Hyvä turvalista palstan naisille

Täällä lintukodossa ei itsevarmat, pumpulissa eläneet naiset ole vieläb oikein tottuneet Suomen(kin) kansainvälistymiseen ja kuttuuriseen rikastumiseen mutta kannattaisi alkaa ottamaan oppia jo muualta maailmasta, tuolla hyviä neuvoja:

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/pysayttava-lista-paljastaa-mita-kaikkea-naiset-tekevat-jotta-eivat-joutuisi-raiskatuiksi-tama-on-normaalia-mutta-sen-ei-pitaisi-olla/7097190#gs.oGiLluc

Mitä teet päivittäin, jotta et joutuisi seksuaalisen väkivallan uhriksi? Tällaisia asioita naiset tekevät:

Pidän avaimia kädessäni, jotta voisin käyttää niitä aseena
Katson takapenkille, kun menen autoon
Parkkeeraan autoni hyvin valaistulle alueelle
Lukitsen auton ovet, kun olen autossa
Kannan aina puhelinta mukanani
En mene lenkille yöllä
En kuuntele musiikkia, kun olen lenkillä
En mene metsään tai puskittuneille reiteille edes päivällä
Lukitsen öisin myös ikkunat, vaikka yö olisi kuuma
Kotonani on hälytysjärjestelmä
Ovissani on ylimääräinen turvalukko peruslukon lisäksi
Pihassani on valot yölläkin
Vietän iltaa ulkona vain ryhmässä
Pidän huolta, että en juo liikaa
En koskaan jätä juomaani yksin
Varmistan, että näen, kun juomani kaadetaan
Varmistan, että minulla on rahaa taksiin
Minulla on iso koira
Omistan turvasumuttimen
Numeroani ei löydy numerotiedustelusta
Katson, miten pukeudun
Vaihtelen reittiä, jota kuljen kotiin
En asu ykköskerroksessa
Tapaan aina treffikumppanini ensimmäistä kertaa julkisella paikalla
Varmistan, että perheeni tietää, missä olen ja milloin

Puoltakin noista jos palstan naiset alkaisi noudattamaan varmaan riskit pienenisi suuresti. Tärkein neuvo tietysti on että välttäkää jännämiehiä.

Hän ei selvinnyt:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/66942001-9119-405f-8ca3-a5aeafc7a590_u0.shtml

Hän selvisi tuurilla:

https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/4d2f9957-c96a-4c56-9a16-23fad7f91817

Yhteistä noissa tapauksissa oli jännämies, molemmat olisi olleet vältettävissä varovaisuudella.

220

1653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä teet päivittäin, jotta et joutuisi seksuaalisen väkivallan uhriksi?
      Parkkeeraan autoni hyvin valaistulle alueelle✅
      Lukitsen auton ovet, kun olen autossa✅
      Kannan aina puhelinta mukanani✅
      En mene lenkille yöllä✅
      Pidän huolta, että EN JUO✅
      Numeroani ei löydy numerotiedustelusta✅
      Katson, miten pukeudun✅
      Vaihtelen reittiä, jota kuljen kotiin✅
      Varmistan, että perheeni tietää, missä olen ja milloin✅

      • Just noin, vielä jos ois joku turvasuihke, hälytin, tms. ois varmaan hyvä mutta noinkin jo varmaan aika hyvin välttyy yllättäviltä tilanteilta.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Just noin, vielä jos ois joku turvasuihke, hälytin, tms. ois varmaan hyvä mutta noinkin jo varmaan aika hyvin välttyy yllättäviltä tilanteilta.

        Niin tuo lukita ovet tapahtuu yleensä kun joku lähestyy mutta lapset pidän aina lukkojen takana kävisin nostamassa nopeasti rahaa ja joku isommista on autossa ja soitto mahdollisuus mutta kauppareissun kyllä teen lasten kanssa.

        kyllä mies tietää missä menen kännykässä on seuranta. Joka askel.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Just noin, vielä jos ois joku turvasuihke, hälytin, tms. ois varmaan hyvä mutta noinkin jo varmaan aika hyvin välttyy yllättäviltä tilanteilta.

        Oon minä sitäkin miettinyt suihketta mutta minulla ei ole yleensä käsilaukkua vaan taskut ja lapsen kanssa mentäessä pidemmälle hoitolaukku.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Just noin, vielä jos ois joku turvasuihke, hälytin, tms. ois varmaan hyvä mutta noinkin jo varmaan aika hyvin välttyy yllättäviltä tilanteilta.

        Harvoin nostan rahaa mutta on joskus pakko.


      • valtakunta kirjoitti:

        Niin tuo lukita ovet tapahtuu yleensä kun joku lähestyy mutta lapset pidän aina lukkojen takana kävisin nostamassa nopeasti rahaa ja joku isommista on autossa ja soitto mahdollisuus mutta kauppareissun kyllä teen lasten kanssa.

        kyllä mies tietää missä menen kännykässä on seuranta. Joka askel.

        Toi kännykkäåseuranta on varmaan hyvä juttu niin jos toinen huolestuu tietää mistä lähtä etsimään. Joo totta, taskut on rajalliset niin ei sitten ylimääräisiä viitsis kuljettaa mukana. Joku tuommonenkin voi olla ihan hyvä:

        https://www.e-ville.com/fi/47-turvallisuus-ja-halyttimet/17400-henkilokohtainen-turvahalytin-120db.html

        Tai sit vaan ite huudat niin p..leesti jos jjoku pyrkii kimppuun niin kyllä sekin varmaan vähän hidastaa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Toi kännykkäåseuranta on varmaan hyvä juttu niin jos toinen huolestuu tietää mistä lähtä etsimään. Joo totta, taskut on rajalliset niin ei sitten ylimääräisiä viitsis kuljettaa mukana. Joku tuommonenkin voi olla ihan hyvä:

        https://www.e-ville.com/fi/47-turvallisuus-ja-halyttimet/17400-henkilokohtainen-turvahalytin-120db.html

        Tai sit vaan ite huudat niin p..leesti jos jjoku pyrkii kimppuun niin kyllä sekin varmaan vähän hidastaa.

        kuulemma lohduttaa myös ukkokultaa siitä katsella missä oon😁


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Toi kännykkäåseuranta on varmaan hyvä juttu niin jos toinen huolestuu tietää mistä lähtä etsimään. Joo totta, taskut on rajalliset niin ei sitten ylimääräisiä viitsis kuljettaa mukana. Joku tuommonenkin voi olla ihan hyvä:

        https://www.e-ville.com/fi/47-turvallisuus-ja-halyttimet/17400-henkilokohtainen-turvahalytin-120db.html

        Tai sit vaan ite huudat niin p..leesti jos jjoku pyrkii kimppuun niin kyllä sekin varmaan vähän hidastaa.

        Oon minä tuotakin joskus miettiny ja miettinyt huutaa hätävalheita.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Toi kännykkäåseuranta on varmaan hyvä juttu niin jos toinen huolestuu tietää mistä lähtä etsimään. Joo totta, taskut on rajalliset niin ei sitten ylimääräisiä viitsis kuljettaa mukana. Joku tuommonenkin voi olla ihan hyvä:

        https://www.e-ville.com/fi/47-turvallisuus-ja-halyttimet/17400-henkilokohtainen-turvahalytin-120db.html

        Tai sit vaan ite huudat niin p..leesti jos jjoku pyrkii kimppuun niin kyllä sekin varmaan vähän hidastaa.

        Tuolta tulee joku😂


    • yksin.elämässä

      Vituttaa varmaan olla ruma mies?

      • Sinä varmaan tiedät siitä enemmän.


      • yksin.elämässä
        Harmaaritari kirjoitti:

        Sinä varmaan tiedät siitä enemmän.

        Ei ole koskaan tarvinnut itkeä sitä että naiset katselevat muita miehiä.


      • yksin.elämässä kirjoitti:

        Ei ole koskaan tarvinnut itkeä sitä että naiset katselevat muita miehiä.

        Sinä vammanenko luulet että siksi laitoin tämän avauksen? Laitoin siksi että tuo lista on hyvä, ei vie keneltäkään palstanaiselta montaa sekuntia lukea ja vaikkei mitenkään noudattaisikaan on hyväå joskus varmaan noita asioita edes ohimennen naisen ajatella vaikka miten turvassa kokisi olevansa.


    • kun_lukee

      aiemin kum tuli luettua uutisia Turusta. Niin ihmetyti miksi raiskausyritykset usein epäonnistuivat naisen käytettyä sumutinta. Ihmetystä herätti sumutteen olemassaolo. Mutta nykyään ei enää ihmetytä kun katsoo millaista meno on.

      • Joo, jotenkin tuntuu että ihan parissa-kolmessa vuodessa joko uutisointi on lisääntynyt tai jotain muuta hassua tapahtunut kun joka päivä noita jännäuutisia tuuppaa ampparit.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, jotenkin tuntuu että ihan parissa-kolmessa vuodessa joko uutisointi on lisääntynyt tai jotain muuta hassua tapahtunut kun joka päivä noita jännäuutisia tuuppaa ampparit.

        Sulle tarjotaan niitä uutisia joista sä sun tietojes perusteella olet kiinnostunut.


      • yykaakooneevii

        tasaneutraalit lait tekee lajin uhanalaiseksi


    • Ei tarvi sellasta kyl pelätä.
      Varovainen joka tapauksessa olen.

      Parkkeeraan autoni hyvin valaistulle alueelle.
      Kannan aina puhelinta mukanani.
      Lukitsen öisin myös ikkunat, vaikka yö olisi kuuma.
      Pihassani on valot yölläkin < (Pitääkö päivälläkin olla pihassa valot?)
      Numeroani ei löydy numerotiedustelusta
      Katson, miten pukeudun
      Tapaan aina treffikumppanini ensimmäistä kertaa julkisella paikalla.

    • 8787897

      Höpö-höpö-lässyn-lää-. Mä olen asunut elämässäni vähän muuallakin, kuin Suomessa ja olen varmaan useimman miehen mielestä suht vetävän näköinen. Ikinä ole mitään tehnyt. Miehet eivät uskalla lähestyä. Ikinä mitään ongelmaa missään. Kauempaa kimittävät jotain ja päiväsaikaan.

      • Oletko asunut lähi-idässä tai intiassa? Ei niillekään jotka on uhreiksi joutuneet ikinä ennen ole yleensä mitään sattunut.


      • 987676

        Ei mullakaan ole koskaan ollut mitään ongelmaa missään.

        Viikonloppuöisin en tosin liiku yksin minkään suuren kaupungin keskustassa. No, New Yorkissa tuli liikuttua, mutta vaan Manhattanilla.


    • 12121212121212

      No eikö se ole hyvä että saamme tylsään Suomeen ihan uutta (moni)kulttuurista värinää?

      Kuuleman mukaan vanhat Lähi-Idän korkeakulttuurit myös huomioivat naisen aseman ihan eri tavalla kuin suomalaiset, naisia kaikkialla alistavat machopellet.

      Sitä kylläkin ihmettelen että ainakin täällä pk-seudulla naiset joilla on varaa valita missä asua, käytännössä poikkeuksetta suosivat syntyperäisten suomalaisten kansoittamia kaupunginosia. Tuntemani vastaanottokeskuksen punavihreä työntekijäkin välttelee iltalenkillään paikkoja joissa monikulttuurinen väreily on iltasaikaan voimakkaimmillaan. Jostain syystä tulee mieleen vanha sanonta jaloilla äänestämisestä.

      • Onhan se toki hienoa että kulttuuri rikastuu. "Stubb: ”Itäkeskukseen kun menee, se on kuin Somalia. Se on hieno paikka” ja ihan varmasti voi kotoperäinenkin nainen liikkua pääkaupunkiseudulla(kin) missä vaan kunhan muistaa asianmukaisesti pukeutua. Noita verkkokauppojahan on runsaasti tarjolla joista löytyy kivaa mallistoa:

        https://www.muslim-shop.com/Al-Amira-Hijabs

        Tietenkin tulee muistaa että hijab käsittää myös käyttäytymiskoodin joka tarkoittaa hillittyä pukeutumista ja puhumista sekä meikkaamisen ja vastakkaisen sukupuolen kättelyn välttämistä. Tuo käytöspuolen oppiminen voi olla hieman vaikeaa länsinaiselle mutta varmaan se onnistuu jos oikein asennoituu.


      • 12121212121212
        Harmaaritari kirjoitti:

        Onhan se toki hienoa että kulttuuri rikastuu. "Stubb: ”Itäkeskukseen kun menee, se on kuin Somalia. Se on hieno paikka” ja ihan varmasti voi kotoperäinenkin nainen liikkua pääkaupunkiseudulla(kin) missä vaan kunhan muistaa asianmukaisesti pukeutua. Noita verkkokauppojahan on runsaasti tarjolla joista löytyy kivaa mallistoa:

        https://www.muslim-shop.com/Al-Amira-Hijabs

        Tietenkin tulee muistaa että hijab käsittää myös käyttäytymiskoodin joka tarkoittaa hillittyä pukeutumista ja puhumista sekä meikkaamisen ja vastakkaisen sukupuolen kättelyn välttämistä. Tuo käytöspuolen oppiminen voi olla hieman vaikeaa länsinaiselle mutta varmaan se onnistuu jos oikein asennoituu.

        Kyllä!

        Kiitos feminismin, nyt voi tuntea olevansa riittävän voimaantunut ottamaan roolin vapautettuna, voimakkaan perheen pään omistuksessa olevana naisena. Siinä pian unohtuu sovinistiset suomijuntit jotka toivovat naista alistavien meikkien käyttöä.

        Ehkä tulevaisuuden progressiivisessa Suomessa vapaus laajennetaan koskemaan nuorempiakin naisia, joilla ei nyt ole naisia alistavien lakien takia vapautta solmia avioliittoja sivistyneiden hopeakettujen kanssa.


      • lihavihatipunen
        Harmaaritari kirjoitti:

        Onhan se toki hienoa että kulttuuri rikastuu. "Stubb: ”Itäkeskukseen kun menee, se on kuin Somalia. Se on hieno paikka” ja ihan varmasti voi kotoperäinenkin nainen liikkua pääkaupunkiseudulla(kin) missä vaan kunhan muistaa asianmukaisesti pukeutua. Noita verkkokauppojahan on runsaasti tarjolla joista löytyy kivaa mallistoa:

        https://www.muslim-shop.com/Al-Amira-Hijabs

        Tietenkin tulee muistaa että hijab käsittää myös käyttäytymiskoodin joka tarkoittaa hillittyä pukeutumista ja puhumista sekä meikkaamisen ja vastakkaisen sukupuolen kättelyn välttämistä. Tuo käytöspuolen oppiminen voi olla hieman vaikeaa länsinaiselle mutta varmaan se onnistuu jos oikein asennoituu.

        Joskus kun menin Itäkeskukseen johonkin vaatekauppaan, luulin olevani Venäjällä ku joka puolella oli vaan venäläisiä pariskuntia.


    • Pureandsimple

      Well. Nainut tai en, mutta sulhaseni odottaa. Mediasta ja seiskasta riippumatta. Etenkin villitsijästä.

    • lihavihatipunen

      Kiitos vaan huolenpidosta mutta olen jo iso "tyttö". Tuo avainhomma mulla on ollut käytössä jo yli 20 vuotta, se opetettiin itsepuolustuskurssilla. Puhelinnroni ei tarvis olla kyllä kaikkien saatavissa, lähinnä työn puolesta sen vois laittaa salaiseksi.

      • Kaisanoasaa

        Joopa joo, joka neljännellä naisella asuu kotona jännämies joka hakkaa naista. Naiset päästää myös kotiinsa kaikki komeat miehet koska uskovat että komea mies on hyvä mies ei rasikaa eikä hakkaa.


      • lihavihatipunen
        Kaisanoasaa kirjoitti:

        Joopa joo, joka neljännellä naisella asuu kotona jännämies joka hakkaa naista. Naiset päästää myös kotiinsa kaikki komeat miehet koska uskovat että komea mies on hyvä mies ei rasikaa eikä hakkaa.

        Mun kotona ei ole koskaan asunut jännämiestä. Monenlaista tyyppiä olen kyllä kotiini roudannut ja itse eksynyt välillä "outoihin" paikkoihin mutta koskaan ei ole (onneksi) mitään sattunut.


    • flowersreally

      Aatella, miesten ei tarttisi tehdä kuin yksi juttu eikä koko listaa enää tarvittaisi.


      • flowersreally
        Wwuwuw kirjoitti:

        Nakkasin sulle peukun jo aiemmin, mutta nyt vasta ehdin kommentoimaan...
        Tässä on hyvä piirakkakuvio raiskaukseen johtavista syistä..
        https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/kaavio-raiskaukseen-johtavista-syista-keraa-suosiota-somessa-taman-selvemmin-asiaa-ei-voi-ilmaista/7092236#gs.wIEVSFg

        Asiallinen piirakka!
        (sanoo äänioikeudeton)

        Käy ”pikkuhiljaa” vituttamaan tämä perinpohjainen perseily, jossa

        - uhrit on syyllisiä;

        - joku miesmäröivä mulkuntulkku esittää ”hyviä” neuvoja naisille (aivan kuin naiset eivät olisi eläneet naisen elämää pikkasen kauemmin ja pikkasen erilaisella intensiteetillä); ja

        - joku persupersereikä käyttää asiaa keppihevosena omalle perseenpimeimmästäpimennosta peräisin olevalle mulkkujooseppien maahamuuttokriittiselle politiikalleen aivan kuin naiset eivät olisi aina olleet vaarassa kaikkina aikoina kaikkien miesten keskuudessa kaikissa kulttuureissa vittu ihan sama mitkä releet ois päällä ja miten käyttäytyisi

        Että kaikki mulkuntulkut, persupersereiät ja kaikki muutkin jotka ette kykene omaa mulkkuanne hallitsemaan vetäkäähän kaikki vittu välittömästi päähänne ja hakeutukaa kauniisti kastraatioon.


      • flowersreally kirjoitti:

        Asiallinen piirakka!
        (sanoo äänioikeudeton)

        Käy ”pikkuhiljaa” vituttamaan tämä perinpohjainen perseily, jossa

        - uhrit on syyllisiä;

        - joku miesmäröivä mulkuntulkku esittää ”hyviä” neuvoja naisille (aivan kuin naiset eivät olisi eläneet naisen elämää pikkasen kauemmin ja pikkasen erilaisella intensiteetillä); ja

        - joku persupersereikä käyttää asiaa keppihevosena omalle perseenpimeimmästäpimennosta peräisin olevalle mulkkujooseppien maahamuuttokriittiselle politiikalleen aivan kuin naiset eivät olisi aina olleet vaarassa kaikkina aikoina kaikkien miesten keskuudessa kaikissa kulttuureissa vittu ihan sama mitkä releet ois päällä ja miten käyttäytyisi

        Että kaikki mulkuntulkut, persupersereiät ja kaikki muutkin jotka ette kykene omaa mulkkuanne hallitsemaan vetäkäähän kaikki vittu välittömästi päähänne ja hakeutukaa kauniisti kastraatioon.

        No nyt tuli täyttä asiaa koko tuutin täydeltä.. 🤣
        Näin on.

        Antaisin taas peukun, mutta tää väittää että olisin jo niin tehnyt..ennakointia?


      • 12121212121212
        flowersreally kirjoitti:

        Asiallinen piirakka!
        (sanoo äänioikeudeton)

        Käy ”pikkuhiljaa” vituttamaan tämä perinpohjainen perseily, jossa

        - uhrit on syyllisiä;

        - joku miesmäröivä mulkuntulkku esittää ”hyviä” neuvoja naisille (aivan kuin naiset eivät olisi eläneet naisen elämää pikkasen kauemmin ja pikkasen erilaisella intensiteetillä); ja

        - joku persupersereikä käyttää asiaa keppihevosena omalle perseenpimeimmästäpimennosta peräisin olevalle mulkkujooseppien maahamuuttokriittiselle politiikalleen aivan kuin naiset eivät olisi aina olleet vaarassa kaikkina aikoina kaikkien miesten keskuudessa kaikissa kulttuureissa vittu ihan sama mitkä releet ois päällä ja miten käyttäytyisi

        Että kaikki mulkuntulkut, persupersereiät ja kaikki muutkin jotka ette kykene omaa mulkkuanne hallitsemaan vetäkäähän kaikki vittu välittömästi päähänne ja hakeutukaa kauniisti kastraatioon.

        Feminismi pähkinänkuoressa:

        https://i.imgur.com/ZuSM1xM.jpg


      • hehhh
        12121212121212 kirjoitti:

        Feminismi pähkinänkuoressa:

        https://i.imgur.com/ZuSM1xM.jpg

        Hah, tämä.

        Se on nähty IRL monta kertaa että kun me kiltit miehet vahingossakaan sanotaan jotain mikä vähänkään poikkeaa linjasta, niin ensin heristellään sormia ja sitten tylytetään.

        Mutta jos samassa pöydässä komea ja vtun menestynyt alfa heittää sovinistista läppää, femakot kikattelee kuin pikkutytöt tai ainakin pitävät huulensa nöyrästi supussa.


      • flowersreally
        12121212121212 kirjoitti:

        Feminismi pähkinänkuoressa:

        https://i.imgur.com/ZuSM1xM.jpg

        Keppihevonen nro 2
        (kun et varsinaisesta aiheesta kyennyt keskustelemaan)

        Olen hyvin pettynyt sinuun.


      • 12121212121212
        flowersreally kirjoitti:

        Keppihevonen nro 2
        (kun et varsinaisesta aiheesta kyennyt keskustelemaan)

        Olen hyvin pettynyt sinuun.

        Selvästikin olen mielessäsi yksi vasemmanpuoleisen kuvan betamiehistä :(


      • flowersreally
        12121212121212 kirjoitti:

        Selvästikin olen mielessäsi yksi vasemmanpuoleisen kuvan betamiehistä :(

        En katsonut linkkiäsi.

        Pettynyt olen kaikkiin keppihevostelijoihin ja aiemman kommenttini kuvauksen täyttäviin.


      • 12121212121212
        flowersreally kirjoitti:

        En katsonut linkkiäsi.

        Pettynyt olen kaikkiin keppihevostelijoihin ja aiemman kommenttini kuvauksen täyttäviin.

        Nimeä minulle voimaa, valtaa ja korkeat testosteronitasot omaavat miehet jotka jäivät sovinisminsa tai väkivaltaisuutensa vuoksi naisettomiksi.

        Niitä ei ole.


      • flowersreally
        12121212121212 kirjoitti:

        Nimeä minulle voimaa, valtaa ja korkeat testosteronitasot omaavat miehet jotka jäivät sovinisminsa tai väkivaltaisuutensa vuoksi naisettomiksi.

        Niitä ei ole.

        Sano sinä miksi miehet eivät voi tehdä sitä yhtä asiaa joka tekisi tuon aloituksen listan turhaksi.


      • flowersreally kirjoitti:

        Sano sinä miksi miehet eivät voi tehdä sitä yhtä asiaa joka tekisi tuon aloituksen listan turhaksi.

        Sä olet nyt hukannut täydellisesti ymmärryksen siitä kuinka laajalle kenenkin valta ja vastuu ulottuu. Aivan turhaa ihmetellä miksi jotkut monikossa tekevät jotakin, koska siihen ei se päätöksiä tekevä subjekti, eli yksikkö, pysty millään lailla vaikuttamaan.

        Jokainen voi pitää huolta omasta turvallisuudestaan. Ei ole pakko, jos ei halua.


      • flowersreally
        scrg kirjoitti:

        Sä olet nyt hukannut täydellisesti ymmärryksen siitä kuinka laajalle kenenkin valta ja vastuu ulottuu. Aivan turhaa ihmetellä miksi jotkut monikossa tekevät jotakin, koska siihen ei se päätöksiä tekevä subjekti, eli yksikkö, pysty millään lailla vaikuttamaan.

        Jokainen voi pitää huolta omasta turvallisuudestaan. Ei ole pakko, jos ei halua.

        Aivan, Ebenezerini.

        Ei ole naisen vastuulla kaitsia miehen vallatonta veitikkaa. Hyvä että edes sinä ymmärrät tämän.


      • flowersreally
        flowersreally kirjoitti:

        Aivan, Ebenezerini.

        Ei ole naisen vastuulla kaitsia miehen vallatonta veitikkaa. Hyvä että edes sinä ymmärrät tämän.

        (niin, mähän siis olin yllä antanut ihan yksikökohtaisen ratkaisuehdotuksen ongelmaan, jos se ei riitä, yhteiskunta varmasti voi tukea jokaisen tuskaisen ja kontrollikyvyttömän keritsemispäätöstä)


      • flowersreally kirjoitti:

        (niin, mähän siis olin yllä antanut ihan yksikökohtaisen ratkaisuehdotuksen ongelmaan, jos se ei riitä, yhteiskunta varmasti voi tukea jokaisen tuskaisen ja kontrollikyvyttömän keritsemispäätöstä)

        Mulla on kaikille miehille hyvin selkeä ohje, mikä huomattavasti pienentää todennäköisyyttä joutua syytetyksi tai epäillyksi raiskauksesta.

        Piirretään koordinaatistoon aika ja paikka, joissa raiskaukset tapahtuvat. Aika-akselilla tihentymä on viikonloppuöinä klo 03:00-05:00. Paikka on miehen tai naisen asunto, jossa ollaan kahden. Jos vielä lisätään kolmanneksi ulottuvuudeksi henkilöiden yhteenlaskettu veren alkoholipitoisuus, niin sekään ei ole nollassa. Raiskaukset välttää kun ei ole sillä hetkellä siinä tilassa ja kunnossa, jossa raiskaukset tapahtuvat.

        Joten ohje tiivistetysti: Vältä alkoholia, ja naisten kanssa kahden olemista viikonloppuöinä.

        Naisia en edelleenkään ryhdy neuvomaan.


    • Palstanaisetäryy

      Milloinkas tulee listaus, missä opetetaan turvautumaan perisuomalaiselta mustasukkaiselta mieheltä, jolla on huono itsetunto?

    • hommahanskassa
      • Mikähän vitsi toi oli?

        Mä muuten nuorena pidin laukussa semmosta isoa painava jakoavainta..sillä kun olis huitaissu päin näköä, niin olis jo tuntunut.


      • Kaksi ensimmäistä on myös Suomen linja-autoliiton suosittelemia menetelmiä häiriköiden poistamiseksi busseista. Kolmatta saa käyttää vain lentokonekaappareita kohtaan.


    • Tindertyttö

      On minulla turvaketju joka on 16 milliä paksu. On myös turvakamera kotona ja piha hyvin valaistu enkä koskaan tapaa tuntemattomia miehiä treffeillä ellei mies anna henkilötietojaan ja kuvaansa. Otan miehestä selvää kaikki mitä saan, jos mies salailee jotain kuten ei anna tietojaan tai ei halua kertoa facebrofiliaan niin niihen loppuu yhteys.

    • pillujen--asiantuntija

      Niin säälittävää huomiohuorausta nää sun aloitukset että en tiedä pitäiskö nauraa vai kuolla myötähäpeään.

      Nauran.

      • Hienoa saada sunkin asiantunteva kommentti ketjuun, vielä kun joskus pillua saisit olis toi nimimerkkikin osuva.


    • ainasamaanillitystä

      Mee nyt jo jonnekin persupalstalle näitä iänikuisia lässytyksiäsi laittelemaan.

      • Uliuliuliuli

        Taas mekkomiestä ärsyttää ;-)


    • NäinToimitaankin

      Paras turva on se, että hankkii rinnalleen agressiivisen ukon, joka puolustaa tarpeen tullen. Miehen joka ei jätä hetkeksikään yksin.

    • 12121212121212

      On muuten haastavaa ymmärtää näitä persujunttiketjuja.

      Taas täällä nillitetään joistain raiskauksista, lapsiavioliitoista, sukuelimien silpomisista, kunniamurhista ja pukeutumiskoodeista.

      Meillä on kuitenkin todellisiakin ongelmia kuten catcalling, miesenemmistö pörssiyhtiöiden hallituksissa ja pöyristyttävän ennakkoluuloinen käsitys sairaalloisen ylipainon epäterveellisyydestä.

      • wanhaämmä

        Oletko lihonut, rimpula? :D


    • Mulla on silleen että kun asun täällä persreijässä,erittäin isossa meluisassa "lähiössä" joka on oikeastaan kuin pieni kaupunki jo,mulla kun on näitä damageja,niin lähden noutamaan sen maito purkin hyvin myöhään tai aamulla,ennen kuin liikenne ja ihmislaumat villinä..mä tuppaan oikaseen tosta "metsäreitiltä" aina tehny niin,vaikka tää mesta on täynnä nistejä ja muita hihhuleita ja nykyään vielä enemmän maahanmuuttajia,taitaa olla toiseks isoin mesta espoossa 50/50..en ennen oikeastaan ajatellut sitä että joku kävisi kimpuun vaikka yksin hipsinkin..yhtenä päivänä tajusin,hitto..mulla on varmaan ollut hyvä mäihä! koska aika hiton typerää..nykyään mulla avainketju kädessä,heilutan silleen et näkee ja laukussa kunnon paksu koira ketju,just in case..mä kuuntelen kyllä musaa mutta olen todella valppaana ja jos nään jotain mies ryhmiä,kierrän kaukaa.

      • itsestäänkiinnipelkääkö

        Nykyään ihmiset pelkäävät enemmän median takia, ei sen takia että olisi vaarallisempaa. Sama juttu kuin ei uskalla lentokoneeseen mennä koska jossain on sellainen tippunut joskus, vaikka lentäminen on silti kaikkein turvallisin keino matkustaa. itse sen kuitenkin päättää elääkö pelossa vaiko ei.


    • Isississi

      Vielä 5 vuotta sitten tuo lista oli tarpeeton.

      Mitäköhän on tapahtunut viimeisimmän 5 vuoden aikana ?

      • niimpä,mitäköhän..mulla oli vielä näitä "taistelijoita" tässä talossa,ihqua ihanaa..onneks mikään ei räjähtänyt lol.


      • Ei ollut. Eikä ollut edes 30 vuotta sitten,


      • justjootaas

        Just joo, eihän suomessa ennen raiskauksia tai väkivaltaa tapahtunut.


    • lazyz

      Mitäkö teen? Elän normaalisti. En muutenkaan hillu päissäni missään, kotonakaan. Joten humalan takia en ole koskaan helppo uhri, kun en käytä.

      Olen tietysti valpas ihmisjoukoissa. Jotakin erikoista tapahtuu, koitan huomata sen mahdollisimman ajoissa.

      Jos keskellä kirkasta katua joku käy päälle, se sitten käy. Mutta ottaa kyllä ittekin turpaansa, niin kauan kun tolpillani pysyn. 😌

      Ja puolustautuessa kaikki konstit on sallittu.

    • Olen sitä mieltä, että naisille voisi osoittaa oman kaupungin, tai ainakin kaupunginosan, jonne ei miehille ole asiaa kuin korkeintaan työtehtävissä. Esim. Lauttasaari sopisi ihan hyvin, sehän on saari..Raiskaajista, julkirunkkareista, ahdistelijoista, stalkkaajista ja mustasukkaisista existä vapaa rauhan alue. .

      Hyvä idea.

      • Lisäksi mä olen ehdottanut kouluissa liikuntatunneilla tapahtuvaa itsepuolustusopetusta.

        Lisäksi jonkinlaista tasa-arvo-opetusta, myös mitä tulee seksuaaliseen koskemattomuuteen, pitäisi opetukseen lisätä selvästikin. Nyt oppia ja mallia haetaan netistä ja pornosta


      • Muuten mainio idea mutta naiset ei varmaan siihen suostuisi kun niiden kuitenkin pitäis päästä sieltä miesten tonteille pätemään. Minusta voitais myös jännämiehen ja jännäkulttuurit eristää omille alueilleen, sitten ainakin tulisi normaalialaueista jos nyt ei ihan raiskausvapaita niin ainakin melkein.


      • 12121212121212
        Wwuwuw kirjoitti:

        Lisäksi mä olen ehdottanut kouluissa liikuntatunneilla tapahtuvaa itsepuolustusopetusta.

        Lisäksi jonkinlaista tasa-arvo-opetusta, myös mitä tulee seksuaaliseen koskemattomuuteen, pitäisi opetukseen lisätä selvästikin. Nyt oppia ja mallia haetaan netistä ja pornosta

        Roskaa.

        Pojat näkevät omin silmin kuinka sääntöjä rikkova viikari/jännäpoika pääsee ensimmäisenä jyystämään hottistytyjä, koskemattomuussääntöjä noudattavien naisten kunnioittajien ollessa vielä "olisit täydellinen poikaystävä jollekin tytölle"-askelmalla.


      • "Olen sitä mieltä, että naisille voisi osoittaa oman kaupungin, ..."

        Ehdotan Helsinkiä. Rajataan Sipoonkorpi pois ettette eksy.


    • Ainoastaan kohta en juo liikaa ja turvasumutin pätee minulla.
      Muut oli just nurin perin.

      "Katson takapenkille, kun menen autoon"

      -tätä kohtaa en edes ymmärtänyt! Katon lähinnä, onko siinä bensaa?

      • Jenkeissä ilmeisesti paljon tekee jännämiehet niin että keplottelevat itsensä autoon ja kyyröttävät sitten penkkien takana piilosssa, täällä ei varmaan niin hirveän yleistä. Mutta se että ovet lukossa esmes liikennevaloissa voi olla ihan hyvä juttu täälläkin.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Jenkeissä ilmeisesti paljon tekee jännämiehet niin että keplottelevat itsensä autoon ja kyyröttävät sitten penkkien takana piilosssa, täällä ei varmaan niin hirveän yleistä. Mutta se että ovet lukossa esmes liikennevaloissa voi olla ihan hyvä juttu täälläkin.

        Mjahas, kummallisia takapenkin taavetteja sitten...

        En muuten koskaan ole ajatellut tuota liikennevalo-juttua tai muutenkaan. Mulla on aina avoimet ovet ja ikkunat. Mutta toisaalta lähden kyllä aika liukkaasti valoista ettei siinä kyytiin ehdi kukaan. Hyvä, että pysyn itekään.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Mjahas, kummallisia takapenkin taavetteja sitten...

        En muuten koskaan ole ajatellut tuota liikennevalo-juttua tai muutenkaan. Mulla on aina avoimet ovet ja ikkunat. Mutta toisaalta lähden kyllä aika liukkaasti valoista ettei siinä kyytiin ehdi kukaan. Hyvä, että pysyn itekään.

        Kansainvälistymisen myötä niitä tulee suomenkin.

        Kannattaa ajatella ainakin jos isolle kirkolle meet, palstalaisenkin kyytin oli miesjoukko pyrkinyt silloin aallon aikana liikennevaloissa ettei se mitenkään ihmeellistä etelä-suomessa ainakaan ole. Näkyyhän noita google löytävän jonkin verran:

        https://yle.fi/uutiset/3-5404718

        https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/KSML-Huppumies-yritti-tunkeutua-valon-vaihtumista-odottavaan-autoon/741276

        https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/tunkeutuja-yritti-autoon-kaakkurissa/248003/

        https://yle.fi/uutiset/3-6502608

        https://yle.fi/uutiset/3-6363858

        https://yle.fi/uutiset/3-5649382

        jne.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Kansainvälistymisen myötä niitä tulee suomenkin.

        Kannattaa ajatella ainakin jos isolle kirkolle meet, palstalaisenkin kyytin oli miesjoukko pyrkinyt silloin aallon aikana liikennevaloissa ettei se mitenkään ihmeellistä etelä-suomessa ainakaan ole. Näkyyhän noita google löytävän jonkin verran:

        https://yle.fi/uutiset/3-5404718

        https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/KSML-Huppumies-yritti-tunkeutua-valon-vaihtumista-odottavaan-autoon/741276

        https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/tunkeutuja-yritti-autoon-kaakkurissa/248003/

        https://yle.fi/uutiset/3-6502608

        https://yle.fi/uutiset/3-6363858

        https://yle.fi/uutiset/3-5649382

        jne.

        Hyi helvata.

        Saisivat mennä bussilla tuommoset ukot.

        Mutta eikö nuo nykyautojen ovet lumpsahda automaattisesti lukkoon. Luulisin.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Hyi helvata.

        Saisivat mennä bussilla tuommoset ukot.

        Mutta eikö nuo nykyautojen ovet lumpsahda automaattisesti lukkoon. Luulisin.

        Juu niinhän ne sais, Onneks toistaseks bussit vissiin ottaa ilmaseks niitä kyytiin ainakin helsingissä niin ei tarvitse työntyä väkisin henkilöautoihin hirveesti mutta aina sekin mahdollisuus on olemassa että pyrkii.

        Varmaan useimmissa nykyautoissa saa sen toiminnon asetuksista mutta veikkaan että useimmiten vakioasetus on sellanen ettei lumpsahda, riippuu varmaan vähän merkistäkin.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Juu niinhän ne sais, Onneks toistaseks bussit vissiin ottaa ilmaseks niitä kyytiin ainakin helsingissä niin ei tarvitse työntyä väkisin henkilöautoihin hirveesti mutta aina sekin mahdollisuus on olemassa että pyrkii.

        Varmaan useimmissa nykyautoissa saa sen toiminnon asetuksista mutta veikkaan että useimmiten vakioasetus on sellanen ettei lumpsahda, riippuu varmaan vähän merkistäkin.

        Painelin nappeja, ainakin peilit heiluu, mutta ei se paljoa auta.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Juu niinhän ne sais, Onneks toistaseks bussit vissiin ottaa ilmaseks niitä kyytiin ainakin helsingissä niin ei tarvitse työntyä väkisin henkilöautoihin hirveesti mutta aina sekin mahdollisuus on olemassa että pyrkii.

        Varmaan useimmissa nykyautoissa saa sen toiminnon asetuksista mutta veikkaan että useimmiten vakioasetus on sellanen ettei lumpsahda, riippuu varmaan vähän merkistäkin.

        Painelin nappeja, ainakin peilit heiluu, mutta ei se paljoa auta.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Painelin nappeja, ainakin peilit heiluu, mutta ei se paljoa auta.

        Kappas vaan, toimii näköjään molemmin puolin

        :'D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Painelin nappeja, ainakin peilit heiluu, mutta ei se paljoa auta.

        Mulla on ainakin kojelaudassa nappi millä saa lukittua kaikki ovet kertapainalluksella mutta se pitää muistaa painaa. Luultavasti kyllä sais sellasetkin asetukset laitettua että menee automaattisesti lukkoon aina kun vetää oven kiinni tai lähtee ajamaan mutta saattas vaatia obd-portin kautta säätöä sitten.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Mulla on ainakin kojelaudassa nappi millä saa lukittua kaikki ovet kertapainalluksella mutta se pitää muistaa painaa. Luultavasti kyllä sais sellasetkin asetukset laitettua että menee automaattisesti lukkoon aina kun vetää oven kiinni tai lähtee ajamaan mutta saattas vaatia obd-portin kautta säätöä sitten.

        Obd-portin? Nyt tuota, hetkinen, nyt kuulostaa Star Trekiltä...
        mä en osaa niin paljon autojuttuja :)

        Joo, on se varmaan manuaalina jossain...
        pitäis muuten etsiä taas se takasumuvalon nappi näille syksypimeille, se oli kummassa paikassa, hmm.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Mulla on ainakin kojelaudassa nappi millä saa lukittua kaikki ovet kertapainalluksella mutta se pitää muistaa painaa. Luultavasti kyllä sais sellasetkin asetukset laitettua että menee automaattisesti lukkoon aina kun vetää oven kiinni tai lähtee ajamaan mutta saattas vaatia obd-portin kautta säätöä sitten.

        Lasketko sinä tytöt autosta ulos? ; )

        Herralla kun on tuollainen oma nappi siellä...

        (kikattaa)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Obd-portin? Nyt tuota, hetkinen, nyt kuulostaa Star Trekiltä...
        mä en osaa niin paljon autojuttuja :)

        Joo, on se varmaan manuaalina jossain...
        pitäis muuten etsiä taas se takasumuvalon nappi näille syksypimeille, se oli kummassa paikassa, hmm.

        Niin, obd2 portti se yleensä on. Onkos sulla koskaan käyny niin että merkkivalojen takia pitäny käydä nollaamassa vikakoodeja? jos on niin kannattas jnonkunlainen vikakoodinkukija kyllä hommata kun ne rahastaa pajoilla niistä nollauksista tai joa vaihtelevat turhaan osia kun on muka rikki joku anturi vaikka ois tilapäinen toimintahäiriö ollu.

        Joo, se on muuten ärsyttävä, ei sitä ikinä sitten meinaa löytää kun tulee sumussa mieleen että vois laittaa sumuvalot päälle, sitte kun alkaa ettimään voi mennä mettään kun ajaessa tutkailee.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Lasketko sinä tytöt autosta ulos? ; )

        Herralla kun on tuollainen oma nappi siellä...

        (kikattaa)

        Tuo kysymys on ajankohtanen vasta sitten kun sais ees kyytiin ensin :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Mjahas, kummallisia takapenkin taavetteja sitten...

        En muuten koskaan ole ajatellut tuota liikennevalo-juttua tai muutenkaan. Mulla on aina avoimet ovet ja ikkunat. Mutta toisaalta lähden kyllä aika liukkaasti valoista ettei siinä kyytiin ehdi kukaan. Hyvä, että pysyn itekään.

        Saako tiedustella, millainen tehopainosuhde autossasi on?
        Moottorin teho jaettuna auton painolla. Esim. kW/kg.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Niin, obd2 portti se yleensä on. Onkos sulla koskaan käyny niin että merkkivalojen takia pitäny käydä nollaamassa vikakoodeja? jos on niin kannattas jnonkunlainen vikakoodinkukija kyllä hommata kun ne rahastaa pajoilla niistä nollauksista tai joa vaihtelevat turhaan osia kun on muka rikki joku anturi vaikka ois tilapäinen toimintahäiriö ollu.

        Joo, se on muuten ärsyttävä, ei sitä ikinä sitten meinaa löytää kun tulee sumussa mieleen että vois laittaa sumuvalot päälle, sitte kun alkaa ettimään voi mennä mettään kun ajaessa tutkailee.

        On käyny (moottorin häiriövalo/katalysaattori), ja rahat ne ottaa (lambda-anturi? olisi pitänyt vaihtaa mutten suostunut). Mistä sellaisen lukijan saa?

        Heh useamman ku kerran ollaan sohrattu syyssumussa sitä valoa ja tosiaan ei sitä ikinä siihen hätään ole löytynyt, vasta autotallissa tyyliin "aha, tuossa polvenkorkeudellako se..."


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Obd-portin? Nyt tuota, hetkinen, nyt kuulostaa Star Trekiltä...
        mä en osaa niin paljon autojuttuja :)

        Joo, on se varmaan manuaalina jossain...
        pitäis muuten etsiä taas se takasumuvalon nappi näille syksypimeille, se oli kummassa paikassa, hmm.

        Minäkin olen tuota volkkarista etsinyt, on valonupin yhteydessä. Ei heti arvaa että käännettävää nuppia pitää vetää


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Tuo kysymys on ajankohtanen vasta sitten kun sais ees kyytiin ensin :D

        Mjaa jaa...hih, tuli vaan mielehen herra obd-portti ; )


      • MJTMH kirjoitti:

        Saako tiedustella, millainen tehopainosuhde autossasi on?
        Moottorin teho jaettuna auton painolla. Esim. kW/kg.

        Heitänpä tuohon, että 156.
        Se on oikea luku.

        Huippunopeus 225.


      • pujotteIija kirjoitti:

        Minäkin olen tuota volkkarista etsinyt, on valonupin yhteydessä. Ei heti arvaa että käännettävää nuppia pitää vetää

        Joo, mulla oli aiemmin volkkari, ja se kiskominen oli järjenvastaista. Nyt eri merkki.
        Tuli viime syksynä niin sporttinen olo, ja kamala autokuume yhtä aikaa, että tuloksenhan tietää... :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Heitänpä tuohon, että 156.
        Se on oikea luku.

        Huippunopeus 225.

        Oletetaan, että moottoriteho on 200kW ja auton paino 1400kg.
        Silloin auton tehopainosuhde on 0,143kW/kg.


      • MJTMH kirjoitti:

        Oletetaan, että moottoriteho on 200kW ja auton paino 1400kg.
        Silloin auton tehopainosuhde on 0,143kW/kg.

        Auton huippunopeus ei ole hyvä mittari, kun puhutaan auton kiihtyvyydestä.


      • MJTMH kirjoitti:

        Oletetaan, että moottoriteho on 200kW ja auton paino 1400kg.
        Silloin auton tehopainosuhde on 0,143kW/kg.

        öhöms, herra on hyvä ja odottaa nanosekunnin, koska suoritan laskennallista toimenpidettä.

        Köh..

        Näyttäisi siltä, että lukemaksi saattaisi hyvinkin tulla 0,0821. kW/kg

        Äläkä sano, että se on surkea luku.


      • MJTMH kirjoitti:

        Auton huippunopeus ei ole hyvä mittari, kun puhutaan auton kiihtyvyydestä.

        Tosi vaikeita kyselet...

        Saitko mitään tolkkua?


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        On käyny (moottorin häiriövalo/katalysaattori), ja rahat ne ottaa (lambda-anturi? olisi pitänyt vaihtaa mutten suostunut). Mistä sellaisen lukijan saa?

        Heh useamman ku kerran ollaan sohrattu syyssumussa sitä valoa ja tosiaan ei sitä ikinä siihen hätään ole löytynyt, vasta autotallissa tyyliin "aha, tuossa polvenkorkeudellako se..."

        Juu no ihan peruslukijoita saa jollain kolmestakympistä alkaen jo eli melkeen samalla hintaa kun mitä nollaus pajalla maksaa mutta sitten vähän paremmat merkkikohtaset on vähän arvokkaampia. Autotarvikeliikkeissä on ainakin peruslukijoita ja mersuunkin löytyy merkkikohtasta monesta paikkaa, tuolla esmes:

        https://www.elekma.com/mercedes-vikakoodinlukijat-2003-ja-uudemmat

        Sitten jossain ebayssa on kyllä halvemmalla vaikka minkälaista mutta joutuu oottelemaan vähän aikaa.

        Juutuubista löytyy ohjevideoita, esmes toi:

        https://www.youtube.com/watch?v=PI71wF5ryb0

        Noin ihan peruslukijalla esmes se on vaan napin painallus kun luetaan ja toisella napilla sitten saa poistettua muistista koodin niin merkkivalo mittaristosta sillä jo sammuu, sit jos alkaa nollauksista huolimatta aina herjaamaan samaa koodia sitten voi joutua vaihtaankin osia mutta usein jokku anturiherjat ei sitten tuukaan enää uudestaan.


      • MJTMH kirjoitti:

        Auton huippunopeus ei ole hyvä mittari, kun puhutaan auton kiihtyvyydestä.

        Joka tapauksessa pyyhällän sun ohi.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        öhöms, herra on hyvä ja odottaa nanosekunnin, koska suoritan laskennallista toimenpidettä.

        Köh..

        Näyttäisi siltä, että lukemaksi saattaisi hyvinkin tulla 0,0821. kW/kg

        Äläkä sano, että se on surkea luku.

        Se on ihan hyvä, oletan että tuommoselle reikäpäälle riittäs 0,01kW/kg :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Juu no ihan peruslukijoita saa jollain kolmestakympistä alkaen jo eli melkeen samalla hintaa kun mitä nollaus pajalla maksaa mutta sitten vähän paremmat merkkikohtaset on vähän arvokkaampia. Autotarvikeliikkeissä on ainakin peruslukijoita ja mersuunkin löytyy merkkikohtasta monesta paikkaa, tuolla esmes:

        https://www.elekma.com/mercedes-vikakoodinlukijat-2003-ja-uudemmat

        Sitten jossain ebayssa on kyllä halvemmalla vaikka minkälaista mutta joutuu oottelemaan vähän aikaa.

        Juutuubista löytyy ohjevideoita, esmes toi:

        https://www.youtube.com/watch?v=PI71wF5ryb0

        Noin ihan peruslukijalla esmes se on vaan napin painallus kun luetaan ja toisella napilla sitten saa poistettua muistista koodin niin merkkivalo mittaristosta sillä jo sammuu, sit jos alkaa nollauksista huolimatta aina herjaamaan samaa koodia sitten voi joutua vaihtaankin osia mutta usein jokku anturiherjat ei sitten tuukaan enää uudestaan.

        No johan nyt. Nyt vasta kerrotaan tämä kun olis jo sata vuotta tarvinnu tuota sen volkkarin perhanan kanssa...

        Minäpä laitan tämän talteen! Kiitos. En ollu tutustunut ollenkaan tämmösiin eikä ne äijät pajalla tietenkään sano mitään vinkkiä, että palkat juoksee ( että saivat tiirailla minua kesämekossa).

        Joo, onneksi tämän uuden kanssa on menny hyvin -siis auton :D
        Onhan mb ollu varmempi... :) (en halua kehua, mutta on se.)


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Se on ihan hyvä, oletan että tuommoselle reikäpäälle riittäs 0,01kW/kg :D

        Mitä se sulle tuo luku kertoo? Niinku miesten silmin?
        Siis se on ihan lussu(ko) oikeasti? Olisihan se voinut olla se kaksisatanenkin, mutta ne on kalliita..hö.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Se on ihan hyvä, oletan että tuommoselle reikäpäälle riittäs 0,01kW/kg :D

        Mitä se sulle tuo luku kertoo? Niinku miesten silmin?
        Siis se on ihan lussu(ko) oikeasti? Olisihan se voinut olla se kaksisatanenkin, mutta ne on kalliita..hö.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        öhöms, herra on hyvä ja odottaa nanosekunnin, koska suoritan laskennallista toimenpidettä.

        Köh..

        Näyttäisi siltä, että lukemaksi saattaisi hyvinkin tulla 0,0821. kW/kg

        Äläkä sano, että se on surkea luku.

        No toi on aika peruslukema. Lähinnä mietin sitä, että kun autosi huiput on jopa 225km/h, niin silloin voisin veikata, ettet ajele millään pikkuautolla, koska niillä ei voi päästä 225km/h mikäli tehopainosuhde on 0,0821. Oletan, että autosi on joku ylemmän keskiluokan menopeli tai "premium"merkki tai ehkä jopa jonkinlainen (katu)maasturi.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Joka tapauksessa pyyhällän sun ohi.

        :o


      • MJTMH kirjoitti:

        :o

        Sullahan on just tuo ilme sillon.

        (naurua)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        No johan nyt. Nyt vasta kerrotaan tämä kun olis jo sata vuotta tarvinnu tuota sen volkkarin perhanan kanssa...

        Minäpä laitan tämän talteen! Kiitos. En ollu tutustunut ollenkaan tämmösiin eikä ne äijät pajalla tietenkään sano mitään vinkkiä, että palkat juoksee ( että saivat tiirailla minua kesämekossa).

        Joo, onneksi tämän uuden kanssa on menny hyvin -siis auton :D
        Onhan mb ollu varmempi... :) (en halua kehua, mutta on se.)

        tarviisit kyllä sen miehen niin se selvittäs noi :D Toi oli vaan ihan pikanen linkki mutta periaatteessa mihin vaan autotarvikeliikkeeseen menee niin saa peruslukijan mutta merkkikohtanen voi olla parempi ja siihenkin sitten voi olla monenlaista vaihtoehtoo:

        https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=mercedes code reader&_sacat=0

        Mulla itellä on nykyseen ihan vaan tuota vastaava obd-palikka:

        https://www.ebay.com/itm/WIFI-ELM327-Mini-OBD-OBD2-Car-Code-Reader-Scanner-Tool-For-iPad-Android-IOS/283102580773?fits=Make:Mercedes-Benz&epid=548307615&hash=item41ea3a9025:g:DYYAAOSwy~BaKJnx&vxp=mtr

        Ja sitten vaan toi kalikka läppäriin kiinni niin pääsee merkkohtasella ohelmalla käsiks ja pystyy lukemaan anturitiedot ja tekemään vaikka hiukkassuodattimen pakkopoltonkin sitten kun tulee tarvis.


      • MJTMH kirjoitti:

        No toi on aika peruslukema. Lähinnä mietin sitä, että kun autosi huiput on jopa 225km/h, niin silloin voisin veikata, ettet ajele millään pikkuautolla, koska niillä ei voi päästä 225km/h mikäli tehopainosuhde on 0,0821. Oletan, että autosi on joku ylemmän keskiluokan menopeli tai "premium"merkki tai ehkä jopa jonkinlainen (katu)maasturi.

        Oo (ai noinko te miehet ajattelette) :0

        Mulle ei kertoisi lukema yhtikäs mitään.
        Onhan siinä aikas siisti alusta...sellanen "luikee", maata viistävä hih.

        Kiireisellä naisella pitää konehuoneessa olla tehoja, ainoa harmin paikka siinä on se, että se on takavetoinen ja tienhaaran postilaatikot eivät säästy talvella. :)

        (kikattaa)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Mitä se sulle tuo luku kertoo? Niinku miesten silmin?
        Siis se on ihan lussu(ko) oikeasti? Olisihan se voinut olla se kaksisatanenkin, mutta ne on kalliita..hö.

        Ei kun toihan oli hyvä arvo, mulla ollu bensa-autossa 0,083 ja sillä kyllä kerkis hyvin. Ny on riisseli niin ei likikään tuota mutta toisaalta siin on vääntöö hyvin niin ei voi oikeestaan verrata.


      • MJTMH kirjoitti:

        No toi on aika peruslukema. Lähinnä mietin sitä, että kun autosi huiput on jopa 225km/h, niin silloin voisin veikata, ettet ajele millään pikkuautolla, koska niillä ei voi päästä 225km/h mikäli tehopainosuhde on 0,0821. Oletan, että autosi on joku ylemmän keskiluokan menopeli tai "premium"merkki tai ehkä jopa jonkinlainen (katu)maasturi.

        No ei ihan perusperheauton arvokaan oo mut onhan ne mepet vähän vauhdikkaampia aina.


      • lazyz
        Harmaaritari kirjoitti:

        Mulla on ainakin kojelaudassa nappi millä saa lukittua kaikki ovet kertapainalluksella mutta se pitää muistaa painaa. Luultavasti kyllä sais sellasetkin asetukset laitettua että menee automaattisesti lukkoon aina kun vetää oven kiinni tai lähtee ajamaan mutta saattas vaatia obd-portin kautta säätöä sitten.

        Aukeeko ne myös automaattisesti, jos joku työntää sut autoineen vaikka järveen? Sähköiset vempeleet tuppaa lopettaa toiminnan vedessä...


      • Harmaaritari kirjoitti:

        tarviisit kyllä sen miehen niin se selvittäs noi :D Toi oli vaan ihan pikanen linkki mutta periaatteessa mihin vaan autotarvikeliikkeeseen menee niin saa peruslukijan mutta merkkikohtanen voi olla parempi ja siihenkin sitten voi olla monenlaista vaihtoehtoo:

        https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=mercedes code reader&_sacat=0

        Mulla itellä on nykyseen ihan vaan tuota vastaava obd-palikka:

        https://www.ebay.com/itm/WIFI-ELM327-Mini-OBD-OBD2-Car-Code-Reader-Scanner-Tool-For-iPad-Android-IOS/283102580773?fits=Make:Mercedes-Benz&epid=548307615&hash=item41ea3a9025:g:DYYAAOSwy~BaKJnx&vxp=mtr

        Ja sitten vaan toi kalikka läppäriin kiinni niin pääsee merkkohtasella ohelmalla käsiks ja pystyy lukemaan anturitiedot ja tekemään vaikka hiukkassuodattimen pakkopoltonkin sitten kun tulee tarvis.

        Herrajestas. Tässähän ihan nainen noilla tiedoilla kuumuu...; )

        "Ja sitten vaan toi kalikka läppäriin kiinni niin pääsee merkkohtasella ohelmalla käsiks ja pystyy lukemaan anturitiedot ja tekemään vaikka hiukkassuodattimen pakkopoltonkin sitten kun tulee tarvis."

        Sinähän olet ihan McGyver. Emmä osaa enkä varmasti ite ala säätämään.

        Oon aina sanonu, että mä vaan ajan. Niin pitkään kun se kulkee. Mutta miehet saa rassata. Sitä autoa. Mie en. Pojat sano pajalla, että kuulema moottoritehotkin sais parilla säädöllä hyrräämään vielä kovemmin? Just. Sehän lähtis käsistä liiterin seinään?


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Oo (ai noinko te miehet ajattelette) :0

        Mulle ei kertoisi lukema yhtikäs mitään.
        Onhan siinä aikas siisti alusta...sellanen "luikee", maata viistävä hih.

        Kiireisellä naisella pitää konehuoneessa olla tehoja, ainoa harmin paikka siinä on se, että se on takavetoinen ja tienhaaran postilaatikot eivät säästy talvella. :)

        (kikattaa)

        Takaveto on pyhä, sen asettaminen naurunalaiseksi on kiellettyä :I


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Mitä se sulle tuo luku kertoo? Niinku miesten silmin?
        Siis se on ihan lussu(ko) oikeasti? Olisihan se voinut olla se kaksisatanenkin, mutta ne on kalliita..hö.

        Niin ja ei minua yleensä ees hirveesti kiinnosta noi tollaset arvot kun kaikilla melkeen pääsee, vääntöä on ihan mukava olla kyllä sen verran ettei tarvii huudattaa.


      • lazyz kirjoitti:

        Aukeeko ne myös automaattisesti, jos joku työntää sut autoineen vaikka järveen? Sähköiset vempeleet tuppaa lopettaa toiminnan vedessä...

        Pieni vasara ja veitsi pitää autossa aina olla. Ikkunoihin ja turvavöihin.


      • helmiä_sioille
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Mitä se sulle tuo luku kertoo? Niinku miesten silmin?
        Siis se on ihan lussu(ko) oikeasti? Olisihan se voinut olla se kaksisatanenkin, mutta ne on kalliita..hö.

        Te ootte tylsiä. Ei voi mittää... :D

        https://www.youtube.com/watch?v=y3Cy7B9x0qk


      • MJTMH kirjoitti:

        Takaveto on pyhä, sen asettaminen naurunalaiseksi on kiellettyä :I

        Mikään muu siinä ei ole hauskaa kuin lumidriftaus väljällä alueella, hiihuu:D

        (ei uskoisi minustakaan, mutta joskus lapsettaa, naurua)



      • lazyz kirjoitti:

        Aukeeko ne myös automaattisesti, jos joku työntää sut autoineen vaikka järveen? Sähköiset vempeleet tuppaa lopettaa toiminnan vedessä...

        Jaa'a, kuinhan lienee? ilmeisesti autoissa on sellanen toiminto ainakin että jos turvatyyny laukee se aukasee ovet jotta pelastushenkilöstö pääsee sisään mutta toi vesi on kinkkisempi juttu että tunnistaako? Oletetaan että aukii siihen asti kun tulee tilanne päälle, manataan sitten jos ei aukiikaan :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Pieni vasara ja veitsi pitää autossa aina olla. Ikkunoihin ja turvavöihin.

        Noi ehkä toimii väkisin sisään tunkeutujiinkin, kops vasaralla otsaan :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ei kun toihan oli hyvä arvo, mulla ollu bensa-autossa 0,083 ja sillä kyllä kerkis hyvin. Ny on riisseli niin ei likikään tuota mutta toisaalta siin on vääntöö hyvin niin ei voi oikeestaan verrata.

        Niin, ei se ole hyvä korttiakaan kuivattaa...

        ja just tosiaan sen mukaan voi katella, että onko sitä matka-ajoa paljon vai surraako enimmäkseen kaupunkialueella jne.

        Itelle on se tärkeää (ajan pitkää matkaa), että autossa on tarpeeksi leveyttä, koska on tullu ajettua niillä kapean raidevälin autoillakin ja se tiellä ees taas vetely on tosi rasittavaa..

        Auto ei kyllä tietä saa hakea, pitäs mennä eteenpäin tasasesti ku juna.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Noi ehkä toimii väkisin sisään tunkeutujiinkin, kops vasaralla otsaan :D

        Niin mutta ajattele jos sä humahdat jonnekin jään alle eikä aukee.



      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Herrajestas. Tässähän ihan nainen noilla tiedoilla kuumuu...; )

        "Ja sitten vaan toi kalikka läppäriin kiinni niin pääsee merkkohtasella ohelmalla käsiks ja pystyy lukemaan anturitiedot ja tekemään vaikka hiukkassuodattimen pakkopoltonkin sitten kun tulee tarvis."

        Sinähän olet ihan McGyver. Emmä osaa enkä varmasti ite ala säätämään.

        Oon aina sanonu, että mä vaan ajan. Niin pitkään kun se kulkee. Mutta miehet saa rassata. Sitä autoa. Mie en. Pojat sano pajalla, että kuulema moottoritehotkin sais parilla säädöllä hyrräämään vielä kovemmin? Just. Sehän lähtis käsistä liiterin seinään?

        En minäkään halua itse suorittaa autolle kuin pakolliset perusjutut joilla varmistetaan ettei synny vaaratilanteita. Kaiken muun jätän ammattilaisille. Haluan vain ajaa autolla joka toimii.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Herrajestas. Tässähän ihan nainen noilla tiedoilla kuumuu...; )

        "Ja sitten vaan toi kalikka läppäriin kiinni niin pääsee merkkohtasella ohelmalla käsiks ja pystyy lukemaan anturitiedot ja tekemään vaikka hiukkassuodattimen pakkopoltonkin sitten kun tulee tarvis."

        Sinähän olet ihan McGyver. Emmä osaa enkä varmasti ite ala säätämään.

        Oon aina sanonu, että mä vaan ajan. Niin pitkään kun se kulkee. Mutta miehet saa rassata. Sitä autoa. Mie en. Pojat sano pajalla, että kuulema moottoritehotkin sais parilla säädöllä hyrräämään vielä kovemmin? Just. Sehän lähtis käsistä liiterin seinään?

        Juu, kyllähän ne niitä säätelee, en välttämättä suosittele tai jos laittaa niin ehkä jonkun tunnetun valmistajan softalla mieluummin. Jos joku tunari tekee voi poistaa tärkeitäkin juttuja sieltä. Sit noi valmiit powerboxitkaan ei välttämättä oo hyväks koneelle niin en suosittelis niitäkään:

        https://www.ebay.com/itm/Power-Box-MERCEDES-E250-W212-2-2-CDI-150-kW-204-HP-Performance-Chip-Tuning-CR1/192483122948?hash=item2cd0e35f04:g:Y6MAAOSwsGlaqnAd&vxp=mtr


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Juu, kyllähän ne niitä säätelee, en välttämättä suosittele tai jos laittaa niin ehkä jonkun tunnetun valmistajan softalla mieluummin. Jos joku tunari tekee voi poistaa tärkeitäkin juttuja sieltä. Sit noi valmiit powerboxitkaan ei välttämättä oo hyväks koneelle niin en suosittelis niitäkään:

        https://www.ebay.com/itm/Power-Box-MERCEDES-E250-W212-2-2-CDI-150-kW-204-HP-Performance-Chip-Tuning-CR1/192483122948?hash=item2cd0e35f04:g:Y6MAAOSwsGlaqnAd&vxp=mtr

        Sitä minä vähän ajattelin enkä anna kyllä sitä tehdä. Hajoo jotain elintärkeää...:(
        Ihan riittää tuolteen.

        Sanoin sillon, että eiköhän se tehtaalla ole valmiiksi kasattu...

        Sinusta kyllä saa sen kuvan, että tykkäät jonkun verran mekaniikan kanssa puuhata?


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Niin, ei se ole hyvä korttiakaan kuivattaa...

        ja just tosiaan sen mukaan voi katella, että onko sitä matka-ajoa paljon vai surraako enimmäkseen kaupunkialueella jne.

        Itelle on se tärkeää (ajan pitkää matkaa), että autossa on tarpeeksi leveyttä, koska on tullu ajettua niillä kapean raidevälin autoillakin ja se tiellä ees taas vetely on tosi rasittavaa..

        Auto ei kyllä tietä saa hakea, pitäs mennä eteenpäin tasasesti ku juna.

        No joo, mitä enämpi massaa ja akseliväliä sen paree kyydin kannalta kyllä. Aika moni muuten pilaa ajo-ominaisuudet liian matalilla renkailla, voi mennä ihan perseeks ajaa jos on joku 45 korkeet kumit alla.


      • MJTMH kirjoitti:

        En minäkään halua itse suorittaa autolle kuin pakolliset perusjutut joilla varmistetaan ettei synny vaaratilanteita. Kaiken muun jätän ammattilaisille. Haluan vain ajaa autolla joka toimii.

        Niinpä. Turvallisuus ja toimintavarmuus tärkein.
        Sitten kun täällä tundralla on -30 pakkasta, niin kukaan ei halua ulista tienvarressa...


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Mikään muu siinä ei ole hauskaa kuin lumidriftaus väljällä alueella, hiihuu:D

        (ei uskoisi minustakaan, mutta joskus lapsettaa, naurua)

        Oletko ajanut pirtsakkaa nelivetoista talvella? Se on minusta hauskin tapa edetä maan pinnalla liukkailla keleillä :) Takavedolle ominaisia liikaleveitä sivuluisuja ei yleensä tule vaikka olisi joka mutkassa talla pohjassa - auton saa paljon vaivattomammin sukeltamaan nätissä kaaressa mutkan läpi... pitää vain muistaa, että pysähtyvyys on aivan sama kuin kaksivetoisissa.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Niin mutta ajattele jos sä humahdat jonnekin jään alle eikä aukee.

        Auton ikkunan voi varmaan potkasta rikki, se jää voi ollakin sitten kovempi homma.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Auton ikkunan voi varmaan potkasta rikki, se jää voi ollakin sitten kovempi homma.

        Kaikista todennäköisin tapa kuolla veden alle päätyneeseen autoon on mennä paniikkiin siellä. Silloin happi loppuu aika äkkiä eikä kerkee tekee juuri mitään.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No joo, mitä enämpi massaa ja akseliväliä sen paree kyydin kannalta kyllä. Aika moni muuten pilaa ajo-ominaisuudet liian matalilla renkailla, voi mennä ihan perseeks ajaa jos on joku 45 korkeet kumit alla.

        Olen todennäköisesti sortunut tuohon...

        Ne on, varsinkin takana, tosi leveät (liian matalat), mutta kun esteetikko oli hölmö ja katsoi vanteita, niin...no joo, ne ois voinu olla kapeammat ja Suomen tiestöön sopivammalla vanteella.

        Keväällä ennen kuin sai ilmapaineet kuntoon, niin meno oli kun kirahvilla ois ratsastanut :(


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Sitä minä vähän ajattelin enkä anna kyllä sitä tehdä. Hajoo jotain elintärkeää...:(
        Ihan riittää tuolteen.

        Sanoin sillon, että eiköhän se tehtaalla ole valmiiksi kasattu...

        Sinusta kyllä saa sen kuvan, että tykkäät jonkun verran mekaniikan kanssa puuhata?

        no niinpä. On kuulemma käyny niinkin että on hävittäneet kaikki vikakooditiedot kun laittaneet virisoftaa. Sitten jos tulee oikeesti joku vika jonnekin aika vaikee voi olla löytää.

        No jaa, joskus tulee jotain kateltua.


      • MJTMH kirjoitti:

        Oletko ajanut pirtsakkaa nelivetoista talvella? Se on minusta hauskin tapa edetä maan pinnalla liukkailla keleillä :) Takavedolle ominaisia liikaleveitä sivuluisuja ei yleensä tule vaikka olisi joka mutkassa talla pohjassa - auton saa paljon vaivattomammin sukeltamaan nätissä kaaressa mutkan läpi... pitää vain muistaa, että pysähtyvyys on aivan sama kuin kaksivetoisissa.

        Ite kans aattelisin että misspönttikselle vois neliveto olla hyvä kulkine varsinkin jos sivuteillä kaahailee, ei jäis varmaan ikinä kiinni. Niissäkin kyllä eroja, jotkut toimii ja jotkut ei, joku hondan neliveto voi olla aika vaarallinenkin jäisellä tiellä, ei kuulemma toimi.


      • MJTMH kirjoitti:

        Oletko ajanut pirtsakkaa nelivetoista talvella? Se on minusta hauskin tapa edetä maan pinnalla liukkailla keleillä :) Takavedolle ominaisia liikaleveitä sivuluisuja ei yleensä tule vaikka olisi joka mutkassa talla pohjassa - auton saa paljon vaivattomammin sukeltamaan nätissä kaaressa mutkan läpi... pitää vain muistaa, että pysähtyvyys on aivan sama kuin kaksivetoisissa.

        En mä nelivetoista ole. Ja saahan noissa nykyautoissakin kaikki tehosteet päälle niin ei se enää niin helposti käsistä lähde, mutta muutoinhan se menee vaikka ympäri.

        Oon aina tätä ennen ajanu etuvetoisella, ja vähän on ollut nyt haastetta. Viime talven tuolla harjottelin tiellä pysymään. En tahdo mutkissa muistaan, varsinkaan rampeilla, ettei kaasua voi survoa miten sattuu.


      • MJTMH kirjoitti:

        Oletko ajanut pirtsakkaa nelivetoista talvella? Se on minusta hauskin tapa edetä maan pinnalla liukkailla keleillä :) Takavedolle ominaisia liikaleveitä sivuluisuja ei yleensä tule vaikka olisi joka mutkassa talla pohjassa - auton saa paljon vaivattomammin sukeltamaan nätissä kaaressa mutkan läpi... pitää vain muistaa, että pysähtyvyys on aivan sama kuin kaksivetoisissa.

        En mä nelivetoista ole. Ja saahan noissa nykyautoissakin kaikki tehosteet päälle niin ei se enää niin helposti käsistä lähde, mutta muutoinhan se menee vaikka ympäri.

        Oon aina tätä ennen ajanu etuvetoisella, ja vähän on ollut nyt haastetta. Viime talven tuolla harjottelin tiellä pysymään. En tahdo mutkissa muistaan, varsinkaan rampeilla, ettei kaasua voi survoa miten sattuu.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        En mä nelivetoista ole. Ja saahan noissa nykyautoissakin kaikki tehosteet päälle niin ei se enää niin helposti käsistä lähde, mutta muutoinhan se menee vaikka ympäri.

        Oon aina tätä ennen ajanu etuvetoisella, ja vähän on ollut nyt haastetta. Viime talven tuolla harjottelin tiellä pysymään. En tahdo mutkissa muistaan, varsinkaan rampeilla, ettei kaasua voi survoa miten sattuu.

        Voi hel.etti tätä tuplausta. Tänään on kyllä ollu taas yks näitä päiviä!

        Veikö Pujis uusilla kaapeleillaan mun koneesta tehot.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ite kans aattelisin että misspönttikselle vois neliveto olla hyvä kulkine varsinkin jos sivuteillä kaahailee, ei jäis varmaan ikinä kiinni. Niissäkin kyllä eroja, jotkut toimii ja jotkut ei, joku hondan neliveto voi olla aika vaarallinenkin jäisellä tiellä, ei kuulemma toimi.

        Maalla tartteis korkeamman maavaran, se on ihan totta. Sivutietkin keväällä huh huh.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Auton ikkunan voi varmaan potkasta rikki, se jää voi ollakin sitten kovempi homma.

        Ei sitä jaksais. Sitä paitsi tod.näk. olis paniikissa.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Olen todennäköisesti sortunut tuohon...

        Ne on, varsinkin takana, tosi leveät (liian matalat), mutta kun esteetikko oli hölmö ja katsoi vanteita, niin...no joo, ne ois voinu olla kapeammat ja Suomen tiestöön sopivammalla vanteella.

        Keväällä ennen kuin sai ilmapaineet kuntoon, niin meno oli kun kirahvilla ois ratsastanut :(

        No niin :D Yleensä ne on tehtaalla miettineet ne sopivimmat rengaskot ja suomen teillä ei vaan toimi matala rengas, eri juttu jossain autobahnilla. Rengaspaineet muuten yleensä ihmisillä liian matalat mutta sitten jos on oikeen nmatala rengas ehkä joutuu sillä sitten säätää ajomukavammaks.


      • MJTMH kirjoitti:

        Kaikista todennäköisin tapa kuolla veden alle päätyneeseen autoon on mennä paniikkiin siellä. Silloin happi loppuu aika äkkiä eikä kerkee tekee juuri mitään.

        Se kai tulee just ekana.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        En mä nelivetoista ole. Ja saahan noissa nykyautoissakin kaikki tehosteet päälle niin ei se enää niin helposti käsistä lähde, mutta muutoinhan se menee vaikka ympäri.

        Oon aina tätä ennen ajanu etuvetoisella, ja vähän on ollut nyt haastetta. Viime talven tuolla harjottelin tiellä pysymään. En tahdo mutkissa muistaan, varsinkaan rampeilla, ettei kaasua voi survoa miten sattuu.

        Jos joskus saat tilaisuuden kokeilla 4wd:tä talvella, kokeile ihmeessä. Saatat vaihtaa autoa sen jälkeen.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Se kai tulee just ekana.

        Joo. Onhan se pelottava kokemus koska käytännön tilanteissa veteen päätyy aivan yllättäen.


      • MJTMH kirjoitti:

        Jos joskus saat tilaisuuden kokeilla 4wd:tä talvella, kokeile ihmeessä. Saatat vaihtaa autoa sen jälkeen.

        Vois olla jees. Haluisin kyllä kokeilla. Jos löytyis käytettynä vaiks joku hyvä yksilö.
        Haluisin muutenkin vähän korkeemmalta katella siellä ohjaamon puolella..ja että autossa ois kunnon ikkunat, hyvä näkyvyys.

        Joissain on sellaset liuskat ja hirmu leveät turvakaaret, että tosissaan saa kuikuilla, sekään ei oo hyvä. Maasturi ois ryhdikkäämpi.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Vois olla jees. Haluisin kyllä kokeilla. Jos löytyis käytettynä vaiks joku hyvä yksilö.
        Haluisin muutenkin vähän korkeemmalta katella siellä ohjaamon puolella..ja että autossa ois kunnon ikkunat, hyvä näkyvyys.

        Joissain on sellaset liuskat ja hirmu leveät turvakaaret, että tosissaan saa kuikuilla, sekään ei oo hyvä. Maasturi ois ryhdikkäämpi.

        Mulla on just sellainen. Tehoa on juuri ja juuri tarpeeksi hauskaan ajoon kesällä ja talvella.


      • MJTMH kirjoitti:

        Mulla on just sellainen. Tehoa on juuri ja juuri tarpeeksi hauskaan ajoon kesällä ja talvella.

        Ai on? Yritä pysyä aurokeppilöitten välissä. No eihän tuo sitten ihmekään kun noin innostuneesti sellaista hehkutit, onhan se sellainen, vähän suurempi tehomönkijä. :)

        Paljonko noin isoon autoon renkaat maksaa ja mikä se rengaskoko on?


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Ai on? Yritä pysyä aurokeppilöitten välissä. No eihän tuo sitten ihmekään kun noin innostuneesti sellaista hehkutit, onhan se sellainen, vähän suurempi tehomönkijä. :)

        Paljonko noin isoon autoon renkaat maksaa ja mikä se rengaskoko on?

        Hyvä kysymys. Pitäisi juuri hankkia uuden talvirenkaat, koska hävitin keväällä edellisistä lähes kaikki nastat ripeän ajotyylini vuoksi. Tällä kertaa ostan kitkarenkaat.

        En siis ole vielä katsellut hintoja, mutta varmaan jotain reilu 500€ setti.
        Käytän talvella rengaskokoa 215/70R16 99H. Kesäksi on tuuma enemmän.


      • MJTMH kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Pitäisi juuri hankkia uuden talvirenkaat, koska hävitin keväällä edellisistä lähes kaikki nastat ripeän ajotyylini vuoksi. Tällä kertaa ostan kitkarenkaat.

        En siis ole vielä katsellut hintoja, mutta varmaan jotain reilu 500€ setti.
        Käytän talvella rengaskokoa 215/70R16 99H. Kesäksi on tuuma enemmän.

        Eikös sun kannattais ajaa kitkoilla kun on neliveto? ite ainakin jos laittasin nelivedon pistäsin kitkat tai jokasään renkaat alle ja ajasin niillä kesät talvet, en viittis puljata vaihtojen kaa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Eikös sun kannattais ajaa kitkoilla kun on neliveto? ite ainakin jos laittasin nelivedon pistäsin kitkat tai jokasään renkaat alle ja ajasin niillä kesät talvet, en viittis puljata vaihtojen kaa.

        Ei kun joo, sähän sanoitkin kitkat laittavas.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ei kun joo, sähän sanoitkin kitkat laittavas.

        Nastat tuli mukana kun ostin tuon auton.
        Olen ajanut suurimman osan talvistani kitkoilla, vieläpä etuvedolla joten tuttua kauraa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Eikös sun kannattais ajaa kitkoilla kun on neliveto? ite ainakin jos laittasin nelivedon pistäsin kitkat tai jokasään renkaat alle ja ajasin niillä kesät talvet, en viittis puljata vaihtojen kaa.

        Jokasäänrenkaiden kanssa pitää tosiluikkailla olla ehkä vähän liian varovainen. Vois kyl harkita sitäkin vielä. Pysähtymismatka voi kuitenkin joskus venähtää niin paljon että tulee osuma ja sit kyl ketuttaa laiskuus renkaiden vaihtamista kohtaan.


      • MJTMH kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Pitäisi juuri hankkia uuden talvirenkaat, koska hävitin keväällä edellisistä lähes kaikki nastat ripeän ajotyylini vuoksi. Tällä kertaa ostan kitkarenkaat.

        En siis ole vielä katsellut hintoja, mutta varmaan jotain reilu 500€ setti.
        Käytän talvella rengaskokoa 215/70R16 99H. Kesäksi on tuuma enemmän.

        Ripeän :D Niinpä hassu, ota rauhallisemmin. Sä tuut kalliiks, tolleen kurvailet :D

        Eiku joo, no sitten ei se kait niin paha ole se hinta, kun kaikki aina mulle toitottaa, että joo joo kun otat maasturin, niin ei oo vara enää renkaisiin, mutta eihän ne nyt tonnia olekaan. Huijasivat vaan minuu...

        Sinä tiesit paremmin.

        Mut kitkoihin en luottais...en tajua kuin ne toimii kun on ihan jääiljanteella jossain luisupaikassa. Ei. Liian vaarallista.

        (Älähän nyt enempää nelivetoa hehkuta, kohta on pian uusi autokuume mimmillä.)


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Eikös sun kannattais ajaa kitkoilla kun on neliveto? ite ainakin jos laittasin nelivedon pistäsin kitkat tai jokasään renkaat alle ja ajasin niillä kesät talvet, en viittis puljata vaihtojen kaa.

        Miten joku uskaltaa ajaa kitkoilla??

        Siinä on molemmille herroille tuhannen taalan kysymys. Se ois painajainen näillä teillä.
        Ei ikinä.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Ripeän :D Niinpä hassu, ota rauhallisemmin. Sä tuut kalliiks, tolleen kurvailet :D

        Eiku joo, no sitten ei se kait niin paha ole se hinta, kun kaikki aina mulle toitottaa, että joo joo kun otat maasturin, niin ei oo vara enää renkaisiin, mutta eihän ne nyt tonnia olekaan. Huijasivat vaan minuu...

        Sinä tiesit paremmin.

        Mut kitkoihin en luottais...en tajua kuin ne toimii kun on ihan jääiljanteella jossain luisupaikassa. Ei. Liian vaarallista.

        (Älähän nyt enempää nelivetoa hehkuta, kohta on pian uusi autokuume mimmillä.)

        4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD :D


      • MJTMH kirjoitti:

        Nastat tuli mukana kun ostin tuon auton.
        Olen ajanut suurimman osan talvistani kitkoilla, vieläpä etuvedolla joten tuttua kauraa.

        Hahah luin nopeasti, että "naiset tuli mukana kun ostin tuon auton.." :D

        Oliskohan se kohta unen paikka. Alan sekoilla... :'D


      • MJTMH kirjoitti:

        4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD 4WD :D

        Tuun testiajaan sen sun kiesis.

        Kitkoilla.

        Annatko.

        :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Miten joku uskaltaa ajaa kitkoilla??

        Siinä on molemmille herroille tuhannen taalan kysymys. Se ois painajainen näillä teillä.
        Ei ikinä.

        No mut mä asun pk-seudulla. Teitä suolataan aika ahkerasti.

        Kitkarengas on heikoimmillaan juuri hieman alle nollan keleissä tai tasan nollassa, kun on vettäkin jään päällä. Kunnon pakkasilla se toimii paljon paremmin, kun kylmä pinta on nahkeaa.


      • MJTMH kirjoitti:

        Jokasäänrenkaiden kanssa pitää tosiluikkailla olla ehkä vähän liian varovainen. Vois kyl harkita sitäkin vielä. Pysähtymismatka voi kuitenkin joskus venähtää niin paljon että tulee osuma ja sit kyl ketuttaa laiskuus renkaiden vaihtamista kohtaan.

        Toki noin. Minua van miellyttäis ajatus siitä ttä vois käyttää vaan yhtä rengaskertaa, jos uuden auton laittasin niin tekisinkin että ois vaan se yks rengassarja. Niissäkin vaan se hankaluus että toimitetaan aina kesäkumeilla, ei saa suoraan kitkoilla tai jokasään rattailla.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Tuun testiajaan sen sun kiesis.

        Kitkoilla.

        Annatko.

        :D

        No miksei. Vähän vaan epäilen että oletko tosissasi.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Ripeän :D Niinpä hassu, ota rauhallisemmin. Sä tuut kalliiks, tolleen kurvailet :D

        Eiku joo, no sitten ei se kait niin paha ole se hinta, kun kaikki aina mulle toitottaa, että joo joo kun otat maasturin, niin ei oo vara enää renkaisiin, mutta eihän ne nyt tonnia olekaan. Huijasivat vaan minuu...

        Sinä tiesit paremmin.

        Mut kitkoihin en luottais...en tajua kuin ne toimii kun on ihan jääiljanteella jossain luisupaikassa. Ei. Liian vaarallista.

        (Älähän nyt enempää nelivetoa hehkuta, kohta on pian uusi autokuume mimmillä.)

        Alkaa olla jo henkiöautoissa nioin soja renkaita ettei juri poikkee pikkumaasturista vannekoko, ainoo vaan että on sitten matalammat henkilömallissa ja hintaeroo ei juurikaan taida olla.


      • MJTMH kirjoitti:

        No mut mä asun pk-seudulla. Teitä suolataan aika ahkerasti.

        Kitkarengas on heikoimmillaan juuri hieman alle nollan keleissä tai tasan nollassa, kun on vettäkin jään päällä. Kunnon pakkasilla se toimii paljon paremmin, kun kylmä pinta on nahkeaa.

        Ok. Totta joo. Vähän on keliolosuhteet siellä eri.

        Täällä on paljasta jäätä. Ja ylämäkialamäkimaastoa. Tundralle nastat.

        Kaupunkiin kitkat.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Miten joku uskaltaa ajaa kitkoilla??

        Siinä on molemmille herroille tuhannen taalan kysymys. Se ois painajainen näillä teillä.
        Ei ikinä.

        Niin en minäkään laittas jos sivuteitä ajasin enkä muutenkaan takavetoseen enkä ehkä etuvetoseenkaan mutta nelikkoon voisin laittaa nastattomat talveksi.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Toki noin. Minua van miellyttäis ajatus siitä ttä vois käyttää vaan yhtä rengaskertaa, jos uuden auton laittasin niin tekisinkin että ois vaan se yks rengassarja. Niissäkin vaan se hankaluus että toimitetaan aina kesäkumeilla, ei saa suoraan kitkoilla tai jokasään rattailla.

        Jos ajaa tosi nätisti aina niin kyllä sitten pärjää.


      • MJTMH kirjoitti:

        No miksei. Vähän vaan epäilen että oletko tosissasi.

        Niin, tein hermotestin. Kiesi on kuitenkin ukkelille tärkeä..

        Mutta toisaalta ei sinunkaan kyytiin hirviäis lähteä. Jossain sanoit, ettei ole varmaa meneekö mutka suoraksi

        (hekottelee)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Hahah luin nopeasti, että "naiset tuli mukana kun ostin tuon auton.." :D

        Oliskohan se kohta unen paikka. Alan sekoilla... :'D

        Ehkä ne laittas sulle kylkiäisenä mukaan sen...no mikä se nyt oli se hemmo, no se:

        http://www.abc.net.au/news/image/4991832-3x2-940x627.jpg


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Alkaa olla jo henkiöautoissa nioin soja renkaita ettei juri poikkee pikkumaasturista vannekoko, ainoo vaan että on sitten matalammat henkilömallissa ja hintaeroo ei juurikaan taida olla.

        Sitä minäkin ajattelin, koot on ihan samaa luokkaa ja hinnat 500-700 siihen väliin.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Niin, tein hermotestin. Kiesi on kuitenkin ukkelille tärkeä..

        Mutta toisaalta ei sinunkaan kyytiin hirviäis lähteä. Jossain sanoit, ettei ole varmaa meneekö mutka suoraksi

        (hekottelee)

        Mun vieressä on kuule tosi turvallista istua. Aina. Vaikka ei siltä aina tuntuisikaan.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Niin en minäkään laittas jos sivuteitä ajasin enkä muutenkaan takavetoseen enkä ehkä etuvetoseenkaan mutta nelikkoon voisin laittaa nastattomat talveksi.

        Niinku luisuu jo ihan nastoillakin...saa siinä rattia pyörittää alamäessä kun ei ota mikään kiinni. Sitten keväällä tulee vielä jäiset urat. Se on ehkä pahin.

        Oon sellasessa ajanu auton ympäri ojaan. Ei pystynyt tekemään mitään.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ehkä ne laittas sulle kylkiäisenä mukaan sen...no mikä se nyt oli se hemmo, no se:

        http://www.abc.net.au/news/image/4991832-3x2-940x627.jpg

        Ei taas tätä! :D

        Rauhoitu hah. Auto jäis kyllä kauppaan vaikka olis Ferrari tai Maserati :D

        Tuohan ei tehnyt oikeutta EB:lle, sulla on lempidissauskohde. :D


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ehkä ne laittas sulle kylkiäisenä mukaan sen...no mikä se nyt oli se hemmo, no se:

        http://www.abc.net.au/news/image/4991832-3x2-940x627.jpg

        Ei taas tätä! :D

        Rauhoitu hah. Auto jäis kyllä kauppaan vaikka olis Ferrari tai Maserati :D

        Tuohan ei tehnyt oikeutta EB:lle, sulla on lempidissauskohde. :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Niinku luisuu jo ihan nastoillakin...saa siinä rattia pyörittää alamäessä kun ei ota mikään kiinni. Sitten keväällä tulee vielä jäiset urat. Se on ehkä pahin.

        Oon sellasessa ajanu auton ympäri ojaan. Ei pystynyt tekemään mitään.

        Noinhan se on. Nyt sulla on kuitenkin takaveto, siin on se hyvä että vaikka tavallaan liukkaampi ei puske niin pahasti, jos osaa sommata sillä pysyy ehkä jopa paremmin tiellä.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Niinku luisuu jo ihan nastoillakin...saa siinä rattia pyörittää alamäessä kun ei ota mikään kiinni. Sitten keväällä tulee vielä jäiset urat. Se on ehkä pahin.

        Oon sellasessa ajanu auton ympäri ojaan. Ei pystynyt tekemään mitään.

        Menikö vain auto rikki tuosta?


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Ei taas tätä! :D

        Rauhoitu hah. Auto jäis kyllä kauppaan vaikka olis Ferrari tai Maserati :D

        Tuohan ei tehnyt oikeutta EB:lle, sulla on lempidissauskohde. :D

        Ehkä toi Eric vois tosiaan sitten ferrrarinkin sulle laittaa, saattais se kyllä olla himppu hankala talvimutkateillä :D


      • MJTMH kirjoitti:

        Mun vieressä on kuule tosi turvallista istua. Aina. Vaikka ei siltä aina tuntuisikaan.

        Sittenkin jos vieressä on osallistuva, äänekäs Hyacinth Bucket? :D

        Hurukyyti on kyllä aina paikallaan. Osaatko tehdä sellaisen 360' käännöksen?


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Noinhan se on. Nyt sulla on kuitenkin takaveto, siin on se hyvä että vaikka tavallaan liukkaampi ei puske niin pahasti, jos osaa sommata sillä pysyy ehkä jopa paremmin tiellä.

        Aika epävarmaa se meno vielä on, totta puhuen.


      • MJTMH kirjoitti:

        Menikö vain auto rikki tuosta?

        Auto meni vähän ajokunnottomaksi, etupuoli, raidetangonpää, valot, keula ym., mutta ajattava siitä vielä tuli. Itellä otti vähän rintalastaan, mutta ei mitään vakavaa, enemmän säikäytti.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Ehkä toi Eric vois tosiaan sitten ferrrarinkin sulle laittaa, saattais se kyllä olla himppu hankala talvimutkateillä :D

        Yksi autokauppias (mies) sanoi mulle, että "et sinä niin paljon tehoja tarvitse."

        Onko laillista sanoa naisasiakkaalle noin? : )


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Sittenkin jos vieressä on osallistuva, äänekäs Hyacinth Bucket? :D

        Hurukyyti on kyllä aina paikallaan. Osaatko tehdä sellaisen 360' käännöksen?

        "Sittenkin jos vieressä on osallistuva, äänekäs Hyacinth Bucket? :D"
        Mun äiti valittaa jatkuvasti että ajan liian kovaa, joten olen tottunut sivuääniin ajaessani.

        "Osaatko tehdä sellaisen 360' käännöksen?"
        Totta kai. Liikenneympyrään vaan vetämään karusellia :)


      • MJTMH kirjoitti:

        "Sittenkin jos vieressä on osallistuva, äänekäs Hyacinth Bucket? :D"
        Mun äiti valittaa jatkuvasti että ajan liian kovaa, joten olen tottunut sivuääniin ajaessani.

        "Osaatko tehdä sellaisen 360' käännöksen?"
        Totta kai. Liikenneympyrään vaan vetämään karusellia :)

        Sivuääniin :D, äläs rääkkää äitiparkaasi.

        Ei liikenneympyrää! Pöh. Kun siitä paikaltaan. Viuh. Ympäri kerralla.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Auto meni vähän ajokunnottomaksi, etupuoli, raidetangonpää, valot, keula ym., mutta ajattava siitä vielä tuli. Itellä otti vähän rintalastaan, mutta ei mitään vakavaa, enemmän säikäytti.

        Voi sinua.
        Kyllä vähemmästäkin säikähtää jos noin hurjasti käy aivan yllättäen.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Aika epävarmaa se meno vielä on, totta puhuen.

        No joo mutta se on just hyvä että ite tiedostaa rajansa niin ei koohota liikaa. Noo, kun pidät hyvät renkaat niin eiköhän se siitä. Toki jos meinaa turhan paljon peräää heitellä niin yllättävänkin paljon saattaa takavetosen menoo vakauttaa jos pistää peräkonttiin painopunttia, jliikeellelähdotkin helpottuu. Laittaa vaikka jonkun hiekkasäkin vaikka mikä ei syrjäteillä ajellessa muutenkaan ois haitaks olla kyydissä jos alkaa sutimaan jossain tiukassa paikassa.

        Onpas kello paljon, ny hyviä öitä misspönttikselle :)


      • MJTMH kirjoitti:

        Voi sinua.
        Kyllä vähemmästäkin säikähtää jos noin hurjasti käy aivan yllättäen.

        Olihan se noloa itkeä siellä hangessa kun poliisi tuli. Olin kuin mikäkin nössö.

        Hävettää vieläkin.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        No joo mutta se on just hyvä että ite tiedostaa rajansa niin ei koohota liikaa. Noo, kun pidät hyvät renkaat niin eiköhän se siitä. Toki jos meinaa turhan paljon peräää heitellä niin yllättävänkin paljon saattaa takavetosen menoo vakauttaa jos pistää peräkonttiin painopunttia, jliikeellelähdotkin helpottuu. Laittaa vaikka jonkun hiekkasäkin vaikka mikä ei syrjäteillä ajellessa muutenkaan ois haitaks olla kyydissä jos alkaa sutimaan jossain tiukassa paikassa.

        Onpas kello paljon, ny hyviä öitä misspönttikselle :)

        Erittäin hyvä vinkki! Voin vipata vaiks jonkun säkin sinne tms.

        Hyvät yöunet Harmis, virkeänä aamuun! Kiitos autokeskustelusta, avarsi mukavasti :)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Yksi autokauppias (mies) sanoi mulle, että "et sinä niin paljon tehoja tarvitse."

        Onko laillista sanoa naisasiakkaalle noin? : )

        Joo, vois ihan hyvin sanoo miehellekin kun kyllä kaikilla tehoilla melkeen pääsee. Älkää naiset aina loukkaantuko siellä autokaupassa. itekin kun joskus naisseurassa ollu autoja kattelemassa saanu sitten melkeen hävetä kun aletaan sotimaan sen myyjän kaa, oon kuullu että monella muullakin samankaltasia kokemuksia :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Olihan se noloa itkeä siellä hangessa kun poliisi tuli. Olin kuin mikäkin nössö.

        Hävettää vieläkin.

        Äitis oli sitten oikeessa :D Ne monesti on, sittenkin :)


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Äitis oli sitten oikeessa :D Ne monesti on, sittenkin :)

        Äitikkä? Tähän palataan myöhemmin. Missä se nyt oli oikeassa? Mitä...

        Se oli ainoa kerta, että tuli esiinnyttyä niin nössönä.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Sivuääniin :D, äläs rääkkää äitiparkaasi.

        Ei liikenneympyrää! Pöh. Kun siitä paikaltaan. Viuh. Ympäri kerralla.

        Yritän kovasti olla mahdollisimman armelias, mutta kun hänelle tekee pahaa vähänkin poikkeavat jutut ja nopeat liikkeet. Hänellä on korvissa ongelma, joka korostaa pahanolontunnetta.

        Joo no tohon 360'-liikkeeseen takaveto on paras. Taksimersuja olen pyöritellyt lumisilla parkkiksilla kyllästymiseen asti. Kerran puhkesi toinen takarengas kun leikin vähän liikaa.

        Ajonvakautus on saatava pois päältä tuon tempun ajaksi. Omassa autossani sitä ei valitettavasti saa pois päältä, siksi se tökkii vastaan ja lopettaa luiston mikäli yrittää liian leveää.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, vois ihan hyvin sanoo miehellekin kun kyllä kaikilla tehoilla melkeen pääsee. Älkää naiset aina loukkaantuko siellä autokaupassa. itekin kun joskus naisseurassa ollu autoja kattelemassa saanu sitten melkeen hävetä kun aletaan sotimaan sen myyjän kaa, oon kuullu että monella muullakin samankaltasia kokemuksia :D

        Joo, mutta tiedän yhden tosielämän tarinan kun naista "pantiin vähän halvalla", ja se rouva sitten tuumaskin, että ok, ei kelvannu tähän puulaakiin hänen rahansa, marssi toiseen autokauppaan ja osti lähemmäksi 50 000 auton sieltä, että fiksu miesmyyjä hoisi hommansa tarvittavalla asiallisuudella ja arvokkuudella.

        Minusta siinä aika iso raha suhahti toiselta firmalta ohi kun käytös oli uupeloa...

        Naisten kanssa kun pitäs olla vähän herkemmällä otteella :)


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo, vois ihan hyvin sanoo miehellekin kun kyllä kaikilla tehoilla melkeen pääsee. Älkää naiset aina loukkaantuko siellä autokaupassa. itekin kun joskus naisseurassa ollu autoja kattelemassa saanu sitten melkeen hävetä kun aletaan sotimaan sen myyjän kaa, oon kuullu että monella muullakin samankaltasia kokemuksia :D

        Joo, mutta tiedän yhden tosielämän tarinan kun naista "pantiin vähän halvalla", ja se rouva sitten tuumaskin, että ok, ei kelvannu tähän puulaakiin hänen rahansa, marssi toiseen autokauppaan ja osti lähemmäksi 50 000 auton sieltä, että fiksu miesmyyjä hoisi hommansa tarvittavalla asiallisuudella ja arvokkuudella.

        Minusta siinä aika iso raha suhahti toiselta firmalta ohi kun käytös oli uupeloa...

        Naisten kanssa kun pitäs olla vähän herkemmällä otteella :)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Olihan se noloa itkeä siellä hangessa kun poliisi tuli. Olin kuin mikäkin nössö.

        Hävettää vieläkin.

        Puhut kuin mies.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Joo, mutta tiedän yhden tosielämän tarinan kun naista "pantiin vähän halvalla", ja se rouva sitten tuumaskin, että ok, ei kelvannu tähän puulaakiin hänen rahansa, marssi toiseen autokauppaan ja osti lähemmäksi 50 000 auton sieltä, että fiksu miesmyyjä hoisi hommansa tarvittavalla asiallisuudella ja arvokkuudella.

        Minusta siinä aika iso raha suhahti toiselta firmalta ohi kun käytös oli uupeloa...

        Naisten kanssa kun pitäs olla vähän herkemmällä otteella :)

        Ketju on niin pitkä, että siks tämä nyt tuplaatriplaa. Äyks. :(

        Kohta ei pysty tähän.


      • MJTMH kirjoitti:

        Puhut kuin mies.

        Niinkö? Oisinpa sillonkin :D


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Ketju on niin pitkä, että siks tämä nyt tuplaatriplaa. Äyks. :(

        Kohta ei pysty tähän.

        Vois mennä nukkuu. Mulla herätys seiskalta.


      • MJTMH kirjoitti:

        Yritän kovasti olla mahdollisimman armelias, mutta kun hänelle tekee pahaa vähänkin poikkeavat jutut ja nopeat liikkeet. Hänellä on korvissa ongelma, joka korostaa pahanolontunnetta.

        Joo no tohon 360'-liikkeeseen takaveto on paras. Taksimersuja olen pyöritellyt lumisilla parkkiksilla kyllästymiseen asti. Kerran puhkesi toinen takarengas kun leikin vähän liikaa.

        Ajonvakautus on saatava pois päältä tuon tempun ajaksi. Omassa autossani sitä ei valitettavasti saa pois päältä, siksi se tökkii vastaan ja lopettaa luiston mikäli yrittää liian leveää.

        Menieren tauti? Se huimaa ja vaikuttaa tasapainoaistiin ja pahoinvoinnin tunteeseen. Mummolla on se... :(

        Onneksi sinulla se ajonvakautus on, muutenhan meno olisi mitä olisi :D mikään eikä kukaan hillitsisi sitä toikkarointia.

        Jos kuski on hyvä, se on vähän kuin Lintsillä olisi, mä sain sellasta kyytiä viime talvena, voit uskoa, että kiljuin!! :D


      • Hyvää yötä. Oli kiva jutella :)


      • MJTMH kirjoitti:

        Vois mennä nukkuu. Mulla herätys seiskalta.

        Eikun pääkky tyynyyn rattimies, unta!

        Mä saan nukkua pitkään, mutta ketju on hankala. :)


      • MJTMH kirjoitti:

        Hyvää yötä. Oli kiva jutella :)

        Samoin, ihan asiallista tällä kertaa ja se jos mikä, on kivaa :)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Menieren tauti? Se huimaa ja vaikuttaa tasapainoaistiin ja pahoinvoinnin tunteeseen. Mummolla on se... :(

        Onneksi sinulla se ajonvakautus on, muutenhan meno olisi mitä olisi :D mikään eikä kukaan hillitsisi sitä toikkarointia.

        Jos kuski on hyvä, se on vähän kuin Lintsillä olisi, mä sain sellasta kyytiä viime talvena, voit uskoa, että kiljuin!! :D

        Sillä on jotenkin rävätty korvat nuorena kun on oli joku tauti (ei tuo) ja sit laitettiin putket tärykalvoihin ja siitä seurasi kuulonheikentymä ja kaikkea muutakin ei niin kivaa.

        On se muuten kiva olla siinä kuskinkin paikalla kunhan autossa on suorituskykyä tarpeeksi ;)


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Äitikkä? Tähän palataan myöhemmin. Missä se nyt oli oikeassa? Mitä...

        Se oli ainoa kerta, että tuli esiinnyttyä niin nössönä.

        "Äitikkä? Tähän palataan myöhemmin. Missä se nyt oli oikeassa? Mitä..."

        Sorry, sekoitin kun se olikin MJTHM:n mutsi joka valitti liian kovaa ajamisesta. No kyllä sunkin mutsi varmaan toivois että pysysit tiellä :D


    • wanhaämmä

      Ihan hyvä lista.

      Ennakointi on aina paikallaan, oli kyse sitten mistä asiasta tahansa. Siltikin syy on aina väkivallan tekijässä, ei kohteessa. Listan kohtien noudattamatta jättäminen ei oikeuta tai lievennä rikosta.

    • roskasakkionroskaa

      Joo eihän ennen Suomessakaan tapahtunut yhtikäs mitään, kaikki elettiin kukkaispelloilla käsi kädessä kirmaillen onnellisina. Teikän pitäisi olla tyytyväinen että kaltaisesi "isänmaallinen" roskasakki joka kuitenkin vastaa pääosasta kaikkia rikoksia on saanut syntipukin josta nillittää.

    • 12121212121212

      Tämäkin ketju osoittaa kuinka feminismin uskottavuus on mennyttä.

      Naiset _puhuvat_ sovinismista, mutta tosielämässä haukkujen kohteeksi joutumisen ratkaisee se kuinka maskuliininen ja vaikutusvaltainen mies on. Siksi ätmiä haukutaan sovinistiksi, mutta avoimen sovinistista ytmiä ei. Siksi nainen nalkuttaa femnistimiehelle kotona ja siirtyy ilomielin passaamaan vastaanottokeskuksen miestä jonka mielestä nainen on miehen omistama ja pakkoavioliitto 9-vuotiaan tytön kanssa on a-ok.

      Tyypilliset haukkumasanatkin liittyvät neitimäisyyteen: uliuli, vässykkä, ämmä, jne.

      Naiset haluavat takaisin alistetuiksi, vahvan miehen kainaloon. Sellaisen miehen joka turvaa ja ottaa naisen rajusti. Siksi naiset valittavat miksi miehet hallitsevat politiikkaa, mutta enemmistönä äänestävät miehet valtaan joka kerta. Siksi naiset eivät halua miestä joka "ei osaa riidellä", koska tämä mies ei laita kiukuttelevaa naistaan jämerästi kuriin.

      Siinä onkin dilemma kun järki sanoo että sovinisti on inhottava, mutta tunteet sanovat että naisia kunnioittava heikko mies on todellinen ällötys. Ja kuten naiset itse sanovat, järjen ja tunteiden kisatessa tunteet voittavat lopulta.

      • eikukaantykkääuikusta

        No kenen mielestä, miesten tai naisten, heikko uikuttava mies ei ole ällötys?


      • "Siinä onkin dilemma kun järki sanoo että sovinisti on inhottava, mutta tunteet sanovat että naisia kunnioittava heikko mies on todellinen ällötys. "

        Tuon takia varmaan kaikille kivoille kamumiehille aina sanotaan "kyllä sinä varmasti vielä jonkun löydät" mutta koskaan se sanoja ei ole löydettävissä


    • helmiä_sioille

      Täällä palstan ja muun maailman lintukodossa kenelläkään teistä ei ole munaa ottaa yhteyttä kenenkään kanssa, Siinäpähän runkkaatte,,,, :D

      • lazyz

        Yhteyttä vai yhteen, kummin sä nyt tarkoitit?


      • Onkos sulla ollut? ; )


      • helmiä_sioille
        misspönttöuuni kirjoitti:

        Onkos sulla ollut? ; )

        Senhän sinä haluaisit tietää... :D


      • helmiä_sioille kirjoitti:

        Senhän sinä haluaisit tietää... :D

        Totta kai. Olen pelkkänä korvana :D


    • Kaisanoasaa

      Naiset ei voi tehdä mitään kun jännämies raiskaa tai hakkaa. Naisilla kotona oma jännämies raiskaaja.

    • lazyz

      Eiköhän se turvalista ole sellanen, että partakoneen terä joka reikään ja hampaat teroitetaan niin teräviksi ettei sinnekkään ole turvallista mitään koittaa väliin laittaa.

      Tietysti mojova oikea koukkukin voi vähän rauhoittaa. Ja kuka niitä avaimia muka kilisyttelee, iskee ne tyypin silmään pystyyn ja sillä selvä.

    • eipämuuta

      hyvä vinkki vältä hinttareita ja laita sisä haka

    • Harmaaritari tietysti herrasmiehenä pisti ohjeet naisille vaikka kun tuota listaa katsoo niin nuo ovat neuvoja ja ohjeita joita kannattaa miettiä myös jos haluaa välttää normaaleja turpakäräjiä ja/tai pitää omaisuudestaan huolta. Ei nyt kaikki neuvot ihan yksi yhteen mene mutta noin ajatuksen tasolla.

      Avasin tuon linkin ja siellä oli kysymys että mitä näistä asioista olet tehnyt suojellaksesi itseäsi, jos et ole tehnyt mitään niin olet todennäköisesti mies. En tiedä onko naisilla sellainen kuva että miesten ei tarvitse mitään pelätä mutta kyllä minä noita listan asioita kyllä mietin; sen verran terveyttäni ja kukkaroa arvostan.
      Jos nyt lähtisin tuonne lenkille ja joku aseen kanssa ryöstäisi minut (väliin nopea tehtävä, älä mieti enempää vaan luo mielikuva ryöstäjästä) niin kyllä sekä naiset että miehet ihmettelisivät että miksi sinne pururadalle piti yöllä mennä juoksemaan. Sinänsä tuo uhrin syyllistäminen tapahtuu rikoksen laadusta riippumatta.

      Minkälaisia ryöstäjäprofiileja saitte päähänne; ryöstäjän ikä, pituus, paino , ihonväri sukupuoli yms?

      • lazyz

        Jostain syystä tuli mieleen nuori tai keski-ikäinen mies, ihonväri voi olla oranssista pinkkiin. Samoin pituus ja paino. Toinen skenaario on joku rötöslissu tai porukka, joka kovistelee muita kadulla. Niitäkin on nähty ja semmosien uhkailuja kuultu.

        Tottakai maahanmuuttajista on sen verran valveutunut, ettei niille selkäänsä käännä olematta korvat ja sensorit auki. Koskaan ei tiedä, koska se pommivyö aivopesty tapaus on oman selkäsi takana keuhkoamassa. Tai juoksentelee puukon kanssa kaduilla sohien ketä eteen tulee...suomalaisetkin sitä voi tehdä, mutta lähinnä avohoidossa olevat ja huumeissa kulkevat huru-ukot.


      • yuyuiyuiyuiyuiyuiyuiyu
        lazyz kirjoitti:

        Jostain syystä tuli mieleen nuori tai keski-ikäinen mies, ihonväri voi olla oranssista pinkkiin. Samoin pituus ja paino. Toinen skenaario on joku rötöslissu tai porukka, joka kovistelee muita kadulla. Niitäkin on nähty ja semmosien uhkailuja kuultu.

        Tottakai maahanmuuttajista on sen verran valveutunut, ettei niille selkäänsä käännä olematta korvat ja sensorit auki. Koskaan ei tiedä, koska se pommivyö aivopesty tapaus on oman selkäsi takana keuhkoamassa. Tai juoksentelee puukon kanssa kaduilla sohien ketä eteen tulee...suomalaisetkin sitä voi tehdä, mutta lähinnä avohoidossa olevat ja huumeissa kulkevat huru-ukot.

        Olipas "yllättäen" tyhmästi kirjoitettu. Eipä ole suomessa kenenkään pommivyö räjähtänyt, mutta teiniätmin pommi kyllä. Tai joukkoampumiset, nekin ätmien tekosia. Oikeastaan ainoa ulkomaalaisen tekemä terroriteko on tuo Turun juttu, mutta kotimaisia terroristeja on kyllä vaikka millä mitalla.


      • lazyz kirjoitti:

        Jostain syystä tuli mieleen nuori tai keski-ikäinen mies, ihonväri voi olla oranssista pinkkiin. Samoin pituus ja paino. Toinen skenaario on joku rötöslissu tai porukka, joka kovistelee muita kadulla. Niitäkin on nähty ja semmosien uhkailuja kuultu.

        Tottakai maahanmuuttajista on sen verran valveutunut, ettei niille selkäänsä käännä olematta korvat ja sensorit auki. Koskaan ei tiedä, koska se pommivyö aivopesty tapaus on oman selkäsi takana keuhkoamassa. Tai juoksentelee puukon kanssa kaduilla sohien ketä eteen tulee...suomalaisetkin sitä voi tehdä, mutta lähinnä avohoidossa olevat ja huumeissa kulkevat huru-ukot.

        Tosiaan se nyt voi olla millainen vaan mutta ajoin tällä takaa sitä että kyseessä on mitä ilmeisimmin sinulle tuntematon ihminen. Tilastojen mukaan miesten ja naisten kokeman väkivallan ero on juuri tuo tekijän "tunnettuvuus". Naisten kokema väkivalta on hyvin usein hänen tuntemansa henkilön tekosia kun taas miehillä on huomattavasti suurempi riski joutua tuntemattoman henkilön suorittaman rikoksen uhriksi.
        Tämä siis Suomessa ja vaikka lista on hyvä ja kannattaa sitä noudattaa niin kyllä se uhka yleensä tulee naisille muualta kuin pururadan pensaikosta.


      • yuyuiyuiyuiyuiyuiyuiyu
        M184 kirjoitti:

        Tosiaan se nyt voi olla millainen vaan mutta ajoin tällä takaa sitä että kyseessä on mitä ilmeisimmin sinulle tuntematon ihminen. Tilastojen mukaan miesten ja naisten kokeman väkivallan ero on juuri tuo tekijän "tunnettuvuus". Naisten kokema väkivalta on hyvin usein hänen tuntemansa henkilön tekosia kun taas miehillä on huomattavasti suurempi riski joutua tuntemattoman henkilön suorittaman rikoksen uhriksi.
        Tämä siis Suomessa ja vaikka lista on hyvä ja kannattaa sitä noudattaa niin kyllä se uhka yleensä tulee naisille muualta kuin pururadan pensaikosta.

        Niin no jos on kyse terroriteoista eikä esimerkiksi kotiväkivallasta niin toki on todennäköistä että tekijä on itselle tuntematon. Mutta se että miksi yleensä terroriteoista tehdään ulkomaalaisasia vaikka missä vaan on todennäköisempää että tekijä on kotimainen. Samanlaista periaatteessa perusteetonta pelkäämistä kuin yksin pimeällä kulkeminenkin, toki ns. järki päässä on hyvä olla mutta ei ole syytä pelätä.


      • lazyz
        yuyuiyuiyuiyuiyuiyuiyu kirjoitti:

        Olipas "yllättäen" tyhmästi kirjoitettu. Eipä ole suomessa kenenkään pommivyö räjähtänyt, mutta teiniätmin pommi kyllä. Tai joukkoampumiset, nekin ätmien tekosia. Oikeastaan ainoa ulkomaalaisen tekemä terroriteko on tuo Turun juttu, mutta kotimaisia terroristeja on kyllä vaikka millä mitalla.

        Ainoa tyhmä asia on olettaa ettei niin voi koskaan käydä suomessa, kuin atm toimesta. Mikä ei ole vielä käynyt, ei sulje pois sitä etteikö niin voi käydä. Turhaan ei supo nosta valmiutta...

        Oota vaan, näät vielä senkin kun se pommivyö posahtaa. Kysyn sitten oliko tyhmää ottaa huomioon sen mahdollisuus, ellei se pamahda mun kohdallani.


      • flowersreally

        Sepä tässä onkin “huvittavaa”, että nämä naisten syyllistäjät syyllistävät kaikki uhrit, he siis ovat aina syyllisen ja niiden ”vahvojen” puolella.

        Hys hys vain väkivallasta, olkoon se sitten miehiin, naisiin, lapsiin, keneen tahansa kohdistuvaa. Tapahtukoon se sitten kodeissa, työpaikoilla, lenkkipoluilla, snägäreillä tai missä tahansa. Olkoon se fyysistä tai henkistä.

        Sekin on ”jännää”, että miehen on tutkitusti todennäköisempää joutua itse seksuaalisen ahdistelun uhriksi kuin tulla väärin perustein seksuaalisesta ahdistelusta syytetyksi. (#YouToo)


    • SyytäHuoleen

      Hintit ne haluais naisia tappaa.

    • Kolmekymppinen mustiin pukeutunut narkkari(mies).

      Mä luulin että täällä olis keskustelu käynyt kuumana...Ei kun vaan jotain länkytystä auuuutoista, plääh..

    • Kuolemia

      Tappaako ja kiusaako hintit kateellisuudesta naisia vai jonkun painostamana?

    • mistäkyse

      vai onko jopa terroristi yhteyksiä heillä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe