Planeetan pimennys

pluton_pimennys_milloin

Nyt kun kuun pimennyksestä on toivuttu, voisiko maan varjon nähdä muulloinkin taivaan kannella? Kaipa joku planeetta sattuu ainakin joskus hollille? Pimeneekö joku näkyvä satelliitti satunnaisesti?

4

175

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liian_kaukana

Ei ole ihan niin helppoa. Aurinko on pimennyksen kannalta valolevy, jonka halkaisija on sata kertaa maan halkaisija. Maa on niin pieni, että se pystyy kokonaan pimentämään vain kohteen, joka on lähempänä kuin noin sata kertaa maan halkaisijan verran. Sellaisia luonnollisia kohteita on vain kuu ja jotkut satunnaiset asteroidit.

Ihmisen lähettämiä satelliitteja on tietysti sadoittain, mutta niiden osalta on vaikea oikeastaan puhua pimennyksistä kun ne maata kiertäessään toistuvasti joutuvat pimeään ja valoon.

• Liian_kaukana

Toisen lauseen pitää tietysti kuulua: Aurinko on pimennyksen kannalta valolevy, jonka halkaisija on noin sadasosa etäisyydestä maahan.

Tämä suhdehan rajoittaa sen valokiilan joka maapallon pitäisi pimennyksessä estää.

• Tein tämmöisen jonkin aikaa sitten. Kuvaa toki kuun varjoa, mutta siitä on silti suht helppo päätellä miten myös maan varjo pienenee etäisyyden kasvaessa.

https://i.imgur.com/0q82TSG.png

• buak kirjoitti:

Tein tämmöisen jonkin aikaa sitten. Kuvaa toki kuun varjoa, mutta siitä on silti suht helppo päätellä miten myös maan varjo pienenee etäisyyden kasvaessa.

https://i.imgur.com/0q82TSG.png

Niin, suppeneminen johtuu siitä, että Auringolla on Maasta katsoen ulottuvuutta kaikkiaan puolen asteen verran, samalla kun Maa on Aurinkoon verrattuna lähes pistemäinen. Eli tuossa kulmassa Maan varjo pienenee, kunnes sitä ei enää ole lainkaan n. 1,5 miljoonan kilometrin päässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5056
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3596
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2983
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2975
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2876
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1828
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1760
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      134
      1612
    Aihe