Elämää avaruudessa

Pohdiskelija

Kuvitellaan sellainen tilanne että kahden valovuoden päässä olisi planeetta jossa asuisi ihmisiä. Onko niin että jos olisi niin tehokas teleskooppi että erottaisimme ihmiset sieltä, ja jos joku ihminen kuolee siellä niin hän on kuollut kaksi vuotta sitten, ja näemme kuoleman kahden vuoden päästä? Eli näemmekö kokoajan kaksi vuotta sitten tapahtuneita tapahtumia? Jos joku joka oikeasti tietää miten asia on voisi vastata olisin kiitollinen. T. Pohdiskelija

7

207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohdiskelija

Jatkoa aloitukseen. Eli toisin sanoen jos maapalloa katsottais noin 2000 valovuoden päästä nyt, näkisikö katsojat Jeesuksen elävänä?

• MoonHullu

Minnen tajua muuta kuin sen että asennettuani Space Engine- softan, olen huomannut olevan aika mitättömän pieni osa maailmankaikkeutta :-)

• hähähähääääää

Minua naurattaa kun tähtihöhlät kuvittelevat olemattomia.....D

• Ressu1

Kyllä valolta kestää tulla sieltä planeetalta 2 vuotta...eli jos joku siellä kuolisi nyt tietäisit siitä 2 vuoden päästä

• ei.samanaikaisuutta

Alkuperäinen kysymys liittyy suoraan erityiseen suhteellisuusteoriaan ja Lorentzin muunnoksiin jalle ja paikalle. Kysytään siis, että kun täällä havaitaan jotakin ajanhetkenä "nyt" niin mikä se "nyt" on jossakin muualla.

Suhtiksen mukaan samanaikaisuutta ei voi yksikäsitteisesti määritellä kahdelle tapahtumalle, joiden välillä on matkaa. Jopa tapahtumajärjestys kahden eri paikassa tapahtuvan välillä voi näyttää erilaiselta riippuen siitä, millä nopeudella havaintojen tekijä liikkuu havaittavaan ja missä hän sijaitsee niihin nähden. Mitä pidempi matkaero paikkojen välillä sitä suurempi voi olla aikaero riippuen havainnoitsijan nopeudesta.

• Hyvä huomio. Vaikka planeettojen keskinäinen etäisyys pysyisi vakiona, ei kysymys erikseen määrittele havaintojen tekijän liiketilaa. Ties vaikka juoksentelisi relativistisilla nopeuksilla, viuhuisi peffallaan pulsarin pinnalla, räjähtäisi paraillaan huit helkuttiin novan heitteiden mukana tms. Useimmat lukijat lienevät kuitenkin tulkinneet havainnoitsijan olevan toisella mainituista planeetoista ja etäisyyden havainnoitavaan kohteeseen vakioksi, kuten nyt vaikkapa minä ja ilmeisesti myös Ressu1 edellä.

• hähähähähähääääää

Juu, tämän minäkin olen huomannut.
      Planeettojen etäisyys meistä on todellakin pysynyt vakiona jo pidemmän ajan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      23
      5024
    2. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      161
      4144
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      14
      3487
    4. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      67
      3106
    5. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      89
      2869
    6. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      152
      2667
    7. Pystyisitkö pitämään

Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      42
      2610
    8. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      28
      2473
    9. Tuntuuko ettet tiedä

Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      20
      1715
    10. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      121
      1660
    Aihe