Lukkopolkimet kengillä

miten

Jonkin aikaa on mietityttänyt kommentit :hanki nyt ainakin lukkopolkimet, joten arvelin sellaisten tarkoittavan remmeillä kenkiin kiinnitettävää mallia.

Tutustuttuani lukkopolkimiin internetin ihmeellisessä maailmassa aloinkin hahmottamaan että nykyaikaiset lukkopolkimet ovatkin jotain ihan muuta. Hämmentää myös valikoiman kirjavuus.

Erinäisten pähkäilyjen jälkeen päädyin ajattelemaan että Shimano PD on jotain ainutlaatuista. Että jos hankkisi Shimano PD - M 530 - lukkopolkimet ja niihin Shimano SH-ME3 kengät.

Yhdistelmä tulisi Helkama S2 - hybridiin. Ajan pitkiä lenkkejä soralla ja asfaltilla. Kengät on näin ollen polkemista varten, ei kävelyä.

Ajatuksia, kommentteja, käyttökokemuksia?

21

1811

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OivallistaAsiaa

      Pystyssä poljettavassa pyörässä lukoista on vain vähän iloa. Enemmän iloa lukoista saa jos keskittyy pyörittämään polkimia kyykyssä ajettavassa pyörässä.

      Aloittajalle hyviä osia olisivat:
      1. sm-sh56 multirelease lukko-osat. Kun laitat nämä ja säädät polkimet löysälle niin jalat lähtee lukoista irti ihan vaan vetäsemällä napakasti tiukassa tilanteessa. Olen säästänyt yhden kaatumisen tällä.
      2.pd-324 kaksipuoleiset polkimet. Näillä polkimilla voi käyttää ajokenkiä lukoilla. Voit siis vetää lukkopolkimilla lenkkiä ja käydä normaaleilla kengilla asioimassa. On minusta toimivat polkimet.
      3. Kengän suojat. Saa veivattua lukoilla kylmemmälläkin ilmalla, koska nilkat/jalat kylmettyy helposti.

      • miten

        Joo. Ajatuksia herättävää. Olen ajatellut että kaksipuolinen poljin toimii paremmin. Että ei tarvitse hakea sitä puolta johon iskee pyöräilykengät kiinni. Tosin en tiedä kun ei ole kokemusta. Voi olla että kyykkypyörässä noista lukkopolkimista saa enemmän irti, itse taas ajattelen että niistä olisi hyötyä ennen kaikkea kovissa ylämäkirypistyksissä, vaikka melko pystyssä mennäänkin.


      • OivallistaAsiaa

        Jos pyörään laittaa tollaset pelkästään pyöräilykengillä ajettavat polkimet, niin se tekee pyörästä lenkkipyörän :) Anna mennä vaan :)

        Pääasia on että itse tykkää.

        Sitten voi ostaa vaikka torista käytettynä esim. vanhan siistin oivan ja käyttää sitä normaaleilla polkimilla tai talvella tms :)


    • ontullutjoliikaakuolemia

      Liikennevaloissa pysähteleminen ja nappuloita painellessa tuollaiset polkimet aika käyttökeltottomia, suorastaan hengenvaarallisiakin:

      Kun jos pyöräirijä horjahtaa tuollaisilla polkimilla suojatiellä = on kuin jalankulkija silloin, joiden päåälle ei saisi suojateillä ajella autoilla.

      Yleensäkin poliisi tulee heti tutkimaan suojatieturmia; autoilijalla on ollut liian suuri tilannenopeus, ei ole pystynyt havainnoimaan liikennemerkkejä lainkaan.

      • Pomppukeppi

        "Liikennevaloissa pysähteleminen ja nappuloita painellessa tuollaiset polkimet aika käyttökeltottomia, suorastaan hengenvaarallisiakin:"

        Jaa, miksiköhän? Kyllä ne jalat lähtevät niistä polkimista irti. Ei ole vaikeaa.


    • Alkup_maanti

      Heh, itselleni joaikinen pyöräily kerta on urheilusuoritus. Urheilusuoritusta taasen ei pysty polkupyörällä tekemään hybridillä, lue leikkifillari. Lihaksistoa sekä kestävyyttäsi treenaavaan urheiluun pyöräilyn osaalueella tarvitset laadukkaan maantiepyörän sekä kunnolliset varusteet ajoon ja pyörän kunnossapitoon. Lue laatimani ohjeet aikaisemmista kommenteistani juurikin oikean pyörän ja varusteiden hankintaan, jotka pitävät ajovaruste osiossa sisällään myöskin ajokengät ja urheilupolkimet.

      • miten

        Kyllä tuollaisella Helkamalla eteenpäin pääsee ja liukkaasti. Tänään ostinkin kassillisen ajovarusteita ja mielestäni edulliseen hintaan. Kävin niitä myös heti kokeilemassa vesisateessa ja kyllä oli mukavaa pyöräillä hyvillä varusteilla. Hankin pitkät kompressiosukat, Pearl Izumi Escape quest bib shortsit, Roswheel vedenpitävän ajotakin, Jupiterin ajohanskat. Lisäksi aikaisemmin hankkimani Lidlin pitkähihaisen urheilupuseron änkesin olkaimien alle. Kaikki tämä hintaan 136 euroa.

        Varsinkin vaippahousut ovat aivan loistavat. Nyt kun on lukkopolkimet niin olen alkanut käyttämään myös parikymmentä vuotta sitten hankkimaani ruotsalaista pottaa päässä. Vauhti hirvittää sen verran. Niin ne vaipat suojaavat takapuolta tehokkaasti ja kikkeliä, lisäksi soveltuvat näämäsestikin hyvin myös pystypyöräilyyn. Ilmiselvästi ehkäisevät myös peräpukamia. Myös shortsit istuvat kuin toinen iho ja puristavat sopivasti reisistä. Niin olkaimet ovat istuvat ja mukavat. Sateessakaan shortsit eivät imaisseet vettä vaan pysyivät kuivina. Kompressiosukat ovat lämpimät ja puristavat hyvästi pohkeita. Ajotakki on turhan umpinainen mutta Lidlin pusero siirtää tehokkaasti hien iholta pois. Ajohanskat ovat hyvät ja ehkäisevät hyvin tärinää ja käsien puutumista.

        Kyllä velogimies asiaa puhui kun kehotti hankkimaan ainakin housut. Tosi on myös että jos muuten on lämmintä päällä niin shortseja voi hyvin käyttää viileämmälläkin ilmalla. Jalat ne on jotka työtä tekevät.


    • oikeetaReeniä

      Vanha teräspyörä ja lantakärry persiisiin, jo tuloo harjootusta

    • näin_täällä

      Flättipolkimet, alle 100km:n ja 30km/h:n lenkit riittää mulle. Jos ajaisin jotain audaxeja saattaisin harkita lukkopolkimia, ehkä rasitus jakaantuisi tasaisemmin ja jaksaisi paremmin pitkiä matkoja, tiedä häntä.
      Tavallinen pyöräilijä ei tarvitse lukkopolkimia, kilpapyöräilijät ovat oma lukunsa.
      Pyöräilykengät ovat yleensä kovapohjaisia ja lipsuvat siten ilman lukkoja. Tästä hätäisimmät vetävät johtopäätöksen ettei ilman lukkoja polkemisesta tule mitään. Paras kenkä flättipolkimille on pehmeäpohjainen tavallinen lenkkari, se uppoaa polkiesa polkimeen ja lipsumisesta ei ole pelkoa seisaaltaan mäkiä runtatessakaan. Niillä sujuu tietysti kävelykin. Eikä tule niitä noloja pyllähdyksiä mitä lukoilla kun kenkä ei irtoa polkimesta.

      • OivallistaAsiaa

        Flätit on ihan hyvät pehmeäpohjaisten kenkien kanssa.

        Motocrossissa viilataan jalkatapin kulmat teräviksi ja vaihdetaan parin sadan tunnin jälkeen kun ovat kuluneet liikaa. Tällä haetaan pitoa jalkatapille.

        Onkos kukaan viilannut fillarin polkimia terävämmäksi, että löytyy paremmin pitoa polkimien ja kengän välillä?


      • valmiinakin
        OivallistaAsiaa kirjoitti:

        Flätit on ihan hyvät pehmeäpohjaisten kenkien kanssa.

        Motocrossissa viilataan jalkatapin kulmat teräviksi ja vaihdetaan parin sadan tunnin jälkeen kun ovat kuluneet liikaa. Tällä haetaan pitoa jalkatapille.

        Onkos kukaan viilannut fillarin polkimia terävämmäksi, että löytyy paremmin pitoa polkimien ja kengän välillä?

        "Onkos kukaan viilannut fillarin polkimia terävämmäksi, että löytyy paremmin pitoa polkimien ja kengän välillä?"

        Todennäköistä on niin että joku on niin joskus tehnyt, mutta myös valmiina saa etenkin BMX- ja alamäkikäyttöön tarkoitettuja polkimia, joissa on jonkinlaiset piikintapaiset pidon lisäämiseksi.


      • Pomppukeppi
        valmiinakin kirjoitti:

        "Onkos kukaan viilannut fillarin polkimia terävämmäksi, että löytyy paremmin pitoa polkimien ja kengän välillä?"

        Todennäköistä on niin että joku on niin joskus tehnyt, mutta myös valmiina saa etenkin BMX- ja alamäkikäyttöön tarkoitettuja polkimia, joissa on jonkinlaiset piikintapaiset pidon lisäämiseksi.

        "Todennäköistä on niin että joku on niin joskus tehnyt, mutta myös valmiina saa etenkin BMX- ja alamäkikäyttöön tarkoitettuja polkimia, joissa on jonkinlaiset piikintapaiset pidon lisäämiseksi."

        Nuo antavat paljon pitoa lisää. Huono puoli arkikäytössä on se että kun kerran iskee säärensä siihen piikikkääseen polkimeen kunnolla niin sen kyllä muistaa hetken. Nuo polkimet ovatkin parhaimmillaan lajeissa joissa käytetään jonkinlaisia suojia.


    • miten

      Niin juu. Päätin sitten tilata ja tilasinkin tuollaiset vehkeet Bikesteristä Saksasta. Hintaa kertyi 111.90. Pitäisi saapua viimeistään maanantaina.

      Kiitos kommenteista. Kun olen sotkenut niillä ensimmäisen lenkin niin tulen sitten kehumaan niitä tai vaihtoehtoisesti haukkumaan maanrakoon.

    • neverpro

      Minulla fillarissani sellaiset nuo pedaalit,että vain yhdellä puolella lukot,,tavallisilla kengillä kun lähtee,niin itsestään pyörähtävät "oikeinpäin"
      Vaikka olenkin vain laiska kuntoilija,lukkopolkimet ovat etu kun oikeasti "pyörittää" kampia.

      • Pomppukeppi

        Minusta iso etu on jo se että lukkojen kanssa jalka on aina millilleen samassa paikassa poljinta ja aina samassa asennossa. On paljon helpompi oppia hyvä polkemistekniikka kun liikerata on täsmälleen samanlainen kerta kerran jälkeen.


      • näin_näkisin

        Polvetkin saa rikki kun jauhaa milliileen samaa liikerataa. Ilman lukkoja tulee luonnollista variaatiota = polvet kiittää.


      • Pomppukeppi
        näin_näkisin kirjoitti:

        Polvetkin saa rikki kun jauhaa milliileen samaa liikerataa. Ilman lukkoja tulee luonnollista variaatiota = polvet kiittää.

        "Polvetkin saa rikki kun jauhaa milliileen samaa liikerataa. Ilman lukkoja tulee luonnollista variaatiota = polvet kiittää."

        Jos se liikerata on oikea ja omalle anatomialle luonnollinen niin ei se mitään rikki laita, päinvastoin. Mieti että ammattilaiset ajavat jotain 20.000 km vuodessa ja vuosi toisensa perään. Ja nimenomaan niin että heidän kenkänsä on säädetty polkimille millilleen samalla tavalla aina.


    • miten

      PostNord ylitti itsensä ja paketti oli tänään jo aamutuimaan lähikaupassa. Ei pöllömpi suoritus, kolmessa päivässä Saksasta Suomeen.

      Täpinöissäni avasin paketin ja siellä ne olivat omissa lootissaan. Shimano PD-M 530 - lukkopolkimet ja Shimano sh-me3 - kengät. Ensimmäinen havainto oli että polkimet oli hyvässä varastorasvassa yltäpäältä. Hieno homma, ajattelin, eipähän tarvitse lisätä rasvaa kierteisiin. Mukana klossit ruuveineen. Kenkälaatikosta löytyi hyvän näköiset kengät.

      Sitten askartelemaan paskartelemaan. Kuin Toukopouko. Koska olen vähän yksinkertainen kesti tovi ennen kuin ymmärsin kengän kiristysremmin toimintalogiikan. Että ylhäältä nostetaan vipusta niin remmiä voi työntää kireemmälle, ja kun painaa vipusen alapuolella olevaa namiskaa remmi vapautuu. Tosin naksuu se remmi sisään ihan työntämälläkin.

      Klossien kolme liikkuvaa osaa oli ensin hankala rasti, ja ensin yritin työntää klossia ruuveineen kenkien pohjareikiin kuin tanskalainen- pallon i loran - Palle Ramstedt - pannakakkashowssa. Lopulta ymmärsin että jossain täytyy olla vastakappaleet kengän sisään mihin ruuvata klossin. Löytyihän sellaiset metallikappaleet kenkälaatikon pohjalta. Sitten katselemaan netistä löytyykö asettamisohjeita. Löytyihän sieltä vallan mainio kuvitettu iiseebloggaa - sivusto jossa oli sangen seikkaperäisesti ohjeistettu asia, jotta tyhmempikin ymmärtää. Sitten katselemaan videota polkimien asentamisesta ja siinä ohjeisti ansiokkaasti velogi- mies. Noissa Helkaman polkimissa on vain pultti avaimelle joten juuri hankkimani 15 - millin avain tuli heti tarpeeseen. Shimanoissa sen sijaan on pultin lisäksi kuuden millin kuusioavainreikä, joten pyörittely kävi joutuisaan. Sitten vielä hento kiristys viisitoistamillisellä ja polkimet on asennettu.

      Sitten satula ylös, ja nyt vasta hokasin senkin asian että satula pysyy kyllä määrämitassaan jos ensin kiristääpi sen pikavivun ollessa auki kuristajan kireälle takaruuvista. Sitten vaan survotaan pikalukko tiukasti kiinni ja nyt pysyy. Sitten paanalle. Ensimmäinen havainto on että kenkiä saa lyödä polkimiin enemmän kuin kerran ennen kuin tarraa kiinni. Sitten kun loksahtaa niin pysyy kuin täi tervassa. Harjoittelin irrottamista muutaman kerran, kiertämällä nilkkaa lievästi sivuittain ja hyvin irtosi. Kun runnoin menemään ensimmäisiä kilometrejä huomasin että iiseebloggaajan ohjeet olivat varsin oikeat. Kun klossi on keskellä ja sojottaa kengän kiertosuuntaan on jalan asento silloin suora ja hyvä. Heti huomasin myös että lukkopolkimista on selvästi hyötyä kiertonopeuden pitämisessä mahdollisimman optimaalisena.

      Rankoissa ylämäissä lukkopolkimet ovat selvästi elementissään. Sen lisäksi että voi runnoa voimalla polkimia, koko satakiloisen äijän voimalla alaspäin, voi samanaikaisesti antaa vauhtia vetämällä toista poljinta ylöspäin. Samoin huomasin pian että myös polkimien työntäminen onnistuu hyvin. Lukkopolkimet ei laukea kovassakaan rytkytyksessä. Repertuaari on siis paljon monipuolisempi kuin normaalipolkimissa. Ei tarvitse pelätä että jalkapohja lipsuu milloinkaan, lisäksi kenkien kova pohja siirtää reisien jerkun suoraan menovoimaksi. Kuitenkin klossit antaa pienen mutta tarpeellisen sivuttaisliikemahdollisuuden laukeamatta.

      Laukeamisesta puhheenollen, vaikka kuinka tolkutin itselleni nilkkojen kiertoliikkeen tarpeellisuudesta lukkojen avaamiseksi, niin niinhän siinä taas kävi. Ensimmäisen juomatauon koittaessa, vauhdin ollessa jo pysähtymäisillään, huomasin että jalkapohjani on kuin liimaantunut polkimiin. Viime tingassa älysin tehdä tarvittavan liikkeen ja sain koipeni survaista maahan ennen kaatumista. Sen jälkeen muistin kyllä irrottaa molemmat jalat polkimista hyvissä ajoin ennen pysähdystä.

      49- kilometrin sotkemisen aikana huomasin lukkopolkimista olevan sitä enemmän hyötyä mitä väsyneemmäksi polkija tulee. Vein itseni vasiten monesti niin sanotulle epämukavuusalueelle, ja siinä survomisessa on lukkopolkimista eittämättä hyötyä. Teinhän uuden reittiennätyksenkin. Kaksi tuntia viisitoista minuuttia. Mielestäni ihan hyvin viisitoistakiloisella Helkama S2 - hybridillä, mäkisellä sekamaastolla, kahdella juomatauolla ja satakiloisella ruoholla. Google mapista katsomani reitin pyöräily ajan alitin kahdellakymmenellä minuutilla. Voisinko peräti sanoa :20 alle paarin.

      Voin näin ollen suositella lukkopolkimia jokaiselle joka tykkää ottaa itsestään mittaa, pyörään katsomatta, ja varsinkin jos haluaa mennä useammin sinne epämukavuusalueelle. Erittäin suositeltavaa. Kyllä kelpoo.

      Yksi juttu on vielä mainintaa vailla. Sinne kengänpohjiin jää vastakappalelevyn ruuvi reikien ympärille pieni kohouma. Sitä varten on pakkauksessa ohut paperinen muotoon leikattu lappu jonka päälle lätkästään paperitarra. Asetettuani pohjalliset paikoilleen epäilin että mahtaako moiset paperit estää kulmien tekemästä merkintöjään pohjallisiin. Lenkin jälkeen huomasin että, ainakin vielä, tarra on pysynyt paikoillaan ja tehnyt tehtävänsä.

      • miten

        Kun alkuun päästiin niin vielä huomio Shimano kenkien koosta. Minullahan on kotimaisen äijän, kotimaisissa kengissä, neljänkymmenenkuuden koon kavio. Tietäen itämaisten koot, kengät on valmistettu Kamboodiassa (polkimet Malesiassa), niin tilasin vasiten kenkäkooksi 48. Epäilin toki onko siinäkään tarpeeksi, mutta suureksi hämmästyksekseni ne on kuin valettu kaviooni. Juuri oikea koko. Olisikin suotavaa että sekaannusten vältyämiseksi kenkien koot merkittäisiin ainoastaan centti kokoina. Senttimetreissä ilmaistu koko on aina oikea.


    • miten

      Katseltuani videon miehestä joka niin helposti naksautti tuon lukkopolkimen lukkoon tulin ajatelleeksi suuressa viisaudessani että jos vain säädän polkimien jousia niin pääsen samoihin kevyisiin nakustteloihin tuon sedän kanssa.

      Ei muuta kun pyöräilykengät käteen ja liiteriin. Huomasin että tehdasasetukset oli milliä vaille niin kireät kuin mahdollista. Koska olen vähän yksinkertainen ajattelin että kun takimmaista lukkoa löysää ja etummaisen pitää ennallaan niin hyvää tulee. Aikani ähellettyäni hokasin että eihän niissä polkimissa mitään etu ja takapuolta ole. Kun polkimet pyörähtää ympäri muuttuu etupuoli takapuoleksi ja päinvastoin.

      Joka tapauksessa huomasin kaiken vaivannäön turhaksi noitten klossien kohdalla. Tehdaskireys on oikeastaan ainoa oikea. Vähänkin plussaa siihen niin kenkä tipahtelloo kyydistä. Vakaa ja kireä sen olla pitää. Taitaa tuon sedän naksuttelutasolle pääseminenkin olla vain harjoituskerroista kiinni. Enemmän naksuttelua siis.

    • miten

      Sunnuntaipyöräilyä 59 kilometriä aikaan kaksi tuntia ja kolmekymmentä minuuttia. Kolmella juomatauolla. Ehkä ärsittyvävintä näissä syyskeleissä on jatkuva tuuli. Silloin kun se on myötäinen niin mikäs siinä, mutta kun bofoorit lyö vastaan niin sotkeminen uhkaa muuttua punnertamiseksi.

      Punnertamisesta puhheenollen, niitä on hyvä harrastaa pyöräilijänkin. Tänäänkin minut pelasti rähmälleen menosta vain kädet kun tein äkkinäisen u käännöksen. Mitä oikein tapahtui? Olin jo hyvän matkaa sotkenut menemään hiekkatietä kun tuli olotila että olen hakoteillä. Siinä sitten katselin suu auki ympäristöä ja päätin tehdä äkkikäännöksen. Silloin se unohtui. Lukkopolkimet. Etupyörä luisti soralla ja paniikissa yritin kiskaista kengät polkimista. Väärin. Kuitenkin juuri ennen kaatumista vasen kenkä irtosi ja sain paiskattua kämmenet maahan. Polvet säästyi ja lonkat. Onneksi siinä kohtaa oli köyhän miehen asfalttia ja kämmenetkin säästyi ihottumalta.

      Näistä kengistä sen verran että ovat kyllä hyvät siinäkin mielessä että klosseja ympäröi kohollaan oleva muovi ja kumi, jolloin kengillä pystyy liukastumatta kävelemään jonkin matkaa jopa betonilla. Muutoin olisi kyllä hyvä hankkia sellaiset klossi suojat kävelyä varten.

      Nyt kahden pyöräilylenkin tuloksilla, lukkopolkimilla, voin todeta että niistä on ehdottomasti hyötyä monin tavoin. Eihän sitä muutoin tuollaisia aikoja repisikään, noilla kilometreillä. Lisäksi vaikka tottumattomalla ensimmäisen rypistyksen aikana tuli jonkinlainen suonenveto oikeaan nilkkaan aina taukopaikalla, joka tosin meni nopeasti ohi, niin nyt se kaikki oli poissa. Jalat kiittää. Ei ollenkaan niin väsyneet kuin ennen, lisäksi nilkat ei enää juurikaan rutise pyöriteltäessä, ja polvetkin on täysin kivuttomat. Jopa reisilihaksetkin tuntuvat paremmilta.

      Ei siis pahaa sanaa. Ainoastaan ennakointia täytyy vielä jonkun verran harjoitella, jotta lähtee selkäytimestä. Varaudu, ennakoi ja toimi. Lisäksi lukkopolkimet yllyttää sellaiseen itserääkkiin että meinaa vallan paino pudota. Nytkin enää 97 kiloa ruhossa painoa. Täytyykin käydä kaupassa ja ostaa pizzaa, pomppoloonii, jaatelo jaatelo. Perunalastujakin, jotta pääsee taas aikuisen miehen painoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe