Ääniä puusta

Eilen tuli TV:stä mielenkiintoinen brittiläinen dokumentti, missä joku veteraaninaisnäyttelijä (tuttu monesta TV-sarjasta ja uudemmista James Bond -elokuvista), ihmetteli puiden elämää.

Mm. esiteltiin erikoinen mikrofoni, jolla elävän puun äänet saatiin ihmisen kuultavaksi. Muistutti mielestäni hämmästyttävässä määrin sitä, kun kerran kävin sydänfilmissä, ja ne sydänäänet kaikui huoneessa vahvistettuina. Ei nyt sentään aivan sydämen sykettä puu päästellyt, vaan ihmeellistä meteliä kyllä.

Ohjelmassa kerrottiin että äänet johtuu nesteen virtaamisesta puun solukoissa.

5

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • humiseva.honka

      100 metriä korkean punapuun solukoilla on valtava ponnistus nostaa päivittäin satoja litroja vettä puun latvustoon. Ähkimiseltä varmaan tämän jättiläisen ääni kuulostaisi:D
      Kapillaari-ilmiölläkin on vaikutuksensa mutta jos pääsisi prosessia seuraamaan viruksen kokoisena paljastuisi luonnon nerokkuus tässäkin selvemmin.

      • Puun vedennosto on passiivinen tapahtuma eikä vaadi puulta ponnisteluja. Kapillaari-ilmiöstä ja haihtumisimusta johtuu. Mutta eipä ihmisen imupumpulla tuollaiseen pystytä.


      • humiseva.honka
        kekek-kekek kirjoitti:

        Puun vedennosto on passiivinen tapahtuma eikä vaadi puulta ponnisteluja. Kapillaari-ilmiöstä ja haihtumisimusta johtuu. Mutta eipä ihmisen imupumpulla tuollaiseen pystytä.

        Oletko ihan varma että vain kapillaari-ilmiö on tapahtuman takana?
        Sydänpuu ei juurikaan kuljeta vettä, mihin sen kapillaarivoima on kadonnut?


      • humiseva.honka kirjoitti:

        Oletko ihan varma että vain kapillaari-ilmiö on tapahtuman takana?
        Sydänpuu ei juurikaan kuljeta vettä, mihin sen kapillaarivoima on kadonnut?

        Nettihaulla syitä kun etsii, niin kolme esitetään, juuripaine, kapillaari-ilmiö ja haihtumisimu.
        Kaikki yhdessä vaikuttavat.

        Kasvit pystyy kuljettamaan tavaraa myös alaspäin, melko ihme homma on sekin.


      • humiseva.honka
        kekek-kekek kirjoitti:

        Nettihaulla syitä kun etsii, niin kolme esitetään, juuripaine, kapillaari-ilmiö ja haihtumisimu.
        Kaikki yhdessä vaikuttavat.

        Kasvit pystyy kuljettamaan tavaraa myös alaspäin, melko ihme homma on sekin.

        Näinhän se nettihaku sanoo ja sama taidettiin opettaa jo peruskoulussa.
        Ihmetyttää vain että kyseisiä ilmiöitä ei hyödynnetä pumpuissa, lämmönvaihtimissa , ilmastoinneissa ym.
        Vai onko niin että luonto tekee tämänkin asian fiksummin kuin ihminen jäljitelmineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe