Mikä näissä H-R veneissä maksaa?

Ihmettempävaan

63

2746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Premium

      Laatu maksaa.

      • Laatumittaus

        Miten purjeveneen laatu mitataan?


      • ForReal

        Samat Volvon koneet, Seldenin rikit, Raymarinen plotterit ja Webaston lämppärit niissä on kuin kolmasosahintaisissa Bavarioissakin. Lasikuitu lammailtu pikkuisen eri muotoon.


      • HerraOnHesus
        ForReal kirjoitti:

        Samat Volvon koneet, Seldenin rikit, Raymarinen plotterit ja Webaston lämppärit niissä on kuin kolmasosahintaisissa Bavarioissakin. Lasikuitu lammailtu pikkuisen eri muotoon.

        Bavariahan on vieläkin konkassa, ei ole omistajaa löytynyt. HR sen sijaan on toiminnassa. Bavariaan ei siis usko sijoittajat, eli se kolmasosahinta taitaa olla liian alhainen. Bavan tilaajalle tietysti mukavaa, kun firman omistaja maksaa osan veneestä, kun kerran tulee tappiota.

        http://theislander.net/sale-of-bavaria-yachtbau-delayed/


      • Purkkia
        ForReal kirjoitti:

        Samat Volvon koneet, Seldenin rikit, Raymarinen plotterit ja Webaston lämppärit niissä on kuin kolmasosahintaisissa Bavarioissakin. Lasikuitu lammailtu pikkuisen eri muotoon.

        Voi voi. Miksi Audi on kalliimpi kuin Skoda? Käyppä koeajamassa.

        Bava on tehty mahdollisimman halvalla optimoiden kustannukset minimiin. HR on tehty siten, että tehdään vene kestämään ja kuin tehtäisiin itselle.


      • Kannattaa_perehtyä
        HerraOnHesus kirjoitti:

        Bavariahan on vieläkin konkassa, ei ole omistajaa löytynyt. HR sen sijaan on toiminnassa. Bavariaan ei siis usko sijoittajat, eli se kolmasosahinta taitaa olla liian alhainen. Bavan tilaajalle tietysti mukavaa, kun firman omistaja maksaa osan veneestä, kun kerran tulee tappiota.

        http://theislander.net/sale-of-bavaria-yachtbau-delayed/

        Tästä on jo juttua aikaisemminkin. Bavarian konkurssin takana ei ollut tuottamattomuus, vaan uusien sijoittajien käsittämätön velkamäärä eri sijoitusten jälkeen. Tämän vuoksi tulot eivät riittäneet velkoihin. Koko konserniin kuului muutakin kuin Bavaria veneet.


    • Ssppss

      Eurolla mitataan siis mielikuvaa laadusta.

      • Outo-juttu

        Nimenomaan, ja samalla unohdetaan muutama vuosi sitten tälläkin palstalla paljon käsitellyt H-R:n vakavat laatuongelmat. Ihmeen hyvin se H-R:n laatuimago vaan on ongelmista huolimatta pysynyt.


      • Laatuimago
        Outo-juttu kirjoitti:

        Nimenomaan, ja samalla unohdetaan muutama vuosi sitten tälläkin palstalla paljon käsitellyt H-R:n vakavat laatuongelmat. Ihmeen hyvin se H-R:n laatuimago vaan on ongelmista huolimatta pysynyt.

        pysyy kun sille on katetta. Näissä veneissä sitä on.


      • Ylihintaa
        Laatuimago kirjoitti:

        pysyy kun sille on katetta. Näissä veneissä sitä on.

        Se kate on vain ja ainoastaan mielikuva, joka on syntynyt, kun liika maksaneet omistajat ovat kilvan kehuneet huonoa hankintaa. He ovat onnistuneet erinomaisesti, paska on onnistuttu saamaan käsistä pois pienemmällä tappiolla.


    • markkinahinta

      Hui mitä angstia, ei kai joku panta ole jäänyt kireälle?
      On ne HR:t hyviä ja hienoja, niin mun kuin markkinoidenkin mielestä. Hyvin niillä kauppa käy, niin vanhoilla kuin uusillakin. Käy katsomassa ja vertaa. Ei tosin ole pakko ostaa, jos et halua:)

    • adfs3412

      Kaikki tietävät, että HR on laadukas, mutta kukaan ei osaa kertoa, miksi se on laadukkaampi kuin muut tai miten se eroaa muista laatuvalmistajista.

      Täytyy vain uskoa, että se on laadukas ilman teknistä erittelyä tai vertailua.

      • Käypä joskus HR:ssä sisällä jollain messuilla. Ymmärrät heti, miksi se on Bavariaa kalliimpi ja laadukkaampi.


    • WahnaKippari

      ”Miksi HR on laadukas” on tyypillinen kysymys uusveneilijältä jonka tietotaito ei vaan riitä oikeiden kysymysten tekemiseen. Venelehdissä ja messuilla viilutetuin MDF levyin sisustettu halpiskin näyttää hyvältä vaikka pitäisi osata katsoa hiukan pintaa syvemmälle. Veneessä on Seldenin ja Volvon lisäksi paljon piilossa olevia ratkaisuja ja tekniikkaa joka nostaa hintaa. Nyt kun joku kuitenkin pyytää esimerkkejä niin alla on muutama raflaavin:

      - BAV::n varvaslista on kiinitetty tavallisilla ruuveilla sitomaan tärkeää runko-kansi liitosta. HR:n rakenne edustaa toista ääripäätä lujuudeltaan ja pitkäikäisyydeltään eikä koskaan vuoda niinkuin edellisessä tekee aika usein.

      -JEN:n ikkunat tuppaavat vuotamaan, kanteen tulee murtumia kaidetolppien ympärille, ovet ei mee kiinni luovilla ja riki ei pysy kireellä veneiden omistajien keskustelupalstoilla keskustellun perusteella. Puutteellinen rakenteen jäykkyys ei vaivaa HR-veneitä.

      - BAV-omistaja tuskailee olematonta pilssiä ja sen veden turvottamia mdf-osia sisutuksessaan. Tuntematon ilmiö HR:ssä.

      - halpisten peräsimet ovat usein luokattoman heikkoja. Esimerkkinä 50:n BAV:n peräsimen heikkoutta ihmeteltiin mennä vuosina YW lehdessä artikkelin verran. Kaiken osaamattomuuden ylistyksenä hampaaton kotimainen venelehdykkä tyytyy enää moittimaan lieden suojatangon puuttumisesta kun mainostulojen menettämisen pelossa ei enää syvennytä esittelyä syvällisempään testaamiseen.

      Kun joku nyt kuitenkin ”tietää” maailman merillä seilaavan useita halpiksia ilman suurempia ongelmia niin hänen kannattaa lukea oheinen artikkeli hiukan vaativimmista olosuhteista jossa halpis menisi päreiksi ennenkuin kippari ehtisi Ebirppiä käynnistää.

      http://www.cruisersforum.com/forums/f158/loss-of-kelaerin-rescue-of-crew-june-2018-a-203410.html

      Minä en purjehdi HR:llä.

      • Joakim1

        " viilutetuin MDF levyin sisustettu halpiskin"

        Missä veneessä on sisustus MDF-levyä ja mikä osa sisustuksesta? Ainakin omassa Bavariassani kaikki näkemäni sisustusosat ovat viilutettua vaneria ja ne on myös laminoitu kiinni runkoon. Kaappien ja kajuuttojen ovista ei ole varmuutta, kun niiden reunoissa ei ole näkyvissä materiaalia.


        "- BAV::n varvaslista on kiinitetty tavallisilla ruuveilla sitomaan tärkeää runko-kansi liitosta. HR:n rakenne edustaa toista ääripäätä lujuudeltaan ja pitkäikäisyydeltään eikä koskaan vuoda niinkuin edellisessä tekee aika usein."

        Bavarian runko-kansi -liitos on liimattu. Ko. ruuvien, jotka ovat puuruuveja ja tulevat kannen alla olevaan puulistaan, tarkoitus ei ole muu kuin varvaslistan kiinnitys ja liimauksen puristus kuivumisen ajan. En muista kuulleeni ainoastakaan Bavariasta, jossa vuotaisi ko. liitos. Varmasti niitäkin on, mutta yhtä varmasti suhteellisesti vähemmän kuin läpipulteilla toteutetuissa liitoksissa, joista vuotavia tiedän runsaasti. HR:ssä taisi olla myös laminoitu ko. liitos, joten sekään ei varmaankaan vuoda.

        Liimaamalla liitetään myös vaikkapa X:n ja monen muun "laatuveneen" kansi ja runko.

        "- BAV-omistaja tuskailee olematonta pilssiä ja sen veden turvottamia mdf-osia sisutuksessaan. Tuntematon ilmiö HR:ssä. "

        Pilssi tai sen puute ei ole laatuasia, vaan veneen suunnitteluun liittyvä. Kunnon pilssin (siis ei mikään muutaman litran kölitasku) tekeminen vaikuttaa väkisin runkomuotoon. Kölipalkisto noissa on korkea, joten kovin pian ei vesi tule turkkilevyjen yli. Omassa Bavariassa ei ole vettä tullut pisaraakaan pilssiin koskaan purjehdittaessa muuten kuin märän spinnun mukana.

        "- halpisten peräsimet ovat usein luokattoman heikkoja. "

        Peräsimet ovat veneissä suuri ongelma ja se ei mitenkään rajoitu "halpiksiin", joiden peräsimet usein tulevat aivan samoilta tehtailta kuin "laatuveneidenkin". En tiedä miten paljon on ollut ongelmia HR:ssä, mutta monessa laatuveneessä on peräsimiä avattu ja niitä on myös hajonnut, jopa uusista veneistä. Vettä löytyy kaikista, ainakin metalliakselilla toteutetuista. HR:ssä on skegi lyhentynyt hissukseen 90-luvun alusta alkaen ja nykyään sitä ei edes välttämättä ole ja peräsin on syvä. Aiemmin akseli ei mennyt peräsimen läpi, vaan tuli kiinni etureunaan ulkoisilla kiinnikkeillä. Nykyään rakenne lienee sama kuin "halpiksissa" ja samat ongelmatkin ovat odotettavissa.

        Oman veneen peräsimeen tuli pieni halkeama viime kevään suurissa lämpötilaeroissa. Jättöreunan alareunasta liimatut puoliskot irtosivat toisistaan 20 cm matkalta. Kavereiden "laatuveneissä" peräsimet on jo avattu ja vaahdot vaihdettu, vaikka ovat uudempia ja lämpimässä säilytettyjä.

        Laatuveneistä tiedän lukuisia peräsinakselin katkeamisia (esim. useita Inferno 31, Sirena 36, J/111 jne), Bavarioista en ainuttakaan. Yhdestä Hansesta taisi mennä peräsin. Joskus muistan nähneeni kuvan Bavarian peräsimestä, josta lasikuitukuori on hävinnyt. Jäljellä oli kuitenkin Akaseli ruotoineen ja niiden välissä vaahtoa, joten peräsimellä on varmasti päästy OK rantaan.

        HR:ssä on omat erikoiset ongelmansa:
        https://reginasailing.com/refitting-your-hallberg-rassy/safety_issues/bottom_plugg/

        Aika uusiakin on kunnostettu valtavilla summilla:
        https://reginasailing.com/press/YW2013_8.pdf


      • Rimpulallaa

        Joakim se jaksaa täällä puolustaa halpaa leluvenettään!


      • Trumpismiako
        Rimpulallaa kirjoitti:

        Joakim se jaksaa täällä puolustaa halpaa leluvenettään!

        Minusta on aina oikein oikoa selviä virheitä sisältävää tekstiä. Vai oletko rimpulallaa itse Trump


    • HR_

      Hintaeron voi pelkistää materiaali-, valmistus- ja suunnittelukustannuksiin sekä brändilisään. Materiaalikustannusten erot esim. keskieurooppalaisiin massatuotantoveneisiin ovat maallikollekin parhaiten nähtävissä sisätiloissa sekä esim. tiikkikannessa, joka on käytännössä vakiovaruste. HR veneet painavat myös usein selvästi enemmän, kuin vastaavankokoiset verrokit, joten jossain tapauksessa moottorin ja rikin mitoitus saattaa olla kertaluokkaa isompaa. Myös heloituksesta löytyy eroja.

      Toinen hintaeron komponentti tulee valmistustavasta ja sisustan puutyön viimeistelyn laadusta, joka vaatii työaikaa. HR:t ovat käsityönä koottuja ja koko sisusta on rakennettu veneeseen kannen ollessa jo paikallaan. Massatuotantoveneissä puolestaan päästään suurtuotannon etuihin mm. automatiikkaa ja valmiita moduuleja hyödyntämällä.

      Suunnittelussa HR käyttää nykyisin German Frersiä, joka ei ole sieltä halvimmasta päästä suunnittelijoita. Pienemmät sarjat myös nostavat suunnittelun kustannuksia per vene.

      Se brändilisä on sitten neljäs komponentti, ja ehkä vaikeimmin mitattava asia. Onko Audi A4 oikeasti tuplasti parempi auto kuin Toyota Avensis? Tähän ikuisuuskysymykseen tuskin löytyy oikeaa vastausta, mutta yleisesti brändilisä muodostuu silloin, kun joku on valmis maksamaan preemion jostain tuotteesta ilman objektiivisesti perusteltavaa syytä. Ostajalla on siis tiedonkaltainen tunne, että Audi on parempi auto kuin Toyota.

      Pari eri aikakauden HR:ää omistaneena voin sanoa, että ihmisten tekemiä veneitä nekin ovat hyvässä ja pahassa. En ole samaa mieltä kaikista veistämön tekemistä valinnoista ja kritiikkini liittyy siihen, että HR ei ole kovin moderni veistämö omaksumaan uudenlaisia valmistusmenetelmiä, vaikka uudemmissa malleissa tiettyjä asioita onkin tehty paremmin. Yleisesti suunnittelutyö on tehty kuitenkin veneissä todella huolella, ne ovat tukevasti rakennettuja ja matkapurjehduksen näkökulmasta meriolosuhteisiin suunniteltuja. Veneet ovat kauniita niin ulkoa kuin sisältä ja jos katsoo verrokkeja tuossa noin 30-jalkaisten kokoluokassa, niin ei HR:lle ole hirveästi kilpailijoita ainakaan uudehkoista veneissä. Onhan joku 80-luvun klassikko Swan tai Baltic todella upea vene monella mittarilla, mutta HR:n parhaat ominaisuudet liittyvät nimen omaan mukavaan matkapurjehdukseen pienellä miehistöllä.

      • Joakim1

        HR:t ovat olleet usein punnittuna todella painavia, mutta esitetiedoissa ne ovat jopa keveympiäkin kuin vastaavankokoiset "halpikset". Nykyään ei punnitutkaan painot taida olla erityisen suuria. Nykymallistosta taitaa vain 310 olla Vene-lehdessä punnittu. Sen esitepaino on vain 4350 kg, mutta punnittuna painoi 5296 kg. Vertailussa vastassa oli Bavaria 32, jonka esitepaino oli 5200 kg ja punnittu 5237 kg.

        Käsittämätöntä, että nykyaikana voi olla noin suuri ero esitepainon ja punnituksen välillä. Suunnittelu ei siis vastaan alkuunkaan toteutusta, vaan jonnekin tulee todella paljon enemmän painoa. Kölissä se tuskin tulee joten muut osat painavat suunnitellun 2670 kg sijaan 3616 kg eli 35% enemmän. Voisihan tuosta vielä vähentää moottorin ja rikin, joiden painot varmasti on tarkasti tiedossa ja lienevät yhteensä n. 300 kg eli lisäpainoa 40% muissa osissa.

        Suunnittelutoimiston kalleudessa Farrin ja Frersin välillä tuskin on eroa. Ehkä J&J oli halvempi, mutta arvostettu sekin on. Mallikohtaisissa tuotanomäärissä tietysti on eroa, mutta ei valtavia, kun HR:n mallit vaihtuvat harvemmin ja Bavarian tuotanto ei enää ole useita tuhansia vuodessa.

        Sisustus on HR:ssä toki erittäin hieno ja viimeistelty ja lieneekin se pääsyy korkeaan hintaan puhtaan imagon lisäksi. Runkorakenne ei ole kovinkaan kaksinen, mutta aikaa kestäväksi osoittautunut. HR on yksi erittäin harvoja veistämöitä, jotka edelleen tekevät runkonsa (tai ainakin tekivät alle 10 v sitten) pääosin ruiskulaminoimalla ja ortoftaalihartsilla. Tuohan oli hyvin yleinen menetelmä pohjoismaisessa sarjatuotannossa 70- ja 80-luvulla, mutta muut veistämöt ovat jo viimeistään 90-luvulla siirtyneet käsin- tai alipainelaminointiin, jolla saadaan parempi lujuus/paino sekä myös vähemmän osmoosialtis rakenne. Ortoftaalihartsia taitavat monet muutkin käyttää pintalaminaattia lukuunottamatta, mutta itse kyllä olettaisin laatuveneessä olevan isoftaalihartsia tai mielummin vinyyliesteriä tai jopa epokisa. Ja tietysti ehdottomasti ei ruiskulaminointia.


      • PekkoPikkupoika

        Niinpä, ainoastaan halvimman kategorian veneissä päästään sarjatuotantovolyymeihin. Jos haluaa paremman ja nätimmän kuin Beneteau tms., joutuu heti siirtymään aivan toiseen hintaluokkaan, koska ne on väistämättä käsityönä tehtyjä. Yksi seikka on tietysti kustomointi. Bavaria ei kustomoi yhtään yksittäistä venettä, HR kustomoi. Tällä on arvoa joillekin ostajille.


    • AKJSHDF1
      • makuasia

        Miljööstä tulee mieleen lähinnä toimisto.


      • AEKI22
        makuasia kirjoitti:

        Miljööstä tulee mieleen lähinnä toimisto.

        Peukku ;)

        Mulla taas tuli mieleen IKEA-keittiö


      • Multahaisee

        HR:sta taas tulee mieleen se synkkä perunakellari. Toimisto ja IKEA keittiö ovat pitemmän viihtyisämpiä miljöitä viettää aikaansa kuin perunakellari. Tietty perunakellarin ominainen tuoksu saattaa alussa herättää maalaisromantiikkaa.


      • afds3412

        RM 1370, joka siis on suuri vanerivene, maksaa paljon paljon vähemmän kuin saman kokoinen HR. Kuitenkin se on parempi/nopeampi purjehtimaan ja käytännölliseksi suunniteltu.

        Ei se tietenkään syväyksensä (nostoköli, 1,42/3,35 m) vuoksi Itämerelle sovi, mutta muuten käyttöä ajatellen varmasti hyrrää parempi.


      • jooooo
        Multahaisee kirjoitti:

        HR:sta taas tulee mieleen se synkkä perunakellari. Toimisto ja IKEA keittiö ovat pitemmän viihtyisämpiä miljöitä viettää aikaansa kuin perunakellari. Tietty perunakellarin ominainen tuoksu saattaa alussa herättää maalaisromantiikkaa.

        Perunakellarille haisee, sanoi kettu pihlajanmarjoista.


      • 12-1
        jooooo kirjoitti:

        Perunakellarille haisee, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

        Jos pilssi on syvä, on pohjalla aina enemmän tai vähemmän vettä. Sen kunnollinen puhtaanapito kauden aikana ei onnistu. HR:ssä on pohjatulppa, jonka voi avata telakoinnin aikana. Tällöin pilssin pesu onnistuu joten kuten. Kaikki eivät avaa tulppaa talveksi ja kellarin homehaju on siitä merkkinä. Ilman kunnon pesua, pilssi alkaa haista tunkkaiselta.
        Nykyveneissä pohjatukit muodostavat hiukan pilssiä vastaavan vesitilan. Omassa veneessäni ei ole tavallisesti vettä turkkilevyjen alla, koska satunnaiset vedet on helppo poistaa heti. Ei tarvitse takapuoli pystyssä pää alaspäin kurotella syvän pilssin onkaloa. Pilssivenettä en huoli enää.


      • eri.vuosikymmen
        12-1 kirjoitti:

        Jos pilssi on syvä, on pohjalla aina enemmän tai vähemmän vettä. Sen kunnollinen puhtaanapito kauden aikana ei onnistu. HR:ssä on pohjatulppa, jonka voi avata telakoinnin aikana. Tällöin pilssin pesu onnistuu joten kuten. Kaikki eivät avaa tulppaa talveksi ja kellarin homehaju on siitä merkkinä. Ilman kunnon pesua, pilssi alkaa haista tunkkaiselta.
        Nykyveneissä pohjatukit muodostavat hiukan pilssiä vastaavan vesitilan. Omassa veneessäni ei ole tavallisesti vettä turkkilevyjen alla, koska satunnaiset vedet on helppo poistaa heti. Ei tarvitse takapuoli pystyssä pää alaspäin kurotella syvän pilssin onkaloa. Pilssivenettä en huoli enää.

        Miksi syvässä pilssissä olisi vettä, mutta matalammassa ei? Kuutosen tai kasin osalta väite pitää paikkansa, sillä eihän vanhat puuveneet juuri koskaan täysin tiiviitä ole. Mutta sellaisiin verrattuna HR:n pilssiä voisi luonnehtia matalaksi, hyvin helpolla käsi yltää sen pohjaan saakka. Mainitsemasi kurottelu todellakin kuuluu aivan toiseen aikakauteen ja rakenteeseen.


    • Tuulisaari

      Nettiveneen 310 on ollut myynnissä "tuoreudestaan" huolimatta useamman vuoden, hinta pudonnut muistaakseni 160t€ >140t€. On siinä 9-metrisellä hinta kohdallaan.

    • käy.katsomassa

      Jos ei vuorotellen halpiksessa ja HR:ssä käymällä omin silmin erota, mistä hintaero tulee, on jo melkoinen puusilmä. Ei se puutyö sinällään venettä paremmaksi tai kestävämmäksi tee, mutta on sitä vain kiva katsoa. HR ei ole minun tyyppiäni, mutta osaan sitä tyyliä kyllä arvostaa. Jos asialla ei itselle ole arvoa, ei siitä sitten kannata maksaakaan vain sen takia, että joku vierailija tulisi kateelliseksi.

      • Hienopuuseppä

        Minun mielestäni tuo puutyön hinta on jotenkin järisyttävän kallista näissä ruotsin laatuveneissä, kuitenkin. Komeaahan se on, mutta ylimääräistä sataa tonttua en itse siitä maksaisi.


      • Hienopuuseppä kirjoitti:

        Minun mielestäni tuo puutyön hinta on jotenkin järisyttävän kallista näissä ruotsin laatuveneissä, kuitenkin. Komeaahan se on, mutta ylimääräistä sataa tonttua en itse siitä maksaisi.

        HR:n asiakkaalle sadan tonnin hintaero ei ole ratkaisevaa veneen hankinnassa. Bavan ostajalle 10 000 on jo suuri ero. Uuden Swanin ostajalle puoli miljoonaa on aina pelivaraa. Balticilla taas miljoona euroa on pikkurahoja. Ihmisiä ja tarpeita on erilaisia.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        HR:n asiakkaalle sadan tonnin hintaero ei ole ratkaisevaa veneen hankinnassa. Bavan ostajalle 10 000 on jo suuri ero. Uuden Swanin ostajalle puoli miljoonaa on aina pelivaraa. Balticilla taas miljoona euroa on pikkurahoja. Ihmisiä ja tarpeita on erilaisia.

        Jos nyt puhutaan "normaalikokoisista" veneistä, ei HR voi millään nostaa hintaa sadalla tonnilla. Taatusti myynti romahtaisi ja asiakkaat siirtyisivät muihin merkkeihin. Tekeehän esim. X, Najad, Malö ja Saare hyvin samankaltaisia veneitä. Ja saattaa se ostaja siirtyä toisenlaiseenkin veneeseen.

        Sama pätee Bavariaa, Swania ja Balticia miettivälle. Kyllä ne kaikki katsovat hintaa.

        En usko, että on eroa, jos vertaat 200 000 € maksavan Bavarian ja HR:n ostajaa, siinä onko 10 tonnia vai 100 tonnia suuri ero. 10 tonnia on vain 5% ero eli aika mitätön molemmissa. 100 tonnia taas 50% eli aivan valtava ero.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Jos nyt puhutaan "normaalikokoisista" veneistä, ei HR voi millään nostaa hintaa sadalla tonnilla. Taatusti myynti romahtaisi ja asiakkaat siirtyisivät muihin merkkeihin. Tekeehän esim. X, Najad, Malö ja Saare hyvin samankaltaisia veneitä. Ja saattaa se ostaja siirtyä toisenlaiseenkin veneeseen.

        Sama pätee Bavariaa, Swania ja Balticia miettivälle. Kyllä ne kaikki katsovat hintaa.

        En usko, että on eroa, jos vertaat 200 000 € maksavan Bavarian ja HR:n ostajaa, siinä onko 10 tonnia vai 100 tonnia suuri ero. 10 tonnia on vain 5% ero eli aika mitätön molemmissa. 100 tonnia taas 50% eli aivan valtava ero.

        Tarkoitin, että se, että HR-ostajat saisivat saman kokoisen Jeanneaun pari sataa tonnia halvemmalla, ei ratkaise heidän venevalintaansa. Varmaan myös kustomoinnista ollaan valmiita maksamaan kymmeniä tuhansia, esim. kerrossänky parisängyn tilalle tai yksi hytti verstaaksi, erilainen riki tms. Bavarioita ei välttämättä enää edes saa. HR-veneitäkään tuskin saa 200 000 eurolla eikä ainakaan ole samankokoinen kuin se 200te Bava.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Tarkoitin, että se, että HR-ostajat saisivat saman kokoisen Jeanneaun pari sataa tonnia halvemmalla, ei ratkaise heidän venevalintaansa. Varmaan myös kustomoinnista ollaan valmiita maksamaan kymmeniä tuhansia, esim. kerrossänky parisängyn tilalle tai yksi hytti verstaaksi, erilainen riki tms. Bavarioita ei välttämättä enää edes saa. HR-veneitäkään tuskin saa 200 000 eurolla eikä ainakaan ole samankokoinen kuin se 200te Bava.

        En menisi lokeroimaan veneenostajia noin tiukasti. Kyllä Bavarioita ja vastaavia ovat ostaneet monet, jotka ovat ennen omistaneet "laatumerkin" tai joilla oli vaihtoehtona myös "laatumerkki". Varmasti löytyy myös niitä, joiden valinta on ollut HR:n ja Bavarian tai Jenneaun välillä.

        Onhan tuossa monta vaihtoehtoa. Haluaa kuintekin isompaa venettä, mutta iso HR menee yli budjetin. Molemmat mahtuvat budjettiin, mutta laittaa rahat mielummin autoon/osakkaisiin/kesämökkiin tms. HR olisi käytetty ja "halpis" uusi tai uudempi.

        Molempia ostetaan aivan varmasti sekä viimeisillä rahoilla että taskurahalla. Molempia myös käteisellä ja lainalla.


    • dfa1432

      Onko Malö parempi kuin HR? Miksi on tai ei ole?

      • HR312

        HR, Malö ja Najad, ehkä myös Forgus ovat kaikki samaa Örustin laatua.


    • Skandisti

      Yksi asia, johon kiinnitin kesän aikana huomiota on varustuksen kokoluokka. Meillä on scandi vene, johon veneen alkuperäinen ostaja on tilanut kaikki heloitukset jne. reilusti ylikokoisina. Kun laiturissa katsoo viereisiä saman kokoisia tai isompia bavoja, niin niissä ei ole yhdessäkään ollut saman kokoisia vinsseja tms. kuin meillä. Monessa X:ssä tai HR:ssä on kuitenkin näkynyt vastaavaa ylikoko ajatusta heloituksessa.

      Miksi näin? Joakimin vastaus on, että bavaan saa kaiken myös ylikokoa. Mutta kun bavassa optimoidaan hintaa, niin niitä ei osteta ylikokoisina, sama koskee moottoria ja kaikkea muuta. Filosofia on erilainen - toisessa pyritään varmasti kestävään ja toisessa halpaan. Sisusta on se näkyvin osa. Meillä sisusta on pääosin umpitiikkiä (älyttömän painava) Bavariassa ei ole. Meillä tiikkikansi on ollut alunperin 12 mm istunkaukalossa ja 16 - 20 mm tietyissä listoituksissa ja 10 - 12 mm kannessa. Bavariassa voi olla 6 tai 8 mm ja ei varmasti ole eri paikoissa käytetty erpaksuisia osia sen mukaan, miten veistämö on miettinyt eri alueiden kuluvan.

      Bava 35 match on varmasti erittäin hyvä vene monella tapaa. Mutta se on suunniteltu mahdollisimman nopeaksi mahdollisimman halvalla. Joakim olet varmasti päivittänyt heloitusta jne. ja muokannut venettä mieleiseksi ja homma toimii sinulle hyvin.

      Tämä on ihan sama juttu kuin Skoda ja Audi - samat moottorit, mutta Audit on vaan paljon paremmin tehty ja ykstyiskohdat hierottu pidemmälle jne. materiaalit on parempia. Skoda on suomen suosituin auto - kuten venepuolella bava.

      • Difkffkfk

        Siis veneeseesi alkuperäinen ostaja on tilannut heloituksen reilusti ylikokoisena. Muuten näin ei olisi. Sitten ihan oikein toteat Joakimin ”suusta”, että myös bavaan voi tilata kaiken ylikokoisena. Mutta kuka siis optimoi hintaa siten, että niitä ei Bavoissa ole ? Ilmeisesti Bavarian ostaja, jos ne voi halutessaan siihenkin tilata ylikokoisena. Ei kai se ole Bavarian vika jos Bavarian ostaja ei halua ostaa veneeseensä ylikokoista heloitusta ? Ostaja saa juuri sellaisen heloituksen kuin haluaa.

        Missä veneessä sisustus on umpitiikkiä ? Kaikissa näkemissäni veneissä, niin Swaneissa, HR:issä kuin Bavarioissakin sisustus on reunalistoja yms. detaljeja lukuunottamatta tehty vanerista. Kalliimmissa veneissä noita detaljeja on enemmän. Vanerin päällä on sitten jonkun paksuinen tiikki-, mahonki-, tms viilu.

        Onko Bavaria 35 Match suunniteltu mahdollisimman halvalla ? Yleensä teollisuudessa suunnitteluun käytetään sitä enemmän rahaa mitä suuremmaksi valmistusmäärä on ajateltu.

        Paksumpi tiikkikansi on toki kalliimpi tehdä. Mutta veneen pitkäikäisyyttä ajatellen paras tiikkikansi on 0 mm paksu, eli ei tiikkikantta ollenkaan. Ainakin jos ei puhuta alipaineella ilman ruuveja kiinni liimatusta tiikkikannesta.


      • tosielämässä
        Difkffkfk kirjoitti:

        Siis veneeseesi alkuperäinen ostaja on tilannut heloituksen reilusti ylikokoisena. Muuten näin ei olisi. Sitten ihan oikein toteat Joakimin ”suusta”, että myös bavaan voi tilata kaiken ylikokoisena. Mutta kuka siis optimoi hintaa siten, että niitä ei Bavoissa ole ? Ilmeisesti Bavarian ostaja, jos ne voi halutessaan siihenkin tilata ylikokoisena. Ei kai se ole Bavarian vika jos Bavarian ostaja ei halua ostaa veneeseensä ylikokoista heloitusta ? Ostaja saa juuri sellaisen heloituksen kuin haluaa.

        Missä veneessä sisustus on umpitiikkiä ? Kaikissa näkemissäni veneissä, niin Swaneissa, HR:issä kuin Bavarioissakin sisustus on reunalistoja yms. detaljeja lukuunottamatta tehty vanerista. Kalliimmissa veneissä noita detaljeja on enemmän. Vanerin päällä on sitten jonkun paksuinen tiikki-, mahonki-, tms viilu.

        Onko Bavaria 35 Match suunniteltu mahdollisimman halvalla ? Yleensä teollisuudessa suunnitteluun käytetään sitä enemmän rahaa mitä suuremmaksi valmistusmäärä on ajateltu.

        Paksumpi tiikkikansi on toki kalliimpi tehdä. Mutta veneen pitkäikäisyyttä ajatellen paras tiikkikansi on 0 mm paksu, eli ei tiikkikantta ollenkaan. Ainakin jos ei puhuta alipaineella ilman ruuveja kiinni liimatusta tiikkikannesta.

        Jos ei Välimerelle tai sitä etelämmäs mennä, kestää kunnon tiikkikansi veneen pitkän eliniän ja on suuri mukavuustekijä.

        Mun veneessä isommat tasopinnat, kuten laipiot, on vaneria. Mutta jo vetolaatikoissa vain pohja on vaneria, muut osat umpipuuta.

        Kyllä Match on suunniteltu mahdollisimman halvalla. Kuten sarjatuotannossa yleensä, suunnittelun painopiste on tuotantokustannusten optimointia.

        Mitä on muuten ylikokoinen heloitus? Tässä ei nyt puhuta siitä, että tonnin veneeseen asennettaisiin kymmenen tonnia kestävät knaapit, vaan käyttöä keventävistä isommista vinsseistä, kitkaa vähentävistä suurempihalkaisijaisista plokeista yms. Jos kohdallesi sattuu vaikka Grand Soleil ja bavabenejanne vierekkäin, voit tehdä silmämääräisen vertailun.


      • Skandisti
        tosielämässä kirjoitti:

        Jos ei Välimerelle tai sitä etelämmäs mennä, kestää kunnon tiikkikansi veneen pitkän eliniän ja on suuri mukavuustekijä.

        Mun veneessä isommat tasopinnat, kuten laipiot, on vaneria. Mutta jo vetolaatikoissa vain pohja on vaneria, muut osat umpipuuta.

        Kyllä Match on suunniteltu mahdollisimman halvalla. Kuten sarjatuotannossa yleensä, suunnittelun painopiste on tuotantokustannusten optimointia.

        Mitä on muuten ylikokoinen heloitus? Tässä ei nyt puhuta siitä, että tonnin veneeseen asennettaisiin kymmenen tonnia kestävät knaapit, vaan käyttöä keventävistä isommista vinsseistä, kitkaa vähentävistä suurempihalkaisijaisista plokeista yms. Jos kohdallesi sattuu vaikka Grand Soleil ja bavabenejanne vierekkäin, voit tehdä silmämääräisen vertailun.

        Juurikin näin.


      • Joakim1

        Kaikissa veneissä ja autoissa valmistaja optimoi hintaa eli pyrkii valmistamaan valitsemansa laisen tuotteen mahdollisimman halvalla. Ei HR ole tästä mikään poikkeus Audista puhumattakaan.

        Audi/VW/Skoda on hyvin mielenkiintoinen laatukäsitteen vertailukohta. Jos koneeksi on valittu sama, ei noissa ole eroa suorituskyvyn, kulutuksen jne. osalta. Alustastakin saattaa olla sama, joten tuskin ajettavuudenkaan kannalta on eroa. Kaikki nuo kestävät yhtä pitkään (kilometreinä tai vuosina), joten ei se "laatu" ja lisähinta tuo kestävyyttäkään lisää.

        Sama pätee kaikkien autojen osalta eli "laatu" ja kalliimpi hinta ei tee autosta pitkäikäisempää eikä varsinkaan vähävikaisempaa. Usein lähinnä päinvastoin eli huomattavan kalliit autot vaativat enemmän huolenpitoa ja niissä on paljon vikoja, joiden korjaaminen on kallista.

        Kallis hinta ei myöskään tuo parempaa kolarikestävyyttä autoissa. Ehlä vielä 20 vuotta sitten toi.

        Sekä autoissa että veneissä "laatu" tuntuu olevan enemmänkin sisustuksen ulkonäköä ja tuntumaa.

        Bavaria on puhtaasti matkakäyttöön tehty, joten sen heloitusta ei ole reilua verrata C/R-veneisiin, kunte X ja Grand Soleil. HR:ään ehkä voi verrata, mutta ei ehkä senkään suunniteltu käyttö ole vastaavaa.

        Bavarioissa vinssit ja muut helat ovat helavalmistajien suositusten mukaisia. Niin on melkein kaikissa muissakin veneissä. Tietysti suosituksissa usein löytyy kaksi tai jopa kolme vaihtoehtoista kokoa, jotka ovat helavalmistajan suosittelemia. Useissa veneissä voi lisävarustelistalta poimia suurempia tai lisävinssejä.

        C/R veneisiin voi sitten paremmin verrata jo yli 10 vuotta sitten poistunutta Bavaria Match sarjaa tai vaikkapa Beneteau First sarjaa, joka sekin on jo poistumasa ellei poistunut. Noissa heloitus on täysin vertailukelpoinen minkä tahansa muun C/R-veneen kanssa. Firsteissä on ollut jopa poikkeuksellisen suuria vinssejä, esim. 31.7:ssa 48:t skuuttivinssit (vs. HR 310 40).

        Bavaria Cruisereiden heloitus varmasti olisi kovin puutteellinen kisakäytössä tai matkakäytössä, jossa kaipaa vastaavaa heloitusta. Sama lienee myös HR:n tilanne, vaikka se varmasti parempi onkin.

        Itse olen aina tehnyt muutoksia heloitukseen ja samoin tekevät kaikki vastaavasti purjehtivat tuttuni riippumatta veneen laatu- ja hintatasosta. Bavaria Matchissa muutokset eivät ainakaan ole isompia kuin kavereiden paljon kallimmissa. Monet muutoksista ovat makuasioita. Esimerkiksi muutin alaliikin taljasäätöiseksi lisäämällä rapulukon ja lisävälityksen puomin sisällä olevan jatkeeksi. Alkuperäinen tuli vinssivapauttimen kautta vinssille. Lisäsin myös inhaulerit, joita en muista nähneeni vakiona missään tuon ikäluokan veneessä. Hekin säätösysteemiä muutin aika paljon lisäten välistystä ja tuoden säädöt levankisäätöjen viereen. Kaikki muutokset heloitukseen yhteensä taisivat maksaa n. 100 € itse asennettuna.


      • Väärämateriaali

        "Meillä sisusta on pääosin umpitiikkiä (älyttömän painava) Bavariassa ei ole."
        Umpitiikkiä ei käytetä yleensä kuin listoissa, koska viilutettu vaneri on materiaalina parempi, se ei vääntyile, eikä halkea. Umpitiikin käyttö väärässä paikassa ei todellakaan ole osoitus laadusta. Se osoittaa pikemminkin ymmärryksen puutetta.


      • Joakim1
        tosielämässä kirjoitti:

        Jos ei Välimerelle tai sitä etelämmäs mennä, kestää kunnon tiikkikansi veneen pitkän eliniän ja on suuri mukavuustekijä.

        Mun veneessä isommat tasopinnat, kuten laipiot, on vaneria. Mutta jo vetolaatikoissa vain pohja on vaneria, muut osat umpipuuta.

        Kyllä Match on suunniteltu mahdollisimman halvalla. Kuten sarjatuotannossa yleensä, suunnittelun painopiste on tuotantokustannusten optimointia.

        Mitä on muuten ylikokoinen heloitus? Tässä ei nyt puhuta siitä, että tonnin veneeseen asennettaisiin kymmenen tonnia kestävät knaapit, vaan käyttöä keventävistä isommista vinsseistä, kitkaa vähentävistä suurempihalkaisijaisista plokeista yms. Jos kohdallesi sattuu vaikka Grand Soleil ja bavabenejanne vierekkäin, voit tehdä silmämääräisen vertailun.

        "Kyllä Match on suunniteltu mahdollisimman halvalla. Kuten sarjatuotannossa yleensä, suunnittelun painopiste on tuotantokustannusten optimointia."

        Siis suunniteltu mahdollisimman halvalla ei suunniteltu mahdollisimman halvaksi? Vai jopa molempia?

        Yachtissa oli aikanaa muutaman lehden mittainen juttusarja uuden Bavaria-mallin synnystä. Kyllä sen suunnitteluun käytettiin valtavasti rahaa ja aikaa. Ehkä HR pystyy käyttämään yhtä paljon, kun se tekee suuria sarjoja (onko sarjatuotantovene?), mutta FG, Arcona ja vastaavat eivät varmasti pysty.

        Match-sarjasta tiedän yksityiskohtana, että 35 piti olla 34. Siitä oli jo esitteet ja muotit, mutta päädyttiin muuttamaan suunnittelu vastaamaan uusimpia trendejä C/R-suunnittelussa ja tehtiin koko homma uusiksi. Monessa paikassa on edelleen tuon 34:n tiedot, vaikka sitä ei koskaan myyty, vaan jo tilanneille annettiin 35. Esimerkiksi täällä on 34:n mitat: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5270 Harvalla muulla on ollut varaa tehdä muotit ja sitten tuhota ne tekemättä ainuttakaan venettä.

        Ei tietystikään myöskään pidä paikkansa, että yksikään Bavaria olisi suunniteltu mahdollisimman halvaksi. Matchissä esimerksiksi on lyijyköli, rod-vantit jne. kalliita ratkaisuja, joita ei edes ole läheskään kaikissa C/R-"laatu"veneissä. Rungot tehdään käsinlaminoimalla, vaikka ruiskulaminoimalla saadaan halvempaa ja nopeammin. Rungot ovat kerrosrakennetta, vaikka umpilaminaatti olisi halvempi. Pohjapalkisto ja laipiot on laminoitu runkoon, vaikka liimaaminen olisi nopeampaa ja halvempaa. Listaa voi jatkaa loputtomiin.

        Varmasti voisi tehdä selvästi Bavariaa halvemman veneen ja onhan niitä tehtykin. Onko niille sitten kysyntää tarpeeksi ja voiko myyntihinnan pitää riittävän lähellä Bavarian hintatasoa on toinen juttu.


      • tosielämässä
        Joakim1 kirjoitti:

        "Kyllä Match on suunniteltu mahdollisimman halvalla. Kuten sarjatuotannossa yleensä, suunnittelun painopiste on tuotantokustannusten optimointia."

        Siis suunniteltu mahdollisimman halvalla ei suunniteltu mahdollisimman halvaksi? Vai jopa molempia?

        Yachtissa oli aikanaa muutaman lehden mittainen juttusarja uuden Bavaria-mallin synnystä. Kyllä sen suunnitteluun käytettiin valtavasti rahaa ja aikaa. Ehkä HR pystyy käyttämään yhtä paljon, kun se tekee suuria sarjoja (onko sarjatuotantovene?), mutta FG, Arcona ja vastaavat eivät varmasti pysty.

        Match-sarjasta tiedän yksityiskohtana, että 35 piti olla 34. Siitä oli jo esitteet ja muotit, mutta päädyttiin muuttamaan suunnittelu vastaamaan uusimpia trendejä C/R-suunnittelussa ja tehtiin koko homma uusiksi. Monessa paikassa on edelleen tuon 34:n tiedot, vaikka sitä ei koskaan myyty, vaan jo tilanneille annettiin 35. Esimerkiksi täällä on 34:n mitat: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5270 Harvalla muulla on ollut varaa tehdä muotit ja sitten tuhota ne tekemättä ainuttakaan venettä.

        Ei tietystikään myöskään pidä paikkansa, että yksikään Bavaria olisi suunniteltu mahdollisimman halvaksi. Matchissä esimerksiksi on lyijyköli, rod-vantit jne. kalliita ratkaisuja, joita ei edes ole läheskään kaikissa C/R-"laatu"veneissä. Rungot tehdään käsinlaminoimalla, vaikka ruiskulaminoimalla saadaan halvempaa ja nopeammin. Rungot ovat kerrosrakennetta, vaikka umpilaminaatti olisi halvempi. Pohjapalkisto ja laipiot on laminoitu runkoon, vaikka liimaaminen olisi nopeampaa ja halvempaa. Listaa voi jatkaa loputtomiin.

        Varmasti voisi tehdä selvästi Bavariaa halvemman veneen ja onhan niitä tehtykin. Onko niille sitten kysyntää tarpeeksi ja voiko myyntihinnan pitää riittävän lähellä Bavarian hintatasoa on toinen juttu.

        Aikanaan messuilla kävin katsomassa Matchia. Mielestäni siinä enimmäkseen asiat olivat niinkuin niiden pitäisikin olla. Se mikä jäi silloin hämmästyttämään, oli melkoisen rupinen köli. Varsin tikkuinen kädensijaksi tarkoitettu tukitolppa sen sijaan ei hämmästyttänyt. Kaiken kaikkiaan olisin hyvin voinut harkita Matchin ostamista, jos veneen osto olisi silloin ollut ajankohtainen. Niin kölin kuin sen tolpankin olisi pienellä työllä itse silittänyt. Veneen luonne olisi ollut minun makuuni.


      • Joakim1 kirjoitti:

        "Kyllä Match on suunniteltu mahdollisimman halvalla. Kuten sarjatuotannossa yleensä, suunnittelun painopiste on tuotantokustannusten optimointia."

        Siis suunniteltu mahdollisimman halvalla ei suunniteltu mahdollisimman halvaksi? Vai jopa molempia?

        Yachtissa oli aikanaa muutaman lehden mittainen juttusarja uuden Bavaria-mallin synnystä. Kyllä sen suunnitteluun käytettiin valtavasti rahaa ja aikaa. Ehkä HR pystyy käyttämään yhtä paljon, kun se tekee suuria sarjoja (onko sarjatuotantovene?), mutta FG, Arcona ja vastaavat eivät varmasti pysty.

        Match-sarjasta tiedän yksityiskohtana, että 35 piti olla 34. Siitä oli jo esitteet ja muotit, mutta päädyttiin muuttamaan suunnittelu vastaamaan uusimpia trendejä C/R-suunnittelussa ja tehtiin koko homma uusiksi. Monessa paikassa on edelleen tuon 34:n tiedot, vaikka sitä ei koskaan myyty, vaan jo tilanneille annettiin 35. Esimerkiksi täällä on 34:n mitat: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5270 Harvalla muulla on ollut varaa tehdä muotit ja sitten tuhota ne tekemättä ainuttakaan venettä.

        Ei tietystikään myöskään pidä paikkansa, että yksikään Bavaria olisi suunniteltu mahdollisimman halvaksi. Matchissä esimerksiksi on lyijyköli, rod-vantit jne. kalliita ratkaisuja, joita ei edes ole läheskään kaikissa C/R-"laatu"veneissä. Rungot tehdään käsinlaminoimalla, vaikka ruiskulaminoimalla saadaan halvempaa ja nopeammin. Rungot ovat kerrosrakennetta, vaikka umpilaminaatti olisi halvempi. Pohjapalkisto ja laipiot on laminoitu runkoon, vaikka liimaaminen olisi nopeampaa ja halvempaa. Listaa voi jatkaa loputtomiin.

        Varmasti voisi tehdä selvästi Bavariaa halvemman veneen ja onhan niitä tehtykin. Onko niille sitten kysyntää tarpeeksi ja voiko myyntihinnan pitää riittävän lähellä Bavarian hintatasoa on toinen juttu.

        Onhan siinä valtava ero, kun käy Bavariassa tai HRssä. Bavariassa kaikki on tehty mahdollisimman yksinkertaisesti ja työtä säästäen. HR taas on täynnä hienoja yksityiskohtia, joiden tekeminen on vaatinut valtavasti aikaa. Bavaria veneenä voisi minulle hyvin käydä, mutten ikinä kuvittelisi sen olevan HR:ää vastaava viimeistelyltään.


    • adfs413q

      "Tämä on ihan sama juttu kuin Skoda ja Audi - samat moottorit, mutta Audit on vaan paljon paremmin tehty ja ykstyiskohdat hierottu pidemmälle jne."

      Kyllä se Audin ero Skodaan on hyvin mitätön. On helppo vertailla, kun pihassa on molemmat.

      Kysymyshän on siitä, mitä autoon valitsee. Audin pienin crossover maksaa halvimmilla vaihtoehdoilla 35 tuhatta, mutta kun raksii lisävarusteet, hintaa tulee 75 tuhatta.

      Ihan samalla tavalla Skodankin voi varustella. Perusaudi on tavallinen kansankippo, lisää saa vain isolla rahalla.

      • SkodaKuski

        Audin ja Skodan ero on nimenomaan valituissa materiaaleissa ja suunnittelussa. Lisäksi Audi on paljon hiljaisempi, kuin Skoda ajaessa. Kaikin puolin Audi on laadukkaamman oloinen.

        Meiltäkin löytyy molemmat pihasta. A3 ja Octavia. A3 on laadullisesti aivan eri tasolla ja paljon mielyttävämpi jne. Molemmat autot meillä on hyvin lähellä perusversioita.

        Ikävä kyllä minä ajan Skodalla :(.

        Se joka ei huomaa eroa tarvitsee uudet rillit ja kuulokojeen jne.


    • asfd34123

      Eivätpä nuo premiummerkit pärjää melumittauksissa sen paremmin kuin halvemmatkaan. Paljon riippuu pelkästään rengastuksesta.

      Kyllä se mittari on paljon luotettavampi kuvaamaan todellisuutta kuin korva.

      • joopajoooo

        Silmän, persnahkan ja korvan kautta se todellisuus aistitaan.


      • Skandisti

        Premiummerkit nimenomaan pärjää melutesteissä. Käyppä kokeilemassa Skodalla 200 km/h Saksassa baanalla ja esim. 3 sarjan BMW:llä tai Audi A4:sella sama juttu. Skodalla ei jaksa ajaa pitkään tollasta nopeutta kun renkaat ja moottori huutaa. Premium merkeillä jaksaa - ja tämä nyt ihan 100% kokemukseen perustuen.

        Jos ei erota bavassa ja hr:ssä laatueroja tai skodassa ja audissa, niin näin se varmaan on ko. arvioijalle. Samalle herralle voin sanoa, että euron kellostakin näkee aan, mutta jotenkin vaan esim. Omega tai Rolex vaikuttaa paremmin tehdyiltä jalaadukkaamilta, vaikka ne ei aina ole yhtä tarkkoja kuin 1 € kellot.


      • mistä.kyse
        Skandisti kirjoitti:

        Premiummerkit nimenomaan pärjää melutesteissä. Käyppä kokeilemassa Skodalla 200 km/h Saksassa baanalla ja esim. 3 sarjan BMW:llä tai Audi A4:sella sama juttu. Skodalla ei jaksa ajaa pitkään tollasta nopeutta kun renkaat ja moottori huutaa. Premium merkeillä jaksaa - ja tämä nyt ihan 100% kokemukseen perustuen.

        Jos ei erota bavassa ja hr:ssä laatueroja tai skodassa ja audissa, niin näin se varmaan on ko. arvioijalle. Samalle herralle voin sanoa, että euron kellostakin näkee aan, mutta jotenkin vaan esim. Omega tai Rolex vaikuttaa paremmin tehdyiltä jalaadukkaamilta, vaikka ne ei aina ole yhtä tarkkoja kuin 1 € kellot.

        Skodaa ei ole suunniteltu ajettavaksi 200 km/h, Audi ja bemari on. Se on ero suunnittelutavoitteissa, ei laadussa. Aivan vastaava ero on Bavarian Cruiser- ja Match- mallistojen välillä, eikä niissäkään ole laatueroa.

        Jos muuten laittaa Skodaan ja Audiin samat renkaat, huutaako Skodan renkaat, mutta Audin ei?


      • Skandisti
        mistä.kyse kirjoitti:

        Skodaa ei ole suunniteltu ajettavaksi 200 km/h, Audi ja bemari on. Se on ero suunnittelutavoitteissa, ei laadussa. Aivan vastaava ero on Bavarian Cruiser- ja Match- mallistojen välillä, eikä niissäkään ole laatueroa.

        Jos muuten laittaa Skodaan ja Audiin samat renkaat, huutaako Skodan renkaat, mutta Audin ei?

        Vaikka Audissa ja Skodassa on eri renkaat. Audissa paljon leveämmät ja matalaprofiilisemmat, niin silti Skoda on paljon äänekkäämpi. Skodan äänieristys jne. ei ole yhtä hyvä kuin Audissa.

        Skoda on paljon äänekkäämpi kaikissa nopeuksissa. Myös ajo-ominaisuudet on kaikissa nopeuksissa huonommat.


      • vwskodisti
        Skandisti kirjoitti:

        Vaikka Audissa ja Skodassa on eri renkaat. Audissa paljon leveämmät ja matalaprofiilisemmat, niin silti Skoda on paljon äänekkäämpi. Skodan äänieristys jne. ei ole yhtä hyvä kuin Audissa.

        Skoda on paljon äänekkäämpi kaikissa nopeuksissa. Myös ajo-ominaisuudet on kaikissa nopeuksissa huonommat.

        Audia en ole omistanut, mutta VW:n ja Skodan olen, molemmat samalla moottorilla ja vaihteistolla. Nyt käytössä on Skoda, mutta toisinaan osuu se entinen volkkarikin käyttöön. Noita ei käytännössä mitenkään erota toisistaan, volkkari vain on vanhempi ja kuluneempi. Nippelit ja nappelitkin ovat suurimmalta osin identtiset. Jos istahtaa vastaavan kokoiseen Audiin, näkee kyllä pienen tyylieron sisustuksessa, mutta en oikein tiedä, miten niitä pitäisi ajaa, että erot ajo-ominaisuuksissa huomaisi. Ehkä hyvinkin siellä 200 km/h nopeuksissa huomaisi, mutta niin kovaa en ole koskaan millään autolla ajanut.

        Vastaavanlaiset eron huomaa HR:n ja bavabenejannen välillä. Kovempaa ei HR kulje, mutta kelissä se ei natise ja kaapinovet avautuvat. Jos HR lisäksi pärjäisi kisoissa, se kelpaisi mullekin. Tosin varaa siihen ei olisi.


    • kaori11

      Totta tuokin. HR on kyllä alkanut nykyisin kopioimaan sarjattuotantoveneiden ominaisuuksia, nyt on mm. ilmestyneet ensimmäiset tuplaratit. Suuremmissa malleissa aiemmin kopioitiin maaailmalta garage.

      Ensi keväänä lienee vuorossa ensimmäinen malli jossa aukeava perälauta. Innovaatiossa HR on aika kuollut firma, ei mikään edelläkävijä - kopioiva firma. Perheomistienen firma käsittääkseni kyseessä, ei taida olla RD budjettia olemassakaan.

      • siis.niinku

        Miten tuplaratit liittyvät sarjatuotantoveneisiin? Nehän ovat tulleet levenevien perien takia ensin raasereihin ja ehkä sitten joissain sarjatuotantoveneissä nostamaan statusta, tuovathan ne tuplat isomman veneen tuntua.


      • Homejaskandi

        Aivan höpöhöpöjuttuja nämä väitteet eri merkkien laatueroista. Xt tehdään Puolassa, Arconat eri alihankintapajoilla esim Eestissä. Liimapalkistot on, paitsi Benessä jne myös HRssä. Joka valmistaja käyttää samoja heloja kuten Harkenin ja Rutgersonin, samoja moottoreita jne. Runkojen kannalta ei lopulta ole olennaista merkitystä sillä, onko sandwich-rakenne vai ei. Suurin ero on hinnassa ja brändissä, aivan kuten autoissakin.


      • lipsuit_aiheesta

        HR tehdään Ruotsissa!


      • etsittennäe
        Homejaskandi kirjoitti:

        Aivan höpöhöpöjuttuja nämä väitteet eri merkkien laatueroista. Xt tehdään Puolassa, Arconat eri alihankintapajoilla esim Eestissä. Liimapalkistot on, paitsi Benessä jne myös HRssä. Joka valmistaja käyttää samoja heloja kuten Harkenin ja Rutgersonin, samoja moottoreita jne. Runkojen kannalta ei lopulta ole olennaista merkitystä sillä, onko sandwich-rakenne vai ei. Suurin ero on hinnassa ja brändissä, aivan kuten autoissakin.

        Taidatpa olla se ylempänä mainittu puusilmä, kun et sitä eroa näe, mistä hintaero syntyy.


    • Wester

      Seilaan 1974 mallisella Shipman 28:lla, enkä tiedä mihin autoon sitä vertaisi, (omistan hienon Renault 4:n), mutta molemmat toimivat hyvin ja tuottavat iloa yksinkertaisine ratkaisuineen. Brändit ei ole tässä tärkeintä.

      • asiaan.lopultakin

        Sinä näetkin pintaa syvemmälle ja olet selvästi löytänyt purjehduksesta sen ytimen. Peukutuksia.


    • Peruna2

      Mun vaimo kävi Italiassa kavereidensa kanssa ja osti Guccin lompakon hintaan 850 euroa. Se on nätti, se haisee hyvältä ja se on epäilemättä tehty enemmän käsityönä kuin Citymarketin lompakot ja on niitä parempi. Onko se sen hintaeron verran parempi? Ei. Miksi vaimo osti sen? Koska se Gucci.

    • Suutarijannu

      Jos minun vaimoni ostaisi 850 € maksavan Gucci käsilaukun...luulisin,että hän on tyhmä ,kuin saapas....ja HR 312 ei ainakaan ole kryssivene...eikä se 34 jalkainen...????En arvosta venettä saaristopurjehduksessa ,jos sillä ei voi kryssiä!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4350
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4275
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4006
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2877
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2551
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2118
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2104
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2023
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1675
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe