Solipsismi

olenkosolipsisti

Kun katselee tämän maailman menoa, niin väkisinkin tulee mieleen kysymys: ovatko muut ihmiset pelkkiä automaatteja? Sen verran vähän on empatiaa tai järkeä toiminnassaan...

3

1027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heisielu

Minä ainakin olen tietoinen ihminen, vaikka toiminkin paljon automaatiolla.
      En keksi miten sen oman tietoisuuteni voisin sulle todistaa...

Monesti ne, joita on satutettu ja joihin sattuu, satuttavat muita ihmisiä.

• Itse en pidä itseäni niin viisaana ja älykkäänä, että olisin voinut kuvitella Leonardo da Vincin, Isaac Newtonin, Stephen Hawkingin ja Johanna Tukiaisen.

• kiikkustuolista

Solipsismissä maailmaa tarkastellaan äärimmäisen yleisellä tasolla. Solipsistista tulkintaa voisi verrata kaukaa tapahtuvaan muurahaisiin kohdistuvaan tarkkailuun. Kaukaa katsottuna kaikki muurahaiset näyttävät saman näköisiltä ja ne kaikki näyttävän myös käyttäytyvän samalla tavoin. Näyttää siis siltä, että kyse olisi yhdestä mielestä jakautuneena monen yksilön kesken. Ihmisten kohdalla tilanne saattaa näyttää melko samalta.

Solipsismin etuna näyttäisi olevan se, että se nostaa mieleen ja mieliin liittyvät käsitteelliset ongelmat selvästi esille. Emme aina tiedä, mitä omassa mielessämme saati toisten mielissä milloinkin liikkuu ja mitkä kaikki asiat niihin vaikuttavat Näissä kysymyksissä joudummekin usein turvautumaan ennakko asenteisiin, erilaisiin luuloihin ja epämääräisiin uskomuksiin. Tiedon lähteinä ne eivät ole kovinkaan vakuuttavia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe