Jos muutan pyöräni 1x8 vaihteiseksi, täytyykö etuvaihtaja jättää ohjuriksi tai asentaa joku ohjuri?
Oikeastaan siitä taitaa tulla 1x6 vaihteinen, koska pari pienintä ratasta on aivan turrhia. Ne voi säätöruuvilla eliminoida jos tulee ketjun kanssa ongelmia.
3x8:sta 1x8:aan
30
1809
Vastaukset
- mietässävaan
Ei tarvitse jättää etuvaihtajaa. Ketjut pysyvät siinä yhdellä ja ainoalla eturattaalla. Katso vaikka tätä kuvaa.
https://image.ibb.co/d3Qh7e/Cannondale_Superx_Apex_1.jpg
Miksi pari pienintä ratasta on aivan turrhia? Ajatko esim. pelkästään maastossa jossa tarvitaan vain pieniä vaihteita? Pari pienintä ratasta on tarkoitettu suurimpaan vauhtiin. - Ketjupolttaja
Non tässä pyörässä turhia, koska ajan sillä vain hyötyajoa kylällä ja vaimon kanssa pieniä lenkkejä. Muissa pyörissä on kyllä rattaita riittävästi.
- Alkup_maant
Et muuta! Kaikki muutostyöt urheilupyöriin teetetään asiantuntevassa polkupyöräliikkeen huoltojaoksessa aasiantuntevan huoltoneuvojan ottaessa tilauksen vastaan ja hän määrää polkupyöräasentajan suorittamaan itse muutostyön.
- OivallistaAsiaa
Jos otat ylimääräiset rattaat pois ja et osta uutta tarkoitukseen suunniteltua eturatasta niin voit jättää etuvaihtajan ketjuohjuriksi. Tarkoitukseen suunnitellulla eturattaalla et tartte ketjuohjuria.
Ilman ketjuohjuria ketju saattaa tippuilla.
Voit myös lyhentää ketjua jos käytät keskimmäistä ratasta. Kireämpi ketju pysyy paremmin rattaalla. - Miks
Alkuperäiseen kysymykseen en ota kantaa, mut olen koittanut pohtia että miksi ne rattaat pitäisi sieltä poistaa? Eikö vaan voi olla käyttämättä niitä ? Onko rattaiden poistamisessa joku etu? Huomaako ajaessa? Keskiövaihteen kuitenkin jättäisit tarvittaessa sinne paikoilleen. muutaman kymmenen gr. painon säästö ?
- etua-tulee
Noin 200g ainakin, säästyneellä painolla voi ottaa pyöräreissulle matkaevääksi yhden ylimääräisen banaanin.
- Ketjupolttaja
On aika vaihtaa rattaat. Miksi ostaisin kolme ratasta jos tarvitsen vain yhden. En osta kolmea leipää jos aion syödä vain yhden.
- Miks
Ahaa, sulla siis vain yksi ratas edessä kulunut? Miksi ne 2 hyvää sitten poistaa täytyy? Jos sulla 3 leipää joista yksi homeessa. Ostatko yhden uuden leivän ja heität 2 hyvää pois?
- Ketjupolttaja
Rattaat on niitattu pakettiin. Täytyy ostaa kampisarja. Tai, onhan se vaihtoehto, että sä tuut vaihtamaan sen keskimmäisen rattaan?
- Persauki
Ja ihan helvetin kallis shitmanon halpis setti :) Kannattaa käydä puljaamaan....
- Miks
Ketjupolttaja kirjoitti:
Rattaat on niitattu pakettiin. Täytyy ostaa kampisarja. Tai, onhan se vaihtoehto, että sä tuut vaihtamaan sen keskimmäisen rattaan?
Kiitos kysymästä, mut sorry, en mitenkään ehdi tulemaan avuksesi vaikka selkeästi avun tarpeessa tunnutkin olevan. Kannattaa varmaan kääntyä paikallisen pyörähuollon puoleen.
Samalla kannattaa se pakka vaihtaa 6 lehtiseksi kun 8 on tarpeeton niinkuin jo mainitsit. - Ketjupolttaja
Rattaat on nyt vaidettu. Nuo pari pienintä ratasta on aivan turhia. Kovassa myötätuulessa niitä vois käyttää, mutta tuulisella kelillä lähden yleensä maastolenkille. Jos jostain löytäis esim 15-32 pakan, se olis sopiva. Remonttihommissa tuskin apuasi tarvitsen.
- Miks
Ketjupolttaja kirjoitti:
Rattaat on nyt vaidettu. Nuo pari pienintä ratasta on aivan turhia. Kovassa myötätuulessa niitä vois käyttää, mutta tuulisella kelillä lähden yleensä maastolenkille. Jos jostain löytäis esim 15-32 pakan, se olis sopiva. Remonttihommissa tuskin apuasi tarvitsen.
Ammattilaisen apu ei kelpaa ??!! Ja samaan aikaan kysyt Suomi24 foorumilla neuvoa !! Hörönaurua!!!
Ihan ilmaisen vinkin kuitenkin annan: vaihda vielä ne ketjutkin niin uudet rattaat kestää pidempään. Ketjut on syytä aina vaihtaa samalla kuin rattaat ja sama toisinpäin. - Ketjupolttaja
Ai, olisko ketjukin pitänyt vaihtaa? Enpä olis arvannu. Vaihdoin kampisarjan, takapakan, vaihdevivun, satulan, stemmin ja ohjaustangon, mutta ketjua en vaihtanu, koska sillä on ajettu vasta n. 15000 km.
- miks
Ketjupolttaja kirjoitti:
Ai, olisko ketjukin pitänyt vaihtaa? Enpä olis arvannu. Vaihdoin kampisarjan, takapakan, vaihdevivun, satulan, stemmin ja ohjaustangon, mutta ketjua en vaihtanu, koska sillä on ajettu vasta n. 15000 km.
Taisi tulla pikku pilkkuvirhe? 15 tkm. markettipyörällä samoilla ketjuilla ? Niitattuja rattaita jollaiset kerroit pyörässäsi olevan ei oikein muista kuin markettipyöristä löydy. 1500 km. lienee lähempänä todellisuutta.
- Ketjupolttaja
Olen ajanut tuolla pyörällä viisitoista vuotta. Pari vuotta on ollut matkamittqri ja reilu tuhat on kertynyt vuodessa. Aiemmin ajoin ehkä vähän vähemmän, mutta on sillä ketjulla kuitenkin aika paljon ajettu.
- markettipyöräilijä
Ei kannata hätäillä vaan käyttää osat loppuun asti niin saa parhaan vastineen käytetylle rahalle, pyörät on kumminkin kalliita kapistuksia. Odottaa että vanha ketju tippuu tielle ja laittaa sitten vasta uuden tilalle. Omassani tippui jo 8000km kohdalla mutta pyörä olikin ostettu Halpa-Hallista niin ei ehkä ollut kovin laatuia, maksoi 169€ vuonna 2004.
Tuo olikin ensimmäinen tekninen ongelma, tosin renkaat kului sileiksi 7000km:n jälkeen, mielestäni tuo oli aika hyvin, piti laitaa merkki ylös mutten muistanut, jotain kiinalaista mongerrusta se oli, Seyong tai jotain.
Tilalle ostin silloisesta Tarjoustalosta uudet tilalle, yhden kesän niillä ajoin ja kun seuraavana keväänä käänsin pyörän nurin niin olivat pirut jo kankailla tai eturengas nyt oli vielä jonkunmoinen, huono sekin. Enpä arvannut että just kun on uudet saanut laitettua alle niin pitää alkaa vaihtamaan. Että tarkkana saa olla.
- indurain
3x8 vaihteet kannattaa muuttaa 1x9 vaihteistoksi. 9-pakka mahtuu samaan tilaan kuin 8-pakka. Samalla kannattaa rakentaa kahdesta erilaisesta 9-pakasta itselleen yksilöllinen takapakka valitsemalla sopivat rattaat niistä kahdesta. Olen tehnyt kustomi 9-pakan 14-32 rattailla juuri itselleni sopivilla välityksillä. Edessä on narrow-wide tyyppinen ratas josta ei ketju tipu pois.
- Ketjupolttaja
Nyt olis projektina tehdä läskiin uusi rataspakka. Täytyy vissiin ostaa kaksi ja niistä yhdistää 15-36. Miksi läskiin asennrtaan 11-36? En ole kertaakaan tarvinnut 15:sta pienempää takaratasta. Sitäkin tosi harvoin. 36-15 väleillä pääsee hyvin kolmeakymppiä. On siinä jo läskille vauhtia.
- MorePower
Kyllä ne 11-14 ihan tarpeen ovat. Hieman vaan lisää treenausta jos ei paukut reisissä riitä.
- Nofat
"36-15 väleillä pääsee hyvin kolmeakymppiä. On siinä jo läskille vauhtia. " Siinäpä Ketjupolttaja vastasi jo omaan kysymykseensä :) Eli pääsee vain kolmeakymppiä, mutta 11-piikkisellä paljon kovempaa.
- Ketjupolttaja
Näinhän se olis jos nopeus olis vain välityksestä kiinni. Voisin laittaa läskiin 53-11 välit ja päästellä viittäkymppiä. Nopeuden noustessa tehontarve kuitenkin kasvaa niin rausti, että läskipyörällä yli kolmenkympin nopeus on ainakin itselläni hyvin harvinaista. Hyvin täällä tulee esiin erilaisia näkemyksiä. Kuitenkin, jos pyörässä on 2x9 voimansiirto ja kaksi takaratasta ovat käyttämättömiä, on se silloin 2x7. Kun teen sellaisen pakan, että käytän kaikkia takarattaita, yhtä ratasta kohden tulee vähemmän käyttötunteja. myöskin välitysten ero seuraavaan pienenee hiukan, joka on mielestäni joskus nhyvä ominaisuus.
- Nofat
Pikkasen aiheesta tai ohitse kyselen onko minua johdettu harhaan läskipyörien suhteen. Olen antanut itseni ymmärtää moneltakin palstalta lukeneena ja ko. pyöräilijöiden kertoma, että läskirenkaat ovat vain silmän lumetta raskauden suhteen. Ovat maastossa ja maantiellä aivan ylivetoja. Paksu rengas ulkomuodoltaan vain hämää sillä rengas oikeasti kulkee vain muutaman neliösentin kerrallaan koskettaessa maata. Rullaavuus näin parhaiden maantiepyörien renkaiden luokkaa. Paksu ulkomuoto ei ole haitta vaan ainoastaan marginaalinen ero jossain over 40km/h nopeuksissa jossa kuulemma ilmanvastus saattaa hieman haitata. Matala rengaspaine on vain hyöty mukavuuden suhteen, mutta pehmoiset renkaan sivut takaavat "hyvän" ja "tunnokkaan" ohjauksen asfaltilla, kuitenkaan rullaavuuden kärsimättä. Pujotteluominaisuudet aivan mahtavat ( ilmeisesti hangessa :D). Ihmettelen miksi ei näin ylivoimaista polkupyörää ole kukaan ottanut esim. Tour De France kierrokselle ajokiksi? Kadenssia tolla möhkäleellä kyllä saa harjoitella ja aika moni vetää apinana, mutta vanhalla hybridilläkin tuo jää jo jalkoihin asfaltilla :D
- Ketjupolttaja
Nofat kirjoitti:
Pikkasen aiheesta tai ohitse kyselen onko minua johdettu harhaan läskipyörien suhteen. Olen antanut itseni ymmärtää moneltakin palstalta lukeneena ja ko. pyöräilijöiden kertoma, että läskirenkaat ovat vain silmän lumetta raskauden suhteen. Ovat maastossa ja maantiellä aivan ylivetoja. Paksu rengas ulkomuodoltaan vain hämää sillä rengas oikeasti kulkee vain muutaman neliösentin kerrallaan koskettaessa maata. Rullaavuus näin parhaiden maantiepyörien renkaiden luokkaa. Paksu ulkomuoto ei ole haitta vaan ainoastaan marginaalinen ero jossain over 40km/h nopeuksissa jossa kuulemma ilmanvastus saattaa hieman haitata. Matala rengaspaine on vain hyöty mukavuuden suhteen, mutta pehmoiset renkaan sivut takaavat "hyvän" ja "tunnokkaan" ohjauksen asfaltilla, kuitenkaan rullaavuuden kärsimättä. Pujotteluominaisuudet aivan mahtavat ( ilmeisesti hangessa :D). Ihmettelen miksi ei näin ylivoimaista polkupyörää ole kukaan ottanut esim. Tour De France kierrokselle ajokiksi? Kadenssia tolla möhkäleellä kyllä saa harjoitella ja aika moni vetää apinana, mutta vanhalla hybridilläkin tuo jää jo jalkoihin asfaltilla :D
Mä ajan läskillä vain talvella. Ei sillä viitsi pitkästi kovalla tiellä punnertaa. Kesälle on parempia pyöriä.
- MorePower
Tee ihmeessä itsellesi juuri sellainen junioripakka jolla jaksat kaikilla rattailla polkea.
Mainitsemasi 53-11 tuskin on ideaali jos jo nyt jää 36/11-14 käyttämättä.
Ihan kiva kuitenkin kun tulit kertomaan suunitelmistasi. - Ketjupolttaja
36-11 välityksellä 100 kadenssilla nopeutta on yli 35. Kova jätkä tai akka oot, jos läskillä tuollaista vauhtia pidät. Kirjoitin tänne just sen takia, kun täällä saa aina hyviä kommentteja asiaa ymmärtäviltä ja ymmärtämättömiltä.
- MorePower
Olenko sanonut että poljen ainoastaan 36/11 välityksellä 35 keskaria metsässä ja asfaltilla? Oli kyse 11-14 piikkisten rattaiden tarpeettomuudesta. Jos ne on sulle tarpeettomia, mitä sitä täällä vatvomaan. Tee se mainostamasi pakka joka tuntuu sinulle oikealta. Minulle ja miljoonille muille 11 alkuinen pakka on tarpeellinen, molempia päitä tulee käytettyä, ääripäitä luonnollisesti harvemmin.
Lukaisin tämän ketjun alusta asti ja jäi vaikutelma että sinulla jonkinlainen pakkomielle näiden "turhien" rattaiden poistamiseen.
Älä kirjoittele tänne jos kaikki eri mieltä olevat ovat väärässä. - Ketjupolttaja
Anteeksi jos pahoitin mielesi. En varmasti ole ainoa joka on todennut nuo pienimmät rattaat tarpeettomiksi. Tuosta pakkojen yhdistelemisestä luin täältä suomi24:sta. Ajattelin kirjoittaa siksi, että joku muukin ehkä saisi idean välitysten järkeistämiseen. En tarkoita, että kaikkien tulisi näin tehdä. Ei kai kukaan ole niin tomppeli, että alkaa poistaa tarpeellisia rattaita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031585
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781224- 881147
- 1391066
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras11027Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5821015- 20920
Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8912Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9774Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8700