Oletko tullut ajatelleeksi haluatko keskustella asioista vai oletko täällä vain uhoamassa.
Älyllinen keskustelu
110
997
Vastaukset
- Loogisesti
Kertahan se on ensimmäinenkin. Suosittelen ajetelua :)
- ihminenonapina
Mitä se sinun jumalasi tekee paskalla käyvällä apinalla.
- Loogisesti
Mitä muut uskosta osattomat sanoisivat. Huutavat mielessään kaiketi halleluujaa älykkyydellesi. Ymmärrän hekumasi.
Viisastumisiin.. - Loogisesti
Mitenköhän osasit päätellä etten ole ateisti/evoluttionisti :D
Olikohan silkka vahinko, vai vertailitkohan kommenttien älyllistä sisältöä. Et kaiketi vertaillut vaan keskityit ainoastaan siihen, että saat aikaan erittäin harkitun ja hyvän kommentin. Hyvän kehityksen tulos.
- Niinpäniin
Kyllä tälläkin palstalla on käyty monta älykästä keskustelua. Kretuilla ei vaan ole ollut mitään annettavaa niihin.
- Loogisesti
Tyypillistä mantraa jälleen. jäkäjäkä :)
Juupas eipäs - AteistiVaan
Minua kiinnostaa, miksi ihmiset uskovat Jumalaan. Harvoin uskovat kuitenkaan suostuvat avaamaan oikeita syitään.
- tieteenharrastaja
Tuohon on syynsä:
"Harvoin uskovat kuitenkaan suostuvat avaamaan oikeita syitään."
Olen joskus harvoin yrittänyt palstalla esitellä uskoni sisältöä ja perusteita. Aina ja poikkeuksetta "ateistien" reaktiona ovat olleet sanomisieni lyttääminen , mielettömiksi väittäminen ja pilkkaaminen. Lähtee siinä halut avautua. - oma.totuutesi
tieteenharrastaja kirjoitti:
Tuohon on syynsä:
Olen joskus harvoin yrittänyt palstalla esitellä uskoni sisältöä ja perusteita. Aina ja poikkeuksetta "ateistien" reaktiona ovat olleet sanomisieni lyttääminen , mielettömiksi väittäminen ja pilkkaaminen. Lähtee siinä halut avautua.En tiedä mitä olet omasta uskostasi kirjoittanut, mutta muistaakseni sinä puolestaan olet torpannut kaikki energiohin, värähtelyihin ym. uskovien kommentit, vaikka näihin seikkoihin sentää löytyy jo jonkinlaista todistusaineistoakin. En tiedä oletko torpannut myös kuolemanrajakokemukset, joista Eben Alexander on kirjoittanut. Ei sinullekaan kelpaa kuin oma totuutesi.
- tieteenharrastaja
oma.totuutesi kirjoitti:
En tiedä mitä olet omasta uskostasi kirjoittanut, mutta muistaakseni sinä puolestaan olet torpannut kaikki energiohin, värähtelyihin ym. uskovien kommentit, vaikka näihin seikkoihin sentää löytyy jo jonkinlaista todistusaineistoakin. En tiedä oletko torpannut myös kuolemanrajakokemukset, joista Eben Alexander on kirjoittanut. Ei sinullekaan kelpaa kuin oma totuutesi.
Mitä olenkaan kertonut, sen olen esitellyt henkilökohtaisena uskona enkä tieteellisenä tietona. Energia- ja värähtelyjutut sivuutan katseella, kun niitä ei rinnasteta tietoon ja esitetä uskon todisteina. Sama pätee kuolemanrajakokemuksiin.
Miksi minun pitäisi kelpuuttaa jonkun toisen uskontotuus, kun en vaadi häntäkään kelpuuttamaan omaani? - olen.tämän.havainnut
Tuohon on syynsä:
Olen joskus harvoin yrittänyt palstalla esitellä uskoni sisältöä ja perusteita. Aina ja poikkeuksetta "ateistien" reaktiona ovat olleet sanomisieni lyttääminen , mielettömiksi väittäminen ja pilkkaaminen. Lähtee siinä halut avautua.Ateisteille tällä palstalla kannattaa avata vain persereikänsä, ja sekin vain varmistuttuaan, että sieltä on tulossa jotain ulos, ei menossa sisään.
- spiritus_sanctus
olen.tämän.havainnut kirjoitti:
Ateisteille tällä palstalla kannattaa avata vain persereikänsä, ja sekin vain varmistuttuaan, että sieltä on tulossa jotain ulos, ei menossa sisään.
Nimimerkki "olen.tämän.havainnut" kiteytti kristilliset arvot yhteen virkkeeseen.
- Looogisesti
spiritus_sanctus kirjoitti:
Nimimerkki "olen.tämän.havainnut" kiteytti kristilliset arvot yhteen virkkeeseen.
Ei ole kristitystä tuossa kyse. Raamattu määrittelee miten kristitty toimii eikä tuo ole kristillistä puhetta ja käytöstä. Tyypillistä panetteluyritystä jossa esiinnytään olevinaan kristittynä jotta sitten heitä pilkattaisiin. Noiden ihmisten tavoitteena on pilkkaamisen lisääntyminen jota itsekin harjoittavat. Kristityt toimivat rakentavasti, eivvätkä noin.
- Looogisesti
spiritus_sanctus kirjoitti:
Etköhän ole itse tuon kirjoituksen takana joka on sitä tyypillistä uhoa jota evoluutiouskovaiset tämän ketjunkin todisteella harjoittavat.
- Loogisesti
Hyvä aihe AV. En osaa sanoa onko täällä paljoakaan oikeita uskovia. Monet kirjoittajista tuntuvat teeskentelevän uskovaista kirjoituksista päätellen. Aloitahan aihe asiasta jos haluat.
- koen.itseni.tärkeäksi
Pitäähän edes jonkun pitää täälläkin yllä keskustelua evoluutioteorian mahdollisista virheistä, että tiede säilyy kehityksen polulla.
- Loogisesti
Peräänkuulutan älyllistä keskustelua kekek. Ponnistele pikkasen niin ehkä se sieltä..
Uskontoja voi vakavasti tarkastella vain käsitysjärjestelminä, ja uskontoihin sisältyviä ei-havaittavia olentoja käsitteinä.
Kaipaatko lisää älyllisyyttä?- Loogisesti
kekek-kekek kirjoitti:
Uskontoja voi vakavasti tarkastella vain käsitysjärjestelminä, ja uskontoihin sisältyviä ei-havaittavia olentoja käsitteinä.
Kaipaatko lisää älyllisyyttä?Kyllä kaipaan
- pitääjaksaaodottaa
Se että olemme täysipäisiä tolvanoita johtuu siitä että jostain syystä evoluutio ei ole kehittänyt kirjoitustaitoamme yhdessä muiden taitojen kanssa. Pitäisin olisi kaiken järjen mukaan kirjoitella jo miljoona vuotta sitten. Aluksi ehkä haparoiden, tavu kerrallaan ja sitten porukalla ihmetellä että mitähän se tuohon oikein kirjoitti. Sitten sattuma sekä kokeilu yhdistäisi voimansa ja niin kun vierähtää muutama miljoona vuotta, alkaa jo muodostua järjellistä tekstiä joille vielä tuolloin karvaiset apinat olisi taputtaneet käsiään.
Kirjoitustaidon kohdalla evoluutio suoritti sen kuuluisan hyppäyksen. Tai kirjoittaa ja lukea tipahti kuin taivaasta ja sattumalta meillä oli siihen sopiva motoriikka sekä vielä äänijänteet että saatoimme muodostaa lukemasta vielä äänteitä. Se tapahtui niin nopeasti ettei apinalle jäänyt siitä mitään kehitysvaiheita, ne eivät osaa kirjoittaa edes alkeellisimpia herjoja toisilleen tai saati sitten lukea tavun tavua.
Hieman päin honkia evoluutio kyllä luku-sekä kirjotustaidon kehitti. Se on opittava ominaisuus ja miten sitä oikein on voinut kehitellä kun kyky lukea riippuu siitä miten yksilö paneutuu asiaan. Me suomalaiset olemme osanneet sitä vain jotain satoja vuosia ja vielä tänne saapuu porukkaa, jotka vaivoin osaavat lukea. Kaiken lisäksi evoluution piti kehittää monta kieltä etteivät yksilöt silti ymmärrä tosiaan vaikka heillä taito olisikin. Se kyllä tuntuu aika oudolta kehittämiseltä.
Kun olemme kymmenen miljoonaa vuotta epätoivoisesti yrittäneet vittuilla evoluution luomuksille, niin ehkä sitten sattumalta saatamme jo kirjoitella viisaita huomioita siitä millaiseksi evoluutio meidät kehitti. Siihen asti on vain tyytyminen siihen mitä sattumalta saa. Sillä kun ei ole päämäärää eikä tarkoitusta. Siitä johtuu idiotismimme. Ei meitä ole yritettykään kehittää viisaiksi ja järkeviksi tai jotain ymmärtäviksi. Kehitys menee aivan miten sattuu ja vain lievästi luonnonvalinta voi puuttua peliin. Mitä se ei ihmisen kohdalla koskaan edes tee.- tieteenharrastaja
Luin sinänsä sujuvan kirjoituksesi parodiana, joka perusta valitettavasti on laho:
"Hieman päin honkia evoluutio kyllä luku-sekä kirjotustaidon kehitti."
Nuo taidot eivät syntyneet tyhjästä eikä niitä kehittänyt evoluutio, vaan ihmiskunta, saatuaan ensin (evoluutiolla?) korkean tietoisuuden (käsitteellinen ajattelu, symbolinen viestintä ja rekursiivinen logiikka). - Loogisesti
Luin sinänsä sujuvan kirjoituksesi parodiana, joka perusta valitettavasti on laho:
Nuo taidot eivät syntyneet tyhjästä eikä niitä kehittänyt evoluutio, vaan ihmiskunta, saatuaan ensin (evoluutiolla?) korkean tietoisuuden (käsitteellinen ajattelu, symbolinen viestintä ja rekursiivinen logiikka).Luokitteletkohan kommenttisi älylliseksi tieteenharrastaja? Mainitset korkean ajattelun mutta itse kommentista päätelle siinä on ainoastaan sitä evoluutiojumala loi hypoteesiä sekä argumentin mitätöimistä uskonnollisella juupas eipäs hölynpölyllä. Olisitpa kirjoituksellasi sitten osoittanut niitä viestinnän alkeita tyhjänpäiväisen mörähtelyn sijaan. Ei ole älyllistä ja loogista sanoa että evoluutio ei sitä kehittänyt vaan ensin se saatiin evoluutiolla. Aloituksessani kysyinkin että oletteko ainoastaan uhoamassa. Käsitteellinen ajattelu, symbolinen viestintä ja rekursiivinen logiikka loistavat argumentissasi poissaolollaan.
- tieteenharrastaja
Loogisesti kirjoitti:
Luokitteletkohan kommenttisi älylliseksi tieteenharrastaja? Mainitset korkean ajattelun mutta itse kommentista päätelle siinä on ainoastaan sitä evoluutiojumala loi hypoteesiä sekä argumentin mitätöimistä uskonnollisella juupas eipäs hölynpölyllä. Olisitpa kirjoituksellasi sitten osoittanut niitä viestinnän alkeita tyhjänpäiväisen mörähtelyn sijaan. Ei ole älyllistä ja loogista sanoa että evoluutio ei sitä kehittänyt vaan ensin se saatiin evoluutiolla. Aloituksessani kysyinkin että oletteko ainoastaan uhoamassa. Käsitteellinen ajattelu, symbolinen viestintä ja rekursiivinen logiikka loistavat argumentissasi poissaolollaan.
En luokittele kommenttejani, vaan koetan esittää ne selvällä suomella. Vastauksestasi päätellen et sitä kuitenkaan ymmärtänyt.
- Loogisesti
En luokittele kommenttejani, vaan koetan esittää ne selvällä suomella. Vastauksestasi päätellen et sitä kuitenkaan ymmärtänyt.
Lisää vain teinimäistä "juupas eipäs -tiedettä" todistamaan sitä mistä aloittuksenikin tein.
- Loogisesti
Loogisesti kirjoitti:
Lisää vain teinimäistä "juupas eipäs -tiedettä" todistamaan sitä mistä aloittuksenikin tein.
Todistat kommentillasi ettet käytä käsitteellistä ajattelua, koska pyysin arvioimaan onko kirjoituksesi älyllinen. En esitä nyt jatkokysymystä, koska toivon ensin että pyrit luokittelemaan. Ehkä muut koittavat päätellä.
- tieteenharrastaja
Loogisesti kirjoitti:
Todistat kommentillasi ettet käytä käsitteellistä ajattelua, koska pyysin arvioimaan onko kirjoituksesi älyllinen. En esitä nyt jatkokysymystä, koska toivon ensin että pyrit luokittelemaan. Ehkä muut koittavat päätellä.
Arvioin, että omani on, mutta sinun ei, Silti yhdyn kantaasi, että oikeita arvioijia ovat tietysti sivulliset lukijat.
- Loogisesti
Arvioin, että omani on, mutta sinun ei, Silti yhdyn kantaasi, että oikeita arvioijia ovat tietysti sivulliset lukijat.
Hyvä niin.. Vuoropuhelun alkusoittoa havaittavissa, vaikka silti tuossa on sitä juupas eipäs jankutusta. Sellainen ihminen ei todellisuudessa pyri kunnon keskusteluun joka yksinomaan jankkaa olen oikeassa ja sinä väärässä mantraa. Ehkä itsekin voisit todeta sellaisen pelkäksi mussutukseksi jos totean sinulle että olet väärässä ja minä oikeassa. Montakohan miljoonaa vuotta sellaisen kommunikoimisongelman poistoon menee vai kumuloituukohan tämä ongelma mutatoitumalla vain pahemmaksi..
- tieteenharrastaja
Loogisesti kirjoitti:
Hyvä niin.. Vuoropuhelun alkusoittoa havaittavissa, vaikka silti tuossa on sitä juupas eipäs jankutusta. Sellainen ihminen ei todellisuudessa pyri kunnon keskusteluun joka yksinomaan jankkaa olen oikeassa ja sinä väärässä mantraa. Ehkä itsekin voisit todeta sellaisen pelkäksi mussutukseksi jos totean sinulle että olet väärässä ja minä oikeassa. Montakohan miljoonaa vuotta sellaisen kommunikoimisongelman poistoon menee vai kumuloituukohan tämä ongelma mutatoitumalla vain pahemmaksi..
Kiinnostaisi arviosi tämän keskustelu alkupäästä:
>Luin sinänsä sujuvan kirjoituksesi parodiana, joka perusta valitettavasti on laho:
Nuo taidot eivät syntyneet tyhjästä eikä niitä kehittänyt evoluutio, vaan ihmiskunta, saatuaan ensin (evoluutiolla?) korkean tietoisuuden (käsitteellinen ajattelu, symbolinen viestintä ja rekursiivinen logiikka).<
Ketjusta löydät edellisen viestin, johon noin vastasin kuten myös ylläolevaan saamani vastauksen.
Miten sivullisena arvioit jankkauspitoisuudet ja ymmärrettävyydet noissa kolmessa viestissä. - Loogisesti
Kiinnostaisi arviosi tämän keskustelu alkupäästä:
>Luin sinänsä sujuvan kirjoituksesi parodiana, joka perusta valitettavasti on laho:
Nuo taidot eivät syntyneet tyhjästä eikä niitä kehittänyt evoluutio, vaan ihmiskunta, saatuaan ensin (evoluutiolla?) korkean tietoisuuden (käsitteellinen ajattelu, symbolinen viestintä ja rekursiivinen logiikka).<
Ketjusta löydät edellisen viestin, johon noin vastasin kuten myös ylläolevaan saamani vastauksen.
Miten sivullisena arvioit jankkauspitoisuudet ja ymmärrettävyydet noissa kolmessa viestissä.Edelleen peräänkuulutan älyllistä keskustelua, en mitään jankuttaviin toisteluihin juupas-eipäs tyylistä ilman minkäänlaista objektiivista tavoitetta. Pyrkimyksesi tuollaiseen jankkaamiseen on ainoastaan pakkomielteistä ja osoittaa aloitukseni olevan perusteltu. Kunnon keskustelulla on päämäärä varsinkin tälaisen aihepiirin foorumissa. Juupas-eipäs leikki voisi mennä jonnekin teinipalstalle. Mutta jos sitten tästä pitäisi jotain päätellä on se se että maailmankatsomuksenne aikaansaa tuollaista päämäärätöntä teinijankutusta. Aikaansaako kehitysoppi taantumista?
*huokaus Ennen kirjoitustaitoa ainakin piirreltiin. Niin ettei kirjoitustaito tyhjästä pölähtänyt.
- nää_on_näitä
kekek-kekek kirjoitti:
Ennen kirjoitustaitoa ainakin piirreltiin. Niin ettei kirjoitustaito tyhjästä pölähtänyt.
Kirjoitustaito teki mahdolliseksi jankkaamisen monistamisen
Hyvä vai paha??
- älyllinenkeskustelu
Onko muualla älyllistä elämää?
Tuskin. Sllä mitä suurimmalla todennäköisyydellä sitä olisi siinä tapauksessa täälläkin. - tietoisuusputkahti
Nyt ollaan jo asian ytimessä kun saimme melko hyvin tieteellinen selvityksen miksi olemme ihmisiä täällä höpisemässä puutaheinää. Evoluutio on antanut meille korkean tietoisuuden. Siis antanut. Joskin tuntee ettei Posti ole vielä tuonut sitä perille ja yhä odotamme lähetystä.
Onko evoluutio kehittänyt älyä ensin jossain omassa pussissaan ja kun sen hyväksi havainnut, antanut sen ihmiselle, että tässäpä sinulle vähän tietoisuutta, niin et tuijottele niin tyhmänä tätä maailman menoa, vaan päähäsi putkahtaa toinen toistaan hullumpia ajatuksia.
Toden totta eläimiltä puuttuukin korkea tietoisuus. Ne elävät vain siinä hetkessä. Niillä on nälkä, jano tai joku muu tarve, mutta ne eivät haaveile turhia tai kiistele siitä että onko sinun Jumala parempi kuin minun vai onko sinulle Jumalaa ollenkaan.
Tieteellinen ajattelu tietenkin tietää tarkalleen sen suuren hetken kun me saimme korkeamman tietoisuuden. Sehän niin ylivertainen ominaisuus ettei se ole voinut jäädä huomaamatta ja se muuttaa eliön elämän täysin erilaiseksi. On ollut hyvin ratkaisevaa apinan kannalta onko se vain hyppinyt tiedottomana puussa, vai tullut kertomaan toiselle apinalle, että minulla on Jumala taivaassa, en enää revi toisia hännästä samalla tavalla kuin sinä.
Joskin korkea tietoisuus tuntuu ominaisuutena aivan joltain muulta mitä sokea kelloseppä toteuttaa. Eihän se sattumalta loisi mitään sellaista. Se tuntuu asialta, mitä ei voi nähdä, eikä tunnustella, vaan se on henkimaailman juttuja mihin kieltämättä vaikea liittää tieteellistä selitystä sekä aikamäärettä milloin se ihmiseen tuli ja miten se muutti elämän.
Mutta kun tiede sanoo, että meillä on korkea tietoisuus, niin pakko siihen on uskoa noin vakuuttavilla argumenteilla. Vaikka käytännön elämä ja jutut kertoo, että meillä olisi aika alhainen tietoisuus.- Loogisesti
"Toden totta eläimiltä puuttuukin korkea tietoisuus. Ne elävät vain siinä hetkessä. Niillä on nälkä, jano tai joku muu tarve, mutta ne eivät haaveile turhia tai kiistele siitä että onko sinun Jumala parempi kuin minun vai onko sinulle Jumalaa ollenkaan. "
:)
Toteaisin tuohon että näiden todisteiden valossa perustarpeisiin näyttää olellisestikin kuuluvan tuo juupas-eipäs kiistely. Ihankuin pikkuvauva joka itkee saadakseen ravintoa niin tuo teinimäinen jankutus taitaa vain kuulua johonkin uhma vaiheeseen. Se että oikeasti haluttaisiin vastauksia on toissijainen, pääsijaista tuntuu olevan että kunhan nyt jotain kirjoitan.
Primitiivistä...
- hyviätieteellisyyttä
Tuo korkea tietoisuus tulikin sitten tieteelisesti selvitetyksi ettei jäänyt kellekään epäselväksi miten se on ihmisten päässyt putkahtamaan ja hänestä tullut miltei jumalolento. Hyvä näin ja evoluutiolle riemuvoitto.
Onkin harhaoppinen kuvitelma että darwinismi, lajien kehittyminen varsinkaan ja se, että kun hän kävi autiolla saarella äimistelemässä miten saman lajin linnuilla on siellä erilaiset sulat, olisi joten vastoin Jumalaa. Jumalahan juuri oli luonut geenit sekä niiden muuntelumahdollisuuden. Ei siitä väittelyyn tarvitse kenenkään tuhlata vähäisiä älynlahjojaan.
Ei siinä ole mitään luojan vastaisuutta että jokaisella lajilla on oma geenipankkinsa, jonka varassa se voi olosuhteiden muuttuessa saada erilaisia ominaisuuksia. Kuten ihmisillä on eri ihonvärejä. Ei mikään ihmeellinen evoluutio ole niitä kehittänyt, vaan ne ovat ihmisten geeniperimää, eikä niille ole mitään erityistä evoluutioteoriaa.
Kun Darwin sitten alkaa päässään kehitellä lajien syntyä, niin siinä sitten mennään metsään ja liikutaan uskomuksissa eikä tieteellisyydessä. Niitä juuri pitää puolustaa verhoutuen tieteellisyyteen, joka sitten onkin vain ylimielistä höpinää.
Ja varsinkin kun aletaan uskotella että kaikki on syntynyt pamahtamalla, niin sen jälkeen ei enää ole varaa puhua satuolennoista yhtään mitään. Liikutaan jo sellaisilla uskomuksen alueilla, että lapsikin alkaa miettiä, että onkohan sedät nyt aivan tosissaan.- Loogisesti
Jos nyt aloittajana, joka olen älyllistä keskustelua peräänkuuluttamassa toteankin tuohon että edellinen kirjoituksesi sisältää älyllisyyttä..
Fyysikkojen mukaan ei syntynyt pamahtamalla. Heidän mukaansa ns. alkuräjähdys ei mikään räjähdys ollut.
- Asdbb
Sen sijaan että haukut darwinin teoriat yms keskity siihen että selität jumalan tieteellisesti. Helppo on puhua puutaheinää jostakin mutta kun itse pitäisi selittää miten asiat oikeasti ovat niin ei saada yhtään järkevää lausetta aikaan..näin se yleisesti on..ehkä sinä olet fiksumpi..
- Looogisesti
Asdbb kirjoitti:
Sen sijaan että haukut darwinin teoriat yms keskity siihen että selität jumalan tieteellisesti. Helppo on puhua puutaheinää jostakin mutta kun itse pitäisi selittää miten asiat oikeasti ovat niin ei saada yhtään järkevää lausetta aikaan..näin se yleisesti on..ehkä sinä olet fiksumpi..
Kommentoin tuohon sen verran että miksi teidän on määrättävä miten jokin asia tulee tehdä. Eihän tuo sama toimisi toisinpäinkään. Itse ainakin hyväksyn jos Raamatusta tahdotaan osoittaa kiistattomia aukkokohtia. Sitten taas tulee paikalle toinen joka sanoisi ettei Raamattua saa siteerata tms. Kyllä hyvään keskusteluun kuuluu se että saa esittää argumenttinsa ovat ne kuinka epäloogisia tai vaikeestiymmärrettäviä tai utopistisia tahansa.
- Eiköseikös
Älkää uskoko uskovaisten satuja!
- Loogisesti
Ehdottomasti juuri näin! Ottakaa itse selville miten asia on.
- Älytön
Miten kreationistin ja useimman uskovaisen kanssa voi käydä älyllistä keskustelua kun hän ei näe kuin oman näkökulman ainoana vaihtoehtona ja ei välitä vaikka hänen juttunsa osoittaisi ihan puuta heinäksi?
- Loogisesti
Eikös tuo eiköseikös juuri halunnut poissulkea vaihtoehtoja. Minusta on aika jännä havaita miten asioiden todentaminen häiritsee evoluutiouskovia.
- Älytön
Loogisesti kirjoitti:
Eikös tuo eiköseikös juuri halunnut poissulkea vaihtoehtoja. Minusta on aika jännä havaita miten asioiden todentaminen häiritsee evoluutiouskovia.
Miten todennat jumalan olemassaolon?
- Loogiseesti
Älytön kirjoitti:
Miten todennat jumalan olemassaolon?
Hän kyllä todentaa sen monin tavoin ihmisille. Sille on tietenkin monia funktioita kuten Raamatun paikkaansapitävyys, henkilökohtaiset todistukset, ihmeet, mutta Jumala kyllä ilmaisee itsestään jokaiselle haluamallaan tavoin. En nyt kylläkään aivan ymmärrä miten tämä kysymys liittyy älyllisen keskustelun puutteeseen täällä evoluutiouskovaisten temmellyskentällä.
- Älytön
Loogiseesti kirjoitti:
Hän kyllä todentaa sen monin tavoin ihmisille. Sille on tietenkin monia funktioita kuten Raamatun paikkaansapitävyys, henkilökohtaiset todistukset, ihmeet, mutta Jumala kyllä ilmaisee itsestään jokaiselle haluamallaan tavoin. En nyt kylläkään aivan ymmärrä miten tämä kysymys liittyy älyllisen keskustelun puutteeseen täällä evoluutiouskovaisten temmellyskentällä.
Tuoko on älyllisen keskustelun tasosi? Joku huru-ukko sanoo nähneensä jumalan metsässä niin se on todiste jumalasta??? Mikäs on viime aikoina tapahtunut ihme joka todentaa jumalan?
- Loogisesti
Älytön kirjoitti:
Tuoko on älyllisen keskustelun tasosi? Joku huru-ukko sanoo nähneensä jumalan metsässä niin se on todiste jumalasta??? Mikäs on viime aikoina tapahtunut ihme joka todentaa jumalan?
Koitan keskustella aiheesta otsikon mukaisesti. Ja kyllä, kirjoitukseni pohjautuvat älylliseen tasooni. Väittäisin että niin sinunkin kirjoituksesi ilmaisevat omaa älyllistä tasoasi. En koe tarvetta kertoa itselleni tapahtuneista - enkä muistakaan - ihmeistä nyt, mutta voit aloittaa uuden ketjun aiheesta jos haluat. En nimittäin luokittele huru-ukko hämmästelyjäsi tämän älyllisen keskustelu peräänkuulutuksen piiriin. Pahoittelen syvästi.
- Älytön
Loogisesti kirjoitti:
Koitan keskustella aiheesta otsikon mukaisesti. Ja kyllä, kirjoitukseni pohjautuvat älylliseen tasooni. Väittäisin että niin sinunkin kirjoituksesi ilmaisevat omaa älyllistä tasoasi. En koe tarvetta kertoa itselleni tapahtuneista - enkä muistakaan - ihmeistä nyt, mutta voit aloittaa uuden ketjun aiheesta jos haluat. En nimittäin luokittele huru-ukko hämmästelyjäsi tämän älyllisen keskustelu peräänkuulutuksen piiriin. Pahoittelen syvästi.
Kyllähän tässä aloituksen aiheesta keskustellaan ihan käytännön esimerkkien kera.
Ei ole mitään evoluutiouskovaisia.. - Loogisesti
Älytön kirjoitti:
Kyllähän tässä aloituksen aiheesta keskustellaan ihan käytännön esimerkkien kera.
Ei ole mitään evoluutiouskovaisia..Evoluutiouskovaisia on täällä paljonkin ja heidän kommenteistaan päätellen älyllinen keskustelu on hyvin vähäistä. Se mitä heidän kauttaan on tosiaankin havaittavissa on pääasiassa tuo teinimäinen uhoilu. Hetken voi havaita että jotain pyrittäisiin ajattelemaan kunnes sellainen huru-ukkoilu sitten alkaa.
- Älytön
Loogisesti kirjoitti:
Evoluutiouskovaisia on täällä paljonkin ja heidän kommenteistaan päätellen älyllinen keskustelu on hyvin vähäistä. Se mitä heidän kauttaan on tosiaankin havaittavissa on pääasiassa tuo teinimäinen uhoilu. Hetken voi havaita että jotain pyrittäisiin ajattelemaan kunnes sellainen huru-ukkoilu sitten alkaa.
Jännä ilmiö tuo jossa tieteellisyys on uskomista/uskontoa ja uskominen on todellisuutta.
Jumala voidaan todistaa/todentaa vain mallintamalla se objektiivisesti jollakin tavalla tai jos tämä jumala päättää tulla esiin. Tuhansia vuosia on kulunut eikä kumpaakaan ole tapahtunut. - Loogisesti
Älytön kirjoitti:
Jännä ilmiö tuo jossa tieteellisyys on uskomista/uskontoa ja uskominen on todellisuutta.
Jumala voidaan todistaa/todentaa vain mallintamalla se objektiivisesti jollakin tavalla tai jos tämä jumala päättää tulla esiin. Tuhansia vuosia on kulunut eikä kumpaakaan ole tapahtunut.Väitän että asian pakotettu luokitteleminen tieteelliseksi/hengelliseksi on tyypillinen tapa paeta kritiikkiä tai keskustelua ylipäänsä.
Jumala ei ole kaikkivoipa jos sinun käskystäsi hän tekee mitä tahdot. Ikävä kyllä asia ei mene niin. Haluat sivuuttaa todisteita ja valita vain itemäärittämäsi todisteet. Koitahan jotain muuta metodia kuin että nyt tulet tohon. Mäkin voisin sanoa vähän samaan tapaan että evoluutio on totta jos voin hypätä nyt kuuhun. Ah ei tapahtunut joten evoluutio on valhetta. Aika köyhää (älyllisesti&loogisesti) tuollainen :) - Älytön
Loogisesti kirjoitti:
Väitän että asian pakotettu luokitteleminen tieteelliseksi/hengelliseksi on tyypillinen tapa paeta kritiikkiä tai keskustelua ylipäänsä.
Jumala ei ole kaikkivoipa jos sinun käskystäsi hän tekee mitä tahdot. Ikävä kyllä asia ei mene niin. Haluat sivuuttaa todisteita ja valita vain itemäärittämäsi todisteet. Koitahan jotain muuta metodia kuin että nyt tulet tohon. Mäkin voisin sanoa vähän samaan tapaan että evoluutio on totta jos voin hypätä nyt kuuhun. Ah ei tapahtunut joten evoluutio on valhetta. Aika köyhää (älyllisesti&loogisesti) tuollainen :)Mistä niistä tuhansista eri jumalista sinä muutes puhut?
- Loogisesti
Älytön kirjoitti:
Mistä niistä tuhansista eri jumalista sinä muutes puhut?
Kaikkivoipasta.
- Älytön
Loogisesti kirjoitti:
Kaikkivoipasta.
Puhutaan sitten eri kun mä puhun abracadabra jumalasta.
- voiälytöntä
Älytön kirjoitti:
Älä yhdistä kaikkien keskustelioden sanomisia yhdeksi uskonnoksi.
Jokaisen omat mielipiteet muodostavat hänen henkilökohtaisen uskonsa muodon.
- paskantava
Istun juuri iltapaskalla. Paras paikka seurata uskonnollisten palstojen järisyttävän älyllistä keskustelua.
- hassuhkoa
Istumapaikkasi on todiste että olet ylipainonen luuseri.
Etkö tiedä että normaalipainoiset /hyväkuntoiset***kantaa yhden kerran päivässä ja se tapahtuu aamulla?
Luusereiksi ei päädy älyllisillä lahjoilla varustetut. - tieteenharrastaja
hassuhkoa kirjoitti:
Istumapaikkasi on todiste että olet ylipainonen luuseri.
Etkö tiedä että normaalipainoiset /hyväkuntoiset***kantaa yhden kerran päivässä ja se tapahtuu aamulla?
Luusereiksi ei päädy älyllisillä lahjoilla varustetut.Päätelmäsi on ihan pseestä. Ei sentään umpitautisesta, kun et tiedä tuonkaan vertaa.
- Looogisesti
Päätelmäsi on ihan pseestä. Ei sentään umpitautisesta, kun et tiedä tuonkaan vertaa.
Tyypillistä evoluutiouskovaisten ruuduntäyttämistä. Uskontonne pakottaa teidät suoltamaan tuota tyhjää ja asiallista keskustelua te vieroksutte. Mutta se on tyypillistä niille jotka epätoivoisesti puolustavat heikkoja ja valheellisia argumentteja. Kokeilkaapa millaisia tuloksia syntyy kun vaihdatte tyhjänpäiväisen uhoomisen Totuuteen ja sen myötä saatte myös voiman kirjoittaa ja arvostaa asiallista tieteellistä tutkiskelua.
- Ateisti
Jumala on aivojen häiriö tila! Se ei ole totta!
- Loogisesti
Kuuntele noita viisaampia evoluutionisteja ja opi. Ikävä ettei viisaammat evolutistit rauhottele sinua. Ne nimittäin nauttivat tuollaisesta uhittelusta. He ovat täällä piilohäiriköimässä eikä ne ohjeista sua.
- tiedettäkaivataan
Jos evoluutiouskova ei ole harhaoppinen, ei hän syytä Jumalaa mistään. Tai jos syyttää, hän uskookin niihin satuolentoihin. Tai jos ei vain usko, niin pitää niitä totena. Koska mitenkä voi mitään sellaista syyttää, jota ei ole olemassa.
Jos kaikesta huolimatta jollakin olisi hitunen järkeä kehäpäätelmä toteamuksista huolimatta, niin hän voisi tieteellisesti selittää miten se korkea tietoisuus ihmiseen kehittyi. Oliko se olosuhteista johtuvaa että tarvittiin se ominaisuus- vaikka tyhmät apinat ovat säilyneet- vai tuli mutaatio ja antoi niin suuren vallan. Sehän on kuitenkin aivan universaali ominaisuus. Voisi melkein sanoa että jumalallinen ominaisuus, aivan kuin olisimme Jumalan kuva.
Korkea tietoisuus vielä kaiken lisäksi pysähdyttää lajin evoluution. Enää ei tapahdu luonnonvalintaa, vaan korkean tietoisuuden mukaan valitaan puoliso ja laji on itse oma herransa. Vielä miljoonan vuoden kuluttua höpinämme olisivat aivan samansuuntaisia. Joskin maapallo ei kestä meitä eikä luonnonolosuhteita niin kauan. Kuten ei ole mahdollista sekään että täällä olisi ollut miljoonia vuosia elinkelpoinen maapallo meidän kehittyä. Se jo tieteellisestikin täysin mahdoton ajatus.- tieteenharrastaja
Osittain ehkä:
"Korkea tietoisuus vielä kaiken lisäksi pysähdyttää lajin evoluution."
Luonnonvalinnan teho haitallisten mutaatioiden karsinnassa heikkenee lääketieteen ja sosiaaliturvan takia, jotka myös aiheuttavat (ainakin tilapäistä) väestönkasvun nopeutumista. Hyödyllisten mutaatioiden kriteerit siirtyvät, mutta niiden valintavaikutus säilyy. Lajin oman toiminnan vaikutus perimään vahvistuu suuresti ja tahattoman tai aiheutetun itsetuhon riskit kasvavat. Nettovaikutukssen ennustaminen näyttää mahdottomalta, mutta stagnaatio paikalleen se tuskin voi olla.
Korkea tietoisuus on (yksi) tulos ihmisen kulttuurievoluutiosta, joka perustuu aivojen toimintatavan pieniin muutoksiin (mutaatio?) sekä sen pohjalla tapahtuvaan tiedon kumuloitumiseen ja oppimiseen. Moni muukin eläinlaji olisi voinut joutua (päästä?) tälle kehityslinjalle, mutta niin ei ole joistakin syistä käynyt. "hän voisi tieteellisesti selittää miten se korkea tietoisuus ihmiseen kehittyi."
Onhan se selitetty. Nyt on ilmeisesti löydetty myös muutama geeni, joiden ilmaantuminen on mahdollistanut aivojen nopean kehityksen.
"Sehän on kuitenkin aivan universaali ominaisuus. Voisi melkein sanoa että jumalallinen ominaisuus, aivan kuin olisimme Jumalan kuva."
Eiköhän mikä tahansa laajalle levinneen lajin lajiominaisuus ole universaali? Jos ihminen on Jumalan kuva, niin kovin vajavainen sellainen Jumala taitaisi olla.
Ihmisten korkea kognitiivinen taso mahdollistaa jo hyvinkin nopeasti syntettisen evoluution. Eikä evoluutio pysähdy, jos laji ei ajaudu evolutiiviseen umpikujaan. Ihmiskunnan kohdalla siitä ei ole mitään merkkiä. Ja taitaa se puolison valintakin perustua aika paljon muuhun kuin järkeen.- huituasulle
agnoskepo kirjoitti:
"hän voisi tieteellisesti selittää miten se korkea tietoisuus ihmiseen kehittyi."
Onhan se selitetty. Nyt on ilmeisesti löydetty myös muutama geeni, joiden ilmaantuminen on mahdollistanut aivojen nopean kehityksen.
"Sehän on kuitenkin aivan universaali ominaisuus. Voisi melkein sanoa että jumalallinen ominaisuus, aivan kuin olisimme Jumalan kuva."
Eiköhän mikä tahansa laajalle levinneen lajin lajiominaisuus ole universaali? Jos ihminen on Jumalan kuva, niin kovin vajavainen sellainen Jumala taitaisi olla.
Ihmisten korkea kognitiivinen taso mahdollistaa jo hyvinkin nopeasti syntettisen evoluution. Eikä evoluutio pysähdy, jos laji ei ajaudu evolutiiviseen umpikujaan. Ihmiskunnan kohdalla siitä ei ole mitään merkkiä. Ja taitaa se puolison valintakin perustua aika paljon muuhun kuin järkeen.Yhteiskunnan muutosten pääasiallisin voima on harjoitettu politiikka joka tuskin koskaan perustuu järkeen. ja parhaisiin ratkaisuihin.
- Looogisesti
"Moni muukin eläinlaji olisi voinut joutua (päästä?) tälle kehityslinjalle, mutta niin ei ole joistakin syistä käynyt. "
Ja se syy on se että Jumala luodessaan asetti asian sellaiseksi. Skenaariosi perustuu uskolle. Yksin aivon synty tai muodostuminen on lähtökohtaisesti evoluutioteorian mukaisesti mahdoton.
Voi jotain pientä :) kun piti nimimerkkini rekisteröidä. Mistä se kertoo :D" Yksin aivon synty tai muodostuminen on lähtökohtaisesti evoluutioteorian mukaisesti mahdoton."
Osaat varmaan antaa jotain perusteita väitteellesi. Aivojen kehitys on kuvattu evoluutioteoriassa ainakin ihmissuvun kohdalla melkoisen hyvin. Taidat kirjoitella omista toiveistasi ikäänkuin ne olisivat totta.- Looogisesti
agnoskepo kirjoitti:
" Yksin aivon synty tai muodostuminen on lähtökohtaisesti evoluutioteorian mukaisesti mahdoton."
Osaat varmaan antaa jotain perusteita väitteellesi. Aivojen kehitys on kuvattu evoluutioteoriassa ainakin ihmissuvun kohdalla melkoisen hyvin. Taidat kirjoitella omista toiveistasi ikäänkuin ne olisivat totta.Laitetaan siihen vaikka sellainen olennainen seikka että ilman aivoja ei voida lisääntyä ja ilman lisääntymistä ei ole aivoja. Lisääntyminen nyt vain yhtenä seikkana ja tahollaan voi jokainen miettiä kuinka moneen muuhun asiaan tarvitaan aivotoiminta
- tieteenharrastaja
Looogisesti kirjoitti:
Laitetaan siihen vaikka sellainen olennainen seikka että ilman aivoja ei voida lisääntyä ja ilman lisääntymistä ei ole aivoja. Lisääntyminen nyt vain yhtenä seikkana ja tahollaan voi jokainen miettiä kuinka moneen muuhun asiaan tarvitaan aivotoiminta
Taatusti aivottomat yksisoluiset bakteeritkin lisääntyvät.
- Looogisesti
Taatusti aivottomat yksisoluiset bakteeritkin lisääntyvät.
On olemassa myös väitteitä siitä että bakteereillakin on todettu olevan sukupuoli sekä aivotoimintaa. Tietenkin se on paljon pienemmässä mittakaavassa ja halutaan mielellään kumota. Refleksitkin ovat nimittäin sidoksissa aivotoimintaan. Bakteerien tiedetään esim hakeutuvan suotuisiin olosuhteisiin eikä kyseessä ole kuitenkaan pelkkä kemiallinen reaktio. Bakteerilla on tuma dnansa mitokondrio ja mitä kaikkea jotka toimivat keskinäisessä harmoniassa. Siellä on jotain tietoisuutta ja tarkkaa järjestelmällisyyttä joka todistaa kiistatta sellaista sattumanvaraisuutta vastaan.
Jotenkin osaan jo odottaa että tästä tulee juupas-eipäs leikki. Huokaisen jo ennalta :) Looogisesti kirjoitti:
On olemassa myös väitteitä siitä että bakteereillakin on todettu olevan sukupuoli sekä aivotoimintaa. Tietenkin se on paljon pienemmässä mittakaavassa ja halutaan mielellään kumota. Refleksitkin ovat nimittäin sidoksissa aivotoimintaan. Bakteerien tiedetään esim hakeutuvan suotuisiin olosuhteisiin eikä kyseessä ole kuitenkaan pelkkä kemiallinen reaktio. Bakteerilla on tuma dnansa mitokondrio ja mitä kaikkea jotka toimivat keskinäisessä harmoniassa. Siellä on jotain tietoisuutta ja tarkkaa järjestelmällisyyttä joka todistaa kiistatta sellaista sattumanvaraisuutta vastaan.
Jotenkin osaan jo odottaa että tästä tulee juupas-eipäs leikki. Huokaisen jo ennalta :)"On olemassa myös väitteitä siitä että bakteereillakin on todettu olevan sukupuoli sekä aivotoimintaa. "
Esitähän jokin tieteellinen lähde, jossa bakteerilla olisi todettu olevan sukupuoli. Bakteerit lisääntyvät jakautumalla, eivät sukupuolisesti. Monet kehittyneemmätkin eläimet voivat lisääntyä partenogeneettisesti, jolloin koiraspuolen sukusoluja ei tarvita lainkaan. Yksisoluisina bakteereilla ei voi olla aivoihin rinnastettavaa rakennetta.
Refleksit nimen omaan eivät ole sidoksissa aivotoimintaan. Refleksissä signaali ei ehdi aivoihin ja takaisin, vaan tuntohermon ärsyke siirtyy motoriseen hermoon jo medullassa.
Järjestelmällisyyttä bakteerissa tietenkin on, mutta en ole ikinä nähnyt kenenkään biologin väittävän bakteerien omaavan tietoisuutta.
Huokaise vain, mutta jos jättäisit oman mielikuvituksesi tuotteet esittämättä ja pitäytyisit tosiasioihin, ei tarvitsisi niin paljon huokilla.Looogisesti kirjoitti:
Laitetaan siihen vaikka sellainen olennainen seikka että ilman aivoja ei voida lisääntyä ja ilman lisääntymistä ei ole aivoja. Lisääntyminen nyt vain yhtenä seikkana ja tahollaan voi jokainen miettiä kuinka moneen muuhun asiaan tarvitaan aivotoiminta
"... ilman aivoja ei voida lisääntyä ..."
Tämä tietenkin tarkoittaisi että myös kasvi- ja sienikunnalla täytyy olla aivot. Lisääntymistä niissä ainakin tapahtuu.- tieteenharrastaja
Looogisesti kirjoitti:
Jotenkin osaan jo odottaa että tästä tulee juupas-eipäs leikki. Huokaisen jo ennalta :)Siirsit maalitolpat kaukalon reunan yli määrittelemällä uudelleen käsitteen "aivot". En loikkaa perään.
- jhkjhkjhkj
Siirsit maalitolpat kaukalon reunan yli määrittelemällä uudelleen käsitteen "aivot". En loikkaa perään.
Wikisen: "Aivot ovat eläimen päässä sijaitseva elin, joka hallitsee ruumiintoimintoja. Aivot koostuvat hermokudoksesta, jonka erikoistuneita soluja ovat neuronit ja gliasolut. "
Yksisoluisen eliön kohdalla ei voida puhu aivoista. Ilman kehittyneitä aivoja ei voida puhua tietoisuudesta. - huituapukkaat
jhkjhkjhkj kirjoitti:
Wikisen: "Aivot ovat eläimen päässä sijaitseva elin, joka hallitsee ruumiintoimintoja. Aivot koostuvat hermokudoksesta, jonka erikoistuneita soluja ovat neuronit ja gliasolut. "
Yksisoluisen eliön kohdalla ei voida puhu aivoista. Ilman kehittyneitä aivoja ei voida puhua tietoisuudesta.Yksisoluisen solu jakaantuu kahtia eikä kumpikaan puolisko ole molekyyleiltään se alkuperäinen.
- MitäMahdoitTarkoittaa
huituapukkaat kirjoitti:
Yksisoluisen solu jakaantuu kahtia eikä kumpikaan puolisko ole molekyyleiltään se alkuperäinen.
Molemmissa puoliskoissa on alkuperäisen solun molekyylejä. Vai kuvitteletko kaikkien molekyylien uusiutuvan, kun jakautuminen tapahtuu?
- Looogisesti
Siirsit maalitolpat kaukalon reunan yli määrittelemällä uudelleen käsitteen "aivot". En loikkaa perään.
Totta, asia vähän rönsyilee ja tuolle pohdiskelulle olisi tilauksensa ihan omassa ketjussaan. Myös se mitä totesin aivotoiminnan tarpeellisuudesta lisääntymiseen oli heikosti esitetty. Tahdoin rajata asiaa eläinkuntaan tai tarkemminsanottuna liikkumaan kykenemiin itsenäisiin asioihin johon voisin laskea mukaan myös bakteerit. Lisääntyminen on kuitenkin erittäin mielenkintoinen asia myös kasvikunnassa, ja vaikuttaa sille etä hedelmöityksen jälkeen kasvitkin vaikuttavat "tietävän" miten sen jälkeen toimitaan. Mihin sitten vedetään jälleen tietoisuuden rajoja tai yhdistetään ne ns aivotoiminnaksi on hämärämpi määritellä.
- huituapukkaatyhä
MitäMahdoitTarkoittaa kirjoitti:
Molemmissa puoliskoissa on alkuperäisen solun molekyylejä. Vai kuvitteletko kaikkien molekyylien uusiutuvan, kun jakautuminen tapahtuu?
Yksisoluisen jakaantuessa alkuperäinen yksilö katoaa.
Tämä ei ole kuvittelua. - tieteenharrastaja
Looogisesti kirjoitti:
Totta, asia vähän rönsyilee ja tuolle pohdiskelulle olisi tilauksensa ihan omassa ketjussaan. Myös se mitä totesin aivotoiminnan tarpeellisuudesta lisääntymiseen oli heikosti esitetty. Tahdoin rajata asiaa eläinkuntaan tai tarkemminsanottuna liikkumaan kykenemiin itsenäisiin asioihin johon voisin laskea mukaan myös bakteerit. Lisääntyminen on kuitenkin erittäin mielenkintoinen asia myös kasvikunnassa, ja vaikuttaa sille etä hedelmöityksen jälkeen kasvitkin vaikuttavat "tietävän" miten sen jälkeen toimitaan. Mihin sitten vedetään jälleen tietoisuuden rajoja tai yhdistetään ne ns aivotoiminnaksi on hämärämpi määritellä.
Ei tule mieleesi katsoa, miten kognitiotieteilijät näitä asioita määrittelevät:
"Mihin sitten vedetään jälleen tietoisuuden rajoja tai yhdistetään ne ns aivotoiminnaksi on hämärämpi määritellä."
Hämäröitset yksin siellä peräkamarissasi vain. - Looogisesti
Ei tule mieleesi katsoa, miten kognitiotieteilijät näitä asioita määrittelevät:
"Mihin sitten vedetään jälleen tietoisuuden rajoja tai yhdistetään ne ns aivotoiminnaksi on hämärämpi määritellä."
Hämäröitset yksin siellä peräkamarissasi vain.Tyypillistä panettelua ja perättömiä mantroja vain, jotka eivät taaskaan liity mitenkään asiaan. Mutta ei yllätys ettette edes vastusta tuollaista keskustelun haittaamista ja tyhjänarvoista uhoomista.
- Looogisesti
Luulenpa että nimimerkin ottaminen ilmaisee evoluutiouskovaisuuden seuraamuksista. Koittakaahan päästä tuollaisesta. Se voi periytyä ja lapsenne syntyvät kiusantekijöinä :) Taikka se voi mutatoitua ja sitten älyllinen keskustelu alkaakin kiinnostamaan. hmm...
Rekkaa nikkisi, niin ei tarvitse valittaa. Nikkivarkaus on tietenkin ala-arvoista toimintaa keskustelupalstalla, syyllistyy siihen kuka tahansa.
- Looogisesti
agnoskepo kirjoitti:
Rekkaa nikkisi, niin ei tarvitse valittaa. Nikkivarkaus on tietenkin ala-arvoista toimintaa keskustelupalstalla, syyllistyy siihen kuka tahansa.
Minulle kelpaa mainiosti se että voin tämän kautta osoittaa miten eri uskomukset vaikuttavat käyttäytymiseen.
Looogisesti kirjoitti:
Minulle kelpaa mainiosti se että voin tämän kautta osoittaa miten eri uskomukset vaikuttavat käyttäytymiseen.
Onko ateismi sinun mielestäsi uskomus? Minun mielestäni se on uskon puutetta.
Uskomukset saattavat joidenkin ihmisten kohdalla vaikuttaa käyttäytymiseen, mutta yksioikoisten johtopäätösten vetäminen pelkästään sen pohjalta ei todellakaan ole järkevää. Olen tuntenut fundamentalistiuskovia, joiden sosiaalisissa taidoissa olisi ollut toivomisen varaa paljonkin, mutta olen tuntenut myöskin fiksuja kristittyjä. Ihmisten karsinoiminen yhden ominaisuuden perusteella on tuhoon tuomittu yritys.- Looogisesti
agnoskepo kirjoitti:
Uskomukset saattavat joidenkin ihmisten kohdalla vaikuttaa käyttäytymiseen, mutta yksioikoisten johtopäätösten vetäminen pelkästään sen pohjalta ei todellakaan ole järkevää. Olen tuntenut fundamentalistiuskovia, joiden sosiaalisissa taidoissa olisi ollut toivomisen varaa paljonkin, mutta olen tuntenut myöskin fiksuja kristittyjä. Ihmisten karsinoiminen yhden ominaisuuden perusteella on tuhoon tuomittu yritys.Enköhän minäkin esiinny toiselle idioottina ja toiselle fiksuna. Samoin evoluutiouskoisten keskuudessa on monenlaista kulkijaa. Toinen ihminen voi vakuuttaa minua enemmän kuin toinen tai toisesta voin pitää enemmän kuin toisesta. Ihan luonnollista. Itse arvostan ihmisyyttä vaikka karsinoisinkin ihmisiä. On nuoria, vanhoja, miehiä, naisia, atakeemikkoja, duunareita, narkkareita, hihhuleita, lihavia, rehellisiä, pitkiä, tummaihoisia ja vaikka mitä. myös tyhmiä ja vähemmän tyhmiä, mutta täällä voisi esittää sellaisen kysymyksen että miksi me ylipäänsä kirjoittelemme toisillemme. Tahdonko minä vain pilkata ja uhota vai voisiko minulla olla reilusti jokin motiivi.
En katso että kaikki "karsinoiminen" olisi väärinkään. Kaikkihan me karsinoidaan toisiamme. Se on yksinkertaisesti senkin vuoksi että meillä on alunpitäenkin kykyä muodostaa päätelmiä ja uskon että se ominaisuus on annettu meidän parhaaksemme. - mitensenytmenikään
agnoskepo kirjoitti:
Uskomukset saattavat joidenkin ihmisten kohdalla vaikuttaa käyttäytymiseen, mutta yksioikoisten johtopäätösten vetäminen pelkästään sen pohjalta ei todellakaan ole järkevää. Olen tuntenut fundamentalistiuskovia, joiden sosiaalisissa taidoissa olisi ollut toivomisen varaa paljonkin, mutta olen tuntenut myöskin fiksuja kristittyjä. Ihmisten karsinoiminen yhden ominaisuuden perusteella on tuhoon tuomittu yritys.Minun mielestäni se on uskon puutetta.
Aivan oikein minäkään en usko ateismiin - korkeastikoulutettu
agnoskepo kirjoitti:
Uskomukset saattavat joidenkin ihmisten kohdalla vaikuttaa käyttäytymiseen, mutta yksioikoisten johtopäätösten vetäminen pelkästään sen pohjalta ei todellakaan ole järkevää. Olen tuntenut fundamentalistiuskovia, joiden sosiaalisissa taidoissa olisi ollut toivomisen varaa paljonkin, mutta olen tuntenut myöskin fiksuja kristittyjä. Ihmisten karsinoiminen yhden ominaisuuden perusteella on tuhoon tuomittu yritys.Jos olet varma asiasta se on uskomista.
Valitset asiat oikeiksi niiden uskottavuuden perusteella.
Uskotun asian oleminen tietämistä vaatii kiistattomia todisteita.
Oikeat todisteet eivät sinänsä tarkoita että olet tehnyt oikeat päätelmät jotka ovat tosia. - tämäonvarmastitotta
mitensenytmenikään kirjoitti:
Minun mielestäni se on uskon puutetta.
Aivan oikein minäkään en usko ateismiinAteismi on epäuskoa sen kirjaimellisessa ilmenemismuodossaan.
- utopiateoria
Ei aivojen koon kasvu selitä tietoisuutta. Ei ihmisellä edes ole muihin nisäkkäisiin verrattuna suuret eikä suurimmat aivot. Jostain muusta on kyse.
Evoluutio selittää uskottavasti että 70 000 vuotta sitten tuli mutaatio, minkä vuoksi aloimme ajatella uudella tavalla. Jos järkevästi ajatellaan, niin mutaatio tekee meistä kehitysvammaisia eikä suinkaan lisää tietoisuuttamme.
Ei ihmisen aivot voi kehittyä mutaation kautta. Se niin herkkä koneisto, että jo pieni häiriö siellä tekee meistä täysin vajaita. Tai jos niitä ryhdytään kehittämään mutaation kautta, niin sekaan tulee miljoonien vuosien pähkähulluja kausia. Tarvitaan luja usko ja luottamus jos haluaa ajatella että aivoja kehitellään mutaation kautta ja että se tapahtuisi kaiken lisäksi noin nopeasti. Liikutaan aika lähellä utopiaa.Kerrohan, minkä nisäkkään aivot ovat ruumiin kokoon verrattuna läheskään yhtä isot kuin ihmisellä.
Aivojen tehokkuus korreloi ruumiin koon ja aivotilavuuden suhteeseen melko hyvin. Esimerkiksi varislinnuilla on melko hyvät kognitiiviset kyvyt absoluuttiselta kooltaan pienistä aivoista huolimatta.
Koko ei kuitenkaan ole edes ruumiinpainoon suhteutettuna ainoa kriteeri. Esimerkiksi aivokuoren poimuttuneisuus on merkittävä tekijä aivojen tehokkuudessa. Puhekyky on kyetty yhdistämään FOXP2 geeniin, joka ohjaa sitä genomin osaa, joka on vastuussa puheen muodostamisesta. Neandertalin ihmiseltä löytyy sama FOXP2 geenimuoto kuin nykyihmiseltäkin, joten se on ollut jo heidelbergin ihmisellä. Muilla isoilla ihmisapinoilla kyseistä geeniä ei ole.
"Jos järkevästi ajatellaan, niin mutaatio tekee meistä kehitysvammaisia eikä suinkaan lisää tietoisuuttamme."
Jos järkevästi ajatellaan, niin sinulla taitaa olla evoluutiobiologian alkeet enemmän kun vähän hakusessa. Loppuosa liirumlaarumisi on tulosta samasta syvästä tietämättömyydestäsi.- bgnnope
agnoskepo kirjoitti:
Kerrohan, minkä nisäkkään aivot ovat ruumiin kokoon verrattuna läheskään yhtä isot kuin ihmisellä.
Aivojen tehokkuus korreloi ruumiin koon ja aivotilavuuden suhteeseen melko hyvin. Esimerkiksi varislinnuilla on melko hyvät kognitiiviset kyvyt absoluuttiselta kooltaan pienistä aivoista huolimatta.
Koko ei kuitenkaan ole edes ruumiinpainoon suhteutettuna ainoa kriteeri. Esimerkiksi aivokuoren poimuttuneisuus on merkittävä tekijä aivojen tehokkuudessa. Puhekyky on kyetty yhdistämään FOXP2 geeniin, joka ohjaa sitä genomin osaa, joka on vastuussa puheen muodostamisesta. Neandertalin ihmiseltä löytyy sama FOXP2 geenimuoto kuin nykyihmiseltäkin, joten se on ollut jo heidelbergin ihmisellä. Muilla isoilla ihmisapinoilla kyseistä geeniä ei ole.
"Jos järkevästi ajatellaan, niin mutaatio tekee meistä kehitysvammaisia eikä suinkaan lisää tietoisuuttamme."
Jos järkevästi ajatellaan, niin sinulla taitaa olla evoluutiobiologian alkeet enemmän kun vähän hakusessa. Loppuosa liirumlaarumisi on tulosta samasta syvästä tietämättömyydestäsi.On olemassa isopäisiä ihmisiä jotka ovat täysiä tomppeleita.
- Looogisesti
agnoskepo kirjoitti:
Kerrohan, minkä nisäkkään aivot ovat ruumiin kokoon verrattuna läheskään yhtä isot kuin ihmisellä.
Jos järkevästi ajatellaan, niin sinulla taitaa olla evoluutiobiologian alkeet enemmän kun vähän hakusessa. Loppuosa liirumlaarumisi on tulosta samasta syvästä tietämättömyydestäsi."Jos järkevästi ajatellaan, niin sinulla taitaa olla evoluutiobiologian alkeet enemmän kun vähän hakusessa. Loppuosa liirumlaarumisi on tulosta samasta syvästä tietämättömyydestäsi. "
Kun te käytte keskustelua asiasta ja olette selkeästi erimielisen niin tuollaiset kommentit ovat sitä uhoamista. - yritän.ymmärtää
agnoskepo kirjoitti:
Jos järkevästi ajatellaan, niin sinulla taitaa olla evoluutiobiologian alkeet enemmän kun vähän hakusessa. Loppuosa liirumlaarumisi on tulosta samasta syvästä tietämättömyydestäsi."Muilla isoilla ihmisapinoilla kyseistä geeniä ei ole. "
Joten ne eivät ole keksineet ydinpommia eivätkä huolehdi kestävyysvajeesta. Kyllä niitä nyt varmasti vituttaa vajautensa.
- kreationismi_on_sairaus
"Oletko tullut ajatelleeksi haluatko keskustella asioista vai oletko täällä vain uhoamassa."
Ja milloinkas sinä Jeesuksenmorsian muka kykenet älyllisen keskusteluun tai ylipäätään keskusteluun. Olet täällä vain vajaamielisenä mölisemässä taikauskosi vuoksi.
Älyllinen keskustelu ei sinulla jeesuksenmorsian onnistua ja se on lapsellisen helppoa todistaa.- Looogisesti
No, hyvä niin että ponnistelit tuon kyseisen kommentin siihen, etkä suinkaan osoittanut että jotkut vain täällä uhoaisivat. Muotoilisitko mantran uudelleen, niin voisin kenties hahmottaa asiaa paremmin?
Vastaukseksi valmiiksi ajateltua. Näikin voi ajatella ja elää. On hyvinkin helppo nähdä ettei tällainen sovi jokaiselle.
https://areena.yle.fi/1-4276340- Looogisesti
Olen kreaationistina kuitenkin sitä mieltä että jos teille evoluutiouskovaisille sanotaan yksinkertaisesti ettette mitään ymmärrä koska uskotte evoluutioteorian on se äärimmäisen köyhä ja itsessään tyhjänveroinen uhoaminen. Kyllä täällä sitäkin on paljon ollut havaittavissa ja luokittelen sen uhoamiseksi. Tuollaistenkin mantrojen esittäjät ovat yksinkertaisia. Kun nyt esitän tämän asian tällä tavoin niin ehkä joku evoluutiouskovainen saattaisi todeta siihen että kyllä?
Kuitenkaan en ole havainnut että evoluutiouskoiset millään tavoin kritisoisivat vastaavia uhoamisia kun ne mantramaisesti esitetään kreationisteja kohtaan. Ovatko ne mielestänne tyhjänpäiväistä ja lapsellista juupas-eipäs älämölöä?- tieteenharrastaja
Mantramaisesti esitetyt uhoamiset taitavat mielestäsi olla kovakin taikasana. Melkein kaikille muille ne ovat vailla merkitystä, tai sitten vain mantramaista uhoamista.
- Looogisesti
Mantramaisesti esitetyt uhoamiset taitavat mielestäsi olla kovakin taikasana. Melkein kaikille muille ne ovat vailla merkitystä, tai sitten vain mantramaista uhoamista.
ilmeisesti teitä ei sitten todellakaan häiritse sellainen evoluutiouskovien tyhjänpäiväiset mantrat. Mikäpä siinä että evoluutiouskon edustajat sitten jauhavat niitä merkityksettömiä mantroja. Kenties joku toinen taho sitten edustaa merkityksellistä keskustelua.
- Looogisesti
Todistat ainoastaan sen mitä aloituksellani epäilin. Te nautitte älämölöstä ja tyhjänpäiväisistä mantroista täällä. Syy on loogisesti päätelleen se ettette te halua mitään aitoa keskustelua. Eikä tuo minään yllätyksenä tule. Tuo ilmiö tiedetään olevan häviävän puolen toimintamuoto.
- Looogisesti
Toiset peräänkuuluttavat asiallista keskustelua toisille se on ilmeisen toissijainen seikka.
Kreationismi ei aiheena kiinnosta.
- Looogisesti
Niin. Evoluutiouskovaisien on jostain syystä kirjoitettava tuollaisia täysin merkityksettömiä kommentteja. Joko tuolleen taikka sitten sitä pakkomielteistä uhoamista.
Looogisesti kirjoitti:
Niin. Evoluutiouskovaisien on jostain syystä kirjoitettava tuollaisia täysin merkityksettömiä kommentteja. Joko tuolleen taikka sitten sitä pakkomielteistä uhoamista.
Teidän kreationistien kommenteissa on kuitenkin aina huumoriarvo, jos ei muuta.
- Looogisesti
Juupas-eipäs. Haukotus
- Looogisesti
Voiko asia enää selkeämmäksi tulla, että evolutistit haluavat täysin tyhjää jankutusta. Eikä yhtäkään evoluutiouskovaista harmita edes täysin tyhjänpäiväiset ad-hominemit ja mantrat. Täysin ala-arvoista keskustelua evolutistien taholta.
- Looogisesti
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15441262/parranajosta-ja-muusta-pahasta
Kyllä on jälleen evoluutiouskovilla suuri tarve jauhaa kreationistikeskusteluissa älyllisyyden varmasti voi päättelykykyinen jälleen todeta. Varmaan evoluutiouskon alkuunpanemaa..- söin.hänet
Miksi halvennat ja paheksut uskoa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1966949- 482619
- 1872189
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101503Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1351494- 741150
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,351091Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241077Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke171075Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44981