Kuvitellaan sellainen tilanne että kahden valovuoden päässä olisi planeetta jossa asuisi ihmisiä. Onko niin että jos olisi niin tehokas teleskooppi että erottaisimme ihmiset sieltä, ja jos joku ihminen kuolee siellä niin hän on kuollut kaksi vuotta sitten, ja näemme kuoleman kahden vuoden päästä? Eli näemmekö kokoajan kaksi vuotta sitten tapahtuneita tapahtumia? Jos joku joka oikeasti tietää miten asia on voisi vastata olisin kiitollinen. T. Pohdiskelija
Elämää avaruudessa
7
217
Vastaukset
- Pohdiskelija
Jatkoa aloitukseen. Eli toisin sanoen jos maapalloa katsottais noin 2000 valovuoden päästä nyt, näkisikö katsojat Jeesuksen elävänä?
- MoonHullu
Minnen tajua muuta kuin sen että asennettuani Space Engine- softan, olen huomannut olevan aika mitättömän pieni osa maailmankaikkeutta :-)
- hähähähääääää
Minua naurattaa kun tähtihöhlät kuvittelevat olemattomia.....D
- Ressu1
Kyllä valolta kestää tulla sieltä planeetalta 2 vuotta...eli jos joku siellä kuolisi nyt tietäisit siitä 2 vuoden päästä
- ei.samanaikaisuutta
Alkuperäinen kysymys liittyy suoraan erityiseen suhteellisuusteoriaan ja Lorentzin muunnoksiin jalle ja paikalle. Kysytään siis, että kun täällä havaitaan jotakin ajanhetkenä "nyt" niin mikä se "nyt" on jossakin muualla.
Suhtiksen mukaan samanaikaisuutta ei voi yksikäsitteisesti määritellä kahdelle tapahtumalle, joiden välillä on matkaa. Jopa tapahtumajärjestys kahden eri paikassa tapahtuvan välillä voi näyttää erilaiselta riippuen siitä, millä nopeudella havaintojen tekijä liikkuu havaittavaan ja missä hän sijaitsee niihin nähden. Mitä pidempi matkaero paikkojen välillä sitä suurempi voi olla aikaero riippuen havainnoitsijan nopeudesta.Hyvä huomio. Vaikka planeettojen keskinäinen etäisyys pysyisi vakiona, ei kysymys erikseen määrittele havaintojen tekijän liiketilaa. Ties vaikka juoksentelisi relativistisilla nopeuksilla, viuhuisi peffallaan pulsarin pinnalla, räjähtäisi paraillaan huit helkuttiin novan heitteiden mukana tms. Useimmat lukijat lienevät kuitenkin tulkinneet havainnoitsijan olevan toisella mainituista planeetoista ja etäisyyden havainnoitavaan kohteeseen vakioksi, kuten nyt vaikkapa minä ja ilmeisesti myös Ressu1 edellä.
- hähähähähähääääää
Juu, tämän minäkin olen huomannut.
Planeettojen etäisyys meistä on todellakin pysynyt vakiona jo pidemmän ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131208
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1181057- 130940
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten297755Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81676Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504