Lihansyöjästä kasvissyöjäksi?

EhkVege

Eli oon aika nuori tyttö. Oon aina tykännyt lihasta ja rakastanut liharuokia... Nyt kuitenkin haluaisin ryhtyä vegeksi, ei kanaa, punaistalihaa tai kalaa. Maitotuotteet aijon kuitenkin jättää, jah no oon kananmunlle allerginen niin sen kanssa ei tuu ongelmaa. Mut miten selitän tän mun vanhemnille?!

13

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perustele_juttusi

      Sinulla varmaan perustelut (uskomukset ja kuvitelmat) vege asialle. Niitähän on monia kuten meitä ihmisiäkin. Seuraavassa väittämiä. Voivat olla huuhaatakin.
      a)uskonnolliset syyt (esim. hindujen sielunvaellus)
      b)ei halua tehdä eläimille pahaa. Eläimiä kohdellaan kuulemma epäeettisesti tehonavetoissa
      c)ei halua tappaa/syödä syyttömiä eläimiä omaksi ravinnoksensa. (entä kasvit. Ovatko kasvit tietoisia olentoja. Onko kasveilla sielu ? Voiko kasvejakaan syödä. Sekin on kenties julmaa.)
      d) ympäristönsuojelun näkökulma (ilmakehä, maapallon rajalliset resurssit)
      e) terveellisempi ruoka. Elää kauemmin kasveja popsien. Ei tule elintasosairauksia.
      f)ulkonäköasiat. Kasvisruoka pitää hoikkana kun ei kerry kilokaloreita ja ihon virheettömänä
      g) trenditietoisuus. Se on niin in. Paras kaveri syö vain kasvisruokaa.
      h) solidaarisuus maailman köyhille ja nälänhädässä oleville.
      i) silkka kokeilunhalu ja hulluttelu
      j) Edellisten yhdistelmä- Kombinaatio.
      k) joku muu perustelu, kenties.

      Ensin perustelee itsellensä järjellä. Tunteet ja oma ego ja omat uskomukset vievät usein harhaan. Kun itselle perustelu on OK ja vedenpitävä, niin vasta sitten voi koettaaa myydä juttu vanhemmille.

      Itse olen sekaruuan syöjä. Lihaa. kalaa ja tietysti hyviä kasviksia. Vältän prosessoitujen einesten ja roskaruuan syöntiä (höttökaloreita) .Olen varmaan koko lopun elämäni sekaruokailija. Kaikki maistuu kohtuudella. Fyysisesti, henkisesti ja spirituaalisesti kunnossa. Luulen niin. Loppuun asti.

    • Ålkok

      Minä olen aikuinen mies ja lopetin 2 viikkoa sitten lihan syönnin ihan laihtuakseni ja voin sanoa,että miksi yleensä olen syönyt lihaa? Olo on todella hyvä ,paino tosin ei ole vielä pudonnut,rahaa säästyy,olen ostanut Fordilta ja viljelijöitä vihannekset ja kaupasta viimeksi apetitin kasvin nugetteja( jos en olisi tiennyt että ovat kasviksia niin täydestä kananugeteista olisivat menneet) ,nyt kuumallakin ilmalla Jämsän tehdä töitä,ei muuta kuin hyviä puolia,toki nuorena tyttönä varmaan tarvitaan proiteinia niin varmaan kerran viikossa olisi hyvä syödä lihaa ja minusta punaista,se on aidompaa kuin valkoinen kanamössö.Kyllä joskus voi itseään palkita puuvilla ,ainakin minä aion kerran kuukaudessa ,mutta ei saa jäädä koukkuun jos haluaa itselle ja ympäristölle hyvää,ja jos ei halua pihvii niin vielä parempi.

    • Ålkok

      Mitä kirjoitinkaan,onko kasvikset vieneet kirjoitan tai toki,vai ennakoiva kirjoitus:eli korjaan muutaman kohdan tai pidätte mua aivan vihanneksena,eli olen ostanut torilta en Fordilta ja jaksan tehdä töitä vaikken olekaan Jämsästä.😊

      • Maukastaruokaa

        Kun jättää vaalean leivän ja karkit, sipsit ja limukat, niin laihtuu melko mukavasti viikossa. Sen sijaan voi nauttia ruokajuomana maitoa, koska pienissä navetoissa lehmät saavat hyvää hoitoa ja niitä ulkoilutetaan talvella kesälaiduntamisen lisäksi. Ihmisille vaan halutaan jostain kumman syystä väittää, että tuotantoeläimiä kohdellaan huonosti ja ne tapetaan muutaman vuoden iässä.


      • höpöhöpöä
        Maukastaruokaa kirjoitti:

        Kun jättää vaalean leivän ja karkit, sipsit ja limukat, niin laihtuu melko mukavasti viikossa. Sen sijaan voi nauttia ruokajuomana maitoa, koska pienissä navetoissa lehmät saavat hyvää hoitoa ja niitä ulkoilutetaan talvella kesälaiduntamisen lisäksi. Ihmisille vaan halutaan jostain kumman syystä väittää, että tuotantoeläimiä kohdellaan huonosti ja ne tapetaan muutaman vuoden iässä.

        Myös pienissä navetoissa lehmät sidotaan päistä kiinni parruun ja raiskataan toistuvasti ihmisen toimesta. Vasikka erotetaan emosta 12-24 tunnin sisällä sen syntymästä. Jos vasikka on uros se tapetaan vasikanlihaksi tai kasvatetaan lihaksi. Jos vasikka on naaras siitä tulee emonsa lailla pakotettu maitokone. Ilman tuota ihmisen tekemää raiskausta lehmä ei tuota maitoa.
        Ihminen tuottaa maitoa omalle poikaselle ja lehmä tuottaa maitoa omalle poikaselle.

        Suurin osa lehmistä ei pääse ulkoilemaan vaikka laki niin määrääkin. Ei näy vasikoita ja uroksiakaan niityillä. Meille vaan uskotellaan tätä "kesä, vihreät niityt ja lehmät" mielikuvaa.

        "Hyvää hoitoa" on maidontuottajien propagandaa. Vihreitä niittyjä, sumuisellä pellolla tonkka kädessä käyskentelyä, kutsuen lehmiä niiden omilla nimillä antamaan maitoa, joka ruokkii maailman nälänhädän.

        Kokoajan tulee julki kuvia ja videoita myös näiltä pieniltä tiloilta, joissa totuus on aivan muuta kuin maidontuottajien puheista selviää.


      • Ominsilminnähtyä

        Eipä ole sinulla oikeaa tietoa ollenkaan Laki ei määrää , että lehmien pitäisi päästä ulkoilemaan. Sen sijaan laki määrää, että lehmien tulee päästä laiduntamaan 60 päivänä vuodessa. Kuitenkin lehmät saavat laiduntaa koko kesän, siis mota kuukautta vuodessa ja lisäksi monista pienistä navetoista lehmät pääsevät talvella ulkoilemaan sään salliessa. Pienissä navetoissa lehmät voivat toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä.
        Pienissä navetoissa eläimet ovat kesyjä, koska niitä harjataan ja jutellaan paljon. Ne tietävät oman nimensä. Toiset lehmät eivät pääse kiusaamaan, koska ne ovat kiinnikytkettyjä. Silloin ne makoilevat ja märehtivät ja nauttivat olostaansa. Olen saanut vierailla monissa navetoissa ja olen ollut tyytyväinen näkemääni.


      • IsoTaiPieniSamaKäytäntö

        Sama käytänto joka tilalla on tila pieni tai iso. Nämäkin lehmät sidotaan kauloista kiinni parteen ja raiskataan toistuvasti. Vasikat erotetaan emosta. Käytäntö on sama joka navetassa ja joka tilalla.

        305 päivää kaulasta parteen sidottuna. Vuodessa on 12 kuukautta ja siitä 4 kuukautta laiduntamista.

        "Toiset lehmät eivät pääse kiusaamaan, koska ne ovat kiinnikytkettyjä. Silloin ne makoilevat ja märehtivät ja nauttivat olostaansa."

        Parteen sidottu lehmä ei pääse liikkumaan tai kääntymään, vaan se voi vain seistä tai maata. Ainoa joka sitä kiusaa on ihminen.

        Nykyinen laki velvoittaa tarjoamaan parsinavetta lehmille 60 päivän ulkoilumahdollisuuden kesäaikana.

        Tuhannet suomalaiset lehmät eivät pääse koskaan ulos – "On tiloja, joissa eläimiä ei ole pidetty laitumella vuosiin"

        https://yle.fi/uutiset/3-9734557

        Kesyyntyminen, harjaaminen, juttelu, nimillä kutsuminen ei tee pienistä tiloistakaan sen parempaa. Samat brutaalit käytännöt joka tilalla, isolla tai pienellä tilalla.

        "Olen saanut vierailla monissa navetoissa ja olen ollut tyytyväinen näkemääni."
        Se on vaan sinun mielipiteesi asiasta, eikä mielipide kerro yhtikäs mitään.

        Uuden eläinsuojelulain 5 kipukohtaa – Yle julkistaa salaa kuvattuja videoita eläintiloilta
        https://yle.fi/uutiset/3-10075288

        Kuitenkin totta se että ihminen ei tarvitse vieraan lajin maitoa tässä tapauksessa lehmän maitoa yhtikas mihinkään. Ruokajuomaksi ja janoon sopii vesi.

        Maidontuotanto on vain laillista eläinrääkkäystä.


      • Ihanatpikkutilat

        Kyllä me ihmiset tarvitsemme maitoa. Maku on tärkeä syödessämme ja juodessamme. Kaikille ei vaan maistu vesi ruoan kanssa - ainoastaan janojuomana. Myös kaikki tärkeät vitamiinit ja hivenaineet ovat tärkeitä. Kun syömme monipuolisesti, niin meidän ei tarvitse ostaa vitamiineja ja hivenaineita.
        Sehän on hyvä, että tuotantoeläimiäkin harjaillaan ja jutellaan - eläimet pitävät harjaamisesta ja juttelemisesta. Ainakin meidän kissa pitää harjaamisesta ja juttelemisesta. Luulenpa, ettei suurilla tiloilla ole aikaa eläinkohtaiseen jutusteluun.
        Salakuvaaminen - sehän on mielestäni rikollista toimintaa. En ainakaan menisi kenenkään tiloihin salaa vaan aina luvalla ja tietenkin omistajien kanssa. Ne salakuvatut, joita olen nähnyt, ei kertaakaan ole ollut yhtä hyvin hoidettuja eläimiä kuin ne, missä minä olen vieraillut. Totuudenmukaisia eivät siis salakuvatut ole koko alaa ajatellen vaan mustamaalaamista.


      • Nähtyä
        IsoTaiPieniSamaKäytäntö kirjoitti:

        Sama käytänto joka tilalla on tila pieni tai iso. Nämäkin lehmät sidotaan kauloista kiinni parteen ja raiskataan toistuvasti. Vasikat erotetaan emosta. Käytäntö on sama joka navetassa ja joka tilalla.

        305 päivää kaulasta parteen sidottuna. Vuodessa on 12 kuukautta ja siitä 4 kuukautta laiduntamista.

        "Toiset lehmät eivät pääse kiusaamaan, koska ne ovat kiinnikytkettyjä. Silloin ne makoilevat ja märehtivät ja nauttivat olostaansa."

        Parteen sidottu lehmä ei pääse liikkumaan tai kääntymään, vaan se voi vain seistä tai maata. Ainoa joka sitä kiusaa on ihminen.

        Nykyinen laki velvoittaa tarjoamaan parsinavetta lehmille 60 päivän ulkoilumahdollisuuden kesäaikana.

        Tuhannet suomalaiset lehmät eivät pääse koskaan ulos – "On tiloja, joissa eläimiä ei ole pidetty laitumella vuosiin"

        https://yle.fi/uutiset/3-9734557

        Kesyyntyminen, harjaaminen, juttelu, nimillä kutsuminen ei tee pienistä tiloistakaan sen parempaa. Samat brutaalit käytännöt joka tilalla, isolla tai pienellä tilalla.

        "Olen saanut vierailla monissa navetoissa ja olen ollut tyytyväinen näkemääni."
        Se on vaan sinun mielipiteesi asiasta, eikä mielipide kerro yhtikäs mitään.

        Uuden eläinsuojelulain 5 kipukohtaa – Yle julkistaa salaa kuvattuja videoita eläintiloilta
        https://yle.fi/uutiset/3-10075288

        Kuitenkin totta se että ihminen ei tarvitse vieraan lajin maitoa tässä tapauksessa lehmän maitoa yhtikas mihinkään. Ruokajuomaksi ja janoon sopii vesi.

        Maidontuotanto on vain laillista eläinrääkkäystä.

        Ihmeellistä, vaikka kuinka näkisimme kiinnikytkettyjen lehmien ulkoilevan talvella jaloittelutarhassa, silti väitetään etteivät lehmät pysty kääntymään tai liikkumaan. Pystyvät varmasti liikkumaan, kun kävelevät parresta ulos jaloittelemaan ja takaisin sisälle omaan parteensa.


    • Mustikkia

      Aloittaja: Mansikki Tiede ja luonto
      Jaa keskustelu:

      Kasvissyönnin terveyshyödyistä on tehty useita tutkimuksia, mutta maapallon hyvinvoinnille vaikutus voi olla päinvastainen. Carnegie Mellon -yliopiston tutkijat kuitenkin laskivat, että kasvispainotteinen ruokavalio kuluttaa energiaa 38 prosenttia enemmän ja vettä kymmenen prosenttia enemmän kuin ”tyypillinen amerikkalainen ruokavalio”. Lisäksi kasvihuonekaasuja syntyi kuusi prosenttia enemmän. Olimme yllättyneitä tuloksista. Odotimme oikeastaan juuri päinvastaista, professori Paul Fischbeck totesi. Vihanneksista ja kasviksista kaikkein eniten päästöjä aiheutti vihreä salaatti. Sen päästöt olivat kutakuinkin samaa tasoa naudanlihan kanssa, mutta ravintoarvo on paljon huonompi. Sianlihaan verrattuna salaatin päästöt olivat kolminkertaiset. Kymmenen suurimman päästöjä aiheuttavan tuotteen listalta löytyy lisäksi muun muassa kurkku, tomaatti, munakoiso. Tutkijat toteavat, että paljon lisättyä sokeria sisältävä ruokavalio voi olla maapallon kannalta jopa parempi kuin kasvispainotteinen ruokavalio. Samansuuntaiseen tutkimustulokseen päätyivät myös ranskalaistutkijat vuonna 2013. Heidän mukaansa kasvispainotteinen ruokavalio synnyttää suurimmat päästöt. Tuloksemme näyttävät olevat ristiriidassa yleisesti hyväksytyn uskomuksen kanssa, jonka mukaan terveydelle hyväksi oleva ruokavalio on hyväksi myös planeetalle, he totesivat tuolloin. Salaatin ravintoarvo on vaatimaton, ja se sisältää lähinnä vettä ja on kevyttä ja kallista. Jos kaikki ryhtyisivät kasvissyöjiksi, millä pellot lannotettaisiin kun ei olisi karjaa? Onko kasvisruokavalio sittenkin maapallon kannalta epäeettisempää ja haitallisempaa kuin perinteinen sekaruokavalio?

      • Zedä

        Toi lehtisalaattitutkimus jota siteeraat oli aseteltu typerästi jo alunperinkin, mutta uutisoitu vielä huonommin, ja on jo aikaa sitten alkuperäisten tutkijoiden toimesta pyydetty korjattavaksi...

        Siinä verrattiin ympäristöpäästöjä PER KALORI eri ruoka-aineissa. Ei liene mikään yllätys että lehtisalaatti kuluttaa tällaisessa asettelussa enemmän kuin liha koska salaatti on lähes täysin kaloritonta. Tutkimus EI verrannut kasvisruokavaliota liharuokavalioon. Muistaakseni siinä oli joku vertailu punaista lihaa sisältämättömään ruokavalioon, joka osoittautui epäekologiseksi koska se sisälsi mm. katkarapuja ja juustoa. Jos taas olisi verrattu esimerkiksi lihan ja tofun kulutusta per 100g proteiinia, joka on paljon järjellisempi asettelu, voittaa tofu kirkkaasti.

        Maalaisjärjellä ajatellen kasvisruuan ekologisuus pitäisi olla itsestäänselvää: eläimet ei elä pyhästä hengestä, vaan niiden pitää syödä tuottaakseen liharuokaa. Eläimet kuluttaa suuren osan ravinnostaan elämiseen ja syömäkelvottomien ruumiinosien kasvatteluun, jonka vuoksi eläimelle täytyy aina syöttää moninkertaisesti enemmän ravintoa siihen nähden kuinka paljon se tuottaa lihaa. Erityisesti lehmät toki syövät ihmiskelvotonta ruokaa eli heinää, mutta heinä on todella energiaköyhää, joten heinän kasvatus vaatii valtavia määriä pinta-alaa suhteessa lehmästä irti saatuun kaloriin. Siksi naudanliha onkin kaikista epäekologisinta lihaa. Tehokkainta lihantuotantoa on broilerintuotanto, mutta niille taas syötetään ihmiskelpoista ravintoa kuten viljaa ja soijaa.

        Lannoituksesta: Lannoituksen idea on palauttaa peltoon ne ravinteet jotka sieltä nostetaan sadon mukana pois. Yksinkertaisesti ravinteet saa takaisin lykkäämällä sinne samat kasvit takaisin. karjan lanta toimii lannoitteena ainoastaan siksi, että lantaan siirtyy ravintoaineita ruuasta jonka eläin syö. Samat ravintoaineet on sille syötetyssä rehussa, paitsi että eläin kuluttaa osan niistä elämiseensä. Pellon voi aivan yhtä tehokkaasti lannoittaa viherlannoitteella, eli kasvinosilla. Peltoa ei kiinnosta lykkääkö sinne lantaa vai kasvikompostia, niistä saa täysin samat ravinteet. Käytännössä lannoitteena voi siis käyttää esimerkiksi ruuantuotannossa jätteeksi katsottavia kasvinosia, esim lehtiä ja kuoria. Tällä hetkellä keskeinen ongelma on, ettei ihmisulostetta käytetä lannoitteeksi, joten iso osa ravinteista katoaa koko ajan kierrosta, joten on pakko käyttää keinolannotteita. Tulevaisuudessa ihmisulosteen puhdistusta lannoitekäyttöön pitäisi tehostaa.


    • OmaPäätös

      Hei! Lopetin itse punaisen lihan terveyssyistä - 95. (Terveys kohenikin huomattavasti ja oireet eivät ole palanneet). Olin jo muuttanut pois kotoa, joten sain syödä mitä itse halusin, vaikka äiti ei ymmärtänyt yhtään. Eikä juuri kukaan muukaan ymmärtänyt ja tuntui, että muut luulevat minun painostavan heitäkin lopettamaan lihansyönnin. Sitä en tehnyt, olin kiinnostunut vain omista ruokavalinnoistani. Älä yritä selittää perheelle, sano vain että haluat kokeilla miltä vegaanina olo tuntuisi. Epämääräinen "jonkin aikaa kokeilu" luulisi sopivan vanhemmillesi ja ennemmin tai myöhemmin lihan tuputtaminen loppuu. Jos vanhemmat tekevät päätöksen siitä, mitä sinun lautasellesi tulee, ehdota sopuisasti ruokia jotka sopivat sinulle. Tai tarjoudu itse kokkaamaan koko perheelle. Selaa vaikka intialaisia ja thaimaalaisia keittokirjoja, niistä löytyy ihanaa lihatonta. Kotimaisiakin hyviä vaihtoehtoja on, esimerkiksi kaikki muut perinteiset jouluruuat paitsi kinkku. Hernekeiton voi tehdä ilman lihaa ja muille perheenjäsenille voi paistaa jauhelihaa tai pekonia erikseen lisättäväksi. Herneissä on muuten proteiinia enemmän kuin pekonissa. Texmex-ruuan voisi myös tehdä niin, että liha on erikseen. Pasta ratatouille on hyvää sellaisenaan ja muu perhe voi sitten syödä sen kanssa mitä lihaa haluavat. Ehdotan, että et koeta käännyttää ketään vegaaniksi ellei joku ilmaise kiinnostusta ensin itse.

    • Carnivora

      Miksi? Etkö ole lukenut vegaanivanhemmista jotka vaarantavat jopa lapsensa hengen hörhöilyllään?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe