Heippa,
tietääkö kukaan löytyisikö Suomesta kauppaketjua, joka toisi maahan leveälestisiä miesten juoksukenkiä?
Ehdot:
- ei pronaatiotukea
- 2E tai vastaava leveys (ainakin Asicsilla ja Nikellä on tämä merkintä "suuressa maailmassa"). "Wide" olisi ok myös.
- koko 44 tai 45
Sanotaan, että monilla suomalaisilla on leveä lesti, mutta isojen ketjujen ostajista yksikään ei tunnu tietävän tätä. Melko erikoista, mitähän ne sitten tietävät. Kengännumerot? Niistäkin tosi usein oma kokoni lopussa. Ei ihme ettei kauppa käy.
Olen käyttänyt koko illan etsiäkseni kauppaa, johon tilattaisiin edes yhtä mallia näillä ehdoin. En ole löytänyt. Kai se on tilattava netistä joltain ulkomaiselta toimittajalta, mutta mieluusti kävisin hakemassa kengät jo huomenna koto-suomesta. Sanokaa että olen väärässä, että on jossain kauppa johon tilataan leveälestisiä kenkiä. Tallinnassa kuulemma on useampikin!
Leveälestiset kengät
56
11906
Vastaukset
- Jounirepo
Minulla juoksujalkineina altra. Ostin tampereen xxl kaupasta. Ovat sellaiset leveät malliltaan. Mukavat kun on omakin jalka leveä.
- Lättäjalka
Altrat mullakin on nyt ja XXL:stä ostettuna. Ne ovat muuten mainiot, mutta pohja on kova. Juoksen asfaltilla pääosin. Jos saisi altrat pehmeämmällä pohjalla, niin olisi napakymppi.
- Mammanajadi
Sellaisia tarvitsisin minäkin, naisten mallia ja koko 35. Jalkani on lyhyt mutta leveä ja crocsit ovat ainoat mukavat jalkineet.
Olen kuin Peppi Pitkätossu, kuljen liian suurissa kengissä.- Lättäjalka
Joo, samahan koskee myös tavallisiakin kenkiä. Ei leveälestisille mitään tarjolla. Kyllähän tämä näyttää siltä, että meiltä kuolevat kaikki vaate- ja urheiluliikkeet tätä menoa pois.
Ovatko tilaajat teinejä, jotka eivät voi tajuta että on muunkinlaisia ihmisiä kuin he itse?
Alkavatkohan virolaiset matkustamaan tänne sukkahousujen ja lenkkareiden kanssa. Siinä sitä onkin naureskelemista, kun osat ovat kääntyneet näin päin.
No onneksi on ulkomaalaisia verkkokauppoja eikä kaupankäyntiä ole vielä estetty. Jos löydän hyvät juoksukengät, tilaan samantien useamman parin, maksoi mitä maksoi. Ekan parin löytäminen on se ongelma, pitää odotella ennen kuin pääsee sovittamaan.
- Kiinnostaa.Minuakin
Muakin kiinnostaa tämä. Laitoin muutamaan firmaan kyselyn. Omat kengät menevät aina puhki pikkuvarpaiden kohdalta ja varpaat ovat mustana.
Tuntuu kuin valmistajat olisivat viime vuosina kaventaneet lestiä, mutta voihan toki jalkanikin olla levinnyt. - lestisopii
Löytyy Zalando verkkokauppa(suomen kielellä) ja ilmainen toimitus olen tilannut sieltä Acics 2 E leveä lesti ja kaksi mallia Acics GEl Foundation 2 E ja Gel Fortitude E, ovat hyvä kenkiä päkiässä ja kannassa Gel vaimennus ja on oikeasti leveä lesti.
