Nakki on hyvää.

ossinkoira

Nakki on pienikokoinen ruokamakkara. Sitä syödään usein pikaruokana, keitettynä, paistettuna tai höyrytettynä, sellaisenaan tai esimerkiksi perunasoseen kanssa. Nakeista voi tehdä esimerkiksi keittoa, kastiketta ja nakkisämpylöitä. Nakki on ollut vuosikymmeniä suosittu myyntiartikkeli, ja tyypillistä pikaruoan myyntipistettä onkin perinteisesti kutsuttu nakkikioskiksi.

Nakki, kuten Suomessa syötävät makkarat enimmäkseen, on saksalaista alkuperää. 1800-luvun lopulla suomalaiset makkaramestarit toivat nakkien tekotaidon Saksasta esikuvanaan wienerwurst, joka tunnetaan myös frankfurterin nimellä.[1] Nakkien valmistus oli pitkään käsityötä, ja se olikin lähempänä juhla- kuin arkiruokaa 1900-luvun alkuvuosikymmeninä.

Nakkien suosio kasvoi teollisen tuotannon myötä ja hinnan halvennuttua, eritoten kuorettomien nakkien tultua markkinoille 1960-luvulla. 2000-luvulla kuorettomia nakkeja myydään jo enemmän kuin kuorellisia.

5

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eisittensuolaa

Nakki on perusruokaa vaikka siitäkin saa tehdyksi monipuolista ruokaa.

Nakkikastiketta tehdessä kannattaa antaa kastikkeen hautua reilu puolisen tuntia lisäämättä suolaa missään vaiheessa, sillä nakeissa on jo itsellään runsaasti suolaa ja haudutettaessa tämä suola liukenee kastikkeeseen maustaen sen riittävästi ja mitään lisäsuolaa kastike ei todellakaan kaipaa.

• omsotasukanatansoritu

herkkujjewn herkkiua om !!!!!!!!
      pernasalattia ja kakkeja , 575

• soldsnag

Riippuu naksita. Intissä jaeltiin välillä paska nakkeja. Ne ei niin hyviö.

• Nakkimamma

Täällähän puhutaan asiaa! Hellä höyrytys nakeille, iso pullo meiran ketsuppia niin juhlat voi alkaa. Maistuu myös lapsille. Aikuisille alkoholitonta viiniä, ethän ole yhtään humalassa lasten nähden! Nakit taipuvat moneen, olen saanut hurjan paljon kiitosta nakkikarjalan paistista. Ethän laita sipulia ja pilaa herkkusuiden päivää.

• snageiruuaks

Nakkejakin on niin monenlaisia, joten ei yksiselitteisesti voi sanoa nakin olevan joko huonoa tai hyvää.

Myös muut lihatuotteet jauhelihasta alkaen voivat laadukkaita tai sitten vähemmän laadukasta ja toinen asia on mihin sitä tuotetta käyttää ja varsinkin käyttää - halvastakin lihakimpaleesta voi tehdä maittavaa ruokaa kuin myös toisinpäin.

Yksi asia mikä tulisi kaikkien huomioida on, että älkää lisätkö ylimääräistä suolaa nakkikastikkeeseen - se ei sitä tarvitse vaan vain puolen tunnin haudutuksen, sillä nakeissa kuin myös muissa makkaroissa on suolaa itsessään ihan riittävästi ja tämä suola liukenee haudutuksen aikana kastikkeeseen.

Näin ruokanne on terveellisempää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4561
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      502
      2421
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1991
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1789
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      79
      1553
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      11
      1101
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      95
      918
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      123
      834
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      829
    Aihe