Kesä- vai talviaika? Joko otit kantaa?

Tuolla voi äänestää:

https://kellojensiirto.otakantaa.fi/fi/osallistuminen/568/kysely/

Itse tietenkiin kannatin ainoaa järkevää vaihtoehtoa, siis pysyvää talviaikaa. Kaikki muutkin jotka ovat samaa mieltä vois käydä mielipiteensä ilmaisemassa. Kesäaikavajakkien ei tarvitse tehdä mitään. 1 päivä näyttää vielä olevan äänestysaikaa.

67

603

Vastaukset 67

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos linkistä. Minä kannatin Keski-Euroopan aikaa eli jos he siirtyisivät pysyvästi talviaikaan niin saisi aina nukkua tunnin pitempään. Tai oikeastaan menisin silloin yliopistolle ilmeisesti kello 7. Jos Keski-Euroopassa päätettäisiin siirtyä kesäaikaan niin meillä olisi aina Suomen oikea aika. Ajatteleeko joku samalla tavalla tai joku täysi eri mieltä?

• Hyvät perustelut sulla

Keski-Euroopan aika (UTC 1)
        Keski-Euroopan kesäaika (UTC 2)
        Meillä:
        Itä-Euroopan aika (UTC 2)
        Itä-Euroopan kesäaika (UTC 3)

eli kun UTC on 6:00 niin:

Keski-Euroopassa talviaikana kello on 7:00 ja kesäaikana 8:00
        Meillä talviaikana kello on 8:00 ja kesäaikana 9:00

Joo, sopii mullekin vaikka olis keski-euroopan talviaika mutta jos meillä tulis tuon meidän talviajan mukaan niin sekin olisi jo riittävä kun jos keski-eurooppa siirtyy kesäaikaan ollaan aina samassa ajassa jos menevät talviakaan ei ole kuin tunnin ero siinä kuitenkaan eikä tulisi Moskovan aikaankaan kuin tunnin ero toiseen suuntaan.

• Termit tuolla on jo vedätystä. Eihän ole ikinä ollut edes olemassa mitään talviaikaa. On normaaliaika ja kesäaika.

Itse kyselyyn tietty ehdotin kompromissiratkaisua, jossa Suomi voisi siirtyä Keskiajalle.

• n49

Kyllä vain ...Suomi voisi siirtyä Keskiajalle tai Keskivaloisalleajalle, jolloin illat ovat pidempään valoisia

• pitkätukka-68
        n49 kirjoitti:

Kyllä vain ...Suomi voisi siirtyä Keskiajalle tai Keskivaloisalleajalle, jolloin illat ovat pidempään valoisia

Toi oiskin hyvä idea: siirretään kesäksi almanakkaa muutama sata vuotta taaksepäin. Keskiaika kesäksi!

• äänestäjä

Äänestin jatkoajalle siirtymistä.

• Tuhansia kuolee vuosittain luonnonvastaisen valoisan tavoittelun takia:

https://www.iltalehti.fi/terveys/2012032715378399_tr.shtml

eikä ne valotunnit yhtään vähene normaaliajassakaan, sellainen joka haluaa valosta nauttia voi sitten vaan nousta ylös aikaisemmin ja mennä aikaisemmin nukkumaan.

• Harmaaritari kirjoitti:

Tuhansia kuolee vuosittain luonnonvastaisen valoisan tavoittelun takia:

https://www.iltalehti.fi/terveys/2012032715378399_tr.shtml

eikä ne valotunnit yhtään vähene normaaliajassakaan, sellainen joka haluaa valosta nauttia voi sitten vaan nousta ylös aikaisemmin ja mennä aikaisemmin nukkumaan.

Tossa pjhuttiin vaan kellojen siirtelystä millä on noi seuraukset.
        ”jonka syynä on kellojen siirtämisen aiheuttama stressi”

• valtakunta kirjoitti:

Tossa pjhuttiin vaan kellojen siirtelystä millä on noi seuraukset.
        ”jonka syynä on kellojen siirtämisen aiheuttama stressi”

Ei tule pelkästään siitä. Jos sulla ei selkeästi haittaa kesäaika ole onnellinen, olet varmaan vähemmistössä. Mulla ainakin luonnollinen rytmi häiriintyy täysin kesäajasta, sisäinen normikello menee niin että kesäaikana klo. 01:00 - 10:00 paras nukkuma-aika.

Ei tule pelkästään siitä. Jos sulla ei selkeästi haittaa kesäaika ole onnellinen, olet varmaan vähemmistössä. Mulla ainakin luonnollinen rytmi häiriintyy täysin kesäajasta, sisäinen normikello menee niin että kesäaikana klo. 01:00 - 10:00 paras nukkuma-aika.

https://yle.fi/uutiset/3-8734514

Tässä kerrotaan pimein aika mikä tekee masennusta ja sit kun pitäisi vielä kelloja siirtää sit se on kuolleisuuden piikki. Valoisuus on paras lääke.

• Minä puolestaan kannatan valoisia aamuja enemmän kuin iltoja. Aamulla kivempi lähteä liikkeelle talviajassa tai Keski-Euroopan ajassa kuin nykyisessä kesäajassa. Minusta Suomen pitäisi liike-elämän kannalta siirtyä Keski-Euroopan aikaan. Taidan äänestää uudelleen yliopistolta ensiviikolla ja kannattaa talviaikaa. MItä aikaa sinä äänestit linkistä?

En tiedä miksi sinun kellosi olisi noita ihmisiä tärkeämpi.

• valtakunta kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-8734514

Tässä kerrotaan pimein aika mikä tekee masennusta ja sit kun pitäisi vielä kelloja siirtää sit se on kuolleisuuden piikki. Valoisuus on paras lääke.

No nyt kun otit puheeksi niin niinpä onkin, norjassa asiaa on tutkittu ja kaamosmasennuskin katosi:

https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/suomen_pitaisi_vaihtaa_aikavyohyketta

"Luonnollinen koe jo käynnissä

Luonnollinen koe toisella aikavyöhykkeellä elämisestä on ollut käynnissä jo pitkään Pohjois-Norjassa. Sikäläiset ihmiset elävät samoilla pituuspiireillä kuin suomalaiset, mutta he noudattavat Keski-Euroopan aikaa. Luonnonvalo vaihtelee siellä samaan tahtiin kuin Suomessa, kello käy eri tahtiin. Kun pohjoisnorjalaiset heräsivät tänään askareihinsa, päivä oli jo pidemmällä ja valoa tulvehti ilmassa enemmän kuin täällä rajan takana etelässä päivän alkaessa.

Pohjoisten naapureiden kello tuntuu käyvän oikeaa aikaa.

– Tromssan yliopiston tutkijat ovat tehneet monia tutkimuksia Pohjois-Norjassa. Heidän mukaansa kaamosmasennusta ei esiinny ja kaamosoireitakin on vähemmän kuin Suomessa, Timo Partonen kertoo."

Eli paras tulos saavutettaisiin faihhopeloven ehdottamalla keski-euroopan ajalla, pitäisi vietä tunnin verran rukata meidän nykyisestä talviajastakin pois.

• valtakunta kirjoitti:

En tiedä miksi sinun kellosi olisi noita ihmisiä tärkeämpi.

Ei olekaan, mutta juuri noiden ihmisten ja yleisten terveysvaikutusten vuoksi pitäisi siirtyä vähintäänkin jatkuvaan talviaikaan.

Minä nukunkin kesäisin joskus tuolloin kello 1 ja 10.00 välillä. Joskus herätys taisi olla jotain 9.45 tai jotain sellaista. Minusta sen pitäisi olla kello 23.45 ja 8.45 välissä - se nukkuminen noin, jos ei ole mitään menoa ja viettää kesälomaa. Joensuussa pimeintä on kello noin kello 1 ja vähän lännempänä Suomessa jossain kello 1-1.30 välillä riippuen miten lännessä ollaan. Olet oikeassa, että kesäisen unirytmin kannalta olisi paras talviaika minusta.

Muuten jos äänestää tietokoneen lisäksi puhelimella niin äänestys menee läpi, kun on erilaite eri ip-osoite. Itse äänestin sekä tietokoneella ja jälkimmäisellä kerralla puhelimella talviaikaa, kun ensimmäisellä kerralla kannatin Keski-Euroopan aikaa.

Ei olekaan, mutta juuri noiden ihmisten ja yleisten terveysvaikutusten vuoksi pitäisi siirtyä vähintäänkin jatkuvaan talviaikaan.

Täytyy perehtyä vielä enemmän.idässä on taas heikommat olot ettei se takaa ettei sellaisissa oloissa olisi masennusta muista syistä.

• pitkätukka-68

Ei ole olemassa mitään "talviaikaa". Tällä hetkellä on käytössä kesäaika kesällä ja normaaliaika talvella.

Sinällään mulle on yks lysti kumpaan aikaan jämähdetään, kunhan tuo kellojen turha siirtely lopetetaan.

• Kiitos linkistä. Itse äänestin jo kolmatta kertaa. Aina vähän eri tavalla kyllä. Minusta se talviaika tai normaaliaika olisi paras. Toinen vaihtoehto on siirtyä Ruotsin ja Saksan aikaan!

• kesä.turvallisempi

Kesällä on vähemmän liikenneonnettomuuksia kuin talvella, joten kielletään ajaminen talvisin.

• tuo Tengvall on aika yksinkertainen kaveri varmaan. Ei huomioi ollenkaan sitä että varmaan ihmisten ajaminen ilta-aikana vähenee kun pimeää tulee aikaisemmin. Muutenkin kun ihjmiset on vireämpiä ja terveempiä pysyvän talviajan ansiosta jää paljon tapahtumatta, esim. se kesällinen bussionnettomuus varmaan tuli siitä kun ukkeli kesäaikaan revittynä sai sairasskohtauksen ja ajoi sinne radalle. Itapapäivällä juurkin siksi sattuu enemmän onnettomuuksia kun ihmiset väsyksissä ajaa kun ne on revitty keskellä yötä ylös. Asiahan on kyllä helppo tarkistaa, kokeillaan pysyvää talviaikaa ensi kesänä niin tuskinpa lisääntyy yhtään onnettomuudet.

tuo Tengvall on aika yksinkertainen kaveri varmaan. Ei huomioi ollenkaan sitä että varmaan ihmisten ajaminen ilta-aikana vähenee kun pimeää tulee aikaisemmin. Muutenkin kun ihjmiset on vireämpiä ja terveempiä pysyvän talviajan ansiosta jää paljon tapahtumatta, esim. se kesällinen bussionnettomuus varmaan tuli siitä kun ukkeli kesäaikaan revittynä sai sairasskohtauksen ja ajoi sinne radalle. Itapapäivällä juurkin siksi sattuu enemmän onnettomuuksia kun ihmiset väsyksissä ajaa kun ne on revitty keskellä yötä ylös. Asiahan on kyllä helppo tarkistaa, kokeillaan pysyvää talviaikaa ensi kesänä niin tuskinpa lisääntyy yhtään onnettomuudet.

Pakkohan ihmisten on päästä töistä kotiinsa..iltapäiväruuhkien valoisuudestahan tuossa puhuttiin..Vai mitä sä sekoilet?

• idountgeeer

Yks ja sama mikä aika jää voimaan, kunhan ei veivattaisi kokoajan kelloja. Siitä ei ole mitään hyötyä. Suurempi kustanne kai on väännellä kaikki kellot ympäri ja sekoilla sitten viikkotolkulla sen takia...

• Tehdään kompromissi ja siirretään kelloja vain puol tuntia taaksepäin ja jämähdetään siihen.

• silvutplee
        Wwuwuw kirjoitti:

Tehdään kompromissi ja siirretään kelloja vain puol tuntia taaksepäin ja jämähdetään siihen.

No vaikka se, tei siis pysytään tässä ajassa.... Eikös sitä sanotakin, että pitää osata ottaa se hetki nyt...sehän tulis vähän niinkuin siinä samalla...kätevää, mutta näppärää....

• silvutplee kirjoitti:

No vaikka se, tei siis pysytään tässä ajassa.... Eikös sitä sanotakin, että pitää osata ottaa se hetki nyt...sehän tulis vähän niinkuin siinä samalla...kätevää, mutta näppärää....

Sergei tuossa ehdotteli keskiaikaan siirtymistä...mun puolesta voitaisiin veivata myös vuosia edes takas..ihmisten keskintöä nekin luvut on..Tai siirryttäiskö suoraan vuoteen 3000, olis Suomi aina aikaansa edellä..

• vasenvasenvasenkakskol
        Wwuwuw kirjoitti:

Sergei tuossa ehdotteli keskiaikaan siirtymistä...mun puolesta voitaisiin veivata myös vuosia edes takas..ihmisten keskintöä nekin luvut on..Tai siirryttäiskö suoraan vuoteen 3000, olis Suomi aina aikaansa edellä..

No intissä yks pellejätkä marssi tahallaan vikatahtiin...alikessu pysäytti porukan ja marmatti sille tahdissa pysymättömyydestä...niin tää velikulta sanoi, että suomalainen tositaistelija on aina askeleen muita edellä ja röyhisti rintaansa....Oltiin kusta kaikki housuun ja alikessu piipitti naamapunaisena taaksepoistu-käskyä....kyllä se on vaan huippumesta sekin....saa leikkiä uudelleen...

• vasenvasenvasenkakskol kirjoitti:

No intissä yks pellejätkä marssi tahallaan vikatahtiin...alikessu pysäytti porukan ja marmatti sille tahdissa pysymättömyydestä...niin tää velikulta sanoi, että suomalainen tositaistelija on aina askeleen muita edellä ja röyhisti rintaansa....Oltiin kusta kaikki housuun ja alikessu piipitti naamapunaisena taaksepoistu-käskyä....kyllä se on vaan huippumesta sekin....saa leikkiä uudelleen...

Miten joka ukolla on noin ihmeen paljon noita inttimuistoja, kun eihän se kestä kuin joku puol vuotta? Noiden muistojen takia mä kannatan naisillekin pakollista inttiä.

• sutsisatsisatsaa
        Wwuwuw kirjoitti:

Miten joka ukolla on noin ihmeen paljon noita inttimuistoja, kun eihän se kestä kuin joku puol vuotta? Noiden muistojen takia mä kannatan naisillekin pakollista inttiä.

No se onkin ihan huikeen mukava mesta. Sai taas suksia metikössä ja tehdä kaikkea muutakin kivaa pikkupoikajuttua... Ainiin... yks hiihtojuttukin on sieltä...

Oli saakelin huono keli hiihtoon...just jossain nollan päällä...Ja suksien pohjaan tarttui ihan törkeesti lunta...Yks sälli sanoi, että saakeli saa mennä tasatyöntöä alamäkeenkin, kun sitä lunta oli pohjassa, mutta ykskaks ne sukset lähtikin luistamaan ja se vaan haroi käsillään ympyrää ja lähti kauheeta vauhtia mäkeä alas...kauhee ryske vaan kävi, kun 120 kilonen äijä napsi lahoista lepistä 180 cm; n pätkän välistä ja loppu tipahti hankeen... Ja taas naurettiin kippurassa koko jengi...paitsi natsityylinen vänskä, joka murahti, että nyt takas kassulle, ei tästä tule lasta, ei paskaa...mutta meistä oli kivaa....

• sutsisatsisatsaa kirjoitti:

No se onkin ihan huikeen mukava mesta. Sai taas suksia metikössä ja tehdä kaikkea muutakin kivaa pikkupoikajuttua... Ainiin... yks hiihtojuttukin on sieltä...

Oli saakelin huono keli hiihtoon...just jossain nollan päällä...Ja suksien pohjaan tarttui ihan törkeesti lunta...Yks sälli sanoi, että saakeli saa mennä tasatyöntöä alamäkeenkin, kun sitä lunta oli pohjassa, mutta ykskaks ne sukset lähtikin luistamaan ja se vaan haroi käsillään ympyrää ja lähti kauheeta vauhtia mäkeä alas...kauhee ryske vaan kävi, kun 120 kilonen äijä napsi lahoista lepistä 180 cm; n pätkän välistä ja loppu tipahti hankeen... Ja taas naurettiin kippurassa koko jengi...paitsi natsityylinen vänskä, joka murahti, että nyt takas kassulle, ei tästä tule lasta, ei paskaa...mutta meistä oli kivaa....

No niin..just..Mä taidan keksiä omat inttimuistot..

Nyt kyllä nukkumaan.. Jos olis talviaika, niin klo ei olis edes kahdeksaa..

• Wwuwuw kirjoitti:

No niin..just..Mä taidan keksiä omat inttimuistot..

Nyt kyllä nukkumaan.. Jos olis talviaika, niin klo ei olis edes kahdeksaa..

Miksen mä ollu ees partiossa?

Pääseekö sinne vielä viiskymppisenä?

Voiooivoi..

• nukunmasatäsämoi
        Wwuwuw kirjoitti:

Miksen mä ollu ees partiossa?

Pääseekö sinne vielä viiskymppisenä?

Voiooivoi..

No ilmoittaudut jonnekin reserviläisiin ja meet tetsaamaan sinne oikein hulluna.

Öitä hassu nainen....

• Ehdottomasti pysyvä kesäaika, eli tämä mikä nyt on...
      Vituttaa juurikin se kun töiden jälkeen on talvella heti pimeä...Mieluummin vedän hiihtolenkkiä valoisan aikaan.
      Ihmiset on aamuisin töissä useimmiten sisätiloissa...Sisällä on valot.
      Älykääpiöt varmasti munii tuonkin homman.

• Tuo on munkin henkkoht. syy, miksi kesäaikaa kannatan.

Kun nyt klo on aamulla seitsemän ja sitten siirrytään talviaikaan niin se on kuusi..tai jos Ruotsin aikaan, niin se olis viisi. (Kuten tuossa ainakin Harmis ehdotteli..)

• Mene älykääpiö aiemmin töihin tai käy hiihtämässä aamulla, suotta sun hiihtolenkkien vuoksi on koko kansakuntaa saiarastuttaa.

• Wwuwuw kirjoitti:

Tuo on munkin henkkoht. syy, miksi kesäaikaa kannatan.

Kun nyt klo on aamulla seitsemän ja sitten siirrytään talviaikaan niin se on kuusi..tai jos Ruotsin aikaan, niin se olis viisi. (Kuten tuossa ainakin Harmis ehdotteli..)

Sinäkin tampio voit laittaa sitten oman kellosi soimaan aikaisemmin, ei se sen kummempaa ole.

Sinäkin tampio voit laittaa sitten oman kellosi soimaan aikaisemmin, ei se sen kummempaa ole.

Tampio??

Nyt talviaikaan siirryttäessä saa kylläkin nukkua tunnin kauemmin. Jos ketä nukuttaa. Että kuka on tampio?

• Wwuwuw kirjoitti:

Tampio??

Nyt talviaikaan siirryttäessä saa kylläkin nukkua tunnin kauemmin. Jos ketä nukuttaa. Että kuka on tampio?

Ei kun sekasin tässä jo menee.. 🤣

• pitääköollahuolissaan
        Harmaaritari kirjoitti:

Kyllä on nyt Harmis niellyt kunnon käärmesoppaa! Mikä hitto se miehen saa noin äkäseks? Voiko miehellä olla menkat? Täh? Mulla on ainakin mennyt ne sit ohi, vai onks noi jo vaihdevuosia?

• Wwuwuw kirjoitti:

Ei kun sekasin tässä jo menee.. 🤣

Mutta tunnin saa tutia kauemmin.. ding dong.

Mene älykääpiö aiemmin töihin tai käy hiihtämässä aamulla, suotta sun hiihtolenkkien vuoksi on koko kansakuntaa saiarastuttaa.

Kuuleppas untuvapallinen miehenpuolikas kun minä menen töihin aamu kuudelta ja se on jo vitun aikaisin...Eikä se ole oma valinta millon se työpäivä alkaa.

• pitääköollahuolissaan kirjoitti:

Kyllä on nyt Harmis niellyt kunnon käärmesoppaa! Mikä hitto se miehen saa noin äkäseks? Voiko miehellä olla menkat? Täh? Mulla on ainakin mennyt ne sit ohi, vai onks noi jo vaihdevuosia?

Joillain miehillä on miesmenkat..seklvästi pms-oireet ja kaikki.

• CamelBoots kirjoitti:

Kuuleppas untuvapallinen miehenpuolikas kun minä menen töihin aamu kuudelta ja se on jo vitun aikaisin...Eikä se ole oma valinta millon se työpäivä alkaa.

Mä on joskus käyttänyt tota "untuvapallista miehenpuolikasta" 😄

• Wwuwuw kirjoitti:

Tampio??

Tampio siksi kun kannatat terveydelle haitallista kesäaikaa. Niin nimenomaan saadaan nukkua tunti pidempään talviajassa ja se on hyvä mutta jos sinä haluat aikaistaa omalla kohdallasi sen kun vaan, pistä kello soimaan joka aamu vaikka viideltä ja mene aikaisemmin nukkumaan jos valoa maksimaalisesti kaipaat.

• Wwuwuw kirjoitti:

Mä on joskus käyttänyt tota "untuvapallista miehenpuolikasta" 😄

Tiedän...Se oli niin hyvä, että sille oli pakko nauraa...Jäi mieleen:)

• CamelBoots kirjoitti:

Nin ja haluat sitten mennä vielä vitumman aikaisn jos kesäaikaa kannatat? Eikö srkis päät ja vituttais vähemmän kun saisit kesälläkin nukkua talviajan mukaan? Lähempänä elimistön luonnollista rytmiä?

• pitääköollahuolissaan kirjoitti:

No kun ihmiset on niin tyhmiä että ihan väkisin tahtovat repiä itseään luonnottoman ajastuksen mukaan ylös niin kyllä se kyrsii. Nämä kesäajan kannattajat kun ei kuitenkaan sitten sitä talviajassa toteuta vaikka ihan hyvin voisivat mutta kun ei huvita kun se on luonnotonta. Jos kello siirrettäisiin oikeasti luonnolliseen elimistön kaipaamaan rytmiin sitä pitäis siirtää talviajankin yli pari tuntia varmaan niin nämä jänkää ihan väärään suuntaan.

Tampio siksi kun kannatat terveydelle haitallista kesäaikaa. Niin nimenomaan saadaan nukkua tunti pidempään talviajassa ja se on hyvä mutta jos sinä haluat aikaistaa omalla kohdallasi sen kun vaan, pistä kello soimaan joka aamu vaikka viideltä ja mene aikaisemmin nukkumaan jos valoa maksimaalisesti kaipaat.

Eiköhän tässä ole jo kaikki ehtiny mukautua tähän kesäaikaan, eli kun pysytään tässä, niin ei siinä ole ongelmia..
        Ja muutenkin yksi tunti unen kannalta on yksi ja sama...Viimeyönä nukuin 4h..3n minä siihen kuollut/ edes sairastunut.
        Fakta on, että työpäivän jälkeen me valoa kaivataan ja siltikin nukkumaanmenoaikana ehtii tulla pimeä vaikka pysytään tässä....Tää talviaika on ollu ihan persereikää..Metsätöitä tehessäkin iltapäivällä jo pimeä..Täyttä paskaa.

No kun ihmiset on niin tyhmiä että ihan väkisin tahtovat repiä itseään luonnottoman ajastuksen mukaan ylös niin kyllä se kyrsii. Nämä kesäajan kannattajat kun ei kuitenkaan sitten sitä talviajassa toteuta vaikka ihan hyvin voisivat mutta kun ei huvita kun se on luonnotonta. Jos kello siirrettäisiin oikeasti luonnolliseen elimistön kaipaamaan rytmiin sitä pitäis siirtää talviajankin yli pari tuntia varmaan niin nämä jänkää ihan väärään suuntaan.

Taidat olla aamu-uninen..ja se on sun syy vouhkata..Mua taas nukuttaa jo nyt..

• CamelBoots kirjoitti:

Eiköhän tässä ole jo kaikki ehtiny mukautua tähän kesäaikaan, eli kun pysytään tässä, niin ei siinä ole ongelmia..
        Ja muutenkin yksi tunti unen kannalta on yksi ja sama...Viimeyönä nukuin 4h..3n minä siihen kuollut/ edes sairastunut.
        Fakta on, että työpäivän jälkeen me valoa kaivataan ja siltikin nukkumaanmenoaikana ehtii tulla pimeä vaikka pysytään tässä....Tää talviaika on ollu ihan persereikää..Metsätöitä tehessäkin iltapäivällä jo pimeä..Täyttä paskaa.

En minä ainakaan ole vielä ikinä tottunut, luontainen rytmi mulle olis että sais nukkua aamulla talviajan yhdeksään, kesäajan kymmeneen.

Sä voit herätä aikasemmin jos tykkäät ja mennä sinne mettään riehumaan aamusta jos haluat.

• Wwuwuw kirjoitti:

Taidat olla aamu-uninen..ja se on sun syy vouhkata..Mua taas nukuttaa jo nyt..

Tottakai sua väsyttää kun oot joutunu aamulla repimään ittes ylös luonnottoman rytmin mukaan ja se rasittaa sun elimistöä koko päivän. Nyt kun tulee talviaika se vähän korjaa tilannetta, jos vielä tunnin verran siitäkin siirtyis oisit pirtee kuin peipponen tähän aikaan ja sitten jossain yhdentoista aikaan nukahtasit hetkessä ja nukkusit hyvät, rauhalliset yöunet.

Tottakai sua väsyttää kun oot joutunu aamulla repimään ittes ylös luonnottoman rytmin mukaan ja se rasittaa sun elimistöä koko päivän. Nyt kun tulee talviaika se vähän korjaa tilannetta, jos vielä tunnin verran siitäkin siirtyis oisit pirtee kuin peipponen tähän aikaan ja sitten jossain yhdentoista aikaan nukahtasit hetkessä ja nukkusit hyvät, rauhalliset yöunet.

Mä herään ihan ittestään kuuden aikoihin aina ennen herätystä.

En minä ainakaan ole vielä ikinä tottunut, luontainen rytmi mulle olis että sais nukkua aamulla talviajan yhdeksään, kesäajan kymmeneen.

Sä voit herätä aikasemmin jos tykkäät ja mennä sinne mettään riehumaan aamusta jos haluat.

Ei tunnissa ehdi mitään metsätöitä ja hiihtolenkkejä tekemään, nuo on vapaa-ajan hommia ja vapaa-aikaa on eniten töitten jälkeen..

• uskomatonoletkyllä
        Harmaaritari kirjoitti:

No ihme asioista sinäkin jaksat marista.... Mun sisko on ihan samanlainen marisia nykyään. Ihan alkaa jo käymään hermoon, kun jaksaa marista kaikesta, välillä tuntuu, että pitää oikein keksiä aihe, mistä marista... Jos on huono päivä niin siitä, mutta jos on hyvä päivä, niin marista varuilta huomisesta, kun on varmasti huono päivä...

• uskomatonoletkyllä kirjoitti:

No ihme asioista sinäkin jaksat marista.... Mun sisko on ihan samanlainen marisia nykyään. Ihan alkaa jo käymään hermoon, kun jaksaa marista kaikesta, välillä tuntuu, että pitää oikein keksiä aihe, mistä marista... Jos on huono päivä niin siitä, mutta jos on hyvä päivä, niin marista varuilta huomisesta, kun on varmasti huono päivä...

En minä marise tässä vaan yritän puhua järkeä ihmisille. Jos minä marisisin lobbaisin varmaan pari-kolme tuntia siirtoa talviaikaan mutta koska demokratia hyväksyn sen ihan tavan talviajan. Minun näkökulmasta marisijoita on ne jotka tykkäisi jatkuvan kesäajan ottaa käyttöön, ois sitten talvetkin vittumaisia. Sinä taas oot ihan ykkösmarisija jkun tuut vasiten marisemaan marisemisesta ketjuun jossa ihmiset asiallisesti vaihtaa mielipiteitä.

Niin ja se vielä että minusta on ehdottoman hyvä juttu tämä että päästään kellojen siirto hölmöilystä. Sitten ehkä vähän marisen jos tulee jatkuva kesäaika mutta luulen että järki ja terveysseikat voittaa ja saadaan jatkuva talviaika.

• 10pistettäjapapukaija
        Harmaaritari kirjoitti:

En minä marise tässä vaan yritän puhua järkeä ihmisille. Jos minä marisisin lobbaisin varmaan pari-kolme tuntia siirtoa talviaikaan mutta koska demokratia hyväksyn sen ihan tavan talviajan. Minun näkökulmasta marisijoita on ne jotka tykkäisi jatkuvan kesäajan ottaa käyttöön, ois sitten talvetkin vittumaisia. Sinä taas oot ihan ykkösmarisija jkun tuut vasiten marisemaan marisemisesta ketjuun jossa ihmiset asiallisesti vaihtaa mielipiteitä.

Niin ja se vielä että minusta on ehdottoman hyvä juttu tämä että päästään kellojen siirto hölmöilystä. Sitten ehkä vähän marisen jos tulee jatkuva kesäaika mutta luulen että järki ja terveysseikat voittaa ja saadaan jatkuva talviaika.

Heh...olet sinäkin aikamoinen! Ihan viet tuon taiteeksi asti! :oD

No mulle on sama mihin niitä kelloja kääntää, kunhan loppuu tää alituinen veivaaminen....se ketuttaa enempi...menee sisäinen kello sekaisin pitkäksi toviksi.

Mutta tuo marisemaan marisemisesta ketjuun jossa asiallisesti nimitetään toisia tampioksi? Hehhhheh.... Kyllä sä osaat niin paatoksella pistää, että ei muuten löydy toista varmasti koko Suomen niemeltä. :oD Oot aivan huikea tuossa.... :oD

• 10pistettäjapapukaija kirjoitti:

Heh...olet sinäkin aikamoinen! Ihan viet tuon taiteeksi asti! :oD

No mulle on sama mihin niitä kelloja kääntää, kunhan loppuu tää alituinen veivaaminen....se ketuttaa enempi...menee sisäinen kello sekaisin pitkäksi toviksi.

Mutta tuo marisemaan marisemisesta ketjuun jossa asiallisesti nimitetään toisia tampioksi? Hehhhheh.... Kyllä sä osaat niin paatoksella pistää, että ei muuten löydy toista varmasti koko Suomen niemeltä. :oD Oot aivan huikea tuossa.... :oD

Niin mutta jos pidetään kesäaika se on sitten talvenkin sekaisin kun on luonnonvastainen.

Niin, aika asiallisesti, siellä kätettiin muiden toimesta ilmaisuja "älykääpiöt" ja "untuvapallinen miehenpuiolikas" mutta tietysti sun pitää tarttua minun käyttämään heliittelyilmaisuun "tampio" joka on oikeastaan aika kiva, kertoo toisesta että on vähän pihalla mutta muuten ihan mukava, ei mitenkään hirveän loukkaava ilmaus. wuppis ei oo moksikaan tuollaisesta, jos ois niin varmaan sitten alkais natsittelemaan tai jotain minkä hänelle myös tällaisessa toverillisessa palstakeskustelussa olisin sallinut yhtään kilahtamatta. Ainoa joka tässä ketjussa nyt on peukalo hanurissa tiukkapipoillut oot sä :D

• lällätilääjaläävielä
        Harmaaritari kirjoitti:

Niin mutta jos pidetään kesäaika se on sitten talvenkin sekaisin kun on luonnonvastainen.

Niin, aika asiallisesti, siellä kätettiin muiden toimesta ilmaisuja "älykääpiöt" ja "untuvapallinen miehenpuiolikas" mutta tietysti sun pitää tarttua minun käyttämään heliittelyilmaisuun "tampio" joka on oikeastaan aika kiva, kertoo toisesta että on vähän pihalla mutta muuten ihan mukava, ei mitenkään hirveän loukkaava ilmaus. wuppis ei oo moksikaan tuollaisesta, jos ois niin varmaan sitten alkais natsittelemaan tai jotain minkä hänelle myös tällaisessa toverillisessa palstakeskustelussa olisin sallinut yhtään kilahtamatta. Ainoa joka tässä ketjussa nyt on peukalo hanurissa tiukkapipoillut oot sä :D

Tiukkapipoillutpa hyvinkin... Minusta on vaan hauska lukea sinun ja wuppiksen matsailuja... Oikeesti toi wuppis on paljon kivempi kirjoittaja kun Lineri, vaikka sekin oli kiva, mutta se jyräs liikaa... Wuppis pahnalainen käyttää tuota ilmaisuaan niin hiton hyvin...

Mutta pakkohan mun on joskus heittää lekkeriä väliin, kun se on mun tyyli vaan... kaippa tuon jo tunnistat... Ja senkus pidät tiukkapipoiluna, senkin koliseva ja nariseva peltikamunen...

• lällätilääjaläävielä kirjoitti:

Tiukkapipoillutpa hyvinkin... Minusta on vaan hauska lukea sinun ja wuppiksen matsailuja... Oikeesti toi wuppis on paljon kivempi kirjoittaja kun Lineri, vaikka sekin oli kiva, mutta se jyräs liikaa... Wuppis pahnalainen käyttää tuota ilmaisuaan niin hiton hyvin...

Mutta pakkohan mun on joskus heittää lekkeriä väliin, kun se on mun tyyli vaan... kaippa tuon jo tunnistat... Ja senkus pidät tiukkapipoiluna, senkin koliseva ja nariseva peltikamunen...

Tottakai heti tiesin kuka siellä urputtaa :D Toi nikittömyys on tehny sulle hyvää sikäli että kehtaat paremmin sanoa, vielä kun pääset eroon valkoritaroinnista niin tulee hyvä :D No jaa, lineri on jyrkkä vaan mutta toisaalta siinä on se hyvä että tietää ettei se itekään loukkaannu yhtään mistään mitä sille sanoo.

• Linerionnössö
        Harmaaritari kirjoitti:

Tottakai heti tiesin kuka siellä urputtaa :D Toi nikittömyys on tehny sulle hyvää sikäli että kehtaat paremmin sanoa, vielä kun pääset eroon valkoritaroinnista niin tulee hyvä :D No jaa, lineri on jyrkkä vaan mutta toisaalta siinä on se hyvä että tietää ettei se itekään loukkaannu yhtään mistään mitä sille sanoo.

valkoritaroinnistahan mä en pääse pois, ennenkuin sinä sen käsityksen päässäs muutat....Sehän ei ole mun mikään naisteniskutapa, vaan ajattelutapa ja suuntaus. Joku Darkkis tai vastaava vois ollakin valkoritari...vaikka ananiaskin ennemmin... En mä puolustele vaan naisia, vaan tietynlaista valinnanvapautta ja tasa-arvoista elelyä, niin miehille kuin naisille...toksisen maskuliinisuuden romuuttamista ajan nurin kovin sanoin...

Linukkaa kyllä ois ikävä.... mutta taitanut jo nakata Hulkkipukunsa roskiin....ei ole siitä enää tänne kirjoittajaks... Pehmeni liikaa.... (koitan manata esiin..)

• Länsiaika_pysyväksi

Oikea aika takaisin, siis se jota talviajaksikin on kutsuttu. Kesäaika on Neuvosto-Venäjän aikaa.

• Missä on Neiti Aika..?

Soitetaan sille, se tietää oikean ajan. Ainakin vanhaan hyvään aikaan tiesi..

Tai siirrytään VR:n aikaan..Se oliskin hauskaa.. Eli kun juna on saapunat asemalla x, niin klo on kuusi.

• lazyz

Espanjan aikaan haluan siirtyä.

• Espanjassa on kello nyt tunnin vähemmän, kuin täällä.

Talviaika 2018

Syksyllä palaamme normaaliaikaan, jota puhekielessä kutsutaan talviajaksi. Tämä tapahtuu vuosittain lokakuun viimeisenä sunnuntaina. Vuonna 2018 siirrymme talviaikaan 28 lokakuuta. Normaaliaika tarkoittaa että siirrämme kelloa taaksepäin tunnilla ja palaamme normaaliin aikaan.

• Ei kai hirveesti väliä, mutta jos valita pitää, niin talviaika

• Aurinkokello

Ihmiset puhuvat kuin papukaijat että halutaan kesäaika. saadaan valoa lisää. Totuus on kuitenkin se, että aurinko on joka ikinen vuoden päivä yhtä kauan paistamassa, joko näkyvissä tai pilven takana, oli meillä sitten kesäaika tai talvi-, eli normaaliaika. Joku on väittänyt ja laskenut että kahdeksalta heräävä hyötyy lisävalosta niin ja niin monta tuntia. Kuka päättää oman heräämisaikansa.?Eiköhän työ ja perhe ym. määräävät koska heräät. Onkohan se tuntimääräkään edes oikein laskettu. Valon määrän lisäksi aurinko määrää mihin aikaan meillä päivästä on lämpimintä jne. Kuka tietää tekeekö vuorotyötä vai makaako työttömänä kotona, tai on matkatyössä ulkomailla? SITÄ EI VOI LASKEA TOSTA VAAN. Lapissa on eri tilanne kuin Helsingissä valon suhteen. Ajattelemattomuutta tai huijausta kesäajan provottaminen sillä varjolla että valoa on enemmän. VALOA ON ENEMMÄN eri vuodenaikoina ja eri kellonaikoina ja pohjoisessa ja etelässä eri määrä eri aikoina. mutta kukaan ei ole niin hyvä ennustaja että voisi tietää miten pysyvä kesäaika vaikuttaa yksityishenkilön kohdalla valon saannin suhteen. Itse kaipasin työhön lähtiessä entistä lämpöä kesäaikaan työhön lähtiessä polkupyörällä tai mopedilla, ihana oli juoda aamukahvitkin auringon lämmittäessä terassilla ennen lähtöä. No nykyisin kyllä harmittelen talviaikaan siirtymisen vaikutuksia ostoksilla käydessäni, kun kotiin ajaessa on jo pimeää ja ikänäkö, mutta molempia etuja ei saa. Normaaliaika on normaaliaika ja piste. Eli ainoa oikea luonnollinen aika.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      125
      1168
    2. 69
      1081
    3. Carunan hinnat

Yks proffa vauuttaa, ettei Caruna voi noin vain nostaa hintoja koska suomen laki kieltää, toinen proffa sanoo että Carun
      Maailman menoa
      93
      838
    4. Koetko vielä et

Olen elämäsi rakkaus?
      Ikävä
      77
      761
    5. Joko uskallat.

Huomenna nähdään.
      Ikävä
      45
      741
    6. Kunnan päätie ja sen lähialueet

Arvon hyrynsalmelaiset. Tätä palstaa on näin Ukkohallan mökkiläisena ihan viihteellistä lukea. Milloin teitä ahdistaa la
      Hyrynsalmi
      38
      694
    7. Oletko tullut siihen

Tulokseen ettet saa minua
      Ikävä
      67
      633
    8. Mikä sun kaivatussa on se miksi ihastuit

ja ikävöit? Eli se jokin asia, mikä aiheutti tunteen, että tuossa on sitä jotain? Meinasitko tehdä asialle jotain vai ka
      Ikävä
      25
      628
    9. Mitä luulet

Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sonusta? Onko jotain mitä haluaisit oikaista hänelle?
      Ikävä
      38
      518
    10. Luule ja ajattele minusta

mitä tykkäät nainen, olet ajat sitten antanut itsestäsi ihan omanlaisen kuvan.. 😅
      Ikävä
      44
      487
    Aihe