Miten läpikotaisin tunnet autosi?

Entinen.TI-mies

Nuorena kun oli vanhempia autoja niin niitä korjaillessa niitä tuli myös korjaustöiden yhteydessä purettua sieltä täältä ja rakenteet siinä samalla tulivat tutuiksi.
Nyttemmin kun autot on uudempia ja parempikuntoisia ettei ole tarvinnut niitä itse korjailla saati purkaa niin on jäänyt jotenkin ohuempi, pinnallisempi tuntuma näihin.

Vähän kummallistakin ajatella että näinkin kallis esine kun on hallussa niin silti siinä on paljon paikkoja, vekottimia ja teknologiaa joita ei ole koskaan edes nähnyt kun ne on verhoilupaneelien takana piilossa.

Eli aika pintapuolisesti "tutuksi" jää nykyautot verrattuna niihin ensimmäisiin mitkä tunsi pintaa syvemmältäkin.

15

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse kerran vaihdoin omaan autooni sytytystulpat vanhasta muistista, olihan autolla jo ajettu 80 000 km. Pidin uusien tulppien hintaa kovana, ja kun katselin vanhoja, totesin niiden saaneen vähän maitokahvin väriä, mutta muutoin kuin uudet.

      Sitten huomasin katsoa huoltokirjaakin, mihin oli merkitty ensimmäinen sytytystulppien vaihto: 160 000 km.

      Ei siellä konehuoneessa ole enää juuri mitään tekemistäkään. Öljyt ja suotimet jos vaihtaa, niin siihen se jää omin avuin.

    • Aika erikoista tuo tulppien vaihtoväli. En tiennytkään, mutta olen jo vuosia ajellut dieseleillä. Joko moottorit tai tulpat ovat parantuneet, sillä aikaisemmin tulppia vaihdeltiin vuosittain.

      • Nykyiset sytytystulpat ovat jotain ihme superhyperturbo iridium-tulppia, jotka kestävät melkein moottorin eliniän, mutta ovat sen hintaisetkin.

        Niihin verrattuina vanhat tulpat eivät kelpaa kuin öljypropuiksi. ; )


      • klsdjdfsdskjklk
        Kollimaattori kirjoitti:

        Nykyiset sytytystulpat ovat jotain ihme superhyperturbo iridium-tulppia, jotka kestävät melkein moottorin eliniän, mutta ovat sen hintaisetkin.

        Niihin verrattuina vanhat tulpat eivät kelpaa kuin öljypropuiksi. ; )

        Lyijytön bensiini sekä polttoaineen suihkutukseen siirtyminen vähensi tulppien karstoittumista ja kulumista ja nuo nykyiset materiaalit siihen vielä lisäksi ovat mahdollistaneet sytytystulppien oleellisesti pidentyneet kestoiät.
        Toki jos moottori kuluttaa runsaasti öljyä niin tulpat karstoittuvat edelleen nopeasti ainakin puhdistuskuntoon. Karsta alkaa aiheuttaa sytytyshäiriöitä ja sitten palaa nykyauton kojetaulussa varoitusvaloja joulukuusena.


    • ajaja.eiroplaaja

      Mitä parempi auto, sitä vähemmän sen sisuskaluja tuntee.

      • dgfdgsg

        Mitä huonommin huoltaa, sitä vähemmän sen sisuskaluja tuntee.


      • remonttiroope
        dgfdgsg kirjoitti:

        Mitä huonommin huoltaa, sitä vähemmän sen sisuskaluja tuntee.

        Kuinkahan moni enää huoltaa autonsa itse? Joutuisi hankkimaan kaikenmaailman työkalut ja OBDt. Ei kyllä lyö leiville.
        Ehkä soveltuu vanhoilla autoilla ajaville, mutta uudemman kaluston jälleenmyyntiarvo romahtaa jos huoltokirjasta löytyy vain omistajan allekirjoitus.


      • sfjskjdfklkldkldj
        remonttiroope kirjoitti:

        Kuinkahan moni enää huoltaa autonsa itse? Joutuisi hankkimaan kaikenmaailman työkalut ja OBDt. Ei kyllä lyö leiville.
        Ehkä soveltuu vanhoilla autoilla ajaville, mutta uudemman kaluston jälleenmyyntiarvo romahtaa jos huoltokirjasta löytyy vain omistajan allekirjoitus.

        Öljynvaihto, tulppien vaihto, jne. perinteiset pienet huoltohommat onnistuvat samalla lailla nykyautoihinkin kuin ennenkin. OBD vikakoodinlukija tai langaton obd palikka ei enää mahdottomia maksane ja useimmilla lienee tänä päivänä läppäri muutenkin.
        Sähkövioissakin monesti vikana on vain hajonnut johto, se pitää vain löytää ensin. Korjaamot vaihtaa ensin summassa tuhansien eurojen boksin ja kun se ei toimi niin sitten vasta paneutuvat kunnolla vianetsintään ja löytävät sen hajonneen johdon, korjaavat sen mutta veloittavat silti sen boksinkin hinnan... ja todella kalliin tuntiveloituksen vianetsinnästä...


    • Fxbfiebr

      Mulla on Chevrolet Kalos, alle 100tkm ajettu ja hyvä. ( Vaihtaisin uuteen Teslaan, mutta kun tää on niin hyvä! Ja välirahastakin uupuu hiukan.)

      Vikakoodinlukija on helpottanut valtavasti vianetsintää! Ennenmuinoin kun autoissa ei vikamuistia ollut, oli vian löytäminen paljon työläämpää.
      Muuten kun tää on hyvin yksinkertainen perinteinen auto , niin kaikki huoltotoimet on helppo itse tehdä ja kohteet hyvin esillä. EI mitään muovipaneleita edessä!

    • 4324324

      Kyllä auto pitää tuntea sisältä ja osata korjata aivan kuin Kotiteatterilaitteet, kännykät ja muut kodinkoneet. on jokaisen miehen velvollisuus että juotin pysyy kädessä ja tuntee elektroniikkaa syvällisesti. Muistiskooppi on itsellä helpottanut kummasti vian etsintää.

      • oma.valinta

        Nojoo. Itse olen keskittynyt ajamaan autolla, en rassaamaan sitä. Nuorena joutui rassaamaan kun autot oli mitä oli ja rahaa ei ollut. Nyt on onneksi tilanne se että ei tarvitse enää omia käsiä liata.
        Itse tekemällä säästäisi rahaa, mutta onneksi ei ole pakko. Ei se kuitenkaan niin kivaa homma ole.


      • 4324324

        Juuri tätä tarkoitin tuolla sarkasmilla :-)

        Itse tekemällä ei oikeastaan säästä rahaa koska tekemällä työnsä paremmin ja välillä jopa uhraamalla omaa aikaa työasioihin ilman korvausta pääsee paremmille ansioille niin ettei tarvitse rassata... paitti jos kyseessä on harrasteauto, mikä onkin ihan eri juttu.

        Parempi nuorena lukea niit kirjoja ja viilata asennetta työntekoon niin ei tarvi liata käsiään myöhemmin.


      • 4324324 kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin tuolla sarkasmilla :-)

        Itse tekemällä ei oikeastaan säästä rahaa koska tekemällä työnsä paremmin ja välillä jopa uhraamalla omaa aikaa työasioihin ilman korvausta pääsee paremmille ansioille niin ettei tarvitse rassata... paitti jos kyseessä on harrasteauto, mikä onkin ihan eri juttu.

        Parempi nuorena lukea niit kirjoja ja viilata asennetta työntekoon niin ei tarvi liata käsiään myöhemmin.

        Tai sitten tulee tilanne et paremman palkan duunit alkaa tuntumaan naurettavilta paskanjauhannoilta kauluspaitoineen ja haluaa oikeasti tehdä käsillään jotain näkyvää tulosta. Saatanpa vielä lähteä lukemaan mekaanikoksi...


      • Entinen.TI-mies
        4324324 kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin tuolla sarkasmilla :-)

        Itse tekemällä ei oikeastaan säästä rahaa koska tekemällä työnsä paremmin ja välillä jopa uhraamalla omaa aikaa työasioihin ilman korvausta pääsee paremmille ansioille niin ettei tarvitse rassata... paitti jos kyseessä on harrasteauto, mikä onkin ihan eri juttu.

        Parempi nuorena lukea niit kirjoja ja viilata asennetta työntekoon niin ei tarvi liata käsiään myöhemmin.

        Tai sitten paremman palkan tuoman elintason mukana myös kustannukset ovat niin korkeita että joutuu kuitenkin tekemään itse jotain kun mitään ei jää säästöön...


    • Harrastamisen puolesta Audit ovat tulleet tekniikaltaan varsin tutuiksi. Eipä noihin uudempiin viitsinyt tehdä kuin jarruremppoja itse, öljynvaihdot helpompi teettää "hovikorjaajalla", jonne vanhat öljyt sai jätettyä ongelmitta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      76
      2894
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      2025
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1628
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      152
      1471
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      313
      1436
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1222
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1219
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1139
    9. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1123
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1067
    Aihe