Golden Globe Race ja merivirrat VMG laskuissa

Rannikolla

Rannikkopurjehtijana näillä kotivesillä ja nykyaikaisella mittaristolla VMG esiin saaminen on helppoa, mutta miten nämä GGR kisailijat tuon asian hoitavat?

50

1401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fhg370

      Tuskin ovat nämä nykyajan ”tietokoneet” siellä sallittuja. Eikös niiden pitäisi selvitä 60-luvun laitteilla.

    • Vatunpöllö

      Oli varmaan oman aiheen paikka

    • Terhi475

      Eikös tuo VMG voida laskea aivan perinteisellä virtakolmiolla. Tosin minä en tiedä siitä kuin teorian - navigointitunnilla istuessa.

      • Ykmc

        Ei varmaankaan voi, kun VMG-laskuissa pitäisi tietää lisäksi veneen purjehdusvauhti eri tuulensuuntiin, eri tuulennopruksissq.

        Kai sen virtakonponentinkin voi laskuihinsa sitten jotenkin lisätä.


      • Järvipurjehtija
        Ykmc kirjoitti:

        Ei varmaankaan voi, kun VMG-laskuissa pitäisi tietää lisäksi veneen purjehdusvauhti eri tuulensuuntiin, eri tuulennopruksissq.

        Kai sen virtakonponentinkin voi laskuihinsa sitten jotenkin lisätä.

        Virtakomponentin saa kohtuu tarkasti almanakasta. Varmaan almanakat on sallittuja, koska 60-luvullakin niitä oli. Mutta ei se paljon auta, kun tuulen tietoja ei kuitenkaan saa niin tarkasti, tuskin riittävn tarkat tuulimittarit ovat sallittuja? Tkautuvasti VMG:n saa sitten laskettua, jos sijainnin saa riittävän tarkasti määriteltyä.


      • Joakim1
        Ykmc kirjoitti:

        Ei varmaankaan voi, kun VMG-laskuissa pitäisi tietää lisäksi veneen purjehdusvauhti eri tuulensuuntiin, eri tuulennopruksissq.

        Kai sen virtakonponentinkin voi laskuihinsa sitten jotenkin lisätä.

        Kyllähän veneen purjehdusvauhti eri tuulensuunnissa ja -nopeuksissa on hyvin tunnettu. Helppohan noille on polaarit tehdä VPP-ohjelmalla. Jos ei saa paperisina ottaa mukaan, voihan ne painaa mieleensä.

        Mihin sitä VMG:tä sitten tuolla tarvitaan? Reitityksen avuksi? Aika vaikea sitä reititystä on kuitenkin tehdä, kun säätiedot on puheena kuultuja eikä grib-tiedostoja.

        VMG:llä tarkoitetaan yleensä nopeutta suoraan vasta- tai myötätuuleen veden suhteen. VMC on sitten nopeus kohti merkkiä pohjan suhteen.


      • tehdään.maissa
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllähän veneen purjehdusvauhti eri tuulensuunnissa ja -nopeuksissa on hyvin tunnettu. Helppohan noille on polaarit tehdä VPP-ohjelmalla. Jos ei saa paperisina ottaa mukaan, voihan ne painaa mieleensä.

        Mihin sitä VMG:tä sitten tuolla tarvitaan? Reitityksen avuksi? Aika vaikea sitä reititystä on kuitenkin tehdä, kun säätiedot on puheena kuultuja eikä grib-tiedostoja.

        VMG:llä tarkoitetaan yleensä nopeutta suoraan vasta- tai myötätuuleen veden suhteen. VMC on sitten nopeus kohti merkkiä pohjan suhteen.

        Grib-filet saadaan maihin ja niiden perusteella annettua riittävät ohjeet radioitse. VMG jää maissa tehtävän prosessoinnin huoleksi.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Kyllähän veneen purjehdusvauhti eri tuulensuunnissa ja -nopeuksissa on hyvin tunnettu. Helppohan noille on polaarit tehdä VPP-ohjelmalla. Jos ei saa paperisina ottaa mukaan, voihan ne painaa mieleensä.

        Mihin sitä VMG:tä sitten tuolla tarvitaan? Reitityksen avuksi? Aika vaikea sitä reititystä on kuitenkin tehdä, kun säätiedot on puheena kuultuja eikä grib-tiedostoja.

        VMG:llä tarkoitetaan yleensä nopeutta suoraan vasta- tai myötätuuleen veden suhteen. VMC on sitten nopeus kohti merkkiä pohjan suhteen.

        Avaa vähän käsitettä VPP-ohjelma, ja miten se helpotttaa polaarien muodostamista. Kun kerran yritin konstruoida erään kilpaveneen polaarikäyrästön, luovutin, koska mittausdata oli aivan liian epäluotettavaa. Tuulimittarin AWA riippuu kallistumasta, TWA on erittäin kohinainen ja vääristynytkin, eikä sortoakaan saa mistään. GPS-sijainti on vähän mitä sattuu, joten siitä johdetut arvot ei kelpaa oikein mihinkään.


      • Joakim1
        Enevpk1 kirjoitti:

        Avaa vähän käsitettä VPP-ohjelma, ja miten se helpotttaa polaarien muodostamista. Kun kerran yritin konstruoida erään kilpaveneen polaarikäyrästön, luovutin, koska mittausdata oli aivan liian epäluotettavaa. Tuulimittarin AWA riippuu kallistumasta, TWA on erittäin kohinainen ja vääristynytkin, eikä sortoakaan saa mistään. GPS-sijainti on vähän mitä sattuu, joten siitä johdetut arvot ei kelpaa oikein mihinkään.

        Jos englanti taipuu, tässä on selostettu mistä on kysymys: https://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_prediction_program

        Ohjelmia saa ostaa, mutta helpointa lienee käyttää ORC tasoitussysteemiä, joka perustuu VPP-ohjelmaan. Tässä on Tapion Gaian sisarveneen mittakirja, josta selviää nopeudet eri tuulen nopeuksilla ja suunnilla: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/46127.pdf

        Tuo olisi tietysti pitänyt muokata vastaamaan Tapion purjeita ja uppoumaa sekä miehistöpainoa. Sen voi tehdä ORC Sailor Servicessä, jossa voi poimia minkä veneen tahansa ja muokata sen tietoja vastaamaan omaansa. Testimittakirjan saa laskettua tuolla 10 €/kpl. http://www.orc.org/index.asp?id=1

        Paremmissa mittareissa AWA ja TWA:ta korjataan kallistuman, tuulen kiertymän jne. mukaan. GGR:ssä mittareita ei edes ole.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Jos englanti taipuu, tässä on selostettu mistä on kysymys: https://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_prediction_program

        Ohjelmia saa ostaa, mutta helpointa lienee käyttää ORC tasoitussysteemiä, joka perustuu VPP-ohjelmaan. Tässä on Tapion Gaian sisarveneen mittakirja, josta selviää nopeudet eri tuulen nopeuksilla ja suunnilla: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/46127.pdf

        Tuo olisi tietysti pitänyt muokata vastaamaan Tapion purjeita ja uppoumaa sekä miehistöpainoa. Sen voi tehdä ORC Sailor Servicessä, jossa voi poimia minkä veneen tahansa ja muokata sen tietoja vastaamaan omaansa. Testimittakirjan saa laskettua tuolla 10 €/kpl. http://www.orc.org/index.asp?id=1

        Paremmissa mittareissa AWA ja TWA:ta korjataan kallistuman, tuulen kiertymän jne. mukaan. GGR:ssä mittareita ei edes ole.

        Kiitän tyhjentävästä vastauksesta! (Omat suoritusdataan perustuvat polaarikäppyräni ei liity mitenkään GGR keskusteluun, joten en jatka siitä aiheesta)


      • Polaarit
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos englanti taipuu, tässä on selostettu mistä on kysymys: https://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_prediction_program

        Ohjelmia saa ostaa, mutta helpointa lienee käyttää ORC tasoitussysteemiä, joka perustuu VPP-ohjelmaan. Tässä on Tapion Gaian sisarveneen mittakirja, josta selviää nopeudet eri tuulen nopeuksilla ja suunnilla: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/46127.pdf

        Tuo olisi tietysti pitänyt muokata vastaamaan Tapion purjeita ja uppoumaa sekä miehistöpainoa. Sen voi tehdä ORC Sailor Servicessä, jossa voi poimia minkä veneen tahansa ja muokata sen tietoja vastaamaan omaansa. Testimittakirjan saa laskettua tuolla 10 €/kpl. http://www.orc.org/index.asp?id=1

        Paremmissa mittareissa AWA ja TWA:ta korjataan kallistuman, tuulen kiertymän jne. mukaan. GGR:ssä mittareita ei edes ole.

        Miten tuolta Joakim saa esille mittakirjat, joissa on myös polaarit? Minä löydän vain tuollaisia, joissa ei ole polaareja, esim. http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/101120.pdf Tunnukset minulla on ja niillä olen kirjautunut sisään.


      • Joakim1
        Polaarit kirjoitti:

        Miten tuolta Joakim saa esille mittakirjat, joissa on myös polaarit? Minä löydän vain tuollaisia, joissa ei ole polaareja, esim. http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/101120.pdf Tunnukset minulla on ja niillä olen kirjautunut sisään.

        Tuo on ORC Club -mittakirja, jossa polaarit ovat vain lisäsivulla, jota ei tuolla ole. ORCi-mittakirjoissa polaarit ovat ensimmäisellä sivulla. Polaarit saa hiukan vaikeammassa muodossa RMS-tiedostosta myös Club-mittakirjoille: http://orc.org/index.asp?id=44

        Joku on tehnyt varmaankin noita käyttävän sivuston, josta voi katsoa eri veneiden polaareja: http://jieter.github.io/orc-data/site/
        Mutta ei tuolla näytä olevan läheskään kaikkia veneitä.


      • Polaarit
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuo on ORC Club -mittakirja, jossa polaarit ovat vain lisäsivulla, jota ei tuolla ole. ORCi-mittakirjoissa polaarit ovat ensimmäisellä sivulla. Polaarit saa hiukan vaikeammassa muodossa RMS-tiedostosta myös Club-mittakirjoille: http://orc.org/index.asp?id=44

        Joku on tehnyt varmaankin noita käyttävän sivuston, josta voi katsoa eri veneiden polaareja: http://jieter.github.io/orc-data/site/
        Mutta ei tuolla näytä olevan läheskään kaikkia veneitä.

        CSV:stä ne sai Exceliin aika helposti. Kiitos!


    • KapStadt

      Katselin merivirtakarttaa etelä-afrikan kohdalta ja panin merkille, että Agulhasvirta tai paremminkin pieni osa siitä taipuu jonkin verran Kapinniemestä länteen päin.
      Miten tämä Agulhasvirta ja siellä länsipuolella oleva Benguelanvirta vaikuttavat näiden GGR kilpailijoiden reitin valintaan?

      • seppomartti

        Ainakin Slatsin arvio meni pieleen, samoin jkv vähemmän McGuckin, ajoivat vastavirtaan ja heikkoon tuuleen. Jäivät parisataa mailia lisää Van den Heedestä. Etelämpää olisi luultavasti selvinnyt nopeammin. Arvaan, että Tapio yrittää etelän kautta


    • Pavariantti
    • Pallon_kiertäjät

      Kävin katsomassa GGR :n sivuja. Kun ei nuo Lontoon ja Pariisin murteet ole oikein hallinnassa, niin jäi hieman epäselväksi tuo kohta, missä sanotaan että vain 10 venettä olisi enää kisassa jäljellä.
      Kertokaahan paremmin tietävät mikä siellä on tilanne.

      • Misse__

        Loic Lepage joutuu tekemään pysähdyksen Kap kaupunkiin, vesitilanne liian heikko ja lisäksi haluaa tsekata takilan kunnon pysähdyksen aikana.


    • Uth799

      Kuinka kilpailussa sitten käy, jos pysähtyy satamassa?

      • seppomartti

        Poistuu Golden Globe kilpailusta mutta voi purjehtia mukana Chichester - luokassa.


      • vasta.alkumatka

        Jokaisella satamaan poikkeamisella on varmasti painavat syynsä. Kilpailun rankin osa on vasta alkamassa. Jos takila on joi nyt pettämässä, vesi vähissä tai tuuliperäsin rikki, onko kilpailun jatkaminen enää muuta kuin tarpeetonta riskin ottoa? Varmasti on unohtumaton elämän kokemus, jos pystyy yksin purjehtimaan maapallon ympäri vaikka olisikin hengissä selviämisen takia poikennut satamaan ja siirtynyt sen jälkeen Chichester-luokkaan. "Risk taking is lack of competence" on vanha kokeneiden valtameripurjehtijoiden motto.
        Kilpailua tällä hetkellä ylivoimaisesti johtava VDH on porukan vanhin ja yksinpurjehduksissa kokenein. Hän testasi venettään kovissa tuulissa ennen kisaa ja lyhensi Rustler 35:nsa mastoa 1.5 m kisaa varten, valitsi luotettavaksi kokemansa tuuliperäsimen jne.


    • RoaringFourties

      Luin tänään eräästä julkaisusta, että T. Lehtinen on sivuuttanut etelä-afrikan kärjen. Radioamatöörit ovat hänen kanssaan yhteydessä ja kehottavat sähkön säästöön.
      Akkujännite on kuullemma nousut 12,2 V :n. Sitten siellä oli maininta, että jännite pitäisi saada nousemaan 13,8 V, mikä ilmeisesti on toimittajan väärinymmärrys.
      Jutun mukaan ongelmana on iskukuumennetun maidon umpeen menevä käyttöaika. T.Lehtinen ei ilmeisesti ollut tyytyväinen saamiinsa vastauksiin maidon turvallisesta käytöstä.
      Hän on jutun mukaan valinnut reitin etelämpää kuin kukaan muu, joten luulisi siellä matkan joutuvan.

      • GGRtracker

      • Fifkfkfkffk
        GGRtracker kirjoitti:

        Katselepa GGR:n tracker-sivuilta ennenkuin päättelet ja kirjoittelet kilpailijoiden reiteistä. Tietosi taitavat perustua HS:n lehtiuutisiin?
        https://goldengloberace.com/livetracker/

        Kyllä trackerinkin mukaan Lehtinen on sivuuttanut Etelä-Afrikan kärjen.

        Hyvin taitaa sujua, kun maidon päiväyksistä puhutaan ja uutisoidaan.


      • Joakim1
        Fifkfkfkffk kirjoitti:

        Kyllä trackerinkin mukaan Lehtinen on sivuuttanut Etelä-Afrikan kärjen.

        Hyvin taitaa sujua, kun maidon päiväyksistä puhutaan ja uutisoidaan.

        Tai huonosti, kun ei juuri kilpailusijoituksista puhuta. Kärki on kohta 3000 mpk edellä, vaikka sekään ei ole purjehtinut kuin 10 000 mpk. Seuraava sijakin on melkein 1000 mpk päässä, mutta viimeinen sija vain 500 mpk päässä. Vauhti siis on ollut huonoa ja varmasti aivan muuta kuin Tapion tavoite.

        Suhalin virtuaalivene on sentään kaukana takana. Mitenköhän muut 1968 veneet? Suhalihan ei tainut olla kärkiveneitä, vaan ainoa maalin asti tullut.


      • Tapioseilaa
        Joakim1 kirjoitti:

        Tai huonosti, kun ei juuri kilpailusijoituksista puhuta. Kärki on kohta 3000 mpk edellä, vaikka sekään ei ole purjehtinut kuin 10 000 mpk. Seuraava sijakin on melkein 1000 mpk päässä, mutta viimeinen sija vain 500 mpk päässä. Vauhti siis on ollut huonoa ja varmasti aivan muuta kuin Tapion tavoite.

        Suhalin virtuaalivene on sentään kaukana takana. Mitenköhän muut 1968 veneet? Suhalihan ei tainut olla kärkiveneitä, vaan ainoa maalin asti tullut.

        Joakim!´1 ... Nyt negatiivisuudessasi syyllistyt (taas) väärään tietoon.

        Jos katsot livetrackeriä, niin Tapio on tosiaan muutama päivä sitten käynyt etelämpänä kuin kukaan muu kilpailija siihen mennessä. Minulla ei ole ihan tarkkaa koordinaattia, mutta hän on ollut suurin piirtein 41ast15 min. Tuon jälkeen Tapio kääntyi lähes suoraan pohjoiseen ja sitten koilliseen ja on nyt samoilla jäljillä kuin Susie.

        Tällä hetkellä Istvan on melkein yhtä etelässä kuin Tapio muutama päivä sitten. Mutta väite siitä, että Tapio on käynyt eniten etelässä, pitää paikkansa.

        Miksi koko ajan mollaat ja vääristelet Tapiota? Kärki eli Van Heede on alle 2000 MPK:n päässä ja pääryhmä 800 MPK:n päässä.

        Tapion purjehtimisessa ei ole vikaa. Sähköongelmien vuoksi hän joutui muutamaksi päiväksi seisahtumaan ja menetti hyvät tuulet ja joutui pläkään. Tapio oli ennen sitä jo parhaimmillaan kolmantena. Ilman ongelmia Tapio olisi jossakin Ukun lähellä.

        Joakim! - faktaa peliin - ei negatiivista tunnetta!


      • Joakim1
        Tapioseilaa kirjoitti:

        Joakim!´1 ... Nyt negatiivisuudessasi syyllistyt (taas) väärään tietoon.

        Jos katsot livetrackeriä, niin Tapio on tosiaan muutama päivä sitten käynyt etelämpänä kuin kukaan muu kilpailija siihen mennessä. Minulla ei ole ihan tarkkaa koordinaattia, mutta hän on ollut suurin piirtein 41ast15 min. Tuon jälkeen Tapio kääntyi lähes suoraan pohjoiseen ja sitten koilliseen ja on nyt samoilla jäljillä kuin Susie.

        Tällä hetkellä Istvan on melkein yhtä etelässä kuin Tapio muutama päivä sitten. Mutta väite siitä, että Tapio on käynyt eniten etelässä, pitää paikkansa.

        Miksi koko ajan mollaat ja vääristelet Tapiota? Kärki eli Van Heede on alle 2000 MPK:n päässä ja pääryhmä 800 MPK:n päässä.

        Tapion purjehtimisessa ei ole vikaa. Sähköongelmien vuoksi hän joutui muutamaksi päiväksi seisahtumaan ja menetti hyvät tuulet ja joutui pläkään. Tapio oli ennen sitä jo parhaimmillaan kolmantena. Ilman ongelmia Tapio olisi jossakin Ukun lähellä.

        Joakim! - faktaa peliin - ei negatiivista tunnetta!

        En ole kirjoittanut sanaakaan Tapion reittivalinnasta tai etelämpänä olosta.

        Kärjellä on etäisyyttä maaliin 15913 mpk Tapiolla 18565 eli Tapion on 2652 mpk jäljessä ja jää kokoajan lisää. Ehkä "kohta 3000 mpk" oli hiukan liikaa pyöristetty? 6. sijalla oleva Susie on 17744 mpk päässä maalista eli 821 mpk edellä. Ehkä siinäkin oli liikaa pyöristystä kun sanoin "melkein 1000 mpk edellä"?

        Purjehdittu matka kertoo vain sen kuinka pitkän trackin on saanut aikaiseksi. Vaikkapa 4. oleva Tomy on purjehtinut melkein yhtä pitkän matkan kuin VDH ja yli 2000 mpk enemmän kuin Tapio, mutta on silti yli 1200 mpk VDH:n perässä ja "vain" 1354 mpk Tapion edellä.

        VDH on siis purjehtinut selvästi muita suoraviivaisemmin maalia kohti ja Tomy taas lähes yhtä kovaa, mutta huonompiin suuntiin.

        Eroa kärkeen on tullut jatkuvasti heti lähdöstä alkaen ja tyypillinen sijoitus on ollut tuolla nykyisen sijan paikkeilla. Tapio oli tosiaan Ukun edellä kaksi kuukautta sitten, mutta Susie on tainut olla melkein koko matkan edellä.

        Kai niillä muillakin on ongelmia ollut? Tapiollahan ei edes kai ole ollut mitään suurempaa itse purjehtimiseen liittyvää ongelmaa. Vaikkapa Are keskeytti mastonmenetykseen reilusti Tapion edeltä,.


      • vahva.johto
        Joakim1 kirjoitti:

        En ole kirjoittanut sanaakaan Tapion reittivalinnasta tai etelämpänä olosta.

        Kärjellä on etäisyyttä maaliin 15913 mpk Tapiolla 18565 eli Tapion on 2652 mpk jäljessä ja jää kokoajan lisää. Ehkä "kohta 3000 mpk" oli hiukan liikaa pyöristetty? 6. sijalla oleva Susie on 17744 mpk päässä maalista eli 821 mpk edellä. Ehkä siinäkin oli liikaa pyöristystä kun sanoin "melkein 1000 mpk edellä"?

        Purjehdittu matka kertoo vain sen kuinka pitkän trackin on saanut aikaiseksi. Vaikkapa 4. oleva Tomy on purjehtinut melkein yhtä pitkän matkan kuin VDH ja yli 2000 mpk enemmän kuin Tapio, mutta on silti yli 1200 mpk VDH:n perässä ja "vain" 1354 mpk Tapion edellä.

        VDH on siis purjehtinut selvästi muita suoraviivaisemmin maalia kohti ja Tomy taas lähes yhtä kovaa, mutta huonompiin suuntiin.

        Eroa kärkeen on tullut jatkuvasti heti lähdöstä alkaen ja tyypillinen sijoitus on ollut tuolla nykyisen sijan paikkeilla. Tapio oli tosiaan Ukun edellä kaksi kuukautta sitten, mutta Susie on tainut olla melkein koko matkan edellä.

        Kai niillä muillakin on ongelmia ollut? Tapiollahan ei edes kai ole ollut mitään suurempaa itse purjehtimiseen liittyvää ongelmaa. Vaikkapa Are keskeytti mastonmenetykseen reilusti Tapion edeltä,.

        VDH kasvattaa jatkuvasti kaulaansa muihin. Ja VDH:n track on muihin verrattuna erittäin suoraa. Täytynee tapahtua jotain varsin yllättävää, jotta VDH:n johto sulaisi pois, eivätkä hänen kohdallaan varusteongelmat kuulosta todennäköisiltä. Mutta perässä voi tapahtua vaikka mitä, tuskin läheskään kaikki edes perille pääsevät.


      • Joakim1
        vahva.johto kirjoitti:

        VDH kasvattaa jatkuvasti kaulaansa muihin. Ja VDH:n track on muihin verrattuna erittäin suoraa. Täytynee tapahtua jotain varsin yllättävää, jotta VDH:n johto sulaisi pois, eivätkä hänen kohdallaan varusteongelmat kuulosta todennäköisiltä. Mutta perässä voi tapahtua vaikka mitä, tuskin läheskään kaikki edes perille pääsevät.

        8/18 eli 44% on jo keskeyttänyt tai siirtynyt Chichester-luokkaan, jossa näyttää olevan vain yksi juuri siirtynyt. Matkasta on taitettu n. 1/3 ja pahin lienee vasta kelien puolesta edessä. Tuleeko maaliin 3-6 venettä? Vai vain 1-2?

        Kai se VDH:nkin vene hajoaa tai ainakin voi hajota kun ympäri menee aallon heittämänä. Ehkä hänellä kuintekin on yli 50% mahdollisuus päästä maaliin?

        Ihan kelpo sijoille voi siis Tapiokin vielä päästä, mutta ei vaikuta todennäköiseltä, että hän ohittaisi edelläolevia ilman heille tulevia suuria ongelmia.


      • Jurristikko
        Joakim1 kirjoitti:

        En ole kirjoittanut sanaakaan Tapion reittivalinnasta tai etelämpänä olosta.

        Kärjellä on etäisyyttä maaliin 15913 mpk Tapiolla 18565 eli Tapion on 2652 mpk jäljessä ja jää kokoajan lisää. Ehkä "kohta 3000 mpk" oli hiukan liikaa pyöristetty? 6. sijalla oleva Susie on 17744 mpk päässä maalista eli 821 mpk edellä. Ehkä siinäkin oli liikaa pyöristystä kun sanoin "melkein 1000 mpk edellä"?

        Purjehdittu matka kertoo vain sen kuinka pitkän trackin on saanut aikaiseksi. Vaikkapa 4. oleva Tomy on purjehtinut melkein yhtä pitkän matkan kuin VDH ja yli 2000 mpk enemmän kuin Tapio, mutta on silti yli 1200 mpk VDH:n perässä ja "vain" 1354 mpk Tapion edellä.

        VDH on siis purjehtinut selvästi muita suoraviivaisemmin maalia kohti ja Tomy taas lähes yhtä kovaa, mutta huonompiin suuntiin.

        Eroa kärkeen on tullut jatkuvasti heti lähdöstä alkaen ja tyypillinen sijoitus on ollut tuolla nykyisen sijan paikkeilla. Tapio oli tosiaan Ukun edellä kaksi kuukautta sitten, mutta Susie on tainut olla melkein koko matkan edellä.

        Kai niillä muillakin on ongelmia ollut? Tapiollahan ei edes kai ole ollut mitään suurempaa itse purjehtimiseen liittyvää ongelmaa. Vaikkapa Are keskeytti mastonmenetykseen reilusti Tapion edeltä,.

        Joakim kirjoitti:
        "Kärjellä on etäisyyttä maaliin 15913 mpk Tapiolla 18565 eli Tapion on 2652 mpk jäljessä ja jää kokoajan lisää. Ehkä "kohta 3000 mpk" oli hiukan liikaa pyöristetty? 6. sijalla oleva Susie on 17744 mpk päässä maalista eli 821 mpk edellä."
        Alkaa vähän epäilyttää nuo laifträkkerin lukemat. 24h purjehdusmatkan ovat jo jättäneet pois, oli niin perssiistä sen lukemat. Mutta heittää vieläkin ja rutosti!
        Esim. aamutuimaan Tapio oli 7. ja kuutisenkymmentä mailia Istvania edellä. Nyt 4 tuntia edellisestä Istvan onki vetässyt yli 700 mailin keulan Tapioon.
        Ja jos träkkerikartan sijainnit ovat tosia, niin taulukon DTF mailit eivät voi olla. Pirruuttaan mittasin ruudulta käyttäen skaalana 1. ja 2. välimatkaa, joka pitäisi olla n. 1000 mailia. Sen perusteella Susie on 1000 mailia 2. sijasta ja Tapio/Istvan n. 250 mailia Susiesta.
        Osaselityksenä voi olla että DTF mittaa ensin matkan (tangentti) punaisena piirretylle optimireitille ja ynnää reitille siirtymän sekä siitä reittipisteestä jäljellä olevan matkan. Selittäisi Suzyn hyvät lukemat, koska hän on suunnilleen reittiviivan päällä.
        Tuhat mailia sinne tai tänne - eihän se köyhää kirpase :D


      • Joakim1
        Jurristikko kirjoitti:

        Joakim kirjoitti:
        "Kärjellä on etäisyyttä maaliin 15913 mpk Tapiolla 18565 eli Tapion on 2652 mpk jäljessä ja jää kokoajan lisää. Ehkä "kohta 3000 mpk" oli hiukan liikaa pyöristetty? 6. sijalla oleva Susie on 17744 mpk päässä maalista eli 821 mpk edellä."
        Alkaa vähän epäilyttää nuo laifträkkerin lukemat. 24h purjehdusmatkan ovat jo jättäneet pois, oli niin perssiistä sen lukemat. Mutta heittää vieläkin ja rutosti!
        Esim. aamutuimaan Tapio oli 7. ja kuutisenkymmentä mailia Istvania edellä. Nyt 4 tuntia edellisestä Istvan onki vetässyt yli 700 mailin keulan Tapioon.
        Ja jos träkkerikartan sijainnit ovat tosia, niin taulukon DTF mailit eivät voi olla. Pirruuttaan mittasin ruudulta käyttäen skaalana 1. ja 2. välimatkaa, joka pitäisi olla n. 1000 mailia. Sen perusteella Susie on 1000 mailia 2. sijasta ja Tapio/Istvan n. 250 mailia Susiesta.
        Osaselityksenä voi olla että DTF mittaa ensin matkan (tangentti) punaisena piirretylle optimireitille ja ynnää reitille siirtymän sekä siitä reittipisteestä jäljellä olevan matkan. Selittäisi Suzyn hyvät lukemat, koska hän on suunnilleen reittiviivan päällä.
        Tuhat mailia sinne tai tänne - eihän se köyhää kirpase :D

        Onpas surkea trackeri! Laiton muutamat koordinaatit kartalle ja mittasin. VDH on 2608 mpk Tapion edelle eli heidän osaltaan näyttää olevan oikein. Uku on 1071 mpk edellä eli heittoa tulee jo reilusti trackeristä laskettuun (1355 mpk). Susien kohdalla tapahtuu jotain todella erikoista. Kartalta mitattu ero on "vain" 254 mpk, mutta trackeristä laskettu on 823 mpk.

        No ei tuo muuta aiempaa kirjoitustani muuta kuin Susien osalta. Nyt trackerissä Istvan on tosin Susien ja Tapion välissä. Eli tiukkaa taistelua 7. sijasta ja 6. vielä kohtuu lähellä, mutta 5. jo todella kaukana.


      • ei.mikään.ole.varmaa
        Joakim1 kirjoitti:

        8/18 eli 44% on jo keskeyttänyt tai siirtynyt Chichester-luokkaan, jossa näyttää olevan vain yksi juuri siirtynyt. Matkasta on taitettu n. 1/3 ja pahin lienee vasta kelien puolesta edessä. Tuleeko maaliin 3-6 venettä? Vai vain 1-2?

        Kai se VDH:nkin vene hajoaa tai ainakin voi hajota kun ympäri menee aallon heittämänä. Ehkä hänellä kuintekin on yli 50% mahdollisuus päästä maaliin?

        Ihan kelpo sijoille voi siis Tapiokin vielä päästä, mutta ei vaikuta todennäköiseltä, että hän ohittaisi edelläolevia ilman heille tulevia suuria ongelmia.

        Ilman muuta myös epätodennäköisiä asioita tapahtuu. Noissa oloissa mikään ei ole varmaa, VDH:n vene vain on harvinaisen hyvin testattu etukäteen. Veneiden kaiken kestävyys on vähän samalainen juttu kuin vesitiiveys. Siitä joku Rolexia testannut sanoi, että "Nothing manmade is completely waterproof".


      • Huhhuhhuh

        Miten tuo uusavuttomuus on levinnyt jo keskustayksiöistä ihan avomerikilpapursiinkin kun ei osata perussähköasioita tai ymmärretä maidon päivämääräleimojen päälle?


      • Jurristikko
        Joakim1 kirjoitti:

        Onpas surkea trackeri! Laiton muutamat koordinaatit kartalle ja mittasin. VDH on 2608 mpk Tapion edelle eli heidän osaltaan näyttää olevan oikein. Uku on 1071 mpk edellä eli heittoa tulee jo reilusti trackeristä laskettuun (1355 mpk). Susien kohdalla tapahtuu jotain todella erikoista. Kartalta mitattu ero on "vain" 254 mpk, mutta trackeristä laskettu on 823 mpk.

        No ei tuo muuta aiempaa kirjoitustani muuta kuin Susien osalta. Nyt trackerissä Istvan on tosin Susien ja Tapion välissä. Eli tiukkaa taistelua 7. sijasta ja 6. vielä kohtuu lähellä, mutta 5. jo todella kaukana.

        Heh, heh... just nyt Tapiolla menee hyvin livetrakkerin perusteella. Sieltä kun katsoo "leaderboard" taulukon ja valitsee VMG kohdasta vaihtoehdon "recent" niin Tapio kärjessä, VMG 45,6 knots ja (Est) Finish time 30. syyskuuta
        :D


      • Pavariantti
        ei.mikään.ole.varmaa kirjoitti:

        Ilman muuta myös epätodennäköisiä asioita tapahtuu. Noissa oloissa mikään ei ole varmaa, VDH:n vene vain on harvinaisen hyvin testattu etukäteen. Veneiden kaiken kestävyys on vähän samalainen juttu kuin vesitiiveys. Siitä joku Rolexia testannut sanoi, että "Nothing manmade is completely waterproof".

        VDH: menestyksen selitykseksi kerrottiin jotenkin itsestään selvä asia: vene on hyvin testattu etukäteen.
        Tuolla toisessa ketjussa kerrottiin päinvastainen esimerkki (T.Lehtinen & Asteria)
        "Kun vene valmistuu korjaustelakalta viime hetkessä ja masto rikataan ensikertaa vasta Belgiaan laivauksen jälkeen, ei ole minkäänlainen yllätys, että palikoiden yhteensopivuus ei ole täydellinen.
        ...
        Niin takakaide kuin sähköjärjestelmätkin olisi ollut helppo modata ennen lähtöä, jos edes hiukan olisi ollut aikaa testipurjehduksiin."
        Sananlaskuksi sorvaten: "Niin makaa kuin petaa"


      • pitkistyy_mutkistuu
        Pavariantti kirjoitti:

        VDH: menestyksen selitykseksi kerrottiin jotenkin itsestään selvä asia: vene on hyvin testattu etukäteen.
        Tuolla toisessa ketjussa kerrottiin päinvastainen esimerkki (T.Lehtinen & Asteria)
        "Kun vene valmistuu korjaustelakalta viime hetkessä ja masto rikataan ensikertaa vasta Belgiaan laivauksen jälkeen, ei ole minkäänlainen yllätys, että palikoiden yhteensopivuus ei ole täydellinen.
        ...
        Niin takakaide kuin sähköjärjestelmätkin olisi ollut helppo modata ennen lähtöä, jos edes hiukan olisi ollut aikaa testipurjehduksiin."
        Sananlaskuksi sorvaten: "Niin makaa kuin petaa"

        Tässä vain Tapio joutuu makaamaan paljolti siten kuin toiset petaa. Vielä tammikuussa optimistisin arvio oli saada vene näytille messuilla. Uivaan olisi sentään ennättänyt. Runsas vuosi sitten kesällä vene uitettiin NFC:lle ja aikataulu oli silloin toinen.


      • Pavariantti
        pitkistyy_mutkistuu kirjoitti:

        Tässä vain Tapio joutuu makaamaan paljolti siten kuin toiset petaa. Vielä tammikuussa optimistisin arvio oli saada vene näytille messuilla. Uivaan olisi sentään ennättänyt. Runsas vuosi sitten kesällä vene uitettiin NFC:lle ja aikataulu oli silloin toinen.

        Yhtä hyvä projektinhallinta kuin Olkiluodossa :-/


      • Tapiionedell
        Joakim1 kirjoitti:

        En ole kirjoittanut sanaakaan Tapion reittivalinnasta tai etelämpänä olosta.

        Kärjellä on etäisyyttä maaliin 15913 mpk Tapiolla 18565 eli Tapion on 2652 mpk jäljessä ja jää kokoajan lisää. Ehkä "kohta 3000 mpk" oli hiukan liikaa pyöristetty? 6. sijalla oleva Susie on 17744 mpk päässä maalista eli 821 mpk edellä. Ehkä siinäkin oli liikaa pyöristystä kun sanoin "melkein 1000 mpk edellä"?

        Purjehdittu matka kertoo vain sen kuinka pitkän trackin on saanut aikaiseksi. Vaikkapa 4. oleva Tomy on purjehtinut melkein yhtä pitkän matkan kuin VDH ja yli 2000 mpk enemmän kuin Tapio, mutta on silti yli 1200 mpk VDH:n perässä ja "vain" 1354 mpk Tapion edellä.

        VDH on siis purjehtinut selvästi muita suoraviivaisemmin maalia kohti ja Tomy taas lähes yhtä kovaa, mutta huonompiin suuntiin.

        Eroa kärkeen on tullut jatkuvasti heti lähdöstä alkaen ja tyypillinen sijoitus on ollut tuolla nykyisen sijan paikkeilla. Tapio oli tosiaan Ukun edellä kaksi kuukautta sitten, mutta Susie on tainut olla melkein koko matkan edellä.

        Kai niillä muillakin on ongelmia ollut? Tapiollahan ei edes kai ole ollut mitään suurempaa itse purjehtimiseen liittyvää ongelmaa. Vaikkapa Are keskeytti mastonmenetykseen reilusti Tapion edeltä,.

        Joakim1 ..

        Et taida ollakaan purjehtija? Oletko koskaan edes käynyt purjeveneessä?

        Livetrackerin antamat jäljellä on - tiedot eivät todellakaan pidä paikkaansa.

        Maaantietellinen positio eli paikka ilmoitetaan longitudeina ja latitudeina. Jos lasket Tapion latitudeista ja longitudeista matkan Susie Goodallii tai Van Den Heedeen, niin huomaat että VDH:n on matkaa aika tasan 2000 mpk ja Susieen 200. Myös kilpailun johto on ilmoittanut että trackerin matkatiedot eivät pidä paikkaansa. Tapiolle trackeri antaa noin 600 mpk liian huonon tuloksen.

        Jos haluat tarkastaa tämän, voin antaa sinulle osoitteen jossa Excelilläsi voit laskea todelliset matkat.


      • Joakim1
        Tapiionedell kirjoitti:

        Joakim1 ..

        Et taida ollakaan purjehtija? Oletko koskaan edes käynyt purjeveneessä?

        Livetrackerin antamat jäljellä on - tiedot eivät todellakaan pidä paikkaansa.

        Maaantietellinen positio eli paikka ilmoitetaan longitudeina ja latitudeina. Jos lasket Tapion latitudeista ja longitudeista matkan Susie Goodallii tai Van Den Heedeen, niin huomaat että VDH:n on matkaa aika tasan 2000 mpk ja Susieen 200. Myös kilpailun johto on ilmoittanut että trackerin matkatiedot eivät pidä paikkaansa. Tapiolle trackeri antaa noin 600 mpk liian huonon tuloksen.

        Jos haluat tarkastaa tämän, voin antaa sinulle osoitteen jossa Excelilläsi voit laskea todelliset matkat.

        Jos viitsit lukea, tuolla ylempänä olen mitannut eilisistä koordinaateista, että Tapio on VDH:ta 2608 mpk jäljessä. Tuo on suoralla viivalla. Isoympyrällä eroksi saa 2562 mpk, mutta silloin mennään reilusti kielletylle alueelle. Matka Susieen oli eilen 254 mpk.

        Mistä keksit vain 2000 mpk eron? Ihan ilma Exceliäkin saa kutakuinkin päässälaskulla, että 57 asteen ero vastaa 40 asteen piirillä n. 2600 mpk. Vai ilmoittaako trackeri sijainnitkin väärin?

        Sori, en ole ollut niin kiinnostunut, että lukisin tiedotteita. Oletin eilen aamulla trackerin antavan oikeaa tietoa.


      • helppo.arvostella
        Pavariantti kirjoitti:

        Yhtä hyvä projektinhallinta kuin Olkiluodossa :-/

        Voisitko kuvitella taloudellisilla kysymyksillä olleen vaikutusta? Lähtö oli joulukuun alkuun saakka vielä auki odotellessa päätöksiä sponsorineuvotteluista. Siihen saakka mentiin omin varoin. Ja pääsponsorihan tuli mukaan vasta pari päivää ennen lähtöä.


      • Pavariantti
        helppo.arvostella kirjoitti:

        Voisitko kuvitella taloudellisilla kysymyksillä olleen vaikutusta? Lähtö oli joulukuun alkuun saakka vielä auki odotellessa päätöksiä sponsorineuvotteluista. Siihen saakka mentiin omin varoin. Ja pääsponsorihan tuli mukaan vasta pari päivää ennen lähtöä.

        No voi hyvänen aika. Muutaman projektin vetäneenä tuo vaikuttaa ns. katastrofihankkeelta. Päärahoitus pari päivää ennen lähtöä.
        Kaluston kunnostus - eiku uudelleen rakennus, epärealistisella aikataululla.
        Sitähän en tiedä että kuinka pätevä oli sen tehnyt firma, tai että miksi se oli valittu. Tiedän kuitenkin että yritys oli merkitty kaupparekisteriin maaliskuussa 2017.
        Paljon on sellaista mitä emme tiedä. Emme tiedä miksi takastaagi siirtyi taaksepäin (vai siirtyikö?), emme tiedä miksi kokematon yritys oli valittu rakentamaan vene uudestaan, emme tiedä muutakaan projektinhallinnasta (rahoitus, aikataulut, sopimukset).
        Sen vuoksi voi syntyä paljon savua ilman tulta - mutta aika paljon em. hötkyilystä näkyvää seurausta olemme saaneet seurata.
        Ei hyvä taustatahoille (BRC, Kamu ym.) mutta tosi paha Tapiolle jonka pitää ratkoa huonon suunnittelun, huonon varustelun ja sen asennuksen sekä epäonnistuneiden varustevalintojen seurauksia. Siellä ihan yksin, etelämerellä.
        Vaikkakin taustajoukot antavat tukeaan radioamatöörien avulla, niin eipä käy kateeksi. Huonosti hoidettu projekti, sen perusteella mitä nyt olemme saaneet kuulla!


      • säästö

        Viivytellyt pääsponsori tuli mukaan sitten kun kaikki oli jo maksettu omilla rahoilla ja ostettu halvinta ja hutiloitu, eli ei menestystä eikä sitten hyötyä sille pääsponsorillekaan.


      • toimiva.tracker
        Joakim1 kirjoitti:

        Onpas surkea trackeri! Laiton muutamat koordinaatit kartalle ja mittasin. VDH on 2608 mpk Tapion edelle eli heidän osaltaan näyttää olevan oikein. Uku on 1071 mpk edellä eli heittoa tulee jo reilusti trackeristä laskettuun (1355 mpk). Susien kohdalla tapahtuu jotain todella erikoista. Kartalta mitattu ero on "vain" 254 mpk, mutta trackeristä laskettu on 823 mpk.

        No ei tuo muuta aiempaa kirjoitustani muuta kuin Susien osalta. Nyt trackerissä Istvan on tosin Susien ja Tapion välissä. Eli tiukkaa taistelua 7. sijasta ja 6. vielä kohtuu lähellä, mutta 5. jo todella kaukana.

        Minusta trackeri ei ole surkea. Trackerissähän on valikko, josta klikkaamalla saa helposti kahden veneen välisen etäisyyden. Esim Susien ja Tapion välinen etäisyys taisi tänään olla 188 mpk.
        Don MacIntyre kommentoi kisatapahtumia viikottain ja on myös opastanut livetrackerin käyttöä. Näin veneiden välisiä etäisyyksiä voi mitata trackeristä:
        https://www.youtube.com/watch?v=fkFhgaPTnl0


      • Joakim1
        toimiva.tracker kirjoitti:

        Minusta trackeri ei ole surkea. Trackerissähän on valikko, josta klikkaamalla saa helposti kahden veneen välisen etäisyyden. Esim Susien ja Tapion välinen etäisyys taisi tänään olla 188 mpk.
        Don MacIntyre kommentoi kisatapahtumia viikottain ja on myös opastanut livetrackerin käyttöä. Näin veneiden välisiä etäisyyksiä voi mitata trackeristä:
        https://www.youtube.com/watch?v=fkFhgaPTnl0

        Yellow Brick ei ole surkea trackeri tosiaan, mutta jotain on pahasti pielessä, kun leaderboard näyttää mitä sattuu ja samoin veneiden kohdalta aukeavat tiedot. Lisäksi noita tietoja ei voi edes kelata taaksepäin eli vedettäessä aikajanaa taaksepäin ei saa näkyviin sen hetken tietoja leaderboardissa ja venettä osoittamalla aukevissa ikkunoissa. Varmaankin jotain on pahasti pielessä ko. kisan asetuksissa trackerissä.


      • aika.on.hyvä
        Pavariantti kirjoitti:

        No voi hyvänen aika. Muutaman projektin vetäneenä tuo vaikuttaa ns. katastrofihankkeelta. Päärahoitus pari päivää ennen lähtöä.
        Kaluston kunnostus - eiku uudelleen rakennus, epärealistisella aikataululla.
        Sitähän en tiedä että kuinka pätevä oli sen tehnyt firma, tai että miksi se oli valittu. Tiedän kuitenkin että yritys oli merkitty kaupparekisteriin maaliskuussa 2017.
        Paljon on sellaista mitä emme tiedä. Emme tiedä miksi takastaagi siirtyi taaksepäin (vai siirtyikö?), emme tiedä miksi kokematon yritys oli valittu rakentamaan vene uudestaan, emme tiedä muutakaan projektinhallinnasta (rahoitus, aikataulut, sopimukset).
        Sen vuoksi voi syntyä paljon savua ilman tulta - mutta aika paljon em. hötkyilystä näkyvää seurausta olemme saaneet seurata.
        Ei hyvä taustatahoille (BRC, Kamu ym.) mutta tosi paha Tapiolle jonka pitää ratkoa huonon suunnittelun, huonon varustelun ja sen asennuksen sekä epäonnistuneiden varustevalintojen seurauksia. Siellä ihan yksin, etelämerellä.
        Vaikkakin taustajoukot antavat tukeaan radioamatöörien avulla, niin eipä käy kateeksi. Huonosti hoidettu projekti, sen perusteella mitä nyt olemme saaneet kuulla!

        Projektia vähän lähempää seuranneena en tunnista noita ajatuksia. Ja jos ei taustoja, niin yritysten kuin itse projektinkaan tunne, kannattaako niitä alkaa spekuloimaan?

        Noin vuosi sitten oli jo nähtävissä, että kiire vielä tulee ja näkemyshän vain vahvistui, kun tehtävää paljastui lisää matkan varrella , eikä toisaalta sponsoreita saatu sitoutettua. Aikaa kuli vähintään yhtä paljon sponsorihankintaan kuin veneprojektin hoitamiseenkin. Kaiken taustalla on kuitenkin Tapion elämänikäinen haave tehdä tuo purjehdus, eikä se ole tähän saakka vaarantunut. Vene ja mies ovat edelleen täysin kunnossa. Se, mikä on kärsinyt, on kilpailullinen aspekti, joka kyllä on Tapiolla ollut mukaan lähtiessä vahva. Kilpailun lähtöpäivä on ollut tiedossa jo useamman vuoden. Oliko joku syy jättää lähtemättä?


      • alapää

        "Pääsponsorille" saisi lähettää noottia


    • seppomartti

      Kaikkien eteneminen on kohtalaisen hidasta, Tapionkin. On selvää, että Tapion kannattaa pysyä etelässä mikäli haluaa parantaa sijoituksia. Venevauhtia hän ei pysty lisäämään niin paljoa, että tilanne muuttuisi

    • nouseenousee

      Erikoista luovutusmentaliteettia palstalla, pavariantit ym. Selkeää oli alunperin, ettei tämä helppo keikka ole. Kilpailusta on vasta menty vasta kolmannes (sallinette karkean pyöristyksen), vielä ehtii tapahtua ja asetelmat muuttua. Tapiolla on systeemit aika ehjinä, sijoituksenkin puolesta kaikki on mahdollista.

    • tyhmä_kysymys

      Miksei noissa veneissä käytetä potkuriakseligeneraattoreita, vaan kaikilla näyttää olevan erillinen peräpeiligenu? Käsittääkseni, kun kiinteä potkuri on oltava, niin miksi sen vastusta ei käytetä hyväksi vaan roikotetaan perässä ylimääräistä jarrua, joka vieläpä on aika vikaherkkäkin ja hankala korjattava.

      • seppomartti

        Kiinteän potkurin pyörittäminen on valtava vastus verrattuna hydrogeneraattoriin. Kiinteän kaksilapaisen voi tietenkin kääntään peräsimen aukkoon edullisempaan asentoon ellei ole lataustarvetta. Hydron voi kipata helposti ylös kun akuissa on virtaa. Hybridimoottori akseliin kytkettynä, mikä lataisi ja toimisi myös sähköpropulsiona, ei varmaan ole sallittu koska 1968 ei sellaisia ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      309
      10087
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2291
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2084
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1904
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1848
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1796
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1368
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1292
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1266
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      54
      1263
    Aihe