Kristalliakku ?

tinkaaja

58

3142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustalainen

      kristallipallon sukulainen

    • näitäriittää

      Ihmeaineiden sukua. Veikkaan, että kevään venenäyttelyssä esiintyy. Samassa rivissä vihannessilppurin ja silmälasien puhdistusainekauppiaan kanssa.

    • seppomartti

      Mainostekstit kertovat kovin ylivoimaisista ominaisuuksista varsinkin kun tavallista märkää lyijyakkua hiukan aliarvostetaan. Käyttöaika 2-3v esimerkiksi. Käyttöaika, syklien määrä, itsepurkautuminen, hyödynnettävä virta jne ovat tavalliseen lyijyakkuun ylivoimaisesti paremmat. Aika näyttää pitävätkä väitteet paikkansa jos elektrolyytti on kiteinä liuoksen tai gee!in sijaan.
      Jos kristalliakun saa purkaa täysin tyhjäksi ja palautuu nopeasti 100% : iin niin tuplahinnan voisi maksaakin varsinkin kun käyttöajaksi luvataan jopa 10v.

    • On tuosta ainakin se hyöty, että akun pohjalle ei ehkä kerry akun levyistä irronnutta hiutaletta. Se voi mahdollistaa syvemmät syklit ja pidemmän keston. Mutta onko se sitten parempi kuin AGM käytännössä jäi vielä auki.

    • Laturi

      Mitenköhän tuota ladataa, tarvitseeko erityisen latausprofiilin? Jos kristalliakun hankkii, tuleeno hankkia myös uusia latausvälineitä?

      • katsellaan_

        Täältä löytyy päällisin puolin puoleettoman tuntuinen testivideo: https://powerforum.co.za/topic/548-lead-crystal-are-they-really-as-good-as-their-claims/ Videolla ei muuten edes vilahda akku, vain testaajan naama, käytetty dataloggeri ja testitulokset Excelinä.

        Yhdessä kohtaa videota kerrotaan, ettei tavallisella laturilla täysin tyhjäksi purettu akku latautunut. Victronin laturilla kuitenkin onnistui. Ei siis kuitenkaan tarvittu akkuvalmistajan omaa erikoistuotetta. Kaiken kaikkiaan testitulokset olivat aika vakuuttavan oloisia.


    • Joakim1

      AIvan järjetöntä maksaa 450 € 100 Ah akusta! Ilmeisesti tuo sietää aika paljon väärinkäyttöä: https://www.youtube.com/watch?time_continue=844&v=O45eLd5YotM

      Mutta tuo luvattu 6000 sykliä on vain 20% DoD:lle. Ei se ole mikään ihmeellisen suuri arvo noin kalliille akulle. Tässä tarkemmat käyrät: http://offgriddiy.co.za/upload/Lead Crystal Battery 6-CNFJ-200.pdf

      2400 syksiä 60% ja 1600 80%.

      On olemassa myös avoimia lyijyakkuja, jotka pystyvät parempaan: https://www.trojanbattery.com/products/deep-cycle-flooded/industrial-line-flooded-2/

      Itse ostaisin joko nämä:https://simeri.fi/trojan-akkujen-elokuun-kamppanja/?gclid=CjwKCAjw68zZBRAnEiwACw0eYZgKIYXDoiK_K_lUw8lwz7xfHkvzzK_rNTwgzMogblsrCn5XKmMQDRoCfDAQAvD_BwE
      https://www.trojanbattery.com/products/deep-cycle-flooded/signature-line-flooded-2/

      Luvatut syklit suunnilleen puolet, mutta hinta on alle puolet.

      Tai sitten jonkun halvan perusakun. Omassa veneessä jo minulla 8 kautta ollut 180 Ah kuorma-auton super heavy duty akku ja edelleen pelittää erinomaisesti.

      2400 60% DoD sykliä ei purjeveneessä saa helposti aikaiseksi. Itsellä ei tule käytännössä koskaan kuin 30-50% DoD syklejä ja tuokin kestää 2-3 vrk ilman maasähköä ja satamamanööverejä enempää moottoriajoa. Vaikka kesässä purjehtisi 100 vrk, ei siis yhdessä kaudessa saisi kuin 50 sykliä. 2400 sykilä olisi siis n. 50 vuotta. Varmasti akku on hajonnut jo moneen kertaan muusta syystä ennen tuota.

      Tutuilla on usein hajonneet akut jo 2-3 vuodessa, yleensä ne ovat olleet AGM-akkuja. Ei ne syklien määrään ole hajonneet, vaan jotain on ollut systeemeissä sopimatonta ko. akuille. Avoakut kestävät paremmin väärinkäyttöä, jos muistaa joskus katsoa vedet.

      • seppomartti

        "Tutuilla on usein hajonneet akut jo 2-3 vuodessa, yleensä ne ovat olleet AGM-akkuja. " Minulle kävi juuri näin. Parin v kuluttua jouduin vaihtamaan kalliit Martiniquelta hankitut AGM-akut. Arvelin, että syy oli jatkuvat lyhyet lataukset, jolloin akut todellisuudessa eivät tulleet koskaan ladatuksi. Bilteman AGM:t ovat kestäneet hyvin yli 2x pitempään kun ovat aina täysin ladattuna. Tai sitten on jokin muu selitys ja syy?.
        Kristalliakun Ah:n kalleus tasoittuu, jos sen saa vauriotta tyhjentää täysin. Vetuksen 100 Ah syväpurkaus- "marine" akuista maksoin tänä vuonna 230/ kpl. Käytettävissä oleva Ah hinta on melkein sama mutta tilantarve ja luultavasti paino kristalliakjuilla olisi edullisempi.


      • LRC

        Tässä linkissä mielenkiintoinen tutkimus AGM akuista labratestien mainos puheet vs totuus käytännössä

        https://www.practical-sailor.com/issues/37_53/features/Fighting-Sulfation-in-AGMs_11691-1.html

        Aikanopeasti alkaa akkut hiipumaan jos ei saa täyteen ladattua aina purkausten jälkeen, ei tuota käytössä kyllä suoraa huomaa, mutta ei syytä epäillä näiden testausta.

        Itselläni noita lifeline akkuja kolmessa eri pankissa ja startti pankki meni vainajaksi 9 vuoden jälkeen, muut pelittävät vielä, nyt 10 vuosi käyttö akuissa ja keulapotkuri / ankkurivinssi pankissa. Laturina victron phoneix 50A ja lataus säädin katsoo mihin syöttä latausta.


      • LRC
        LRC kirjoitti:

        Tässä linkissä mielenkiintoinen tutkimus AGM akuista labratestien mainos puheet vs totuus käytännössä

        https://www.practical-sailor.com/issues/37_53/features/Fighting-Sulfation-in-AGMs_11691-1.html

        Aikanopeasti alkaa akkut hiipumaan jos ei saa täyteen ladattua aina purkausten jälkeen, ei tuota käytössä kyllä suoraa huomaa, mutta ei syytä epäillä näiden testausta.

        Itselläni noita lifeline akkuja kolmessa eri pankissa ja startti pankki meni vainajaksi 9 vuoden jälkeen, muut pelittävät vielä, nyt 10 vuosi käyttö akuissa ja keulapotkuri / ankkurivinssi pankissa. Laturina victron phoneix 50A ja lataus säädin katsoo mihin syöttä latausta.

        Ja pääkoneen oma laturi 70 - 170A max riippuu kovasti koneen kieroksista


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        "Tutuilla on usein hajonneet akut jo 2-3 vuodessa, yleensä ne ovat olleet AGM-akkuja. " Minulle kävi juuri näin. Parin v kuluttua jouduin vaihtamaan kalliit Martiniquelta hankitut AGM-akut. Arvelin, että syy oli jatkuvat lyhyet lataukset, jolloin akut todellisuudessa eivät tulleet koskaan ladatuksi. Bilteman AGM:t ovat kestäneet hyvin yli 2x pitempään kun ovat aina täysin ladattuna. Tai sitten on jokin muu selitys ja syy?.
        Kristalliakun Ah:n kalleus tasoittuu, jos sen saa vauriotta tyhjentää täysin. Vetuksen 100 Ah syväpurkaus- "marine" akuista maksoin tänä vuonna 230/ kpl. Käytettävissä oleva Ah hinta on melkein sama mutta tilantarve ja luultavasti paino kristalliakjuilla olisi edullisempi.

        Kaikki akut kestävät täysin tyhjennyksen (siis koko kapasiteetin käytön, mutta ei välttämättä jännitteen viemistä nollaan), mutta kaikilla lyijypohjaisilla akuilla se kuluttaa akkua kohtuuttomasti.

        Tässä toinen datasheetti tuolle kristalliakulle: http://lead-crystalbatteries.co.uk/images/docs/Data/12V/BLC6_CNFJ-200.pdf

        Sen mukaan akku kestääkin "vain" 2300 60% ja 1500 80% sykliä. 100% syklejä se kestää 600, 40% 3400 ja 20% 6000. Noista voi laskea, että elämänsä aikana akusta saa 100% sykleillä 600C, 80% sykleillä 1200C, 60% sykleillä 1400C, 40% sykleillä 1400C ja 20% sykleillä 1200C. Toisin sanoen 20-80% antaa suunnilleen saman kokonaisampeerimäärän, mutta 100% vain puolet.

        Trojan T-105:lle vastaavat arvot ovat 80% 750 sykliä, 60% 1000, 40% 1500 ja 20% 3000 sykliä. Siitä siis saa elämänsä aikana 80% sykleillä 600C, 60% 600C, 40% 600C ja 20% 600C. Siis aivan sama käyttääkö 20% ja 80% sykliä. 100% arvoa ei anneta, mutta silläkin saanee satojaC.

        Pitää tietysti huomata, että syklikäyrästöt perustuvat sykleihin, joissa akku ladataan heti täyteen purun jälkeen. Akun seisottaminen lähes tyhjänä lyhentää sen ikää aivan eri tahtiin. Mutta onhan akku tietysti noissa 80% sykleissä keskimäärinkin aika tyhjä eli ei tuo Trojankaan nopeasti hajoa siitä, että se roikkuu alle 50% varauksessa.


      • lyijykristalli

        "Vaikka kesässä purjehtisi 100 vrk, ei siis yhdessä kaudessa saisi kuin 50 sykliä. 2400 sykilä olisi siis n. 50 vuotta. Varmasti akku on hajonnut jo moneen kertaan muusta syystä ennen tuota."

        Eräillä sivuilla sanotaan akun normaaliksi käyttöiäksi 10v ja optimaalisella latauksella sekä pienemmällä purkamisasteella 12-18v. Samalla sanotaan, että käytöstä riippuen on mahdollista päästä jopa 8000 sykliin.


      • lyijykristalli
        lyijykristalli kirjoitti:

        "Vaikka kesässä purjehtisi 100 vrk, ei siis yhdessä kaudessa saisi kuin 50 sykliä. 2400 sykilä olisi siis n. 50 vuotta. Varmasti akku on hajonnut jo moneen kertaan muusta syystä ennen tuota."

        Eräillä sivuilla sanotaan akun normaaliksi käyttöiäksi 10v ja optimaalisella latauksella sekä pienemmällä purkamisasteella 12-18v. Samalla sanotaan, että käytöstä riippuen on mahdollista päästä jopa 8000 sykliin.

        Jäi sanomatta, että normaali starttiakkukin kestää yhtä kauan starttiakkuna. Hupiakut ovat lyhytikäisempiä. Mikä on jännitearvo, minkä alle hupiakkua ei saisi päästää purkautumaan, jotta sen käyttöikä pysyisi järjellisenä?


      • Joakim1
        lyijykristalli kirjoitti:

        Jäi sanomatta, että normaali starttiakkukin kestää yhtä kauan starttiakkuna. Hupiakut ovat lyhytikäisempiä. Mikä on jännitearvo, minkä alle hupiakkua ei saisi päästää purkautumaan, jotta sen käyttöikä pysyisi järjellisenä?

        Minulla ei kyllä ole ollut eroa startti- ja hupiakun kestävyydessä eli kymmenisen vuotta tuntuu molemmat kestävän. Nykyinen hupiakku on tosiaan starttiakku, tosin "super heavy duty", joka taitaa olla joku standardi.

        Autoistani vähintään yön seisonnan jälkeen olen mitannut yleensä n. 12,3 V lepojännitteen ja ne ovat kestäneet 10 vuotta, joten ainakaan se ei vielä ole kovinkaan vahingollinen taso. Se vastaa n. 50% varaustasoa. Tasan 12 V on enää n. 25% varaustaso, joten sen alle ei ainakaan ole syytä mennä ja olisi syytä pian ladata akku.
        Huomaa, että nuo ovat lepojännitteitä. Vaikkapa kylmäkompuran käydessä jännite laskee pari kymmenystä. Huomaa myös, että akkujänniteen mittaus on tarkkaa puuhaa. Yleismittareillakin tulee helposti parin kymmenyksen virhe, puhumattakaan veneen viisarimittareista tai mittaristoissa olevista jännitenäytöistä.


    • IskelmätähdenKristalli

      Joakim: "AIvan järjetöntä maksaa 450 € 100 Ah akusta! "
      Joakim: "Itse ostaisin joko nämä ... = Trojan T-105"

      Linkkisi vie Trojan akun tarjoukseen:

      Trojan T-105 tarjous 149€
      TROJAN 6 V SYVÄPURKAUTUVAT AJOVOIMA-AKUT
      149€ / kpl alv

      Eli 12V akustoon tarvitaan 2 akkua jotka maksavat YHTEENSÄ 370 euroa! Kallis sekin.

      Ja jos oikein tulkitsin Trojan akun data-lehteä, niin sen kapasiteetti on noin 180 Ah. Tai jopa pienemmpi, jos purkausvirta on pieni.

      • Misse__

        no onhan tuo aivan eri hintaluokassa. Kristalliakku 4,5€/Ah, Trojan ~2€/Ah


      • Joakim1

        Joo kaksi tarvitaan. Kapasiteetti ilmoitetaan yleensä 20h purkauksella eli tuo on 225 Ah.


    • kevyempikantaa

      Miksei siirtyisi suoraan LIFEPO akkuun?

      • Autosta_

        Entäpä jonkun sähköauton akku?


      • seppomartti

        100Ah litiumakku on hinnaltaan n. 2000. Se rajoittaa merkittävästi.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        100Ah litiumakku on hinnaltaan n. 2000. Se rajoittaa merkittävästi.

        Saahan noita LifePO4-akkuja 100 Ah koossa tonnilla tai jopa 500:lla. Vaatii lisäksi jännitevahdin, sillä LifePO4 on laakista vainaa, jos menee alijännitteelle.

        Jos oikeasti harkitsee maksavansa 4,5 €/Ah, LifePO4 on jo harkinnan arvoinen. Todennäköisesti niiden hinnat laskevat vielä reilusti ja ainakaan itse en vielä harkitsisi noihin siirtymistä, jos akku nyt pitäisi vaihtaa.

        Noiden merkittävin etu on se, että ne vastaanottavat täyttä virtaa millä tahansa varaustasolla eli lataus täyteenkin onnistuu nopeasti. Eivät myöskään kärsi vajaana olosta, mutta tosiaan aivan tyhjäksi ei saa päästää.


      • Misse__
        Joakim1 kirjoitti:

        Saahan noita LifePO4-akkuja 100 Ah koossa tonnilla tai jopa 500:lla. Vaatii lisäksi jännitevahdin, sillä LifePO4 on laakista vainaa, jos menee alijännitteelle.

        Jos oikeasti harkitsee maksavansa 4,5 €/Ah, LifePO4 on jo harkinnan arvoinen. Todennäköisesti niiden hinnat laskevat vielä reilusti ja ainakaan itse en vielä harkitsisi noihin siirtymistä, jos akku nyt pitäisi vaihtaa.

        Noiden merkittävin etu on se, että ne vastaanottavat täyttä virtaa millä tahansa varaustasolla eli lataus täyteenkin onnistuu nopeasti. Eivät myöskään kärsi vajaana olosta, mutta tosiaan aivan tyhjäksi ei saa päästää.

        toi hyvä varauksen vastaanottokyky on ehkä tärkein syy miksi haluaisin veneeseeni litium-akut. Tällä hetkellä tilanteena, että akusto ottaa vastaan max 30A vaikka laturin teho 115A, josta se tippuu nopeasti ~20A tasoon. Tämä tilanteessa jossa 180Ah:n akustosta on purettu jo noin puolet.


      • Joakim1
        Misse__ kirjoitti:

        toi hyvä varauksen vastaanottokyky on ehkä tärkein syy miksi haluaisin veneeseeni litium-akut. Tällä hetkellä tilanteena, että akusto ottaa vastaan max 30A vaikka laturin teho 115A, josta se tippuu nopeasti ~20A tasoon. Tämä tilanteessa jossa 180Ah:n akustosta on purettu jo noin puolet.

        Aika huonot ovat sitten akkusi tai lataussysteemi. Kyllä se mun ainakin 8-vuotias 180 Ah akku ottaa täydet 60 A, minkä laturi antaa, jos akku ei ole melko täysi. 50% varaustasoon toi ei ole mennyt ainakaan muutamaan vuoteen, mutta tuolla 60-70% alueellakin siis pääsee 60 A virtaan. 20 A tulee sitten jossain 80-90% välillä.

        Aiemmin virrat olivat selvästi pienempiä, mutta silloinkin kyllä hetken aikaa tuli se 60 A. Jännite oli mielestäni turhan alhainen, vaikka VP:n keltainen haistelupiuha oli vedetty hupiakulle. Tasan 14 V täydellä akulla ja selvästi vähemmän suuremmilla latausvirroilla. Laitoin diodin haistelupiuhaan ja latausreleen, joka ohittaa latausdiodin, kun jännite nousee tarpeeksi. Tuo kutakuinkin tuplasi latausvirrat. Nyt tulee akulle ~14 V heti kun laturin teho riittää ja 14,4 V täydellä akulla.


      • Isoantilla

        Milläs Joakim mittailee noita varaustasoprosenttejaan?


      • Joakim1
        Isoantilla kirjoitti:

        Milläs Joakim mittailee noita varaustasoprosenttejaan?

        Omatekoinen akkumonitori, joka laskee virtoja ja mittaa napajännitteen molemmista akuista.


      • MitenKytkit
        Joakim1 kirjoitti:

        Aika huonot ovat sitten akkusi tai lataussysteemi. Kyllä se mun ainakin 8-vuotias 180 Ah akku ottaa täydet 60 A, minkä laturi antaa, jos akku ei ole melko täysi. 50% varaustasoon toi ei ole mennyt ainakaan muutamaan vuoteen, mutta tuolla 60-70% alueellakin siis pääsee 60 A virtaan. 20 A tulee sitten jossain 80-90% välillä.

        Aiemmin virrat olivat selvästi pienempiä, mutta silloinkin kyllä hetken aikaa tuli se 60 A. Jännite oli mielestäni turhan alhainen, vaikka VP:n keltainen haistelupiuha oli vedetty hupiakulle. Tasan 14 V täydellä akulla ja selvästi vähemmän suuremmilla latausvirroilla. Laitoin diodin haistelupiuhaan ja latausreleen, joka ohittaa latausdiodin, kun jännite nousee tarpeeksi. Tuo kutakuinkin tuplasi latausvirrat. Nyt tulee akulle ~14 V heti kun laturin teho riittää ja 14,4 V täydellä akulla.

        Onko sulla tuosta kytkennästä kaavio jossakin? Ynnä osaluettelo. Kiinnostaisi kun itsellä vähän samaa ongelmaa VP 2020:n kanssa. Edellinen omistaja oli yrittänyt taklata ongelman AGM akuilla ja alkavat olla 4 vuotiaina jo vainaat


      • Joakim1
        MitenKytkit kirjoitti:

        Onko sulla tuosta kytkennästä kaavio jossakin? Ynnä osaluettelo. Kiinnostaisi kun itsellä vähän samaa ongelmaa VP 2020:n kanssa. Edellinen omistaja oli yrittänyt taklata ongelman AGM akuilla ja alkavat olla 4 vuotiaina jo vainaat

        Veneessä oli vakiona jakodiodi. Kytkin Bilteman erotusreleen https://www.biltema.fi/vapaa-aika/caravan-tarvikkeet/sahkotarvikkeet-12-V/erotusrele-2000024038 hupiakun diodin yli. Lisäsin sen miinusjohtoon diodin, jotta kytkee vasta suuremmilla jännitteillä kiinni ja auki. Muuten jäi vetämään moottorin sammuttua turhan pitkäksi aikaa virtaa vieden.

        Tietysti tuohon voisi laittaa tavallisenkin releen, joka vetää kun koneessa on virta päällä, mutta sen läpi menisi sitten myös starttivirtaa hupiakusta ellei jotenkin keksi kytkentatapaa, jossa vasta koneen käydessä rele vetää. Idea on siis, ettei starttiakun latausjännite nouse turhan paljoa, vaan se menee diodin läpi aina.

        Keltainen haistelujohto oli jo valmiiksi vedetty hupiakun -napaan. Laitoin siihen muistaakseeni kaksi schottky diodia sarjaan (yhdellä ei tullut riittävää vaikutusta). Diodin suuntaa en muista, mutta kokeilemalla selvitin sen ja alunperin mietin laittaa molempiin suuntiin rinnakkain, mutta se ei ollut tarpeen.

        Sitten on tietysti syytä varmistaa, ettei latauskaapelistossa ole turhia jännitehäviöitä. Vaikka tuo haistelujohto ne pääsosin kompensoi, tuntuu jännitehäviöt kuitenkin vaikuttavan akulle tulevaan napajännitteeseen.


      • MitenKytkit2

        Tattis, pitää tutkailla ja miettiä miten itse tekee. Itsellä nykyinen vene ollut vasta kaksi kesää ja ei ole tullut tuota puolta tutkittua niin paljoa kun näyttää asialliselta ja 2000-luvun vene.

        Tosin suurempi murhe taitaa olla jääkaappiboksi jonka kansi varmaan vuotaa lämpöä melko reilusti ja sen takia kompressori käy turhan paljon. No jotain hommaa kevääksi.


      • Ariel371
        Joakim1 kirjoitti:

        Aika huonot ovat sitten akkusi tai lataussysteemi. Kyllä se mun ainakin 8-vuotias 180 Ah akku ottaa täydet 60 A, minkä laturi antaa, jos akku ei ole melko täysi. 50% varaustasoon toi ei ole mennyt ainakaan muutamaan vuoteen, mutta tuolla 60-70% alueellakin siis pääsee 60 A virtaan. 20 A tulee sitten jossain 80-90% välillä.

        Aiemmin virrat olivat selvästi pienempiä, mutta silloinkin kyllä hetken aikaa tuli se 60 A. Jännite oli mielestäni turhan alhainen, vaikka VP:n keltainen haistelupiuha oli vedetty hupiakulle. Tasan 14 V täydellä akulla ja selvästi vähemmän suuremmilla latausvirroilla. Laitoin diodin haistelupiuhaan ja latausreleen, joka ohittaa latausdiodin, kun jännite nousee tarpeeksi. Tuo kutakuinkin tuplasi latausvirrat. Nyt tulee akulle ~14 V heti kun laturin teho riittää ja 14,4 V täydellä akulla.

        Sinun kannattaisi tsekata akun tositila ominaispainomittarilla.

        Tavallinen 180 Ah akku ei missään tapauksessa ota 60-70% varaustasolla vastaan 60 ampeeria. Kokemukseni mukaan latausvirta yhtä tuollaista akkua kohden on max. 30A jos lähtötaso on 60% varaus.
        On ehkä mahdollista että virtaa saa menemään johonkin vanhaan akkuun enemmänkin mutta siitä osa muuttuu lämmöksi, ei varaukseksi.

        Kun lataan 3×140 Ah:n akustoa niin paketin lämmöntuotto on selvästi havaittavissa. Monitori kai luulee jokaisen ampeerin menneen varaukseksi.
        Tämän olen päätellyt siitä että 100% varauksella irroittaessani veneen maasähköstä ja lähdettyäni koneajoon niin moottorin laturi jatkaa vielä kauan jotain 9-15A latausta. Sama tapahtuu jos sammutan ja käynnistän maasähkölaturin uudestaan. Akusto ei siten ole niin täysi kuin mitä Mastervolt -monitori väittää.
        Monitoreihin luottaminen pilannee vuosittain satoja veneakkuja. Siksi ominaispainomittari.


      • Misse__
        Joakim1 kirjoitti:

        Aika huonot ovat sitten akkusi tai lataussysteemi. Kyllä se mun ainakin 8-vuotias 180 Ah akku ottaa täydet 60 A, minkä laturi antaa, jos akku ei ole melko täysi. 50% varaustasoon toi ei ole mennyt ainakaan muutamaan vuoteen, mutta tuolla 60-70% alueellakin siis pääsee 60 A virtaan. 20 A tulee sitten jossain 80-90% välillä.

        Aiemmin virrat olivat selvästi pienempiä, mutta silloinkin kyllä hetken aikaa tuli se 60 A. Jännite oli mielestäni turhan alhainen, vaikka VP:n keltainen haistelupiuha oli vedetty hupiakulle. Tasan 14 V täydellä akulla ja selvästi vähemmän suuremmilla latausvirroilla. Laitoin diodin haistelupiuhaan ja latausreleen, joka ohittaa latausdiodin, kun jännite nousee tarpeeksi. Tuo kutakuinkin tuplasi latausvirrat. Nyt tulee akulle ~14 V heti kun laturin teho riittää ja 14,4 V täydellä akulla.

        Hmm, ilmeisesti ongelma liian matala latausjännite. Normaalisti laturi puskee ~13.8volttia, siis hupiakulta mitattuna. Pitää tsekkailla katoaako jännite matkalla jonnekin, vai onko noin matala laturin päässä.


    • Ariel371

      Tavallinen korkillinen happoakku maksaa alle 1 Eur/Ah ja kestää asiallista käyttöä 7-10 vuotta.
      Jos akkua syväpurkaa, kuten geeliakuille ym muka voi tehdä, happoakku kestää sen saman ajan kuin nekin, eli 2-4 vuotta. Hintaero 2-X eur/Ah jää silti vielä omaan taskuun.

    • Uudenajanhömpsötykset

      Suomeksi tuo olisi kaiketi kideakku.

      (Kristallilla on suomen kielessä vain erityismerkitys, lyijylasi.)

      • Niinpä-niin-taas

        Kyseessä on lyijyakku, kuten nimestä ilmenee.
        Kristalli on mainio keksintö markkinointimielessä, sehän on koostumukseltaan jotain maa-alkalin silikaattia, kuten lasikin, ja on seoksena lähes kaikissa geeliseoksissa, itse sähköiseen prosessiin se ei osallistu.


      • Tyrnäväntorpedo

        Tai metamfetamiini.


      • Ihmetyyys
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Tai metamfetamiini.

        Tämäkö oli sinun antisi tähän aiheeseen?


      • Tyrnäväntorpedo
        Ihmetyyys kirjoitti:

        Tämäkö oli sinun antisi tähän aiheeseen?

        Kristalli-sanan merkitykseen se on.


      • haaveita
        Ihmetyyys kirjoitti:

        Tämäkö oli sinun antisi tähän aiheeseen?

        Mistäs se torpedo nikissä?
        Haave siitä, että haarojen välissä alkaisi vielä joskus jotakin tapahtumaan.


      • Tyrnäväntorpedo
        haaveita kirjoitti:

        Mistäs se torpedo nikissä?
        Haave siitä, että haarojen välissä alkaisi vielä joskus jotakin tapahtumaan.

        Jokainen näköjään assosio asioita omien ongelmiensa kautta. Toivottavasti saat sen kuntoon joskus.


      • Ihmetyyys
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kristalli-sanan merkitykseen se on.

        Kärkkäästi olit avautumassa tuolla toisessa ketjussa numerohörhöön suhtautumisessa.
        Aktiivisuutesi näyttää olevan aivan omaa luokkaansa, joten kannattaa jättää ainakin nämä älyttömyydet vähemmälle.


      • Tyrnäväntorpedo

        Mikäpä se sinäkin olet toisen aivoituksia arvostelemaan?


      • Ihmetyyys
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Mikäpä se sinäkin olet toisen aivoituksia arvostelemaan?

        Tarkoitus olikin selvittää missä vaiheessa pystyt lopettamaan, mutta näyttää siltä ettet voi olla postaamatta viimeistä sanaa.
        Tuosta käyttäytymismallista voi helposti päätellä missä mennään.


      • Tyrnäväntorpedo
        Ihmetyyys kirjoitti:

        Tarkoitus olikin selvittää missä vaiheessa pystyt lopettamaan, mutta näyttää siltä ettet voi olla postaamatta viimeistä sanaa.
        Tuosta käyttäytymismallista voi helposti päätellä missä mennään.

        Et ilmeisesti ole huomannut, että kirjoittelet ainakin kahden eri henkilön kanssa :D
        Tyrnäväntorpedo on ilmiö.


      • Ihmetyyys
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole huomannut, että kirjoittelet ainakin kahden eri henkilön kanssa :D
        Tyrnäväntorpedo on ilmiö.

        Onko joku siis kaapannut sinun nimimerkkisi, sillä nuo jotkut kommentit eivät vaikuttaneet lainkaan ”normaaleilta”, jos sallit tuon sanan käytön.?


      • Tyrnäväntorpedo
        Ihmetyyys kirjoitti:

        Onko joku siis kaapannut sinun nimimerkkisi, sillä nuo jotkut kommentit eivät vaikuttaneet lainkaan ”normaaleilta”, jos sallit tuon sanan käytön.?

        Miltä torpedolta kysyt?
        Minä olen sen nimimerkin käytön aloittanut, mutta en pistä pahakseni, jos joku muu pitää sitä niin hyvänä, että haluaa käyttää sitä. Keksin uuden, jos alkaa ottaa päähän.


      • Ihmetyyys
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Miltä torpedolta kysyt?
        Minä olen sen nimimerkin käytön aloittanut, mutta en pistä pahakseni, jos joku muu pitää sitä niin hyvänä, että haluaa käyttää sitä. Keksin uuden, jos alkaa ottaa päähän.

        Ok, minä luovutan.


    • Kyllä tuo ihan AGM akun jonkinlaiselta versiolta kuullostaa ja näyttää. Mainostekstissä puhutaan lasikuitumatosta ja hapoista ja suoloista jotka on sidottu mineraalein siihen.

    • amperisti
      • Joakim1

        Millä tuosta säästää satasia? Ko. akku oli tuolla siis 57 € halvempi, mutta sen kuljetus Suomeen maksaa 66€. Lisäksi saattavat periä Suomen ALV:n Saksan sijaan, jolloin hintaerosta lähtee 16 € pois.

        Kahden kuljetus maksaa 115 €, joten ei silläkään tule säästöä.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Millä tuosta säästää satasia? Ko. akku oli tuolla siis 57 € halvempi, mutta sen kuljetus Suomeen maksaa 66€. Lisäksi saattavat periä Suomen ALV:n Saksan sijaan, jolloin hintaerosta lähtee 16 € pois.

        Kahden kuljetus maksaa 115 €, joten ei silläkään tule säästöä.

        Bauhausin 100Ah huoltovapaa märkä lyijy-kalsium akku maksoi tänään 79 (vai 89?) eli varsin iso hintaero kideakkuun. Kuten aikaisemmin joku ehdotti, pitäisi mieluummin käyttää termiä kideaskku koska kristalli merkitsee lyijylasia. Myös ominaisuuksien selostuksissa puhutaan ladattaessa ja purkaantuessa kiteytymisestä. Ihme, että kiteitynyt elektrolyytti toimii?.


      • myyvä.temppu
        seppomartti kirjoitti:

        Bauhausin 100Ah huoltovapaa märkä lyijy-kalsium akku maksoi tänään 79 (vai 89?) eli varsin iso hintaero kideakkuun. Kuten aikaisemmin joku ehdotti, pitäisi mieluummin käyttää termiä kideaskku koska kristalli merkitsee lyijylasia. Myös ominaisuuksien selostuksissa puhutaan ladattaessa ja purkaantuessa kiteytymisestä. Ihme, että kiteitynyt elektrolyytti toimii?.

        Myyvempäähän se crystalin kääntäminen kristalliksi on, kun oikea käännös on kide. Markkinoinnin kannalta sanoisin jopa onnistuneeksi.


      • Kevarimopo
        myyvä.temppu kirjoitti:

        Myyvempäähän se crystalin kääntäminen kristalliksi on, kun oikea käännös on kide. Markkinoinnin kannalta sanoisin jopa onnistuneeksi.

        Kristalli tarkoittaa myös muuta kuin lasia. Se tarkoittaa myös kidettä. Käännös on siis oikea.


      • seppomartti
        Kevarimopo kirjoitti:

        Kristalli tarkoittaa myös muuta kuin lasia. Se tarkoittaa myös kidettä. Käännös on siis oikea.

        Katat kidelasit pöytään juhlapäivänä ja sytytät kidelamput?. Kideradio oli varsin yksinkertainen ja antennina toimi vesiränni mutta emme kutsuneet kristalliksi, minkä käytöltä soisi nykynuorison varjeltuvan.


      • Kevarimopo
        seppomartti kirjoitti:

        Katat kidelasit pöytään juhlapäivänä ja sytytät kidelamput?. Kideradio oli varsin yksinkertainen ja antennina toimi vesiränni mutta emme kutsuneet kristalliksi, minkä käytöltä soisi nykynuorison varjeltuvan.

        Miten suhtaudut röntgenkristallografiaan? Onko sillä tarkoitus löytää sopivat astiat ruokapöytään?


      • olomuodot
        Kevarimopo kirjoitti:

        Miten suhtaudut röntgenkristallografiaan? Onko sillä tarkoitus löytää sopivat astiat ruokapöytään?

        Röntgenkristallografia ei oikeastaan olekaan suomea, vain suomeksi englannista translitteroitu sana.

        Siinä vuorikristallin kohdalla alkavat käsitteet mennä sekaisin. Kvartsi, eli vuorikristalli on kiteistä ainetta siinä kun lasi on amorfista. Suomen yleiskieli käsittää kristallin lasina, ei kiteenä. Fysiikka käsittelee nimiä toisin perustein.


      • Kielipolliissi
        olomuodot kirjoitti:

        Röntgenkristallografia ei oikeastaan olekaan suomea, vain suomeksi englannista translitteroitu sana.

        Siinä vuorikristallin kohdalla alkavat käsitteet mennä sekaisin. Kvartsi, eli vuorikristalli on kiteistä ainetta siinä kun lasi on amorfista. Suomen yleiskieli käsittää kristallin lasina, ei kiteenä. Fysiikka käsittelee nimiä toisin perustein.

        No noin minäkin ketjun alussa ajattelin, mutta kielitoimiston sanakirjan mukaan kristalli on myös kiteen synonyymi.


      • Kevarimopo
        olomuodot kirjoitti:

        Röntgenkristallografia ei oikeastaan olekaan suomea, vain suomeksi englannista translitteroitu sana.

        Siinä vuorikristallin kohdalla alkavat käsitteet mennä sekaisin. Kvartsi, eli vuorikristalli on kiteistä ainetta siinä kun lasi on amorfista. Suomen yleiskieli käsittää kristallin lasina, ei kiteenä. Fysiikka käsittelee nimiä toisin perustein.

        Kristalli on lainasana, mutta puhutaan myös aineen kristallimuodosta jne. Kide on varmaan enemmän suomen kieltä, mutta onhan ruorikin lainasana. Kristalli tuskin suomen kielessä on lasiakaan tarkoittanut kovin kauan.


      • etymologiaa
        Kevarimopo kirjoitti:

        Kristalli on lainasana, mutta puhutaan myös aineen kristallimuodosta jne. Kide on varmaan enemmän suomen kieltä, mutta onhan ruorikin lainasana. Kristalli tuskin suomen kielessä on lasiakaan tarkoittanut kovin kauan.

        Puhutaan kidesokerista mutta ei kristallisokerista. Kristallikruunussa on hiottua lasia. Tuntuisi oudolta puhua kidekruunusta. Suom-engl sanakirjan mukaan kide on crystal. Lainasanat ovat melko usein epäjohdonmukaisia. Esimerkkinä tuo manitsemasi ruori on johdettu englantilaisesta sanasta rudder tai ruotsalaisesta roder, joista kumpikin tarkoittaa peräsintä eikä pelkkää rattia/ruorirattia.


      • Pilkunnussinta
        olomuodot kirjoitti:

        Röntgenkristallografia ei oikeastaan olekaan suomea, vain suomeksi englannista translitteroitu sana.

        Siinä vuorikristallin kohdalla alkavat käsitteet mennä sekaisin. Kvartsi, eli vuorikristalli on kiteistä ainetta siinä kun lasi on amorfista. Suomen yleiskieli käsittää kristallin lasina, ei kiteenä. Fysiikka käsittelee nimiä toisin perustein.

        Kyse ei ole translitteroinnista, koska lähde- ja kohdekielissä on sama aakkosto. Kyse on lainasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      128
      3190
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2543
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2445
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      2208
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1720
    6. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      28
      1540
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1418
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      1303
    9. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      292
      1248
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      63
      1100
    Aihe