Pitäisikö erota lapsistaan

hyväjoskusmiettiä

Joku teki tuossa hullun hupaisan kirjoituksen plussista ja miinuksista avioliitossaan ja mietti pitäisikö erota. Minä teen tähän nyt saman listan. Tämä on siis murkkuikäisistä lapsista. Ensin plussat:

onhan ne ihania, ainakin kun ne nukkuu.
joskus niiden kanssa voi jutella jotain järkeviäkin ja osaavat olla tosi mukavia, kun tahtovat jotakin.
niiden kanssa löytää todella laajan tunneskaalan itsestään
onhan ne ikävöitäviä, kun ovat jossain kauempana
joskus niitä voi (ja ne) halia ja hellitellä

Sitten miinukset:

- osaavat piilovittuilla
- syövät kamalan paljon
- tulevat kalliiksi
-ovat kovin äänekkäitä (piennillä lapsilla on pieni ääni)
-ovat aina oikeassa ja tietävät kaiken paremmin.
-valvovat liian myöhään ja nukkuvat liian vähän.
-ajattelevat vain itseään
-saavat sinut tuntemaan itsesi ikälopuksi ja hiuksesi harmaantumaan.


Joo, listaa vois varmaan jatkaa loputtomiin.

9

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33100tre

      Rakastan lapsiani. He ovat jo aikuisia. Yksi lastenlapsikin on.
      Lähinnä olen miettinyt sitä kurjaa mahdollisuutta, että lapset tai ainakin yksi heistä muuttaisi kauas pois. Sekä sitä miten onnellinen olen meidän kaikkien hyvistä ellei jopa erinomaisista väleistä. Lapset ovat säännöllisesti yhteyksissä sekä minuun että toisiinsa. Kuin myös vanhaan äitiini, jota käyvät auttamassa ja seuraa pitämässä.
      Pari kommenttia:

      - osaavat piilovittuilla
      Minun lapseni eivät piilovittuile. Heillä on vanhanaikaista rispektiä minua kohtaan. MUTTA piilovittuilu voi ihan yhtä hyvin olla plussaa. Näin ainakin ystäväni sanoi, että vittuilu kertoo läheisistä väleistä. Ja miksi emme luottaisi häneen?

      - tulevat kalliiksi
      Opeta lapset säästeliääksi. Älä panosta turhuuksiin "kun kaikilla muilla on" -tyyppisiin juttuihin. Tästä on erityisen paljon hyötyä lasten omalta kannalta. Omat lapset ovat kiittäneet siitä, että rahasta oli heidän lapsuudessa/nuoruudessa pulaa. Vähemmälläkin pärjää, ja kun lapset muuttavat omilleen voi todellisuus iskeä kasvoille rankastikin, jos vanhemmat ovat kiltisti kustantaneet aivan kaikki ja vähän päälle.

      -ovat kovin äänekkäitä (piennillä lapsilla on pieni ääni)
      Tämäkin plussaa :). Voi että nautin kun kokoontuessamme yhteen, parantamaan maailmaa. Kaikki puhuvat aluksi päällekkäin, huitovat käsillään, desibelit nousee. Tätä voi jatkua kuusi tuntia putkeen - tai enemmänkin.

      -ovat aina oikeassa ja tietävät kaiken paremmin.
      Lähtökohtaisesti yritän oppia lapsilta sen minkä pystyn (plussaa...) ja opettamaan heille sen mikä on tärkeää (plussaa). Mikä on tärkeää = säännölliset ruoka-ajat, liikunta ja uni, työ/koulu/opiskelu ja ihmissuhteet

      -valvovat liian myöhään ja nukkuvat liian vähän.
      Tätä ongelmaa ei ole ollut, koska edellinen kohta meni perille.

      -ajattelevat vain itseään
      Samoin, ei ole ollut koska edellisen edellinen kohta meni perille.

      -saavat sinut tuntemaan itsesi ikälopuksi ja hiuksesi harmaantumaan.
      Nykyisin jatkuvasti hämmästelen miten vanhoja LAPSET ovat. Minä kun en vanhene. Tämä on periaatekysymys, ja lapsetkin sen ymmärtävät. Joskus he itse myös sanovat tuntevansa itsensä vanhoiksi, niin sanon olkaa ihan rauhassa vaan. Minä jatkan nuorisona :D

      • aloittajalta

        No, hienoa että sinulla on noin ihanat ja fiksut lapset. Itelläni ei oo, oon kasvattanut ne varmaan vinkuralle ja tietty levottomuudesta voin myös syyttää itseäni, kun en ailahtelevasta isästään jaksanut ja osannut erota ajoissa. Ite arvostan rauhallisempaa perhe-elämää, toki joskus itekin tulistun.
        Mites huumorintaju on 33110tre, ovatko lapsesi perineet senkin sinulta?


      • 33100tre
        aloittajalta kirjoitti:

        No, hienoa että sinulla on noin ihanat ja fiksut lapset. Itelläni ei oo, oon kasvattanut ne varmaan vinkuralle ja tietty levottomuudesta voin myös syyttää itseäni, kun en ailahtelevasta isästään jaksanut ja osannut erota ajoissa. Ite arvostan rauhallisempaa perhe-elämää, toki joskus itekin tulistun.
        Mites huumorintaju on 33110tre, ovatko lapsesi perineet senkin sinulta?

        Juu, tottahan toki lapset ovat perineet huumorintajunikin minulta ja matkan varrella se on hioutunut yhteen vielä enemmän, auttanut myös meitä kaikkia pysymään järjissään. Vaikeuksia kärsimyksineen nimittäin on ollut riittämiin, koska ero lasten isästä myöhästyi myös. Olisin halunnut erota tarpeeksi ajoissa, mutta piti odotella että nuorinkin lapsista täytti 12v. Joten minä ja myös lapset jäimme odottamaan nuorimmaisen 12v synttäreitä. Valitettavasti ex täytti ja ylitti minunkin suurimmat pelot, oli mielikuvituksellisen hankala ja ilkeä. Tietysti se todisti, ettei turhan takia odoteltu. Mieluummin kyllä olisi toivonut sen olleen turhaa.

        Sen mitä lasten kasvatuksessa olen eniten oppinut, on kärsivällisyys. Sekä sen ettei voi olla aina huolissaan kaikesta. Ei vain jaksa ja kykene.


      • Mitäittuaihmiset
        aloittajalta kirjoitti:

        No, hienoa että sinulla on noin ihanat ja fiksut lapset. Itelläni ei oo, oon kasvattanut ne varmaan vinkuralle ja tietty levottomuudesta voin myös syyttää itseäni, kun en ailahtelevasta isästään jaksanut ja osannut erota ajoissa. Ite arvostan rauhallisempaa perhe-elämää, toki joskus itekin tulistun.
        Mites huumorintaju on 33110tre, ovatko lapsesi perineet senkin sinulta?

        Ei pahalla, mutta aikuisia ja teini-ikäisiä lapsia ei oikein voi verrata keskenään. Ihan sama, jos minä alkaisin verrata akvaariokaloja koiraan, miten helppohoitoisia ne ovatkaan.


      • 999
        Mitäittuaihmiset kirjoitti:

        Ei pahalla, mutta aikuisia ja teini-ikäisiä lapsia ei oikein voi verrata keskenään. Ihan sama, jos minä alkaisin verrata akvaariokaloja koiraan, miten helppohoitoisia ne ovatkaan.

        Riippumatta iästä, samat lapset ovat samoja, olivat sitten teini-ikäisiä tai aikuisia. Miksi haluat vertailla lapsia koiriin ja kultakaloihin? Pöhköä.

        Teini-ikäisyys ei välttämättä ollenkaan ilmene tyhmyytenä, tai vaikeutena. Lapset ovat aina erilaisia (yllätys), kuten aikuisetkin. Teinit pysyvät "aiheessa" parhaiten, kun perustyö lapsena on mennyt kohdalleen (lapsen positiivinen huomiointi, aika, tunteet, ajatukset, kärsivällisyys .... ) "Helppohoitoisuus" syntyy harvoin itsestään, vaikka monet - esim. kärsimättömät ja laiskat vanhemmat niin kuvittelevatkin.

        Kiukuttelevat ja vaikeat lapset/nuoret etsivät rajojaan, kaipaavat huomiota. Negatiivinenkin huomio on parempi positiivisen puutteessa. Ei ole heidän vikansa, ellei vanhemmat rajoja osaa asettaa.


    • Lapsilla2vanhempaa

      On se hienoa, ettei lapset ole perineet faijansa hankalaa luonnetta , ovatko edes olleet tekemisissä faijansa kanssa, eronne jälkeen, kun sinun kanssa odottelitte niitä nuorimman 12v synttäreitä, että sen jälkeen pääsitte koko poppoo äijästä eroon.

      • 33100tre

        No eipä tietenkään lapset päässeet faijastansa eikä etenkään hänen ongelmistaan kokonaan eroon. Oli kuitenkin helpompaa (huom. ei helppoa) kohdata faijansa puhelimitse/viestein kuin livenä.

        Lasten muutettua luotani omilleen exälle iski hulluus ihan todenteolla. Hän soitteli pitkin päivää jopa yli 20 kertaa, satoja kertoja viikossa. Ellei yksi vastannut, soitti toiselle jne. Uhkaili myös tekevänsä itselleen jotain. Ei tietenkään edelleenkään hakeutunut hoitoon. Silloin jouduimme ottamaan asian puheeksi exän sukulaisten kanssa. Onneksi - taas onneksi - he ymmärsivät. Nyt vasta tilanne on rauhoittunut, lapsilla traumat isästään tosin edelleen jäljellä.


    • ymmärrän

      Lapset ovat lainaa vain. Nauti heistä vielä kun voit.

    • uyyy

      Noh, sehän on niin, ettei lapsistaan voi erota. Ellei heitä huostaanoteta. Se taas on ihan eri juttu. Lapset ovat myös lainaa, kuten tuossa edellä sanottiinkin. He eivät asu luonasi ikuisesti. Eipä aikaakaan niin muuttavat pois luotasi. Tämäkin on ihan eri juttu.

      Lapsesi eivät käsittääkseni ole edes syyllistyneet mihinkään erityiseen harmilliseen toimintaan, jonka vuoksi sinun olisi kohtuullista toivoa pääseväsi heistä "eroon". Huumeet, seksi, varkaudet, väkivalta ja muu sellainen. Lapset kuulostavat täysin normaaleilta lapsilta. Tämäpä herättikin ajatuksen, että sinulla on stressi ja uupumus. "Suoritat lapsia", vaikka heidän kanssaan pitäisi vain elää? Normaalit asiat tekevät omassa mielessäsi lapsista kiusankappaleita, vaikka he oikeasti eivät ole sellaisia. Millainen oli oma nuoruutesi? Muistele. Veikkaan, että joskus ajattelit vanhempiesi olevan ihan tyhmiä. Joskus jopa väärässä. Eikö? Sekin on normaalia.

      Mieti noita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe