Harhaan johtaminen - valehtelua vai ei?

NainenRuudunTakaa

Mitäpä ootte mieltä, paljonkos saa sanoa asioita niin että ne voi tulkita monella tavalla ja olla sitten korjaamatta jos toinen ymmärtää väärin? Tai peräti sanoa niin, että toinen helpommin ymmärtää yhdellä tavalla, vaikka totuus onkin toinen, mutta ei teknisesti valehtele. Mutta valehteleeko sitten kuitenkin jos johtaa tahallaan harhaan?

Esim. jos sanoo "harrastan lenkkeilyä", niin sehän voi tarkoittaa tunnin juoksulenkkiä tai 20 min kävelyä koiran kanssa. Jos totuus on, että käy sillä koirankusetuslenkillä korttelin ympäri, niin onko se valehtelua sanoa noin? Pitäisikö siitä olettaa, että toiset aattelee jotain tunnin juoksulenkkiä? Ja entä jos olettaakin, pitääkö oikaista?

Oon huomannut, että tässä on kulttuurieroja myös. Ja joistain täytyy tietää ketkä pyrkii esittämään itsensä paremmassa valossa kuin mitä joka tilanteessa ovatkaan...

84

1388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo on oikeastaan semantiikkaa. Tuossa syyllistytään totuuden hämärtämiseen, ei suoranaiseen valehteluun.

      Ne jotka eivät tiedä mitä semantiikka on, pitävät tuota valehteluna.

      • NainenRuudunTakaa

        Enemmän kuin millä nimellä tota kutsutaan mua kiinnostaa mitä ihmiset on siitä mieltä sosiaalisena tapana. Itse jos saan jonkun tyypin harhaanjohtamisesta kiinni, niin kyllä se luotettavuutta aika paljon laskee. Että en sitten luota muissakaan asioissa.


      • NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Enemmän kuin millä nimellä tota kutsutaan mua kiinnostaa mitä ihmiset on siitä mieltä sosiaalisena tapana. Itse jos saan jonkun tyypin harhaanjohtamisesta kiinni, niin kyllä se luotettavuutta aika paljon laskee. Että en sitten luota muissakaan asioissa.

        Ihmissuhteiden saralla kai harvemmin kukaan täysipäinen lähtee saivartelemaan, kyllähän se luottamusta heikentää ellei toinen satu olemaan kielitieteilijä.


    • Valehtelua on harhaan johdattaminen tahallaan.

      • NainenRuudunTakaa

        Joo, näin mä sen kans näen. Väärinkäsityksiä voi sitten tulla että mikä on tahallaan.


    • Eikö sitä voi sanoa että harrastan kävelyä koiran kanssa? Aika ihmeellistä alkaa väittää lenkkeilevänsä jos ei ole joku himokuntoilija kun kuitenkin useimmille riittää se kävelykin, tärkeintä kai lie että on terve ja jos kroppa on kuosissa eipä sillä väliä miten se siinä pysyy.

      • Kävin vaunulenkillä jossain kohtaan. En kyllä koe että kukaan miettii että olisin juossut sen lenkin.
        Mutta olen kyllä tähän törmännyt että ymmärretään väärin kuin meillä sano voi tarkoittaa kotona tai perheenä tai esim me kaksi.

        Kyllä väärinymmärryksiä tulee mutta ei se tarkoita väärin johtamista tahallaan.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kävin vaunulenkillä jossain kohtaan. En kyllä koe että kukaan miettii että olisin juossut sen lenkin.
        Mutta olen kyllä tähän törmännyt että ymmärretään väärin kuin meillä sano voi tarkoittaa kotona tai perheenä tai esim me kaksi.

        Kyllä väärinymmärryksiä tulee mutta ei se tarkoita väärin johtamista tahallaan.

        No joo, toki tulee väärinymmärryksiä mutta kai ne asiat sitten selviää. Tuo vaunulenkki on ihan hyvä ilmaus, siitä ymmärtää että ei siellä tosiaan juoksemalla mennä mutta ulkoillaan kuitenkin. Vähän liian paljon ihmiset minusta aina pyrkii "harrastamaan" jotain, itse kun en ole kokenut koskaan tarvetta väittää oikein mitään juttuja harrastuksiksi, minä vaan teen niitä toisinaan. Minusta vähän jopa ehkä luotaantyöntävää jos joku luettelee pitkän listan harrastuksikseen, eihän semmoisen kanssa jäisi ollenkaan yhteistä aikaa.


      • NainenRuudunTakaa

        Jos haluaa olla tarkka ja yksiselitteinen, sanoo että harrastaa kävelyä koiran kanssa. Kaikki ei halua. Osa haluaa esittää ja johtaa harhaan. Tai on sellainen käsitys, että joka tilanteessa pitää pyrkiä esittämään itsensä mahdollisimman "hyvässä" valossa.


      • NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Jos haluaa olla tarkka ja yksiselitteinen, sanoo että harrastaa kävelyä koiran kanssa. Kaikki ei halua. Osa haluaa esittää ja johtaa harhaan. Tai on sellainen käsitys, että joka tilanteessa pitää pyrkiä esittämään itsensä mahdollisimman "hyvässä" valossa.

        No minusta se "harrastaa käövelyä koiran kanssa" olisi paremmassa valossa kuin "lenkkeilee" kun jos nainen pysyy kuosissa sillä kävelylläkin se pysyy jatkossakin mutta jos himolenkkeilijänainen alkaa seurustelemaan se kuitenkin vähentää sitä lenkkeilyä ja kiloja alkaa kertymään.


      • trollikka
        NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Jos haluaa olla tarkka ja yksiselitteinen, sanoo että harrastaa kävelyä koiran kanssa. Kaikki ei halua. Osa haluaa esittää ja johtaa harhaan. Tai on sellainen käsitys, että joka tilanteessa pitää pyrkiä esittämään itsensä mahdollisimman "hyvässä" valossa.

        Kyllä mä käytän tuota sanontaa; ett kävin lenkillä... ja tulin juuri suihkusta.
        Totuus on ett olen voinut olla 10km lenkillä... juossut katuja tai ollut pururadalla juoksemassa. Myös on mahdollista ett oon käynyt juoksuttamassa koiraa tai kävellyt sen kanssa puistolenkkiä.

        Joskus on tullut vastattua puhelimeen; ett olin mummujen kanssa lenkillä! Kun mua oli tiedusteltu useaan otteeseen... sillä aikaa kun tosiaan oon ollut ulkoiluttamassa vanhuksia.

        Kyllähän se ihmetystä herättää... mummut lenkillä! Toinen istui pyörätuolissa ja minä työnsin ja toinen mummuista käveli rollaattoriin tukien, istuikin välillä siinä rollan istuimella ja taas jatkettiin matkaa kun hän oli hieman levännyt... kyllä me ainakin kilometrin lenkki tehtiin.

        Ei noiden ikäihmisten tarvitse mahdottoman paljon liikkua kun jo rasittuvat, mutt liikkuvat kuitenkin omin voimin ja lihakset pysyy edes liikuntakontoisina. Sai se tuolissa istujakin raitista ilmaa, kun ulkoili samaan aikaan "kuntoilijan" kassa. Enkä mä päästä ketään yksinään rollan kanssa ulos katuja kiertämään tai puistoon menemään, se olis edesvastuutonta. Joskus on kaksikin omin jaloin kulkijaa... toinen rollalla ja toinen kävelee ehkä yksin tai käsikynkässä mun kanssani.

        Voi se kuulijakin asiasta kysyä, jos jotain epäselväksi jää... ett jonkinlaisen vastuun kyllä työnnän kuulijallekin. Enkä mä anna yhtäpitkiä selityksiä tekemisistäni keskusteluissa yleensä kuin esim. nyt annoin teille täällä. Syystä ett ei olla nokakkain tai puhelimessa... jossa voi heti tiedustella tarkennusta, jos asia kiinnostaa.

        Toinen asia joka kiinnitti huomiotani... mä olen vähän impulsiivinen ja teen jotakin hetken, ja vaihdan aiheen johon kiinnostua, kun edellinen on alkanut jo kyllästyttää. Mulla on kausia kun maalaan esim. akvarelleja tai teen hiilitöitä. Nyt on alkanut taas kutominen kiinnostaa, ensin jotkut villasukat ehkä Emolle tai Faijalle.
        Jossain vaiheessa mun oli päästävä melkein joka viikko tanssimaan... sekin aika taitaa olla takana. Kunhan joskus edes pääsen koko illaksi ihmisten ilmoille ja saan tanssia varpaat kipeiksi asti. (johtuu korkokengistä) Nykyinen työ vie multa voimia... enemmän mitä ennen, ja taitaa olla niin ett minäkin vanhenen.

        Tahallinen harhaan johtaminen IRL:ssä on valehtuakin, ...mutt usein hieman liioittelua, monella on taipumus siihen... mullakin toisinaan.


      • NainenRuudunTakaa
        Harmaaritari kirjoitti:

        No minusta se "harrastaa käövelyä koiran kanssa" olisi paremmassa valossa kuin "lenkkeilee" kun jos nainen pysyy kuosissa sillä kävelylläkin se pysyy jatkossakin mutta jos himolenkkeilijänainen alkaa seurustelemaan se kuitenkin vähentää sitä lenkkeilyä ja kiloja alkaa kertymään.

        Musta se olis paremmassa valossa siksi, että se olisi rehellisempää. Välittäisi informaation asiasta niin kuin se on. Mutta siksi pähkäilen, kun kaikki ei ajattele niin.


      • NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Musta se olis paremmassa valossa siksi, että se olisi rehellisempää. Välittäisi informaation asiasta niin kuin se on. Mutta siksi pähkäilen, kun kaikki ei ajattele niin.

        Kaikki eivät yksinkertaisesti välitä muista. Siksi valehtelussa ei joidenkin mielestä ole mitään paheksuttavaa ikinä. Eikö tän pitäisi olla ihan tiedossa jo?


      • flowersreally
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Kaikki eivät yksinkertaisesti välitä muista. Siksi valehtelussa ei joidenkin mielestä ole mitään paheksuttavaa ikinä. Eikö tän pitäisi olla ihan tiedossa jo?

        Kaikki ei myöskään koe velvollisuudekseen selittää kaikkia yksityisasioitaan yksityiskohtaisesti muille, jotkut saattaisivat sitä jopa vähä-älyisenä tai vähintäänkin itsekeskeisenä pitää jos ”mitä harrastat” - kysymykseen lähtisi hyvin yksityiskohtaisesti vastaamaan.


      • flowersreally kirjoitti:

        Kaikki ei myöskään koe velvollisuudekseen selittää kaikkia yksityisasioitaan yksityiskohtaisesti muille, jotkut saattaisivat sitä jopa vähä-älyisenä tai vähintäänkin itsekeskeisenä pitää jos ”mitä harrastat” - kysymykseen lähtisi hyvin yksityiskohtaisesti vastaamaan.

        Kaikki eivät sitä ja kaikki eivät tätä. Eivätkö kaikki ihmiset olekaan täysin samanlaisia? :o


      • flowersreally
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Kaikki eivät sitä ja kaikki eivät tätä. Eivätkö kaikki ihmiset olekaan täysin samanlaisia? :o

        No hitto niinpä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kävin vaunulenkillä jossain kohtaan. En kyllä koe että kukaan miettii että olisin juossut sen lenkin.
        Mutta olen kyllä tähän törmännyt että ymmärretään väärin kuin meillä sano voi tarkoittaa kotona tai perheenä tai esim me kaksi.

        Kyllä väärinymmärryksiä tulee mutta ei se tarkoita väärin johtamista tahallaan.

        Mä treenasin joskus maratonille ja lasten vaunut oli lähes aina mukana. Mietin jopa jossain vaiheessa, jos olisin kysynyt jotain lv-valmistajaa sponsoriksi ja juossut maratonin vaunujen kanssa :-D


      • Yogamies kirjoitti:

        Mä treenasin joskus maratonille ja lasten vaunut oli lähes aina mukana. Mietin jopa jossain vaiheessa, jos olisin kysynyt jotain lv-valmistajaa sponsoriksi ja juossut maratonin vaunujen kanssa :-D

        Sitä varten juoksurattaat
        Ja yleensä ne yleensä kehuu kuin sinäkin kertomalla että juoksemalla


      • Yogamies kirjoitti:

        Mä treenasin joskus maratonille ja lasten vaunut oli lähes aina mukana. Mietin jopa jossain vaiheessa, jos olisin kysynyt jotain lv-valmistajaa sponsoriksi ja juossut maratonin vaunujen kanssa :-D

        Ei mun polvet kestä juoksua tyhjiltä lähtee itse kyllä kävelin 18 km n viimeisinä kertoina nostin aina reitin pitemmäksi ,pidin päivän paussin ja loppui siihen kävely.
        Koin järjettömäksi nostaa aina panoksia mutta kyllä se kostautui taas huonossa kunnossa.


    • ppplö

      Samoin tekevät naiset napakympissä, lähestulkoon jokaisen vierailevan naisen harrastus "salilla käynti ja lenkkeily".
      Naurattaa aina kun sanovat niin mutta eihän se valehtelua ole vaan harhaanjohtamista, päältäpäin näkee heti kuka tekee mitäkin.

      • trollikka

        Voihan tuo olla tottakin... yrittävät ainakin jotain kuntonsa eteen... tosin ehkä laihoin tuloksin.
        Parempi se on edes yrittää, kuin heittäytyä täysin välinpitämättömäksi.
        Tosiaan on niitä joskus tosi vatsakkaita ja jenkkakahvaisia naisia käynyt salillakin... jonkun aikaa, kunnes mielenkiinto loppuu kun näkyviä tuloksia ei muutamassa viikossa synny.
        Eikä mua ole nähty myöskään viimeisten 2 vuoden sisällä millään julkisella kuntosalilla; muiden kuntoilijoiden joukossa.
        Häärin ihan omatekoisessa "kunto / jumppasaliksi" varustellussa tilassa työkseni, ja käytän myös itse sen laitteita ja varusteita... ilmaiseksi luonnollisestikin.


      • ppplö
        trollikka kirjoitti:

        Voihan tuo olla tottakin... yrittävät ainakin jotain kuntonsa eteen... tosin ehkä laihoin tuloksin.
        Parempi se on edes yrittää, kuin heittäytyä täysin välinpitämättömäksi.
        Tosiaan on niitä joskus tosi vatsakkaita ja jenkkakahvaisia naisia käynyt salillakin... jonkun aikaa, kunnes mielenkiinto loppuu kun näkyviä tuloksia ei muutamassa viikossa synny.
        Eikä mua ole nähty myöskään viimeisten 2 vuoden sisällä millään julkisella kuntosalilla; muiden kuntoilijoiden joukossa.
        Häärin ihan omatekoisessa "kunto / jumppasaliksi" varustellussa tilassa työkseni, ja käytän myös itse sen laitteita ja varusteita... ilmaiseksi luonnollisestikin.

        Kuten kirjoitin.. eihän se valehtelua ole vaan harhaanjohtamista.

        Sitten on taas niitä jotka todella näyttävät siltä että käyvät salilla ja lenkkeilevät mutta näkemättä ovat tasavertaisia?

        Entäs se napakymppijakso jossa nainen kysyi että jos oviaukko on 180cm korkea, osuuko pääsi siihen kumartumatta. 2 ukkoa vastasi että ei osu, luikuri A vastasi että osuu jos juoksen läpi oviaukosta, nainen valitsi herra A,n joka johti naista harhaan, taisi olla kolmikosta lyhyin mies.
        (Tämä nainen olisi voinut kysyä ajan säästämiseksi vain yhden kysymyksen: miten pitkä olet? Ja tehdä valinnan sen perusteella)

        Toinen X nainen halusi halata sokkona miehiä että näkisi miten mies halaa, joopajoo.
        Ihme ja kumma, valitsi sen pisimmän miehen kolmikosta, tälle olisi riittänyt myös vain yksi kysymys. Muut kysymykset oli vain harhaa..


      • trollikka
        ppplö kirjoitti:

        Kuten kirjoitin.. eihän se valehtelua ole vaan harhaanjohtamista.

        Sitten on taas niitä jotka todella näyttävät siltä että käyvät salilla ja lenkkeilevät mutta näkemättä ovat tasavertaisia?

        Entäs se napakymppijakso jossa nainen kysyi että jos oviaukko on 180cm korkea, osuuko pääsi siihen kumartumatta. 2 ukkoa vastasi että ei osu, luikuri A vastasi että osuu jos juoksen läpi oviaukosta, nainen valitsi herra A,n joka johti naista harhaan, taisi olla kolmikosta lyhyin mies.
        (Tämä nainen olisi voinut kysyä ajan säästämiseksi vain yhden kysymyksen: miten pitkä olet? Ja tehdä valinnan sen perusteella)

        Toinen X nainen halusi halata sokkona miehiä että näkisi miten mies halaa, joopajoo.
        Ihme ja kumma, valitsi sen pisimmän miehen kolmikosta, tälle olisi riittänyt myös vain yksi kysymys. Muut kysymykset oli vain harhaa..

        En mä pysty oikein vastaamaan noihin TV:stä nähtyihin sarjojen kysymyksiin... kuin antamallasi tiedolla... kun mä en kyseisiä hömppä ohjelmia katsele. Senkin ajan mielestäni käytän järkevämmin, vaikka koiran ulkoilutukseen... joskus se kyllä on hidasta kuin hidastetussa filmissä.
        Nuori koira on utelias tutkija... hajujen haistelija ja toisinaan se etenee hitaammin kuin etana.

        Silläkin on oikeus toisinaan nauttia kaikista aisteistaan just niin hitaasti kuin itse haluaa. Toisaalta se kouluttaa myös mun omaa hillintäkykyäni... jäädä odottamaan sitä hidastelijaa, silloin kun mulla ei todellisuudessa ole kiirettä minnekään. Todellisuudessa mä steppaan paikallani siinä vieressä, mielessäni; ett vauhtia nyt niihin niveliin karvakasa! Kaikilla asioilla on aina omat puolensa... hyvät sekä ne huonommat... ja niistä on valittava.
        Illanjatkoja kaikille!


      • rtrtrtrtt
        trollikka kirjoitti:

        En mä pysty oikein vastaamaan noihin TV:stä nähtyihin sarjojen kysymyksiin... kuin antamallasi tiedolla... kun mä en kyseisiä hömppä ohjelmia katsele. Senkin ajan mielestäni käytän järkevämmin, vaikka koiran ulkoilutukseen... joskus se kyllä on hidasta kuin hidastetussa filmissä.
        Nuori koira on utelias tutkija... hajujen haistelija ja toisinaan se etenee hitaammin kuin etana.

        Silläkin on oikeus toisinaan nauttia kaikista aisteistaan just niin hitaasti kuin itse haluaa. Toisaalta se kouluttaa myös mun omaa hillintäkykyäni... jäädä odottamaan sitä hidastelijaa, silloin kun mulla ei todellisuudessa ole kiirettä minnekään. Todellisuudessa mä steppaan paikallani siinä vieressä, mielessäni; ett vauhtia nyt niihin niveliin karvakasa! Kaikilla asioilla on aina omat puolensa... hyvät sekä ne huonommat... ja niistä on valittava.
        Illanjatkoja kaikille!

        Taidat viettää kuitenkin enemmän aikaa täällä kuin lenkillä :) katso tv,tä samalla kun palstailet, minä katson juuri yleisurheilun EM-kisoja.
        Napakymppikin on mielenkiintoisempaa seurattavaa kuin palstailu.


      • trollikka
        rtrtrtrtt kirjoitti:

        Taidat viettää kuitenkin enemmän aikaa täällä kuin lenkillä :) katso tv,tä samalla kun palstailet, minä katson juuri yleisurheilun EM-kisoja.
        Napakymppikin on mielenkiintoisempaa seurattavaa kuin palstailu.

        Kyllä mä olen useimmiten ihan toisesta syystä tällä koneella kuin palstailusta, mä myös pelaan tällä kannettavalla. Nyt valitettavasti kesti hieman ennen kuin vastasin, mä olin n. 3h poissa kotoa.
        Mä katson TV:stä ajankohtaiset uutiset useimmiten, luontoaiheiset dokumentit... joitain elokuvia, jos en ole aikaisemmin nähnyt niitä. Tietovisat... esim. heikoin lenkki... jne. jääkiekkoa ja mäkihyppyjä...sarjoista Kova laki.
        Mutt valitan mua ei vois vähempää kiinostaa kuin Napakymppi... yhteinen loma jonkun täysin tuntemattoman kanssa!

        Mä vaan ihmettelen, samoin kun ensitreffit alttarilla, täysin kahjoa meininkiä!
        Mukana myösTony Dunderfelt arvostettu psykologi, luennoitsija ja hän ontoiminut myös opettajana Snellman-korkeakoulussa. Niin ja kirjoittanut monia ns.oppikirjoja... Elämänkaari psykologian ym. Kyllä tämä oli pohjanoteeraus Dunderfeltin uralla! Arvostus hupeni.
        Kaikkeen sitä vanha ja kokenut mies voi sotkeutuakin... tietäs vaan mistä syystä.


    • En pidä tuota isonakaan rikkeenä..
      Kyllä sen kokovartalo kuvasta näkee miten itse kukin on elänyt ja osaa tehdä johtopäätöksiä sen pohjalta.
      . Suosittelen pyytää kokovartalo kuvan mikäli treffejä harrastatte.

    • Mielenkiintoinen aloitus.

      Valehtelu on melko laaja käsite. Sillä on useita synonyymejä - mm. totuuden hämärtäminen ja harhaan johdattaminen, mitkä täällä nostettiin jo esille. Se vaihtelee silkasta petollisuudesta ns. hyväntahtoisiin valheisiin, joilla vältetään joutumasta tarpeettomasti vaikeuksiin tai pyrkien olla aiheuttamatta turhaa mielipahaa muille. Sekä tietysti kaikkeen siltä väliltä. Oikeasti kaikki ihmiset valehtelee tuon tuosta - ja jos ei valehtele niin ei kyllä varmaan ole ihan kaikki päänupissa kotona. Valehtelu on siis täysin normaalia, vaikka asialla on usein hyvin kielteinen sävy riippumatta siitä, minkä tyyppinen valhe on ollut kyseessä. "Sä VALEHTELIT mulle!!", kuulostaa monesti niin dramaattiselta ja elämää suuremmalta asialta, vaikka kokonaisuutta tarkastellen niin ei olisikaan... ja kaikkihan me välillä sitä tehdään, mikä monilta tuntuu unohtuvan kun saa jonkun valheesta kiinni.

      Ihmisen hyvä moraalitaju on äärimmäisen tärkeä, kun pitää tehdä päätöksiä, milloin on tavallaan asiallista valehdella ja milloin ei, ja miten sen tekee. Joskus elämässä tulee tilanteita jolloin on pakko valehdella, jotta mahdollisimman harva saisi kärsiä. Kaikki valheet eivät siis ole pahoja. Ei totuutta yksinkertaisesti voi aina kertoa, ääritapauksissa se voi olla hengenvaarallista.

      Ehkä voitaisiin keskustella esimerkkien kautta, minkä tyyppiset valheet on moraalisesti hyväksyttäviä ja mitkä ei niinkään. Voin itsekin koittaa keksiä jotain mikäli keskustelu ei ota tulta.

      • NainenRuudunTakaa

        Musta ihminen saa vahdella esim. omaa tai jonkun muun yksityisyyttä suojatakseen. Samoin erilaiset kohteliaat valheet on ok, jos niistä ei koidu haittaa muille. Jos koituu, esim. jätetään "negatiivinen" mutta tarpeellinen palaute antamatta, koska halutaan olla mukavia, niin sitä en katso hyvällä.

        Enkä sitä, että valehdellaan itseä/omaa tuotetta jne paremmaksi kuin se onkaan. Mutta se taitaa olla kauppiaskulttuureihin kuuluva sosiaalinen sääntö, joka on vaan paras ymmärtää ja osata suodattaa...


      • NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Musta ihminen saa vahdella esim. omaa tai jonkun muun yksityisyyttä suojatakseen. Samoin erilaiset kohteliaat valheet on ok, jos niistä ei koidu haittaa muille. Jos koituu, esim. jätetään "negatiivinen" mutta tarpeellinen palaute antamatta, koska halutaan olla mukavia, niin sitä en katso hyvällä.

        Enkä sitä, että valehdellaan itseä/omaa tuotetta jne paremmaksi kuin se onkaan. Mutta se taitaa olla kauppiaskulttuureihin kuuluva sosiaalinen sääntö, joka on vaan paras ymmärtää ja osata suodattaa...

        Internet on valheiden paratiisi. Se oikeasti pursuaa kaikenlaista julkisivun kiillotusta, trollausta ja ties mitä suoranaista skeidaa. Toki netissä on paljon paikkansakin pitävää tietoa, mutta vaaditaan kokenutta vaistoa ja tilannetajua, jotta kykenee edes joten kuten suodattamaan totuuden valheista. Minusta ei oo mikään hyvä juttu tämä, että valheet voivat kukoistaa näin vapaasti ja olla tyyliin kaikkien saatavilla - puhumattakaan siitä että ne luultavasti jäävät sinne niin pitkäksi ajaksi kuin koko internet on pystyssä! Moni ihminen on kuitenkin niin sinisilmäinen, että varmasti joutuu valheellisista tiedoista jollain tavoin joskus kärsimään.


      • NainenRuudunTakaa
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Internet on valheiden paratiisi. Se oikeasti pursuaa kaikenlaista julkisivun kiillotusta, trollausta ja ties mitä suoranaista skeidaa. Toki netissä on paljon paikkansakin pitävää tietoa, mutta vaaditaan kokenutta vaistoa ja tilannetajua, jotta kykenee edes joten kuten suodattamaan totuuden valheista. Minusta ei oo mikään hyvä juttu tämä, että valheet voivat kukoistaa näin vapaasti ja olla tyyliin kaikkien saatavilla - puhumattakaan siitä että ne luultavasti jäävät sinne niin pitkäksi ajaksi kuin koko internet on pystyssä! Moni ihminen on kuitenkin niin sinisilmäinen, että varmasti joutuu valheellisista tiedoista jollain tavoin joskus kärsimään.

        Enkä edes ajatellut tässä asiassa nettiä vaan ihan ihmisiä livenä.

        Toisaalta teen itse ihan samaa somessa ja oletan että muut tekee myös. Eli laitan kuvavirtaa näkemistäni kauniista / kokemistani mukavista asioista mutta toki elämässä on kaikkea vähemmän kaunista ja mukavaa myös ympärillä. Ja oletan että niin on kaikilla muillakin enkä siksi esim. kadehdi ketään sen perusteella mitä ne päivittää (tai kuvittele että elämä olis pelkkää sellaista). Mutta jos joku ei tätä samalla tavalla ajattele, niin pitää muakin hirveenä somevalehteilijana joka yrittää antaa elämästään paremman kuvan kuin mitä todellisuus on. :D


      • NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Enkä edes ajatellut tässä asiassa nettiä vaan ihan ihmisiä livenä.

        Toisaalta teen itse ihan samaa somessa ja oletan että muut tekee myös. Eli laitan kuvavirtaa näkemistäni kauniista / kokemistani mukavista asioista mutta toki elämässä on kaikkea vähemmän kaunista ja mukavaa myös ympärillä. Ja oletan että niin on kaikilla muillakin enkä siksi esim. kadehdi ketään sen perusteella mitä ne päivittää (tai kuvittele että elämä olis pelkkää sellaista). Mutta jos joku ei tätä samalla tavalla ajattele, niin pitää muakin hirveenä somevalehteilijana joka yrittää antaa elämästään paremman kuvan kuin mitä todellisuus on. :D

        Nostin netin esille vain yhtenä näkökulmana muiden joukossa. Tiedän että tarkoitit aloituksessasi lähinnä live-elämän puitteita.


    • en.selittele.teoksiani

      Itse en joutaisi muuta tekemäänkään kuin oikaisemaan jokaisen väärinkäsityksiä erikseen, jos nyt sille tielle haluaa lähteä. En katso itseäni enää selitysvelvolliseksi tai oikaisuvelvolliseksi kenellekään jäykälle esiolettajalle. Se on tullut jo liian kalliiksi minulle.

    • Mitkätotuudet

      Ei ole olemassa ns. valkeita valheita. "Valhe on aina VALHE". Valhettelu alkaa jo lapsuudesta asti ja valheet vain kasvavat iän mukana. Mitä korkeammalle ihminen tavoittelee yhteiskunnan johtoon, sen suuremmaksi valehtelijaksi on hän muovannut itsensä. Katso suurmaiden johtajien käytöstä kansansa edessä. Kaikki politikoiminen perustuu vastapuolen pettämiseen, ja siitä saa kunniamerkkejä, ja paljon rahaa. Maapallollta puuttuu "totuudet tyystin".

      • "Valhe on aina VALHE"
        Muuttuuko tuon sanan merkitys jollakin tavoin mikäli sen kirjoittaa kokonaan isoilla kirjaimilla?


      • bmb
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        "Valhe on aina VALHE"
        Muuttuuko tuon sanan merkitys jollakin tavoin mikäli sen kirjoittaa kokonaan isoilla kirjaimilla?

        Et siis tiedä vielä että isot kirjaimet tarkoittaa huutamista, PAHVI!


      • @Mitkätotuudet
        Joka tapauksessa, näkemyksesi on erittäin naiivi. En halua kaunistella valehtelemista yhtään enempää kuin on pakko, mutta elämä maapallolla on silkkaa kilpailua lähes jokaisella sektorilla, ja tämä kilpailuasetelma suoraan sanottuna pakottaa ihmiset valehtelemaan. Hyvin harvalla osapuolella on ylipäätään varaa olla valehtelematta, oli kyse mistä kilpailusta tahansa. Jos haluaa siinä pärjätä, useimmille jonkinasteinen valehtelu on se kaikista helpoin ja kustannustehokkain keino. Valehtelemalla saa merkittävän edun puolelleen lyhyellä tähtäimellä, mutta siitä kiinnijääminen vahingoittaa mainetta pidemmällä tähtäimellä.

        Teoriassa on olemassa optimaalinen määrä valheita, johon tähtäämällä saa parhaat mahdollisuudet menestykseen. Jos valehtelee liian vähän, ei saa tarpeeksi etua verrattuna heihin jotka valehtelevat enemmän. Mutta jos valehtelee liikaa, kiinnijäämisen riski kasvaa ja lopulta maine kärsii siinä määrin ettei valehtelusta ole enää hyötyä. Parhaiten on luvassa menestystä kun löytää juuri sen kultaisen keskitien valheiden määrälle.

        En puhu nyt itsestäni vaan kerron vain mitä tiedän. Itse en ole koskaan edes yrittänyt tavoitella tuota valehtelun ihanteellisen määrän tasapainoa oikeassa elämässä. Tähän mennessä olen tilanteesta riippuen valehdellut joko aivan liikaa tai aivan liian vähän suhteessa optimitasoon, koska pitkän aikaa oli niin että elämässä menestyminen ei kiinnostanut minua juuri ollenkaan. Tilanne on kuitenkin muuttunut radikaalisti, mutta siltikään en aio hankkia menestystä hinnalla millä hyvänsä. Toisin sanoen, jo joitakin vuosia tarkoitukseni on ollut valehdella vain silloin kun on ollut aivan pakko, ja samalla tiellä aion myös jatkaa, tuloksista riippumatta. Täysin nähtäväksi jää mitä tulevaisuus tuo tullessaan tällä strategialla.

        Mitä se menestys muuten on? No tämä tietenkin riippuu täysin siitä, keneltä kysyy. Jossakin asiassa menestymisellä voi olla lähes nollatoleranssi valehtelulle, kun taas toisentyyppisessä menestymisessä sietotaso sille voi olla hyvinkin korkea. Tässäkin vähän pohtimisen aihetta ja toista näkökulmaa samalla kun ehkä mietitte, mitä elämältänne oikein haluatte.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        @Mitkätotuudet
        Joka tapauksessa, näkemyksesi on erittäin naiivi. En halua kaunistella valehtelemista yhtään enempää kuin on pakko, mutta elämä maapallolla on silkkaa kilpailua lähes jokaisella sektorilla, ja tämä kilpailuasetelma suoraan sanottuna pakottaa ihmiset valehtelemaan. Hyvin harvalla osapuolella on ylipäätään varaa olla valehtelematta, oli kyse mistä kilpailusta tahansa. Jos haluaa siinä pärjätä, useimmille jonkinasteinen valehtelu on se kaikista helpoin ja kustannustehokkain keino. Valehtelemalla saa merkittävän edun puolelleen lyhyellä tähtäimellä, mutta siitä kiinnijääminen vahingoittaa mainetta pidemmällä tähtäimellä.

        Teoriassa on olemassa optimaalinen määrä valheita, johon tähtäämällä saa parhaat mahdollisuudet menestykseen. Jos valehtelee liian vähän, ei saa tarpeeksi etua verrattuna heihin jotka valehtelevat enemmän. Mutta jos valehtelee liikaa, kiinnijäämisen riski kasvaa ja lopulta maine kärsii siinä määrin ettei valehtelusta ole enää hyötyä. Parhaiten on luvassa menestystä kun löytää juuri sen kultaisen keskitien valheiden määrälle.

        En puhu nyt itsestäni vaan kerron vain mitä tiedän. Itse en ole koskaan edes yrittänyt tavoitella tuota valehtelun ihanteellisen määrän tasapainoa oikeassa elämässä. Tähän mennessä olen tilanteesta riippuen valehdellut joko aivan liikaa tai aivan liian vähän suhteessa optimitasoon, koska pitkän aikaa oli niin että elämässä menestyminen ei kiinnostanut minua juuri ollenkaan. Tilanne on kuitenkin muuttunut radikaalisti, mutta siltikään en aio hankkia menestystä hinnalla millä hyvänsä. Toisin sanoen, jo joitakin vuosia tarkoitukseni on ollut valehdella vain silloin kun on ollut aivan pakko, ja samalla tiellä aion myös jatkaa, tuloksista riippumatta. Täysin nähtäväksi jää mitä tulevaisuus tuo tullessaan tällä strategialla.

        Mitä se menestys muuten on? No tämä tietenkin riippuu täysin siitä, keneltä kysyy. Jossakin asiassa menestymisellä voi olla lähes nollatoleranssi valehtelulle, kun taas toisentyyppisessä menestymisessä sietotaso sille voi olla hyvinkin korkea. Tässäkin vähän pohtimisen aihetta ja toista näkökulmaa samalla kun ehkä mietitte, mitä elämältänne oikein haluatte.

        .. Juuri Tuollaisia Kaikki NarsuMarsut Aina On.. ;D


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Juuri Tuollaisia Kaikki NarsuMarsut Aina On.. ;D

        Aivan. Koska se on oikeasti järkevää, mikäli ei välitä muista.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Aivan. Koska se on oikeasti järkevää, mikäli ei välitä muista.

        .. Susta huokuu nyt sellainen juttu (jos/kun vertaa sun juttujas aiempaan), että olet kokenut "pienen" Valaistumisen ja sen Seurauksena Sun Aiempi SiniSilimäFiltteröinnin läpi "nähty" MaailmanKuva on kokenut Mullistuksen jne.. ;P

        .. Mut joo.. Jos/kun Oikeasti Pystyt/Pystyisit noin Toimimaan (ilman, että Persoonan/Luonteen (ja OmanTunnon jne.) Rajoittimet Hakkaavat Pahasti Vastaan jne.), niin olet ollut sitten aiemmin Vain MrNiceGuy, etkä OikeaKiltti.. Hyvin Monet Kilteistä ovat Oikeasti (tai ovat olleet) Just Sellaisia "kilttejä".. SukuPuolesta RiippuMati.. Elikkäs ovat oikeasti vain NarsuMarsuja siinä kuin TodMonet Muutkin IhmisApinat.. ;P


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Susta huokuu nyt sellainen juttu (jos/kun vertaa sun juttujas aiempaan), että olet kokenut "pienen" Valaistumisen ja sen Seurauksena Sun Aiempi SiniSilimäFiltteröinnin läpi "nähty" MaailmanKuva on kokenut Mullistuksen jne.. ;P

        .. Mut joo.. Jos/kun Oikeasti Pystyt/Pystyisit noin Toimimaan (ilman, että Persoonan/Luonteen (ja OmanTunnon jne.) Rajoittimet Hakkaavat Pahasti Vastaan jne.), niin olet ollut sitten aiemmin Vain MrNiceGuy, etkä OikeaKiltti.. Hyvin Monet Kilteistä ovat Oikeasti (tai ovat olleet) Just Sellaisia "kilttejä".. SukuPuolesta RiippuMati.. Elikkäs ovat oikeasti vain NarsuMarsuja siinä kuin TodMonet Muutkin IhmisApinat.. ;P

        ".. Susta huokuu nyt sellainen juttu (jos/kun vertaa sun juttujas aiempaan), että olet kokenut "pienen" Valaistumisen ja sen Seurauksena Sun Aiempi SiniSilimäFiltteröinnin läpi "nähty" MaailmanKuva on kokenut Mullistuksen jne.. ;P"
        Sä oot ilmeisestikin käyny saman jutun läpi myös. Itse olen nuorempana suhtautunut nimenomaan ihmissuhteisiin todella naiivisti, mutta myös elämänasenteeni tuolloin on ollut äärimmäisen toivoton koskien silloista tulevaisuuttani. Tämä vaikutti käytökseeni sekä motiiveihini niin hirvittävän paljon että kaikenlainen jälkiviisastelu nyt on minusta aivan turhaa. Nykytiedoilla olisin varmasti elänyt nuoruuteni aivan eri tavalla, mutta se on paradoksaalista. Tulevasta ei tietenkään voinut silloin tietää, eikä ilman tietoa tulevasta olisi ollut mitään syytä toimia toisin. Tuskin itsekään olisit toiminut toisin omassa menneisyydessäsi ilman tietoa tulevasta. Elämä on opettanut meitä molempia.

        ".. Mut joo.. Jos/kun Oikeasti Pystyt/Pystyisit noin Toimimaan ..." jne.
        Mun kohdalla olisi paikallaan puhua enemmänkin toimimatta jättämisestä kuin mistään muusta. Kaikista eniten mua on jälkeenpäin kaduttanut sellaiset hetket, kun mulla olisi ollut mahdollisuus tehdä jotakin hyvää jollekulle josta välitin, mutta en päätynyt tekemään yhtikäs mitään. Halusin vain aina olla tarpeeksi näkymätön, se tavoite meni kaiken muun edelle. Tavallaan sellainen on todella itsekästä, mutta ymmärtääkseni pidin aina etäisyyttä muihin vain sen vuoksi, koska halusin jotenkin varmistaa, että voisin halutessani tehdä joskus myöhemmin itsemurhan mahdollisimman pienillä omantunnontuskilla. Eli toisin sanoen, mikäli juuri kukaan ei jäisi mua liiemmin kaipaamaan, täältä lähteminen oman käden kautta olisi kaikista helpointa. Vähin äänin. En halunnut vielä kovin nuorena kuolla, mutta oletin, että saattaisin haluta joskus myöhemmin. Pidin tavallaan ovia itselleni auki kaikkiin suuntiin, koska silloin näytti siltä etten luultavasti halua elää kovinkaan vanhaksi.

        Reilu 10v sitten vanhaksi eläminen alkoi kiinnostaa toden teolla, koska rakastuin vaivihkaa ja odottamatta aivan ennenkokemattomalla tavalla. Se muutti kaiken. Olen siitä lähtien myös innostunut ajatuksesta saada aikaan mahdollisimman paljon hyvää! Tämä voi kuulostaa jotenkin tosi väkinäiseltä ja höpöhöpöltä mutta näin se vaan on :) Pitkään tämä halu oli selkeästi ollut vain jossain alitajunnan tasolla piileskelemässä, mutta vuosien varrella se on ottanut yhä isompaa roolia ja laajentunut kaikkialle tietoisuuteeni. Nykyään tuntuu siltä että halu tehdä hyvää on koko ajan ollut jotakin mikä on vain odottanut pääsemistään valloilleen minussa. Ilmeisesti olen tietoisesti tukahduttanut sen puolen itsessäni joskus nuoruudessani, koska ei tällaiset piirteet voi juurtua ihmisiin täysin tyhjästäkään.

        Että tälleen sitä tuli taas tehtyä itseanalyysiä tänään.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        ".. Susta huokuu nyt sellainen juttu (jos/kun vertaa sun juttujas aiempaan), että olet kokenut "pienen" Valaistumisen ja sen Seurauksena Sun Aiempi SiniSilimäFiltteröinnin läpi "nähty" MaailmanKuva on kokenut Mullistuksen jne.. ;P"
        Sä oot ilmeisestikin käyny saman jutun läpi myös. Itse olen nuorempana suhtautunut nimenomaan ihmissuhteisiin todella naiivisti, mutta myös elämänasenteeni tuolloin on ollut äärimmäisen toivoton koskien silloista tulevaisuuttani. Tämä vaikutti käytökseeni sekä motiiveihini niin hirvittävän paljon että kaikenlainen jälkiviisastelu nyt on minusta aivan turhaa. Nykytiedoilla olisin varmasti elänyt nuoruuteni aivan eri tavalla, mutta se on paradoksaalista. Tulevasta ei tietenkään voinut silloin tietää, eikä ilman tietoa tulevasta olisi ollut mitään syytä toimia toisin. Tuskin itsekään olisit toiminut toisin omassa menneisyydessäsi ilman tietoa tulevasta. Elämä on opettanut meitä molempia.

        ".. Mut joo.. Jos/kun Oikeasti Pystyt/Pystyisit noin Toimimaan ..." jne.
        Mun kohdalla olisi paikallaan puhua enemmänkin toimimatta jättämisestä kuin mistään muusta. Kaikista eniten mua on jälkeenpäin kaduttanut sellaiset hetket, kun mulla olisi ollut mahdollisuus tehdä jotakin hyvää jollekulle josta välitin, mutta en päätynyt tekemään yhtikäs mitään. Halusin vain aina olla tarpeeksi näkymätön, se tavoite meni kaiken muun edelle. Tavallaan sellainen on todella itsekästä, mutta ymmärtääkseni pidin aina etäisyyttä muihin vain sen vuoksi, koska halusin jotenkin varmistaa, että voisin halutessani tehdä joskus myöhemmin itsemurhan mahdollisimman pienillä omantunnontuskilla. Eli toisin sanoen, mikäli juuri kukaan ei jäisi mua liiemmin kaipaamaan, täältä lähteminen oman käden kautta olisi kaikista helpointa. Vähin äänin. En halunnut vielä kovin nuorena kuolla, mutta oletin, että saattaisin haluta joskus myöhemmin. Pidin tavallaan ovia itselleni auki kaikkiin suuntiin, koska silloin näytti siltä etten luultavasti halua elää kovinkaan vanhaksi.

        Reilu 10v sitten vanhaksi eläminen alkoi kiinnostaa toden teolla, koska rakastuin vaivihkaa ja odottamatta aivan ennenkokemattomalla tavalla. Se muutti kaiken. Olen siitä lähtien myös innostunut ajatuksesta saada aikaan mahdollisimman paljon hyvää! Tämä voi kuulostaa jotenkin tosi väkinäiseltä ja höpöhöpöltä mutta näin se vaan on :) Pitkään tämä halu oli selkeästi ollut vain jossain alitajunnan tasolla piileskelemässä, mutta vuosien varrella se on ottanut yhä isompaa roolia ja laajentunut kaikkialle tietoisuuteeni. Nykyään tuntuu siltä että halu tehdä hyvää on koko ajan ollut jotakin mikä on vain odottanut pääsemistään valloilleen minussa. Ilmeisesti olen tietoisesti tukahduttanut sen puolen itsessäni joskus nuoruudessani, koska ei tällaiset piirteet voi juurtua ihmisiin täysin tyhjästäkään.

        Että tälleen sitä tuli taas tehtyä itseanalyysiä tänään.

        .. Ilmoitit, että NarsuMarsustelet tai Ainakin aiot alkaa NarsuMarsustelemaan, joten en oikein nyt näe miten tuo tarinointisi sopii siihen asiaan.. ;P

        .. Mitkä on Sun Intressit/Agenda Sun Tuleville Huijauksille, Vedätyksille jne. ja aiotko kohdistaa Marsuilun "vain" muihin NarsuMarsuihin?.. ;P

        .. Mut joo.. Kuten Sanottu, jos/kun Rajoittimet ei Hakkaa Pahasti Vastaan, niin Sellainen Toiminta on Aina ollut Veres.. Ja se Mikä on Veres, niin Se Kans On.. ;D


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Ilmoitit, että NarsuMarsustelet tai Ainakin aiot alkaa NarsuMarsustelemaan, joten en oikein nyt näe miten tuo tarinointisi sopii siihen asiaan.. ;P

        .. Mitkä on Sun Intressit/Agenda Sun Tuleville Huijauksille, Vedätyksille jne. ja aiotko kohdistaa Marsuilun "vain" muihin NarsuMarsuihin?.. ;P

        .. Mut joo.. Kuten Sanottu, jos/kun Rajoittimet ei Hakkaa Pahasti Vastaan, niin Sellainen Toiminta on Aina ollut Veres.. Ja se Mikä on Veres, niin Se Kans On.. ;D

        .. Eikä Varpisti Täydy Sanoa, miten Käy, jos/kun Persoonansa/Luonteensa Vastaisesti Toimii ja/tai Astuu ns. PimeällePuolelle.. ;P


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Ilmoitit, että NarsuMarsustelet tai Ainakin aiot alkaa NarsuMarsustelemaan, joten en oikein nyt näe miten tuo tarinointisi sopii siihen asiaan.. ;P

        .. Mitkä on Sun Intressit/Agenda Sun Tuleville Huijauksille, Vedätyksille jne. ja aiotko kohdistaa Marsuilun "vain" muihin NarsuMarsuihin?.. ;P

        .. Mut joo.. Kuten Sanottu, jos/kun Rajoittimet ei Hakkaa Pahasti Vastaan, niin Sellainen Toiminta on Aina ollut Veres.. Ja se Mikä on Veres, niin Se Kans On.. ;D

        ".. Ilmoitit, että NarsuMarsustelet tai Ainakin aiot alkaa NarsuMarsustelemaan ..."
        En mielestäni ole sellaista ilmoittanut. Mä tiedän miten ihmisiä voi käyttää hyväkseen tai johtaa harhaan erilaisilla toimenpiteillä, mutta ei se tarkoita sitä että aion tehdä niin. Harhaanjohtamista on kyllä joskus pakko harrastaa ihan vaan turvallisuussyistä.


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        ".. Ilmoitit, että NarsuMarsustelet tai Ainakin aiot alkaa NarsuMarsustelemaan ..."
        En mielestäni ole sellaista ilmoittanut. Mä tiedän miten ihmisiä voi käyttää hyväkseen tai johtaa harhaan erilaisilla toimenpiteillä, mutta ei se tarkoita sitä että aion tehdä niin. Harhaanjohtamista on kyllä joskus pakko harrastaa ihan vaan turvallisuussyistä.

        .. Noh, Hyvä niin.. Ymmärsin sitten sun Sepustuksesi Syystä tai Toisesta väärin.. Ja Vetelin Vääriä JohtoPäätöksiä liian Hätäseen.. ;P

        .. Pahoittelut siitä.. ;P


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Noh, Hyvä niin.. Ymmärsin sitten sun Sepustuksesi Syystä tai Toisesta väärin.. Ja Vetelin Vääriä JohtoPäätöksiä liian Hätäseen.. ;P

        .. Pahoittelut siitä.. ;P

        En mä pahastu väärinkäsityksistä, mutta lähinnä mietin, onko joku kaapannu sun tilin ku et ikinä oo vastannu mulle näin ystävällisesti...


      • MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        En mä pahastu väärinkäsityksistä, mutta lähinnä mietin, onko joku kaapannu sun tilin ku et ikinä oo vastannu mulle näin ystävällisesti...

        .. Kaikki menee ihan Persoonani/Luonteeni jne. Mukaisesti.. En jaksa nyt alkaa Selventämään sen tarkemmin, varsinkaan koska siihen ei ole nyt Mitään Järkevää syytä.. ;P

        .. Tämä Tästä.. ;P


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        .. Kaikki menee ihan Persoonani/Luonteeni jne. Mukaisesti.. En jaksa nyt alkaa Selventämään sen tarkemmin, varsinkaan koska siihen ei ole nyt Mitään Järkevää syytä.. ;P

        .. Tämä Tästä.. ;P

        Sun ei tarvitse selventää itsestään selvyyksiä.


    • qweqweqweqwe

      Vastuu on kuulijalla, tai näin pitäisi ihmisten ajatella. Aina kuulee miten joku valittaa tyyliin "mutta sinä sanoit" vaikka itsehän sen päättää miten asiat käsittää.

      • Sun itsesikö ei tarvitse ottaa vastuuta mistään mitä teet tai sanot?

        "... tai näin pitäisi ihmisten ajatella."
        Miksi?


      • qweqweqweqwe
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Sun itsesikö ei tarvitse ottaa vastuuta mistään mitä teet tai sanot?

        "... tai näin pitäisi ihmisten ajatella."
        Miksi?

        Koska me emme voi päättää mitä toinen sanoo mutta voimme päättää miten toisen sanomisen otamme ja siihen suhtaudumme. Jos hakee negatiivista niin silloin asiat ottaa negatiivisesti, jos taas on positiivinen niin ei negatiivisetkaan asiat niin paljoa hetkauta.


      • vuoro.vaikutus

        Aina voi kysyä "mitä tarkoitat?", jos kiinnostaa ja jotain jäi liian tulkinnanvaraiseksi.


      • qweqweqweqwe kirjoitti:

        Koska me emme voi päättää mitä toinen sanoo mutta voimme päättää miten toisen sanomisen otamme ja siihen suhtaudumme. Jos hakee negatiivista niin silloin asiat ottaa negatiivisesti, jos taas on positiivinen niin ei negatiivisetkaan asiat niin paljoa hetkauta.

        Positiivisuudella ja negatiivisuudella ei ole mitään tekemistä valehtelun ja totuuden puhumisen kanssa. Ne ovat keskenään täysin eri asioita.
        Suurin vastuu on aina hänellä joka viestin antaa tai teon tekee, mikäli kyseessä on täysjärkinen aikuinen ihminen. Jos alat väittämään jotakin muuta, haluat vain yrittää oikeuttaa itsellesi mahdollisuuden kaikenlaiseen valehteluun ja petosten tekoon.


      • vuoro.vaikutus kirjoitti:

        Aina voi kysyä "mitä tarkoitat?", jos kiinnostaa ja jotain jäi liian tulkinnanvaraiseksi.

        Ai sinäkin yrität kaunistella kaikenlaista valehtelua? Sulla on varmaan tapana puhua niin usein paskaa, että et edes itse huomaa sitä. Siksi haluat korostaa kuulijan vastuuta tulkintaan.


      • qweqweqweqwe
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Positiivisuudella ja negatiivisuudella ei ole mitään tekemistä valehtelun ja totuuden puhumisen kanssa. Ne ovat keskenään täysin eri asioita.
        Suurin vastuu on aina hänellä joka viestin antaa tai teon tekee, mikäli kyseessä on täysjärkinen aikuinen ihminen. Jos alat väittämään jotakin muuta, haluat vain yrittää oikeuttaa itsellesi mahdollisuuden kaikenlaiseen valehteluun ja petosten tekoon.

        Ei vaan suurin vastuu on itsellään omista teoistaan, toki voi yrittää vierittää syytä toisen kontolle mutta loppupelissä itse on se joka päättää mitä itse tekee. Voihan sitä saada lohtua ja kerätä teetä ja sympatiaa siitä jos joku toinen valehtelee tai huijaa, mutta silti päätös on itsellä.


      • qweqweqweqwe kirjoitti:

        Ei vaan suurin vastuu on itsellään omista teoistaan, toki voi yrittää vierittää syytä toisen kontolle mutta loppupelissä itse on se joka päättää mitä itse tekee. Voihan sitä saada lohtua ja kerätä teetä ja sympatiaa siitä jos joku toinen valehtelee tai huijaa, mutta silti päätös on itsellä.

        Valehtelu ja huijaus on siis täysin ok? Muut ovat tyhmiä, koska eivät ole huomanneet ajoissa?


      • qweqweqweqwe
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Valehtelu ja huijaus on siis täysin ok? Muut ovat tyhmiä, koska eivät ole huomanneet ajoissa?

        Mikä siinä nyt on niin vaikea käsittää, itse ei voi valita valehteleeko toinen mutta voi valita miten sen käsittelee. Ei omat moraalikäsitykset vaikuta siihen valehdellaanko sinulle. Yhtä lailla voisi sanoa että toisen valehtelu antaisi oikeutuksen kostaa tms., mutta kaksi paskaa asiaa harvemmin tekee mitään hyvää.


      • qweqweqweqwe kirjoitti:

        Mikä siinä nyt on niin vaikea käsittää, itse ei voi valita valehteleeko toinen mutta voi valita miten sen käsittelee. Ei omat moraalikäsitykset vaikuta siihen valehdellaanko sinulle. Yhtä lailla voisi sanoa että toisen valehtelu antaisi oikeutuksen kostaa tms., mutta kaksi paskaa asiaa harvemmin tekee mitään hyvää.

        Miksi välttelet vastaamasta kysymyksiini? Korostat pelkästään kuulijan vastuuta mutta et ota lainkaan kantaa siihen, mikä valehtelijan rooli sekä vastuu tai sen puute tässä kuviossa on.


      • Ja juurikin tässä kohtaa tulee hiljaista. Voi kuinka niin ennalta-arvattavaa.


      • NainenRuudunTakaa
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Valehtelu ja huijaus on siis täysin ok? Muut ovat tyhmiä, koska eivät ole huomanneet ajoissa?

        Tää on kans kulttuurinen juttu. Suomessa, ainakin mun käsityksen mukaan, yleensä ajatellaan että ihmiset puhuu selkeästi ja yksiselitteisti totta. Mut sit on nää sanonnat, että "kun savolainen puhuu, niin vastuu siirtyy kuulijalle" ja lappilaiset laittaa juttuihin "lapin lisää" (eli liioitellaan jne jotta tuils parempi juttu) mitä etelässä ei osata suodattaa vaan otetaan jutut sellaisenaan.


      • qweqweqweqwe
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Miksi välttelet vastaamasta kysymyksiini? Korostat pelkästään kuulijan vastuuta mutta et ota lainkaan kantaa siihen, mikä valehtelijan rooli sekä vastuu tai sen puute tässä kuviossa on.

        Ei sillä valehtelijan "vastuulla" ole merkitystä, jollei sitten itse halua uhriutua tai käyttää sitä oikeutuksena omille teoilleen saadakseen paremman omantunnon.


      • NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Tää on kans kulttuurinen juttu. Suomessa, ainakin mun käsityksen mukaan, yleensä ajatellaan että ihmiset puhuu selkeästi ja yksiselitteisti totta. Mut sit on nää sanonnat, että "kun savolainen puhuu, niin vastuu siirtyy kuulijalle" ja lappilaiset laittaa juttuihin "lapin lisää" (eli liioitellaan jne jotta tuils parempi juttu) mitä etelässä ei osata suodattaa vaan otetaan jutut sellaisenaan.

        Myös viestin antajan olisi osattava edes jollain tasolla ottaa huomioon, voiko kuulija ymmärtää totuudesta poikkeavan sisällön "oikein" vaiko ei. Jos vastuu siirretään kokonaan kuulijalle, tarkoittaa se sitä että valehtelu on aina sallittua eikä kukaan voi luottaa enää mihinkään.


      • qweqweqweqwe kirjoitti:

        Ei sillä valehtelijan "vastuulla" ole merkitystä, jollei sitten itse halua uhriutua tai käyttää sitä oikeutuksena omille teoilleen saadakseen paremman omantunnon.

        Sulla ei siis ole omaatuntoa? Kyllähän tämä oli aavistettavissa jo pari tuntia sitten.
        Sääliksi käy ihmiset jotka ovat sinun kanssasi tekemisiin joutuneet. Oletko harkinnut muuttamista erämaahan, yksin? Siellä sinusta tuskin olisi muille haittaa.


      • kalahuttuja
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Ai sinäkin yrität kaunistella kaikenlaista valehtelua? Sulla on varmaan tapana puhua niin usein paskaa, että et edes itse huomaa sitä. Siksi haluat korostaa kuulijan vastuuta tulkintaan.

        En suinkaan. Rehellisyys on minulla korkeassa arvossa. Olen jopa vähän liiaksi rehellinen, tai ehkä avoin?, kun olen arvioinut itseäni suhteissa sosiaalisiin (moniinkin) piireihin. Toisaalta olen joskus valehdellut toisen puolesta omaksi vahingoksenikin, ja joskus omaksi eduksi tietysti vaikken toisen vahingoksi ymmärtääkseni kuitenkaan, niin etten ole aina tavoittanut ihannettani.

        Tietysti tässä on hyvä tunnistaa kulttuurisia ja alueellisiakin eroja niin ettei lähinnä vitsiksi tarkoitetut pohjalaiset hyberbolat saa antamaan patologisen valehtelijan diagnoosia. Samoin kuin turkkilaisen englanninkielentaitoinen osaa sitä noin kolmisen sanaa jne.

        Mitä tarkoittat on minusta relevantti kysymys, jos on kiinnostunut asiasta tai henkilöstä lähemmin eikä ilmaisu ole tarkka ja yksiselitteinen aiheuttaen tarkennustarvetta.


      • kalahuttuja kirjoitti:

        En suinkaan. Rehellisyys on minulla korkeassa arvossa. Olen jopa vähän liiaksi rehellinen, tai ehkä avoin?, kun olen arvioinut itseäni suhteissa sosiaalisiin (moniinkin) piireihin. Toisaalta olen joskus valehdellut toisen puolesta omaksi vahingoksenikin, ja joskus omaksi eduksi tietysti vaikken toisen vahingoksi ymmärtääkseni kuitenkaan, niin etten ole aina tavoittanut ihannettani.

        Tietysti tässä on hyvä tunnistaa kulttuurisia ja alueellisiakin eroja niin ettei lähinnä vitsiksi tarkoitetut pohjalaiset hyberbolat saa antamaan patologisen valehtelijan diagnoosia. Samoin kuin turkkilaisen englanninkielentaitoinen osaa sitä noin kolmisen sanaa jne.

        Mitä tarkoittat on minusta relevantti kysymys, jos on kiinnostunut asiasta tai henkilöstä lähemmin eikä ilmaisu ole tarkka ja yksiselitteinen aiheuttaen tarkennustarvetta.

        Puhut itsestäsi mutta kukaan ei voi tietää kuka olet ja mitä olet tai et ole kirjoittanut aikaisemmin. Huomaatko rehellisyytesi ja avoimuutesi suhteen mitään ristiriitaisuutta tässä?


      • rehdisti
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

        Puhut itsestäsi mutta kukaan ei voi tietää kuka olet ja mitä olet tai et ole kirjoittanut aikaisemmin. Huomaatko rehellisyytesi ja avoimuutesi suhteen mitään ristiriitaisuutta tässä?

        Tarkoitukseni on jäädä anonyymiksi enkä juuri kirjoittele palstalle. Huvikseni kommentoin jonkun näkemykseni ja hiukan jäsentelin asiaani kirjoitukseksi asti ehkä vaikka itselleni. Tsorppa vaan, mutta minun ei ole tarkoituskaan tulla ja tehdä itseäni tunnetuksi tai tunnistetuksi täällä.


      • rehdisti kirjoitti:

        Tarkoitukseni on jäädä anonyymiksi enkä juuri kirjoittele palstalle. Huvikseni kommentoin jonkun näkemykseni ja hiukan jäsentelin asiaani kirjoitukseksi asti ehkä vaikka itselleni. Tsorppa vaan, mutta minun ei ole tarkoituskaan tulla ja tehdä itseäni tunnetuksi tai tunnistetuksi täällä.

        Kiva kuulla.


    • "Totta", harhaanjohtamista tai valehtelua. Ihan sama. Vastuu on kuulijalla.

      • eieieieie

        Vaaliehdokkaatkin saa siis sun mielestä johtaa harhaan niin paljon kuin huvittaa, okei..


      • eieieieie kirjoitti:

        Vaaliehdokkaatkin saa siis sun mielestä johtaa harhaan niin paljon kuin huvittaa, okei..

        Niinhän ne joka tapauksessa tekee. Millä sen estät? Täysin epäoleellista saako niin tehdä vai ei.


      • eieieieie
        scrg kirjoitti:

        Niinhän ne joka tapauksessa tekee. Millä sen estät? Täysin epäoleellista saako niin tehdä vai ei.

        Estät seuraavalla kerralla. Tai ainakin ne estää joille se ei ole ihan sama.


      • scrg kirjoitti:

        Niinhän ne joka tapauksessa tekee. Millä sen estät? Täysin epäoleellista saako niin tehdä vai ei.

        Jos vastuu oikeasti olisi kuulijalla, tulisi olla totaalinen idiootti mikäli luottaisi mihinkään mitä muut sanoo! Silti luottamukseen perustuvia ihmissuhteita on maailma pullollaan, sekä ammatillisia että henkilökohtaisia. Kuinka selität tämän? Onko maailma täynnä täysidiootteja?


    • flowersreally

      Suurin osa ihmisistä on täysin yhdentekeviä mulle, joten sanomisensa samoin.

      Tunnustan kuitenkin perversion sosiaalisten tilanteiden tarkkailijana ja kiinnostaa noissa tilanteissa eniten ne taustatekijät, keneltä eri toimijat ”aplodeja odottavat”.

    • valehtelenkoitselleni

      Niin onko oikein niin sanotut "valkeat valheet" joita käytetään jotta kohde ei loukkaantuisi totuuden sanomisella? Onko oikeutettua valehdella jotta saisi toiselle joko paremman tunteen tai peittelee sillä jotain muuta? Jos taas valheesta jää kiinni toiselle kannattaisi se käsitellä totuudella vaikka se kuinka kirpaisisi. Ihmiset en joka jää valehtelusta kiinni on hävettävää ja noloa. Samoin säälittävää. Minusta totuuden muuttaminen tai muunlainen esittäminen on alhaista mitä tiedän. Kuinka moni kertoilee kylillä elämästään kuinka hyvin on asiat ja kuinka on saavuttanut jotain. Kun totuus onkin että pönkittää itseään ja kuvaansa muiden silmissä. Meistä suomalaisista sanotaan kuinka rehellistä kansaa olemme mutta onko sekin kuviteltua? En haluaisi olla valheen kohde enkä se jolle kerrotaan "valkeita valheita vain siksi että tuntisin onnellista tunnetta tai olisin onnellinen. Kumppanini ei ole jäänyt valheita kiinni tai että olisin joutunut sellaiseen. Mutta ystävistä olen kuullut kuinka niitä on vedätettiin ym. Minustakaan ei ole oikein vedätyksenkohdeolin tai valehtelu vain siksi että joku voi elää onnellisena. Se kellä on oikeus valehdella tai vedättää ihmisiä sitä ei pitäisi olla kellään.

    • Olenvatupassi

      Tekstatessa tulee lyhennettyä asioita kun ei jaksa kirjoittaa ja siitä monesti tulee väärä kuva asiasta. Tai mielentilasta.
      On henkilöitä ketkä elävöittävät tekosiaan ja on pilkunnussijoita..pitää vaan osata lukea ihmistä ja tehdä päätös miten hänen kanssaan toimii.
      On myös henkilöitä ketkä ihan pokkana valehtelevat päin näköä vaikka sen asian voi jostain tarkistaa. Se on sitten jo sairaus jos se on toistuvaa.

      • NainenRuudunTakaa

        "On henkilöitä ketkä elävöittävät tekosiaan ja on pilkunnussijoita..pitää vaan osata lukea ihmistä ja tehdä päätös miten hänen kanssaan toimii.
        On myös henkilöitä ketkä ihan pokkana valehtelevat päin näköä vaikka sen asian voi jostain tarkistaa. Se on sitten jo sairaus jos se on toistuvaa."

        Tässä nyt oli se tän asian kiteytys. Että ihmisten lukemista kaikki tyynni.


    • .. NarsuMarsustelu on NarsuMarsustelua oli se sitten Minkä Lajin Marsustelua Tahansa.. ;P

      .. Tilanteessa, jossa joku NarsuMarsu yrittää/pyrkii käyttämään Voima/ValtaAsemaansa tjmv. Väärin jne. ja toinen NarsuMarsu sitten yrittää/pyrkii TasaPainottamaan tilanteen tällä tavoin TasaPainoisemmaksi ja/tai Omaksi Edukseen, niin ei tämä tämä tälläiseen Marsusteluun Syyllistynyt ainakaan sen "pahempi/huonompi" ole, kuin se Marsu, joka Marsustelee Asemansa tjmv. Turvin, jollakin Muulla Tavalla.. ;P

      .. Oma Lukunsa on sitten KokoNaan ItsensäSuojelu jne. Jutut.. Jotka on Ihan Täysin Sallittuja, Hyväksyttäjä & Perusteltuja jne. Asetelmassa, jossa Toinen On joku NarsuMarsustelija tmv. Nilviäinen ja toinen on Jottain Muuta.. Tämä Juttu on Erillaisten Syytä Tiedostaa&Sisäistää Oikein Kunnolla.. Itseään Saa Suojata/Puolustaa NarsuMarsuilta ymv. Nilviäisiltä.. Siinä ei ole Mitään Väärää, vaikka tiedän kyllä Hjyvin, mitkä Haasteet erillaisilla on näiden(kin) juttujen suhteen.. Mut Joo.. Niin Tietää TodMonet SusiHukatkin ja Niitä(kin) juttuja ne Pyrkivät Parhaan Taitonsa mukaan käyttämään Teitä Itseään Vastaan.. ;P

      .. Erillaisille.. Olkoot Voima Kanssanne.. =).. SusiHukille.. Olkoot VeliKarma OikeudenMukainen Teitä Kohtaan Lahjoja Jaellessaan.. ;D

    • Jos sanoo koiran ulkoiluttamisen olevan lenkkeilyn harrastamista, niin kyllä se on valhe.

      Välillä tosin tulee koiran kanssa käveltyä parinkin tunnin lenkki, mutta se on sellaista pysähtelyä, kun koira tykkää nuuskia joka kolon ja jättää omat viestinsä. Hyvää peruskunnon ylläpitämistä tuo kyllä on.

    • erfdg

      Aika paljon riippuu tilanteesta, mutta esimerkiksi toiseen tutustuessa valehtelu ja harhaanjohtaminen saa mut kääntymään kannoillani. Useasti havaitsen valheet tai merkittävien asioiden piilottelun ihan suoraan, mutta joskus ne ovat paljastuneet vasta jälkikäteen. Ja aika usein tällaiset ihmiset ovat mainostaneet itseään rehellisinä. Mun osalta luottamuksen voi tuhota vain kerran ja siihenpä nuo naisiin tutustumiset oikeastaan aina päättyykin. Henkilökohtaisten suhteiden ulkopuolella en ole asiasta niin tarkka, muuten kuin kaupan- ja sopimusten teossa.

    • 01234543210

      Asiat ovat usein suhteellisia, ja muutenkin makuasioita. Esimerkiksi tuo lenkkeily, jollekin maratoonarille parin kilsan hyppely ei tunnu missään kun taas toiselle se voi tehdä tiukkaa. Eikä siinä maratoonari voi alkaa nillittämään ettei toinen lenkkeile koska ei kykene samaan kuin hän.

      • NainenRuudunTakaa

        Tää on niin totta, että eri ihmisille sanoilla on aidosti eri merkitys. Että kaikki ei oo tahallista harhaanjohtamista, vaikka siltä tuntuis.


    • gdgfdgfdgfdg

      Mulle ainakin selviää tosi nopeasti jos nainen valehtelee liikuntatottumuksiaan koska mä testaan hänet niiden parissa.
      Käyn useimmiten liikuntatreffeillä ja jos nainen vaikuttaa huonokuntoiselta niin se on next!

      • pölhöö

        Se on hyvä naisten kannalta että jatkat testaamista, aika pimeä täytyy olla muutenkin jos vaatimus on tuo. Oot ennenkin täällä jo kehuskellut miten naiset ei pysty samaan kuin sä, naisten onni..
        Jatka yksin oloasi, next.


    • Riippuu vähän tilanteesta. Jostain toisesta kuvattu tilanne voi vaikuttaa harhaanjohtamiselta tai jopa valehtelulta, toisesta se voi olla viaton valkoinen valhe, jota ei ajatella sen enempää. Jotkut myös haluavat tieten tahtoen paisutella asioita, joka voi olla ko. ihmisen luonteenpiirre.

      Jos johtaa harhaan, eikä korjaa asiaa vaikka mahdollisuus olisi, on se aika lähellä valehtelua, mutta... Toiset varmaan ajattelevat sen olevan valehtelua, toiset eivät.

      Paisuttelijat voivat kertoa käyneensä kävelyllä kun siirtyvät omasta asunnostaan pihamaalle hetkeksi seisomaan. Toinen voi kertoa käyneensä lenkillä kun on kiertänyt muutaman sadan metrin tienpätkän ympäri. Joku voi jopa väittää juosseensa paikasta toiseen kun todellisuudessa onkin vain kiirehtinyt tukka hulmuten. Paisuttelijoista kaikki asiat näyttävät hienommilta kun tarinaan lisää vähän maustetta. Onko se valehtelua? Jaa... joku voisi väittää niin, mutta ajatteleeko paisuttelija itse sen olevan valehtelua? Todennäköisesti ei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe