Luterilaisen tunnustus

Meillä on rajallinen aika täällä maanpäällä. Olen elänyt ihan hyvän elämän ja nyt minun aikani on lopuillaan. Olisin voinut tehdä enemmän, olla enemmän avuksi muille, olla jotain enemmän, parempi. Uskovana olen ollut laiska, en ole seurannut Jeesusta niin kuin olisi pitänyt.

Täytyy tunnustaa, että välillä on tullut epäilyksiä oman uskon kelpaamisesta, jopa aitoudesta. Täällä saa välillä lukea niin tiukkoja kannanottoja siitä, miten uskovan pitäisi olla, jotta jotain olisi. Jos ei ole, niin synkkä on tulevaisuus. Pitäisi ehkä tuntua joltain tai olla varmuus pelastuksesta. Välillä ne ovat päässeet iskemään kiilaa minun ja Jumalan väliin, saaneet miettimään, että onko todella noin.
Minulla ei ole pelastusvarmuutta. Minulla on Raamattu ja sen lupaus siitä, ettei Jumala hylkää niitä, jotka Häntä avuksi huutavat. Ja minä huudan.

Kuljen kuolemaani kohti luottaen siihen, että Jeesus on kanssani. Hän on kärsinyt minunkin puolestani ja antanut syntini anteeksi. Ehkä siksi olen aika rauhallisella mielellä, vaikka tuleva välillä pelottaakin. Mutta me uskovat saamme myös pelätä.

228

1955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teillä ei ole ainostaan oikeus pelätä, vaan se on jopa velvollisuus, koska monet ovat pelänneet teitä.

      • Ja syytäkin on pelätä, koska kristinuskon epäjumalan palvelijat haukkaavat ison hatullisen jos vastassa onkin oikea jumala.


      • he-ma kirjoitti:

        Ja syytäkin on pelätä, koska kristinuskon epäjumalan palvelijat haukkaavat ison hatullisen jos vastassa onkin oikea jumala.

        Mitä uskot tapahtuvan, jos vastassa onkin oikea Jumala?


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Mitä uskot tapahtuvan, jos vastassa onkin oikea Jumala?

        Mitä luultavimmin vastassa ei ole mitään, mutta veikkaisin oikean jumalankin paheksuvan epäjumalien, kuten kristinuskon kolmiomaisen epäjumalan palvontaa.


      • he-ma kirjoitti:

        Mitä luultavimmin vastassa ei ole mitään, mutta veikkaisin oikean jumalankin paheksuvan epäjumalien, kuten kristinuskon kolmiomaisen epäjumalan palvontaa.

        Sinulla on siis jonkunlainen käsitys oikeasta Jumalasta. Hyvä niin.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Sinulla on siis jonkunlainen käsitys oikeasta Jumalasta. Hyvä niin.

        Ei jumalasta vaan epäjumalista, joita on ihminen luonut tuhansittain minulla on kyllä käsitys, joka ei arvatenkaan ole imarteleva.

        Tuo mainitsemani oikea jumala on lähinnä akateeminen ajatusleikki, joka kiehtoo lähinnä siksi, että nämä ihmisten mainostamat epäjumalat ovat niin helposti havaittavissa epäjumaliksi.

        Miten sinä puolustaudut, jos se oikea jumala kysyy miksi uskoit selvään epäjumalaan?


      • he-ma kirjoitti:

        Ei jumalasta vaan epäjumalista, joita on ihminen luonut tuhansittain minulla on kyllä käsitys, joka ei arvatenkaan ole imarteleva.

        Tuo mainitsemani oikea jumala on lähinnä akateeminen ajatusleikki, joka kiehtoo lähinnä siksi, että nämä ihmisten mainostamat epäjumalat ovat niin helposti havaittavissa epäjumaliksi.

        Miten sinä puolustaudut, jos se oikea jumala kysyy miksi uskoit selvään epäjumalaan?

        Meillä uskovilla ei ole mitään muuta puolustusta kuin Jeesuksen ristillä maahan vuotanut veri🤓 Ja se riittää ihan mihin vain.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Meillä uskovilla ei ole mitään muuta puolustusta kuin Jeesuksen ristillä maahan vuotanut veri🤓 Ja se riittää ihan mihin vain.

        Se on valitettavasti valhe, joka on jälkikäteen sepitetty.

        Kuusenjuurille hyvää matkaa, kaikilla meillä on se edessä eikä siitä pääse eroon edes epäjumalaan uskomalla.


      • he-ma kirjoitti:

        Se on valitettavasti valhe, joka on jälkikäteen sepitetty.

        Kuusenjuurille hyvää matkaa, kaikilla meillä on se edessä eikä siitä pääse eroon edes epäjumalaan uskomalla.

        Se on tosi jonka Saatanan seuraajat yrittävät kieltää🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Se on tosi jonka Saatanan seuraajat yrittävät kieltää🤓

        Valitettavasti myös tuo mainitsemasi saatana kuuluu jumalien kanssa hammaskeijujen olemattomaan lahkoon.


      • he-ma kirjoitti:

        Valitettavasti myös tuo mainitsemasi saatana kuuluu jumalien kanssa hammaskeijujen olemattomaan lahkoon.

        Sinä taidat olla itse hammasmätä😂


    • eteenpäin_aina

      Rauha olkoon sinulle.

    • outojuttu

      Eikö yhtään miltään tuntunu t kun sinulle vaihdettiin kivisydämen tilall e lihasydän?

      yleensä noin isot leikkaukset tuntuvat joltyain, ennen ja jälkeen operaation.

      • En taida ymmärtää kommenttiasi "outojuttu".


    • Ymmärtääkseni olet ihan kiltti ihminen, etkä ainakaan täällä ole törkeillyt.

      Miksi kummassa pitäisi olla mitään "pelastusvarmuutta"? Olisiko se nyt niin kauheaa, jos kuoleman jälkeen ei olisikaan mitään?

      • Toisilla on pelastusvarmuus. Ehkä se rauhoittaa kuoleman edessä. Jos kuoleman jälkeen ei olisi mitään, se ei varmaan olisi kovin kauheaa, silloinhan emme mitään mistään tietäisi.


      • Kiitos.


      • Eenokki12

        Älä hulluja puhu ellet sitä ole? Jeesus ilman pelastusvarmuutta on kuollutta uskoa.


    • Älykkäiden kuolevien ihmisten tarinat ovat aina kiinnostavia, joten aloituksesi herättää kiinnostusta. Vaikka en itse usko, niin ymmärrän sen koukuttavan liiton kristinuskon ja yksilön kuoleman välillä.

      Uskovan äitini kuolema oli raastavaa seurattavaa, kun sitä edelsi pitkä kärvistely uskontoon liittyvien pelkojen kanssa. Samalla oma ajatteluni oli, ettei vääjäämättömässä kuolemassa ole mitään pahaa. Kaikki kun lähtevät aikanaan [eikä suru ole paha asia].

      Omaa kuolemaani odottelen samanlaisena tapahtumana kuin käänteinen synnytys: Lähdon hetki voi kirpaista, mutta sen jälkeen ei ole huolia itsellä. Kummassakin tapauksessa läheisillä on huolta ja puuhaa, joita tällä kertaa voi olla mahdollista vähentää.

      • Osa kuoleman aiheuttamasta huolesta liittyy nimenomaan läheisiin. Kuinka he pärjäävät täällä, onko minun asiani siinä kunnossa, ettei heille aiheudu siitä turhaa vaivannäköä. Ikävää, että äidilläsi oli tuo pitkä kärvistely. Toivottavasti hän kuitenkin lopussa sai rauhan.

        Ihan niin kuin kirjoitit, kaikki lähtevät aikanaan, sekin on apuna hyväksymisessä.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Osa kuoleman aiheuttamasta huolesta liittyy nimenomaan läheisiin. Kuinka he pärjäävät täällä, onko minun asiani siinä kunnossa, ettei heille aiheudu siitä turhaa vaivannäköä. Ikävää, että äidilläsi oli tuo pitkä kärvistely. Toivottavasti hän kuitenkin lopussa sai rauhan.

        Ihan niin kuin kirjoitit, kaikki lähtevät aikanaan, sekin on apuna hyväksymisessä.

        Tiede-lehden keskusteluissa tuli seurattua tapausta, josta saattoi arvata, ettei tyttö ihan satavuotiaaksi pärjää. Asenne oli kohdillaan. Ketju saattaa tsempata keskusteluorientoitunutta: https://www.tiede.fi/keskustelu/4002490/ketju/nielulotto

        "Ikävää, että äidilläsi oli tuo pitkä kärvistely. Toivottavasti hän kuitenkin lopussa sai rauhan."

        Kiitos ajatuksesta. Valitettavasti hänen elämänsä päättyi hänen viimeiseen tuskanhutoonsa. Allekirjoitin sittemmin eutanasia-aloitteen.


      • A10097 kirjoitti:

        Tiede-lehden keskusteluissa tuli seurattua tapausta, josta saattoi arvata, ettei tyttö ihan satavuotiaaksi pärjää. Asenne oli kohdillaan. Ketju saattaa tsempata keskusteluorientoitunutta: https://www.tiede.fi/keskustelu/4002490/ketju/nielulotto

        "Ikävää, että äidilläsi oli tuo pitkä kärvistely. Toivottavasti hän kuitenkin lopussa sai rauhan."

        Kiitos ajatuksesta. Valitettavasti hänen elämänsä päättyi hänen viimeiseen tuskanhutoonsa. Allekirjoitin sittemmin eutanasia-aloitteen.

        Voi miten surullista. Sinua tuskin lohduttaa se, että nyt hän on päässyt sinne, johon oli matkalla. Toivottavasti en tuolla loukannut sinua.


    • Kun on saannut sellaisen konservatiisen luterilaisen kasvatuksen ja sitten taas nähnyt helluntailaisuutta, niin muistan kun rippikoulussa sitten meillä oli sellainen jokaisella yksityinen keskustelu papin kanssa, missä sai esimerkiksi kysyä mitä tahansa .

      No minä nuorena, epävarmana ja vakavana olin miettinyt asioita. Kysyin sitten, että mitenkä se oikein on, että mistä se sellainen "henki" tulee koska olin noita helluntailaisten juttuja kuullut. Pappi sanoi näin , ole ihan huoleti tuo henki on jo sinussa, sillä se joka uskoo pelastuu, eikä siihen tarvita mitään muista ihmeellisyyksiä. Myöhemmin joskus olen muistanut nuo sanat ja mielestäni aika hyvin kiteytetty, sillä noinhan se on Raamatun mukaan. Voit siis olla aivan huoleti.

      Ikävä kuulla, että asiat ovat tuossa pisteessä. Pääasia on kuitenkin, että olet itse rauhallisinmielin.

      • Tuo on aina hyvä muistutus, että se joka uskoo, pelastuu. Noihin sanoihin on hyvä luottaa.


      • Pientä.kateutta

        Muistan itsekin, että kuuntelin rippikouluikäisenä ihmeissäni uskoon tulleita, kuinka he olivat saaneet herätyksen ja tulleet uskoon kuin napista painaen. En voinut käsittää. Kadehdin vähän, he olivat turvassa, minä en. Kun en itse tällaista välähdystä kokenut, ymmärsin, ettei se kaikille kuulukaan.
        Kuitenkin muistin, että usko ja uskonto ovat useimmilla jo pikkulapsesta asti selviö. Mitä välähdystä lisäksi vielä odotellaan? Ihmetykseni kuitenkin jatkuu.
        Ikää tulee, ja nyt hieman kadehdin heitä, jotka jo ovat menneet rajan yli.
        He tietävät.


      • Pientä.kateutta kirjoitti:

        Muistan itsekin, että kuuntelin rippikouluikäisenä ihmeissäni uskoon tulleita, kuinka he olivat saaneet herätyksen ja tulleet uskoon kuin napista painaen. En voinut käsittää. Kadehdin vähän, he olivat turvassa, minä en. Kun en itse tällaista välähdystä kokenut, ymmärsin, ettei se kaikille kuulukaan.
        Kuitenkin muistin, että usko ja uskonto ovat useimmilla jo pikkulapsesta asti selviö. Mitä välähdystä lisäksi vielä odotellaan? Ihmetykseni kuitenkin jatkuu.
        Ikää tulee, ja nyt hieman kadehdin heitä, jotka jo ovat menneet rajan yli.
        He tietävät.

        No tuo hurmoslainen henkien saapuminen ja kielillä puhuminen ei oikeastaan kuulukkaan millään tavalla luterilaisuuteen. Vaan voit olla ihan varma kun sinut on yhden kerran kastettu ja otettu osaksi seurakuntaa ja jos elät uskoen Jumalaan, niin taivas on sinun lopullinen paikka.
        Kukaan rajanyli ei tule enää meille siitä kertomaan. Toki jos tarkoitt helluntailaisuutta niin , no meniskö ihan noilla vai meinaatko itsekkin, että ensin pitäisi oikein totaallisesti ryssiä.


      • Pientä.kateutta kirjoitti:

        Muistan itsekin, että kuuntelin rippikouluikäisenä ihmeissäni uskoon tulleita, kuinka he olivat saaneet herätyksen ja tulleet uskoon kuin napista painaen. En voinut käsittää. Kadehdin vähän, he olivat turvassa, minä en. Kun en itse tällaista välähdystä kokenut, ymmärsin, ettei se kaikille kuulukaan.
        Kuitenkin muistin, että usko ja uskonto ovat useimmilla jo pikkulapsesta asti selviö. Mitä välähdystä lisäksi vielä odotellaan? Ihmetykseni kuitenkin jatkuu.
        Ikää tulee, ja nyt hieman kadehdin heitä, jotka jo ovat menneet rajan yli.
        He tietävät.

        En minäkään ole mitään välähdystä kokenut, toiset kokevat. Sinullakin on mahdollisuus saada saman turvan, jos niin haluat. Toivon, että saat vastauksen ihmetykseesi.


    • Minulla ei ole tuppisuuna aloittajalle paljon sanottavaa, muuta kuin se, että ihanan ihmisen toive toteutuu kuoleman jälkeisestä pelastuksesta ja että olisi vielä hyviä päiviä jäljellä. Eihån niitä meillä kaikilla ole paljon jäljellä.

      Olet ollut valopilkku.

      • Kiitos sage. Kyllä tässä vielä hyviä päiviä on jäljellä kun on nyt nuo lääkitykset lopetettu. Jaksaa taas vähän tehdä kivoja juttuja ja nauttia kauniista asioista.


      • Eenokki12
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kiitos sage. Kyllä tässä vielä hyviä päiviä on jäljellä kun on nyt nuo lääkitykset lopetettu. Jaksaa taas vähän tehdä kivoja juttuja ja nauttia kauniista asioista.

        Sinun pitäisi löytää se pelastusvarmuus ja usko joita kirkosta ei löydy. Hyviä päiviä etsit mutta huonot päivät tulevat.


    • Kiitos Kuusenjuuret. Kirjoitit viisaita ja koskettavasti. Hyvää matkaa....

      • Kiitos. Tämä on tosiaan ollut vähän kuin matka, jossa on eri etappeja. Nyt olen tässä etapissa ja nyt tuntuu ihan hyvältä. Toivon, että tätä vielä kestäisi jonkun aikaa ennen sitä viimeistä pätkää ennen loppua.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kiitos. Tämä on tosiaan ollut vähän kuin matka, jossa on eri etappeja. Nyt olen tässä etapissa ja nyt tuntuu ihan hyvältä. Toivon, että tätä vielä kestäisi jonkun aikaa ennen sitä viimeistä pätkää ennen loppua.

        Siispä toivotan sinulle vielä paljon ihania päiviä antaa ajatuksen asettua.

        Ja kun se viimeinen mutka koittaa, sinä elät myös läheistesi ajatuksissa, muistoissa ja tunteissa.


      • Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Siispä toivotan sinulle vielä paljon ihania päiviä antaa ajatuksen asettua.

        Ja kun se viimeinen mutka koittaa, sinä elät myös läheistesi ajatuksissa, muistoissa ja tunteissa.

        Kiitos.


    • Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      ( Joh.3:16 )

      Kiitos aloituksestasi. joka on siunaukseksi kaikille, jotka panevat turvansa Herraan Jeesukseen,

      Siunausta sinulle!

    • viimeinen.tuomio.2

      Kiitokset sinulle Kuusenjuuret, että teit pyynnöstäni lopulta tämän aloituksen ja toivottavasti sitä ei ylläpidon toimesta poisteta. Ehkä saat vielä lisäaikaa sytostaattien tai jumalauskon voimalla, mutta jos et, niin mene rauhassa ja loppuun saakka sillä tiellä, minkä itse parhaaksi koet. Maasta ollaan tultu ja maaksi kaikki ollaan jälleen tuleva, näin se vaan jokaisen kohdalla menee. Tai kuten eräs manan majoille mennyt homoystäväni tapasi sanoa: "Kuollaan sitä vielä meilläkin."

      Syöpä ei arvota ihmistä uskon, sukupuolisen suuntauksen, ihonvärin, iän, sukupuolen tai minkään -ismin kannalta kuten me niin herkästi toisillemme teemme. Siksi, vaikka aihepiiri voi olla ahdistava, niin se voi olla myös yhdistävä.

      Toivon jälkimmäistä tälle ketjulle. Pysytään asiassa.

      • Syöpä on tosiaan tasapuolinen kaikille. Minulta lopetettiin hoidot, joten lääkkeillä ei enää lisäaikaa ole odotettavissa. Elämme kaikki oman aikamme ja kun aika on loppu, se on loppu. Silloin toivoisi asioiden olevan hyvin, niin että ei tarvitse suurempia katua.


    • Jos aloittaja on homohenkilö, niin peruutan alussa olevan kommenttini, en voinut tietää.

      Tarkoitin, että monet ovat pelänneet kristittyjä, siksi on suotavaa, että hekin pelkäävät.

      Ja lisään, että ei aloittajan tarvitse pelätä, pelätköön uskovaiset.

      • jopa.jotakin

        Et tiennyt? Etkö vaivaudu edes lukemaan aloituksia joihin vastaat??


      • En ole homohenkilö, että suotta peruutat kommenttiasi. Varmasti monet ovat pelänneet kristittyjä ihan samalla tavalla kuin ei-kristittyjäkin.


      • Niin, ja olen vielä uskovainenkin.. :)


      • Mitä tuo niinku tarkoittaa ? Ihminen on ihminen , ainakin minun mielestäni, oli sitten homo tai ei . Miten se, että ihminen kuolee syöpään liittyy millään tavalla seksualisuuteen ? Aivan järkyttäväähän tämä on jos, ei ole ihminen "ellei kivitä homoja tai jos et ole homo"

        Teidät pitäisi oikeasti pistää samaan koppiin ja siellä saisitte sitten tehdä selvää toisistanne, siis jos kantti riittää.

        Naurettavaahan tuo on. Noin 30- vuotta maailmalla reissuhommia tehneenä voin kertoa, että ihmiset ovat ensinäkin aikasamankaltaisia, ja juu tuohon sisältyy ne homot ja lesbotkin mitä olen matkan varellella tavannut. Kaikilla meillä on edessä kuolema ja luopumisen tuska, eikä siinä vaiheessa paljoa paina se mikä oletkaan ollut, siinä mielessä kuolema on varmaan "demokraattisin, kukaan ei siltä välty " . Mitään ei täältä mukaansa saa, muuta kuin muistot.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Niin, ja olen vielä uskovainenkin.. :)

        Hieno suhtautuminen sinulla, kiitos.


    • Kun kirjoitin ensimmäisen viestini, en tiennytkään Sinun tilannettasi. Siksi kirjoitin aika suorasanaisesti. Pahoittelut.

      En oikein jaksa uskoa, että Sinulla olisi pelättävää - tapahtuipa kuoleman jälkeen mitä tahansa.

      • jopa.jotakin

        Et tiennyt? Etkö vaivaudu edes lukemaan aloituksia joihin vastaat?


      • jopa.jotakin kirjoitti:

        Et tiennyt? Etkö vaivaudu edes lukemaan aloituksia joihin vastaat?

        Luin avauksen huonosti. Kaikkea sattuu. Koetan ottaa opikseni. Koeta Sinäkin.


      • Älä turhaan pahoittele, ensimmäinen kommenttisi oli ihan hyvä. Ei minua tarvitse pitää missään pumpulissa siksi, että tilanteeni on tämä. Mielummin kunnon keskustelua kuin hyssyttelyä. :)


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Älä turhaan pahoittele, ensimmäinen kommenttisi oli ihan hyvä. Ei minua tarvitse pitää missään pumpulissa siksi, että tilanteeni on tämä. Mielummin kunnon keskustelua kuin hyssyttelyä. :)

        Nin... Jostakin syystä sitä vain silti tuntee, että joidenkin asioiden edessä on osoitettava kunnioitusta.

        Erinäisistä syistä olen itse pohdiskellut jonkin verran kuolemaa ja sitä, jos olisin siinä tilanteessa, että tietäisin lopun olevan tulossa. En oikeastaan osaa pelätä kuolemaa. Enemmän pelkään sitä, jos kärsisin hallitsemattomista kivuista tai jos sattuisin dementoitumaan. Hyvän ystäväni ex-apppiukko sairastui dementiaan. Hän teki itsemurhan menetettyään ajokortin. Jotenkin ymmärrän sen ratkaisun.


      • ösösös
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Nin... Jostakin syystä sitä vain silti tuntee, että joidenkin asioiden edessä on osoitettava kunnioitusta.

        Erinäisistä syistä olen itse pohdiskellut jonkin verran kuolemaa ja sitä, jos olisin siinä tilanteessa, että tietäisin lopun olevan tulossa. En oikeastaan osaa pelätä kuolemaa. Enemmän pelkään sitä, jos kärsisin hallitsemattomista kivuista tai jos sattuisin dementoitumaan. Hyvän ystäväni ex-apppiukko sairastui dementiaan. Hän teki itsemurhan menetettyään ajokortin. Jotenkin ymmärrän sen ratkaisun.

        Jos ihmiselle elämän tärkeina asia ja syy elää on ajokortti niin eipä ole kehumista.


      • rakasta_lähimmäistä
        ösösös kirjoitti:

        Jos ihmiselle elämän tärkeina asia ja syy elää on ajokortti niin eipä ole kehumista.

        Tapausta tuntematta veikkaan että se kortti itsessään ei ehkä ollut se tärkein asia, vaan se mitä se edustaa: vapautta ja mahdollisuutta liikkua, hallita elämäänsä ja tehdä itsenäisiä valintoja sen suhteen missä on milloinkin. Itse tunsin eräänkin vanhuksen, joka sai useamman vuoden verran elinvoimaa lisää siitä, että ajokortin menetettyään sukulaiset hankkivat hänelle pienen sähkömopon (sellaisen katollisen). Se käytännössä mahdollisti hänelle itsenäisen elämän aivan loppuun asti.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Nin... Jostakin syystä sitä vain silti tuntee, että joidenkin asioiden edessä on osoitettava kunnioitusta.

        Erinäisistä syistä olen itse pohdiskellut jonkin verran kuolemaa ja sitä, jos olisin siinä tilanteessa, että tietäisin lopun olevan tulossa. En oikeastaan osaa pelätä kuolemaa. Enemmän pelkään sitä, jos kärsisin hallitsemattomista kivuista tai jos sattuisin dementoitumaan. Hyvän ystäväni ex-apppiukko sairastui dementiaan. Hän teki itsemurhan menetettyään ajokortin. Jotenkin ymmärrän sen ratkaisun.

        Sinä olet tainnut aina olla minua kohtaan asiallinen ja ystävällinen.

        "Erinäisistä syistä olen itse pohdiskellut jonkin verran kuolemaa ja sitä, jos olisin siinä tilanteessa, että tietäisin lopun olevan tulossa. En oikeastaan osaa pelätä kuolemaa. Enemmän pelkään sitä, jos kärsisin hallitsemattomista kivuista tai jos sattuisin dementoitumaan."

        Kuolemassa on kaksi puolta, kuolema itse ja kuoleminen eli se prosessi. Kivut ovat pelottavia, mutta onneksi kivunhallinta alkaa olla hyvällä mallilla nykyään.


      • ösösösö
        rakasta_lähimmäistä kirjoitti:

        Tapausta tuntematta veikkaan että se kortti itsessään ei ehkä ollut se tärkein asia, vaan se mitä se edustaa: vapautta ja mahdollisuutta liikkua, hallita elämäänsä ja tehdä itsenäisiä valintoja sen suhteen missä on milloinkin. Itse tunsin eräänkin vanhuksen, joka sai useamman vuoden verran elinvoimaa lisää siitä, että ajokortin menetettyään sukulaiset hankkivat hänelle pienen sähkömopon (sellaisen katollisen). Se käytännössä mahdollisti hänelle itsenäisen elämän aivan loppuun asti.

        Joo, mutta itsari sen tähden, että ajokortti vietiin. Monilla ihmisillä ei ole ajokorttia koko elämänsä aikana ja silti pääsevät liikkumaan ja elävät onnellisina.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Sinä olet tainnut aina olla minua kohtaan asiallinen ja ystävällinen.

        "Erinäisistä syistä olen itse pohdiskellut jonkin verran kuolemaa ja sitä, jos olisin siinä tilanteessa, että tietäisin lopun olevan tulossa. En oikeastaan osaa pelätä kuolemaa. Enemmän pelkään sitä, jos kärsisin hallitsemattomista kivuista tai jos sattuisin dementoitumaan."

        Kuolemassa on kaksi puolta, kuolema itse ja kuoleminen eli se prosessi. Kivut ovat pelottavia, mutta onneksi kivunhallinta alkaa olla hyvällä mallilla nykyään.

        Vajaa vuosi sitten seurasin läheltä läheisen ihmisen kuolemaa, Toivoa, sen katoamista ja lopulta kuoleman hyväksymistä. Syöpä joka vei puhekyvynkin, tämän kirjoittaessa käsiala oli vielä kaunis.

        "Miten sitä kuolee ?? Kun vaan pääsis pois?

        Kun ei olis ilkeetä ja pahaa siellä toisella puolella.

        Saako siellä kivut ja muut pois kehosta?"

        Vastauksen hän sai viikon päästä tuosta, 21.12 viime vuonna.

        Kivunlievitys on kyllä tehokasta mutta kaiken mitä haluaa jääville sanoa kannattaa tehdä ennen sitä mahdollisesti eteen tulevaa automaattisesti annostelevaa morfiinipumppua.

        Voimia matkalla olkoon sen pituus sitten millainen tahansa.


      • a-teisti kirjoitti:

        Vajaa vuosi sitten seurasin läheltä läheisen ihmisen kuolemaa, Toivoa, sen katoamista ja lopulta kuoleman hyväksymistä. Syöpä joka vei puhekyvynkin, tämän kirjoittaessa käsiala oli vielä kaunis.

        "Miten sitä kuolee ?? Kun vaan pääsis pois?

        Kun ei olis ilkeetä ja pahaa siellä toisella puolella.

        Saako siellä kivut ja muut pois kehosta?"

        Vastauksen hän sai viikon päästä tuosta, 21.12 viime vuonna.

        Kivunlievitys on kyllä tehokasta mutta kaiken mitä haluaa jääville sanoa kannattaa tehdä ennen sitä mahdollisesti eteen tulevaa automaattisesti annostelevaa morfiinipumppua.

        Voimia matkalla olkoon sen pituus sitten millainen tahansa.

        Kiitos.

        Otan osaa läheisesi poismenosta. Puhutteleva tuo teksti.

        Kaikki tarpeellinen todellakin kannattaa sanoa silloin kun siihen on vielä mahdollista. Vaikka ei olisi mitään sairauttakaan, kun koskaan ei tiedä, mikä se viimeinen päivä on.


      • ösösösö kirjoitti:

        Joo, mutta itsari sen tähden, että ajokortti vietiin. Monilla ihmisillä ei ole ajokorttia koko elämänsä aikana ja silti pääsevät liikkumaan ja elävät onnellisina.

        Tuota noin.

        Tuntuu aika lailla typerältä alkaa kinastella tämän tyyppisessä ketjussa. Tämä ei ehkä ole ihan oikea paikka siihen?

        En tuntenut itsemurhan tehnyttä ystäväni ex-appiukkoa käytännössä mitenkään. Sen kuitenkin ymmärsin ystäväni puheista, että tuo ajokortin menettäminen oli tavallaan se viimeinen niitti. Jo aikaisemmin oli vaimo kuollut ja nyt uhkasi vain sairauden eteneminen ja koko elämänhallinnan kadottaminen. Luultavasti tiedät sen, että etenevä dementia on kaikkea muuta kuin leppoisa sairaus. Mies luultavasti päätti toimia ennen sitä pistettä, kun olisi kadottanut kykynsä toimia.

        Aika monien ihmisten pahin painajainen on se, että makaa vuoteessaan elämänsä viimeiset ajat käsittämättä yhtään mitään mistään. Minä olen nähnyt oman appiukkoni sen kokevan.


      • ösösösösö
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Tuota noin.

        Tuntuu aika lailla typerältä alkaa kinastella tämän tyyppisessä ketjussa. Tämä ei ehkä ole ihan oikea paikka siihen?

        En tuntenut itsemurhan tehnyttä ystäväni ex-appiukkoa käytännössä mitenkään. Sen kuitenkin ymmärsin ystäväni puheista, että tuo ajokortin menettäminen oli tavallaan se viimeinen niitti. Jo aikaisemmin oli vaimo kuollut ja nyt uhkasi vain sairauden eteneminen ja koko elämänhallinnan kadottaminen. Luultavasti tiedät sen, että etenevä dementia on kaikkea muuta kuin leppoisa sairaus. Mies luultavasti päätti toimia ennen sitä pistettä, kun olisi kadottanut kykynsä toimia.

        Aika monien ihmisten pahin painajainen on se, että makaa vuoteessaan elämänsä viimeiset ajat käsittämättä yhtään mitään mistään. Minä olen nähnyt oman appiukkoni sen kokevan.

        Ihminen jonka elämän tarkoitus on kuvaamasi asiat romahtaa kuin korttitalo.
        Sinäkään et varmasti kestäisi vastaavia menetyksiä vaan vetäisit itsesi kiikkuun.


      • ösösösösö kirjoitti:

        Ihminen jonka elämän tarkoitus on kuvaamasi asiat romahtaa kuin korttitalo.
        Sinäkään et varmasti kestäisi vastaavia menetyksiä vaan vetäisit itsesi kiikkuun.

        Tuota... Eiköhän meidän ihan kaikkien elämän sisältö ole se, että pystynmme tekemään muutakin kuin vain makaamaan vuoteella toisten käänneltävänä ymmärtämättä mitään ympäristöstämme. Oletko eri mieltä?

        Ajoittain tuntuu siltä, että Sinulla on niin kova kiire koettaa ärsyttää ja provosoida toisia, että et edes käsitä mitä kirjoittelet.


      • ösösösösö
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Tuota... Eiköhän meidän ihan kaikkien elämän sisältö ole se, että pystynmme tekemään muutakin kuin vain makaamaan vuoteella toisten käänneltävänä ymmärtämättä mitään ympäristöstämme. Oletko eri mieltä?

        Ajoittain tuntuu siltä, että Sinulla on niin kova kiire koettaa ärsyttää ja provosoida toisia, että et edes käsitä mitä kirjoittelet.

        Tarkoitatko, että kaikki jotka eivät pysty omatoimiseen elämään pitäisi tappaa?


      • ösösösösö kirjoitti:

        Tarkoitatko, että kaikki jotka eivät pysty omatoimiseen elämään pitäisi tappaa?

        En. Totesin ylempänä - kuten lukutaitoisena näet - että ymmärrän itsemurhan tehnyttä ihmistä tietyssä tasossa. En tiedä, miten paljon Sinulla on yhteyksiä muihin ihmisiin, mutta aika moni ainakin minun tuttavistani on sanonut suoraan, että dementien iskiessä voisi itsemurhakin oikeasti tulla kyseeseen. Minä itse olen aika pitkälti samaa mieltä omalla kohdallani.

        Tietenkin tilanne on se, että jokainen tekee omat ratkaisunsa itse ja spekulatiivisten puheiden pohjilta on vaikeaa sanoa sitä, miten moni tekonsa oikeasti toteuttaisi.


    • niinsevaanmenee

      Kaikki pelko loppuu kuolemaan. Ja turha murehtia liikaa menneitä tai tulevia. Tulevan joutuu jättämään muiden käsiin ja vaikka olisi kuinka paljon yrittänyt eläessään tehdä, niin aina jää jotain sanomatta ja jotain muuta tekemättä. Sen asian kanssa on opittava paitsi elämään, niin myös kuolemaan.

      • Totta.


    • sdfsdgsfh

      Jos ei muista Raamattua lukiessaan, että osa siitä on kirjoitettu juutalaisille, osa kristityille, ja osa vaivanajan juutalaisille ja silloin uskoon tuleville, niin voi olla vaikea uskoa, että kristitty pelastuu vain ja pelkästään uskomalla Jeesuksen sovitukseen, ilman mitään meidän tekojamme. Kukaan meistä ei omin avuin pelastuisi, ei yksikään. Lue Paavalin kirjoituksia roomalaisille. Jos ymmärrät hyvin englantia, kuuntele Peter Ruckamania, David Peacockia tai Gene Kimiä. He selittävät nämä asiat mielestäni selkeämmin kuin kukaan muu, josta tiedän.

      Ehkä sinun ei tarvitse kuolla. Ehkä Jeesus tulee hyvinkin pian noutamaan omansa, ja sinäkin saat uuden, terveen ruumiin ja pääset taivaaseen karitsan häihin ilman, että sinun tarvitsee kohdata kuolemaa. Rukoilen, että Jeesus tulisi pian. Vielä on armon aikaa ihmisten kääntyä. Jumala ei halua yhdenkään joutuvan kadotukseen. Vaivan aikana, ne kauheat seitsemän vuotta, pelkkä usko Jeesukseen ei riitä, vaan tarvitaan myös tekoja. Pitää kieltäytyä pedon merkistä, kohdella hyvin juutalaisia, ja mitä kaikkea. Tekin palstan jumalankieltäjät, muistakaa sitten, kun kristityt katoavat, että ehkä tekin vielä voitte pelastua. Silloin on tosiaan viimeinen hetki tehdä jotain, mutta viisas kääntyy jo nyt.

      Rauhaa sinulle, aloittaja.

    • Eenokki12

      Jassoo sitä kuusenjuuri katselee uskonsa aitoutta ja kelpaako hänen uskonsa Jumalalle? Ei se uskosi kelpaa, Jumala ei katso uskoamme joka ei ole vanhurskauden ja pelastuksen perusta vaan Kristus ja Jumalan vaikuttama usko joka on yleensä lutherilaisilla joka on toista kuin uudesti kastettujen oma ratkaisuun perustava usko. Nyt joutuu kuusenjuuret kamppailemaan hyväksyykö Jumala hänet Kristuksessa vai onko hän kelvollinen oman uskonsa aitouden vuoksi?
      On vähän aikaa mutta katuva heikko harhaileva saa armon. Hyvä elämäkin joka ei ole mikään armon merkki se ei poista syntejä eikä tuo mitään lisää uskolle ei muuta kuin sairauden ja kuoleman ja tietysti helvetin tulen. Olisiko tästä apua? En mielelläni vastaa pilkkaajilleni.

      • No onneksi asia on Jumalan , ei sinun kädessä.


      • En valitettavasti täysin ymmärrä, mitä haluat sanoa, mutta pääasia taisi tulla selväksi. Kiitos kommentistasi.


      • Eenokki12
        nähty.on kirjoitti:

        No onneksi asia on Jumalan , ei sinun kädessä.

        Kaltaisesi vääräuskoiset, homot ja lesbot ja muut luulokristityt ilman pelastusvarmuutta luulevat pääsevänsä taivaaseen, mutta aloittajan kertoma paljastaa minulle muuta kuin teidän onnentoivotuksenne aloittajalle jolla ei ole pelastusvarmuutta eli pelastetun uskoa vain hyvä elämä. Kirkon jumalattomilla on aivan sama usko ja toive, mutta ne raukeavat tyhjiin. Onko Jumalan kädessä sekin että aloittaja on joutunut kovan paikan eteen?


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Kaltaisesi vääräuskoiset, homot ja lesbot ja muut luulokristityt ilman pelastusvarmuutta luulevat pääsevänsä taivaaseen, mutta aloittajan kertoma paljastaa minulle muuta kuin teidän onnentoivotuksenne aloittajalle jolla ei ole pelastusvarmuutta eli pelastetun uskoa vain hyvä elämä. Kirkon jumalattomilla on aivan sama usko ja toive, mutta ne raukeavat tyhjiin. Onko Jumalan kädessä sekin että aloittaja on joutunut kovan paikan eteen?

        Ei tietenkää ei kenelläkän ole varmuutta ei sinullakaan, ei etenkään kommenttisi jälkeen. No et ihan sitä sanonut mutta näet Jumala tuntee sinut ja ajatuksesikin. Mitäköhän Raamattu mahtaa sanoa sinun toiminnasta ?


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Kaltaisesi vääräuskoiset, homot ja lesbot ja muut luulokristityt ilman pelastusvarmuutta luulevat pääsevänsä taivaaseen, mutta aloittajan kertoma paljastaa minulle muuta kuin teidän onnentoivotuksenne aloittajalle jolla ei ole pelastusvarmuutta eli pelastetun uskoa vain hyvä elämä. Kirkon jumalattomilla on aivan sama usko ja toive, mutta ne raukeavat tyhjiin. Onko Jumalan kädessä sekin että aloittaja on joutunut kovan paikan eteen?

        Sinä käyttäydyt tavallistakin törkeämmin. En halua koskea pitkällä tikullakaan siihen "uskoon", jota sinä edustat.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Kaltaisesi vääräuskoiset, homot ja lesbot ja muut luulokristityt ilman pelastusvarmuutta luulevat pääsevänsä taivaaseen, mutta aloittajan kertoma paljastaa minulle muuta kuin teidän onnentoivotuksenne aloittajalle jolla ei ole pelastusvarmuutta eli pelastetun uskoa vain hyvä elämä. Kirkon jumalattomilla on aivan sama usko ja toive, mutta ne raukeavat tyhjiin. Onko Jumalan kädessä sekin että aloittaja on joutunut kovan paikan eteen?

        Saavutit juuri mauttomuuden ja idioottimaisuuden huipun. Järkyttävää.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Kaltaisesi vääräuskoiset, homot ja lesbot ja muut luulokristityt ilman pelastusvarmuutta luulevat pääsevänsä taivaaseen, mutta aloittajan kertoma paljastaa minulle muuta kuin teidän onnentoivotuksenne aloittajalle jolla ei ole pelastusvarmuutta eli pelastetun uskoa vain hyvä elämä. Kirkon jumalattomilla on aivan sama usko ja toive, mutta ne raukeavat tyhjiin. Onko Jumalan kädessä sekin että aloittaja on joutunut kovan paikan eteen?

        Minä uskon, että me "huonommatkin" uskovat voimme olla Jumalalle kelvollisia. Meitä on monenlaisia ihmisiä ja me koemme asiat eri tavalla. Joku on varma, joku taas ei ihan varma. Jumala ei ole minulle tätä syöpää laittanut, mutta jostain syystä Hän on katsonut, että tämä on minun tieni. Sitä siis kuljetaan.


      • Hömöttäjölle
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sinä käyttäydyt tavallistakin törkeämmin. En halua koskea pitkällä tikullakaan siihen "uskoon", jota sinä edustat.

        Mutta sitä "uskoa" syleilet missä kaksi miestä tai kaksi naista harrastaa seksiä ja se on ok.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Minä uskon, että me "huonommatkin" uskovat voimme olla Jumalalle kelvollisia. Meitä on monenlaisia ihmisiä ja me koemme asiat eri tavalla. Joku on varma, joku taas ei ihan varma. Jumala ei ole minulle tätä syöpää laittanut, mutta jostain syystä Hän on katsonut, että tämä on minun tieni. Sitä siis kuljetaan.

        Niin, Jumala sallii meille erilaisia asioita rakkaudessaan eikä ne aina tunnu sillä hetkellä mukavilta, mutta niiden tarkoitus on vetää meitä lähemmäksi Häntä.

        Sinulla on aikaa selvittää asiasi Hänen kanssaan.


      • Eenokki12
        nähty.on kirjoitti:

        Ei tietenkää ei kenelläkän ole varmuutta ei sinullakaan, ei etenkään kommenttisi jälkeen. No et ihan sitä sanonut mutta näet Jumala tuntee sinut ja ajatuksesikin. Mitäköhän Raamattu mahtaa sanoa sinun toiminnasta ?

        Tollolle sanon että uskoni ja oppini ovat todistetut, ja niiden mukana sinut ja kaltaisesi opit ja usko osoitettiin sellaisiksi jotka eivät ole Jumalasta. Vai sinulle pitäisi kauniisti puhua.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin, Jumala sallii meille erilaisia asioita rakkaudessaan eikä ne aina tunnu sillä hetkellä mukavilta, mutta niiden tarkoitus on vetää meitä lähemmäksi Häntä.

        Sinulla on aikaa selvittää asiasi Hänen kanssaan.

        Olet oikeassa. En tiedä, miksi sairastuin, mutta tiedän, että sille on joku tarkoitus.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Olet oikeassa. En tiedä, miksi sairastuin, mutta tiedän, että sille on joku tarkoitus.

        Se, ja paljon muutakin selviää sitten ikuisuudessa🤓 kun pystymme sen ymmärtämään.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Se, ja paljon muutakin selviää sitten ikuisuudessa🤓 kun pystymme sen ymmärtämään.

        Niin.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Tollolle sanon että uskoni ja oppini ovat todistetut, ja niiden mukana sinut ja kaltaisesi opit ja usko osoitettiin sellaisiksi jotka eivät ole Jumalasta. Vai sinulle pitäisi kauniisti puhua.

        Jeesus kyllä opettaa puhumaan kauniisti, se ei ehkä kuulu sinun uskoosi?


      • tekopyhälle
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jeesus kyllä opettaa puhumaan kauniisti, se ei ehkä kuulu sinun uskoosi?

        Sinun uskoosi kuulu puhua kaunisti valhetta.


      • Eenokki12
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sinä käyttäydyt tavallistakin törkeämmin. En halua koskea pitkällä tikullakaan siihen "uskoon", jota sinä edustat.

        En minäkään halua olla missään tekemisissä kaltaistesi ihmisten kanssa. Et varmaan pidä Lutheristakaan?


      • Eenokki12
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jeesus kyllä opettaa puhumaan kauniisti, se ei ehkä kuulu sinun uskoosi?

        Koirille ja sioille on puhuttava heidän kieltään.


      • Eenokki12
        tekopyhälle kirjoitti:

        Sinun uskoosi kuulu puhua kaunisti valhetta.

        Jeesus puhui kauniisti kaltaisillesi fariseuksille ja homokirkkoon kuuluvat ovat heidän kaltaisiaan ja kun Jeesus puhui sioista ja koirista sopii se varmaan homokirkon uskoon?


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Koirille ja sioille on puhuttava heidän kieltään.

        .....ja ihmisille ihmisten kieltä.
        Jokainen meistä toteuttaa Jeesuksen vuorisaarnaa tavallaan.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        En minäkään halua olla missään tekemisissä kaltaistesi ihmisten kanssa. Et varmaan pidä Lutheristakaan?

        En tunne häntä.


      • Eenokki12
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Minä uskon, että me "huonommatkin" uskovat voimme olla Jumalalle kelvollisia. Meitä on monenlaisia ihmisiä ja me koemme asiat eri tavalla. Joku on varma, joku taas ei ihan varma. Jumala ei ole minulle tätä syöpää laittanut, mutta jostain syystä Hän on katsonut, että tämä on minun tieni. Sitä siis kuljetaan.

        Usko, varsinkin kirkossa ja maailmassa ja tietysti uudesti kastajien lahkoissa joissa mainituissa on monenkirjavaa lajia. Sinä luulet uskosi kelvollisuuden ja aitouden kautta olevasi taivaaseen menevä. Jos näin on uskosi raukeaa tyhjiin eivätkä nämä palstan "siunaajat" ole mitään uskosi takaajia eikä ihmistä vanhurskauteta hänen uskonsa kelpaavuudesta vaan yksin Kristuksen kautta. Sinulla on sama lahkousko kuin uudesti kastajilla ja Eerikalla.


      • Eenokki12
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        En tunne häntä.

        Vielä vähemmän tunnet Paavalia, Jeesusta ja Jumalan sanaa. Kiellät Kristuksen Hänet joka on ajettu homokirkosta ulos ja sijaan on otettu sisäpuolelle homoja, lesbiaaneja, homopiispoja(suomen kardinaaleja) ja eerika heidän joukossaan.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Usko, varsinkin kirkossa ja maailmassa ja tietysti uudesti kastajien lahkoissa joissa mainituissa on monenkirjavaa lajia. Sinä luulet uskosi kelvollisuuden ja aitouden kautta olevasi taivaaseen menevä. Jos näin on uskosi raukeaa tyhjiin eivätkä nämä palstan "siunaajat" ole mitään uskosi takaajia eikä ihmistä vanhurskauteta hänen uskonsa kelpaavuudesta vaan yksin Kristuksen kautta. Sinulla on sama lahkousko kuin uudesti kastajilla ja Eerikalla.

        Tässä muutama ajatus kirjoituksestasi. Kukaan tässä maailmassa ei pysty takaamaan minun uskoani. Kukaan tässä maailmassa ei myöskään pysty sanomaan, että uskoni raukeaa tyhjiin. Ketään, jolla ei ole uskoa, ei vanhurskauteta, ainoastaan uskovat. Minut on kastettu vain kerran.


      • Eenokki12
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Tässä muutama ajatus kirjoituksestasi. Kukaan tässä maailmassa ei pysty takaamaan minun uskoani. Kukaan tässä maailmassa ei myöskään pysty sanomaan, että uskoni raukeaa tyhjiin. Ketään, jolla ei ole uskoa, ei vanhurskauteta, ainoastaan uskovat. Minut on kastettu vain kerran.

        Vai että ensin pitää olla uskovainen jotta heidät voidaan vanhurskauttaa. Kyllä näen kuusenjuuren uskon ja minne se sellaisenaan johtaa. Saatan tietää miksi syöpä raahaa riutunutta ruumista ja minne? (Parannuksen paikalle)


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Vai että ensin pitää olla uskovainen jotta heidät voidaan vanhurskauttaa. Kyllä näen kuusenjuuren uskon ja minne se sellaisenaan johtaa. Saatan tietää miksi syöpä raahaa riutunutta ruumista ja minne? (Parannuksen paikalle)

        No mihinkä se kuusenjuuren usko johtaa?


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Koirille ja sioille on puhuttava heidän kieltään.

        Oletko Sinä matkalla Taivaaseen kun maallinen elämäsi joskus päättyy?


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Vielä vähemmän tunnet Paavalia, Jeesusta ja Jumalan sanaa. Kiellät Kristuksen Hänet joka on ajettu homokirkosta ulos ja sijaan on otettu sisäpuolelle homoja, lesbiaaneja, homopiispoja(suomen kardinaaleja) ja eerika heidän joukossaan.

        Siinäkin asiassa olet väärässä. Tunnen Paavalin, Jeesuksen ja Jumalan sanan, koska ne löytyvät Raamatusta. Lutheria ei Raamatusta löydy, vai löytyykö?

        Hyvin harmillista sinun kannaltasi on se, että sinun sanomisesi ja ajatuksesi itse kunkin uskosta ei ole merkityksellistä. Niistä asioista päättää sinua paljon suurempi ja Hänen edessään sinä olet ihan yhtä pieni ja mitätön tomuhiukkanen kuin me muutkin.


      • Eenokki12
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        No mihinkä se kuusenjuuren usko johtaa?

        Se usko johtaa hautausmaalle ja mikä sen jälkeen kohtaa kirkon ihmistä, siihen en vastaa. Luuletko k-juuri saavasi jotain vahvistusta näiltä jumalattomilta? Kiittelet vääriä sokeita ja sokeiden taluttajia. Ei löydy eerikan nimeä raamatusta mutta ehkä setan tunnustuskirjasta?


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Se usko johtaa hautausmaalle ja mikä sen jälkeen kohtaa kirkon ihmistä, siihen en vastaa. Luuletko k-juuri saavasi jotain vahvistusta näiltä jumalattomilta? Kiittelet vääriä sokeita ja sokeiden taluttajia. Ei löydy eerikan nimeä raamatusta mutta ehkä setan tunnustuskirjasta?

        Olen saanut paljon kauniita sanoja ja hyviä ajatuksia, joita pohtia. Miksi minä en kiittäisi niistä? Miksi en kiittäisi osakseni tulleesta ystävällisyydestä?

        Onko luterilaiseen kirkkoon kuuluminen este taivaaseen pääsylle? Minä luulin, että siinä kysytään uskoa, ei kirkkokuntaa.


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Se usko johtaa hautausmaalle ja mikä sen jälkeen kohtaa kirkon ihmistä, siihen en vastaa. Luuletko k-juuri saavasi jotain vahvistusta näiltä jumalattomilta? Kiittelet vääriä sokeita ja sokeiden taluttajia. Ei löydy eerikan nimeä raamatusta mutta ehkä setan tunnustuskirjasta?

        "Ei löydy eerikan nimeä raamatusta..."

        Eenokki löytyy mutta voihan sitä nimetä itsensä vaikka Jesukseksi mutta ei se vielä mitään takaa.


    • Pudis55

      Minä näin unta toissa yönä Jessestä. Jesse saapui maan päälle lentäen valkean linnun selässä. Se lintu näytti tiaiselta mutta oli isompi. No kaikki ihmiset tietysti ryntäsivät Jessen luo että huutaen "ota minut mukaasi". Jesse oli vähän surullinen ja sanoi. Tämä tiainen ei jaksa kantaa itseni lisäksi kuin yhden henkilön. Ja olen jo valintani tehnyt, otan Teuvo Lomanin. Teuvo vähän mietti mutta hyppäsi kuitenkin tiaisen selkään Jessen taakse. Tianen kokosi siipensä ja nousi korkeuksiin. Sen pituinen se.

      • Unet ovat mielenkiintoisia ja monesti kertovat enemmän kuin ensi silmäyksellä näyttäisi.


      • Takapenkkiläinen

        . . . ja kertojastaan myös.


    • arvostettavaa

      Aloittaja on hyvä ja järki-ihminen kun on pysynyt luterilaisuudessa eikä ole langennut mihinkään lahkoon. Erilaisia kristillisiä lahkoja kun on tarjolla vaikka kuinka paljon ja joka lähtöön.

      • tulehyväihminenjärkiisi

        voi hyvä rakas luterilainen kun sillä sinun luterilaisuudellasi ei ole yhtään mitään merkitystä missään muualla kujin kirkonkirjoissa, muista nyt se kuitenkin.
        se sinun lutterisi oli aikansa uskovien vainooja ja juutalaisten tuhosuosittelij aja sellaista te seuraatte ja luulette että se on Jumalan taivaan suosittelema !


    • Hyvää pohdintaa sinulla suuren asian edessä. Kun ei itse ole tuollaisessa tilanteessa, on vaikea kuvitella millaisia ajatuksia se mieleen nostattaisi.

      Olen itse ajatellut tuosta omaisten asiasta niin, että omaiset hopitavat ne asiat, joita hoitaa pitää ja kuoleman edessä ei mielestäni kannata kovin paljoa tehdä helpottaakseen omaisten toimia, ne asiat hoituvat kyllä ja omaiset selviävät siten kuin selviävät. Ymmärrän kyllä , että sitä ikään kuin siivoaa nurkat, kun tietää lähdön olevan ovella.

      Pelastusvarmuudesta kirjoitit hyvin . Oikeastaan koko uskon ydin mielestäni on se, että kaikki on valmiina. Vaikka minusta tuntuisi miltä, kaikki on valmiina ja velka maksettu ja riittää että uskoo...heikkokin usko riittää, koska se ei ole meidän käsissämme.

      Aina voisi tehdä enemmän, paremmin, useammalle.... ja kuitenkin juuri sinut ja minut, meidät Jumala on kutsunut tietäen millaista tekoa olemme. Hänellä on meille se oma muurinaukko, jossa seisoa ja se on jokaiselle mittatilauksena tehty paikka.

      Tällaiset palstat ovat siitä kurjia, että ne todellakin voivat iskeä kiilaa itsen ja Jumalan väliin. Toisaalta nämä palstat pistävät miettimään oman uskon perustuksia. Toiset ovat kovin varmoja kaikesta ja "tietävät" kuinka toistenkin kohdalla asioiden pitää mennä tai sitten....

      Jos usko olisi vain omaan viisauteen turvaamista, heikoissa kantimissa sellainen usko olisi. Usko on kuitenkin suuremmissa käsissä. Usko on Jumalan käsissä ja viisas tai tyhmä ihminen, hän saa turvata sanan lupauksiin. Ja saa olla ajoittain luottamattakin. Uskovan ei tarvitse mahduttautua muottiin, joka ei ole hänelle sopiva. Jumalan muottiin sopii aina, vaikka näihin ihmisten muotteihin ei mahtuisikaan.

      Joh. 16: Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman."

      • Niin ei pidä uskoa niihin "loanheittäjiin" vaan kulkea omia polkuja. Todellakin on näin, että joka häneen uskoo pelastuu, eikä siinä tarvita mitään vippaskonsteja. Ei tarvitse selitellä yhtään kenellekkään touhottajalle joka tulee väkisin tukkimaan kun nelikymppisenä oli vähän pakko tehdä ratkaisu.

        Jotenkin ihan järkyttävää on se, että kuusenjuuret on saanut tuon aloituksen tiimoilta muutaman tosi ikävän kirjoituksen . Ensinäkin varmaan yksi asiallisemmista kirjoittajista ja silti nuo rakkikoirat yrittävät päästä näykkimään.

        Todellakin myötähäpeä melkein iskee.


      • näinKirjassa

        Se on vain ikävä kun Raamatun oppi on aivan toisenlainen kuin nämä kirkkoihmisten opit.

        Raamattu opettaa että kääntykää ja tehkää parannus, eli kyse on elämän täyskäännöksestä jossain vaiheessa, ja se vaihe on yleensä silloin kun tullaan evankeliumin satuttamaksi omien syntien tähden ja siitä halutaan päästä vapauteen.
        Silloin huudetaan avuksi Herran Nimeä ja Hän uudestisynnyttää uuteen toivoon, antaa pelastusvarmuuden ja entinen kivisydän vaihdetaan uuteen lihasydämeen, näin on Raamatun opetus.
        Luterilainen opetus on siitä niin kovin kaukana.

        "26. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen."


      • ikuisetvastustajat
        nähty.on kirjoitti:

        Niin ei pidä uskoa niihin "loanheittäjiin" vaan kulkea omia polkuja. Todellakin on näin, että joka häneen uskoo pelastuu, eikä siinä tarvita mitään vippaskonsteja. Ei tarvitse selitellä yhtään kenellekkään touhottajalle joka tulee väkisin tukkimaan kun nelikymppisenä oli vähän pakko tehdä ratkaisu.

        Jotenkin ihan järkyttävää on se, että kuusenjuuret on saanut tuon aloituksen tiimoilta muutaman tosi ikävän kirjoituksen . Ensinäkin varmaan yksi asiallisemmista kirjoittajista ja silti nuo rakkikoirat yrittävät päästä näykkimään.

        Todellakin myötähäpeä melkein iskee.

        Kuka antoi sinulle oikeuden sanoa rakkikoiraksi ja loanheittäjäksi sitä joka tuo esille Raamatun totuutta?

        Raamatun opetus ei ole mitään omien polkujen kulkemisen suositusta, vaan siellä on selvä ja kirkas oppi Apostolien jäljiltä, lue sieltä ja kerro mikä on lokaa missäkin!


      • viimeinen.tuomio.2
        ikuisetvastustajat kirjoitti:

        Kuka antoi sinulle oikeuden sanoa rakkikoiraksi ja loanheittäjäksi sitä joka tuo esille Raamatun totuutta?

        Raamatun opetus ei ole mitään omien polkujen kulkemisen suositusta, vaan siellä on selvä ja kirkas oppi Apostolien jäljiltä, lue sieltä ja kerro mikä on lokaa missäkin!

        Yksi ihminen on juuri ilmoittanut, että hän on kohta tiensä päässä. Ei räkytä, eikä heitä lokaa, ei ole toisille katkera, kiittelee kaikesta palautteesta.

        Teille on tärkeämpää viedä huomio ketjussa pois hänestä johonkin kiihkojulistamiseen.

        Jotenkin tuntuu, että päädytte aikananne eri paikkaan ja Kuusenjuuren puolesta olen iloinen, että se on eri paikka.

        Semmoinen opetus tästä ketjusta.


      • näinKirjassa kirjoitti:

        Se on vain ikävä kun Raamatun oppi on aivan toisenlainen kuin nämä kirkkoihmisten opit.

        Raamattu opettaa että kääntykää ja tehkää parannus, eli kyse on elämän täyskäännöksestä jossain vaiheessa, ja se vaihe on yleensä silloin kun tullaan evankeliumin satuttamaksi omien syntien tähden ja siitä halutaan päästä vapauteen.
        Silloin huudetaan avuksi Herran Nimeä ja Hän uudestisynnyttää uuteen toivoon, antaa pelastusvarmuuden ja entinen kivisydän vaihdetaan uuteen lihasydämeen, näin on Raamatun opetus.
        Luterilainen opetus on siitä niin kovin kaukana.

        "26. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen."

        Enhän minä edes nimennyt sinua, itsekkö itsesi tunnistit. No joka tapauksessa, eiköhän tuollainen kirjoittelu ole aika ilkeää jopa sen teidän Raamatun tuntemuksen mukaan. Joka yleensä onkin jonkun muun oivalluksia, todennäköisestihän et itse ole edes kertaakaan Raamattua lukenut.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Yksi ihminen on juuri ilmoittanut, että hän on kohta tiensä päässä. Ei räkytä, eikä heitä lokaa, ei ole toisille katkera, kiittelee kaikesta palautteesta.

        Teille on tärkeämpää viedä huomio ketjussa pois hänestä johonkin kiihkojulistamiseen.

        Jotenkin tuntuu, että päädytte aikananne eri paikkaan ja Kuusenjuuren puolesta olen iloinen, että se on eri paikka.

        Semmoinen opetus tästä ketjusta.

        Juurikin näin se on. Nämä happamat ovat vain rakkikoirien räkytystä jotka kuvittelevat olevansa sellaisessa asemassa, että voivat ihmisiä tuomita . Eli Raamatun mukaan varmoja helvettiin menijöitä.

        Sensijaan kuusenjuuret menee taivaaseen mitä sitten pitääkään sisällään.


      • nähty.on kirjoitti:

        Juurikin näin se on. Nämä happamat ovat vain rakkikoirien räkytystä jotka kuvittelevat olevansa sellaisessa asemassa, että voivat ihmisiä tuomita . Eli Raamatun mukaan varmoja helvettiin menijöitä.

        Sensijaan kuusenjuuret menee taivaaseen mitä sitten pitääkään sisällään.

        " varmoja helvettiin menijöitä. "

        Katin kontit, jos menee aurinkoon niin kuumahan siellä on. Mutta jos kuvitteee olevan kipinä tai säde, niin samaa ainettahan sitä silloin on.


      • fari.g kirjoitti:

        " varmoja helvettiin menijöitä. "

        Katin kontit, jos menee aurinkoon niin kuumahan siellä on. Mutta jos kuvitteee olevan kipinä tai säde, niin samaa ainettahan sitä silloin on.

        No mikäköhän sinunkin onglma on siinä jos uskovainen ihminen on kuolemassa ja luottaa , että sinne taivaaseen menee.

        Eikö sinussa ole tippaakaan inhimillisyyttä vai onko se varattu vain "homo ihmisille"


      • nähty.on kirjoitti:

        Juurikin näin se on. Nämä happamat ovat vain rakkikoirien räkytystä jotka kuvittelevat olevansa sellaisessa asemassa, että voivat ihmisiä tuomita . Eli Raamatun mukaan varmoja helvettiin menijöitä.

        Sensijaan kuusenjuuret menee taivaaseen mitä sitten pitääkään sisällään.

        Mielenkiintoista, että sinulla on oikeus tuomita ihmisiä taivaaseen 🤔


      • nähty.on kirjoitti:

        Juurikin näin se on. Nämä happamat ovat vain rakkikoirien räkytystä jotka kuvittelevat olevansa sellaisessa asemassa, että voivat ihmisiä tuomita . Eli Raamatun mukaan varmoja helvettiin menijöitä.

        Sensijaan kuusenjuuret menee taivaaseen mitä sitten pitääkään sisällään.

        Klo 19:28
        "Sensijaan kuusenjuuret menee taivaaseen mitä sitten pitääkään sisällään."

        Jos minulle vastasit....🤓


      • Asiaa kirjoitat.


      • nähty.on kirjoitti:

        No mikäköhän sinunkin onglma on siinä jos uskovainen ihminen on kuolemassa ja luottaa , että sinne taivaaseen menee.

        Eikö sinussa ole tippaakaan inhimillisyyttä vai onko se varattu vain "homo ihmisille"

        Mikäköhän minun ongelma on, kun en usko helvettiin.

        Minä uskon juutalaisten Jumalaan. Häneen joka on YKSI, eikä lähetä ketään ikuiseen helvettiin. Tämä ei ole ongelma ollenkaan.

        Mutta kuoleman jälkeinen on salaisuus.


      • fari.g kirjoitti:

        Mikäköhän minun ongelma on, kun en usko helvettiin.

        Minä uskon juutalaisten Jumalaan. Häneen joka on YKSI, eikä lähetä ketään ikuiseen helvettiin. Tämä ei ole ongelma ollenkaan.

        Mutta kuoleman jälkeinen on salaisuus.

        Sinun ongelmasi on se, ette usko mitä Raamattu sanoo 🤔


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinun ongelmasi on se, ette usko mitä Raamattu sanoo 🤔

        Tarkoitat varmaan evankeliumia. En ole evankeelinen, enkä luterilainen, eikä minusta koskaan tule... panettelijaa.


      • fari.g kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan evankeliumia. En ole evankeelinen, enkä luterilainen, eikä minusta koskaan tule... panettelijaa.

        Etkö osaa lukea, että sanoin, et tunne RAAMATTUA 😳❓
        Kirjoistustesi perusteella luet Vartiotornia ja Herätkää-lehteä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Etkö osaa lukea, että sanoin, et tunne RAAMATTUA 😳❓
        Kirjoistustesi perusteella luet Vartiotornia ja Herätkää-lehteä.

        Olen minä joskus niitäkin lukenut, miksen olisi, olen kova lukemaan, mutta tiedän mitä kannattaa jättää ja mikä säilyttää.


      • fari.g kirjoitti:

        Olen minä joskus niitäkin lukenut, miksen olisi, olen kova lukemaan, mutta tiedän mitä kannattaa jättää ja mikä säilyttää.

        Olet ilmetty jahvetti 😄


      • fari.g kirjoitti:

        Olen minä joskus niitäkin lukenut, miksen olisi, olen kova lukemaan, mutta tiedän mitä kannattaa jättää ja mikä säilyttää.

        Lue myös Raamattua niin tiedät mistä tulet ja mitä on kuoleman jälkeen🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Lue myös Raamattua niin tiedät mistä tulet ja mitä on kuoleman jälkeen🤓

        Etkö ole huomannut, että minä olen lukenut paljon raamattua, se on Elämän kirja, ei kuoleman kirja.
        Egyptiläisillä on kuolleiden kirja. Sydän punnitaan maatin sulkaa vastaan, jos se on yhtä kevyt, hänet julistetaan sanoiltaan vilpittömäksi ja hän pääsee jonnekkin, en muista minne. Olikohan se suuri sali tai jotain.


      • fari.g kirjoitti:

        Etkö ole huomannut, että minä olen lukenut paljon raamattua, se on Elämän kirja, ei kuoleman kirja.
        Egyptiläisillä on kuolleiden kirja. Sydän punnitaan maatin sulkaa vastaan, jos se on yhtä kevyt, hänet julistetaan sanoiltaan vilpittömäksi ja hän pääsee jonnekkin, en muista minne. Olikohan se suuri sali tai jotain.

        En todellakaan ole huomannut😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        En todellakaan ole huomannut😂

        Sinä et sitten ole minua lukenut, ei sille mitään voi.

        En muistanut äsken, että mihin se pääsi jonka sydän oli kevyt kuin sulka, ja joka julistettiin sanoiltaan vilpittömäksi. Tarkistin asian, hän pääsi valoon.
        "....saa astua valoon millä tavalla tahansa ilman minkäänlaista vastustusta.....hän saa toimia haluamallaan tavalla, aivan niinkuin jumalatkin. "

        Mutta siellä ne makaavat lasiarkuissa Egyptin museossa, ne muumiot, on siellä tietysti sähkövalo, mutta ei minkäänlaista toimintaa heissä. Olen käynyt, olen nähnyt.


      • fari.g kirjoitti:

        Sinä et sitten ole minua lukenut, ei sille mitään voi.

        En muistanut äsken, että mihin se pääsi jonka sydän oli kevyt kuin sulka, ja joka julistettiin sanoiltaan vilpittömäksi. Tarkistin asian, hän pääsi valoon.
        "....saa astua valoon millä tavalla tahansa ilman minkäänlaista vastustusta.....hän saa toimia haluamallaan tavalla, aivan niinkuin jumalatkin. "

        Mutta siellä ne makaavat lasiarkuissa Egyptin museossa, ne muumiot, on siellä tietysti sähkövalo, mutta ei minkäänlaista toimintaa heissä. Olen käynyt, olen nähnyt.

        Olen lukenut sinun kirjoituksiasi ja viimeisinpänä
        "Mutta kuoleman jälkeinen on salaisuus."🤓


    • Missään en ole väittänyt noin, vaan päinvastoin aina sanonut, ettei ihmisellä ole sitä oikeutta.

      Toki missä noin väitän, niin teksti esiin niin varmasti pyydään anteeksi.

      • Klo 19:28
        "Sensijaan kuusenjuuret menee taivaaseen mitä sitten pitääkään sisällään."

        Jos minulle vastasit....🤓


      • Eenokki12
        usko.vainen kirjoitti:

        Klo 19:28
        "Sensijaan kuusenjuuret menee taivaaseen mitä sitten pitääkään sisällään."

        Jos minulle vastasit....🤓

        Oletko jumala?


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Oletko jumala?

        Olenko väittänytn olevani 🤔❓


      • nähty.on.ei.kirj
        usko.vainen kirjoitti:

        Klo 19:28
        "Sensijaan kuusenjuuret menee taivaaseen mitä sitten pitääkään sisällään."

        Jos minulle vastasit....🤓

        Yleensä en edes vastaa sinulle koska olet vähän kuin "wanna be" uskovainen. Raamatun tuntemus alasaste tasoa ja mitä nyt olen katsellut lähinä palstalla, teet homoseluun liittyviä aloituksi, eli siinä kaikki.


      • nähty.on.ei.kirj kirjoitti:

        Yleensä en edes vastaa sinulle koska olet vähän kuin "wanna be" uskovainen. Raamatun tuntemus alasaste tasoa ja mitä nyt olen katsellut lähinä palstalla, teet homoseluun liittyviä aloituksi, eli siinä kaikki.

        Tapasi mukaan hyökkäät ja alat minua syyttää kun paljastin valheesi.
        Puhutaan nyt siitä millä oikeudella sinä availet täällä taivaan portteja 🤔 ja samalla syytät muita siitä, että he huomitsevat helvettiin❓
        Entä millä valtuuksilla sinä määrittelet minun uskoni ❓


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Tapasi mukaan hyökkäät ja alat minua syyttää kun paljastin valheesi.
        Puhutaan nyt siitä millä oikeudella sinä availet täällä taivaan portteja 🤔 ja samalla syytät muita siitä, että he huomitsevat helvettiin❓
        Entä millä valtuuksilla sinä määrittelet minun uskoni ❓

        Tässä ketjussa on kaksi kirjoittajaa, joilla on kirjoitustensa mukaan syöpä. Kuusenjuuret ja usko,vainen.

        Mielenkiintoista, kuinka erilaiset vastaukset saakaan palstan kiukutteleva pikku-napoleon usko.vainen ja rauhallinen Kuusenjuuret ja kuinka tilapäistä tuo usko.vaisen mielenmaltti onkaan.

        Usko.vaisen usko määritellään sillä valtuuksilla, mitä hänen ylimielinen nimimerkkinsä hänestä kertoo. Jos ei tykkääkään leikkiä uskovaista, kun palstalla kiusataan sen takia, niin turha silloin on ottaa tuo nimimerkki, koska sehän velvoittaa häntä olemaan nimenomaan uskovainen. Vaihtakoon nimimerkkinsä sopivammaksi, vaikka netti.häirikkö ja sitten takaisin palstalle trollailemaan.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Tässä ketjussa on kaksi kirjoittajaa, joilla on kirjoitustensa mukaan syöpä. Kuusenjuuret ja usko,vainen.

        Mielenkiintoista, kuinka erilaiset vastaukset saakaan palstan kiukutteleva pikku-napoleon usko.vainen ja rauhallinen Kuusenjuuret ja kuinka tilapäistä tuo usko.vaisen mielenmaltti onkaan.

        Usko.vaisen usko määritellään sillä valtuuksilla, mitä hänen ylimielinen nimimerkkinsä hänestä kertoo. Jos ei tykkääkään leikkiä uskovaista, kun palstalla kiusataan sen takia, niin turha silloin on ottaa tuo nimimerkki, koska sehän velvoittaa häntä olemaan nimenomaan uskovainen. Vaihtakoon nimimerkkinsä sopivammaksi, vaikka netti.häirikkö ja sitten takaisin palstalle trollailemaan.

        Äläpäs taas puhu potaskaa😄 Minulla ei ole syöpää.
        Sinäkö määrittelet minkälainen uskovaisen pitää olla 😳❓


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Äläpäs taas puhu potaskaa😄 Minulla ei ole syöpää.
        Sinäkö määrittelet minkälainen uskovaisen pitää olla 😳❓

        Olihan sinulla syöpä. Vai unohditko?


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Olihan sinulla syöpä. Vai unohditko?

        Oli ei ole sitä, että se on nyt 😉
        Sinua taitaa kovasti kiinnostaa syöpä❓


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Oli ei ole sitä, että se on nyt 😉
        Sinua taitaa kovasti kiinnostaa syöpä❓

        Lähinnä kiinnostaa se, miten kauhea elämänkohtalo sinulla on ollut. Ensin on pohjalla tuollainen ääliö ja sitten vielä saa syövän, eikä silti opi mitään elämästä, muuttuu vaan entistä pahemmaksi.

        Et tainnut syöpätuskaasi saada lievitystä Jumalalta ja nyt sitten purat sitä tänne uskovaispalstalle, kun sinulle ei vastattu.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Lähinnä kiinnostaa se, miten kauhea elämänkohtalo sinulla on ollut. Ensin on pohjalla tuollainen ääliö ja sitten vielä saa syövän, eikä silti opi mitään elämästä, muuttuu vaan entistä pahemmaksi.

        Et tainnut syöpätuskaasi saada lievitystä Jumalalta ja nyt sitten purat sitä tänne uskovaispalstalle, kun sinulle ei vastattu.

        Ei minulla ole ollut ollenakaan kauhea elämänkohtalo. Olen täysin terve ja onnellinen 😄
        Tuska se taitaa kuule olla sinulla kun et enää kohta tiedä mistä minua rääpisit. Cokis Zerostakin sait toistakymmetä kommenttia 😂


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Äläpäs taas puhu potaskaa😄 Minulla ei ole syöpää.
        Sinäkö määrittelet minkälainen uskovaisen pitää olla 😳❓

        Kuusenjuuret muistuttaa vastauksissaan ja elämänasenteessaan paljon enemmän uskovaista kuin sinä, jolla ei siihen muuta pohjaa ole kuin uskovaisten provosointia varten keksimäsi nimimerkki.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Kuusenjuuret muistuttaa vastauksissaan ja elämänasenteessaan paljon enemmän uskovaista kuin sinä, jolla ei siihen muuta pohjaa ole kuin uskovaisten provosointia varten keksimäsi nimimerkki.

        Juu, on se kummallista kun kaikki uskovaiset eivät ole samanlaisia 😂😂😂


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Ei minulla ole ollut ollenakaan kauhea elämänkohtalo. Olen täysin terve ja onnellinen 😄
        Tuska se taitaa kuule olla sinulla kun et enää kohta tiedä mistä minua rääpisit. Cokis Zerostakin sait toistakymmetä kommenttia 😂

        Cokis Zerossa on lisäaineita, jotka aiheuttavat syöpää, että senkun kittaat vaan, ehkä saat toisenlaisen kasvaimen ;D

        "Olen täysin terve ja onnellinen" sanoo nimimerkki, jonka kirjoitukset, lukuisat aliakset ja ajankäyttö palstalla kertovat nimenomaan juuri päinvastaista.


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Juu, on se kummallista kun kaikki uskovaiset eivät ole samanlaisia 😂😂😂

        Mitä uskontoa sinä edustat?


      • taukokopaikallaan
        viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Kuusenjuuret muistuttaa vastauksissaan ja elämänasenteessaan paljon enemmän uskovaista kuin sinä, jolla ei siihen muuta pohjaa ole kuin uskovaisten provosointia varten keksimäsi nimimerkki.

        ja sinä alat yhä enemmän muistuttaa eenokkia kommenteissasi !


      • Kyllä normaali terve ihminen kestää 1/2 litraa Cokista päivässä kun ei väkevämpiä juo ollenkaan 😉

        Sinunkin kannattaisi rekata nikkisi niin voisit kätevästi vastailla sinulle tulleisiin viesteihin näin työpäivän jälkeen. Sinun ei tarvitsisi kaikkia ketjuja päivystää 😄


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Mitä uskontoa sinä edustat?

        Mitäs sinä😳❓


      • viimeinen.tuomio.2
        taukokopaikallaan kirjoitti:

        ja sinä alat yhä enemmän muistuttaa eenokkia kommenteissasi !

        Eipä kauaa mennyt kun tuli puskanikki puolustamaan ;D

        Kuuluu taudin kuvaan. SIis sen taudin, joka ei sulta parane syövälläkään ja jota tautia ei esiinny sellaisella joka on "täysin terve ja onnellinen"


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä normaali terve ihminen kestää 1/2 litraa Cokista päivässä kun ei väkevämpiä juo ollenkaan 😉

        Sinunkin kannattaisi rekata nikkisi niin voisit kätevästi vastailla sinulle tulleisiin viesteihin näin työpäivän jälkeen. Sinun ei tarvitsisi kaikkia ketjuja päivystää 😄

        En mä viitsi rekata nikkiäni, Sun oirelluistasi mun nikillä kirjoittaessa saa paljon enemmän hupia :D

        Edelleenkin sinulla on harha siitä, että olet "normaali terve ihminen". Voi sinua.


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Mitäs sinä😳❓

        Sinulta kysyttiin ensin.

        Ja voit vastata siihenkin, mitä Jumala sinulle sanoi sun syövästäsi.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        En mä viitsi rekata nikkiäni, Sun oirelluistasi mun nikillä kirjoittaessa saa paljon enemmän hupia :D

        Edelleenkin sinulla on harha siitä, että olet "normaali terve ihminen". Voi sinua.

        Yritä nyt keksiä joku patkoitus elämällesi niin sinun ei tarviste ihmetellä normaaleita asioita, jookos😉❓


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Sinulta kysyttiin ensin.

        Ja voit vastata siihenkin, mitä Jumala sinulle sanoi sun syövästäsi.

        Yritä nyt keksiä joku tarkoitus elämällesi niin sinun ei tarviste ihmetellä normaaleita asioita, jookos😉❓

        Syöväst voit keskustella Kuusenjuuret nikin kanssa, hän on sen asian päällä paremmin kuin minä.


      • tere.tulemast
        usko.vainen kirjoitti:

        Yritä nyt keksiä joku tarkoitus elämällesi niin sinun ei tarviste ihmetellä normaaleita asioita, jookos😉❓

        Syöväst voit keskustella Kuusenjuuret nikin kanssa, hän on sen asian päällä paremmin kuin minä.

        "tarviste"
        Olisit korjannut samalla tämän.


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Yritä nyt keksiä joku patkoitus elämällesi niin sinun ei tarviste ihmetellä normaaleita asioita, jookos😉❓

        "patkoitus" "tarviste"

        Noinko helposti taas paloi käämit :( Ota vähän Zeroa ;D

        Vastauksia ei tullut ja se onkin sitten se selvin vastaus. Et sinä päädy sen paremmin Taivaaseen kuin Helvettiinkään, vaan mappi Ö;hön.


      • tere.tulemast kirjoitti:

        "tarviste"
        Olisit korjannut samalla tämän.

        Silloin sinä et olisi saanut aihetta kommenttiin 😂


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        "patkoitus" "tarviste"

        Noinko helposti taas paloi käämit :( Ota vähän Zeroa ;D

        Vastauksia ei tullut ja se onkin sitten se selvin vastaus. Et sinä päädy sen paremmin Taivaaseen kuin Helvettiinkään, vaan mappi Ö;hön.

        Mihinkäs sinä luulet päätyväsi 😂❓


      • tere.tulemast
        usko.vainen kirjoitti:

        Silloin sinä et olisi saanut aihetta kommenttiin 😂

        Ole hyvä vaan.


      • tere.tulemast kirjoitti:

        Ole hyvä vaan.

        😳 mistä❓


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Yritä nyt keksiä joku tarkoitus elämällesi niin sinun ei tarviste ihmetellä normaaleita asioita, jookos😉❓

        Syöväst voit keskustella Kuusenjuuret nikin kanssa, hän on sen asian päällä paremmin kuin minä.

        Minä olen jo hänelle parhaat toivotellut ja hänellä tuntuu olevan rauha itsensä ja muiden kanssa. Tiedän, että tuossa vaiheessa voi olla tärkeämpääkin ajateltavaa kuin joku nettipalsta.

        Miksei sinun kanssasi voi keskustella syövästä? Kun sinulla kerran se on ollut, niin miten se taudinkuva ja -kulku on erilainen, vaikka ilmeisesti lopputulos on toisilla eri. Ihan vaan kiinnostaa, että tietää sitten itse lähteekö hiuksia päästä palstan takia, onko muuttumassa isäm maalliseksi vai onko syöpä?

        Ajattele, että kerrankin voisit olla palstalaisten mielestä mielenkiintoinen kirjoittaja, joka kertoo muutakin kuin satuja. Eihän tuo kuulosta ollenkaan sinulta, että jätät tilaisuuden päteä käyttämättä ja antaisit sen Kuusenjuurille.


      • tere.tulemast
        usko.vainen kirjoitti:

        😳 mistä❓

        Mietipä sitä.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Minä olen jo hänelle parhaat toivotellut ja hänellä tuntuu olevan rauha itsensä ja muiden kanssa. Tiedän, että tuossa vaiheessa voi olla tärkeämpääkin ajateltavaa kuin joku nettipalsta.

        Miksei sinun kanssasi voi keskustella syövästä? Kun sinulla kerran se on ollut, niin miten se taudinkuva ja -kulku on erilainen, vaikka ilmeisesti lopputulos on toisilla eri. Ihan vaan kiinnostaa, että tietää sitten itse lähteekö hiuksia päästä palstan takia, onko muuttumassa isäm maalliseksi vai onko syöpä?

        Ajattele, että kerrankin voisit olla palstalaisten mielestä mielenkiintoinen kirjoittaja, joka kertoo muutakin kuin satuja. Eihän tuo kuulosta ollenkaan sinulta, että jätät tilaisuuden päteä käyttämättä ja antaisit sen Kuusenjuurille.

        Mene ihmeessä syöpäpalstalle jos asia sinua noin paljon kiinnostaa 😉

        Mutta vastaa ensin kysymykseeni mihin sinä luulet päätyväsi 🤔❓


      • tere.tulemast kirjoitti:

        Mietipä sitä.

        Etkö parempaan nyt pystynytkään 😂❓


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Mihinkäs sinä luulet päätyväsi 😂❓

        Kuumaan paikkaan eli saunaan tässä juuri olen menossa, vaikka ei susta ole sen vertaa vastusta, että olisi tässä yhtään hikeentynyt.

        Kylmä Cola Zero maistuu sitten kohta tosi makealta. Olisipa sullakin.

        Nyt loppuilta aikaa kirjoitella mun nimimerkillä, olkaa hyvä!


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Kuumaan paikkaan eli saunaan tässä juuri olen menossa, vaikka ei susta ole sen vertaa vastusta, että olisi tässä yhtään hikeentynyt.

        Kylmä Cola Zero maistuu sitten kohta tosi makealta. Olisipa sullakin.

        Nyt loppuilta aikaa kirjoitella mun nimimerkillä, olkaa hyvä!

        Voi pikkuista 😕


      • tere.tulemast
        usko.vainen kirjoitti:

        Etkö parempaan nyt pystynytkään 😂❓

        Sinä et edes siihen. 😕 No, ei voi mitään.


      • tere.tulemast kirjoitti:

        Sinä et edes siihen. 😕 No, ei voi mitään.

        No, voi voi pikku vaavia 😂


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Mene ihmeessä syöpäpalstalle jos asia sinua noin paljon kiinnostaa 😉

        Mutta vastaa ensin kysymykseeni mihin sinä luulet päätyväsi 🤔❓

        Sinuahan se ei näköjään kiinnosta edes oman elämäsi verran. Voisiko olla, ettei tarina sitten kestäkään tarkempaa tutkimista, kuten ei muutkaan juttusi?

        Ahkerahan sinä olet kehittämään näitä erilaisia hahmoja ja olemaan besserwisser joka alalla. Kyllä siinä sivussa voi kuulla syöpätarinankin.

        Kysymys mihin uskon, ei sisällä kovinkaan montaa sellaista riviä, joita sinä olet kirjoittanut.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Sinuahan se ei näköjään kiinnosta edes oman elämäsi verran. Voisiko olla, ettei tarina sitten kestäkään tarkempaa tutkimista, kuten ei muutkaan juttusi?

        Ahkerahan sinä olet kehittämään näitä erilaisia hahmoja ja olemaan besserwisser joka alalla. Kyllä siinä sivussa voi kuulla syöpätarinankin.

        Kysymys mihin uskon, ei sisällä kovinkaan montaa sellaista riviä, joita sinä olet kirjoittanut.

        Etkö pysty lähtemään 😂❓


      • tere.tulemast
        usko.vainen kirjoitti:

        No, voi voi pikku vaavia 😂

        Kenen vaaville voivottelet?


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Sinuahan se ei näköjään kiinnosta edes oman elämäsi verran. Voisiko olla, ettei tarina sitten kestäkään tarkempaa tutkimista, kuten ei muutkaan juttusi?

        Ahkerahan sinä olet kehittämään näitä erilaisia hahmoja ja olemaan besserwisser joka alalla. Kyllä siinä sivussa voi kuulla syöpätarinankin.

        Kysymys mihin uskon, ei sisällä kovinkaan montaa sellaista riviä, joita sinä olet kirjoittanut.

        Kuule, tämä keskusteluko oli se syy, miksi halusit minun tästä asiasta tekevän aloituksen? :(


      • viimeinen.tuomio.2
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kuule, tämä keskusteluko oli se syy, miksi halusit minun tästä asiasta tekevän aloituksen? :(

        Ei.

        Sulla on isommasta asiasta kyse kuin nettiväännöstä, mutta näille urille se taas vaan menee :(

        Pyydän sinulta anteeksi, jos mentiin sivuraiteille, rehellinen totuus vaan on, että usko.vainen yksinkertaisesti joutaa Helvettiin ja harmin paikka, ettei syöpä häntä jo vienyt. Olisi moni juttu paljon paremmin ja rauhallisemmin tälläkin palstalla.

        Ja onko tuo pahasti sanottu toisesta? Anonyymi nettinimimerkki sanoo toisesta nimimerkistä, että tämä joutaa Helvettiin? Sen näkee sitten.


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Ei.

        Sulla on isommasta asiasta kyse kuin nettiväännöstä, mutta näille urille se taas vaan menee :(

        Pyydän sinulta anteeksi, jos mentiin sivuraiteille, rehellinen totuus vaan on, että usko.vainen yksinkertaisesti joutaa Helvettiin ja harmin paikka, ettei syöpä häntä jo vienyt. Olisi moni juttu paljon paremmin ja rauhallisemmin tälläkin palstalla.

        Ja onko tuo pahasti sanottu toisesta? Anonyymi nettinimimerkki sanoo toisesta nimimerkistä, että tämä joutaa Helvettiin? Sen näkee sitten.

        Avasin sinulle oman ketjun 😄
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15394749/haluatko-viimeinen-tuomio-2-puhua-syovasta


      • viimeinen.tuomio.2

      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Hyvä, Tätä ketjua on turhaa enempää pilata sinulla.

        Miksi sitten pilaat ketjuja 😏❓


      • viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Ei.

        Sulla on isommasta asiasta kyse kuin nettiväännöstä, mutta näille urille se taas vaan menee :(

        Pyydän sinulta anteeksi, jos mentiin sivuraiteille, rehellinen totuus vaan on, että usko.vainen yksinkertaisesti joutaa Helvettiin ja harmin paikka, ettei syöpä häntä jo vienyt. Olisi moni juttu paljon paremmin ja rauhallisemmin tälläkin palstalla.

        Ja onko tuo pahasti sanottu toisesta? Anonyymi nettinimimerkki sanoo toisesta nimimerkistä, että tämä joutaa Helvettiin? Sen näkee sitten.

        Sinä et ole anonyymi nimimerkki, sinä olet sinä, arvokas ihminen. Hyvine ja huonoine puolinesi.


      • jahaasss
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Sinä et ole anonyymi nimimerkki, sinä olet sinä, arvokas ihminen. Hyvine ja huonoine puolinesi.

        Eikö usko.vainen ole?


      • jahaasss kirjoitti:

        Eikö usko.vainen ole?

        Tottakai on. Tuo vastaukseni oli eri henkilölle osoitettu.


      • viimeinen.tuomio.2
        usko.vainen kirjoitti:

        Miksi sitten pilaat ketjuja 😏❓

        Katsohan vähän ensin itse mitä olet eri nimimerkkiesi kautta kirjoitellut 31.8-5.9 välisenä aikana ja puhu sitten ketjujen pilaajasta.

        Tuo sun syöpäkeskustelu meni bittitaivaaseen aika nopeasti :D

        Propsit sinulle siitä, että teit sen henkilöön kohdistuvan ketjun tällä kertaa omalla rekatulla nimimerkilläsi, niin ei jäänyt epäselväksi.

        Propsit myös siitä, että ylläpidon iltavuorolainen toimii. Lopetan keskustelun aiheesta tässä ketjussa tähän ja jään odottelemaan mihin ketjuun usko.vainen meidät seuraavaksi heittää.

        "Sinunkin kannattaisi rekata nikkisi niin voisit kätevästi vastailla sinulle tulleisiin viesteihin näin työpäivän jälkeen. Sinun ei tarvitsisi kaikkia ketjuja päivystää 😄"

        Tyypillinen itseriittoisen egoistinarsistin vastaus. Kokonaiset ketjut tai toiset keskustelijat eivät siis tippaakaan kiinnosta, vain ja ainoastaan se hänelle tullut palaute.


      • ole.hyvä
        viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Katsohan vähän ensin itse mitä olet eri nimimerkkiesi kautta kirjoitellut 31.8-5.9 välisenä aikana ja puhu sitten ketjujen pilaajasta.

        Tuo sun syöpäkeskustelu meni bittitaivaaseen aika nopeasti :D

        Propsit sinulle siitä, että teit sen henkilöön kohdistuvan ketjun tällä kertaa omalla rekatulla nimimerkilläsi, niin ei jäänyt epäselväksi.

        Propsit myös siitä, että ylläpidon iltavuorolainen toimii. Lopetan keskustelun aiheesta tässä ketjussa tähän ja jään odottelemaan mihin ketjuun usko.vainen meidät seuraavaksi heittää.

        "Sinunkin kannattaisi rekata nikkisi niin voisit kätevästi vastailla sinulle tulleisiin viesteihin näin työpäivän jälkeen. Sinun ei tarvitsisi kaikkia ketjuja päivystää 😄"

        Tyypillinen itseriittoisen egoistinarsistin vastaus. Kokonaiset ketjut tai toiset keskustelijat eivät siis tippaakaan kiinnosta, vain ja ainoastaan se hänelle tullut palaute.

        Tässä on sinulle ketju.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15394800/jos-puhutaan-luterilaisesta-syovasta-


      • viimeinen.tuomio.2
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Tottakai on. Tuo vastaukseni oli eri henkilölle osoitettu.

        Kyllä sitä usko.vaista voi vähän ojentaa, sekä sinä, että Eerika. Ennemmin täällä maan päällä kuin että tarvitsee sitten tulla hänelle kummittelemaan ja varastelemaan kirjaimia hänen viesteistään, --- vaikka se olisi mun kummitteluhobby #1 :D

        Käsitykseni mukaan hän on jopa saanut siitä ilkeästä palautteesta elämänhalunsa takaisin. Virnuileekin joka viestiin ja kestää jopa lievän v ttuilunkin.

        Palvelus tässä hänelle tehdään. Samoin kuin sillä, että puututaan hänen kirjoitusvirheisiinsä. Ja sillä, että sanotaan, että jos ei kunnioitusta eikä järkeä löydy, niin tuo nykytyyli vie Helvettiin.


      • viimeinen.tuomio.2

        Ei se taida olla kenenkään ihmisen päätettävissä, toisin kuin sinä ilmeisesti luulet, mutta kiitos ehdotuksesta :D

        Harmi kun nämä kaikki usko.vaisen asiaketjut tänä iltana poistuvat alta aikayksikön :( Hänellä tuntuisi olevan kovasti asiaa minulle,


      • viimeinen.tuomio.2

        Näköjään meni taas uuteen ketjuun pomottelemaan Eerikaa,,,


      • sossupummille
        viimeinen.tuomio.2 kirjoitti:

        Näköjään meni taas uuteen ketjuun pomottelemaan Eerikaa,,,

        Joko olet herännyt ja valmis jahtaamaan taas koko päivän uskista?


      • KerrohanKj
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Tottakai on. Tuo vastaukseni oli eri henkilölle osoitettu.

        Jos usko.vainen olisi sanonut , että
        " rehellinen totuus vaan on, että viimeinen.tuomio.2. yksinkertaisesti joutaa Helvettiin ja harmin paikka, ettei syöpä häntä jo vienyt."
        niin sinä ja Eerika olisitte jo usko.vaisen kimpussa. Miksi sinä et nyt puuhu siihen mitä viimeinen.tuomiio.2 kirjoitaa vai onko se sinusta ok?


      • viimeinen.tuomio.2
        KerrohanKj kirjoitti:

        Jos usko.vainen olisi sanonut , että
        " rehellinen totuus vaan on, että viimeinen.tuomio.2. yksinkertaisesti joutaa Helvettiin ja harmin paikka, ettei syöpä häntä jo vienyt."
        niin sinä ja Eerika olisitte jo usko.vaisen kimpussa. Miksi sinä et nyt puuhu siihen mitä viimeinen.tuomiio.2 kirjoitaa vai onko se sinusta ok?

        Ehkä he kohteliaasti ymmärtävät pysyä erossa tilanteesta, jossa joku muu kuin Kj, Eerika tai minä kokee tarpeelliseksi tehdä henkilöön kohdistuvia ketjuja kolme kappaletta illan aikana ja jotka ylläpito poistaa sitten olisi niissä kuinka ansiokasta keskustelua tahansa. Jostain syystä NIMENOMAAN Sinulla on ollut tarve tänäänkin vääntää tästä asiasta jo 7:50 lähtien, minä vilkaisin ketjua vasta nyt. Mutta jostain syystä teet sen puskanikillä, etkä rekattuna ;D

        Ei se minun henkilökohtaista mielipidettäni miksikään muuta ja jokaisella meistä saa olla se oma mielipide toisistamme sen mukaan, mitä tänne kirjoittelemme. Usko.vainen yksinkertaisesti vaan kaikkine aliaksineen ja peukutuksineen joutaa täältä niin pitkälle kuin pippuri kasvaa tai Helvettiin tai mappi ö:hön tai saa kävellä litteän maapallonsa reunan yli Lauran kuva toisessa ja Cola Zero toisessa kädessään ;D


      • KerrohanKj kirjoitti:

        Jos usko.vainen olisi sanonut , että
        " rehellinen totuus vaan on, että viimeinen.tuomio.2. yksinkertaisesti joutaa Helvettiin ja harmin paikka, ettei syöpä häntä jo vienyt."
        niin sinä ja Eerika olisitte jo usko.vaisen kimpussa. Miksi sinä et nyt puuhu siihen mitä viimeinen.tuomiio.2 kirjoitaa vai onko se sinusta ok?

        Minä kyllä taisin hänelle vähän jotain jo kirjoittaa, mutta olisiko se kenties poistettu, kun en itsekään sitä kommenttia enää löytänyt. Kenenkään ei pidä toisilleen syöpää, helvettiä tai mitään muutakaan pahaa toivottaa.


    • ryti.putki

      Tervehdys Kj
      En tiedä mistä tämä tuli mieleeni, saattaa olla jäänyt mieleen jostakin kirjallisuudesta mitä en nyt juuri muista tarkemmin.
      Toivottavasti siitä on Sinulle iloa!

      Elämän purjehtijoina olemme kaikki matkalla jostakin jonnekin.
      Varmuudella emme tiedä mistä tulemme, miksi olemme olemassa tai minne olemme matkalla.
      Sydämessämme oleva kompassi kertoo meille reitin pahimmissakin myrskyissä ja auttaa meitä löytämään reitin karikoiden välistä väljemmille vesille.
      Annettu suunta johtaa kotisatamaamme juuri sieltä mistä meidän on tarkoitettukin purjehtia.
      Olemme turvallisella reitillä luottaessamme osoitettuun suuntaan, jokaisen poikkeaman kertoessa meille itsellemme millaisia olemme ihmisinä matkallamme kotiin.
      Ollaan kiitollisia kaikki läheisistämme ja toisistamme, sekä yhteisistä hetkistä jotka opettavat meitä elämään ihmisenä ihmisten kanssa jokaisen valmistuessa ajallaan.

      Harkitsevia ja elämänkokemuksesta kumpuavia kirjoituksiasi joilla tuet toisia horjuttamatta on ilo lukea.

      Siunausta ja voimia Sinulle Kj

      • Kiitos ryti.putki.

        "Ollaan kiitollisia kaikki läheisistämme ja toisistamme, sekä yhteisistä hetkistä jotka opettavat meitä elämään ihmisenä ihmisten kanssa jokaisen valmistuessa ajallaan."

        Tuo on hienosti sanottu, kunpa muistaisimme tuon totuuden.


      • ryti.putki
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kiitos ryti.putki.

        "Ollaan kiitollisia kaikki läheisistämme ja toisistamme, sekä yhteisistä hetkistä jotka opettavat meitä elämään ihmisenä ihmisten kanssa jokaisen valmistuessa ajallaan."

        Tuo on hienosti sanottu, kunpa muistaisimme tuon totuuden.

        Kiitos Sinulle, pidän tavastasi suhtautua asiallisesti ja harkiten kaikenlaisiin kommentointiin.
        Esimerkilläsi näytit joskus, ettei epäoikeudenmukaisuutta saa hyväksyä välinpitämättömyydellä vaan siihen pitää puuttua.

        Hyvä ja paljon kaikenlaista kokenut Ystäväni kertoi taannoin fiktiivisen tarinan kaksosista jotka olivat äitinsä kohdussa ihmetellen päivä päivältä ahtaammaksi käyvää tilaansa.
        -Me varmaan kuollaan kohta tilanpuutteeseen, onkohan tämän meidän maailmamme ulkopuolella mitään elämää ja mitä meille tapahtuu kun tila loppuu ja kuolemme?
        -En tiedä, kun kaikenlaisia ääniä kuuluu jostakin ja tuntuu aivan kuin joku yrittäisi kosketella tämän seinämän läpi aina välillä.

        He uskovat vakaasti kaikkien ihmisten uudestisyntymään tämän nykyisen maallisen vaelluksemme päättyessä ilman mitään erityisiä taikauskoisuuteen viittaavia rituaaleja ja täytyy myöntää, että itsellekin on omasta taustasta huolimatta syntymässä ajatus ettei se ehkä olekaan pelkästään harvojen ja valittujen etuoikeus vaan jokaiselle avoinna oleva mahdollisuus.


    • tieonkirkasjaselvä

      Onhan se nyt aika ihmeellistä että jos on syntynyt Jumalan Hengestä, niin että ei olisi pelastusvarmuutta !?

      Raamattu puhuu aivan toisin, ei siellä olla epävarmoja eikä sinne tänne häälyviä asian suhteen.

      Eikö se ole melko normaalia että isän lapset ovat varmasti joka aamu ja ilta edelleen isän lapsia kun kerta on synnytty isän kotiin, ja äidin toki myös ja varsinkin !
      omalla kohdallani on uudestisyntymä jo vuosikymmenten takainen asia, mutta joka aamu se on yhtä tuore ja kirkas , ei sitä mikään voi himmentää ellen tieten tahtoen sano itseäni irti Isän lapseudesta, se on hieno asia.

      olen itse haudannut vielä nuoren puolisoni pitkän syöpätaistelun jälkeen jota elin rinnallaan jokaisen päivän ja yön kaikken hoitojaksojen kammotusten kanssa, mutta pelastusvarmuus säilyi aina kirkkaana meillä molemmilla ja on edelleen nyt kun yksin elelen.
      Raamattuun täytyy uskoa, sen edessä täytyy nöyrtyä , muuten ei asia mene oikeaan suuntaan.

      • nähty.on.ei.kirj

        Raamattu ei vaadi miten tuollaisia uudellen syntymisiä, kuten varmaan tiedät. Asia menee kuten Raamattu sanoo, joka häneen uskoo niin pelastuu. Vai onko sinulla muuta varmutta kuin se, että jopa aloittajan kaltaisesssa tilanteessa sinun suurin mielenkkinto on miten pääsisi sitä nokkimaan. No olihan se toisaalta odotettavissa.

        Pahoittelut kuusenjuuret mutta kyllä korpeaa tuollaiset.


      • Saat olla kiitollinen pelastusvarmuudestasi. Ja hienoa, että pysyit puolisosi rinnalla loppuun saakka. Se oli hänelle varmasti tärkeä asia.

        Minä uskon Raamatun sanaan. En tiedä, miksi sitä varmuutta ei minulla ole. Jostain syystä Jumala ei sitä ole minulle tunteiden tasolla antanut. Raamatussa kuitenkin sanotaan, että se joka uskoo, pelastuu. Siihen minä turvaan.


      • näinseon
        nähty.on.ei.kirj kirjoitti:

        Raamattu ei vaadi miten tuollaisia uudellen syntymisiä, kuten varmaan tiedät. Asia menee kuten Raamattu sanoo, joka häneen uskoo niin pelastuu. Vai onko sinulla muuta varmutta kuin se, että jopa aloittajan kaltaisesssa tilanteessa sinun suurin mielenkkinto on miten pääsisi sitä nokkimaan. No olihan se toisaalta odotettavissa.

        Pahoittelut kuusenjuuret mutta kyllä korpeaa tuollaiset.

        Kyllä kuusenjuuri hyvin kestää Raamatun asiat, mutta sinä et tunnu kestävän ollenkaan.

        Ai että Raamattu ei vaadi uudestisyntymistä... no paljon et sitten tiedä enkä siten ihmettele korpeamisiasi.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Saat olla kiitollinen pelastusvarmuudestasi. Ja hienoa, että pysyit puolisosi rinnalla loppuun saakka. Se oli hänelle varmasti tärkeä asia.

        Minä uskon Raamatun sanaan. En tiedä, miksi sitä varmuutta ei minulla ole. Jostain syystä Jumala ei sitä ole minulle tunteiden tasolla antanut. Raamatussa kuitenkin sanotaan, että se joka uskoo, pelastuu. Siihen minä turvaan.

        Jos sinä noin uskot ja turvaat Jeesukseen sinulla on pelastusvarmuus. Pelastusvarmuus ei ole mikään tunne vaan luottamus ja usko Jeesuksen omiin sanoihin 🤓


      • Aina kun kovin varmoin sanoin puhutaan siitä, että pitää olla pelastusvarmuus, minulle nousee mieleeni eräskin mies, joka intoa puhkuen lähti kävelemään vetten päällä.....ja vajosi...

        Me olemme yksilöitä ja meidän tiemme ei ole identtinen. Yhdellä on varmuus, toisella ei. Jos haluaa arvottaa toisen korkeammalla tai oikeammalle tielle, sitten arvottaa, uskon hyvin vakaasti siihen, että Jeesus ei arvota vaan Hänelle kelpaavat kaikki, jotka uskovat ja luottavat lupauksiin näkemättä ja kokematta.


    • Raamatussa sanotaan näin:

      "Ruumis palaa maahan mistä se on otettukin ja henki palaa Jumalan luokse, joka sen on antanutkin. "

      • Näinpä oikeastaan olemme kaikki maailmantomua mutta ei varmaan estä olemasta ihminen.


      • pien.täsmennys
        nähty.on kirjoitti:

        Näinpä oikeastaan olemme kaikki maailmantomua mutta ei varmaan estä olemasta ihminen.

        Meidän ruumiimme on maan tomua.


    • Voimia syksyyn Kuusenjuuret! On ollut ilo tutustua.

      • Kiitos Aku-.Ankka, kuin myös.


    • vihreä.tee

      Syksyn saapuessa tulee aina haikea mieli luonnon valmistautuessa vaihtamaan kesäisen vihreän mekkonsa värikkääseen iltapukuunsa, pellot kuuraantuvat ja metsään astelee kirpeä pakkasen tuoksu.
      Kiitos, että avasit tämän keskustelun

      Siunausta ja voimia Sinulle Kuusenjuuret

      • Kiitos. Siunausta myös sinulle. Sinulla on kaunis runoilijan ote kirjoituksessasi.


    • JeesusOnSana

      Eivät kaikki pelastu, jotka hokevat Herra, Herra.

      Matt.
      7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

      Jeesus Kristus kertoo meille, miten Hän odottaa uskovan toimivan:

      Matt.
      22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
      22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
      22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
      22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

      sekä

      Joh.
      14:15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.>
      15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

      Huom! JOS TE PIDÄTTE! Pelastuksensa saattaa menettää, ellei kiinnosta pysyä kiinni Jeesuksessa.
      Miten Hänessä pysytään? Pitämällä Hänen käskynsä. Riipu kiinni Jumalan Sanassa ja riipu kiinni Jumalan sanassa. Jos jokin synti on tärkeämpi säilyttää elämässä, kuin Jeesus, niin ollaan vaarallisilla vesillä. Sen tähden uskovien tulee ojentaa toisiaan vaikka äkäisesti koska varoitus on rakkautta.
      Isän kuritus on rakkautta, äidin kuritus on rakkautta, kaikki kuritus on rakkautta joka aiheuttaa korjausliikkeen pois synnistä. Synnit on lueteltu Raamatussa. Joka inspiroidun sanan halpana pitää ja väittää Raamattua vastaan jotakin syntiä ei-synniksi, on todella vaarallisilla vesillä. Todella vaarallisilla vesillä.
      Tämä ei ollut tuomitsemista. Tämäkin varoitus oli rakkautta.
      Tämä ei ollut kohdistettu kuusenjuurelle, koska en hänen kantojaan tiedä.
      Kirjoitin tämän siksi, että valheellinen pelastusvarmuus johdattelee kadotukseen.

      Jos kuusenjuuret olet Jeesuksen Kristuksen uskossa, sydämesi automaattisesti halajaa pitää Hänen käskynsä ja ottamaan aina Raamatun eli Jumalan sanan mukaisen kannan uskon kiistakysymyksissä, koskaan uhmaamatta sanan Jumalallista auktoriteettia linjavedoissa.

      Jeesuksen Kristuksen armo olkoon kaikkien niiden kanssa, jotka Häntä, Hänen sanansa mukaisesti rakastavat.

      Maranatha Jeesus Kristus.

      • Voihan sitä esittää arveluita pelastuksesta ja kadotuksestakin, mutta jos Jumala on olemassa, hän siitä yksinoikeudella päättää.


      • Samatyyppi
        sage8 kirjoitti:

        Voihan sitä esittää arveluita pelastuksesta ja kadotuksestakin, mutta jos Jumala on olemassa, hän siitä yksinoikeudella päättää.

        Jumala on.
        Hänen sanaansa juuri palstalle pränttäsin.
        Ei epäselvyyttä tästä lukutaitoisella.
        Jos ei edes usko Häneen, ei kannata osoittaa tietämättömyyttään kannanotoilla.
        En minäkään lähde ottamaan kantaa asioihin joita en tunne.
        Ei kukaan järkevä lähde.


      • Siunausta sinulle JeesusOnSana.


      • Samatyyppi kirjoitti:

        Jumala on.
        Hänen sanaansa juuri palstalle pränttäsin.
        Ei epäselvyyttä tästä lukutaitoisella.
        Jos ei edes usko Häneen, ei kannata osoittaa tietämättömyyttään kannanotoilla.
        En minäkään lähde ottamaan kantaa asioihin joita en tunne.
        Ei kukaan järkevä lähde.

        Usko vaan, en minä kenenkään uskoon halua vaikuttaa.


      • JeesusOnSana
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Siunausta sinulle JeesusOnSana.

        Jeesuksen Siunausta sinulle kj.
        Kukaan meistä ei tiedä milloin aikamme on vaihtaa "hiippakuntaa" joten olemme ihan samalla viivalla kaikki.
        Rukoilin äsken palstalaisten puolesta.
        Kunnialla loppuun, aina Sanassa pysyen, aina sanaan uskoen, Jeesuksen rakkaudessa pysyen Hänen käskynsä pitämällä.
        Godspeed.


      • Kyllä-kyllä

        Näin juuri. Asiaa.


      • kunhan.auot.päätäsi
        sage8 kirjoitti:

        Usko vaan, en minä kenenkään uskoon halua vaikuttaa.

        Etkä pystykään vaikuttamaan kenenkään uskoon.


    • Kauan sitten unessa lensin alati kiihtyvällä vauhdilla avaruuden halki. Planeetat, tähdet, galaksit jäivät taakse. Lopulta saavutin maailmankaikkeuden reunan. Reuna oli ikään kuin kalvo, pehmeä ja joustava. Työnnyin – tai minua työnnettiin – sitä vasten, ja äkkiä solahdin sen läpi maailmankaikkeuden ulkopuolelle. Lilluin äärettömyydessä kuin kohdussa, oli hiljaista. Sitten jostain kuului ääni: "Kuolema on uusi alku."

      En muista, tulkitsinko äänen jo unessa vai vasta herättyäni Jumalan ääneksi. Joka tapauksessa tämä uni on määritellyt sen, millaiseksi kuvittelen kuoleman.

    • Näinseasiaon

      Hei Kuusenjuuret! Ehkä tuossa tilanteessa kaikki sanomiset tuntuvat vähän tyhjiltä tai toispuolisilta? En tiedä. Yksi on kuitenkin varmaa, se että meistä jokainen on kerran seisova sinun paikallasi sillä vaikka me mitä kuvittelisimme, ihmiselämä loppujen lopuksi on lyhyt aika. Kaikki me tänne vielä toistaiseksi jäävät kuljemme perästä.

      Kirjoitat aloituksessasi siitäkin miten olet kokenut ahdistavaksi uskovaiselle esitetyt "liian tiukat vaatimukset". En osaa sanoa pidätkö esim. minun näkemyksiäni sellaisina mutta olen ollut huomaavinani että et aina ole käsittänyt itsekään (tai halunnut käsittää) oikein mitä on sanottu joten itsessäsikin on ollut vikaa. Toisaalta sitä ei voi kukaan kieltää etteikö varsinkin tällä palstalla väärät teko-opit, lahko-opit ja yletön toisten dissaaminen olisi jokapäiväistä todellisuutta. Parhaimmatkin kirjoittajat sortuvat (kuten itsekin) välillä asiattomuuksiin, kärsimättömyyteen ja toisten dissaamiseen. Kanattaa ehkä muistaa että tämä palsta ei ole mikään kirkko eikä Kristuksen sanan ja armon lähde vaan usein inhottava roskasanko. Vain Jumalan sanassa eli Raamatussa meillä on totuus.

      Aloituksessasi tunnustat syyllisyytesi Jumalan lain edessä. tet sen yksinkertaisesti ja koruttomasti. Ilmaiset turvautuvasi tällaisenasi, vikojasi piettelemättä tai puolustelematta Jumalan armoon Jeesuksessa Kristuksessa. Iloitsen siitä. Toivosi ei ole hukkaan menevä sillä Jumala ei Sanansa i,lmoituksen mukaan hylkää yhtäkään joka Häntä avuksi huutaa. Vain ne jotka hylkäävät armon, saavat tuomion.

      Mutta sinä et hylkää armoa vaan tartut siihen kuten ainoaan toivoosi. Siksi tahdon toivottaa sinulle: rohkaise sydämesi, toivosi ei ole turha! Jokainen joka heikollakin uskolla huutaa avuksi vapahtajaa, tulee siunatuksi. Älä soimaa niitä jotka iloitsevat pelastusvarmuudesta sillä sitä et tee ymmärryksestä. Heille on Kristus kirkastanut että Hänen armonsa on suurempi kuin heidän syntinsä: -tästä johtuu OIKEA pelastusvarmuus! Se ei koskaan ole varmuutta omasta itsestään, onnistumisestaan tai erinomaisuudestaan, siis OIKEA pelastusvarmuus.

      Mutta tästä sinun ei ole tarvis murehtia lainkaan sillä ei Herra punnitse uskoasi, on toinen syy tällä rauhallasi, Se syy on vain Veri Jeesuksen, Hän kuoli puolestas armahtaen!

      Isän haltuun!

      • Kiitos viisaista sanoistasi "Näinseasiaon".

        "olen ollut huomaavinani että et aina ole käsittänyt itsekään (tai halunnut käsittää) oikein mitä on sanottu joten itsessäsikin on ollut vikaa."

        Tahallani en ole väärin ymmärtänyt, mitä minulle on kirjoitettu, koska mitä hyötyä siitä olisi. Olet silti varmasti oikeassa siinä, että olen voinut ymmärtää väärin jotain asioita.

        "Älä soimaa niitä jotka iloitsevat pelastusvarmuudesta sillä sitä et tee ymmärryksestä."

        Ei ole missään nimessä ollut tarkoitus soimata heitä, joilla pelastusvarmuus on. Olen pahoillani, jos joku on sellaisen käsityksen saanut. Varmuushan on juuri hieno asia ja sen toivoisin itsellenikin.

        "Kanattaa ehkä muistaa että tämä palsta ei ole mikään kirkko eikä Kristuksen sanan ja armon lähde vaan usein inhottava roskasanko."

        Tuo on hyvä muistutus. Parhaimmillaan tämä palsta on mukavaa ajanvietettä ja välillä kyllä myös hyvää Herran sanaa saa täältä lukea. Se voimauttaa.

        Siunausta sinulle.


      • Näinseasiaon
        Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kiitos viisaista sanoistasi "Näinseasiaon".

        "olen ollut huomaavinani että et aina ole käsittänyt itsekään (tai halunnut käsittää) oikein mitä on sanottu joten itsessäsikin on ollut vikaa."

        Tahallani en ole väärin ymmärtänyt, mitä minulle on kirjoitettu, koska mitä hyötyä siitä olisi. Olet silti varmasti oikeassa siinä, että olen voinut ymmärtää väärin jotain asioita.

        "Älä soimaa niitä jotka iloitsevat pelastusvarmuudesta sillä sitä et tee ymmärryksestä."

        Ei ole missään nimessä ollut tarkoitus soimata heitä, joilla pelastusvarmuus on. Olen pahoillani, jos joku on sellaisen käsityksen saanut. Varmuushan on juuri hieno asia ja sen toivoisin itsellenikin.

        "Kanattaa ehkä muistaa että tämä palsta ei ole mikään kirkko eikä Kristuksen sanan ja armon lähde vaan usein inhottava roskasanko."

        Tuo on hyvä muistutus. Parhaimmillaan tämä palsta on mukavaa ajanvietettä ja välillä kyllä myös hyvää Herran sanaa saa täältä lukea. Se voimauttaa.

        Siunausta sinulle.

        Vielä sana tuosta pelastusvarmuudesta kun kirjoitat toivovasi että se olisi sinullakin. Kyllä se on sinullakin. On nimittäin aivan varmaa että kun sinä huudat avuksesi Kristusta niin sinä saat olla autuas.

        Näin se asia on oikein ymmärrettynä, eikä mitään muuta! Iloitse siis sinäkin pelastusvarmuudestasi!


      • Näinseasiaon
        Näinseasiaon kirjoitti:

        Vielä sana tuosta pelastusvarmuudesta kun kirjoitat toivovasi että se olisi sinullakin. Kyllä se on sinullakin. On nimittäin aivan varmaa että kun sinä huudat avuksesi Kristusta niin sinä saat olla autuas.

        Näin se asia on oikein ymmärrettynä, eikä mitään muuta! Iloitse siis sinäkin pelastusvarmuudestasi!

        Hyvänen aika! Eihän tämä ole mikään käsky eikä vaatimus vaan ihana sana vaivatulle sielulle että armo yli kaikkien valtava on. Se on suurempi kuin lankeemuksemme ja syntisyytemme sillä missä synti on suureksi tullut, siinä armo on ylenpalttinen.

        Raamattu ei voi erehtyä.

        Jos tämän asian pitää ahdistavana tai jonain vaatimuksena, silloin ei ymmärrä sitä oikein, evankeliumin ilosanomasta käsin. Tosin on totta että eräät lahkohenget vääntelevät tämänkin ihanan sulosanoman, joka korjaa ja nostaa vaivattuja heikkoudessaan vaeltavia, -muuttavat tämän suloisen asian siten että se selitetään varmuudeksi omasta itsestä ja vahvasta uskomisesta.

        Niinkuin aamu-usva on kuitenkin meidän uskomme "vahvuus", parhaimmankin. Vieno tuuli sen pois puhaltaa. Jäljelle ei lopulta jää mitään muuta kuin: "Jeesus kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä".

        https://www.youtube.com/watch?v=d54PNO6lYig

        Viimeistä sanaa ei ole kuolemalla:

        "Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä." (Job 19:25)

        Ole turvallisella mielellä, sinun uskosi kautta sinut on vapahdettu! Tämä on totinen tosi!


    • jooeisitäjeesustataas

      Meillä on rajallinen aika täällä maanpäällä. Eikä sitä kannata tuhlata uskonnonharjoittamiseen.

      • Meillä on rajallinen aika täällä maanpäällä, mutta ikuinen aika sitten siellä toisella puolella. Minusta se aika ei ole tuhlattu, joka uskon harjoittamiseen on täällä käytetty. Tiedän huonompiakin tapoja viettää elämäänsä.


      • valoasokeille

        Niinpä, eikä varsinkaan ateistisiin sekopäämieletlmiin, kuinka kaikki poksahti noin vain edellinenkin polveutuu talitintistä, ainakin niin on lennokaat ajatelmat poloosella.

        Sydämen usko on kuule kaukana uskonnon harjoittamisesta, viisastuit nyt taa shimpun verran kun heti aamusta väänsit itsesi ylös ja heti tulit foorumia tukimaan.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Meillä on rajallinen aika täällä maanpäällä, mutta ikuinen aika sitten siellä toisella puolella. Minusta se aika ei ole tuhlattu, joka uskon harjoittamiseen on täällä käytetty. Tiedän huonompiakin tapoja viettää elämäänsä.

        Minusta kaikki riippuu siitä, mitä se "uskon harjoittaminen" käytännössä on.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Minusta kaikki riippuu siitä, mitä se "uskon harjoittaminen" käytännössä on.

        No juu, totta. Itse ajattelen sitä lähimmäisen rakkauteen liittyvänä harjoittamisena ja omassa uskossa kasvamista.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        No juu, totta. Itse ajattelen sitä lähimmäisen rakkauteen liittyvänä harjoittamisena ja omassa uskossa kasvamista.

        Viisaasti ajateltu. Mikäs Sinun vointisi on?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Viisaasti ajateltu. Mikäs Sinun vointisi on?

        Kiitos kysymästä. Tällä hetkellä on ihan hyvä olo kun syöpälääkitykset on lopetettu. On virkeämpi ja selkeämpi olo. Kipujakaan ei vielä ole kuin satunnaisesti. Ehtii vielä nauttia elämän kauniista asioista ja tehdä mukavia juttuja.


      • Näinseasiaon
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Minusta kaikki riippuu siitä, mitä se "uskon harjoittaminen" käytännössä on.

        Kyse on syvimmältään siitä että kuolema on tullut ihmiskunnan osaksi syntiinlankeemuksen tähden. Jumala on lähettänyt Poikansa lunastamaan synnin alaiset synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta.

        Se joka janoaa, saa tulla ja juoda Kuolemattomuuden lähteestä. Se lähde kumpuaa iankaikkista elämää. Jumalan armo on luja lohdutus ja lääke kuolemaa vastaan.

        Uskovaisen kuolemalla on vain ulkonainen kuoleman muoto. Kuolema ei ole uskovalle piste, vaan kaksoispiste.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Kiitos kysymästä. Tällä hetkellä on ihan hyvä olo kun syöpälääkitykset on lopetettu. On virkeämpi ja selkeämpi olo. Kipujakaan ei vielä ole kuin satunnaisesti. Ehtii vielä nauttia elämän kauniista asioista ja tehdä mukavia juttuja.

        Ymmärrän. Sitä oppii varmasti arvostamaan sellaisiakin pierniä asioita, joita ei aina ymmärrä arvostaa. Kivuttomuus on epäilemättä tärkeää.

        Päivä kerrallaan?

        Pahoittelen typeriä kliseitä.


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Kyse on syvimmältään siitä että kuolema on tullut ihmiskunnan osaksi syntiinlankeemuksen tähden. Jumala on lähettänyt Poikansa lunastamaan synnin alaiset synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta.

        Se joka janoaa, saa tulla ja juoda Kuolemattomuuden lähteestä. Se lähde kumpuaa iankaikkista elämää. Jumalan armo on luja lohdutus ja lääke kuolemaa vastaan.

        Uskovaisen kuolemalla on vain ulkonainen kuoleman muoto. Kuolema ei ole uskovalle piste, vaan kaksoispiste.

        Voit uskoa vapaasti noin. Minä en samaan kykene.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Ymmärrän. Sitä oppii varmasti arvostamaan sellaisiakin pierniä asioita, joita ei aina ymmärrä arvostaa. Kivuttomuus on epäilemättä tärkeää.

        Päivä kerrallaan?

        Pahoittelen typeriä kliseitä.

        Älä pahoittele ystävällisyyttäsi. Sitä ei koskaan ole tässä maailmassa liikaa. Päivä kerrallaan tosiaan täytyy mennä ja olla kiitollinen jokaisesta kivuttomasta hetkestä. Tosin niihinkin on luvattu kunnon lääkkeet. Elämä on lopultakin pienissä asioissa. Muistan kun minulla oli koira, niin monesti makasin sen vieressä, kun se nukkui, ja yritin pistää mieleen, kuinka hyvältä se tuntui ja miltä tuntui käteen sen turkin karheus. Pieniä merkityksellisiä hetkiä.


      • Kuusenjuuret kirjoitti:

        Älä pahoittele ystävällisyyttäsi. Sitä ei koskaan ole tässä maailmassa liikaa. Päivä kerrallaan tosiaan täytyy mennä ja olla kiitollinen jokaisesta kivuttomasta hetkestä. Tosin niihinkin on luvattu kunnon lääkkeet. Elämä on lopultakin pienissä asioissa. Muistan kun minulla oli koira, niin monesti makasin sen vieressä, kun se nukkui, ja yritin pistää mieleen, kuinka hyvältä se tuntui ja miltä tuntui käteen sen turkin karheus. Pieniä merkityksellisiä hetkiä.

        Ymmärrän.


      • Näinseasiaon
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Voit uskoa vapaasti noin. Minä en samaan kykene.

        Asiasta on varmaankin turha alkaa väittelemään enempiä, mutta haluan ystävällisesti kuitenkin huomauttaa että "kykeneminen" on vääräö sana, sillä siitä ei ole kysymys. Rima on niin alhaalla ettei kenelläkään uskominen siitä jää kiinni. Eräs mies Raamatussa sai Jeesukselta hyvän vastauksen kun hän oli juuri parahtanut:

        "Minä uskon, auta minun epäuskoani"

        Jos tahdot olla itsellesi ihan rehellinen, syys lienee enemmänkin siinä ettet TAHDO uskoa. Missään koko Raamatussa ei opeteta että Jumala mittaa uskon määrää. Siinä kisassa meistä yksikään ei pärjäisi.

        Mutta kyse on siitä MIHIN uskotaan. Ei se ihmistä auta jos hän uskoo että tekemällä hyviä tekoja tulee autuaaksi. Tämä on yleinen erhe.


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Asiasta on varmaankin turha alkaa väittelemään enempiä, mutta haluan ystävällisesti kuitenkin huomauttaa että "kykeneminen" on vääräö sana, sillä siitä ei ole kysymys. Rima on niin alhaalla ettei kenelläkään uskominen siitä jää kiinni. Eräs mies Raamatussa sai Jeesukselta hyvän vastauksen kun hän oli juuri parahtanut:

        "Minä uskon, auta minun epäuskoani"

        Jos tahdot olla itsellesi ihan rehellinen, syys lienee enemmänkin siinä ettet TAHDO uskoa. Missään koko Raamatussa ei opeteta että Jumala mittaa uskon määrää. Siinä kisassa meistä yksikään ei pärjäisi.

        Mutta kyse on siitä MIHIN uskotaan. Ei se ihmistä auta jos hän uskoo että tekemällä hyviä tekoja tulee autuaaksi. Tämä on yleinen erhe.

        En kykene uskjomaan asioihin, jotka ovat liian epärealistisia.


      • Eenokki12
        valoasokeille kirjoitti:

        Niinpä, eikä varsinkaan ateistisiin sekopäämieletlmiin, kuinka kaikki poksahti noin vain edellinenkin polveutuu talitintistä, ainakin niin on lennokaat ajatelmat poloosella.

        Sydämen usko on kuule kaukana uskonnon harjoittamisesta, viisastuit nyt taa shimpun verran kun heti aamusta väänsit itsesi ylös ja heti tulit foorumia tukimaan.

        Kuusenjuuret ja eerika harjoittavat homokirkon uskoa joka ei pelasta. Totta on että usko ei ole mitään harjoittelemista vaan monesti epäonnistumista, tuskaa ja hikeä. Ainakin tuska seuraa kirkkoon kuuluvia luopioita.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe