Kokemuksia Rovaniemen asuinalueista - stereotypiat

Lore

Koko pienen elämäni olen elänyt Rovaniemellä, mutta Kirkkokankaalla aina asunut (Kirkkolampi - pääkirkon alue), joten en olen vieläkään täysin tullut tutuksi Rovaniemen keskustan ulkopuolelle jäävien asuinalueiden suhteen.
Ounasvaara, Eteläranta, Rantavitikka ja Saarenkylä ovat jokseenkin hallussa, mutta Korkalovaara ja Syväsenvaara samoin kuin esim. Nivanperä ovat tuntemattomampaa aluetta minulle. Etenkin näistä edellämainituista alueista haluaisin vähän kuulla kokemuksianne ja myös yleisiä käsityksiä ja stereotypioita niihen liittyen. Miten luokittelisitte Rovaniemen eri asuinalueita itse?
Ja extrakysymyksenä, kutsuuko kukaan Rovaniemeläinen oikeasti Rovaniemeä "Rolloksi"? Itse olen aina pitänyt sitä vähän typeränä kutsumanimenä, jota vain muualta muuttaneet käyttävät vähän niin kuin kehä kolmosen ulkopuolelta tulevat saattavat Helsinkiä kutsua "Hesaksi". Toivon, että vastaus on ei...

Joka tapauksessa, ihan huvikseen ajattelin kysyä. Kenenkään ei tarvitse pahastua mistään siitä, mitä omasta asuinalueestaan sanotaan - haluankin kuulla vain sen peruskäsityksen, en sitä täyttä perustavanlaatuista totuutta. Jokainen miljööhän on oma pieni ekosysteeminsä omine ruusupuskineen ja huumepiikkeineen.

15

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lore

      Apukysymyksinä

      Missä hipsterit kokoontuvat?
      Missä kulkevat huumehiipparit?
      Missä pukumiehet hurastelevat?
      Entäs tontut?
      Pikkulapsiperheet?
      Keskiluokkalaiset?
      Aidot lappalaiset?
      Graffitimaalarit?
      Opiskelijat?
      Aktiivimallilaiset pulassa?
      Sportti-ihmiset?
      Huskyt?

    • jeeespox

      Rollohan tulee entisen paikallisen rap ryhmän suusta josta se on jääny monelle.
      Tulenkantajat - Rollofunk

      Syväsenvaarassa olen asunut. Siellä kunta-asuntojen ghettossa tuohitiellä. Paljon alkoholisteja ainaki sillon. Nykyään kait myyneet ainaki osan.
      Muutoinhan tuo on omakotitalo aluetta.

      Korkalovaarastakin löytyy omakotitaloalueita sekä huonomaineisia alueita (sudentie)

      Nivanperä taas on ihan outo minulle. Missä semmonen on?

      • Gfnbvb

        Vastasit siis itse itsellesi. Nämä ovat niin ennalta arvattavissa.


      • Lore

        Ahaa, tuo nimen syntyperä oli ihan uutta tietoa minulle! Tosiaan, Nivanperä on kyllä aika kaukana, sinne Arktikumin suuntaan, kun lähdetään niin tuleepi eteen. Hyvä edullinen kukkakauppa siellä ompi joka tapauksessa, pitkään tullut siellä käytyä.

        Rovaniemihän on isoin kaupunki Euroopassa, tulee muistaa - alueltaan isoin siis, joten tänne kyllä eri asuinalueita mahtuu, vaikka kyllä aika paljon pelkkää metsääkin on.

        Entä mitä mielipiteitä on teille Napapiiristä ja kaikista muista vielä mainitsemattomista paikoista?


    • valitan

      En aio haukkua mieliksesi yhtään Rovaniemen kaupunginosaa .

      Rollo=homojenkieltä
      ROI.

      • Lore

        En suinkaan kaipaa mitään haukkumista, sillä ymmärrän, että jokainen asuinalue on monimuotoinen itsessään hyvässä ja pahassa. Haluaisin vain kuulla yleisen käsityksen niistä ja oli se mikä hyvänsä, tiedän, ettei se ole koko totuus missään nimessä.


    • Nähty-on

      Someroharju taitaa olla niitä pintapaikkoja jossa Roin seurapiiri/kerma majailee !!!

      • Lore

        Siellä armeijaväen vieressä? Jaa, se on uutta.


    • Lore

      Uppeliskukkelis

    • EtelärannanLare

      Lare tietää missä asuu paras A ryhmä.

    • SuomiOnItsenäinenmaa

      EU:n tarjous: Välimerestä nostettujen vastaanottamisesta 6000€ per nuppi, Italian satamat halutaan avata
      EU:n komissio lahjoo ja painostaa.

      Italialaislehden mukaan EU:n komissio suunnittelee Pakolaisliikenteen käynnistämistä uudelleen Pohjois-Afrikasta Italian satamiin. Siirtolaisten edelleensijoittamista EU:n muihin jäsenmaihin vauhditettaisiin 6000:n euron palkkiolla jokaisesta vastaanotetusta.

      Il Giornalen mukaan EU:n komissio aikoo julkaista esityksensä huomenna, vastauksena Italian hallituksen pyyntöön veneillä saapuvien maahanmuuttajien jakamiseksi muiden jäsenmaiden riesaksi. Italia on esittänyt EU:lle, että italialaisten viranomaisalusten merestä pelastamat, kuten mm. Diciottin tapauksessa, jaetaan EU-maiden kesken. Komissio on nyt taipumassa ehdotukseen.

      Myös Financial Times on kertonut aikeesta maksaa 6000€ jokaisesta merestä löydetystä, jonka EU:n jäsenvaltio ottaa vastaan, enintään 500 maahanmuuttajaa per valtio. FT:n mukaan EU:n komission tarkoitus on saada Italia avaamaan jälleen satamansa maahanmuutolle.

      Tämä komission aie asettaa erikoiseen valoon aiemmin julkistetun suunnitelman #vastaanottoleireistä (maihinnousuleireistä), joissa tulijoista seulottaisiin pakolaisstatukseen oikeutetut. Ei näytä siltä, että seulaan jääneet olisi tarkoitus palauttaa Afrikkaan, jos suoraa reittiä Italiaan aiotaan avata samanaikaisesti.

      Il Giornale:

      Samaan aikaan Bryssel on ilmoittanut päättäneensä nopeuttaa prosesseja uudistaakseen nopeammin Sophia-mission operaatiosuunnitelmia, joiden mukaan EU-sotalaivaston kuljettamat maahanmuuttajat täytyy tuoda maihin Italiassa. Ulkoministeri Enzo Moavero Milanesi on vahvistanut, että Italian satamat pysyvät toistaiseksi avoinna siinä toivossa, että muutaman viikon sisällä sääntöihin saadaan selkeitä muutoksia.

      Asiasta kirjoitti: Il Giornale 23.7.2018
      Onko tämä Merkkelin idea?
      Piikkilanka-aidan takana kasonnut,määrää EU-maita ja suosii "orjakauppaa"!

    • Kivisotaharjoitus
    • Lenkille

      Korkalovaara Vanamokadun alue on kiva asuinalue. Palvelut lähellä ja lenkille/hiihtämään pääset kotipihalta. Huippua!

      • sus-siunatkoon

        joo, mutta ei silti pärjäile Sudentielle !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4639
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1875
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1619
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      217
      1424
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1376
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe