kuvauksessa onnistutaan:

        https://www.youtube.com/watch?v=dICIKYn5w4w

        Noilla ei tietenkään ole mitään tekemistä verrattuna kunnon teleskoopilla saataviin kuviin.


      • t0teaja

        Tuo videohan on selvästi väärennetty. Venus näkyy muka täytenä kiekkona, jollainen se on maasta katsottuna vain ollessaan auringon takana. Ollessaan sirppinä ja lähempänä maata venus voitais ehkä tuollakin halppis järkkärillä kuvata


      • fokuskysymys
        t0teaja kirjoitti:

        Tuo videohan on selvästi väärennetty. Venus näkyy muka täytenä kiekkona, jollainen se on maasta katsottuna vain ollessaan auringon takana. Ollessaan sirppinä ja lähempänä maata venus voitais ehkä tuollakin halppis järkkärillä kuvata

        Ei väärennetty vaan osaamattomalla oli kamera väärin fokusoitu. Tuolloin Venuksen sirppi suttaantuu pyöreäksi kiekoksi, kuten tuosta seuraavan viestin youtube - videosta näkyy. Kun siinä jälkimmäisessä kamera fokusoidaan oikein tulee sirppi näkyviin.


    • jäykkäniska

      En nyt kyse ole ottaa kuvia vaan haen kohtuu hintaista okulaaria, tämän hetkiset okulaarit on aivan perussettiä mitkä tuli tuon putken mukana eli edulliset okut, kymppimillinen ei sovi minun 10 tuuman putkeen, ei tarkenna teräväksi. Jostain muistelen että on olemassa myös jotain suotimia joilla saa paremman visuaalisen näkymän esim. sumujen katselussa, pitääkö tuo paikkaansa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      684
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe