Pitääkö olla tien tukkona?

Apollon

Arvon caravaanarit. Kun tien päällä liikutte niin miksi ette aja nopeusrajoitusten mukaan? Ymmärrän että jos olette lomamatkalla niin mihinkään ei ole kiire. Jos ei ole kiire niin voisitte hyvin päästää sen kilometrin mittaisen jonon ohitsenne ajamalla esim linja-auto pysäkille. Jonon voi havaita katsomalla peiliin. Ei siis vessan peiliin, vaan taustapeiliin jotka sijaitsevan molemmin puolin autoa. Toinen kätevä konsti välttää jonot on käyttää pienempiä teitä. Lähes kaikkialle pääsee myös ns sivutietä pitkin jos satasen rajoitusalueen tiet eivät teidän nopeudelle sovi.

Parhain kesäterveisin
A

144

1874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peruskulkija

      Minkäs teet kun vaan ei kule niin ei kule. Ja jos joka linja-autopysäkille pysähtyisi laskemaan rekat ja muut isolohkoiset ohi, niin sitten ei ikinä ehtisi perille piksauttamaan olutölkkiä auki.

    • Varakaanari

      Sitä paitsi nopeusrajoitusmerkki ei tarkoita pienintä sallittua nopeutta vaan suurinta.

      • Apollon

        Kyllä. Olet kotipoliisi ihan oikeassa. Jos edessä ei näy ketään ja takana pitkä jono, voisi tyhmempikin huomata että sen ensimmäisen nopeus suhteessa muihin on pieni. Onko se ohitetuksi tuleminen niin rankkaa vai onko kyseessä joku muu frustraatio. Jos vastaan tulee autoja niin ohittaminen on aika hankalaa ja sen takia otin asian puheeksi koska ihmettelen miksi toisen ohi päästäminen on joillekin niin hankalaa.


    • PYL

      Onhan nyt niin, että jonon tekee se toinen auto ei ensimmäinen. Ne matkailuautot joiden takaseinässä ei ole suurinta sallittua nopeutta osoittavaa keltamustaa lätkää saavat ajaa tuon max 80km/h. Ne auton joissa on tuo lätkä 100 saavat sitä satasta ajaa. Vuonna 2019 tulee tuo muutos, että kokonaispainoltaan alle 3500kg matkailuautot saavat tuota 100 lasketella.
      Onhan teillä kiireisillä nopeammat ja kiihtyvämmät autot, joten ei kun vilkku vasemmalle ja ohi.
      "Jonoilemisiin"

    • tekniset-syyt

      Oma veturini vääntää parhaiten nelosella noin 70 km nopeudella. Tästä syystä se on myös marssi vauhti. Vitosta en ala rikkomaan veto hommissa.

      • Apollon

        Herra tekniset-syyt. En mä sitä kritisoi että ajat 70km/h vaan letkan keräämistä. En nyt väitä että karavaanarit on ainoita mutta usein näin on. Homma kun homma niin pelisilmällä ja joustolla voisi sille ns toisena tulevalle antaa tietä ja sitä jonoa ei sinne perään synny.


      • öikeysöppinyt
        Apollon kirjoitti:

        Herra tekniset-syyt. En mä sitä kritisoi että ajat 70km/h vaan letkan keräämistä. En nyt väitä että karavaanarit on ainoita mutta usein näin on. Homma kun homma niin pelisilmällä ja joustolla voisi sille ns toisena tulevalle antaa tietä ja sitä jonoa ei sinne perään synny.

        Minyllä ön öikeys äjää seitsemää kymppiä missä hälyän.


    • turhaa.himmailua

      Minua hämmästyttää ne karavaanarin taakse kertyvät autoilijat, jotka eivät osaa ohittaa vaikka niille antaa merkin. Kahden ohitusmerkin jälkeen en enää anna kolmatta , vaan se auto saa olla siellä takana tuomiopäivään asti. Pitää ajaa lähellä kuin perskärpänen ja puoli autoa näkyy koko ajan peilistä, mutta ohittamaan EI kyetä. Jättäisivät edes jonkin verran rakoa, että muut, oikeasti ohitushaluiset pääsisivät menemään esteettömästi. Näin se pitkä jono saadaan aikaan.
      Maantiellä ei ole mitään syytä mennä pysäkeille, sillä eiväthän rekat, kuorma-autot tai muulia vetävätkään väistele toisia tiellä liikkujia. Kun pysäkiltä kiihdyttäisit taas liikenteen sekaan, niin entistä muhkeammat jonot vaan siitä syntyisi ja valtavasti kuluisi polttoainetta.
      Tasainen matkavauhti on parasta yhdistelmälle ja niitä ohituspaikkoja löytyy osaaville.

      • kansanpiirre

        Suomalaiset ovat ujoja kuljettajia, jotka eivät uskalla ohittaa. Ei tarvitse mennä kuin Baltiaan, niin heti alkaa liikenne sujumaan, ja jonoja ei muodostu. Välillä mennään kolme autoa rinnakkain, mutta mitä sitten? Sen vuoksi tiet tehdään leveäksi, että sinne mahdutaan liikennetilanteessa jos toisessakin.


    • Tyäeläkeläinen

      Kevyämpirakenteist ilmalämmitysautot liikkuvat suvella ripeämmin, ei painoa lämmittimestä eikä eristeistä.

    • milkywaymoses

      Pitääkö päästää jono ohi, vaikka ajaa itse vakionopeudella 5 km/h yli nopeusrajoituksen mittarivirhekin huomioiden? Miksi henkilöautoilijat eivät tyydy liikennemerkin osoittamaan maksiminopeuteen? Miksi henkilöautoilijat ajavat moottoritielläkin viiden metrin etäisyydellä toisistaan, vaikka vauhtia on 140 km/h ja kaksi kaistaa käytössä? Jonon tekevät autoilijat, oli nopeusrajoitus ja vauhti mikä hyvänsä. Mielenterveysongelmat näkyvät liikenteessäkin. Itseään ei pääse pakoon, edes saksalaisella.

    • Keskitien.kulkija

      Minä ajan keskellä tietä koska omalla kaistalla yhdistelmä alkaa ajautumaan tien kaltevuuden vuoksi kohti luiskaa. Tiedän takana olevan jonoja ja vastaantulijoiden joutuvan väistämään pientareen kautta, mutta minkäs teet. Jos en ajaisi keskellä tietä oltaisiin ojassa.

      • Törmäilemisiin

        :D no nyt on asia kommenttia! Minullakin auto puoltaa nii pahasti penkkaan, että keskitie on kyl paras ratkaisu siihen. Toivottavasti satutaan joskus ajelemaan vastakkain samoilla seuduille. En ole tavaksi ottanut pientaria pitkin ajelemista vaikka maajussit ajelis uusilla puimureillaan ja leveillä niittokoneillaan vastaan ja tuskin oon väistelemässä muitakaan.
        Omalla kaistalla kun pysyy niin ei ole poliisilla sanomista törmäys tilanteiden arvioinnissa. Hyvä on laittaa keskitienkulkijan tai muun kaistaryhmittymisestä välittämättömän piikkiin sivupeilejä ja vaikka koko auton.


      • Anonyymi

        Taitaa vika olla kuskissa ja kamppeissa jos ei osaa kaisralla ajaa. Ilmeisesti kausipaikkakiusaja.


    • vapaa-maa

      Ei ole pakko ajaa suurinta sallittua. Voi ihan vapaasti valita muunkin nopeuden.

    • Mitenseolikaan

      Ei tarvitse olla tien tukkona mutta miksi pitää päästä ohi jos satasen alueella ajaa reilua 100:sta mittari virhe huomioden? Ja parhaillaan ohittajalla peräkärri vai mikä se henkilöauto muuli nopeusrajoitus olikaan

    • KiinaGuppe

      Jotkut ne OSAA ohittaa ! Suurin osa EI osaa ohittaa ! Vaikka mää ajaisin 55 km/h, aina joku jää roikkumaan perään kun ei osaa/uskalla ohittaa ! Pahimpia on "turvalliset" Volvo autoilijat, niistä ei ole sitten mihinkään...... :D

    • tragol

      Pirullisimpia ohitettavia ovat kykyjensä mukaan ajavat. ts mutkaisilla teillä missä ei ole ohitusnäkyväisyyttä mennään kuutta kymppiä, ohituskaistan alkaessa kiihdytetään sataseen ettei rajoitusten puitteissa pääse ohi. Ilmeisesti pitäisi karavaanari- messujen aikaan mennä lähistölle traktorin kanssa tai puimureilla jolloin tulisi selväksi millainen riesa tien tukko, paskaukko on.

    • oyuygd

      Se o ihan hyvä että noita kouhoja joku hieman jarruttaa tuolla teillä! Kuvitellaan olevansa Räikkösiä, luulisi että sillä velka-audilla pitäisi ajaa varoen ettei leikkikalu ole männyn ympärillä rullalla.

    • TRAGOI

      Leasing maksut on maksettava, se pitää kiireisen ä

    • OtahanRauhallisesti

      Itselläni on kokonaispainoltaan 5 tonnin matkailuauto, pituus 9 metriä, jonka suurin sallittu nopeus on 100 km/t.
      Nopeusrajoitusten mukaan ajetaan kun siihen on mahdollisuus ja se on järkevää auton koko ja olosuhteet huomioiden. Ja nimenomaan isommilla pääteillä teillä, koska siellä ohitusmahdollisuudetkin ovat tietysti paremmat. Ja tarkoitan sillä myös sitä, että minäkin voin ohittaa tarvittaessa hitaammin liikkuvia. Autoni ei ole mikään urheiluauto kiihtyvyyden osalta, joten ohittaminen ei käy kuten henkilöautolla. Muutenkin nopeuden nostaminen takaisin tiekohtaiseen nopeuteen jonkin ’häiriön’ vuoksi, kuten vaikkapa kääntyvän auton vuoksi, on hitaampaa kuin henkilöauton. Ei siitä pidä hermoja menettää.

      Sinulle ja muillekin liikenteen heikompihermoisille tiedoksi, että ohi pääsee ja päästetään aina kun siihen on muun liikenteen vuoksi mahdollisuus. Itse en kykene vaikuttamaan muuhun liikenteeseen ja myös minä haluan päästä perille kohtuullisen nopeasti ja sujuvasti. Ei perimmäinen tarkoitukseni ole olla maantiellä ajamassa, vaan jokin kohde johon olen menossa. Ei edes lomalla.
      En siis poikkea jatkuvasti sivuteille, bussipysäkeille, levähdyspaikoille tai tiensivuun heikompihermoisten vuoksi ja siten vähentäisin oman liikkumiseni sujuvuutta. Miksi se muka olisi vähemmän tärkeää kuin sinun?

    • kyllä-ehtii

      Jos ajaa yhdistelmälle sallittua nopeutta, niin ei ole mitään laillista syytä väistellä muita tiellä kulkijoita, paitsi hälytysajoneuvoja. Ne kulkineet, joiden rakenteellinen nopeus on huomattavasti alhaisempi kuten mopoauto tai traktori, voivat selkeästi ajaa välillä pysäkille.
      Jos on kova kiire ja vimma ehtiä perille, niin pitää lähteä aikaisemmin matkaan.

    • verkkaisesti

      Eilen saavutin todella hitaasti liikkuvan asuntovaunun, mutta siinä roikkuikin takana hitaan ajoneuvon varoituskolmio. Kun pääsin rinnalle, niin huomasin että veturina onkin fergu 135.
      Hyvin se eteni tuokin yhdistelmä, joskin verkkaisesti. Hän voi välillä ajaa levähdyspaikalle ja päästää muun liikenteen ohitseen, mutta autoilla 60-80 nopeutta vetävän matkailuvaunun voi antaa vain mennä kohti määränpäätään. Ei siihen kukaan voi puuttua.
      Sen sijaan niihin, jotka ajaa 90-110 kasikympin tiellä, pitää puuttua ankaralla kädellä.

    • Aikapaljonajanut

      Kysyjällä on ilmeisesti auton ajokortti. Hänen pitäisi tietää, että auton nopeusrajoitus on 80 km/h, kun vetokoukkuun on kytketty peräkärry, matkailuvaunu, heppakärry tai venetraileri.
      Varsin yleinen tapa on, että satasta ajavat henkilöautoilijat ohittavat mm. rekkoja ja muita yhdistelmiä.

      • ajan-ysikymppiä

        Nuo minä-minä-minä-itkijät voivat mennä suljetulle radalle ajelemaan sitä ylinopeuttansa kun siellä ei ole mitään ajoneuvoyhdistelmiä heidän tiellään.
        Nyt on syksy ja teillä liikkuu poikkeuksellisen paljon traktoreita ja leikkuupuimureita, joten on vain parasta tottua siihen että joukossa on paljon hitaita yhdistelmiä.
        Suurin osa karavaanareista on jo talviteloilla odottamassa seuraavaa kesää.


    • Rekamies

      Minä pidän vakionopeussäätimellä nopeutena gps:n mukaan 83-85km/h. Silloin moottorin vääntö on hyvällä alueella, voimaa riittää eikä vauhti hyydy missään ylämäessä. Minä en tee jonoa, sen tekee se seuraava auto, joka ei ohita. Jos se edes jättäisi tarpeeksi rakoa sille kiireisemmälle mutta kun ei.

      Väistän levikkeelle saman verran kuin raskaampi liikenne jonoa vetäessään, eli en ollenkaan. Mehän liikumme samaa tahtia raskaamman kaluston kanssa, eikä raskaan liikenteen vauhti tunnu olevan ongelma kenellekään. Meillä molemmilla suurimman nopeuden on määrännyt Suomi. Ajelen sen mukaan.

    • rajoitustenmukaan

      Jos ajan sallittua 80 km/h, tai 100 km/h asuntoautollani, niin mikä on ongelma ? Onhan niitä karavan- lullijoita, mutta jos ajaa suurinta sallittua nopeutta, niin mikä siinä vankkurissa niin ärsyttää ? Ohittavista henkilöautoista sen huomaa, kun niitä ylinopeutta ajalevia näyttää riittävän. Ajetaan ohituksen jälkeen ihan eteen, tai ohitetaan paikassa jossa normaali autoilija ei toiselle kaistalle lähtisi. Näytetäänkö mieltä yhtä helposti myös rekoille, linja-autoille ym. raskas kalustolle ? Vähän karrikoiden voisi sanoa, että vi..eikun potuttaako toisten hyvinvointi :)

    • lkansc

      Köyhillä on kiire tienaamaan ja se heitä kiireissään ärsyttää.

    • Anonyymi

      olkkon milepiteesi mitätön.hommaa auto joka kulkee.oma veturini vetää vaunua kevyesti jopa yli satasen.olen varmast ohittanut vaunu perässä teidän tapaisia hidastelijoita

      • Anonyymi

        Yli satasen vaununopeuksiin pystyy jo alle 100 hv:n koneillakin ja viimeisimmät 130-140 hv:n koneilla olevat pyyhkäisee jo helposti hidastelijoiden ohitse tonnin vaunu perässä. Pitää vain osata käyttää vaihteita ja kaasua, sillä kone kestää kyllä vingutuksen hyvin.
        Postyymi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli satasen vaununopeuksiin pystyy jo alle 100 hv:n koneillakin ja viimeisimmät 130-140 hv:n koneilla olevat pyyhkäisee jo helposti hidastelijoiden ohitse tonnin vaunu perässä. Pitää vain osata käyttää vaihteita ja kaasua, sillä kone kestää kyllä vingutuksen hyvin.
        Postyymi.

        jaa tuota miten käy kun rekka ohittaa ja liian pieni ja kevyt vetämässä tai alkaa heilumaan.jos niin käy on vetävä auto aivan liian kevyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jaa tuota miten käy kun rekka ohittaa ja liian pieni ja kevyt vetämässä tai alkaa heilumaan.jos niin käy on vetävä auto aivan liian kevyt.

        Ei pidä lähteä edes liikenteeseen, jos vetäjä on liian kevyt. Kokemuksesta voin kertoa, että 1100 kg:n auto vetää jo ihan hyvin 900 kg:n vaunua 90 hv:n koneella jos vain osaa käyttää vaihteita oikein, mutta on totta että 1500 kg:n henkilöauto veturilla se on helpompaa.
        Jos vaunu alkaa luikertelemaan ohjausliikkeen tai tien painuman vuoksi, niin voimakas jarrutus tai kova veto saa sen rytmin sekaisin ja vaunu tulee taas suoraan perässä.
        Miten se rekka sinut ohittaisi, kun molemmat saa ajaa vain sen 80 km/h.
        Ei tule ohituskaistallakaan rekka ohi kun vaunun vetäjä laittaa usvaa putkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä lähteä edes liikenteeseen, jos vetäjä on liian kevyt. Kokemuksesta voin kertoa, että 1100 kg:n auto vetää jo ihan hyvin 900 kg:n vaunua 90 hv:n koneella jos vain osaa käyttää vaihteita oikein, mutta on totta että 1500 kg:n henkilöauto veturilla se on helpompaa.
        Jos vaunu alkaa luikertelemaan ohjausliikkeen tai tien painuman vuoksi, niin voimakas jarrutus tai kova veto saa sen rytmin sekaisin ja vaunu tulee taas suoraan perässä.
        Miten se rekka sinut ohittaisi, kun molemmat saa ajaa vain sen 80 km/h.
        Ei tule ohituskaistallakaan rekka ohi kun vaunun vetäjä laittaa usvaa putkeen.

        Kun ei ole vakkaria niin nopeus voi vaihdella vanhassa hinaajassa alinopeuden puolellakin. Joku vanha diesel ei kiihdy yhtä hyvin kuin takana tuleva kuski!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei ole vakkaria niin nopeus voi vaihdella vanhassa hinaajassa alinopeuden puolellakin. Joku vanha diesel ei kiihdy yhtä hyvin kuin takana tuleva kuski!

        Varmasti löytyy niitä, joille nopeuden säilyttäminen on vaikeaa. Itsellä ollut heikkotehoisia autoja, mutta reippaalla kaasun käytöllä pysyy hyvin liikenteen rytmissä.
        Kun näkyy ylämäki, niin jo silloin laitetaan kaasu pohjaan ja pidetään siellä kunnes se seuraava alamäki alkaa. Kyllä nykyauton moottori sen kestää ihan hyvin.
        Vaunua on vedetty useita vuosia ladalla (82 hv) ja japsilla (90hv) eikä moottorissa, kytkimessä tai laatikossa ole ollut mitään ongelmia. Vain tunari rikkoo autonsa .
        Kyllä se vanha turboton dieselkin kiihtyy, kun vaan pitää lapun pitkään lattiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei ole vakkaria niin nopeus voi vaihdella vanhassa hinaajassa alinopeuden puolellakin. Joku vanha diesel ei kiihdy yhtä hyvin kuin takana tuleva kuski!

        Alinopeus tulee uuteen lakiin ja se on joillakin teillä 50 tai 60 km/h eli kaikki sitä suuremmat nopeudet ovat sallittuja , tietysti vain kyseisellä tiellä olevan nopeusrajoituksen puitteissa.
        Sen sijaan suurimmat sallitun ylityksestä pitää antaa mojova sakko niille Wanna-be-premiumin kuljettajalle sekä perässä hurjastelevan pirkka-audin (skoda) kuskille.


    • Anonyymi

      Sorry, ei mahdu väistämään pysäkeille, kun te ylinopeudella ajavat ohittelijat ihan valtion toimesta ja käsimerkillä pysäkille ohjatut olette täyttäneet ne pysäkit, minkäs sille voi.

      "koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee", kohta tulee kesä ja pääsee taas reissuun.

      • Anonyymi

        Parempi vaan körötellä letkan kärjessä, vaarallista väistää bussipysäkille ja yhtä vaarallista lähteä taas kiihdyttämään pysäkiltä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi vaan körötellä letkan kärjessä, vaarallista väistää bussipysäkille ja yhtä vaarallista lähteä taas kiihdyttämään pysäkiltä pois.

        Mukava taas lähteä keväällä tien päälle, ei mitään kiirettä, rauhallista matkan tekoa. Stressi tulee jos yrittää pysyä muun liikenteen tahdissa.


    • Anonyymi

      Toi meidän Kabe-Ducato vie todellista 80 km/ h ajettaessa n. 9,5 l/100 km.
      Satanen vauhtia, niin kulutus pompsahtaa lukemiin 12,5 l/100 km.
      Tientukkona en halua olla, enkä olekaan. Vaan jos ei ole isompaa kiirettä, eikä jonoa kerry taakse, niin 80 km/h riittää - säästyy 3 litraa dieseliä satasella.

      • Anonyymi

        Kaksi kertaa olen tänne laittanut viestin mutta se aina katoaa!!!
        Kokeilemaan vielä kerran!!!
        Minun Fiat Ducatolla saa ajaa vain kahdeksaa kymppiä mutta kesäkuun eka päivä lakimuutos tulee voimaan ja sitten saa ajaa satasta mutta tietenkin vain niillä tieosuuksilla missä se on sallittu.


    • Anonyymi

      Onko sulla 3,0 litranen kone ja ropottivaihteet , Ei vie paljoa löpöä

      • Anonyymi

        Onkos sulla vielä 2,3 ltrainen kone ja keppivaihteet , viekö paljon öljyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkos sulla vielä 2,3 ltrainen kone ja keppivaihteet , viekö paljon öljyä

        Ei Foortit ole 2.3 litraisia , on 2.2 litraisia , hyviäpelejä suvella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Foortit ole 2.3 litraisia , on 2.2 litraisia , hyviäpelejä suvella

        Fiiut on 2.3 litrasia ja yleensä turbolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiiut on 2.3 litrasia ja yleensä turbolla.

        Mulla 2.3 litranen turbo, automaatti ja 180 hv. Se riittää hyvin 5-tonniseen matkailuautoon eikä jää tientukoksi.
        Tietysti noille hermoheikoille sekään ei riitä, kun kiihtyvyys ei vastaa henkilöautoa, kun edessä oleva henkilöauton aiheuttama hidastelu poistuu ja taas nostetaan nopeus sallittuun matkavauhtiin, joko sataseen tai 80-kymppiin rajoitusten mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla 2.3 litranen turbo, automaatti ja 180 hv. Se riittää hyvin 5-tonniseen matkailuautoon eikä jää tientukoksi.
        Tietysti noille hermoheikoille sekään ei riitä, kun kiihtyvyys ei vastaa henkilöautoa, kun edessä oleva henkilöauton aiheuttama hidastelu poistuu ja taas nostetaan nopeus sallittuun matkavauhtiin, joko sataseen tai 80-kymppiin rajoitusten mukaan.

        Missä 2.3 litrasessa turbossa 180 heppaa?
        Mulla 2.3 JTD jossa 110 hv. Kokonaispaino 3500 kg. Todennäköisesti mulla matalaviritteinen kun noin vähän tehoja, riittää kyllä varsin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä 2.3 litrasessa turbossa 180 heppaa?
        Mulla 2.3 JTD jossa 110 hv. Kokonaispaino 3500 kg. Todennäköisesti mulla matalaviritteinen kun noin vähän tehoja, riittää kyllä varsin hyvin.

        Burstner Argos 747-2. 2.3 jtd. Ducaton rungolla. Tarkkaan ottaen teho on 130 kw. Eli hieman alle 180, mutta kyllä auton kyljessä komeilee 180.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä 2.3 litrasessa turbossa 180 heppaa?
        Mulla 2.3 JTD jossa 110 hv. Kokonaispaino 3500 kg. Todennäköisesti mulla matalaviritteinen kun noin vähän tehoja, riittää kyllä varsin hyvin.

        Ducatoita näyttäisi nykyään olevan120-180 hp koneilla, kaikki 2,3 litraisia. Meiddä Ducato-Kabe on 150 hp koneella.
        Tuli mieleen... 2 litraisesta bensa Superbista sai pelkillä säädöillä 260 heppaisen. Sanoisko, että eron huomasi:)
        Tietääkö joku, saisko tuosta 150 hp Ducatosta helposti 180 heppaisen?


    • Anonyymi

      Olen huomannut kun ajan matkailuautolla 80 vakionopeudensäätimellä ja tulee ohituskaista niin koko jono menee ohi. Ohituskaistan päätyttyä joudun ottamaan vakkarin pois koska jono ajaa nyt 75km/h. Miksi pitää ohittaa ???

      • Anonyymi

        Saman havainnon olen tehnyt, joillakin vain pakkomielle päästä ohi.
        Useasti kun ohittavat niin kuitenkin ovat samaan aikaan jonkun taajaman eloisaa liikennevaloissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman havainnon olen tehnyt, joillakin vain pakkomielle päästä ohi.
        Useasti kun ohittavat niin kuitenkin ovat samaan aikaan jonkun taajaman eloisaa liikennevaloissa!

        Kun laittaa vakkariin 85 ohjearvoksi, niin se on hyvämarssivauhti matkailuvaunulle ja se saa kelvata myös muille tien käyttäjille. Jos ei vilkun merkistä osaa ohittaa, niin ei sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun laittaa vakkariin 85 ohjearvoksi, niin se on hyvämarssivauhti matkailuvaunulle ja se saa kelvata myös muille tien käyttäjille. Jos ei vilkun merkistä osaa ohittaa, niin ei sitten.

        Mielestäni himpun enempi on parempi. Sinne 90 korville, niin rekkojen ja kuorma-autojen ei tarvitse lähteä sinuaaa ohittelemaan. Et ole tien tukkona ja tee jonoa = kaikki tyytyväisiä ja liikenne sujuu:) Ja se nopeus vakkariin todellisen mukaan, ei nopeusmittarin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni himpun enempi on parempi. Sinne 90 korville, niin rekkojen ja kuorma-autojen ei tarvitse lähteä sinuaaa ohittelemaan. Et ole tien tukkona ja tee jonoa = kaikki tyytyväisiä ja liikenne sujuu:) Ja se nopeus vakkariin todellisen mukaan, ei nopeusmittarin.

        Minähän ajan tasan 80 km/h jos liikennemerkki niin opastaa. Kenelle ei vauhti kelpaa niin menkööt ohi ja pientareelle en väistä vaikka olis kuinka tiukka ohitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän ajan tasan 80 km/h jos liikennemerkki niin opastaa. Kenelle ei vauhti kelpaa niin menkööt ohi ja pientareelle en väistä vaikka olis kuinka tiukka ohitus.

        ...kyyyllä ..mittari on tarkistettu useampaan kertaan eli en aja alinopeutta, korkeissa näissä voi nopeus laskea alinopeuden puolelle mutta kun tieliikenne laki ei salli 80 km/h alueellaan kiihdytystä vaikka olis millainen mäki edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni himpun enempi on parempi. Sinne 90 korville, niin rekkojen ja kuorma-autojen ei tarvitse lähteä sinuaaa ohittelemaan. Et ole tien tukkona ja tee jonoa = kaikki tyytyväisiä ja liikenne sujuu:) Ja se nopeus vakkariin todellisen mukaan, ei nopeusmittarin.

        Sen takia se 85 vakkariin, kun todellinen olisi sen 80 lukemilla. Ennen sitä isompaa mäkeä voi toki vähän ottaa alkuvauhtia ihan vaan kaasupedaalilla ainakin heikkotehoisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni himpun enempi on parempi. Sinne 90 korville, niin rekkojen ja kuorma-autojen ei tarvitse lähteä sinuaaa ohittelemaan. Et ole tien tukkona ja tee jonoa = kaikki tyytyväisiä ja liikenne sujuu:) Ja se nopeus vakkariin todellisen mukaan, ei nopeusmittarin.

        Jep, mä nostan nopeuteni 84km/h:sta (sopiva matkavauhti) -> 87km/h (gps:n mukaan) kun näen rekan tai kuorma-auton liimaantuvan vaununi taakse, en saa sakkoa, mutta rekan/kuorma-auton on vaikea päästä ohi, koska heille on määrätty sama max. nop. rajoitus kuin minulle, väistämään en ala, koska hekään eivät väistä ketään, vaikka alitehoisilla vetureillaan vähänkin jyrkempään mäkeen hyytyvät n. 60km/h vauhtiin, voisivat ennen mäkeä päästää meidät tehokkaammilla ajavat ohi, ennenkuin alkavat ryömiä sitä mäkeä ylös, pysäkkejä ja levikkeitä heille on tarjolla, samalla voivat kuitata lakisääteisen tauon, ettei tarvitse sitten "stilisoida" piirturia.


    • Navigaattoria käyttämällä, saa todellisen matkanopeuden satelliitin kautta.

      T. Erkki

      • Anonyymi

        Niin eli navigaattorin mukaan 80 rajoituksella ajetaan 80 km/h eikä mitään 85 tai 90!!
        Mikä kumma se on että pitää ajaa aina vähän yli? Jos on satasen rajoitus niin pitää näiden järjen jättiläisten ajaa 105 tai 110!! Minähän ajan asuntoautollani aina rajoitusten mukaisesti!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin eli navigaattorin mukaan 80 rajoituksella ajetaan 80 km/h eikä mitään 85 tai 90!!
        Mikä kumma se on että pitää ajaa aina vähän yli? Jos on satasen rajoitus niin pitää näiden järjen jättiläisten ajaa 105 tai 110!! Minähän ajan asuntoautollani aina rajoitusten mukaisesti!

        Sama täällä. Siksi käytänkin navigaattoria sekä vakionopeudensäädintä matkanopeuden seuraamiseen, jotta nopeus pysyy sallitussa 80 km/h

        Perässä kulkee asuntovaunu, jonka maksiminopeus suomen tieliikenteessä on 80 km/h.

        T. Erkki


      • Anonyymi
        Amiraal1 kirjoitti:

        Sama täällä. Siksi käytänkin navigaattoria sekä vakionopeudensäädintä matkanopeuden seuraamiseen, jotta nopeus pysyy sallitussa 80 km/h

        Perässä kulkee asuntovaunu, jonka maksiminopeus suomen tieliikenteessä on 80 km/h.

        T. Erkki

        Aivan! Jos ajat 81km/h niin se on jo ylinopeutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin eli navigaattorin mukaan 80 rajoituksella ajetaan 80 km/h eikä mitään 85 tai 90!!
        Mikä kumma se on että pitää ajaa aina vähän yli? Jos on satasen rajoitus niin pitää näiden järjen jättiläisten ajaa 105 tai 110!! Minähän ajan asuntoautollani aina rajoitusten mukaisesti!

        Toinen Junttila, juuri siksi meitä vihataan liikenteessä 🤷‍♀️


    • Anonyymi

      Tulee itsekkin vedettyä vaunua noin 85km/h, eli tarkoitus pitää vauhti sellaisena ettei sakkoja pääse kertymään ja matka taittuu sujuvasti. Ylämäkeen valmistaudutaan mielellään kiihdyttäen hiukan ja hölläilee mäessä laskematta kuitenkaan vauhtia alle 80. Olen huomannut että sillä aikamoinen merkitys polttoainetalouden kanssa. Alussa tuli vakkari päällä ajettua mäkeen kuin mäkeen ja polttoaine maistui. Ihme kun ei vaunun aisa venynyt semmoisessa vedätyksessä.

      Harmillista kun kanssa-autoilijat eivät älyä lyödä sitä lämää ylämäkeen vaan usein hyytyvät. Olen joutunut ohittamaan vaunun kanssa monesti mäessä alinopeutta ajavia, kun en halua tien tukkona tahallani olla.

      • Anonyymi

        Nykyään on jo laki se että poliisi voi sakottaa yhdenkin kilometrin ylinopeudesta ja jos aina ajelee juuri siellä sakkorajoilla niin joutuu ilman vakkaria käyttämään koko ajan mittaria ettei lipsahdus vauhti liian suureksi joten itse ajan mieluummin liian hiljaa ja vaikka niin että välillä vauhti putoaa 80 rajoituksella 75:een niin jää varaa eikä tule sakkoa jos vauhtoi hieman karkaa ja loppujen lopuksi kuinka paljon ajassa voittaa jos ajaa vaikkapa 300 km viisi kilometriä tunnissa hitaammin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on jo laki se että poliisi voi sakottaa yhdenkin kilometrin ylinopeudesta ja jos aina ajelee juuri siellä sakkorajoilla niin joutuu ilman vakkaria käyttämään koko ajan mittaria ettei lipsahdus vauhti liian suureksi joten itse ajan mieluummin liian hiljaa ja vaikka niin että välillä vauhti putoaa 80 rajoituksella 75:een niin jää varaa eikä tule sakkoa jos vauhtoi hieman karkaa ja loppujen lopuksi kuinka paljon ajassa voittaa jos ajaa vaikkapa 300 km viisi kilometriä tunnissa hitaammin?

        Höpön pöppö ja voi helv... Olet varsinainen ketutuksen tekijä. Niin tasan juuri sitä, miksi meitä matkailuvaunu- ja autoihmisiä vihataan!
        Alle 84, niin ei mitään. Max 86 niin huomautus, 87:lla saat rikesakon.
        Mistäkö tiedän 😎


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään on jo laki se että poliisi voi sakottaa yhdenkin kilometrin ylinopeudesta ja jos aina ajelee juuri siellä sakkorajoilla niin joutuu ilman vakkaria käyttämään koko ajan mittaria ettei lipsahdus vauhti liian suureksi joten itse ajan mieluummin liian hiljaa ja vaikka niin että välillä vauhti putoaa 80 rajoituksella 75:een niin jää varaa eikä tule sakkoa jos vauhtoi hieman karkaa ja loppujen lopuksi kuinka paljon ajassa voittaa jos ajaa vaikkapa 300 km viisi kilometriä tunnissa hitaammin?

        Vaan kun se 5 km tippuminen nopeudessa ei riitä, alitehoisella rekalla( 440) varsinkin onnettomalla Mersulla nopeus tippuu kuuteenkymppiin isommissa mäissä, jos nopeuden pitää kahdeksassakympissä. 87 nopeudesta tippuu vain 10 km. Sama juttu asuntovaunulla/autoilla. polttoainesäästö 5 l/100km.


    • Anonyymi

      Tulee itsekkin vedettyä vaunua noin 85km/h, eli tarkoitus pitää vauhti sellaisena ettei sakkoja pääse kertymään ja matka taittuu sujuvasti. Ylämäkeen valmistaudutaan mielellään kiihdyttäen hiukan ja hölläilee mäessä laskematta kuitenkaan vauhtia alle 80. Olen huomannut että sillä aikamoinen merkitys polttoainetalouden kanssa. Alussa tuli vakkari päällä ajettua mäkeen kuin mäkeen ja polttoaine maistui. Ihme kun ei vaunun aisa venynyt semmoisessa vedätyksessä.

      Harmillista kun kanssa-autoilijat eivät älyä lyödä sitä lämää ylämäkeen vaan usein hyytyvät. Olen joutunut ohittamaan vaunun kanssa monesti mäessä alinopeutta ajavia, kun en halua tien tukkona tahallani olla.

      • Anonyymi

        Miten vaan, mutta itse ajelin vaunu perässä AINA sellaista nopeutta, ettei rekka roikkunut persauksissa, saati että sillä olisi ollut tarvetta lähteä ohittamaan. Mielestäni näin toimien liikenne sujuu ja karavaanari ei tosiaankaan ole tien tukkona.
        Nykyään matkailuautolla ja nopeus aina olosuhteiden mukaan, mutta yleensä tikkari 5 km/h todellista... En ole tien tukko, sakkoja en saa.
        Kännyyn ilmainen tomtomin kamerasovellus, niin ei tartte edes peltipoliiseista stressata. Uusin versio toimii muuten nykyään myös navigaattorina aika ok... Suosittelen, hakuun vaan "tomtom nopeuskamerat app"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten vaan, mutta itse ajelin vaunu perässä AINA sellaista nopeutta, ettei rekka roikkunut persauksissa, saati että sillä olisi ollut tarvetta lähteä ohittamaan. Mielestäni näin toimien liikenne sujuu ja karavaanari ei tosiaankaan ole tien tukkona.
        Nykyään matkailuautolla ja nopeus aina olosuhteiden mukaan, mutta yleensä tikkari 5 km/h todellista... En ole tien tukko, sakkoja en saa.
        Kännyyn ilmainen tomtomin kamerasovellus, niin ei tartte edes peltipoliiseista stressata. Uusin versio toimii muuten nykyään myös navigaattorina aika ok... Suosittelen, hakuun vaan "tomtom nopeuskamerat app"

        Korjaus, nykyään TomTom AmiGO . Löytyy androidille ja kaipa appleenkin helposti. Todella hyvä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten vaan, mutta itse ajelin vaunu perässä AINA sellaista nopeutta, ettei rekka roikkunut persauksissa, saati että sillä olisi ollut tarvetta lähteä ohittamaan. Mielestäni näin toimien liikenne sujuu ja karavaanari ei tosiaankaan ole tien tukkona.
        Nykyään matkailuautolla ja nopeus aina olosuhteiden mukaan, mutta yleensä tikkari 5 km/h todellista... En ole tien tukko, sakkoja en saa.
        Kännyyn ilmainen tomtomin kamerasovellus, niin ei tartte edes peltipoliiseista stressata. Uusin versio toimii muuten nykyään myös navigaattorina aika ok... Suosittelen, hakuun vaan "tomtom nopeuskamerat app"

        En minäkään ole tien tukko jos ajan tasan sitä nopeutta minkä liikennemerkki osoittaa eli jos on 80 km/h merkki niin ajan sitä nopeutta ja sillä siisti.
        Jos ajaa 85km/h tai 90 niin silti aina on joku roikkumassa takana eli ihan sama ajaa nopeusrajoitusten mukaan, on ihan liikennöitsijän vika jos onnettomat rekat sullotaan sellaiseen kuormaan ettei ne kykene ylämäessä pitämään vauhtia ja hiipuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään ole tien tukko jos ajan tasan sitä nopeutta minkä liikennemerkki osoittaa eli jos on 80 km/h merkki niin ajan sitä nopeutta ja sillä siisti.
        Jos ajaa 85km/h tai 90 niin silti aina on joku roikkumassa takana eli ihan sama ajaa nopeusrajoitusten mukaan, on ihan liikennöitsijän vika jos onnettomat rekat sullotaan sellaiseen kuormaan ettei ne kykene ylämäessä pitämään vauhtia ja hiipuvat.

        Kyllä ne 88 vauhtia ajavat rekat ihan mukavasti kulkee. Oikein hirvittää olla niiden imussa, mutta varsinkin vastatuulessa siitä on apua ja huomattava polttonesteen säästö.
        Pitää vain ajaa kohtuullisen matkan päässä, sillä ihan rekan takana on ikäviä pyörteitä ja sen lisäksi tietysti liian lähellä olo on vaarallista tai jopa laitonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten vaan, mutta itse ajelin vaunu perässä AINA sellaista nopeutta, ettei rekka roikkunut persauksissa, saati että sillä olisi ollut tarvetta lähteä ohittamaan. Mielestäni näin toimien liikenne sujuu ja karavaanari ei tosiaankaan ole tien tukkona.
        Nykyään matkailuautolla ja nopeus aina olosuhteiden mukaan, mutta yleensä tikkari 5 km/h todellista... En ole tien tukko, sakkoja en saa.
        Kännyyn ilmainen tomtomin kamerasovellus, niin ei tartte edes peltipoliiseista stressata. Uusin versio toimii muuten nykyään myös navigaattorina aika ok... Suosittelen, hakuun vaan "tomtom nopeuskamerat app"

        Tyypillinen esimerkki suomalaisesta liikennekulttuurista, otetaan kaikki keinot käyttöön millä voidaan rikkoa liikennesääntöjä ja välttyä sakoilta, kyllä olette idiootteja, jos noudatettaisiin nopeusrajoituksia, ei tarvitse mm. kameroitten kohdalla aiheuttaa haitariliikettä jne., kukaan ei saisi sakkoja ylinopeudesta, kaikki pysyisivät mukana samaa vauhtia edeten, toivon oikeasti, että poliisi alkaa sakottamaan jo 1km/h ylinopeudesta, koska silloin kyseinen autoilija on ajanut todellista 84km/h nopeutta, kun tuosta 84km/h:sta vähennetään se 3km/h mittalaite varmuusvähennys, niin jäljelle jää 81km/h elikkäs 1km/h ylinopeus, näin sen pitää olla, niin raskasliikennekin alkaa kunnioittamaan muutakin kuin sitä "rajoitinta vasten" tietoisesti ajettua ylinopeutta ja jää oikeasti se pelivara sen kärryn oikaisuun, jos lähtee puskemaan rinnalle (Konginkangas), mutta tämähän puukenkämakkaraperunoita ottaa "lanttuun" . . . ainoa vihannes jonka tunnistavat ...


    • Anonyymi

      Ihan polttoainetta säästääkseen ajan aika tarkkaan sitä sallittua 80 nopeutta.
      Päästän rekat sun muut ammattiautoilijat tarvittaessa pientareelle väistäen ohi.
      Annan heille mahdollisuuden tehdä työtään .

      Niitä perässä roikkuvia saksalaisia premiumautoja veätän kyllä ihan maailman tappiin takanani. Menevät ohi sitten kun pääsevät. Jos pääsevät.

      • Anonyymi

        Miksi pitäisi kaikkien ajaa koko ajan hieman sallittua nopeammin, en kyllä käsitä tuota mitenkään. Jos 80 km/h rajoitukset muutettaisiin 90km/h niin sitten pitäisi ajaa taas 95 km/h tai 96-97!!
        Onko suurin osa ihmisistä aivan tampioita.
        Mitä siitä on haittaa jos nopeus välillä putoaa 60 km/h jos nopeuden pudotus kestää muutaman minuutin?!
        Sen ymmärrän että jos on liukasta niin rekoille annettava mahdollisuus kiihdyttää ylämäkeen että pääsevät mäen ylös eikä suotta jarruttaa rekkojen matkantekoa alinopeudella koska heillä tiukka aikataulu mutta muuten en ymmärrä tätä "sakkorajoilla" ajamista koska siitä saatu hyöty on loppujen lopuksi olematon. Tuo tyyli on vain stressaantuneiden ihmisten tyyli joilla kiire kiire kiire koko ajan eikä osata rauhoittua.


    • Anonyymi

      Autossani suurimmalla vaihteella 80 vauhdissa käy helposti niin, että pienessä ylämäessä se tiputtaa osittain turbiinilukkoa pois. 85 vauhdissa ei tee niin. Siksi vedän vaunua 85kmh. Välitykset taitaa olla tehty saksan autobahn vauhteihin, vaikka kyseessä katumaasturi kohtuullisella diesel moottorilla.

      • Anonyymi

        Sama vika Rahikaisella. Alla on jo toinen 4-vaihteinen automaatti, missä myös turbiinilukko.
        Ongelmat ovat samat jo pelkällä autolla ja vaunua vetäessä haitta vaan lisääntyy.
        Sen vuoksi pitää vauhdin olla 85-90 että veto on sillä kiinteällä välityksellä. Jos käyttää nopeutta 75-80, niin vaihdelaatikko alkaa vatkata niitä vaihteita melkoisen monessa mäessä.
        Ainakin nykyisen dieselin kulutus pienenee 0,5-1 litraa, kun saa koko ajan olla suurimmalla välityksellä ja kierrokset on maltilliset 1750 rpm. Vääntökin on silloin parhaimmillaan.
        Joku tietysti ulisee, että pitäisi olla nykyaikainen eli7-8-vaihteinen kaksoiskytkin automaatti, mutta ne vaihtelee jo niin tiuhaan että kaksoismassavauhtipyörä on piloilla ja kytkimet palavat loppuun ennen aikojaan. Lisäksi lähdöt ja jopa vaihteen vaihdot ovat ikävän nykiviä.


      • Anonyymi

        No eikös järki sano että voi vaihtaa ylämäkeen pykälää pienemmän vaihteen! Tsiisus näitä tyhmiä!
        Jos ajat reilua ylinopeutta ja poliisi jos tutkaa ja jäät kiinni niin selitäpäs noin poliisille niin saavat taas uuden selityksen "autoilijoiden parhaat selitykset"-kirjaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikös järki sano että voi vaihtaa ylämäkeen pykälää pienemmän vaihteen! Tsiisus näitä tyhmiä!
        Jos ajat reilua ylinopeutta ja poliisi jos tutkaa ja jäät kiinni niin selitäpäs noin poliisille niin saavat taas uuden selityksen "autoilijoiden parhaat selitykset"-kirjaan!

        Antaa automaattivaihteiston itse päättää vaihteen minkä parhaaksi näkee. Mikäli mäkeen tarjotaan pienempää pykälää käsivalinnalla niin se tiputtaa lukkoa siitä huolimatta pois. Voiman puolesta jaksaa kevyesti nousta jyrkätkin mäet suurimmalla vaihteella. Tuo turbiinilukko olisi ohjelmointikysymys, kaippa se laatikko suojelee itseään... Mielestäni parhaiten toimii kun vetäisi 100-120kmh. Kovempaa en ole tohtinut kokeilla ettei ala perässä tuleva vaunu purkaantumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama vika Rahikaisella. Alla on jo toinen 4-vaihteinen automaatti, missä myös turbiinilukko.
        Ongelmat ovat samat jo pelkällä autolla ja vaunua vetäessä haitta vaan lisääntyy.
        Sen vuoksi pitää vauhdin olla 85-90 että veto on sillä kiinteällä välityksellä. Jos käyttää nopeutta 75-80, niin vaihdelaatikko alkaa vatkata niitä vaihteita melkoisen monessa mäessä.
        Ainakin nykyisen dieselin kulutus pienenee 0,5-1 litraa, kun saa koko ajan olla suurimmalla välityksellä ja kierrokset on maltilliset 1750 rpm. Vääntökin on silloin parhaimmillaan.
        Joku tietysti ulisee, että pitäisi olla nykyaikainen eli7-8-vaihteinen kaksoiskytkin automaatti, mutta ne vaihtelee jo niin tiuhaan että kaksoismassavauhtipyörä on piloilla ja kytkimet palavat loppuun ennen aikojaan. Lisäksi lähdöt ja jopa vaihteen vaihdot ovat ikävän nykiviä.

        Kaksoismassavauhtipyöriä ja kytkimiä on kyllä saatavana uusia ja korjaamot vaihtaa, ei pidä ostaa sellaista autoa jota ei ole sitten vara huoltaa ja korjauttaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksoismassavauhtipyöriä ja kytkimiä on kyllä saatavana uusia ja korjaamot vaihtaa, ei pidä ostaa sellaista autoa jota ei ole sitten vara huoltaa ja korjauttaa!

        Jos siinä autossa sattuu olemaan Aisin laatikkona, niin EI TARVITSE korjauttaa vaan pelkkä huolto eli öljyn vaihto riittää. Mutta jos on DSG, niin otan osaa .
        Ja mitä talouspuoleen tulee, niin aina on huollot maksettu kortin debet-puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama vika Rahikaisella. Alla on jo toinen 4-vaihteinen automaatti, missä myös turbiinilukko.
        Ongelmat ovat samat jo pelkällä autolla ja vaunua vetäessä haitta vaan lisääntyy.
        Sen vuoksi pitää vauhdin olla 85-90 että veto on sillä kiinteällä välityksellä. Jos käyttää nopeutta 75-80, niin vaihdelaatikko alkaa vatkata niitä vaihteita melkoisen monessa mäessä.
        Ainakin nykyisen dieselin kulutus pienenee 0,5-1 litraa, kun saa koko ajan olla suurimmalla välityksellä ja kierrokset on maltilliset 1750 rpm. Vääntökin on silloin parhaimmillaan.
        Joku tietysti ulisee, että pitäisi olla nykyaikainen eli7-8-vaihteinen kaksoiskytkin automaatti, mutta ne vaihtelee jo niin tiuhaan että kaksoismassavauhtipyörä on piloilla ja kytkimet palavat loppuun ennen aikojaan. Lisäksi lähdöt ja jopa vaihteen vaihdot ovat ikävän nykiviä.

        Pitäisikö nopeusrajoitukset "säätää" turbiinilukkojen mukaan?, voi pyhä jysäys, hommatkaa sellainen auto jossa ei tuollaista vikaa ole.


    • Anonyymi

      Jihaa !!! Huomenna alkaa kesärengaskausi ja saa laittaa vaunun koukkuun.
      Pitääkin lähteä paluuliikenteen sekaan ajelemaan vaunun kanssa hiljakseen ja varovasti n. 60 km/h sillä ensimmäinen kerta yhdistelmällä on ns. totutusajoa.

      • Anonyymi

        Tuo on fiksua! Talven jälkeen on viisasta ottaa rauhallisesti ennen kuin taas tottuu yhdistelmään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on fiksua! Talven jälkeen on viisasta ottaa rauhallisesti ennen kuin taas tottuu yhdistelmään!

        Onko tieliikennelakiin kirjattu että ylämäkeen voi kiihdyttää 5-10 km/h yli sallitun nopeuden että se sallittu nopeus säilyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tieliikennelakiin kirjattu että ylämäkeen voi kiihdyttää 5-10 km/h yli sallitun nopeuden että se sallittu nopeus säilyy?

        Se taas on ns. rekkasääntö jota muutkin voi noudattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on fiksua! Talven jälkeen on viisasta ottaa rauhallisesti ennen kuin taas tottuu yhdistelmään!

        Ok, mä olen aloittava karavaanari, mä vedänkin koko kesän max. 70km/h vauhtia, että saan kokemusta, sitten ensvuonna nostan 75km/h nopeuteen ja seuraavana sitten päästelen täyttä 80km/h nopeutta, tietysti siellä missä se on sallittua ja alle 80km/h alueilla nop. rajoituksen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se taas on ns. rekkasääntö jota muutkin voi noudattaa.

        Rekkakuskit ei aseta nopeusrajoituksia, joten turha kommentti. EI jatkoon!


    • Anonyymi

      Kyllähän se karavaanari on ohitettava mielenosoituksen vuoksi etukulmaan hipoen ja sitten jäätävä siihen eteen matelemaan!

      • Anonyymi

        Tämän hyytyvän ohittajan vuoksi joutuu usein kesälläkin ajelemaan pitkät päällä.


    • Anonyymi

      "Pitääkö olla tien tukkona? On se vaan perin merkillistä, ja kummallista, että esim. samaa vauhtia mateleva rekka ei ota läheskään niin paljon yläkoteloon nykykinkeleillä, kuin tuota samaa vauhtia menevä caravaanari. Mistähän sekin johtuu?!...

      • Anonyymi

        Hyvinkin yksinkertaisesta syystä. Rekkakuski osaa ennakoida ylämäet, kuten keskiverto karavaanarikin. Vaan kuten näistäkin kirjoituksista saa lukea, meitä vaununvetäjiä on moneen junaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinkin yksinkertaisesta syystä. Rekkakuski osaa ennakoida ylämäet, kuten keskiverto karavaanarikin. Vaan kuten näistäkin kirjoituksista saa lukea, meitä vaununvetäjiä on moneen junaan...

        Joo mutta fiksut ajelee rajoitusten mukaan, jos jotai sattuu niin ei tarvitse yrittää poliisille selitellä nopeudesta. Fiksuja ei haittaa jos nopeus putoaa ylämäessä, monella rekallakin nopeus putoaa ylämäessä vaikka edessä tyhjä tie. Joillakin vaan kumma tapa ajaa aina sitä pientä ylinopeutta olipa tilanne mikä tahansa tai keli mikä tahansa, pakkomielle ja päässä vikaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta fiksut ajelee rajoitusten mukaan, jos jotai sattuu niin ei tarvitse yrittää poliisille selitellä nopeudesta. Fiksuja ei haittaa jos nopeus putoaa ylämäessä, monella rekallakin nopeus putoaa ylämäessä vaikka edessä tyhjä tie. Joillakin vaan kumma tapa ajaa aina sitä pientä ylinopeutta olipa tilanne mikä tahansa tai keli mikä tahansa, pakkomielle ja päässä vikaa!

        Täällä tuntuu olevan aika outoja autoja joillakin kun ei voi ylämäkeen ajaa kahdeksaa kymppiä! Entäpäs sitten jos on vielä jyrkempi mäki niin ei voi ajaa yhdeksääkymppiäkään vaan pitää ajaa satasta jne. Norjan vuonojen teillä pitää ajaa jo ylämäkeen 130 km/h!!
        Taitaa se rajoitin olla kuskin korvien välissä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä tuntuu olevan aika outoja autoja joillakin kun ei voi ylämäkeen ajaa kahdeksaa kymppiä! Entäpäs sitten jos on vielä jyrkempi mäki niin ei voi ajaa yhdeksääkymppiäkään vaan pitää ajaa satasta jne. Norjan vuonojen teillä pitää ajaa jo ylämäkeen 130 km/h!!
        Taitaa se rajoitin olla kuskin korvien välissä!

        Vakkari antaa kyllä dieselille komentoja pitää vauhti tasaisena ja kone tottelee ja puhaltaa pysäkillä seisovien viherpiipertäjien silmille oikein kunnon usvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta fiksut ajelee rajoitusten mukaan, jos jotai sattuu niin ei tarvitse yrittää poliisille selitellä nopeudesta. Fiksuja ei haittaa jos nopeus putoaa ylämäessä, monella rekallakin nopeus putoaa ylämäessä vaikka edessä tyhjä tie. Joillakin vaan kumma tapa ajaa aina sitä pientä ylinopeutta olipa tilanne mikä tahansa tai keli mikä tahansa, pakkomielle ja päässä vikaa!

        Olen minäkin huomannut, ettei niitä itseään fiksuina pitäviä karavaanareita todellakaan haittaa. Ajetaan mittari-kahdeksaakymppi, joka todellisuudessa on aina alle 80 km/h.
        Ei vahingossakaan ennakoida ylämäkiä ja siksi mäen päällä vauhti onkin enää 65 km/h.
        Peileihin ehkä katsotaan, mutta vähät välitetään kilometrien jonon veturina olemisesta.

        Kyllä tuollainen ajotyyli haittaa muita. Se saa aikaan liikenneraivoa ja vaarallisia ohitustilanteita, ihminen on sellainen...
        Haittaa ja ketuttaa tukkona olijat minuakin, vaikka vaunua tullut vedeltyä vuosikymmenet - tai ehkä juuri siksi. Aina ajellut vähintään rekkojen nopeuksia, useimmiten himpun yli jottei rekka roikkuisi ihan persauksissa. Tai sitten rekan perässä sellaisella turvavälillä, että siihen mahtuu se mahdollinen ohittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakkari antaa kyllä dieselille komentoja pitää vauhti tasaisena ja kone tottelee ja puhaltaa pysäkillä seisovien viherpiipertäjien silmille oikein kunnon usvan.

        Ei näytä kaikkien autot näin tehdä ja varsinkaan niiden joilla ei ole vakkaria, putoaa kuulemma vauhti alas jos yrittää kahdeksaa kymppiä vedättää mäkeä ylös, ei ole vielä osunut minulle sellaista autoa vaikka ollut automaatilla ja manuaalilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen minäkin huomannut, ettei niitä itseään fiksuina pitäviä karavaanareita todellakaan haittaa. Ajetaan mittari-kahdeksaakymppi, joka todellisuudessa on aina alle 80 km/h.
        Ei vahingossakaan ennakoida ylämäkiä ja siksi mäen päällä vauhti onkin enää 65 km/h.
        Peileihin ehkä katsotaan, mutta vähät välitetään kilometrien jonon veturina olemisesta.

        Kyllä tuollainen ajotyyli haittaa muita. Se saa aikaan liikenneraivoa ja vaarallisia ohitustilanteita, ihminen on sellainen...
        Haittaa ja ketuttaa tukkona olijat minuakin, vaikka vaunua tullut vedeltyä vuosikymmenet - tai ehkä juuri siksi. Aina ajellut vähintään rekkojen nopeuksia, useimmiten himpun yli jottei rekka roikkuisi ihan persauksissa. Tai sitten rekan perässä sellaisella turvavälillä, että siihen mahtuu se mahdollinen ohittaja.

        Miksi sitten nuo nopeusnäytöt näyttää autoni nopeudeksi tasan 80 km/h jos ajan mittarin mukaan 80 km/h ja sitä samaa näyttää myös navi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten nuo nopeusnäytöt näyttää autoni nopeudeksi tasan 80 km/h jos ajan mittarin mukaan 80 km/h ja sitä samaa näyttää myös navi!

        Sinulla on todella harvinainen yksilö. Yleensä jo autotehtaalla kalibroidaan autonmittari niin, että se näyttää todellista nopeutta hieman enemmän.

        T. Erkki


      • Anonyymi
        Amiraal1 kirjoitti:

        Sinulla on todella harvinainen yksilö. Yleensä jo autotehtaalla kalibroidaan autonmittari niin, että se näyttää todellista nopeutta hieman enemmän.

        T. Erkki

        Näin on👍 Yli 40 vuotta liikenteessä ja vielä koskaan en ole omistanut, tai edes ajanut ajanut autolla, jonka mittari ei olisi näyttänyt liikaa. Pahin oli neliveto-hiace 10 v sitten, mittarivirhe lähes 10 km/h. Yleisesti virhe on 80-100 nopeuksissa luokkaa 3-5 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on👍 Yli 40 vuotta liikenteessä ja vielä koskaan en ole omistanut, tai edes ajanut ajanut autolla, jonka mittari ei olisi näyttänyt liikaa. Pahin oli neliveto-hiace 10 v sitten, mittarivirhe lähes 10 km/h. Yleisesti virhe on 80-100 nopeuksissa luokkaa 3-5 km/h.

        Todellakin auton mittari näyttää juuri samaa kuin navi ja nopeusnäytöt, sehän riippuu myös rengastuksesta. Typerää edes väittää noin, kyllä kai minä tiedän mittarin näytön autossani paremmin kuin te!! Useasti viikossa ajan nopeusnäyttöön niin 80 km/ alueella kuin myös 40 km/h alueella ja prikulleen viisarin kärki jos on lukeman viivan kohdalla niin nopeus on juurikin se. Kyseessä Fiat Ducato 16" renkailla ja kumit on 75/215.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on👍 Yli 40 vuotta liikenteessä ja vielä koskaan en ole omistanut, tai edes ajanut ajanut autolla, jonka mittari ei olisi näyttänyt liikaa. Pahin oli neliveto-hiace 10 v sitten, mittarivirhe lähes 10 km/h. Yleisesti virhe on 80-100 nopeuksissa luokkaa 3-5 km/h.

        Hiace nyt onkin sellainen jyrä että mikään ei näytä totta, kukaan järkevä ihminen ei aja hiacella tai ylipäätään tojotalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin auton mittari näyttää juuri samaa kuin navi ja nopeusnäytöt, sehän riippuu myös rengastuksesta. Typerää edes väittää noin, kyllä kai minä tiedän mittarin näytön autossani paremmin kuin te!! Useasti viikossa ajan nopeusnäyttöön niin 80 km/ alueella kuin myös 40 km/h alueella ja prikulleen viisarin kärki jos on lukeman viivan kohdalla niin nopeus on juurikin se. Kyseessä Fiat Ducato 16" renkailla ja kumit on 75/215.

        Väittää? Kerroin ainoastaan etten ole omistanut, saati ajanut autolla, jonka mittari ei olisi näyttänyt liikaa. Sulla on autossasi todella harvinainen nopeusmittari ja sille sopiva rengastus.

        Sadoilla autoilla olen ajanut ja useita kymmeniä omistanut.

        🐼


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä tuntuu olevan aika outoja autoja joillakin kun ei voi ylämäkeen ajaa kahdeksaa kymppiä! Entäpäs sitten jos on vielä jyrkempi mäki niin ei voi ajaa yhdeksääkymppiäkään vaan pitää ajaa satasta jne. Norjan vuonojen teillä pitää ajaa jo ylämäkeen 130 km/h!!
        Taitaa se rajoitin olla kuskin korvien välissä!

        Vielä takavuosina, kun olin ilman vakkaria, niin ajelin kuin nk. tasakaasu-Tauno eli tasaisella säädettiin jokin sopiva nopeus ja sen jälkeen pidettiin jalka paikallaan pitkiä aikoja niin että vauhti hieman mäessä hiipui ja vastaavasti alamäessä viisari kävi jopa sallitun yli.
        Nyt jo uskaltaa tunnustaa kun rikos on vanhentunut. Tuo omasta mielestä tasainen ajotapa oli toki hyvinkin säästeliäs, mutta vastaavasti ärsytti muita tiellä kulkevia.
        En oikein pidä vakkarinkaan tempuista, sillä se antaa kovin reippaasti lisää kaasua, kun huomaa nopeuden pudonneen. Tämä on tosin lienee vain mallikohtainen ongelma, sillä saman valmistajan toisissa malleissa ei ole vastaavaa ryntäilyongelmaa, mikä suorastaan estää vakkarin käytön talviliukkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen minäkin huomannut, ettei niitä itseään fiksuina pitäviä karavaanareita todellakaan haittaa. Ajetaan mittari-kahdeksaakymppi, joka todellisuudessa on aina alle 80 km/h.
        Ei vahingossakaan ennakoida ylämäkiä ja siksi mäen päällä vauhti onkin enää 65 km/h.
        Peileihin ehkä katsotaan, mutta vähät välitetään kilometrien jonon veturina olemisesta.

        Kyllä tuollainen ajotyyli haittaa muita. Se saa aikaan liikenneraivoa ja vaarallisia ohitustilanteita, ihminen on sellainen...
        Haittaa ja ketuttaa tukkona olijat minuakin, vaikka vaunua tullut vedeltyä vuosikymmenet - tai ehkä juuri siksi. Aina ajellut vähintään rekkojen nopeuksia, useimmiten himpun yli jottei rekka roikkuisi ihan persauksissa. Tai sitten rekan perässä sellaisella turvavälillä, että siihen mahtuu se mahdollinen ohittaja.

        Vedän vaunuani tod. nopeutta esim. 80kmh alueella 83kmh nopeutta ja jos rekka tai k-auto roikkuu matkailuvaununi tappituntumassa, niin vauhtimme tippuu satavarmasti ylämäessä lähelle 60kmh nopeutta, "vetoautoni" ei jaksa vetää sitä 80kmh "ylämäessä".
        Aahh, kohta alkaa vetokausi ja maantiet kutsuu kulkijaa, ihanaa!!!


    • Anonyymi

      Vaikka vetelee vaunua vakkarilla, niin helppo on antaa kengänkärjellä hieman lisävauhtia, jos edessä on pitkä tai jyrkkä mäki, niin ei ala takana jono tökkimään.
      Muuten on tuo mittarinopeus 85 juuri sopiva, kun pysyy laillisuuden rajoissa eikä tarvitse yhtään lisätä vaikka taustapeilissä näkyisi vain Scanian logo.

      • Anonyymi

        Minusta 80 km/h on se nopeus mikä on juuri sopiva! 80km/h rajoitus alueella jos nopeutta on 85 niin siinä on ylinopeutta viisi kilometriä tunnissa ja siitä hyvin äkkiä lipsahtaa kymmenenkin kilometriin jos ei ole vakkaria, siksi nopeus aina 80 tai hieman alle niin on hyvin todennäköistä että ei vahingossakaan aja ylinopeutta ainakaan reippaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta 80 km/h on se nopeus mikä on juuri sopiva! 80km/h rajoitus alueella jos nopeutta on 85 niin siinä on ylinopeutta viisi kilometriä tunnissa ja siitä hyvin äkkiä lipsahtaa kymmenenkin kilometriin jos ei ole vakkaria, siksi nopeus aina 80 tai hieman alle niin on hyvin todennäköistä että ei vahingossakaan aja ylinopeutta ainakaan reippaasti.

        Olen samaa mieltä, täällä tuntuu olevan näitä urpoja jotka tietää paremmin muiden asiat ja mittarinäyttämät, nämä on juuri niitä jotka leuhottavat leirintäalueella kaljatölkki kädessä kalliin autonsa tai vaunu-autoyhdistelmän vierellä ja käyttää ketä voi lähteä opastamaan leiriytymisessä ja samalla siinä sitten kehua kuinka on kierretty Eurooppaa ja tottahan sitä autoaan pitää kehua kuinka se vetää vaikka pannsarivaunua perässään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, täällä tuntuu olevan näitä urpoja jotka tietää paremmin muiden asiat ja mittarinäyttämät, nämä on juuri niitä jotka leuhottavat leirintäalueella kaljatölkki kädessä kalliin autonsa tai vaunu-autoyhdistelmän vierellä ja käyttää ketä voi lähteä opastamaan leiriytymisessä ja samalla siinä sitten kehua kuinka on kierretty Eurooppaa ja tottahan sitä autoaan pitää kehua kuinka se vetää vaikka pannsarivaunua perässään!

        Ei voi kun todeta, että todellisia juntteja löytyy tältäkin palstalta 😕


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi kun todeta, että todellisia juntteja löytyy tältäkin palstalta 😕

        Kyllä näitä "kaikkien alojen asiantuntijoita" löytyy joka palstalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, täällä tuntuu olevan näitä urpoja jotka tietää paremmin muiden asiat ja mittarinäyttämät, nämä on juuri niitä jotka leuhottavat leirintäalueella kaljatölkki kädessä kalliin autonsa tai vaunu-autoyhdistelmän vierellä ja käyttää ketä voi lähteä opastamaan leiriytymisessä ja samalla siinä sitten kehua kuinka on kierretty Eurooppaa ja tottahan sitä autoaan pitää kehua kuinka se vetää vaikka pannsarivaunua perässään!

        Noita seuraan tuuppautuvia neuvojia varten minulla on lokerossa aina muutama Vartiotorni.
        "Kiinnostaisiko lukeminen?"

        Ei tarvitse enää senjälkeen seurustella, kun kun neuvoja ottaa jalat alleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita seuraan tuuppautuvia neuvojia varten minulla on lokerossa aina muutama Vartiotorni.
        "Kiinnostaisiko lukeminen?"

        Ei tarvitse enää senjälkeen seurustella, kun kun neuvoja ottaa jalat alleen.

        Paras on kun valitsee ruudun mahdollisimman kaukaa peränurkasta ja ei tervehdi ketään!


    • Anonyymi

      Mitä itket? Mihin sinulla on kiire?
      Ei ne asuntovaunun räppänät aina kulje suurinta sallittua nopeutta.
      Olen itse tehnyt muutaman lapinretken matkaautolla. Pienimin tönkkäle niin nopeus putosi ja jos painoi kaasua putosi lisää. Löyhääminen palautti tietyn nopeuden, mutta ei tien nopeusrajoitusta.
      Vieläpahemmin oli asuntovaunuilla. Usein mentiin melkein kävelyvauhtia, kun edessä ollut asuntovaunun vetäjä ei jaksanut.

      Itse en valittaisi muusta, kuin siitä, että ajetaan jonossa liki kiinni toisissaan, Silloin ei ohi pääse, vaikka ei mitään vastaantulevaa liikennettä olisi.

      Henkilöautoilijat on maanteiden kirous, koska niillä on aina kilpailumentaliteetti.
      Olen nähnyt pahoja tilanteita, kun jonon takimmaiset lähtee ohittamaan tietämättä, miksi edessä olija hidastaa.

      • Anonyymi

        Todellakin! Minulla on hyvin yksinkertaista se miten liikenteessä asuntoautolla ajetaan.
        Ajan pääpiirteittäin rajoitusten mukaan, ehkä nyt vähän nopeus suurempi kuin rajoitus on.
        Mutta jos alkaa rekka ahdistelemaan takapuskurissa niin hidastan vauhtia tai jopa polkaisen jarrua, kiva katsoa kuinka hytti nyökkää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin! Minulla on hyvin yksinkertaista se miten liikenteessä asuntoautolla ajetaan.
        Ajan pääpiirteittäin rajoitusten mukaan, ehkä nyt vähän nopeus suurempi kuin rajoitus on.
        Mutta jos alkaa rekka ahdistelemaan takapuskurissa niin hidastan vauhtia tai jopa polkaisen jarrua, kiva katsoa kuinka hytti nyökkää!

        Vaarallista leikkiä. Mitäpä, jos rekkakuski juuri silloin selaa älypuhelintaan ja on keskittynyt siihen? Tai vaikka ihan vaan haukotus yllättää 12-tuntisen ajorupeman vuoksi. Voihan juuri kurottaa kaffekuppostakin....
        Asuntoauton kuitukuori on heppoinen 70 tonnin rekan jyrättäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaarallista leikkiä. Mitäpä, jos rekkakuski juuri silloin selaa älypuhelintaan ja on keskittynyt siihen? Tai vaikka ihan vaan haukotus yllättää 12-tuntisen ajorupeman vuoksi. Voihan juuri kurottaa kaffekuppostakin....
        Asuntoauton kuitukuori on heppoinen 70 tonnin rekan jyrättäväksi.

        Rekallakin menee aikataulut sekaisin, jos joutuu poliisin kanssa törmäystä selvittelemään.
        Ei kannata siis törmäillä vaikka ajavatkin rikollisen lähellä edellä kulkevaa.
        Eikä ne ohitse tule ohituskaistallakaan, sen verran on ylämäessä varaa antaa hanaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaarallista leikkiä. Mitäpä, jos rekkakuski juuri silloin selaa älypuhelintaan ja on keskittynyt siihen? Tai vaikka ihan vaan haukotus yllättää 12-tuntisen ajorupeman vuoksi. Voihan juuri kurottaa kaffekuppostakin....
        Asuntoauton kuitukuori on heppoinen 70 tonnin rekan jyrättäväksi.

        Niin, sitähän voi joutua siinä edellä ajessaan polkaisemaan jarrua vaikka hirven tai peuran takia eikä tarvita kuin jänis tai orava niin kyllä se jalka jarrulle monella menee joten kyllä se on rekkakuskilta aina älytöntä ajaa liian lähellä.
        Järkeä kyllä pitäis käyttää kaikkien tuolla liikenteessä.
        Itse kun ajan matkailuautolla ja perässä tulee rekka tai alkaa kerääntymään jonoa niin koukkaan hetkeksi P-paikalle mutta tämä liike onkin vaikea tehdä jos rekka tai takana tuleva auto on liian lähellä kun usein nuo P-paikkojen rampit tulee vähän yllättäen ja ovat aika jyrkät kurvata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sitähän voi joutua siinä edellä ajessaan polkaisemaan jarrua vaikka hirven tai peuran takia eikä tarvita kuin jänis tai orava niin kyllä se jalka jarrulle monella menee joten kyllä se on rekkakuskilta aina älytöntä ajaa liian lähellä.
        Järkeä kyllä pitäis käyttää kaikkien tuolla liikenteessä.
        Itse kun ajan matkailuautolla ja perässä tulee rekka tai alkaa kerääntymään jonoa niin koukkaan hetkeksi P-paikalle mutta tämä liike onkin vaikea tehdä jos rekka tai takana tuleva auto on liian lähellä kun usein nuo P-paikkojen rampit tulee vähän yllättäen ja ovat aika jyrkät kurvata.

        Minäkin hiljennän vauhtia mäen alla varsinkin ennen ohituskaistaa ja ohituskaistan alkaessa laitan reilusti usvaa putkeen. Tällä tavalla saa rekan helposti jäämään turvallisen etäisyyden päähän ja väliin ehtii tulemaan vielä muutama henkilöautokin turvapuskuriksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin hiljennän vauhtia mäen alla varsinkin ennen ohituskaistaa ja ohituskaistan alkaessa laitan reilusti usvaa putkeen. Tällä tavalla saa rekan helposti jäämään turvallisen etäisyyden päähän ja väliin ehtii tulemaan vielä muutama henkilöautokin turvapuskuriksi.

        Hieno juttu! Mukaisella tiellä jossa ei ole ohituskaistoja, mutkat ja näkemäesteiset mäet piti ajaa 60-70 mutta kun aukeaa suora niin voi lasketella urku auki ja vielä kun ratsastelee siinä keskiviivan vieressä niin ei ole pelkoa että rengas suistuu sorapientareelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin hiljennän vauhtia mäen alla varsinkin ennen ohituskaistaa ja ohituskaistan alkaessa laitan reilusti usvaa putkeen. Tällä tavalla saa rekan helposti jäämään turvallisen etäisyyden päähän ja väliin ehtii tulemaan vielä muutama henkilöautokin turvapuskuriksi.

        Lienee sarkasmia, mutta näitähän näkee ja ikävä kyllä usein...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rekallakin menee aikataulut sekaisin, jos joutuu poliisin kanssa törmäystä selvittelemään.
        Ei kannata siis törmäillä vaikka ajavatkin rikollisen lähellä edellä kulkevaa.
        Eikä ne ohitse tule ohituskaistallakaan, sen verran on ylämäessä varaa antaa hanaa.

        Minulla nyt ei tuossa edellisessä kirjoituksessani ensimmäisenä ollutkaa mielessä se kuka on syyllinen tai tekee väärin. Saati kiusalliset poliisien kanssa aikaavievät selvittelyt.
        Ihan vain itsesuojeluvaisto päällimmäisenä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla nyt ei tuossa edellisessä kirjoituksessani ensimmäisenä ollutkaa mielessä se kuka on syyllinen tai tekee väärin. Saati kiusalliset poliisien kanssa aikaavievät selvittelyt.
        Ihan vain itsesuojeluvaisto päällimmäisenä.....

        Vähän kärsivällisyyttä jokaiselle liikenteessä, tuntuu että suurimmalla osalla on tolkuton kiire, usein se ohittelija kurvaakin jonnekin huoltoasemalle kahville!! Todella typerää touhua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sitähän voi joutua siinä edellä ajessaan polkaisemaan jarrua vaikka hirven tai peuran takia eikä tarvita kuin jänis tai orava niin kyllä se jalka jarrulle monella menee joten kyllä se on rekkakuskilta aina älytöntä ajaa liian lähellä.
        Järkeä kyllä pitäis käyttää kaikkien tuolla liikenteessä.
        Itse kun ajan matkailuautolla ja perässä tulee rekka tai alkaa kerääntymään jonoa niin koukkaan hetkeksi P-paikalle mutta tämä liike onkin vaikea tehdä jos rekka tai takana tuleva auto on liian lähellä kun usein nuo P-paikkojen rampit tulee vähän yllättäen ja ovat aika jyrkät kurvata.

        Mitä varten pitää väistellä .ajaa tasaista 90 kmh vaunu perässä ei ole ongelmia.jos ei onnistu on liian hepponen veturi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä varten pitää väistellä .ajaa tasaista 90 kmh vaunu perässä ei ole ongelmia.jos ei onnistu on liian hepponen veturi

        Kyllä se mittarinopeus 85 riittää ihan hyvin, miksi kiirehtiä yli sallitun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaarallista leikkiä. Mitäpä, jos rekkakuski juuri silloin selaa älypuhelintaan ja on keskittynyt siihen? Tai vaikka ihan vaan haukotus yllättää 12-tuntisen ajorupeman vuoksi. Voihan juuri kurottaa kaffekuppostakin....
        Asuntoauton kuitukuori on heppoinen 70 tonnin rekan jyrättäväksi.

        Jarrua pitää "polkaista" vain sen verran, että jarruvalot syttyvät, varsinaista jarrutusta ei tapahdu lainkaan, taitolaji tämäkin.


    • Anonyymi

      Osalla on kiire, ei mihinkään. Näin sanotaan laulussakin.
      Jos on kiire niin ajan hallinnassa (=itsensä hallinnassa) on jotain pahasti pielessä.

      Kannttaisi tutkituttaa päänsä psykiatrilla jos aina on kiire joka paikkaan. Sellainen elämäntapa ei ole tervettä.

    • Anonyymi

      On ne täydellisiä kuskeja nämä karavaanarit. Kaikki muut ajavat ylinopeutta tai eivät osaa ohittaa.

      • Anonyymi

        Juuri noinhan se onkin. Tunarit ei osaa ohittaa ja toiset hermoilee niiden perässä.


      • Anonyymi

        Kyllähän näitä kädettömiä ohittajia löytyy kasakaupalla. Ajetaan matkailuvaunun takaseinän tuntumassa ja kiroillaan karavaanaria, joka ei edes näe että joku roikkuu siellä vaunun takana piilossa.
        Sitten kun hermo pettää, lähdetään ohitukseen ja kun vedetään vastaantulijan kaistalle, ohittaja nyykähtää siihen kun ei enää ole vaunun imussa. Sitten aletaan keräämään nopeutta lisää ja ihmetellään että mistäs tuo vastaantulija ilmestyi.


    • Anonyymi

      Karavaanari ajaa mieluummin isoa tietä kun niillä on paremmin tilaa ja nopeammin ajavien on helpompi ohittaa. Jos matkailuvaunuyhdistelmään vetää alitehoinen vetoauto, nopeus voi laskea paljonkin ja silloinhan se on helppo ohittaa. Mutta joskushan se yhdistelmä kulkee samaa nopeutta muiden kanssa, mutta ohi pitää silti päästä vaikka sitten jäädään roikkumaan siihen eteen. Useamman kerran on tapahtunut aikoinaan matkailuvaunua vetäsessä ja nyt matkailuautolla että kun ajan "ryömintäkaistaa" ylös todellista suurinta sallittua nopeutta, takana tulija pomppaa ohituskaistalle ja sitten hyytyykin siihen kun "vetoapu loppuu". Sitten yritetään rypistää ylämäessä lisää nopeutta vaikka tehot eivät oikein riitäkään ja ohituskaistan loppu lähenee. Siellä sitten vedellään pahimmillaan seepraraitojen päällä kun mäki tasaantuu.

      Karavaanari ei lähde pikkuteille kuin silloin mikäli se on tarpeen kohteeseen pääsyyn. Nuo pikkutiet ovat kapeita ja mäkisiä, siinä pitäisi polkea vauhtia mäkeen, mutta kun tie on mutkainen, vauhtia ei voi aina olla sitä suurinta sallittuakaan. Koko ajan pitää vielä varautua vastaantulijoihin. Joku paikallinen "rallikuski" voi tulla mäen huipulla keskellä tietä vastaan tai tukkirekka/maitoauto vie melkein koko tien. Siinä sitten taiteillaan kieli keskellä suuta oikeanpuoleiset pyörät ojan reunalla ja toivotaan ettei se petä ja kaada ajoneuvoa ojaan.

      • Anonyymi

        Ne ainoot jotka valittaa ja vikisee karavaanareiden ajosta ovat tavallisia autolla ajajia. Vaikka asuntovaunun vetäjä ajaakin samaa nopeutta kun muutkin. Kokeilisivat itte joskus miten se on kivaa, meillä ainakin tykätään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne ainoot jotka valittaa ja vikisee karavaanareiden ajosta ovat tavallisia autolla ajajia. Vaikka asuntovaunun vetäjä ajaakin samaa nopeutta kun muutkin. Kokeilisivat itte joskus miten se on kivaa, meillä ainakin tykätään.

        Paljolti samaa mieltä. Lisäisin vielä valittajista, että saattaapi olla kateellisen panettelua nämä valittelut.

        Hieno harrastus tämä karavaanailu.

        Erkki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ainoot jotka valittaa ja vikisee karavaanareiden ajosta ovat tavallisia autolla ajajia. Vaikka asuntovaunun vetäjä ajaakin samaa nopeutta kun muutkin. Kokeilisivat itte joskus miten se on kivaa, meillä ainakin tykätään.

        Meillä on perheenkesken aina pieni kilpailu, jokainen valitsee etukäteen (matkasuunnitelman mukaan) oman etappinsa, jonka aikana katsotaan kenen "etapilla" oli pisin jono perässä, tokia ajetaan rajoitusten mukaan, voittaja saa seuraavalla campingalueella valita haluamansa palkinnon alueen valikoimasta, tiukkoja on kisat olleet ja hauskaa on riittänyt.


    • Anonyymi

      Sitä jonoa kertyy kun kaikki ei lähde ohittaan. Voi olla että aikovat kääntyä muutaman kilometrin päästä ja monesti liikennettä niin paljon ettei vaan ole tilaa.
      Sen kopin takana ei haluta ajaa koska peittää näkyvyyttä ja vituttaahan se katsoa kun joku vetää rotiskoa tukkien koko tien etana vauhdilla

      • Tässä yksi heistä. Kateellisen panettelua, heh.

        Erkki


      • Anonyymi

        Miksi pitäisi ohittaa jos edellä ajava yhdistelmä ajaa suurinta sallittua eli sitä 80 km/h.
        Erikseen on tietysti se minä-minä-minä-heimo, joiden pitää aina päästä ohittamaan muut tiellä kulkevat vaikka liikennetilanne olisi mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi ohittaa jos edellä ajava yhdistelmä ajaa suurinta sallittua eli sitä 80 km/h.
        Erikseen on tietysti se minä-minä-minä-heimo, joiden pitää aina päästä ohittamaan muut tiellä kulkevat vaikka liikennetilanne olisi mikä tahansa.

        Siksi, että useinmiten sen tasan 80 km/h ajavan yhdistelmän vauhti tippuu pienissäkin ylämäissä 70 km/h, jopa alle. Ja jos mennään vielä auton oman mittarin mukaan, niin todellinen nopeus onkin luokkaa 75 km/h ja ylämäessä enää ~65 km/h.

        Itseäni en mitenkään jalustalle halua nostaa, mutta pidin vaunua vetäessään aina 90 km/h mittarilukemaa ja pyrin myös ennakoimaan ylämäet. Nykyään ajelen aina navin nopeusnäytön mukaan, auton mittariin ei juurikaan tule edes vilkaistua.

        Nykyään käytössä on aina myös ilmainen TomTom AmiGo sovellus. Se on säästänyt monelta tahattomalta lipsahdukselta = rikesakolta ja toimii myös navigaattorina. Suosittelen!

        T: Entinen vaunuilija


      • Anonyymi

        Tuliko mieleen kun jättää kunnon välin voi ennakoida tapahtumat paremmin. Miksi pitää painaa iho jos edellä ajetaan sallittua nopeutta. Se kiire. Voi loppua sekunnissa .ampulanssi. Kuljettaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, että useinmiten sen tasan 80 km/h ajavan yhdistelmän vauhti tippuu pienissäkin ylämäissä 70 km/h, jopa alle. Ja jos mennään vielä auton oman mittarin mukaan, niin todellinen nopeus onkin luokkaa 75 km/h ja ylämäessä enää ~65 km/h.

        Itseäni en mitenkään jalustalle halua nostaa, mutta pidin vaunua vetäessään aina 90 km/h mittarilukemaa ja pyrin myös ennakoimaan ylämäet. Nykyään ajelen aina navin nopeusnäytön mukaan, auton mittariin ei juurikaan tule edes vilkaistua.

        Nykyään käytössä on aina myös ilmainen TomTom AmiGo sovellus. Se on säästänyt monelta tahattomalta lipsahdukselta = rikesakolta ja toimii myös navigaattorina. Suosittelen!

        T: Entinen vaunuilija

        Mitenkä se vauhti hiipuu, jos ajaa vakionopeussäätimellä sen 85 km/h, niin kyllä se jaksaa pitää vauhtia myös ylämäessä. Mulla ainakin on autossa sen verran äkäinen vakkari, että ylämäki mennää suorastaan kovempaa kuin tasamaa. Ei voi käyttää sitä lainkaan talvella mutkaisella tiellä, sillä auto pyrkii jo sortamaan kurveissa, kun saa liikaa kiihdytystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä se vauhti hiipuu, jos ajaa vakionopeussäätimellä sen 85 km/h, niin kyllä se jaksaa pitää vauhtia myös ylämäessä. Mulla ainakin on autossa sen verran äkäinen vakkari, että ylämäki mennää suorastaan kovempaa kuin tasamaa. Ei voi käyttää sitä lainkaan talvella mutkaisella tiellä, sillä auto pyrkii jo sortamaan kurveissa, kun saa liikaa kiihdytystä.

        Kyllä 80 tiellä pitää se mittarinopeus 85 riittää itselle sekä muillekin. Ohitse pitää päästää vain hälytysajoneuvot, sillä niillä on oikeasti kiire. Muilla on vaan tekaistu kiire.
        Ei väistele kuorma-autotkaan pysäkeille, mikä olisikin ruuhkassa tyhmää, sillä sitten ei pääsisi liikenteen sekaan enää lainkaan. Tasainen matkavauhti on paras etenemisen tae.
        Mutta näyttää vain siltä että samat hermokimput auton ratissa jatkaa sitä kamikaze ohittelua ruuhkassa joka viikonloppu välittämättä muista tien kulkijoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 80 tiellä pitää se mittarinopeus 85 riittää itselle sekä muillekin. Ohitse pitää päästää vain hälytysajoneuvot, sillä niillä on oikeasti kiire. Muilla on vaan tekaistu kiire.
        Ei väistele kuorma-autotkaan pysäkeille, mikä olisikin ruuhkassa tyhmää, sillä sitten ei pääsisi liikenteen sekaan enää lainkaan. Tasainen matkavauhti on paras etenemisen tae.
        Mutta näyttää vain siltä että samat hermokimput auton ratissa jatkaa sitä kamikaze ohittelua ruuhkassa joka viikonloppu välittämättä muista tien kulkijoista.

        Kannattaa tarkistaa minkä verran oman auton nopeusmittari näyttää väärin kesä- ja talvirenkailla. Nykyään tuo on helppoa jos omistaa nykyaikaisen älypuhelimen. Niihin saa erilaisia sovelluksia joilla GPS signaalin kautta saadan täsmällinen ajonopeus. Itsekin pidän puhelimen navigaattoriohjelmaa päällä vaikka reitti olisi tuttu. Näytöstä saa oikean ajonopeuden ja ohjelma osaa ennustaa melko tarkkaan koska olen perillä, ilmoittaa ruuhkista ym.

        Jos ei tunne auton nopeusmittarin virhettää niin parin-kolmenkin kilometrin "alinopeus" alkaa kerätä jonoa perään. Pitää siis ajaa reilusti hitaammin jotta ohitukset ovat helpompia ja jalankin voi nostaa kaasupolkimelta ohituksen ajaksi.


    • Anonyymi

      Millä perusteella täältä poistetaan viestejä. Sallitaanko täällä vain karavaanareiden kehumiset

      • Anonyymi

        Se on se älykäs tekoäly joka iskee. TS24:ssä ei ole nykyään eläviä moderaattoreita, vaan ainoastaan tuo käsittämätön tekoälyttömyys.
        Viestien katoamisessa ei ole mitään logiikkaa ja se ei liity vain tähän palstaan. Toisaalta häirikkökirjoittelijoille tuo koneäly ei mahda mitään.
        Erään toisen paikkakunta-palstan häiriköinnistä olen (ja on moni muukin) ilmoittanut ylläpidolle useasti, silti mitään ei tapahdu ja häiriköinti vaan jatkuu ja jatkuu.......


    • Anonyymi

      No katso nyt tätä karavaanari porukkaa,
      ja kysy sitten uudestaan miksi?

    • Anonyymi

      Toista kymmentä vuotta sitten kun kyllästyin kyttämään mahdollisia poliiseja tutkineen ja aloin ajaa rajoitusten mukaan, sama ilmiö toistui ihan henkilöautollakin. Ohi on pakko päästä tai nuohotaan takapuskuria.
      Erona nykyiseen, silloin raskas kalusto harvemmin liimaantui kiinni 80 km/h alueella. Nykyään ihan sama ajanko tuolla kauppakassilla vai kiimaliiterillä, 85 km/h navin mukaan 80 km/h alueella on liian vähän aina.

      Viimeksi viime viikolla kauppareissulla kurvasin P-paikan kautta ja päästin rekan ohi, ajoin piruuttani sen kiinni kun halusin nähdä kuinka kovaa se oikein menee. Ylämäessä nopeus 93 km/h, tasamaalla 102 km/h.

      Silti voisin väittää, että jos/kun siellä maantiellä hitaampi osuu kohdalle, se on lähes poikkeuksetta henkilöauto tai traktori. Joskus saattaa mopoautokin päristellä keskellä tietä.

      • Anonyymi

        Kuinka ollakaan, tuossa rekassa oli aivan hetki sitten palanut sulake joka antaa sähköä rajoittimelle. ;) Varmaan yksityisyrittäjä, renki ei uskalla ajaa tuollaisilla nopeuksilla koska isäntä näkee ne piirturista.


    Ketjusta on poistettu 72 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe