Elämää avaruudessa

Pohdiskelija

Kuvitellaan sellainen tilanne että kahden valovuoden päässä olisi planeetta jossa asuisi ihmisiä. Onko niin että jos olisi niin tehokas teleskooppi että erottaisimme ihmiset sieltä, ja jos joku ihminen kuolee siellä niin hän on kuollut kaksi vuotta sitten, ja näemme kuoleman kahden vuoden päästä? Eli näemmekö kokoajan kaksi vuotta sitten tapahtuneita tapahtumia? Jos joku joka oikeasti tietää miten asia on voisi vastata olisin kiitollinen. T. Pohdiskelija

7

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohdiskelija

      Jatkoa aloitukseen. Eli toisin sanoen jos maapalloa katsottais noin 2000 valovuoden päästä nyt, näkisikö katsojat Jeesuksen elävänä?

    • MoonHullu

      Minnen tajua muuta kuin sen että asennettuani Space Engine- softan, olen huomannut olevan aika mitättömän pieni osa maailmankaikkeutta :-)

    • hähähähääääää

      Minua naurattaa kun tähtihöhlät kuvittelevat olemattomia.....D

    • Ressu1

      Kyllä valolta kestää tulla sieltä planeetalta 2 vuotta...eli jos joku siellä kuolisi nyt tietäisit siitä 2 vuoden päästä

    • ei.samanaikaisuutta

      Alkuperäinen kysymys liittyy suoraan erityiseen suhteellisuusteoriaan ja Lorentzin muunnoksiin jalle ja paikalle. Kysytään siis, että kun täällä havaitaan jotakin ajanhetkenä "nyt" niin mikä se "nyt" on jossakin muualla.

      Suhtiksen mukaan samanaikaisuutta ei voi yksikäsitteisesti määritellä kahdelle tapahtumalle, joiden välillä on matkaa. Jopa tapahtumajärjestys kahden eri paikassa tapahtuvan välillä voi näyttää erilaiselta riippuen siitä, millä nopeudella havaintojen tekijä liikkuu havaittavaan ja missä hän sijaitsee niihin nähden. Mitä pidempi matkaero paikkojen välillä sitä suurempi voi olla aikaero riippuen havainnoitsijan nopeudesta.

      • Hyvä huomio. Vaikka planeettojen keskinäinen etäisyys pysyisi vakiona, ei kysymys erikseen määrittele havaintojen tekijän liiketilaa. Ties vaikka juoksentelisi relativistisilla nopeuksilla, viuhuisi peffallaan pulsarin pinnalla, räjähtäisi paraillaan huit helkuttiin novan heitteiden mukana tms. Useimmat lukijat lienevät kuitenkin tulkinneet havainnoitsijan olevan toisella mainituista planeetoista ja etäisyyden havainnoitavaan kohteeseen vakioksi, kuten nyt vaikkapa minä ja ilmeisesti myös Ressu1 edellä.


    • hähähähähähääääää

      Juu, tämän minäkin olen huomannut.
      Planeettojen etäisyys meistä on todellakin pysynyt vakiona jo pidemmän ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1057
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      940
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      297
      755
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe