Miehen ulkonäkö hävettää

mieseilaihduta

Tunnen olevani kamalan pinnallinen ja ilkeä ihminen kun avaudun tästä, mutta mä tunnen näin sisälläni enkä pysty peittelemäänkään asiaa. Eli...mieheni on reilusti ylipainoinen ja kaikki tuo rasva tuntuu kerääntyvän mahaan. Sisäelinrasva-arvotkin ovat reilusti sen yli, mitä se saisi olla eli terveysriski on olemassa.

Hävettää oikeastaan nykyisin liikkua missään hänen kanssaan ja tuo tunne on aivan kamala, kun haluaisi rakastamansa ihmisen kanssa olla normaalisti ja nauttia elämästä eikä keskittyä pinnallisiin seikkoihin. Muutkin ihmiset tuntuvat kiinnittävän huomiota meidän kontrastiin, kun itse olen sporttisessa kunnossa ja mies ylipainoinen. Olen varmasti kamala ihminen. Tuntuu pahalta kirjoittaa edes tätä, mutta kun asia vaivaa todella paljon.

Olemme alle 30 vuotiaita eli kyllähän tässä olisi vielä elämää jäljellä jos tosiaan terveenä vaan pysyy.

Olen yrittänyt ilmaista huoltani juuri tuosta terveydellisestä puolesta, että haluaisin elää hänen kanssaan niin pitkään kuin mahdollista mutta noilla elintavoilla se ei onnistu.

En oikein edes tiedä miten on mahdollista pysyä noin lihavassa kunnossa kun hän ei syö edes herkkuja paljoa. Ne jutut mitkä hänellä saattavat ylläpitää tuota rasvaa, ovat varmaan joitain sokeripitoisia juomia, jugurtteja ja muita snackseja ja välipaloja.
Hän ei myöskään liiku. Käy ehkä kerran kuukaudessa salilla ja aina kun joku paikka tulee kipeäksi, on vaikea mennä uudelleen kun palautuminen kestää niin pitkään. Olen sanonut, että pitäisi vain mennä uudelleen, että lihakset tottuu kyllä jossain vaiheessa rasitukseen. Ei mitään merkitystä. Pyöräilemässä käy ehkä viikonloppuisin. Vaikka tekee liikuntasuorituksen, syö miten sattuu sen jälkeen eikä katso annoskokoja ja ei siis ylipäätänsä pidä kirjaa syömisistään.

Tuntuu niin hankalalta hänen kohdallaan tämä yksinkertainen sääntö: "Kuluta enemmän, mitä syöt". Ei toteudu hänen kohdallaan ilmeisesti ja en jaksa leikkiä mitään neiti etsivää. Kilpirauhasarvotkin on käynyt mittauttamassa ja niissä ei ole mitään vikaa.
Lihasmassaa hänellä saisi olla enemmän, että kulutustakin olisi.
En oikein tiedä onko hän edes kovin innoissaan laihduttamisesta vai puhuuko vaan minun lämpimikseni.

En haluaisi nipottaa hänelle jokaisesta syömisestä ja alkaa miksikään ravintoneuvojaksi hänelle, kun koen että aikuisen on itse se päätös tehtävä ja otettava se prosessikseen mikäli niin haluaa, kun siinä samalla olisi hyvä itsekin oppia vähän katsomaan, että mitä mikäkin sisältää. Uusi elämäntapahan siinä omaksuttaisiin.

Auttakaa! En haluaisi jättää häntä. Rakastan hänen sisäistä puoltaan. Hän aina auttaa, kuuntelee, antaa neuvoja, hellii, ei tekisi minulle ikinä mitään pahaa ja suunnittelee kanssani tulevaisuutta.

En tiedä mitä mun pitäisi tehdä, että tämä häpeän taakka selästäni lähtisi pois, kun tuo laihdutus asia tosiaan pitäisi lähteä ihmisestä itsestään ja minä olen jo neuvoton.
En uskalla jättää. Todella raastava tilanne. Jäisi ihan suunnaton aukko sydämeen enkä ehkä kestäisi sitä.
Silti nykyinenkin tilanne ahdistaa ja saa tuntea sitä häpeää, mitä en haluaisi tuntea vaan haluaisin keskittyä oleellisiin asioihin!

Olenko kamala ihminen vaan kun tunnen näin toista ihmistä kohtaan?
Voiko hänellä olla jokin sairaus tai muu?

40

2348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hommatkaakoira

      Et sinä ole paha ihminen. Eikä hänkään. Mutta älä puhu sille mitään siitä ylipainosta tai liikkumisesta enää. Sinä vaan masennat sitä sellaisella ja masentunut ihminen ei motivoidu. Jos mahdollista hommatkaa koira. Sellainen rotu mikä kaipaa paljon liikuntaa. Käytte yhdessä tunnin lenkki joka ilta koiran kanssa. Se auttaa. Äläkä jätä sitä ihmistä ylipainon takia jos muuten rakastat hänet.

      • hommatkaakoira

        niin, ja tee jotain sille sun häpeän tunteelle. Miehesi huomaa kyllä, ja se syö hänen itsetuntoaan --> ei motivaatiota.


    • niiku.sillee

      Mieti tilannetta, jos asia olisi toisinpäin. Sinä olisit miehesi mielestä liian pulska, ja hän muistuttaisi sinua jatkuvasti ja vaatisi kuntosalille, liikkumaan ja laihduttamaan. Kuinka kauan jaksaisit. Milloin sanoisit, etkö kelpaakaan tällaisena? Rupeaisitko epäilemään, ettet sinä riitä?

      • välitäitsestäsiaidosti

        Itsekään en riittänyt miehelle, jolla kasvoi maha ja minä itse olin sopusuhtainen, joten revi siitä. Naista piti olla itsetunnon kohokkeena jatkuvalla syötöllä ettei tule romahdus. Jotkut eivät osaa rakastaa itseäänkään oikealla tavalla, vaan hakevat sitä itsetuntonsa jatketta muista ihmisistä ja useista suhteista, kun kokevat juuri sitä hirveää riittämättömyyden tunnetta ja narsismin vääristämää rakkautta itseään kohtaan.


      • välitäitsestäsiaidosti
        välitäitsestäsiaidosti kirjoitti:

        Itsekään en riittänyt miehelle, jolla kasvoi maha ja minä itse olin sopusuhtainen, joten revi siitä. Naista piti olla itsetunnon kohokkeena jatkuvalla syötöllä ettei tule romahdus. Jotkut eivät osaa rakastaa itseäänkään oikealla tavalla, vaan hakevat sitä itsetuntonsa jatketta muista ihmisistä ja useista suhteista, kun kokevat juuri sitä hirveää riittämättömyyden tunnetta ja narsismin vääristämää rakkautta itseään kohtaan.

        Jatkan vielä, että itsestä tuntuu ainakin aivan oudolta ajatus, että omaa riittävyyttä peilataan muista. Ikinä ei ole ollut tarvetta mennä baariin iskemään miehiä sen vuoksi, että kokisi riittävyyttä ja saisi tarpeeksi huomiota osakseen. Itsensä kanssa on tultava ihan ensiksi juttuun tässä elämässä ja tietyt asiat hyväksyä itsessään tai sitten niille on alettava tehdä jotain, jos kokee ettei tunnu kelpaavan kellekään ja inhoaa itseään. Muutos lähtee itsestä, ei toisesta ihmisestä. Ap onko miehesi ollut koko suhteenne ajan ylipainoinen? Jos ei niin ehkä kannattaa funtsia, että mitä teillä oli toisin suhteenne alussa ? Mikä on muuttunut? Lähtekää pienemmistä asioista liikenteeseen yhdessä, ruokailutapojen ja -aikojen muuttamisesta, terveellisemmän ruoan laittamisesta yhdessä, snacksien vähentämisestä tms.


      • Anonyymi

        Minä en haluaisi olla ylipainoinen, joten olisin erittäin kiitollinen, jos mieheni saisi minut
        ensin huoamaamaan asian vakavuuden ja sitten kannustaisi sekä auttaisi minut pois huonoista elintavoista. Hän tekisi minulle suuren palveluksen, jolla on positiivinen vaikutus koko loppuelämääni. En todellakaan haluaisi, että mies katsoisi vain hyväksyen vierestä, kun tuhoan terveyteni. Mitä rakkautta se sellainen olisi?


    • Oppeliini1

      Laita hänelle kengät jalkaan, sitten itsellesi ja vain yksinkertaisesti lähdette yhdessä ulos lenkille. Ensin kilometri, pari. Seuraavana päivänä pikkusen enemmän. Juttele niitä näitä kävellessänne ( lue edeltäpäin päivän uutiset ettei tarvitse jauhaa aina samaa).
      Ennenkuin huomaattekaan kilometrit taittuvat päivittäin!

      Seurava askel on houkutella salille, mene mukaan ja varmista että hän aloittaa kevyesti ja lisää toistoja ja painoja hitaasti.

      Hänen painonsa ei nussut yhdessä päivässä, kestääkuukauden pari ennenku8n tulokset alkavat näkyä.
      Tuo on omiaan innostamaan häntä jatkamaan omaalotteisesti eteenpäin.

      Onko sinulla vaikutusta hänen ruokintaan? Voitteko yhdessä tutkia terveellisen ruoan etuja versus roskaruoka?

      • niiku.sillee

        Jos ap. noudatat näitä ohjeita, eli jatkat painostusta, tilanne on menetetty. Vain TÄYDELLINEN asian sivuuttaminen voi enää auttaa, mutta onnistuminen on hyvin epätodennäköinen,


      • välitäitsestäsiaidosti
        niiku.sillee kirjoitti:

        Jos ap. noudatat näitä ohjeita, eli jatkat painostusta, tilanne on menetetty. Vain TÄYDELLINEN asian sivuuttaminen voi enää auttaa, mutta onnistuminen on hyvin epätodennäköinen,

        Ihminen joko tajuaa itse tilanteensa vasta sitten, kun oma terveys alkaa brakata tai vain tyytyy siihenkin, että syö lääkkeitä vaivoihinsa, eikä tee edelleenkään mitään hyvää itsensä eteen eli muuta omia elämäntapojaan. Muutos lähtee itsestä ja toinen voi toimia tsempparina sen suhteen. Luulis terveyden olevan tärkein ihmiselle, mutta ei se niin aina mene, sitäkin pidetään itsestäänselvyytenä, kunnes se maha poksahtaa lopullisesti.


    • 851432

      No huh.huh. Häpeät miestäsi. Luuletko todella olevasi niin kaunis että sinulla on varaa arvostella toisen ulkonäköä. Oleppa rehellinen. Jos sinulle kävisi niin että sairastuisit sellaiseen sairauteen että menettäisit "tuon upean" ulkomuotosi. Saisko miehesi hävetä sinua ja mahdollisesti jopa harkita eroa tai jopa ottaa eron sinusta. Pystytkö rehellisesti ja vilpittömästi sanomaan kyllä. Muista sinäkin muutut. Voit olla 15v päästä 90 kilonen vaikka kuinka liikut. Elämä ei vain menen niin kuin suunnittelee ja unelmoi.

      • panotyynyy

        En tiiä, toisaalta meitä laihoja 60kg ätmejä on pilvin pimein. kyllähän miehetki vaihtaa nuorempaan naiseen usein.


    • mieseilaihduta

      Kiitoksia asiallisista vastauksista. En silti tiedä mitä tulisi tehdä kun itse en ole henkisesti riittävän vahva kestämään aina tuijottelua kun liikumme jossain. Joskus olisi kiva keskittyä muuhunkin. Onko ihmiset todella sitten niin pinnallisia? En taida olla ainut.

      Tuo lenkille lähteminen ei onnistu hänen kanssaan, sillä nivelet ei kuulemma kestä juoksemista ja kävely on tylsää hänen mielestään. Aina siis joku syy on. En halua väittää, että eivät olisi oikeita syitä, kyllähän ylipainoisilla niveliin ottaakin.

      Hän on aina ollut hieman pyöreä, mutta nyt suhteemme aikana lihonut vielä varmasti sen 20 kiloa valehtelematta.

      Ja edelliselle vastaajalle joka epäili minun luulevani olevani kaunis: ei, en ole väittänyt olevani kaunis vaan sporttinen. Elämäntyylillä ovat kovin erilaiset ja sekin tuo osakseen kitkaa välillemme. Kieltämättä jos itse on saavuttanut hyvän kropan liikunnalla niin se toisen ulkomuoto käy mielessä. Voitko sinä sitten kieltää tuollaista asiaa vai oletko vaan tekopyhä siellä tuomitsemassa?
      Sinun mielestäsi sinullakaan ei olisi oikeutta vaatia samanlaisia harrastuksia omaavaa kumppania itsellesi? Jos olet itse sporttinen, onko ehdoton ykkösvalinta kumppaniksesi sen vastakohta? Jotenkin tuntuu aika naiivilta väittää tuollaista.

      Ja kyllä jos valitsee elämäntavaksi terveellisyyden niin aika usein se painokin pysyy kurissa ellei sitten olisi niin paljoa lihasta että painaisi sen mainitsemasi 90 kiloa, mutta olen kyllä ajatellut pysyä puhtaana liikkujana.

      Nämä asiathan kuvastavat arvoja ja valintoja. Itse arvostan aktiivista elämäntapaa. Onko se mielestäsi väärin? Vai onko väärin se, että mulla on riittävän hyvä itsetunto väittääkseni että kyllä olen myös kaunis ja mullakin on oikeus olla jotain mieltä?
      Mitä jos koittaisit antaa järkeviä neuvoja etkä koittaa ilkeillä? Jätä tuomitseminen jollekin kelle se kuuluu.

      Ja mitä tuohon rapistumiseen tulee, on hieman eri asia vanheta luonnollisesti kuin päästää itsensä huonoilla valinnoilla repsahtamaan. Toista tulee rakastamaan vanhuudesta huolimatta ja yhdessähän tässä olisikin tavoitteena vanheta, mutta noilla elämäntavoilla se ei ole todennäköistä.

      Se ei vaatisi edes paljoa nähdä vaivaa kun ylipainoa on niin paljon, mutta hän ei vain näe asiaa riittävän tärkeänä. Oikeastaan jopa vähän loukkaavaa minuakin kohtaan että eikö hän arvosta tätä enempää minua että huolehtisi itsestään... -_-

      • hommatkaakoira

        No onko se koira sitten poissuljettu?


      • mieseilaihduta

        Koira on poissuljettu vaihtoehto.
        Meillä on jo lemmikkejä.


      • Anonyymi
        hommatkaakoira kirjoitti:

        No onko se koira sitten poissuljettu?

        Ei koira ole mikään lääke. Se on elävä olento, johon liittyy muutakin, kun ihmisen pakottaminen ulos sen kanssa. Ei se takaa elämänmuutosta. Jos ei nyt saa itseään liikkumaan, ei se koirakaan välttämättä saa, kuin ihan pakollisille tarpeille.


      • Anonyymi

        Anna ukkos mulle, minulle kelpaisi pullukka jos vaan on muuten ihana.
        Typerää hävetä toisen painoa.
        Mitäs jos vaikka halvaannut huomenna, saako ukkosi jättää sut sen takia?
        Sporttisuus on kevyesti katoavaa lajia, silmänräpäys ja aivoinfarkti,siinä sun sporttisuus.
        Kuivat lihaksikkaat sporttiset eivät minusta kovin kauniita ole, jos kirjaat syömisesi niin ehkä ei ihan tervettä sinullakaan, oisko ortoreksia.
        Häpeä häpeääsi, ei miestäsi! Sama miehille jotka


    • kuvittelet

      Miksi sinä ajattelet että ihmiset tuijottaa mitenkään negatiivisesti kun liikutte ulkona? Miksi se vaikuttaa sinuun? Pitääkö sinun välittää mitä muut tekee? Et sinä kuitenkaan voi tietää mitä he oikeasti miettii, joten tuo kaikki on sun oman mielikuvituksen tuotetta. Olet epävarma itsestäsi ja syytät miestäsi siitä.

      Minun kokemukseni mukaan, jos ylipainoinen ihminen liikkuu (uinti/kävely tai ihan mikä vaan), niin henkilöä kyllä saatetaan katsoa, mutta pelkästään hyvällä. Hyvä kun liikkuu -katseella. Eikä liikkuminen tarkoita sitä, että tarvii millekään hikilenkille mennä.

      Samoin pariskuntia saatetaan katsoa, mutta ehkä siksi että miettivät että onpa siinä ihana pariskunta. Liikkuvat yhdessä. Olisipa minullakin tuollainen mies, tai nainen. Aika harvoin kadulla vastaantulevat ihmiset herättävät minkäänlaista ajatusta ainakaan itsessäni. Varsinkaan ulkonäköön liittyen.

      Etkö tosiaan saa miehesi ulos kanssasi, vai etkö vaan kehtaa? Jos et kehtaa, niin kysypä itseltäsi tuetko miestäsi? Haluatko hänen onnistuvan? Jos sinä haluat että miehesi laihtuu, niin sinun pitää kyllä kyetä laittamaan omat mörkösi ja kuvitelmasi taustalle ja tsempata. Kirjoituksesi on ihan ristiriitainen tältä osin. Valitat vaan olemattomia. Ihan kuin nyt tietäisit mitä muut ihmiset ajattelee. Jotenkin epäkypsän oloista.

      • kuvittelet

        Sitä paitsi, kirjoitat avoero palstalle, niin sinä olet päätöksesi jo tehnyt. Sinä et rakasta miehesi. Ja joo, se on mielestäni pinnallista jos tällaisen takia eroaa. Ja veikkaan että sulla tulee aina olemaan samat ongelmat edessäsi, tulet seuraavan kanssa olemaan tyytymätön johonkin toiseen, yhtä pinnalliseen asiaan. Niin kauan tulet kohtaamaan näitä samoja ongelmia kunnes työstät oman epävarmuutesi kuntoon ja voit keskittyä olennaiseen, eli ihmisen luonteeseen.


      • mieseilaihduta
        kuvittelet kirjoitti:

        Sitä paitsi, kirjoitat avoero palstalle, niin sinä olet päätöksesi jo tehnyt. Sinä et rakasta miehesi. Ja joo, se on mielestäni pinnallista jos tällaisen takia eroaa. Ja veikkaan että sulla tulee aina olemaan samat ongelmat edessäsi, tulet seuraavan kanssa olemaan tyytymätön johonkin toiseen, yhtä pinnalliseen asiaan. Niin kauan tulet kohtaamaan näitä samoja ongelmia kunnes työstät oman epävarmuutesi kuntoon ja voit keskittyä olennaiseen, eli ihmisen luonteeseen.

        No sinä voit taas jälleen olla omaa mieltäsi, mutta sehän ei ole totuus. Ihan kuten itsekin olet tuolla jauhanut, että ilmeistä ei voi päätellä mitään. Ehkä kaikki muutkaan asiat eivät ole niin mustavalkoisia mitä haluat ymmärtää?

        Kirjoitin avoero palstalle sen vuoksi, etten tiennyt mitään sopivampaakaan palstaa ja kirjoitan täällä ensimmäistä kertaa. Päätöstä ei ole tehty, mutta toivottomuuttani kuvastaa se, että olen miettinyt eroa vaihtoehtona, koska minulla alkaa olla keinot vähissä. Sen vuoksi kysyin täältä neuvoja. Jospa nyt ymmärtäisit, että jotkut asiat eivät ole toiselle välttämättä vähäpätöisiä.

        Sinun ajatuksesi minun rakastamottumuudestani kuvastaa vain omaa ajatteluasi. Negatiivista sellaista. Tottakai rakastan miestäni ja en haluaisi erota hänestä, mutta nämä kysymykset ovat vaikeita asioita kun ne laitetaan vaakalaudalle.
        Ongelma liittyy pinnallisiin seikkoihin, mutta onko se sittenkään enää niin pinnallista kun sitä lähtee miettimään ja kun kyse on kuitenkin elämän arvoista. Nämä arvot vaikuttavat myös ihmisen luonteeseen siten, että jos elämä on arvokasta ja mielekästä, ihmisen parhaat puolet tulevat esiin sitä kautta.

        Helpommin tuomittu kuin myötäeletty, sanon minä.

        Sinähän voit lotota mitä haluat minun elämäni suhteen eikä sekään liene totuus. Eikö ole aika itsekästä yrittää sanoa kuinka minä en voi tietää muiden tuijotuksista mitään, mutta sinulla on varma veikkaus toisen koko elämän tulevaisuudesta? Mieti vähän mitä kirjoitat.


    • mieseilaihduta

      Miksikö ajattelen? No ilmeitä ja eleitä ei ole kovin vaikea lukea, etenkin jos on tietyllä tavalla herkistynyt sille ja ollut sivustaseuraajana.
      Onko itselläsi sitten jokin ongelma liittyen ihmisten kasvojen ilmeiden tulkitsemiseen vai?
      Tottakai rakastamaani ihmistä kohtaan ilkeilemiset ja tuijottamiset vaikuttaa minuunkin! Vai voisitko itse olla välittämättä kun sinun rakastettuasi tuijotettaisiin ja jopa ilkuttaisi?
      Kyllä sen voi aavistaa mitä ihmiset miettii jos naamalla on ilkikurinen, ylemmyydentuntoa uhkuva tai haavi auki tuijottava hämmästynyt ilme. En ymmärrä, miten sinulle sitten se tulkitseminen voi olla niin hankalaa?

      Ja mitä sitten jos minä olen epävarma? Oikeuttaako se mielestäsi ihmiset toimimaan miten huvittaa? Eikö mielestäsi aikuisten ihmisten tulisi osata käyttäytyä ja ainakin yrittää olla ilmeilemättä ihan vain vanhan kunnon kohteliaisuuden nimissä? Jos naamaa on vaikea pitää peruslukemilla toisten tekemisten ja olemisten tähden niin minun järkeni mukaan se on huonoa käytöstä ja tällaiselle pitäisi itse ehkä älytä tehdä jotain.

      Ja joo, kyllähän sitä hyvässä maailmassa noin toimitaankin, että hyvällä katsotaan ihmisiä joilla riittää yritystä. Eipä taida kuitenkaan olla ihan totuudenmukaista arkipäivää se.
      Riippuu myös paljon ympäristöstä, missä toteuttaa tätä liikuntaa.
      Jossakin tuijotetaan enemmän, jossakin vähemmän.

      "Aika harvoin kadulla vastaantulevat ihmiset herättävät minkäänlaista ajatusta ainakaan itsessäni. Varsinkaan ulkonäköön liittyen."

      Tässä valehtelet pelkästään itsellesi. Et voi kieltää, ettetkö ihailisi kauniita tai komeita ihmisiä. Halveksut ihan samalla tavalla rumia ja massasta negatiivisella tavalla erottuvia kuten kaikki muutkin. Sellaiset ihmiset ovat oikeasti harvassa, joita se ei tippaakaan kiinnostaisi. Vanhemmat ihmiset ehkä ovat oppineet jo olemaan ja kunnioittamaan.

      "Etkö tosiaan saa miehesi ulos kanssasi, vai etkö vaan kehtaa? Jos et kehtaa, niin kysypä itseltäsi tuetko miestäsi?"

      En saa, sillä jos toinen ei halua, en ole mikään pakottamaan häntä. Ihmisiä ei voi pakottaa. Silti hän on puhunut laihduttamisesta. Siksi asia on ristiriitainen.
      Olen tukenut miestäni ja halunnut lähteä hänen kanssaan, mutta hän ei lähde. Käveleminen on kuulemma tylsää ja niin edelleen. Olen näistä asioista jo maininnut.

      "Jos sinä haluat että miehesi laihtuu, niin sinun pitää kyllä kyetä laittamaan omat mörkösi ja kuvitelmasi taustalle ja tsempata. Kirjoituksesi on ihan ristiriitainen tältä osin. Valitat vaan olemattomia. Ihan kuin nyt tietäisit mitä muut ihmiset ajattelee. Jotenkin epäkypsän oloista. "

      Helppohan se sinun on sanoa, että valitan olemattomia kun et kulje toisen kengissä. Kas niin on helppoa sinunkin elämäsi minun silmistäni nähden noista vastauksista päätellen.
      Saman jauhamista ja toivoisi, että sama ajattelutapa purisi muihinkin, mikä itselläsikin toimii. Ei se maailma niin toimi.

      Ja kuten sanoin, ilmeistä voi päätellä monenlaista. Ei ne ilmeet ole turhia aina.
      Opettele sinäkin tulkitsemaan ihmisiä, äläkä hyökkää ja oleta. Todella epäkypsää sekin kun normaali kehitykseen kuuluisi jo lapsena oivaltaa se, että toisen ihmisen elämästä ei voi tietää juuri mitään, siksi tuomitseminen on vain tyhmää.

      • Emme.toistemme.kopioita

        Aloittajalla todella viisaita ajatuksia, pistää jauhot suuhun tyhmille neuvoille ja ilkeilylle. Ilo lukea hyviä ajatuksia. Kyllä tuollaisella "ällillä" untuvikot hiljenee. Tsemppiä aloittajalle! muuten, jos miehesi ei piittaa liikunnasta (heitä on pilvin pimein joita liikunta ei kiinnosta) niin anna olla. Elä sinä täysillä ja nauti omista harrastuksista!


    • kyssäripyssäri

      Itse en koskaan, toistan, en koskaan, katso ihmisiä sillä silmällä onko joku ruma tai komea, urheilullinen tai ylipainoinen. Ihan sama minulle miltä joku näyttää, mitä hänellä on päällään tai onko hän omituinen vai normaali. Minulla ratkaisee se miten ihminen itse käyttäytyy, mitä hän puhuu.

      Puolison valinnasta sen verran, että itsehän sinä olet aikanaan miehesi valinnut. Hän oli jo silloin ylipainoinen. Mikä hänessä viehätti sinua alkuaikoina?
      Miksi aloitit seurustelun hänen kanssaan?
      Kuvittelitko että hän muuttuu sellaiseksi kuin sinä haluat?
      Mikset etsinyt itsellesi kuntoilusta enemmän innostunutta kaveria?

      Sinun ja miehesi kaverit siis heittävät herjaa miehesi ylipainosta ja teidän suhteestanne, ilmeilevät miehesi selän takana. Miksi annat niin tapahtua?
      Minun kotonani opetettiin jo alakouluikäisenä, että ei ole olemassa sellaista syytä jonka takia pitäisi ketään nälviä tai hänelle ilkeillä.
      Jos kyseessä olisi minun mieheni, pistäisin pisteen tuollaiselle käytökselle hyvin nopeasti kaveripiirissä.
      Miksi liikut tuollaisissa porukoissa jotka eivät osaa alkeellisimpiakaan käytöstapoja?

      Kai teillä nyt jotain yhteisiä mielenkiinnon kohteita miehesi kanssa on?

    • Kyllä me3itä aloittajan kaltaisia "turhamaisia" ihmisiä on maailmassa paljon.

      Onhan se ihan tutkittu fakta, että kauniisiin ihmisiin liitetään positiivisia ominaisuuksia ja rumiin taas negatiivisia. Lihavia pidetään mm laiskoina, saamattomina, tyhminä jne.

      Oma naisystäväni koki tämän asian juuri päin vastoin aikanaan. Itse muistutan erästä näyttelijää suuresti.

      Hän sanoi, että kun astuimme vaikkapa ravintolaan yhdessä, ihmiset kääntyivät katsomaan minua ja miettivät, että voisiko tuo olla X.X ja seuraavaksi taas katseet kääntyivät häneen, että miksi se on tuollaisen pienen tyllerön kanssa.

    • herätysihmiset

      Eiköhän toi oma terveys ole tärkein asia, josta jokainen vois itsekin huolta kantaa jo ennakoivasti. Varsin hyvin tiedetään lihavuuden aiheuttamat riskit erilaisiin sairauksiin, niin pitääkö sitä varta vasten käyttäytyä siihen itseään tuhoavaan malliin. Ap muutos lähtee itsestä, sä et voi asialle mitään, jos kumppanisi ei tajua omaa hyväänsä ennen kuin käy vaikka kuoleman porteilla, jos silloinkaan. Ei sun ole pakko olla suhteessa, jossa toinen osapuoli ei välitä itsestään terveeseen malliin.

    • tästätässäonkyse

      Aloittaja kuvittelee, että hänen oma statuksensa ihmisten silmissä laskee läskin miehen takia.

    • entäsjosseonkinnäin

      Jospa ne ihmiset katsovat sun miehelle nalkuttamista ja sun naamanilmeitäsi ja miettivät että miten ihmeessä toi mies kestää tota naista?

    • uudestisyntynytkristitty

      Jaa.. jos toinen on ollut pulska jo suhteen alkaessa ja sitä enen,niin miksi aloit suhteeseen, onhan se varmasti häirinnyt jo silloin. Piti vaan saada joku..? ihmiset on usein sen mallisia mitä ovat läpi elämänsä. Pulskat pulskia ja laihat laihoja. Näin olen havainnut..
      Jos jokin muutos tapahtuu,niin se vaatii isompia mullistuksia,ongelmia...

    • Kärtty

      On ihan luonnollista että sinua häiritsee miehen liikalihavuus. Niinhän miehiäkin häiritsee jos naisystävä tai vaimo ylilihava.
      Lihavuus ei ole liikunnan puutteesta niinkään kiinni, vaan siitä mitä syö ja kuinka isoja annoksia.
      Käykö mies salaa syömässä grilliruokia? Tai syö jotain makeaa esim autossa?
      Lihavat syövät "itseltäänkin salaa", saatikka läheisiltään.

      Kyllä sinä voit huomauttaa hänelle lihavuudesta ja myös syömisistä, pointti onkin siinä että miten sanoo. Voi huomauttaa osoittaen huolestumista terveyteen liittyen esim, eihän sen tarvitse olla nimittelyä tyyliin senkin läski.
      Ehkä hän on vain tottunut lihavuuteensa eikä siksi pidä sitä minään! Siksi hän tarvitsee herättelyä.

      Juttu on niin että naisen ei tarvitse eikä pidä varoa aikuisen miehen loukkaantumista jos häntä kiusaa jokin asia miehessä. Ei nainen ole miehensä äitimuori joka varoo ja hoivaa ja toppuuttelee! Siksi neuvot "älä sano mitään muuten miesraukka loukkaantuu", ovat typeriä.

    • Hölmönainen

      Palkkaa sille personal trainer.

    • Anonyymi

      Minusta negatiivisesti ylipainoon suhtautuminen on "hyväksyttävämpää", kuin moniin muihin ulkonäöllisiin asioihin, sillä sillä on terveyshaittoja ja sitä on mahdollista muuttaa. Ylipainon hyväksyminen on vähän sama, kuin sairaaksi jalostettujen koirarotujen hyväksyminen - molemmista on merkittävää haittaa terveydelle. Ennaltaehkäisy ja aikainen puuttuminen olisi tietenkin paras, kun ylipainoon olisi vielä helppo puuttua, ja ennen kuin se olisi tullut osaksi henkilön identiteettiä.

      Itse olemme ihan vain puhumalla ja omalla esimerkillä saaneet kumppanini kanssa toistemme elintapoja muuttumaan paremmiksi. Molemmilla kuitenkin ollut jo ennalta kiinnostusta terveyteen. Ehkä sellaista kiinnostusta voisi yrittää herätellä? Kumppanin tuki vaikeassa muutoksessa on korvaamaton - hänellä on mahdollista olla jatkuvasti läsnä kannustamassa ja "vahtimassa", jotta tavoitteisiin päästäisiin. Minusta kumppanisi kuuluisi ottaa sinun huolesi hänen terveydestään vakavasti. Voihan senkin ajatella olevan itsekästä, kun hän huomautuksista huolimatta aiheuttaa sinulle huolta.

      Minua itseäni haittaa myös ulkonäölliset "viat", niin itsessäni kuin kumppanissanikin. Pidän huolta omasta ulkonäöstäni ja teen niille asioille jotakin, joihin voin vaikuttaa. Minusta on ihan ok odottaa tätä myös kumppanilta. Sellaiset asiat, joihin ei voi vaikuttaa, olen pyrkinyt hyväksymään. Silti ne jollain tasolla haittaavat. Tätä olisi hyvä pohtia filosofisesti ja evolutiivisesti. Ulkonäkö vaikuttaa kumppanin valintaan myös eläinkunnassa, mutta ihmiset ovat tehneet siitä jotenkin moraalisesti hyväksymätöntä (ainakin jos ulkonäkö muuttuu parisuhteen aikana). Pahoittelut tästä raakuudesta, mutta olisi kiinnostavaa tietää, minkälaisia ihmisiä on tämän ajatuksen takana? Oma kokemukseni kertoo, että niitä voisi olla sellaiset, jotka eniten kokevat huonommuutta ulkonäöstään. He syyllistävät moraalisiin syihin vedoten niitä, jotka pitävät heitä huonompina. Syyllistämisen ja syyllisyyden tunnon sijaan minusta olisi parempi syventyä siihen, että mistä ulkonäön tärkeys osalle ihmisistä johtuu. Sillä on varmasti syvempi merkitys. Emmehän me halua olla ilkeitä tai pinnallisia, mutta silti se asia vaivaa ja vaikuttaa päätöksiimme, eikä sitä noin vain saa kytkettyä pois.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoisen kysymyksen heität tuossa kommentissasi. Itsekin olen tuota pohtinut. Ihmiset arvioivat toisiaan kaikin mahdollisin mittarein. Myös yhteiskunta arvioi kansalaisiaan ja se arviointi alkaa viimeistään siellä koulutaipaleen alussa.

        Mitä tulee nyt tuohon ulkonäön arviointiin. Luulen, että kaikki arvioi ainakin jossain määrin myönsipä sitä ääneen tai ei. Toisille ulkonäköasiat ovat tärkeämpi kuin toisille. Usein ne, jotka ovat fyysisesti viehättävämpiä myös pitävät ulkonäköasioita tärkeämpänä ja myös vaatia sitä tulevalta kumppaniltaan. Ihan ymmärrettävää.

        On totta, että moni ei ole tyytyväinen ulkonäköönsä, sillä harvapa meistä täydellinen on. Ulkomuoto myös voi vaihdella suuresti; kuka vain hyvännäköinen voi lihoa elämänsä aikana ja lakata pitämästä huolta itsestään. Jokainen myös vanhenee. Jokaisen kannattaa pitää itsestään huolta läpi elämän ennen kaikkea itsensä vuoksi. Se on jokaisen omalla vastuulla. Jotain parantamisen varaa varmasti jokaisen mielessä itsessään olisi. Moni myös tiedostaa epätäydellisyytensä, viehätysvoimansa tai sen puutteen ulkonäköpohjalta. Tietysti viehätysvoima on paljon muutakin kuin ulkonäkö. Ihminen joko viehättää tai ei viehätä kokonaisuutena. Taitaa olla ihan parin prosentin luokkaa ihmiskunnassa mallimitoin varustetut naiset ja miehet.

        Eivät kaikki ole komeita tai kauniita - ei tarvitsekaan olla. Ihmisarvo on jossain muualla kuin ulkonäössä. Ihmisarvo on myös sama riippumatta siitä, mihin ulkonäköasteikoilla sijoittuu. Ei kaikkia kiinnosta ulkonäköasiat sen jälkeen, kun ovat saaneet itselleen kumppanin tai ulkonäön merkitys voi vähetä. Myös muutokset omassa ulkonäössä voi tehdä armollisemmaksi toisten ulkonäölle. Se on enemmän kuin suotavaa.

        Olen itsekin törmännyt myös useiden ei-fyysisesti-viehättävien yksilöiden taholta, toisten ulkonäön ja muiden ominaisuuksien rankkaan arvosteluun. Ulkonäön arvioiminen tai aliarvioiminen ei ole mitenkään enemmän väärin kuin toisen muidenkaan ominaisuuksien (ali)arvioiminen. Siis myös ei-fyysisesti-viehättävät, ei-kauniit ja ei-komeat yksilöt saattavat hyvinkin rankasti arvioida toisia päästä varpaisiin mutta eivät salli itseään arvosteltavan samalla tavalla. Tuossahan on ihan räikeä ristiriita. Viisautta tietysti on olisi olla arvostelematta ollenkaan ääneen. Ihminen, joka ei omasta ulkonäöstään arviota halua ja joka ei arvioi toisia ääneen, tulisi jättää arvostelun ulkopuolelle.


    • Anonyymi

      Ymmärrän varsin hyvin aloittajaa. Kerro miehellesi rehellisesti, että hänen lihavuutensa vaivaa sinua. Rajoita hänen syömistään niin paljon kuin se on mahdollista. Ostakaa kotiinne juoksumatto.
      Normaaliälyisen miehen pitää ymmärtää se, että ketä tahansa läskiys ei todellakaan kaunista. Tämä koskee myös naisia. On se niin rumankin näköistä puhumattakaan muusta.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä, että rehellisyys kannattaa sekä aloittajan että kaikkien muidenkin vastaavien tapausten kanssa. Ylipainoisia on Suomessa paljon, myös lihavia yhä suureneva joukko kaikissa ikäluokissa. Itsekin kuulun niihin, joten tiedän, mistä puhun. Ylipaino ja etenkin lihavuus saattaa olla myös itse asettama syy olla hakeutumatta parisuhteeseen. Halusipa tai ei, ulkonäöllä on vaikutusta parinvalintaan, itsetuntoon, sosiaaliseen itsevarmuuteen ja myös seksuaalisuuteen. Jos pitää huolta itsestään ja itsensä normaalipainoisena, se takaa paremmat mahdollisuudet parisuhdemarkkinoilla. Nainenkin saa eri tavalla huomiota ollessaan 100kg tai 55kg. Tämä on kaikille varmasti selvää. Tosin ei normaalipainokaan kaikista kaunista tai komeaa tee mutta terveemmän ja hyvinvoivemman kuitenkin. Ylipainoisissa ja lihavissa on myös erinäköisiä ihmisiä: heitä ei voi niputtaa samaan nippuun ulkonäön perusteella. Normaalipainoisilla "ulkonäkögeenit" näkyvät selvemmin hyvässä ja huonossa. Harvempi kuitenkaan on geenikaunis tai -komea, varsinkaan suomalaisista, silti suuriakin eroja löytyy. Ei ulkonäkökään mikään ihmisarvon mittari ole tai saisi olla, vaikka sillä on vaikutusta kumppanin valintaan ja suosioon parisuhdemarkkinoilla. Ihminen ei myöskään ole pelkän ulkonäönsä varassa parisuhteessa, on asioita, jotka ovat parisuhteen toimivuuden kannalta paljon tärkeämpiä kuin ulkonäkö.

        Usein parisuhteessa lievä ylipaino ei haittaa. Ei moni silmällä näekään, onko jonkun painoindeksi vaikkapa normaalin ylärajalla 24,99 tai lievä ylipaino 26. Kun painoindeksi alkaa mennä yli 26, se näkyy, tuntuu ja vaikuttaa terveyteen. Jokaisen ylipainoisen ja etenkin lihavan kannattaa käydä kehon rasvaprosenttimittauksessa. Se kertoo enemmän kuin vaaka. Myös normaalipainon ylärajalla olevilla rasvaprosentti saattaa olla suuri.


    • Anonyymi

      Nosto.

    • Anonyymi

      Ylipainoa kertyy helpoiten juomalla mitä tahansa muuta kuin vettä. Ihminen ei tarvitse mehua, limua, maitoa tai jogurttiakaan. Vesi riittää.
      Kaikkein paras ruokavalio on kotona itse tehdyt ruoat, niissä ei ole samanlailla piilorasvoja kuin einesruuissa. Aamu alkaa kaurapuurolla ja proteiinilla (esim. pari kananmunaa), päivällä kaksi lämmintä ruokaa, ja illalla kevyt iltapala.
      Leivät ja leivokset ovat myös tarpeettomia, niitäkin voisi karsia.

    • Anonyymi

      Ei pinnallisuutta kannata hävetä, se on osa ihmisyyttä. Minäkin kun urheilen, käyn salilla ja muutenkin pidän kroppaa kuosissa kun taas avopuoliso on yli painoinen, onhan siinä melkoinen ero. Talvisin ei nyt juuri merkkaa mut kesällä kun nainen on vähis vaatteis niin, no joo jätetään sanomatta.

    • Anonyymi

      En näe sinua pinnallisena, enkä ilkeänä. Ihan kuin olisit kertonut minun miehestä. Tavatessamme oli mies ihan sopusuhtainen, minä sporttinen ,mitä vaalin yhä. Nyt 25v yhteiselon jälkeen painoa tullut miehelle 40kiloa lisää. Vittu että hävettää liikkua yhtään missään hänen kanssaan . On kuin vitosia synnyttämään lähdössä, liian pienissä vaatteissa .Joka vuosi alkaa ainakin 2 kertaa "Nyt minä laihdutan-virsi" kunnes tulee se selkäjumi, niskajumi tai muu diipadaapa selitys. Ei ole lenkkareita. Ei ole rahaa salikorttiin. Kalja kyllä maistuu ja makkarat.
      En minä sen suuhun niitä väkisin tunge. Laiska se vain on , varmaan hautaan asti. Ai niin. Ylipainosta sai itselleen hengitysoireita, pahanlaatuisen uniapnean ja sen helvetin hengityspöhisijän kotiin. 4kymppinen kaveri! Enää emme nuku edes samassa makuuhuoneessa, tämän vinkuvan koneen ja ylipainosta johtuvan yöllisen metelöinnin takia. Ja ihan joka testi tehty, ettei ole lihava minkään sairauden takia . Olen luovuttanut hänen painon suhteen, koska toista ei voi muuttaa. Ei edes kannustamalla. Voimia sulle. Taas alkoi vituttaa, joten lähden lenkille, yksin.

    • Jos toinen ei sytytä ulkoisesti niin ei siinä paljon sisäiset rakastamiset auta

    • Anonyymi

      Hänen olisi hyvä käydä lääkärissä perustarkistuksessa, ettei ole kyse jostain muusta. Mutta kyllä tuo lihavuus yleensä johtuu, liian rasvaisista ja sokeripitoisista ruuista ja annoskootkin ovat sitten liian suuria. Voisitte yhdessä vaikka aloittaa kuntosali treenauksen ja anna hänelle luettavaksi , jokin laihdutus artikkeli, missä olisi neuvot terveellisten ruokailutottumuksien suhteen. Kerro hänelle suoraan, että toivot että hän laihtuisi normaali painoiseksi.

    • Anonyymi

      Sulla on ap nyt tuo sporttisuus noussut pikkasen korkeahkoon arvoon. Todennäköisesti se johtuu siitä, että vietät niin paljon aikaa treenisalilla itseäsi ja kaltaisiasi ihaillen. Pidän tätä pinnallisena, toisaalta, jos joku haluaa sporttisen, joku haluaa kauniin, joku haluaa lääkärin, jpku lakimiehen ym.niin kyllähän näitä pinnallisia vaatimuksia monilla on. Ja mitäpä kukaan muu olisi neuvomaan jotakin, joka vaikka ehdottomasti haluaa lakimiehen puolisokseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe