Ääniä puusta

Eilen tuli TV:stä mielenkiintoinen brittiläinen dokumentti, missä joku veteraaninaisnäyttelijä (tuttu monesta TV-sarjasta ja uudemmista James Bond -elokuvista), ihmetteli puiden elämää.

Mm. esiteltiin erikoinen mikrofoni, jolla elävän puun äänet saatiin ihmisen kuultavaksi. Muistutti mielestäni hämmästyttävässä määrin sitä, kun kerran kävin sydänfilmissä, ja ne sydänäänet kaikui huoneessa vahvistettuina. Ei nyt sentään aivan sydämen sykettä puu päästellyt, vaan ihmeellistä meteliä kyllä.

Ohjelmassa kerrottiin että äänet johtuu nesteen virtaamisesta puun solukoissa.

5

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • humiseva.honka

      100 metriä korkean punapuun solukoilla on valtava ponnistus nostaa päivittäin satoja litroja vettä puun latvustoon. Ähkimiseltä varmaan tämän jättiläisen ääni kuulostaisi:D
      Kapillaari-ilmiölläkin on vaikutuksensa mutta jos pääsisi prosessia seuraamaan viruksen kokoisena paljastuisi luonnon nerokkuus tässäkin selvemmin.

      • Puun vedennosto on passiivinen tapahtuma eikä vaadi puulta ponnisteluja. Kapillaari-ilmiöstä ja haihtumisimusta johtuu. Mutta eipä ihmisen imupumpulla tuollaiseen pystytä.


      • humiseva.honka
        kekek-kekek kirjoitti:

        Puun vedennosto on passiivinen tapahtuma eikä vaadi puulta ponnisteluja. Kapillaari-ilmiöstä ja haihtumisimusta johtuu. Mutta eipä ihmisen imupumpulla tuollaiseen pystytä.

        Oletko ihan varma että vain kapillaari-ilmiö on tapahtuman takana?
        Sydänpuu ei juurikaan kuljeta vettä, mihin sen kapillaarivoima on kadonnut?


      • humiseva.honka kirjoitti:

        Oletko ihan varma että vain kapillaari-ilmiö on tapahtuman takana?
        Sydänpuu ei juurikaan kuljeta vettä, mihin sen kapillaarivoima on kadonnut?

        Nettihaulla syitä kun etsii, niin kolme esitetään, juuripaine, kapillaari-ilmiö ja haihtumisimu.
        Kaikki yhdessä vaikuttavat.

        Kasvit pystyy kuljettamaan tavaraa myös alaspäin, melko ihme homma on sekin.


      • humiseva.honka
        kekek-kekek kirjoitti:

        Nettihaulla syitä kun etsii, niin kolme esitetään, juuripaine, kapillaari-ilmiö ja haihtumisimu.
        Kaikki yhdessä vaikuttavat.

        Kasvit pystyy kuljettamaan tavaraa myös alaspäin, melko ihme homma on sekin.

        Näinhän se nettihaku sanoo ja sama taidettiin opettaa jo peruskoulussa.
        Ihmetyttää vain että kyseisiä ilmiöitä ei hyödynnetä pumpuissa, lämmönvaihtimissa , ilmastoinneissa ym.
        Vai onko niin että luonto tekee tämänkin asian fiksummin kuin ihminen jäljitelmineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      76
      979
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      732
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      725
    4. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      691
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      104
      645
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      42
      539
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      498
    Aihe