Pizza ja dieetti

Pizzamamma

Kuten monet ovat huomanneet kehittelen koko ajan uusia pizzoja, kuuluisin ohjeeni on pizza ranska. Minulla käy paljon vieraita joille tarjoan usein pizzojani ja voi sitä hymistelyn määrää, niin hyvää se on. Kaikki tuntuvat olevan koko ajan dietiillä joten he vain hädin tuskin vain maistelevat. Onko teidänkin ystävät koko ajan dieetillä?

Muistakaa, täytteet tekevät pizzan. Älkää ottako ihan tosissaan niiden taikinapoikien 48h kokotusaikoja!

2

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitsamiäs

      Pohja tekee pizzan, ei täytteet yksinään.

      • niinkaunispitsa

        Aivan oikkein - pohja on se tärkein eli minkä päälle se pitsa rakennetaan siis ensin hyvä pohja ja tässä useimmat törmää mieltymyksiin - toiset haluavat rapean, ohuen ja toiset taas paksumman (senkin saa rapeakuorisena - - itse olen nykyään kylmässä kohotetun pitsa-taikinan kannalla vaikka tapoja on monenlaisia enkä mitään sulje pois ja olen kokeillut kaikkea löysästä pullamaiseen.

        Nykyään siis teen taikinan kylmään veteen 2dl, kuivat aineet sekoitan keskenään eli vähän jauhoa, (nykyään käytän S-ryhmän kotimaista luomu-vehnäjauhoa, se vain toimii) suolaa puolisen teelusikallista, sokeria saman verran, kuivahiivaa pari tee-lusikallista ja sekoittaen, veteen noin reilu kaks-kolme-lusikallista oliivi-öljyä (itse käytän Knossosta, mikä on mieto maultaan), sekoitetut kuivat aineet haarukalla sekoittaen sekaan ja jauhoja tarpeen mukaan pikkuhiljaa käsin sekoittaen ja vaivaten kunnes taikina on riittävän sitkoinen eli jämät kulhon reunalta on saatu mukaan ja taikina ei enää tartu hanskaan.

        Kun taikina on kaunis pallo niin kelmu päälle ja jääkaappiin kohoamaan muutamaksi tunniksi. Moni ihmettelee miten kuivahiiva muka nostaa mitään, mutta sitä ei todellakaan tarvitse "herättää" liki 40 asteessa vaan se taikina kohoaa ihan hyvin alemmissakin asteissa.

        Kun taikina on kohonnut useamman tunnin kylmässä niin levitän sen pellille - unohtakaa pitsakivet tai muut härpäkkeet, sillä rapean kuoren salaisuus on taikinan öljyisyydessä (jos reseptissä lukee 1 rkl niin tuplaa tai triplaa se ja hyvää tulee).

        Levitä taikina haluaamisi muotoon pellille (itselläni erityinen pitsa-pelti) johon levität (voit käyttää myös öljyä sormissa) taikinan haluaamisen muotoon ja paksuuteen ihan sormin ja älä pelkää kosketella taikinaa kuten Välipala aikoinaan vaan anna tuntemuksen toimia ohjeena, vähän jauhoja ja liina päälle, anna kohota noin puoli tuntia ennenkuin alat täyttää pitsaa millä sitten täyttätkin eli kasviksilla (huomioi kosteus eli esim. paprikat sisältävät runsaasti vettä jne...) tai lihalla/makkaralla. Toki uuni on 225 asteessa vähintään ja pellin taso alapuissa, kypsyminen vie pohjasta ja täytteistä riippujen 15-20 minsaan toki käyt aina välillä vilkasemassa tilanteen ja reaagoit tilanteseen alentamalla lämpöä.

        Kaikki tekeminen vaatii tutustimista keittiön välineisiin eikä mitään valmistustapaa voi sanoa varmaksi vaan kokeilemalla oppii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      453
      4907
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1752
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1488
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1367
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1020
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      904
    Aihe