Kokemuksia Helkama s 3000 pyörästä.

Pettynyt12345678

Ajattelin tähän hieman kirjoitella kokemuksiani ko. pyörästä, jonka hankin tänä kesänä. Jos vaikka joku harkitseee tämän pyörän ostamista tai muuten vain näpeissä pyörii ylimääräiset 700e pyörän hankintaa varten.

Laatuvaikutelma oli aluksi hyvä koeajaessani tuota pyörää ja ajotuntuma loistava. Pyörästä löytyy säädettävä stemmi jota pystyy myös säätämään korkeussuunnassa, joten ajoasennon saa säädetyksi juuri millilleen sopivaksi. Komponentit vaikuttivat muutenkin erittäin laadukkailta, Shimanoa pääasiassa.

Kuukauden ajan pyörä toimi moitteettomasti ja pyöräily oli nautinnollista ja leppoisaa.

Sitten alkoi kuulua polkimista rutinaa ja pientä naksahtelua joka tuntui resonointina jalkapohjissa asti, lähinnä silloin kun polkimelle varasi painoa tai kiihdytettäessä. Polkimien ns. keskikasetti meni vaihtoon, oli siis huonolaatuinen tai väärin asennettu. Takuulla selvittiin.

Tämän jälkeen alkoi satula nitisemään. Luin jostakin neuvon että ylimääräinen maali/lakkapinnoite kannattaa hioa pois satulan kiinnityskiskon pinnalta, koska se hankaa. Laitoin kerroksen erkkaa ja se toimikin jonkin aikaa. Nyt nitinä on palannut ja se tekee sitä kädellä lujaa painettaessakin. Made in China, Selle Royal. Menee vaihtoon ensi kesänä, eiväthän nuo paljoa maksa.

Etupäässä, ilmeisesti stemmissä, on alkanut ilmetä klappia kun nousen ylämäissä polkemaan. Pitää katsella auttaako kiristäminen, vaikka olen nuo ruuvit kyllä tasaisin väliajoin käynytkin läpi. Säädettävän stemmin ominaisuuksia ilmeisesti, mutta kai noissakin on laatueroja.

Yhteenveto: oliko 700 euron arvoinen hankinta? Se on vähän siinä ja siinä. Olin tyytyväinen hankintaani aluksi, sillä kyseessä on kuitenkin perinteinen ( ja laadukas??) suomalainen pyörämerkki ja hyvä ajettava. Eihän nuo suuria vikoja (tai ominaisuuksia) tietysti ole, mutta kun ajalin vuosia halpis Nopsallani ilman mitään moitteen sijaa, niin kyllä ne ärsyttävät tuon hintaluokan pyörässä. Eikö Helkama enää pärjää laadullaan ?

Kyllähän tuolla nyt ajelee vuoden tai kaksi, mutta sitten vaihtuu kyllä merkki ,ellei pyörä tule kuntoon. Eli jos olet kyseistä pyörää hankkimassa, mieti tarkkaan. Tuolla rahalla, tai vähän lisää säästämällä, saa tosi hyviä pyöriä. Ehkäpä kannattaa jatkossa suosia ei-suomalaisia merkkejä?

28

3774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihtoonn

      Helkama on suvakkipyörä. Vaihtoon !

      • Kannattaa tilata Kärkkäiseltä parempia merkkejä.


    • Järki_mukaan

      Kun pyöräilee oikein ja ohjeiden mukaan, maksaa pelkkä yhdelle vuoden ajalle sopiva ajoasu 700 euroa. Tarvitsen vielä vähintään kahdelle vuoden ajalle tuon päälle ajoasut a 700 eroa ja nyt ollaan hinnassa 2100 euroa. Sitten huolto ja korjaus välinestö noin 500 euroa sekä henkilö kohtainen suoja ja turvallisuus välineistö ja ollaan hintaluokassa noin 3200 euroa. Sitten itse polkupyörä ja hinta alkaa 2700 eurosta ylös päin.

      • JohanOnHalpaa

        Siis näinkö "pyöräillään oikein"? :D


    • Maantiepyöräilijä

      Mitä muuta voi odottaa halvasta pyörästä kuin halpaa pyörää? Jos haluaa edullisen pyörän luokasta "kun vain kaikkein halvin on kyllin hyvää", pitää ostaa vaihteeton. Vaihteeton Jopo esimerkiksi on ihan hyvä pyörä.

      • Pettynyt12345678

        Isottelu sikseen. 700 euron pyörä ei mielestäni ole ns. halpispyörä, vaikka maanteiden messiaalle se on tietysti pikku raha, jne. Totta kai taivas on vain rajana jos on ylimääräistä paalua heiteltäväksi, mutta se ei nyt ollut tämän avaukseni ydin. Mutta suomi24 on suomi24..

        Toivottavasti tuosta kirjoittamastani kokemuksesta on kuitenkin jollekin iloa tai hyötyä, varsinkin jos liikkuu saman hintaryhmän hybrideissä :)

        Hyviä pyöräilykelejä!


      • pyöräilensiisolen

        Kiitos tästä. Olen myös miettinyt seuraajaa Insera reflex evo - halppishybridille. Onhan tuolla ikää jo neljätoista vuotta. Koska olen kädetön en ole sitäkään paljoa huoltanut. Pakolliset rasvaukset vain. Kerran olen etukeskiön vaihdattanut. Suntourin joustohaarukka on jokseenkin finaalissa. Olenkin päättänyt että seuraava onkin kiinteän etuhaarukan omaava. Helkamasta on myös minulla karvaita kokemuksia vuosikymmenten takaa. Tunturia olen harkinnut, kootaanhan ne nykyään Unkarissa. Kovin kallista en halua ostaa vatastettavaksi vaan maksimissaan parrein olla kahdeksansadan pintaan. Yksi kiihoittava malli näyttäisi olevan myös Kona Dew.


      • Pettynyt12345678

        Tuossa Helkamassa on kiinteä etuhaarukka, mutta se on terästä muun rungon ollessa alumiinia. Pehmeämpi ajattava kuin alumiininen, eli ihan hyvää suunnittelua. Käy kokeilemassa.

        Specialized merkillä on myös hyviä hybridejä, halvimmat n. 800e.

        Tunturi oli minullakin toinen vaihtoehto, mutta päädyin kuitenkin koeajon perusteella tuohon. Saman hintaisia pyöriä.


      • pyöräilensiisolen

        Niin. Taitaa painaa noin 16 kiloa yhteensä? Toisaalta jos rullaa kevyesti ja ajoasennon saa hyväksi niin mikä ettei, ja onhan tuossa tarakkakin valmiina. Pitääpä käydä tutustumassa.


      • Pettynyt12345678

        Oliskohan ollut 15kg? Polkijasta riippuu miten rullaa, mutta tosi liukkaalta tuntuu ainakin omaan ajoon. Tarakka ja lukko ovat olleet tarpeen.

        Sopivan leveät kumit, edellisen hybridin 28 mm tassut olivat vähän liian kovat Suomen rokonarpisille teille.


    • valmistusmaa

      > Made in China, Selle Royal.
      Luulin, että Selle Royal tehdään Italiassa (tarkemmin Vicenzassa), kun on italialainen merkki. Mistä sait sen Made in China? Pyöräsi satula on joku halpismalli ja ehkä ne teetätetään Kiinassa, jos siinä kerran lukee Made in China?

    • ollutjoskusrekisteröityn

      Jos pyörässä ei muuta vikaa ole kuin natiseva satula ja säätöstemmi, en kauhean huonoksi haukkuisi. Vaikka kyllähän se kotimaisuus maksaa, valitettavasti. Itsellä S1 hybridi, muutaman vuoden vanha. Menee yllättävän äkkiä todella ajetun näköiseksi, ainakin ympärivuotisessa käytössä. Mustat stemmi ja tanko harmaantuvat, samoin mustat navat sekä jarrukahvat. Laakereita joutuu kiristämään noin kerta vuoteen tahdilla. Onkin siirtynyt nyt osa-aikaeläkkeelle eli varapyöräksi. Ruma mutta toimiva.

      • itäinen

        Minä ajattelin että mikä s1 mutta pian hokasin että Helkama. Epäilen että mahtaako olla niinkään että ihan kaikkia Helkamoita Hangossa valmistaisivat. Ehkäpä joissain itäisissä maissa.


      • Pettynyt123456

        Joo, ihan totta. Etupään sainkin kuntoon, ei se ollut stemmi vaan kiristyksen puutetta. Satula on mikä on, mutta muuten pyörä on ollut kyllä todella hyvä ajaa.

        Trek ja Spessu on ollut aikaisempina merkkeinä, niissä ei ollut laatuongelmia mutta ajoasentoa en koskaan saanut säädetyksi yhtä hyväksi kuin tässä Helkamassa. Joten pitää ehkä vähän vetää takaisin tylyä arvosanaa. Tällä mennään!


      • ollutjoskusrekisteröityn
        itäinen kirjoitti:

        Minä ajattelin että mikä s1 mutta pian hokasin että Helkama. Epäilen että mahtaako olla niinkään että ihan kaikkia Helkamoita Hangossa valmistaisivat. Ehkäpä joissain itäisissä maissa.

        Taitaa Helkamallakin olla pääasiassa pyörän koonti suomessa, ainakin alu-runkoisten.


      • miten

        Kannattaako tuollaista S1 tai S2 pyörää hankkia? Myisivät sellaisen viidelläsadalla.


      • Pettynyt12345678

        Jos mahdollista, niin käy koeajolla. Sittenhän tuon tietää. Eipä noissa taida muita eroja olla kuin eri komponentit. Peruspyöräilyyn ja lenkeillekin sopivia malleja.

        Vertaa hintoja myös netissä. Saattaa hyvinkin olla joku alennus päällä.


      • miten

        Kävin sitten tänään vertailemassa S1 ja S2 malleja. Heti koeajossa kävi selväksi että S2 on ajajan valinta. Säädettävä ohjaustangon ajoasento oli ensimmäinen huomio, toiseksi selvästi paremmat komponentit. Olisiko ollut "peräti" Sihamano Avilio takavaihtajana. Koskapa hintaero oli vain satanen, valinta oli S2.

        Kävin myös kokeilemassa vähän kalliimpia Tunturia, Crecenttia ja jotain halpismerkkiä. Kaikissa kyykkyajoasento. Ei meikäläisen mieleen ja satula liian kapea.

        Niin sitten muuta kuin stemmi niin eteen kuin mahdollista, satula ylös, kumit koviksi ja munamankelilla kaakkoon. Ehdottomasti hyvä ajoasento satakiloiselle äijälle, ja sopivan leveä satula osoittautuu suomiperseelle juuri sopivaksi.

        Kolmenkymmenen kilometrin hikilenkki oli ilo ajaa tämmöisellä hyvin rullaavalla Helkamalla. Enimmäkseen soratietä ja nimismiehenkiharaa mäkineen. Oli ilo huomata että teräksinen etuhaarukka syö enimmät rytkytykset tehokkaasti. Huomaa että kyseessä on hyvin suunniteltu hybridi koskapa pyörä kulkee kuin juna, ja jyrkätkin alamäkikurvit uskaltaa painella juurikaan jarruun koskematta. Ainoa pieni haitta oli eturattaista kuuluva vaimea naksutus kun isoin ratas on ketjun alla. Säätöhommia luultavasti. Muutoin vaihteet loksahtelivat täsmällisesti ja oikein paikoilleen.

        Koskapa ostin oikein pyöräliikkestä sain tingattua ensihuollon samaan hintaan ja jotain pientä tilpehööriä mukaan. Kaiken kaikkiaan hyvä ostos on kyseessä tällä perstuntumalla. Tuntuu kestävältä peliltä, ja hinta/laatusuhde todella kohdillaan.


      • Pettynyt12345678

        Kuulostaa nappiin menneeltä ostokselta, onnittelut! Hyvän paketin sait tingittyä.

        Juuri tuo mainitsemasi pää alaspäin pyöräily ei itseänikään kiehdo, joten säädettävä stemmi korkeussäädöllä on homman nimi. Vaikkakin palstan ”tosi pyöräilijät” arvostelevat korkeaa ajoasentoa. Saahan siihen kyykyssä muutaman newtonin lisää puristuksia, mutta itse lähden siitä että harrastuksesta pitää kuitenkin nauttia.

        Mullakin laahaa ketju etuvaihtajaan kolmos eturattaalla ajettaessa, nuo on helppo säätää pois huolossa.


      • miten

        Juu kiitos. Lopultakin sain aikaiseksi lähteä kaupoille. Nyt sitten huomaa että turhaan kärsin sen vanhan hybridin kanssa joka oli vaan loppuunkoluttu ja ajettu. No, nyt kelpaa.


      • miten

        Annettakoon vielä ainakin yksi raportaashi koskien S2-pyörää. Havaintoja 45 kilometrin lenkin jälkeen, ja sen aikana.

        Ensinnäkin jo alkumatkasta pääsin nauttimaan vauhdin hurmaa kun jouduin kapearenkaisella maantiepyörällä ohitettavaksi. Pyörää ohjasti täysvarustukseen sonnustautunut maan tie pyöräilijä. Päätin kokeilla kauanko satakiloinen mieshenkilö kestää varsin vauhdikkaasti etenevän kaperarenkaisen kevyen pyörän ja maantiepyöräilijän kyydissä. Otin siis peesin ja pyrin saamaan kammen kieronopeuden samaan tahtiin tuon täysvarustellun maanteiden kiiturin kiertonopeuden kanssa. Suureksi hämmästyksekseni jaksoinkin nyt pistellä menemään tuolla S2- hybridin päällä hyvinkin viitisen kilometriä tuon täysin varustellun kevytrakenteisen maanteiden kiiturin kyydissä. Sitten olikin pakollinen juomatauko ja hengityksen taasantumisharjoitukset, olkoonkin että olisin jaksanut (mukamas) tuon kevennetyn täysvarustellun maantiepyöräilijän pesissä vielä hyvinkin muutamia kilometrejä. Kun irrotin puolentoista litran juomapullon takatarakalta muistui mieleeni Insera evo reflexini jossa oli sentään hiirenloukku tarkan varusteena. Myöhempinä aikoina pullo tipahtikin kerran ennen kuin löysin Jopon mustekalaan sopivan sitomismallin jotta sain pullon pysymään paikoillaan.

        Sitten matkaan varsin mäkiseen ja vaihtelevaan maastoon. Enimmäkseen asfalttia mutta myös huonokuntoisia hiekkateitä joissa mielestäni tuollainen hybridi on parhaimmillaan. Eräs huomio on se että perä kevenee, pyörästä, melko lailla kun runnoo menemään seisovassa etukenossa irtokivisiä mäkiä. Että ihan lievänä sutimisena ilmenee, mutta ei mitenkään häiritsevissä määrin.

        Muutoin pyörä ja vaihteisto näyttää kestävän runnovaa ajotyyliä hyvin, mitä nyt pientä rutinaa isommilla vastuksilla takakapasta, mutta se on sangen normaalia. Muutoin huomasin taas loppua kohden, että olisi hyvä pitää mukana jotain syötävää kuluttavalla lenkillä. Pelkkä vesi ei oikein riitä energiavaraston ylläpitämiseen. Ennen pyöräilyä taas ei viitsi paljoa syödä ettei tule kakkahätä kesken matkanteon.

        Kotipihalla sitten huomasin näille tyypillisen vian. Seisontatuki on melkein irti. Sen kiinnitys ei oikein meinaa kestää rytkytystä. Pitänee käydä muitakin kiinnityksiä läpi ennen seuraavaa rypistystä.


      • Pettynyt12345678

        Eikös tuonkin mallin rungosta löydy paikka pullotelineelle? Ei lentelisi pullot enää.

        Kaurakeksit ovat toimineet matkaeväänä aika hyvin, hieman vettä perään.


      • miten

        Varmaankin löytyisi, ihminen on vain niin tottumuksiensa orja että puolitoista litraa se olla pitää. Tarakalla.

        Tänään sitten taas sotkin kuudenkymmenen kilometrin siivun. Vasiten oikein hain vanhasta muistista erikoiskokeenpätkää jossa voisin testailla tärinäarvoja. Muistuikin mieleeni varsin nopea ja nimismiehenkiharaa tiukasti esiintyvä erikoiskoe jossa olen mennä jyrryyttänyt Insera reflex evo - pyörälläni jolla ikää on neljätoista vuotta sekä etuhaarukan iskunvaimennin kuoleentunut. Sillä kun olen päästellyt tuota tiukkaa erikoiskoetta on runko, mies ja haarukka tärissyt niin että hyvä ettei paikat ole takahampaista irroneet. Niin sitten sotkin vauhdikkaasti tuon soraerikoiskokeen ja suureksi hämmästyksekseni S2 ei ollut tietävinään noista kiharoista, vaan suuntavakautensa säilyttäen suorastaan lensi töppyröiden yli. Tietenkin on katalaa vertailla neljätoista vuotta vanhaa Insera reflex evoa, josta iskunvaimentimet ovat kuoleentuneet, uuteen teräshaarukkaan, jossa tosin runko on alumiinia ,niin kuin tuossa Insera reflex evossakin jonka joustohaarukka on kuoleentunut. Itse asiassa vasta tänään muutenkin huomasin, että tuosta neljätoista vuotta vanhasta Inserastakin löytyy niin sanottu säädettävä stemmi. Olenhan vasta täällä oppinut tuntemaan tuon säädettävän stemmin autuuden. Neljätoista vuotta, näin ollen, olen siis ajanut liian makaavassa asennossa tuon neljätoista vuotta vanhan Insera reflex evon päällä, saaden käteni puutumaan ja selkäni kipeäksi. Sen sijaan tässä Helkama S2- hybridissä on ajoasento mitä parhain ja pystyssä terhakkaana polkiessa ei selkäkään tule kipeäksi eikä kädet pahemmin puutuneiksi. Ajoasentoa voi silti säädellä kyyryyn ja vähemmän kyyryyn.

        Yksi erikoinen piirre tässä S2- hybridissä on vaihteenvaihtajien epäloogisuus, joka alinomaa vaatii aivotoimintaa. Nimittäin takavaihtaja vaihtaa etuvaihtajaa peukalolla painettaessa pienemmälle vaihteelle, kun taas etuvaihtajan valitsin toimii tasan päinvastoin. Lisäksi eturattaan vaihtajan vipunen jää kolmoselle vaihdettaessa toisinaan taka-asentoon ja vaatii etusormella vapauttamista. Ei niin suuri vaiva mutta pieni harmi siitäkin tulee. Sen sijaan vanteisiin olen erittäin tyytyväinen. Ei minkään näköistä klappia ole syntynyt nyt jopa 130 kilometrin survomisen jälkeenkään. Itse asiassa juuri vanteet ovat syy, tai kiekot niin kuin nykyään niin hauskasti sanotaan, miksi välttelin Helkamaa vuosikymmeniä. Menihän ysärillä hankkimani Kulkurin takavanne solmuun alvaariinsa, ja vaikka takuu sen aina vihtoikin uuteen kyllästyin viidennen vaihdon jälkeen ja lemppasin koko pyörän. Nyt kuitenkin innostuin Helkamaan, varmaankin juurin tämän ketjun ansiosta. Toistaiseksi olen sangen tyytyväinen, pikkuvioista huolimatta, joista yksi on seisontatuki joka ei meinaa pysyä rungossa kiinni. ruuvasin sen tiukasti kiinni ennen lähtöä mutta lopulta se on taas löystynyt. Sama vika seurasi Insera reflex evoakin jonka neljätoista vuotta sitten hankin, ja jonka etuhaarukan iskunvaimennus on kuoleentunut. Lopulta ystävällinen korjaaja pulttasi sen kunnolla kiinni runkoon. Sittemmin on pysynyt.

        Tuosta Insera reflex evosta puheenollen, jonka hankin neljätoista vuotta sitten ja jonka etuhaarukan iskunvaimennus on nyttemmin kuoleentunut, läksin sillä ihan kylmiltään sadanviidenkymmenen kilometrin ensireissulle ja vaihtelin vaihteita, eturatasten ollessa kolmosella, niin takarattaasta arvoin kaikkea mahdollista ykkösen ja kahdeksan väliltä. Kieroonhan siinä ketju meni rattaitten suhteen. Ilmankos nykyään ketju hyppii joistain rattaista yli niihin juuri koskematta. Nykyään sentään ymmärrän vaihtamisen logiikan.

        Olen myös erittäin tyytyväinen S kakkosen kumeihin, joissa ilmat pysyy hyvin. Niihin onkin ängetty ehkä jopa neljä kehää niin kyllä rullaavat kevyesti. Vaihteet toimii epäloogisuudestaan huolimatta ja suuntavakaus on niin hyvä, että vaikka ilman käsiä ajelisi asfalttiteillä. kuudenkymmenen kilometrin lenkin aikana nautin kaksi kuppia kahvia ja kaksi viipaletta pullaa, sekä puolitoista litraa vettä. kotona huomasin hävittäneeni kilon elopainostani, joten painan nyt vain 99- kiloa. Tosin syömällä painan jo huomenna sen sata.


    • miten

      Yleisön pyynnöstä jaan edelleen kokemuksia Helkama S2 - hybridin vaiheilta.

      Tänään taas runnoin menemään hyvinkin 50 kilometriä. Matkalla kului neljä banaania sekä runsaasti vettä. Alkujaan en ajatellut sotkea niinkään pitkään, mutta päätin etsiä Tertin Martin tsasounan ja vilkaista sitäkin lähempää. Kävi vaan niin että tsasouna ei ollut lainkaan siellä missä oletin sen olevan. Päädyinkin hakkuuaukealle jossa kulki kälynen pehmeä hiekkapolku ja jouduin tosissani testaamaan pienillä vaihteilla tuon hybridin maasto-ominaisuuksia. Suureksi hämmästyksekseni se kulkikin melko mukavasti upottavassa hiekassakin. Päädyttyäni umpikujaan ja tavattuani vilaukselta vapaana juoksevan koiran sekä hirven että kärpässieniä ja myös hirvikärpäsinvaasion, päätin palata takaisin hikiseltä rypistykseltäni. Sen sijaan tsasounaa ei näkynyt missään. Läksin siis sotkemaan ja kokeilin miten pyörät pyörii rytkytyksen jälkeen. Etupyörän mekaaniset levyjarrut ottivat niukasti kiinni jossain pyörähdyksen vaiheessa mutta niin vähän että ei tuo menoa haittaa arvelin ja jatkoin matkaani. Muutoin tuon levyjarrujen teho näyttää paranevan lenkki lenkiltä.

      Parinkymmenen kilometrin jälkeen tapasin urheilullisen hybridipyöräilijän jonka pyörä oli pari vuotta vanha Elan. Maksoi kuulemma pari tonnia. Painoa vain kymmenisen kiloa lokareiden ja takatarakan kera. Alumiinirunko ja hiilikuituhaarukat. Parhaat osasarjat. Olikohan takavaihtajakin joku Shimano Uulla alkava. Kahvat erinomaiset. Koskaan ei kuulemma ole tarvinnut ensihuollon jälkeen mitään tehdä. Ajettu jo nelisen tonnia. Alkoi oikein hävettämään oma S2, ja vain vaivoin kehtasin tunnustaa sen maksaneen vain 500. Ystävällisesti hän vielä neuvoi reitin Tertin Martin tsasounaan ja niin erkanimme hyvien pyöräilykelien toivotuksin.

      Hyvä reissu siis, ja jos ilmoja riittää käynkin vielä tänä syksynä Tertin Martin tsasounassa. Yksi seikka taas ilmeni tästä Helkamasta. Pikasäätönamiska ei jaksa pitää satulaa tarpeeksi korkealla, mikä taas johtuu siitä että varastorasvat liuttaa putkea alaspäin aina samaan kohtaan. Pitäisi ryhtyä lääppimään varastorasvaa pois. Muutenkin pikakiinnitys muovihärpäkkeet on turhia. Pitäisi olla renkaiden kiinnityksessä ja satulan vanhanaikainen mutteri pultti jutska.

      Muutoin oli taas kiva runnoa menemään. Mukavaa on se, että useimmat lyhyemmät mäet voi runnoa 20-24 vaihteluvälillä hyvinkin. Tosi asia on pyörän kuin pyörän, ei sähkötuolin, kohdalla että moottori istuu kuskin paikalla. Niin on hyvä.

      Sain taas menemään kilon elopainosta jonka ajattelin ottaa takaisin perunalastuilla sekä venäläisellä meetvurstilla.

      • miten

        Niin sen vastaantulijan hybridi olikin Felt ja takavaihtaja Ultegra.


    • miten

      Useilta tahoilta on tiedusteltu löysinkö Tertin Martin tsasounaa. Joten joudun kertomaan seuraavaa. Saamani tiedot Tertin Martin tsasounan sijainnista olivat sittenkin vääriä tai ainakin harhaanjohtavia.

      Ensimmäiseksi sain (vesi) ryöpyn niskaani lähdettyäni sotkemaan. Kastuin melko mukavasti, mutta onnekseni päälläni oli vain niin sanottu tekninen teepaita sekä löysät shortsit että remmisandaalit paljaissa jaloissa. Näin ollen kuivuin melko nopeasti vastaan puhaltavien melkeinpä pashaasituulten boforien vaikutuksesta.

      Niin päädyin lopulta melkoiseen kivikkoon noiden väärien tai ainakin harhaanjohtavavien ohjeiden vuoksi. Siellä mennä rytkytin ja olinpa jossain vaiheessa haistavani maankuuluun Tertin Martin kalasopan viehkon tuoksahduksenkin. Nopeasti kuitenkin ymmärsin väsymyksen ja mielikuvituksen tekevän tepposia. Käänsin siis S2- hybridin takaisin ja mennä rytkytin kohti pääväylää.

      Hetken kuluttua takaa alkoikin kuulumaan merkillistä kolinaa. Tarkistin asiaa ja seisontatukihan se siellä roikkui jälleen velttona. Hetken päästä tapasin metsähallituksen miehiä joka kertoi, että nykyään ei enää leimata puita vaan alue eristetään merkki nauhalla. Sisäpuolelle jääneet kaadetaan, mutta jätetään joitain pystyynkin. Tehometsänhoitoa. Olen sitä mieltä että se on järkevää, sanoo siihen muka orpojen pöllöjen siirtelijä mitä tahansa. Olen kuitenkin myös eläinsuojelun kannalla, ja eläinsuojelua tehometsänhoito ei suinkaan estä millään muotoa.

      Niin jatkoin reipasta sotkemista hien valuessa valtoimenaan rääkättyä vartaloani pitkin. Huomasin että kahvamateriaali nyppyläisyydestään huolimatta tarjonnut märkänä kovinkaan tukevaa otetta paljaille kämmenilleni. Kuitenkin satulatolpan lääppiminen ja nostaminen entistä ylemmäksi tarjosi lisääntyvää vipuvoimaa. Pehmeät remmisandaalit paljaissa jaloissani eivät tarjonneet taaskaan kovin hyvää vastinetta vaan ylämäissä runnominen käy hieman nykiväksi. Ehkäpä pyöräilykengät ja sellaiset lukkopolkimet olisivat hyvät, joita veljet täällä suosittelee. Lukkopolkimet tarkoittaa varmaankin sellaisia remmejä.

      Vanteet pyörii edelleen aivan suoraan, ja etummaisen levyjarrujen lievä laahaaminenkin on tyystin poissa. Jarrut toimii muutenkin tunnokkasti. Jausaa. Pumppasin tänään ennen lähtöä ensimmäistä kertaa, sitten ostamisen, lisää ilmaa jalkapumpulla. Jalkapumpulla jonka hankin hintaan 19.95. Jupiter merkkinen pumppu toimii hienosti ja sainkin taas renkaat kivikoviksi, joskin eihän noista paljoakaan ollut haihtunut. Suomalaisissa pyöräteissä harmittaa runsaat poikittaisrailot jotka rytkyttävät tehokkaasti pyörää. Melkeinpä hiekkatiellä pyöräily on silloin miellyttävämpää.

      Olen nyt tarkistellut sotkemieni reittien kilometrimääriä Googlen mapsilla ja yllätyksekseni olenkin sotkenut enemmän, pitempään ja tehokkaammin kuin ensin arvelinkaan. Tänäänkin kuusikymmentä kilometriä ja yhteensä tällä hybridillä jo lähes 300 kilometriä.

      Sain myös uusia ohjeita koskien Tertin Martin tsasounaa . Ehkäpä jo seuraavalla kerralla johdatun sinne saakka. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen tähän Helkama S2 - hybridi polkupyörään. Kannatti sittenkin ostaa. Hintaansa nähden laadukas fillari kyllä.

      Painoni on suureksi järkytyksekseni pudonnut sadasta kilosta yhdeksäänkymmeneenkahdeksaan. Ei ole auttanut kotivaran venäläisen meetvurstin ahmiminen, perunalastuista puhumattakaan. Niinpä ahmin tänään kuusisataa grammaa pizzaa sekä monta banaania. Lisäksi aioin syödä viidenkymmenen prosentin alennuksella olleita sämpylöitä sekä ruisleipää.

    • miten

      Tänään sitten tuuleen tuolla S2 - hybridillä. Mennessä navakkaa tuulta jopa kuuden boforin voimalla. Myötäistä. Myötätuuli onkin nyt tarpeen, muistan ajatelleeni, sotkiessani jälleen toivottuna päämääränä Tertin Martin tsasouna. Vauhdilla näin ollen sotkinkin tuon kahdenkymmenenviiden kilometrin osuuden, ja ohjeitten mukaisesti päädyinkin nyt metsään, vaan en niin syvälle kuin edellisillä kerroilla.

      Ja niin kärsivällisyyteni palkittiin. Siinä se nyt oli, tuo kauan kaivattu. Pittoreskina ja upeana. Kauan vietinkin siellä aikaani rauhan virratessa sisuskuntaani, tuulen ulvontaa kuunnellen. Vain Tertin Martin maankuulua kalasoppaa jäin nyt paitsi. Onnellisena löydöstäni läksin nyt sotkemaan takaisin lähtöruutuun.

      Kuten odottaa sopii, puhalsi nyt viima vastaan eittämättä jopa seitsemän bofoorin voimalla. Onnekseni olin pukenut ylleni vain niin sanotun teknisen teepaidan sekä shortsit että remmisandaalit paljaisiin jalkoihin. S2 kitisi nyt voimistuen ja ääni tuli selvästi eturattaista. Vaihtaminenkaan ei ollut enää kovin sujuvaa joten ilmeisesti vaijerit on venyneet ja ensihuolto on kohta paikoillaan. Jalkatuki kolisteli mukana kun en viitsinyt tällä kertaa kiristellä sitä runkoon ennen lähtöä.

      Nyt odottelenkin Saksasta tilaamiani lukkopolkimia sekä kenkiä, joten jatkan sitä koskevassa osiossa reportaasheja.

    • Anonyymi

      Myös samasta Helkama-pyörästä ikävä kokemus. Pyörä on kokotaulukon mukainen, mutta yksinkertaisesti kai silti pieni!!! Olen käyttänyt työmatkapyöränä (6 km suunta), ja tuntuu siltä kuin selkä olisi köyryssä. Tästä seuraa yläselkä- ja päänsärkyä... En ole - toistaiseksi ja tietyistä syistä - koskenut satulan ja ohjaustangon säätöihin, koska tuntuu siltä, että jos nostan / lasken toista, toistakin pitäisi nostaa / laskea, eikä kokonaistuntemus muuttuisi mihinkään.

      Tarkoitus oli ottaa edellisen pyöräni tilalle kesäkäyttöön ja pyöräillä 30-60 km:n lenkkejä. Ajatus ei houkuttele...

      Aikuisiällä minulla on ollut kaksi pyörää (Tunturi ja Raleigh), jotka olen joko saanut lahjaksi tai tilannut. Kumpaakaan en kokeillut ennen saamista / hankkimista, mutta olivat molemmat kuin unelmat, miellyttäviä ajaa ja pitkäikäisiä. Näiden kokemusten perusteella en osannut ajatella, että pyörä voisi olla epäsopiva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1483
    2. 209
      1438
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      970
    4. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      959
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      50
      737
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      725
    7. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      4
      673
    8. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      53
      672
    9. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      656
    10. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      34
      650
    Aihe