Ääniä puusta

Eilen tuli TV:stä mielenkiintoinen brittiläinen dokumentti, missä joku veteraaninaisnäyttelijä (tuttu monesta TV-sarjasta ja uudemmista James Bond -elokuvista), ihmetteli puiden elämää.

Mm. esiteltiin erikoinen mikrofoni, jolla elävän puun äänet saatiin ihmisen kuultavaksi. Muistutti mielestäni hämmästyttävässä määrin sitä, kun kerran kävin sydänfilmissä, ja ne sydänäänet kaikui huoneessa vahvistettuina. Ei nyt sentään aivan sydämen sykettä puu päästellyt, vaan ihmeellistä meteliä kyllä.

Ohjelmassa kerrottiin että äänet johtuu nesteen virtaamisesta puun solukoissa.

5

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • humiseva.honka

      100 metriä korkean punapuun solukoilla on valtava ponnistus nostaa päivittäin satoja litroja vettä puun latvustoon. Ähkimiseltä varmaan tämän jättiläisen ääni kuulostaisi:D
      Kapillaari-ilmiölläkin on vaikutuksensa mutta jos pääsisi prosessia seuraamaan viruksen kokoisena paljastuisi luonnon nerokkuus tässäkin selvemmin.

      • Puun vedennosto on passiivinen tapahtuma eikä vaadi puulta ponnisteluja. Kapillaari-ilmiöstä ja haihtumisimusta johtuu. Mutta eipä ihmisen imupumpulla tuollaiseen pystytä.


      • humiseva.honka
        kekek-kekek kirjoitti:

        Puun vedennosto on passiivinen tapahtuma eikä vaadi puulta ponnisteluja. Kapillaari-ilmiöstä ja haihtumisimusta johtuu. Mutta eipä ihmisen imupumpulla tuollaiseen pystytä.

        Oletko ihan varma että vain kapillaari-ilmiö on tapahtuman takana?
        Sydänpuu ei juurikaan kuljeta vettä, mihin sen kapillaarivoima on kadonnut?


      • humiseva.honka kirjoitti:

        Oletko ihan varma että vain kapillaari-ilmiö on tapahtuman takana?
        Sydänpuu ei juurikaan kuljeta vettä, mihin sen kapillaarivoima on kadonnut?

        Nettihaulla syitä kun etsii, niin kolme esitetään, juuripaine, kapillaari-ilmiö ja haihtumisimu.
        Kaikki yhdessä vaikuttavat.

        Kasvit pystyy kuljettamaan tavaraa myös alaspäin, melko ihme homma on sekin.


      • humiseva.honka
        kekek-kekek kirjoitti:

        Nettihaulla syitä kun etsii, niin kolme esitetään, juuripaine, kapillaari-ilmiö ja haihtumisimu.
        Kaikki yhdessä vaikuttavat.

        Kasvit pystyy kuljettamaan tavaraa myös alaspäin, melko ihme homma on sekin.

        Näinhän se nettihaku sanoo ja sama taidettiin opettaa jo peruskoulussa.
        Ihmetyttää vain että kyseisiä ilmiöitä ei hyödynnetä pumpuissa, lämmönvaihtimissa , ilmastoinneissa ym.
        Vai onko niin että luonto tekee tämänkin asian fiksummin kuin ihminen jäljitelmineen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      107
      1047
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      482
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    Aihe