Moottori ryntää startatessa?

Voooolvo

D2-40 vm. 2006 ryntää startatessa ja pölläyttää mustaa savua. Pölläytys tuli sen jäljeen kuin lisäsin tankkiin diesel PA-järjestelmän "hoitoainetta". Muuten kone toimii hienosti ja ei savuta, jne.

Löytyisikö palstalta diagnoosia ja mahdollista korjaavaa toimenpidettä?

23

1222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyrnäväntorpedo

      Lopeta sen aineen käyttö. Sillä korjaa vian, joka on syntynyt sitä käytettäessä.

      Jos olisi olemassa järkevän hintaisia lisäaineita, joila moottorista saisi paremman, niin niitä laitettaisiin valmiiksi polttoaineeseen tai moottorinvalmistajat myisivät niitä omilla nimillään.

      • Peruna2

        Nykyisinhän oikein käsketään laittamaan polttoaineeseen lisäainetta. Polttoainevalmistajia ei kiinnosta tuon taivaallista huviveneiden erityisongelmat, kuten bakteerimössö tankissa. Muutenhan ne laittaisi biodieseliinsä myrkyt valmiiksi.

        Ongelma voi johtua vaikkapa suuttimista.itsellä oli joskus suuttimessa häikkä, joka aiheutti savuttamista. Ne on muutenkin hyvä välillä tarkistuttaa jossain dieselhuollossa.


      • Onsevaikee

        Pitäiskö katsoa tarkemmin mitä polttoainetta tankkaat? Itse käytän ainoastaan Nesteen talvilaatuista dieseliä. Lähin huoltoasemani ei muuta otakaan säiliöihinsä, koska menekki on niin pientä ja säilyvyys on taattu. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia "pöpöjen" kanssa.

        Joskus joudun turvautumaan tankkaamaan muuaööa, mutta silloinkin suosin kotimaista.


      • Onsevaikee

        Unohtu kommentoida tuohon "Polttoainevalmistajia ei kiinnosta tuon taivaallista huviveneiden erityisongelmat, kuten bakteerimössö tankissa. Muutenhan ne laittaisi biodieseliinsä myrkyt valmiiksi."kohtaan mun lyhimmän googlauksen ikinä lopputulos:

        https://www.neste.fi/nesteen-veneasemat

        Taitaa niitä sittenkin kiinnostaa ;)

        Ps. Ennen ku takerrutte kirjotusvirheeseen edellisessä kommentissa (muuaööa -> muualla)


    • Joakim1

      Mitä hoitoainetta laitoit ja miksi? Starttaat siis kaasuvipu tyhjäkäynnillä, mutta moottori ottaa selvästi enemmän kierroksia mustan savun saattelemana? Jostain pääsee ylimääräistä polttoainetta sylintereihin. Suuttimet vuotavat tai governori sekoilee? Voi myös periaatteessa polttaa voiteluöljyä.

      Miten korkealle kierrokset nousevat ja miten kauan ryntäys kestää?

    • kerrolisää

      Kuinka kauan starttaus kestää? Alle 1s vai jopa yli 5s? Onko käynnistymisajassa tapahtunut muutosta?

    • Voooolvo

      Starttaa heti, kierrokset nousee arviolta 1500-2000, mittari ei vielä tuossa vaiheessa näytä rpm.

      Hoitoaine oli jotain ruotsista merihuoltamolta ostettua, en muista merkkiä.

      Kone siis vaan pölläyttää startissa, muuten ei savuta ja käy nätisti. Ei myöskään kuluta öljyä.

      • vielälisää

        Haiskahtaa, niinkuin Joakim jo tuolla arveli, ylimääräiseltä polttoaineelta.
        Onko iso pa-säiliö, paljonko jäljellä? Eli olisiko järkevää laimentaa uudella polttoaineella?


    • Korjaava_toimenpide

      ".... ja mahdollista korjaavaa toimenpidettä?"
      Kannattaisiko aloittaa tankin tyhjennyksellä...

    • 2Töljy

      Miten olis 2T öljy dieselin sekaan?

    • 1970lukua

      Koneen varsinaista ryntäämistä ei siis kuitenkaan aloittajalla tapahdu, ainoastaan tyhjäkäyntikierrokset ovat hetken aikaa normaalia korkeammat. Ryntäämisellä kyllä ainakin ammattilaisten piireissä tarkoitetaan sitä, että jonkin koneen käyntikierrokset nousevat yli suurimman sallitun kierrosluvun. Esim. kun kerran jäänmurtaja Avun yksi pääkone ryntäsi, siinä tuli kiertokankea ja sellaista kyljestä ulos ja moottori meni uusintaan. Hajonneen kahdeksansylinterisen 3500 hp rivimoottorin tilalle muuten jouduttiin sattuneista syistä asentamaan muuten samanlainen mutta yhdeksänsylinterinen moottori.

      • Ryntäys

        No ei tuo ole kyllä ryntäämisen määritelmä. Ryntääminen on sitä että kone alkaa polttamaan omia öljyjään ja sitä ei pysty edes pysäyttämään (tosin ilman saannin estämällä voi onnistua). Tähän liittyy sitten kierrosluvun holtiton kasvu.


      • 1970lukua
        Ryntäys kirjoitti:

        No ei tuo ole kyllä ryntäämisen määritelmä. Ryntääminen on sitä että kone alkaa polttamaan omia öljyjään ja sitä ei pysty edes pysäyttämään (tosin ilman saannin estämällä voi onnistua). Tähän liittyy sitten kierrosluvun holtiton kasvu.

        Mutta kun myös esim. höyryturbiineissa on ryntö- eli ylikierrossuojat vaikka niissä ei pala mitään polttoainetta eikä öljyä? Mistä keksaisit sellaisen määritelmän, että ryntäämiseksi katsotaan vain öljyn polttamisesta aiheutuva kierrosluvun nousu?
        Ja kertomani laivamoottorin ryntääminen ei aiheutunut voiteluöljyn palamisesta vaan polttoaineensyötön vikaantumisesta.


      • ryntäät
        1970lukua kirjoitti:

        Mutta kun myös esim. höyryturbiineissa on ryntö- eli ylikierrossuojat vaikka niissä ei pala mitään polttoainetta eikä öljyä? Mistä keksaisit sellaisen määritelmän, että ryntäämiseksi katsotaan vain öljyn polttamisesta aiheutuva kierrosluvun nousu?
        Ja kertomani laivamoottorin ryntääminen ei aiheutunut voiteluöljyn palamisesta vaan polttoaineensyötön vikaantumisesta.

        Onhan niitä dieselmoottoreissaakin. Ja tosiaan ryntäävät ilman että moottoriöljy palaa.

        "Oikosulku on todennäköisesti aiheuttanut ohjainta syöttävän automaattisulakkeen (QF2)
        laukeamisen, joka puolestaan on aiheuttanut pääkoneen ryntäämisen."


        C1/2009M VL TELKKÄ, moottorivaurio 4.11.2008

        Noin klo 11.00 konemestarin ollessa vielä konehuoneessa hänen huomionsa kiinnittyi pääkoneen poikkeuksellisen suureen ja nopeaan kierrosluvun nousuun. Kierrosten noustessa muutamassa sekunnissa konemestari ehti täpärästi pois koneen luota, ennen koneen ryntäämistä ja rikkoontumista. Pääkone hajosi käytännöllisesti katsoen korjauskelvottomaksi ryntäyksessä. Henkilövahingoilta, tulipalolta ja muilta vahingoilta vältyttiin.

        Tehtyjen tutkimusten ja selvitysten perusteella voidaan onnettomuuden ensisijaisena syynä pitää pääkoneen puutteellista ja heikkoa ryntösuojausta. Tämä heikkous on ollut moottorin valmistajalla tiedossa ja he ovat ilmoittaneet lähettäneensä asiaa koskevat huoltotiedotteet kaikille niille, joilla on käytössä kyseinen moottori. Valmistaja on ilmoittanut lähettäneensä kyseisen huoltokirjeen Länsi-Suomen Merivartiostoon vuonna 1999. (Länsi-Suomen Merivartiosto on kuitenkin perustettu vasta vuonna 2004). TELKKÄ ei kuitenkaan ole saanut kyseistä huoltotiedotetta.


    • Säätäjävika

      Normaali tyhjäkäyntiasennossa, pumpun säätö on maksimisyötöllä ja vasta keskipakosäädin pienentää syöttöä kaasuvivun asentoa vastaavaksi.
      Jos säädin takertelee maksimiasennossaan, oireet on tuollaiset, suuttimien vuoto ei voi olla kyseessä, sen tuntee ylimääräisestä kalinasta ja huonosta käynnistymisestä.

    • Ariel371

      Lisää 2T -öljyä hiukan tankkiin, joku max. 0,7% seos. Pumppu herkistyy, samoin suuttimet ja homma alkaa taas toimimaan.
      Mulla kaikki tuollaiset savutukset ja rouheakäyntisyys ovat kadonneet aina 2T -öljyllä.
      Se on uskomaton aine perinteisten dieselien ylläpidossa. Rikkivajaa nafta ei ole hyväksi näille koneille, se on liian kuivaa eikä siten voitele polttoainejärjestelmän sisuskaluja.

      • Onko D2 liian moderni moottori tuohon? Uudemmat moottorit ei välttämättä siedä vanhoja temppuja.


    • Voooolvo

      2T- öljystä olen kuullut puhuttavan. Puolesta ja vastaan.

      Ariel371: mikä moottori sinulla on veneessäsi?

      • Ariel371

        Yanmar 4JH3, 56hp. neloskone ja joku 2500 tuntia ajettu. Kone on suunniteltu aikana jolloin biodieseleistä tai vähärikkisistä polttoaineista ei juuri puhuttu.

        2T -öljyä ei tarvita jokaiseen tankilliseen. Kattelee savutusta, kuuntelee käyntiä ja lisää öljyä vaikka syksyllä jos kaikki toimii hyvin kesällä.

        2T -hyödyt korostuvat entisestään mentäessä vanhoihin Fordeihin ja Perkinseihin. Näistä omaan tosin kokemusta vain traktori- ja leikkuupuimuripuolelta.
        2T -öljyä niihinkin on lisäilty tankkeihin ja käyttötunteja saatu koneille mitään muuta tekemättä 20 000 tuntia traktoreissa.

        Puimurikoneiden käyttö taas liippaa liki venekäyttöä. Vakiokierroksilla ajoa 1 kk/vuosi ja loput 11kk käyttämättä ja kylmässä seisoen. Aina tulille, jopa 40 vuoden ikäisinä ja koskaan edes kantta avaamatta.

        Hämmästelen purjevenekoneiden vaihtotarpeita. Moottorin luulisi kestävän koko veneen eliniän., myös vanhojen merivesikoneiden liki suolattomassa Itämeressä ajettuina. Jotain ei ymmärretä, todennäköisesti kattilakiven poistoa sekä ruoste- ja pakkassuojausta.

        Monessa veneessä on alikokoinen kone ja se johtaa huudattamiseen. Paljon yli 2000 rpm. ei kannattaisi konetta kierrättää kuin pakosta, ehkä nelosdieseliä max. 2200 rpm. matka-ajossa. Tietenkin käyttö aina kuitenkin niin kauan että kone saavuttaa joka kerta käyntilämmöt.
        10W30 moniasteöljy on ollut hyvä kaikissa perusdieseleissä. Se vaihtoon joka syksy ja uusilla öljyillä ajo telakointiin. Öljysuodin vaihtoon vaikka joka toinen vuosi, paitsi uutena joka vuosi kun kone hioutuu. Polttoaineen hienosuodin vaihtoon vaikka joka kolmas vuosi ja karkeasuodin vaikka 5-10 v. välein. Jos siis ei ole ongelmia. Varasuotimet toki aina mukana.

        Venttiilien säätö jos startti on nihkeä, venttiili kantaa. Samoin jos naputtaa, välys on iso.

        Kuuntelee, kattelee, haistelee ja funtsii. Silleen asiat oppii ja koneet pelaa.


      • Joakim1
        Ariel371 kirjoitti:

        Yanmar 4JH3, 56hp. neloskone ja joku 2500 tuntia ajettu. Kone on suunniteltu aikana jolloin biodieseleistä tai vähärikkisistä polttoaineista ei juuri puhuttu.

        2T -öljyä ei tarvita jokaiseen tankilliseen. Kattelee savutusta, kuuntelee käyntiä ja lisää öljyä vaikka syksyllä jos kaikki toimii hyvin kesällä.

        2T -hyödyt korostuvat entisestään mentäessä vanhoihin Fordeihin ja Perkinseihin. Näistä omaan tosin kokemusta vain traktori- ja leikkuupuimuripuolelta.
        2T -öljyä niihinkin on lisäilty tankkeihin ja käyttötunteja saatu koneille mitään muuta tekemättä 20 000 tuntia traktoreissa.

        Puimurikoneiden käyttö taas liippaa liki venekäyttöä. Vakiokierroksilla ajoa 1 kk/vuosi ja loput 11kk käyttämättä ja kylmässä seisoen. Aina tulille, jopa 40 vuoden ikäisinä ja koskaan edes kantta avaamatta.

        Hämmästelen purjevenekoneiden vaihtotarpeita. Moottorin luulisi kestävän koko veneen eliniän., myös vanhojen merivesikoneiden liki suolattomassa Itämeressä ajettuina. Jotain ei ymmärretä, todennäköisesti kattilakiven poistoa sekä ruoste- ja pakkassuojausta.

        Monessa veneessä on alikokoinen kone ja se johtaa huudattamiseen. Paljon yli 2000 rpm. ei kannattaisi konetta kierrättää kuin pakosta, ehkä nelosdieseliä max. 2200 rpm. matka-ajossa. Tietenkin käyttö aina kuitenkin niin kauan että kone saavuttaa joka kerta käyntilämmöt.
        10W30 moniasteöljy on ollut hyvä kaikissa perusdieseleissä. Se vaihtoon joka syksy ja uusilla öljyillä ajo telakointiin. Öljysuodin vaihtoon vaikka joka toinen vuosi, paitsi uutena joka vuosi kun kone hioutuu. Polttoaineen hienosuodin vaihtoon vaikka joka kolmas vuosi ja karkeasuodin vaikka 5-10 v. välein. Jos siis ei ole ongelmia. Varasuotimet toki aina mukana.

        Venttiilien säätö jos startti on nihkeä, venttiili kantaa. Samoin jos naputtaa, välys on iso.

        Kuuntelee, kattelee, haistelee ja funtsii. Silleen asiat oppii ja koneet pelaa.

        Autoissa dieselit kestäää helposti yli 10 000 tuntia ja kuorma-autoissa paljon enemmän. Ei kai noihin kukaan 2T-öljyä lisää? Tai varmasti joku, mutta erittäin harvinaista se on. Ei siis ole mikään ihme, että traktori tai puimuri tuon kestää ja tuskin sitä voi lukea 2T-öljyn ansioksi,

        Erittäin harva purjeveneen kone pääsee edes 5000 tuntiin, mutta se vastaakin jo kymmenien ellei sadan vuoden keskimääräistä käyttöä. Koneita vaihdetaan milloin mistäkin syistä, ei siis läheskään aina siksi, että kone olisi loppu.

        Naapuriveneestä meni juuri makeavesipumppu 30-vuotiaasta koneesta kerralla niin pahasti vuotavaksi, ettei ajaa voinut (nesteet pilssissä). Virallinen huoltopiste sanoi osalle toista kuukautta toimitusaikaa ja hinnaksi tonnin vaihtotyö. Tarvikkeena osaa ei saa. Sattumalta se löytyi toisaalta Suomesta hyllystä, mutta moottorinvaihto oli jo hyvin lähellä.

        Jos tuo osa olisi mennyt hitaammin vaihtokuntoon, kannattaako 30-vuotiaaseen vaihtaa tonnin osaa, kun uuden koneen saa kampanjoissa ehkä kuudella tonnilla? Sitten on takuu ja kaikki osat uusia. Todennäköisesti myös parempia ominaisuuksia ja varmasti helpottaa veneen myyntiä ja nostaa jälleenmyyntiarvoa. Nyt pelkän pumpun vaihto mahdollisti nopean lähdön kesälomareissulle.

        Merivesijäähdytteiset koneissa tietysti käyttöikä on kovin merkki- ja mallikohtaista eli kuinka paljon on syöpymisvaraa ja kuinka korroosionkestävää materiaalit ovat. Hyvin harvaa merivesijäähdytteistä konetta on sellaiseksi suunniteltu eli kyse on marinoiduista maatalous- tai teollisuuskoneista. Yanmar 1 GM on hyvin yleinen ja niistä kansi syöpyy puhki 20-30 vuodessa Suomessa lähes poikkeuksetta. Ehkä joku on päässyt 35 vuoteen, mutta ei tuo millään kestä kantta vaihtamatta lähellekään veneen käyttöikää. Kansi maksaa toista tonnia. Jos tuota ei itse osaa vaihtaa, tulee hommasta jo niin kallis, että helposti päätyy uuteen koneeseen. Kannen vaihdolla kuulemma saa n. 50% lisää aikaa eli 10-15 vuotta ja sitten kone on jo muualtakin syöpynyt ja korjaus tuskin mielekästä. 1GM taitaa olla yksi pitkäikäisimmistä pikkudieseleistä.

        Monta koneenvaihtoa tiedän tehdyn muusta syystä kuin vanhan koneen huonosta kunnosta. Halutaan vain uusi ja "toimintavarma" kone. Usein halutaan myös tehokkaampi kone. Nykyään veneissä on keskimäärin varmasti jo tuplateho 70- ja 80-lukuun verrattuna. Jos vielä vanha kone vähän aiheuttaa huolia, on kynnys vaihtoon matalalla.

        2000-2200 kierrosta on varmasti järkevää, jos kone on (yli?) tehokas tai matalakierroksinen. Suuri osa purjevenemoottoreista antaa huipputehonsa 3200-3600 kohdalla, jolloin 2000-2200 vastaa vain 20-30% tehon käyttöä. Aika hiljaa sillä menneen, jos tehoa ei ole reilusti. Itse ajan matkaa 2500 kierroksella, jolla kulutus 2 l/h ja koneesta otetaan n. 40% huipputehosta. Toisten mielestä sekin on liian vähän eli kone kärsii alikuormituksesta ja hajoaa siksi ennenaikaisesti. Itse on tuohon usko enkä usko, että käyttötuntien takia koneeni tulee koskaan hajoamaan.

        SInun mielestä varmasti koneeni on pahasti alimittainen MD2020 eli 18 hv 6 tonnin veneessä. Minulle se riittää mainiosti. Nyt 13-vuotiaana meni juuri 1000 tuntia rikki. Toistaiseksi ainoa korjaustoimi on ollut merivesipumpun stefat, jotka vaihdoin kaksi vuotta sitten.


      • Polttoöljyllä
        Ariel371 kirjoitti:

        Yanmar 4JH3, 56hp. neloskone ja joku 2500 tuntia ajettu. Kone on suunniteltu aikana jolloin biodieseleistä tai vähärikkisistä polttoaineista ei juuri puhuttu.

        2T -öljyä ei tarvita jokaiseen tankilliseen. Kattelee savutusta, kuuntelee käyntiä ja lisää öljyä vaikka syksyllä jos kaikki toimii hyvin kesällä.

        2T -hyödyt korostuvat entisestään mentäessä vanhoihin Fordeihin ja Perkinseihin. Näistä omaan tosin kokemusta vain traktori- ja leikkuupuimuripuolelta.
        2T -öljyä niihinkin on lisäilty tankkeihin ja käyttötunteja saatu koneille mitään muuta tekemättä 20 000 tuntia traktoreissa.

        Puimurikoneiden käyttö taas liippaa liki venekäyttöä. Vakiokierroksilla ajoa 1 kk/vuosi ja loput 11kk käyttämättä ja kylmässä seisoen. Aina tulille, jopa 40 vuoden ikäisinä ja koskaan edes kantta avaamatta.

        Hämmästelen purjevenekoneiden vaihtotarpeita. Moottorin luulisi kestävän koko veneen eliniän., myös vanhojen merivesikoneiden liki suolattomassa Itämeressä ajettuina. Jotain ei ymmärretä, todennäköisesti kattilakiven poistoa sekä ruoste- ja pakkassuojausta.

        Monessa veneessä on alikokoinen kone ja se johtaa huudattamiseen. Paljon yli 2000 rpm. ei kannattaisi konetta kierrättää kuin pakosta, ehkä nelosdieseliä max. 2200 rpm. matka-ajossa. Tietenkin käyttö aina kuitenkin niin kauan että kone saavuttaa joka kerta käyntilämmöt.
        10W30 moniasteöljy on ollut hyvä kaikissa perusdieseleissä. Se vaihtoon joka syksy ja uusilla öljyillä ajo telakointiin. Öljysuodin vaihtoon vaikka joka toinen vuosi, paitsi uutena joka vuosi kun kone hioutuu. Polttoaineen hienosuodin vaihtoon vaikka joka kolmas vuosi ja karkeasuodin vaikka 5-10 v. välein. Jos siis ei ole ongelmia. Varasuotimet toki aina mukana.

        Venttiilien säätö jos startti on nihkeä, venttiili kantaa. Samoin jos naputtaa, välys on iso.

        Kuuntelee, kattelee, haistelee ja funtsii. Silleen asiat oppii ja koneet pelaa.

        "myös vanhojen merivesikoneiden liki suolattomassa Itämeressä ajettuina."

        Kyllä oma koneeni tuli vaihtoikään kun moottorin lohkoon muodostui reikiä. Sitä ennen jouduin poistamaan krustia moottorin sisältä jotta merivesikierto olisi jäähdyttänyt konetta. Sen jälkeen mentiin vielä jokunen vuosi, kunnes tosiaan lohkon kylkeen syöpyi reikiä. Ensimmäisen tosin hätäpaikkasin, mutta toisen jälkeen lohko oli jo niin hapero, että oli pakko hankkia toinen kone.

        Kyllä nämä Suomenkin rantavedet on ihan riittävän suolaiset tuhoamaan koneet.

        Vai olikohan ongelman syy se, etten lisännyt 2-t öljyä naftan sekaan?


      • Ariel371
        Joakim1 kirjoitti:

        Autoissa dieselit kestäää helposti yli 10 000 tuntia ja kuorma-autoissa paljon enemmän. Ei kai noihin kukaan 2T-öljyä lisää? Tai varmasti joku, mutta erittäin harvinaista se on. Ei siis ole mikään ihme, että traktori tai puimuri tuon kestää ja tuskin sitä voi lukea 2T-öljyn ansioksi,

        Erittäin harva purjeveneen kone pääsee edes 5000 tuntiin, mutta se vastaakin jo kymmenien ellei sadan vuoden keskimääräistä käyttöä. Koneita vaihdetaan milloin mistäkin syistä, ei siis läheskään aina siksi, että kone olisi loppu.

        Naapuriveneestä meni juuri makeavesipumppu 30-vuotiaasta koneesta kerralla niin pahasti vuotavaksi, ettei ajaa voinut (nesteet pilssissä). Virallinen huoltopiste sanoi osalle toista kuukautta toimitusaikaa ja hinnaksi tonnin vaihtotyö. Tarvikkeena osaa ei saa. Sattumalta se löytyi toisaalta Suomesta hyllystä, mutta moottorinvaihto oli jo hyvin lähellä.

        Jos tuo osa olisi mennyt hitaammin vaihtokuntoon, kannattaako 30-vuotiaaseen vaihtaa tonnin osaa, kun uuden koneen saa kampanjoissa ehkä kuudella tonnilla? Sitten on takuu ja kaikki osat uusia. Todennäköisesti myös parempia ominaisuuksia ja varmasti helpottaa veneen myyntiä ja nostaa jälleenmyyntiarvoa. Nyt pelkän pumpun vaihto mahdollisti nopean lähdön kesälomareissulle.

        Merivesijäähdytteiset koneissa tietysti käyttöikä on kovin merkki- ja mallikohtaista eli kuinka paljon on syöpymisvaraa ja kuinka korroosionkestävää materiaalit ovat. Hyvin harvaa merivesijäähdytteistä konetta on sellaiseksi suunniteltu eli kyse on marinoiduista maatalous- tai teollisuuskoneista. Yanmar 1 GM on hyvin yleinen ja niistä kansi syöpyy puhki 20-30 vuodessa Suomessa lähes poikkeuksetta. Ehkä joku on päässyt 35 vuoteen, mutta ei tuo millään kestä kantta vaihtamatta lähellekään veneen käyttöikää. Kansi maksaa toista tonnia. Jos tuota ei itse osaa vaihtaa, tulee hommasta jo niin kallis, että helposti päätyy uuteen koneeseen. Kannen vaihdolla kuulemma saa n. 50% lisää aikaa eli 10-15 vuotta ja sitten kone on jo muualtakin syöpynyt ja korjaus tuskin mielekästä. 1GM taitaa olla yksi pitkäikäisimmistä pikkudieseleistä.

        Monta koneenvaihtoa tiedän tehdyn muusta syystä kuin vanhan koneen huonosta kunnosta. Halutaan vain uusi ja "toimintavarma" kone. Usein halutaan myös tehokkaampi kone. Nykyään veneissä on keskimäärin varmasti jo tuplateho 70- ja 80-lukuun verrattuna. Jos vielä vanha kone vähän aiheuttaa huolia, on kynnys vaihtoon matalalla.

        2000-2200 kierrosta on varmasti järkevää, jos kone on (yli?) tehokas tai matalakierroksinen. Suuri osa purjevenemoottoreista antaa huipputehonsa 3200-3600 kohdalla, jolloin 2000-2200 vastaa vain 20-30% tehon käyttöä. Aika hiljaa sillä menneen, jos tehoa ei ole reilusti. Itse ajan matkaa 2500 kierroksella, jolla kulutus 2 l/h ja koneesta otetaan n. 40% huipputehosta. Toisten mielestä sekin on liian vähän eli kone kärsii alikuormituksesta ja hajoaa siksi ennenaikaisesti. Itse on tuohon usko enkä usko, että käyttötuntien takia koneeni tulee koskaan hajoamaan.

        SInun mielestä varmasti koneeni on pahasti alimittainen MD2020 eli 18 hv 6 tonnin veneessä. Minulle se riittää mainiosti. Nyt 13-vuotiaana meni juuri 1000 tuntia rikki. Toistaiseksi ainoa korjaustoimi on ollut merivesipumpun stefat, jotka vaihdoin kaksi vuotta sitten.

        Vieressäni on brittiläinen 16 -tonninen Colvic ja siinä 22 hp. kone. Asiat onnistuvat silläkin, virtataulukoita toki huolella lukien.

        Dieselissä vääntö on olennaisempi kuin teho. Vääntömomentti on korkea jo matalilla kierroksilla, 25% tehosta mutta liki 100% max. väännöstä. Se käy ihan hyvin kunhan koneen ajaa ensin lämpimäksi.
        Jokainen lisäsylinteri mahdollistaa kierrosten laskun ja jos nyt ajat 2500 rpm, minun nelikkoveneellä ajaisit samalla 2000 kierroksella kuin itsekin ja me kumpikin kuutoskoneella joku 1600 rpm. Noin siis jos veneet ja koneet muuten ovat toisiinsa verraten samansuhtaiset.

        Autokoneisiin ei voi venedieseliä sikäli verrata, koska autot ajetaan loppuun pääosin moottorien suunnittelujankohdan polttoaineilla.
        Mobilisteille ja veteraanikuorma-autoilijoille 2T -öljy jo onkin varsin tuttu asia. Vanhankantaiset koneet ja satunnaiskäyttö nykynaftalla, aivan kuten veneissäkin.


    • kuraasia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4320
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4225
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3996
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2837
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2531
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2094
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2013
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1659
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe