Olen aikoinaan yrittänyt kirjoittaa palstalle perusteltuja näkemyksiä luterilaisuudesta ja kristinuskosta ylipäätään. Palstalla on toki jokunen asialliseen keskusteluun mukaan lähtevä kirjoittaja. Ennen heitä tuntui olevan enemmän kuin nykyään, jos kohta ei paljoa silloinkaan. Poistattajia oli ja on sitäkin enemmän.
Olin aikoinaan harmissani palstan asiallisen keskustelun vähyydestä. Omalta osaltani yritin ylläpitää asiallista ja perustelevaa keskustelukulttuuria. Varsinainen harmistumiseni ja kyllästymiseni tuli palstan mielipuolisen poistomenettelyn takia. Miksi vaivautua enää yrittämään? Poistuin ja poistin nimimerkkini.
Palsta on kuitenkin hieman koukuttava paikka. Tunnustan, olen alkuperäisen nimimerkkini poiston jälkeen palannut palstalle kuin alkoholisti piilopullolleen. Tunnustan, olen harrastanut kokeellista multinikkeilyä. Surukseni huomaan, että asialliset ja perustellut aloitukseni, vaikka siis ovat nykyisin tehty muulla kuin aiemmalla, sanoisinko kiistanalaisella nimimerkilläni tehtynä, herättävät parhaimmillaankin vain laimeaa keskustelua. Vaan annas olla, kun olen tehnyt jonkin täysin älyvapaan huuhaa-aloituksen. Keskustelu on ollut monesti hyvinkin vilkasta, parhaimmillaan sadoissa on pyörinyt kommenttien määrä. Miksi näin?
Surullinen havainto palstasta
35
503
Vastaukset
- Sanon.ja.kirjoitan
Siksi, että tällaisella kevyellä palstalla ei pohdita asioita kovin syvällisesti ja populismi on valttia.
Pelkkä huuhaan kirjoittelu on helpompaa.
Olen joskus esittänyt kysymyksiä, jotka ovat vaivanneet mieltäni vuosia, enkä koskaan ikinä ole saanut vastausta, koska se olisi edellyttänyt pohdiskelua ja miettimistä.
Täällä on ollut mukana jopa kirkon edustajiakin, mutta ihan asialliseen kysymykseeni ei ole heiltäkään vastausta löytynyt.
Olisin halukas keskusteleman jollakin aidolla keskustelupalstalla, mutta en tiedä mistä sellaisen löydän.
Maallikko ei tiedä, miten saisi yhteyden kirkkoon. Pelkkä penkissä istuminen ei riitä. Tällä on ollut myös hyviä ja pohdiskelevia aloituksia ja kommentteja. Joskus niitä saa hieman etsiskellä ja voi hyvinkin olla, että pohdiskelijat eivät kovin kauan jaksa ainaista rääpimistä. Kaikki eivät jää koukkuun, vaan poistuvat sieltä, missä aletaan käydä henkilöön tai käyttäydytään muutoin epäasiallisesti. Varmasti myös aihepiirit ovat sellaisia ajoittain, että ne eivät kiinnosta.
Jos haluaa pohtia ihmiselämää syvällisesti omasta kokemuksestaan käsin, ei ehkä jaksa kahlailla Trump- aloituksia tai Puolimatka- pohdintoja tai Laura Huhtasaari- pohdintoja. Tai muita tuon tyyppisiä pohdintaja.
Ihmisiä ei voi pakottaa tietynlaiseen , itseä kiinnostavaan keskusteluun.
Joku saattaa hyvinkin tehdä samanlaisia kokeiluja kuin sinä teit ja se saa palstan tunnelman ja aihepiirit sellaisiksi, että ne eivät ole kaikkien mielestä kiinnostavia tai houkuttele etsimään jotain kiinnostavaa kaiken sen epäkiinnostavan joukosta.
Kovin moni poistuu rähinäpalstoilta, koska ne eivät kiinnosta kaikkia heitä, jotka haluavat pohtia syvällisemmin jotain.- viimeinen.tuomio.2
Samaan aikaan, kun asia-aloitukset eivät kiinnosta, niin "kukan pönttö" -keskustelu on saanut jo jatko-osan.
Mikkelinmies ei tehnyt sitä varmasti kiistellyllä rekatulla nimimerkillään. Sillä tehtynä se olisi jo poistettu.
Joskus hänkin siis tekee jotain oikein ja saavuttaa suosiota. Ehkä se on merkki hänen evoluutiostaan, ettei aina hakkaa päätä seinään.
- Valhejylläänykyään
Uskoville edelleen se sama ohjeistus, mitä olen toitottanut vuosia!
Me voimme olla täällä, vaikka nykyään keskustelut 70% vain normaalia someraivoa, sillä aina tulee tilaisuuksia, joissa jonkun liberaalin tai ateistin viesti on hyvä ponnahduslauta evankelioinnille.
Toiseksi voimme korjata somessa liikkuvia systemaattisten sylttytehtaiden tuottamia somekäyttöön tarkoitettuja stereotyyppisiä mantroja. Näitähän kierrätetään netissä systemaattisesti ja ohjatusti ja näin meille avautuu tämän foorumin osalta niitä sitten korjailla. Vihervasemmistolainen ja ateistinen maailmahan on tarkoin ylhäältä ohjattua mielipiteen muodostus, paljon tehokkaampi ja taitavampi kuin Goebbelsillä aikoinaan. Ja tästä syystä KAIKKI vihervasemmistolaiset ovat aina samaa mieltä maailmanlaajuisesti kaikista asioista. Tämä helpottaa valtavasti uskovien argumentointia.
Mahtava esimerkki manipuloinnista tuli tänään kaikilta Ylen kanavilta, jossa FBI pantiin tutkimaan seitsemännen kerran Brett Kavanaughin taustoja. TIetenkään mitään ei tälläkään kertaa löytynyt. Miten tämä uutisoitiin Ylessä on hyvä esimerkki. Ylellä uutisoitiin, että USA:ssa ollaan kahta mieltä FBI:n raportista. Tämä oli valhe. Itse raportista oltiin samaa mieltä, että ei mitään löytynyt nytkään. Republikaanit kertoivat oikein, että ei mitään löytynyt itse raportista. Demokraatit taasen uutisoivat siitä mitä raportissa ei ollut. Republikaanit lukivat siis itse raportin, mutta demokraatit lukivat mitä raportissa ei ollut. Ja Yle uutisoi vain tämän, ei kertonut ollenkaan, että FBI:n raporttien mukaan ei ole kertaakaan löytynyt mitään todellista. Itse raportista olivat siis samaa mieltä. Tämä on eräs esimerkki miten valhe nykyään rakennetaan liberaalien toimesta.>> Vihervasemmistolainen ja ateistinen maailmahan on tarkoin ylhäältä ohjattua mielipiteen muodostus, paljon tehokkaampi ja taitavampi kuin Goebbelsillä aikoinaan. <<
En kannata vihreitä, enkä ota muita mielipiteitä. Esim. nykyinen ilmastonmuutosvastainen politiikka on kauniisti sanottuna globaalia pelleilyä.
Ilmastonmuutos on mitä ilmeisimmin fakta, mutta sen estämiseksi tehty työ menee ilmeisen kokonaan hukkaan ja sen kustantaa pieni porukka valtaosan päättäjistä vähät välittäessä lopputuloksesta.
Kannattaisi alkaa valmistautumaan siihen kun se iskee, eikä tuhlata ainakaan hirvittäviä summia sellaiseen touhuun, joka on tuomittu epäonnistumaan, koska valtaosaa maailman päättäjistä ei homma tunnu kiinnostavan.
Vai tuntuuko uskottavalta, että maissa, joiden suurkaupungeissa hengitetään jo nyt savusumua ja pölyä, oltaisiin kovinkaan kiinnostuneita siitä, montako ppm:ää ilmakehässä on keskimäärin hiilidioksidia. En usko.
>> Ja tästä syystä KAIKKI vihervasemmistolaiset ovat aina samaa mieltä maailmanlaajuisesti kaikista asioista. <<
Kaikki ne vihervasemmistolaiset (keitä he lieneekään), jotka ovat kaikista asioista samaa mieltä, ovat tietenkin kaikista asioista samaa mieltä.
Vaikka heitä olisi vain yksi.
ps oletko väittämistäsi uskovien kanssa samaa mieltä?- johdettuatouhua
qwertyilija kirjoitti:
>> Vihervasemmistolainen ja ateistinen maailmahan on tarkoin ylhäältä ohjattua mielipiteen muodostus, paljon tehokkaampi ja taitavampi kuin Goebbelsillä aikoinaan. <<
En kannata vihreitä, enkä ota muita mielipiteitä. Esim. nykyinen ilmastonmuutosvastainen politiikka on kauniisti sanottuna globaalia pelleilyä.
Ilmastonmuutos on mitä ilmeisimmin fakta, mutta sen estämiseksi tehty työ menee ilmeisen kokonaan hukkaan ja sen kustantaa pieni porukka valtaosan päättäjistä vähät välittäessä lopputuloksesta.
Kannattaisi alkaa valmistautumaan siihen kun se iskee, eikä tuhlata ainakaan hirvittäviä summia sellaiseen touhuun, joka on tuomittu epäonnistumaan, koska valtaosaa maailman päättäjistä ei homma tunnu kiinnostavan.
Vai tuntuuko uskottavalta, että maissa, joiden suurkaupungeissa hengitetään jo nyt savusumua ja pölyä, oltaisiin kovinkaan kiinnostuneita siitä, montako ppm:ää ilmakehässä on keskimäärin hiilidioksidia. En usko.
>> Ja tästä syystä KAIKKI vihervasemmistolaiset ovat aina samaa mieltä maailmanlaajuisesti kaikista asioista. <<
Kaikki ne vihervasemmistolaiset (keitä he lieneekään), jotka ovat kaikista asioista samaa mieltä, ovat tietenkin kaikista asioista samaa mieltä.
Vaikka heitä olisi vain yksi.
ps oletko väittämistäsi uskovien kanssa samaa mieltä?"Kaikki ne vihervasemmistolaiset (keitä he lieneekään), jotka ovat kaikista asioista samaa mieltä, ovat tietenkin kaikista asioista samaa mieltä. "
Ja täytyy tiedostaa, että he ovat samaa mieltä, koska se mielipide on heihin syötetty. Tätä todistavat myös tämän foorumin vihervasemmistolaiset ja siis liberaalit. Hehän myös tunnistavat aidot uskovat ja feikkaavat tosi varmasti. johdettuatouhua kirjoitti:
"Kaikki ne vihervasemmistolaiset (keitä he lieneekään), jotka ovat kaikista asioista samaa mieltä, ovat tietenkin kaikista asioista samaa mieltä. "
Ja täytyy tiedostaa, että he ovat samaa mieltä, koska se mielipide on heihin syötetty. Tätä todistavat myös tämän foorumin vihervasemmistolaiset ja siis liberaalit. Hehän myös tunnistavat aidot uskovat ja feikkaavat tosi varmasti.Korkkiruuvi, elät aina vain omissa denialistisissa mytomaanimaailmoissasi.
- totuusonkaru
RepeRuutikallo kirjoitti:
Korkkiruuvi, elät aina vain omissa denialistisissa mytomaanimaailmoissasi.
Punavihreää koululaisten aivopesua, valitettavasti totta, joten kuka elää mainitsemissasi maailmoissa.
- jatkasamaanmalliin
Sinulla on sitten ollut tuo argumentoisi tosi purevaa :)
totuusonkaru kirjoitti:
Punavihreää koululaisten aivopesua, valitettavasti totta, joten kuka elää mainitsemissasi maailmoissa.
Sinä elät, Korkkiruuvi. Todistelet sitä jokaisessa viestissäsi uuraasti.
- tietoaonnyttarjolla
Lueppa alla olevan kirjoitus Uuden Suomen keskustelupalstalta, niin saat tietoa asiasta.
5.10.2018 12:05 Mikko Paunio Koululaisten aivopesua - Tässä todisteet - hyväkirjoitus
tietoaonnyttarjolla kirjoitti:
Lueppa alla olevan kirjoitus Uuden Suomen keskustelupalstalta, niin saat tietoa asiasta.
5.10.2018 12:05 Mikko Paunio Koululaisten aivopesua - Tässä todisteetmikkopaunio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262070-punavihreaa-koululaisten-aivopesua-tassa-todisteet
Linkki - tilanteenmukaanko
tietoaonnyttarjolla kirjoitti:
5.10.2018 12:05 Mikko Paunio Koululaisten aivopesua - Tässä todisteetPuolimatkan kohdalla räyhääjät olivat raivoisasti sitä mieltä, ettei Puolimatka vaan puhu opiskelijoille omia mielipiteitään. Sammon koulun suhteen nyt ollaankin sitten jo päinvastaista mieltä. Näin se liberaalien mielipiteet aina muuttuu tilanteen mukaan, laidasta laitaan vaan mennään. Hassuja ihmisiä ovat ...hmmm :)
Persuissa on samaa vikaa.
- aletaanko.etsimään
qwertyilija kirjoitti:
Persuissa on samaa vikaa.
Nyt kun vielä löydettäisiin joku, jossa ei ole, niin voisimme yksissä tuumin nimittää hänet ulkoapäin ohjatuksi propagandan nielijäksi.
Tai muuten vaan mielenkiinnottoman puisevaksi. hyväkirjoitus kirjoitti:
mikkopaunio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262070-punavihreaa-koululaisten-aivopesua-tassa-todisteet
Linkki:D Kun ei olla edes koskaan nähty aivopesua, niin sitten paisutellaan kaikkea ... :D :D
Suomessa ei sellaista ole ollut, eikä tule.RepeRuutikallo kirjoitti:
Poistatatko tämänkin kommenttini, Repeliini 😉❓
- viimeinen.tuomio.2
Pitäisi tajuta palstan koostuvan noin 10 kirjoittajan sisäpiiristä, jossa siinäkin määrässä on muutama multinikki. Kovin montaa mielipidettä ei pääse muodostumaan samoja latujaan hiihtävien aivopestyjen vakkareiden agendojen ulkopuolelta.
No onhan sen jokainen tajunnut.
Lämmittää ajatus, että jotkut tykkäävät niin kovasti kirjoittamisesta.
Aivopesusta on turha puhua. Se, että jonkun mielipiteet ottavat päähän, ei välttämättä merkitse sitä, että hänet on aivopesty. Ehkäpä viestin ärtynyt lukija itse on aivopesty?- mitä.mainioin.saavutus
jjeeves kirjoitti:
No onhan sen jokainen tajunnut.
Lämmittää ajatus, että jotkut tykkäävät niin kovasti kirjoittamisesta.
Aivopesusta on turha puhua. Se, että jonkun mielipiteet ottavat päähän, ei välttämättä merkitse sitä, että hänet on aivopesty. Ehkäpä viestin ärtynyt lukija itse on aivopesty?Tässä on siis se höyty, joka nimettömyydellä saavutetaan? Facebookissa ihan omilla nimillään esiintyvät (onhan siellä toki heitäkin enemmän myös valeprofiileja) kirjoittavat paljon mieluummin kuin tänne nimettöminä.
Tosiasiahan on, että nimettömyys täällä on vain näennäistä. Nimimerkkien takana olevien persoonaa näyttää kiinnostavan muutamia niin paljon, että se kaivetaan todellisuudessa itsensä tietoon, epäilemättä laittomin keinoin, ja sitten sen avulla yritetään häätää oman agendan kannalta epämiellyttävät kirjoittavat pois.
Itselleni ei ole vielä selvinnyt, motivoiko sitä mikään muu kuin silkka tyhjä narsismi. Ainakaan mitään muuta ei ole tullut esille. Silkkaa pimeää tyhmyyttä ja kiusaamishalua lukuunottamatta. mitä.mainioin.saavutus kirjoitti:
Tässä on siis se höyty, joka nimettömyydellä saavutetaan? Facebookissa ihan omilla nimillään esiintyvät (onhan siellä toki heitäkin enemmän myös valeprofiileja) kirjoittavat paljon mieluummin kuin tänne nimettöminä.
Tosiasiahan on, että nimettömyys täällä on vain näennäistä. Nimimerkkien takana olevien persoonaa näyttää kiinnostavan muutamia niin paljon, että se kaivetaan todellisuudessa itsensä tietoon, epäilemättä laittomin keinoin, ja sitten sen avulla yritetään häätää oman agendan kannalta epämiellyttävät kirjoittavat pois.
Itselleni ei ole vielä selvinnyt, motivoiko sitä mikään muu kuin silkka tyhjä narsismi. Ainakaan mitään muuta ei ole tullut esille. Silkkaa pimeää tyhmyyttä ja kiusaamishalua lukuunottamatta.Ei tulisi mieleenikään liittyä Facebookiin.
Persoonan esilletuominen tämän palstan tyyppisellä torilla on "uskaliainta" ryhdyn. Varmaan arvaat, etten myöskään pidä blogia eikä minua tunneta tubettajapiireissä. Mikä vapaus! Nyt olen, joskus en enää ole.
Haiku.- mitä.mainioin.saavutus
jjeeves kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään liittyä Facebookiin.
Persoonan esilletuominen tämän palstan tyyppisellä torilla on "uskaliainta" ryhdyn. Varmaan arvaat, etten myöskään pidä blogia eikä minua tunneta tubettajapiireissä. Mikä vapaus! Nyt olen, joskus en enää ole.
Haiku.Minulla on tili, vaikka en käytä sitä yleensä muuhun kuin viestitelläkseni ei julkisesti tahoille, joihin on muuten hankala saada yhteyttä. Kuten vaikka kysyä jostain kaupasta, tai useammastakin, onko teillä jotain palvellua siellä.
Halusin vain todeta tosiasian, että ihmiset todellisuudessa keskustelevat mieluummin facebookin keskusteluringeissä omalla naamallaan mieluummin kuin anonyyminä täällä. Minä ja sinä emme niin tee. Se on aika kiinnostava ilmiö, ja liittynee siihen, että he kokevat sen turvallisemmaksi ympäristöksi kuin tämän, ja ovat siinä luultavasti oikeassa. Jos keskustelurinki tosiaan toimii hyvin, se heittää tekoprofiilit aika äkkiä pihalle.
Osittain seuraus tuosta on se, että välillä ihmiset joutuvat käräjöimään sanomisistaan. Mutta sen tasoista tavaraahan liikkuu täälläkin, jossa vain kiinnijäämisen riski on pienempi. Itse en sellaista harrasta täälläkään. mitä.mainioin.saavutus kirjoitti:
Minulla on tili, vaikka en käytä sitä yleensä muuhun kuin viestitelläkseni ei julkisesti tahoille, joihin on muuten hankala saada yhteyttä. Kuten vaikka kysyä jostain kaupasta, tai useammastakin, onko teillä jotain palvellua siellä.
Halusin vain todeta tosiasian, että ihmiset todellisuudessa keskustelevat mieluummin facebookin keskusteluringeissä omalla naamallaan mieluummin kuin anonyyminä täällä. Minä ja sinä emme niin tee. Se on aika kiinnostava ilmiö, ja liittynee siihen, että he kokevat sen turvallisemmaksi ympäristöksi kuin tämän, ja ovat siinä luultavasti oikeassa. Jos keskustelurinki tosiaan toimii hyvin, se heittää tekoprofiilit aika äkkiä pihalle.
Osittain seuraus tuosta on se, että välillä ihmiset joutuvat käräjöimään sanomisistaan. Mutta sen tasoista tavaraahan liikkuu täälläkin, jossa vain kiinnijäämisen riski on pienempi. Itse en sellaista harrasta täälläkään."...ihmiset todellisuudessa keskustelevat mieluummin facebookin keskusteluringeissä omalla naamallaan mieluummin kuin anonyyminä täällä. "
Kyllä, mutta Face on alustana hiukan erilainen kuin tämä. Sen lisäksi täällä voi keskustella sellaistenkin kanssa, joita ei tunne.
- pohdintojani
Suurinta osaa ihmisistä kiinnostaa persoonat enemmän kuin asiat. Vakituiset nimimerkit, jos kirjoittavat tahallisesti tai tahattomasti provosoivia tekstejä, kirvoittavat monesti vastauksia, jotka liittyvät jotenkin nimimerkkiin henkilönä – siis siihen kuvaan, joka hänestä on palstalla profiloitunut.
Itselläni ei ole pysyvää nimimerkkiä, koska haluan keskustelua asioista enkä minusta kirjoittajana. Jos ei käytä pysyvää nimimerkkiä muutenkaan, vaan laittaa nimimerkiksi vaikkapa sanat "tällaista kysyisin" tms., kyseessä ei ole multinikkeily.
Pikku provosointi auttaa keskustelun kirvoittamisessa. Olen joskus testannut asian. Jos kysyy kiltisti ja asiallisesti "Saako Raamatun mukaan X?", seurauksena on 0 vastausta. Mutta jos muotoileekin sen vaikkapa "Raamatun mukaan ei saa X!", niin johan alkaa tulla keskustelua. Olen pohtinut, onko tällainen pikku provosointi keskustelun kirvoittamiseksi väärin – mitä mieltä te olette? (Paitsi että tuskinpa saan tähän vastauksia, kommenttini taitaa olla turhan asiallinen ja tylsä :))Niin, mikä herättää kenessäkin kiinnostuksen. Enemmän seuraan sitä, mitä ketjussa sitten syntyy sitä keskustelua. Hyvä aloitus jää toisinaan vaille mielenkiintoa, ehkä juuri asiallisuutensa vuoksi? Kesto provot tuntuvat liittyvän aika usein homouteen...
- KTuomari
Suomessa toimii valtion suojelema Ev.Lut. kirkko, keräten jäseniltään kirkollisveroa. Maksullinen osaallistuminen takaa myöskin seurakuntalaisille
oikeuden esittää kirkkojensa johtajille kysymyksen onko heillä oikeuksia vihkiä
saman sukupuolen jäseniä aviolliseen liittoon, vastoin raamatun ohjetta, "se joka
makaa miehen kanssa ,kuin hän makaa naisen kanssa", SE ON KAUHISTUS
JUMALAN SILMISSÄ ? Se on esitetty selvästi ramatusta, eikä siitä tingitä.
Pehmeät selitykset eivät ole totuudenmukaisia vastauksia, kiemurtelemalla niistä ulos. - jokohan_riittäisi
mummomuori kirjoitti:
Niin, mikä herättää kenessäkin kiinnostuksen. Enemmän seuraan sitä, mitä ketjussa sitten syntyy sitä keskustelua. Hyvä aloitus jää toisinaan vaille mielenkiintoa, ehkä juuri asiallisuutensa vuoksi? Kesto provot tuntuvat liittyvän aika usein homouteen...
"Niin, mikä herättää kenessäkin kiinnostuksen"
Niin, mikäpä tosiaan. Valitettavasti se mielenkiinto tuntuisi heräävän jonninjoutavasta sekoilusta, tai sitten jonkin lillukanvarren ympärillä väittelystä, olkoonkin että tuo "lillukanvarsi" saattaa olla löyhästi sidoksissa kristinuskoon. Esimerkkinä tällaisesta kestolillukasta vaikka homoseksuaalisuuden ympärillä käytävä keskustelu, jos sitä useinkaan voi keskusteluksi kutsua.
Kristinuskoon sisältyy niin paljon enemmän. Itse pidän aiheista, jotka haastavat aivan peruskäsityksemme omasta uskomusjärjestelmästämme, haastavat eivätkä jätä sijaa paikoilleen jämähtämiseen niin suhteessamme omaan uskontraditioomme kuin itse transsendenttiin. Tällaisia aiheita olen yrittänyt virittää, mutta melko huonolla menestyksellä. Hävettää myöntää, mutta multinikki-trollina olin huomattavasti menestyksekkäämpi. Ainoa selitykseni miksi niin toimin on, että halusin testata kirjoitanko niin surkeasti, etteivät monetkaan jaksa ymmärtää tai jaksa vastata. Huuhaa mitä suolsin kirvoitti kyllä monesti kiitettävästi vastauksia, tosin tasoltaan samanlaisia kuin aloitukseni. - viimeinen.tuomio.2
jokohan_riittäisi kirjoitti:
Niin, mikäpä tosiaan. Valitettavasti se mielenkiinto tuntuisi heräävän jonninjoutavasta sekoilusta, tai sitten jonkin lillukanvarren ympärillä väittelystä, olkoonkin että tuo "lillukanvarsi" saattaa olla löyhästi sidoksissa kristinuskoon. Esimerkkinä tällaisesta kestolillukasta vaikka homoseksuaalisuuden ympärillä käytävä keskustelu, jos sitä useinkaan voi keskusteluksi kutsua.
Kristinuskoon sisältyy niin paljon enemmän. Itse pidän aiheista, jotka haastavat aivan peruskäsityksemme omasta uskomusjärjestelmästämme, haastavat eivätkä jätä sijaa paikoilleen jämähtämiseen niin suhteessamme omaan uskontraditioomme kuin itse transsendenttiin. Tällaisia aiheita olen yrittänyt virittää, mutta melko huonolla menestyksellä. Hävettää myöntää, mutta multinikki-trollina olin huomattavasti menestyksekkäämpi. Ainoa selitykseni miksi niin toimin on, että halusin testata kirjoitanko niin surkeasti, etteivät monetkaan jaksa ymmärtää tai jaksa vastata. Huuhaa mitä suolsin kirvoitti kyllä monesti kiitettävästi vastauksia, tosin tasoltaan samanlaisia kuin aloitukseni.Testasin tätä itsekin tekemällä kaksi aloitusta räätälöityinä nimenomaan palstan kohderyhmäläisille:
Agenda, lesbon pakkoeheytys. moniavioisuus, kristinusko Afrikassa, 14-vuotiaan kokemukset pastorin kanssa, homoihin kohdistuva väkivalta...
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15421216/kamerunin-uskovaiset-vs--homot
Homot, homoavioliitot, Trump, homohääkakut
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15421220/homot-pakkoavioliittoon-usassa
Ensimmäinen el sisältänyt oikeastaan muuta kuin linkin ja ideana oli se, että lukija on oikeasti kiinnostunut linkistä, lukee jutun ja sitten kommentoi ja totutun kauas aiheesta poikettiinkin Lauraan ja Sammon kouluun ;D
Jälkimmäinen ei kiinnostanut oikein ketään, vaikka aiheet olivat kuuminta hottia.
Nähtävästi kansa vain haluaa leipää ja sirkushuveja, eikä mitään asiaa. Ja sitä leipääkin sitten niin, että viisi riittää ja ylikin jää monta kopallista. jokohan_riittäisi kirjoitti:
Kristinuskoon sisältyy niin paljon enemmän. Itse pidän aiheista, jotka haastavat aivan peruskäsityksemme omasta uskomusjärjestelmästämme, haastavat eivätkä jätä sijaa paikoilleen jämähtämiseen niin suhteessamme omaan uskontraditioomme kuin itse transsendenttiin. Tällaisia aiheita olen yrittänyt virittää, mutta melko huonolla menestyksellä. Hävettää myöntää, mutta multinikki-trollina olin huomattavasti menestyksekkäämpi. Ainoa selitykseni miksi niin toimin on, että halusin testata kirjoitanko niin surkeasti, etteivät monetkaan jaksa ymmärtää tai jaksa vastata. Huuhaa mitä suolsin kirvoitti kyllä monesti kiitettävästi vastauksia, tosin tasoltaan samanlaisia kuin aloitukseni."Itse pidän aiheista, jotka haastavat aivan peruskäsityksemme omasta uskomusjärjestelmästämme, haastavat eivätkä jätä sijaa paikoilleen jämähtämiseen niin suhteessamme omaan uskontraditioomme kuin itse transsendenttiin. "
Tämän palstan luonteeseen ei oikein tunnu kuuluvan kovinkaan syvääluotaavat ja vaikean tuntuiset asiat. Onneksi noita on muilla palstoilla. Mutta toisinaan onnistuu tällaisenkin keskustelun virittäminen, joten kannattaa vain olla pitkämielinen ja vaikka tosiaan hioa ilmaisua siten, että se edes jotain kirvottaisi ottamaan kantaa.
- KTuomari
Kyynillisesti ajatellen, onko tästä osallistumisesta mitään hyötyä kenenkään yksilön "kehittymiseen",( ilman evolutiota ) ? Tämän SUOMI-24 päättäjät
näyttävät suosivan määrätynlaisen uskonnollisen suuntauksen puolustajina, joten
toisin oppineiden ja ajattelevien mielipiteitä ei yleensä julkaista. Kuitenkin maassa pitäisi olla jokaista henkilöä suojeleva sananvapaus. On erittäin vaikeaa olla asioista pidättyväinen pelon vallassa tulla ulospotkituksi, joka on kuin henkilökohtainen häväistys. Mihinkä on uskonnonvapauden ilmaisu joutunut.Kyllä toki, saat sinä uskon nimissä kirjoittaa tuuban täydelltä, mitä mieleesi juolahtaa. Mutta mitä ihmettä, yrität vain hämätä, kun tuot esille käsitteen "uskonnon vapauden ilmaisu".
Sehän on tarkoituksesi tietenkin. Olkiukkojen rakentelu.
Häpeäisit, jos osaisit.Hyötyä? Miksei siitä ole vaikka siinä muodossa, että joutuu joskus hiukan miettimään omia mielipiteitään?
- KTuomari
Uskon asioiden pitäisi olla "MEGA-tärkeitä" jokaiselle yksilölle, jos kerran uskotaan jonkinlaisen pelastuksen olevan mahdollista kaiken maallisen hälinän kekellä.
Länsimaisten valtioiden uskonto ( uskonnot ) pitäisi perustua raamattuun, vaikka
niissä on erillaisia oppi-eroja. Kuitenkaan kukaan ei myönnä olevansa väärin-ymmärretty. Jos on vain "yksi totuus", niin mihinkä ne kaikki muut ovat ajautumassa ? Kiinnostavia kysymyksiä, joihin en ole saanut mitään järkiperäisiä vastauksia 60 vuoden tutkimisen aikana. - toivottavasti.tosissasi
Hienoa evlut ja jos olet tosissasi, kaikkea hyvää (?)...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti37239639Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1148186Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos315860Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös214358Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi623795Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta523457Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D743041- 322788
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul182381Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!162217