Asiantuntijan käsitys

Aloitus meni ensin näppihäirikön takia suoraan TIEDE-osion alle. Kopsan sen tänne, mihin sen tarkoitin.

Syksy Räsänen kirjoitti opettajien ammattilehteen pimeästä aineesta. Artikkeli valottaa hyvin tieteen edistymistä harhapolkujen ja epäonnistumisten kautta uskottavaan tietoon. Kannattaa lukea kokonaan.

Palstan äskettäisiin vääntöihin kuitenkin kommentti universumin laajentumisesta ja kyseisen tiedön varmuudesta:
"Fysiikassa on kyse epävarmuuden kartoittamisesta ja vähentämisestä, kunnes lopulta todisteita on niin paljon, että epäileminen muuttuu hedelmättömästä järjettömäksi. Pimeä aine on mielenkiintoinen tapaus, koska se on lähellä tätä rajaa, mutta ei ole vielä ylittänyt sitä, toisin kuin vaikkapa Maapallon kiertoliike Auringon ympäri ja maailmankaikkeuden laajeneminen."

Laitan linkin seuraavaan kommenttiin, mutta kuten totesin, lyhyt artikkeli kannattaa ehdottomasti lukea kokonaan.

15

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja sitten linkki:

      https://hoay.fi/wp-content/uploads/2018/10/Oppitunteja-näkymättömästä-maailmasta.pdf

      Maailmankaikkeuden laajeneminen kuuluu varnuudeltaan samaan kategoriaan kuin Maan kiertoliike Auringon ympäri. Ja tähänkin on tultu lähes vuosisadan kestäneen tutkimuksen ja varmasti useiden harharetkien jälkeen.

      • Orwell-1984

        404:Page not found


    • EtimespaceYoutubesta8888

      Näkyvän maailmankaikkeuden laajeneminen avaruudessa ulos päin jo olemassa olevaan avaruuteen on erittäin todennäköisesti totta.

      Toki sitä saa epäillä ja se on myös suotavaa

      Väite jotenkin sisältä sisälle päin jotenkin jotenkin laajenevasta avaruudesta on äärimmäistä idiotismia.

      😀

      • "Väite jotenkin sisältä sisälle päin jotenkin jotenkin laajenevasta avaruudesta on äärimmäistä idiotismia."

        Olet siis sitä mieltä, että tuhannet tai kymmenettuhannet paljon sinua lahjakkaammat kosmologian tutkijat ovat kymeniä vuosia aihetta tutkittuaan päätyneet ajatukseen, joka on idiotismia?
        Haluatko oikeasti lukita vastauksesi? Tietänet, mtä väite sinusta ja ajattelusi tasosta kertoo?
        Samaa voisin kysyä Ollilta.


      • EtimespaceYoutubesta8888
        agnoskepo kirjoitti:

        "Väite jotenkin sisältä sisälle päin jotenkin jotenkin laajenevasta avaruudesta on äärimmäistä idiotismia."

        Olet siis sitä mieltä, että tuhannet tai kymmenettuhannet paljon sinua lahjakkaammat kosmologian tutkijat ovat kymeniä vuosia aihetta tutkittuaan päätyneet ajatukseen, joka on idiotismia?
        Haluatko oikeasti lukita vastauksesi? Tietänet, mtä väite sinusta ja ajattelusi tasosta kertoo?
        Samaa voisin kysyä Ollilta.

        Mistä sinä mitään minun lahjakkuudestani tiedät?

        Jos ja kun olen oikeassa, niin mites sitten arvioit lahjakkuuttani?!?

        😂😂😂

        😀


      • Saapasta_tyhmemmälle
        EtimespaceYoutubesta8888 kirjoitti:

        Mistä sinä mitään minun lahjakkuudestani tiedät?

        Jos ja kun olen oikeassa, niin mites sitten arvioit lahjakkuuttani?!?

        😂😂😂

        😀

        Lahjattomuutesi ja alhainen ÄO:si on kyllä huomattu jo aikoja sitten.


      • EtimespaceYoutubesta8888
        Saapasta_tyhmemmälle kirjoitti:

        Lahjattomuutesi ja alhainen ÄO:si on kyllä huomattu jo aikoja sitten.

        😂😂😂

        Hei kato, meikä on niin paljon aikaani edellä, että tämä kaikki on too much for yours brains.

        😂😂😂

        😀


      • hgfhghghhg
        EtimespaceYoutubesta8888 kirjoitti:

        Mistä sinä mitään minun lahjakkuudestani tiedät?

        Jos ja kun olen oikeassa, niin mites sitten arvioit lahjakkuuttani?!?

        😂😂😂

        😀

        Lahjattomuutesi paistaa kirjoittelustasi.
        Oikeassa olet vasta kun lehmät peivät puissa. OSP on järjetön.


      • iuiyiyuiyiy
        EtimespaceYoutubesta8888 kirjoitti:

        😂😂😂

        Hei kato, meikä on niin paljon aikaani edellä, että tämä kaikki on too much for yours brains.

        😂😂😂

        😀

        Olen tavannut paljonkin samalla tavoin "aikaansa edellä olevia", kun olin nuorena harjoittelijana Kupittaan B:llä.

        Kerrohan nyt ihan rehellisesti, mikä oli peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo. Alkoiko ihan kutosella?


      • EtimespaceYoutubesta8888
        hgfhghghhg kirjoitti:

        Lahjattomuutesi paistaa kirjoittelustasi.
        Oikeassa olet vasta kun lehmät peivät puissa. OSP on järjetön.

        😂😂😂

        Aurinkokeskinen malli oli 500 vuotta sitten eläneille järjetön.

        Mutta eihän se järjetön ole, eikä ole Onesimpleprinciple mallikaan.

        Kolmiulotteinen ihminen pystyy ymmärtämään ja hahmottamaan sen.

        Siitä voidaan tehdä 3 D animaatio joka näyttämällä näyttää miten 3 D tihentymät laajenevat avaruudessa ulos päin jo olemassa olevaan avaruuteen.

        Jotenkin sisältä sisälle päin jotenkin jotenkin laajeneva avaruus on järjettömyyden huippu.

        😂😂😂

        😀


      • EtimespaceYoutubesta8888 kirjoitti:

        😂😂😂

        Hei kato, meikä on niin paljon aikaani edellä, että tämä kaikki on too much for yours brains.

        😂😂😂

        😀

        Jep. Kysymys kenties onkin mikä on sun aikasi. Ehdotan "pimeää keskiaikaa". Olisit mm. ehtinyt kirjoittaa väitöskirjan räsypokerin säännöistä ennen kuin Isaac Newton sen teki. Nyt juttusi vaikuttavat perin kummallisilta kun teesisi ovat jo ajat sitten osoitetut pätemättömiksi muiden toimesta.

        // Kiitokset aloittajalle. Olin lukenut S. Räsäsen jutun aikasemmin ja pidin sisällöstä. Nyt en saanut jostakin syystä linkkiä avattua.


      • JärjettömänMölinää
        EtimespaceYoutubesta8888 kirjoitti:

        😂😂😂

        Aurinkokeskinen malli oli 500 vuotta sitten eläneille järjetön.

        Mutta eihän se järjetön ole, eikä ole Onesimpleprinciple mallikaan.

        Kolmiulotteinen ihminen pystyy ymmärtämään ja hahmottamaan sen.

        Siitä voidaan tehdä 3 D animaatio joka näyttämällä näyttää miten 3 D tihentymät laajenevat avaruudessa ulos päin jo olemassa olevaan avaruuteen.

        Jotenkin sisältä sisälle päin jotenkin jotenkin laajeneva avaruus on järjettömyyden huippu.

        😂😂😂

        😀

        Siitäkin voidaan tehdä 3D animaatio, kun lehmät lentävät laitumen yllä kiivaasti sorkkiaan heiluttaen. Se ei tee asiasta totta.

        Avaruuden laajenemisen epäily kuuluu samaan kastiin kuin maan kiertoliikkeen tai - pyöreyden epäily . Aivan kuten alan oikea asiantuntija aloituksen mukaan kirjoitti.

        OSP ja selittelysi siitä, ettei vetäviä voimia olisi, on järjettömyyden huippu.


      • EtimespaceYoutubesta8888
        JärjettömänMölinää kirjoitti:

        Siitäkin voidaan tehdä 3D animaatio, kun lehmät lentävät laitumen yllä kiivaasti sorkkiaan heiluttaen. Se ei tee asiasta totta.

        Avaruuden laajenemisen epäily kuuluu samaan kastiin kuin maan kiertoliikkeen tai - pyöreyden epäily . Aivan kuten alan oikea asiantuntija aloituksen mukaan kirjoitti.

        OSP ja selittelysi siitä, ettei vetäviä voimia olisi, on järjettömyyden huippu.

        😂😂😂

        Siitäkin voidaan tehdä animastio kun elektroni hyppää hokkus pokkus eri paikkaan, liikkumatta noiden paikkojen välisessä avaruudessa.

        Mutta laajeneva avaruus on niin diipa daapaa, ettei sen laajenemisesta voi tehdä edes 3 D animaatiota!!!

        Mieti sitä!!!

        Minkä takia ei voi!!!

        Kun ei ole mitään selitystä sille miten!!!

        😀


    • planeetta_ei.kirj

      Linkki on siinä mielessä rikki, että se täytyy kopioida ja liittää tuosta viestistä suoraan osoite- kenttään. Koska siinä on skandinaavisia kirjaimia.

      Tai sitten käyttää tätä linkkiä ( Linkki : https://tinyurl.com/yasuq96e )

      • // Kiitos. Ensimmäinen linkki toimi osoitekenttään kopioituna, juuri kuten kerroit ja vaihtoehtoinen suoraan klikkaamalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe