Ohjeena talvitelakoinnissa sanotaan, että kondenssin estämiseksi dieseltankki tulisi täyttää piripintaan tai tyhjentää kokonaan. Ymmärrän kyllä, että piripintaan täytetyssä säiliössä ei ole tilaa eli tyhjää kylmää metallipintaa kondenssille. Miten sitten lienee tyhjä säiliö? Eikös sen kaikki metallipinnat ole kondenssille alttiit ?
Kondenssi dieseltankissa?
19
2446
Vastaukset
- seppomartti
Ongelma on teoreettinen. Täysi olisi parempi mutta tuskin kannattaa päätä vaivata. Jos on hyvä vedeneroitin / sakkakuppi niin siitä lirauttelet näytteet alkukaudesta. Vettä ei löydy.
- Len-Setä
Ongelma on nimenomaan teoreettinen, mutta tyhjä tankki kannattaa huuhdella vaikka naftalla keväällä ennen kuin laittaa letkut kiinni. Muuten saattaa tulla vedenerotin täyteen kerralla.
- seppomartti
Teoreettisetkaan ei "kerralla täyteen". Tiivistyminen tapahtuu normaalisti ulkopinnalle.tippa tai pari vettä olisi realistinen arvio, muttei käytännössä niitäkään löydy.
- Drag1
Minulla on sattumoisin kokemusta suurista - useiden satojen litrojen tankeista ja voin vakuuttaa, että ne ovat todella vain pisaroita, joita sinne tulee kondensista.
Kun veneessä on esim. lasinen vedenerottaja, niin sitä tarkkailemalla on todella helppo valvoa linjassa liikkuvaa polttoainetta.
- noProblemo
En ole tällä päätäni vaivannut keväällä uudet PA suodattimet ja varalla toiset.
Jos jotain kannattaa tehdä niin tankata dieseliä missä on 0% FAME tai sitten laittaa lsäainetta. Esim https://www.motonet.fi/fi/tuote/608021/Red-Line-Diesel-Fuel-Biostat-lisaaine-355ml tämä estää sieni rihmaston kasvun tankkiin/moottoriin talvisäilytyksen aikana. Ei naurattais jos moottori olis täynnä sienirihmastoa. Tankista sen saa viellä pois mutta koneesta ei kovinkaan helpolla.- seppomartti
Dieselrutto on eri ongelma. Pikemmin bakteerikasvua kuin sienirihmastoa. Ja kasvaa paremmin lämpimässä kuin pakkasessa. Filtterit ja myrkyt auttaa poistaan ja ehkäisemään mutta ovat tehottomia kondenssiveden poistossa
- Ariel371
Osa dieselrutoksi oletetusta leväkasvustosta naftatankeissa on vesiperäistä.
Tankkasin epähuomiossa kerran Suomessa pari litraa (max 5 litraa) vettä naftatankkiin. Jätin veden siihen tankkiin kauden yli, käytin naftaa vain toisesta tankista.
Seuraavana talvena hallissa pumppasin pohjalta ehkä ämpärillisen mustaa sotkua siitä vettä saaneesta tankista. Ajattelin että sama homma olisi toisessakin naftatankissa. Ei ollut, se nafta oli kirkasta heti. Tankki oli vedetön ja levätön vaikka samoista paikoista kumpikin tankki on yleensä aina täytetty. Syynä leväkasvustoon oli siten tässä tapauksessa se vesi. - noProblemo
seppomartti kirjoitti:
Dieselrutto on eri ongelma. Pikemmin bakteerikasvua kuin sienirihmastoa. Ja kasvaa paremmin lämpimässä kuin pakkasessa. Filtterit ja myrkyt auttaa poistaan ja ehkäisemään mutta ovat tehottomia kondenssiveden poistossa
Perus diesel sisältää jo riittävästi vettä mikrobien kasvustolle. Kaikkea vettä ei saa pois teit ihan mitä tahansa. Jos haluat varmistaa että mikrobit ei pääse kasvamaan on laadukas (ei FAME) diesel ja lisäaine talvisäilytyksessä ainoa vaihtoehto. En itse ole välittänyt tuosta vedestä yhtään muutaman kerran tankin tyhjentänyt eikä siellä vettä ole pahemmin ollut. Vedeneroitin ottaa kyllä vedet pois polttoaineesta ennen hienosuodatinta, edellytyksenä että se ei ole täynnä...
Kaikenkaikkeaan pidän tätä vesi ongelmaa vähän liioiteltuna. Tietysti jos ei puhdista tankkia koskaan eikä ole vedeneroitinta ongelmia tulee varmasti.
Täältä vähän kättä pidempää...
https://www.neste.com/fi/diesel-ongelma-voi-katkaista-veneen-matkan - Joakim1
noProblemo kirjoitti:
Perus diesel sisältää jo riittävästi vettä mikrobien kasvustolle. Kaikkea vettä ei saa pois teit ihan mitä tahansa. Jos haluat varmistaa että mikrobit ei pääse kasvamaan on laadukas (ei FAME) diesel ja lisäaine talvisäilytyksessä ainoa vaihtoehto. En itse ole välittänyt tuosta vedestä yhtään muutaman kerran tankin tyhjentänyt eikä siellä vettä ole pahemmin ollut. Vedeneroitin ottaa kyllä vedet pois polttoaineesta ennen hienosuodatinta, edellytyksenä että se ei ole täynnä...
Kaikenkaikkeaan pidän tätä vesi ongelmaa vähän liioiteltuna. Tietysti jos ei puhdista tankkia koskaan eikä ole vedeneroitinta ongelmia tulee varmasti.
Täältä vähän kättä pidempää...
https://www.neste.com/fi/diesel-ongelma-voi-katkaista-veneen-matkanEi dieselin mukana normaalisti tule kuin siihen liuennutta vettä. Kasvuston syntyminen vaatii, että vesi erottuu omaksi faasikseen. Tässä Nesteen Futuran laaturajat: https://www.neste.fi/static/datasheet_pdf/150240_fi.pdf
Laaturajana 200 mg/kg vettä eli 100 l tankissa 17 g vettä. Tyypillinen arvo 50 mg/kg eli teelusikallinen 100 litrassa. Huomatkaa myös 0% FAME.
- Laskeskelua
Teoreettinen ongelma veneessä. Jos tarkastellaan kylläistä vesihöyryä eri lämpötiloissa (siis ns 100% ilmankosteus noin kansanomaisesti) niin 1000l tankissa voi olla 21C lämpötilassa 18.3g vettä. Siis ruokalusikallinen. Tämän kun jäähdyttää pakkasen puolelle, pieni osa jää höyryksi, pakkasessakin. Mutta otetaan "approksimaatio" että jäähdytetään 0K saakka, siis -273C. 18g, on about ruokalusikallinen. Tietysti näitä syklejä tulee talven mittaan useita, mutta eipä siellä tankissa koskaan ole 100% kosteutta, toivottavasti. Ongelma on todellinen lentokoneissa, joissa suuret lämpötilat ovat äkkiä 50C (82g/m3 vettä) ja jotka sitten jäähtyvät, päivittäin useita kertoja. Vesi siis tulee veneen tankkiin tankatessa (vesi on halvempaa kuin diesel... köhköh) tai sitten huohotusputkesta tai syöttöhelasta.
Lisäksi polttoaineessa itsessään on jonkin verran vettä, sekin nimittäin pystyy sitomaan kosteutta. Tämä vesi muuten sitten erottuu kylmässä, eli joku voisi spekuloida että tankki kannattaisi ollakin tyhjänä! Ja kyllähän tuosta pikkumäärästäkin kertyy jotain 10-20v aikana jos ei sitä koskaan tankista putsaa. Eli aivan sama, ja tankki kannattaa putsata.- seppomartti
Jos matkustajakoneista puhutaan niin tankkitilavuudet ovat toista luokkaa kuin meidän pikku pursissa. Pikku tankkiauto ei riitä täyttämään. Ja lämpätilaerot melkein 100 astetta. Ilma ~60 asteessa on maanpintaa verrattuna rutikuivaa. Luuöosi, että tropiikissa laskeutumut kylmä kone tyhjillä tankeilla tiivistäisi litrakaupalla. Täytyy joskus kysellä selitystä.
Veneen pienessä tankissa vedettömyyden selitys voi olla ns kuollut tila?. Lämpötilaerojen tilavuusmuutos ei tuuleta tankin sisältöä vaan ilmastointiletkujen tilavuutta - Lentelijä
seppomartti kirjoitti:
Jos matkustajakoneista puhutaan niin tankkitilavuudet ovat toista luokkaa kuin meidän pikku pursissa. Pikku tankkiauto ei riitä täyttämään. Ja lämpätilaerot melkein 100 astetta. Ilma ~60 asteessa on maanpintaa verrattuna rutikuivaa. Luuöosi, että tropiikissa laskeutumut kylmä kone tyhjillä tankeilla tiivistäisi litrakaupalla. Täytyy joskus kysellä selitystä.
Veneen pienessä tankissa vedettömyyden selitys voi olla ns kuollut tila?. Lämpötilaerojen tilavuusmuutos ei tuuleta tankin sisältöä vaan ilmastointiletkujen tilavuuttaLämpötilaero ei oikeastaan paljoa merkitse. Ylälämpötila kyllä koska ilman absoluuttinen kosteus nousee jyrkästi. Nollan alapuolella ei enää paljoa tapahdu, - 10C tai - 50C niin erot aika pienet. Mutta kyllä kondenssia tapahtuu lentokoneissa ja vesityshanat löytyy. Lisäksi sumputus ja vedenerottimet yms. Ja polttiksesta otetaan näytteitä. Ja lentokoneissa tätä kylmä-lämmin sykliä toistetaan usein.
- EiHuoltaKondenssista
Ja kun siellä tankissa on vielä polttoainettakin jolla on oma höyrynpaineensa niin siinä tankin vapaassa ilmatilassa on vielä vähemmin vettä. Veden kondensoituminen veneen polttoainetankkiin on marginaalinen riski.
Bossun alenpana (kait) sanoma veneaseman pintatankin kondensoituminen voi olla jo suurempia määriä mutta jos polttoainen yhtään kiertää sieltä tankista asiakkaalle niin marginaalista sekin.
Suurimmat riskit kansiliitynnässä sateella tankkaaminen ja korkin vuoto. - pelkkää.kuivaa
Lentelijä kirjoitti:
Lämpötilaero ei oikeastaan paljoa merkitse. Ylälämpötila kyllä koska ilman absoluuttinen kosteus nousee jyrkästi. Nollan alapuolella ei enää paljoa tapahdu, - 10C tai - 50C niin erot aika pienet. Mutta kyllä kondenssia tapahtuu lentokoneissa ja vesityshanat löytyy. Lisäksi sumputus ja vedenerottimet yms. Ja polttiksesta otetaan näytteitä. Ja lentokoneissa tätä kylmä-lämmin sykliä toistetaan usein.
Matkustajakoneen tankit imevät matkalla rutikuivaa ilmaa sisäänsä. Maassa tankit lämpenevät ja puhaltavat kuivaa ilmaa ulos. Varsinainen lämpiäminen tapahtuu tietenkin tankatessa, silloinkin polttoaine tulee maanalaisesta säiliöstä.
Mäntämoottorien aikakaudella tankit paitsi peilattiin mittatikulla, myös vedet tarkastettiin nurkasta väriä vedessä vaihtavalla tahnalla.
- seppomartti
Lämpötilaerohan nimenomaan merkitsee kun kastepisteessä vesihöyry tiivistyy. Pikkukoneissa aina otetaan polttoaineesta näytteitä. Vesihelmen löytö on harvinaisuus. Pettääkö jo muistini, Fougan kerosiinista ei otettu ? . Matkustajskoneesta en tiedä.
- MitaanTietamaton
Ei minun aikanani Hallissa Fougasta polttoaineesta näytteitä otettu sen puolen vuoden kuluessa, jona hallissa makailin. Säiliöautokuski muistaakseni tarkasti tarkasti veden tankistaan päivittäin.
Venebensa-asemien tankeissa ongelmana on toistuvat syklit, eli päivällä ulkoilmassa oleva tankki lämpiää auringossa voimakkaasti, polttoaine laajenee ja höyrystyy, jolloin ilmaa poistuu tankista. Yöllä tankki ja sisältö viilenee, jolloin tulee uutta ilmaa (ja kosteutta) sisään. Veneissä talvella ei tätä taida tapahtua yhtä paljon, kun tankki on rungon sisällä eristetty ja aurinko ei lämmitä suoraan tankkia. Maa-asemien tankit on maan sisässä, jossa olosuhteet on tasaiset.
- S38
Joskus olen pohtinut talvikauden täysi- vai tyhjätankkidilemmaa vuotoriskin perspektiivistä : jos jotenkin talven aikana syntyisi vuoto niin ehkä muutama litra vuotanutta dieseliä olisi pienempi ongelma kuin 80 ltr?
- PöpötOvatPieninHuoli
S38 kirjoitti:
Joskus olen pohtinut talvikauden täysi- vai tyhjätankkidilemmaa vuotoriskin perspektiivistä : jos jotenkin talven aikana syntyisi vuoto niin ehkä muutama litra vuotanutta dieseliä olisi pienempi ongelma kuin 80 ltr?
Puhumattakaan siitä, että sitä on 180 litraa. Minulla vene on vartioimatta koko talven ja siksi en halua jättää sitä täyteen.
Lisäksi on liian helppoa varkaille käydä siellä tankkaamassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 636353
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap254086Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2632506Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei261990MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna301478- 951326
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel3041097Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee541070Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.771016Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..39991