Auttaako nykyinen ruokavalioni ja liikunta?

Motivoitunut_aloittelija

Olen aloittanut syömään terveellisemmin sillä olen runsaasti ylipainoinen ja haluan muutenkin terveellisemmän elämäntavan. Olen aikaisemminkin kokeillut syödä terveellisesti, mutta retkahdin sillä en sallinut mitään herkkuja silloin itselleni. Muistan kuitenkin sen miten paljon pirteämpi olin ja sen ihanan kevyen olon kaikesta kevyestä ruuasta ja liikunnasta, joten päätin yrittää uudelleen. Nyt kysyn siis teiltä muilta laihduttajilta onko nykyinen ruokavalioni sopiva laihdutukseen. Olen 27v mies, 174cm pitkä ja painan nyt 110kg. Netin perusteella ruumiinrakenteeni olisi endomorph ja on totta, että aineenvaihduntani on aika hidasta ja lihon helposti. Siksi aloin juoda teetäkin. Myös epilepsialääkitykselläni saattaa olla osuutta asiaan sillä sivuvaikutuksina on todettu painonnousu ja ummetus mitkä ovat helpottuneet kun aloin juoda teetä ja syödä kuitupitoisemmin.

Aamupala: 250g kreikkalaista jogurttia tai purkki maitorahkaa. Laitan sekaan 2 ruokalusikallista pellavansiemeniä, seesaminsiemeniä, kurpitsansiemeniä, auringonkukansiemeniä ja kauraleseitä. Samoin noin 4-5 saksanpähkinää, 6 mantelia, 8-12 cashewpähkinää ja 8-12 maapähkinää. Lopuksi yksi kiivi tai banaani sekä noin kourallinen mansikoita jos niitä on jäljellä pakkasessa. Saatan maustaa jogurttia vähän inkiväärillä.

Tässä välissä teen päivän askareita: siivoilen, istuksin koneella, käyn kaupassa, noin puolentunnin kävelylenkillä yms.

Seuraava ateria: täysjyväruisleipä jonka molemmilla puolikkailla siivu juustoa (Oltermannin alkuperäinen) ja yksi kananmuna minkä päälle pistän vähän suolaa. 2 kuppia vihreää teetä.

Rentoudun hetken.

Ruoka ennen treeniä: 250g kreikkalaista jogurttia tai purkki maitorahkaa: pähkinöitä vähemmän. Siemeniä suht saman verran ja kauraleseitä, mutta ei pellavansiemeniä. Yksi kiivi tai banaani ja kourallinen mansikoita. 2 kuppia vihreää teetä.

Treeni: 15 etunojapunnerrusta x3, ylä- ja alavatsoja 20 x3, suoranjalannostoja 20 x3, hauiksia 30 x3 (5 kilon käsipainot) ja kyykkyjä 30 x3. Sanottakoon, että vielä pari viikkoa sitten en saanut, kuin vaan 5 punnerrusta, 10 vatsaa x3 ja hauiksia 20 x2.

Treenin jälkeen (samalla päivän pääruoka): 8-10 siivua kurkkua, lähes puolikas kesäkurpitsa, 1 keltainen paprika, 2 porkkanaa raakana, keitettynä tai raastettuna, 2 kananmunaa, rasiallinen kirsikkatomaatteja ja noin 2-3 ruokalusikallista salaattijuustoa. Kerran viikossa syön maustamattomia kanasuikaleita mitkä maustan usein currylla ja cayennepippurilla. Kylkeen laitan keitettyä riisiä, tuoretta ananasta paloina ja joitain yllä mainittuja kasviksia. Joskus korvaan kanan uunilohella tai muulla kalalla. Kalan maustan usein pippurilla, sitruunamehulla ja tillillä. Kylkeen laitan riisiä tai vähän perunamuusia ja samoin yllä mainittuja kasviksia.

Iltapala: täysjyväruisleipä, siivu juustoa molemmille puolikkaille ja 1 kananmuna. Tai sitten 3 hedelmää (banaania tai kiiviä). Saatan juoda joskus kupillisen vihreää teetä, mutta en aina.

Vettä juon pitkin päivää ja yhteensä 2-3 litraa. Yöunet on yleensä 8-10 tuntia. Perjantaisin tai lauantaisin sallin itselleni 1-2 vanukasta ja joskus harvoin pienen limpparipullon (sprite) etten taas retkahda. Tätä ruokavaliota noudatan päivittäin paitsi jos käyn esim. vanhemmilla kylässä tai rahaa on niukemmin kuussa jolloin saatan syödä vaikka 4 päivää hernekeittoa, sosekeittoa tai perunavelliä pääruokana. Olen ajatellut lisätä liikuntaan mukaan uinnin sillä lähellä on uimaranta ja samoin pyöräilyä tai kävelyä, mutta en tiedä mikä on sopiva määrä päivässä ruokavalioon ja omaan painoon nähden. Tavoite olisi laihduttaa, mutta kerryttää myös sopivissa määrin lihasmassaa. En siis halua olla mitenkään iso, mutta ulkoisesti kuitenkin hyvässä kunnossa.

9

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motivoitunut_aloittelija

      Unohdin mainita, että joskus jos tekee mieli rasvaisempaa ruokaa kanan tai kalan sijaan niin paistan pari kananmunaa rypsiöljyssä ja maustan ne timjamilla. Kylkeen laitan useimmiten purkillisen härkäpapuja mitkä pyöräytän kanssa nopeasti pannulla niin, että vähän lämpenevä. Samoin noita kasviksia mitä mainitsin aikasemmin.

    • veijo037863

      No miksi sen pitäisi auttaa. Rasvanpelko tuntuu hyvin vahvalta,

      Tutustu LCHF elämäntapaan-se auttaa. Kylläisenä ja terveellisillä normaaleilla elintarvikkeilla. Lisäksi terveyttä ylläpitävää liikuntaa riittävästi.

    • veijo0839763

      Tiukan VHH ruokavalion edet tunnetan myös epilepsiassa.

    • OmaKokemusOnTämä

      "Olen aloittanut syömään terveellisemmin sillä olen runsaasti ylipainoinen ja haluan muutenkin terveellisemmän elämäntavan."

      Terveellinen syöminen on ihan hyvä tavoite, mutta laihtumiseen tarvitaan sitä, että syömäsi energiamäärä on alhaisempi kuin kulutus. Terveellisestikin voi syödä suuria energiamääriä.

      "Olen aikaisemminkin kokeillut syödä terveellisesti, mutta retkahdin sillä en sallinut mitään herkkuja silloin itselleni."

      Kaikkea voi syödä, kunhan pitää energiamäärän sellaisena, että kulutus on suurempaa kuin syöty energiamäärä. Itse syön kerta viikossa pizzaa ja laihdutan pari kiloa kuukaudessa tahtia.

      "Netin perusteella ruumiinrakenteeni olisi endomorph ja on totta, että aineenvaihduntani on aika hidasta ja lihon helposti."

      Muistelen lukeneeni, että aineenvaihdunnassa ei ole isoja eroja, perusaineenvaihdunta muodostuu lähinnä lihasten koon mukaan. Joitakin prosentteja tuo perusaineenvaihdunta voi vaihdella, ehkä luokkaa 5%, mutta ei sillä kovin isoa merkitystä ole sillä vaihtelulla.

      "Nyt kysyn siis teiltä muilta laihduttajilta onko nykyinen ruokavalioni sopiva laihdutukseen."

      "Aamupala: 250g kreikkalaista jogurttia tai purkki maitorahkaa. Laitan sekaan 2 ruokalusikallista pellavansiemeniä, seesaminsiemeniä, kurpitsansiemeniä, auringonkukansiemeniä ja kauraleseitä. Samoin noin 4-5 saksanpähkinää, 6 mantelia, 8-12 cashewpähkinää ja 8-12 maapähkinää. Lopuksi yksi kiivi tai banaani sekä noin kourallinen mansikoita jos niitä on jäljellä pakkasessa. Saatan maustaa jogurttia vähän inkiväärillä."

      250g kreikkalaista jogurttia tekee energiassa jo 1500kJ. Siihen kun summataan nuo pähkinät, ollaan jo 2500 kJ:ssa ja vielä banaani päälle, kokonaisenergiamäärä on jo 3000 kJ. Eli lähes 40% päivän energiatarpeesta.

      "Tässä välissä teen päivän askareita: siivoilen, istuksin koneella, käyn kaupassa, noin puolentunnin kävelylenkillä yms."

      Energiankulutus noilla on arviolta 1300kJ.

      "Seuraava ateria: täysjyväruisleipä jonka molemmilla puolikkailla siivu juustoa (Oltermannin alkuperäinen) ja yksi kananmuna minkä päälle pistän vähän suolaa. 2 kuppia vihreää teetä."

      Energiamäärä noin 1000kJ.

      "Ruoka ennen treeniä: 250g kreikkalaista jogurttia tai purkki maitorahkaa: pähkinöitä vähemmän. Siemeniä suht saman verran ja kauraleseitä, mutta ei pellavansiemeniä. Yksi kiivi tai banaani ja kourallinen mansikoita. 2 kuppia vihreää teetä."

      Energiamäärä noin 3000kJ.

      "Treeni: 15 etunojapunnerrusta x3, ylä- ja alavatsoja 20 x3, suoranjalannostoja 20 x3, hauiksia 30 x3 (5 kilon käsipainot) ja kyykkyjä 30 x3. Sanottakoon, että vielä pari viikkoa sitten en saanut, kuin vaan 5 punnerrusta, 10 vatsaa x3 ja hauiksia 20 x2."

      Energiankulutus arviolta 1300kJ.

      "Treenin jälkeen (samalla päivän pääruoka): 8-10 siivua kurkkua, lähes puolikas kesäkurpitsa, 1 keltainen paprika, 2 porkkanaa raakana, keitettynä tai raastettuna, 2 kananmunaa, rasiallinen kirsikkatomaatteja ja noin 2-3 ruokalusikallista salaattijuustoa. Kerran viikossa syön maustamattomia kanasuikaleita mitkä maustan usein currylla ja cayennepippurilla. Kylkeen laitan keitettyä riisiä, tuoretta ananasta paloina ja joitain yllä mainittuja kasviksia. Joskus korvaan kanan uunilohella tai muulla kalalla. Kalan maustan usein pippurilla, sitruunamehulla ja tillillä. Kylkeen laitan riisiä tai vähän perunamuusia ja samoin yllä mainittuja kasviksia."

      Energiamäärä noin 2200kJ.

      "Iltapala: täysjyväruisleipä, siivu juustoa molemmille puolikkaille ja 1 kananmuna. Tai sitten 3 hedelmää (banaania tai kiiviä). Saatan juoda joskus kupillisen vihreää teetä, mutta en aina."

      Energiamäärä noin 1500kJ.

      Yhteensä syötyä energiaa päivässä: 10500kJ.
      Kulutettu energia päivässä: 2600kJ
      Arvioitu perusaineenvaihdunta: 6900kJ

      Tuolla arviolla, energian saanti päivässä on 1000kJ suurempi kuin kulutus, eli paino nousee noin kilogramman kuukaudessa.

      "Olen ajatellut lisätä liikuntaan mukaan uinnin sillä lähellä on uimaranta ja samoin pyöräilyä tai kävelyä, mutta en tiedä mikä on sopiva määrä päivässä ruokavalioon ja omaan painoon nähden."

      Itse olen samanpituinen kuin sinä, ja painoin korkeimmillani 96kg. Olen nyt tehnyt kolme vuotta määrätietoista työtä oman painonhallinnan saavuttamiseksi ja paremman kunnon saavuttamiseksi. Joten tiedän asiasta jotakin, painan tällä hetkellä 70kg.

      Sanoisin oman kokemukseni perusteella seuraavia asioita:

      -tuo ei tule olemaan viikon, eikä vuoden projekti, itselläni menee tilanteen korjaamiseen viisi vuotta, joten malttia, kolmessakin vuodessa voi toki onnistua :)
      -liikkuminen kannattaa, mutta itseään ei pidä rikkoa, joten malttia
      -liikunnan merkitys painonhallinnassa on aika pieni, jotta sillä olisi merkittävä vaikutus, tulisi liikkua 3 - 4 tuntia päivässä

      • OmaKokemusOnTämä

        "Tavoite olisi laihduttaa, mutta kerryttää myös sopivissa määrin lihasmassaa. En siis halua olla mitenkään iso, mutta ulkoisesti kuitenkin hyvässä kunnossa."

        Olet niin kaukana siitä ulkoisesta hyvästä kunnosta, että ota asia kerrallaan. Kun paino laskee sinne normaalialueelle, eli 35 - 40 kg, huomaat siinä vaiheessa että näytät yllättävän mukavalta "ilman niitä lihaksiakin".

        Se mitä itse voisin suositella, asiat jotka olen itse huomannut hyviksi itselleni.

        -syö lihaa/kalaa ja kasviksia, lihaa 200g - 300g päivässä ja kasviksia niin paljon kuin hyvältä tuntuu

        -kävele, niin paljon kuin pystyy, ilman että paikat hajoaa, kehon isoilla lihaksilla saa energiankulutusta

        -fillarille sama homma kuin kävelylle

        -pudota päivän energiamäärä 8000kJ - 10000kJ välille, useimmat päivät tuota 8000kJ tasoa

        -punttisalissa ei ole mitään pahaa, mutta liika rehkiminen voi altistaa sitten ahmimiselle, salin energiankulutus on kuitenkin aika vähäinen, itse aloin nostelemaan kevyitä painoja vasta kun olin normaalipainon puolella, siihen asti kävelin, ensin 3km lenkkejä ja kolmessa vuodessa matka piteni 15km mittaiseksi

        -mieti miksi se makea maistuu, itselläni oli jonkinlainen endorfiinivajaus aivoissa, johon hiilihydraattien runsas määrä auttaa hetkellisesti, kun sain painon alas, ja kuntoa ylös, pääkin tuntuu toimivan oikealla tavalla

        Tsemppiä hommaan, ei kannata masentua jos joku päivä homma ei toimi, jatkaa seuraavana, pääasia että keskimäärin mennään oikeaan suuntaan.


    • veeäm43

      En lukenut tuota ruokalitaniaa vaan jätän sen ja sen arvioinnin asiaan perehtyneiden tehtäväksi.
      Se lienee kaikille selvää, että liikunta voi ainoastaan tukea ruokavaliolla tapahtuvaa laihdutusta.
      Jos joku pystyy liikkumaan niin paljon ja kovalla intensiteetillä, että sillä on merkittävä vaikutus laihtumiseen niin ko. ihminen ei ole ylipainoinen!

      Pitkäkestoinen, matalasykkeinen liikunta saattaa olla kaksiteräinen miekka. Voi käydä kuten minulle, että he herättää ylivoimaisen näläntunteen.

      Ennen karppaus- ym. höpinöitä tiedetty vanha totuus pätee tänäkin päivänä. Kaikki nopeat hiilarit pois! Auttaa jo useimmissa tapauksissa.

      Saliharrastuksen laatu on ratkaisevaa.
      Ilman salitaustaa aloitettava harrastus on syytä tehdä personaalin opastamana ja varautua pitkäaikaiseen ja säännölliseen treenaamiseen.
      Äheltäminen ei suoraan kuluta hirveän paljoa mutta aktivoi elimistön yleistä toimintaa.
      Puolessa vuodessa voi jo odottaa hieman tuloksiakin.
      Itselläni vyötärön 6 - 7cm:n ohenemista tärkeämpi asia oli terveyteni koheneminen pillerittömäksi.

      En ole välittänyt vaakalukemasta mutta rasva%:n lasku on ollut tärkein seurattava kohde.
      Kehon koostumus muuttui.
      Kävin salilla alkuun 5krt/vko, yht. 10h ja sittemmin 6krt/vko käyttäen saman ajan.
      Syketaso koko ajan yli 110.
      Lihakset kuluttavat energiaa lepokulutuksenkin muodossa. Parhaimmillani minulla se oli 2230kcal/vrk.
      Ikääntymisen myötä on lihasta kadonnut ja16.11.2017 lepokulutus oli 1937kcal/vrk.
      Siis perusaineenvaihdunnan kuluttama energia ilman puuhastelua.

      Älä odota pikavoittoja.
      Yksi mahdollisuus on usean viikon raju dieettaaminen ja sen jälkeen järkevä ruokavalio kaloreja laskematta. Vaihtaminen kooltaan pienempään ruokalautaseen saattaisi auttaa projektissa. Ainakin minulla tehosi huomaamattani.

      • EiTaidaKannattaa

        Raju dieettaminen ja sen jälkeen järkevä ruokavalio?

        Ei taida onnistua kun kaveri ei osaa järkevää ruokavaliota nytkään. Epäilen että tuo laukaisisi vain valtavan ahmimisen jonka seurauksena on 10kg mittarissa lisää.


    • 12qwas

      Täällä puhutaan karpaamisesta, hiilareista, kaloreista, jouleista ja muista hienon kuuloisista termeistä.

      Keskity sen sijaan oleelliseen ja jätä sokeri ja iltasyöminen pois.

      • dfdfgdgfdfgdgfdfg

        Ainakaan omalla kohdalla kokemus ei puolla kummankaan olevan mitenkään äärihaitallinen asia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe