"Lakimiehet" syyttäjän asialla

Jeesuksenseuraaja

Laista ei tule ihminen vanhurskaaksi UT:n ja Jeesuksen opetuksen mukaan.
Turha kerskata laista ja syyttää muita kristittyjä (sunnnuntai pedonmerkki) lainrikkojiksi.
Tätä on adventismi - ja toora uskonnollisuus.
Room. 2:23
joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa.

102

756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksenseuraaja

Se joka ei usko
      Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen ei voi olla kristitty.

Mistä kummasta sikiää näitä harhaoppeja?

• sivustanähtyä

Adventistit uskovat Isään, Poikaan, ja Pyhään Henkeen.
        He uskovat myös ettei kymmenen käskyn lakia naulittu ristiin. Sen sijaan meidän kapinallinen vanha minämme naulittiin ristiin.

Room.6:5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

Room.7:12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

• Sapattiharrastuksesta

Miten adventtikirkossa ilmenee Pyhä Henki?
        Pyhä Henki on adventisteille vain teoriaa.

Kysy A-pastorilta mitä Pyhä Henki sanoo tälle seurakunnalle?

Adventismi on sapattiöyhötystä Jeesuksen jäädessä taka-alalle.

• sanotaanniin

Tuskin varastamista tai murhaa tai aviorikoksia sallitaan uskovien piireissä. Kukaan ei mene puolustamaan sellaista rikkojaa sanomalla että käskyt on poistettu!
        Vapaat suunnat tunnustavat yleensä yhdeksän käskyä ja noudattavat niitä.
        He kenties noudattavat myös lepopäiväkäskyä, kunhan ovat päässeet lepoon omista töistään.

Valitettavasti lepopäivästä on tullut omien tekojen kautta pelastuvien symboli, eikä se enää ole monellekaan lepopäivä vaan orjuuden ies.

Monet uskovat vastustavat lepopäivää yhtä kiivaasti kuin ne, jotka kumartavat petoa suomatta itselleen lepoa päivällä' tai yöllä: Ilm.14:11 "eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat" (Tässä sanotaan KUMARTAVAT, eikä KUMARSIVAT.)

Jakeen alkuosan voi muuten kääntää : Heidän vaivansa savu on nouseva maailmojen maailmoihin, tai aikakausien aikakausiin asti, sanasta AION, aikakausi, tai maailma.

Kun aikakausien aikakausi alkaa, vaiva ei enää jatku.

• Valehtelijalle

Lepopäivän viettäminen sapattina onnistuu ilman adventismia.
        Miksi valehtelet ja olet syyttäjä?

• Raakatotuus

Ihminen ei tule sapattilaista vanhurskaaksi.
        - tähän adventistit eivät usko

• ValheenLyhyetJäljet
        sivustanähtyä kirjoitti:

Adventistit uskovat Isään, Poikaan, ja Pyhään Henkeen.
        He uskovat myös ettei kymmenen käskyn lakia naulittu ristiin. Sen sijaan meidän kapinallinen vanha minämme naulittiin ristiin.

Room.6:5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

Room.7:12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Adventisteja ei lueta kristityiksi, vaan adventismi, kuten mormoonit ja j.todistajatkin ovat aivan oma uskonsuuntansa.

Tämä adventistien, jt:jien ja messiaanisten yhteishyökkäys kristinuskoa vastaan tälläkin foorumilla on ilmeinen ja aggressiivinen, pyrkien eksyttämään niitä helluntailaisia jotka eivät ole vaivautuneet ottamaan kristinuskosta selvää.

Täälläkin heitellään aggressiolla suoria valheita, väittämiä Raamatun opista ja kristityistä, jotka eivät ole tosia. Yhdessä mielikuvamanipuloinnin kanssa.

Tästä huomaa, että on koulutetut ammattilaiset asialla.

Vain tyhmä, mutta sitäkin ylimielisempi, turvautuu valheisiin, joilla kuitenkin tunnetusti on lyhyet jäljet.

• KM.30.8.2018
        ValheenLyhyetJäljet kirjoitti:

Adventisteja ei lueta kristityiksi, vaan adventismi, kuten mormoonit ja j.todistajatkin ovat aivan oma uskonsuuntansa.

Tämä adventistien, jt:jien ja messiaanisten yhteishyökkäys kristinuskoa vastaan tälläkin foorumilla on ilmeinen ja aggressiivinen, pyrkien eksyttämään niitä helluntailaisia jotka eivät ole vaivautuneet ottamaan kristinuskosta selvää.

Täälläkin heitellään aggressiolla suoria valheita, väittämiä Raamatun opista ja kristityistä, jotka eivät ole tosia. Yhdessä mielikuvamanipuloinnin kanssa.

Tästä huomaa, että on koulutetut ammattilaiset asialla.

Vain tyhmä, mutta sitäkin ylimielisempi, turvautuu valheisiin, joilla kuitenkin tunnetusti on lyhyet jäljet.

Aivan typerä ja oma ennakkoasenteinen kirjoittaja.
        Aloitusöyhöttäjä, käytän jonkun käyttämää määritelmää ÖYHÖTTÄJÄ.
        Tarkoitus on hyökätä Jumalan tahtoa vastaan. Eli saada perinneopillisuus valtaistuimella istuvan rinnalle ja julistautua täten jumalaksi. Siitähän on kyse.
        Eli on hyväntiedonpuulta tuleva hedelmä "Onko Jumala sanonut" ja siihen jatko perinnekirjallisuudesta, joka jakaa Abrahamin uskon sirpaleiksi.

Kyse on nyt "sapatista"! Mitä on sapatti - on hyvä pysähtyä siihen asiaan, eikä alkaa sekoilla yhtä ja toista kirkkokuntaa ja porukkaa, joka puhuu sapatista.

Siis on LUPA tutkia kirjoituksia.

Siis MINÄ - joka olen istunut helluntaissa lähes 40- vuotta, jouduin tuohon tutkimukseen, kun sen äärellä tuli helluntaiherätyksen kokouksessa Haloo"! konsertti.
        Pastori julisti, siis sunnuntaina puhujakorokkeelta, että meille kristityille KUULUU 9 - käskysanaa ja sapatti on kumottu.

ts. nyt tuon OK- saaraajan, eläkkeellä olevan pastorin viestistä on hyvä lähteä purkamaan itse raamatun sanaa. Pääsemme näin aivan paljaalle pinnalle, eikä näitä aloitusöyhöttäjän korvasyyhyä tarvitse mantrata.

Kävin raamatun läpi. Sunnuntai- lepopäivästä en löytänyt oppia muualta, kuin perinnopeista, eri kirkkokuntien ja ihmisten tulkinnoista.
        Mutta itse "Sapatti"! Sen löysin raamatusta ja mitä siitä löysin.?
        Menemme luomiseen. Siellä on kaikki saatu päätökseen ja sitä katsellen - siis Jumalantyötä katsellen Herra sanoi, että Hän erottaa lepopäivän, Hän pyhittää sen, ja se on HÄNEN päivänsä!
        Siitä on sapatissa kyse. Eli puhumme luomisesta, joka on Jumalan työ. Sillä on sanoma.
        Puhumme Adamista - sillä sapatti oli annettu Adamille - ja Adam heräsi ensimmäiseen aamuun ja se oli Sapatinpäivä. Jumala oli jakanut levon ja mitä Adam katseli?
        Hän katseli Jumalan työtä ja se oli valmis. ! Siitähän on kyse. SE on lepoa ja siinä oli tämä sapatti.
        Adamilla oli vapaus. Hänen tehtäväkenttä oli viljellä ja varjella luomakuntaa.
        Oli Herran opettamia ja ohjaamia neuvoja elämälle. Syö tuosta ja noista puista, mitä kasvaa tässä puutarhassa, sitten tuli ohjeellinen neuvo ja tavallaan käsky.
        Tuo puu, joka kasvaa keskellä puutarhaa "Hyvän ja Pahan tiedon puu" - siitä älä syö.
        Eli puun hedelmä ei ollut Adamille sopiva, hän ei pysty hallitsemaan sitä tietoa "järkevästi", siksi se on Jumalan aluetta ja kysyttävä asiaa itse Herralta.
        Ja juuri tässä, tämänpuun juurella tulee vastaan käärme - ja kyseenalaistaminen.
        Tässä olemme adamit tänä päivänäkin. Minkä Puun hedelmää syömme.
        "perinneopin, vai Elämänpuun, eli Kristuksen tämän Sapatin Herran antamaa iankaikkisen elämän armolahjan hedelmää, eli olla kuuliainen Jumalan Sanalle, niin saat elää."

Se on armolahja. Adam lankesi omaan tulkintaan ja iankaikkinen elämä- elämänpuun hedelmiin lakkasi, hänet karkottettiin Edenistä, ettei söisi tuosta puusta ja langenneena eläisi iankaikkisesti, koska Adam väärillä hyvän ja pahantiedon hedelmillä pahattaa maailmaa. on ikäänkuin jumala ja jakaa omaa oikeutta, ei Herran oikeutta.
        Siksi Adam sai toisen kuoleman pisteeksi, ettei pahuus eläisi iankaiken, ja täten Adamilla ei ollut sapatinlepoa - sitä ikuista lepoa.

Sapatilla on Sanomansa, siksi Sapatin Herra on Jeesus ja opetus sapatista on kieli, jolla pureudumme tähän aikaankin. --- Kaikki on Jumalan työtä--!

Huomaatteko, ei tarvittu adventismia, eikä muuta, vaan Kirjoitukset.
        Jeesus itse opetti, että TE eksytte, ellette tunne kirjoituksia ja nämä täällä vouhottaja- öyhöttäjät ovat mukamas tuomassa "hyväntiedonpuulta" sanomaa, jolla rikottaisiin perinnäissäännöillä Sana ja tehtäisiin te tyhjäksi - nyt ja seuraville sukupolville.

Tuossa kasvukumppani Kansanlähetyksessä toimiva uskova - sielunhoitaja - koulutettu, hän sanoi, että lepopäivä raamatun mukaan on sapatinpäivä, eli lauantaimme.
        Kyllä ihmiset sen tietää.
        Kerran taas keskustelin pastorimme, lähes helluntaikirkon "piispan" kanssa raamatusta.
        Hän totesi, että olet oikeassa. Eli hän ei kieltänyt kirjoituksia, sitten tuli se "mutta".
        Hän näki omat voimat, tavallaan omalla voimalla ja opilla piti saarnata, mitä perinneopillisuus helluntaissakin - valitettavasti hallitsee, niin jatkaa sitä linjaa.
        Tai jatkoi. -rajaan- asti. Pian Herra otti hänet pois virastaan, ettei enää siinä syntiä "laittomuutta" tee ja opeta pienimmän käskyn rikkomiseen.

Niin, meidän pitää pidättäytyä kirjoituksiin ja opetukseen, mitä Herra opettaa.
        Ei tulkintoihin, sillä tulkintoja maailmassa riittää ja siitä tulee nämä lukemattomat kirkot.
        Mutta, onhan se seulomassa meitä ja haastamassa tutkimaan.
        Kiitos siitä sille sauhuavalle helluntai - evp - saarnaajalle, että niin selvästi sanoi.
        "Meille kuuluu 9- käskysanaa ja sapatti on kumottu". Se sai minut rukouskammioon ja tutkimaan kirjoituksia. "PS. en tuntenut edes adventismia", etten saanut sieltä vinkkejä.
        Mutta, nyt tiedän jotain sieltäkin, eli hapatteena sielläkin on samanjuuren opetuksia.
        Joulut ym. pakanalliset riitit.
        Mutta, se siitä. Lukekaapa ihan itse Raamattua, älkääkä öyhötelkö noihin perinneoppeihin kiinni.

• Laskuntulos

On olemassa kolmenlaista vanhurskautta:
      1. Omavanhurskaus
      2. Vanhurskaus, joka tulee lainteoista.
      3. Jumalan antama JUMALAN lahjavanhurskaus armosta.

Vain vanhurskaus 3 pelastaa. Muut vanhurskaudet ovat ihmisen saastuttamia!

• EivätUsko

Laista ei tule ihminen vanhurskaaksi.

• valvova.silmä30.8.2018
        EivätUsko kirjoitti:

Laista ei tule ihminen vanhurskaaksi.

Senverran adventismia tuntien- olet valheen jäljillä.
        Siinä olet oikeassa, että Laista ei tule vanhursaaksi, sillä armostahan jo Edenistä lähtien on puhuttu - Herran kieliopissa.
        Käsky on rikottu ja siksi sijaisuhri - jo Adamille ja Evalle partiisin porteilla, joka peitti syntien alastomuuden. Sekä sijaisuhrioppi - nähdään jo Kain ja Abelin kohdalla.
        Abel toi tieten sijaisuhrin alttarille.
        Vanhanliiton, eli Varjolain aika, kertoi varjona sen Golgatan tulevan kirkkauden, jota Taivan valaisi sijaisuhrissa Jeesuksessa.
        Sitä uhrit merkitsivät vanhanliiton- eli varjolain aikana.
        Tiedettiin, että rikottiin Jumalan lakia- ja tiedettiin, että laki ei pelasta, tarvittiin UHRI.
        Ja näin langennut toi vaikka metsäkyyhyksen. Siinä kyyhkysen kuolema kertoi varjolakina, että synnin palkka on kuolema. Tämä kuoli - kyyhkynen - sen synnin tähden minkä tein ja mitä tuo tuoja toi papille.
        Eli Laki opetti mikä on Jumalan tahto ja kun sitä vastaan rikottiin, tuotiin uhri. Eli sijainen.
        Ja tuon ajan uhrit eivät olisi tuoneet sovitusta, ellei tuo varjolain tarkoittama kohde olisi tullut lunastamaan kansan synnit. Eli Jeesus, sijaisemme.

Synti elämässä osoitetaan Jumalan työkalulla, eli Lailla ja kukaanhan ei väitä, että tuo laki olisi pelastamassa, jos vain sitä yritettäisiin pitää, vaan oppi ja opetus on tässä sijaisessa, eli uhrissa. Tarvitaan SIJAINEN. Ymmärrättekö te ollenkaan asioita?

Aivan tänäänkin Laki on voimassa, että tiedetään SYNTi - EIHÄN uhria tarvittaisi jos oltaisiin aina puhtaana. Vanhurskaskin voi langeta, jos tekee syntiä, siis laittomuutta. !hoksaatteko te ollenkaan kirjoitusten ideaa"!
        Kun laittomuus saa vallan, kylmenee useimpien rakkaus, eli armosta poiketaan POIS!

Älkää nyt satuja vouhottako ja puhu ohi suunne, jota ette ymmärrä ja tajua.
        Tänäänkin kun armossa vaelletaan, niin meille on Sana ja kirjoitukset Valkeutena, että tiedetään tie ja mikä se tie ON? Se on Jumalan tahto.
        Se on sitä PYHYYTTÄ. Eli rajattu tästä maailmasta ulos. Se on JumalanValtakuntaa se.
        Älkää kieltäkö mussuttamalla, että laki olisi kumottu.
        No, seremoniallinen uhrilaki, että kantaisitte helluntaisaarnaajalle kyyhkysiä köyhänä, se on kumottu. Mutta edelleen siinäkin olisi osoitettu, että Jumalan tahtoa vastaan olisi rikottu. Mutta, nyt ei ollakaan "kyyhkys-aikaa elämässä" varjolaki on pois, se on kumottu.

On kertakaikkinen uhri - joka peittää syntien paljouden ja siksi tässä armossa on vaelluksen Valo Jumalan tahto, eli se laki.
        Lakin on niinkauan kun taivas ja maa on. Ajan tappiin asti. Mutta, huomaatteko, että nyt on törmäyskurssilla laista tämä sapatinkohta, Eli SapatinHerran siunaama ja erottama päivä.
        Sille on tehty kirkollisesti muotojumalainen perinneoppipäivä ja tätä ei porukka oikein tajua. Mutta, senkin ymmärtää, kun se tavallaan on vuosisatoja jopa hengen uhalla isille opetettu ja kivisydämiin taottu kirkonpiiristä. Eli syy on juuri isienoppi - joka tekee tyhjäksi Jumalan Sanan.
        Ja sapattiin kun törmää, siihen tulee kuin se kivi, joka ilmestyy ja murskaa.
        Jeesus tulee - Sapatin Herra - Kuninkaana. Ja laittomuuden opettajat tuomitaan.
        "Menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät"!
        Siis meidän pitää Pyhässä Hengessä vaeltaa ja kirkkaudessa ja Pyhyydessä.
        Se toteutuu Hänessä ja seuraamalla Häntä -tätä Sapatin Herraa.

Helluntaiset papit ja vanhimmat eivät pääse tästä karkuun.
        Olen nuhdekirjettä antanut joistakin kohdista koko seurakunnan vanhimistolle ja he ovat korjanneet asioita. Mutta, perinneoppi - se on äidinmaidosta imetty katolinen oppi.
        Siitä on vaikea erota, koska mitä MUUT sama- kirkolliset maassamme sanoo ja kirkko ikäänkuin erotettaisiin -tästä muotojumalisesta- joukosta.
        Eihän sitä voi hyväksyä.
        Kun katselen näitä Siionimme pastoreita eri kirkkokunnista, kuinka he ovat verkostoituneet keskenään. Voi hyvin ymmärtää, että tuota verkkoa ei haluta purkaa, sillä tavallaan siinä on se äitikirkko.
        Ja se sitten kertoo minulle, että kuinka tämä "äitikirkko" koko kirkollinen yhteisö on kiinni perinneopeissa tavalla tahi toisella.
        KM

• sellainentapaus

A-ismi perustuu kavaluuteen, rahastukseen ja White-henkeen.
      Oma pyhyys tiivistyy sapattina.

SDA.ORG (7.pv. a-ismi) on amerikkalainen uususkonto.
      Käsikirjoitukset ja raamatuntutkiskelut (jhw sama systeemi) ovat USA:sta.

• jätäpä.ellenisi

Mantraa sinä adventistmista, se on omaa rukousmyllysi pyörittämistä ja yhtä tyhjän kanssa.
        Nyt pitäisi panostaa itse kirjoituksiin ja Jumalan Sanaan, että MIKSI on tämä sapatti.
        Miksi Herrankansalla on Sapatti ja miksi Herralla on vain YKSI kansa aikain alusta, sen loppuun, miksi puhutaan Abrahamista ja tai - sapatin Herrasta, miksi kirjoitukset puhuvat, että Herra erotti ja pyhitti sapatin ja puhuu Hänen päivästään.
        Näistä ja näitä pitää purkaa, eikä öyhöttää tyhjänpäiväisen asian päällä, kuten sinä teet.
        Jos sinulla ei ole muuta puhetta, niin eipä tässä paljoa kiinnosta mantrojensi pyöritys.

Luterilaisuuskin on "uususkonto" jos niikseen puhutaan.
        Hukuttivat Anabaptisteja ja porukka lähti karkuun rapakontaa, ehkä sieltä saattaa palata haikuja siitä, että me olemme jääneet tämän luterilaisen muotojumalisuuden riippu hirteen, kun he hirttivät maassammekin meidän katolisia puitten oksiin. Eli jopa tuli uuskonto meille.
        Tosin pisteitä pitää antaa lukutaidosta jne.
        Mutta eivät he pitäydy kirjoituksiin, vaan perinneoppiin ja edelleen erottavat pappinsa, joka käy uskovienkasteella.
        Siksi minäkin kastoin Luterilaisen työntekijän, kun hän pyysi, kun oppi kirjoituksista uskovien kasteen merkityksen.
        Pysähdyttiin matkalla ja kun oli paljon vettä, kastoin hänen Jeesuksen nimeen.

Kehottaisin sinuakin palaamaan Apostoliseen oppiin ja Abaraham- uskoiseksi, että kuulisit mitä Iisakin ja Jaakobinkin Jumalalla olisi asiaa.
        Painiskele ja pyydä siunaus. Ehkä Hän lyö sinuakin lonkkaluuhun ja pääset ontumaan eteenpäin ja toetamaan sen, että Sapatin Herraa kannattaa armonkansalaisen seurata, eikä öyhötellä perinneoppisoppakattiloiden äärellä.

• Tässä_on_Jumalan_Sanaa

Ja Uudessa testamentissa on säädökset siitä, millä perusteella uskonsa Jeesukseen tunnustanut kristitty menettää pelastuksensa ja tuomitaan helvettiin. Tiet taivaaseen on kapea. Moni hellari yrittää päästä sinne, mutta ei onnistu.

Taivaaseen pelastumien edellyttää yhtä aikaa kahta asiaa: uskoa Jeesukseen Kristukseen ja parannuksen tekoa lain rikkomisesta noudattamaan lakia. Jos toinen mainituista puuttuu, niin uskova tuomitaan helvettiin. Se tarkoittaa, että lakia noudattavat nykyjuutalainen, joka kieltää Jeesukseen Kristuksen, ei voi pelastua. Se tarkoittaa myös sitä, että Jeesukseen uskonsa tunnustanut, joka kieltää Mooseksen lain, ei pelastu. Vain ne pelastuvat, jotka uskovat Jeesukseen ja noudattavat lakia.

Ilm 14: 12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

Paavali sanoo roomalaisille pakanauskoville, että kaikki Mooseksen lakia rikkovat tuomitaan helvettiin. Usko ei yksin riitä, jos ei ole tekoja. Usko ilman tekoja on kuollutta uskoa.

Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
      ---
      27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

Jeesukseen uskonsa tunnustanut kristitty, joka noudattaa Mooseksen lakia, ei ole Paavalin terminologiassa lain alla vaan armon alla. Armon alla ei saa rikkoa lakia vastaan, koska muuten hänen tuomitaan helvettiin laittomuuden tekijänä.

Room 6:14-16: Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia. Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

1 Joh 3:4: Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

Uusi testamentti opettaa, että joka kieltää Mooseksen lain, ansaitsee kuoleman tuomion. Se joka rikkoo Mooseksen lakia uskossa Jeesuksen Kristukseen ansaitsee ankaramman tuomion, koska hän on pilkannut Jeesuksen Armon Henkeä. Hän pitää Jeesuksen uhria halpana.

Hep 10: 26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat. 28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. 29 Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!

Moni helluntailainen huutaa Jeesuksen nimeä ja tekee voimatekoja Jeesuksen nimessä. Ne heistä, jotka rikkoivat lakia vastaan, tuomitaan kaikesta huolimatta helvettiin. Helluntailainen laittomuuden tekijä saa kuulla Jeesukselta tuomion sanat.

Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

Ne helluntailaiset pastorit ja muut uskovat, jotka ovat saarnaspöntössä ja internetissä kumonneet lain ja niin opettaneen, tuomitaan helvettiin laittomuuden tekijänä. Heidän ohitse menevät taivaaseen ne, jotka noudattavat Mooseksen lakia ja niin opettavat, joita tullaan kutsumaan Jeesuksen valtakunnassa suuriksi.

Mt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

• totuusAismistä

UTssa ei löydy sapattikäskyä.
        Adventistit uskovat väärään profeettaan ja hänen näkyynsä Taivaassa kirkaimmin loistavasta sapattikäskystä.

• antitoraisti

Nikki-Tässä_on_jumalan_sanaa, sinun sanasi ei ollut Jumalan Sanaa, vaan sitä antikristillistä toraisti hapatusta. Miten sinä olet täyttänyt ja noudattunut koko laki ja siihen viimeiseen piirtoon asti?
        Sinusta ja koko toraisti hourelahkostasi on kirjoitettu:

Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".

Taas kerran aloititte saman myllyn pyörityksen. Tas kerran aloititti samojen satujen kopionnin.

• Credo64

...synnin himot, jotka Toora herättää... synnin voima on Toora... Toora tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi... kun käskysana tuli, niin synti virkosi ja minä kuolin... käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi... kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta... Toora saa aikaan vihaa...
        ...Toora ei perustaudu uskoon... kaikki, jotka perustautuvat Tooran tekoihin, ovat kirouksen alaisia...ei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä Tooran kautta...jos vanhurskaus on saatavissa Tooran kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut...
        ...teidätkin on kuoletettu Toorasta Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty... nyt me olemme irti Toorasta ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina... minä olen Tooran kautta kuollut pois Toorasta, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni... Kristus on lunastanut meidät Tooran kirouksesta... Kristus on Tooran loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo...
        Hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niin kuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: Tooran teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
        Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan Tooran vaatimien tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
        samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
        Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
        Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
        Niin muodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        Sillä KAIKKI, JOTKA PERUSTAUTUVAT TOORAN EDELLYTTÄMIIN TEKOIHIN, OVAT KIROUKSEN ALAISIA; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna Toorassa, niin että hän sen tekee".

• dogmatiks

'Tässä_on_Jumalan_Sanaa' antoi hyvin perustellun kuvan siitä, mitä Raamattu opettaa laista.

Credo64 heitteli asiayhteydestä irti olevia Raamatun lauseita käännösvirheineen ikään kuin vastanäyttönä, mutta ko. jakeissa ei kumota kristittyjen velvollisuutta noudattaa lakia, vaan pikemminkin kutsutaan Mooseksen lakia noudattavia juutalaisia uskomaan Jeesukseen Kristukseen ajatuksella, ettei lain noudattaminen yksin riitä.

• Credo64
        dogmatiks kirjoitti:

'Tässä_on_Jumalan_Sanaa' antoi hyvin perustellun kuvan siitä, mitä Raamattu opettaa laista.

Credo64 heitteli asiayhteydestä irti olevia Raamatun lauseita käännösvirheineen ikään kuin vastanäyttönä, mutta ko. jakeissa ei kumota kristittyjen velvollisuutta noudattaa lakia, vaan pikemminkin kutsutaan Mooseksen lakia noudattavia juutalaisia uskomaan Jeesukseen Kristukseen ajatuksella, ettei lain noudattaminen yksin riitä.

Kuinka niin asiayhteydestä irrallisia? Nehän kaikki puhuvat Toorasta/Laista.
        ...teidätkin on KUOLETETTU Toorasta Kristuksen ruumiin kautta, TULLAKSENNE TOISEN OMIKSI, hänen, joka on kuolleista herätetty... nyt me olemme IRTI Toorasta ja KUOLLEET POIS SIITÄ, mikä meidät piti vankeina... minä olen Tooran kautta KUOLLUT POIS Toorasta, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni... Kristus on lunastanut meidät Tooran KIROUKSESTA...
        Jospa opettaisit minua, missä kohtaa noissa jakeissa on käännösvirhe. (Olen itse kääntäjä ammatiltani ja olen suomentanut eri alojen tekstejä noin 10 000 sivun verran viimeisen kymmenen vuoden aikana, muttta älä toki anna sen häiritä.)

• dogmatiks
        Credo64 kirjoitti:

Kuinka niin asiayhteydestä irrallisia? Nehän kaikki puhuvat Toorasta/Laista.
        ...teidätkin on KUOLETETTU Toorasta Kristuksen ruumiin kautta, TULLAKSENNE TOISEN OMIKSI, hänen, joka on kuolleista herätetty... nyt me olemme IRTI Toorasta ja KUOLLEET POIS SIITÄ, mikä meidät piti vankeina... minä olen Tooran kautta KUOLLUT POIS Toorasta, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni... Kristus on lunastanut meidät Tooran KIROUKSESTA...
        Jospa opettaisit minua, missä kohtaa noissa jakeissa on käännösvirhe. (Olen itse kääntäjä ammatiltani ja olen suomentanut eri alojen tekstejä noin 10 000 sivun verran viimeisen kymmenen vuoden aikana, muttta älä toki anna sen häiritä.)

"Kristus on Tooran loppu"

Kreikkalainen sana 'telos' on käännetty loppu, mutta oikeampi käännös on lopputulos tai päämäärä, jota sana tarkoitta tässä asiayhteydessä. Jeesus Kristus oli lain Messias profetoiden täyttymys ei sen loppu. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan toteuttamaan sitä, mikä tarkoittaa lain tottelemista.

Kuolettaminen laista pois tarkoittaa vanhasta liitosta siirtymistä uuteen liittoon, koska Jeesus kuoli ja heräsi kuolleista. Se ei tarkoita sitä, että velvollisuus noudattaa lakia olisi loppunut, koska uudessa liitossa ja armon alla on velvollisuus alkaa noudattamaan lakia kadotustuomion uhalla. 'Tässä_on_Jumalan_Sanaa' on ansiokkaasti analysoinut tätä asiaa Raamatusta - lue siis edeltä.

Sinä teet silppua Raamatusta, kun otat jakeita irti asiayhteydestä mm. Roomalaiskirjeen 7.-luvusta jättämällä siteeraamatta Paavali sanoja ko. luvussa, ettei lain noudattaminen ole syntiä, vaan laki on vanhurskas ja pyhä, oikea ja hyvä.

• Credo64
        dogmatiks kirjoitti:

"Kristus on Tooran loppu"

Kreikkalainen sana 'telos' on käännetty loppu, mutta oikeampi käännös on lopputulos tai päämäärä, jota sana tarkoitta tässä asiayhteydessä. Jeesus Kristus oli lain Messias profetoiden täyttymys ei sen loppu. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan toteuttamaan sitä, mikä tarkoittaa lain tottelemista.

Kuolettaminen laista pois tarkoittaa vanhasta liitosta siirtymistä uuteen liittoon, koska Jeesus kuoli ja heräsi kuolleista. Se ei tarkoita sitä, että velvollisuus noudattaa lakia olisi loppunut, koska uudessa liitossa ja armon alla on velvollisuus alkaa noudattamaan lakia kadotustuomion uhalla. 'Tässä_on_Jumalan_Sanaa' on ansiokkaasti analysoinut tätä asiaa Raamatusta - lue siis edeltä.

Sinä teet silppua Raamatusta, kun otat jakeita irti asiayhteydestä mm. Roomalaiskirjeen 7.-luvusta jättämällä siteeraamatta Paavali sanoja ko. luvussa, ettei lain noudattaminen ole syntiä, vaan laki on vanhurskas ja pyhä, oikea ja hyvä.

Kun jostakin KUOLLAAN POIS, siitä kyllä ihka oikeasti KUOLLAAN POIS eikä sen luokse palata takaaoven kautta takaisin. Eikä Paavali puhu lain NOUDATTAMISEN synnillisyydestä, vaan LAIN syntisyydestä.
        Kristus on Lain telos samalla tavoin kuin perhonen on toukkavaiheen telos. Lain noudattaminen on alaikäisyyttä samalla tavoin kuin perhonen kuvittelisi edelleen olevansa toukka.

• dogmatiks
        Credo64 kirjoitti:

Kun jostakin KUOLLAAN POIS, siitä kyllä ihka oikeasti KUOLLAAN POIS eikä sen luokse palata takaaoven kautta takaisin. Eikä Paavali puhu lain NOUDATTAMISEN synnillisyydestä, vaan LAIN syntisyydestä.
        Kristus on Lain telos samalla tavoin kuin perhonen on toukkavaiheen telos. Lain noudattaminen on alaikäisyyttä samalla tavoin kuin perhonen kuvittelisi edelleen olevansa toukka.

'Telos' on käännetty päämääräksi myös 1 Tim 1:5 jakeessa: "Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta."

https://biblehub.com/interlinear/1_timothy/1-5.htm

Tätä Raamattu tarkoittaa. Jeesus oli lain Messias profetoiden päämäärä eikä lain loppu. On valitettavaa, että suomalaisessa Raamatussa on käännösvirhe.

Laki ei syntinen, kuten itse sanot. Laki voi antaa aiheen rikolliselle tehdä syntiä, koska laissa on mainittu joku asia kielletyksi, kun rikollisella on himo rikkoa lakia vastaan. Tätä tarkoittaa Paavali Roomalaiskirjeen 7:ssä luvussa. Hän kuitenkin lisää, ettei laki ole syntinen eikä syntiä, vaan vanhurskas, pyhä, oikea ja hyvä.

Monet eksyttäjät käyttävät hyväkseen Paavalin kirjoitusten vaikeatajuisuutta, mistä he saavat Pietarin sanojen mukaan kadotustuomion.

"Näinhän myös rakas veljemme Paavali on hänelle annetun viisauden mukaisesti teille kirjoittanut. Samaa hän sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia." (2 Piet 3:15,16)

• Credo64
        dogmatiks kirjoitti:

'Telos' on käännetty päämääräksi myös 1 Tim 1:5 jakeessa: "Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta."

https://biblehub.com/interlinear/1_timothy/1-5.htm

Tätä Raamattu tarkoittaa. Jeesus oli lain Messias profetoiden päämäärä eikä lain loppu. On valitettavaa, että suomalaisessa Raamatussa on käännösvirhe.

Laki ei syntinen, kuten itse sanot. Laki voi antaa aiheen rikolliselle tehdä syntiä, koska laissa on mainittu joku asia kielletyksi, kun rikollisella on himo rikkoa lakia vastaan. Tätä tarkoittaa Paavali Roomalaiskirjeen 7:ssä luvussa. Hän kuitenkin lisää, ettei laki ole syntinen eikä syntiä, vaan vanhurskas, pyhä, oikea ja hyvä.

Monet eksyttäjät käyttävät hyväkseen Paavalin kirjoitusten vaikeatajuisuutta, mistä he saavat Pietarin sanojen mukaan kadotustuomion.

"Näinhän myös rakas veljemme Paavali on hänelle annetun viisauden mukaisesti teille kirjoittanut. Samaa hän sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia." (2 Piet 3:15,16)

4. Ja kun he saapuivat Jerusalemiin, niin seurakunta ja apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan; ja he kertoivat, kuinka Jumala oli ollut heidän kanssansa ja tehnyt suuria.
        5. Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
        6. Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.
        7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
        10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
        11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
        "Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia." "Ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja." "Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi. Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan." "Syntiä ei lueta, missä lakia ei ole." "Laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi." "Teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi." "Nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina." "Ilman lakia on synti kuollut." "Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."Minä olen lain kautta kuollut pois laista." "Jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut." "Lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?" "Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia.""Selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta." "Laki ei perustaudu uskoon." "Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta.""Sanokaa minulle te, jotka TAHDOTTE lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?" "Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi.”
        6. Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
        7. joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
        8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
        5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.

16. koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
        11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
        12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen pääll

• Credo64

“Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.”
        “Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu” on itse asiassa alkutekstissä yksi ainoa sana, ja tämän verbin ympärille rakentuu koko jae. Verbi on sustauroo – se löytyy UT:sta viisi kertaa ja tarkoittaa ”ristiinnaulita jonkun kanssa”. Jotta verbin ymmärtäisi paremmin, kolme seikkaa on otettava huomioon. Kreikan kielessä verbi määrittyy aikamuodon, tekijän ja moduksen mukaan. Sustauroo, joka on käännetty ”Minä olen ristiinnaulittu”, on passiivin indikatiivin perfekti (mennyt aikamuoto).
        Perfekti kreikankielessä kuvaa toimintaa, jonka katsotaan tapahtuneen ja päättyneen menneisyydessä kerta kaikkiaan, eikä sitä ei tarvitse toistaa. Tunnemme kaikki hyvin erään kuuluisan perfektin. Kristuksen viimeinen huuto ristillä: TETELESTAI!” (“Se on täytetty!”) on hyvä esimerkki perfektistä käytettynä edellä esitetyssä merkityksessä, nimittäin ”Se (sovitus) on aikaansaatu, täydellisesti, kerta kaikkiaan.” Niinpä kohdassa Gal. 2:20 Paavali käyttää perfektiä sanoakseen ensi alkuun: ”Minut on ristiinnaulittu yhdessä Kristuksen kanssa.”
        Passiivimuoto kuvaa sitä, että lauseen “minä” on tekemisen kohde. Koska Paavali käyttää passiivimuotoa, hän tarkoittaa ”joku toinen ristiinnaulitsi minut, en tehnyt sitä itse”.
        Indikatiivimuoto on yksinkertaisesti tosiasian toteamista. Jos jotakin todella tapahtuu, on tapahtunut tai tapahtuu tulevaisuudessa, käytetään indikatiivimuotoa. Paavalin käyttämä indikatiivimuoto tarkoittaa, että ”tämä todella tapahtui minulle, se ei ole teoriaa eikä kuvitelmaa – se on tosiasia.”
        Jos siis tulkitsemme lauseen kieliopin oikein, Paavali sanoo: “Se, mitä minä teille sanon, on tosiasia (indikatiivimuoto). Minut on itse asiassa jo ristiinnaulittu Jumalan toimesta Jeesuksen Kristuksen kanssa (mennyt aikamuoto). Jumala ristiinnaulitsi minut, en minä itse; ristiinnaulitsemiseni tapahtui ja päättyi menneisyydessä, kertakaikkisesti, eikä sitä tarvitse toistaa (passiivimuoto).”

• Credo64

Kristus oli ja on Lain telos samalla tavoin kuin perhonen on toukan telos. "Uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia."

• Credo64

Ja kun vielä kaivat esiin käännösvirheet näistä: ...teidätkin on KUOLETETTU Toorasta Kristuksen ruumiin kautta, TULLAKSENNE TOISEN OMIKSI, hänen, joka on kuolleista herätetty... nyt me olemme IRTI Toorasta ja KUOLLEET POIS SIITÄ, mikä meidät piti vankeina... minä olen Tooran kautta KUOLLUT POIS Toorasta, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni... Kristus on lunastanut meidät Tooran KIROUKSESTA...

• dogmatiks
        Credo64 kirjoitti:

Kristus oli ja on Lain telos samalla tavoin kuin perhonen on toukan telos. "Uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia."

Sinä puhut pelkää puuta heinää. Jos kerran Jeesus Kristus noudatti lakia, niin se ei ole syntiä, vaan esimerkiksi kaikille. Jeesus Kristus ei lopettanut lakia, vaan käski noudattamaan sitä mm. Matt 23:1-3, 5:17-20 ja 7:21-23. Jeesuksen sanojen mukaan hänen valtakunnassa ovat suuria ne kristityt, jotka noudattavat lakia ja niin opettavat. Ei ole siis mitään opetusta Raamatussa, joka antaisi oikeuden rikkoa lakia vastaan, vaan pikemminkin paljon jakeita siitä, miten sellaisesta menettää armon.

Jeesus sanoi selvästi, ettei hän pelasta sellaisia uskovia, jotka tekevät laittomuutta, eli rikkovat lakia vastaan 'anomia' = 'a' vastaan ja 'nomos' laki. Paavali sanoi roomalaisille pakanuskoville selvillä sanoilla, että lakia rikkovat tullaan tuomitsemaan kadotukseen. Siitä edellä erinomainen 'Tässä_on_Jumalan_Sanaa':n kirjoitus.

• Credo64
        dogmatiks kirjoitti:

Sinä puhut pelkää puuta heinää. Jos kerran Jeesus Kristus noudatti lakia, niin se ei ole syntiä, vaan esimerkiksi kaikille. Jeesus Kristus ei lopettanut lakia, vaan käski noudattamaan sitä mm. Matt 23:1-3, 5:17-20 ja 7:21-23. Jeesuksen sanojen mukaan hänen valtakunnassa ovat suuria ne kristityt, jotka noudattavat lakia ja niin opettavat. Ei ole siis mitään opetusta Raamatussa, joka antaisi oikeuden rikkoa lakia vastaan, vaan pikemminkin paljon jakeita siitä, miten sellaisesta menettää armon.

Jeesus sanoi selvästi, ettei hän pelasta sellaisia uskovia, jotka tekevät laittomuutta, eli rikkovat lakia vastaan 'anomia' = 'a' vastaan ja 'nomos' laki. Paavali sanoi roomalaisille pakanuskoville selvillä sanoilla, että lakia rikkovat tullaan tuomitsemaan kadotukseen. Siitä edellä erinomainen 'Tässä_on_Jumalan_Sanaa':n kirjoitus.

• dogmatiks
        Credo64 kirjoitti:

Kuten edellä sanoin, tämä ei todista sellaista, että laki olisi kumottu. Jeesus nimenomaan sanoi, ettei lakia kumota Matt 5:17,18. Taisit siteerata mm. Roomalaiskirjeen 7.-lukua ja jätit mainitsematta, että siinä luvussa Paavali sanoo väärinkäsityksen ehkäisemiseksi, että laki on silti vanhurskas, pyhä, oikea ja hyvä. Et voi myöskään jättää huomioimatta Roomalaiskirjeen yleisilmoitusta mm. 2:sta luvusta, että Paavali vaati roomalaisia pakanuskovia noudattamaan lakia kadotustuomion uhalla.

• sapattimeuhkaamisesta

Aloituksessa ei puhuttu sapatista ollenkaan mutta miksi adventistit aloittivat sapattimeuhkaamisen?

• Se siinä on hassu ja ihmeellistä että jos Rakastat Lähimmäinen niin silloin sä teet kaikki noi asiat vaikka et tekisi ne näkyvillä tavalla vaan ne tapahtuu kumminkin sun sydämessä niin että sä täytät koko Laki ja sen takia olen jo kauan noudattanut koko lain Rakastamalla Lähimmäinen. Ja tämä nyt sapettaa Kristitty . Net joka haluaisi saada minut myös hänen puuhamiehiksi. Ja kun hän ei enää saa minut pelotetuksi touhumaan Pyhän Raamatun kautta niin vetää herneet nenään..

• He olivat pistäneet sulku minulle judaistit etten päässyt pistämään tuon vastauksen ketju Toora kappale 6 ! Aina vaan jouduin poistumaan palvelemisesta ja kohtasin apinan joka kertoi valheen että palvelemme palvelun ja kumminkin nyt sitten pääsen tähän ketjun kirjoittamaan !!

• TodellaOutoa

Helluntailaisten ja adventistien kasteyhteys, mitä tämä tarkoittaa?

• valikoivaauskoa

Adventistit uskovat Raamattuun valikoiden samoin kuin jehovat.

• SapattiProfeetasta

Advestisteiltä salataan mm seuraavat tosiasiat:

Seitsemännen päivän adventistit kertovat sinulle, että Ellen Whitella oli enemmän kuin 2000 profeetallista unta ja näkyä (vaikka kenelläkään Raamatun profeetoista ei ollut enempää kuin 7, elinaikanansa).

Seitsemännen päivän adventistit eivät kerro sinulle, että useimmat EGW:n profetiat eivät täyttyneet.

Esimerkiksi, EGW sanoi Turkin kansakunnan loppuvan elokuun 11. päivänä, vuonna 1840 (Great Controversy, s. 334-335, katso myös: Suuri Taistelu sivut 318-319, Arvo W. Arasolan kirja: Maailman kohtalon tie, sivut 233-234 ja Alfa ja Omega, osa 7, sivut 290-292 ).

Hän myöskin ennusti, ettei kukaan voinut pelastua lokakuun 22. päivän jälkeen, 1844 (1SM, s. 63). Ellen White ennusti, että seitsemän viimeistä vitsausta vuodatettaisiin vuonna 1850 (Early Writings, pp. 58,64).

Hän väitti että ihmiset, jotka osallistuivat toukokuun 27. päivän leirikokoukseen vuonna 1856, olisivat yhä elossa Jeesuksen tullessa maan päälle (1T, pp. 131-132).

Ellen White valheellisesti ennusti Englannin valloittavan Yhdysvallat sisällissodan aikana, 1860-luvulla (1T, pp. 258-259).

Ellen White epäonnistui uudelleen, kun hän ennusti, ettei vanhaa Jerusalemia koskaan rakennettaisi (Early Writings, s. 75).

Vielä eräs hänen vääristä profetioista oli, että enkelit tulisivat tuhoamaan San Franciscon (9T, p. 93). Ja vuonna 1851, Ellen White ennusti olevansa yksi niistä 144 000, ja näkevänsä vielä elossa ollessaan Jeesuksen tulon (Early Writings, pp.19, 40; Great Controversy, p. 649). Ellen White oli taas väärässä - hän kuoli vuonna 1915!

Mitä spa:t eivät kerro sinulle Ellen G. Whiten terveyssanomasta

Seitsemännen päivän adventistit kertovat sinulle, että heidän profeettansa Ellen G. White opetti pitkälle edistyneitä terveysperiaatteita, jotka hän oli saanut suoraan Jumalalta.

Mitä spa:t eivät sinulle kerro, on se, että hän kopioi terveyssanomansa muilta ihmisiltä (Review, lokak., 8, 1876). He eivät kerro sinulle hänen vääristä opetuksistaan, kuten esimerkiksi: sianlihan syönti aiheuttaa lepraa (CD, s. 393), peruukkien pitäminen ylikuumentaa aivoja (HR, lokak., 1871); pienten, nauhoilla kiinnitettävien myssyjen pitäminen on osoitus saatanallisesta hallinnasta (1T, pp. 188-189); kahvin tai teen juominen on syntiä (Evangelism, p. 266); lihansyöjiä ei oteta taivaaseen (1T, p. 187; CD, pp. 380-381); tai jos sinulla on ruokapöydällä voita, kananmunia tai lihaa, niin se estää rukouksiesi pääsyn taivaaseen (CD, p. 366).

Mitä spa:t eivät kerro sinulle Ellen G. Whiten spiritistisistä yhteyksistä

Seitsemännen päivän adventistit kertovat sinulle, että Ellen G. Whitella oli "enkeliopas" uskollisena seuralaisena 26 vuoden ajan.

Mutta he eivät kerro sinulle, että hänen henkioppaansa sanomat olivat jatkuvasti ristiriidassa Raamatun kanssa.

Myöskään spa:t eivät kerro sinulle, että Ellen Whiten huoneessa oli "legioonittain pahoja henkiä" (Manuscript 25, 1910). Eivätkä spa:t kerro sinulle että hän, niin kuin monet spiritistit, koki astraaliprojektioita (kokemus, jossa sielu irtautuu ruumiista)( Life Sketches, p. 319). Ja he eivät varmasti kerro sinulle, että yhdessä hänen "inspiroidussa" unessaan,

Ellen White oli yhteydessä kuolleeseen mieheensä, sai neuvoja häneltä, ja teki liiton hänen kanssaan - toisin sanoen, hän oli sekaantunut yhteyden ottoon ja neuvon kysymiseen kuolleelta henkilöltä
      (katso Ellen White ottaa vastaan neuvoja kuolleelta aviomieheltään Jamesilta.)

Mitä spa:t eivät kerro sinulle Ellen G. Whiten plagioinnista

Seitsemännen päivän adventistit väittävät Ellen Whiten kirjottaneen noin 50 kirjaa. Mutta he eivät kerro sinulle, että hän kopioi sananmukaisesti monilta kirjailijoilta, ja sitten valehteli väittämällä saaneensa kaiken hänen kirjoittamansa suoraan Jumalalta (Ministry, marrask., 1990, p. 11).

Myöskään spa:t eivät kerro sinulle, että hänen kirjansa Sketches From the Life of Paul otettiin pois julkaisusta sen jälkeen kun kirjailijat Conybeare ja Howson uhkasivat haastaa hänet oikeuteen heidän kirjansa, Life and Epistles of St. Paul, kopioinnista. Eivätkä he kerro sinulle, että Ellen White varasti hänen tunnetuimman kirjansa, Tie Kristuksen Luo, sihteeriltään, Fannie Boltonilta.

Mitä spa:t eivät kerro sinulle Ellen G. Whiten raamatunvastaisista kirjoituksista

Seitsemännen päivän adventistit kertovat sinulle, että Ellen White vahvistaa ja selittää Raamattua. He eivät kerro sinulle, että hän oli ristiriidassa Raamatun kanssa yli 50 kertaa.

Esimerkiksi, Ellen White väitti Saatanan pettäneen Aadamin (Evangelism, p. 598), mutta Raamattu sanoo, ettei Aadamia petetty (1. Tim. 2:14). Ellen White väitti Paavalin oppineen evankeliumin toisilta miehiltä (3T, 430), mutta Raamattu kertoo, ettei Paavali oppinut evankeliumia toisilta (Gal. 1:11-12, 16-20).

Spa:t eivät kerro sinulle, että Ellen White on jatkuvasti ristiriidassa itsensä kanssa, ja että hänen kirjojansa korjaillaan hänen monien virheidensä poistamiseksi (Review, marrask. 19, 1992, p. 8,9).

• Jobinpostia

Matt.1:23 Biblia (1776) "Immanuel: se on niin paljo sanottu: Jumala meidän kanssamme. Ps.8:6 Ja kuitenkin sinä teit hänestä lähes jumal,olennon.......Ps.8:6 Biblia (1776) Sinä teit hänen vähää vähemmäksi enkeleitä.... Hebr.2:7 Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi.....Sananl.8:22 Ja Jumalalla on kuolemattomuus. 1Tim.6:16

• adventismiuhri

Adventisteilla on helvetin suuret luulot sapattipyhyydestään ja kuolemattomuudestaan.
      Tämä on todellista seitsemännen päivän adventistista menestysteoloiaa.

• KristusElääMinussa

Nää tooraistit pelaavat koko ajan sanoilla, väärentäen UT:n oppia.

Laki kyllä on voimassa, tämä on totta, mutta uudestisyntynyt kristitty ei enää itse sitä täytä, vaan on lain taakasta vapaa. Kuitenkin, uudestisyntymän ja Pyhän Hengen sisäisen vaikutuksen kautta, PH Itse vaikuttaa hänessä lain ymmärtämistä ja että siinä on Jumalan tahto.

Kristitty siis tietää lain käskyt. Mutta uudestisyntymän olemukseen kuuluu, ettei kristitty enää itse pyri vanhurskautumaan laintekojen kautta. Kuitenkin laki alkaa täyttyä hänessä Jeesuksen ja Pyhän Hengen vaikuttaman uuden elämän kautta.

Lakia ei siis täytä kristitty itse, vaan Jeesus hänessä. Laki osoittaa Jumalan tahdon, myös synnin, tämän kristitty tietää. Hän kuitenkin on jo jättänyt itsensä täysin Kristuksen haltuun ja ymmjärtää, että vain Kristus hänessä voi vaikuttaa täydellisen lain ymmärtämisen.

Sapattikäsky on edelleen voimassa, muttei liittyen lauantai-päivään, vaan koko voimassaan, niin, että kristitty, Jeesuksessa on koko sapatin Herra. Hänessä elää ikuinen sapatti, hän on Jumalalle täysin pyhitetty. Ei vain lauantaisin kuten tooraistit ja adventistit tahtovat opettaa, vaan joka hetki.

Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa tämän kaiken.

Nyt ei siis vain yksi päivä viikossa ole Jumalalle pyhitetty, vaan jokainen päivä, jokainen hetki, sillä:

Gal. 2: 15-21
      15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
      16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.

17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
      18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.

19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
      20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
      21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Lakiöyhötys siis hyökkää suoraan Kristusta ja Hänen sovitustyötään vastaan, pyrkii mitätöimään, tekeemään Hänen työnsä turhaksi. Tämä taas todistaa...

Tästä syystä adventisteja, jt:ia, kuten myöskään nk. uusmessiaanisia ei voi pitää kristittyinä, Kristusta tunnustavina. He tunnustavat itseään, ohi Kristuksen.

Kyseessä on eräänlainen, muka-"kristilliseksi" tekeytynyt satanismin (ihmiskeskeisyyden) muoto.
      *

• dfhe

>>Laki kyllä on voimassa, tämä on totta, mutta uudestisyntynyt kristitty ei enää itse sitä täytä, vaan on lain taakasta vapaa. <<

Täysin ristiriitainen lause. Laki on voimaassa, mutta sitä ei tarvitse noudattaa. Silloin laki ei olisi voimassa.

Uudesti syntynyt ei pidäkään luulla voivansa täyttää laissa olevia Messias profetioita, koska Jeesus Kristus oli lain Messias profetioiden täyttymys, lopputulos ja päämäärä. Raamattu ei missään kohtaa sano lain noudattamista raskaaksi taakaksi vaan kevyeksi noudattaa. Jeesus arvosteli lainoppineita lain vastaisista perinnäissäännöistä, jotka ovat raskas taakka, eikä tietenkään tarkoittanut silloin Mooseksen lakia, joka on kevyt kantaa.

Helluntailaisilla ei ole minkäänlaista osaamista edes Raamatun perusasioista.

• Galatalaiskirje2
        dfhe kirjoitti:

>>Laki kyllä on voimassa, tämä on totta, mutta uudestisyntynyt kristitty ei enää itse sitä täytä, vaan on lain taakasta vapaa. <<

Täysin ristiriitainen lause. Laki on voimaassa, mutta sitä ei tarvitse noudattaa. Silloin laki ei olisi voimassa.

Uudesti syntynyt ei pidäkään luulla voivansa täyttää laissa olevia Messias profetioita, koska Jeesus Kristus oli lain Messias profetioiden täyttymys, lopputulos ja päämäärä. Raamattu ei missään kohtaa sano lain noudattamista raskaaksi taakaksi vaan kevyeksi noudattaa. Jeesus arvosteli lainoppineita lain vastaisista perinnäissäännöistä, jotka ovat raskas taakka, eikä tietenkään tarkoittanut silloin Mooseksen lakia, joka on kevyt kantaa.

Helluntailaisilla ei ole minkäänlaista osaamista edes Raamatun perusasioista.

En ole helluntailainen vaan uskoltani luterilainen (/ klassinen kristitty), vaikkakaan en enää nykyään kirkon jäsen.

Lauseessa ei ole mitään ristiriitaista vaan pitää yhtä Galatalaiskirjeen kanssa. Jos sen vain ymmärtää.

Lakia, jonka tunnustan hyväksi, en itse voi täyttää. Mutta uudestisyntymän kautta, jolloin "en enää elä minä, vaan Kristus elää minussa", Hän täyttää lain. Jos minä en enää elä, eli olen kuollut, kuolleen on himppa vaikea täyttää mitään, etenkään Jumalan lakia.

Room. 7: 1-25
        1 Vai ettekö tiedä, veljet-minä puhun lain tunteville-että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
        2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
        8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.

12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Room. 8: 1-10
        1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
        2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
        4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
        6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
        7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
        8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.

9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
        10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.

"Tämä on Jumalan sanaa."
        *

• Galatalaiskirje2 kirjoitti:

En ole helluntailainen vaan uskoltani luterilainen (/ klassinen kristitty), vaikkakaan en enää nykyään kirkon jäsen.

Lauseessa ei ole mitään ristiriitaista vaan pitää yhtä Galatalaiskirjeen kanssa. Jos sen vain ymmärtää.

Lakia, jonka tunnustan hyväksi, en itse voi täyttää. Mutta uudestisyntymän kautta, jolloin "en enää elä minä, vaan Kristus elää minussa", Hän täyttää lain. Jos minä en enää elä, eli olen kuollut, kuolleen on himppa vaikea täyttää mitään, etenkään Jumalan lakia.

Room. 7: 1-25
        1 Vai ettekö tiedä, veljet-minä puhun lain tunteville-että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
        2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
        8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.

12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Room. 8: 1-10
        1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
        2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
        4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.

5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
        6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
        7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
        8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.

9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
        10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.

"Tämä on Jumalan sanaa."
        *

"Lakia, jonka tunnustan hyväksi, en itse voi täyttää. "

Aha, ja näin sanotaan missä kohtaa Raamattua? Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että lakia ei voi täyttää? Miksi Jumala olisi antanut lain, joka on mahdoton täyttää? Raamattu sen sijaan sanoo selvästi, että me voimme täyttää lain:

”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme? Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.’” (5. Moos. 30:11-14)

Niin että voit sen täyttää. Tämä on Jumalan sana.

• "Sapattikäsky on edelleen voimassa, muttei liittyen lauantai-päivään, vaan koko voimassaan, niin, että kristitty, Jeesuksessa on koko sapatin Herra. Hänessä elää ikuinen sapatti, hän on Jumalalle täysin pyhitetty. Ei vain lauantaisin kuten tooraistit ja adventistit tahtovat opettaa, vaan joka hetki.

Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa tämän kaiken."

Kerro hyvä mies missä kohtaa vuorisaarnaa Jeesus opettaa ikuisesta sapatista? Annas tulla luku ja jae, jos se kuulemma vuorisaarnasta löytyy. Missä kohtaa vuorisaarnaa Jeesus opettaa että sapattia ei tarvitse lauantaina pyhittää? Onko se heti sen jälkeen, kun Jeesus sanoo että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto (Mt. 5:17-19)? Taidat valehdella läpi hampaidesi.

• Kuka on väittänyt, että lakia noudattamalla pelastuu? Me pelastumme yksin armosta, uskomalla Jeesukseen. Jeesus sanoi että mene, äläkä enää tee syntiä. Me siis uudessa liitossa armon alla emme saa tehdä syntiä vaan meidän on noudatettava lakia. Jeesus sanoi että hän ei tullut kumoamaan lakia ja että laista ei katoa pieninkään piirto (Mt. 5:17-19). Joten Jeesus ei kumonnut lakia eikä laki ole kumottu, vaan se on kokonaisuudessaan edelleen voimassa. Paavalin mukaan laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä (Room. 7:12). Joten meidän on noudatettava Jumalan pyhää, vanhurskasta ja hyvää lakia.

Jeesus ei tullut täyttämään lakia meidän puolestamme, näin ei sanota missään kohtaa Raamattua. Laki ei ole julma, paha ja hirmuinen taakka, näin ei sanota missään kohtaa Raamattua. Vaan laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä, ja sen noudattaminen on meille suuri ilo ja siunaus.

• antilate

Kristitty.net, voisit vaihtaa nikkisi. antikristuksen kopiokone sopii sinulle kuin nenä päähän.

• antilate kirjoitti:

Kristitty.net, voisit vaihtaa nikkisi. antikristuksen kopiokone sopii sinulle kuin nenä päähän.

Sinä voisit vaikka Raamatusta näyttää missä kohtaa minä olen erehtynyt.

• torakrist.net

Mistä löytyy UT:sta sapattikäsky (luku ja jae)?

• torakrist.net kirjoitti:

Mistä löytyy UT:sta sapattikäsky (luku ja jae)?

Tästä kohtaa:

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)

• Roomalaiskirje3

Room. 3: 19-31
      19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
      20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
      22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
      25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
      26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
      28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
      30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
      31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
      *

• "Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain." Aamen.

• jukupätkä

Sinä Kristitty.net haluat pistää opetuslasten niskaan turhan ikeen, jota juutalaiset tai sinäkään itse et ole pystynyt täyttämään.

Roomalaiskirje:
      10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Galatalaiskirje:
      5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
      5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
      5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
      5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
      5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
      5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Apostolien teot:
      15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."
      15:6 Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.
      15:7 Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
      15:8 Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin,
      15:9 eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
      15:10 Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
      15:11 Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
      15:12 Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa.
      15:13 Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
      15:14 Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
      15:15 Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
      15:16 'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
      15:17 että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
      15:18 mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista.'
      15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
      15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
      15:21 Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."

• "Sillä Kristus on lain loppu" Käännösvirhe, tässä on kreikan sana telos käännetty loppu, vaikka se tarkoittaa oikeammin päämäärää. Kristus on siis lain päämäärä, ei suinkaan loppu.

"Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."

Kerro mitä pakanat tekevät sapattina synagoogassa, jos apostolien kokouksessa muka päätettiin että laki ei tarvitse noudattaa?

• Selväse

Ei kai pakanat sinne menneetkään!

• Tässä_on_Jumalan_Sanaa

Helluntailaiset eivät ymmärrä, mitä Paavali tarkoittaa olla lain alla. Tooraa noudattavat Kristityt eivät voi olla lain alla. Paavali ei tarkoita lain alla olevilla heitä eikä Galatalaiskirjekään ensisijaisesti viittaa heihin, koska Galatalaiskirje on osoitettu niille juutalaisille, jotka ovat luopuneet uskosta Jeesukseen Kristukseen.

Gal 1:6 Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin.

Room 7:7 Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki.

Mikä ero on olla lain tai armon alla?

1. Suomessa on muutamia tuhansia juutalaisia, jotka kuuluvat synagogaseurakuntiin. He ovat lain alla, koska he eivät suostu uskomaan Jeesukseen Kristukseen. He pyrkivät vanhurskauttamaan itsensä lain teoilla ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen. Galatalaiskirje ei ole osoitettu ensisijaisesti uuden liiton kristityille vaan vanhan liiton juutalaisille, joiden uskon puutetta Paavali moittii.

2. Armon alla ovat ne, jotka noudattavat lakia ja uskovat Jeesukseen Kristukseen. Heillä on mahdollisuus pelastua. Heitä on todella pieni joukko Suomessa.

3. Kristityt, jotka tunnustavat Jeesuksen Kristuksen, mutta eivät noudata lakia, he eivät ole armon alla, vaan heidät tuomitaan viimeisenä päivänä lain rikkojina. Lähes kaikki suomalaiset uskovat kuuluvat tähän ryhmään ja he käyvät mm. luterilaisissa ja helluntailaisissa seurakunnissa. He ovat niitä, joille Jeesus Kristus sanoo viimeisenä päivänä näin:

Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

Mt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Paavali opettaa roomalaisille pakanoille ja juutalaisille, että lain alla on vanhan liiton juutalaiset ja armon alla ne kristityt, jotka noudattavat Mooseksen lakia. Ne jotka eivät noudata lakia, heidät tuomitaan kadotukseen. Siis Tooran noudattaminen ei tarkoita olemista lain alla. Tooran rikkominen taas tarkoittaa aina tuomiota kadotukseen.

Room 6:14-16: Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia. Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme elä lain vaan armon alaisina? Emme toki! Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette. Te joko palvelette syntiä, mikä johtaa kuolemantuomioon, tai olette kuuliaisia Jumalalle, mikä johtaa vapauttavaan tuomioon.

1 Joh 3:4: Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

Pelastuminen ja armon alla oleminen edellyttää sekä uskoa Jeesukseen Kristukseen että lain noudattamista. Jos joku ei noudata lakia, hänen uskonsa on kuollut. Jokainen tullaan tuomitsemaan viimeisenä päivänä tekojen mukaan. Jos ei ole noudattanut lakia, tulee tuomio tuliseen järveen niin helluntailaiselle kuin muunkin kirkon jäsenelle

Room 2:12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla. 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.
      ---
      27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

• Evankeliumi ei kumoa lain vaatimuksia

Evankeliumi hyväksyy lain vaatimukset. Se ei kumoa lakia, vaan sanoo, että laki on täytetty. On tullut sijainen, joka on sen tehnyt. Lain täyttäjänä onkin itse Jumala, Jeesus todellisena Jumalana. Mutta lain täyttäjänä on myös ihminen, Jeesus todellisena ihmisenä. Jeesus eli täydellisen ihmiselämän, mutta ei itsensä vaan toisten tähden. Hän täytti moraalilain kaikki vaatimukset.

Jeesus täytti myös uhrilain vaatimukset tulemalla syntiuhriksi ja kärsimällä lain määräämän rangaistuksen syyllisten puolesta. Näin evankeliumi on täytetty laki. Evankeliumi antaa kaiken ilmaiseksi kaikille muille paitsi yhdelle.

Laki esittää Jeesuksen aina esikuvana, evankeliumi taas meidän sijaisenamme. Laki vaatii rakkautta, evankeliumi antaa rakkauden. Evankeliumin sisältö on Jeesus Kristus syntisen armahtajana.

Evankeliumin vaikutuksesta usko alkaa täyttää lakia

Evankeliumi tuo elämäämme Jumalan vihan sijaan Jumalan sydämen armahtavan hyvyyden. Se vapauttaa ihmisen omistamaan Jumalan kaikki hyvät lahjat. Se antaa elämän Jumalan yhteydessä, Jumalan lapsena, hänen rakkautensa kohteena nyt ja iankaikkisesti.

Evankeliumin vaikutuksesta myös laki alkaa vähitellen ja osittain täyttyä kristityssä (Room 8:3?4). Evankeliumi saa aikaan lain vaatimia tekoja, jotka ovat lähimmäiselle hyväksi, mutta eivät koskaan tee ihmistä Jumalalle kelpaavaksi. Jumala tekee uskovassa hyvät teot evankeliumin voimalla lakinsa mukaan.

Mutta lain täyttäminen on aina uskovan elämässä vajavaista, niin että hän tarvitsee siihenkin evankeliumin jatkuvasti julistamaa anteeksiantamusta. Uskova tekee kaikissa hyvissä teoissaankin syntiä ja tarvitsee Jumalan laupeutta, joka peittää ne Kristuksen ansiolla.

Lain ja evankeliumin erottaminen ja sekoittaminen.

”Laki käskee ja vaatii meiltä sitä, mitä meidän on tehtävä; se katsoo vain tekojamme ja on pelkkää vaatimusta, sillä laissa Jumala sanoo: tee tämä, jätä tämä, tämän tahdon sinun tekevän. Evankeliumi sitä vastoin ei julista tekemisiä eikä tekemättä jättämisiä.

Se ei vaadi meiltä mitään, vaan kääntää asian toisin päin, tekee päinvastoin eikä sanokaan: tee tämä, tee se, vaan se vain pyytää meitä ottamaan avoimin sylin vastaan sen, mitä nämä sanat sanovat: Katsopa, rakas ihminen, tämän Jumala on tehnyt sinun puolestasi, hän on antanut Poikansa tulla lihaan sinun vuoksesi, hän on antanut tappaa hänet sinun tähtesi” (Luther)

”Laki on valo, joka valaisee ja ilmoittaa — ei Jumalan armoa eikä sitä vanhurskautta, jonka kautta saadaan iankaikkinen elämä ja autuus — vaan synnin, meidän kurjuutemme, kuoleman, Jumalan vihan ja tuomion.

Evankeliumi on aivan toisenlainen valo, valo, joka valaisee, tekee eläväksi, lohduttaa ja nostaa pelästyneet sydämet. Sillä evankeliumi näyttää, miten Jumala on mahdottomalle ja kirotulle syntiselle armollinen Kristuksen tähden, kun syntinen uskoo, että hän Kristuksen kuoleman kautta on lunastettu ja että Kristuksen voitto on lahjoittanut hänelle siunauksen, t.s. armon, syntien anteeksiantamuksen, vanhurskauden ja iankaikkisen elämän” (Luther).

( Ote Olavi Peltolan opetuskokonaisuudesta "Lain ja armon ihana ero" )

• ggyu
        Saviseutulainen kirjoitti:

Evankeliumi ei kumoa lain vaatimuksia

Evankeliumi hyväksyy lain vaatimukset. Se ei kumoa lakia, vaan sanoo, että laki on täytetty. On tullut sijainen, joka on sen tehnyt. Lain täyttäjänä onkin itse Jumala, Jeesus todellisena Jumalana. Mutta lain täyttäjänä on myös ihminen, Jeesus todellisena ihmisenä. Jeesus eli täydellisen ihmiselämän, mutta ei itsensä vaan toisten tähden. Hän täytti moraalilain kaikki vaatimukset.

Jeesus täytti myös uhrilain vaatimukset tulemalla syntiuhriksi ja kärsimällä lain määräämän rangaistuksen syyllisten puolesta. Näin evankeliumi on täytetty laki. Evankeliumi antaa kaiken ilmaiseksi kaikille muille paitsi yhdelle.

Laki esittää Jeesuksen aina esikuvana, evankeliumi taas meidän sijaisenamme. Laki vaatii rakkautta, evankeliumi antaa rakkauden. Evankeliumin sisältö on Jeesus Kristus syntisen armahtajana.

Evankeliumin vaikutuksesta usko alkaa täyttää lakia

Evankeliumi tuo elämäämme Jumalan vihan sijaan Jumalan sydämen armahtavan hyvyyden. Se vapauttaa ihmisen omistamaan Jumalan kaikki hyvät lahjat. Se antaa elämän Jumalan yhteydessä, Jumalan lapsena, hänen rakkautensa kohteena nyt ja iankaikkisesti.

Evankeliumin vaikutuksesta myös laki alkaa vähitellen ja osittain täyttyä kristityssä (Room 8:3?4). Evankeliumi saa aikaan lain vaatimia tekoja, jotka ovat lähimmäiselle hyväksi, mutta eivät koskaan tee ihmistä Jumalalle kelpaavaksi. Jumala tekee uskovassa hyvät teot evankeliumin voimalla lakinsa mukaan.

Mutta lain täyttäminen on aina uskovan elämässä vajavaista, niin että hän tarvitsee siihenkin evankeliumin jatkuvasti julistamaa anteeksiantamusta. Uskova tekee kaikissa hyvissä teoissaankin syntiä ja tarvitsee Jumalan laupeutta, joka peittää ne Kristuksen ansiolla.

Lain ja evankeliumin erottaminen ja sekoittaminen.

”Laki käskee ja vaatii meiltä sitä, mitä meidän on tehtävä; se katsoo vain tekojamme ja on pelkkää vaatimusta, sillä laissa Jumala sanoo: tee tämä, jätä tämä, tämän tahdon sinun tekevän. Evankeliumi sitä vastoin ei julista tekemisiä eikä tekemättä jättämisiä.

Se ei vaadi meiltä mitään, vaan kääntää asian toisin päin, tekee päinvastoin eikä sanokaan: tee tämä, tee se, vaan se vain pyytää meitä ottamaan avoimin sylin vastaan sen, mitä nämä sanat sanovat: Katsopa, rakas ihminen, tämän Jumala on tehnyt sinun puolestasi, hän on antanut Poikansa tulla lihaan sinun vuoksesi, hän on antanut tappaa hänet sinun tähtesi” (Luther)

”Laki on valo, joka valaisee ja ilmoittaa — ei Jumalan armoa eikä sitä vanhurskautta, jonka kautta saadaan iankaikkinen elämä ja autuus — vaan synnin, meidän kurjuutemme, kuoleman, Jumalan vihan ja tuomion.

Evankeliumi on aivan toisenlainen valo, valo, joka valaisee, tekee eläväksi, lohduttaa ja nostaa pelästyneet sydämet. Sillä evankeliumi näyttää, miten Jumala on mahdottomalle ja kirotulle syntiselle armollinen Kristuksen tähden, kun syntinen uskoo, että hän Kristuksen kuoleman kautta on lunastettu ja että Kristuksen voitto on lahjoittanut hänelle siunauksen, t.s. armon, syntien anteeksiantamuksen, vanhurskauden ja iankaikkisen elämän” (Luther).

( Ote Olavi Peltolan opetuskokonaisuudesta "Lain ja armon ihana ero" )

Jeesus ei täyttänyt kenenkään puolesta lain noudattamisen velvollisuutta, vaan täytti laissa olevat Messias profetiat. Jos ajatus siitä, että joku voisi toisen puolesta noudattaa vaikka tieliikennelakia tai luonnonsuojelulakia, on täysin absurdi.

Peltola tekee alokasmaisen virheen, mikä johtuu siitä, että hän on käynyt luterilaisen kirkon aivopesukoneen läpi ja rakastunut valheeseen.

• antij.l

nikki-tässä_on_jumalan_sanaa, sinä valehtelet jo nikissäsi. Siis Mooseksen laissa on sanottu:
        Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.
        Sinä olet rikkonut lakia ja lisännyt Mooseksen lakiin Jeesuksen ja opetuksia, sitä mikä kuuluu Uuteen liittoon.
        Sinun oppisi armo laki on täysin Sanan vastainen. Sinun oppisi on Baabelin sekoitus.
        Jeesus itse sanoi: Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Ja sinä sanot , että vaaditaan myös lain noudattamista.
        Vaikka kuinka ja maailmaan tappiin asti riehuisit täällä, niin minä en aio kivittää homoja ja noitia huoria.
        Enkä minä vaadi niin kuin sinä, että jos lapsi kiroaa isänsä ja äitinsä, niin känetkin pitää kivittää.
        Sinun uskontosi on antikristillinen oppi.
        Sinun sanasi on sinun jumalasi sanaa, niin kuin aiemmin sinun totuus oli sinun jumalasi totuus. Eivätkä sinun totuutesi voita Jumalan Sanan Totuutta.

• kaminakuumaksi
        ggyu kirjoitti:

Jeesus ei täyttänyt kenenkään puolesta lain noudattamisen velvollisuutta, vaan täytti laissa olevat Messias profetiat. Jos ajatus siitä, että joku voisi toisen puolesta noudattaa vaikka tieliikennelakia tai luonnonsuojelulakia, on täysin absurdi.

Peltola tekee alokasmaisen virheen, mikä johtuu siitä, että hän on käynyt luterilaisen kirkon aivopesukoneen läpi ja rakastunut valheeseen.

ggyu, Sanassa on kirjoitettu Jeesuksesta, minun Herrastani: pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

• ggyu
        kaminakuumaksi kirjoitti:

ggyu, Sanassa on kirjoitettu Jeesuksesta, minun Herrastani: pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

Ko. jakeet puhuvat syntivelkakirjan pois maksamisesta. Sellaisen lahjan saa, kun tekee uskossa Jeesukseen Kristukseen parannuksen lain rikkomisesta.

• ggyu
        antij.l kirjoitti:

nikki-tässä_on_jumalan_sanaa, sinä valehtelet jo nikissäsi. Siis Mooseksen laissa on sanottu:
        Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.
        Sinä olet rikkonut lakia ja lisännyt Mooseksen lakiin Jeesuksen ja opetuksia, sitä mikä kuuluu Uuteen liittoon.
        Sinun oppisi armo laki on täysin Sanan vastainen. Sinun oppisi on Baabelin sekoitus.
        Jeesus itse sanoi: Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        Ja sinä sanot , että vaaditaan myös lain noudattamista.
        Vaikka kuinka ja maailmaan tappiin asti riehuisit täällä, niin minä en aio kivittää homoja ja noitia huoria.
        Enkä minä vaadi niin kuin sinä, että jos lapsi kiroaa isänsä ja äitinsä, niin känetkin pitää kivittää.
        Sinun uskontosi on antikristillinen oppi.
        Sinun sanasi on sinun jumalasi sanaa, niin kuin aiemmin sinun totuus oli sinun jumalasi totuus. Eivätkä sinun totuutesi voita Jumalan Sanan Totuutta.

>>Ja sinä sanot , että vaaditaan myös lain noudattamista. <<

Niin se lukee Uudessa testamentissa. Jeesus sanoo, noudattakaa Mooseksen lakia.

Mt 23: 1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: 2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

Niin sanoo myös Paavali korinttilaisille pakanuskoville.

1 Kr 7: 19 On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen. 20 Jokaisen tulee pysyä siinä osassa, jossa hän oli kutsun saadessaan.

Ja Timoteukselle, joka oli kreikkalaisen isän poika. Paavali jopa sanoo, että vaatimus noudattaa lakia kuuluu Jeesuksen evankeliumiin jakeessa 11.

1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. 9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, 10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. 11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

• kaminakuumaksi
        ggyu kirjoitti:

>>Ja sinä sanot , että vaaditaan myös lain noudattamista. <<

Niin se lukee Uudessa testamentissa. Jeesus sanoo, noudattakaa Mooseksen lakia.

Mt 23: 1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen: 2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa. 3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

1 Kr 7: 19 On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen. 20 Jokaisen tulee pysyä siinä osassa, jossa hän oli kutsun saadessaan.

Ja Timoteukselle, joka oli kreikkalaisen isän poika. Paavali jopa sanoo, että vaatimus noudattaa lakia kuuluu Jeesuksen evankeliumiin jakeessa 11.

1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. 9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, 10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. 11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

ggyu, sinä kehoitat murhaamaan. Etkö osaa lukea?

• antitoraisti
        ggyu kirjoitti:

Ko. jakeet puhuvat syntivelkakirjan pois maksamisesta. Sellaisen lahjan saa, kun tekee uskossa Jeesukseen Kristukseen parannuksen lain rikkomisesta.

ggyu, sano sinä valheen isän lapsi, missä jakeessa ja missä kohtaa Jumalan Sanassa puhutaan syntivelkakirjasta?
        Sinä juuri itse rikoit laki kun laitoit tuon antikristillisen juttusi tähän ketjuun. Mooseksen laissa on kirjoitettu:
        Sinä rikot jatkuvasti Mooseksen lakia. Mooseksen lakiin ei saa lisätä yhtään mitään eikä ottaa Uudesta liitosta opetusta ja liittää sitä Mooseksen lakiin.
        Sinun pitää noudattaa Mooseksen lakia kaikkia joka ikistä uhrilakia ja tappo ja murhakäskyä, muutoin olet lain rikkoja.
        Mutta teidätkö, minä en ole koskaan, en ikinä, rikkonut yhtään Mooseksen lain kirjainta.

• antitoraisti
        kaminakuumaksi kirjoitti:

ggyu, sano sinä valheen isän lapsi, missä jakeessa ja missä kohtaa Jumalan Sanassa puhutaan syntivelkakirjasta?
        Sinä juuri itse rikoit laki kun laitoit tuon antikristillisen juttusi tähän ketjuun. Mooseksen laissa on kirjoitettu:
        Sinä rikot jatkuvasti Mooseksen lakia. Mooseksen lakiin ei saa lisätä yhtään mitään eikä ottaa Uudesta liitosta opetusta ja liittää sitä Mooseksen lakiin.
        Sinun pitää noudattaa Mooseksen lakia kaikkia joka ikistä uhrilakia ja tappo ja murhakäskyä, muutoin olet lain rikkoja.
        Mutta teidätkö, minä en ole koskaan, en ikinä, rikkonut yhtään Mooseksen lain kirjainta.

• ggyu kirjoitti:

>>Jos ajatus siitä, että joku voisi toisen puolesta noudattaa vaikka tieliikennelakia tai luonnonsuojelulakia, on täysin absurdi.<<

Vakavissasiko esität noin ontuvan vertauksen!?
        Tuohan on mitä kömpelöin, inhimillisen päättelyn tuotos.
        Sinun sydämesi ei ole koskaan kääntynyt Jeesuksen Kristuksen puoleen.
        Ja niin kauan kuin tämä tila ( uudestisyntymättömyys Jumalan Hengestä ) jatkuu kohdallasi, pysyy tuo peite, joka estää sinua näkemästä, sydämesi päällä.

• ggyu

>>Jos ajatus siitä, että joku voisi toisen puolesta noudattaa vaikka tieliikennelakia tai luonnonsuojelulakia, on täysin absurdi.<<

Vakavissasiko esität noin ontuvan vertauksen!?
        Tuohan on mitä kömpelöin, inhimillisen päättelyn tuotos.
        Sinun sydämesi ei ole koskaan kääntynyt Jeesuksen Kristuksen puoleen.
        Ja niin kauan kuin tämä tila ( uudestisyntymättömyys Jumalan Hengestä ) jatkuu kohdallasi, pysyy tuo peite, joka estää sinua näkemästä, sydämesi päällä.

Jeesus ei tullut sinun puolesta noudattamaan lakia, vaan käski sinun noudattaa sitä samalla tavalla, miten Jeesus itse sitä noudatti.

1 Kr 7: 19 On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.

Monet ovat vääristelleet Raamattua siten, että lain toteuttaminen tai täyttäminen tarkoittaisi käytännössä lain kumoamista ja noudattamiskäskyn peruuttamista. Tämä on suoranaista hölmöyttä, että menee uskomaan sellaista valhetta. Jeesus täytti lain Messias profetia ja eikä tullut kumoamaan lakia, vaan tottelemaan sitä.

Jeesus sanoi, että hän ei pelasta lakia vastaan rikkovia, joten asia on ihan selvä.

• ggyu kirjoitti:

Jeesus ei tullut sinun puolesta noudattamaan lakia, vaan käski sinun noudattaa sitä samalla tavalla, miten Jeesus itse sitä noudatti.

1 Kr 7: 19 On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.

Monet ovat vääristelleet Raamattua siten, että lain toteuttaminen tai täyttäminen tarkoittaisi käytännössä lain kumoamista ja noudattamiskäskyn peruuttamista. Tämä on suoranaista hölmöyttä, että menee uskomaan sellaista valhetta. Jeesus täytti lain Messias profetia ja eikä tullut kumoamaan lakia, vaan tottelemaan sitä.

Jeesus sanoi, että hän ei pelasta lakia vastaan rikkovia, joten asia on ihan selvä.

Room.3
        -
        19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
        29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
        30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
        31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

• dfgd

Room.3
        -
        19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
        21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
        22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
        28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
        29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
        30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
        31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

Siis emme tee mitättömäksi lakia, kuten jakeessa 31 sanotaan.

• antij.l
        dfgd kirjoitti:

Siis emme tee mitättömäksi lakia, kuten jakeessa 31 sanotaan.

dfgd, sinä oletko lukenut: ja (Jeesus) pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

kun hän (Jeesus) omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,

• Tämä_on_Jumalan_Sanaa
        antij.l kirjoitti:

dfgd, sinä oletko lukenut: ja (Jeesus) pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

kun hän (Jeesus) omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,

Ef 4:14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
        16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.

Paavali opettaa, että Jumala on yhdistänyt juutalaiset ja pakanat yhdeksi kansanryhmäksi. Paavali tarkoittaa, että laki on tehoton tätä estämään, jolloin hän nimenomaan vetoaa juutalaisiin, jotta he hyväksyisivät pakanat joukkoonsa. Mitä tämä tarkoittaa lain käskyjen noudattamisen kannalta? Sen sanoo Paavali korinttilaisille ja roomalaisille seuraavin sanoin.

1 Kr 7:19 On yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei; tärkeää on Jumalan käskyjen noudattaminen.

Sen lisäksi Paavali sanoo roomalaisille juutalaisille ja pakanauskoville, että lain käskyjen noudattaminen ratkaisee sen, tuomitaanko helvettiin. Laki käskee uskomaan Jeesukseen Kristukseen Messias profetioissaan, joten uskon puute on yksi tuomion peruste myös.

Room 2:27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

5 Ms 18:18 Siksi minä annan heidän omien jälkeläistensä joukosta nousta profeetan, joka on sinun kaltaisesi; minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan. 19 Jos joku ei kuuntele niitä sanoja, jotka hän minun nimissäni puhuu, minä itse vaadin tilille sen miehen.

Efesolaiskirjeessä oleva toteamus kansanryhmien yhdistämisestä lain sitä estämättä ei kuitenkaan ole Vanhan testamentin vastainen asia. Sen takia on syytä huomata, ettei Paavali kumoa niillä sanoilla lakia. Vanha testamentti opettaa monissa kohdin, että Jumala tulee hyväksymään muukalaiset kansakseen, jos he alkavat noudattamaan Mooseksen lakia ja profeettojen kirjoja (=VT).

Jes 56:6. Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7. ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

• Saviseutulainen kirjoitti:

Room.3
        -

"Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain. " Aamen.

• Kristitty.net kirjoitti:

"Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain. " Aamen.

Elävän uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, joka on täyttänyt puolestamme lain täydellisesti, sen jokaista kirjainta, sen pienintä piirtoa myöten, ME VAHVISTAMME LAIN.

• fgw

Elävän uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, joka on täyttänyt puolestamme lain täydellisesti, sen jokaista kirjainta, sen pienintä piirtoa myöten, ME VAHVISTAMME LAIN.

Jeesus Kristus täytti laissa olevat Messias profetiat, eikä sinun velvollisuuttasi noudattaa lakia. Olet todella pahasti erehtynyt, jos luulet voivasi elää vapaasti lakia rikkoen. Siitä tulee varma tuomio helvettiin. Mooseksen lain kieltäminen on uuden liiton aikana myös kuoleman synti.

• fgw kirjoitti:

Jeesus Kristus täytti laissa olevat Messias profetiat, eikä sinun velvollisuuttasi noudattaa lakia. Olet todella pahasti erehtynyt, jos luulet voivasi elää vapaasti lakia rikkoen. Siitä tulee varma tuomio helvettiin. Mooseksen lain kieltäminen on uuden liiton aikana myös kuoleman synti.

Lainaan nimimerkkiä "armahdettu.syntinen":
        näin hän kirjoitti taannoin:

>Mutta koska olemme kykenemättömiä täyttämään lakia, Jeesus teki sen puolestamme ja viattomana uhrikaritsana uhrasi itsensä meidän edestämme ja maksoi koko syntivelkamme meidän puolestamme jotta me saamme olla vapaat.

Eli ihminen ei saa tahallaan tehdä syntiä, mutta jos lankeamme, saamme Jumalan avulla nousta jälleen.

Laki on annettu meille osoittamaan ihmisen syntisyys ja kelvottomuus Jumalan edestä.

Vain Jeesuksen pyhyyden ja vanhurskauden päällemme pukeneena, voimme olla Jumalalle kelvolliset.<

• Saviseutulainen kirjoitti:

Lainaan nimimerkkiä "armahdettu.syntinen":
        näin hän kirjoitti taannoin:

>Mutta koska olemme kykenemättömiä täyttämään lakia, Jeesus teki sen puolestamme ja viattomana uhrikaritsana uhrasi itsensä meidän edestämme ja maksoi koko syntivelkamme meidän puolestamme jotta me saamme olla vapaat.

Eli ihminen ei saa tahallaan tehdä syntiä, mutta jos lankeamme, saamme Jumalan avulla nousta jälleen.

Laki on annettu meille osoittamaan ihmisen syntisyys ja kelvottomuus Jumalan edestä.

Vain Jeesuksen pyhyyden ja vanhurskauden päällemme pukeneena, voimme olla Jumalalle kelvolliset.<

... Jumalan EDESSÄ - edestä!

• mihinismiinkuulut

Onhan se hienoa kuulua amerikkalaisperäiseen maksullista sapattia viettävään organisaatioon / SDA.ORG.

• LAIN_KIROUKSESTA

LAIN KIROUKSESTA
      "Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme."

• Sapattin käskyt on yhä Voimassa ja tulis pitää kirjoittaa Kristitty Net. Onko sitten Pyhä Henki niin heikko että vasta viime vuosina on Hän pystynyt opettamaan tämä muutamille uskoville jonka ryhmän nimi on judaistit vauhdissa? Niin että ne ovat alkaneet pitää sapatti joka viikko ja uhraa Jumalalle ruokauhrit ja syömäuhrit. Mutta rikkovat sapattikäskyn joka sano että tulis tappaa jokainen joka rikkoo näitä käskyjä. Huonosti sulla menee . Kristitty Net..

• JokaPäiväAinakinKolme

Luther aikanaan sanoi samaa, koskien tuolloisia anabaptisteja (uudestikastajia), nyk. helluntailaisia, jotka jo tuolloin hyökkäsivät Kirkkoa vastaan. Hän sanoi, että jos kristikunnassa ei olisi ollut tosikristittyjä ennen heitä (uudelleenkastajia eli anabaptisteja), kuinka sitten Jeesus sanoi, että "Minä Olen teidän kanssanne joka päivä, maailmanloppuun asti"?

Hän ei sanonut "sinun" tai "teidän molempien" vaan "teidän kanssanne, joka päivä". Joka päivä on siis täytynyt maailmassa olla vähintäänkin kolme oikeaa kristittyä, muutoin Jeesus olisi valehtelija. Ja koska maailmassa ei ennen anabaptisteja ollut muita kuin Katolinen kirkko lapsikasteineen ja uskonpuhdstuksineen, ei tämä ainakaan Jeesuksen mukaan estänyt Häntä olemasta heidän kanssaan, joka päivä, maailman loppuun asti. Jeesus Itse tunnusti heidät opetuslapsikseen.

Josta seuraa, että helluntailaisuus (anabaptismi), nykyisillä, judaistisilla lisukkeilla, hyökkää tässä asiassa Jeesuksen omia vastaan. (Myös nk. messiaanisuus on eräs helluntailaisuuden lahkoutuma.)
        .

• onsitäkaikenlaista
        JokaPäiväAinakinKolme kirjoitti:

Luther aikanaan sanoi samaa, koskien tuolloisia anabaptisteja (uudestikastajia), nyk. helluntailaisia, jotka jo tuolloin hyökkäsivät Kirkkoa vastaan. Hän sanoi, että jos kristikunnassa ei olisi ollut tosikristittyjä ennen heitä (uudelleenkastajia eli anabaptisteja), kuinka sitten Jeesus sanoi, että "Minä Olen teidän kanssanne joka päivä, maailmanloppuun asti"?

Hän ei sanonut "sinun" tai "teidän molempien" vaan "teidän kanssanne, joka päivä". Joka päivä on siis täytynyt maailmassa olla vähintäänkin kolme oikeaa kristittyä, muutoin Jeesus olisi valehtelija. Ja koska maailmassa ei ennen anabaptisteja ollut muita kuin Katolinen kirkko lapsikasteineen ja uskonpuhdstuksineen, ei tämä ainakaan Jeesuksen mukaan estänyt Häntä olemasta heidän kanssaan, joka päivä, maailman loppuun asti. Jeesus Itse tunnusti heidät opetuslapsikseen.

Josta seuraa, että helluntailaisuus (anabaptismi), nykyisillä, judaistisilla lisukkeilla, hyökkää tässä asiassa Jeesuksen omia vastaan. (Myös nk. messiaanisuus on eräs helluntailaisuuden lahkoutuma.)
        .

mitä ihmettä sinä oikein horiset !!?

• rtbd
        JokaPäiväAinakinKolme kirjoitti:

.

Luterilaisuus on käytännössä katolisuuden lahko. Opissa on joitain eroja, mutta niin monta yhdistävääkin tekijää, kuten harhaoppi perisynnistä ja anabaptismi syytökset.

Raamatussa on erittäin selkeästi määrätty, että kastamisen esteenä on, ettei kastettava pysty tunnustamaan uskoaan Jumalan Poikaan. Kasteen tarkoitus on pestä syntinsä tunnustaneen synnit pois Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä. Kun pappi kastaa pienen lapsen, niin hän ei tiedä mitään evankeliumista, ei omista synneistä eikä tietenkään osaa mitään katua, koska ei pysty ymmärtämään juuri mistään mitään. Sen takia luterilaiset ja katoliset kastavat lapsia, ettei ketään pelastuisi, koska lapsen kastaminen on selvästi Raamatun käskyn vastainen rituaali, eikä se edes ole Raamatun tarkoittama kaste.

Ap.t 8:36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" 37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika." 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

Ap.t 2:38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap.t 22:16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'

• Eli jos kirkko on kaksituhatta vuotta opettanut että sunnuntai täytyy pyhittää, se ei voi olla väärässä, niinkö?

• Toorat-sapatit

Raamatussa varoitetaan ns. valhejuutalaisista.
      Näiden lainoppineiden tehtävänä on syyttää muita kristittyjä lainrikkojiksi.
      Samoin he tekivät Jeesukselle mitä ne tänään tekevät Jeesuksen seuraajille.
      Adventismissa tämä on ominaisuus ei vika.

Suomessa ei ole ollut vuosina 1500-1900 yhtään messiaanista tooraseurakuntaa ja adventtikirkkoa.

Minkä niminen rekisteröity messiaaninen toorasrk on tänään Suomessa ja kuinka paljon siinä on jäseniä?
      Vastaus: Sellaista ei ole olemassa.

• Tässä_on_Jumalan_Sanaa

Kreikankielinen sana Kristus tarkoittaa Messiasta. Alkuseurakunta alkoi pikku hiljaa kutsumaan itseään kristityiksi, koska he uskovat Messiaaseen. Sen johdosta kristittyjä kutsuttiin myös juutalaisten nasaretilaiseksi lahkoksi, koska he uskoivat Jeesuksen olleen Mooseksen lain Messias profetoiden täyttymys. Roomalaiset pitivät ensimmäisillä vuosisadoilla kristittyjä juutalaisten lahkona, kuten pitivät juutalaiset Paavalia kyseisen lahkon johtajana.

Ap. t. 24:5 Me olemme havainneet, että tämä mies on tuhoisa kuin rutto. Hän on nasaretilaisten lahkon johtaja, ja kaikkialla, joka puolella maailmaa hän on lietsomassa levottomuutta juutalaisten keskuudessa.

60-luvulla kirjoitetussa Ilmestyskirjassa on mainittu, että eräät kutsuvat itseään juutalaisiksi vaikka eivät oikeasti ole. Kyse on siis kristityistä eli messiaanisista, jota olivat luikerrelleet seurakunnan sisälle, vaikka he eivät oikeasti uskoneet Jeesukseen Kristukseen. He vain tekeytyivät Jumalan palvelijoiksi, mutta olivat oikeasti Saatanan seurakuntaa.

Ilm 3: 9 Niinpä minä annan sinulle väkeä Saatanan synagogasta, niitä valehtelijoita, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole. Minä panen heidät tulemaan luoksesi ja kumartumaan maahan jalkojesi edessä, ja he ymmärtävät silloin, että sinä olet minun valittuni.

Juud 1: 4 Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen.

2 Kr 11:13 Semmoiset ovat vääriä apostoleja, petollisia työntekijöitä, he vain tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. 14 Eikä ihme, tekeytyyhän itse Saatanakin valon enkeliksi. 15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun.

Mitä Raamattu tarkoittaa valhejuutalaisilla tai valhekristityillä. Sellaisia uskovaksi tekeytyneitä, jotka osallistuvat seurakunnan toimintaan, mutta eivät noudata Raamatun opetusta. He tarjoavat sellaista opetusta Raamatun tilalle, joka on puettu evankeliumin vaatteisiin, mutta se ei noudata sitä evankeliumia, mitä on Raamatussa. Yksi osa Jeesuksen antamaan evankeliumia on Paavali mukaa Mooseksen laki.

Valhejuutaliasia ja valhekrisittyjä on Uuden testamentin mukaan ne, jotka kieltävät Mooseksen lain. Jos joku sanoo olevansa kristitty ja sen lisäksi kieltää Mooseksen lain, niin hän ansaitsee kuolemantuomiota ankaramman rangaistuksen, koska hän pilkkaa Jeesuksen Armon Henkeä.

Hep 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat. 28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. 29 Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!

• LAKIVANHURSKAISILLE

Väität siis pitäväsi lain ja valehtelet että et ole koskaan rikkonut lakia?!?
        Lain kautta ihminen ei tule vanhurskaaksi.

joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa..

• Tässä_on_Jumalan_Sanaa
        LAKIVANHURSKAISILLE kirjoitti:

Väität siis pitäväsi lain ja valehtelet että et ole koskaan rikkonut lakia?!?
        Lain kautta ihminen ei tule vanhurskaaksi.

joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa..

Ilman parannuksen tekoa lain rikkomisesta ei ole syntien sovitusta. Armon alla ei saa rikkoa lakia vastaan, muuten menettää armon. Sen takia niin harva uskova pelastuu. Tie taivaaseen on kapea, moni helluntailainen yrittää päästä sisälle, mutta ei onnistu.

Uusi testamentti opettaa, että joka kieltää Mooseksen lain, ansaitsee kuoleman tuomion. Se joka rikkoo Mooseksen lakia uskossa Jeesuksen Kristukseen ansaitsee ankaramman tuomion, koska hän on pilkannut Jeesuksen Armon Henkeä ja pitänyt Jeesuksen uhria halpana.

Hep 10: 26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat. 28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. 29 Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä!

• TEEPARANNUS

Et ymmärrä "lakimiehenä" mitään Jumalan vanhurskaudesta.
        Jeesukselle oli pahana ongelmana nämä "lain noudattajat".
        Mooses ei ole kristittyjen välimies ja olemme uudessa liitossa.

Sinun itse pitäisi tehdä parannus lakihenkisyydestäsi ja lainrikkomisestasi.

Oletko adventisti tai kristitty.net?

• Suomessa ei ole ollut vuosina 1500-1900 ainuttakaan helluntaikirkkoa.

Messiaanisia seurakuntia on Suomessa paljon ja niissä on alati enemmän jäseniä.

• pysytääntotuudessa

Laita faktaa Suomen messiaanisista srk:ista ja niiden jäsenmäärästä.

Ketä sinä pidät kristittyinä muita kuin itseäsi?

• antij.l
        TEEPARANNUS kirjoitti:

Tässä_on_jumalan_sanaa nikki - kuuluu j.l harhakulttiin. Youitubessa on j.l videoita. Vilkaisu riittää ja voi todeta eipähän kulttijohtajakaan ole itse noudattaunut lakia, koska onhän leikannut partansa reunan.

• näin.se.on
        antij.l kirjoitti:

Tässä_on_jumalan_sanaa nikki - kuuluu j.l harhakulttiin. Youitubessa on j.l videoita. Vilkaisu riittää ja voi todeta eipähän kulttijohtajakaan ole itse noudattaunut lakia, koska onhän leikannut partansa reunan.

3 Moos 19:27 Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa.

Alkuteksti puhuu pulisonkien tai poskiparran leikkaamisesta, ei koko parran. Vanhan testamentin aikana Jumala antoi joitakin käskyjä israelilaisille, joiden kautta heidän tuli erottautua pakanoiden tavoista. Muutamissa pakanuskonnoissa leikattiin poskiparta pois sekä hiukset leikattiin tietyllä tavalla heidän jumaliensa (epäjumala) kunniaksi. Jumala antoi israelilaisille käskyn etteivät he tee samalla tavalla kuin epäjumalanpalvelijat, jotka "pyhittivät" itsensä epäjumalille erilaisten hiusten leikkaamisten sekä parranajon rituaalien kautta. Kyse ei siis ole tavallisesta parranajosta, jossa parta pidetään siistinä.

Jos mieheltä ajetaan koko parta pois ihoa myöden, niin se on ollut aina Lähi-idän kulttuureissa, myös juutalaisuudessa häpeällistä, koska silloin kasvojen iho on paljas kuin naisella. Koska Jumala on luonut miehelle parran kasvun, niin silloin tulee pitää partaa, mutta sen voi pitää siistinä. Nasiireilla oli eri käskyt, mutta ne eivät sovellut miehiin yleisesti ottaen.

• Tässä_on_Jumalan_Sanaa
        TEEPARANNUS kirjoitti:

>>Et ymmärrä "lakimiehenä" mitään Jumalan vanhurskaudesta. Jeesukselle oli pahana ongelmana nämä "lain noudattajat".<<

Asia ei todellakaan ole näin. Jeesus vaati aina lain noudattamista, eikä moittinut ketään lain noudattamisesta tai sen opettamisesta. Hänhän jopa sanoi, että ne ovat Jumalan valtakunnassa suuria, jotka noudattavat Mooseksen lakia ja niin opettavat.

Jeesus käski itse noudattamaan lakia. Jeesuksen ongelma oli ne fariseukset, jotka eivät itse noudattaneet Mooseksen lakia.

Jotta koko kuva tulisi oikein esille, niin tulee huomioida myös Paavalin opetus. Hän muuten sanoo, että vanhurskaus edellyttää Mooseksen lain noudattamista. Kun Paavali toteaa muualla, ettei kukaan voi tulla vanhurskaaksi lain teoilla, Paavali tarkoittaa niitä vanhan liiton juutalaisia, jotka eivät usko Jeesukseen Kristukseen, mikä tarkoitta itsensä vanhurskauttamista lain teoilla. Mutta roomalaisille kristityille Paavali antaa varoituksen. Jos ette noudata Mooseksen lakia, teidät tuomitaan kadotukseen. Pelastuminen edellyttää yhtä aikaa sekä uskoa Jeesukseen Kristukseen että Mooseksen lain noudattamista. Jos toinen puuttuu, tuomitaan kadotukseen laittomuuden tekijänä.

---

Ilm 14: 12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

• jaskajoku

Siellä jutuubissa voi käyttää hakua Herran viesti, niin jotain aukeaa...

• Parta_oli_lain_mukainen

3 Moos 19:27 Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa.

Alkuteksti puhuu pulisonkien tai poskiparran leikkaamisesta, ei koko parran. Vanhan testamentin aikana Jumala antoi joitakin käskyjä israelilaisille, joiden kautta heidän tuli erottautua pakanoiden tavoista. Muutamissa pakanuskonnoissa leikattiin poskiparta pois sekä hiukset leikattiin tietyllä tavalla heidän jumaliensa (epäjumala) kunniaksi. Jumala antoi israelilaisille käskyn etteivät he tee samalla tavalla kuin epäjumalanpalvelijat, jotka "pyhittivät" itsensä epäjumalille erilaisten hiusten leikkaamisten sekä parranajon rituaalien kautta. Kyse ei siis ole tavallisesta parranajosta, jossa parta pidetään siistinä.

Jos mieheltä ajetaan koko parta pois ihoa myöden, niin se on ollut aina Lähi-idän kulttuureissa, myös juutalaisuudessa häpeällistä, koska silloin kasvojen iho on paljas kuin naisella. Koska Jumala on luonut miehelle parran kasvun, niin silloin tulee pitää partaa, mutta sen voi pitää siistinä. Nasiireilla oli eri käskyt, mutta ne eivät sovellut miehiin yleisesti ottaen.

• niinpäniiin

Ihon viiltely oli myös pakankulttuurien tapa surra vainajaa ja harjoittaa epäjumalanpalvelusta. Baalin profeetat viiltelivät myös itseään Karmelvuorella, kun hävisivät taistelun Elialle.

Tukan leikkaaminen pään ympäri pottatukan tyyliin tai ohimoiden kohdalta mohikaani-tyylin olivat myös pakanallisia tapoja. Ne olivat sen johdosta israelilaisilta kiellettyjä. Nykyään on lesboilla tapana leikata toiselta puolelta päätä hiukset kaljuksi tai lyhyelle siilille ohimoiden kohdalta, kuten on tehnyt lesbo laulaja Saara Aalto, vaikka naisilla on Jumalan käsky pitää pitkiä hiuksia. Siinä on kaikenlaista kapinallisuutta Jumalan tahtoa vastaan.

27. Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa.
        28. Älkää viileskelkö ihoanne vainajan tähden älkääkä koristelko itseänne ihopiirroksilla. Minä olen Herra.

• Tässä_on_Jumalan_Sanaa
        niinpäniiin kirjoitti:

Ihon viiltely oli myös pakankulttuurien tapa surra vainajaa ja harjoittaa epäjumalanpalvelusta. Baalin profeetat viiltelivät myös itseään Karmelvuorella, kun hävisivät taistelun Elialle.

Tukan leikkaaminen pään ympäri pottatukan tyyliin tai ohimoiden kohdalta mohikaani-tyylin olivat myös pakanallisia tapoja. Ne olivat sen johdosta israelilaisilta kiellettyjä. Nykyään on lesboilla tapana leikata toiselta puolelta päätä hiukset kaljuksi tai lyhyelle siilille ohimoiden kohdalta, kuten on tehnyt lesbo laulaja Saara Aalto, vaikka naisilla on Jumalan käsky pitää pitkiä hiuksia. Siinä on kaikenlaista kapinallisuutta Jumalan tahtoa vastaan.

27. Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa.
        28. Älkää viileskelkö ihoanne vainajan tähden älkääkä koristelko itseänne ihopiirroksilla. Minä olen Herra.

Tässä on Raamatun käsky siitä, että miehillä on lyhyet hiukset ja naisella pitkät.

1 Kr 11:7 Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa. Nainen taas heijastaa miehen kunniaa. 8 Miestä ei ole luotu naisesta vaan nainen miehestä, 9 eikä miestä luotu naisen takia vaan nainen miehen takia. 10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia. 11 Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista, 12 sillä niin kuin nainen on luotu miehestä, myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on saanut alkunsa Jumalasta. 13 Päätelkää itse, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin. 14 Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi 15 mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi. 16 Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla.

• yksilaumasta

Kristitty.net kirjoittaa omilla sivuilaan (vedoksessaan Junkkaalan kirjaa vastaan) seuraavasti:
      "Miten Jeesus vaelsi? Hän ei rikkonut ainuttakaan lain käskyä. Meiltä odotetaan samaa."

Että näin.. Joten miten on, vaellatko nyt niinkuin Kristus rikkomatta ainuttakaan käskyä puhtaasti ja pyhästi kaikinpuolin vanhurskaasti.
      Peilin edessä on ihmisen toisinaan hyvä olla, varsinkin silloin kun alkaa aatu paisua. Siellä voi omiin silmiin syvään katsellessa todeta olevansa lain täydellinen noudattaja ja sen OIKEAN LEPOPÄIVÄN pyhäksi pitämä.

Mun on niin vaikea ymmärtää (vaikka tietenkin kyse on eksymisestä), että miten sen vapauden ja riemun päälle, jonka Krsituksen sijaiskuolema meille tarjoaa, pitää vetää lainvaatimuksen taakka päälle. Vähän kuin ensin iloitsisi siitä, että Jeesus täytti lain ja kantoi synnit ja seuraavaksi vaatiikin ne jälleen itselleen, että pääsee puurtamaan.
      Ymmärrän, että on vaikea ottaa pelastus ja vanhurskaus lahjana vastaan ja tulla lapsenkaltaiseksi, kuten Herramme totesi. Oma liha, luontomme ja saatana kyllä kovasti iloitsevat tästä supisuomalaisesta "kyllä Minä pärjään", tässä mitään apuja tarvita..

• Tässä_on_Jumalan_Sanaa

Raamatun mukaan lain noudattaminen on kevyt taakka, mutta lainvastaisten perinnäissääntöjen noudattaminen on raskas taakka. Paavali teki parannuksen lain rikkomisesta ja Jumala katsoi hänen uskonkuulaisuutensa takia vanhurskaaksi. Paavali oli siis vanhurskas, koska hän noudatti lakia uskossa Jeesukseen Kristuksen. Tämän vahvistaa Raamattu:

Ap.t 25:8. sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan".

Room 2: 13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

2 Tim 4:8 Minua odottaa nyt vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, on antava minulle tulemisensa päivänä,

Sen tähden Jeesus pelasti Paavalin, koska hän ei enää tehnyt laittomuutta. Jeesus katsoi Paavalin vanhurskaaksi, koska Paavali teki Jumalan tahdon. Ne helluntailaiset, jotka eivät halua noudattaa Mooseksen lakia uskossa Jeesukseen Kristukseen, tuomitaan kaikki kadotukseen laittomuuden tekijöinä.

• kaminakuumaksi

Sinä kristittyjen vainooja, Käytit aiemmin nikkiä totuus_voittaa. Olet kopionut tänne kymmeniä kertoja samat antikristilliset valheesi. Aika vähäsen sinulla on kapasiteettiä. Huomaatko, Pyhä Henki antaa jatkuvasti uutta valoa?
      Et edes ymmärrää tavallista suomen kieltä.
      Siis lause 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' on hyvin avoin.
      Ketä edes tuo Herra, Herra tarkoittaa? Tässä ei puhuta Jeesus-nimestä.
      Olivatko kyseiset henkilöt ylipäätään tehneet noita tunnustekoja? He kysyvät kysyvät: emmekö?
      Voisitko näyttää ja laittaa tänne edes yhden selvän Uuden Liiton paikan, jossa ihminen heitetään helvettiin, sen tähden, ettei noudattanut Mooseksen lakia?

• Tässä_on_Jumalan_Sanaa

>>Siis lause 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' on hyvin avoin.
        Ketä edes tuo Herra, Herra tarkoittaa? Tässä ei puhuta Jeesus-nimestä.<<

Uskomaton kommentti !!! Tietenkin Jeesus tarkoittaa itseään. Niinhän hän sanoo edellisessä jakeessa. Sinussa kaminakuumaksi ei ole Pyhää Henkeä vaan sinä olet riivattu. Sinun isäsi on Saatana, kaiken valheen isä.

Mt 5:21. Ei jokainen, joka sanoo MINULLE: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• samajuttulienee

Toraistit eivät uhraa, eivät noudata puhdistusmenoja, eivät vietä pääsiäistä, eivät toimi Suomen lakia vastaan, eivät ympärileikkauta itseään, eivätkä noudata juutalaisten perinnäissääntöjä, ja kuitenkin he pitävät koko tooran, ja ovat täydellisiä.
      Toiset uskovat jättävät samat käskyt noudattamatta, mutta he tekevät syntiä kun eivät noudata niitä, ja he joutuvat kadotukseen?

Voisiko joku selittää minulle mitä tarkoitetaan lain kuulijalla ja lain noudattajalla, ja miten toraistit noudattavat käskyjä joita he eivät noudata?

• Rakasta Lähimmäinen niin pääset vapauteen Laista. Laki joka sä täytät Rakastamalla Lähimmäinen.

• sdfs

Kun rakastat lähimmäistä, niin toteutat lakia, mutta sinun tulee myös rakastaa Jumalaa noudattamalla lakia muissakin asioissa. Lähimmäisen rakastaminen ei ole ainut lain vaatimus.

• Rakastetaan.köyhiä
        sdfs kirjoitti:

Kun rakastat lähimmäistä, niin toteutat lakia, mutta sinun tulee myös rakastaa Jumalaa noudattamalla lakia muissakin asioissa. Lähimmäisen rakastaminen ei ole ainut lain vaatimus.

Jumalaa ja Hänen sanaansa ja tahtoaan tulee rakastaa yli kaiken.

Sitten, näissä puitteissa, lähimmäistään kuin myös itseään. Myös itseään tulee rakastaa. Huolehtia itsestä. Lähimmäinen ja itse ovat samalla viivalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      107
      1173
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      62
      1153
    3. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      146
      866
    4. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      64
      863
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      68
      757
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      108
      667
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      97
      633
    8. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      54
      608
    9. 78
      571
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      538
    Aihe