Kokeilin tuossa huvikseni, että miten vanhat (mies ja pyörä) kulkee vielä nykyään. Kiersin 72km lenkin ajassa 2.25. Pyöräni on vm -91 Peogeot Tourmalet. Maksoi muistaakseni uutena 2200mk. Mitäs luulette tai tiedätte, paljonko aika paranis nykyaikaisella 1000-1500e maantiepyörällä? Siis jos olosuhteet olis samat. Vai onko mitään eroa?
Vanha vs uusi maantiepyörä
24
768
Vastaukset
- näin_näkisin
Tonnilla sa jonkun perustason alumiinirunkoisen, hiukan kevyempi ja voi tuoda nousuissa etua. Kyyti taas voi olla epämukavampi, teräsrunkoisella on mukava ajella jos tuntien lenkkejä tekee.
- 7890
Minulla on myös samanikäinen teräsrunkoinen kilpuri, vähän paremmilla osilla, kuin tuo Peugeotti ja uudempi alumiinirunkoinen.
Vauhdissa ei paljon eroja ole. mutta se hyöty uudemmasta tekniikasta on, että vaihtajat on integroitu jarrukahvoihin, mikä on ihan hyvä ajoturvallisuuden kannalta liiikenteen seassa.
varsinkin kun tottuu ajamaan uudemmalla,tuntuu vaihdevipujen käyttö runkoputkelta, autoliikenteen seassa, vähän epävakaalta.
Olen joskus ajanut saman mallin Peugeotilla, ihan hyvä pyörä. - raakaMUTU
Hiilikuiturunkoinen uudella voimansiirrolla olisi tullut samalla voimatuotolla 2 h 15 min.
- kilpapolkupyörä
Joutuu pyöräilemään kauemmaksi ja kovempaa saadakseen saman harjoitusvaikutuksen. Onnettomuusriski kasvaa ja huonot tiet ärsyttää. Ellet osallistu polkupyöräilykilpailuihin, on arvokas kisapyörä turha.
- retropyörämies
Maantiepyörällä tulee tosiaan mittaa lenkeille herkästi. Itsekin olen joutunut navigaattorin hommaan kun tuli oltua eksyksissä pari kertaa kun suuntavaisto ei ole vahvimpia. Löysin kyllä pois mutta ärsyttihän se kun ei ollut hajuakaan missä oli. Pyörä on kyllä vastaava Peugeot kuin aloittajalla, vm 1985, kyyti siinä on kyllä oikein mukava huonommallakin pinnalla eli oikein hyvä pitkille lenkeille.
- Pyöräpappa
kilpapolkupyörä kirjoitti:
Joutuu pyöräilemään kauemmaksi ja kovempaa saadakseen saman harjoitusvaikutuksen. Onnettomuusriski kasvaa ja huonot tiet ärsyttää. Ellet osallistu polkupyöräilykilpailuihin, on arvokas kisapyörä turha.
Pyöräilijälle suurin turvallisuusuhka on mielestäni ohittavat autot. Mitä kovempaa ajaa, sitä vähemmän on ohittajia. ;)
- Pyöräpappa
Pyörä tosiaan seisoi varastossa parikymmentä vuotta muutamaa lyhyttä kokeilua lukuunottamatta. Keväällä ajoin kolmen kympin lenkin ja sitten nyt reippaasti tuo 72km:n lenkki. Ajoasento oli vähän outo pitkän tauon jälkeen. Niska ja hartiat meni aivan juntturaan. Muuten olen kyllä ajellut pyörillä, mutta en kippurasarvisella.
Tuo pyörä kyllä palvelee mua loppuelämän ja vielä seuraavaakin omistajaa. - ollutjoskusrekiste
Noilla luvuilla keskinopeudeksi tulee 29,8km/h. Miksihän alkoi hiukan epäilyttämään tarina?
- itselläkinvielämatkaa
Ei vanhat pyörät mitenkään merkittävästi hitampia ole. Hyvin ajelen 80-luvun kilpurilla yli 30km/h:n keskareita, tuollaisilla 30-40km:n lenkeillä tosin vain.
Kyllä vanhemmissa äijissä saattaa löytyä kovakuntoisia menijöitä että nuoremmat pullamössöt jää jalkoihin. Itseäni en vielä vanhana pidä ja tykkään ajaa, en treenaa. Itsellä ikää kohta 50v ja viime kesästä keskarit noussut n. 2km/h eli kunto on vielä nousujohteinen. - eiammattilaiseksi
Joo kyllä 5- kymppinen voi olla vielä kovatasoine kuntoilija, mutta ammattilaisena Ranskan Ympäriajoissa tuskin pärjäisi, ainakaan ilman dobingia.
- ollutjoskusrekiste
itselläkinvielämatkaa kirjoitti:
Ei vanhat pyörät mitenkään merkittävästi hitampia ole. Hyvin ajelen 80-luvun kilpurilla yli 30km/h:n keskareita, tuollaisilla 30-40km:n lenkeillä tosin vain.
Kyllä vanhemmissa äijissä saattaa löytyä kovakuntoisia menijöitä että nuoremmat pullamössöt jää jalkoihin. Itseäni en vielä vanhana pidä ja tykkään ajaa, en treenaa. Itsellä ikää kohta 50v ja viime kesästä keskarit noussut n. 2km/h eli kunto on vielä nousujohteinen.Eihän se pyörästä kiinni ole, vaan kuskista. 70km 30km/h keskinopeudella on sen verran kova suoritus, ettei se ihan itsestään tule. Käytännössä se tarkoittaa, että ajonopeus pitää olla yli 30km/h tasaisella jotta ylämäissä voi nopeus laskea.
Kyllä vanhakin polkee kovaa, jos on kuntoa ja taitoa. Ikä ei ole este. Itellä menny tuo 50v rikki jo muutama vuosi sitten. Tänään ajoin 50km aikaan 2h 24min, ei tule keskariksi kun 20,8km/h mutta riittää minulle ;-)
- Maantiepyöräilijä
Aika olisi parantunut huimasti, jopa erittäin paljon. Lisäksi olisit saanut huomattavasti paremman ajonautinnon, sekä välttynyt sivullisten pilkalta.
Uusi ja nykyaikainen maantiepyörä valitaan pyöräliikkeestä asiantuntevan myyjän opastamana. Hän ohjeistaa sinut löytämään juurikin sinulle tismalleen oikean kokoisen ja oikeilla osasarjoilla olevan maantiepyörän urheilukäyttöön. - Pyöräpappa
Ajoin saman lenkin samalla pyörällä v 1993 tasan kahteen tuntiin. Ei mun tarvi siitä valehdella eikä sitä oo pakko uskoa. Näin on kuitenkin tapahtunut. Olin sillon 29v
- ollutjoskusrekiste
Pakkohan tuo on uskoa. Täytyy sitä kuntoa ja nuorekkuutta olla, kun kirjoittaakin teinityylillä.
Mukavia ja nopeita kilometrejä loppukesälle.
- UskoAnteroLautsaloo
Petrosavotskin pirtua päässä ja tuo 70 km menee minuutissa, 1800-luvun vehkehillä
- Pyöräpappa
Olis mukava lähteä näiden epäilijöiden kans lenkille. Sittenhän tuo asia valkenis. Olen kiertänyt saman lenkin myös 1.51, mutta silloin porukalla vuorovedoin.
Miksiköhän valehtelisin? Ettehän te edes tiedä kuka kirjoittaa. En saa mitään respektiä. :)
Tuo kahden tunnin aika on tietysti kova tällaiselle tavispyöräilijälle, mutta en mielestäni silloinkaan ollut lähelläkään oikean kilpapyöräilijän tasoa. Vuodessa tuli n. 5000km muut liikunnat päälle.
Tänä kesänä on tullut retkipyörään n. 1000km vuoden alusta maastossa muutama kymmenen tuntia. - jovain45
no jo on ...ei voi kun hattua nostaa....itsellä hiilikuitukilpuri alle 8 kg...ja ajan vuodessa vajaa 10.000km välillä oikeinkin rivakkaa vauhtia mut en tuolla kalustolla ja näillä kilometreillä yksin aja kyl 72 kilometriä kahteentuntiin...leudoilla tuulilla olen satasen heittänyt keskarilla 33 kmh....
- jojensuunkampaaja
Testasin kanssa vanhan huolletun Pökötin, Ero nykypyörään on iso, Pahimmillaan Papat hybrideillä painelivat ohi.
- joskusmyöspyöräillyt
Ei mikään ihme aika ja keskari.
Tuossa huomaa hyvin kun vähänkin enemmän pyöräillyt pääsee ihan kivoihin tuloksiin, mutta ammattilaiset syö tuollaiset ajat aamulenkillä.
Ammattilaiset pystyy pitämään samaa tasoa aamu ja iltalenkillä, monena päivänä viikossa.
Ei yksi testi ajo kerro pyöräilykunnosta mitään.
Vedä sama 72km12 kertaa viikossa, sitten lasket keskarin koko viikon ajoista. Se kertoo minkä tasoinen polkijat olet.
Keli ja muu liikenne on vain tekosyy huonolle ajalle tai ajon väliin jättämiselle. - 35NumBalI
Ensimmäisen TdF:n keskinopeus oli noin 25 km/h, nykyään mennään yli 40 keskarilla. Tuo kertoo jotain myös laitekehityksestä, ei pelkästä doopista.
- Pyöräpappa
En pysty tuohon 2.25 aikaan kun muutaman päivån levon jälkeen. Enkä välttämättä enää ollenkaan. Ei näillä treenimäärillä. Tällä iällä palautuminen on paljon hitaanpaa kuin nuorena. Silti riittää epäilijöitä, mutta ne taitaa ollakin niitå älypuhelimen räplääjiä.
- Pyöräpappa
Tuollaisten lenkkien keskinopeuksien vertailu on aika turhaa. Sinänsä tyynessä kesäillassa tuulen suunta ja nopeus saattavat vaihdella. Jos on hyvää tuuria ja taitoa lukea tuulen kehittymistä, saa siitä merkittävän hyödyn. Tuo tuulen käyttäytymisen oppii muissa harrastuksissa ja sitä voi hyödyntää jos osaa. Nåin minä tein. Täytyy koittaa uudestaan mahdollisimman tyynenä iltana.
- tuuppausvoima
Reitin profiili saattaa olla hyvin helppo vauhdikkaine laskuineen ja tuulikin myötäinen, että en näe syytä epäillä.
- Pyöräpappa
Jos aloittaa ja jopettaa lenkin samasta paikasta, ajattelisin, että myötä ja vastamäkeä on silloin saman verran. Voin olla väärässäkin. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760