- Runforest
Zalando on tosiaan Acics 2 E leveä lesti ja on huippukenkä ja leveä, tilaamalla saa viikossa, New Balancella on malli Wazee prism 2 E, mutta ei tahdo löytyä liikkeistä, soitin kerran maahantuojalle Sulftrade ja sanoi että heillä on varastossa(viime vuonna) ja käski mennä liikkeeseen ja liikkeen pitää tilata malli heiltä en kuitenkaan ruvennut hommaan vaan tilasin Zalandolta ja vaihdoin NB:N ACiCseen ja olen tyytyväinen ennen oli kaupassakin New balancen leveää lestiä saatavilla.
- hermopinne
Katso olisko Pomarilla. Ainakin kävely- ja talvikengät sain erinomaiset erikoiskengistä.
- Hyvähyvä
Pk seudulla pienemmän liikkeen olisi hyvä erikoistua myymällä tavallisen rinnalla 2E. sana levii, ostajia tulee lisää.
- Anonyymi
Nuo merkinnät 2E ja 4E ja 6E ovat USA:n systeemiä, esim. New Balance merkillä saattaa olla monilla kengillään (kaikki lenkkareita) noi kuutta eri kenkäleveyttä. Niitä ei kai yleensä myydä Euroopassa edes New Balancen Englannin verkkokaupassa.
https://www.newbalance.co.uk/
Tilasin kerran USA:sta, virallinen myyjä New Jerseyssä:
https://www.aperfectdealer.com/
Tulee postikulut ja 24% ALV, lisäksi varvastilan korkeutta saisi olla enemmän. Nykyään myynnissä on kai vain lenkkarityyppisiä kenkiä, myös juoksuun.
- hermopinne
Pomarin nettikauppa lähetti seuraavaksi päiväksi kengät.
- lestisopii
https://www.zalando.fi/asics-gel-foundation-13-2e-juoksukenkaeneutraalit-as142a0j0-k12.html
Tämmöiset ostin ja sopii leveään jalkaan.- Atidas
Hyvä hyvä nyt löytyi akics tossut leveä jalkaiselle.
- Akis
Aki supinoi. Käy kapea lapikas 45,5 tai 46.
- leveäjalka
Kaupoista mm xxl löytää Mizunon tossuja niissä on vähän leveäpi lesti ei kuitenkaan 2 E lestiä vastaava mutta pikkuisen leveämpi kuin moni muu merkki , esim Adidaksen tossut ovat kapeat ovat puristaneet minun jalkani niin monesti etten osta enään.
Käytän Acicin 2 E tossua on huippuhyvä, olen myös käyttänyt tavallista Acicia kun numeroa liian iso oltava samoin NB tossua ja numeroa liian ison ostanut sen kun kiristää nauhoilla kireäksi niin passaa.- Hokaykstoista
Hokan verkkokaupasta löytyy 2E tossuja ainaskin Cliftonii. Sillä varauksella, että pystyy juoksemaan pohjasta täysin tasaiseksi veistetyillä tossuilla. Kaikilta se ei onnistu, pohkeet kramppaa ja nilkat menee lukkoon.
- PP99
Miksi lättäjalat sitten harrastaa juoksua?
- Anonyymi
Vanha ketju mutta vastaanpa silti. Itsellä ei todellakaan ole mikään nk. lättäjalka vaan jopa korkea jalkaholvi mutta silti olen vaikeuksissa kun yritän löytää mitään sopivaa kenkää litteään ja hyvin leveään jalkaani. Ja suivaannuttaa tollaset kommentit että mikäpakko harrastaa juoksua. No mikä pakko laittaa kenkiä jalkaan ollenkaan... vähän kuin menet ostamaan kevättakkia ja myyjä myy toppatakkia ja sanoo että äläpä sitten mene lämpimällä kelillä ulos.
Ja pomarin kengät on kamalia, rumia ja muotopuolia.
Arvatkaapa onko hauskaa kun näihin räpylöihin yrittää löytää korkkareita... - Anonyymi
Koska lättäjalka on eri asia kuin lestin leveys. Jos lesti on liian kapea (kuten useimmissa kengissä itselleni), niin joudun ostamaan kengän numeron tai kaksi liian pitkäksi, että kengän leveys riittää ilman, että kenkä puristaa sivusuunnassa liikaa. Liian pitkä kenkä taas aiheuttaa, että kengän kärki taipuu juostessa väärin ja aiheuttaa monesti vaivaa varpaille.
Asian korjaus on ostaa kengät, jotka ovat riittävän leveitä ja tätä kutsutaan leveäksi lestiksi. Esimerkiksi lenkkareissa voi olla kokomerkintä 42.5(B) joka tarkoittaa kohtuullisen kapeaa lestiä. Vastavasti 42.5(2E) tai 42.5(4E) olisivat saman mittaisia kenkiä, mutta niissä on enemmän tilaa sivusuunnassa.
Moni ymmärtää, että esimerkiksi farkuissa pituus ja leveys on merkitty erikseen. Jostain syystä sama asia tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää, kun puhutaankin kengistä. Asiaa toki vaikeuttaa se, että historiallisista syistä johtuen kengien sivumitta ilmoitetaan kirjaimilla A, B, D, 2E tai 4E (nämä siis listattuna kapeimmasta leveimpään).
Itselleni on jäänyt vaikutelma, että edes monen kaupan sisäänostaja ei ole ymmärtänyt, että niillä kirjaimilla olisi jotain merkitystä.
- typeräkysymys
Mitenkäs se jalan malli juoksua estää? Jokaisen ihmisen pitää liikkua ja tuntea liikunnan riemu, toisilla on pienet neidin jalat ja toisilla isot jalat ei se miestä huononna ja itsellä on isot jalat mutta ei lättäjalat kylläkään mutta ei se lättäjalka juoksemista haittaa kun jumppaa jalkoja ym.
- PP99
No enhän minä liikunnan iloa ole keneltäkään kieltämässä. Ihmettelen vain sitä, että ihmiset, joilla on esim. jalkojen kanssa ongelmia välttämättä haluavat valita lajiksi juoksun. Työporukassakin on juuri yleinen keskustelu siitä, millainen tuki ja millainen merkki olisi sopiva kun on leveä ja ylipronatoiva lättäjalka. Ja sitten on nilkat ja polvet paskana. Ei sitä viitsi (varsinkaan pomolle…) suoraan sanoa, että jos on noin tykyt lättäjalat kuin sulla, etsi muu laji. Uinti tai pyöräily vaikka.
Eikä se jalkojen koko nyt juoksemiseen liity. Itsellä on nauhakengät kokoa 46/47 ja juoksu sujuu. [Kapeat ja holvikkaat, mutta vähemmälläkin tultaisiin toimeen kun pituutta on vain 175…]- Ulkomailta.Hyvinkin
No höpö höpö. Itselläkin on lättäjalat ja olen juossut ongelmitta 25 vuotta ainakin. Enemmän noilla kapeajalkaisilla tuntuu ongelmia olevan, ja tarvitaan ties mitä pronaatiotukea.
Leveälestinen kenkä riittää lättäjalalle aivan hyvin, jos ei huipputasolla harrasta. Siitä en osaa sanoa. Kengät tilataan ulkomailta, koska kotimaassa niitä ei ole myynnissä.
Juoksu siksi, että harrastukseen tarvittava rata alkaa kotiovelta. Halpa, ei kelloon sidottu, hieno ja kiva laji, saa olla ulkona. Mielestäni lättäjalkainen on tähän yhtä oikeutettu kuin kuka tahansa muukin.
Se on sitten toinen juttu, miksi lättäjalkaisille ei ole kotimaassa tarjontaa, mutta eihän täällä ole mitään muutakaan. Suurin osa myytävistä vaatteista on tiukkoja makkarankuoria, joten mukavammat vaatteet ostetaan tietysti netistä ulkomailta nekin. - PP99
Kuten jo sanoin, en minä liikuntaa keltään kiellä. Jos juoksu lättäjaloilla kulkee, niin hyvä. Kuitenkin tässä omassa lähiympäristössä olen törmännyt miehiin, jotka ikin sokin haluavat harrastaa juoksu, vaikka lättäjalkaisuuden takia homma tyssää tava takaa johinkin rasitusvammaan. Ja sitten on hyvät neuvot kalliit siitä, mistä saataisiin kunnon tukipohjalliset ja pronaatio tuetut lenkkarit.
Sinä ilmeisesti sitten tulet toimeen ilman tukipohjallisia? - Bmikertookäpälän
Ovatko lättäjalat fättiksiä kun vaatteet makkarankuoria?
- Juoksijanainen
Minulla on kotimaiset Feet juoksutossut: https://feet.fi/ , joissa on aika leveä lesti. Minä ostin omani Myllyn Intersportista, ehkä niitä on muissakin Intersporteissa myynnissä? Näissä on lisäksi loistavat juoksuominaisuudet, suosittelen!
- MakeCCF
"Se on sitten toinen juttu, miksi lättäjalkaisille ei ole kotimaassa tarjontaa, mutta eihän täällä ole mitään muutakaan. Suurin osa myytävistä vaatteista on tiukkoja makkarankuoria, joten mukavammat vaatteet ostetaan tietysti netistä ulkomailta nekin."
Kyllä näin on. Menee tällainen tavallinen mies, jolla on leveät ja vähän isot lättäjalat ostamaan lenkareita, niin siinä vain urheiluliikkeen nuori juippi vähän vaivoin halveksuntaansa peitelleen sopertaa, että kun ei noin leveitä malleja meillä... Joo ei ole ei ole, mutta maailmalla tiettävästi leveitä lättäjalkoja on muitakin, kun verkosta löytyy.- B.U.Raana
Se mikä on erikoista, on että raha ei tunnu kelpaavan. Nuorille osaajille on turhaa sanoa, että minulla olisi rahaa ja ostohaluja, jos teillä vain olisi myytävää.
Tilanne on sama eräässä ennen niin uljaassa ja arvostetussa tavaratalossa, joka on nyt talousvaikeuksissa. Ei kokoja, ei mallistoa, eikä mitään inputtia. Käsketään menemään toisen merkin osastolle.
Mutta kun kaikilta merkeiltä on koot lopussa tai ei edes ole malleja ja asiakas hukkaa aikaansa harhailemalla ympäri kauppaa.
- Acicsleveämalli
Hei, Acicin 2 E leveää lestiä saa Zalandon verkkokaupasta on suomenkileiset sivut ja ilmainen toimitus ja saa myös laskulle maksun. Acicin 2 E kenkä on kunnon leveä lestinen, olen tykännyt, en kyllä myöskään ymmärrä miksi Suomen kaupoista ei kenkiä löydä ennen oli NB 2 E kenkiä kaupassa olivat pronaatiotuella, tämä Acicin malli on ilman pronaatiotukea ja on hyvä jalkaan.
- Hoka
Etkö osaa kirjoittaa merkkiä? Joka kerta mänöö viärin. Osta hokat, helpompi sana siule
- Paraspiisi
Juu mäntsälä mielessäin.
- Asics20
Asics nimbus 20 myynnissä xxl leveällä lestillä 2E
- haluan_ostaa
Saako tuota Acics leveää lestiä suomen kaupoista?
- Lapiojalka
haluan_ostaa kirjoitti:
Saako tuota Acics leveää lestiä suomen kaupoista?
ITse olen ainakin löytänyt EE-lestisiä kenkiä monen vuoden ajan ihan tavallisista urheiluliikkeistä.
- eilöydä
Ei kyllä löydy 2 e lestiä, New balancea oli ennen ja olivat pronaatiotuella, neutraalia ei löytynyt ja nyt ei löydy mitään kaikki kapealla lestillä eli joutuu ostamaan numeroa isomman että mahtuu jalkaan.
Acics 2 E löytyy verkkokauppa Zalando mutta kaupasta hakemalla ei löydä. - halavallaleveyttä
Aki tulee mielellään höyläämään rälläkällä turhat topit päkiän sivuista pois
- ddfffhh
XXL verkkokaupassa näyttää olevan Acics Gel Nimbus 2 E leveä lesti hinta oli 179, Zalandolla on myös Acics 2 E mallia tilattavissa hieman halvemmalla Gel Fortitude ja Gel Foundation, en tiedä tuleeko uutta mallia kun noissa hajakokoja jäljellä, hyviä leveitä tossuja ovat.
Kaupasta ei tiada paljon löytää kuin kapeita malleja. - Anonyymi
Haltin kengät ovat leveälestiset ja mukavat jalassa.
- Anonyymi
Ensinnäkään Haltilla ei ole juoksukenkiä ja toisekseen ne Haltin samoilukengät ei ole todellakaan leveitä. Maailmalla tunnetaan myös 4E leveys. Sellaiset kun saisi joskus sovitettavakseen, niin tietäisi voiko olla mahdollista juosta edes lähes sopivilla jalkineilla. Jukolan viestissä oli urheilukaupassa pieni erä 2E mallia, mutten muista mistä kengästä, kun ei ollut kokoja juuri jäljellä.
- Anonyymi
Intersportissa on nyt NB 880 V 10 wide leveä lesti on uudella fres foam vaimennuksella ja leveä leti, hyvä knekä, huippu
- Anonyymi
Olen tämä sama, joka 29.02.2020 17:58 kirjoitti. Olen eläkkeellä oleva mies, ikää on yli 60 v. Olen pudottanut painoani aika paljon kävelyn ja vähemmän syönnin avulla. Noita hallitsen kyllä laskemalla kaikki syödyt kilokalorit ja lisäksi selvitän helposti kävelyni kilokalorit. Nyt voisi välillä vaihtaa liikunnan pyöräilyyn.
Nyt sain New Balancea 4E leveys, Englannista ja melko nopeasti tulikin. Ainakin ostovaiheessa nettikauppa ilmoitti, että Suomen verot sis. hintaan. Näinhän taitaa myös Aliexpress tehdä, ottaa veron asiakkaalta jo tuotteen hinnassa, sis. kohdemaan ALV eli Suomessa se on 24%. Varsinaisesta tullimaksusta en osaa sanoa.
Tämä tuote NEW693770 on varmaan v. 2021 mallia ja se on NB:n tuote 1080v11, lestin leveys (USA) 4E. Uudempi 2022:n kenkä on 1080v12, ja se on kalliimpi. Vanhemmat ovat alennusmynnistä ja hajakokoja löytyy, jotain 2 tai 3 eri väriä.
https://www.sportsshoes.com/new-balance-1080/
Tuosta löytyy hakemalla myös ne vanhemmat v11 mallit, ja sivuston omalla haulla ne 4E:n tai 2E:n levyiset. Omasta ostoksesta sanoisin, että 4E riittää leveydeksi, UK 10,5 koko vastaa numeroa 44 kokemukseni mukaan juuri tässä merkissä ja mallissa sekä vuosikerrassa (2021, v11). Siis kenkä on noin 1 eurokoon pienempi kuin mitä ilmoittavat (45, UK 10,5). Oikea kokoni on 44. Jalkani on leventynyt noin 10-15 aikana, tarvitsen aina vain leveälestisimpiä kenkiä. Saksan K-leveys menee, mutta joskus tuntuu siltä, pitääkö kohta jo olla Saksan M leveys! Oli oikein hyvä arvaus ottaa 1 euro-kokoa "liian suuri" kenkä, jolloin sain juuri oikean koon.
Kyllä ne tuota ostamaani NB:n mallia juoksukengäksi sanovat, mutta minä kokeilen niitä kävelyyn, jossa matkana on usein n. 14 - 17 km. Minulla 14,2 km kävely kuluttaa 1000 kcal, tähän löytyy laskureita netissä ja sen kertoo minulle kännykän MapMyWalk ohjelmakin.
Olen jo laihtunut paljon, noin 30 kg. Syömiseni on kaikki Excelissä, uusi Excel-tiedosto tulee joka päivälle.
- Anonyymi
Altroja löytyy ja voin suositella
- Anonyymi
Altra hyvä knekä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Altra hyvä knekä
Mikä se Altra on? Onko paljasjalkakenkä, onko vaimennusta?
NB 880 wide on oikein hyvä ja hyvä vaimennus, sitten on semmoinen merkki kun Hoka one ja wide lestillä saa, itsellä ei Hokasta kokemusta, onko hyvä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
NB 880 wide on oikein hyvä ja hyvä vaimennus, sitten on semmoinen merkki kun Hoka one ja wide lestillä saa, itsellä ei Hokasta kokemusta, onko hyvä?zero roppi knekä altra.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
NB 880 wide on oikein hyvä ja hyvä vaimennus, sitten on semmoinen merkki kun Hoka one ja wide lestillä saa, itsellä ei Hokasta kokemusta, onko hyvä?Altra on hyvin vaimennettu, zero drop, hurjasti tilaa tarjoava kenkä. Leveällä jalalla varustettuna olen viime vuode Hokilla ja Altroilla juossut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Altra on hyvin vaimennettu, zero drop, hurjasti tilaa tarjoava kenkä. Leveällä jalalla varustettuna olen viime vuode Hokilla ja Altroilla juossut.
Hessuhopokengät, joka on Suomi24 botin mielestä paha sana, kuten myös nylkkyapinakengät.
- Anonyymi
Hoka Cliftonia tehdään ja myydään leveänä versiona.
- Anonyymi
Mistä nykyään saa asicsin leveälestisiä kenkiä? Koitin ostaa kokoa isommat, mutta vieläkin puristaa sivuilta. 2E ja 4E merkkinnällä olevia asicseja en ole löytänyt mistään.
- Anonyymi
Osta Hokat, he ovat vallanneet leveälestisten paikat Suomen myymälöistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta Hokat, he ovat vallanneet leveälestisten paikat Suomen myymälöistä.
New Balancea saa widenä myös.
- Anonyymi
New balance 880 wide löytyy mm. Isportista on hyvä ja leveä lesti.
- Anonyymi
Nb löytyy leveä wide malli on hyvä jalkaan,myös Hoka wide löytyy.
- Anonyymi
Tosi on, että näitä leveälestisiä juoksukenkiä on nykyään paljon paremmin tarjolla, kuin vielä 10 - 15 vuotta sitten. Silloin oli joku maailman ihme, kun juoksukenkiä meni kieltämättä peräti leveisiin lättäjalkoihinsa hankkimaan. En sitten tiedä onko miesten jalat levinneet ja latuskoituneet niin, että markkinaa on tullut lisää, mutta ainakin nyt on jopa varaa valita.
- Anonyymi
Tosi on. Joskus parikyt vuotta sitten kun kävi työmatkoilla USAssa, tärkein tuominen oli yleensä NewBalancen EEEE juoksukengät. Kun on nuo superleveät maailman luokan lattajalat ☹. Tuntui aivan mahtavalta löytää vaivatta popot, joissa kerrankin oli tarpeeksi leveyttä.
- Anonyymi
Topoja suosittelen. Ei tosin Suomessa myydä.
- Anonyymi
ALTRA
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232628- 1361999
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151321Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631296- 971196
HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio291174En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771151Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351142Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451109Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉841068