Häirittyjen sekundaarinarsistien tukiketju

erasmus.setä

Näin aidosti häirittynä sekundaarinarsistina haluaisin vertaistukea muilta häirityiltä sekundaarinarsisteilta.

Voisimme aloittaa vaikkapa aiheesta myötäeläminen. Mitä se on?

21

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin katoin et kaks samantyyppistä aloitusta tullu hieman erikantilta vain. Ehkä kantsis hieman aihettaa alustaa, mistä on kyse, kun lukijoissa saattaa olla henkilöitä jotka eivät ole moisista kuullutkaan. Munkin piti hieman googletella noita sekundaari/primaari juttuja ensin, et kuinpäin ne menikään. Et laitan ny tähän josko keskusteluakin sit syntyis.

      "Primaarinen narsismi on luonnollista lapsuuteen
      kuuluvaa itsekkyyttä, joka edeltää opittua rakastamisen kykyä. Se on luonnollinen
      ja välttämätön kehityksessä. Lapsi opettelee ensin rakastamaan itseään ja sitten
      vasta muita.

      Sekundaarisessa narsismissa taas on kyse itserakkauden muodosta,
      jonka ihminen kehittää vasta aikuisena. Sekundaarisessa narsismissa henkilö palaa takaisin lapsuuden itsekeskeisyyteen ja se on seurausta siitä, että ihminen
      ei ole saanut haluamiensa kohteiden rakkautta tai huomiota. Se on myös keino
      suojella itseä torjutuksi tulemiselta."

      http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97790/Naukkarinen_Milla.pdf;jsessionid=05AB264308EEE5492A2910E388CC1918?sequence=1

      • sdfcvbrty

        Ei ole totta, minkälainen hoitsujen koulutus oikein on, jos ei tiedä kuin päin ne menikään??


      • sdfcvbrty kirjoitti:

        Ei ole totta, minkälainen hoitsujen koulutus oikein on, jos ei tiedä kuin päin ne menikään??

        No sanat primaarinen ja sekundaarinen sanoina on tuttuja, muista yhteyksistä, mut piti tarkistaa kuin päin ne sit on näis narsismi jutuis, ettei ala puhuun läpiä päähänsä

        Toki fiksumpi ku mä olis voinu hiffata ilman tarkistusta, et joo ensisijainen liittyy lapsen narsismiin ja toissijainen aikuisen narsismiin, mut tarkistin kuitenkin kuin näis narsistijutuis kun tuntuu välillä kaikki olevan päälaellaan.

        Mut joo, laitoin ny nuo, ku aattelin, et jos jollain muullakin lukijalla voi olla samoja vaikeuksia tietää varmaksi näit narsisteihin juttuja ku mulla. Päättelin vaan siitäkin kun kukaan ei ollut kommentoinut näitä kahta aloitusta, et johtuisko tiedon puutteesta.

        Tämmöstä tää on vaan joskus, vanha pääkin.
        Mut saas nähdä syntyykö keskustelua tästä aiheesta. Onko sulla mitään ajatusta aloittajan aiheeseen liittyen

        Kantsii silti lukea myös tuo linkittämäni oppari, siellä lopus on hyviä kysymyksiä


      • Painujokwittuun

        Sinulle, m*lkku ap, on se ja sama mitä vastataan.
        Ole p*rkeleen mukaälypää vaikka trikolorinarsisti.
        Viisautesi on yhtä samaa polsketta kuin jos hevonen veteen p*skantaa.


      • OtaLääkkeesi
        Painujokwittuun kirjoitti:

        Sinulle, m*lkku ap, on se ja sama mitä vastataan.
        Ole p*rkeleen mukaälypää vaikka trikolorinarsisti.
        Viisautesi on yhtä samaa polsketta kuin jos hevonen veteen p*skantaa.

        Hehheh


      • Heipppa yykaakooo...

        Olen Halebobin kannalla, missälie nykyisin vaikuttaa, mutta kieltämättä, minuakin, kaiken kokemani jälkeen vityttaa vähä-älyinen läppä ihmisten omanarvontunteista.
        Ja tunteet ovat hyvinkin muuttuva käsite. Eräs YX totes, että menneään jollain skaalalla. Hän oli oikeassa. Kolmiuloitteinen pallo, jonka sisällä kulkevat tunteet ja tunnereaktiot. Unohtamatta sitä neljättä ulottuvuutta ... mieli ei ole täysin sidottu aikaan ja paikkaan.

        Jopa sukupolvien väliset arvot ja arvorakennelmat vaikuttavat ajatteluumme nyt.
        Jokaisen modernin johtajan pitäisi tiedostaa tämä fakta.


      • temppuilija kirjoitti:

        Heipppa yykaakooo...

        Olen Halebobin kannalla, missälie nykyisin vaikuttaa, mutta kieltämättä, minuakin, kaiken kokemani jälkeen vityttaa vähä-älyinen läppä ihmisten omanarvontunteista.
        Ja tunteet ovat hyvinkin muuttuva käsite. Eräs YX totes, että menneään jollain skaalalla. Hän oli oikeassa. Kolmiuloitteinen pallo, jonka sisällä kulkevat tunteet ja tunnereaktiot. Unohtamatta sitä neljättä ulottuvuutta ... mieli ei ole täysin sidottu aikaan ja paikkaan.

        Jopa sukupolvien väliset arvot ja arvorakennelmat vaikuttavat ajatteluumme nyt.
        Jokaisen modernin johtajan pitäisi tiedostaa tämä fakta.

        Hieman vaikea saada kiinni, mitä tarkoitat vähä-älyisellä läpällä ihmisten omanarvontunteista.

        Mitä taas tulee tunteisiin ja tunnereaktioihin, niin nehän jos mitkä ovat hyvinkin muuttuva käsite ja sitä myöden vaikuttavat ihmisten omanarvontunteeseen. Että heilahtelua on, ei aina tunne olevansa ok, että se on vähän niinku tilannesidonnaista.

        Silloin kun kaikki menee suht hyvin, on onnistunut jossain niin tottakai itsetunto on korkealla, kun taas niinkuin minä joka olen jonkin sortin perfektionisti teen jonkun virheen niin kyllä se sisäinen puhe on hetken aikaa vallan muuta.

        Mutta joo, harmi kun täällä ny ei enää synny asiallista keskustelua mistään tämäntyylisistä aiheista.


      • yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Hieman vaikea saada kiinni, mitä tarkoitat vähä-älyisellä läpällä ihmisten omanarvontunteista.

        Mitä taas tulee tunteisiin ja tunnereaktioihin, niin nehän jos mitkä ovat hyvinkin muuttuva käsite ja sitä myöden vaikuttavat ihmisten omanarvontunteeseen. Että heilahtelua on, ei aina tunne olevansa ok, että se on vähän niinku tilannesidonnaista.

        Silloin kun kaikki menee suht hyvin, on onnistunut jossain niin tottakai itsetunto on korkealla, kun taas niinkuin minä joka olen jonkin sortin perfektionisti teen jonkun virheen niin kyllä se sisäinen puhe on hetken aikaa vallan muuta.

        Mutta joo, harmi kun täällä ny ei enää synny asiallista keskustelua mistään tämäntyylisistä aiheista.

        Muistelin vielä , et sulla on ollu joku aloitus omanarvontunteesta aiemminkin. Löytyikin ihan hakusanalla omanarvonnne. Olit liittänyt siihen vastapariksi uriutumisen.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14363767/omanarvontunne-vs-uhriutuminen

        Sen enempää keskustelua ei syntynyt siihenkään aloitukseen, mikä mun mielestäni on harmi sinällään, kun ns. pysyvä uhrituminenkin saattaa pilata elämän.

        ”Jos juuttuu jatkuvasti johonkin asiaan tai olosuhteisiin ja käpertyy kärsimiinsä vääryyksiin, siitä tulee elämänasenne. Sellainen henkilö ei kanna vastuuta omasta elämästään vaan uhriutuu”, sanoo psykoterapeutti, Elämänkaarikirjoitus-menetelmän kehittäjä ja kouluttaja Pepi Reinikainen"

        https://anna.fi/hyvinvointi/elamankaarikirjoitus-irti-katkeruudesta-ja-uhriutumisesta

        Näköjään aika tekee tehtävänsä, ettei kaikki linkit enää toimi/ole löydettävissä. Ainoastaa toi elämänkaari kirjoitusen linkki enää toimi

        Mutta joo, itselleni tärkeä pointti näissä asoissa on se, et ymmärtää, että loppupeleissä minulla itselläni on kuitenkin aina mahdollisuus valita. Jos ei muuta niin ainakin sen, miten reagoin ja asennoidun siihen mitä tapahtuu. Et välttämättä olosuhteisiin ei aina voi vaikuttaa, mut omaan aseenteeseensa voi.

        Vielä tuohon omanarvontunteeseen liittyen, niin tosiaan mulla on aikas vahva sisäinen kritiikko, joka vaikuttaa, mut taas ulkopuolelta tulevat tölväisyt ei niinkään vaikuta, et voisin ajatella et mun omanarvontunne tilapäisesti heilahteluistaan huolimatta on aika vakaa. Iän myötä onneksi myös tuo sisäinen kriitikkokin on hieman laimentunut


      • Ahaa_
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Hieman vaikea saada kiinni, mitä tarkoitat vähä-älyisellä läpällä ihmisten omanarvontunteista.

        Mitä taas tulee tunteisiin ja tunnereaktioihin, niin nehän jos mitkä ovat hyvinkin muuttuva käsite ja sitä myöden vaikuttavat ihmisten omanarvontunteeseen. Että heilahtelua on, ei aina tunne olevansa ok, että se on vähän niinku tilannesidonnaista.

        Silloin kun kaikki menee suht hyvin, on onnistunut jossain niin tottakai itsetunto on korkealla, kun taas niinkuin minä joka olen jonkin sortin perfektionisti teen jonkun virheen niin kyllä se sisäinen puhe on hetken aikaa vallan muuta.

        Mutta joo, harmi kun täällä ny ei enää synny asiallista keskustelua mistään tämäntyylisistä aiheista.

        "Silloin kun kaikki menee suht hyvin, on onnistunut jossain niin tottakai itsetunto on korkealla, kun taas niinkuin minä joka olen jonkin sortin perfektionisti teen jonkun virheen niin kyllä se sisäinen puhe on hetken aikaa vallan muuta."
        Ahaa. Selittää jotain...


      • Ahaa_ kirjoitti:

        "Silloin kun kaikki menee suht hyvin, on onnistunut jossain niin tottakai itsetunto on korkealla, kun taas niinkuin minä joka olen jonkin sortin perfektionisti teen jonkun virheen niin kyllä se sisäinen puhe on hetken aikaa vallan muuta."
        Ahaa. Selittää jotain...

        Niin liiallinen perfektionismi johtaa usein johonkin sellaiseen, ettei voi tuntea tyytyväisyyttä tekemisistään, kun omasta mielestään ei kykene tekemään tarpeeksi hyvin, voidakseen olla itseensä tyytyväinen.

        Viheliäinen seuralainenhan tuo sisäinen kriitikko on, lyö lujempaa kuin muualta tuleva kritiikki.

        En usko olevani ainoa siinä lajissa, kaikilla meillä on sellainen, ääni sisällä sanoo, miksi sä taas teit/sanoit noin, sinun olisi pitänyt pystyä parempaan/enempään, etkö sä ny ymmärtänyt, osannut jne.

        Toiset ehkä pystyy paremmin vaimentamaan sen äänen, narsisteista en tiedä , kuulevatko he sitä ollenkaan, kun ainakin ulospäin antavat ymmärtää olevansa aina ok. Toki tuleehan se huono itsetunto näkyviin heillä sitten siinä loukkaantumisherkkyydessä

        Pahimillaanhan tuo sisäinen negatiivinen puhe, jos sille antaa ylivallan saattaa johtaa siihen että ihminen alkaa itse uskoa siihen, "ettei susta ole mihinkään, ei kannata ees yrittää"

        Toisaalta se toki on tarpeellinenkin ja yrittää olla puolellamme, varoittaa vaarasta, jos olo ei ole hyvä pitää yrittää korjata asiaa.

        http://www.terhimakiniemi.fi/vaimenna sisainen kriitikko.pdf

        Mutta onneksi ikä tuo armollisuutta siihenkin asiaan.


      • tmps.off
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Niin liiallinen perfektionismi johtaa usein johonkin sellaiseen, ettei voi tuntea tyytyväisyyttä tekemisistään, kun omasta mielestään ei kykene tekemään tarpeeksi hyvin, voidakseen olla itseensä tyytyväinen.

        Viheliäinen seuralainenhan tuo sisäinen kriitikko on, lyö lujempaa kuin muualta tuleva kritiikki.

        En usko olevani ainoa siinä lajissa, kaikilla meillä on sellainen, ääni sisällä sanoo, miksi sä taas teit/sanoit noin, sinun olisi pitänyt pystyä parempaan/enempään, etkö sä ny ymmärtänyt, osannut jne.

        Toiset ehkä pystyy paremmin vaimentamaan sen äänen, narsisteista en tiedä , kuulevatko he sitä ollenkaan, kun ainakin ulospäin antavat ymmärtää olevansa aina ok. Toki tuleehan se huono itsetunto näkyviin heillä sitten siinä loukkaantumisherkkyydessä

        Pahimillaanhan tuo sisäinen negatiivinen puhe, jos sille antaa ylivallan saattaa johtaa siihen että ihminen alkaa itse uskoa siihen, "ettei susta ole mihinkään, ei kannata ees yrittää"

        Toisaalta se toki on tarpeellinenkin ja yrittää olla puolellamme, varoittaa vaarasta, jos olo ei ole hyvä pitää yrittää korjata asiaa.

        http://www.terhimakiniemi.fi/vaimenna sisainen kriitikko.pdf

        Mutta onneksi ikä tuo armollisuutta siihenkin asiaan.

        Jungilla oli teoria Anima (miehillä)/Animus (naisilla) rakennelmasta.

        Miehen Animan muodostavat kaikki nuoren pojan elämään vaikuttaneet naiset. Tuo psyykinen symboli kerää tunteita ja tuntemuksia ympärillä vaikuttavista naisista - siskot, tädit ja ennen kaikkea äiti.
        Animalla on kaksi puolta, joista negatiivinen on juurikin tuo sisäinen syyttäjä.

        Ja naisilla tuo sama symboli (animus) imee tunne-energiaa isältä,sediltä,veljiltä jne.. muodostaen saman kahtaallevetävän hyvä/paha -linjalla toimivan symbolin.

        Edellinen symbolirakennelma ei tunne aikaa. Eli mitätöintejä ja kehuja vastaanotettaessa, niistä jäävä tunnetila on sama nyt kuin vaikka pikkuvauvana.

        Ohutnahkainen narsisti tekee kaikkensa välttääkseen tuota syyttäjän ääntä.
        Reagoi esim. vetäytymällä -marttyyrinomaisesti.

        Paksunahkainen taas käyttä sisäistä torjuntaa tms. defenssiä sivuuttaakseen jatkuvasti päällekäyvän arvottomuuden tunteen. Useimmiten acting out toimii.

        Molempia tyyppejä yhdistää vahva itselleen valehtelu, jolla tasapainottaa sisäistä arvottomuuden tunnetta. Toisinaan se syyttäjä voi olla oikeassakin ;)


      • tmps.off kirjoitti:

        Jungilla oli teoria Anima (miehillä)/Animus (naisilla) rakennelmasta.

        Miehen Animan muodostavat kaikki nuoren pojan elämään vaikuttaneet naiset. Tuo psyykinen symboli kerää tunteita ja tuntemuksia ympärillä vaikuttavista naisista - siskot, tädit ja ennen kaikkea äiti.
        Animalla on kaksi puolta, joista negatiivinen on juurikin tuo sisäinen syyttäjä.

        Ja naisilla tuo sama symboli (animus) imee tunne-energiaa isältä,sediltä,veljiltä jne.. muodostaen saman kahtaallevetävän hyvä/paha -linjalla toimivan symbolin.

        Edellinen symbolirakennelma ei tunne aikaa. Eli mitätöintejä ja kehuja vastaanotettaessa, niistä jäävä tunnetila on sama nyt kuin vaikka pikkuvauvana.

        Ohutnahkainen narsisti tekee kaikkensa välttääkseen tuota syyttäjän ääntä.
        Reagoi esim. vetäytymällä -marttyyrinomaisesti.

        Paksunahkainen taas käyttä sisäistä torjuntaa tms. defenssiä sivuuttaakseen jatkuvasti päällekäyvän arvottomuuden tunteen. Useimmiten acting out toimii.

        Molempia tyyppejä yhdistää vahva itselleen valehtelu, jolla tasapainottaa sisäistä arvottomuuden tunnetta. Toisinaan se syyttäjä voi olla oikeassakin ;)

        "Ohutnahkainen narsisti tekee kaikkensa välttääkseen tuota syyttäjän ääntä.
        Reagoi esim. vetäytymällä -marttyyrinomaisesti."

        No bongasin vielä tämänkin täältä

        Kyllä joo, marttyyriuskin on tuttu tunne kyllä, mutta niin narsistit kuin me kaikki ihmiset ollaan yksilöllisiä ja itsekukin eläneet omanlaisensa elämän ja ympäristö ja muutkin ihmiset vaikuttavat. Puhumattakaan lapsena omaksutuista ajatuskuvoista ratkaista asiaa.

        Mikä minun tapauksessani ei tarkoittanut vetäytymistä vaan entistä kovempaa yrittämistä.

        Mitä tulee siihen syyttjään, niin onhan se usein oikeassakin, sen tarkoitushan on olla puolellamme, varoittaa vaarasta. Mut kovin armoton se on ja muutenkin se tuntee vaan menneisyyden tapahtumat, et onneksi nykyään itse kuitenkin osaa itselleen olla armollinen ja paremmin on oppnut ymmärtään, et elämä on tässä ja nyt

        Et tuo se ikä viisautta ja vuodet ymmärrystä et aika on rajallista ja muutenkin eihän sitä koskaan tiedä milloin se päättyy.


      • martyyriuskiinnstaa
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Ohutnahkainen narsisti tekee kaikkensa välttääkseen tuota syyttäjän ääntä.
        Reagoi esim. vetäytymällä -marttyyrinomaisesti."

        No bongasin vielä tämänkin täältä

        Kyllä joo, marttyyriuskin on tuttu tunne kyllä, mutta niin narsistit kuin me kaikki ihmiset ollaan yksilöllisiä ja itsekukin eläneet omanlaisensa elämän ja ympäristö ja muutkin ihmiset vaikuttavat. Puhumattakaan lapsena omaksutuista ajatuskuvoista ratkaista asiaa.

        Mikä minun tapauksessani ei tarkoittanut vetäytymistä vaan entistä kovempaa yrittämistä.

        Mitä tulee siihen syyttjään, niin onhan se usein oikeassakin, sen tarkoitushan on olla puolellamme, varoittaa vaarasta. Mut kovin armoton se on ja muutenkin se tuntee vaan menneisyyden tapahtumat, et onneksi nykyään itse kuitenkin osaa itselleen olla armollinen ja paremmin on oppnut ymmärtään, et elämä on tässä ja nyt

        Et tuo se ikä viisautta ja vuodet ymmärrystä et aika on rajallista ja muutenkin eihän sitä koskaan tiedä milloin se päättyy.

        Tunnistat itsessäsi tuon marttyyriuden. Miten se sinussa on ilmennyt? Ilmeisesti joidenkin kriisien aikana tulee pintaan vai muuloinkin?


      • martyyriuskiinnstaa kirjoitti:

        Tunnistat itsessäsi tuon marttyyriuden. Miten se sinussa on ilmennyt? Ilmeisesti joidenkin kriisien aikana tulee pintaan vai muuloinkin?

        No ihan perusjutuissa, haalin töitä liikaa ja sit itsekseni jupisen kunnei toiset tee mitään, huokailen itsekseni et mun vaan pitää vaan raataa.

        Se on joskus semmosta ku on vikaa korvien välis, mut onneks ymmärtää tosiaan et itsessä, ettei ala toisia syytteleen.


    • HänköSeOn

      Voisi kysyä kuka tai mikä teitä häiritsee. Ehkä poliisi?

    • googleta_gang_stalking

      Puhutaanko tässä nyt elektronisesta häirinnästä?

      • MK-Ultra

        Omalla tavalla kyllä. Palstahan on narsististen kirjoittelijoiden valloittama ja koska läppä on siten sen tasoista, voi kirjoittelun ja tekstien lukemisen luokitella elektroniseksi marsismin häirinnäksi.

        Alustahan on elektroninen.


    • Tietysti

      Tietysti, tai ainakin vähän sinnepäin. Ehkä ei aivan.
      En tarkoittanut aloituksella ihan tuota. Ennemminkin ihan asiaa. Eli tarkoitin oikeasti.
      Että voisiko olla sellaista että koetaan oikeasti että se toinen on narsisti vaikka ei olisikaan.
      Ehkä "kurillaan" oli vähän väärä sana...

      • Tähänkin

        Tähänkin trolli kopsannut...


    • Eiummarra

      Tää on siitä hauska ketju, että mitkään vastaukset eivät ole riittäneet, vaan ketjusta on poistettu suurin osa vastauksista. Ilman merkintää poistoista. Eikö aloittaja saanutkaan mieleisiään vastauksia? Tälläinen poistelu vie pois uskottavuuden käsittääkseni myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe