Ääniä puusta

Eilen tuli TV:stä mielenkiintoinen brittiläinen dokumentti, missä joku veteraaninaisnäyttelijä (tuttu monesta TV-sarjasta ja uudemmista James Bond -elokuvista), ihmetteli puiden elämää.

Mm. esiteltiin erikoinen mikrofoni, jolla elävän puun äänet saatiin ihmisen kuultavaksi. Muistutti mielestäni hämmästyttävässä määrin sitä, kun kerran kävin sydänfilmissä, ja ne sydänäänet kaikui huoneessa vahvistettuina. Ei nyt sentään aivan sydämen sykettä puu päästellyt, vaan ihmeellistä meteliä kyllä.

Ohjelmassa kerrottiin että äänet johtuu nesteen virtaamisesta puun solukoissa.

5

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • humiseva.honka

      100 metriä korkean punapuun solukoilla on valtava ponnistus nostaa päivittäin satoja litroja vettä puun latvustoon. Ähkimiseltä varmaan tämän jättiläisen ääni kuulostaisi:D
      Kapillaari-ilmiölläkin on vaikutuksensa mutta jos pääsisi prosessia seuraamaan viruksen kokoisena paljastuisi luonnon nerokkuus tässäkin selvemmin.

      • Puun vedennosto on passiivinen tapahtuma eikä vaadi puulta ponnisteluja. Kapillaari-ilmiöstä ja haihtumisimusta johtuu. Mutta eipä ihmisen imupumpulla tuollaiseen pystytä.


      • humiseva.honka
        kekek-kekek kirjoitti:

        Puun vedennosto on passiivinen tapahtuma eikä vaadi puulta ponnisteluja. Kapillaari-ilmiöstä ja haihtumisimusta johtuu. Mutta eipä ihmisen imupumpulla tuollaiseen pystytä.

        Oletko ihan varma että vain kapillaari-ilmiö on tapahtuman takana?
        Sydänpuu ei juurikaan kuljeta vettä, mihin sen kapillaarivoima on kadonnut?


      • humiseva.honka kirjoitti:

        Oletko ihan varma että vain kapillaari-ilmiö on tapahtuman takana?
        Sydänpuu ei juurikaan kuljeta vettä, mihin sen kapillaarivoima on kadonnut?

        Nettihaulla syitä kun etsii, niin kolme esitetään, juuripaine, kapillaari-ilmiö ja haihtumisimu.
        Kaikki yhdessä vaikuttavat.

        Kasvit pystyy kuljettamaan tavaraa myös alaspäin, melko ihme homma on sekin.


      • humiseva.honka
        kekek-kekek kirjoitti:

        Nettihaulla syitä kun etsii, niin kolme esitetään, juuripaine, kapillaari-ilmiö ja haihtumisimu.
        Kaikki yhdessä vaikuttavat.

        Kasvit pystyy kuljettamaan tavaraa myös alaspäin, melko ihme homma on sekin.

        Näinhän se nettihaku sanoo ja sama taidettiin opettaa jo peruskoulussa.
        Ihmetyttää vain että kyseisiä ilmiöitä ei hyödynnetä pumpuissa, lämmönvaihtimissa , ilmastoinneissa ym.
        Vai onko niin että luonto tekee tämänkin asian fiksummin kuin ihminen jäljitelmineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1359
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      301
      980
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      633
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      538
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      508
    Aihe