Missä on ne "avoimet" työpaikat?

Ollako_vai_eikö_olla

Väitetään, että suomessa olisi kova pula työvoimasta... Tässä nyt muutaman kuukauden töitä etsittyäni, olen sitä mieltä, että ko. sloganilla ollaan vaan saatu "lupa" tuoda HALPAA työvoimaa "muualta".
Kymmenessä työnvälitysfirmassa olen "listoilla", mutta yhdestäkään niistä ei ole yhteenkään hakemaani paikkaan tullut kutsua haastatteluun. Pari työpaikkaa, joihin hain, tuli uudelleen hakuun edellisen hakuajan päätyttyä. Tarjolla toki on työpaikkoja mm. 0-37,5h/viikko, kutsusta töihin, kiireapulaiseksi 2-3päivän viikossa jne. mutta "perinteiset" työpaikat, joista saa palkkaa jolla tulisi toimeen ja josta kertyisi LOMIA, niitä ei ole tarjolla.
Suomessa ollaan kovaa vauhti menossa kohti amerikkailaista tapaa, siellä ihmisillä pitää olla 2-3 työpaikkaa, pysyäkseen edes hengissä. JOS meillä maksetaan palkkaa joku 1500€/kk siitä sitten matkakulut/vuokra/sähkö/vesi/jne jää tuhlattavaa todella vähän... miksi käydä siis töissä kun "sossu" maksaa vuokran ja työkkäristä saa käteen sen verran, että pärjää.

33

1553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Money_talks

      Olet oikeassa, ei suomessa ole työvoimapulaa. Nyt on "työnantajan markkinat", sillä tekijöitä jokaiseen hommaan löytyy kymmeniä, ja niistä työantajat voivat sitten "kilpailuttaa" sen, kuka tulee pienimmällä palkalla töihin (nyt kun ei enää ole ammattiliittoja ja sitä kautta minimipalkkojakaan) teettämällä 20-30h/viikko, jolloin ei kerry lomia jne..

      • Hmmm__

        Joitakin vuosia sitten oli ihan normaalia, että yhteen työpaikkaan tuli satoja hakemuksia ja kesäkaudella tuhansia. Nyt kuitenkin jokaiseen työpaikkaan tulee hakemuksia vain kymmeniä eikä silti oteta edes haastatteluun. Liekö koko työpaikkaa olemassakaan.


      • näinon
        Hmmm__ kirjoitti:

        Joitakin vuosia sitten oli ihan normaalia, että yhteen työpaikkaan tuli satoja hakemuksia ja kesäkaudella tuhansia. Nyt kuitenkin jokaiseen työpaikkaan tulee hakemuksia vain kymmeniä eikä silti oteta edes haastatteluun. Liekö koko työpaikkaa olemassakaan.

        Paljon on työpaikkoja jotka ovat olemassa vain tietojenkeruuta varten vuokrafirmoille, PR-syistä ("meillä menee paremmin" kuin todellisuudessa) sekä kalastelumielessä, jolloin työpaikka on todellinen mikäli nyt sattuu joku supermies/nainen osumaan kohdalle. Epäsuorasti saatetaan myös koordinoidusti ilmoittaa olemattomia työpaikkoja, koska mitä enemmän vapaita työpaikkoja, sitä helpommin voidaan perustella Suomen työmarkkinoiden ulottamista koskemaan suurempaa osaa maailmasta ja vapaata maahanmuuttoa, joka taas polkee palkkoja enemmän.


      • Kohta_reservissä

        Elävätkö nämä "työnvälitysfirmat" sillä, että välittävät duunarin (aina maininta) 6 kuukaudeksi töihin firmaan X, joka maksaa "käypää" palkkaa välitäjäfirmalle, mutta välittäjä maksaa duunarille sitten jotain itkettävän ja/tai naurettavan palkan suuruista korvausta?


      • NäinSeMenee_
        Kohta_reservissä kirjoitti:

        Elävätkö nämä "työnvälitysfirmat" sillä, että välittävät duunarin (aina maininta) 6 kuukaudeksi töihin firmaan X, joka maksaa "käypää" palkkaa välitäjäfirmalle, mutta välittäjä maksaa duunarille sitten jotain itkettävän ja/tai naurettavan palkan suuruista korvausta?

        Joku ainakin elättää tietojenkalastelulla itsensä ja monen muunkin.

        Varsinaisessa haastattelussakin haastattelija voi olla todellisuudessa tiedusteluagentti lumetyöhuoneella ja näennäisesti tietokone auki ja itse haastattelu on oikeasti kuulustelu tai tietojenkeruutapahtuma.

        Älkää myöskään haksahtako lähettelemään minkäänlaisia kasvokuvia tai esittelyvideoita itsestänne. Samoin haastattelija ei pitäisi tehdä mitään teidän osoite-ja sos.turvatunnuksillanne.


    • Tärkeysjärjestys

      Ensin työllistetään
      Herrojen lapset
      Luotottavan pankin johtajan lapset
      Luottamumiesten lapset
      Jalkavaimojen lapset
      Lestat lestatutun lapset
      Juoppokaverin baaritutun lapset
      Köyhän työläisen lapsella ei ole mitään mahiksia

      • OikeaPuoluekortti

        Unohdit listalta oman puolueaatteen toverit ja heidän sukulaiset, sukulaisten tuttavat jne. Eli nyt työllistyy persujen, sinisten, kepujen ja kokkareiden toverit, sukulaiset ja tuttavan tuttavat. Tämän näkee jo selvästi monen työpaikan yhteyshenkilöiden sukunimestä.


      • 3500EURkk

        Olen 50v vanha. En täytä mitään em vaatimuksista. Nykyisestä työpaikasta en tuntetnut ennestään ketään. Hyvin onnistui työpaikan vaihto. Koeaika päättyi justiinsa. Työt jatkuu.


      • Oulussa-lestongelma

        Oletko Oulusta?


    • SuuriIhmetys

      Olen ihmetellyt myös sitä että sanotaan "töitä tarjolla", mutta ei palkata ketään. Onkohan tässä niin, että rauhoitellaan osakkeenomistajia ja yritetään saada kurssit nousuun sanomalla "meillä menee hyvin".

    • sopivan_ilmaista

      No nythän sä olet ymmärtäny ihan väärin. Suomessa on pula ILMAISESTA työvoimasta.

      Sitä se tarkoittaa että Suomessa on pula "sopivasta" työvoimasta. Kattokaas ku Suomessa ei kannata maksaa työstä.

      • Asiaa_palkoista

        sopivan_ilmaista kirjoittaa asiaa.
        Kyllähän palkkataso suomessa on laskenut huomattavasti, siis duunareiden, kiitos KIKY ym. "uudistukset"... Kansanedustajien ja isojen pomojen kanssa on toki toisin, siellä palkkojen/palkkioiden nousu on ollut edelleen huimaa.
        Katselin tuossa juuri eläkekertymääni, josta kävi ilmi, että 20vuotta sitten tekemästäni työstä oli "korjattu" ansiotaso 1900€/kk,´nyt hain ihan vastaavaa työtä, tarjottu palkka 2000€/kk... kun ottaa huomioon yleisen hintojen nousutason on palkka (ostovoima) laskenut huimasti.


    • Väitetään
      • onko_järkee

        Ehkä kyseisessä tehtaassa on paikkoja auki ns. kolmivuorotyötön 2000€ kuukausipalkalla, koulutusjakson jälkeen... Vuokrakämppiä ei 100km säteeltä löydy ja jossain "Turkusessa" vuokra onkin jo 800€/kk (no, lähistöllä asuntojen vuokrat eivät ole kysynnästä johtuen sen halvempia), ja lisäksi vakiasunnon vuokra 800€/kk (se missä eukkoja ja muut perheestä asuu) =nettopalkka. Lisäksi kun vähennetään matkakulut (työpaikalle/kotiin) jäänee käteen -200€. Hetikö pitäisi hakea paikkaa?


    • setryjw

      Osaavista työntekijöistä todellakin on pula. Itse pääsen työssäni näitä hakemuksia lukemaan, eikä ne juurikaan enää naurata. Alkuun ne kyllä nauratti paljonkin, mutta nykyään on karu todellisuus jo selvinnyt. Tässä muutama esimerkki hakemuksista joita on meille tulee.

      "Moi mä oon pera ja tun teille kyl töhin. otakaa yhtettä. puh xxxxxx"

      "Hei, olen joskus kuullut puhuttavan tuosta työstä mitä tarjoatte. Olisin kovin kiinnostunut. Palkkatoive 30-40€/h"

      "Terve! Olen entinen ravintolapäällikkö. Omasta mielestäni olen pätevä sähköasentajan töihin. Koska voin aloittaa?"

      Noin 80-90% hakemuksista on nykyään tuota tasoa. Kuinka monet näistä itse palkkaisitte?

      • Rekrytoija

        Esimerkkihakemukset kuulostaa siltä että ne on tenty vaan työttömyystukien jatkumisen takia. On ainakin aktiivisesti haettu töitä.

        Pitää ymmärtää että osa työhakemuksen lähettäjistä on yksinkertaisesti kirjoitustaidottomia duunareita. Toiset osaavat kirjoittaa paremmin, mutta oudot sanavalinnat, koukerot ja tyyli kertoo ehkä enemmän henkisistä ongelmista.
        Työhakemus kertoo hakijasta yllättävän paljon.


      • Duunarislangi

        Jos hakee duunaritöihin niin parempi osata duunarikieltä. Näin soveltuu paremmin työyhteisöön.


      • Onko_sitä_pulaa_vai_ei

        "Kolikolla" näyttää olevan kaksi puolta... Hain NORDIC henkilöstövuokrauksen kautta työpaikkaa, sellaista, josta minulla on kokemusta (työskennellyt joskus samassa paikassa, johon nyt haettiin), Kovasta "työntekijäpulasta" kertoo se, etten päässyt edes haastatteluun asti. Mukana hakemuksessa oli selkokielinen hakemus ja CV... eli kuuluin tuohon mainitsemaasi 10-20%, mutta...


      • Missä_pula_siellä_tekijä

        Voisitko antaa edes vähän vinkkiä, minkä alan duunareista on pulaa? Ilmoituksia kyllä MOL sivustoilla on, mutta tulevat hakuajan päätyttyä aina uudelleen hakuun, vaikka jokaiseen on varmaankin hakijoita. Itse olen nyt hakenut neljän eri sisältöistä työtä yli 30 hakemuksella, yksikään hakemukseni ei ole tuottanut toivottua tulosta edes jatkoneuvotteluista.


    • Neljäsukupolvijatkaa

      VRGroupissa jo neljäs sukupolvi jatkaa isiensä ja äitiensä perimää. Ammattitaito menee alaspäin muuta tärkeintä on että koko suku työllistyy.
      Junien lähtö valmistelut myöhästyy aina näiden kuunojen takia ja siitä seuraa junat aina myöhässä ja syy muu junaliikenne. Junat myöhässä on todellisuudessa Raidepuolueen tahtotila. Heidän mielestään ei riitä kuin Raidepuolueen jäsenille.

    • No_money_no_honey

      Eilen kuuntelin radiosta, kun joku asiantuntija kertoi, kuinka huonossa jamassa Italian talous on ja että siellä on sama "ongelma" palkkojen suhteen kuin meillä suomessa. Ostovoima on laskenut samalla tapaa 20vuoden takaiseen tasoon.
      Mikä on siis johtopäätös? Firmoilla menee hyvin ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista, mutta kun työntekijöille ei makseta kunnollista palkkaa... työntekijät palkataan "välitystoimistojen" kautta, jolloin firman maine ei ryvety irtisanomisissa, käytetään hyväkseen erilaisia oppisopimuksia, jolloin duunarit saadaan töihin ilmaiseksi ja lisäksi KIKY "pakottaa" noihin ilmaisiin töihin.

    • Työmarkkinoilta_pihalla

      Joo, ei ole pulaa työntekijöistä, aina vaan paikka, jota olen hakenut, tulee uudelleen ja uudelleen hakuun. Työkokemusta alalta löytyy kyllä, mutta... en vaan kelpaa duunariksi =o(

      • Yx_pässi_narussa

        Minulla "ongelmana" on se, että hankin "kortit" (ovat voimassa viisi vuotta ja tarpeettomana olivat päässeet vanhentumaan) allalle, jolla on "kuulemma" kova pula työvoimasta... Hakemuksia olen lähetellyt lähes jokaiseen "avoimeen" paikkaan, mutta yhtään tarjousta (ei edes kutsua haastattelun) työpaikasta ei ole tullut, vaikka kokemusta alalta ja sen tukitöistä on paljon.

        Eräs maan hallituksen ministeri kertoi aamun uutislähetyksessä valtion panostavan yli 60 vuotiaiden työllistymiseen HAHAHAHAHAH tämä antaa hyvä kuvan siitä, miten eri maailmoissa maan päättäjät elävät todellisuuden kanssa.


      • Yx_pässi_narussa

        Minulla "ongelmana" on se, että hankin "kortit" (ovat voimassa viisi vuotta ja tarpeettomana olivat päässeet vanhentumaan) allalle, jolla on "kuulemma" kova pula työvoimasta... Hakemuksia olen lähetellyt lähes jokaiseen "avoimeen" paikkaan, mutta yhtään tarjousta (ei edes kutsua haastattelun) työpaikasta ei ole tullut, vaikka kokemusta alalta ja sen tukitöistä on paljon.

        Eräs maan hallituksen ministeri kertoi aamun uutislähetyksessä valtion panostavan yli 60 vuotiaiden työllistymiseen HAHAHAHAHAH tämä antaa hyvä kuvan siitä, miten eri maailmoissa maan päättäjät elävät todellisuuden kanssa.


    • hämymaa

      Seuraavaksi väitetään että on salaisia työpaikkoja joita saa vain kysymällä salasanalla niitä, voihan vittu mitä paskaa koko käsite piilotyöpaikat, haistakaa porvarit jo pitkä vittu.

      Todellisuudessa selitellään kaikkea paskaa jotta olisi kuvitelma siitä että olisi paljonkin vapaita työpaikkoja vaikka totuushan on suoraan nokkasi edessä eli työpaikkoja ei ole eikä tule koska Suomi on ikilamassa vaikka samalla mukamas on nousukausi mutta ulkomaankaupan alijäämä on edelleenkin vuositasolla pakkasen puolella.

      Normi työpaikkojen lisääntyminen edellyttää noin 5% ulkomaankaupan ylijäämäistä tasoa jota täällä siis ei ole eikä tule joten voitte pyyhkiä perseenne kaikilla paskapuheilla jostain Suomen talouden kasvusta, se on täyttä valetta kuten Sipilän hallituskin.

      Rakennusteollisuus rakentaa helvetisti kerrostaloja ja sillä myös epätoivoisesti yritetään peitellä maan todellistataloudellista tilaa ja nuo talothan ovat sijoittajien ja grynderiden kämppiä joihin sitten mamut muuttavat asumaan ja kansa maksaa koko paskan alusta loppuun saakka.

      Valheiden verkko perustuu hämäykseen talouskasvusta ja työpaikkojen määristä.

    • Yx_työvoimareservistä

      Minä olen kanssa tehnyt tuon saman huomion noista "työnvälitysfirmojen" ilmoituksista, eli samat ilmoitukset pullahtavat hakuajan päätyttyä esiin aina uudelleen. Miksi? Onko ko. työpaikka ollut koskaan avoinna, vai kerääkö ko. välittäjä itselleen "rekisteriin/varastoon" duunareiden tietoja, josko joku joskus moista ammattilaista tarvitsisi, heillä olisi nimiä valmiiksi? Aivan varmaahan on, että kaikkiin paikkoihin on hakijoita...

    • Hämmentynyt-työtön

      Ainakin rakennusalalla monet firmat voisi tehdä itselleen ison palveluksen ja pistää rekry hommiin sellaisia henkilöitä jotka alalla töitä on tehnyt,Ne 25 v tytöt nyt on kenties huonointa sakkia koko planeetalla arvioimaan kenenkään osaamista kyseisellä alalla.

    • Naftaa_suonissa

      Jep, en tiedä missä se kova pula työvoimasta oikein on... Olen nyt pari kuukautta etsinyt kuorma-autokuskin paikkaa, niitä kun kuulemma kovasti etsitään... samat ilmoitukset viikosta toiseen noilla välitysfirmoilla, yhteenkään haastatteluun ei ole edes kutsua tullut...

    • onko_järkee_vai_ei

      Kokoomus-ministeri haluaa tuoda suomeen lisää pakolaisia poistamaan "työttömyyttä"... Kuinkahan moni viimeksi tulleesta isommasta 35000 "henkilön" ryhmästä on nyt töissä? Kumpihan muuttui enemmän: avointen työpaikkojen määrä vai työttömät työnhakijat?

    • Tahtoo_duuniin

      Eikö ketään muuta ihmetytä, miksi samat ilmotukset avoimista työpaikoista tulee aina uudelleen ja uudelleen samoilta välitysfirmoilta? Hakijoista ei ole pulaa, mutta keräävätkö he jonkinlaista "reserviä" vai saavatko he näin ilmaista "mainosta" siitä, että heidän kauttaan on kysyntää ammattilaisista?

    • Tuleva_työtön

      Minäkin ajattelin nostaa kädet nyt pystyyn, ihan turhaa tuhlata aikaa hakemusten tekemiseen enää... yli 50 hakemusta olen laittanut matkaan, yhteen haastatteluun pääsin... työkokemusta hakemiltani aloilta löytyy (on C-kortti ammattipätevyydellä, digikortti jne.), mutta hommia ei vaan löydy...

    • vain.huonoja.paikkoja

      Kylläpä se tahtoo olla että jos jossain on työpaikka auki niin siinä työpaikassa on jotain vikaa, esim. paska palkka, vittumaiset työolosuhteet, tms.

      • Duunaritkin_kyykkyyn

        Valitettavasti näyttää siltä, että olet oikeassa.... nyt tuntuu siltä, että on vaikeaa saada perushommaa, vaativaakaan, josta maksettaisiin yli 2000€/kk.... Kiitos Sipilä ja kiitos Kiky... uutisissa juuri kerrottiin, että lisää kyykytyksiä tulossa, jos et ota työtä vastaan, saa siitä sitten millaista palkkaa tahansa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe