Pariutumisteorioita, jotka selittävät erilaisuutta

NainenRuudunTakaa

Tää on erityisesti omistettu todellavaikeetalle, joka kaipailee teorioita. Eli nämä mielestäni selittävät pariutumista (ja ihmisten erilaisuutta) parhaiten:

1. Hormoniteoriat. Eli tutkimusten mukaan heteronaiset keskimäärin kokevat ovulaation aikaan viehättävinä sellaiset miehet, joiden testosteronitaso on korkea ja muuna aikana miehet, joilla matalampi. Sitten ylipäänsä seksuaaliselle kiinnostukselle ja suuntautumiselle on muita biologisia ulottuvuuksia, joista jotain korrelaatioita tunnetaan. Esim. missä kaikkialla näkyy seksuaalisen kiinnostuksen vahvuuden (eli kuinka seksuaalinen ylipäätään on) ja suuntautumisen (eli onko hetero-homo-bi- vai miten suuntautunut) vaihtelu. Näistä luen tutkimuksia kun vastaan tulee.

2. Kiintymyssuhdemalliteoria. Selittää sitä, mitä myönteinen sosiaalisuus on ja läheisen suhteen muodostaminen. Selittää miksi jotkut haluavat draamaa ja jotkut omaa tilaa ja jotkut seurustelevat heti uuden kanssa kun eroavat. Auttaa myös ymmärtämään mihin pyrkiä, ns hankittuun turvalliseen kiintymyssuhteeseen.

3. Seksuaalisuuden moninaisutta käsitteleellistävät teoriat. Yleensä jotain asteikkoja esim. kinseyn skaala hetero-homoseksuaalisuudelle, vastaava skaala jossa aseksuaalisuus-seksuaalisuus jne. Fetisismejä käsittelevät teoriat. Romanttisuus-seksuaalisuus -jako. jne. Niiden kautta kehittyy ymmärrystä omasta ja toisten seksuaalisuudesta, osaa paremmin puhua siitä mitä kaipaa ja ymmärtää milloin sopii toisen kanssa yhteen ja milloin ei.

4. Rakkauden kielet -teoria. Kuvaa sitä, miten eri tavoin ihmiset ilmaisevat tykkäämistän. Ja miten pitää olla riittävän samanlaiset kielet, jotta viestit tulevat ymmärretyksi.

Eli mitään yhtä teoriaa, vaan eri puolia ihmisten välisissä romanttis-seksuaalisissa suhteissa ymmärtää eri lähtökohtien kautta. Eihän tämmöinen teoreettisuus ole kaikille, mutta osaa kiinnostaa.

10

1413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nämä on toki kiinnostavia ja on tullut jotain luettuakin. Mun täytyy joskus vähän enemmän ajan kanssa valmistella vastausta tähän keskusteluketjuun. Tämä keskustelun aloitus jää jokatapauksessa muistiin tänne mun kirjoituksiin, koska vastasin tähän viestiin. Ja voin myöhemmin palata tähän, jos tämä pysyy täällä eikä tätä poisteta.

Mä vaan haluaisin todeta tämän tosiasian, että miehellä tahtoo olla asiat heikosti, jos ei menesty uralla tarpeeksi hyvin ja ei ole luonnostaan riittäviä sosiaalisia taitoja, joilla parisuhtemarkkina-arvo olis riittävä. Seurauksena on se, että kumppanin löytäminen on suraan sanoen kohtuuttoman vaikeeta.

Parisuhde kun on miehelle se ainoa OIKEA ihmissuhde - ei miespuoleiset kaverit ole miehelle yleensä mitään OIKEITA ihmissuhteita. Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan. Naisille voi paremminkin olla myös naispuoleiset kaverit OIKEITA ihmissuhteita. Mies jää helposti hyvin yksin elämässä, jos ei ole kovin hyvät sosiaaliset taidot eikä menesty uralla tarpeeksi hyvin.

Tämäkin tosiasia täytyis vaan elämässä menestyneiden ihmisten ymmärtää, että kaikki ei vaan ole tarpeeksi hyviä missään, jotta voisivat saada suoritustensa perusteella tarpeeksi arvostusta. Tämä sana "suoritus" liitetään toki helposti menestymiseen uralla tai vaikkapa jossakin urheilulajissa. On kuitenkin hyvä ymmärtää tämä tosiasia, että kaikki ei vaan ole siis tarpeeksi hyviä missään urheilulajissa eikä kaikilla ole kovin hyviä mahdollisuuksia päästä huipulle missään ammatissakaan. Tämä yhdistettynä vielä keskinkertaisiin sosiaalisiin taitoihin tarkoittaa todellakin tavallista suurempaa riskiä miehelle jäädä elämässä hyvin yksin.

Yksinäisyydestä kyllä löytyy tutkimuksia. Voidaan keskustella, kun on sopiva aika. Mun täytyy todeta, että mulla ei ole jatkuvasti aikaa keskustella tällä palstalla ainakaan kovin vaativia asioita. Täytyy muutenkin varmaan pitää vähän taukoa tästä palstasta. On sitä muutakin elämää. Toivotavasti tämä keskustelun aloitus jää tänne mun kirjoituksiin muistiin, jotta voin myöhemmin palata tähän keskustelun aloitukseen.

• NainenRuudunTakaa

Toisin sanoen sulla on niin kesken asiat itsesi ymmärtämisessä, että ei ole juurikaan tilaa nähdä muita ihmisiä.

Toi arvostuksen kaipuu. Arvostatko itse muita? Mitä niissä? Mitä se käytännössä on se arvostus jota kaipaat? Voisko tota lähestyä rakkauden kielet -teoriaa soveltaen arvostuksen ilmaisemiseen?

Mitä yksinäisyyteen ja sen toiseen puoleen, yhteyden kokemiseen, tulee: jos haluu saada on jälleen pakko antaa. Jos mieli pyörii vaan omien juttujen ympärillä, ei ole tilaa kokea sitä yhteyttä kenenkään kanssa.

Onks pakko jäädä siihen, että sulle parisuhde olis ainoa kunnon suhde (vaikka tilastollisesti oliskin niin että yleensä miehille on)? Tosin osalla se varmaan on. Ehkä sekin on yhdenlaista emotionaalista suuntautumista, että toiset on tiiviimmin parisuhdeihmisiä ja toiset laumaihmisiä ja kolmannet keskenäänihmisiä.

Mua ei sinänsä yksinäisyyden teoriat kiinnosta, mutta ehkä käytännön tavat päästä siitä. Mä oon laumaihminen, etsin ja löydän lauman vaikka keskeltä saharaa (koska mulle lauman kaipuu menee monen muun tarpeen ohi).

• NainenRuudunTakaa kirjoitti:

Toisin sanoen sulla on niin kesken asiat itsesi ymmärtämisessä, että ei ole juurikaan tilaa nähdä muita ihmisiä.

Toi arvostuksen kaipuu. Arvostatko itse muita? Mitä niissä? Mitä se käytännössä on se arvostus jota kaipaat? Voisko tota lähestyä rakkauden kielet -teoriaa soveltaen arvostuksen ilmaisemiseen?

Mitä yksinäisyyteen ja sen toiseen puoleen, yhteyden kokemiseen, tulee: jos haluu saada on jälleen pakko antaa. Jos mieli pyörii vaan omien juttujen ympärillä, ei ole tilaa kokea sitä yhteyttä kenenkään kanssa.

Onks pakko jäädä siihen, että sulle parisuhde olis ainoa kunnon suhde (vaikka tilastollisesti oliskin niin että yleensä miehille on)? Tosin osalla se varmaan on. Ehkä sekin on yhdenlaista emotionaalista suuntautumista, että toiset on tiiviimmin parisuhdeihmisiä ja toiset laumaihmisiä ja kolmannet keskenäänihmisiä.

Mua ei sinänsä yksinäisyyden teoriat kiinnosta, mutta ehkä käytännön tavat päästä siitä. Mä oon laumaihminen, etsin ja löydän lauman vaikka keskeltä saharaa (koska mulle lauman kaipuu menee monen muun tarpeen ohi).

Mun täytyy nyt vähän pitää taukoa kirjoittelusta ainakin sellaisesta, jossa joutuu vähän miettimään. Hyvä kuitenkin kuin vastasit. Tämä on mielenkiintoinen keskutelu. Yritän ilman muuta jossain vaiheessa jatkaa.

• RakentavaaPalautetta

Vähän tulee tunne, että tukahdutat muita ihmisiä asioilla sitten "kun minä sitä ja tätä tuota". Koita kääntyä hiukan itsestäsi ulospäin, kiinnostua aidosti muista ihmisistä. Kovin on minäkeskeistä.

• muu.on.hömppää

Biologinen katsanto on hyvin yksinkertainen. Ne ominaisuudet, jotka lisääntyvät populaatiossa, runsastuvat. Muut vähenevät.

• cxzxzxzxzxz

Todella mielenkiintoista -kiitos tästä. Erityisesti kiinnostaa tuo kiintymyssuhdemalliteoria.

Aihe niin monimutkainen, että minunkin pitää vähän miettiä..

• Sivusta

Kiintymyssuhdeteoria on hyvä, enkä ole vielä kymmenessä vuodessa löytänyt siitä aukkoa. Kertokaa kun löydätte.
        Suosittelen.

• 12121212121212

Kuten olen ennenkin sanonut, pariutumisen teoriaa kuvaa parhaiten kerrostalo. Kaikki samassa kerroksessa olevat eivät pidä toisistaan, mutta alempien kerrosten ihmisten kanssa ei pariuduta.

Ensisijaisena tekijänä on taso. Sen jälkeen riittävän tasokkaista valitaan sopiva. Tätä ap kuvaa viestissään.

Naiset yleensä haluavat kritisoida tasoteoriaa negatiivisilla esimerkeillä, ts. kenestä nainen _ei_ pitänyt. Perustelu on kuitenkin mitätön; nainen ei pitänyt ytmistä X, mutta piti ytmistä Y. Vain toteutuneet pariutumiset ratkaisevat.

• Nainen--

Erilaisuus on hyvä. Minun mies on ihan erilainen kun minä. Ulkonäöllisesti emme ole samalla tasolla kun minä teen mallin töitä ja mies tekee raksatöitä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      49
      1344
    2. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      160
      1156
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1037
    4. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      882
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      198
      871
    6. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      12
      802
    7. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      27
      786
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      51
      771
    9. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      346
      758
    10. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      731
    Aihe