Kermaviilikastike kalalle?

::a.l::

Koulussa aikoinaan oli aina kalaruoan kanssa tarjolla jotain kermaviilikastiketta. Mitenkähän sitä tehdään, se oli hyvää? Ideoita....kiitos.

24

146592

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi

      -kermaviiliä
      -sitruunapippuria
      -suolaa
      -tilliä
      -(sitruunan mehua)

    • sans

      eikös koulussa aina ole tartar kastiketta? eli pikkelssivihanneksia lisäät kermaviiliin. Ja tuliskohan siihen myös majoneesia...

      • tehdään

        kylläkin kokonaan majoneesiin!


      • lainaten erästä..
        tehdään kirjoitti:

        kylläkin kokonaan majoneesiin!

        "tartar kastike tehdään kylläkin kokonaan majoneesiin!"

        Lainaten ylempää lausetta jonka joku "viisas" sanoi.. tartar kastiketta EI TODELLAKAAN tehdä pelkkään majoneesiin!!!
        T:Kokkikoulun käynyt


      • waqqe
        lainaten erästä.. kirjoitti:

        "tartar kastike tehdään kylläkin kokonaan majoneesiin!"

        Lainaten ylempää lausetta jonka joku "viisas" sanoi.. tartar kastiketta EI TODELLAKAAN tehdä pelkkään majoneesiin!!!
        T:Kokkikoulun käynyt

        Ei tiedä uskoakko edes ammattikokkeihin enään =(


      • man man
        tehdään kirjoitti:

        kylläkin kokonaan majoneesiin!

        Tartar tehdään kuten majooneesi; KERMAA EI KUITENKAAN LAITETA.


    • rokkikokki

      Siis kermaviiliä,pikkelsiä,tuorekurkkua,ehkä sipulia vähän jos makuhermot sallii,ja tuoretta tilliä ja mustapippuria ,sitruuna pippuria ja siinähän se olikin.Nykyäänkin vielä koulussa suosittu.Pikkelsillä tarkoitan nyt ihan seka pikkelsiä,mutta siihen käytetään myös kurpita suikaletta ja sitten voit piimällä ohentaa,niin me koulussa teemme.

      • kels

        Tehdäänkö se kustannussyistä?
        Minä voin ohentaa majoneesia kermaviilillä vähentääkseni rasvaa, mutta että kermaviiliä blandataan...?

        Onneksi olkoon kuitenkin kouluruoalle! Oli se hyvää minunkin aikana, mutta on se pysynyt ajanhermolla vieläkin.


    • jouka

      ostat kermaviilipurkin ja blåbandin valmiin kastikepussin kermaviiliä varten.( myydään kai vain 3 pussin paketeissa) ja hyvää on.
      Löytyy hyvin varustetuista ruokakaupoista, esim s-market ja prisma.

      • Lue tuoteseloste

        Knorrin, Blåbandin ja muiden vastaavien tuotteet ovat kemikaalituotteita. Suuret yhtiöt ovat vaikuttaneet elintarvike lakien ja asetusten laadintaan. Nykyisin kaikki ruokajalosteet (varsinkin kuivatut keitot ja esim makkarat) ovat oikeastaan kemikaaliotuotteita (lue tuoteseloste) maustakiun sen huomaa. Suurin osa kansalaisista ei tajua makuja, eikä Knorrin ja Blåbandin kemikaaleja. Syökää rauhassa, minä kosken harvoin niihin kemikaalituotteisiin joita einestuotteiksi kutsutaan. Pahinmpia kemikaalipuotteita ovat nämä keittojen kemikaalipussit.


    • Kermaviiliä

      Kermaviilikastikkeita löytyy varmasti monenlaisia. Itse laitan usein kalalle seuraavanlaista kastiketta: mausteiksi tilliä, suolaa & sokeria, sitruunapippuria (tai sitruunamehua mustapippuria), muita mausteita maun mukaan.

      Toinen, mistä myös pidän, on laittaa sekaan pieneksi pilkottuja maustekurkun paloja, ja tietysti pippuria muita mausteita.

      • ällikkä

        Vielä helpommalla pääsee kun laittaa kermaviilin joukkoon kurkkusalaattia. Joskun muussaan joukkoon vielä keitetyn kananmunan. Mausteeksi tilliä, ja sitruunaa


    • isäntäkokki

      Kumoan kippoon purkillisen kermaviiliä ja hienonnan sekaan maustekurkkua; erityisen hyvää on makeat kurkut. Sinappia ei saa unohtaa. Hommaan kuuluu vielä hapan-imelä-suolainen makuyhdistelmä, joka syntyy ripauksesta merisuolaa, teelusikallisesta hunajaa sekä lorauksesta balsamiviinietikkaa. Sekaan vielä tuoretta tai kuivattua tilliä ja pippuria ( rose tai viherpippuri antaa hyvän säväyksen). Erinomaista savustetun tai uunissa valmistetun lohen tai siian kanssa. Jos soossia jää yli, on se mainiota salaatin kastiketta.

      • Jeroi

        - kermaviilipurkki hyla (laktoosin takia)
        - sinappikurkkusalaattia
        - kuivattua tilliä
        - mietoa sinappia
        - sitruunapippuria
        - suolaa
        - rouhittua pippuria

        Tämä on ei niin tulinen vaihtoehto. Tulisemman saa lisäämällä joukkoon chiliäjauhoa. Tein ihan oman makuni mukaan jokaisen lisäys kerran jälkeen maistoin miten maku muuttui.


    • Morleyx

      Tänään iski kalapuikkokastike-himo.

      Kävin kaupasta sinappikurkkusalaattia ja laitoin sitä reilun lusikallisen kermaviilin sekaan. Mukaan myös reilusti tilliä, vähän suolaa ja mustapippuria, hieman sitruunamehua. Lopuksi lantrasin kastiketta vinkkien mukaan piimällä.

      Sen verran lähelle koulun versiota pääsin, että meni koko pellillinen kalapuikkoja ihan vaan kastikkeen ansiosta. Tosin tarkkaa muistijälkeä ei ollut kun koulun loppumisesta on jo kymmenen vuotta.

    • vaikka uunilohelle

      1 prk kermaviiliä
      nippu ruohosipulia
      mausteeksi limemehua, tilkka hunaja-omenaviinietikkaa, suolaa, sokeria, kotisinappia, sitruunapippuria.
      Sinappia tulee ainakin 2 tl, sokeriakin melkein 1 ti, itse maistelen maustamisen aikana, milloin pohja on hyvää, lisään ruohosipulisilpun viimeisenä.
      Anna maustua jääkaapissa vähintään puoli tuntia (= tee ensin kastike, vasta sitten kala uuniin).

      • Kotikokki minäkin

        Kermaviiliä
        Valkosipulijauhetta
        Tuoretta tilliä

        Sekoitetaan ja nautitaan tuoreen paistetun kalan kanssa.


    • Emppis-77

      must paras ja yksinkertainen soossi kalalle toimii näin:

      1 prk kermaviiliä
      2-3 rkl sitruunamehua
      1-2 rkl sinappia
      1-2 rkl sokeria
      ripaus suolaa
      ripaus pippuria
      tilliä/persiljaa hienonnettuna

      sekoita kaikki aineet ja anna tasaantua hetki.

      sitruunamehun voi korvata viinietikalla tai väkiviinaetikalla, makua kannattaa kuitenkin tarkistella. Lime käy myös. Sinappilaadut vaihtelee paljon, mietoa Auran sinappia saa laittaa ihan reilusti. Sokerin määrä modifioidaan oman perheen maun mukaiseksi. Pippurilajilla ei ole niin väliä, mutta suosittelen läytettäväksi jauhettuja laatuja tai vähintäänkin suht hienoa rouhetta. Itse preferoin tässä tilliä, mutta kaikkihan ei siitä tykkää joten saa varioida, tuoreista yrteistä tulee paremman makuinen, mutta kyllä ainakin itse käytän ihan arkiruuassa kuivattuja.

      Ohjeeseen voi lisätä hienonnettua keitettyä kanamunaa, juustoraastetta, hienonnettua katkarapua, pikkelsiä, maustekurkkua tai säilöttyä paprikaa, majoneesia, ranskankermaa, omenaa, valkosipulia, sipulia, tai mitä nyt vaan. Perussoosi kuitenkin pysyy suunilleen samana.

    • awawes
      • namnam!

        tai mikä lie. En muista keksinkö itse vai kopioinko jostain...

        Eli purkki kermaviiliä ja purkki silliä. Hienonna sillit haarukalla ja sekoita kermaviiliin, kaada sillilientä mukaan, ei kaikkea, kokeile niin tiedät. Mukaan kevätsipulia tai tavallista sipulia, pippuria, limeä ja tilliä. Sekoita ja anna vetäytyä. Uusien perunoiden ja kalan kanssa parasta nannaherkkua. Et varmasti pety!


      • purnukka ja
        namnam! kirjoitti:

        tai mikä lie. En muista keksinkö itse vai kopioinko jostain...

        Eli purkki kermaviiliä ja purkki silliä. Hienonna sillit haarukalla ja sekoita kermaviiliin, kaada sillilientä mukaan, ei kaikkea, kokeile niin tiedät. Mukaan kevätsipulia tai tavallista sipulia, pippuria, limeä ja tilliä. Sekoita ja anna vetäytyä. Uusien perunoiden ja kalan kanssa parasta nannaherkkua. Et varmasti pety!

        Kermaviiliä, jonka maustaa tillillä, rakuunalla tai persiljalla. Ripaus suolaa, valkopippuria ,rakuunaetikkaa tai valkoviiniä tms vie kermaviilin maun pois.
        tartar jotain muuta http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Tartarkastike/1135244639929


      • Vanha kokki
        purnukka ja kirjoitti:

        Kermaviiliä, jonka maustaa tillillä, rakuunalla tai persiljalla. Ripaus suolaa, valkopippuria ,rakuunaetikkaa tai valkoviiniä tms vie kermaviilin maun pois.
        tartar jotain muuta http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Tartarkastike/1135244639929

        Koostuu itse tehdystä majoneesista, sekä itse tekemästäni vihannesrelissistä.
        Relississäni on porkkanaa leikkopapuja hillosipulia kesäkurpitsaa ja kukkakaalia. Vihannekset keitetään puolikypsiksi ja säilötään makeahkoon keitettyyn etikkaliemeen.
        Tartar kastikkeeseen relissin vihannekset pilkotaan pieneksi ja sekoitetaan majoneesiin, lisäten hieman pippuria.
        Hyvä kastike paistetulle tai grillatulle kalalle.


    • mitu-komo
    • lime

      VOI, hyvänen aika!!! Muista vain hapan-imelä!!! Eli 1 prk kermaviiliä, lime-mehu, sokeri, sitruunapippuri, tilli!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5841
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2017
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1775
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe